Παρασκευή 2 Απριλίου 2021

Η Αγία Σοφία Τραπεζούντας ντύθηκε στα μπλε

Η Αγία Σοφία Τραπεζούντας ντύθηκε στα μπλε
Η Αγία Σοφία Τραπεζούντας ντύθηκε στα μπλε

Στο πλαίσιο της «2ης Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό», η Αγία Σοφία Τραπεζούντας, ένα από τα πιο δημοφιλή και ιστορικά μνημεία της πόλης της Τραπεζούντας ντύθηκε στα μπλε. Οι πολίτες που είδαν το μπλε χρώμα του ναού της Αγίας Σοφίας αναρωτήθηκαν γιατί, όμως δεν σταμάτησαν να το φωτογραφίζουν με τα κινητά τους τηλέφωνα.

Ο Seha Sağlam, Επαρχιακός Διευθυντής Εργασίας και Κοινωνικών Υπηρεσιών, δήλωσε ότι πιστεύει ότι ο φωτισμός θα συμβάλει στους στόχους τους προκειμένου να αυξήσει την ευαισθητοποίηση για τον αυτισμό και είπε: «Θέλουμε τα άτομα μας με αυτισμό και τις οικογένειές τους να γνωρίζουν ότι είμαστε πάντα δίπλα τους. Στη δουλειά μας στον τομέα αυτό, έχουμε λάβει υποστήριξη. «Σκοπεύουμε να έχουμε καλά νέα για την Τραπεζούντα στο εγγύς μέλλον σε θέματα αυτισμού. Ελπίζω ότι αυτός ο φωτισμός που κάναμε να συνειδητοποιήσει ακόμα περισσότερο τον κόσμο και να αυξήσει την ευαισθησία του.

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας
"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

Οι Σύλλογοι Ποντίων Βαυαρίας πραγματοποιούν την Κυριακή 4 Απριλίου 2021 στις 6:00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) το τρίτο διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας με τον τίτλο "Χαϊτέστε ας μαειρεύομε".

Εισηγητής θα είναι ο Θεόφιλος Γεωργιάδης, ιδιοκτήτης της βιοτεχνίας παραδοσιακών Ποντιακών προϊόντων "Ραγιάν", ο οποίος θα μας ξεναγήσει στην προσωπική του συλλογή με εργαλεία και σκεύη της κουζίνας του Πόντου.

Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ (Meeting ID: 82635553756 Passcode: 903514).

Μια συνεργασία των σωματείων Άουκσμπουργκ, Μονάχου, Λάουφ, Νταχάου και Νυρεμβέργης.

"Ο Αχιλλίκος και το μαγικό πασλούκ" παρουσιάζεται από τους Αργοναύτες Waiblingen

"Ο Αχιλλίκος και το μαγικό πασλούκ" παρουσιάζεται από τους Αργοναύτες Waiblingen
"Ο Αχιλλίκος και το μαγικό πασλούκ" παρουσιάζεται από τους Αργοναύτες Waiblingen

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Φέτος, οι "Αργοναύτες" Waiblingen θα γιορτάσουν αυτήν τη μέρα, παρουσιάζοντας το παραμύθι "Ο Αχιλλίκος και το μαγικό πασλούκ", το οποίο έχουν εμπνευστεί η Χριστίνα Βασιλειάδου και ο Χρήστος Σαββίδης.

Η διαδικτυακή εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 2 Απριλίου 2021 στις 19.00 (ώρα Γερμανίας). Στην παρέα θα είναι κι ο γνωστός σε όλους ηθοποιός, Ποντιακής καταγωγής, κ. Ιεροκλής Μιχαηλίδης αλλά κι ο κ. Φόρης Πεταλίδης, διευθυντής της εφημερίδας «Εύξεινος Πόντος».

Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο εδώ (Meeting ID: 83833932495)

Η εισήγηση θα μεταδοθεί και «live» από το κανάλι των Αργοναυτών στο Youtube.

Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021

Σοφία Ευφραιμίδη: η ιστορία με το βαφτιστικό σταυρουδάκι που είχε χαθεί στην ανταλλαγή πληθυσμών

Σοφία Ευφραιμίδη: η ιστορία με το βαφτιστικό σταυρουδάκι που είχε χαθεί στην ανταλλαγή πληθυσμών
Σοφία Ευφραιμίδη: η ιστορία με το βαφτιστικό σταυρουδάκι που είχε χαθεί στην ανταλλαγή πληθυσμών

Την Πέμπτη 1 Απριλίου στις 21:00 «Η φωτογραφία της ζωής μου» και η Μαριάννα Τουμασάτου, κάνουν μια βόλτα στο παρελθόν, μιλούν για το παρόν και εμπνέουν αισιοδοξία για το μέλλον.

Με τη βοήθεια του φωτογράφου, Αλέξανδρου Μαραγκού και της ομάδας παραγωγής, η εκπομπή ξεφυλλίζει το φωτογραφικό άλμπουμ της Γεωργίας Χαρίτου, του Γιώργου Καραμίχου και της Σοφίας Ευφραιμίδη

Η Σοφία Ευφραιμίδη γεννήθηκε το 1943 στην Αθήνα. Η καταγωγή της είναι από τον Πόντο. Οι γονείς της δεν την άφησαν να σπουδάσει. Το 1963 παντρεύτηκε τον Χάρη Ευφραιμίδη που ήταν μακρινός της συγγενής, όπως συνηθιζόταν τότε στις οικογένειες εξ Ανατολών. Ο σύζυγός της το 1990 ταξίδεψε μαζί με την Σοφία στον Πόντο. Τις αναμνήσεις και τις φωτογραφίες αυτού του οδοιπορικού τις κατέγραψε σε ένα βιβλίο. Εκεί, ξεχωρίζει η ιστορία με το βαφτιστικό σταυρουδάκι του ξαδέρφου του, που είχε χαθεί στην ανταλλαγή πληθυσμών. Ο σύζυγος της Σοφίας πέθανε το 2012 και έμεινε μόνη να συνεχίσει το ταξίδι. Όπως λέει και η ίδια, έζησε δίπλα του μια ζωή γεμάτη.

«Η φωτογραφία της ζωής μου» με τη Μαριάννα Τουμασάτου προβάλλεται κάθε Πέμπτη στις 21:00 στον ΑΝΤ1.

