Κυριακή 14 Αυγούστου 2016

Κάλεσμα του προέδρου της Ε.Λ.Π.Ν. για συμμετοχή στις εκδηλώσεις "Λύρες στις πηγές"

Κάλεσμα του προέδρου της Ε.Λ.Π.Ν. για συμμετοχή στις εκδηλώσεις "Λύρες στις πηγές"
Κάλεσμα του προέδρου της Ε.Λ.Π.Ν. για συμμετοχή στις εκδηλώσεις "Λύρες στις πηγές"

Ευρεία πρόσκληση σε όλον τον κόσμο να αγκαλιάσει και να συμμετάσχει στο τριήμερο εκδηλώσεων "Λύρες στις πηγές", απηύθυνε ο πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Νάουσας κ. Φανιάδης κατά τη συνέντευξη τύπου που έδωσε την Τετάρτη στο "Νησί της Μαργαρίτας" στον Άγιο Νικόλαο.

Διπλά του οι πρόεδροι της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας και του συλλόγου "Ευστάθιου Χωραφά" Πατρίδας κ.κ. Σαρημιχαηλίδης και Καγκελίδης αντίστοιχα, που δήλωσαν την αμέριστη συμπαράστασή τους στην εξαιρετική πρωτοβουλία της ΕΛΝ.

Ο κ. Καγκελίδης ανακοίνωσε ότι σχεδιάζεται μέσα στο Φθινόπωρο να πραγματοποιηθεί από όλους τους ποντιακούς συλλόγους της Ημαθίας, πολιτιστική εκδήλωση στον Αλιάκμονα τα έσοδα της οποία θα διατεθούν επίσης για τη Βιβλιοθήκη της Αργυρούπολης.

Παρακολουθήστε στο βίντεο μας το κάλεσμα του κ. Φανιάδη και τις τοποθετήσεις των δύο προέδρων.


Όταν η "Παναγία Σουμελά" μεταφέρθηκε στη Βέροια

Όταν η "Παναγία Σουμελά" μεταφέρθηκε στη Βέροια
Όταν η "Παναγία Σουμελά" μεταφέρθηκε στη Βέροια

Χαρακτηρίστηκε “Παναγιά της προσφυγιάς”. Πιο γνωστή όμως είναι σαν “Παναγιά του Πόντου”. Πώς και πότε έφτασε στη Βέροια και εγκαταστάθηκε στις πλαγιές του Βερμίου η Παναγία Σουμελά;
     
Όταν η "Παναγία Σουμελά" μεταφέρθηκε στη Βέροια

Η εικόνα της Παναγίας Σουμελά, σύμφωνα με την παράδοση, είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά και αποτελούσε την εφέστια εικόνας της ομώνυμης μονής στο όρος Μελά του Πόντου, που ιδρύθηκε το 386 μ.Χ. από τους Αθηναίους μοναχούς Βαρνάβα και Σωφρόνιο. Στα χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής και του ξεριζωμού η εικόνα μαζί με άλλα κειμήλια θάφτηκαν σε παρεκκλήσι του μοναστηριού. Δέκα χρόνια αργότερα ο μητροπολίτης Ξάνθης Πολύκαρπος Ψωμιάδης και ο υπουργός της Κυβέρνησης Βενιζέλου Λεωνίδας Ιασωνίδης ζήτησαν τη μεσολάβηση του Πρωθυπουργού για την επιστροφή της εικόνας στην Ελλάδα.

Το αίτημα του Βενιζέλου εγκρίθηκε από τον Τούρκο Πρωθυπουργό Ισμέτ Ινονού και έτσι αναχώρησε για τον Πόντο ο αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος Σουμελιώτης, ένας από τους τελευταίους μοναχούς της μονής. Μετά από αρκετές προσπάθειες ο Αμβρόσιος εντόπισε τα κειμήλια τα οποία μετέφερε στην Αθήνα και τα παρέδωσε στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χρύσανθο, ο οποίος με τη σειρά του τα παρέδωσε για φύλαξη στο Βυζαντινό Μουσείο των Αθηνών.
  
Όταν η "Παναγία Σουμελά" μεταφέρθηκε στη Βέροια

Μετά από  είκοσι χρόνια παραμονής στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, με ενέργειες του σωματείου Παναγία Σουμελά, που ιδρύθηκε το 1951 στη Θεσσαλονίκη, και του Προέδρου του Φίλωνα Κτενίδη η εικόνα της Παναγίας μεταφέρθηκε, τον Αύγουστο του 1952 στη Βέροια. Η εικόνα, έφτασε στην πόλη το απόγευμα του Σαββάτου 9 Αυγούστου 1952, όπου οργανώθηκε επίσημη υποδοχή στην Πλατεία Αγίου Αντωνίου. Ακολούθως, η εικόνα λιτανεύτηκε με επισημότητα στην πόλη και η πομπή κατέληξε στο μητροπολιτικό ναό της Βέροιας. Στην υποδοχή και τη λιτάνευση συμμετείχαν τμήματα του στρατού καθώς και οι εκκλησιαστικές και διοικητικές αρχές της πόλης.
  
Όταν η "Παναγία Σουμελά" μεταφέρθηκε στη Βέροια

Μετά από ολιγοήμερη παραμονή στην πόλη της Βέροιας, η εικόνα μεταφέρθηκε στις πλαγιές του Βερμίου, την Τετάρτη 13 Αυγούστου 1952, όπου τοποθετήθηκε σε νεόκτιστο ναό προς τιμήν της Παναγίας, σε έκταση η οποία παραχωρήθηκε για το σκοπό αυτό, από την κοινότητα Καστανιάς. Σε αυτόν το ναό γιορτάστηκε για πρώτη φορά η Κοίμηση της Θεοτόκου, τον Αύγουστο του 1952 με την παρουσία του ιερού κειμηλίου και πλήθους κόσμου.
   
Πηγή: InVeria

Νέο Δ.Σ. στον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο “Αναγέννηση” Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου

Νέο Δ.Σ. στον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο “Αναγέννηση” Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου
Νέο Δ.Σ. στον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο “Αναγέννηση” Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος “Αναγέννηση” Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου ενημερώνει πως ύστερα από τις εκλογές που διεξήγαγε και τις αρχαιρεσίες που ακολούθησαν, ανέδειξε νέο Διοικητικό Συμβούλιο με την ακόλουθη σύνθεση:
Πρόεδρος: Ξανθοπούλου Δήμητρα
Αντιπρόεδρος: Χατζή Παναγιώτα
Γενικός Γραμματέας: Λυκοκώστα Αικατερίνη
Ταμίας: Σαιβανίδου Αγάπη
Υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων: Παπαδόπουλος Θεμιστοκλής
Μέλη: Καραΐσκου Χριστίνα, Μουστακίδου Μαίρη, Χατζιλιάδου Σωτηρία, Βουδούρη Άννα

Αναπληρωματικά μέλη: Ιορδανίδου Ευζοξία (Τζία), Γκουτζαμανίδης Χρήστος, Καραίσκου Αποστολία

Άγιοι του Πόντου: Άγιος Συμεών ο Τραπεζούντιος, ο χρυσοχόος

Άγιοι του Πόντου: Άγιος Συμεών ο Τραπεζούντιος, ο χρυσοχόος
Άγιοι του Πόντου: Άγιος Συμεών ο Τραπεζούντιος, ο χρυσοχόος

Ο Άγιος Συμεών καταγόταν από την Τραπεζούντα, αλλά ζούσε και έκανε το επάγγελμα του χρυσοχόου στην Κωνσταντινούπολη. Κάποτε λοιπόν βρέθηκε σε μια συμπλοκή, μεταξύ χριστιανών και τουρκοεβραίων, και συκοφαντήθηκε ότι δήθεν μαχαίρωσε ένα τουρκοεβραίο.

Οπότε συνελήφθη και κλείστηκε στη φυλακή, όπου παρέμεινε για 40 ήμερες. Μόλις βελτιώθηκε η υγεία του τραυματισμένου τουρκοεβραίου, υποχρεώθηκε ο Συμεών να καταβάλει στον παθόντα για νοσήλια 280 γρόσια. Μετά 10 ήμερες από την αποφυλάκιση του Συμεών, ο τουρκοεβραίος, παρά τη βελτίωση της υγείας του, υπέκυψε στα τραύματα του. Τότε ο Συμεών συνελήφθη και πάλι, και ο κριτής τον πίεζε να γίνει μωαμεθανός προκειμένου ν' αποφύγει τη θανατική καταδίκη. Αλλά ο μάρτυρας θαρραλέα απάντησε. «Αν και μύριους θανάτους μου δώσετε, από την πίστη και την αγάπη του Ιησού Χρίστου, τον Κύριο μου και Θεό μου δεν χωρίζω». Τότε στις 14 Αυγούστου 1653 μ.Χ. τον κρέμασαν κάτω από έναν πλάτανο στην Κωνσταντινούπολη.

