Πέμπτη 21 Αυγούστου 2008

Προσκύνημα των Ποντίων στο ιερό βουνό

Του Σταύρου Τζίμα

ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ. Η πομπή ανέβαινε αργά αργά στο βουνό. Στην κεφαλή της, η εικόνα της Παναγίας Σουμελά, που επέστρεφε έπειτα από έναν αιώνα απουσίας στο ομώνυμο μοναστήρι-θρύλο για τον ελληνισμό του Πόντου.

Ένας κοντός μυστακοφόρος με ποντιακή φάτσα, γραβάτα με τις θαλασσιές ρίγες της ελληνικής σημαίας και στο πέτο κονκάρδα με το εθνικό σύμβολο της Ρωσίας, την κρατούσε σαν άγιο δισκοπότηρο.

Το φορτίο ήταν βαρύ για τον Ιβάν Ιγκνατίγεβιτς Σαβίντι, ελληνιστί Ιβάν Σαββίδη, βουλευτή του κόμματος του Πούτιν στη ρωσική Δούμα - παρασημοφορημένο δύο φορές από τον πανίσχυρο τέως πρόεδρο και νυν πρωθυπουργό της Ρωσίας.

Ρώσοι ιερείς που τον πλαισίωναν έψαλλαν, ασθμαίνοντες λόγω ανηφοριάς, στη ρωσική και ελληνική γλώσσα εκκλησιαστικούς ύμνους. Οι βυζαντινές μελωδίες τους έσμιγαν στην υγρή ατμόσφαιρα της κατάφυτης χαράδρας με τους θεόρατους βράχους, με τα μοιρολόγια του ντόπιου λυράρη που θρηνούσε με τον «κεμεντζέ» του για τα δεινά του Πόντου, σκορπίζοντας ρίγη συγκίνησης στους εκατοντάδες πιστούς που συνόδευαν την εικόνα στο ιστορικό της σκαρφάλωμα.

Είχαν καταφθάσει στην Τραπεζούντα για προσκύνημα στο ιερό βουνό με λεωφορεία από την Κοζάνη, το Κιλκίς, τη Θεσσαλονίκη, διανύοντας σε δύο μερόνυχτα 1.300 χλμ! Πολλοί κοιμήθηκαν ένα τουλάχιστον βράδυ στις πλαγιές του όρους Μελά, αφού η μονή λειτουργεί ως αρχαιολογικός χώρος, άλλοι ήσαν άυπνοι από το κοπιαστικό ταξίδι. Ομως για τους ανά τον πλανήτη Πόντιους το προσκύνημα στον Πόντο είναι όνειρο ζωής, είναι τάμα που πρέπει να εκπληρώσουν, κι αν δεν το καταφέρουν εν ζωή, δεσμεύουν «στο όνομα της φυλής» τους νεότερους να το κάνουν.

Τον τόνο, ωστόσο, του προσκυνήματος, έδωσαν οι ομογενείς πιστοί από τη Ρωσία που έφτασαν με δύο μεγάλα Αντόνωφ της «Αεροφλότ», μισθωμένα από τον Ιβάν Σαββίδη, τον πάμπλουτο αυτό Πόντιο από το Ροστόβ, που όπως μας έλεγαν στελέχη των Ποντίων από την Ελλάδα, διαθέτει άφθονο χρήμα και πολύ χρόνο για τα δίκαια του ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας. Είχαν έρθει αντιπροσωπείες από τη νότια Ρωσία, Ουκρανία, Αρμενία, Καζακστάν, την Κιργιζία, αλλά απουσίαζαν οι Ελληνες της Γεωργίας, λόγω του πολέμου. Η ρωσογεωργιανή σύγκρουση έριχνε βαριά τη σκιά της στον ιερό τόπο των Ποντίων, ενώ κατά την τελετή για την άφιξη της εικόνας, τηρήθηκε και ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των θυμάτων του πολέμου.

Οταν η πομπή με την εικόνα έφτασε στο μοναστήρι, η συγκίνηση κορυφώθηκε. Εψαλαν όλοι μαζί το Χριστός Ανέστη και άναψαν κεριά στον βράχο όπου είναι χτισμένο το μοναστήρι-αετοφωλιά. Τριακόσιες πενήντα τρεις δεσμίδες, με 353 κεριά η κάθε μία, στη μνήμη των 353.000 Ελλήνων που εξοντώθηκαν στον Πόντο φώτισαν τον αυλόγυρο της μονής στέλνοντας απανταχού το μήνυμα ότι «η Ρομανία και αν πέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλον».

Η εικόνα της Παναγίας στο μοναστήρι της Σουμελά! Ελάχιστη σημασία έχει αν επρόκειτο για πιστό αντίγραφό του πρωτότυπου που φυλάσσεται στην ομώνυμη μονή στο Βέρμιο, στην Ελλάδα. Πριν από μερικά χρόνια, μια τέτοια πρωτοβουλία θα εθεωρείτο αδιανόητη. Επί Ερντογάν χαλάρωσαν κάπως τα πράγματα, εξάλλου οι Τούρκοι το σκέπτονται και επιχειρηματικά: η Παναγία Σουμελά μπορεί να λειτουργήσει ως μια προσοδοφόρα για την οικονομία της περιοχής τουριστική ατραξιόν.


Πηγή: Εφημερίδα "Καθημερινή"

Φωτογραφικό αρχείο: Κώστας Αλεξανδρίδης

Κοσμοσυρροή πιστών και φέτος στην Παναγία Σουμελά

Χιλιάδες πιστοί ανηφόρησαν και φέτος στις πλαγιές του Βερμίου, στην Καστανιά, για την γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ι. Μονή της Παναγίας Σουμελά. Προσκυνητές απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και ομογενείς μας από τις περιοχές του Πόντου.

