Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

Σεμινάριο Ιστορίας διοργανώνει η Ομοσπονδία Ποντίων Ευρώπης

Σεμινάριο Ιστορίας διοργανώνει η Ομοσπονδία Ποντίων Ευρώπης
Σεμινάριο Ιστορίας διοργανώνει η Ομοσπονδία Ποντίων Ευρώπης

Η Ομοσπονδία Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη προσκαλεί όλα τα μέλη και τους φίλους των συλλόγων - μελών της το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014 στις 3 μ.μ. στα σεμινάρια Ιστορίας που διοργανώνει η Ομοσπονδία, στην Ποντιακή Εστία Στουτγκάρδης, με εισηγητή τον Θεοφάνη Μαλκίδη, Δρ. Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.

Πρόγραμμα σεμιναρίου

1. Η προσφορά των Ποντίων στο Ελληνικό Έθνος και η αναγέννηση του 19ου και 20ου αιώνα
2. Η Ιστορία όσων επέζησαν. Οι Έλληνες του Πόντου στη Ρωσία και την πρώην Σ. Ένωση. Ο Πόντος σήμερα.

Με το πέρας των εισηγήσεων θα ακολουθήσει μουχαπέτ'.

Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται στο Περιστέρι - Αναλυτικό πρόγραμμα

Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται στο Περιστέρι - Αναλυτικό πρόγραμμα
Την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται στο Περιστέρι - Αναλυτικό πρόγραμμα

Ο Μητροπολιτικός Ιερός ναός «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» και η Ένωση Ποντίων Περιστερίου υποδέχεται για ιερό προσκύνημα την θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Σουμελά, που κατά την ορθόδοξη παράδοση, είναι έργο του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Λουκά.

Η μεταφορά της εικόνας θα γίνει την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου και θα παραμείνει στον ναό μέχρι την Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014.

Θα λάβουν χώρα οι παρακάτω λατρευτικές και εορταστικές εκδηλώσεις:

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014

16:45: Η υποδοχή της Ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά στην πλατεία «Λουτρών» (Π. Τσαλδάρη & 25ης Μαρτίου)
17:00: Άφιξη της Ιεράς εικόνας στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό «Ευαγγελιστρίας» Περιστερίου. Υποδοχή από την Ένωση Ποντίων Περιστερίου με ποντιακό χορό. Τέλεση Δοξολογίας και Παράκλησης.
21:00: Αγρυπνία

Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

07:00: Θεία Λειτουργία για τα Εισόδια της Θεοτόκου
12:00: Ιερά Παράκληση
17:00: Εσπερινός – Ιερά Παράκληση

Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

07:00: Όρθρος – Λειτουργία
12:00: Ιερά Παράκληση
17:00: Εσπερινός – Ευχέλαιο

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

07:00: Όρθρος – Αρχιερατική Θεία Λειτουργία
12:00: Ιερά Παράκληση
17:00: Εσπερινός – Ιερά Παράκληση
18:30: Ο Ευξείνιος Μουσικός Πολιτιστικός Σύλλογος με δάσκαλο τον Δημήτρη Καρασαββίδη θα παρουσιάσει τραγούδια του Ευξείνιου Πόντου στην κεντρική πλατεία του Περιστερίου. Θα ακολουθήσουν χοροί από την Ένωση Ποντίων Περιστερίου.

Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

07:00: Όρθρος – Θεία Λειτουργία
12:00: Ιερά Παράκληση
17:00: Εσπερινός – Αποχαιρετιστήριοι ποντιακοί χοροί από την Ένωση Ποντίων Περιστερίου. Αναχώρηση της Ιεράς εικόνας.

Αγιασμό για τη νέα χορευτική χρονιά πραγματοποίησαν οι "Ακρίτες" Σερρών

Αγιασμό για τη νέα χορευτική χρονιά πραγματοποίησαν οι "Ακρίτες" Σερρών
Αγιασμό για τη νέα χορευτική χρονιά πραγματοποίησαν οι "Ακρίτες" Σερρών

Ο ετήσιος αγιασμός του Συλλόγου Ποντίων Επταμύλων Ν. Σερρών «Οι Ακρίτες» πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου 4 Oκτωβρίου 2014 στην αίθουσα του Συλλόγου στους Επταμύλους Σερρών.

Αγιασμό για τη νέα χορευτική χρονιά πραγματοποίησαν οι "Ακρίτες" Σερρών

Ο πρόεδρος κ. Παύλος Καρυπίδης χαιρέτησε τους παρευρισκομένους και αναφέρθηκε στις πλούσιες δράσεις του συλλόγου κατά την διάρκεια του έτους τόσο εντός όσο και εκτός του Ν. Σερρών και ζήτησε από τον Δήμαρχο Σερραίων να επιληφεί για το θέμα του τμήματος "Δία Βίου Μάθησης" σε σχέση με τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου.

Αγιασμό για τη νέα χορευτική χρονιά πραγματοποίησαν οι "Ακρίτες" Σερρών

Συμμετείχαν πολλοί φίλοι και μέλη τα οποία στήριξαν όλα αυτά τα χρόνια τις δράσεις του Συλλόγου με γνώμονα πάντα την Ποντιακή Παράδοση, ο Δήμαρχος Σερραίων κος Αγγελίδης Πέτρος, όπως προαναφέραμε, και ο Πρόεδρος της Κοινότητας Επταμύλων κος Ζαραφίδης Ελευθέριος και o Χοράρχης του Συλλόγου Μικρασιατών Σερρών "Αγιος Πολύκαρπος" κος Αρδανιώτης Δημήτριος.


Σύλλογος Ποντίων Επταμύλων Ν. Σερρών "Ακρίτες"
Επτάμυλοι Σερρών
Τ.Κ. 62100
Τηλ. & Fax: 2321058522
www.akritesserron.gr
akritesserron@yahoo.gr

Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Βόλου

Νέο Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Βόλου

Μετά από τις εκλογές που πραγματοποιήθηκαν στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Βόλου την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014, η σύνθεση του νέου Δ.Σ. έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Πισσάς Οδυσσέας
Αντιπρόεδρος: Θεοδοσιάδης Λάζαρος
Ταμίας: Μαλγαρίδης Δημήτρης 
Γραμματέας: Καβζαλίδου Λαμπρινή
Μέλος: Χωραφαϊδης Δαμιανός

Ορκωμοσία Νέας Διοικούσας Επιτροπής του Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά

Ορκωμοσία Νέας Διοικούσας Επιτροπής του Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά
Ορκωμοσία Νέας Διοικούσας Επιτροπής του Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά

Την Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου 2014, στα γραφεία του Σωματείου «Παναγία Σουμελά», Μητροπόλεως 15 στη Θεσσαλονίκη, ορκίστηκαν τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του Ιερού Προσκυνήματος «Παναγία Σουμελά» ενώπιον του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Βεροίας - Ναούσης κ.κ. Παντελεήμονα, σύμφωνα με την υπ αριθμ. 2874/1363/16-06-2014 Απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος η οποία δημοσιεύτηκε στο υπ αριθμ. 467/01-08-2014 ΦΕΚ και γνωστοποιήθηκε στις 26-08-2014 στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας.

Στη συνέχεια η νέα Διοικούσα Επιτροπή συγκροτήθηκε σε σώμα και κατένειμε τις αρμοδιότητες στου Επιτρόπους μετά την προβλεπόμενη ψηφοφορία ως εξής:

Εκτελεστική Γραμματεία

1. Μητροπολίτης Βεροίας-Ναούσης και Καμπανίας κκ Παντελεήμων Β΄,
2. Γεώργιος Τανιμανίδης, Πρόεδρος του Σωματείου «Παναγία Σουμελά»,
3. Χαράλαμπος Αποστολίδης, Ειδικός Γραμματέας,
4. Αρχιμανδρίτης Αθηναγόρας Μπίρδας, Ηγούμενος της Μονής, Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων,
5. Κωνσταντίνος Σωτηριάδης, Ταμίας,
6. Γεώργιος Κυριακίδης, Υπεύθυνος Νεολαίας,
7. Μωϋσιάδης Ιωάννης, Μέλος,
8. Χαριτωνίδης Σάββας, Μέλος,
9. Τσαπικίδης Σταύρος, Μέλος,
10. Κουγιουμτζίδης Σταύρος, Μέλος.