Το μαρτύριο του Αγίου αυτού νεομάρτυρα, συνέγραψε ο Ιωάννης Καρυοφύλλης.

Πηγή: Saint

Μεγάλο αφιέρωμα στις "Παναγίες" του Πόντου!


Ένα μεγάλο αφιέρωμα στις "Παναγίες" του Πόντου ετοίμασε και σας παρουσιάζει το e-Pontos.gr σε επιμέλεια Θεόφιλου Κωτσίδη.


Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά
Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά

Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά
 
Τόπος ιερός, τόπος μαγευτικός, τόπος μυστηρίου, Ελληνισμού και ορθοδοξίας, τόπος πόνου και μαρτυρίου και αυτόπτης μάρτυρας της μεγάλης ποντιακής γενοκτονίας. Τόπος προαιώνιου προσκυνήματος. Ακόμα και σήμερα χιλιάδες επισκέπτες, (σύμφωνα με τα στοιχεία του τουρκικού υπουργείου Τουρισμού,η Παναγία Σουμελά, η Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης και οι λαξευτές εκκλησίες της Καππαδοκίας είναι τα πρώτα σε αριθμό επισκεπτών τουριστικά μέρη τηςΤουρκίας) έρχονται να δούνε το θαυμαστό αυτό μνημείο. Χιλιάδες προσκυνητές, κυρίως Έλληνες, αλλά και Τούρκοι, έρχονται να προσκυνήσουν. Γυναίκες με την κλασική ισλαμική μαντίλα ανεβαίνουν υπομονετικά τα σκαλοπάτια που οδηγούν στο μοναστήρι και με ευλάβεια προσκυνούν τη Μεριέμ Αννά, την Παναγία Σουμελά. Ελληνόφωνοι πόντιοι της Τουρκίας ακόμα και σήμερα τραγουδάνε την Παναγία Σουμελά, άλλο ένα στοιχείο της για πολλούς μπερδεμένης ταυτότητάς τους, ένα κολοσσιαίο πρόβλημα για όλη την σημερινή Τουρκία.

Δείτε περισσότερα εδώ...


Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)
Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)
 
Στις 8 Ιανουαρίου του 454, γεννήθηκε στη Νικόπολη από πλούσια οικογένεια ευγενών, ο Ιωάννης ο Ησυχαστής. Σε ηλικία 18 ετών έχασε τους γονείς του Εγκράτιο και Ευφημία, οπότε αποφάσισε να μοιράσει την περιουσία του στους φτωχούς και να μονάσει. Έτσι, περίπου το 475, έχτισε τη Μονή της Παναγίας σε ένα κοίλωμα-σπηλιά  του βράχου της Αναλήψεως, λίγα χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Νικόπολης. Εκεί έμεινε μαζί με δέκα άλλους μοναχούς, μέχρι το 481, όταν σε ηλικία 28 ετών χειροτονήθηκε Επίσκοπος Κολωνείας.

Με το πέρασμα των αιώνων η Μονή ερημώθηκε και απέμειναν μόνο ερείπια. Έπρεπε να περάσουν 13 αιώνες για να εμφανιστεί άξιος διάδοχος του Αγίου Ιωάννη του Ησυχαστή, κτήτορος της Παναγίας της Γαράσαρης.

Δείτε περισσότερα εδώ


Η Μονή της Παναγίας Γουμερά
Η Μονή της Παναγίας Γουμερά

Η Μονή της Παναγίας Γουμερά

Η παλιά ιστορική Μονή της Παναγίας Γουμερά από τις χαμένες πατρίδες και συγκεκριμένα από την κοιλάδα της Τσίτης, της επαρχίας Χαλδίας της Άρδας από την Αργυρούπολη του Πόντου αναβιώνει σήμερα στη Μακρυνίτσα Σερρών. Η Ιερά μονή της Παναγίας Γουμερά δεν είχε βέβαια την φήμη και την αίγλη των ιστορικών μονών της Τραπεζούντας (Παναγία Σουμελά, Άγιος Γεώργιος ο Περιστερεώτας και Άγιος Ιωάννης ο Βαζελώνας) υπήρξε όμως σπουδαίο κέντρο πνευματικής και πολιτιστικής ανάπτυξης. Ταυτόχρονα η βιβλιοθήκη της διέθετε πολλά χειρόγραφα αρχαίων συγγραφέων και πατέρων της Εκκλησίας (Αριστοτέλης, Ιωάννης Χρυσόστομος). Οι εικόνες της ήταν σπάνιας αξίας ζωγραφισμένες στην Βλαχία. Μέχρι το 1914 λειτουργούσε οικοτροφείο με δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο. Είναι η χρονιά της καταστροφής. Όλη η περιουσία δημεύεται από τους Τούρκους που μπαίνουν στον Ά παγκόσμιο πόλεμο στο πλευρό των Γερμανών.


Η Παναγία Θεοσκέπαστος
Η Παναγία Θεοσκέπαστος


Η Παναγία Θεοσκέπαστος

Ο λαξευτός ναός της Παναγίας Θεοσκεπάστου, ένα καθίδρυμα που συνδέθηκε στενά με την οικογένεια του Αλεξίου Γ΄ Μεγάλου Κομνηνού (1349-1390), φέρει έντονη τη σφραγίδα της ταφικής λειτουργίας του, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση άλλων σημαντικών εκκλησιαστικών ιδρυμάτων της Τραπεζούντας. Ο ναός ανήκει σε ένα ευρύτερο μοναστηριακό συγκρότημα, που εντοπίζεται στις πλαγιές του όρους Μίνθριον, στα μισά του δρόμου ανάμεσα στο λιμάνι και στην ακρόπολη της Τραπεζούντας. Ο τειχισμένος χώρος, εκτός από την κεντρική σπηλαιώδη εκκλησία, περιλαμβάνει κελιά και μικρότερους ναούς και στεγάζει χώρους ταφής.

Δείτε περισσότερα εδώ...


Η Παναγία Χρυσοκέφαλος
Η Παναγία Χρυσοκέφαλος

Η Παναγία Χρυσοκέφαλος

Η "Μεγάλη Εκκλησία" της Τραπεζούντας και ίσως ο σημαντικότερος ναός της αυτοκρατορίας, η Παναγία Χρυσοκέφαλος, εντοπίζεται στη μέση πόλη, στο κέντρο ενός ευρύτερου κτηριακού συγκροτήματος. Η παράδοση αποδίδει την επωνυμία "Χρυσοκέφαλος" είτε στη χάλκινη κάλυψη των πλακών του τρούλου του ναού, που από μακριά φάνταζε χρυσός, είτε στην ύπαρξη σε αυτόν εικόνας της Θεοτόκου με ανάλογη χρυσή επένδυση. Επειδή όμως ο ναός αναφέρεται στις πηγές με την επωνυμία "Χρυσοκέφαλος" ήδη από τον 11ο αιώνα, ενώ ο τρούλος χρονολογείται στο 12ο ή ακόμα και στο 14ο αιώνα, η εκδοχή που αναφέρεται στην εικόνα πρέπει να θεωρηθεί πιο πιθανή. Πρόκειται για μια εικόνα της Παναγίας Βρεφοκρατούσας που υπήρχε στο ναό προσαρτημένη ίσως σε έναν πεσσό. Γνωρίζουμε από φιλολογική πηγή του 14ου αιώνα ότι, μετά την επιτυχημένη αντιμετώπιση της τουρκικής επίθεσης στην πόλη το 1223, η εικόνα κοσμήθηκε από τον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Α΄ Γίδωνα με "λίθους τιμίους και μαργάρους λαμπρούς", "θέλων απονείμαι τη Θεοτόκω [...] τα εικότα". Ο ίδιος αυτοκράτορας δώρισε στο ναό και ένα πολυτελώς διακοσμημένο ευαγγέλιο. Μαρτυρείται μάλιστα ότι ο Ανδρόνικος είχε περάσει στη Χρυσοκέφαλο την αγωνιώδη νύχτα πριν από τη θετική έκβαση του αγώνα. Οι πηγές της εποχής με γλαφυρότητα περιγράφουν την κρισιμότητα της κατάστασης και την επίκληση της θεϊκής βοήθειας από τον αυτοκράτορα: "τον περικαλλή και θείον νεών της πανυμνήτου κόρης κατελάμβανε, παννυχίους ύμνους και αιτήσεις συν ολοφυρμοίς δακρύων αναπέμπων Θεώ και τη Θεομήτορι". Είναι κρίμα που σήμερα δεν έχει διασωθεί η εντυπωσιακή, όπως φαίνεται, εσωτερική διακόσμηση αυτού του εξαιρετικά σημαντικού ναού.