Την Κυβέρνηση εκπροσώπησε ο υπουργός Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδης και την αξιωματική αντιπολίτευση ο βουλευτής Ημαθίας κ. Τάσος Σιδηρόπουλος. Εκ μέρους της Ν.Δ. παρέστη h βουλευτής Πέλλας κ. Π. Φουντουκίδoy, εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ η κ. Εύα Καϊλή, από τον ΛΑ.Ο.Σ. ο κ. Κ. Βελόπουλος και ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αναγέννησης κ. Στ. Παπαθεμελής. «Φτωχές» ήταν πάντως φέτος οι πολιτικές παρουσίες στην Παναγία Σουμελά, ενώ σε τοπικό επίπεδο τίμησαν τις εκδηλώσεις ο βουλευτής κ. Ηλ. Φωτιάδης, ο ευρωβουλευτής κ. Γ. Παπαστάμκος, ο Νομάρχης Ημαθίας, η Δήμαρχος Βέροιας, οi διοικητές του Β΄ Σ.Σ. και των Σωμάτων Ασφαλείας και νομαρχιακοί, δημοτικοί σύμβουλοι, ενώ παρών ήταν και φέτος ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Π. Ψωμιάδης και ο βουλευτής Θεσσαλονίκης κ. Γκιουλέκας.

Το πρωί τελέστηκε επίσημη δοξολογία από τον Μητροπολίτη κ. Παντελεήμονα παρουσία πολλών αρχιερέων, ακολούθησαν η λιτανεία της εικόνας της Παναγίας Σουμελά και η κατάθεση στεφανιών στην προτομή του Αλέξανδρου Υψηλάντη, ενώ το Ίδρυμα «Παναγία Σουμελά» και ο πρόεδρος Γιώργος Τανιμανίδης, έδωσε την καθιερωμένη υποτροφία στη μνήμη των 21 μαθητών που σκοτώθηκαν στο τροχαίο των Τεμπών, στο μαθητή του Λυκείου Μακροχωρίου Ημαθίας Θεόδωρο Καρασαλιδη την οποία επέδωσε ο Υπουργός Παιδείας.

«Σήμερα οι πιστοί εξέφρασαν με κατάνυξη την αφοσίωσή τους στην Παναγία Σουμελά. Την Παναγία που προστάτεψε τον ποντιακό ελληνισμό κατά τη διάρκεια της Γενοκτονίας, την Παναγία που δίνει δύναμη σε όλους τους σύγχρονους Έλληνες να κερδίσουν το μέλλον», δήλωσε ο κ. Στυλιανίδης. Την ελπίδα «να αφυπνιστεί η ελληνική κυβέρνηση» και να διαχειριστεί τα κρίσιμα ζητήματα, όπως αυτό της ειρήνης, εξέφρασε ο κ. Σιδηρόπουλος.

Ο Στέλιος Παπαθεμελής ζήτησε «χάρη της Μεγαλόχαρης να φωτίσει το λαό και τους ηγέτες του να βγάλουμε τον τόπο από το τέλμα που έχουμε βουλιάξει», όπως είπε, ενώ ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, Κυριάκος Βελόπουλος ευχήθηκε η Παναγία «να σωφρονίσει κυβέρνηση και αντιπολίτευση, ώστε να κάψουν τα χέρια των μακρυχέρηδων».

Ο εορτασμός ολοκληρώθηκε με καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και επίσημο γεύμα που παραθέτει κάθε χρόνο το Ίδρυμα στις θρησκευτικές, πολιτικές και στρατιωτικές Τοπικές Αρχές.

Τετάρτη 20 Αυγούστου 2008

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ, 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ- 3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2008















Πρόγραμμα

1η μέρα, Κυριακή 24-8 : Θεσσαλονίκη – Κων/πολη : 600χλμ.


Αναχώρηση στις 7πμ. από Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, με ενδιάμεση στάση στην Ξάνθη για καφέ. Μετά τον καθιερωμένο έλεγχο διαβατηρίων, αναχώρηση για Ραιδεστό (Tekirdag), όπου θα σταματήσουμε για φαγητό. Συνεχίζουμε την πορεία μας ανατολικά και φτάνουμε στην Κωνσταντινούπολη το απόγευμα. Ελεύθερος χρόνος στην Πόλη. Διανυκτέρευση.

2η μέρα, Δευτέρα 25-8 : Κων/πολη – Αμάσεια : 550χλμ.


Μετά το πρωινό, αναχωρούμε από την Πόλη και διασχίζοντας το καταπράσινο Bolu(Βιθυνία) και το όρος Όλυμπος, μπαίνουμε στον Πόντο. Φτάνουμε το απόγευμα στην γραφική Αμάσεια, την ξακουστή πρωτεύουσα των Μιθριδατών βασιλέων του Πόντου. Δείπνο και διανυκτέρευση.

3η μέρα, Τρίτη 26-8 : Αμάσεια – Τραπεζούντα : 440χλμ.


Μετά το πρωινό, επισκεπτόμαστε το Μουσείο της Αμάσειας και τους λαξευτούς τάφους των Μιθριδατών, διασχίζουμε τη Σαμψούντα , το Θερμόδοντα ποταμό και τη γραφική Οινόη. Στάση στα Κοτύωρα (Ordu) για επίσκεψη στην Υπαπαντή, τη μεγαλύτερη εκκλησία που σώζεται σήμερα στον Πόντο και για γεύμα σε πλωτό εστιατόριο στην παραλία των Κοτυώρων. Συνεχίζουμε την πορεία μας ανατολικά, έχοντας αριστερά τις πανέμορφες παραλίες του Ευξείνου Πόντου και δεξιά τα καταπράσινα βουνά, κάνοντας στάση στην Κερασούντα (επίσκεψη στον Αγ. Νικόλαο, το Παρθεναγωγείο και το Ημιγυμνάσιο) και την Τρίπολη με το γραφικό της κάστρο. Φτάνουμε το απόγευμα στην Τραπεζούντα. Δείπνο και διανυκτέρευση.

