Κυριακή 23 Αυγούστου 2020

Τίμησαν την Παναγία Σουμελά και φέτος οι Πόντιοι στο Σίδνεϊ στην Αυστραλία

Τίμησαν την Παναγία Σουμελά και φέτος οι Πόντιοι στο Σίδνεϊ στην Αυστραλία
Τίμησαν την Παναγία Σουμελά και φέτος οι Πόντιοι στο Σίδνεϊ στην Αυστραλία 

Ο Σύλλογος Ποντίων "Παναγία Σουμελά" Σίνδεϊ τίμησε και φέτος την εορτή Κοιμήσεως της Θεοτόκου και τη Χάρη της Παναγίας Σουμελά με ένα πολύ διαφορετικό Δεκαπενταύγουστο.

Οι παραδοσιακοί σκοποί με το γλυκό ήχο της Ποντιακής λύρας και το πολύωρο γλέντι δυστυχώς φέτος λόγω του κορωνοϊού και επιβεβλημένων μέτρων προστασίας δεν ήταν δυνατόν να ακουστούν.

Τίμησαν την Παναγία Σουμελά και φέτος οι Πόντιοι στο Σίδνεϊ στην Αυστραλία

Φέτος, το Διοικητικό συμβούλιο μαζί με την Σάρα Αρμάνιος και τον Κώστα Παπουλίδη, ντυμένοι με τις Ποντιακές παραδοσιακές φορεσιές παρευρέθησαν στη Θεία λειτουργία και τα εγκαίνια της Αγίας εικόνας της Παναγίας Σουμελάς, που έλαβε χώρα στο Καθεδρικό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, στην οποία χοροστάτησε ο Πάτερ Χριστόφορος. 

Τίμησαν την Παναγία Σουμελά και φέτος οι Πόντιοι στο Σίδνεϊ στην Αυστραλία

Την επόμενη μέρα το διοικητικό συμβούλιο μαζί με τον πρόεδρο, Παναγιώτη Παπουλίδη, την Ελένη και Νικολέττα Πυρομάλη, την Ρίτα Αρμόνιος και την Ελένη Φλαμπουλίδου ντυμένοι με τις Ποντιακές παραδοσιακές φορεσιές παρευρέθησαν στη Θεία λειτουργία και τη λιτανεία της Αγίας εικόνας της Παναγίας Σουμελάς και στην αρτοκλασία που έλαβε χώρα στο Ιερό ναό της ενορίας του Αγίου Στεφάνου στην οποία χοροστάτησε ο Πάτερ Σταύρος.

Κερασούντα: Εικόνες καταστροφής και τέσσερις νεκροί από τις πλημμύρες

Κερασούντα: Εικόνες καταστροφής και τέσσερις νεκροί από τις πλημμύρες
Κερασούντα: Εικόνες καταστροφής και τέσσερις νεκροί από τις πλημμύρες 

Εφιαλτικές στιγμές ζουν από το απόγευμα του Σαββάτου οι κάτοικοι της Κερασούντας, από τις πλημμύρες και τις κατολισθήσεις που έπληξαν την πόλη της βορειοανατολικής Τουρκίας, απόρροια των έντονων βροχοπτώσεων στην ευρύτερη περιοχή.

Κερασούντα: Εικόνες καταστροφής και τέσσερις νεκροί από τις πλημμύρες

Η υπερχείλιση ποταμού, μετέτρεψε τους δρόμους της πόλης σε ποτάμια, τα ορμητικά νερά παρέσυραν αυτοκίνητα και άνθρωποι προσπαθούσαν απεγνωσμένα να σώσουν τις περιουσίες τους.

Κερασούντα: Εικόνες καταστροφής και τέσσερις νεκροί από τις πλημμύρες

Στην πόλη βρέθηκε ο υπουργός Εσωτερικών της Τουρκίας, Σουλεϊμάν Σοϊλού, που έκανε γνωστό πως «τέσσερις άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους μέχρι τώρα, ενώ τα σωστικά συνεργεία συνεχίζουν να αναζητούν άλλους 11». Ακόμη, έκανε γνωστό πως έχει αποκλειστεί η πρόσβαση σε 118 χωριά.  

Βροχοπτώσεις έπληξαν και τις πόλεις Τραπεζούντα, Σαμψούντα και Ριζούντα στην βορειοανατολική Τουρκία.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

Ξεκινούν τη λειτουργία τους και πάλι τα γραφεία της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Ξεκινούν τη λειτουργία τους και πάλι τα γραφεία της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης
Ξεκινούν τη λειτουργία τους και πάλι τα γραφεία της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης ανακοινώνει ότι, μετά τη λήξη της θερινής άδειας του προσωπικού της Γραμματείας, τα γραφεία του Σωματείου επαναλειτουργούν κανονικά από τη Δευτέρα 24 Αυγούστου, με το ημερήσιο ωράριο της Γραμματείας (10 π.μ. έως 2 μ.μ., καθημερινά, από Δευτέρα έως Παρασκευή), τηλ. επικοινωνίας 2310277315.

Υπενθυμίζεται ότι η επικοινωνία (αλληλογραφία, ενημέρωση, ειδοποιήσεις κλπ.) μπορεί να γίνεται και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (info@efxinos.gr).

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Πτολεμαΐδα

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Πτολεμαΐδα
Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Πτολεμαΐδα

Ο Σύλλογος Ατόμων με αναπηρία της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας παρουσιάζει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του στην Ποντιακή θεατρική παράσταση "Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ'", του Δημήτρη Πιπερίδη την Κυριακή 23 Αυγούστου 2020 και ώρα 9:00 μ.μ. στο θέατρο Πάρκου Εκτάκτων Αναγκών στην Πτολεμαΐδα.

Πρωταγωνιστούν: Τάκης Βαμβακίδης, Αλέξης Παρχαρίδης, Μάγδα Πένσου, Έλενα Νεανίδη.

Προπώληση 10€ | Ταμείο 12€ | Παιδικό-Φοιτητικό 7€

Η υπόθεση

Μια οικογένεια ευκατάστατων εμπόρων της Τραπεζούντας, στοιβαγμένη σε ένα φτωχικό διαμέρισμα στο λιμάνι του Βατούμ. Τι τους ξημερώνει; Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον τους σε μια πόλη τόσο κοντινή, αλλά και τόσο διαφορετική από τη δική τους; Στο αποκορύφωμα της ιστορικής του περιπέτειας, ένας λαός που σύντομα δεν θα έχει πατρίδα, αναζητά ένα αύριο. Μπορεί να το βρει στην Ελλάδα, τη χώρα που έμαθαν να αγαπούν, αλλά δεν την είδαν ποτέ;

Όσο η αβεβαιότητα μεγαλώνει, παλιά μυστικά έρχονται στην επιφάνεια. Ίσως είναι καλύτερο να κλείσουν οριστικά τις πληγές του παρελθόντος, πριν πάρουν το δρόμο για την Ελλάδα. Γιατί ο χρόνος τρέχει εις βάρος τους και το ξέρουν...

Μια χαρακτηριστική αλλά άγνωστη στους πολλούς πτυχή του δράματος του ελληνισμού του Πόντου: οι μέρες στο Βατούμ, όταν χιλιάδες Πόντιοι τόσο από τον ίδιο τον ιστορικό Πόντο όσο και από τις ακμάζουσες άλλοτε κοινότητες της καταρρέουσας τσαρικής Ρωσίας συνωστίζονται αναμένοντας το καράβι που θα τους φέρει στην Ελλάδα.

Σάββατο 22 Αυγούστου 2020

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Κομοτηνή

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Κομοτηνή
Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Κομοτηνή 

Η ΠΑΕ Ποντίων Ροδόπης και ο Πόντος Θρυλορίου παρουσιάζουν και προσκαλούν τα μέλη και τους φίλους τους στην Ποντιακή θεατρική παράσταση "Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ'",  του Δημήτρη Πιπερίδη την Τρίτη 25 Αυγούστου 2020 και ώρα 9:00 μ.μ. στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Κομοτηνής.

Πρωταγωνιστούν: Τάκης Βαμβακίδης, Αλέξης Παρχαρίδης, Μάγδα Πένσου, Έλενα Νεανίδη.

