Κυριακή 1 Μαΐου 2016

Τις παραδοσιακές αυγομαχίες πραγματοποιεί ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυροβάτου

Τις παραδοσιακές αυγομαχίες πραγματοποιεί ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυροβάτου
Τις παραδοσιακές αυγομαχίες πραγματοποιεί ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυροβάτου

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυροβάτου Δράμας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στις παραδοσιακές Αυγομαχίες Μαυροβάτου, που θα διεξαχθούν την Δεύτερη μέρα του Πάσχα, Δευτέρα 2 Μαΐου 2016 και ώρα 5 το απόγευμα, στον αύλειο χώρο του Δημοτικού σχολείου, στο Μαυρόβατο.

Καλούνται οι συμμετέχοντες να έχουν 30 αυγά, βρασμένα, αλλά όχι βαμμένα, ενώ οι μικροί μας φίλοι που θέλουν να λάβουν συμμετοχή, μόνο 10.

Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν χορευτικά συγκροτήματα και θα μας κρατήσουν συντροφιά με χορούς από το ΚΑΡΣ πραγματοποιώντας, έτσι, αντάμωμα απανταχού Καρσλήδων.

Η συμμετοχή τόσο στο χώρο της εκδήλωσης όσο και στις αυγομαχίες, είναι δωρεάν.

Ποντιακή βραδιά από το Σύλλογο Αγάπης Γρεβενών "Η Γαλίανα"

Ποντιακή βραδιά από το Σύλλογο Αγάπης Γρεβενών "Η Γαλίανα"
Ποντιακή βραδιά από το Σύλλογο Αγάπης Γρεβενών "Η Γαλίανα"

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αγάπης Γρεβενών "Η Γαλίανα" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου, στην Ποντιακή βραδιά που διοργανώνει την Κυριακή του Πάσχα, 1 Μαΐου 2016 στις 9:30 μ.μ., στο κέντρο "Πανόραμα" στη Μυρσίνη Γρεβενών.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Γιάννης Κουρτίδης, τραγούδι
- Άκης Σιαμίδης, λύρα - τραγούδι
- Κώστας Σιδηρόπουλος, λύρα
- Τάσος Ματσαρίδης, αγγείο
- Κώστας Μπαρμπαρούσης, αγγείο
- Τόλης Αντωνιάδης, νταούλι
- Γιώργος Φουντουκίδης, αρμόνιο

Τιμή Εισόδου: 5 Ευρώ.

Για πρώτη φορά η τέχνη του σκίτσου στα Ποντιακά (Video)

Για πρώτη φορά η τέχνη του σκίτσου στα Ποντιακά (Video)
Για πρώτη φορά η τέχνη του σκίτσου στα Ποντιακά (Video)

Παιδιά μαθαίνουν να σχεδιάζουν σκίτσα στα Ποντιακά. Η πρωτοβουλία ανήκει στον δάσκαλο εκμάθησης σκίτσου, Δημήτρη Νικολαΐδη, ο οποίος ξεκίνησε την προσπάθεια με στόχο να διατηρηθεί από τις νέες γενιές και να διαδοθεί η ποντιακή διάλεκτος. Για το λόγο αυτό έγραψε κι ένα εγχειρίδιο, που βοηθά μικρούς και μεγάλους να μάθουν να σχεδιάζουν σκίτσα στα ποντιακά.

«Μεγάλωσα ακούγοντας ιστορίες για τον Πόντο, για τη γενοκτονία των προγόνων μου. Θέλησα να κάνω κάτι για να τιμήσω όλους αυτούς τους ανθρώπους και να βοηθήσω στην διατήρηση της ποντιακής διαλέκτου. Για ‘όπλο» έχω το πενάκι μου και έτσι σκέφτηκα να δημιουργήσω σκίτσα στα ποντιακά», λέει ο κ. Νικολαΐδης.

Για πρώτη φορά η τέχνη του σκίτσου στα Ποντιακά (Video)

Με πολύ μεράκι, κόπο και με τη βοήθεια της Αλκμήνης Θεοδωρίδου, πιστοποιημένης καθηγήτριας εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου, κυκλοφόρησε πέρυσι το εγχειρίδιο που καθοδηγεί όποιον ενδιαφέρεται να μάθει να κάνει σκίτσα στα ποντιακά. Πολλά χρόνια πριν είχε αρχίσει να διδάσκει σε δεκάδες ελληνόπουλα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στη Γερμανία πως να σχεδιάζουν σκίτσα.

«Κάθε φορά η παρέα των παιδιών που διψούν για να μάθουν να κάνουν σκίτσα μεγαλώνει και όλοι μαζί σκιτσάρουμε, με λίγα ποντιακά και πολλές γραμμές. Με αυτό τον τρόπο συνδυάζουμε την γνώση του σκίτσου με την εκμάθηση της ποντιακής διαλέκτου μέσα από την καθημερινότητα μας», τονίζει.

Επισημαίνει ακόμη πως τα μαθήματα παρακολουθούν και αρκετοί γονείς. «Η συμμετοχή των μεγαλύτερων στα μαθήματα μου δίνει χαρά γιατί έτσι συνδέονται οι γενιές και δημιουργούν από κοινού επικοινωνώντας στα ποντιακά», υπογραμμίζει.

Ο κ. Νικολαΐδης εξηγεί πως μέσα από την πολύχρονη διδασκαλία εκμάθησης σκίτσου διαπιστώνει πως τη σημερινή εποχή η ποντιακή διάλεκτος έχει δυνατότητες να εξελιχθεί και μάλιστα να χρησιμοποιηθεί ως γλώσσα επικοινωνίας.

Καλομηνάς - Ο Μάϊος στον Πόντο

Καλομηνάς - Ο Μάϊος στον Πόντο
Καλομηνάς - Ο Μάϊος στον Πόντο

Σύμβολο της άνοιξης και της νεότητας ο μήνας των λουλουδιών, της βλάστησης και της καρποφορίας στον Πόντο ο Μάιος λεγόταν Καλομηνάς, από το επίθετο καλός και το ουσιαστικό μήνας.

Έρθεν ο Καλομηνάς, πία γάλαν, αν πεινάς. Όνταν έρτ’ ο Καλομηνάς, φυτρώνε τα χορτάρια, ντ’ έμορφα επρασίντσανε τα τσόλια τα παρχάρια.

Το πρωί της 1ης του Καλομηνά, έτρωγαν άρτο που είχαν φυλάξει από τη Μ. Πέμπτη, έπιναν γάλα, έβγαζαν τα ζώα από το μαντρί και τα οδηγούσαν στη βοσκή αφού τα στόλιζαν με πολύχρωμες κορδέλες, «τραχολίδια», και με κουδούνια. Τα οδηγούσαν κρατώντας στο χέρι βέργες από ανθισμένες αγριοτριανταφυλλιές, που τις έλεγαν μασούρας.

Στον Πόντο ο Μάιος συνδεόταν με δοξασίες και προλήψεις. Οι κάτοικοι πίστευαν ότι κινδύνευαν από μάγια και γι’ αυτό εκείνη την ημέρα προσπαθούσαν όλοι να προφυλαχθούν με σκόρδα, κρεμμύδια και μαγιοβότανα. Σύμφωνα με το έθιμο, κρεμούσαν στα σπίτια στεφάνια, σύμβολα της δροσιάς και της δύναμης της μαγιάτικης φύσης, θεωρώντας ότι θα τους μεταδοθεί η υγεία και η ζωντάνια της φύσης. Η έξοδος των αγελάδων για τις εαρινές βοσκές έπρεπε απαραίτητα να γίνει την πρωτομαγιά. Στα τέλη του Μαΐου θα άρχιζε η ομαδική μετάβαση των ζώων στους ορεινούς βοσκότοπους (παρχάρια).