4η μέρα, Τετάρτη 27-8 : Τραπεζούντα.

Μετά το πρωινό, ξενάγηση στα αξιοθέατα της πόλης( Αρχαιολογικό Μουσείο, Αγία Σοφία, τάφος Μαρίας Γκιούλ-Μπαχάρ, τείχη των Κομνηνών, βίλα Καπαγιαννίδη, Μπόζ-τεπε κ.α.). Το απόγευμα, ελεύθερος χρόνος για να περπατήσουμε στα γραφικά σοκάκια της Τραπεζούντας. Δείπνο και διανυκτέρευση.

5η μέρα, Πέμπτη, 28-8 : Τραπεζούντα.

Ελεύθερος χρόνος μετά το πρωινό στην αγορά της Τραπεζούντας. Το απόγευμα, πάμε για καφέ στη λίμνη Σέρρα στα Πλάτανα και δείπνο στην παραλία, στο διάσημο Nihat Usta (με τα ξακουστά Akcaabat kofte). Επιστροφή στην Τραπεζούντα και διανυκτέρευση.

6η μέρα: Παρασκευή, 29-8 : Παναγία Σουμελά.


Αναχώρηση μετά το πρωινό για το όρος του Μελά και το θρυλικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά. Μετά την επίσκεψη, τακτοποίηση στο ξενοδοχείο μας στη Ματσούκα και ελεύθερος χρόνος το απόγευμα για να επισκεφθούμε χωριά της ευρύτερης περιοχής της Ματσούκας. Δείπνο και διανυκτέρευση στη Ματσούκα.

7η μέρα, Σάββατο 30-8: Άγιος Ιωάννης Βαζελώνας – Χαψίκιοΐ – Αργυρούπολη

Μετά το πρωινό, αναχωρούμε με ντολμούς για το αρχαιότερο μοναστήρι του Πόντου, τον Άγιο Ιωάννη Βαζελώνα. Κάνουμε μια στάση στο Χαψίκιοϊ για φαγητό, όπου εκτός των άλλων θα δοκιμάσουμε το ξακουστό ρυζόγαλο της περιοχής. Περνώντας τη διάβαση της Ζύγανας, επισκεπόμαστε την παλιά πόλη της Αργυρούπολης. Επιστροφή το απόγευμα στη Ματσούκα. Δείπνο και διανυκτέρευση.

8η μέρα, Κυριακή 31-8 : Αε-Σέρ΄- Ματσούκα – Ουζούνγκιολ 120 χλμ.


Αναχώρηση μετά το πρωινό με ντολμούς για το ξακουστό πανηγύρι στο παρχάρ΄ Αε-Σέρ΄. Βρίσκεται στο όρος Θήχης, στο σημείο απ΄όπου οι Μύριοι του Ξενοφώντα φώναξαν το περίφημο «Θάλαττα, θάλαττα..».Επιστροφή στη Ματσούκα και αναχώρηση για το γραφικό τουριστικό θέρετρο Ουζουνγκιόλ. Δείπνο και διανυκτέρευση.

9η μέρα, Δευτέρα 1-9 : Ουζούνγκιολ - Αμάσεια : 540χλμ

Ελεύθερος χρόνος μετά το πρωινό για να περπατήσουμε στο πανέμορφο χωριό Σαράχο και κατόπιν παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής. Στάση για καφέ στα Σούρμενα, με τα ξακουστά χαψία και τα μαχαίρια και διασχίζοντας την Τραπεζούντα παραλιακά, κατευθυνόμαστε δυτικά πλέον, προς Κερασούντα, Κοτύωρα, Οινόη, Σαμψούντα και καταληκτικό προορισμό την Αμάσεια. Δείπνο και διανυκτέρευση.

10η μέρα, Τρίτη 2-9 :Αμάσεια- Κωνσταντινούπολη : 550χλμ.

Μετά το πρωινό αναχωρούμε για την Πόλη. Ενδιάμεση στάση στο Bolu για φαγητό και άφιξη το απόγευμα στην Κωνσταντινούπολη. Ελεύθερος χρόνος για βόλτα στον ξακουστό πεζόδρομο στο Πέραν. Διανυκτέρευση.

11η μέρα, Τετάρτη 3-9 : Κωνσταντινούπολη – Θεσσαλονίκη: 600χλμ.

Το πρωί κάνουμε μια βόλτα στην Πόλη (Αγια-Σοφιά, Πατριαρχείο, Κλειστή Αγορά κτλ) και αναχωρούμε για τα σύνορα με ενδιάμεση στάση στη Ραιδεστό. Άφιξη το βράδυ στη Θεσσαλονίκη.

- τ έ λ ο ς ε κ δ ρ ο μ ή ς –

Η εκδρομή περιλαμβάνει
• Μετακίνηση με πολυτελές πούλμαν
• Διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία 4 αστέρων με πρωινό
• 8 γεύματα
• Ξενάγηση στον Πόντο

Δεν περιλαμβάνονται
• Είσοδοι σε μουσεία
• Μετακινήσεις με ντολμούς

Πληροφορίες
Αλεξανδρίδης Κώστας (6977708372)

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ "Η ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ"

Εκδηλώσεις με αφορμή τον εορτασμό του Ιερού Ναού Αγίου Κοσμά του Αιτωλού από το Σύλλογο Ποντίων Ν. Ροδόπης "Η Τραπεζούντα".