Έρευνα για την Ποντιακή διατροφή παρουσίασε η Χρ. Μαυρίδου

Έρευνα για την Ποντιακή διατροφή παρουσίασε η Χρ. Μαυρίδου
Έρευνα για την Ποντιακή διατροφή παρουσίασε η Χρ. Μαυρίδου

Η πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς» Χρύσα Μαυρίδου συμμετείχε σε διεθνές διαδικτυακό συνέδριο, όπου της δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσει την έρευνά της με θέμα: «Νέοι και ποντιακή διατροφή. Αναβιώνοντας και βιώνοντας την παράδοση με βάση τη μαγειρική ποντιακή παρακαταθήκη».

Πολλές ήταν οι χώρες που συμμετείχαν στο  διεθνές διαδικτυακό συνέδριο στο οποίο συμμετείχε η κα Μαυρίδου που είχε ως θέμα τις «Πτυχές του ποντιακού ελληνισμού: βίωμα και γνώση». Κάποιες από τις χώρες που συμμετείχαν ήταν η Αμερική, η Τουρκία, η Ρωσία, η Ιταλία, η Γερμανία κα. «Συμμετείχαν 71 εισηγητές από 10 χώρες στο διεθνές συνέδριο με θεματικές που “αγγίζανε” όλο το φάσμα του πολιτισμού μας. Από την ιστορία, την γενοκτονία, την διάλεκτο, την λαογραφία και άλλα», είπε προλογικά στο ράδιο Χρόνος 87.5fm.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Θρυλόριο

Παρουσιάζοντας την δική της έρευνα στο συνέδριο ανέφερε ότι αφορούσε την ποντιακή διατροφή και πως οι νέοι την προσεγγίζουν. «Έγινε με 30 συνεντεύξεις που έκανα εδώ στο χωριό (Θρυλόριο) και οι ηλικίες ήταν από 25 έως 55 ετών», τόνισε και σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ξεχώρισε ως “φορέα” της ποντιακής διατροφής την γιαγιά! Μετά την γιαγιά την σκυτάλη την παίρνει η μαμά, «αλλά οι σύγχρονες γενιές με την απουσία της γιαγιάς και της μητέρας, όλο και λιγότερο βιώνουν την ποντιακή διατροφή», σημείωσε. 

Ένα άλλο ενδιαφέρον συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι στο δίλημμα μεταξύ του γρήγορου φαγητού (fast food) και της ποντιακής διατροφής, «υπερτερούσε η ποντιακή διατροφή στις επιλογές τους». Επίσης, η νεολαία φαίνεται να προτιμάει τα ποντιακά ζυμαρικά σύμφωνα με αποτελέσματα της έρευνας. Μάλιστα, οι νέοι όπως χαρακτηριστικά τόνισε «πιστεύουν στην αναγκαιότητα διάσωσης της ποντιακής διατροφικής παράδοσης και προτίθενται να προσπαθήσουν να την έχουν στο τραπέζι τους».

Βέβαια η ίδια παρατήρησε ότι το δείγμα της έρευνας ήταν μικρό και ήταν μόνο από το Θρυλόριο. «Θα ήταν ενδιαφέρον να το δούμε αυτό το θέμα σε μια ευρεία έκταση. Στην πόλη είναι διαφορετικά τα πράγματα», κατέληξε. 


Πηγή: Χρόνος

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

Παρυάδρης: Επιστολή διαμαρτυρίας για τον αποκλεισμό της Ζίπκας από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου

Παρυάδρης: Επιστολή διαμαρτυρίας για τον αποκλεισμό της Ζίπκας από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου
Παρυάδρης: Επιστολή διαμαρτυρίας για τον αποκλεισμό της Ζίπκας από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου

Η Ιδεολογική κίνηση ΠΑΡΥΑΔΡΗΣ, αποτελούμενη από 250 στελέχη του Ποντιακού χώρου, διατυπώνει την δυσαρέσκειά της προς κάθε υπεύθυνο για την διοργάνωση της παρέλασης της 25ης Μαρτίου.

Η Ποντιακή Κοινότητα στο σύνολό της διαπίστωσε με απογοήτευση την εξαίρεση και τον αποκλεισμό της Ακριτικής Ποντιακής στολής (Ζίπκας) του Πόντιου μαχητή, που είναι νόμιμα ενταγμένη στην Προεδρική Φρουρά.

Μία ανεξήγητη επιλογή των διοργανωτών, που δυστυχώς προκάλεσε δυσαρέσκεια και προβληματισμό σε μια περίοδο, όπου η χώρα μας έχει ανάγκη από μια καθολική λαϊκή και εθνική ομοψυχία και όχι από αναίτιους αποκλεισμούς.

Ο Ποντιακός Ελληνισμός στη διαχρονική του πορεία βρέθηκε πάντοτε στην πρωτοπορία των εθνικών αγώνων προσφέροντας εκατόμβες αίματος και θυσιών.

Οι Κομνηνοί, οι Γαβράδες, οι Υψηλάντες, οι Μουρούζηδες, οι Ξιφιλίνοι, οι Νερουλοί, οι Καρατζάδες είναι λίγες μόνο από τις Ποντιακές οικογένειες, που καρατομήθηκαν για την πατρίδα και την ελευθερία. Το αίμα των Ποντίων Ιερολοχιτών, των Ποντίων Φιλικών, αλλά και του Αλέξανδρου και Δημήτρη Υψηλάντη πότισαν το μικρό δέντρο της Ελευθερίας.

Καλούμε τους υπεύθυνους της διοργάνωσης να εξηγήσουν στον Ποντιακό και Μικρασιάτικο Ελληνισμό τους λόγους της αναίτιας παράληψης, που ανέδειξε για μια ακόμα φορά ανεπίτρεπτες και ολιγόψυχες λογικές.

Η υποτίμηση των ιστορικών συμβόλων του Ποντιακού Ελληνισμού τείνει να εξελιχθεί σε παγιωμένη συμπεριφορά της πολιτικής ελίτ που προσβάλλει και θίγει τα αγνά πατριωτικά αισθήματα των Ελλήνων προσφύγων.

Είναι λυπηρό σε μια περίοδο, όπου κορυφώνεται η τουρκική επιθετικότητα και απαιτείται η συγκρότηση μιας εθνικής λαϊκής ενότητας και συνεργασίας, οι έχοντες την ευθύνη μιας τέτοιας διοργάνωσης να αποκαρδιώνουν ένα ευαίσθητο κομμάτι του Ελληνισμού.