Προπώληση 10€ | Ταμείο 12€ | Παιδικό-Φοιτητικό 7€

Η υπόθεση

Μια οικογένεια ευκατάστατων εμπόρων της Τραπεζούντας, στοιβαγμένη σε ένα φτωχικό διαμέρισμα στο λιμάνι του Βατούμ. Τι τους ξημερώνει; Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον τους σε μια πόλη τόσο κοντινή, αλλά και τόσο διαφορετική από τη δική τους; Στο αποκορύφωμα της ιστορικής του περιπέτειας, ένας λαός που σύντομα δεν θα έχει πατρίδα, αναζητά ένα αύριο. Μπορεί να το βρει στην Ελλάδα, τη χώρα που έμαθαν να αγαπούν, αλλά δεν την είδαν ποτέ;

Όσο η αβεβαιότητα μεγαλώνει, παλιά μυστικά έρχονται στην επιφάνεια. Ίσως είναι καλύτερο να κλείσουν οριστικά τις πληγές του παρελθόντος, πριν πάρουν το δρόμο για την Ελλάδα. Γιατί ο χρόνος τρέχει εις βάρος τους και το ξέρουν...

Μια χαρακτηριστική αλλά άγνωστη στους πολλούς πτυχή του δράματος του ελληνισμού του Πόντου: οι μέρες στο Βατούμ, όταν χιλιάδες Πόντιοι τόσο από τον ίδιο τον ιστορικό Πόντο όσο και από τις ακμάζουσες άλλοτε κοινότητες της καταρρέουσας τσαρικής Ρωσίας συνωστίζονται αναμένοντας το καράβι που θα τους φέρει στην Ελλάδα.

Παρασκευή 21 Αυγούστου 2020

Εκλογο-απολογιστική συνέλευση στην Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς οι «Αργοναύτες»

Εκλογο-απολογιστική συνέλευση στην Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς οι «Αργοναύτες»
Εκλογο-απολογιστική συνέλευση στην Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς οι «Αργοναύτες»

Η Ένωση Ποντίων Νομού Κιλκίς οι «Αργοναύτες» προσκαλεί τα μέλη της σε γενική εκλογο-απολογιστική συνέλευση, που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο του συλλόγου την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020 στις 11 το πρωί.

Σε περίπτωση μη απαρτίας η συνέλευση θα επαναληφθεί την ίδια ώρα, στον ίδιο τόπο την Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020, με όσα μέλη παρευρεθούν και χωρίς την διαδικασία της απαρτίας.

Ο σύλλογος διατηρεί την επιφύλαξη να αναστείλει ή τροποποιήσει τις ημερομηνίες σύμφωνα με τις οδηγίες – μέτρα που εκδίδει αυτήν την περίοδο η Κυβέρνηση για το θέμα του κορωνοϊού.

Τις τοιχογραφίες της Παναγίας Σουμελά διαφημίζουν στην Τουρκία

Τις τοιχογραφίες της Παναγίας Σουμελά διαφημίζουν στην Τουρκία
Τις τοιχογραφίες της Παναγίας Σουμελά διαφημίζουν στην Τουρκία 

Το μεγάλο προσκύνημα των Ποντίων, την ιστορική Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα, παρουσιάζει το Πρακτορείο Ειδήσεων Anadolu ως ένα από τα καλύτερα μνημεία της Τουρκίας και δημοσιεύει φωτογραφικά στιγμιότυπα με τις εκπληκτικές τοιχογραφίες με την Παναγία.

Τις τοιχογραφίες της Παναγίας Σουμελά διαφημίζουν στην Τουρκία

Η ιστορική Ιερά Μονή αποτελεί μεγάλο προσκύνημα της Ορθοδοξίας στον Πόντο και η Τουρκία προσπαθεί να τη διαφημίσει για να κερδίσει τον θρησκευτικό τουρισμό. 

Τις τοιχογραφίες της Παναγίας Σουμελά διαφημίζουν στην Τουρκία

Πηγή: Ορθοδοξία

Πέμπτη 20 Αυγούστου 2020

Γενοκτονία Ποντίων - Το ποτάμι αίματος αναζητεί τη θάλασσα της δικαίωσης

Γενοκτονία Ποντίων - Το ποτάμι αίματος αναζητεί τη θάλασσα της δικαίωσης
Γενοκτονία Ποντίων - Το ποτάμι αίματος αναζητεί τη θάλασσα της δικαίωσης

Φέτος συμπληρώθηκαν 101 έτη Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Στις 19 Μαΐου 1919, όταν ο επανελθών στο στράτευμα Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάσθηκε από το πλοίο Bandirma  στην Σαμψούντα , ετέθησαν οι βάσεις για την τελευταία φάση της Γενοκτονίας. Η φαινομενική αποστολή του ήταν η «προστασία των Ελλήνων και των Αρμενίων από εγκληματικές συμμορίες», ωστόσο ο αληθινός σκοπός του ταξιδιού του ήταν η ολοκλήρωση της εξόντωσης των Ποντίων οι οποίοι έστεκαν εμπόδιο στο όραμα της εθνικής ολοκλήρωσης των Νεοτούρκων.

Αποτελεί πλέον κοινό τόπο για τους ιστορικούς το γεγονός ότι η ήττα της οθωμανικής αυτοκρατορίας στους Βαλκανικούς πολέμους επέφερε αλλαγή στα σχέδια των τουρκικών ηγεσιών. Το όνομα Wilhelm Leopold Colmar Freiherr von der Goltz ίσως δεν μας λέει κάτι, παρά ταύτα ο εν λόγω Πρώσος αξιωματικός υπήρξε ένα κομβικό πρόσωπο στην θνήσκουσα αυτοκρατορία και με μεγάλη επιρροή μετέπειτα στους Ενωτικούς και τους Νεοτούρκους. Μάλιστα θεωρήθηκε από τους ίδιους τόσο σημαντική η συμβολή του που στην Τουρκία είναι γνωστός ως Goltz pasha. Ο Goltz κατετάγη στο πρωσικό πεζικό το 1861 ως αξιωματικός. Έχοντας πολεμήσει στον αυστροπρωσικό πόλεμο και στον γαλλοπρωσικό διορίσθηκε καθηγητής της στρατιωτικής ακαδημίας του Πότσνταμ το 1871. Αυτός ο διανοούμενος του πολέμου  απεστάλη στην οθωμανική αυτοκρατορία, ύστερα από σχετικό αίτημα του Σουλτάνου Αμντούλ Χαμίτ, μετά την ήττα στον ρωσοτουρκικό πόλεμο για να αναδιοργανώσει τον ηττημένο οθωμανικό στρατό. Η συγκεκριμένη στρατιωτική αυθεντία, λοιπόν, επιχειρηματολογούσε από το 1897 υπέρ της δημιουργίας ενός κράτους έθνους σε στενότερα γεωγραφικά όρια και όχι στα κάποτε αχανή αλλά τότε ξεφτισμένα της αυτοκρατορίας. Σε άρθρο του στο περιοδικό Deutsche Rundschau με τίτλο «Οι αδυναμίες και η ισχύς του Οθωμανικού κράτους», το οποίο αναδημοσιεύθηκε και στο Κάιρο το 1905 και 1908 ανέφερε ότι «Πρέπει να ιδρυθεί στην Τουρκία ένα μικρό αλλά πιο δυνατό και πιο πολιτισμένο κράτος, στη θέση αυτού του μεγάλου και αργοκίνητου». Όντας υπέρμαχος της εγκατάλειψης των βαλκανικών και ευρωπαϊκών εδαφών προέτρεπε: «Τι θα ωφελήσει η επαναφορά των συνόρων στη Βαλκανική Χερσόνησο; Είναι καταλληλότερο να μετατραπεί από ένα αδύναμο βυζαντινό κράτος, ένα δυνατό τουρκικό, αραβικό κράτος… Την εθνική δομή να την στρέψετε στα εσωτερικά ζητήματα… Να βγάλετε από το μυαλό σας το ρόλο του μεγάλου ευρωπαϊκού κράτους που δεν θέλετε με τίποτα να εγκαταλείψετε… Να κουράσετε το μυαλό σας για την υλική και πνευματική ανόρθωση των επαρχιών της Μικράς Ασίας… Κεντρική πολιτική σας πρέπει να είναι η επιστημονική δουλειά» και διαπίστωνε ότι «Η αδυναμία του οθωμανικού κράτους έγκειται στο μεγάλο εύρος των εδαφών του που είναι αδύνατο να προασπίσει με τις υφιστάμενες σήμερα δυνάμεις του».