Ξεκινούν σήμερα οι εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Ν. Ροδόπης "Η Τραπεζούντα" για έβδομη συνεχή χρονιά με αφορμή τον εορτασμό του Ιερού Ναού Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στην Εκτενεπόλ, οι οποίες για πρώτη φορά πέρσι είχαν πραγματοποιηθεί στο καινούριο γήπεδο βόλεϊ που λειτουργεί στο νεόκτιστο οικισμό των Ποντίων.

Ο σύλλογος, ο οποίος πλέον έχει και τμήμα νεολαίας και γυναικών και κεντρικό συμβούλιο, ξεκινά τις εκδηλώσεις, σήμερα Τετάρτη, με βραδιά αφιερωμένη στη νεολαία στην οποία συμμετέχουν τα σχήματα του συλλόγου. Συγχρόνως ο Πρόεδρος του Συλλόγου, κ. Γιάννης Νικολαϊδης, θα κάνει μία σύντομη αναδρομή στην παρουσία των Ελλήνων στον Πόντο και, γενικότερα, στην λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας. Την Πέμπτη θα παρουσιασθούν ποντιακοί χοροί από όλες τις περιοχές του Πόντου με συνοδεία όλων των οργάνων της περιοχής, ενώ την Παρασκευή θα παρουσιασθεί ποντιακή επιθεώρηση από το Σύλλογο Ποντίων Καλλιθέας – Συκεών Θεσσαλονίκης. Το Σάββατο και πάλι στο προαύλιο του Ιερού Ναού θα πραγματοποιηθούν χορευτικές εκδηλώσεις, αλλά και βραδιά χαψί, δηλαδή γαύρου, εφόσον το κύριο έδεσμα αυτής της βραδιάς είναι ο γαύρος. «Τα χαψία είναι το έδεσμα σήμα κατατεθέν των Ποντίων και περισσότερο της πόλης της Τραπεζούντας της οποίας το όνομα φέρει ο Σύλλογος», αναφέρει ο Πρόεδρος του Συλλόγου, Γιάννης Νικολαϊδης.

Τις εκδηλώσεις στηρίζει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ο δήμος Κομοτηνής, καθώς και η εταιρεία ΒΙΜΕΚΑΤ του κ. Καλεντερίδη.

Έκδοση παραδοσιακών ποντιακών παραμυθιών

Με αφορμή τις συγκεκριμένες εκδηλώσεις και με τη στήριξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και του Δήμου Κομοτηνής, ο Σύλλογος θα εκδώσει συλλογή ποντιακών παραμυθιών. «Είναι μια προσπάθεια την οποία σκεφτόμαστε να συνεχίσουμε και θα αφορά την έκδοση παραμυθιών με τη σύγχρονη μορφή των εκδόσεων των παραμυθιών. Πρόκειται για παραμύθια τα οποία κρατούσαν συντροφιά τα μικρά παιδιά, αλλά, πολλές φορές, και τους μεγάλους στα παρακάθια. Η έκδοση θα περιλαμβάνει παραμύθια από διαφορετικές περιοχές του Πόντου, ώστε να αναδείξουμε και το γλωσσικό πλούτο των Ελλήνων του Πόντου και τις ευδιάκριτες διαφορές που υπάρχουν από περιοχή σε περιοχή. Για παράδειγμα, η περιοχή της Νικόπολης μιλά τελείως διαφορετικά ποντιακά από την περιοχή της Σινώπης, τα οποία έχουν αρκετές διαφορές με αυτά της Αργυρούπολης. Θέλουμε λοιπόν μέσα από αυτή την έκδοση να αναδείξουμε τα ιδιαίτερα στοιχεία της ποντιακής διαλέκτου και από εκεί και πέρα η συγκεκριμένη έκδοση να κοσμεί τις βιβλιοθήκες όλων των σχολείων και γιατί όχι και τη βιβλιοθήκη του Τμήματος Γλώσσας Φιλολογίας και Πολιτισμού των Παρευξείνειων Χωρών. Πρόκειται για μια καλή προσπάθεια την οποία θεωρώ ότι πρέπει να στηρίξουν όλοι, γιατί η γλώσσα αν δεν καταγραφεί μέσα από παραμύθια, μέσα από αφηγήσεις, μέσα από τα τραγούδια, το μέλλον της θα είναι δυσάρεστο», τονίζει ο κ. Νικολαϊδης.

Ο τρόπος που ξεκινούν τα ποντιακά παραμύθια διαφέρει από περιοχή σε περιοχή του Πόντου. «Μπορεί να ξεκινούν με τη φράση «κάποτε έτουν ένας γέρος και ένα γραία», ή «έτον ένας βασιλέας» ή και με τη φράση «επήεν, επήεν», που σημαίνει πολύ παλιά. Δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο ξεκινούν τα παραμύθια. Ανάλογα με την περιοχή υπάρχουν κάποια στοιχεία που δείχνουν τον τρόπο που ξεκινούν και προσδιορίζουν και τον τρόπο που συνδέονται, αλλά και το κεντρικό τους νόημα. Εμείς έχουμε στόχο να εκδώσουμε παραμύθια από το αρχείο του Πόντου, για πρώτη φορά, των οποίων η γλώσσα είναι πολύ καλή χωρίς ξένα στοιχεία και τα οποία έχουν καταγραφεί πριν από ένα αιώνα και παραπάνω περίπου, οπότε η γλώσσα έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Όσον αφορά στο προσωπικό μου αρχείο έχω αρκετά παραμύθια από τους Πόντιους της περιοχής μας όσο και από τους Πόντιους της περιοχής του Κεντρικού Καυκάσου».