Ευελπιστούμε σύντομα οι έχοντες την ευθύνη να προβούν σε μια διάφανη και πειστική απάντηση για την προσβολή, έτσι ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοιες πρακτικές και μεθοδολογίες.

Να θυμίσουμε ότι το θέμα ανέδειξε πρώτο το e-Pontos με την ανάρτηση του εδώ.

«Διδάσκοντας την Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού σε μαθητές»

«Διδάσκοντας την Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού σε μαθητές»
«Διδάσκοντας την Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού σε μαθητές»

Την τέταρτη διάλεξη της 5ης θεματικής ενότητας (Παιδεία), με θέμα: «Διδάσκοντας την Gενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού σε μαθητές», με εισηγητή τον κ. Βλάση Αγτζίδη, Δρα Ιστορίας, συγγραφέας, πραγματοποιεί τη Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021 στις 7:00 μ.μ. η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα εκδηλώσεων της.

Η ομιλία πραγματοποιείται στα πλαίσια των διαλέξεων του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και θα δοθεί με όλα τα μέτρα προστασίας ενάντια στην πανδημία του κορωνοϊού.

Κυριακή 28 Μαρτίου 2021

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας
"Χαϊτέστε ας μαειρεύομε" - Διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας

Οι Σύλλογοι Ποντίων Βαυαρίας πραγματοποιούν την Κυριακή 28 Μαρτίου 2021 στις 6:00 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) το δεύτερο διαδικτυακό συναπάντεμα Ποντιακής Γαστρονομίας με τον τίτλο "Χαϊτέστε ας μαειρεύομε".

Εισηγητής θα είναι ο Θεόφιλος Γεωργιάδης, ιδιοκτήτης της βιοτεχνίας παραδοσιακών Ποντιακών προϊόντων "Ραγιάν", ο οποίος θα μαγειρέψει on Camera «τανωμένον σορβά» με το μεράκι και τη γνώση του.

Παραθεματίζει ο Παναγιώτης Μωυσιάδης, αναδίφης της ιστορίας και λαογραφίας του Ποντιακού Ελληνισμού, επισημαίνοντας την διατροφικολογικές αναφορές στη στιχοπλοκή, τον καθημερινό και θυμοσοφικό λόγο των Ποντίων.

Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ (Meeting ID: 82635553756 Passcode: 903514).

Μια συνεργασία των σωματείων Άουκσμπουργκ, Μονάχου, Λάουφ, Νταχάου και Νυρεμβέργης.

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

Γιατί απουσίαζε από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου ο Εύζωνας με την ανδρική Ποντιακή ενδυμασία

Γιατί απουσίαζε από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου ο Εύζωνας με την ανδρική Ποντιακή ενδυμασία
Γιατί απουσίαζε από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου ο Εύζωνας με την ανδρική Ποντιακή ενδυμασία


Τιμώντας την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου και των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, πραγματοποιήθηκε η μεγαλοπρεπής στρατιωτική παρέλαση παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Αικατερίνης Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, μελών της κυβέρνησης και ξένων ηγετών, ακολουθώντας τους προβλεπόμενους υγειονομικούς κανόνες.

Η ιστορική παρέλαση μεταδόθηκε με τις φωνές του δημοσιογράφου Νίκου Αλιάγα και της επισμηνία Σοφίας Κορμά, που επιφορτίστηκαν την παρουσίασή της και ξεκίνησε υπό τους ήχους των εμβατηρίων της μπάντας στρατιωτικής διοίκησης.

Ξεχωριστό τμήμα αποτέλεσε το άγημα της Προεδρικής Φρουράς με τους Εύζωνες να χτυπούν αργά και δυνατά το βήμα τους και ρίγη συγκίνησης να διαπερνά από την εικόνα της μετάδοσης, μια και δεν επετράπη φυσική παρουσία του κόσμου.

Γιατί απουσίαζε από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου ο Εύζωνας με την ανδρική Ποντιακή ενδυμασία

Όμως παρόλο που ενώ στο άγημα της Προεδρικής Φρουράς υπήρχε στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου 2019, Εύζωνας με την Ανδρική Ποντιακή ενδυμασία, στις φετινές επετειακές εκδηλώσεις απουσίαζε.

Ακριβώς δύο αιώνες πριν, ο εκ Πόντου Αλέξανδρος Υψηλάντης, Γενικός Αρχηγός της Ανωτάτης Αρχής, διαβαίνει τον ποταμό Προύθο, σύνορο μεταξύ τής τότε τσαρικής Ρωσίας και των υπό οθωμανικό έλεγχο Παραδουνάβιων Ηγεμονιών, με στόχο την προετοιμασία και την κήρυξη της Επανάστασης των Ελλήνων και όλων των Βαλκανίων εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Είναι επίσης γνωστό ότι οι οικογένειες των Υψηλαντών, Μουρούζηδων και πολλών άλλων της Παρευξείνιας διασποράς, ήταν χρηματοδότες του της Επανάστασης.

Στο βίντεο που ακολουθεί, ο επίκουρος καθηγητής της έδρας Ποντιακών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, μιλά για τη σημαντική συμβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στην Επανάσταση, από την ανάληψη των καθηκόντων του ως γενικού επιτρόπου της Φιλικής Εταιρείας.

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021

Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»

Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»
Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση»

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας – Εθνική Βιβλιοθήκη Αργυρουπόλεως «Ο Κυριακίδης», διοργανώνει το Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο «Πτυχές του Ποντιακού Ελληνισμού: βίωμα και γνώση», από την Παρασκευή 26 Μαρτίου έως την Κυριακή 28 Μαρτίου 2021, μέσω του Zoom meetings και του Facebook live. Η ώρα έναρξης έχει ορισθεί στις 5:00 μ.μ. την 26η Μαρτίου.

Σκοποί τους συνεδρίου είναι η ανάπτυξη ενός ουσιαστικού διαλόγου, η παραγωγή συμπερασμάτων και η έκφραση απόψεων στα θέματα που αφορούν διαχρονικά τον Ποντιακό Ελληνισμό, μέσω της ευρείας θεματολογίας που το χαρακτηρίζει και το καθιστά ανοικτό προς κάθε ενδιαφερόμενο. Η διοργάνωση τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίας Διπλωματίας και Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, ενώ πραγματοποιείται με τη συμμετοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας και με την αρωγή του Δήμου Ηρωικής Πόλης Νάουσας.

