Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Απανταχού Ολυμπιαδιτών "Το Ματζικέρτ" σας προσκαλεί στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή το πρωί στις 11.00 π.μ. στην Ολυμπιάδα Ελασσόνας με θέμα "Το Ποντιακό ως ένα σύγχρονο Πολιτικό Ζήτημα".
Ομιλητής: Σάββας Καλεντερίδης
Πολιτιστικός Σύλλογος Απανταχού Ολυμπιαδιτών "Το Ματζικέρτ"
Σπάρτης 14
Κατερίνη
Τ.Κ. 60100
Τηλ. 6942983043
Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2008
Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2008
Ορισμένοι στόχοι για τον (Ποντιακό) πολιτισμό σήμερα.
του Φάνη Μαλκίδη
Μέρος της ομιλίας του Φάνη Μαλκίδη στις εκδηλώσεις για τα 80 χρόνια του προσφυγικού οικισμού της Νεοκαισάρειας Κατερίνης.
Η προσφυγιά πλέον του ενός εκατομμυρίου Ελλήνων στην Ελλάδα και αλλού, οι τραγικές απώλειες χιλιάδων άλλων, η ανάγκη επιβίωσης, το ελληνοτουρκικό σύμφωνο φιλίας του 1930, το οποίο εκτός από το τυπικό-νομικό του περιεχόμενο (περιουσίες), είχε ένα βαθιά στην ουσία του πολιτικό νόημα και στόχο, τη λήθη, και η κοινή ένταξη Ελλάδας και Τουρκίας στο ΝΑΤΟ το 1952, ήταν οι σημαντικότερες αιτίες για την απουσία της γνώσης, της σκέψης και της ανάλυσης για την τραγική στιγμή του Ελληνικού λαού.
Έτσι με δεδομένη αυτήν την κατάσταση μέχρι πριν λίγα χρόνια οι πρόσφυγες Πόντιοι και μη, να ήταν γνωστοί μόνο για το φολκλορική τους πλευρά, για τους χορούς και τα τραγούδια τους και φυσικά για τα «ανέκδοτα».
Εξαιρέσεις στο κανόνα της λήθης και της αφωνίας, της ύβρεως εναντίον των Ποντίων, υπήρξαν οι προσωπικότητες της προσφυγικής- ποντιακής διανόησης και πολιτικής που βρήκαν καταφύγιο στη διχασμένη για δεκάδες χρόνια Ελλάδα, και έβαλαν πάνω από κόμματα, παρατάξεις και συμφέροντα, τον Πόντο. Ο μητροπολίτης Χρύσανθος, ο Κτενίδης, ο Ιασονίδης, ο Πασσαλίδης, ο Λαμψίδης, ο Άνθιμος Παπαδόπουλος και άλλοι, είναι ορισμένοι από τους Πόντιους διανοούμενους, οι οποίοι μέσα από τις προσφυγικές πολιτιστικές, πολιτικές και επιστημονικές προσπάθειες διέσωσαν τη μνήμη, τον πολιτισμό, τη διάλεκτο, την ιστορία. Το ίδιο έπραξαν όσον ήταν δυνατόν και μέχρι την περίοδο που επιτρεπόταν από το εκεί καθεστώς οι Πόντιοι στην πρώην Σοβιετική Ένωση, αφού σε μικρά χρονικό διάστημα μετά την τέλεση της γενοκτονίας από τους κεμαλικούς, βίωσαν και μία άλλη από το σταλινικό καθεστώς. Η εξορία στο Καζαχστάν και τις άλλες σοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας, η προσφυγιά στην Ελλάδα για όσους μπόρεσαν ήταν η συνέχεια.