Κατά την πρώτη αυτή συνεδρίαση ανταλλάχτηκαν ευχές και τέθηκαν οι στόχοι της νέας τριετίας κατά την οποία η Διοικούσα Επιτροπή η οποία σε απόλυτη σύμπνοια με το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» θα συμβάλλει στο συντελούμενο έργο της Μονής στο Βέρμιο.

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014

Επιστροφή της Ορθοδοξίας στην Σαμψούντα του Πόντου! Στο φως τρεις Ελληνορθόδοξες εκκλησίες!

Επιστροφή της Ορθοδοξίας στην Σαμψούντα του Πόντου! Στο φως τρεις Ελληνορθόδοξες εκκλησίες!
Επιστροφή της Ορθοδοξίας στην Σαμψούντα του Πόντου! Στο φως τρεις Ελληνορθόδοξες εκκλησίες!

Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης, Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος

Τρεις ελληνορθόδοξες εκκλησίες και ένα ιστορικό αγίασμα έρχονται ξανά στην επικαιρότητα, στην περιοχή του Tekkeköy, στην Σαμψούντα του Πόντου, μια περιοχή που πριν από την ανταλλαγή των πληθυσμών είχε πυκνό ελληνορθόδοξο πληθυσμό ενώ ήταν από τις περιοχές που υπέστη τα πάνδεινα στην Ποντιακή γενοκτονία από τους Οθωμανούς Τσέτες και τα κεμαλικά στρατιωτικά τμήματα.

Όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας, Akşam, οι εργασίες ανάδειξης των τοπικών πολιτιστικών στοιχείων στην περιοχή Tekkeköy της Σαμψούντας του Πόντου, είχαν σαν αποτέλεσμα να ξαναβρεθεί ένα ιστορικό ελληνορθόδοξο αγίασμα, καθώς και άλλες τριάντα πηγές που χρησιμοποιούνταν από τον ελληνορθόδοξο Ποντιακό ελληνισμό όταν ζούσε στην περιοχή. Αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι πως στις εργασίες των ερευνητών αναδείχτηκαν τρεις ελληνορθόδοξες εκκλησίες, που οι Τούρκοι τις ονομάζουν, Altınkaya Kilisesi, (η εκκλησία του Χρυσού Βράχου ), Antyeri Kilisesi, ( η εκκλησία του μέρους του Όρκου) και η Ak Kilise, δηλαδή η Άσπρη Εκκλησία. 

Και οι τρεις αυτές ιστορικές ελληνορθόδοξες εκκλησίες αποφασίστηκε να ανακαινιστούν, ενώ μεγάλο πολιτιστικό ενδιαφέρων παρουσιάζει, όπως αναφέρει το τουρκικό δημοσίευμα και τα σπίτια των Ρωμιών που κατοικούσαν στην περιοχή πριν από την γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού και την αναγκαστική έξοδο με την ανταλλαγή των πληθυσμών.

Επιστροφή της Ορθοδοξίας στην Σαμψούντα του Πόντου! Στο φως τρεις Ελληνορθόδοξες εκκλησίες!

Όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο διευθυντής του πολιτιστικού τμήματος της δημαρχίας του Tekkeköy,ο Şeref Aydın, η κοιλάδα του Tekkeköy παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρων για τις σπηλιές που υπάρχουν οι οποίες παλαιοτέρα ήταν καταφύγια διωγμών αλλά και ασκητών από την αρχαία ακόμα εποχή ενώ συνεχώς, όπως τόνισε, ανακαλύπτονται και καινούργια πολιτιστικά στοιχεία από παλαιότερες εποχές. Οι περισσότερες σπηλιές βρίσκονταν στο όρος, Tunç Çağı, όπου βρέθηκαν στοιχεία ζωής ακόμα από την προ Χριστού εποχή, γεγονός που δείχνει πως η περιοχή ήταν ανέκαθεν κατοικημένη. Αλλά το μεγαλύτερο ενδιαφέρων έχουν τα χριστιανικά και ρωμαϊκά πολιτιστικά κτίσματα που ανακαλύπτονται σε κάθε βήμα των Τούρκων ερευνητών, όπως οι εκκλησίες, τα ασκητήρια και τα αγιάσματα, τα οποία όπως αναφέρεται αφθονούσαν στην περιοχή αυτή του Πόντου. (Özellikle Rumların yaşadığı dönemlerden epeyce eserler kaldı).  Ιστορικά, όπως αναφέρουν οι Τούρκοι, η περιοχή περιήλθε στην οθωμανική κυριαρχία το 1200 μ. Χ. και αποτελούσε τοπικό μπεηλίκι ενώ εκεί έζησε ο μουσουλμάνος Şeyh Zeynüddin, που είχε ιδρύσει και τεκέ από όπου πηρέ το όνομα το χωριό.

Η περιοχή αυτή όμως ήταν και μια από τις πιο μαρτυρικές περιοχές του Πόντου κατά τα γεγονότα της μεγάλης ποντιακής γενοκτονίας. Τον Ιανουάριο του 1917, μέσα σε λίγες μέρες κάηκαν στην περιοχή της Σαμψούντας 14 χωριά ολοσχερώς, 4 χωριά κατά το ήμισυ και 26 χωριά κατά ένα μέρος, αφού βέβαια υπέστησαν πρώτα την αιματηρή  λεηλασία των Τούρκων. Το ίδιο έγινε και με 16 ελληνικές εκκλησίες και άλλα τόσα σχολεία. Πέρα από αυτά ιεροσυλήθηκαν 6 εκκλησίες και οι άγιες εικόνες, κοσμήματα κλπ. πουλήθηκαν από τους Τσέτες στα παζάρια.  Έγραφε τότε σχετικά ο Γερμανός υποπρόξενος στη Σαμψούντα: «Απέλαση και εξόντωση κατάντησαν στα τουρκικά να είναι συνώνυμα, γιατί όποιος δε θανατώνεται πεθαίνει συνήθως από αρρώστιες ή από την πείνα» ενώ όπως αποκάλυψε, «όταν στην περιοχή της Σαμψούντας διορίστηκε ένας νέος Μουτεσαρίφης με την ανοχή και την προτροπή του  άρχισαν άγριες επιθέσεις στον ελληνικό πληθυσμό από την τουρκική αστυνομία και το στρατό, κατά τις οποίες κακοποιήθηκαν  και εκτελέστηκαν εν ψυχρώ Έλληνες κληρικοί, βιάσθηκαν γυναίκες, δολοφονήθηκαν άνδρες, γυναίκες και παιδιά.

Σήμερα και αυτό είναι το μεγάλο παράδοξο, μετά από ενενήντα περίπου  χρόνια από εκείνα τα μαρτυρικά γεγονότα και από τότε που έφυγαν οι Ρωμιοί, ο «αέρας» της Ρωμιοσύνης και μέσα από τους ίδιους του Τούρκους φαίνεται να δίνει ξανά ζωή στα ελληνορθόδοξα ρωμαϊκά ιστορικά κτίσματα αυτής της περιοχής του μαρτυρικού Πόντου.

4η εθελοντική Αιμοδοσία για τον Ποντιακό Σύλλογο Πτολεμαΐδας

4η εθελοντική Αιμοδοσία για τον Ποντιακό Σύλλογο Πτολεμαΐδας
4η εθελοντική Αιμοδοσία για τον Ποντιακό Σύλλογο Πτολεμαΐδας

Ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας, διοργανώνει το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014 την 4η Αιμοδοσία του, σε συνεργασία με το τμήμα Αιμοδοσίας του Γεν. Μποδοσάκειου Νοσοκομείου.

Απαραίτητες προϋποθέσεις κατά την προσέλευση
1. Να έχουμε κοιμηθεί καλά την προηγούμενη νύχτα.
2. Να είστε ξεκούραστοι
3. Πρέπει να έχουμε φάει πρωινό γεύμα.
4. Να μην καταναλώσουμε αλκοολούχο ποτό την προηγούμενη ημέρα
5. Να μην έχουμε πάρει ασπιρίνη τις τελευταίες 5 ημέρες.
6. Να δηλώνουμε στο Γιατρό αιμοδοσίας αν παίρνουμε φάρμακα.
7. Να έχουμε μαζί μας Ταυτότητα ή να θυμόμαστε τον Αριθμό της.


ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
ΟΜΗΡΟΥ 5
ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ
Τ.Κ. 50200
ΤΗΛ. & FAX: 2463027067

«Σκαλώστεν το Χορόν», στο "Φάρο Ποντίων" Αγ. Βαρβάρας

«Σκαλώστεν το Χορόν», στο "Φάρο Ποντίων" Αγ. Βαρβάρας
«Σκαλώστεν το Χορόν», στο "Φάρο Ποντίων" Αγ. Βαρβάρας

Ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας «Ο Φάρος» προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση "Σκαλώστεν το Χορόν" το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014 και ώρα 8 μ.μ. στη φιλόξενη αίθουσα του Συλλόγου (Μεγ. Αλεξάνδρου 169, Αγ. Βαρβάρα).

Το πρόγραμμα της βραδιάς περιλαμβάνει χορευτικά, τραγούδια, ποιήματα ενώ θα ακολουθήσουν κεράσματα και Ποντιακό Γλέντι.

Στη βραδιά θα διατεθεί το επιτραπέζιο ημερολόγιο του Συλλόγου.


Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας «Ο Φάρος»
Μεγ. Αλεξάνδρου 169 & Καραολή
Αγία Βαρβάρα
Τ.Κ. 12351
Τηλ. 2105441278, 6944783324
Fax 2130157417
spfaros@hotmail.gr

Εκδήλωση του Συλλόγου Ποντίων Ξάνθης με θέμα τις εξελίξεις στην περιοχή μας και το γεωστρατηγικό τους ενδιαφέρον

Εκδήλωση του Συλλόγου Ποντίων Ξάνθης με θέμα τις εξελίξεις στην περιοχή μας και το γεωστρατηγικό τους ενδιαφέρον
Εκδήλωση του Συλλόγου Ποντίων Ξάνθης με θέμα τις εξελίξεις στην περιοχή μας και το γεωστρατηγικό τους ενδιαφέρον


Την Παρασκευή 21 Νοέμβριου 2014, στις 20.00, ο Σύλλογος Ποντίων Ν. Ξάνθης, ο Σύλλογος Κυπρίων ν. Ξάνθης και το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης φιλοξενούν τον Σάββα Καλεντερίδη, εκδότη, αρθρογράφο, υποψήφιο διδάκτορα Ιστορίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην ομιλία του με θέμα: «Οι εξελίξεις στη Μεσοποταμία και την Αν. Μεσόγειο και οι πιθανές επιπτώσεις στον Ελληνισμό (Κύπρο-Ελλάδα)»

Προλογίζουν ο Θόδωρος Ρωμανίδης, Πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Ν. Ξάνθης και η Ελένη Χατζηγεωργίου, Πρόεδρος του Συλλόγου Κυπρίων Ν. Ξάνθης

Συντονίζει ο Σοφιανός Ουτατζής, Διευθυντής Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης

Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Πολυχώρου της καπναποθήκης «Π», στην οδό Καπνεργατών 9, στην Ξάνθη με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ Ν. ΞΑΝΘΗΣ
Πάροδος Θερμοπυλών 8
Ξάνθη
Τ.Κ. 67100
Τηλ. 2541078811
Fax 2541028200

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2014

Το Σωματείο "Παναγία Σουμελά" και ο ΕΟΕ ενώνουν τις δυνάμεις τους

Το Σωματείο "Παναγία Σουμελά" και ο ΕΟΕ ενώνουν τις δυνάμεις τους
Το Σωματείο "Παναγία Σουμελά" και ο ΕΟΕ ενώνουν τις δυνάμεις τους

Στις δύσκολες μέρες που διανύουμε, προσπαθώντας να επιβιώσουμε των εξελίξεων, που τόσο ραγδαία μας περικυκλώνουν, το μόνο, ϕωτεινό σημείο, που μας μένει, είναι ο πολιτισμός.

Η ανάπτυξη του όσο το δυνατόν, λοιπόν, περισσότερο είναι αναγκαία και απαραίτητη, προκειμένου να αναπτυχθούμε και οι ίδιοι ως άνθρωποι μα και ως λαός γενικότερα. Στα πλαίσια, έτσι, αυτής μας της επιδίωξης και κατόπιν συζητήσεων και προτάσεων, που τέθηκαν, αναπτύχθηκαν και οραματίστηκαν ο Ερευνητικός Οργανισμός Ελλήνων πραγματοποίησε μια συνεργασία με το Σωματείο «Παναγία Σουμελά», που δραστηριοποιείται έντονα και δυναμικά καλλιεργώντας και αναπτύσσοντας την Ποντιακή λαϊκή παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα του Αλησμόνητου Πόντου, δίνοντας παράλληλα παρών και στα καθημερινά δρώμενα της πατρίδας μας.

Η διατήρηση και διάδοση της ιστορίας του πολιτισμού των ηθικών αξιών των παραδόσεων και των εθίμων μας αποτέλεσε και αποτελεί κοινή γραμμή πλεύσης μας και έναν ουσιαστικό παράγοντα που μας έϕερε κοντά και μας έκανε να αναπτύξουμε μια μεταξύ μας συνεργασία για την προαγωγή και διεκπεραίωση όλων μας των ιδεών που μπορούν σίγουρα να βοηθήσουν σημαντικά στην υλοποίηση των στόχων μας, έχοντας πάντα ως οδηγό την πολιτιστική και πολιτισμική μας κληρονομιά και τις διαχρονικές αρχές και αξίες που παραλάβαμε από τους προγόνους μας.

Υπήρχαν Σύλλογοι στον Πόντο;

Υπήρχαν Σύλλογοι στον Πόντο;
Υπήρχαν Σύλλογοι στον Πόντο;

του Κώστα Παυλίδη

Διαβάζοντας άρθρα από τα Χρονικά του Πόντου και από τα Ποντιακά Φύλλα για το ιστορικό του Συλλόγου Ποντίων "Αργοναύται - Κομνηνοί" της Καλλιθέας, (πριν ενοποιηθούν οι δυο Σύλλογοι "Αργοναύται" ο οποίος ήταν σαν συνέχεια του συλλόγου "Αργοναύται" της Κερασούντας και είχε ιδρυθεί εκεί το 1890 ως φιλολογικός, αλλά εν κρυπτώ και ως εθνικός σύλλογος διενεργούσε εράνους για την ενίσχυση του Εθνικού στόλου με τον Σύλλογο "Οι Κομνηνοί" ιδρυμένος από πρόσφυγες της Τραπεζούντας που εγκαταστάθηκαν στην Καλλιθέα Αθηνών), είχα απορίες. Υπήρχαν πριν το 1922 άλλοι πολιτιστικοί, μορφωτικοί, καλλιτεχνικοί Σύλλογοι στο Πόντο και ποιες ήταν οι δραστηριότητες τους εκείνη την εποχή;

Σε αυτό μας απαντάει ο Ν. Λαπαρίδης το 1989 στο Λαογραφικό Περιοδικό "Ποντιακή Εστία" και μας αναφέρει ότι κατά μέτριους υπολογισμούς πρέπει να ξεπερνούσαν τους 100 Συλλόγους από το 1856 (χρόνος του Χάτι -Χουμαγιούν) ως το 1914. Μας αναφέρει ακόμα για τον σύλλογο της Σάντας του Πόντου με την ονομασία "Ο ΘΗΧΗΣ" όπου τον καιρό εκείνον μαζί με άλλες δραστηριότητες πραγματοποιούσαν μαθήματα ιατρικής και υγιεινής από γιατρούς στην Ποντιακή Διάλεκτο*. (*Pontos: J. Pamboukis. Tome I, σελ. 75. Athenes 1953)