Στο συνέδριο θα λάβουν μέρος καταξιωμένοι εισηγητές από την Ελλάδα, την Αμερική, την Τουρκία, την Γερμανία, την Ιταλία, την Ρωσία κ.α. Οι θεματικές ενότητες από τις οποίες απαρτίζεται είναι: Ιστορία, Θρησκεία, Γενοκτονία, Διάλεκτος, Λαογραφία, Θέατρο και ποίηση, Μουσικά όργανα, Μουσική και τραγούδι, Χορός, Λογοτεχνία, Ενδυμασία, Ελληνισμός της διασποράς, Πολιτική και ακτιβισμός, Εκδόσεις - ποντιακός τύπος και Νεολαία.

Οι εγγραφές για την παρακολούθηση μέσω του Zoom meetings πραγματοποιούνται μέσω του συνδέσμου εδώ.

Μετά τη λήξη του συνεδρίου θα χορηγηθεί βεβαίωση παρακολούθησης σε όσους συμμετέχοντες παρακολούθησαν τουλάχιστον τα 2/3 του συνεδρίου.

Για τον Νίκο Καζαντζάκη και τους Πόντιους του Καυκάσου η πρώτη εκδήλωση της Ένωσης Ποντίων Κεντρικής Αγγλίας

Για τον Νίκο Καζαντζάκη και τους Πόντιους του Καυκάσου η πρώτη εκδήλωση της Ένωσης Ποντίων Κεντρικής Αγγλίας
Για τον Νίκο Καζαντζάκη και τους Πόντιους του Καυκάσου η πρώτη εκδήλωση της Ένωσης Ποντίων Κεντρικής Αγγλίας

Με μεγάλη διαδικτυακή συμμετοχή και επιτυχία στέφτηκε η πρώτη πολιτιστική εκδήλωση της υπό ίδρυση Ένωσης Ποντίων Κεντρικής Αγγλίας, την Κυριακή 14 Μαρτίου 2021.

Αποκαλυπτικά έγραφα και ταραγμένες αποκαλύψεις ήρθαν στο φως, από τον Καθηγητή Ιστορίας Κωνσταντίνο Φωτιάδη για τις συγκλονιστικές προσπάθειες του Νίκου Καζαντζάκη προς τον τότε πρωθυπουργό Βενιζέλο για την σωτηρία των Ποντίων στον Πόντο και τον Καύκασο από την Τουρκική συστηματική εξόντωση τους.

Στη συνέχεια της εκδήλωσης, ο ποιητής Ηλίας Τσέχος με την μειλίχια και γλαφυρή φωνή του, απήγγειλε δικά του Ποντιακά και νεοελληνικά ποιήματα από την "Ανθολογία Ποντιακή Ποίησης - Η Δίγλωσσο" που αναμένεται μέσα στο 2022, έτος 100 χρόνων από την Γενοκτονία των Ποντίων και το ιστορικό θρηνώδες ποίημα "Πάρθεν".

Την εκδήλωση μπορείτε να την παρακολουθήσετε εδώ.

Βοήθεια στους πληγέντες από το σεισμό στην Ελασσόνα παρέδωσε η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας

Βοήθεια στους πληγέντες από το σεισμό στην Ελασσόνα παρέδωσε η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας
Βοήθεια στους πληγέντες από το σεισμό στην Ελασσόνα παρέδωσε η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας

Τη δική της βοήθεια παρέδωσε στους πληγέντες από το σεισμό στην Ελασσόνα, η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας. Τα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης παραδόθηκαν και θα διανεμηθούν από την επισκοπή Ελασσόνας.

Η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας θέλει να ευχαριστήσει τον καθένα και καθεμία ξεχωριστά που στις δύσκολες αυτές οικονομικές συνθήκες, στάθηκαν αρωγοί στους συνέλληνες στον νομό της Λάρισας. Επίσης θέλει να ευχαριστήσει τον Πρόεδρο του συλλόγου εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ελασσόνας κ. Ζανιά Αχιλλέα για την μεταφορά των ειδών και την άψογη συνεργασία.

Με την Ιατρική συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Με την Ιατρική συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης
Με την Ιατρική συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σχετικά με τις διαλέξεις-μαθήματα του «Λαϊκού Πανεπιστημίου», ότι μετά την ολοκλήρωση και των 4 διαλέξεων της πέμπτης θεματικής ενότητας (Παιδεία), θα ξεκινήσουν οι διαλέξεις-μαθήματα της έκτης θεματικής ενότητας (Ιατρική), σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
Θέμα: «Η νέα πανδημία»
Εισηγητής: κ. Συμεών Μεταλλίδης, Αναπλ. Καθηγητής Παθολογίας-Λοιμωξιολογίας, Υπεύθυνος Κέντρου Αναφοράς και Κλινικής COVID-19, Μέλος Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων

Δευτέρα 12 Απριλίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
Θέμα: «Ο σιωπηλός κλέφτης των οστών μας – Οστεοπόρωση»
Εισηγητής: κ. Γεώργιος Καπετάνος, Ομότ. Καθηγητής Ορθοπαιδικής Α.Π.Θ.

Δευτέρα 19 Απριλίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
Θέμα: «Αρτηριακή υπέρταση»
Εισηγήτρια: Κυρία Στέλλα Δούμα-Ασλανίδου, Ομότ. Καθηγήτρια Παθολογίας Α.Π.Θ.

Δευτέρα 26 Απριλίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
Θέμα: «Στεφανιαία νόσος»
Εισηγητής: κ. Γεώργιος Ευθυμιάδης, Καθηγητής Καρδιολογίας Α.Π.Θ.

Η Επανάσταση του 1821 και η συμβολή των Ελλήνων του Ευξείνου Πόντου

Η Επανάσταση του 1821 και η συμβολή των Ελλήνων του Ευξείνου Πόντου
Η Επανάσταση του 1821 και η συμβολή των Ελλήνων του Ευξείνου Πόντου

Τις δικές του διαδικτυακές συναντήσεις μέσω της πλατφόρμας Zoom συνεχίζει ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας "Ο Φάρος", την Κυριακή 28 Μαρτίου 2021 στις 7:30 μ.μ.