Σήμερα, και αυτό αποδεικνύεται σε ένα αμιγώς προσφυγικό χωριό, τη Νεοκαισάρεια, οι νέοι, προσφυγικής καταγωγής 3ης και 4ης γενιάς, μετά από χρόνια αφωνίας και απραξίας, δεν έχουν περιοριστεί στα γνωστά. Δηλαδή στους χορούς και τα τραγούδια. Δεν μένουν μόνο στις διαπιστώσεις και κυρίως δεν έχουν περιοριστεί σε μία στατική αντιμετώπιση του Ποντιακού. Δηλαδή φολκλόρ και τέλος. Το Ποντιακό για αυτούς είναι πολιτισμός, θέατρο, μουσική, αρχιτεκτονική, γαστρονομία, είναι ιστορία του αρχαίου ελληνικού, βυζαντινού και νεοελληνικού πνεύματος, είναι παιδεία, είναι η κοινωνία και η ταυτότητα των Ποντίων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, είναι οι Ελληνόφωνοι στον Πόντο σήμερα, είναι το μεγάλο ζήτημα της γενοκτονίας. Η ανάδειξη, διεθνώς, της ποντιακής υπόθεσης σε όλες τις πτυχές της είναι ένα δείγμα αυτής της νέας κατάστασης στο ποντιακό χώρο και μία πρόταση μίας άλλης πράξης στο ποντιακό ζήτημα, αφού δεν αρκεί για πολλούς Έλληνες, να λένε ότι είναι Πόντιοι ή ότι χορεύουν καλά, να συγκινούνται χωρίς βάθος όταν βλέπουν την Παναγία Σουμελά, ή τον Πυρρίχιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, και δεν θυμούνται την πατρίδα τους όταν η σύγχρονη ιστοριογραφία και πολλές φορές και μία πολιτική ελίτ αποπειράται να παραχαράξει την αλήθεια, δηλαδή να επιβάλλει τη λήθη. Σήμερα, για αυτούς τους νέους ανθρώπους, έχει σημασία να πράττει κάποιος ως Πόντιος, Θρακιώτης, Ίωνας – Μικρασιάτης και Καππαδόκης, αναλογιζόμενος την καταγωγή του. Με αξιοπρέπεια και με αυτοσεβασμό. Απέναντι στο πλούσιο παρελθόν του και κυρίως έναντι του εφάμιλλου όπως πρέπει να είναι μέλλον του, αφού δεν θέλει να περιοριστεί σε χειροκροτητή ή ακόμη χειρότερα σε απρόσωπο κομμάτι ενός άφωνου ακροατηρίου που θα στροβιλίζεται προεκλογικά και κάθε 19η Μαΐου γύρω από καριέρες και επιδιώξεις.
Μέρος της ομιλίας του Φάνη Μαλκίδη στις εκδηλώσεις για τα 80 χρόνια του προσφυγικού οικισμού της Νεοκαισάρειας Κατερίνης.
Η προσφυγιά πλέον του ενός εκατομμυρίου Ελλήνων στην Ελλάδα και αλλού, οι τραγικές απώλειες χιλιάδων άλλων, η ανάγκη επιβίωσης, το ελληνοτουρκικό σύμφωνο φιλίας του 1930, το οποίο εκτός από το τυπικό-νομικό του περιεχόμενο (περιουσίες), είχε ένα βαθιά στην ουσία του πολιτικό νόημα και στόχο, τη λήθη, και η κοινή ένταξη Ελλάδας και Τουρκίας στο ΝΑΤΟ το 1952, ήταν οι σημαντικότερες αιτίες για την απουσία της γνώσης, της σκέψης και της ανάλυσης για την τραγική στιγμή του Ελληνικού λαού.
Έτσι με δεδομένη αυτήν την κατάσταση μέχρι πριν λίγα χρόνια οι πρόσφυγες Πόντιοι και μη, να ήταν γνωστοί μόνο για το φολκλορική τους πλευρά, για τους χορούς και τα τραγούδια τους και φυσικά για τα «ανέκδοτα».
Εξαιρέσεις στο κανόνα της λήθης και της αφωνίας, της ύβρεως εναντίον των Ποντίων, υπήρξαν οι προσωπικότητες της προσφυγικής- ποντιακής διανόησης και πολιτικής που βρήκαν καταφύγιο στη διχασμένη για δεκάδες χρόνια Ελλάδα, και έβαλαν πάνω από κόμματα, παρατάξεις και συμφέροντα, τον Πόντο. Ο μητροπολίτης Χρύσανθος, ο Κτενίδης, ο Ιασονίδης, ο Πασσαλίδης, ο Λαμψίδης, ο Άνθιμος Παπαδόπουλος και άλλοι, είναι ορισμένοι από τους Πόντιους διανοούμενους, οι οποίοι μέσα από τις προσφυγικές πολιτιστικές, πολιτικές και επιστημονικές προσπάθειες διέσωσαν τη μνήμη, τον πολιτισμό, τη διάλεκτο, την ιστορία. Το ίδιο έπραξαν όσον ήταν δυνατόν και μέχρι την περίοδο που επιτρεπόταν από το εκεί καθεστώς οι Πόντιοι στην πρώην Σοβιετική Ένωση, αφού σε μικρά χρονικό διάστημα μετά την τέλεση της γενοκτονίας από τους κεμαλικούς, βίωσαν και μία άλλη από το σταλινικό καθεστώς. Η εξορία στο Καζαχστάν και τις άλλες σοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας, η προσφυγιά στην Ελλάδα για όσους μπόρεσαν ήταν η συνέχεια.