Στην συνέχεια μας παρουσιάζει μια μικρή καταγραφή 40 Συλλόγων με αξιόλογη πνευματική, κοινωνική και εθνική δράση.
1. Αγάπη - Χάτση Χαλδίας
2. Ακτίς - Παϊπούρτ
3. Αναγέννησις - Αμισός
4. Αναγέννησις - Κοτύωρα
5. Αναγέννησις - Γαλίανα Μισαηλάντων
6. Αναγέννησις - Οινόη
7. Αναγέννησις - Πουλαντζάκι
8. Ανατολή - Τραπεζούντα
9. Αργοναύται - Κερασούντα
10. Βράχος - Πράσαρη Χαλδίας
11. Διογένης - Σινώπη
12. Δράσις - Χαψίκιοϊ Ματσούκας
13. Ελπίς - Αργυρούπολη
14. Ερμώνασα - Πλάτανα
15. Ευαγγελισμός - Οινόη
16. Ήλιος - Σούρμενα
17. Ηρακλής - Κοτύωρα
18. Ηρακλής - Χαψίκιοϊ Ματσούκας
19. Θήχης - Σάντα
20. Κρώμνα - Τραπεζούντα
21. Κυριακίδης - Αργυρούπολη
22. Κυψέλη - Λιβερά Ματσούκας
23. Κυψέλη - Όφη
24. Μέλισσα - Τραπεζούντα
25. Μεταλλεύς - Αργυρούπολη
26. Μιθρθδάτης - Σινώπη
27. Νέα Ζωή - Κοτύωρα
28. Ξενοφών - Τραπεζούντα
29. Ομόνοια - Ερζουρούμ
30. Ορθοδοξία - Άνω Αμισός
31. Ορφεύς - Άνω Αμισός
32. Περικλής - Αμισός
33. Πανευξείνιος - Αμισός
34. Πλάτων - Σούρμενα
35. Πόθος - Ολασα Τραπεζούντας
36. Προμηθεύς - Τραπεζούντα
37. Πρόοδος - Τραπεζούντα
38. Σαπφώ - Σάντα
39. Σωκράτης - Αργυρούπολη
40. Φως - Σούρμενα

Στο Παράρτημα 24 του Αρχείου του Πόντου της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών ο Αντώνης Παυλίδης μας παρουσιάζει την ιστορία του Φροντιστηρίου Τραπεζούντας (1900-1914) και την ιδεολογική κυριαρχία των Ελλήνων στον Πόντο. Μας αναφέρει στην σελίδα 160 για τον Φιλεκπαιδευτικό Σύλλογο Τραπεζούντας «Ο Ξενοφών» που ιδρύθηκε το 1871. Η δράση του συλλόγου ήταν τεράστια. Έστελνε δασκάλους στα διάφορα χωριά, ενίσχυε οικονομικά τα πτωχότερα σχολεία, βοηθούσε οικονομικά τους ενδεείς και επιμελείς μαθητές των σχολείων της υπαίθρου παραχωρώντας τους κατ’ αυτό τον τρόπο κίνητρα για καλύτερη απόδοση. Επιπλέον, φρόντιζε για την αποστολή υποτρόφων για ανώτερες σπουδές - σε συνεργασία με τους εκεί Ποντιακούς φορείς - σε ανώτερες σχολές της Κωνσταντινούπολης και της Αθήνας, δημιουργώντας έτσι μια σημαντική υποδομή καλά καταρτισμένων εκπαιδευτικών στελεχών για το Φροντιστήριο και, συνεπώς, δημιουργώντας προϋποθέσεις για μεγαλύτερη ανάπτυξη του Φροντιστηρίου και της εκπαίδευσης του Πόντου γενικότερα.

Άλλος ένας Σύλλογος ~ 41. «Αδελφότητος Κρωμναίων Τραπεζούντας» Η Αδελφότητα ιδρύεται το 1869. (πηγή: Το Φροντιστήριο Τραπεζούντας (1900-1914) και η ιδεολογική κυριαρχία των Ελλήνων στον Πόντο, Αντώνης Παυλίδης, σελ. 164)
Επιμέλεια: Παυλίδης Κωνσταντίνος

Σε μια σημαντική και όμορφη κίνηση προχωρά ο Σύλλογος Ποντίων του Μονάχου

Σε μια σημαντική και όμορφη κίνηση προχωρά ο Σύλλογος Ποντίων του Μονάχου
Σε μια σημαντική και όμορφη κίνηση προχωρά ο Σύλλογος Ποντίων του Μονάχου

Το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014 το Δ.Σ. του Συλλόγου Ποντίων Μονάχου ανταποκρινόμενο στο κάλεσμα και την ευαισθησία του Δήμου Μονάχου για βοήθεια στους πρόσφυγες πολέμου (Kriegsflüchtlinge), θα πραγματοποιήσει έρανο για ρουχισμό.

Όποιος από τους φίλους και τα μέλη του επιθυμεί και θέλει να βοηθήσει, να τα προσκομίσει σε κούτες (χαρτόνια) την ημέρα τις εκδήλωσης, η οποία θα αρχίσει στις 18:00.

Διεύθυνση: Augustiner Schutzengarten Zielstattstrasse 6, 81379, Munchen.

Πηγή: Europolitis

Ημερίδα αφιερωμένη στο παιδί και τη διατροφή, πραγματοποίησε ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας

Ημερίδα αφιερωμένη στο παιδί και τη διατροφή, πραγματοποίησε ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας
Ημερίδα αφιερωμένη στο παιδί και τη διατροφή, πραγματοποίησε ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε, παρά την κακοκαιρία η Ημερίδα "Διατροφή και Παιδί", το Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014 στο Σύλλογο Ποντίων Αγ. Βαρβάρας "Ο Φάρος" σε συνεργασία με την Α.Ο. Ελλάς Ποντίων Academy και ΑΕΚ FC Network Academy.

Την έναρξη έκανε ο Χρήστος Αποστολίδης Υπεύθυνος των Ακαδημιών, όπου αναφέρθηκε στο στόχο και τα αναμενόμενα επιθυμητά αποτελέσματα της Ημερίδας και στον Πρόεδρο της Ποδοσφαιρικής ομάδας κ. Γιώργο Κοσμίδη. Κάλεσε τον μικρότερο αθλητή των Ακαδημιών, μόλις 4 ετών, να δώσει λουλούδια στην Πρόεδρο του Συλλόγου Ποντίων Αγ. Βαρβάρας "Ο Φάρος", κ. Σοφία Σαββίδου, για τη φιλοξενία.

Ακολούθησε ο χαιρετισμός της Προέδρου, η οποία τόνισε ότι θα πρέπει να εντάξουμε την κίνηση στην καθημερινότητά μας και με σωστό διατροφολόγιο θα έχουν τα παιδιά πάντα επιτυχίες στις δραστηριότητές τους.

Στη συνέχεια οι πολύτιμες συμβουλές και οδηγίες τόσο των Ειδικών της HERBALIFE όσο και της Ψυχολόγου των Ακαδημιών κ. Μαγιάση, από το Κέντρο "Λόγος για Γνώση", έδωσαν τη δυνατότητα και στα παιδιά και στους γονείς να μάθουν τους κανόνες μιας ισορροπημένης διατροφής και άσκησης.

Στο τέλος της Ημερίδας δόθηκαν σε όλους υγιεινό θρεπτικό ρόφημα και ισοτονικά ποτά.

Οι διοργανωτές ευχαρίστησαν για τη χορηγία και τη στήριξη της ημερίδας την Εταιρεία Σ.Ι. Σαββίδης - Ασφάλειες.


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ "Ο ΦΑΡΟΣ"
Μεγ. Αλεξάνδρου 169 & Καραολή
Αγία Βαρβάρα
Τ.Κ. 12351
Τηλ. 2105441278, 6944783324
Fax 2130157417
spfaros@hotmail.gr

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Γαμπρέ, φούστουρον τρως;


Γαμπρέ, φούστουρον τρως;
Γαμπρέ, φούστουρον τρως;

του Δημήτρη Μπούτου

«Γαμπρέ, φούστουρον τρως;» ρωτούσε η μητέρα της νύφης τον μέλλοντα γαμπρό ενώ του προσέφερε την παραδοσιακή ποντιακή ομελέτα κατά το «Νυφόπαρμα». Σύμφωνα με την εθιμοτυπία του ποντιακού γάμου, το πρωινό της γαμήλιας ημέρας νυμφίος και συγγενείς έφταναν έφιπποι στο σπίτι της νύφης, όπου τους περίμεναν τα καθιερωμένα κεράσματα: μια πιατέλα με κότα βραστή για τον κουμπάρο και μια πιατέλα φούστουρον για τον γαμπρό. Μετά το φαγητό οι γονείς της νύφης τον οδηγούσαν στην πόρτα του δωματίου της, όπου του την παρέδιδαν.

