Κυριακή 8 Μαΐου 2016

Φλέγεται από επιθέσεις ο Πόντος στην Τουρκία

Φλέγεται από επιθέσεις ο Πόντος στην Τουρκία
Φλέγεται από επιθέσεις ο Πόντος στην Τουρκία

Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης

Εδώ και μερικές μέρες ο Πόντος στην Τουρκία φλέγεται από αλλεπάλληλα ένοπλα χτυπήματα, μια εξέλιξη που δείχνει πως ο εσωτερικός εμφύλιος στην Τουρκία έχει μεταφερθεί και στην περιοχή αυτή, με όλες τις συνέπειες μιας τέτοιας πολύ σημαντικής εξέλιξης.

Σύμφωνα με τα τουρκικά ΜΜΕ, την Παρασκευή 6 Μαΐου γύρω στις 5 η ώρα μ.μ. έγινε μια οργανωμένη ένοπλη επίθεση στην Διεύθυνση Αστυνομίας της Κερασούντος, με αποτέλεσμα ένας αξιωματικός νεκρός και αρκετοί τραυματίες.

Συγκεκριμένα η επίθεση έγινε στο Çalgağ και νεκρός είναι ο αξιωματικός Zafer Çalışkan της Στρατοχωροφυλακής, ενώ υπήρξαν και πολλοί τραυματίες.

Πριν από μερικές μέρες, στις 2 Μαΐου, είχαμε άλλη μια οργανωμένη επίθεση στην περιοχή Αργυρουπόλεως, (Gümüşhane), στο χωριό Kürtün, μια ένοπλη επίθεση που κράτησε αρκετή ώρα με νεκρούς και τραυματίες.

Την ίδια μέρα είχαμε και άλλη ένοπλη επίθεση στο χωριος Doğankent της Κερασούντος, πάλι με νεκρούς και τραυματίες.

Όπως αναφέρεται η κατάσταση στην περιοχή του Πόντου εδώ και καιρό έχει απειληθεί από ένοπλες ομάδες ότι θα γίνει θέατρο επιθέσεων και γι’ αυτό η Στρατοχωροφυλακή είχε πάρει αρκετά μέτρα ασφαλείας. Παρόλα αυτά οι ένοπλοι άρχισαν τις επιθέσεις τους και όπως μεταδίδουν τα ίδια τα τουρκικά ΜΜΕ, η κατάσταση έχει αρχίσει και μυρίζει μπαρούτι σε μεγάλη έκταση στον τουρκικό Πόντο.

Να θυμίσουμε ότι την δεκαετία του ενενήντα όλη η περιοχή του Πόντου είχε περιέλθει σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης από τις πολλές ένοπλες επιθέσεις διαφόρων ανταρτικών ομάδων.

Τώρα όπως φαίνεται, η κατάσταση αυτή με την σημερινή πολύ λεπτή για την ίδια την συνοχή της Τουρκίας συγκυρία, επαναλαμβάνεται με όλες τις συνέπειες μιας τέτοιας εξέλιξης.

Ο Πόντος δίνει το «μήνυμα» του.

Η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας αναβιώνει το Ταφικό Έθιμο

Η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας αναβιώνει το Ταφικό Έθιμο

Η Εύξεινος Λέσχη Χαρίεσσας, ως γνήσιος εκφραστής της Ποντιακής παράδοσης αισθανόμενη την ευθύνη για τη βαριά κληρονομιά που φέρνει, διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να τιμήσουν με την παρουσία τους το "Ταφικό 'Εθιμο" την Κυριακή του Θωμά, 8 Μαΐου 2016 στις 5:00 μ.μ.

Μία εκδήλωση τιμής και μνήμης των προγόνων μας αλλά και των απανταχού κεκοιμημένων.