Ορθώς επισημαίνει ο Fuat Dundar ότι «οι προτάσεις του Goltz pasha έχουν τόσες ομοιότητες με τα πεπραγμένα των Ενωτικών», «που δίνουν την εντύπωση ότι αποτέλεσαν τον οδηγό τους» .  
Φαίνεται κατά τα ανωτέρω ότι οι σαρωτικές και καίριες ήττες της οθωμανικής αυτοκρατορίας στους Βαλκανικούς πολέμους και τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο άλλαξαν την στοχοθεσία. Η μετάβαση από την αυτοκρατορία στο έθνος κράτος ήταν επικείμενη και το έθνος κράτος που θα υποδεχόταν τους νέους Τούρκους μικρή αξία θα είχε για εκείνους, αν δεν ήταν φυλετικά ομοιογενές. Αυτή ήταν η στόχευση. Για να επιτευχθεί όμως η (εφιαλτική τελικά) ομοιογένεια εφαρμόσθηκαν συγκεκριμένες μέθοδοι, όπως αρχικά το μποϋκοτάζ, η διαίρεση των τοπικών κοινωνιών, οι εκτοπίσεις, η αναγκαστική επιστράτευση στα τάγματα εργασίας και οι δολοφονίες.

Όλα τα απάνθρωπα μέσα, τα οποία χρησιμοποίησαν με στυγνό τρόπο οι Νεότουρκοι, εκπορεύτηκαν από τα έγκατα του κράτους. Μπορούμε με ασφάλεια να ισχυριστούμε ότι η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου ήταν κεντρικά σχεδιασμένη και εκτελέσθηκε από κρατικά όργανα και άλλες κρατικά καθοδηγούμενες συμμορίες. Σαφής εν προκειμένω είναι ο Τούρκος συγγραφέας Attila Tuygan σύμφωνα με τον οποίον ο Μουσταφά Κεμάλ συμμετείχε ο ίδιος στην Γενοκτονία και αυτός είναι ο λόγος που η Τουρκία αρνείται την αυταπόδεικτη αλήθεια και προσπαθεί να την αποκρύψει. «Οι ανεπίσημες και αντικειμενικές ιστορικές έρευνες, ακόμα και τα αρχεία των συμμάχων των Οθωμανών στον Α’ Π.Π., δείχνουν ότι πάνω από 350 χιλιάδες Έλληνες Πόντιοι, 300 με 600 χιλιάδες Ασσύριοι, Νεστοριανοί και Χαλδαίοι, εξοντώθηκαν από τους Τούρκους στρατιώτες και παραστρατιωτικούς και από Κούρδους πολιτοφύλακες» . Συνεχίζει ο Tuygan λέγοντας ότι «Όλα τα χωριά στον Πόντο καταστράφηκαν και λεηλατήθηκαν, κατασχέθηκαν τα ακίνητά τους, χιλιάδες άνθρωποι αναγκάστηκαν να φύγουν στις γειτονικές χώρες. Η γενοκτονία των Πόντιων πραγματοποιήθηκε σε δυο φάσεις. Η πρώτη έγινε από την οργάνωση “Ένωσις και Πρόοδος” μεταξύ 1916-1918 και η δεύτερη από τους κεμαλικούς μεταξύ 1919-1923». Όπως ανέφερε και η Ayşe Hür ο Κεμάλ μετέβη στην Σαμψούντα το 1919 και αποσκοπούσε στην «απαλλαγή από τον ποντιακό μπελά» . Είναι εξάλλου γνωστό ότι ο Κεμάλ συναντήθηκε με τον Τοπάλ Οσμάν  τον οποίον κατηύθυνε για την ολοκλήρωση της Γενοκτονίας. «Ο Τοπάλ Οσμάν ανταποκρίθηκε και του απάντησε ως εξής: “Μην ανησυχείτε, Πασά μου, θα τους θυμιάζουμε έτσι ώστε θα πεθάνουν μες στις σπηλιές τους σαν αγριομέλισσες”. Ο Τοπάλ Οσμάν εκείνη την περίοδο ήταν καταζητούμενος για τα εγκλήματα εναντίον των Αρμενίων. Πιθανότατα με την παράκληση του Mουσταφά Κεμάλ άρθηκε το ένταλμα σύλληψής του από τον Σουλτάνο Vahdettin, το 1919. Παρόλη την αντίρρηση του νομάρχη Τραπεζούντας Cemal Azmi και του τοπικού κυβερνήτη της Κερασούντας, ο Τοπάλ Οσμάν ξεκίνησε την εκκαθάριση των Ελλήνων του Πόντου» .

Ένα τραγικό παράδειγμα της ισοπέδωσης των Ελλήνων αποτελεί το χωριό Χερίζ Νταγ. Αυτό είχε «300 οικογένειες και γύρω στα 2.000 άτομα» και επέστρεψαν στην Ελλάδα «150 άτομα» . Ένα άλλο ενδεικτικά είναι το χωριό Χατζήμπεη του οποίου οι κάτοικοι εγκλείστηκαν στην εκκλησία, όπου και βρήκαν οι περισσότεροι μαρτυρικό θάνατο .

Το έγκλημα της Γενοκτονίας τυποποιήθηκε παγκοσμίως δυνάμει της Σύμβασης για την Πρόληψη και Καταστολή της Γενοκτονίας, του ΟΗΕ, το 1948 . Η Ελλάδα την κύρωσε τον Οκτώβριο του 1954 (ΦΕΚ Α΄ 250). Το πρώτον συνομολογείται έτσι ότι η Γενοκτονία τυγχάνει έγκλημα του διεθνούς δικαίου. Στο άρθρο 2 της ως άνω Σύμβασης προβλέπεται ότι ως γενοκτονία νοείται: α) ο φόνος μελών ομάδος εθνικής, φυλετικής, κ.λπ., β) σοβαρή βλάβη διανοητικής ή σωματικής ακεραιότητος των μελών της ομάδος, γ) η εκ προθέσεως υποβολή διαβίωσης σε απάνθρωπες συνθήκες, δ) η παρεμπόδιση γεννήσεων και ε) η αναγκαστική μεταφορά παιδιών της ομάδος σε άλλη.

Κατ’ ουσίαν όλους τους προαναφερθέντες τρόπους υπέστησαν οι Έλληνες του Πόντου οι οποίοι ως θύματα πρέπει να διεκδικήσουν την τιμωρία του θύτη.

Κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 1 παρ. 2 της Σύμβασης για το απαράγραπτο των εγκλημάτων πολέμου και των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας  «Τα παρακάτω εγκλήματα είναι απαράγραπτα ανεξάρτητα από την ημερομηνία διάπραξής τους:…β) τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας…, καθώς και το έγκλημα κατά της γενοκτονίας όπως ορίζεται στην Σύμβαση του 1948…, ακόμα και αν οι πράξεις αυτές δεν συνιστούν παραβίαση του εσωτερικού δικαίου της χώρας όπου διαπράχθηκαν».

Τούτο σημαίνει ότι το διαπραχθέν από το τουρκικό κράτος έγκλημα της γενοκτονίας δεν έχει παραγραφεί και οι αξιώσεις επανόρθωσης παραμένουν ενεργές.

Παράδειγμα της μεταχρονολογημένης αλλά λυτρωτικής δικαίωσης αποτελεί η δίκη και καταδίκη του Oskar Groening από τα γερμανικά δικαστήρια . Δυνάμει της Απόφασης της 20ης Ιουνίου 2016 (ευρύτερα γνωστής ως απόφασης Groening) το γερμανικό Ανώτατο Ακυρωτικό επικύρωσε την απόφαση του πρωτοβαθμίου δικαστηρίου του Lueneburg, το οποίο καταδίκασε τον 96χρονο λογιστή του Άουσβιτς για συνέργεια σε 300.000 ανθρωποκτονίες.