Το θέμα της συνάντησης είναι: «Η Επανάσταση του 1821 και η συμβολή των Ελλήνων του Ευξείνου Πόντου».

Ομιλητής: Σάββας Καλεντερίδης, Γεωστρατηγικός Αναλυτής, Συγγραφέας.

Όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν αρκεί να μπουν 10 λεπτά πριν συνάντηση εδώ (ID 83123214243).

Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Τιμή στους Πόντιους Ιερολοχίτες - Ποίημα, κόμικ στην Ποντιακή διάλεκτο (Video)

Τιμή στους Πόντιους Ιερολοχίτες -Ποίημα , κόμικ στην Ποντιακή διάλεκτο
Τιμή στους Πόντιους Ιερολοχίτες - Ποίημα, κόμικ στην Ποντιακή διάλεκτο

Συνεχίζει να μας εκπλήσσει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, συγγραφέας του βιβλίου «Η καλατζήν π'εγάπεσα», το οποίο περιέχει τέσσερις νουβέλες γραμμένες στα Ποντιακά.

Ο συνταξιούχος φαρμακοποιός, γεννηθείς στο Κιλκίς, έχει προκαλέσει θετικότατες εντυπώσεις με τα κόμιξ, τα οποία φιλοτεχνεί ο ίδιος και ανεβάζει προσθέτοντας τον ήχο της φωνής του στο κανάλι του, στο Youtube. Πρόκειται στην ουσία για παραμύθια για μικρούς και μεγάλους, στα οποία ο συγγραφέας πραγματεύεται διάφορα ζητήματα της ζωής, μεταφέρει τις ανησυχίες του και στο τέλος περνάει ένα διδακτικό μήνυμα.


Τα αυθεντικά σχέδια, η υπόθεση των ιστοριών και η χαρακτηριστική βραχνή φωνή του είναι παράγοντες που προσδίδουν ακόμα μεγαλύτερη ελκυστικότητα σε αυτή τη δουλειά. Η χρήση της ποντιακής διαλέκτου (με υπότιτλους στα ελληνικά) μέσα από το παραμυθιακό στοιχείο, από τη μία ψυχαγωγεί τον δέκτη, από την άλλη όμως τον βοηθά να κατανοήσει τη δομή της και να εξοικειωθεί με αυτήν.

Αυτή τη φορά και με αφορμή τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, δημιούργησε ένα video με κόμικ στην Ποντιακή διάλεκτο και αναφορά στους Πόντιους Ιερολοχίτες.

Σχετικά θέματα






19 αγωνιστές του Αλέξανδρου Υψηλάντη κατάγονταν από τον Πόντο

19 αγωνιστές του Αλέξανδρου Υψηλάντη κατάγονταν από τον Πόντο
19 αγωνιστές του Αλέξανδρου Υψηλάντη κατάγονταν από τον Πόντο

του Νίκου Κωνσταντινίδη
Εκπαιδευτικού-συγγραφέα

Στην επαναστατημένη Ελλάδα και ιδιαίτερα στο Μοριά κατέβηκαν πολλοί εθελοντές και πολλά νέα παλληκάρια, για να πολεμήσουν, και το έπραξαν με ξεχωριστή γενναιότητα.

Ο Γεώργιος Κανδηλάπτης (από την πόλη Κάν(ιν), τη γνωστή ως Αργυρούπολη του Πόντου) γράφει: «Ουχ ήττον και πολλοί νέοι Πόντιοι μέσον Ρωσίας και Ρουμανίας κατήλθον εις την Ελλάδα και επολέμησαν γενναίως εν Ηπείρω και Στερεά Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και οι Λαζαίοι, οι δια τας ανδραγαθίας των αναφερόμενοι εις πολλά σημεία της Ιστορίας του Μπουκεβίλλ» («Αρχείον Πόντου», τόμος 33, Αθήνα 1975-1976).

Εκτός από τις περιγραφές και τα ιστορικά γεγονότα που μέχρι σήμερα ξέραμε, δημοσιεύτηκε και η πραγματεία του φιλέλληνα ιστορικού Νικολάι Τοντόρωφ («Η Βαλκανική Διάσταση της Επανάστασης του 1821», έκδοση Gutenberg, Αθήνα 1982), με στοιχεία καταχωρημένα σε φάκελο από το Ρώσο στρατηγό Κισελιώφ, επιτελάρχη της δεύτερης στρατιάς «Κισσινέβ, 14 Ιουλίου, αριθμ. 3465» από τη «Γραμματεία Κυβερνήτου Νοβοροσίσκι και Βεσσαραβίας», που βρίσκεται στο κρατικό αρχείο της Οδησσού (πηγή: «Ποντιακή Εστία», τεύχος 44, έτος 1982, άρθρο του Παναγιώτη Γ. Εφραιμίδη).

Η προαναφερόμενη πραγματεία του Βούλγαρου ελληνιστή Νικολάι Τοντόρωφ, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι στον επαναστατικό στρατό του Αλέξανδρου Υψηλάντη συμμετείχαν και Πόντιοι. Το βιβλίο περιλαμβάνει έναν ονομαστικό κατάλογο 1002 αγωνιστών του Αλέξανδρου Υψηλάντη που, μετά την ήττα στο Δραγατσάνι, στις 7 Ιουνίου 1821 πέρασαν υποχωρώντας πίσω στη Ρωσία.