Ο Σύλλογος Ποντίων Άουγκσμπουργκ θα προσκυνήσει την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά

Ο Σύλλογος Ποντίων Άουγκσμπουργκ θα προσκυνήσει την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά
Ο Σύλλογος Ποντίων Άουγκσμπουργκ θα προσκυνήσει την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά

Ο Σύλλογος Ποντίων Άουγκσμπουργκ και Περιχώρων οργανώνει ολοήμερη εκδρομή στην Νυρεμβέργη για την Προσκύνηση της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας Σουμελά.

Η μεταφορά θα γίνει με λεωφορείο από την Ελληνική Εκκλησία την Κυριακή 15 Μαΐου 2016 και ώρα 7:00 με επιστροφή στις 19:00 από την Νυρεμβέργη.

Το πρόγραμμα μας είναι η παρακολούθηση της Θείας Λειτουργίας, αμέσως μετά η Προσκύνηση της Ιεράς Εικόνας και έπειτα φαγητό και μέρος στις εορταστικές εκδηλώσεις στο κέντρο της πόλης.

Όσοι θέλετε να δηλώσετε συμμετοχή, μπορείτε να το κάνετε μέχρι την Κυριακή 8 Μαΐου 2016 μέχρι τη λήξη της Ιεράς Πανήγυρις της ενορίας μας. Για οποιαδήποτε ενημέρωση να επικοινωνήσετε στον αριθμό 015735294518.

Παρακαλείσθε να δηλώσετε συμμετοχή μέχρι την Τρίτη 10 Μαΐου 2016 καταβάλλοντας το ποσό συμμετοχής των 15€ για την πληρωμή του λεωφορείου.

Η αναπαράσταση ενός Ποντιακού γάμου πραγματοποιείται, όπως κάθε χρόνο, στο Ζυγό Καβάλας

Η αναπαράσταση ενός Ποντιακού γάμου πραγματοποιείται, όπως κάθε χρόνο, στο Ζυγό Καβάλας
Η αναπαράσταση ενός Ποντιακού γάμου πραγματοποιείται, όπως κάθε χρόνο, στο Ζυγό Καβάλας

Ο Ποντιακός Σύλλογος Ζυγού "Υψηλάντης" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Κυριακή 8 Μαΐου 2016 στις 12:00 το μεσημέρι στο προαύλιο του δημοτικού σχολείου του Ζυγού Καβάλας όπου για 39η χρονιά θα γίνει αναπαράσταση του Ποντιακού γάμου με τη συμμετοχή της θεατρικής ομάδας Μαυρόβατου Δράμας.

Συμμετέχει στη λύρα ο Άκης Τζάνινος και στη λύρα ο Θοδωρής Αλεξιάδης.

Η Μάνα της προσφυγιάς, Η μάνα του Πόντου - Χρόνια Πολλά! (Video)

Η Μάνα της προσφυγιάς, Η μάνα του Πόντου - Χρόνια Πολλά!
Η Μάνα της προσφυγιάς, Η μάνα του Πόντου - Χρόνια Πολλά!

«Επειδή ο Θεός δεν μπορεί να βρίσκεται παντού, έπλασε γι’ αυτό τη μάνα», ειπώθηκε από τα χείλη κάποιου τόσο εύστοχα, αφού η μάνα είναι αυτή που με τη δύναμη του Θεού από τη στιγμή της σύλληψης του εμβρύου και μέχρι να σφαλίσει τα γεμάτα στοργή και αστείρευτη ανιδιοτελή αγάπη μάτια της αγωνιά και αγωνίζεται για την υγεία και την ευτυχία του σπλάχνου της.

Τη Μάνα της Ανατολής που σε εποχές ηρεμίας και γαλήνης, παρά τον καθημερινό της μόχθο, προσπαθούσε να αναστήσει τα παιδιά της και ταυτόχρονα έβρισκε χρόνο για βεγγέρες στις γειτόνισσες και για αστειολογήματα στις βρύσες και στα σοκάκια.