Ο Groening τον Οκτώβριο του 1940 εγγράφηκε στα SS (Schutzstaffel σημαίνει «μοίρα ασφαλείας») και τον Σεπτέμβριο του 1942 διορίστηκε με τον βαθμό του «απλού στρατιώτη α΄τάξεως» στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς. Εν συνεχεία προήχθη σε δεκανέα των SS. Ο κατηγορούμενος Oskar Groening φρουρούσε τις αποσκευές των νεοαφιχθέντων στην αποβάθρα του στρατοπέδου συγκέντρωσης, εμπόδιζε υπό την απειλή βίας ενδεχόμενες πράξεις αντίστασης ή φυγής και απασχολείτο στην «διοίκηση χρημάτων κρατουμένων». Το τρίτο τμήμα του γερμανικού Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου (BGH) δεν θέτει ως κριτήριο για την κατάφαση της ενοχής την συγκεκριμενοποίηση των ειδικών επί μέρους πράξεων ως μορφή συνέργειας επί συγκεκριμένων ανθρωποκτονιών – σκεπτικό το οποίο επί δεκαετίες δυσχέρανε τον κολασμό συνεργών σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Κριτήριο για την καταδίκη του «λογιστή του Άουσβιτς» ήταν η γνώση του για όσα εγκλήματα διαπράττονταν εντός του στρατοπέδου. Το δικαστήριο δέχθηκε ότι ο Groening γνώριζε ότι οι εκτοπισμένοι θα θανατώνονταν μαζικά και μαρτυρικά, υποστήριζε εμπράκτως την λειτουργία του μηχανισμού θανάτωσης του Άουσβιτς και, εφόσον δεν μετατίθετο σε μονάδες στο μέτωπο, επιδοκίμαζε το έγκλημα. Δέχθηκε επίσης ότι υπήρχε ένας πολύπλοκος μηχανισμός στον οποίο συνέπραττε πληθώρα προσώπων, στο πλαίσιο οργανωμένου μηχανισμού θανάτωσης, χωρίς ιδιόχειρη πράξη τέλεσης. Επιπροσθέτως, οι συναυτουργοί συνέπραξαν σε πολλαπλά επίπεδα υπό διαφορετικές λειτουργίες και με ποικίλες πράξεις κι έτσι ο μηχανισμός θανάτωσης ήταν έτοιμος και μπόρεσαν οι εθνικοσοσιαλιστές κρατούντες να διατάξουν και υλοποιήσουν την «Επιχείρηση Ουγγαρία». Σε αυτήν την υποβοήθηση της πράξης συμμετείχε ο Groening ο οποίος μεν δεν συμμετείχε σε καμία άμεση πράξη θανάτωσης, αλλά ανήκε στην οργάνωση μαζικών θανατώσεων.

Η πρωτοποριακή αυτή απόφαση διεύρυνε τους ορίζοντες της δικαστικής μεταχείρισης των γενοκτόνων. Το αιτιολογικό της σπουδαίας αυτής απόφασης πρέπει να αξιοποιηθεί από τους απογόνους των Ελλήνων του Πόντου που γενοκτονήθηκαν, εκτοπίσθηκαν, κακοποιήθηκαν. Με την εφαρμογή του υφιστάμενου νομικού οπλοστασίου παρέχεται η δυνατότητα έγερσης αστικών (τουλάχιστον και αρχικώς) αξιώσεων από τους συγγενείς των θυμάτων εναντίον του τουρκικού κράτους. Οι ηγήτορές του ήταν υπεύθυνοι για την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και η σημερινή Τουρκία είναι η διάδοχος, άρα και υπόχρεη σε αποζημιώσεις.

Η άσκηση αγωγών κατά του τουρκικού κράτους δεν θα γίνει για τον πορισμό οικονομικού οφέλους, αλλά για την αποκατάσταση της Δικαιοσύνης. Όπως είπε χαρακτηριστικά μια επιζήσασα του Άουσβιτς μετά την καταδίκη του Oskar Groening «δεν είναι η ποινή το ζητούμενο, αλλά η τοποθέτηση της γερμανικής δικαιοσύνης. Αποτελεί χρέος να διαπιστωθεί η ενοχή, η οποία δεν παραγράφεται, ενοχή η οποία και αύριο θα είναι ενοχή και μεθαύριο και ως την αιωνιότητα».

Αυτή πρέπει να είναι η επιδίωξη των Ελλήνων αναφορικά με τον εξαναγκασμό της Τουρκίας να αναγνωρίσει την Γενοκτονία. Μόνον έτσι ο ποταμός του αίματος θα εκβάλλει στην θάλασσα της δικαίωσης.

* Ο Παναγιώτης Στ. Μπαλακτάρης είναι Δικηγόρος, Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών

Τετάρτη 19 Αυγούστου 2020

Πόλος έλξης επισκεπτών η Παναγία Σουμελά στον Πόντο (Video)

Πόλος έλξης επισκεπτών η Παναγία Σουμελά στον Πόντο
Πόλος έλξης επισκεπτών η Παναγία Σουμελά στον Πόντο

Πλήθος επισκεπτών καταφθάνουν καθημερινά στην ιερά μονή της Παναγίας Σουμελά, στη Ματσούκα του Πόντου, λίγες μέρες μετά τον εορτασμό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια που ο χώρος έκλεισε για να γίνουν εργασίες συντήρησης.

Η ιστορική Μονή που αποτελεί καύχημα για τον παγκόσμιο Ποντιακό Ελληνισμό είναι πόλος έλξης επισκεπτών και μνημείο που αποφέρει πολλά έσοδα στη νομαρχία Τραπεζούντας, γεγονός που δείχνει πως η οικονομία της Τουρκίας στηρίζετε σε μεγάλο βαθμό στα θρησκευτικά μνημεία της Ορθοδοξίας.

Δείτε το βίντεο:


Πόντος, Αγιά Σοφιά, Προσφυγιά, Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη: Τα μηνύματα στη νέα φανέλα του ΠΑΟΚ

Πόντος, Αγιά Σοφιά, Προσφυγιά, Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη: Τα μηνύματα στη νέα φανέλα του ΠΑΟΚ
Πόντος, Αγιά Σοφιά, Προσφυγιά, Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη: Τα μηνύματα στη νέα φανέλα του ΠΑΟΚ 

Ο ΠΑΟΚ αποκάλυψε τη νέα ριγέ ασπρόμαυρη φανέλα του, στην αναγράφονται σημαντικές συμβολικές λέξεις που συνδέονται με την ιστορία του συλλόγου.

Πόντος, Αγιά Σοφιά, Προσφυγιά, Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη: Τα μηνύματα στη νέα φανέλα του ΠΑΟΚ

Συγκεκριμένα, στο εσωτερικό της φανέλας του Δικεφάλου του Βορρά, ως... κρυφό μήνυμα αναγράφονται οι λέξεις: Πόντος, Ελληνισμός, Αγιά Σοφιά, Προσφυγιά, Μικρά Ασία, Κωνσταντινούπολη.

Πηγή: Thestival

«Παγκόσμιο Φεστιβάλ Ποντιακού Κινηματογράφου» – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις συμμετοχής

«Παγκόσμιο Φεστιβάλ Ποντιακού Κινηματογράφου» – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις συμμετοχής

Το τμήμα νεολαίας της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας με πρωτοβουλία του αλλά, πάντοτε σε συνεργασία και υποστηριζόμενο, από τα τμήματα νεολαίας Ομοσπονδιών, όπως Αμερικής Καναδά, Ευρώπης, Ρωσίας αλλά και την Παγκόσμια Συντονιστική Επιτροπή Ποντιακής Νεολαίας, προέβησαν σε μια πραγματικά μοναδική και πρωτοποριακή παγκόσμια ενέργεια, δηλαδή την δημιουργία ενός Παγκόσμιου Φεστιβάλ Ποντιακού Κινηματογράφου (ταινιών) (International Pontian Film Festival – I.P.F.F.).

Στόχος είναι να προβληθεί μέσα από μικρού ή μεγάλου μήκους ταινιών ο πλούσιος πολιτισμός των Ελλήνων του Πόντου, αλλά ταυτόχρονα, αυτό να φέρει πιο κοντά ανθρώπους των κοινοτήτων παγκοσμίως και να γίνουν μέρος μιας ιστορικής στιγμής στον χρόνο.

Εάν κάποιος που έχει κάνει μια ταινία για την Ελληνο-Ποντιακή μας κληρονομιά και πολιτισμό ή θέλει να την δημιουργήσει, μπορεί να υποβάλλει στο "Παγκόσμιο Ποντιακό Φεστιβάλ Κινηματογράφου".

Οι υποβολές συμμετοχής θα μπορούν να κατατεθούν από τις 02 Σεπτεμβρίου έως τις 27 Νοεμβρίου 2020.

Οι ταινίες που θα συμμετέχουν πρέπει να έχουν διάρκεια από 10 λεπτά έως 45 λεπτά. Τα θέματα που θα πραγματεύονται θα πρέπει να έχουν σχέση με την ανάδειξη του Ποντιακού Πολιτισμού και της Ποντιακής μας κληρονομιάς. Στην αίτηση συμμετοχής θα υπάρχουν οι απαραίτητες διευκρινήσεις και αναλυτικότερα περισσότερες λεπτομέρειες.

Μπορούν να πάρουν μέρος όλοι ανεξαρτήτως χωρίς κανέναν περιορισμό ηλικίας.

Οι προβολές των ταινιών που θα συμμετάσχουν, θα γίνουν διαδικτυακά από τις 17 Δεκεμβρίου έως 19 Δεκεμβρίου και βέβαια όλα θα εξαρτηθούν από τις συμμετοχές.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρινήσεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο email: info@pontos.org.