Σήμερα, και αυτό αποδεικνύεται σε ένα αμιγώς προσφυγικό χωριό, τη Νεοκαισάρεια, οι νέοι, προσφυγικής καταγωγής 3ης και 4ης γενιάς, μετά από χρόνια αφωνίας και απραξίας, δεν έχουν περιοριστεί στα γνωστά. Δηλαδή στους χορούς και τα τραγούδια. Δεν μένουν μόνο στις διαπιστώσεις και κυρίως δεν έχουν περιοριστεί σε μία στατική αντιμετώπιση του Ποντιακού. Δηλαδή φολκλόρ και τέλος. Το Ποντιακό για αυτούς είναι πολιτισμός, θέατρο, μουσική, αρχιτεκτονική, γαστρονομία, είναι ιστορία του αρχαίου ελληνικού, βυζαντινού και νεοελληνικού πνεύματος, είναι παιδεία, είναι η κοινωνία και η ταυτότητα των Ποντίων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, είναι οι Ελληνόφωνοι στον Πόντο σήμερα, είναι το μεγάλο ζήτημα της γενοκτονίας. Η ανάδειξη, διεθνώς, της ποντιακής υπόθεσης σε όλες τις πτυχές της είναι ένα δείγμα αυτής της νέας κατάστασης στο ποντιακό χώρο και μία πρόταση μίας άλλης πράξης στο ποντιακό ζήτημα, αφού δεν αρκεί για πολλούς Έλληνες, να λένε ότι είναι Πόντιοι ή ότι χορεύουν καλά, να συγκινούνται χωρίς βάθος όταν βλέπουν την Παναγία Σουμελά, ή τον Πυρρίχιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, και δεν θυμούνται την πατρίδα τους όταν η σύγχρονη ιστοριογραφία και πολλές φορές και μία πολιτική ελίτ αποπειράται να παραχαράξει την αλήθεια, δηλαδή να επιβάλλει τη λήθη. Σήμερα, για αυτούς τους νέους ανθρώπους, έχει σημασία να πράττει κάποιος ως Πόντιος, Θρακιώτης, Ίωνας – Μικρασιάτης και Καππαδόκης, αναλογιζόμενος την καταγωγή του. Με αξιοπρέπεια και με αυτοσεβασμό. Απέναντι στο πλούσιο παρελθόν του και κυρίως έναντι του εφάμιλλου όπως πρέπει να είναι μέλλον του, αφού δεν θέλει να περιοριστεί σε χειροκροτητή ή ακόμη χειρότερα σε απρόσωπο κομμάτι ενός άφωνου ακροατηρίου που θα στροβιλίζεται προεκλογικά και κάθε 19η Μαΐου γύρω από καριέρες και επιδιώξεις.
ΕΝΩΣΗ ΠΟΝΤΙΩΝ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ & ΦΙΛΩΝ
Ο πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων σας ενημερώνουν για τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις του συλλόγου για τον μήνα Σεπτέμβριο 2008.
- Στις 5, 6, 7 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό τμήμα των εφήβων θα παρουσιασθεί στο Σουφλί.
- Στις 6, 7, 8, 9 Σεπτεμβρίου 2008 ένα τμήμα χορευτικού ενηλίκων θα μεταβεί στο Βίλνιους της Λιθουανίας καλεσμένοι από τον τοπικό Δήμο και τον εκεί ποντιακό σύλλογο.
- Στις 11 Σεπτεμβρίου 2008 στο Δήμο Ωραιοκάστρου το χορευτικό των ενηλίκων θα εμφανιστεί στις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
- Στις 13 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό των ενηλίκων είναι καλεσμένο στο Δήμο Τριανδρίας.
- Το ίδιο χορευτικό στις 14 Σεπτεμβρίου 2008 μεταβαίνει στη Θέρμη Θεσσαλονίκης.
- Στις 21 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό των ενηλίκων χορεύει στη Ευκαρπία καλεσμένο από τον πολιτιστικό σύλλογο της πόλης.
- Τέλος στις 26, 27, 28 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό των ενηλίκων πηγαίνει στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην Καλλιθέα, όπου εκτός από το χορευτικό το θεατρικό τμήμα του συλλόγου μας θα παρουσιάσει την παράσταση «Ο τελευταίον ο χορόν».
Επίσης στις 14 Σεπτεμβρίου 2008 η χορωδία του συλλόγου μας θα εμφανιστεί στην Τριανδρία και συγκεκριμένα στο Θέατρο Γης.
Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου & Φίλων
Κονταξοπούλειο Δημοτικό Γυμναστήριο Ωραιοκάστρου
Οδός Θεσσαλονίκης-Μελίνας Μερκούρης
Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης
Τ.Κ. 57013
Τηλ. & Fax: 2310694652
www.oraman.eu
oraman@oraman.eu
- Στις 5, 6, 7 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό τμήμα των εφήβων θα παρουσιασθεί στο Σουφλί.