Τη μάνα της πρώτης προσφυγικής γενιάς που ρακένδυτη, σωστό ερείπιο και χήρα -τις περισσότερες φορές- ήρθε στη μητέρα Ελλάδα και κατόρθωσε να στήσει και πάλι από την αρχή το νοικοκυριό της, να εργασθεί παράλληλα και να μεγαλώσει με χίλιες δυο θυσίες τα παιδιά της. Και κάτι ακόμη που οφείλουμε εξαρχής να υπογραμμίσουμε. Μάνες ήταν, δυο φορές μάλιστα, και οι γιαγιάδες αλλά κι εκείνες που είτε άτεκνες είτε μαζί με τα δικά τους παιδιά περιέθαλψαν και έσωσαν από βέβαιο θάνατο ορφανά παιδιά. Τα λάτρεψαν και μόχθησαν γι’ αυτά κι ας μην ήταν οι φυσικές τους μητέρες.

Η Ανατολή αδειάζει. Πανικός και απόγνωση. Ημιτελείς όλες οι δουλειές και οι προετοιμασίες. Πήρανε τον δρόμο της προσφυγιάς. «Αναμαλλιασμένες γυναίκες βαδίζανε με τα μωρά στην αγκαλιά. Μικρά παιδάκια που μόλις τα σηκώνανε τα ποδαράκια τους, κρατούσαν τις μανάδες τους από τις φούστες και έκλαιγαν. Ακολουθούσαν οι γιαγιάδες που τα εγγόνια τους τις στήριζαν μην πέσουν, γιατί έτσι και έπεφτε ο άνθρωπος, έτρωγε ντουφεκιά και έμενε στον τόπο. Οι τζανταρμάδες χασκογελούσανε. Άρπαζαν τα μωρά απ’ τις αγκαλιές των μανάδων και τα πετούσαν στις Τουρκάλες, όπως πασάρουν τα καρπούζια οι μανάβηδες στην αγορά», σημειώνει η Δ. Σωτηρίου.

Μέσα στο σπρώξιμο και την αναμπουμπούλα άλλες είχαν χάσει από την αγκαλιά τους και το χέρι τους τα μωρά παιδιά τους, άλλες τους άνδρες τους. Θρήνος και μοιρολόι. Συγκλονιστικές οι περιγραφές εκείνων των τραγικών ημερών. Γράφει η Χρυσοχόου: «Μια μικρή γυναίκα βαστάει ένα λεχούδι. Ώρα παιδεύεται να το βυζάξει. Από χτες έχει να φάει, παραπονιέται η νέα μητέρα. – Μη στέρεψε το γάλα σου; - Να κάτι στάζει. – Δοκίμασε πάλι. Τι θαρρείς; Έχασε κι αυτό τη βολή του. Το χέρι οδηγεί το στήθος στο σφαλισμένο στόμα. Εκείνο δε λέει να το ανοίξει. Κάποια στιγμή τρεμοσάλεψε το στοματάκι. Μια ρουφηξιά, δυο ρουφηξιές. Ξαφνικά σταμάτησε το μωρό να βυζαίνει. Ανησυχία την αντάριασε. Είναι πρωτάρα. Δεν έχει χρόνο παντρεμένη. Τώρα μπήκε στα δεκαοχτώ. Θυμάται, πριν ένα μήνα, όταν της είχε βάλει η μαμή το μωρό στο πλάι της, σαν παλαβό έψαχνε το στήθος της με ορθάνοιχτο το στοματάκι. Το άρπαξε λιμασμένα και λες και χρόνια το δασκάλευαν άρχισε να βυζαίνει. Τώρα όμως. Θεέ μου σα να μη σαλεύει το μωρό! Ένα σύγκρυο γλίστρησε στα σωθικά της. Πασπατεύει το κορμάκι του. Ξυλιασμένο, μπούζι. Το παιδί μου, Το παιδί μου Χριστιανοί, πέθανε το παιδί μου, φωνάζει και περιμένει να της πουν ότι είναι ψέματα. Ψυχή μου, τζιέρι μου, ούτε παπά να σε διαβάσω, ούτε γης να σε θάψω…».