 Η Παναγία Κρεμαστή
 Η Παναγία Κρεμαστή

Παναγία Κρεμαστή

Το μοναστήρι της Παναγίας Κρεμαστής, του οποίου το όνομα ο Σύλλογος Ποντίων Ευόσμου έχει την τιμή να φέρει, άνηκε ως απόλυτη ιδιοκτησία στη Μονή του Αγίου  Ιωάννη του Βαζελώνα, αρχικά ως σκήτη, έπειτα ως μετόχι και από το 1760 περίπου ως γυναικεία μονή. Βρισκόταν στην περιοχή της Ματσούκας, πολύ κοντά στο χωριό Θέρσα, και πανηγύριζε στις 8 Σεπτεμβρίου, ημέρα γενεθλίων της υπεραγίας Θεοτόκου. Η μονή  της Θεοτόκου Κρεμαστής όφειλε το όνομά της στον ύψους 150 μέτρων απόκρημνο  βράχο, από το κρηπίδωμα του οποίου επικρεμόταν πάνω από τον Πρύτανη ποταμό. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, η μονή ονομάσθηκε έτσι, διότι από το βράχο της  απαγχονίσθηκαν, κρεμάστηκαν χιλιάδες χριστιανών της περιοχής, θύματα των διωγμών των αιμοσταγών τοπικών αγάδων του οίκου των Εγιπιδών.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παροθσιάζει η περιγραφή της μονής απο τον ιστορικό και ηγούμενο της Μονής Βαζελώνα, Κ. Πανάρετο Τοπαλίδη, κατα το έτος 1909. Γενικότερα, μέσα απο τις πηγές, την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία αντλούμε πληροφορίες για το ιστορικό της μονής, τα στάδια οικοδόμησης της, το ρόλο της ηγουμένης αλλά και των ηγουμένων της Μονής Βαζελώνα. Πληροφορούμαστε ακόμη τη διεκδίκηση της γυναικείας μονής από την ανωτέρω εξαρχική μονή και τη βραχύδια μητρόπολη Ροδοπόλεως και την τελική επιδίκαση της στη Μονή Βαζελώνα το έτος 1866.

Επίσης, μοναδικές για τη σπανιότητά τους φωτογραφίες και σχεδιαγράμματα αλλά και σημαντικές πληροφορίες για την κατάσταση που παρουσίαζε η γυναικεία μονή το έτος 1970, οφείλουμε στο βρετανό καθηγητή βυζαντινών σπουδών A. Bryer και τους συνεργάτες του.

Η γεμάτη ασκητισμό, θεοσέβεια και θυσίες ιστορία του μοναστηριού καθώς και η αξία λόγου εθνική και θρησκευτική προσφορά του τερματίστηκαν αιφνίδια και άδοξα το έτος 1916. Το γυναικείο μαναστήρι της Κρεμαστής λεηλατήθηκε από συμμορίες Τούρκων ατάκτων (τσετών) που, δρώντας ανεξέλεγκτα υπό τις διαταγές του Εγίπ Ζαδέ Απτή Αγά, λυμαίνονταν την ευρύτερη περιοχή της Ματσούκας.

Το μοναστήρι ερειπωμένο πλέον και ξεχασμένο στην ορεινή Ματσούκα "ζει" εδώ και 20 χρόνια τώρα μέσα από την ονομασία του Συλλόγου Ποντίων Ευόσμου, και πολύ περισσότερο σήμερα που ο Σύλλογος προσπαθεί να φωτίσει μέσα από την έρευνα των πηγών την άγνωστη στους περισσότερους ιστορία του μοναστηριού. Η παναγία Κρεμαστή μοιάζει να περιμένει υπομονετικά, μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της, την ανιστόρηση της στον ελλαδικό χώρο, τη στιγμή της δικαίωσης της, της αναγνώρισης της ανεκτίμητης προσφοράς της στους Έλληνες του Πόντου.


Η Παναγία τη Λάλογλη στο Καρς του Πόντου
Η Παναγία τη Λάλογλη στο Καρς του Πόντου

Παναγία τη Λάλογλη

Λάλογλη ήταν ελληνικό χωριό στην επαρχία Σαρικαμίς του Καρς (Καύκασος).

Η εκκλησία της Παναγίας της Λάλογλης ήταν ξακουστή σε όλο το Καρς. Βρισκόταν κοντά στο ελληνικό χωριό Λάλογλη.

Οι Έλληνες του Καρς Καυκάσου ή Καρσλήδες εκδιώχτηκαν δύο φόρες από τις πατρογονικές τους εστίες. Αρχικά, ήταν εγκατεστημένοι στην Αργυρούπολη, όπου το 1878, εγκαταλείπουν την αφιλόξενη πλέον περιοχή του Πόντου και εγκαθίστανται στην περιοχή του Καρς. Πριν φύγουν όμως από την Αργυρούπολη πήραν και μια εικόνα της Παναγίας, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου που μετέφεραν στη νέα τους πατρίδα. Εγκαταστάθηκαν στο Κάρς χτίζοντας 74 χωριά. Μεταξύ αυτών, δέσποζε το χωριό Λάλογλη λόγω του περίλαμπρου ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, όπως ονομάστηκε Παναγία της Λάλογλη, η οποία μεταφέρθηκε ως ατίμητος θησαυρός από τον Πόντο. Η ιστορία όμως επαναλήφθηκε λίγα χρόνια αργότερα.

Από το 1917-1922 οι πρόσφυγες του Καρς για δεύτερη φορά εγκαταλείπουν τα σπίτια τους. Με τα λιγοστά πράγματα που πήραν μαζί τους, μετέφεραν στη νέα τους πατρίδα ιερά κειμήλια , όπως την εικόνα της Παναγίας της Λάλογλη, τον χρυσοκέντητο επιτάφιο αλλά και ψαλτήρια μέσα σε ένα μπαούλο. Την ευθύνη για τη μεταφορά αυτών των ιερών κειμήλιων στην Ελλάδα είχε ο Παύλος Πετίδης του Ανανία, ένας ευσεβής άνθρωπος, ο οποίος θεώρησε ότι το πολυτιμότερο όλων εκείνων που έπρεπε να πάρουν μαζί τους ήταν η εικόνα της Παναγίας, εικόνα που κοσμεί σήμερα την εκκλησία στο Μεσονήσι Φλώρινας και έχει δώσει το όνομα της στο Ναό.

Τα εγκαίνια του Ναού έγιναν στις 25 Αυγούστου 1974 σ΄ ένα κλίμα κατάνυξης με τη συμμετοχή μεγάλου πλήθους λαϊκών και κληρικών, με Μητροπολίτη Φλώρινας Πρεσπών και Εορδαίας μακαριστό Αυγουστίνο Καντιώτη.

Το κατανυκτικό και πανηγυρικό γεγονός εκείνης της ημέρας, θύμισε σε πολλούς το πανηγύρι που γινόταν στο χωριό Λάλογλη προς τιμή της Παναγίας. Το πανηγύρι ήταν πολύ μεγάλο με τη συμμετοχή πολλών Ελλήνων , Ρώσων και Τούρκων από την περιοχή του Καρς και του Αρταχάν, που μαρτυρίες αναφέρουν πως πολλές φορές ξεπερνούσε το πανηγύρι της Παναγίας Σουμελά. Το πανηγύρι διαρκούσε 15 ημέρες και κατά το οποίο συνέρρεαν στη Λάλογλη πλήθη προσκυνητών, οι οποίοι ασπάζονταν με ευλάβεια την εικόνα της κοιμήσεως της Θεοτόκου, ζητούσαν την προστασία και την σκέπη της Παναγίας και έκαναν διάφορα τάματα. Με την πάροδο του χρόνου η φήμη της θαυματουργού εικόνος συγκέντρωνε ολοένα και περισσότερους προσκυνητές.