Νέο Δ.Σ. στον Πολιτιστικό Σύλλογο Καλλιφύτου

Νέο Δ.Σ. στον Πολιτιστικό Σύλλογο Καλλιφύτου
Νέο Δ.Σ. στον Πολιτιστικό Σύλλογο Καλλιφύτου

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στον Πολιτιστικό Σύλλογο Καλλιφύτου. Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:
Πρόεδρος: Αικατερίνη Ιωαννίδου,
Αντιπρόεδρος: Μαρία Χατζίδου,
Γεν. Γραμματέας: Ελευθέριος Παπαδόπουλος,
Ταμίας: Μαρία Ντεμερτζή,
Μέλη: Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, Δημήτριος Κωνσταντινίδης, Χρήστος Πατσιόλας.

Τρίτη 18 Αυγούστου 2020

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο
Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο 

Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας στην Αμερική, χαρακτήρισε το Ιερό προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά, των Ποντίων, στο Γουέστ Μίλφορντ, ο Μητροπολίτης Νέας Ιερσέης κ. Ευάγγελος που προεξήρχε στον Εσπερινό, το απόγευμα του Σαββάτου 15 Αυγούστου 2020, ανήμερα της εορτής της Κοίμησης της Θεοτόκου. Τον Μητροπολίτη κ. Ευάγγελο, συνόδευαν ο Αρχιμανδρίτης κ. Νεκτάριος Κότρος, ο π. Ανάργυρος Σταυρόπουλος και ο π. Αναστάσιος Κουσούλας. Τους βυζαντινούς ύμνους έψαλλε ο πρωτοψάλτης κ. Δημήτριος Φουστέρης.

Με βαθιά ταπείνωση, συγκίνηση και ελπίδα προσκυνούμε απόψε την εικόνα της Παναγίας, του Πόντου, τόνισε ο Μητροπολίτης Ευάγγελος στο κήρυγμά του. Της Παναγίας, που δέχθηκε, συνέχισε ο Μητροπολίτης, τον πόνο και την αγωνία των Πατέρων μας, των αδελφών μας, των Ελλήνων του Πόντου.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Συνεχίζει, να ακούει η Παναγία τις προσευχές μας και την αγωνία μας, ιδιαίτερα, συμπλήρωσε ο Μητροπολίτης, στις μέρες μας, που τόσα πολλά συμβαίνουν, όπως κοινωνικές ανισότητες, παγκόσμιες ανακατατάξεις, πόλεμοι, φτώχεια.

Ο κ. Ευάγγελος, αναφέρθηκε και στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας, το σύμβολο της Ορθοδοξίας  και του Ελληνισμού, σε τζάμι. Η οικουμένη είπε είναι μουδιασμένη και εμείς οι Ορθόδοξοι ακόμα περισσότερο.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Παρακολουθήσαμε, είπε, εμείς οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, την διεξαγωγή μουσουλμανικής προσευχής εντός του ιερού χώρου, όπου κάποτε δοξολογείτο ο Πανάγιος Τριαδικός Θεός.

Ο Μητροπολίτης αναφέρθηκε και στην Γενοκτονία των Ποντίων, στις 353 χιλιάδες αθώες ψυχές που θυσιάστηκαν από τους Τούρκους, και ζητούν δικαίωση, των Ποντίων που ξεριζώθηκαν από τις πατρογονικές τους εστίες. Εμείς, οι Έλληνες της Αμερικής, τόνισε ο κ. Ευάγγελος, δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τον αγώνα και να πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση, ώστε επιτέλους να αναγνωρισθεί η Γενοκτονία.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, επεσήμανε, ήρθε και η πανδημία του κορωνοϊού να μας υπενθυμίσει ότι ως άνθρωποι είμαστε αδύναμοι.

Αλλά η Παναγία έρχεται, συμπλήρωσε ο Μητροπολίτης, για να μας υπενθυμίσει ότι δεν είμαστε μόνοι μας. “Ας κλείνουμε το γόνυ στην Παναγία Σουμελιώτισσα να σώσει το κόσμο και να φωτίσει τους κυβερνώντες ώστε αυτή η προσευχή που έγινε στην Αγία Σοφία να είναι προσωρινή, ώστε με την χάρη του Θεού να επανέλθει ο ναός στην αρχική του μορφή, όπου δεν θα παρακολουθούμε την προσευχή, αλλά θα βιώνουμε το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας”.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Νέα περίοδο για το Ίδρυμα

Οι φετινές εκδηλώσεις στο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά, δεν θύμιζαν σε τίποτα άλλες παλαιότερες ή ακόμα και πιο πρόσφατες, όταν δεκάδες πιστών Ποντιακής και μη καταγωγής, ανηφόριζαν με κάθε μέσο, τον μικρό επαρχιακό δρόμο με την πλούσια βλάστηση, για να προσευχηθούν και για να κάνουν το τάμα τους, στην Παναγία του Πόντου.

Θες όμως ακριβώς γιατί περνάμε μια δύσκολη περίοδο εν μέσω της πανδημίας, ή διότι η Παναγία κάνει κάθε χρόνο το θαύμα της, παρά το γεγονός ότι η προσέλευση του κόσμου ήταν μειωμένη και δεν έγινε το συνηθισμένο φεστιβάλ, με την συμμετοχή και των μουσικών, εντούτοις οι δωρεές και οι ικεσίες παρουσίασαν αύξηση και ο μικρός ναός γέμισε ικανοποιητικά.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Σε σημείο μάλιστα που ο Μητροπολίτης χαριτολογώντας να αναρωτηθεί για το αν θα έπρεπε να επισκεφθεί τον οφθαλμίατρο, αφού σύμφωνα με την ενημέρωση που είχε ως την ώρα εκείνη, δεν περίμενε να δει τόσο κόσμο εντός του μικρού ναού, όπου βέβαια όλοι οι πιστοί τήρησαν ευλαβικά τα μέτρα που προβλεπόταν και φορούσαν μάσκα.

Για πρώτη φορά φέτος μάλιστα, το Ιερό Ίδρυμα μετέδωσε ζωντανά μέσω του Facebook, την ακολουθία του Εσπερινού. Επίσης στην είσοδο του ναού είχε τοποθετηθεί μια ειδική πόρτα ασφαλείας, που προσφέρθηκε στο Ιερό Ίδρυμα και ο δωρητής την παράγγειλε από την Ελλάδα.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Όσο αφορά τις αναμεταδόσεις, το ίδιο, θα επαναλαμβανόταν και για την Θεία λειτουργία της Κυριακής όπου χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Νέας Ιερσέης κ. Ευάγγελος.

Σε όλους τους προσκυνητές προσφέρθηκε φαγητό που ετοίμασαν οι εθελοντές του Ιερού Ιδρύματος. Παρευρέθηκαν και αρκετά στελέχη Ομοσπονδιών και οργανώσεων της Ομογένειας από τη Νέα Υόρκη και την Νέα Ιερσέη όπως ο κ. Ηλίας Τσεκερίδης, και ο Δρ. Πάνος Σταυριανίδης. Από την Φιλαδέλφεια ήρθε ειδικά και ετοίμασε σπιτικό φαγητό η Πρόεδρος του Ποντιακού Συλλόγου «Ακρίτες» κ. Εφη Παυλίδου-Οικονόμου και έφερε μαζί της και τα λουλούδια για τον στολισμό των εικόνων καθώς και μέλη του τοπικού χορευτικού που στόλισαν με την παρουσία τους το ναό και έδωσαν έτσι ένα έντονο Ποντιακό χρώμα.

Ευάγγελος: Ιερό Παλλάδιο της Ορθοδοξίας η Παναγία Σουμελά στον Νέο Κόσμο

Όπως κάθε χρόνο, αρκετοί από τους προσκυνητές, προτίμησαν να κλείσουν δωμάτιο σε κοντινά ξενοδοχεία, διανυκτερεύοντας πιο κοντά στο Ιερό Προσκύνημα, ενώ άλλοι σκέφτηκαν να φέρουν στις εγκαταστάσεις ειδικό τροχόσπιτο, που περιελάμβανε όλες τις σύγχρονες ανέσεις φιλοξενίας και διαμονής στην ύπαιθρο και μάλιστα η ιδέα βρήκε πολλούς θαυμαστές.