Μελετώντας κανείς τη μαγειρική του Ποντιακού ελληνισμού εντοπίζει συνταγές μεγαλειώδεις, απλές αλλά μοναδικά γευστικές. Μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές το φούστουρον (φούστορον ή και φούστρον), ομελέτα, που επιδέχεται αμέτρητες παραλλαγές και κατέχει ξεχωριστή θέση στο διαιτολόγιο των Ποντίων. Η παραδοσιακή εκδοχή της περιλαμβάνει μόνο αυγά, βούτυρο και αλάτι αλλά με το πέρασμα των χρόνων και την προσαρμογή της στην καθημερινή σπιτική μαρμίτα εμπλουτίστηκε με υλικά που την νοστιμεύουν ανάλογα με την εποχή και τη διάθεση ασφαλώς του μάγειρα. Γρήγορη στην παρασκευή και «καθαρή» γευστικά η πρωινή εκδοχή της, πλουσιότερη και σαφώς πιο χορταστική η μεσημεριανή.

Πρωινό με το φούστουρον του γάμου 
για την πρωινή εκδοχή και για 2 άτομα θα χρειαστούμε:

4 αυγά
3 κ.σ. βούτυρο
1 κεσεδάκι γιαούρτι πλήρες (των 250 γρ.)
αλάτι και πιπέρι
προαιρετικά φέτα 200-250 γρ., τριμμένη με το χέρι

Γαμπρέ, φούστουρον τρως;

Καίμε το βούτυρο στο τηγάνι ενώ ταυτόχρονα χτυπάμε καλά τα αυγά προσθέτοντας το γιαούρτι και ανακατεύοντας συνεχώς μέχι να διαλυθεί. Εναλλακτικά με ένα μίξερ χειρός μπορούμε να τα ανακατέψουμε πιο γρήγορα. Μόλις το βούτυρο στο τηγάνι αρχίσει να ευωδιάζει, ρίχνουμε το μίγμα και τηγανίζουμε καλά γυρίζοντάς το και από τις δύο πλευρές. Πώς θα το πετύχουμε αυτό;

Αφού ελέγξουμε πως έχει ψηθεί καλά από την κάτω πλευρά, με τη βοήθεια ενός πιάτου σκεπάζουμε το τηγάνι, το αναποδογυρίζουμε ώστε το φούστουρον να μείνει στο πιάτο και το ξαναρίχνουμε πια στη φωτιά με την άψητη όψη του. Μοιράζουμε στην επιφάνειά του το τυρί και σκεπάζουμε με ένα καπάκι ή με λίγο αλουμινόχαρτο. Μόλις το τυρί μας λιώσει και το μίγμα φουσκώσει και ροδοκοκκινίσει, το φούστουρον είναι έτοιμο. Ζεστό όπως είναι το σερβίρουμε γρήγορα, με όσο αλάτι και πιπέρι θέλουμε.

Για δύο με τρεις πεινασμένους και γεύμα μεσημεριανό, διατηρούμε ως βάση όλα τα παραπάνω υλικά αυξάνοντας τα αυγά κατά δύο (δηλαδή έξι) και επιπλέον χρειαζόμαστε:

οπωσδήποτε φέτα, στην ίδια ποσότητα (250 γρ.), χοντροτριμμένη
1 κρεμμύδι χοντροκομμένο
1 ντομάτα χοντροκομμένη
1 πιπεριά επίσης χοντροκομμένη
3-4 φύλλα δυόσμου
περίπου μία μερίδα τηγανητές πατάτες
αλάτι και πιπέρι κατόπιν συνεννόησης με τον ομοτράπεζο ή καθείς στο πιάτο του

Τηγανίζουμε τις πατάτες χωρίς να γεμίσουμε υπερβολικά το τηγάνι, ώστε να αερίζονται αρκετά.

Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρουμε κριτσανιστό αποτέλεσμα εξωτερικά και τρυφερή ψίχα στο εσωτερικό τους. Για τη δεύτερη αυτή εκδοχή του φούστουρου προτιμήστε ένα μικρό ταψί· έτσι θα χειριστείτε καλύτερα τον όγκο του.

Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180°C και στο ταψάκι που έχουμε επιλέξει βάζουμε το βούτυρο μέχρι να λιώσει. Προσθέτουμε την πιπεριά, το κρεμμύδι και τη ντομάτα. Τα ψήνουμε για περίπου 10 λεπτά και μόλις δούμε πως η όψη τους ροδίζει προσθέτουμε τις λαχταριστές πατάτες μας, όσες δεν έχουν αφανιστεί τσιμπολογώντας κατά την προετοιμασία, τη φέτα και τον δυόσμο μοιράζοντάς τα σε όλη την επιφάνεια του ταψιού. Σειρά εχουν τα καλά χτυπημένα αυγά με το γιαούρτι. Ψήνουμε για περίπου 15 λεπτά ακόμα και μόλις το μίγμα έχει πάρει όψη πλούσιας και ροδοψημένης ομελέτας το ξεφουρνίζουμε.

Το σερβίρουμε ζεστό, προσθέτοντας προαιρετικά λίγη ακόμα φέτα από πάνω.

Υείαν και ευτυχίαν!

Πηγή: Bostanistas

Πρόβλημα με τη Στέγη Ποντιακού Πολιτισμού στην Κοζάνη - Που εμπλέκεται ο Δήμος

Πρόβλημα με τη Στέγη Ποντιακού Πολιτισμού στην Κοζάνη - Που εμπλέκεται ο Δήμος
Πρόβλημα με τη Στέγη Ποντιακού Πολιτισμού στην Κοζάνη - Που εμπλέκεται ο Δήμος

Στο θέμα της προμήθειας εναλλάκτη και της  σύνδεσης της Στέγης Ποντιακού Πολιτισμού με το δίκτυο της Τηλεθέρμανσης, έργο που τελικά δεν θα προχωρήσει από τον Τοπικό Πόρο, αναφέρθηκε ο δήμαρχος Κοζάνης Λευτέρης Ιωαννίδης, μιλώντας στους δημοσιογράφους λίγο πριν τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το βράδυ της Τετάρτης.

Ο κ. Ιωαννίδης ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους για το θέμα, λέγοντας πως δεν θα εντάξει στον Πόρο το έργο, το οποίο θα καλύπτει το κόστος σύνδεσης του κτιρίου με την Τηλεθέρμανση, λέγοντας πως η αντίληψη της νέας δημοτικής αρχής για τον Πόρο διαφέρει. Να σημειωθεί πως είχε προβλεφθεί από την προηγούμενη δημοτική αρχή να γίνει τεχνικό δελτίο για την ένταξη του έργου.

Όπως ανέφερε, μεταξύ άλλων ο κ. Ιωαννίδης «το ζήτημα της λειτουργίας και της συντήρησης της Στέγης Ποντιακού Ελληνισμού προφανώς πρέπει να μας αφορά, αλλά μου είναι πάρα πολύ δύσκολο να ζητήσω να εγκριθεί μια τέτοια δαπάνη. Κάτι τέτοιο θα άνοιγε  τον ασκό του Αιόλου και θα πυροδοτήσει συνολικά τέτοια αιτήματα που μπορεί να συνέβησαν στο παρελθόν αλλά δεν πρέπει να συνεχιστούν».

Αξίζει να σημειωθεί πως ο δήμαρχος Κοζάνης έκανε λόγο για «πιέσεις» που δέχθηκε ο ίδιος, ώστε να ενδώσει στο αίτημα της Ευξείνου Λέσχης Κοζάνης, χωρίς, πάντως, στη συνέχεια, αν και ρωτήθηκε, να διευκρινίσει από πού αυτές προήλθαν.