- Στις 6, 7, 8, 9 Σεπτεμβρίου 2008 ένα τμήμα χορευτικού ενηλίκων θα μεταβεί στο Βίλνιους της Λιθουανίας καλεσμένοι από τον τοπικό Δήμο και τον εκεί ποντιακό σύλλογο.
- Στις 11 Σεπτεμβρίου 2008 στο Δήμο Ωραιοκάστρου το χορευτικό των ενηλίκων θα εμφανιστεί στις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
- Στις 13 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό των ενηλίκων είναι καλεσμένο στο Δήμο Τριανδρίας.
- Το ίδιο χορευτικό στις 14 Σεπτεμβρίου 2008 μεταβαίνει στη Θέρμη Θεσσαλονίκης.
- Στις 21 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό των ενηλίκων χορεύει στη Ευκαρπία καλεσμένο από τον πολιτιστικό σύλλογο της πόλης.
- Τέλος στις 26, 27, 28 Σεπτεμβρίου 2008 το χορευτικό των ενηλίκων πηγαίνει στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην Καλλιθέα, όπου εκτός από το χορευτικό το θεατρικό τμήμα του συλλόγου μας θα παρουσιάσει την παράσταση «Ο τελευταίον ο χορόν».
Επίσης στις 14 Σεπτεμβρίου 2008 η χορωδία του συλλόγου μας θα εμφανιστεί στην Τριανδρία και συγκεκριμένα στο Θέατρο Γης.
Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου & Φίλων
Κονταξοπούλειο Δημοτικό Γυμναστήριο Ωραιοκάστρου
Οδός Θεσσαλονίκης-Μελίνας Μερκούρης
Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης
Τ.Κ. 57013
Τηλ. & Fax: 2310694652
www.oraman.eu
oraman@oraman.eu
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
Στη Νεάπολη πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο τέλος του καλοκαιριού η Βαλκανική Πλατεία, η πιο σημαντική σειρά εκδηλώσεων του Δήμου Νεάπολης, μια γιορτή του Πολιτισμού με συμμετοχές από όλες τις χώρες της Βαλκανικής, που καθιερώθηκε σαν θεσμός έπειτα από τη θερμή ανταπόκριση των κατοίκων της πόλης της Θεσσαλονίκης, "καταλαμβάνοντας" κάθε χρόνο μεγαλύτερη έκταση, με εκδηλώσεις εκτός Νεάπολης, στην πόλη και το Νομό της Θεσσαλονίκης αλλά και εκτός συνόρων και αποτελεί πλέον έναν πετυχημένο θεσμό με πρόγραμμα υψηλού επιπέδου.
Σκοπός της διοργάνωσης είναι η προσέγγιση των λαών της Βαλκανικής μέσω της κουλτούρας τους έτσι ώστε να προωθηθεί η ιδέα της ειρήνης στον ευαίσθητο αυτό χώρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της συνεργασίας μεταξύ των χωρών της Βαλκανικής που προσανατολίζονται σ' ένα κοινό Ευρωπαϊκό μέλλον.
Κάθε χρόνο ολόκληρη η Νεάπολη μεταβάλλεται σε μία πλατεία, μία πλατεία στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στην καρδιά των Βαλκανίων.
Έτσι και φέτος από τις 1-9-2008 έως 7-9-2008 ο Σύλλογος Ποντίων Νεάπολης λαμβάνει μέρος στις εκδηλώσεις της βαλκανικής πλατείας εκθέτοντας, παραδοσιακές φορεσιές και παραδοσιακά ποντιακά αντικείμενα.
Χαρά μας θα ήταν να σας δούμε από κοντά!
Λόρδου Βύρωνα 21, Νεάπολη
Τ.Κ. 56728
Τηλ. - Fax: 2310632146
www.pontioineapolis.gr
spontionneapolis@yahoo.gr
Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2008
ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
Θεσσαλονίκη, 02-09-2008
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στις 29, 30 και 31 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα, στις κατασκηνώσεις «Αγίας Μαρίνας» Περάμου (περιοχή Αμμολόφων) του Δήμου Ελευθερών η 4η Πανελλαδική Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.
Η 4η Πανελλαδική Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας ξεκίνησε το απόγευμα της Παρασκευής 29 Αυγούστου στο αμφιθέατρο της Νομαρχίας Καβάλας. Τους προσκεκλημένους προσφώνησε ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος καθηγητής ιατρικής του Α.Π.Θ. κ. Γιώργος Παρχαρίδης και η πρόεδρος του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρύσα Μαυρίδου.