Ποντιακό γλέντι από τον Μορφωτικό Σύλλογο Αγίου Μάρκου Κιλκίς «Οι Μωμόγεροι»

Ποντιακό γλέντι από τον Μορφωτικό Σύλλογο Αγίου Μάρκου Κιλκίς «Οι Μωμόγεροι»
Ποντιακό γλέντι από τον Μορφωτικό Σύλλογο Αγίου Μάρκου Κιλκίς «Οι Μωμόγεροι»

Ο Πολιτιστικός και Μορφωτικός Σύλλογος Αγίου Μάρκου Κιλκίς «Οι Μωμόγεροι» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση για την πανήγυρη της Παναγίας, την Κυριακή 14 Αυγούστου 2016, ώρα 21:00 στο προαύλιο του δημοτικού σχολείου του χωριού, στον Άγιο Μάρκο Κιλκίς.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Κώστας Θεοδοσιάδης, τραγούδι,
- Ηρακλής Αμοιρίδης, τραγούδι,
- Νέστωρας Αμοιρίδης, τραγούδι,
- Γρηγόρης Αμοιρίδης, λύρα,
- Χάρης Πιπερίδης, λύρα.

Θα παρουσιαστούν και τα Ποντιακά χορευτικά συγκροτήματα του Αγίου Μάρκου.

Τιμή πρόσκλησης 15 ευρώ με πλήρες μενού και απεριόριστο ποτό.

Μεγάλο Ποντιακό γλέντι στο Ρυάκιο Κοζάνης

Μεγάλο Ποντιακό γλέντι στο Ρυάκιο Κοζάνης
Μεγάλο Ποντιακό γλέντι στο Ρυάκιο Κοζάνης

Το καθιερωμένο μεγάλο Ποντιακό Γλέντι του, διοργανώνει ο ΕΜΑΣ ΠΑΟΚ Ρυακίου, την Κυριακή 14 Αυγούστου 2016, στο Πάρκο Ρυακίου.

Μια βραδιά γεμάτη ηχοχρώματα της ποντιακής μουσικής παράδοσης με τη συμμετοχή κορυφαίων Ποντίων καλλιτεχνών:

Συμμετέχουν:

Τραγούδι
- Παναγιώτης Θεοδωρίδης
- Δημήτρης Κοτσογλανίδης

Λύρα
- Νίκος Κοτταρίδης
- Νίκος Κοτταρίδης
- Άγγελος Κάργας

Αγγείο-Χειλιαύρι
- Τάσος Ματσαρίδης

Κλαρίνο
- Γιάννης Μαυροπουλίδης

Πλήκτρα
- Γιώργος φουντουκίδης

Νταούλι
- Παναγιώτης Ξυνόπουλος

Τιμή εισόδου: 2 Ευρώ

Τα έσοδα της εκδήλωσης, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις Ελπίδες Ελλησπόντου, θα διατεθούν για τις εργασίες ανακατασκευής του Γηπέδου Ρυακίου.

Σάββατο 13 Αυγούστου 2016

Λιτανεία της Ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά στο Τορόντο Καναδά

Λιτανεία της Ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά στο Τορόντο Καναδά
Λιτανεία της Ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά στο Τορόντο Καναδά

Η Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά» ανακοινώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της Αδελφότητας την Κυριακή 14 Αυγούστου 2016, στις 6:00 μ.μ., στη λιτανεία της Ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά στο Τορόντο και συγκεκριμένα από τη λέσχη της Αδελφότητας προς την εκκλησία της Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου όπου θα τελεστεί Θεία Λειτουργία.

Οφίτικο Συναπάντεμα 2016 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας

Οφίτικο Συναπάντεμα 2016 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας
Οφίτικο Συναπάντεμα 2016 στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας

Ο Μορφωτικός Ποντιακός Σύλλογος "Αλέξανδρος Υψηλάντης" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στις φετινές εκδηλώσεις "Οφίτικο Συναπάντεμα 2016" που θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 14 και τη Δευτέρα 15 Αυγούστου 2016 στις 9:00 μ.μ., στη Νέα Τραπεζούντα Πιερίας.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Κυριακή 14 Αυγούστου 2016, Ποντιακό γλέντι με τους: Γιώργο Στεφανίδη, Βασίλη Ιωαννίδη, Αλέξανδρο Αλχαζίδη και Χρήστο Συρανίδη.

Δευτέρα 15 Αυγούστου 2016, Ποντιακό γλέντι με τους: Αλέξη Παρχαρίδη, Γιάννη Σανίδη, Βασίλη Τοπαλίδη και Βαγγέλη Παραδεισόπουλο.

Συμμετέχουν και τις δύο μέρες οι: Σταύρος Χαραλαμπίδης, Λάμπης Χαραλαμπίδης, Χρήστος Τερζίδης, Νίκος Πετρίδης, Γιώργος Γιασάρης, Κώστας Αντωνιάδης, Δήμος Αθανασιάδης.

Η Ελληνική Αστυνομία το τιμώμενο "πρόσωπο" στις εκδηλώσεις στην Παναγία Σουμελά

Η Ελληνική Αστυνομία το τιμώμενο "πρόσωπο" στις εκδηλώσεις στην Παναγία Σουμελά
Η Ελληνική Αστυνομία το τιμώμενο "πρόσωπο" στις εκδηλώσεις στην Παναγία Σουμελά

Μια ασυνήθιστη διάκριση περιμένει την αστυνομία στη διάρκεια των τριήμερων εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στις Καστανιές Ημαθίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του bloko.gr, την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου, ο κ. αρχηγός, εκπροσωπώντας θα παραλάβει από τους διοργανωτές των εκδηλώσεων τιμητική πλακέτα, προκειμένου να τιμηθεί έτσι η ανεκτίμητη προσφορά του αστυνομικού προσωπικού στα ζητήματα προάσπισης της εθνικής ασφάλειας της χώρας και προστασίας του καθενός πολίτη ξεχωριστά.

Πρόκειται για μια τιμητική διάκριση που επιδαψιλεύεται στην ΕΛ.ΑΣ. για πρώτη φορά στα χρονική τέλεσης των συγκεκριμένων εκδηλώσεων.

Πηγή: Bloko

Τελετή αποφοίτησης για τα τμήματα των Αργοναυτών - Κομνηνών

Τελετή αποφοίτησης για τα τμήματα των Αργοναυτών - Κομνηνών
Τελετή αποφοίτησης για τα τμήματα των Αργοναυτών - Κομνηνών

Γράφει η Εριέλλα Χρυσού

Ο Σύλλογος Ποντίων Καλλιθέας «Αργοναύται – Κομνηνοί» διοργάνωσε στην αίθουσα εκδηλώσεων «Άγγελος Δεληγιώργης» εκδήλωση για την τελετή αποφοίτησης του τμήματος εκμάθησης ποντιακών χωρών 2014 – 2016 με τίτλο «Η Χαράν». Το μουσικό και χορευτικό θεατρικό αναβίωσε τα έθιμα του ποντιακού γάμου, ενώ ακολούθησε γλέντι με τη συμμετοχή των χορευτικών ομάδων και του κόσμου.

Η διαδικτυακή τηλεόραση της Νέας Σμύρνης www.nstv.gr κάλυψε την εκδήλωση του συλλόγου, ενώ στην κάμερά της μίλησε ο πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου, συγγραφέας και μέλος της θεατρικής ομάδας Θεόφιλος Καστανίδης. Τόνισε πως πρόκειται για την πιο χαρούμενη εκδήλωση όλης της χρονιάς, καθώς συμμετέχουν μεγάλοι και μικροί, μέλη αλλά και απλοί φίλοι του συλλόγου, ενώ κάθε φορά που διοργανώνεται μια τέτοια εκδήλωση πάντα κινείται γύρω από κάποια θεματική ενότητα που τους επιτρέπει να παρουσιάσουν ήθη και έθιμα του Πόντου. 

Ο Κωνσταντίνος Παυλίδης, ένας από τους δύο χοροδιδάσκαλους του συλλόγου, εξήγησε πως όσοι ολοκληρώνουν το πρόγραμμα εκμάθησης των δύο ετών διοργανώνουν και παρουσιάζουν κάθε χρόνο έθιμα συνδυασμένα με χορό, προσπαθώντας να βοηθήσουν στη διατήρηση αλλά και υπενθύμισή τους, καθώς κάποια από αυτά τείνουν πλέον να εξαφανιστούν. Εξήγησε πως ο σύλλογος διαθέτει χορευτικά τμήματα τόσο για μικρούς όσο και για μεγάλους, αλλά και πως υπάρχει τμήμα και για αυτούς που έχουν ολοκληρώσει τα προγράμματα εκμάθησης, αλλά θέλουν να συνεχίσουν να συμμετέχουν και να χορεύουν καθώς απώτερος σκοπός του συλλόγου είναι η διάσωση των ηθών και εθίμων.