Από αυτούς τους αγωνιστές οι 503 ήταν Έλληνες από διάφορα μέρη. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται 19 ονόματα που κατάγονταν από τον Πόντο και τις γύρω περιοχές. Οι αγωνιστές αναφέρονται με αύξοντα αριθμό, όπως καταχωρούνται στον κατάλογο είναι οι εξής:

- Νικόλαος Κυριαζής, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Ανατολή.
- Ανδρέας Μιχαήλ, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Μήδεια.
- Δημήτριος Τσερκέσης, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Αγκιούρ της Ανατολής.
- Δημήτριος Τραπουζανλής, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Τραπεζούντα της Μικράς Ασίας.
- Νικόλαος Σαλαγάρ, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από το Μπουλαντάν της Μικράς Ασίας.
- Βασίλειος Τουρκουλέτς, εκχριστιανισμένος Οθωμανός, τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Καισάρεια της Μικράς Ασίας.
- Θεόδωρος Αναστασίου, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Τραπεζούντα.
- Στέφανος Κωνσταντίνου, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Τραπεζούντα.
- Γιάννης Δημητρίου, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Τραπεζούντα.
- Παναγιώτης Σάββας, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Τραπεζούντα.
- Πολυχρόνης Χρήστου, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πολίχνη Κιμισχανά.
- Αναστάσιος Ισαάκ, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την Καισάρεια.
- Γεώργιος Οσλάν Καϊσαρλής, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Καισάρεια (Kayseri) της Μικράς Ασίας.
- Δημήτριος Αντωνίου, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Προύσα της Μικράς Ασίας.
- Γεώργιος Γιακοβάκης, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Μουκλάβ της Μικράς Ασίας.
- Δημήτριος Ιωάννου Προύσαλης, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από την πόλη Προύσα.
- Γεώργιος Ιωσήφ, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από τη Μικρά Ασία.
- Ιβάν Βελισσάριος, Έλληνας τουρκικής υπηκοότητας από τη Νικομήδεια.

Όλοι οι παραπάνω, καταγεγραμμένοι στα αρχεία της Οδησσού, είναι όσοι σώθηκαν ή λαβώθηκαν μετά από την άτυχη φονική μάχη του Δραγατσανίου και ήταν κρατούμενοι από τις ρωσικές αρχές της Οδησσού, κατά τον Ιούλιο του 1821.

Ενδεχομένως υπάρχουν και άλλα αρχεία στα οποία καταγράφονται οι Πόντιοι, που ήταν μέλη της Φιλικής Εταιρείας. 

Δεν γνωρίζουμε κι ίσως να μη μάθουμε ποτέ πόσοι από τους σκοτωμένους είχαν ποντιακή καταγωγή και πόσοι από τους άλλους Έλληνες αγωνιστές, που διασώθηκαν από τον ηττημένο επαναστατικό στρατό του Αλέξανδρου Υψηλάντη, και δεν αναφέρονται στον κατάλογο του βιβλίου, ήταν από τον Πόντο.

Σε άρθρο του Οδυσσέα Λαμψίδη, στο «Αρχείον Πόντου», τόμος 33, διαβάζουμε μεταξύ άλλων: «Ουδαμού μέχρι τούδε ούτε και υπό των ιστορησάντων την ελληνικήν επανάστασιν του ‘21 ανεγράφη Έλλην Πόντιος αγωνιστής των πολεμικών γεγονότων του 1821.

Το γεγονός τούτο είναι φυσικόν να κινή την προσοχήν και την απορίαν. Διό και ανεζήτουν και εσημείουν πάντοτε παν το σχετικόν προς το θέμα τούτο. Τοιουτοτρόπως σήμερον φέρω εις γνώσιν των ιστορικών του νεωτέρου Πόντου θετικά και βέβαια πλέον στοιχεία δια την συμμετοχήν των Ελλήνων Ποντίων εις τους αγώνας του 1821. Ταύτα είναι τα πρώτα, τα οποία παρουσιάζονται, αλλά είμαι βέβαιος ότι περαιτέρω έρευνα και επισταμένη αναδίφησις εις τα αρχεία των επισήμων υπηρεσιών του από του 1821 συσταθέντος ελληνικού κράτους θα φέρη εις φως πολύ περισσότερα και πολύ περισσότερον διαφωτιστικά.

Ημείς σήμερον αρκούμεθα να αναδημοσιεύσωμεν τα ονόματα των Ποντίων αγωνιστών, ως ταύτα ανεγράφησαν εις μελέτας αναφερούσας Μικρασιάτας αγωνιστάς του 1821, από το βιβλίο του Κ.Μ. Κωνσταντινίδη, “Η συμβολή των Μικρασιατών εις την εθνικήν αναγέννησιν” Μικρασιατικά Χρονικά 2 (1939) 92-109 και Γ.Ι. Αναστασιάδη, “Η συμβολή των Μικρασιατών εις την εθνικήν αναγέννησιν” Μικρασιατικά Χρονικά 3 (1940) 213–232».

Στα «Μικρασιατικά Χρονικά, 2ος τόμος» υπάρχουν τα παρακάτω ονόματα:
Ράδοβιτς Μαυροβουνιώτης. Παναγιώτης Παύλου Τραπεζούντιος. Μιχάλης Γεωργίου Μαυροθαλασσίτης. Ιωάννης Εγλεντέζογλου Τραπεζούντιος. Γιώργης Τζανής Σιναπλής. Δημήτρης Γιακομής Σιναπλής. Ιωάννης Τραπεζανλής. Στεφανής Γ. Μαυροθαλασσίτης. Αθανάσης Μαυροθαλασσίτης. Κωνσταντίνος Μαυροθαλασσίτης. Δημήτρης Κιουμουσχανελής. Μανώλης Στερίου Μαυροθαλασσίτης. Γιώργος Μαλαφάκης Σιναπλής. Δημήτριος Ιακώβου Σιναπλής. Ιωάννης Βασιλείου Κιουμουσχανελής.

Στα «Μικρασιατικά Χρονικά, 3ος τόμος» βρίσκουμε τα εξής ονόματα των αγωνιστών που προτάθηκαν για αριστείο: Ιωάννης Παναγιώτου από Τραπεζούντα. Ιωάννης Μπεχλιβάνης από Μαύρη Θάλασσα.

Αναφέρονται 17 άτομα, από τα οποία 5 από την Τραπεζούντα. Έξι (6) άτομα από τη Μαύρη Θάλασσα. Τέσσερα (4) από τη Σινώπη (το εθνικό τους όνομα είναι Σιναπλής) και 2 από την Αργυρούπολη, η οποία και τότε ονομαζόταν από τους Έλληνες Γκιουμουσχανέ.

Υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση σχετικά με τη συνεισφορά του Ποντιακού Ελληνισμού στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του 1821. Ασφαλώς ο ελληνισμός της Μαύρης Θάλασσας αξίζει καλύτερης παρουσίας στις «λευκές» σελίδες της ιστορίας και τα σχολικά βιβλία.

Αντ’ αυτού, παρατηρούμε να συμβαίνει τελευταία ακριβώς το αντίθετο. Να αφαιρούνται από τη διδακτέα σχολική ύλη σελίδες που αναφέρονται στην ιστορία των Ελλήνων του Πόντου και στη Γενοκτονία, ενισχύοντας την ιστορική λήθη και ακυρώνοντας τη μνήμη.