Τίμησαν με την παρουσία τους ο Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Θάσου κ.κ. Προκόπιος, ο πρώην Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης Βουλευτής κ. Γιώργος Καλατζής, ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν.Καβάλας κ. Μιχάλης Τιμοσίδης, ο Νομάρχης Καβάλας κ. Θεόδωρος Καλιοντζής, ο Υποστράτηγος κ. Γεώργιος Νένος, ο Δήμαρχος Καβάλας κ. Κωστής Σιμιτσής, ο Δήμαρχος Ελευθερούπολης και πρόεδρος της Τ.Ε.Δ.Κ. κ. Γιάννης Φιλόσογλου, ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Δήμου Καβάλας κ. Παύλος Γεωργιάδης, η εκπρόσωπος του δημάρχου Χρυσούπολης κ. Σάββα Μιχαηλίδη, αντιδήμαρχος Πολιτισμού κα. Σεμιζόγλου – Δομινάρη Τασούλα, o Αντινομάρχης κ. Γεώργιος Τσαλουχίδης, η Νομαρχιακή σύμβουλος κα. Άννα Ζήκου, ο Νομαρχιακός σύμβουλος κ. Παπακοσμάς Κώστας, ο Νομαρχιακός σύμβουλος, επικεφαλής της αντιπολίτευσης, κ. Δημήτριος Παπουτσής και ο Αστυνομικός Διευθυντής Καβάλας Ταξίαρχος κ. Δημοσθένης Κοκμοτός,
Μετά την κήρυξη των εργασιών, ακολούθησε η παρουσίαση των αποτελεσμάτων από τα ερωτηματολόγια που είχαν δοθεί στην 3η Πανελλήνια Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Π.Ο.Ε. που έγινε πέρυσι στην Αθήνα και το βράδυ παρατέθηκε δείπνο στο Πάρκο Φαλήρου όπου οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να χορέψουν και να τραγουδήσουν με τη συνοδεία καλλιτεχνών της περιοχής. Το ίδιο βράδυ οι νέοι τίμησαν τους μουσικούς (οργανοπαίχτες και τραγουδιστές) του Ν.Καβάλας πρώτης και δεύτερης γενιάς για την προσφορά τους στη διάσωση και διάδοση της ποντιακής μουσικής παράδοσης.
Το πρωί του Σαββάτου οι εργασίες της 4ης Συνάντησης Ποντιακής Νεολαίας συνεχίσθηκαν με τις θεματικές ενότητες του συνεδρίου με τη συμμετοχή νέων επιστημόνων ακόμη και μη Πόντιων.
Κατά τον χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας κ. Χαράλαμπος Κωτίδης ανέφερε πως λέγοντας ποντιακή νεολαία εννοούμε τους νέους ποντιακής καταγωγής τους οποίους μπορούμε να χωρίσουμε σε 4 μεγάλες ομάδες:
- απόγονοι προσφύγων, απόγονος του οποίου οι συγγενείς υπέστησαν γενοκτονία, ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας,
- απόγονοι οικονομικών μεταναστών που προσπαθούν να διασώσουν και να αναδείξουν την πολιτιστική τους ταυτότητα,
- απόγονοι προσφύγων που έζησαν την προσφυγιά τρεις και τέσσερις φορές στον προηγούμενο αιώνα για το λόγο ότι ήταν Έλληνες, ο οποίοι σήμερα κινούνται μεταξύ κοινωνικού περιθωρίου, πλήρους αφομοίωσης και αυτοσυνειδησίας,
- οι νέοι που συνεχίζουν να ζουν στον ιστορικό Πόντο να μιλούν ποντιακά, να διασκεδάζουν ποντιακά, να τρώνε ποντιακά.
Και οι τέσσερις αυτές ομάδες νέων πάλλονται στην ιδιοσυχνότητα της κοινής ιστορικής μνήμης, του ποντιακού πολιτισμού και της ποντιακής λύρας. σήμερα συντελείται μια πολιτιστική αναγέννηση μεταξύ των νέων, δημιουργείται ένα πολιτιστικό κίνημα με πολιτικές διεκδικήσεις με κυρίαρχες τις παρακάτω:
- την αναγνώριση της γενοκτονίας των Ποντίων και την καταδίκη του Κεμαλισμού.
- τον απεγκλωβισμό της Παναγίας Σουμελάς από τον σφικτό εναγκαλισμό της οικογενειοκρατίας και την αποκατάσταση της δημοκρατίας στη διοίκηση της.
- τη βοήθεια στους νεοπρόσφυγες αδερφούς μας ώστε να λύσουν τα ποικίλα προβλήματα που τους αφορούν παράλληλα με την διατήρηση της πολιτιστικής τους ταυτότητας.
Οι θεματικές ενότητες περιελάμβαναν ομιλίες από τον Θεοδόση Κυριακίδη υποψήφιο διδάκτορα νεότερης ιστορίας με θέμα "Οι Ποντιακές σπουδές στον 21ο αιώνα" και από την Στυλιανή Λέτσιου υποψήφια διδάκτορα του πανεπιστημίου Μακεδονίας με θέμα "Η Ρωσοφωνία στους Έλληνες παλιννοστούντες τρίτης γενιάς". Ανάμεσα στις ομιλίες δόθηκε ευκαιρία σε πολλούς νέους να αναπτύξουν τις απόψεις τους και να κάνουν τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους.