Πηγή: Kozani TV

Πέθανε ο λυράρης Αναστάσιος Γιαννουλίδης

Πέθανε ο λυράρης Αναστάσιος Γιαννουλίδης
Πέθανε ο λυράρης Αναστάσιος Γιαννουλίδης

Την Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2014, σε ηλικία 82 ετών, πέθανε ο Αναστάσιος Γιαννουλίδης και κηδεύτηκε στο Παλιό Αγιονέρι Ν. Κιλκίς.

Ο εκλιπών υπήρξε για 10 χρόνια λυράρης του Συλλόγου Μεσαίου "Ο Πόντος" από το 1991 έως το 2001 προσφέροντας τις υπηρεσίες του στην εκμάθηση ποντιακών χορών, στα χορευτικά συγκροτήματα του συλλόγου.

Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Μεσαίου Θεσσαλονίκης "Ο Πόντος" εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια του.

Ξεκίνησαν και φέτος τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου στο Σύλλογο Διποτάμων Δράμας

Ξεκίνησαν και φέτος τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου στο Σύλλογο Διποτάμων Δράμας
Ξεκίνησαν και φέτος τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου στο Σύλλογο Διποτάμων Δράμας

Ξεκίνησαν και πραγματοποιούνται για δεύτερη χρονιά τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου 2014-2015 (Β' κύκλος μαθημάτων) στο Σύλλογο Ποντίων Διποτάμων Δράμας, βάση του βιβλίου που εξέδωσε ο Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαδευτικών Ελλάδος.

Διδάσκων στα μαθήματα και φέτος θα είναι ο καθηγητής Βασίλειος Χατζηθεοδωρίδης.

Επίσης, λειτουργούν τμήματα εκμάθησης Ποντιακών χορών και τραγουδιών κάθε:
Τρίτη: 17:00-18:30 μ.μ. νηπιακό – παιδικό 5 – 7 χρονών,
Τετάρτη: 17:00-18:30 μ.μ. παιδικό προχωρημένο,
Κυριακή: 19:00-20:30 μ.μ. εφηβικό,
Κυριακή: 20:30-22:00 μ.μ. ενηλίκων, 
Δευτέρα: 20:00 -21:30 μ.μ. ενηλίκων, 
και τμήματα εκμάθησης Ποντιακής λύρας και νταουλιού.

Παράλληλα πραγματοποιούνται μαθήματα Ιστορίας του Πόντου από τον καθηγητή Διαμαντή Λαζαρίδη.

Μπορείτε να δηλώσετε τη συμμετοχή σας τις ώρες και ημέρες λειτουργίας του Συλλόγου.

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6984072339

Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Εκδήλωση για τη "Γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής", πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για τη "Γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής", πραγματοποιείται στις Σέρρες
Εκδήλωση για τη "Γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής", πραγματοποιείται στις Σέρρες

Η Ομοσπονδία Σερραϊκών Συλλόγων Θεσσαλονίκης με αφορμή τη, διοργανώνει εκδήλωση Τιμής & Μνήμης, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014 και ώρα 19.00 μ.μ. στην αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου της Π.Κ.Μ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» (Εθν. Αμύνης 1, Θεσσαλονίκη).

Η εκδήλωση τελεί υπό την Αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και  περιλαμβάνει ομιλία με θέμα: «Γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής» από τον συγγραφέα κ. Γεώργιο Μάνο, βιντεοπαρουσίαση και κοινή εμφάνιση των χορωδιών των Συλλόγων Νιγριτινών και Τερπνιωτών Θεσ/νίκης που θα ερμηνεύσουν τραγούδια της Ανατολής.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

"Οι πρόσφυγες και το Ποντιακό ζήτημα" βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης στο Κιλκίς

"Οι πρόσφυγες και το Ποντιακό ζήτημα" βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης στο Κιλκίς
"Οι πρόσφυγες και το Ποντιακό ζήτημα" βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης στο Κιλκίς

Για πρώτη φορά στα χρονικά της κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής του Κιλκίς ένας πολιτικός φορέας της Αριστεράς ανέλαβε την πρωτοβουλία διοργάνωσης ημερίδας με θέμα «Το θέμα των προσφύγων από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο έως σήμερα και το ζήτημα των Ποντίων με την ματιά της σύγχρονης Αριστεράς».

Την εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 8.11.14, στο συνεδριακό κέντρο Κιλκίς, διοργάνωσε η νομαρχιακή επιτροπή Κιλκίς του ΣΥΡΙΖΑ, με εισηγητές τον Κιλκισιώτη ιστορικό Βλάση Αγτζίδη, τους ειδικούς επιστήμονες Στέργιο Θεοδωρίδη και Αντώνη Κάλφα, ενώ το πρόγραμμα παρουσίασε το μέλος της ΝΕ/ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Αγαθόπουλος, ο οποίος διηύθυνε και την συζήτηση, που ακολούθησε τις εισηγήσεις.


Την εκδήλωση άνοιξε η εκπρόσωπος της νεολαίας νομού Κιλκίς του ΣΥΡΙΖΑ Χρύσα Κεσίδου, ενώ χαιρετισμό απηύθυναν η βουλευτής Κιλκίς του ΣΥΡΙΖΑ Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου και ο συγγραφέας Κώστας Διαμαντίδης.

Πρώτος ανέπτυξε την εισήγησή του ο Στέργιος Θεοδωρίδης, ο οποίος παρέθεσε στοιχεία για το προσφυγικό ζήτημα από διάφορες «πηγές» και προέβη σε παραλληλισμό των τότε δεδομένων με τα σημερινά, υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα της απαλλαγής της Αριστεράς από ενοχικά συμπλέγματα του παρελθόντος, ώστε αυτή να επανασυνδεθεί με το παρελθόν και την Ιστορία και να διατυπώσει μία κρυστάλλινη θέση γιά το ζήτημα σε σχέση με το σήμερα.

Από την πλευρά του ο Αντώνης Κάλφας, αναφέρθηκε στο θέμα παραθέτοντας στοιχεία από απομνημονεύματα και καταγεγραμμένες προφορικές μαρτυρίες ανθρώπων, που βίωσαν τον ξερριζωμό αλλά και τις συνθήκες υπό τις οποίες εγκαταστάθηκαν οι πρόσφυγες στην ελλαδική επικράτεια, χαρακτηρίζοντας ως επιτακτική ανάγκη την βάσει αυτών αποκατάσταση και ανασυγκρότηση της ιστορικής μνήμης.


Τα γεγονότα, οι επιπτώσεις, το σήμερα

Γνωστός για τον χειμαρρώδη λόγο του, ο Κιλκισιώτης ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης ήταν ο ομιλητής, στον οποίο εστιάσθηκε περισσότερο το ενδιαφέρον των ακροατών.

Ο κ. Αγτζίδης έκανε ενδελεχή αναφορά στα αίτια της πρόκλησης του προσφυγικού ζητήματος, στα γεγονότα και τις επιπτώσεις τους και στην στάση της σημερινής Πολιτείας και κοινωνίας απέναντι σ’ αυτό, επισημαίνοντας τις ευθύνες και της Αριστεράς στο γεγονός ότι το ζήτημα δεν αντιμετωπίζεται πάνω στην βάση των πραγματικών δεδομένων, ώστε να υπάρξει η καλύτερη δυνατή προσέγγισή του από όλους και από όλες τις πλευρές.

Εξ άλλου, με κέντρισμα σχετική καίρια ερώτηση του δημοσιογράφου Γιώργου Περπερίδη για το ποιος ήταν ο ρόλος και η θέση της Αριστεράς στο θέμα του προσφυγικού Ελληνισμού, οι κ.κ. Κάλφας, Θεοδωρίδης και Αγτζίδης τόνισαν μεταξύ άλλων, και τα ακόλουθα εξαιρετικώς ενδιαφέροντα:


Αντώνης Κάλφας:
«…Το ζήτημα αυτό είναι πάρα πολύ σπουδαίο και μεγάλο όμως το θέμα τι είναι, ότι ενώ αυτά τα στρώματα τα ποντιακά είναι βενιζελικά αριστερά για την εποχή εκείνη η εδώ Αριστερά του ΚΚΕ είχε προσκολληθεί από την εποχή του ‘22 έως και το ‘80 στην θέση ότι πρόκειται για δύο ιμπεραλισμού και οτι η Ελλάδα βρέθηκε στην διαπάλη αυτών των δύο Μεγάλων Δυνάμεων των δύο στρατοπέδων και ότι εν πάσι περιπτώσει είχαμε και εμείς άδικο….