Πηγή: NSTV

Η Ιστορία της θαυματουργού εικόνας Παναγίας Σουμελά, από τον π. Σεραφείμ (Βίντεο)

Η Ιστορία της θαυματουργού εικόνας Παναγίας Σουμελά, από τον π. Σεραφείμ
Η Ιστορία της θαυματουργού εικόνας Παναγίας Σουμελά, από τον π. Σεραφείμ
  

Με επιτυχία η "Γιορτή Κερασιού" από τους Κομνηνούς Ροδοχωρίου

Με επιτυχία η "Γιορτή Κερασιού" από τους Κομνηνούς Ροδοχωρίου
Με επιτυχία η "Γιορτή Κερασιού" από τους Κομνηνούς Ροδοχωρίου

Άλλη μια "Γιορτή Κερασιού" αποτελεί πλέον παρελθόν για τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ροδοχωρίου "Οι Κομνηνοί" και οι εντυπώσεις που άφησε μόνο θετικές μπορούν να χαρακτηριστούν.

Την πρώτη μέρα ο Κώστας Θεοδοσιάδης και ο Στέργιος Ζιμπιλιάδης με τις νότες τους ξεσήκωσαν τον κόσμο και η διασκέδαση χτύπησε κόκκινο μέχρι τις πρωινές ώρες, ενώ στην λύρα τους συνόδεψαν οι Γιάννης Σανίδης και Νίκος Κοκκινίδης και στο νταούλι ο Γιάννης Πολυχρονίδης.

Εξαιρετικά ήταν τα χορευτικά τμήματα των Συλλόγου Ποντίων Έδεσσας "Άγιος Θεόδωρος Γαβράς" και το χορευτικό τμήμα Ροδοχωρίου.

Την δεύτερη μέρα ο Στάθης Τσαϊρίδης και ο Τάσος Παρχαρίδης στο τραγούδι ανέβασαν το θερμόμετρο της διασκέδασης στα ύψη, στη λύρα ήταν ο Γιώργος Αυγητίδης, και στο νταούλι ο Παναγιώτης Καρυπίδης.

Εξαιρετικά ήταν τα χορευτικά "Όμιλος Γενίτσαροι" και "Μπούλες" από τη Νάουσα και οι Μωμόγεροι Ροδοχωρίου.

Στον ήχο και στα πλήκτρα και τις δυο μέρες ήταν ο Δημήτρης Φουντουκίδης.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ροδοχωρίου "Οι Κομνηνοί" θέλει να ευχαριστήσει θερμά όλους όσους τίμησαν τον σύλλογο με την παρουσία τους στην "Γιορτή Κερασιού", καθώς επίσης τους καλλιτέχνες που έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό, για να υπάρχουν αυτές οι δυο υπέροχες βραδιές, τα χορευτικά τμήματα που πήραν μέρος στην εκδήλωση, τους χορηγούς που στη δύσκολη οικονομικά εποχή που διανύουμε ενίσχυσαν οικονομικά, έτσι ώστε να μπορέσει να έχει επιτυχία η γιορτή, αλλά και όλους όσους πρόβαλαν τη γιορτή από τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης.

Φυσικά όλους τους εθελοντές που και φέτος ανάλαβαν το δύσκολο έργο του στησίματος της γιορτής και το διεκπεραίωσαν με απόλυτη επιτυχία.

Τέλος ο σύλλογος ευχαριστεί θερμά όλους όσους βρέθηκαν το διήμερο στις εγκαταστάσεις του Παλιού συνεταιρισμού Ροδοχωρίου, που χωρίς την παρουσία του κόσμου δε θα είχαν κανένα νόημα και σκοπό τα παραπάνω και ανανεώνει το ραντεβού του για του χρόνου με την υπόσχεση ότι θα κάνει το καλύτερο για να υπάρχει ίδιο ή και καλύτερο αποτέλεσμα.

Οι Όσιοι Βαρνάβας και Σωφρόνιος, κτίτορες της Μονής Σουμελά

Οι Όσιοι Βαρνάβας και Σωφρόνιος, κτίτορες της Μονής Σουμελά
Οι Όσιοι Βαρνάβας και Σωφρόνιος, κτίτορες της Μονής Σουμελά

Οι κατά κόσμον συγγενείς (θείος και ανηψιός) Βασίλειος και Σωτήριχος γεννήθηκαν στην Αθήνα τον 10ο αιώνα. Όταν εκάρησαν μοναχοί και χειροτονήθηκαν ιερείς, έλαβαν τα ονόματα Βαρνάβας και Σωφρόνιος. Κατόπιν θεοσημίας ξεκίνησαν μεγάλο ταξίδι για τον Πόντο, προς ανεύρεση της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας της λεγομένης Σουμελά και της ανοικοδομήσεως μονής. Κατά την ιεραποδημία τους αναφέρεται ότι προσκύνησαν τα τίμια λείψανα τών αγίων Λουκά εν Στειρίω, Βαρβάρου, Αχιλείου Λαρίσης και Δημητρίου Μυροβλύτου. Συναντήθηκαν με επισκόπους και ασκητές και κατέληξαν στο Άγιον Όρος, όπου προσκύνησαν στη Μεγίστη Λαύρα του οσίου Αθανασίου του Αθωνίτου και επισκέφθηκαν τή μονή Βατοπαιδίου.

Στη μονή Βατοπαιδίου τους υποδέχθηκε ο μοναχός Λάζαρος, ο όποιος είχε πληροφορηθεί από τη Θεοτόκο περί αυτών. Ο ηγούμενος της μονής τους δέχθηκε φιλόφρονα και θέλησε, όταν πληροφορήθηκε την αγιότητά τους, να τους κρατήσει κοντά του προς ωφέλεια της αδελφότητος. Συνέταξε μάλιστα εξ αφορμής της επισκέψεως τών δύο αυτών αγίων ανδρών κατήχηση προς την αδελφότητα του παροτρύνοντας τους· «το φιλόξενους είναι, το ευπροσηγόρους πρός τους ξένους, των μήτινα των ευτελών μοναχών καταφρονείν, αλλά ασπάζεσθαι ευπροσηγόρως και άγιους τούτους νομίζειν, αποδέχεσθαί τε και ευπροθύμως φιλοξενείν, μη επαίρεσθαι δε εν τη κτίσει τών αρετών, αλλ΄ ευτελείς νομίζειν εαυτούς παρά πάσαν ανθρωπίνην φύσιν».

Μετά μία εβδομάδα ο μοναχός Λάζαρος είπε στον ηγούμενο του ότι πρέπει να αφήσει τους οσίους να αναχωρήσουν πρός επίτευξη τού σκοπού τους, εκεί όπου τους προσκαλούσε ή Θεοτόκος στον μακρυνό Πόντο, πού επέλεξε πρός κατοίκηση της. Ο ηγούμενος μέ λύπη κατευόδωσε τους δύο οσίους, υποτασόμενος στό θέλημά της Θεοτόκου και όχι στό δικό του θέλημα. Νέο μάλιστα σημείο επιβεβαίωνε την ιερότητα τού σκοπού τών οσίων Βαρνάβα και Σωφρονίου. Κατερχόμενοι στον αρσανά της μονής πρός αποχαιρετισμό συναντούν ναύτες να αναζητούν τους οσίους ονομαστικά. Πλέοντες στό πέλαγος πρός Κύπρο παρουσιάσθηκε ή Θεοτόκος, στον κυβερνήτη τού πλοίου και τού μήνυσε να πορευθεί εκεί όπου θά παραλάμβανε τους Αθηναίους οσίους, για να τους μεταφέρει στή Μαρώνεια. Δοξάζοντες τον Θεό και την Υπεραγία Θεοτόκο για τα θαυμάσιά της ο ηγούμενος και ή συνοδεία του κατευόδωσαν τους οσίους και τους απέλυσαν εν ειρήνη.