Το Μάιο στον Πόντο γιόρταζαν τη μνήμη του Αγίου Χριστόφορου, μεγαλομάρτυρα από τα αρχαία Σούρμενα του Πόντου.

Η Ανάσταση στον Πόντο

Η Ανάσταση στον Πόντο
Η Ανάσταση στον Πόντο

Απόσπασμα από το κείμενο: Η Λαμπρή και τα Λαμπροήμερα στον Πόντο

Η Ανάσταση δε γινόταν τα μεσάνυχτα, όπως σήμερα, αλλά στις 3 τα ξημερώματα (συνήθεια που απαντάται και στους Βυζαντινούς). Όπου δεν επιτρεπόταν να χτυπούν καμπάνες (γιατί υπήρχε και αυτή η απαγόρευση), ο «ζαγκότζ΄», κάτι σαν νυχτοφύλακας ή ο καντηλανάφτης ή ο «πασβάντης», χτυπούσαν πόρτα-πόρτα σ΄όλα τα σπίτια του χωριού για να τους ειδοποιήσουν ότι πλησιάζει η ώρα της Ανάστασης.

Η Αναστάσιμη Λειτουργία γινόταν συνήθως στο προαύλιο της εκκλησίας ή στο προαύλιο κάποιου παρεκκλησιού, έξω από το χωριό. Με το «Χριστός Ανέστη!» «Αληθώς Ανέστη!», αναστατωνόταν το Σύμπαν!  Άρχιζε μια σειρά πυροβολισμών που αντιλαλούσαν στα γύρω φαράγγια. Μια μάχη κανονική με «τζερτζιφελέκια», στεφάνια δηλαδή από φυσέκια που έριχναν διαδοχικά, αλλά και ρουκέτες, που τις ονόμαζαν «τηλέγραφον». Συνηθιζόταν μάλιστα και στον Πόντο το φαινόμενο του ρουκετοπόλεμου, όταν δύο ενορίες ήταν σε μικρή απόσταση μεταξύ τους. Έπαιρναν οι δύο ομάδες την κατάλληλη θέση στα «κάστρα» ή αλλιώς στα «ταπία» και ξεκινούσε η μονομαχία. Κατασκεύαζαν και ξύλινα καράβια, γεμάτα από φυσέκια και τα άναβαν. Έριχναν ακόμη και πυροτεχνήματα στον ουρανό, τα λεγόμενα «χαβά φουσέκια» ή «χαβανλία φυσέκια» και γινόταν, όπως χαρακτηριστικά έλεγαν, «Ανάστα ο Θεός ». Έτσι, με το σοβαρό επιχείρημα της θρησκευτικής εορτής, η Λαμπρή μετατρεπόταν σε παλλαϊκή συγκέντρωση και εθνική γιορτή.

Κανείς δεν έφευγε πριν την απόλυση της Εκκλησίας, δηλαδή πριν από την αυγή. Στο τραπέζι, πριν το φαγητό, συνήθιζαν τη ρήση: «Ση Χριστού τ΄όνομαν και ση διαβόλ΄την σπάσ΄». Δεν έτρωγαν μαγειρίτσα, ούτε αρνί, άλλωστε δε συνήθιζαν να σφάζουν μικρά ζώα. Το τραπέζι της Λαμπρής έμοιαζε με το χριστουγεννιάτικο: βραστή κότα, φούστορον (ομελέτα), κασέρι, παστουρμά (συνηθιζόταν στην Τραπεζούντα, μόνο τη Λαμπρή) και κρασί (τα Λαμπροήμερα δεν έπιναν συνήθως το τσίπουρο).

Ένα πολύ ενδιαφέρον έθιμο που διατηρείται ακόμη και σήμερα σε κάποιες περιοχές (κυρίως από Ατάπαζαρληδες Πόντιους), είναι οι αυγομαχίες. Ιδιαίτερος ήταν ο τρόπος που προετοίμαζε ο καθένας τα αυγά με τα οποία θα διαγωνιστεί. Κάποιες φορές ζέσταινε τη μύτη του αυγού στη στάχτη, για να δυναμώσει ή τρυπούσαν το αυγό, το άδειαζαν και το γέμιζαν με πίσσα. Άλλες φορές χρησιμοποιούσε και αυγό «ταϊγάνας», δηλαδή φραγκόκοτας. Η αναμέτρηση κρατούσε τρεις μέρες και συνήθως ανακηρυσσόταν και επισήμως πρωταθλητής. Σε κάποιες περιοχές του Πόντου, συνέχιζαν τις αυγομαχίες και του Αγίου Γεωργίου, αν η Λαμπρή προηγείτο.

Μετά τη Διπλανάσταση, ξεκινούσαν οι επισκέψεις (παρέες-παρέες) στα σπίτια. Το τραπέζι ήταν στρωμένο για τον κάθε ενδεχόμενο επισκέπτη. Οι παρέες ξεκινούσαν από τα συγγενικά σπίτια, κατόπιν τα φιλικά και δεν παρέλειπαν και τους πονεμένους, τους πενθούντες. Τα παιδιά, καλωσορίζοντας την Άνοιξη και καρτερώντας τη μετάβασή τους στα παρχάρια (βοσκότοπους), ξεκινούσαν τα παιχνίδια στη φύση με τα σπασμένα αυγά, το «κύλισμαν», τη «νίμε». Όλοι, είχαν έναν ξεχωριστό λόγο χαράς:

Σα τρία Λαμπροήμερα τα τέρτια όλια ανασπάλκουν...
Αποθαμέν΄πα χαίρουνταν, θ΄άφτ΄ν ατ΄ς πολλά κερία...
αμαρτωλοί πα χαίρουνταν, θα πά΄νε εσχωρίουν...
οι γεροντάδες χαίρουνταν, θα πά΄νε κοινωνίζ΄νε...

Αξίζει να σημειωθεί πως ένα όνειρο πολλών Ποντίων ήταν να γίνουν «χατζήδες», να περπατήσουν δηλαδή από τον Πόντο μέχρι τα Ιεροσόλυμα και να προσκυνήσουν τον Άγιο Τάφο. Πολλοί επέλεγαν να πραγματοποιήσουν αυτό το προσκύνημα τη Λαμπρή, ύστερα από πολύμηνη προετοιμασία, ευχέλαια, εξομολόγηση και ποικίλα έξοδα. Πολλοί Πόντιοι γίνονταν «χατζήδες» και για το λόγο αυτό διατηρούν ακόμη πολλά ονόματα από την Αγία Γραφή (Αβραάμ, Ισαάκ, Ιακώβ, Γεσθημανή, Μυροφόρα κ.ά.).

Έτσι, τα τρία Λαμπροήμερα τα μαγαζιά των Ποντίων ήταν κλειστά. Αν αναλογιστεί κανείς ότι, ιδίως στην Τραπεζούντα, μεγάλο μέρος των εμπορικών καταστημάτων ήταν σε χέρια ελληνικά, όλη η πόλη βίωνε την αργία και την εορταστική ατμόσφαιρα της Λαμπρής. Ήταν άλλωστε πολύ συνηθισμένη και η ευχή «Χριστός Ανέστη-Αληθώς Ανέστη» και στα τουρκικά «Kristos dirildi-Gerçekten dirildi».

Το «Χριστός Ανέστη» ακούστηκε για πρώτη φορά στον Πόντο εννέα περίπου δεκαετίες μετά την ανταλλαγή, Δεκαπενταύγουστο, όταν δόθηκε ειδική άδεια και επαναλειτούργησε η Παναγία Σουμελά. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, φανερά συγκινημένος, πήρε την πρωτοβουλία και έψαλλε: Χριστός Ανέστη εκ νεκρών, θανάτῳ θάνατον πατήσας...

Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά με Υγεία!

Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά με Υγεία!
Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά με Υγεία!

Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά με υγεία σε όλους.

Το Αναστάσιμο Φως αποτελεί μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας για όλο τον κόσμο!



Θεόφιλος Κωτσίδης


Σάββατο 30 Απριλίου 2016

Ποντιακές αυγομαχίες πραγματοποιούν και φέτος Θρυλόριο

Ποντιακές αυγομαχίες πραγματοποιούν και φέτος Θρυλόριο
Ποντιακές αυγομαχίες πραγματοποιούν και φέτος Θρυλόριο

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς», σας προσκαλεί στις καθιερωμένες «Αυγομαχίες», που θα πραγματοποιηθούν στην αίθουσα εκδηλώσεων της πρώην Κοινότητας Θρυλορίου, τη Δευτέρα 2 Μαΐου και ώρα 5:30 μ.μ.

Φέτος την ημέρα αυτή θα διαγωνιστούν μόνο οι μικροί «Αυγομάχοι», διότι οι μεγάλοι θα συμμετάσχουν στις 11ες Περιφερειακές Αυγομαχίες, που θα πραγματοποιηθούν επίσης στο Θρυλόριο, το Σάββατο 7 Μαΐου 2016.

Καλούνται λοιπόν οι «Αυγομάχοι» από 7 ως 16 χρονών να συμμετάσχουν στις «Αυγομαχίες» με 15 άβαφα αυγά κότας, τα οποία θα εξεταστούν από την επιτροπή, και γι’ αυτό θα πρέπει να προσέλθουν στην αίθουσα της πρώην Κοινότητας Θρυλορίου μισή ώρα νωρίτερα, δηλαδή στις 5:00 μ.μ.

Τα ιερά λείψανα του Οσίου Γεωργίου Καρσλίδη υποδέχθηκαν οι πιστοί στη Δράμα

Τα ιερά λείψανα του Οσίου Γεωργίου Καρσλίδη υποδέχθηκαν οι πιστοί στη Δράμα
Τα ιερά λείψανα του Οσίου Γεωργίου Καρσλίδη υποδέχθηκαν οι πιστοί στη Δράμα

Την πόλη της Δράμας επισκέφθηκε ο Όσιος πατήρ ημών Γεώργιος Καρσλίδης για τρεις ημέρες, προς αγιασμό και ενίσχυση του πιστού λαού της στον πνευματικό αγώνα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Την Παρασκευή 8 Απριλίου το απόγευμα, η λάρνακα των χαριτόβρυτων ιερών λειψάνων του Οσίου μεταφέρθηκε από την Ιερά Μονή Αναλήψεως Ταξιαρχών (Σίψας) στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, όπου και τοποθετήθηκε για προσκύνηση.

Στη συνέχεια εψάλη η Δ Στάση των χαιρετισμών από το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Δράμας κ. Παύλο, ο οποίος και μίλησε επίκαιρα. Στο αναλόγιο έψαλε η χορωδία του Μοσυικού Σχολείου Δράμας υπό την διεύθυνση του καθηγητού κ. Κωνσταντίνου Παυλίδη.

Το Σάββατο 9 Απριλίου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας και ετέλεσε το τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο του π. Ιωάννη Γκαϊτατζή.

Τα ιερά λείψανα του Οσίου Γεωργίου Καρσλίδη υποδέχθηκαν οι πιστοί στη Δράμα

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας στον ίδιο ιερό ναό τελέσχθηκε Αρχιερατικός Εσπερινός χοροστατούντος του σεπτού ποιμενάρχη.

Την Κυριακή 10 Απριλίου τελέσθηκε στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου δισαρχιερατική πανηγυρική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεοκλήτου, ο οποίος εκήρυξε το θείο λόγο, και του Μητροπολίτου κ. Παύλου.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας εψάλησαν τα εγκώμια του Οσίου  Γεωργίου και ακολούθησε λιτάνευση της λάρνακας του Οσίου στο κέντρο της πόλης με τη συμμετοχή του Ιερού κλήρου της πόλης της Δράμας, των Αρχών και του ευσεβούς λαού.

Μετά το τέλος της λιτανείας εψάλη η παράκληση του Οσίου στον κατάμεστο ιερό ναό του Αγίου Νικολάου και η λάρνακα με τα χαριτόβρυτα ιερά λείψανα του Οσίου μεταφέρθηκε στην Ιερά Μονή Αναλήψεως (Σίψα), αφήνοντας τη χάρη και την ευλογία της στις καρδιές του φιλοχρίστου μαρτυρικού λαού της Δράμας.

Με άρωμα Ανατολής η βραδιά της Ευξείνου Λέσχης Τρικάλων

Με άρωμα Ανατολής η βραδιά της Ευξείνου Λέσχης Τρικάλων
Με άρωμα Ανατολής η βραδιά της Ευξείνου Λέσχης Τρικάλων

Το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016 πραγματοποιήθηκε ο ετήσιος χορός της «Ευξείνου Λέσχης Ποντίων & Μικρασιατών Ν. Τρικάλων», με έντονο άρωμα Ανατολής. Η βραδιά φέτος ήταν αφιερωμένη στη Μικρά Ασία και καλεσμένη του συλλόγου ύστερα από απαίτηση πολλών μελών ήταν η ερμηνεύτρια Ντιλέκ Κοτς, η οποία στην αρχή του προγράμματός της ευχαρίστησε το σύλλογο για την πρόσκληση και τον συνεχάρη για το έργο του. Καθ’όλη τη διάρκεια της βραδιάς το κέφι ήταν αμείωτο με μικρασιάτικους χορούς και τραγούδια, τα οποία με τη βελούδινη φωνή της η Ντιλέκ Κοτς απέδωσε στην αυθεντική τους μορφή, ενώ δεν έλειψαν και οι ποντιακοί χοροί και τραγούδια.

Ο Πρόεδρος του συλλόγου Κοσμάς Αποστολίδης απεύθυνε σύντομο χαιρετισμό αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην επέτειο των 20 χρόνων από την ίδρυση του συλλόγου και ευχαρίστησε όλους όσους στηρίζουν το σύλλογο. Στο χορό παραβρέθηκαν εκτός από μέλη του συλλόγου, πολλοί φίλοι, αλλά και αντιπροσωπείες τοπικών και όχι μόνο συλλόγων, αποδεικνύοντας τις αγαστές σχέσεις συνεργασίας και την ανταπόκριση στο έργο του συλλόγου. Συγκεκριμένα, παραβρέθηκαν το Κέντρο Χορού Τρικάλων «Τρίκκη», ο Σύλλογος Ποντίων Λάρισας, ο Λαογραφικός Χορευτικός Όμιλος Τρικάλων «ο Ασκληπιός», ο Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Σωτήρα Τρικάλων, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πύλης, ο Σύνδεσμος Απανταχού Ορθοβουνιωτών Καλαμπάκας, ο Εκπολιτιστικός Λαογραφικός Όμιλος Καλυβίων, ο Σύνδεσμος Περιβολιωτών Τρικάλων, ο Μορφωτικός Σύλλογος Λεπτοκαρυάς Τρικάλων, ο Εκπολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος Νεάπολης «Πελασγός» και ο Μουσικός Σύλλογος Φαρκαδόνας «Αμφίων».