Δεν έδωσε καμμία έμφαση, για παράδειγμα στο αν θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια Δημοκρατία του Πόντου εκεί ή δεν έδωσε καμμία έμφαση στα εθνωτικά δίκαια στην γλώσσα στην καλλιέργεια της κουλτούρας και τα λοιπά. Η Αριστερά ισοπέδωσε συνολικά έως την Μεταπολίτευση την αντίθεση αυτή ανάμεσα στο κεφάλαιο τον ιμπεριαλισμό δύο κρατών Ελλάδας και Τουρκίας (Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τότε) και δεν είχε κανένα ενδιαφέρον να ασχοληθεί…

…Φτάνουμε τώρα στην Μεταπολίτευση η εμφάνιση των προσφυγικών των σωματείων η κινητοποίησή τους η ενασχόληση με τα εθνικά ζητήματα με Ελλάδα και Τουρκία και τα λοιπά έδωσε μια πολύ μεγάλη ώθηση σε ποντιακές οργανώσεις καταβλήθηκε μια τεράστια προσπάθεια «καπελλώματος» αυτών των οργανώσεων (για παράδειγμα στην Κατερίνη δεν έβγαινε δήμαρχος αν δεν είχε εγκριθεί από την ένωση Ποντίων, ένα σωματείο που έχει 1500 μέλη και είναι πολύ ισχυρό πολύ δυναμικό) στις οποίες αυτές οργανώσεις συσπειρώνονταν όλοι κυρίως ο παλαιός δικομματισμός….

…Το πεδίο αυτό η Αριστερά το άφησε και όταν εμφανίσθηκε πια στην αντιπολίτευση η ενωτική Αριστερά αυτή έκανε ένα μεγάλο λάθος: Θεώρησε ότι υπάρχει μια γενοκτονία αλλά αυτή την χρονική στιγμή πιο σπουδαίο είναι να συζητήσουμε, να συνδεθούμε να βρούμε τα κοινά μας σημεία για μια ειρηνική πορεία….


«Με διάθεση αυτοκριτικής»
...Δεν συζητήσαμε σε βάθος. Θα έλεγα ότι κυρίως είναι μια άποψη της Αριστεράς σήμερα όπως εκφράζει τους ιστορικούς μας π.χ. της Αναγνωστοπούλου…
...Δεν ασχοληθήκαμε ποτέ σοβαρά με τα προσφυγικά σωματεία….
...Δεν είναι μόνο τα Ποντιακά σωματεία (και καλά κάνουνε και είναι σπουδαίο αυτό υπάρχει ένας κόσμος που θέλει να εκφραστεί να μάθει για την Ποντιακή διάλεκτο. Δεν είναι άσχημο αυτό, αντίθετα από μια μερίδα της Αριστεράς κυρίως της αθηναικής νομεκλατούρας θεωρείται η ενασχόληση με τα ζητήματα αυτά σαν περιθωριακό γεγονός σαν φορκλορισμός ίσως ακόμα και συντηρητισμός.

Αυτό είναι λάθος. Ο πολιτισμός κάθε τόπου και κάθε λαού είναι πολύ σπουδαίο πράγμα. Τώρα νομίζω διεξάγεται μια συζήτηση για τα ζητήματα αυτά. Εμείς που το ζούμε εκεί και παλεύουμε ο ΣΥΡΙΖΑ εδώ και μία εικοσαετία ο Συνασπισμός δηλαδή και είναι πολύ σπουδαίο αυτό. Βλέπουμε πια ότι τα στρώματα αυτά θέλουν επικοινωνία. Πρέπει να παρέμβουμε εκεί διότι αλλιώτικα τα αφήνουμε στους διάφορους πολιτικάντηδες ή κάποιους που τα μετατρέπουνε σε χώρους ψυχαγωγίας.

Στέργιος Θεοδωρίδης:
Αν κοιτάξουμε προς τα πίσω με μια διάθεση αυτοκριτικής και κοιτάζοντας στα μάτια τον κόσμο γιατί αυτό θέλουμε να είμαστε δεν θα πούμε μόνο αυτό.
«Αρχίζει και το ψηλαφεί»

Το θέλησαν οι καιροί σε αυτήν την Αριστερά να εναποθέτει ο λαός όλες τις ελπίδες και όλο το βάρος να βγάλει την χώρα από αυτό το τέλμα αυτό το τέλμα που υπάρχει σήμερα κοινωνικό,οικονομικό, πολιτισμικό τέλμα το βλέπουμε για να το πετύχει αυτό ένα από αυτά το οποίο θα πρέπει να περιγράψει ένα όνειρο ένα όνειρο που θα καλέσει το λαό ένα από αυτά τα στοιχεία του ονείρου της λαϊκής συνείδησης δηλαδή για να μπορεί ο απλός ο κόσμος να το φέρουμε τούμπα όλο αυτό το πράγμα είναι και η βαθιά γνώση της ιστορίας νομίζω ότι η σημερινή συζήτηση εκδήλωση συγκέντρωση της νομαρχιακής επιτροπής αρχίζει και και ψηλαφεί αυτό το θέμα από μια σκοπιά ορθή…


Βλάσης Αγτζίδης:
…Εγώ θα μιλήσω ως ιστορικός και ως άνθρωπος που παρακολούθησα από την πρώτη ημέρα το θέμα της γενοκτονίας. Νομίζω ότι η ερώτηση του κ. Περπερίδη είναι εξαιρετικά καίρια αγγίζει την πραγματικότητα. Έχει δύο σκέλη. Πρώτον να πούμε ότι η όλη κατάκτηση περί γενοκτονίας και όλος αυτός ο προβληματισμός δηλαδή η ανάδυση στην επιφάνεια μιας ξεχασμένης ιστορίας όχι τυχαία αλλά ως επίσημες κρατικές πολιτικές έγινε μόλις την δεκαετία του ‘80 και ξεκίνησε μπορούμε να πούμε από δύο χώρους διαφορετικούς. Ο ένας χώρος ήταν στα αριστερά του ΠΑΣΟΚ με τον Χαραλαμπίδη. Ένας άλλος χώρος πολύ μικρότερος και τελείως διαφορετικός ήταν μια ομάδα που προερχόταν από την μαοϊκή Αριστερά.

Από αυτούς ξεκίνησε και ξέρετε η συνάντηση την δεκαετία ‘85-95 συνάντησε μια απόλυτη αντίδραση από αυτό που τότε θα λέγαμε Δεξιά. Έχουμε ας πούμε τον μεγάλο τον Ισαάκ Λαυρεντίδη κορυφαίο Πόντιο συντηρητικό παρ’ ότι Καρσλής ο οποίος έλεγε ότι δεν έγινε Γενοκτονία, δεν υπήρχε γενοκτονία (δημοσίως) και βεβαίως έχουμε και την αντίδραση όλου του κράτους.

Θυμάμαι τότε εμείς ζούσαμε στην Καλλιθέα προσπαθούσαμε με τα φτωχά μας μέσα μια προσπάθεια προβολής και.. να έρχεται η ασφάλεια να ρωτάει. Θα μάθουμε πολλά χρόνια μετά ποιοι είναι αυτοί οι Πόντιοι τροτσκιστές. Εμείς δεν είχαμε καμία θέση με τους τροτσκιστές διότι οι πρώτες μας διακηρύξεις μιλούσαν για γενοκτονία από τον τουρκικό εθνικισμό, μιλούσαν για την εξόντωση του Ελληνισμού από τη μητέρα Πατρίδα και για τις σταλινικές διώξεις. Αυτό δεν κολλούσε πουθενά σε όλα τα σχήματα της ασφάλειας εκείνη την εποχή. Βεβαίως βγήκε από εκεί το κίνημα πήρε την πορεία του μετά από το ‘88 γίνεται κοινό κτήμα γίνονται και δύο ημέρες μνήμης για τον Πόντο για όλη την Μ. Ασία και λοιπά. Η Αριστερά είναι ένα πολυσύνθετο φαινόμενο.