Την ανάγκη να γνωρίζουμε την ιστορία του ελληνικού έθνους, την επισημαίνει ήδη από την εποχή του ο Γεώργιος Κανδηλάπτης - Κάνις, θεωρώντας ότι η ιστορική άγνοια αποτελεί μέγιστη εθνική ζημιά.

Ταυτόχρονα ο Γεώργιος Κανδηλάπτης ασκεί αυστηρή κριτική στον εθνικό ιστορικό Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο, που, ενώ διέθεσε σελίδες ολόκληρες για πέντε ή δέκα φεουδαρχικά χωριά της Πελοποννήσου, απαξίωσε να γράψει για την Αυτοκρατορία της Τραπεζούντος. 

Για το λόγο αυτό «παραδίδω ευτόλμως στο κοινό, αν και ατελές, το έργο μου αυτό, με την πεποίθηση ότι θα αποβεί εγκόλπιο για τον κάθε Πόντιο και θα βρει θέση σε μια γωνιά της βιβλιοθήκης του κάθε βιβλιόφιλου» προσθέτει ο Κανδηλάπτης στο βιβλίο του, «Οι Μεγάλοι Κομνηνοί».

Κλείνω τονίζοντας ότι τον απελευθερωτικό αγώνα που ξεκίνησε ο ποντιακής καταγωγής Αλέξανδρος Υψηλάντης στις παραδουνάβιες περιοχές στις 22 Φλεβάρη του 1821, τον τελείωσε ο αδερφός του Δημήτριος Υψηλάντης στη μάχη της Πέτρας στη Βοιωτία, στις 12 Σεπτεμβρίου του 1829. Με Πόντιο άρχισε η Επανάσταση του 1821 και με Πόντιο τελείωσε.

(Απόσπασμα από το βιβλίο «Οι Ρίζες Μας» της Αρχοντούλας και του Νίκου Κωνσταντινίδη).

Πηγή: Γνώμη

Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι της Ροδόπης συμβάλλουν στους σεισμόπληκτους της Ελασσόνας

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι της Ροδόπης συμβάλλουν στους σεισμόπληκτους της Ελασσόνας
Οι Ποντιακοί Σύλλογοι της Ροδόπης συμβάλλουν στους σεισμόπληκτους της Ελασσόνας

Με υψηλό αίσθημα ευθύνης και αλληλεγγύης, απέναντι στον συνάνθρωπο τα Ποντιακά Σωματεία Νομού Ροδόπης, του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στήριξαν την πρωτοβουλία της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, για την παροχή βοήθειας στους πληγέντες, από τον καταστροφικό σεισμό κατοίκους του Δήμου Ελασσόνας. Κινητοποίησαν τα μέλη τους και τους κατοίκους του Νομού, συγκέντρωσαν άμεσα τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης και απέδειξαν περίτρανα, για άλλη μια φορά, πώς “Όλοι Μαζί Μπορούμε”, παρά τις αντίξοες συνθήκες, που πλήττουν την κοινωνία.

Τα Ποντιακά Σωματεία του Νομού Ροδόπης σε ανακοίνωσή τους ευχαριστούν από καρδιάς το Περιφερειακό Τμήμα Κομοτηνής του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και τον επικεφαλής του Κωνσταντίνο Ιμανιμίδη, που ανέλαβαν την μεταφορά των ειδών, με μεγάλη προθυμία. Τέλος, τα θερμά τους ευχαριστήρια, απευθύνουν σε όλους όσους με ευαισθητοποίηση συνέβαλαν στην προσπάθεια αυτή.

Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης: Η συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην Εθνική Παλιγγενεσία

Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης: Τιμά την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης
Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης: Τιμά την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της Λέσχη, να παρακολουθήσουν την διαδικτυακή εκδήλωση-διάλεξη με θέμα: «Η συμβολή των Ελλήνων του Πόντου στην Εθνική Παλιγγενεσία» και ομιλητές τους κυρίους:
α) Κυριάκο Χατζηκυριακίδη, Επίκουρο Καθηγητή Έδρας Ποντιακών Σπουδών Α.Π.Θ.
β) Θεοδόσιο Κυριακίδη, Δρα Ιστορίας, Επιστημονικό Συνεργάτη της Έδρας Ποντιακών Σπουδών Α.Π.Θ.
που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 23 Μαρτίου 2021, ώρα 7 μ.μ.

Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να κάνουν κλικ εδώ.

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

Αφιέρωμα στον Ποντιακής καταγωγής αρχηγό της Φιλικής Εταιρείας, Αλέξανδρο Υψηλάντη, από το Ελεύθερο Ραδιόφωνο

Αφιέρωμα στον Ποντιακής καταγωγής αρχηγό της Φιλικής Εταιρείας, Αλέξανδρο Υψηλάντη, από το Ελεύθερο Ραδιόφωνο
Αφιέρωμα στον Ποντιακής καταγωγής αρχηγό της Φιλικής Εταιρείας, Αλέξανδρο Υψηλάντη, από το Ελεύθερο Ραδιόφωνο

Την Τρίτη 23 Μαρτίου 2021, στη 1 το μεσημέρι, στην εκπομπή "Ελεύθερο Βήμα", ένα αφιέρωμα για τον Ποντιακής καταγωγής, από τα Ύψηλα της Τραπεζούντας, αρχηγό της Φιλικής Εταιρείας, Αλέξανδρο Υψηλάντη, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

Παρεμβαίνει, ο Ομ. Καθηγητής Νέας Ελληνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας κ. Κωνσταντίνος Φωτιάδης.

Όσοι θέλουν μπορούν να ακούσουν ζωντανά την εκπομπή εδώ.

Ένα από τα σπουδαιότερα Μνημεία Γενοκτονίας τοποθετείται στην είσοδο της Προσοτσάνης

Ένα από τα σπουδαιότερα Μνημεία Γενοκτονίας τοποθετείται στην είσοδο της Προσοτσάνης
Ένα από τα σπουδαιότερα Μνημεία Γενοκτονίας τοποθετείται στην είσοδο της Προσοτσάνης

του Θανάση Πολυμένη

Στα μέσα της επόμενης εβδομάδας πρόκειται να τοποθετηθεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία για τις Γενοκτονίες, στην είσοδο της πόλης της Προσοτσάνης.