«Όνειρο στη Σουμελά…»

«Όνειρο στη Σουμελά…»
«Όνειρο στη Σουμελά…» 

«Καὶ ἐγένετο ἐπ’ ἐμὲ χεὶρ Κυρίου, καὶ ἐξήγαγέ με ἐν πνεύματι Κύριος καὶ ἔθηκέ με ἐν μέσῳ τοῦ πεδίου, καὶ τοῦτο ἦν μεστὸν ὀστέων ἀνθρωπίνων· καὶ περιήγαγέ με ἐπ’ αὐτὰ κυκλόθεν κύκλῳ, καὶ ἰδοὺ πολλὰ σφόδρα ἐπὶ προσώπου τοῦ πεδίου, ξηρὰ σφόδρα. …καὶ ἐπροφήτευσα καθότι ἐνετείλατό μοι· καὶ εἰσῆλθεν εἰς αὐτοὺς τὸ πνεῦμα, καὶ ἔζησαν καὶ ἔστησαν ἐπὶ τῶν ποδῶν αὐτῶν, συναγωγὴ πολλὴ σφόδρα», (Ιεζ. 37, 1-10).

Tου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ζἀμπιας κ. Ιωάννου

Χίλιες φορές κι αν άκουσα αυτά τα λόγια κάθε Μ. Παρασκευή ποτέ δεν έκανα τούτες τις σκέψεις, ποτέ δεν τα ένιωσα στην καρδιά μου τόσο βαθιά, ποτέ μου δεν κατενόησα με τόση ενάργεια το νόημα τους, ποτέ δεν τα έζησα τόσο ζωντανά όσο σήμερα (15/8/2020, εορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου) στο Μέγα Μοναστήρι της Σουμελά… Σαν να στάθηκε την ώρα της Λειτουργίας σε μια γωνιά ο Προφήτης Ιεζεκιήλ με το ειλητάριό του και τούτα τα λόγια ανέβηκαν στην καρδιά μου. Και τότε τα μάτια της ψυχής είδαν καθαρά… Και ιδού… Μέσα στο Μυστήριο το ατίμητο και υπερφυές ήταν όλοι τους εκεί. Γέμισε το Βασιλομονάστηρο της μόνης Βασίλισσας και Δέσποινας, της Σουμελιώτισσας Παναγίας, με μυριάδες μυριάδων∙ αμέτρητες ψυχές από τα βάθη των αιώνων και απ’ των καιρών τις άκρες. Εκεί οι άγιοι κτήτορες Βαρνάβας και Σωφρόνιος, εκεί κι οι Μεγαλοκομνηνοί περιβεβλημένοι την πορφύρα και τους βαρύτιμους σάκους, εκεί οι ευσεβείς του Πόντου οικήτορες αείποτε της Κυρίας Θεοτόκου θεράποντες και προσκυνητές.

«Όνειρο στη Σουμελά…»

Και μια ψυχή σαν να πλησίασε πιότερο την άγια Τράπεζα, όπου εθύετο το Δεσποτικό Σώμα… Γνώριμη και οικεία παρουσία, Λευίτης του Κυρίου πολιός και σεβάσμιος… «Δαμιανού πρεσβυτέρου» σαν να ακούστηκε και πάλι είδα καθαρά… Όλη μου τη γενιά και τη φύτρα κι ο μακάριος πάππος μου, ο ιερέας Δαμιανός, κορυφαίος σε τούτο το χορό των σεσωσμένων και πίσω του οι μάρτυρες του Πόντου, οι ξεριζωμένοι και κατατρεγμένοι, τα νήπια τα αθώα βορά των θηρίων, και οι κόρες οι ατιμασμένες και πιο αγνές από το χιόνι… Όλων ετούτων τα οστά, λείψανα αγιασμένα, συνάχθηκαν από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και σε αυτή τη Λειτουργία ανέζησαν και στάθηκαν και προσκύνησαν τον Βασιλέα της Δόξης και την Παναγία Μητέρα Του. Γιατί σε κάθε Λειτουργία είμαστε όλοι μαζί, οι τωρινοί και οι αλλοτινοί, οι εγγύς και οι μεμακρυσμένοι, οι ζώντες και οι κεκοιμημένοι…

«Όνειρο στη Σουμελά…»

Και το όνειρο το παιδικό της Σουμελά έγινε σήμερα πραγματικότητα… Μα πάλι ίσως και να μην ήταν όνειρο γιατί τίποτα πιο αληθινό και πιο μεγάλο δεν υπάρχει απ’ την Ανάσταση και τη Λειτουργία. Ας είναι τα έτη του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου πολλά και ευλογημένα που με τη σοφία και τη σύνεσή Του κατόρθωσε να λειτουργείται και πάλι το σέβασμα αυτό της Παναγιάς μας και της Ρωμιοσύνης το πάντιμο. Και η ευγνωμοσύνη της καρδιάς μου άμετρη…

Πηγή: Ορθοδοξία

Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων: Αμέτρητα δάκρυα σε κάθε σελίδα

Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων: Αμέτρητα δάκρυα σε κάθε σελίδα
Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων: Αμέτρητα δάκρυα σε κάθε σελίδα 

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Διαβάζοντας τις «Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων» του διδάκτορος Θεολογίας και θρησκειοπαιδαγωγού και θείου μου, Γεωργίου Τσακαλίδη είναι αδύνατο να μη συγκινηθείς. Ειδικά στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, το οποίο εξιστορεί τις ζωές των προσφύγων που ήρθαν από τον Πόντο, δεν υπήρχε λέξη, πρόταση, παράγραφος, που να μη μου δημιούργησε συναισθηματική φόρτιση. «Η γούλα μ' εγομώθεν«. «Έχυσα» αμέτρητα δάκρυα σε κάθε σελίδα, αφού ο ανθρώπινος πόνος που μεταφέρουν οι αφηγήσεις των παλιών με συγκλόνισε και μου έδωσε περισσότερη δύναμη για να ανταποκριθώ στη ζωή μου.

Ένιωσα δε, ένα εκατομμύριο φορές παραπάνω υπερήφανος για την ποντιακή μου καταγωγή, ιδιαίτερα όταν εξακρίβωσα, ότι κοντινοί ή μακρινοί μου συγγενείς και πρόγονοι είχαν συμμετοχή σε ιστορικά γεγονότα που καταγράφηκαν από σπουδαίους συγγραφείς, όπως ο Δημήτρης Ψαθάς.

Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων: Αμέτρητα δάκρυα σε κάθε σελίδα

Όταν οι πρόγονοί μας πέρασαν τόσα, εμείς οι σύγχρονοι δεν μπορούμε να διαμαρτυρόμαστε για κακουχίες και στερήσεις. Οι άνθρωποι αυτοί με την πίστη τους και τη θέλησή τους για ζωή κατάφεραν να σώσουν τον εαυτό τους, ιερά και όσια. Έγιναν υπερήρωες, σαν τους ημίθεους της αρχαιότητας και πιστεύω κέρδισαν μία θέση στον παράδεισο! Αν μπορούσαμε να πάρουμε κάτι από αυτούς είμαι σίγουρος, ότι θα γινόμασταν καλύτεροι άνθρωποι. Με αυτούς ως πρότυπα πρέπει να μεγαλώνει κάθε Έλληνας.

Και κάτι ακόμα. Στη βιβλιοπαρουσίαση που έγραψα στο πρόσφατο παρελθόν για τη δουλειά του θείου Γιώργου υπογράμμισα το διδακτικό ρόλο των γραφομένων του. «Από τον Πόντο στον Σιδερά Κοζάνης – Μαρτυρίες που συγκλονίζουν, συγκινούν και εκπαιδεύουν», ήταν ο τίτλος που επέλεξα στην ανάρτηση του θέματος στο e-Pontos.gr. Διαβάζοντας τις ιστορίες «εντόκαν 'ς σο νου μ'» τα παιδικά μου χρόνια, όταν εγώ με τον αδερφό μου ήμασταν μέσα στην σκανταλιά και την αταξία.

Αυθεντικές Ιστορίες Προσφύγων: Αμέτρητα δάκρυα σε κάθε σελίδα

Ούτε το ράπισμα δεν μπορούσε να τιθασεύσει το πνεύμα μας και την αεικίνητη και ζημιοφόρα παιδική μας ενέργεια, μέρος της οποίας θαρρώ έχει καταγεγραφτεί σε οπτικοακουστικό υλικό από την κάμερα του θείου, σε ένα οικογενειακό συναπάντημα στο σπίτι του παππού Χαράλαμπου, στον Σιδερά, στα μέσα της δεκαετίας του '90. Πιστεύω, ότι αν οι μεγαλύτεροι είχαν την υπομονή να μας αφηγηθούν δια στόματος τέτοιες σπαραξικάρδιες ιστορίες, θα είχαν αποφύγει πολλές φωνές και είμαι σίγουρος, ότι θα καθιστούσαν την φρονιμότητα. Γιατί όσα γράφονται στο βιβλίο έχουν φοβερό παιδαγωγικό χαρακτήρα.