Δεν έχει άδικο λοιπόν ο Βενέζης, όταν, μιλώντας για την προσφυγιά και τις χαροκαμένες μάνες, τις καψομάνες, αναφέρει ότι «ο θάνατος στο λαό μας έγινε πρόσωπο οικείο. Οι μητέρες μας μέσα στ’ άλλα χρέη τους, μέσα στο χρέος ν’ αναστήσουν τα παιδιά και να τους μάθουν την αγάπη, παράδοση είχαν να ετοιμάζουν και να φυλάγουν στα σεντούκια τους τα νεκροσάβανα της οικογένειας».

Μικρασία, Πόντος, Καππαδοκία, Ανατολική Θράκη ξεριζώθηκαν. Όλοι ξεβράστηκαν κάπου στην Ελλάδα. Ανοικτή πληγή και η Ελλάδα. Μονάχα γυναικόπαιδα, γέροι και ανήμπορα πλάσματα κουβαλήθηκαν. Και ήρθε η πείνα, οι αρρώστιες, οι θάνατοι. Γυναίκες νιές και μεσόκοπες, ακόμη και οι γερόντισσες σήκωσαν το βάρος της προσφυγιάς. Έβλεπαν το χάρο να καταβροχθίζει τα παιδιά τους. Η φθίση σακάτεψε τα πνευμόνια της νιότης.

Όμως, τότε αναδείχθηκε το μεγαλείο της ψυχής της μάνας. Μονομιάς ξέχασε τους σκοτωμούς, τον ξεριζωμό, την προσφυγιά. Αυτή που άλλοτε σε κάθε θάνατο δερνόταν, έκλαιγε και έσκιζε τα ρούχα της, τώρα άφησε το θρήνο και το μοιρολόι. Πού καιρός για τέτοια. Ρίχτηκε στη δουλειά. Να ζήσει το παιδί, το αδελφάκι, το κάθε αδύναμο πλάσμα της οικογένειας. Έγινε δούλα, πλύστρα, παραδουλεύτρα, εργάτρια.

Υπήρξαν και εκείνες που επέλεξαν την αγροτική εγκατάσταση. Στα βαλτονέρια, στην ξερολιθιά, στο αλμυρό υπέδαφος, όπου τους δόθηκε κλήρος. Και αρχίζουν τον πόλεμο με τη γη και με όλα τα στοιχεία της φύσης: τις αναβροχιές, τις πλημμύρες, το χαλάζι. Παλεύουν με τις παγωνιές του χειμώνα, την κάψα του καλοκαιριού. Όμως δε βαρυγκωμούν, καθώς μία είναι η λαχτάρα τους: να ζήσουν και να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, να τα καμαρώσουν παλικάρια και κοπέλες με δικά τους σπιτικά και δική τους οικογένεια. Γι’ αυτό και δούλεψαν μερόνυχτα. Τα ροζιασμένα τους χέρια διοχέτευσαν στη γη, μαζί με το σπόρο και το φυτό, την ουσία της ψυχής τους.

Το θαύμα δεν άργησε, χάρη στο δικό τους μόχθο, το άκαμπτο πείσμα τους, τη σιδερένια θέληση. Χωρίς φως, χωρίς νερό, χωρίς δρόμους, δίχως σπίτια στην αρχή. Ένα παραγκάκι, ένα μισογκρεμισμένο πλιθόσπιτο, ασουβάντιστο απ’ έξω, σωστό χάνι μέσα. Ούτε κάμαρες χωρισμένες, ούτε κουζίνα. Γρήγορα όμως έστησαν και πάλι το νοικοκυριό τους. Άστραψαν τα σπιτικά τους, όλα πεντακάθαρα, όλα κεντημένα. Οι κουβέρτες στο κρεβάτι, τα κουρτινάκια στα παράθυρα. Κεντημένα και κολλαριστά.