«Θα μπορούσε να είναι διαφορετικά
Πέρα από την επίσημη Αριστερά πέρα από τα κόμματα είναι ένα πολύ σύνθετο φαινόμενο που όσον αφορά σε αυτήν την ιστορία που συζητούμε σχετίζεται με εκείνη την περίοδο που διαμορφώνεται ο χάρτης της Ευρώπης και της Ανατολής. Είναι μια πολύμορφη Αριστερά είναι ένα άλλο θέμα και μακάρι να το κάνετε κάποια στιγμή.

Η δική μου εκτίμηση μετά από 25 χρόνια ερευνητικής δουλειάς πάνω στα ζητήματα αυτά αλλά και των Ποντίων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης εκτιμώ ότι εκείνο το πολιτικό πείραμα ‘17-‘37 των Ποντίων κομμουνιστών στην Σοβιετική Ένωση που βρέθηκαν στην καρδιά του σοβιετικού πειράματος δεν ήταν στο περιθώριο όπως ήταν η Ελλάδα. Ξέρετε η Ελλάδα στους σχεδιασμούς της Κομιντέρν ήταν μια χώρα ...τεταρτεύουσα. Το κύριο βάρος στην Βαλκανική το έριχναν στην Βουλγαρία γιατί δεν ήταν ισχυρή χώρα η Ελλάδα. Ήταν αδιάφορη για την Κομιντέρν ήταν απλά μια απλή ενότητα προς τους δυτικούς. Η μοναδική ελληνική ομάδα κομμουνιστικής εκδοχής που βρέθηκε στην καρδιά του πειράματος ήταν οι Πόντιοι της Σοβιετικής Ένωσης με κατακτήσεις πολιτισμικές και πολιτικές. Τέσσερις αυτόνομες ελληνικές περιοχές σοβιετικές δημιουργούνται. Έχουμε τον Τριανταφύλλωφ από το Καρς τον υψηλότερο Έλληνα στην σοβιετική ιεραρχία διοικητή της Ερυθράς Αεροπορίας. Θάφτηκε το ‘32 εκεί στο τοίχο του Κρεμλίνου μαζί με τους ηγέτες.

Εκείνο λοιπόν αν το δούμε ως ελληνική Αριστερά εκείνο το πείραμα των Ποντίων το οποίο συνέτριψε ο Σταλινισμός το ‘37 βεβαίως είναι πολύ σημαντικό. Τώρα αυτό που επιβίωσε στην Ελλάδα ως ΚΚΕ αλλά και μετά δηλαδή ως μία από τις πολλές εκδοχές που είχε η Αριστερά επιβίωσε μόνο μια αυτή στον βαλκανικό Νότο.

Έτσι αποδείχθηκε ότι η ιστορική μοίρα θα μπορούσε να είναι κάτι διαφορετικό. Επίσης καθοριστικό ρόλο έπαιξε και η δομή η Κομιντέρν και τα παραρτήματά της άρα λοιπόν εκείνο το πρότυπο της σοβιετικής εξωτερικής πολιτικής που ερμήνευσε τα μικρασιατικά με ένα τρόπο τελείως λανθασμένο ήρθε να επιβληθεί στην ελληνική αριστερή ερμηνεία για πολλές δεκαετίες.

Μόνο στην δεκαετία του ‘80 αναιρέθηκε και πάρα πολύ δύσκολα. Και είμαστε σε μια διαδικασία ουσιαστικά συζήτησης ζύμωσης παράθεσης και νομίζω ότι είναι πάρα πολύ γοητευτικό αυτό που συμβαίνει αυτή την στιγμή για όλα αυτά τα θέματα.

Είναι κάτι που εξελίσσεται και εμείς αυτοί την στιγμή είμαστε κομμάτι αυτής της εξέλιξης…».

Πηγή: Μαχητής

Η προσφορά του Πολυχρόνη Ενεπεκίδη

Η προσφορά του Πολυχρόνη Ενεπεκίδη
Η προσφορά του Πολυχρόνη Ενεπεκίδη

του Φόρη Πεταλίδη

Η κοινότητα των ιστορικών, ο ελληνισμός και ιδιαίτερα οι προσφυγικής καταγωγής πολίτες έχασαν έναν άξιο ερευνητή της σύγχρονης ιστορίας. Πλήρης ημερών σε ηλικία 97 ετών «έφυγε», στη Βιέννη, όπου ζούσε, ο Πολυχρόνης Ενεπεκίδης, ιστορικός, συγγραφέας, βυζαντινολόγος και καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βιέννης, ο οποίος με τις έρευνές του έδωσε στην ιστορική έρευνα στα αρχεία μας πολύτιμες πληροφορίες για τα γεγονότα που συνέβησαν τον περασμένο αιώνα. Υπήρξε ο πρώτος Ελληνας ιστορικός που μελέτησε συστηματικά τα αυστριακά και γερμανικά αρχεία που αφορούσαν την περίοδο 1909 - 1918 που αφορούσαν τα τραγικά γεγονότα της Ανατολής και ιδιαίτερα του Πόντου, μιας και ο ίδιος ποντιακής καταγωγής γεννήθηκε το 1917 στην Αμισό της ποντιακής γης. Ηταν από τους πρώτους που αποκάλυψε τη γενοκτονική πρακτική των Νεοτούρκων εθνικιστών, όπως αυτή αποκαλυπτόταν αβίαστα μέσα από αυτές τις επίσημες πηγές.

Μάλιστα σε μία από τις δημόσιες διαλέξεις του στις αρχές της δεκαετίας του 2000 στην Αθήνα και συγκεκριμένα στους Αργοναύτες - Κομνηνούς, αποκάλυσε πως όταν το 1958 - 59 πραγματοποιούσε τις έρευνές του στα επίσημα αυστριακά αρχεία που μόλις είχαν παραδοθεί στους ερευνητές και είχε συγκεντρώσει πλήθος εγγράφων που αφορούσαν τις βιαιοπραγίες κατά του ελληνικού πληθυσμού, ο τότε υπουργός Εξωτερικών της Αυστρίας Κουρτ Βαλτχάιμ, ο οποίος αργότερα έγινε γενικός γραμματέας του ΟΗΕ και πρόεδρος της Αυστρίας, τον ενημέρωσε ότι δύο επιφανείς Ελληνες πολιτικοί, με παρέμβασή τους, ζητούσαν την απαγόρευση της έρευνας. Κι όπως αποκάλυψε, αυτοί οι δύο πολιτικοί ήταν ο τότε υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Αβέρωφ και ο Παναγιώτης Πιπινέλης. Το σκεπτικό τους ήταν ότι η δημοσίευση αυτών των στοιχείων στην Ελλάδα θα μπορούσε να προκαλέσει εμπλοκή στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Ο Πολυχρόνης Ενεπεκίδης φυσικά δεν έκανε πίσω, η αλήθεια δεν βλέπτει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αλλά συνήθως η υποχωρητικότητα. Επίσης σε ένα συνέδριο που έγινε στην Καμαλαριά της Θεσσαλονίκης το Μάιο του 2007 από τον Σύλλογο Ποντίων Καυκασίων, ο Πολυχρόνης Ενεπεκίδης ανέφερε πως η εξόντωση και η αφομοίωση των ελληνικών πληθυσμών στην Οθωμανική Αυτοκρατορία ήταν σύνηθες γεγονός. Μου ανέφερε μάλιστα μία χαρακτηριστική περίπτωση που στην Τραπεζούντα, πριν τα γεγονότα της γενοκτονίας, τον 18ο αιώνα, ένας Ελληνας πολίτης εδάρη μέχρι θανάτου, μόνο και μόνο επειδή ήταν Ελληνας. Ηταν απόλυτος σε όσα έλεγε, γιατί τα στήριξε στη γνώση των αρχειακών πηγών μέσα από την έρευνα και ήταν ο πρώτος που μίλησε για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου από τους Τούρκους και για τις λευκές πορείες θανάτου των αμάχων.