Από τή Μαρώνεια οδηγήθηκαν στό μοναχοστόλιστο Παπίκιο όρος, θαυματουργούντες και μέσω θαυμαστών γεγονότων διερχόμενοι πόλεις και μοναστικά κέντρα κατέληξαν στό σπήλαιο τού όρους Μελά, όπου βρήκαν την εικόνα της Οδηγήτριας Αθηνιώτισσας Θεοτόκου κι άρχισαν την ανοικοδόμηση της μονής, αφού πριν θαυματουργικά και διά προσευχής εξήλθε το απαραίτητο νερό. Με νηστείες, προσευχές, αγρυπνίες και ασκήσεις τελείωσαν τον ένθεο βίο τους οι όσιοι. Αναπαύθηκαν εν Κυρίω και οι δύο την δια ημέρα, στις 18 Αυγούστου, που καθιερώθηκε και ως ημερομηνία της μνήμης τους. Ο όσιος Βαρνάβας προ της μακαρίας τελευτής του άφησε στους συγκεντρωθέντες μοναχούς πνευματική διαθήκη, όπου μεταξύ άλλων θερμά τους παρότρυνε:

«Ζηλούντας τα τών μακαρίων πατέρων ημών κατορθώματα, εν η εκλήθημεν ερήμην, εν ταύτη και μένειν εις τέλος, γρηγορούντας και προσευχομένους, ίνα μη εισέλθωμεν εις πειρασμόν. Πλουτείν τον της μακαρίας ταπεινοφροσύνης και απροσπαθούς ακτημοσύνης αναφαίρετον και τιμιώτατον πλούτον, αρκουμένους αίς έχομεν διατροφαίς και σκεπάσμασι, κατά τον Απόστολο. Τον εστάναι δοκούντα, μη υφηλοφρονείν επί πλούτω κατορθωμάτων, ή εαυτώ ταύτα επιγράφοντα, ή τους μη κατορθούντας φαρισαϊκώς κρίνοντα, ίνα μη χαλεπόν υποστάς το ναυάγιον πέση αλλ΄ ει τω φίλον το κρίνειν, εαυτόν μάλλον αδιαλείπτως ανακρίνειν, ει τών μεν όπισθεν επιλανθάνεται, τοις δε έμπροσθεν επεκτείνεται».

Η Ποντιακή ηθογραφία «Τσαναβάρ σα λάχανα» παρουσιάζεται στην Κατερίνη

Η Ποντιακή ηθογραφία «Τσαναβάρ σα λάχανα» παρουσιάζεται στην Κατερίνη
Η Ποντιακή ηθογραφία «Τσαναβάρ σα λάχανα» παρουσιάζεται στην Κατερίνη

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της στην Ποντιακή θεατρική παράσταση "Τσαναβάρ σα λάχανα" από τον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο Καλλιθέας–Συκεών, σε σενάριο και σκηνοθεσία της Έρρικας Νικολαΐδου, το Σάββατο 13 Αυγούστου 2016, στις 9:00 μ.μ. στο Θέατρο Πάρκου Δήμου Κατερίνης.

Τιμή εισόδου: 5 Ευρώ

Του χρόνου οι Πόντιοι να γιορτάσουν και στη Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο

Του χρόνου οι Πόντιοι να γιορτάσουν και στη Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο
Του χρόνου οι Πόντιοι να γιορτάσουν και στη Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο

Όπως είναι γνωστό εδώ και αρκετό καιρό, το τουρκικό κράτος αποφάσισε να κόψει, λόγω έργων, την πρόσβαση προς την Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα μέχρι να τελειώσουν τα έργα αναστήλωσης.

Αυτό είχε ως επακόλουθο να ματαιωθεί η, επί έξι συναπτά έτη, Πατριαρχική Θεία λειτουργία στο μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά.

Σε δήλωσή του ο υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης, επιβεβαιώνει το γεγονός, ενώ… εύχεται «του χρόνου οι Πόντιοι να μπορέσουν να γιορτάσουν το Πάσχα του Θέρους και στη Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο».

Αναλυτικά η δήλωση του Γιάννη Αμανατίδη:

«Η Κοίμηση της Θεοτόκου εορτάζεται και φέτος από τους Έλληνες σε κάθε γωνιά της υφηλίου με λαμπρότητα.

Οι απανταχού Πόντιοι, διατηρώντας τις αρχέγονες παραδόσεις των Ακριτών, απονέμουμε την προσκύνηση στην Παναγία στο Όρος Βέρμιο, όπου μετά τον ξεριζωμό και την γενοκτονία θησαυρίζεται η Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά.

Θα ήθελα μαζί με τις θερμές ευχές μου ενόψει της μεγάλης εορτής να μεταφέρω την ελπίδα, ότι του χρόνου οι Πόντιοι θα μπορέσουμε να γιορτάσουμε το Πάσχα του Θέρους και στη Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο, όταν θα έχουν πλέον ολοκληρωθεί οι εργασίες αναστήλωσης της Μονής».

Παρασκευή 12 Αυγούστου 2016

Αμφικτυονίες και Δεκαπεντάυγουστος

Αμφικτυονίες και Δεκαπεντάυγουστος - ΔΙΣΥΠΕ και ΠΑΣΠΕ
Αμφικτυονίες και Δεκαπεντάυγουστος - ΔΙΣΥΠΕ και ΠΑΣΠΕ

Είναι σε όλους μας γνωστός ο ρόλος των Αμφικτιονιών στην αρχαία Ελλάδα, αλλά και η σημασία της λατρείας της Υπεραγίας Θεοτόκου τον δεκαπενταύγουστο στην σύγχρονη Ελλάδα.

Δύο εορτές, δράσεις, ενεργούμενα, με ιδιαίτερες αναφορές στην ενότητα, στην συμφιλίωση, στην αναγνώριση των κοινών ιδεών, αγώνων, πολιτιστικών και πολιτισμικών αναφορών, αλλά και έναυσμα για τη διόρθωση στη μία περίπτωση πολεμικών ή ψυχροπολεμικών καταστάσεων μεταξύ των ελληνίδων πόλεων και της λατρείας τον τότε Θεών, σήμερα δε τους ίδιους σκοπούς δηλ. η λατρεία της Υπεραγίας Θεοτόκου, η αναφορά και η σύσφιξη κοινωνικών, πολιτικών, οικογενειακών και προσωπικών δεσμών μεταξύ ημών των νεοελλήνων, ακόμη και του άνευ ουσιαστικής αιτίας αψιμαχιών.

Η Παναγία Σουμελά είτε εις την Παλαίφατον Μονήν της αλησμονήτου Τραπεζούντος, είτε εις την αντιστορηθείσαν νέαν Μονήν της Παναγίας Σουμελά στο όρος Βέρμιο. 

Θα μπορούσα να πω ότι οι σημερινοί Δελφοί είναι η Παναγία Σουμελά με την πλατιά έννοια της σημασίας του Ποντιακού Ελληνισμού, όπου Πόντιοι εκ περάτων συναθροιζόμενοι, τιμούν την μητέρα μας, την ελπίδα μας, την προστασία μας, την μεσίτριά μας, την άνευ σποράς και ανερμηνεύτος τεκούσα τον κτίστην ημών Θεόν και Κύριον.

Την Υπέρμαχο Στρατηγό όπου φέτος σύμπας ο Ελληνισμός και όχι μόνον εμείς οι Πόντοι θα συναθροιστούμε χιλιάδες, Πόντιοι και μη προσκυνητές της Χάριτός της, οι αρχηγοί των ενόπλων δυνάμεων της χώρας, ο αρχηγός της αστυνομίας, εκπρόσωποι και αντιπρόσωποι σύμπαντος του Ελληνικού πολιτικού κόσμου, μέχρι τον ανώτατο άρχοντα της Ελληνικής Δημοκρατίας τον Πρόεδρό μας δηλαδή, ως εγγυητή του πολιτεύματος και της δημοκρατίας μας.

Ναι λοιπόν οι εν Το όροι Βερμίω προσκυνούμενη και ιστορηθείσα από τον Απόστολο Λουκά κατά την παράδοση, θαυματουργός εικών της Παναγίας Σουμελιώτισσας, είναι τόπος της νέας Αμφικτιονίας όπου οφείλουμε όλοι αφήνοντες κατά μέρος μικροπρέπειες και ανταγωνισμούς έριδες και φιλονικίες, να συνεορτάσουμε εις την Πανήγυριν.

Από αυτήν την αγαπητική πρόσκληση δεν πρέπει να λείπει κανείς, ιδίως δε κανείς από τους πραγματικούς ή αυτοαναγορευομένους ηγέτες και παράγοντες του λεγομένου οργανωμένου ποντιακού χώρου και τούτο γιατί απαίτηση χιλιάδων Ποντίων και μη που θα συρρεύσουν παρά την οικονομική κρίση, είναι η απαίτησις όλων αυτών. Είναι η απαίτησις αυτών που στο αίμα τους ρέει το Ποντιακό αίμα και στο μυαλό τους είναι καθηλωμένος ο νόστος, η αγάπη για τις αλησμόνητες πατρίδες και ό,τι αυτές στον πολιτισμό, την κοινωνία, την οργάνωση της πόλης και της πολιτείας, τον πολιτισμό και την τέχνη, κουβαλούν και θα κουβαλούν αιωνίως μαζί τους.