Για το μνημείο αυτό, ο «Πρωινός Τύπος» είχε δημοσιεύσει σχετικό ρεπορτάζ και παλαιότερα και συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2020.

Το μνημείο αυτό, δεν αποτελεί απλά και μόνο ένα μνημείο για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά ένα μνημείο για τις Γενοκτονίες των λαών από τους Οθωμανούς. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το μνημείο επρόκειτο να τοποθετηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο, παρ’ όλα αυτά οι καταστάσεις και τα απαγορευτικά μέτρα της πανδημίας, δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση των εργασιών και τη διευθέτηση των σχετικών διαδικασιών.

Η σύνθεση του μνημείου έχει σχεδιαστεί από τον γλύπτη Οδυσσέα Τοσουνίδη, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Προσοτσάνη, μετά από σκέψεις του Συλλόγου Ποντίων Προσοτσάνης και το Δήμο Προσοτσάνης που έχει αναλάβει όλα τα έξοδα της δημιουργίας και της τοποθέτησής του.

Τοσουνίδης: Ένα σύγχρονο μνημείο

Αναφερόμενος στο μνημείο, ο γλύπτης κ. Τοσουνίδης, σημειώνει ότι μέσα από συζήτηση, «φτάσαμε να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο μνημείο. Στόχος μας, δεν ήταν να αναφερθούμε απλά και μόνο στην Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά σε όλους τους Έλληνες της Μικράς Ασίας, επίσης στους Αρμένιους, στους Ασσύριους και γενικά στο θέμα της Γενοκτονίας. Θέλαμε να αναδείξουμε το γενικό ζήτημα των γενοκτονιών των λαών».

Εκτός από τις πέντε «αυστηρές φιγούρες» που θα φαίνονται, θα υπάρχει και μία στήλη, στην οποία θα αναγράφεται η λέξη «γενοκτονία» σε διάφορες γλώσσες.

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο δήμαρχος Προσοτσάνης κ. Αθανασιάδης, μας εξηγεί ότι «υπήρχε ένα αίτημα από το Ποντιακό Σύλλογο της Προσοτσάνης και το μνημείο θα αφορά στη γενοκτονία των λαών».

Ο ίδιος, σημείωσε επίσης ότι έχουν ολοκληρωθεί πλέον οι υποδομές για το στήσιμό του και την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να στηθεί. Όπως σημειώνει ο κ. Αθανασιάδης, «γενικότερα θα πρέπει να σταθούμε στο ζήτημα της γενοκτονίας των λαών. Η γενοκτονία δεν είναι μόνο των Ποντίων, αλλά είναι ένα γεγονός που έχει στιγματίσει μεγάλες ιστορικές περιόδους. Όπως για παράδειγμα η γενοκτονία των Εβραίων, η γενοκτονία των Αρμενίων. Μπορεί να δώσαμε έμφαση στη γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά είχαμε και την γενοκτονία του ελληνικού στοιχείου της Μικράς Ασίας. Όπως επίσης υπήρχαν έθνη όπως οι Ασσύριοι, οι οποίοι και έχουν εξαφανιστεί. Ως ελάχιστο φόρο τιμής για τις γενοκτονίες των λαών αυτών, νομίζω ότι σωστά αποφασίσαμε να αποτίσουμε φόρο τιμής, να δώσουμε έμφαση στο να μην συμβαίνουν τέτοια γεγονότα».

Ο γλύπτης Οδυσσέας Τοσουνίδης

Ένα από τα σπουδαιότερα Μνημεία Γενοκτονίας τοποθετείται στην είσοδο της Προσοτσάνης
Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης, είναι ζωγράφος και γλύπτης με διεθνή φήμη και ζει και δημιουργεί στην Προσοτσάνη Δράμας. Αν και νεότατος στην ηλικία, παρ’ όλα αυτά έχει ένα αρκετά μεγάλο βιογραφικό, τόσο από τις απαραίτητες σπουδές στον χώρο των Καλών Τεχνών, όσο και από έργα που έχει δημιουργήσει και τα οποία βρίσκονται τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πολλές χώρες του κόσμου.

Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης γεννήθηκε το 1983 στην Τιφλίδα της Γεωργίας. Σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου και συνέχισε τις σπουδές του στην Εθνική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γεωργίας, όπου έπειτα ολοκλήρωσε μεταπτυχιακό στη γλυπτική. Συμμετείχε σε διεθνή συμπόσια γλυπτικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό και σε περισσότερες από 15 ομαδικές εκθέσεις. Μέχρι στιγμής μετρά 3 ατομικές εκθέσεις. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών της Γεωργίας.

Έργα του βρίσκονται σε διάφορες χώρες όπως Ελλάδα, Κύπρος, Ιράν, Τουρκία, Εσθονία, Πορτογαλία, Τσεχία, Ιταλία, Ρουμανία. Έργα του υπάρχουν σε ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές. Έχει καταλάβει δύο φορές την πρώτη θέση σε συμπόσια γλυπτικής. Μία φορά, στο διεθνές συμπόσιο γλυπτικής στο Καζακστάν και άλλη μία στην Εσθονία.

Όπως λέει ο ίδιος σε παλαιότερες δηλώσεις του που έχουν δημοσιευθεί στον «Πρωινό Τύπο», «η τέχνη απαιτεί απομόνωση, τουλάχιστον κάποιες περιόδους της ζωής ενός καλλιτέχνη. Μία τέτοια περίοδο διανύω τώρα. Είναι σημαντικό για εμένα να δουλεύω στο εργαστήριό μου, ενώ παράλληλα αντικρίζω μπροστά μου, από τη μία, τη θέα του χιονισμένου Φαλακρού και το Μενοίκιο, και από την άλλη, το όρος Παγγαίο. Είμαι ένας άνθρωπος δεμένος με τη φύση και οι ήχοι της με βοηθούν να σκέφτομαι. Η φύση παίζει πρωταρχικό ρόλο στη συγκρότησή μου και με καθοδηγεί στα ανεξερεύνητα σκοτεινά είναι μου. Η Δράμα είναι μία μικρή, όμορφη πόλη και μου προσφέρει όσα ερεθίσματα χρειάζομαι για την έκφραση της δημιουργικότητάς μου».