Το φτωχικό και άγονο χώμα μεταμορφώθηκε σε αφράτη και γόνιμη γη. Πράσινη ευλογία όλες οι εκτάσεις με αμέτρητα καρποφόρα δέντρα, περιβόλια και πολλά γεννήματα. Αλλού πολυάριθμα κοπάδια ζώων και ανάπτυξη της κτηνοτροφίας, όπως στον τόπο μας. Έτσι σταδιακά δημιουργήθηκαν νέες προσφυγικές εγκαταστάσεις. Νέα χωριά και χωριουδάκια. Μικροί και μεγάλοι οικισμοί έξω από τις πόλεις, σε όλη την περιφέρεια, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, που βαπτίστηκαν με τ’ όνομα του γενέθλιου τόπου προσθέτοντας και τη λέξη «Νέος» μπροστά, όπως ο Νέος Κουκλουτζάς, Νέα Σάντα, Νέα Κερασούντα, κ.ά.

Οι ξεριζωμένοι πήραν μαζί τους από τις εστίες τους και τις παραδόσεις τους, όλο το παρελθόν με τις άσβηστες μνήμες. Στην προσφυγιά τα περασμένα δεν έγιναν ξεχασμένα. Έμειναν ολοζώντανα, ακόμη και τα γλέντια, τα τραγούδια, η μουσική, τα ξεφαντώματα. Τα έθιμα, τα φαγητά, οι αξίες όλα ανέπαφα χάρη στους συλλόγους, τα σωματεία, μα κυρίως χάρη στις άξιες μάνες που έμειναν όρθιες σε όλες τις μπόρες και τις φουρτούνες του ουρανού και της γης Χωρίς ρίζες και σε ξένο χώμα, έστω και αν ήταν της μητέρας Πατρίδας και παρ’ ότι γνώρισαν την απονιά, δε λύγισαν στιγμή. Ρίζωσαν και φύτρωσαν και άνθισαν τα βλαστάρια τους, που πλούσια και ευλογημένα πλημμύρισαν την Ελλάδα.

Αν σε ένα αφιέρωμα στη μάνα είναι το σύνηθες να χύνονται τόνοι μελάνης για να εκφραστούν και οι λεπτότερες συναισθηματικές εκφάνσεις που προκαλεί αυτό το πρόσωπο στις ζωές μας αυτό δεν θα συμβεί και σε τούτο .... μέσα από την τραγουδιστική ποντιακή παράδοση ανθολογούμε ένα από τα πιο περιεκτικά νοήματος και συναισθήματος τραγούδι που μιλάει για την μάνα...την μάνα που είναι σαν το κρύο ξεδιψαστικό νερό...τόσο κρύο που δεν μπαίνει σε ένα ποτήρι...

Όντες γερά η μάνα και άλλο ΄κι επορεί
ατότε θελ΄ βοήθειαν ατότε θελ ζωήν ...
κι όντες θα έρτε η ώρα και άλλο κι θα ζει
αμά κι εφτάς το χρέος ης θα καίετε η ψυ σ΄
η μάνα εν κρύον νερόν και σο ποτήρ κι εμπαίν
η μάνα να μη ίνετε η μάνα να μη εν
η μάνα εν βράχος η μάνα εν ραχίν
σο δύσκολον την ώρα σ΄ μανίτσα, μανίτσα, μανίτσα μ θα τσιαείς
η μάνα εν το στήριγμαν τη χαράς το κλαδίν
τ΄ατηνές η εγάπη κε ευρήεται ση γην
θα διαβαίνε τα χρόνια θα γέρουμε κι εμείς
ατά είναι με τη σειράν κι θα γλυτών κανείς...
κατ ολ πρεπ να εξέρουμε σ ‘αούτο τη ζώην
Χωρίς τη μάνας την ευχήν κανείς κε ελέπ χαΐρ


Με αφορμή την «Γιορτή της Μητέρας», λίγες σκέψεις του Κυριάκου Χατζηκυριακίδη, Διδάκτορα Ιστορίας του Α.Π.Θ.