Ιδιαίτερη μνεία στο Σύλλογο Μικρασιατών Νικομήδειας «οι Κιζδερβενιώτες» από τη Θεσσαλονίκη με τον οποίο η Εύξεινος Λέσχη έχει αδελφοποιηθεί και διατηρεί χρόνιες και άριστες σχέσεις συνεργασίας. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας αντιπροσωπεία του συλλόγου συμμετείχε στην παρουσίαση χορών της Μικράς Ασίας από ομάδα των μικρών και μεγάλων χορευτών της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων & Μικρασιατών Ν. Τρικάλων σε επιμέλεια Αχιλλέα Λέρα.

Ο Σύλλογος θεωρεί παράλειψη να μην ευχαριστήσει όλους όσους τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση, όλους τους δωροθέτες, το ξενοδοχείο Αντωνιάδη στην Καλαμπάκα και το Βασίλη Γαλάνη που συνόδευσε με το νταούλι τον Κων/νο Κουλούμογλου στη λύρα.

Ποντιακά Πασχαλιάτικα Δίστιχα από τον Γιώργο Αμαραντίδη

Ποντιακά Πασχαλιάτικα Δίστιχα από τον Γιώργο Αμαραντίδη
Ποντιακά Πασχαλιάτικα Δίστιχα από τον Γιώργο Αμαραντίδη

Το Μ. Σάββατο στον Πόντο... και ο ρουκετοπόλεμος της Αναστάσιμης Λειτουργίας!

Το Μ. Σάββατο στον Πόντο... και ο ρουκετοπόλεμος της Αναστάσιμης Λειτουργίας!
Το Μ. Σάββατο στον Πόντο... και ο ρουκετοπόλεμος της Αναστάσιμης Λειτουργίας!
   
Απόσπασμα από το κείμενο: Η Λαμπρή και τα Λαμπροήμερα στον Πόντο
  
Το Μεγάλο Σάββατο ήταν μια μέρα που έπρεπε να γίνει «το άλλαγμαν», όλοι έκαναν μπάνιο, έβαζαν καθαρά και πολλές φορές καινούργια ρούχα, άλλαζαν σεντόνια και έπεφταν νωρίς για ύπνο. Η Ανάσταση δε γινόταν τα μεσάνυχτα, όπως σήμερα, αλλά στις 3 τα ξημερώματα (συνήθεια που απαντάται και στους Βυζαντινούς). Όπου δεν επιτρεπόταν να χτυπούν καμπάνες (γιατί υπήρχε και αυτή η απαγόρευση), ο «ζαγκότζ΄», κάτι σαν νυχτοφύλακας ή ο καντηλανάφτης ή ο «πασβάντης», χτυπούσαν πόρτα-πόρτα σ΄όλα τα σπίτια του χωριού για να τους ειδοποιήσουν ότι πλησιάζει η ώρα της Ανάστασης.

Η Αναστάσιμη Λειτουργία γινόταν συνήθως στο προαύλιο της εκκλησίας ή στο προαύλιο κάποιου παρεκκλησιού, έξω από το χωριό. Με το «Χριστός Ανέστη!» «Αληθώς Ανέστη!», αναστατωνόταν το Σύμπαν! Άρχιζε μια σειρά πυροβολισμών που αντιλαλούσαν στα γύρω φαράγγια. Μια μάχη κανονική με «τζερτζιφελέκια», στεφάνια δηλαδή από φυσέκια που έριχναν διαδοχικά, αλλά και ρουκέτες, που τις ονόμαζαν «τηλέγραφον». Συνηθιζόταν μάλιστα και στον Πόντο το φαινόμενο του ρουκετοπόλεμου, όταν δύο ενορίες ήταν σε μικρή απόσταση μεταξύ τους. Έπαιρναν οι δύο ομάδες την κατάλληλη θέση στα «κάστρα» ή αλλιώς στα «ταπία» και ξεκινούσε η μονομαχία. Κατασκεύαζαν και ξύλινα καράβια, γεμάτα από φυσέκια και τα άναβαν. Έριχναν ακόμη και πυροτεχνήματα στον ουρανό, τα λεγόμενα «χαβά φουσέκια» ή «χαβανλία φυσέκια» και γινόταν, όπως χαρακτηριστικά έλεγαν, «Ανάστα ο Θεός». Έτσι, με το σοβαρό επιχείρημα της θρησκευτικής εορτής, η Λαμπρή μετατρεπόταν σε παλλαϊκή συγκέντρωση και εθνική γιορτή.

Κανείς δεν έφευγε πριν την απόλυση της Εκκλησίας, δηλαδή πριν από την αυγή. Στο τραπέζι, πριν το φαγητό, συνήθιζαν τη ρήση: «Ση Χριστού τ΄όνομαν και ση διαβόλ΄την σπάσ΄». Δεν έτρωγαν μαγειρίτσα, ούτε αρνί, άλλωστε δε συνήθιζαν να σφάζουν μικρά ζώα. Το τραπέζι της Λαμπρής έμοιαζε με το χριστουγεννιάτικο: βραστή κότα, φούστορον (ομελέτα), κασέρι, παστουρμά (συνηθιζόταν στην Τραπεζούντα, μόνο τη Λαμπρή) και κρασί (τα Λαμπροήμερα δεν έπιναν συνήθως το τσίπουρο).

Παρασκευή 29 Απριλίου 2016

Ευχές από τους Ποντιακούς Συλλόγους για Καλή Ανάσταση και Χρόνια Πολλά

Ευχές από τους Ποντιακούς Συλλόγους για Καλή Ανάσταση και Χρόνια Πολλά
Ευχές από τους Ποντιακούς Συλλόγους για Καλή Ανάσταση και Χρόνια Πολλά

Οι Ποντιακοί Σύλλογοι από όλον τον κόσμο στέλνουν τα δικά τους μηνύματα και ευχές για Καλή ανάσταση και Χρόνια Πολλά με Υγεία σε όλο τον κόσμο. 
  

Τι ετοιμάζει το Pontos TV για το Πάσχα; (Video)

Τι ετοιμάζει το Pontos TV για το Πάσχα; (Video)
Τι ετοιμάζει το Pontos TV για το Πάσχα; (Video)

Οι παλιές νοικοκυρές διδάσκουν Ποντιακά παραδοσιακά έθιμα

Οι παλιές νοικοκυρές διδάσκουν Ποντιακά παραδοσιακά έθιμα
Οι παλιές νοικοκυρές διδάσκουν Ποντιακά παραδοσιακά έθιμα
της Όλγας Τσιούλφα

Φύλλα από τριαντάφυλλα ή μαϊντανό,  κρεμμυδόφυλλα, ξύδι και αλάτι, σπάγκος, ένα παλιό καλσόν και φυσικά τα αυγά. Αυτά είναι τα απαραίτητα υλικά για το παραδοσιακό βάψιμο των αυγών. Διαδικασία που ακολουθεί πιστά κάθε χρόνο η Ελευθερία Μαυρίδου, από το Θρυλόριο. Έμαθε αυτή τη διαδικασία από μικρή, παρέα με τη μητέρα και τη γιαγιά της και την επαναλαμβάνει κάθε χρόνο, επιλέγοντας να βάψει τα αυγά του Πάσχα με παραδοσιακό τρόπο. Έτσι θυμάται τα παιδικά της χρόνια και φυσικά προσφέρει στους επισκέπτες της πασχαλιάτικα βαμμένα αυγά, απαλλαγμένα από τα χημικά. Κάθε Μεγάλη Πέμπτη βάφονται τα αυγά και φέτος επέλεξε μαζί με την κόρη της Χρύσα Μαυρίδου,  να ανοίξει το σπίτι της στο "Χ" για να δείξει τον τρόπο.  