Πρόγραμμα πολιτιστικών εκδηλώσεων

20 Αυγούστου 2008, ημέρα Τετάρτη (Οικισμός Ποντίων – Γήπεδο Τένις)

Βραδιά Νεολαίας – Παραδοσιακό Ποντιακό Γλέντι.
8:00 μ.μ. Παραδοσιακή Ποντιακή Βραδιά από τη μουσική ομάδα του Τμήματος Νεολαίας
του Συλλόγου «Τα Ρωμαιόπουλα».

21 Αυγούστου 2008, ημέρα Πέμπτη (Οικισμός Ποντίων – Γήπεδο τένις)

Συναυλία Ποντιακής Μουσικής. Λύρα, Κεμανή, Αγγείον, Χειλιαύρ, Ζουρνά, Κλαρίνο,
Βιολί και Νταούλι.
Μουσικά ακούσματα από διάφορες περιοχές του Πόντου.
Παρουσίαση Ποντιακών χορών από τη χορευτική ομάδα του συλλόγου.
Παραδοσιακό γλέντι.

22 Αυγούστου 2008, ημέρα Παρασκευή (Οικισμός Ποντίων – Γήπεδο τένις)

8:00 μ.μ. Ποντιακή Θεατρική Παράσταση με τίτλο «Μασχαρευτά και τσακευτά». Σκηνοθεσία Έρρικα Νικολαϊδου. Σύλλογος Ποντίων Καλλιθέας - Συκεών Θεσσαλονίκης

23 Αυγούστου 2008, ημέρα Σάββατο (Προαύλιο Ιερού Ναού του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού,
στην Εκτενεπόλ)

8:00 μ.μ. Γαστρονομία του Πόντου. Βραδιά χαψί (Γαύρου)
7:00 μ.μ. Πανηγυρικός Εσπερινός,στην εκκλησία του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στην Εκτενεπόλ.
Φεστιβάλ Παραδοσιακού Χορού
Ποντιακά Εδέσματα. Προσφορά παραδοσιακών εδεσμάτων Χαψολάβασον
(τηγανόπιτα από γαύρο), πισία κ.τ.λ.
Παραδοσιακό γλέντι. Ποντιακή, Θρακιώτικη και Δημοτική ορχήστρα.


Σύλλογος Ποντίων Ν. Ροδόπης "Η Τραπεζούντα"
Κ. Καραμανλή 37
Κομοτηνή
Τ.Κ. 69100
Tηλ. 6942592662
www.trapezounta2002.blogspot.gr
trapezounta2002@yahoo.gr

Τρίτη 19 Αυγούστου 2008

ΟΙ ΠΟΝΤΙΟΙ ΧΑΙΡΕΤΟΥΝ ΤΟΝ «ΠΑΣΧΟΝΤΑ» ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗ

Του Βασίλη Ν. Τριανταφυλλίδη
(Χάρρυ Κλυνν)
















Χαιρετούμε με τον προσήκοντα σεβασμό το «μεγάλο διπλωματούχο ιστορικό», τον «υμνητή» της φιλελεύθερης πολιτικής παρακαταθήκης ΤΟΥ MILTON FRIEDMAN, τον «υπερήφανο μαθητή» του «σεσημασμένου» νεοταξίτη αμπελοφολόσοφου Νίκου Δήμου, τον «αβανταδόρο» της «επιστημονικής ληστοσυμμορίας» Ρεπούση-Λεωντσίνη, τον «ιδεολογικό παρατρεχάμενο» της «παρέας» Ανδριανόπουλου, Ευαγγελόπουλου, Μπήτρου, Παπανδρόπουλου, Χρηστίδη, τον αθεράπευτο θιασώτη του «αμερικάνικου ονείρου» και του «άσχημου, αλλά βολικού μπλου τζιν»!!!

Χαιρετούμε των «πρωτοπόρο των αγραμμάτων», το νέο δείγμα του «ελεγχόμενου μικροαστικού λαϊκισμού» που ανακάλυψε «το διχασμό της δυτικής φιλοσοφίας, της αντίληψης δηλαδή που έχουμε για τον κόσμο που έχει μακρά ιστορία. Από τη μία υπάρχουν οι «ηπειρωτικοί φιλόσοφοι» (continentals) και από την άλλη οι Αγγλοσάξωνες…»

Πρωτοποριακώς ανατριχιαστική η φιλοσοφική σκέψη που θα μείνει ακέραια στην αιωνιότητα για να δείχνει στον τυφλό κόσμο ότι πέραν των μεγάλων της ανθρώπινης σκέψης (Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Στωικοί, Επικούρειοι, Ντεκάρτ, Σπινόζα, Λάιμπνιτς, Λοκ, Κοντιγιάκ, Ντιντερό, Χιουμ, Καντ, Χέγκελ, Μαρξ, Νίτσε, Κοντ, Μπέρξον, Μπασελάρ, Χάιντεγκερ, Σαρτρ… υπάρχει και ο εκ Κοζάνης «Πάσχων» μανδραβέλης φιλόσοφος, ιστορικός, αρθρογράφος ειδικός σε θέματα πολιτικά, επιστημονικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά, στρατιωτικά, βιοτεχνολογικά, απορρυπαντικά, ποδοσφαιρικά, ενδοκρινολογικά, ηλεκτρολογικά, υδραυλικά, ζαχαροπλαστικά, εδώδιμα αποικιακά, είδη κιγκαλερίας και είδη υγιεινής! (Μακάρι να ήξερε να τραβάει και το καζανάκι!)