Το απόγευμα οι συμμετέχοντες στη συνάντηση επισκέφτηκαν τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων και ξεναγήθηκαν στους χώρους του. Το βράδυ στο «Διογένειο» αμφιθέατρο του Ελαιοχωρίου παρακολούθησαν την Ποντιακή θεατρική παράσταση "Μια μέρα στον Πόντο" και η βραδιά έκλεισε με δείπνο και ποντιακό γλέντι με τη συμμετοχή μουσικών που έλαβαν μέρος στη συνάντηση. Την Κυριακή το πρωί οι εργασίες της Πανελλήνιας Συνάντησης έκλεισε με συζήτηση γύρω από θέματα που αφορούν την ποντιακή νεολαία διατυπώνοντας πολλοί νεολαίοι σκέψεις, ιδέες και προβληματισμούς και αμέσως μετά βγήκαν τα συμπεράσματα της 4ης Πανελλήνιας Συνάντησης με την έκδοση ψηφισμάτων.
Ψηφίσματα 4ης Πανελλήνιας Συνάντησης Ποντιακής Νεολαίας.
Καβάλα 31 Αυγούστου 2008
• Διακηρύσσουμε την πίστη μας για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των προσπαθειών για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας των προγόνων μας αλλά και τη διάθεση και την απόφασή μας για αγώνα μέχρι την τελική ηθική δικαίωση.
• Απαιτούμε την αποκατάσταση της νομιμότητας, της δημοκρατίας και της διαφάνειας στο Ιερό Ίδρυμα της Παναγίας Σουμελά, που ως θρησκευτικό, πατριωτικό και ιστορικό σύμβολο ανήκει στην εθνική μας κληρονομιά και πρέπει να απαλλαγεί από τον σφιχτό προκλητικό εναγκαλισμό των ολίγων και να αποδοθεί στην κοινωνία των ποντίων.
• Καλούμε το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδος και τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να διαφυλαχθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα των Ελλήνων της Γεωργίας (Αμπχαζία, Τσάλκα, Τιφλίδα κ.α.), να τηρηθούν οι συνθήκες ασφαλείας, να επιστραφούν οι καταπατημένες περιούσιες τους και να αποζημιωθούν πλήρως οι ζημιωθέντες.
• Διεκδικούμε την τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας, ώστε να επιτρέπεται η υποβολή αιτήσεων για την κτήση της ιθαγένειας στην Ελλάδα από Έλληνες ομογενείς από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης που εγκαταστάθηκαν στην χώρα και μετά τις 2 Μαΐου του 2001 και να παύσουν οι άδικες απελάσεις τους.
• Ζητούμε τη συνέχιση της χορήγησης στεγαστικών δανείων σε Έλληνες από την πρώην Σοβιετική Ένωση και την άμεση αποπληρωμή της οφειλόμενης κρατικής αρωγής στους δικαιούχους.
• Ζητούμε την ίδρυση Κέντρου Σπουδών με κεντρική Βιβλιοθήκη και Αρχειακή Συλλογή, όπου θα μελετώνται θέματα, που αφορούν στην Ιστορία, στον Πολιτισμό και στη Λαογραφία του Πόντου.
• Καλούμε την ελληνική πολιτεία να μεριμνήσει για την αναστήλωση και ανάδειξη όλων των μνημείων του πολιτισμού μας, που καταρρέουν σήμερα στον Πόντο.
• Αποδεικνύουμε με την ενεργή συμμετοχή μας στη 4η Πανελλήνια Συνάντηση της Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος πως οι νέοι ευαισθητοποιούνται απέναντι σε μεγάλα κοινωνικά προβλήματα της εποχής και γίνονται ενεργοί πομποί πολιτικής σκέψης.
ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
Λ.ΝΙΚΗΣ 1
Τ.Κ. 54624
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ:2310227822
FAX:2310227213
www.poe.org.gr
info@poe.org.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στις 29, 30 και 31 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα, στις κατασκηνώσεις «Αγίας Μαρίνας» Περάμου (περιοχή Αμμολόφων) του Δήμου Ελευθερών η 4η Πανελλαδική Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.
Η 4η Πανελλαδική Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας ξεκίνησε το απόγευμα της Παρασκευής 29 Αυγούστου στο αμφιθέατρο της Νομαρχίας Καβάλας. Τους προσκεκλημένους προσφώνησε ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος καθηγητής ιατρικής του Α.Π.Θ. κ. Γιώργος Παρχαρίδης και η πρόεδρος του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χρύσα Μαυρίδου.