Τα κόκκινα πασχαλινά αβγά αποτελούν παράδοση αιώνων του ορθόδοξου κόσμου, αφού συμβολίζουν όχι μόνο το αίμα του Χριστού αλλά και τη χαρά της Ανάστασης. Το βάψιμο τους, γίνεται ανήμερα τη Μεγάλη Πέμπτη και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εθιμοτυπικού των ημερών, όπως και το τσούγκρισμα που γίνεται την ημέρα της Ανάστασης. Ωστόσο, από πού προήλθε η επιλογή του κόκκινου χρώματος, δεν είναι ξεκάθαρο, καθώς υπάρχουν διάφορες ερμηνείες και μύθοι.  Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, το Πάσχα βάφουμε κόκκινα τα αβγά, επειδή συμβολίζουν το αίμα του Χριστού, που έδωσε για τη σωτηρία του κόσμου. Τα αβγά βάφονται την Μεγάλη Πέμπτη, η οποία θεωρείται η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, τότε που ο Χριστός προσέφερε άρτο και κρασί ως συμβολισμό για το σώμα Του και το αίμα Του, έτοιμος να θυσιαστεί για να ελευθερώσει τον κόσμο από τα δεσμά της αμαρτίας.  

Την ημέρα αυτή οι νοικοκυρές εκτός από το βάψιμο των αυγών φρόντιζαν να κρεμούν ένα κόκκινο πανί στην αυλή του σπιτιού τους. Δείγμα πένθους για τη θυσία του Θεανθρώπου αποτελεί αυτή η παράδοση, που ακολουθεί επίσης κάθε χρόνο  η Ελευθερία Μαυρίδου. Τη Μεγάλη Πέμπτη σταυρώθηκε ο Χριστός, και αυτή την ημέρα βάφουμε τα αυγά και κρεμάμε στην αυλή μας ένα κόκκινο πανί, λέει στο "Χ". "Αυτά τα θυμόμαστε από τους γονείς μας, θυμάμαι ότι η  μητέρα μου μάζευε τα κρεμμυδόφυλλα και όταν πλησίασε το Πάσχα έβαφε τα αυγά. Είχε μεράκι η μητέρα μου και από εκείνη έμαθα και εγώ, όσο πρόλαβα".  

Η διαδικασία ξεκινά με το βράσιμο των κρεμμυδόφυλλων μέσα σε μία κατσαρόλα νερό, που περιέχει αλάτι και ξύδι. Νωρίτερα τα αυγά θα πρέπει να έχουν βγει από το ψυγείο προκειμένου να πάρουν θερμοκρασία δωματίου για να μη σπάσουν στη διαδικασία του βρασίματος. Ακολουθεί το προσεκτικό πλύσιμο τους και έπειτα η βύθιση στην κατσαρόλα με τα κρεμμυδόφυλλα. Όσες νοικοκυρές έχουν μεράκι μπορούν να κάνουν και σχέδια, όχι με αυτοκόλλητα, αλλά με φυσικό τρόπο. Εκεί ακριβώς χρειάζονται τα φύλλα από τα τριαντάφυλλα, τον μαϊντανό ή οποιαδήποτε άλλα επιθυμεί η νοικοκυρά. "Το φύλλο τυλίγει το αυγό και αυτό δένεται μέσα σε ένα καλσόν με σπάγκο. Έτσι μπαίνουν στο χρωματισμένο νερό και αποκτούν σχέδια που εντυπωσιάζουν κυρίως τα μικρά παιδιά, αλλά και τους μεγαλύτερους.  "Αυτό κάναμε στα σπίτια μας τη Μεγάλη Πέμπτη, τη Μεγάλη Παρασκευή πηγαίναμε όλη η οικογένεια στην εκκλησία, ακολουθούσαμε τον επιτάφιο", είπε η συμπολίτισσα μας. Η ίδια περιέγραψε την λαχτάρα με την οποία όλη η οικογένεια έκανε τις προετοιμασίες για το άγιο Πάσχα. Με την ίδια λαχτάρα συνεχίζει και σήμερα να βάφει με τον παραδοσιακό τρόπο τα αυγά της Λαμπρής, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν στο εμπόριο πολλές έτοιμες βαφές. "Συνεχίζω και το κάνω με τον τρόπο που το κάναμε παλιά, γιατί οι γονείς μας ήξεραν, οι μπογιές έχουν χημικά. Σπας το αυγό και βλέπεις το ασπράδι να είναι κατακόκκινο, ενώ με αυτό τον τρόπο μπορείς να το φας άφοβα", λέει.  

Η Ελευθερία Μαυρίδου θα γιορτάσει τις ημέρες του Πάσχα με την οικογένεια της καμαρώνοντας, γιατί βάζει το λιθαράκι της στη διατήρηση των ηθών και των εθίμων μας. Αυτό εξάλλου είναι ένας από τους λόγους που αγαπά ιδιαίτερα τον τόπο της, το Θρυλόριο.  

Πηγή: Χρόνος

"Του Πάθους και της Ανάστασης" από την Ένωση Ποντίων Δροσιάς (Video)

"Του Πάθους και της Ανάστασης" από την Ένωση Ποντίων Δροσιάς
"Του Πάθους και της Ανάστασης" από την Ένωση Ποντίων Δροσιάς

Η Ένωση Ποντίων Δροσιάς παρουσίασε το Σάββατο 23 Απριλίου 2016 στο Πνευματικό, Πολιτιστικό Κέντρο Δροσιάς το δρώμενο με τίτλο "Του Πάθους και της Ανάστασης".

Το τμήμα χορωδίας με τις ψαλμωδίες τους ύμνους και το Μοιρολόι της Παναγίας {Πόντου}, οι λύρες, οι αφηγήτριες, καθώς και η προβολή επίκαιρης ταινίας μικρού μήκους, έβαλαν, όσους βρέθηκαν εκεί, στο πνεύμα των Αγίων Ημερών ώστε με αυτόν τον τρόπο να μπορέσουν να ζήσουν όλες αυτές τις Άγιες Μέρες μέχρι την Ανάσταση μέσα στο νόημα της μεγάλης θυσίας του Ιησού που είναι αγάπη, κατανόηση και αλληλεγγύη προς το συνάνθρωπό μας.


Συμμετείχαν:

Αφήγηση:  Σουλτάνα Βαρυτιμιάδου - Άννα Καλαϊτζόγλου

Χορωδία Ένωσης Ποντίων Δροσιάς

Λυράρηδες: Γιάννης Ταϊλαχίδης - Παναγιώτης Καφαταρίδης - Νικόλας Κουιμτζίδης - Χρήστος Ναβροζίδης - Ευστάθιος Ορφανίδης - Κωνσταντίνος Ορφανίδης - Θανάσης Σωπιάδης - Δημήτρης Ζερζελίδης - Ηλίας Υφαντίδης

Δημιουργία Video: Παναγιώτης Συμεωνίδης

Διδασκαλία - Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Ηλίας Υφαντίδης

Σε αυτήν την τάξη καλατσεύουν μόνο Ποντιακά

Σε αυτήν την τάξη καλατσεύουν μόνο Ποντιακά
Σε αυτήν την τάξη καλατσεύουν μόνο Ποντιακά

της Δήμητρας Συμεωνίδου

Τα απογεύματα της Δευτέρας όποιος βρεθεί στο Πολυλειτουργικό Κέντρο Κομοτηνής δεν θα πρέπει να ξαφνιαστεί όταν θα ακούσει κάποιους να μιλούν ποντιακά. Σε αυτήν την τάξη οι μαθητές… καλατσεύουν μόνο Ποντιακά, καθώς διδάσκονται την ποντιακή διάλεκτο σε μια προσπάθεια διατήρησης της γλώσσας των προγόνων τους. Η δασκάλα τους, Χρύσα Μαυρίδου, Πόντια από το Θρυλόριο, για δύο ώρες κάθε Δευτέρα μαθαίνει στους μαθητές και τις μαθήτριες της την ποντιακή γλώσσα.