Χαιρετούμε τον «Πάσχοντα» Mανδραβέλη γεννηθέντα το 1963 στην Kοζάνη. Σπουδάσαντα οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Aθηνών με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο της Nέας Yόρκης "New School for Social Research".
(Εσείς που νομίζατε ότι θα σπούδαζε στο Πανεπιστήμιο της Λάρισας;)

Από 1982 εργαζόμενο(;) σε αθηναϊκές εφημερίδες και περιοδικά. Σήμερα αρθρογραφούντα στην εφημερίδα «Καθημερινή».
Μέλος της «΄Eνωσης Συντακτών Hμερησίων Eφημερίδων Aθηνών» (EΣHEA), του Oικονομικού Eπιμελητηρίου Eλλάδος, της Eλληνικής Eταιρείας Oικονομολόγων, του Electronic Frontier Foundation (EFF), και της «American Association for the Advancement of Science».
(Εσείς νομίζατε ότι δε θα ήταν μέλος της AMERICAN ASSOCIATION;)

Χαιρετούμε τον εμπνευστή της «συλλογικής ιδιοκτησίας της γνώσης», (!) τον βαθυστόχαστοι αναλυτή του «δομικού στοιχείου κάθε ζώντος συστήματος», τον χαριτοσυνεντευξιαζόμενο μετά της «Λολίτας» γίγαντα της σκέψης, τον υπέρμαχο της Φιλευλεύθερης Συμμαχίας που δεν έχει καμία σχέση με το Ουράνιο Τόξο, τα Σκόπια και τον Τζορτζ Σόρος…

Χαιρετούμε τον «Πάσχοντα» Μανδραβέλη, υπέρλαμπρο άστρο της Θεωρίας του «ιστορικού ενταφιασμού» και τους ομοϊδεάτες του Παναγιωτόπουλο, Λιάκο, Λούκο, Νικολακόπουλο, Πεσματζόγλου, Ρεπούση, Κουλούρη καθώς και τα κραυγάζοντα δημοσιογραφικά απομεινάρια του Ιού της Ελευθεροτυπίας και των άλλων «εκσυγχρονιστικών αμερικανοϊσραηλινών φυλλάδων» τύπου Καθημερινής.

Χαιρετούμε τον ιστορικά ημίαιμο «Καθημερινό» ινστρούχτορα της Νεοταξικής κουλτούρας μια και αναρωτιέται «πως και τι» περί του«ολοκαυτώματος» (όχι, βεβαίως, του Εβραϊκού) αλλά του Ποντιακού, και των «γενοκτονιών» επί το γενικότερο και απαντούμε στο ερώτημα αν και γνωρίζουμε ότι ο «Πάσχων» Μανδραβέλης θα συνεχίζει να μεταφέρει, προσβάλλοντας βάναυσα ιστορία και δημοσιογραφία , μόνο όσα του υπαγορεύονται…

ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ «ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ»

Η γενοκτονία ως όρος διαμορφώθηκε κυρίως στη δίκη της Νυρεμβέργης το 1945, όπου δικάστηκε η ηγεσία των ναζιστών εγκληματιών του πολέμου. Συγκεκριμένα ο όρος σημαίνει τη μεθοδική εξολόθρευση, ολική ή μερική, μιας εθνικής, φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας. Πρόκειται για ένα πρωτογενές έγκλημα, το οποίο δεν έχει συνάρτηση με πολεμικές συγκρούσεις. Ο γενοκτόνος δεν εξοντώνει μια ομάδα για κάτι που έκανε, αλλά για κάτι που είναι. Στην περίπτωση των Ελλήνων του Πόντου, επειδή ήταν Έλληνες και Χριστιανοί.

Αποτελεί το βαρύτερο έγκλημα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, για το οποίο μάλιστα δεν υπάρχει παραγραφή.Η διεθνής κοινότητα αναγνώρισε άμεσα ή έμμεσα τις άλλες δύο γενοκτονίες του αιώνα μας, των Εβραίων και Αρμενίων. Η γενοκτονία των Ποντίων έχει τις ίδιες ηθικές αναλογίες με αυτές των Εβραίων και των Αρμενίων, δυστυχώς όμως αποτελεί τη λιγότερο μνημονευόμενη και περισσότερο λησμονημένη από τους εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς.

ΠΩΣ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΔΙΑΠΡΑΧΤΗΚΕ Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ;

Ο Ποντιακός Ελληνισμός, από την πτώση της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας (1461) γνώρισε συνεχείς διωγμούς, σφαγές, ξεριζωμούς και προσπάθειες για το βίαιο εξισλαμισμό και εκτουρκισμό του, με αποκορύφωμα τη συστηματική και μεθοδευμένη εξόντωση–γενοκτονία του αιώνα μας.

Επτά χρόνια μετά την άλωση της Πόλης, οι Οθωμανοί κατέλαβαν την Τραπεζούντα. Η οθωμανική κατάκτηση του μικρασιατικού Πόντου μπορεί να διαριθεί σε τρεις περιόδους.

Η πρώτη αρχίζει με την άλωση της Τραπεζούντας το 1461 και λήγει στα μέσα του 17ου αιώνα. Την περίοδο αυτή οι Τούρκοι κρατούν μάλλον ουδέτερη στάση κατά των Ελλήνων του Πόντου.

Η δεύτερη αρχίζει στα μέσα του 17ου αιώνα και λήγει με το τέλος του πρώτου ρωσοτουρκικού πολέμου. Χαρακτηρίζεται με τη θρησκευτική βία κατά των χριστιανικών πληθυσμών. Κατά την περίοδο αυτή πραγματοποιούνται οι ομαδικοί εξισλαμισμοί των ελληνικών πληθυσμών.

Η τελευταία περίοδος, που τελειώνει το 1922 υποδιαιρείται σε δύο υποπεριόδους. Η πρώτη αρχίζει με τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, το 1774. Χαρακτηρίζεται από τη συστηματική προσπάθεια των τοπικών αρχών να μην εφαρμόζουν προς όφελος των χριστιανώντους φιλελεύθερους νόμους. H δεύτερη υποπερίοδος αρχίζει το 1908 και χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη του τουρκικού εθνικισμού.