Καλώ λοιπόν και από τη θέσιν του Γενικού Γραμματέως του Ιερού Προσκυνήματος προσωπικά όλους, μα όλους, από τον κατακερματισμένο οργανωτικά Ποντιακό χώρο, να βρεθούμε αντάμα εκεί πάνω, να αγκαλιαστούμε, να χαράξουμε νέα πορεία σε πνεύμα σύνεσης, αγάπης, "κενώνοντας" εαυτούς από τα παλαιά λάθη, έριδες και αντιδικίες.

Βλέποντας με ψύχραιμο μάτι τόσο την αποτυχία της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. στο πρόσφατο αποτυχημένο καθομολογούμενως επιχειρηθέν συνέδριο, αλλά και την αδυναμία του ΠΑ.Σ.Π.Ε. να ενώσει όλους, μα όλους κάτω από μία στέγη, βλέποντας ότι αν δεν προκύψει κάτι νέο χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος, τις αλληλοκατηγορίες και τις εμπάθειες που μας κατατρύχουν όλο και περισσότερο, ο κόσμος θα απομακρύνετε από το ποντιακό κίνημα θα χάνει  σε δύναμη και ισχύ.

Επιτακτικά προβάλλει η ανάγκη:

Να αυτοδιαλυθούν οι λεγόμενες παγκόσμιες και διεθνείς Ομοσπονδίες ώστε να προκύψει κάτι νέο εξ υπαρχής, όχι με κατεδαφισμένα υλικά της προηγούμενης δεκαετίας που μας οδήγησαν σ' αυτό το χάλι, με νέα πνοή και με νέα ορμή.

Σε πνεύμα όπου θα απέχουν οι ιδέες της πρωτοκαθεδρίας, οι ιδέες της επικυριαρχίας, οι καταδικαστέες πρακτικές του "ελέγχου", της εξυπηρετήσεως πολιτικών ή άλλων "ανόμων" συμφερόντων κατά την ευαγγελική ρήση.

Το ΠΑ.Σ.Π.Ε. ως αρχαιότερο και η ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. ως νεοτέρα έχουν κάνει τον κύκλο τους.

Η Π.Ο.Π.Σ. ως αρχαιοτέρα Ομοσπονδία 50 περίπου ετών αλλά και η Π.Ο.Ε. ως νεοτέρα και αυτές, έχουν κάνει τον ίδιο κύκλο και πιστεύω ότι πρέπει να παρθούν γενναίες αποφάσεις αυτοδιάλυσης αυτών των ιδίων και όλων των επιμέρους οργάνων τους, ώστε με ανθρώπους κοινής αποδοχής και εμπιστοσύνης, να προχωρήσουμε δημοκρατικά αλλά και σε συνδυασμό με το ποντιακό πνεύμα αυτοοργάνωσης, σ' ένα νέο και μοναδικό Πανελλήνιο και Παγκόσμιο όργανο.

Ο γράφων είναι ο πρώτος που δηλώνει την πρόθεσή του ως Πρόεδρος του ΠΑ.Σ.Π.Ε. να προχωρήσει με κοινή συμφωνία όλων μας, μα όλων μας, στην αυτοδιάλυση του ΠΑ.Σ.Π.Ε. και να παραδώσει την καρέκλα την οποία ποτέ πραγματικά δεν επιθυμούσε σε αυτούς που θα προέλθουν από μια τέτοια ή παρόμοια διαδικασία που περιγράφω.

Ελπίζω ότι αυτή την κραυγή αγωνίας να την ενστερνιστούν όλοι, γιατί στο τέλος και οι ισχυροί παράγοντες πραγματικοί Πόντιοι επιχειρηματίες που επενδύουν στο χώρο μας, δίνοντας ψωμί και δουλειά σε χιλιάδες ΄Ελληνες, κουρασμένοι και απηυδισμένοι απ' τα καμώματά μας να αποσυρθούν, γιατί και καταξιωμένοι είναι και δεν αναμένουν προσωπικά, πολιτικά ή άλλα οφέλη από την προσπάθεια που κάνουν για την ενότητα του ποντιακού χώρου και όλοι γνωρίζουμε καλά για ποιους ομιλώ.

Ας αφήσουμε λοιπόν κατά μέρος τις μικρότητές μας και ας μαζευτούμε όλοι, μα όλοι, όλοι επαναλαμβάνω και το κραυγάζω, εκεί επάνω στους Δελφούς μας, στην Αμφικτιονία μας, στο κόσμημα και τον φάρο όχι μόνο των Ποντίων, αλλά ολοκλήρου του έθνους, την  Παναγία Σουμελά.

Ας συμπροσευχηθούμε, ας καθίσουμε στην κοινή τράπεζα συνευφραινόμενοι αλλήλοις εις την αυτήν ταύτην ημέραν της λαμπρής πανηγύρεως, θάβοντας εγωισμούς, πάθη και αντιδικίες και ας συμπορευθούμε σε μια νέα πορεία.

Ο κόσμος μας οι Πόντιοι οργανωμένοι και μη το απαιτούν. 

Οι καιροί είναι ώριμοι.

Η διχόνοια περίσσεψε (όχι στο λαό μας) σ' αυτούς που θέλουμε να ονομάζουμε ηγεσίες.

Μόνο στην Παναγία Σουμελά και με τη Χάρη Της μπορεί να αρχίσει και να τελειώσει μια τέτοια αγαπητική σχέση και οργάνωση.

Εάν αυτή η έκκληση-κραυγή αγωνίας μου βρει ευήκοα ώτα, είμαι ο πρώτος που θα παραιτηθώ και θα συνδράμω χωρίς όρους και προϋποθέσεις σ' αυτό το σάλπισμα, που όχι μόνο ο Σαββίδης, ο Μελισσανίδης αλλά και η πνευματική μας ηγεσία, ακαδημαϊκοί, καθηγητές, άνθρωποι των γραμμάτων, των τεχνών, του πολιτισμού και της παράδοσης επιζητούν διακαώς, πριν καταντήσουμε ξερά και άκαρπα συνδικαλιστικά δέντρα με πραγματική αγάπη, αγωνία και Ποντιακό πνεύμα την ομόνοια και την ένωση.

Χαράλαμπος Αποστολίδης
Γεν. Γραμματέας
Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά

Υ.Γ.

Γίνεται πολύς λόγος για τη μη λειτουργία εφέτος της Μονής της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα. 

Ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης παρ' ότι κουρασμένος  αλλά και πλήρης επιτυχιών από την Πανορθόδοξο διάσκεψη της Κρήτης, δεν εταξίδεψε απευθείας εις την Κωνσταντινούπολη, ήλθε, επισκέφθηκε, προσευχήθηκε και φιλοξενήθηκε πριν ένα μήνα περίπου από την Μονή της Παναγίας Σουμελά.

Μας πληροφόρησε ότι πράγματι υπάρχει ανάγκη υποστυλώσεως των βράχων στην  Παναγία Σουμελά και ότι παρακολουθεί το θέμα στενά σε συνεργασία με την UNESCO και με την Τουρκική κυβέρνηση και ότι εργάζεται μόνον όπως ο ίδιος και η Ιερά Σύνοδος γνωρίζει, για την επαναλειτουργία όπως γίνεται εδώ και πολλά χρόνια κάθε δεκαπενταύγουστο.

Όμως δεν μπορούμε να είμαστε προφήτες για το πότε θα τελειώσουν οι εργασίες.

Κραυγές λοιπόν επαρχιώτικου εθνικοσωβινιστικού περιεχομένου καλό θα ήταν να λείπουν αυτή την κρίσιμη περίοδο και να συνταχθούμε στην τακτική και την υποβοήθηση του έργου της σεπτής κορυφής της Ορθοδοξίας.

Προσωπική άποψη:

Ίσως η Παναγία κάτι να 'ξερε 6 με 8 μήνες πριν που αναγγέλθηκε από την Τουρκική κυβέρνηση ότι δεν θα λειτουργήσει η εκκλησία μας λόγω έργων κάτι ...

Σκεφθείτε παρακαλώ τις συνθήκες, αλλά και τους ενδεχόμενους κινδύνους στην τρέχουσα χρονική στιγμή όπου η Τουρκία σπαράσσεται σε όλα τα μέτωπα από τα εσωτερικά και εξωτερικά της προβλήματα, με συν' ωδή αύξηση των αισθημάτων του ισλαμικού φονταμενταλισμού, τι προβλήματα ενδεχομένως και κινδύνους θα αντιμετώπιζε ο κόσμος μας που θα συνέρεε στο όρος Μελά.