Η διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου ξεκίνησε από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ποντίων Εκπαιδευτικών, μέλος του οποίου είναι η Χρύσα Μαυρίδου,  η οποία έκανε λόγο για «μία προσπάθεια που έγινε πάνω στην αγωνία μας για τη διάλεκτο, για τη διάσωσή της. 

Σήμερα προσπαθούμε να της δώσουμε το φιλί της ζωής. Ξέρουμε από τη στιγμή που ήρθαν οι Πόντιοι στην Ελλάδα ήταν φυσική συνέπεια να χαθεί η διάλεκτος, να ενσωματωθεί. Άλλωστε είναι κυρίως προφορική».

Για τρίτη χρονιά παραδίδονται μαθήματα ποντιακής διαλέκτου στην Κομοτηνή, γεγονός, που σύμφωνα με την δασκάλα κ. Μαυρίδου αποδεικνύει ότι «αγαπήθηκε από τον κόσμο». Εθελοντικά γίνονται τα μαθήματα, καθώς δεν κατέστη εφικτό αυτά να ενταχθούν στα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας, όπως υπήρχε η σχετική διαβεβαίωση. Παρόλα αυτά τα μαθήματα συνεχίζονται και αυτήν την χρονιά, με πενήντα μαθήτριες και μαθητές όλων των ηλικιών. 

Ανάμεσά τους και πολλοί μη Πόντιοι, αναφέρει η Χρύσα Μαυρίδου και φέρνει στο μυαλό της έναν μαθητή της από την περσινή χρόνια. «Είχα μαθητή έναν φοιτητή με καταγωγή από την Πελοπόννησο και ερχόταν ανελλιπώς σε όλα τα μαθήματα. Όταν τον ρωτούσα τι είναι αυτό που τον τραβάει να μάθει τη διάλεκτο των Ποντίων, μου απαντούσε ‘είναι η αγάπη μου για τους Ποντίους’».  Όσο για τους Πόντιους στην καταγωγή και το ενδιαφέρον τους να μάθουν τη διάλεκτο, αυτοί «έχουν ακούσματα», μας λέει η κ. Μαυρίδου «έχουν μία γιαγιά, έναν παππού. Την ίδια στιγμή βέβαια και η γλώσσα είναι πραγματικά συγκινητική».

Οι Μαθητές

Η Σοφία Πατουλίδου, αν και Πόντια, δεν ήξερε να μιλάει Ποντιακά. Κάθισε όμως ξανά στα θρανία για να μάθει τη διάλεκτο, που όπως λέει τη συγκινεί. «Είναι τα ακούσματα, είναι αυτά που έλεγαν οι παλιοί, ο πατέρας μου». Πόντια ήταν η μητέρα της Βαρβάρας Φωτιάδου και θυμάται να ακούει ποντιακά στο σπίτι «όταν η μητέρα μου βρισκόταν με την αδερφή της». Αποφάσισε και η ίδια να μάθει την διάλεκτο «ήθελα πολύ να μάθω τα ποντιακά, το κάνω για μένα. Τώρα διαβάζω, ακούω τραγούδια».

Η αγάπη της για την δασκάλα της έφερε την Γιάννα Κωστάκη από τους Υφαντές στην τάξη των ποντιακών. Γνώριζε τα ποντιακά ήδη από το σπίτι της, λόγω καταγωγής των συγγενών της, «μιλούσαν οι παππούδες μου και έτσι τα έμαθα και εγώ». Πλέον, βέβαια, μαθαίνει τη διάλεκτο σε βάθος, μέσα από την γραμματική και το συντακτικό, ενώ ταυτόχρονα στα μαθήματα, όπως λέει «περνάω καλά».  

Η Δασκάλα που δεν μιλούσε Ποντιακά

Η Χρύσα Μαυρίδου συγκινήθηκε όταν ένας μαθητής της εκμυστηρεύτηκε ότι τα ποντιακά του θυμίζουν τη μάνα του και γι’ αυτό θέλει να τα μάθει, του έφερναν στο μυαλό την συγχωρεμένη τη μητέρα του. Η ίδια καταφέρνει να ξεφεύγει από την καθημερινότητα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και να περνάει ευχάριστα τις ώρες μαζί με τους μαθητές τους. Τους διδάσκει φράσεις, προφορά, απόδοση αλλά και ιστορία. Τους παρουσιάζει παραμύθια, βίντεο, ακόμα και βιωματικές δράσεις όπως μαγειρική ποντιακών εδεσμάτων με καλεσμένους από την περιοχή μας.  Γελάει όταν συνειδητοποιεί ότι και η ίδια, αν και Πόντια στην καταγωγή, δεν μιλούσε Ποντιακά μέχρι πριν μερικά χρόνια. «Κάποια στιγμή αναρωτήθηκα, τι σόι πρόεδρος ποντιακού σωματείου είσαι αν δεν ξέρεις ποντιακά; Οι γονείς μου Πόντιοι και οι δύο, αλλά δεν μας μάθαιναν ποντιακά, δεν μιλούσαμε. Όμως σκέφτηκα, αν δε μιλήσω εγώ τα παιδιά μου τι θα μάθουνε; Είμαστε η γενιά που αν δεν μιλήσουμε ποντιακά θα χρεωθούμε το σβήσιμο της διαλέκτου μας».

Με εγχειρίδιο που έφτιαξε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών γίνεται η διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου κάθε Δευτέρα από τις 6 έως τις 8 το απόγευμα. Μάλιστα λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος προγραμματίζεται να λειτουργήσει και ένα δεύτερο τμήμα κάθε Τετάρτη.

Πηγή: Χρόνος

Η Μεγάλη Παρασκευή στον Πόντο... - Με πυξούς και μυρτιές στόλιζαν τον Επιτάφιο...

Η Μεγάλη Παρασκευή στον Πόντο... - Με πυξούς και μυρτιές στόλιζαν τον Επιτάφιο...
Η Μεγάλη Παρασκευή στον Πόντο... - Με πυξούς και μυρτιές στόλιζαν τον Επιτάφιο...

Απόσπασμα από το κείμενο: Η Λαμπρή και τα Λαμπροήμερα στον Πόντο

Η Μεγάλη Παρασκευή, η ημέρα του Επιταφίου, είχε τον ίδιο πένθιμο χαρακτήρα, όπως και στις υπόλοιπες περιοχές του Ελληνισμού. Τον Επιτάφιο στόλιζαν με πυξούς και μυρτιές, που βρίσκονται σε αφθονία στον Πόντο. Κάτω από τον Επιτάφιο περνούσαν τα κορίτσια τους και μουσουλμάνες. Η Μεγάλη Παρασκευή συνδέεται και με το έθιμο της επίσκεψης στα μνήματα προσφιλών προσώπων (σε κάποιες περιοχές του Πόντου αυτό γίνεται τη δεύτερη μέρα της Λαμπρής και παίρνει πανηγυρικό χαρακτήρα). Τοποθετούν στο μνήμα κόκκινα αυγά και κερνούν τους διαβάτες. Άλλωστε η ποντιακή παράδοση το επιτάσσει. Ο νεκρός φέρεται να μιλά και να ζητά το χρέος από τους ζωντανούς:

Τα Φώτα θέλω το κερί σ΄
και τη Ψυχού (Ψυχοσάββατο) κοκκία (σιτάρι, κόλλυβα)
και τη Μεγάλ΄Παρασκευήν, ένα μαντήλι δάκρυα...