Αφιερωμένη στην οικογένεια "Υψηλαντών" η εκδήλωση του "Φάρου" Ποντίων Πατρών

Αφιερωμένη στην οικογένεια "Υψηλαντών" η εκδήλωση του "Φάρου" Ποντίων Πατρών
Αφιερωμένη στην οικογένεια "Υψηλαντών" η εκδήλωση του "Φάρου" Ποντίων Πατρών

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 23 Μαρτίου 2016, στην αίθουσα ΑΙΓΛΗ, του πολυχώρου Veso Mare, στην Πάτρα, η εκδήλωση του Φάρου Ποντίων Πατρών που ήταν αφιερωμένη στη συμβολή της ένδοξης και ηρωικής οικογένειας Υψηλάντη στην Ελληνική Επανάσταση του 1821. Ένας Πόντιος, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης άρχισε την Επανάσταση και ένας άλλος Πόντιος, ο αδελφός του Δημήτριος, την τελείωσε.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκε, ευλόγησε και τίμησε με την παρουσία του, ο πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης π. Θεόκλητος Παντελίδης, ως εκπρόσωπος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών, εκπρόσωποι πολιτιστικών και άλλων συλλόγων και φορέων καθώς και πλήθος κόσμου, μελών αλλά και φίλων του Φάρου.

Όπως ανέφερε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του συλλόγου Κωνσταντίνος Κωτσαλίδης, «ως ιστορικός Ποντιακός σύλλογος έχουμε καθήκον να αναδεικνύουμε και να τιμούμε ηρωικές μορφές της Ελληνικής ιστορίας, που έχουν καταγωγή από τον μαρτυρικό Πόντο». 

Παρουσιάστηκε ένα θεατρικό αναλόγιο, σε ιδέα και κείμενα τα οποία ήταν βασισμένα σε ιστορικές πηγές, της καθηγήτριας Μαρίας Μοσχόβη και σε σκηνοθεσία Θοδωρή Στεφανίδη.

Ο Γιάννης Γεωργακάκης, ανέλαβε με την ξεχωριστή χροιά του την αφήγηση, ενώ ερασιτέχνες ηθοποιοί απέδωσαν θεατρικά, σκηνές από την ζωή και τα έργα των Υψηλάντων.


Με το αφιέρωμα αυτό, έγιναν γνωστές κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες από τη ζωή και την υπέροχη προσφορά αυτών των ηρωικών Ελλήνων, στον εθνικό μας αγώνα για ανεξαρτησία. Ήταν ένας ελάχιστος φόρος τιμής στην προσφορά και την θυσία αυτής της ποντιακής οικογένειας.

Στη συνέχεια χορευτές και χορεύτριες, από το χορευτικό τμήμα του Φάρου, χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς του Πόντου, ενώ αποδόθηκαν επίκαιροι ύμνοι από τη γυναικεία βυζαντινή χορωδία «Πανύμνητος», υπό τη διεύθυνση της χοράρχου Αφροδίτης Χρυσανθακοπούλου.

Τέλος, ο κ. Κωτσαλίδης ευχαρίστησε «όλους όσους συνετέλεσαν ώστε να πραγματοποιηθεί αυτή η εκδήλωση, οι οποίοι όλοι ανταποκρίθηκαν εθελοντικά και με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στο κάλεσμά μας». 