Χρήστος Κωνσταντινίδης

Δημοσιογράφος – Αραευτής

*Η βιβλιοκριτική δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Ποντιακή Εστία».

Ομήρου Ιλιάδα στην Ποντιακή διάλεκτο (Video)

Ομήρου Ιλιάδα στην Ποντιακή διάλεκτο
Ομήρου Ιλιάδα στην Ποντιακή διάλεκτο

Τα μαθήματα ποντιακής διαλέκτου μας ταξιδεύουν στα ομηρικά έπη.

Η φιλόλογος Γιώτα Ιωακειμίδου φιλοξενεί σε αυτή τη διάλεξη τη Ραψωδία Α' από την Ιλιάδα του Ομήρου σε μετάφραση Ιωάννη Φωτιάδη.

     

Δευτέρα 17 Αυγούστου 2020

Αφιέρωμα - Ξενάγηση στην Παναγία Σουμελά και την Τραπεζούντα από τον Γιάννη Κουρτέσογλου (Video)

Αφιέρωμα - Ξενάγηση στην Παναγία Σουμελά και την Τραπεζούντα από τον Γιάννη Κουρτέσογλου
Αφιέρωμα - Ξενάγηση στην Παναγία Σουμελά και την Τραπεζούντα από τον Γιάννη Κουρτέσογλου

Ο Γιάννης Κουρτέσογλου είναι Έλληνας ομογενής από την Κωνσταντινούπολη. Ασχολείται με τον τουρισμό και έχει λάβει το πτυχίο του διπλωματούχου ξεναγού στην ελληνική γλώσσα από το υπουργείο τουρισμού και πολιτισμού της Τουρκίας.

Ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου βρέθηκε στην Τραπεζούντα και στην Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά όπου και μετέδωσε ζωντανά την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Καλλιουπόλεως και Μαδύτου κ. Στεφάνου και συλλειτουργούντων των Μητροπολιτών Σηλυβρίας κ. Μαξίμου και Ζάμπιας κ. Ιωάννη, Ιεράρχου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.


Με το τέλος αυτής, και όπως περιγράφει στο βίντεο που ανήρτησε στο κανάλι του στο Youtube, βιντεοσκόπησε το μοναστήρι, έπειτα το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας που βρίσκεται δίπλα στην Ιερά Μονή και αναχώρησε για τα Πλάτανα όπου και μας μεταφέρει εικόνα από την εκκλησία των Ταξιαρχών, το ελληνικό σχολείο και τα ελληνικά κτήρια όπου κάποτε ζούσαν περίπου 2000 Έλληνες.

Στην συνέχεια επιστρέφει και πάλι στην Τραπεζούντα για επίσκεψη στο ναό της Αγίας Σοφίας που σήμερα λειτουργεί ως τζάμι, τη Βίλα Καπαγιαννίδη, την Παναγία Χρυσοκέφαλο, το μαυσωλείο της Γκιούλμπαχαρ, τον Άγιο Ευγένιο, τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών, το Φροντιστήριο, το Πόζτεπε και το Κρυονέρι.

Βιβλιοπαρουσίαση: Οι Μάνες του Πόντου

Βιβλιοπαρουσίαση: Οι Μάνες του Πόντου
Βιβλιοπαρουσίαση: Οι Μάνες του Πόντου

Τι είναι αρκετό για να χάσει μια μάνα την ψυχή της; Τα όσα πέρασαν οι μάνες του Πόντου δεν είχαν όριο. Πόνεσαν για την πατρίδα που έχασαν. Έκλαψαν για το άδικο. Λύγισαν για τα παιδιά που έθαψαν.

Τραπεζούντα, 1918. Οι Νεότουρκοι πλέον ήταν ασυγκράτητοι. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να εξοντώσουν το χριστιανικό στοιχείο. Βιάζουν, λεηλατούν, ατιμάζουν. Σκελετωμένοι άνθρωποι που μοιάζουν με σκιές, βαδίζουν αγόγγυστα προς τα τάγματα εργασίας.

Οι μάνες του Πόντου για να γλιτώσουν από τις θηριωδίες και τις σφαγές των Τούρκων, θα κρυφτούν άλλες στα βουνά της Σάντας και άλλες θα αναζητήσουν καταφύγιο στον Καύκασο.

Με μοναδικό τους εφόδιο τη δύναμη για ζωή, θα αναμετρηθούν με τον πόνο της απώλειας και του ματωμένου ξεριζωμού από τη γενέθλια γη. Δεν θα ανασάνουν πια τη μυρωδιά της μάνας πατρίδας. Έχουν χάσει τον Πόντο τους. Για πάντα.

Και μόλις η ζωή τούς χαμογελάσει ξανά, έστω και αχνά, η ιστορία επαναλαμβάνεται, σαν να προσπαθούσε ο Θεός να τις κάνει ακόμα πιο δυνατές μέσα από τις πικρές λύπες.

Κατατρεγμένες από τις Σοβιετικές αρχές, πρέπει για δεύτερη φορά να παλέψουν με τα θεριά της φύσης. Ο δρόμος θα τους οδηγήσει στην αγκαλιά της Ελλάδας, της πατρίδας που θα τους δεχτεί με καχυποψία.

Οι μάνες του Πόντου, κουβαλώντας τη δύναμη με την οποία τις είχε μπολιάσει η ρίζα τους, θα δώσουν τον αγώνα τους, και σε πείσμα κάθε δυσκολίας, θα καταφέρουν να σηκωθούν, όσες φορές και αν χρειαστεί να λυγίσουν.

Ευγενία, Σοφία, Δωροθέα. Τρεις γυναίκες που έζησαν τον ξεριζωμό, βιώνοντας τον μέγιστο πόνο για αυτά που άφησαν πίσω. Τρεις γυναίκες που κρίθηκαν όχι μόνο από τη στάση τους απέναντι στη ζωή, αλλά απέναντι στο θάνατο. Μια αληθινή ιστορία ζωής μέσα από τις μαρτυρίες τους.

Μπορείτε να διαβάστε ένα απόσπασμα του βιβλίου εδώ.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Μάρθα Πατλάκουτζα γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη από γονείς που κατάγονται από την Ανατολική Θράκη. Ο παιδικός της χρόνος είχε να κάνει με αποδράσεις σε αλάνες και βιβλιοθήκες. Αγαπάει πολύ τα παιδιά γι’ αυτό και πήρε την απόφαση να σπουδάσει Παιδαγωγικά στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, απ’ όπου αποφοίτησε το 1990.

Από το 1996 διδάσκει σε δημοτικά σχολεία της χώρας και τα τελευταία χρόνια σε δημοτικά της Θεσσαλονίκης. Δεν ξέρει για πόσα χρόνια θα μπορεί να γράφει, ούτε αν θα το κάνει πετυχημένα. Προς το παρόν απολαμβάνει το ταξίδι κι εύχεται να αργήσει πολύ να βρει την Ιθάκη της.

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Αυστραλία μέσω διαδικτύου

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Αυστραλία μέσω διαδικτύου
Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Αυστραλία μέσω διαδικτύου

Τους τελευταίους μήνες ζούμε περίεργες καταστάσεις, που απαιτούν να μείνουμε σπίτι για την ασφάλεια της υγείας μας λόγω του κορονοϊού. Φυσικά, η κατάσταση αυτή έχει επηρεάσει την παγκόσμια και τοπική κοινωνία σε πολύ βαθύ σημείο. Το λυπηρό είναι ότι μας έχει απομονώσει από αγαπημένα πρόσωπα και μας έχει αφαιρέσει τον ρυθμό της καθημερινότητάς μας.

Παρ’ ότι μένουμε σπίτι και οι νέοι κανόνες καραντίνας στην Πολιτεία μας οι οποίες είναι ακόμη πιο αυστηρές από πριν, συνεχίζουμε να έχουμε όλες τις απαραίτητες ανέσεις μας που μας επιτρέπουν να συνεχίζουμε να ζούμε ασφαλείς. Φανταστείτε όμως πριν 100 χρόνια, κάποιοι άνθρωποι έπρεπε αναγκαστικά να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, να αφήσουν πίσω όλο τον βίο τους και να πάρουν τον δρόμο της εξορίας χωρίς γυρισμό.