ΟΙ ΝΕΟΤΟΥΡΚΟΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΞΟΝΤΩΣΗ

Από τους βαλκανικούς πολέμους και από τους επίσημους συμβούλους, των Γερμανών, οι Νεότουρκοι διδάχθηκαν ότι μονάχα με την εξαφάνιση των Ελλήνων και Αρμενίων θα έκαναν πατρίδα τους τη Μικρά Ασία. Οι διάφορες μορφές βίας δεν αρκούσαν για να φέρουν τον εκτουρκισμό.

Η απόφαση για την εξόντωσή τους πάρθηκε από τους Νεότουρκους το 1911, εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και ολοκληρώθηκε από το Μούσταφα Κεμάλ (1919 – 1923).

Το Νεοτουρκικό Κομιτάτο «Ένωση και Πρόοδος» ιδρύθηκε το 1889. Στο συνέδριο τους, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1911 πάρθηκε η απόφαση, ότι η Μικρά Ασία πρέπει να γίνει μωαμεθανική χώρα. Η απόφαση αυτή καταδίκασε σε θάνατο διάφορες εθνότητες.

Οι Τούρκοι στον Πόντο άρχισαν με την επιστράτευση όλων από 15 έως 45 ετών και την αποστολή τους σε Τάγματα Εργασίας. Παράλληλα αμφισβήτησαν το δικαίωμα των Ελλήνων να ασκούν ελεύθερα τα επαγγέλματά τους και επί πλέον απαγόρευσαν τους μουσουλμάνους να εργάζονται επαγγελματικά με τους Έλληνες με την ποινή της τιμωρίας από τις στρατιωτικές Αρχές. Κατ΄ αρχάς οι άτακτες ορδές των Τούρκων επιτίθονταν στα απομονωμένα ελληνικά χωριά κλέβοντας, φονεύοντας, αρπάζοντας νέα κορίτσια, κακοποιώντας και καίγοντάς τα.

Οργανωμένες επιθέσεις Οι Τούρκοι χωρίς προσχήματα πια περνούν στην επίθεση. Από κάθε γωνιά του Πόντου και της Μικράς Ασίας έρχονται καταγγελίες. Οι σποραδικές δολοφονίες αρχίζουν να αυξάνονται. Χωρικοί, που πήγαιναν να δουλέψουν στα χωράφια τους, βρίσκονταν καθημερινά δολοφονημένοι.

Οι διωγμοί εκδηλώθηκαν αρχικά με τη μορφή σποραδικών κρουσμάτων βίας, καταστροφών, απελάσεων και εκτοπισμών. Φαίνονταν σαν να προέρχονταν από ανεύθυνα κυρίως στοιχεία. Πολύ γρήγορα όμως έγιναν συστηματικοί, πιο οργανωμένοι και εκτεταμένοι και στρέφονταν τόσο κατά των Ελλήνων όσο και κατά των Αρμενίων. Εμπνευστής και εγκέφαλος αυτής της επιχείρησης της γενοκτονίας ήταν ο Μεχμέτ Ταλαάτ, υπουργός των Εσωτερικών της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Με δικές του εντολές, που καλούσαν τις αρχές να μη δείχνουν κανένα έλεος και για τoυς χριστιανούς, εξαπολύθηκαν οι διωγμοί κατά των «ανεπιθύμητων» εθνοτήτων σε μια τεράστια έκταση.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο αναγκάστηκε, σε ένδειξη πένθους, να κλείσει στις 15 Μαϊου 1914 όλες τις εκκλησίες και τα σχολεία και να καταγγείλει στις Μεγάλες Δυνάμεις τους νέους διωγμούς. Δεν κατάφερε όμως τίποτε γιατί κηρύχθηκε στο μεταξύ ο Α΄ Παγόσμιος πόλεμος, στον οποίο η Τουρκία έλαβε μέρος ως σύμμαχος της Γερμανίας, έχοντας πια την ευχέρεια να εφαρμόσει πλήρως το παλιότερο σχέδιο της εξόντωσης των χριστιανών.

ΟΙ ΔΙΩΓΜΟΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ

Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής ανάγκασε χιλιάδες Έλληνες των παραλίων της Μικρασίας να εγκαταλείψουν τις προαιώνιες εστίες τους και να μετοικήσουν με πολυήμερες εξοντωτικές πορείες.

Σύμφωνα με μια έκθεση της Ελληνικής Πρεσβείας, με ημερομηνία τον Ιούνιο του 1915 είναι γραμμένα τα εξής: «Οι εκτοπιζόμενοι από τα χωριά τους δεν είχαν δικαίωμα να πάρουν μαζί τους ούτε τα απολύτως αναγκαία. Γυμνοί και ξυπόλητοι, χωρίς τροφή και νερό, δερόμενοι και υβριζόμενοι, όσοι δεν εφονεύοντο οδηγούντο στα όρη από τους δημίους τους. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς πέθαιναν κατά την πορεία από τα βασανιστήρια. Το τέρμα του ταξιδιού δεν σήμαινε και τέρμα των δεινών τους, γιατί οι βάρβαροι κάτοικοι των χωριών, τους παρελάμβαναν για να τους καταφέρουν το τελειωτικό πλήγμα ...»

Σκοπός των Τούρκων ήταν, με τους εκτοπισμούς, τις πυρπολίσεις των χωριών, τις λεηλασίες, να επιτύχουν την αλλοίωση του εθνολογικού χαρακτήρα των ελληνικών περιοχών και να καταφέρουν ευκολότερα των εκτουρκισμό εκείνων που θα απέμεναν.