Αξίζει να σημειωθεί πως το έθιμο αυτό συνεχίζεται από τους Πόντιους ακόμη και σήμερα στην Ελλάδα (στο Κιλκίς τη Μεγάλη Παρασκευή και αλλού). Σε χωριά της Κοζάνης πραγματοποιείται τη δεύτερη μέρα, με εντελώς, όμως, διαφορετικό χαρακτήρα: η Ανάσταση του Χριστού υπενθυμίζει την Ανάσταση όλων των νεκρών. Στρώνεται εορταστικό τραπέζι στα μνήματα και με τη συνοδεία λύρας εορτάζεται, συμβολικά, η Ανάσταση όλων των παρευρισκόμενων νεκρών. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλές άλλες περιοχές, αλλά και στα Σούρμενα Αττικής την Κυριακή του Θωμά (η ημερομηνία μεταφέρθηκε εν Ελλάδι).

Παγκόσμια Ημέρα Χορού: Χορός Σέρρα - Ο χορός των χορών (Video)

Παγκόσμια Ημέρα Χορού: Χορός Σέρρα - Ο χορός των χορών!
Παγκόσμια Ημέρα Χορού: Χορός Σέρρα - Ο χορός των χορών!

"….εν κύκλω χορευόμενος πολεμικός Σέρα – χορός, εις ον συνήθως λαμβάνουσι μέρος χορευταί φέροντες ολόκληρον την πανοπλίαν αυτών και ενδεδυμένοι την επιχώριον στολήν, τα ζίπκας. Το όνομα του χορού τούτου προέρχεται εκ του παρά τα Πλάτανα ποταμού Σέρα. Παρά τούτον υπάρχουσι δύο χωρία, ων οι κάτοικοι εφημίζοντο ως οι κάλλιστοι χορευταί του όντως δυσκολότατου αλλά και θεαματικότατου τούτου χορού.

Αι κατά πάσας τας διευθύνσεις κινήσεις του σώματος, η στενή προς αλλήλους των χορευτών σύσφιγξις, η βίαια προς το δάπεδον στροφή, των ποδιών οι κτύποι και των όπλων οι γδούποι, αι συσπάσεις των μυών του σώματος, ο ενθουσιασμός ο καταλαμβάνων τους χορευτάς, των θεωμένων αι επευφημίαι, η πανταχού εν είδει σπινθήρος μεταδιδομένη συγκίνησις, πάντα ταύτα προσδίδουσι τοιαύτην πρωτοτυπίαν και τοσαύτην αίγλην εις το χορευτικόν σύμπλεγμα, ώστε δικαίως θα ηδύνατο τις να κατατάξη τον Σέρρα Χορόν μεταξύ των διασημοτέρων χορών ολοκλήρου του κόσμου".

(Κ. Παπαμιχαλόπουλος: Περιήγησις εις τον Πόντον, Αθήνα 1903, σελ. 224)

Περισσότερα για το χορό Σέρρα ή Σέρα, μπορείτε να δείτε εδώ...

Πέμπτη 28 Απριλίου 2016

Ξεχωριστό γεγονός απετέλεσε και φέτος ο χορός της Ένωσης Ποντίων Φθιώτιδος

Ξεχωριστό γεγονός απετέλεσε και φέτος ο χορός της Ένωσης Ποντίων Φθιώτιδος
Ξεχωριστό γεγονός απετέλεσε και φέτος ο χορός της Ένωσης Ποντίων Φθιώτιδος

της Συμέλας Τουμανίδου-Πατσινακίδου

Στις 27 Φεβρουαρίου 2016 υπήρξε μια ασυνήθιστη κίνηση αυτοκινήτων από τη Λαμία και τα γύρω χωριά προς το οικογενειακό κέντρο διασκέδασης, το «Αρχοντικό του Σκούρα», στο Μοσχοχώρι. Ο λόγος; Ο ετήσιος χορός της ένωσης Ποντίων Φθιώτιδος.

Κόσμος χαρούμενος Ποντίων και φιλοποντίων κατέφθανε στο κέντρο, τόπο χαράς και διασκέδασης μεγάλων και μικρών. Το ξεκίνημα της χαρούμενης εκδήλωσης έγινε με τα πρωτοχρονιάτικα κάλαντα που έψαλαν νέοι και παιδιά της Ένωσής μας.

Την βασιλόπιτα ευλόγησε ο π. Νεόφυτος Ραφαηλίδης, γενικός αρχιερατικός επίτροπος των εκκλησιών της Φθιώτιδας με την συμπαράσταση του π. Δημητρίου Ατματζίδη. Την βασιλόπιτα έκοψαν ο αντιπεριφερειάρχης Ευθύμιος Καραΐσκος και ο δήμαρχος Λαμιέων Νικόλαος Σταυρογιάννης. Ο π. Νεόφυτος ευχήθηκε στον κόσμο υγεία, δύναμη, αντοχή, ελπίδα και αγάπη για το νέο έτος. Ακολούθως το λόγο έλαβε η πρόεδρος κ. Συμέλα Τουμανίδου-Πατσινακίδου ευχόμενη σε όλους καλύτερες ημέρες και στον κόσμο υγεία ειρήνη, ασφάλεια ανθρωπιά και δικαιοσύνη. Ευχαρίστησε τους επισήμους για την παρουσία τους στο χορό μας, τους καταστηματάρχες της Λαμίας και τα Μ.Μ.Ε. για τη συμβολή τους στην επιτυχία του χορού μας.

Ιδιαίτερα ευχαρίστησε την επίτιμο πρόεδρο της Έ.Π.Φ. Νίκη Χειμωνίδου, για τα φιλοδωρήματα που δίνει κάθε χρόνο στα παιδιά μας που ψάλλουν τα κάλαντα στις Αρχές και στο λαό της Λαμίας και στους επιτυχόντες στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. Τα δώρα της Έ.Π.Φ. στους επιτυχόντες προσέφεραν ο κ. αντιπεριφερειάρχης, ο κ. αήμαρχος, ο κ. σχολικός σύμβουλος και ο κ. διευθύνων σύμβουλος του “Σταρ” Κεντρικής Ελλάδας. Ευχαρίστησε θερμά και την ορχήστρα των αδελφών Ιακωβίδη, την οποία συγκροτούσαν ο Νίκος Ιακωβίδης στα κρουστά, ο αδερφός του Στέλιος στο αρμόνιο, ο γιός του Γιώργος στο κλαρίνο και ο Χρήστος Αποστολίδης στο μπουζούκι και την κιθάρα. Η ορχήστρα επί σειρά ετών έρχεται από την ταλαίπωρη παραμεθόριο περιοχή του νομού Κιλκίς, από το αγαπημένο Χέρσο. Η ταλαιπωρία που υφίσταται στο δύσκολο ταξίδι του ερχομού και της επιστροφής είναι μεγάλη, έρχεται όμως με χαρά, για να μας συμπαρασταθεί και να μας διασκεδάσει.