Όλα για κάποιο λόγο γίνονται και η Παναγιά ξέρει καλύτερα από εμάς που φέτος αποφάσισε, θέλησε και επέτρεψε η ίδια να μην λειτουργήσει το αρχαίο θρονί Της, αλλά να τιμηθεί από όλους εμάς εδώ στη νέα Μονή της Παναγίας Σουμελά.

Ας αποδείξουμε λοιπόν εμείς ως σώφρονες ότι γκρίζοι λύκοι υπάρχουν μόνο στην άλλη πλευρά και ας αφήσουμε τους βερμπαλισμούς και τις πολεμικές κραυγές μακριά από εμάς.

Χαράλαμπος Αποστολίδης
Γεν. Γραμματέας
Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά

Θα γίνει άραγε και πάλι Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο;

Θα γίνει άραγε και πάλι Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο;
Θα γίνει άραγε και πάλι Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο;

του Φόρη Πεταλίδη

Όταν τον Δεκαπενταύγουστο του 2010 ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κ.κ. Βαρθολομαίος, τέλεσε Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στο ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στο όρος Μελά στη Ματσούκα του Πόντου, καρδιές ράγισαν, δάκρυα χαρμολύπης έρρεαν από τα μάτια των προσκυνητών, μέσα και έξω από την μονή, από ανθρώπους που είχαν ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα για να πάρουν μέρος σε αυτήν την εθνικοθρησκευτική μυσταγωγία.

Για να γίνει όμως η Πατριαρχική Θεία Λειτουργία προηγήθηκε έντονο παρασκήνιο με πιέσεις προς την τουρκική κυβέρνηση να δοθεί η άδεια στον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και να τελεστεί τον Δεκαπενταύγουστο ο εορτασμός της Παναγίας. Νωρίτερα είχε δοθεί από τις τουρκικές αρχές άδεια τέλεσης θρησκευτικών λειτουργιών και σε άλλους εγκαταλειμμένους και ερειπωμένους ναούς στη Μικρασία, που υπάγονται στην δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Η Τουρκία προσπαθούσε να ενισχύσει το τουριστικό ρεύμα και μέσω του θρησκευτικού τουρισμού. Έτσι άρχισαν τα ανοίγματα και προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Ταυτόχρονα όμως υπήρξαν και ανησυχητικά μηνύματα προς την ισλαμοποίηση και αποχριστιανοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του τουρκικού κράτους. Άρχισε μια οργανωμένη προσπάθεια και οι εκκλησίες που ήταν αφιερωμένης στην Αγία Σοφία έγιναν και πάλι τζαμιά, από μουσεία που ήταν.

Στο στόχαστρο Ναοί της Αγίας Σοφίας

Πρώτα έγινε τζαμί η Αγία Σοφία στη Νίκαια της Βιθυνίας. Μία ιστορική εκκλησία όπου ακόμη φαίνεται το Σύνθρονο, όπου από την Οικουμενική Σύνοδο καθιερώθηκε το Σύμβολο της Πίστεως. Ο λόγος που έγινε τζαμί και πάλι, από μουσείο που ήταν, είναι καθαρός. Να μην θυμίζει τίποτε τον ελληνισμό και την χριστιανοσύνη. Τα τζαμιά που υπήρχαν στην Νίκαια Βιθυνίας είχαν ελάχιστους πιστούς.

Ακολούθησε η μετατροπή της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντος από μουσείο που ήταν σε τζαμί. Η Αγία Σοφία Τραπεζούντος, είναι ένα μοναδικό οικοδόμημα που παρόμοιό του σε τεχνοτροπία δεν υπάρχει και συμβολίζει την παρουσία του ελληνισμού στην πρωτεύουσα των Ελλήνων του Πόντου, και στην Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας των Κομνηνών. Τι κι αν υπήρξαν διαμαρτυρίες γι’ αυτήν την απόφαση ακόμη και από τους ίδιους τους σημερινούς κατοίκους της Τραπεζούντας, τους επιστημονικούς και τοπικούς φορείς, αλλά και τον ποντιακό ελληνισμό ανά τον κόσμο, το σχέδιο προχώρησε κανονικά. Η Αγία Σοφία Τραπεζούντος έγινε και πάλι τζαμί.

Στο στόχαστρο των ισλαμιστών της Τουρκίας είναι πλέον η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης. Ήδη χρησιμοποιείται ο αύλιος χώρος, αλλά η φωνή του μουεζίνη ακούστηκε και εντός του μεγαλοπρεπούς ναού που έκτισε ο Ιουστινιανός, Της Του Θεού Σοφίας.

Η Ιερά Μονή Παναγία Σουμελά

Η Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά στο όρος Μελά στην Ματσούκα του Πόντου στην Τραπεζούντα, μετά από τις συνεχείς Πατριαρχικές Θείες Λειτουργίες από τον Πρώτο της Ορθοδοξίας τον κ.κ. Βαρθολομαίο, φέτος δεν δόθηκε άδεια λειτουργίας. Αιτιολογία είναι οι εργασίες συντήρησης που πραγματοποιούνται από πέρυσι, λόγω πτώσης βράχων. Παράγοντες του Οικουμενικού Πατριαρχείου και εκπρόσωποι του ποντιακού ελληνισμού υποστηρίζουν, πως θα μπορούσε να δοθεί άδεια για να γίνει η θεία λειτουργία και στη συνέχεια να συνεχιστούν οι εργασίες. Μάλιστα οι εκπρόσωποι του ποντιακού ελληνισμού λένε οι εργασίες συντήρησης είναι το πρόσχημα προκειμένου να μην δοθεί ξανά η άδεια για την επαναλειτουργία της Ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά,, κάθε Δεκαπενταύγουστο.

Το επόμενο χρονικό διάστημα θα φανεί, εάν τελικώς οι τουρκικές αρχές θα δώσουν άδεια για να ξαναγίνει Πατριαρχική Θεία Λειτουργία τον Δεκαπενταύγουστο ή οι εργασίες θα αποτελέσουν το πρόσχημα για να μην ξαναδοθεί άδεια.

Κανείς δεν μπορεί εκ των προτέρων να προβλέψει τι θα γίνει, ούτε να γίνει μάντης κακώς ειδήσεων.

Ο χρόνος θα δείξει!

Πηγή: Εύξεινος Πόντος

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στον Πολύμυλο Κοζάνης

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στον Πολύμυλο Κοζάνης
Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στον Πολύμυλο Κοζάνης

Ο Μορφωτικός Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Πολυμύλου διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε μία μεγάλη Ποντιακή βραδιά το Σάββατο 13 Αυγούστου 2016 στον Πολύμυλο Κοζάνης, με τους καλλιτέχνες:

- Γιώργος Σοφιανίδη, τραγούδι,
- Παναγιώτη Θεοδωρίδη, τραγούδι,
- Στάθη Αλεξανδρίδη, λύρα - τραγούδι,
- Νίκο Κοτταρίδη, λύρα,
- Κυριάκο Παπαδόπουλο, κλαρίνο,
- Παύλο Ευθυμιάδη, τύμπανα,
- Παναγιώτη Ευθυμιάδης, αρμόνιο.

Διήμερο Ποντιακό γλέντι στη Λεκάνη Καβάλας

Διήμερο Ποντιακό γλέντι στη Λεκάνη Καβάλας
Διήμερο Ποντιακό γλέντι στη Λεκάνη Καβάλας

Ένα ακόμα μεγάλο Ποντιακό γλέντι πραγματοποιείται αυτές τις μέρες. Αυτή τη φορά στη Λεκάνη Καβάλας θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Αυγούστου 2016 στις 9:00 μ.μ. στο στέκι του Καρύπ.

Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Σαββάτο 13 Αυγούστου

- Αλέξης Παρχαρίδης, τραγούδι
- Τάσος Παυλίδης, λύρα
- Κώστας Σιαμίδης, αγγείο
- Νίκος Ραμπίδης, νταούλι
- Γιώργος Αραμπατζής, αρμόνια

Κυριακή 14 Αυγούστου 2016

- Αδάμ Αποστολίδης, τραγούδι
- Ανέστης Ραμπίδης, τραγούδι
- Γιώργος Κασιμίδης, λύρα
- Νίκος Ραμπίδης, νταούλι
- Γιώργος Αραμπατζής, αρμόνιο

Τιμή Είσοδου 10 Ευρώ (Πλήρες μενού με το πρώτο ποτό).