Τίμησαν με την παρουσία τους ο Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Θάσου κ.κ. Προκόπιος, ο πρώην Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης Βουλευτής κ. Γιώργος Καλατζής, ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν.Καβάλας κ. Μιχάλης Τιμοσίδης, ο Νομάρχης Καβάλας κ. Θεόδωρος Καλιοντζής, ο Υποστράτηγος κ. Γεώργιος Νένος, ο Δήμαρχος Καβάλας κ. Κωστής Σιμιτσής, ο Δήμαρχος Ελευθερούπολης και πρόεδρος της Τ.Ε.Δ.Κ. κ. Γιάννης Φιλόσογλου, ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Δήμου Καβάλας κ. Παύλος Γεωργιάδης, η εκπρόσωπος του δημάρχου Χρυσούπολης κ. Σάββα Μιχαηλίδη, αντιδήμαρχος Πολιτισμού κα. Σεμιζόγλου – Δομινάρη Τασούλα, o Αντινομάρχης κ. Γεώργιος Τσαλουχίδης, η Νομαρχιακή σύμβουλος κα. Άννα Ζήκου, ο Νομαρχιακός σύμβουλος κ. Παπακοσμάς Κώστας, ο Νομαρχιακός σύμβουλος, επικεφαλής της αντιπολίτευσης, κ. Δημήτριος Παπουτσής και ο Αστυνομικός Διευθυντής Καβάλας Ταξίαρχος κ. Δημοσθένης Κοκμοτός,
Μετά την κήρυξη των εργασιών, ακολούθησε η παρουσίαση των αποτελεσμάτων από τα ερωτηματολόγια που είχαν δοθεί στην 3η Πανελλήνια Συνάντηση Ποντιακής Νεολαίας της Π.Ο.Ε. που έγινε πέρυσι στην Αθήνα και το βράδυ παρατέθηκε δείπνο στο Πάρκο Φαλήρου όπου οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να χορέψουν και να τραγουδήσουν με τη συνοδεία καλλιτεχνών της περιοχής. Το ίδιο βράδυ οι νέοι τίμησαν τους μουσικούς (οργανοπαίχτες και τραγουδιστές) του Ν.Καβάλας πρώτης και δεύτερης γενιάς για την προσφορά τους στη διάσωση και διάδοση της ποντιακής μουσικής παράδοσης.
Το πρωί του Σαββάτου οι εργασίες της 4ης Συνάντησης Ποντιακής Νεολαίας συνεχίσθηκαν με τις θεματικές ενότητες του συνεδρίου με τη συμμετοχή νέων επιστημόνων ακόμη και μη Πόντιων.
Κατά τον χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας κ. Χαράλαμπος Κωτίδης ανέφερε πως λέγοντας ποντιακή νεολαία εννοούμε τους νέους ποντιακής καταγωγής τους οποίους μπορούμε να χωρίσουμε σε 4 μεγάλες ομάδες:
- απόγονοι προσφύγων, απόγονος του οποίου οι συγγενείς υπέστησαν γενοκτονία, ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας,
- απόγονοι οικονομικών μεταναστών που προσπαθούν να διασώσουν και να αναδείξουν την πολιτιστική τους ταυτότητα,
- απόγονοι προσφύγων που έζησαν την προσφυγιά τρεις και τέσσερις φορές στον προηγούμενο αιώνα για το λόγο ότι ήταν Έλληνες, ο οποίοι σήμερα κινούνται μεταξύ κοινωνικού περιθωρίου, πλήρους αφομοίωσης και αυτοσυνειδησίας,
- οι νέοι που συνεχίζουν να ζουν στον ιστορικό Πόντο να μιλούν ποντιακά, να διασκεδάζουν ποντιακά, να τρώνε ποντιακά.
Και οι τέσσερις αυτές ομάδες νέων πάλλονται στην ιδιοσυχνότητα της κοινής ιστορικής μνήμης, του ποντιακού πολιτισμού και της ποντιακής λύρας. σήμερα συντελείται μια πολιτιστική αναγέννηση μεταξύ των νέων, δημιουργείται ένα πολιτιστικό κίνημα με πολιτικές διεκδικήσεις με κυρίαρχες τις παρακάτω:
- την αναγνώριση της γενοκτονίας των Ποντίων και την καταδίκη του Κεμαλισμού.
- τον απεγκλωβισμό της Παναγίας Σουμελάς από τον σφικτό εναγκαλισμό της οικογενειοκρατίας και την αποκατάσταση της δημοκρατίας στη διοίκηση της.