Φέτος λυράρης και τραγουδιστής της ορχήστρας ήταν ο καταξιωμένος νεαρός λυράρης και τραγουδιστής Σωκράτης Χειμωνίδης, ο οποίος εντυπωσίασε τον κόσμο με τη δυνατή, καθαρή και εκφραστική φωνή του και το ωραίο παίξιμο της λύρας του. Το τραγούδι του «Η μάνα εν’ κρύον νερόν» συγκίνησε όλους και καταχειροκροτήθηκε. Ο Σωκράτης απηύθυνε χαιρετισμό στον κόσμο και δήλωσε ότι θα τραγουδήσει στη μνήμη του θείου του αείμνηστου Βασίλη Χειμωνίδη αφιλοκερδώς. Ο Σωκράτης με τα ποντιακά του τραγούδια κάλυψε την βραδιά της διασκέδασης. Τον συγχαίρουμε και τον ευχαριστούμε. Τα παραδοσιακά τραγούδια από διάφορες περιοχές της Ελλάδας τραγούδησε η γνωστή Λαμιώτισσα τραγουδίστρια Εμμανουέλα Αγγελακοπούλου. Την ευχαριστούμε θερμά.

Στη «Χειμωνίδειο Στέγη» μας ζούμε μεγάλες χαρές, αλλά και λύπες. Η ποντιακή μας οικογένεια έγινε φτωχότερη, γιατί έφυγαν από τη ζωή τέσσερα μέλη της, ο δάσκαλος Ιωάννης Αναστασιάδης και ο γαμπρός του Δημήτριος Αρκουμάνης, οι επιχειρηματίες Βασίλης Τσελεκίδης και ο Θεόδωρος Κορυφίδης. Ο Θεός να τους αναπαύσει και τους οικείους τους να παρηγορήσει.

Η έκπληξη της βραδιάς ήταν η παρουσία του Χρήστου Χειμωνίδη, ανεψιού και διαδόχου στην εταιρεία Σ.Μ. «Γαλαξίας» του αείμνηστου Βασίλη Χειμωνίδη. Εξέφρασε τη χαρά του για το έργο που επιτελεί η Έ.Π.Φ. και ευχήθηκε στον κόσμο υγεία και καλή διασκέδαση.

Κατόπιν η χοροδιδάσκαλος Ντίνα Μεργιά παρουσίασε τα χορευτικά τμήματα της Έ.Π.Φ. τα οποία εντυπωσίασαν με την ωραία εμφάνισή τους, την ποικιλία των χορών τους από διάφορα μέρη του Πόντου και την άψογη εκτέλεσή τους. Ο πυρρίχιος και ο χορός των μαχαιριών ενθουσίασαν τον κόσμο και καταχειροκροτήθηκαν. Θερμά συγχαρητήρια στη χοροδιδάσκαλο και τους χορευτές/τριες.

Οι μουσικοί μας, φοιτητές του Τ.Ε.Ι. Λαμίας συνόδευσαν τα χορευτικά κατά ζεύγη: Ο Πέτρος Σιρανίδης στη λύρα και ο Δημήτρης Κουμπές στο νταούλι, ο Γιώργος Φιρινίδης στη λύρα και στο τραγούδι και ο Γιώργος Χαντζίδης στο νταούλι και στο τραγούδι. Τους συγχαίρουμε και τους ευχαριστούμε θερμά.

Στην συνέχεια η πίστα δόθηκε στον κόσμο, που χόρεψε με την ψυχή του μέχρι τις πρωινές ώρες. Παππούδες και γιαγιάδες, γονείς και παιδιά χόρεψαν με ενθουσιασμό και διασκέδασαν με κέφι ξεχνώντας τις δυσκολίες της οικονομικής κρίσης. Όλοι έφυγαν ευχαριστημένοι εκφράζοντάς μας συγχαρητήρια για την αξέχαστη βραδιά.

Η Έ.Π.Φ. ευχαριστεί όλους για την παρουσία τους στο χορό μας. Προ πάντων τους Καραΐσκο Ευθύμιο, αντιπεριφερειάρχη, Νικόλαο Σταυρογιάννη, δήμαρχο Λαμιέων, Βίβιαν Αργύρη, αντιδήμαρχο, Βαγγέλη Κατσιφό πρώην δήμαρχο Αγράφων, Κώστα Ζούκα, πρόεδρο κοινότητας Φραντζή, Χρήστο Αργυρόπουλο, προϊστάμενο σχολικών συμβούλων Στερεάς Ελλάδας, Χρήστο Τσαδήμα, σχολικό σύμβουλο καθηγητών φυσικής αγωγής, Γεώργιο Σιμόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο του ραδιοτηλεοπτικού σταθμού “Σταρ” Κεντρικής Ελλάδας, Σοφία Παναγιώτου, δημοσιογράφο του ραδιοφωνικού σταθμού ιεράς μητροπόλεως Φθιώτιδας, Αθανάσιο Αθανασιάδη, πρόεδρο του ποντιακού συλλόγου Περιστερίου «Οι Ακρίτες του Πόντου», Ελευθέριο Αθανασιάδη, εκπρόσωπο της Ε.ΠΟ.Ν.Α., Τριαντάφυλλο Υφαντίδη, πρόεδρο του συλλόγου Ποντίων Βοιωτίας «Ο Ευκλείδης», τους προέδρους και τα μέλη διοικητικών συμβουλίων συλλόγων και φορέων της Λαμίας.

Και του χρόνου με υγεία. Καλή Σαρακοστή.

Πηγή: Μαχητής

Ένα ακόμα σχολείο επισκέφτηκε το "Φάρο" Ποντίων Αγ. Βαρβάρας

Ένα ακόμα σχολείο επισκέφτηκε το "Φάρο" Ποντίων Αγ. Βαρβάρας
Ένα ακόμα σχολείο επισκέφτηκε το "Φάρο" Ποντίων Αγ. Βαρβάρας

Λίγες ημέρες πριν κλείσουν τα σχολεία για το Πάσχα, η Γ΄ τάξη του 2ου Λυκείου της Αγ. Βαρβάρας, με την καθηγήτριά τους κα. Προδρόμου, πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη το πρωί της 20ης Απριλίου στο Σύλλογο Ποντίων Αγ. Βαρβάρας «Ο Φάρος.

Η Πρόεδρος κ.Σοφία Σαββίδου, αφού τους καλωσόρισε τους μετέφερε μ’ ένα ξεχωριστό τρόπο στην αλησμόνητη πατρίδα του Πόντου με αφήγηση, ιστορικά ντοκουμέντα και προβολή οπτικοακουστικού υλικού. Οι νέοι παρακολούθησαν τα γεγονότα εκείνης της εποχής με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς εξέφραζαν και την γνώμη τους, αλλά και τις απορίες τους.

Στη συνέχεια ξεναγήθηκαν στους χώρους του συλλόγου, παρατήρησαν τους πίνακες που διακοσμούν την κεντρική αίθουσα, αντίγραφα από αυθεντικά γραμματόσημα του Πόντου, το Λαογραφικό τμήμα όπου γνώρισαν τα αντικείμενα εκείνης της εποχής και έμαθαν για τα ήθη, τα έθιμα και τον τρόπο ζωής των Ποντίων, καθώς και την έκθεση φωτογραφιών και έφτασαν και στη βιβλιοθήκη - αναγνωστήριο, όπου μελέτησαν τίτλους βιβλίων και διάβασαν κείμενα στην ποντιακή διάλεκτο.

Κεράστηκαν χειροποίητο λικέρ από κράνια και κριτσίνια, πήραν δώρα και ενημερώθηκαν πλήρως για τις αμέσως επόμενες δράσεις του συλλόγου.

Έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις, αλλά και πολλές γνώσεις γι’ αυτό το κομμάτι του Ελληνισμού που χάθηκε άλλα δεν λησμονήθηκε.

Έτσι με το 2ο Λύκειο, έκλεισε για αυτή τη σχολική χρονιά και ο κύκλος των επισκέψεων τάξεων σχολείων της πόλης μας, που είχαν σκοπό να γνωρίσουν την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου, αλλά και το έργο του συλλόγου.