Για χιλιάδες χρόνια ο Ελληνισμός στέκεται περήφανος στην Ανατολή, δημιουργώντας ακμάζουσες κοινότητες βασισμένες στο εμπόριο, τη θρησκεία και την εκπαίδευση. Κάστρα χτίζει στις μεγάλες πόλεις αλλά και στα βάθη της ενδοχώρας για την προστασία των κατοίκων της περιοχής από εχθρικές επιθέσεις.

Χιλιοτραγουδισμένα και δοξασμένα μοναστήρια, έχουν τη θέση τους σε σημεία επιβλητικά. Αν και θα γίνουν στόχος των αλλόθρησκων, πάντα στέκουν υπερήφανα στο πέρασμα των αιώνων. Προσπάθησαν να εξαφανίσουν έναν ολόκληρο λαό και όποιος παρακολούθησε τη σειρά του OPEN TV, με τίτλο «Κόκκινο Ποτάμι» βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίου του Χάρη Τσιρκινίδη, πήραν ένα μικρό δείγμα των κακουχιών που υπέστησαν οι Έλληνες του Πόντου κατά την τραγική αυτή περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας.

Ένα στοιχείο της πολιτιστικής ταυτότητας που δεν μπορούσαν να εξοντώσουν, ήταν αυτό της ιδιαίτερης διαλέκτου του Ποντιακού Ελληνισμού η οποία ομιλείται μέχρι και τις μέρες μας σε κάθε άκρη της Γης όπου ζουν Πόντιοι.

Μέσα από κάθε δυσκολία, όμως, γεννιούνται και νέες ιδέες και νέες ανάγκες. Μία ανάγκη είναι του να έρχονται σε επαφή ακόμη μέλη της παροικίας με κύριο στόχο τη διατήρηση και διάσωση των ηθών, των εθίμων και των διαφόρων ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε γωνιάς της Ελλάδας, όπως χορούς, μουσική και συνάμα διαλέκτους. Οι πολιτιστικές δραστηριότητες πλέον εντάσσονται στον 21ο αίωνα και χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να δώσουν μία συνέχεια εξ αποστάσεως..

Η Ποντιακή διάλεκτος έχει πλούσια ιστορία και χρησιμοποιείται μέχρι και στις μέρες μας τόσο στον ελλαδικό χώρο, σε περιοχές της Μαύρης Θάλασσας αλλά και στη Διασπορά. Είναι η μόνη και τελευταία διάλεκτος από τις περίπου οκτώ ιστορικές διαλέκτους που ομιλούνταν από τους αρχαίους Έλληνες που συνεχίζει να έχει φωνή σήμερα, παρά τις δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει κατά τους αιώνες στο να διατηρηθεί.

Η UNESCO (εκπαιδευτική επιστημονική και πολιτιστική οργάνωση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών) μέσω του ψηφιακού διαδραστικού Άτλαντα των γλωσσών του πλανήτη σε κίνδυνο (www.unesco.org/culture/ich/index.php?pg=00206), δημιουργεί νέα δεδομένα για την ποντιακή διάλεκτο. Ο Άτλαντας των παγκόσμιων γλωσσών σε κίνδυνο απαριθμεί 18 γλώσσες στην Τουρκία που αντιμετωπίζουν την εξαφάνιση, όπου μεταξύ των άλλων συμπεριλαμβάνεται η ποντιακή διάλεκτος στον κατάλογο των γλωσσών που κινδυνεύουν. Στη μελέτη της UNESCO, ο βαθμός στον οποίο μια γλώσσα αντιμετώπισε την εξάλειψή της τέθηκε σε 5 κατηγορίες: επισφαλής, σίγουρα σε κίνδυνο, σοβαρά σε κίνδυνο, αυστηρά σε κίνδυνο και εξαφανισμένη.

Είναι σημαντικό εμείς οι ίδιοι να προχωρήσουμε στη διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και, όπως τονίζει η UNESCO, «οι γλώσσες είναι εργαλεία αρχής της ανθρωπότητας για την έκφραση των ιδεών, των συγκινήσεων, της γνώσης, της μνήμης. Οι γλώσσες είναι επίσης αρχικοί φορείς των πολιτιστικών εκφράσεων και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, ουσιαστικοί στην ταυτότητα των ατόμων και των ομάδων. Η προστασία των διακυβευμένων γλωσσών είναι έτσι ένας κρίσιμος στόχος να διατηρήσει την πολιτιστική ποικιλομορφία παγκοσμίως».

Είναι στο χέρι μας, όμως, να έχει και μέλλον η γλώσσα των προγόνων μας. Θα ήταν κρίμα να είμαστε εμείς η γενιά που καταδίκασε την διάλεκτο στην εξαφάνισή της. Κατόπιν έκφρασης ανησυχίας από χορευτές της Ποντιακής Εστίας με την απαγόρευση των μαθημάτων του χορού και άλλων πολιτιστικών δραστηριοτήτων, εδώ και μερικούς μήνες έχει ξεκινήσει μία όμορφη συνεργασία, μεταξύ της Μέριμνας Ποντίων Κυριών, της Ποντιακής Εστίας και του Σχολείου Αγίων Αναργύρων (που προσφέρει πρόγραμμα Ελληνικών και Αρχαίων Ελληνικών από Προ-νήπια έως και VCE, Τετάρτη με Σάββατο – για πληροφορίες και εγγραφές γράψτε στο info@stsanrgiriglc.vic.edu.au) να διατηρηθεί η Ποντιακή διάλεκτος.

Σκοπός των διαδικτυακών μαθημάτων είναι μέσω τραγουδιών, διηγήσεων, ηθών και εθίμων να δοθούν κάποιες τοποθετήσεις και απλές εξηγήσεις στα Ελληνικά αλλά και στα Αγγλικά που αφορούν την χρήση της Ποντιακής διαλέκτου η οποία κουβαλάει νμζί της έναν ολόκληρο πολιτισμό.

Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να επικοινωνήσει με τον υπεύθυνο του προγράμματος Κώστα Παταρίδη, στην ηλεκτρονική διεύθυνση kpataridis@stsanargiriglc.vic.edu.au

Υγείαν και ευλογίαν ευχόμαστε σε όλον τον κόσμο σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που ζούμε.

Η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας συλλέγει είδη πρώτης ανάγκης για το Λίβανο

Η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας συλλέγει είδη πρώτης ανάγκης για το Λίβανο
Η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας συλλέγει είδη πρώτης ανάγκης για το Λίβανο

Με αφορμή τα γεγονότα που συνέβησαν στο Λίβανο και συγκεκριμένα στην περιοχή της Βηρυτού η Ποντιακή Νεολαία και η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας θέλοντας να σταθούν αρωγοί στις δύσκολες στιγμές που περνά ο λαός του Λιβάνου αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία να συλλέξουν είδη πρώτης ανάγκης με σκοπό να βοηθήσουν τους πληγέντες.

Σε συνεργασία με τις πρεσβείες Ελλάδος και Λιβάνου θα συλλέξουν φάρμακα, διότι καταστράφηκε η κεντρική φαρμακαποθήκη της πρωτεύουσας, τρόφιμα μακράς διαρκείας και άλλα είδη πρώτης ανάγκης.

Συγκεκριμένα: φαρμακευτικά είδη, ιατρικές προμήθειες (βαμβάκι, γάζες, μπεταντίν, χάνζπλαστ κ.α), ιατρικές προμήθειες για τον κορονοϊό (μάσκες, αντισηπτικά, είδη απολύμανσης κ.α), φάρμακα για τον καρκίνο και γενικά όλους τους τύπους φαρμάκων.

Από τρόφιμα: ζάχαρη, σιτάρι, αλεύρι, φακές, φασόλια, ρεβίθια, λάδι, ρύζι, μακαρόνια, γάλα σε σκόνη (απλό, για παιδιά), γάλα συμπυκνωμένο, κονσέρβες και ότι άλλο είναι μακράς διαρκείας.

Επίσης ζητούν υπολογιστές, εκτυπωτές και εξοπλισμό υπολογιστών.

Οι μέρες συλλογής θα είναι από Τρίτη 18 Αυγούστου έως Πέμπτη 20 Αυγούστου από τις 10:30-13:30 στο κτίριο της Ευξείνου Λέσχης Φλώρινας (Μακεδονίας 4). Κατά την συλλογή των αγαθών θα πληρούνται όλα τα μέτρα πρόληψης για τον covid19.

Περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα: Κων/νος 6980779621 - Θεοδώρα 6989719259.