- τη βοήθεια στους νεοπρόσφυγες αδερφούς μας ώστε να λύσουν τα ποικίλα προβλήματα που τους αφορούν παράλληλα με την διατήρηση της πολιτιστικής τους ταυτότητας.
Οι θεματικές ενότητες περιελάμβαναν ομιλίες από τον Θεοδόση Κυριακίδη υποψήφιο διδάκτορα νεότερης ιστορίας με θέμα "Οι Ποντιακές σπουδές στον 21ο αιώνα" και από την Στυλιανή Λέτσιου υποψήφια διδάκτορα του πανεπιστημίου Μακεδονίας με θέμα "Η Ρωσοφωνία στους Έλληνες παλιννοστούντες τρίτης γενιάς". Ανάμεσα στις ομιλίες δόθηκε ευκαιρία σε πολλούς νέους να αναπτύξουν τις απόψεις τους και να κάνουν τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις τους.
Το απόγευμα οι συμμετέχοντες στη συνάντηση επισκέφτηκαν τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων και ξεναγήθηκαν στους χώρους του. Το βράδυ στο «Διογένειο» αμφιθέατρο του Ελαιοχωρίου παρακολούθησαν την Ποντιακή θεατρική παράσταση "Μια μέρα στον Πόντο" και η βραδιά έκλεισε με δείπνο και ποντιακό γλέντι με τη συμμετοχή μουσικών που έλαβαν μέρος στη συνάντηση. Την Κυριακή το πρωί οι εργασίες της Πανελλήνιας Συνάντησης έκλεισε με συζήτηση γύρω από θέματα που αφορούν την ποντιακή νεολαία διατυπώνοντας πολλοί νεολαίοι σκέψεις, ιδέες και προβληματισμούς και αμέσως μετά βγήκαν τα συμπεράσματα της 4ης Πανελλήνιας Συνάντησης με την έκδοση ψηφισμάτων.
Ψηφίσματα 4ης Πανελλήνιας Συνάντησης Ποντιακής Νεολαίας.
Καβάλα 31 Αυγούστου 2008
• Διακηρύσσουμε την πίστη μας για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των προσπαθειών για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας των προγόνων μας αλλά και τη διάθεση και την απόφασή μας για αγώνα μέχρι την τελική ηθική δικαίωση.
• Απαιτούμε την αποκατάσταση της νομιμότητας, της δημοκρατίας και της διαφάνειας στο Ιερό Ίδρυμα της Παναγίας Σουμελά, που ως θρησκευτικό, πατριωτικό και ιστορικό σύμβολο ανήκει στην εθνική μας κληρονομιά και πρέπει να απαλλαγεί από τον σφιχτό προκλητικό εναγκαλισμό των ολίγων και να αποδοθεί στην κοινωνία των ποντίων.
• Καλούμε το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδος και τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να διαφυλαχθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα των Ελλήνων της Γεωργίας (Αμπχαζία, Τσάλκα, Τιφλίδα κ.α.), να τηρηθούν οι συνθήκες ασφαλείας, να επιστραφούν οι καταπατημένες περιούσιες τους και να αποζημιωθούν πλήρως οι ζημιωθέντες.
• Διεκδικούμε την τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας, ώστε να επιτρέπεται η υποβολή αιτήσεων για την κτήση της ιθαγένειας στην Ελλάδα από Έλληνες ομογενείς από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης που εγκαταστάθηκαν στην χώρα και μετά τις 2 Μαΐου του 2001 και να παύσουν οι άδικες απελάσεις τους.
• Ζητούμε τη συνέχιση της χορήγησης στεγαστικών δανείων σε Έλληνες από την πρώην Σοβιετική Ένωση και την άμεση αποπληρωμή της οφειλόμενης κρατικής αρωγής στους δικαιούχους.
• Ζητούμε την ίδρυση Κέντρου Σπουδών με κεντρική Βιβλιοθήκη και Αρχειακή Συλλογή, όπου θα μελετώνται θέματα, που αφορούν στην Ιστορία, στον Πολιτισμό και στη Λαογραφία του Πόντου.
• Καλούμε την ελληνική πολιτεία να μεριμνήσει για την αναστήλωση και ανάδειξη όλων των μνημείων του πολιτισμού μας, που καταρρέουν σήμερα στον Πόντο.
• Αποδεικνύουμε με την ενεργή συμμετοχή μας στη 4η Πανελλήνια Συνάντηση της Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος πως οι νέοι ευαισθητοποιούνται απέναντι σε μεγάλα κοινωνικά προβλήματα της εποχής και γίνονται ενεργοί πομποί πολιτικής σκέψης.
ΠΑΜΠΟΝΤΙΑΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
Λ.ΝΙΚΗΣ 1
Τ.Κ. 54624
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ:2310227822
FAX:2310227213
www.poe.org.gr
info@poe.org.gr
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)