Το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ήττα της Τουρκίας από τις δυνάμεις της Αντάντ και το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου έφερε μια προσωρινή ανάπαυλα στο απάνθρωπο σχέδιο των Νεότουρκων. Η νέα τουρκική κυβέρνηση υποχρεώνεται από τις νικήτριες δυνάμεις να δώσει άδειες επιστροφής στους λίγους εξόριστους που είχαν απομείνει.
Το τελικό πλήγμα. Το 1919 αρχίζει νέος διωγμός κατά των Ελλήνων από το κεμαλικό καθεστώς, πολύ πιο άγριος κι απάνθρωπος από τους προηγούμενους. Εκείνος ο διωγμός υπήρξε η χαριστική βολή για τον ποντιακό ελληνισμό.

Στις 19 Μαϊου, με την αποβίβαση του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα, αρχίζει η δεύτερη και σκληρότερη φάση της Ποντιακής Γενοκτονίας. Με τη βοήθεια μελών του Νεοτουρκικού Κομιτάτου συγκροτεί μυστική οργάνωση, τη Mutafai Milliye, κηρύσσει το μίσος εναντίον των Ελλήνων και σχεδιάζει την ολοκλήρωση της εξόντωσης του ποντιακού ελληνισμού. Αυτό που δεν πέτυχε το σουλτανικό καθεστώς στους πέντε αιώνες της τυραννικής διοίκησής του, το πέτυχε μέσα σε λίγα χρόνια ο Κεμάλ, εξόντωσε τον ελληνισμό του Πόντου και της Ιωνίας.

Η τρομοκρατία, τα εργατικά τάγματα, οι εξορίες, οι κρεμάλες, οι πυρπολήσεις των χωριών, οι βιασμοί, οι δολοφονίες ανάγκασαν τους Έλληνες του Πόντου να ανέβουν στα βουνά οργανώνοντας αντάρτικο για την προστασία του αμάχου πληθυσμού. Τα θύματα της γενοκτονίας θα ήταν πολύ περισσότερα, αν δεν υπήρχε το επικό και ακατάβλητο ποντιακό αντάρτικο.

Η ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΕΜΑΛ


Με την επικράτηση του Κεμάλ, οι διωγμοί συνεχίζονται με μεγαλύτερη ένταση. Στήνονται στις πόλεις του Πόντου τα διαβόητα έκτακτα δικαστήρια ανεξαρτησίας, που καταδικάζουν και εκτελούν την ηγεσία του ποντιακού ελληνισμού. Το τέλος του Πόντου πλησιάζει. Οι φωνές λιγοστεύουν.

Ελληνικός λαός - Προσφυγικός λαός … Τον επίλογο της τραγικής ποντιακής γενοκτονίας αποτελεί ο βίαιος ξεριζωμός των επιζώντων μετά τη νίκη της Τουρκίας. Με τη συνθήκη της ανταλλαγής των πληθυσμών έρχονται στην Ελλάδα και τα τελευταία ζωντανά υπολείμματα. Οι ξεριζωθέντες εγκαταλείπουν την πατρώα γη και όλα τα υπάρχοντά τους. Παίρνουν μαζί τους ιερά κειμήλια και λίγο χώμα από τη γη του Πόντου. Αφήνουν πίσω τη Μαύρη Θάλασσα και μπαίνουν στην Άσπρη Θάλασσα. Φτάνουν στην Ελλάδα.

Η προσφορά των Ελλήνων του Πόντου στο ελληνικό κράτος. Πάμφτωχοι, έχοντας αφήσει πίσω τους περιουσίες και πλούτη, έφτασαν ταλαιπωρημένοι από τις διώξεις, με το φόβο ακόμη ζωντανό μέσα τους, κι εγκαταστάθηκαν δίχως να χάσουν το θάρρος τους, εδώ κι εκεί στη νέα ελληνική πατρίδα. Σκόρπισαν σε χωριά και πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης, στους συνοικισμούς της πρωτεύουσας και σε άλλες περιοχές, με μοναδικό εφόδιο την αυτοπεποίθηση, την αισιοδοξία, την αγάπη στη γη και τα γράμματα ή τις τέχνες.
Αλλά και με την τραγική θέση της η Ιωνία ήλθε να διαδραματίσει τον εθνικό της ρόλο. Μοναδική αλλά και μεγάλη παρηγοριά ότι οι ξεριζωμένοι πρόσφυγες, οι αιώνιοι Ακρίτες, θωράκισαν τη Μακεδονία και τη Θράκη. Περισσότεροι από 700.000 πρόσφυγες από τη Μικρασία και τον Πόντο εγκαταστάθηκαν στη βόρεια Ελλάδα. Οι Ίωνες, με μια πλούσια πολιτισμική και εθνική παράδοση, συνέβαλαν στην επιβεβαίωση της εθνικής ταυτότητας.

Η Γαλλία και η «ποινικοποίηση της άρνησης».


Εγκρίθηκε από την Γαλλική εθνοσυνέλευση η πρόταση νόμου για την ποινικοποίηση της άρνησης της γενοκτονίας των Αρμενίων από τους Τούρκους. Πέντε χρόνια μετά από την αναγνώριση της αρμενικής γενοκτονίας η πρόταση νόμου έρχεται να πλαισιώσει την θεσμική κατοχύρωση του θλιβερού ιστορικού γεγονότος. Η γενοκτονία των Αρμενίων από τους Νεότουρκους είναι ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός για το γαλλικό κράτος…

Αλλά εδώ αξιοθρήνητε mister Mandravelis είναι, βλέπεις, Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε… Είθε να βρεθεί κάποιος να σε λυπηθεί!

Vasilis N. Triantafyllidis
(Harry Klynn)
Komninon 21, Kalamaria 55 131
---------------------------
klynn@otenet.gr
---------------------------
www.harry-klynn.gr
http://www.blogspot.com/harryklynn
http://klynnart.blogspot.com


Πηγή: Ποντιακά Θέματα