Ιδιαίτερες ευχαριστίες απέδωσε, στην καθηγήτρια Μαρία Μοσχόβη για την ιδέα και τα κείμενα, στον Θοδωρή Στεφανίδη ο οποίος ανέλαβε με μεγάλη επιτυχία την οργάνωση, τα σκηνικά και την όλη σκηνοθετική επιμέλεια του θεατρικού. Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας για την παραχώρηση των κοστουμιών, τη Δημοτική Βιβλιοθήκη - Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Πατρέων για την παραχώρηση της αίθουσας και την ηχητική κάλυψη της εκδήλωσης, τη γυναικεία βυζαντινή χορωδία «Πανύμνητος» και την Αφροδίτη Σκαλτσά-Δημητρακοπούλου, υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας «Ταξιδευτές της Πρόζας», της Ένωσης Καλαβρυτινών Πάτρας για το πιστό αντίγραφο της επιστολής του Δημητρίου Υψηλάντη προς τον πρόγονό της καπετάν Ασημάκη Σκαλτσά, το οποίο και χάρισε στο Φάρο Ποντίων.

Στο τέλος της εκδήλωσης, στους παρευρισκόμενους προσφέρθηκαν παραδοσιακά νηστίσιμα λουκούμια, σήμα κατατεθέν της Πάτρας, χορηγία της πατρινής λουκουμοποιίας Σκιαδαρέση. 

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Δημοτική Βιβλιοθήκη - Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Πατρέων, ενώ τη γενική επιμέλεια της εκδήλωσης είχε η γενική γραμματέας του Φάρου Βιβή Λουκοπούλου – Στεφανίδη.

Με παραδοσιακές Ποντιακές γεύσεις απαντά στην κρίση

Με παραδοσιακές Ποντιακές γεύσεις απαντά στην κρίση
Με παραδοσιακές Ποντιακές γεύσεις απαντά στην κρίση

Ένα μικρό μαγαζάκι με παραδοσιακά, ποντιακά προϊόντα ήταν η δική της απάντηση στην ανεργία. Η Μαρίνα Απρέσοβα απαντά στην κρίση με: πίτες, πιροσκί στο φούρνο και στο τηγάνι, χατζαπούρι, δηλαδή πίτες με τέσσερα τυριά, ποντιακά, ρωσικά παραδοσιακά γλυκά, αλλά και πίτες με κιμά. Οι δημιουργίες της έχουν «ξετρελάνει» τους κατοίκους της Κομοτηνής. «Δούλευα σαν νοσοκόμα, έμεινα άνεργη, κάτι έπρεπε να κάνω για να ζήσω» δηλώνει εκείνη απλά και σημειώνει «τα χέρια μου πιάνουν, έχω μάθει από τις γιαγιάδες και τη μαμά τις συνταγές και η αρχή σ’ αυτό το χώρο έγινε! Άλλωστε μ’ αρέσει πάρα πολύ η κουζίνα και είπα να κάνω κάτι για να προσφέρω και στην οικογένειά μου.»

Με παραδοσιακές Ποντιακές γεύσεις απαντά στην κρίση
Όπως δηλώνει η εμπνευσμένη Πόντια «όταν σ’ αρέσει η δουλειά δεν είναι δύσκολο τίποτα, είναι απλώς δύσκολες οι εποχές και ελπίζω ο κόσμος να συνεχίσει να με στηρίζει για να μπορώ να κρατήσω το μαγαζί μου ανοικτό». Τα γευστικά προϊόντα που παρασκευάζει στην μικρή της κουζίνα είναι οικονομικά προσιτά, όπως λέει, ξεκινούν από ένα ευρώ και φθάνουν στα πέντε κι εκείνο λόγω της κρίσης, θέλει οι πελάτες της να μπορούν να τα αγοράζουν. «Έτσι πρέπει να πουλώ ποσότητα για να τα βγάλω πέρα, αλλά όποιος μπαίνει μια φορά στο μαγαζί μου, ξαναμπαίνει σίγουρα κι αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί.»

Η δουλειά της ξεκινά στις πέντε και μισή το πρωί και τελειώνει στις έντεκα το βράδυ με ένα διάλειμμα δύο ωρών το μεσημέρι. «Τα παιδιά μου είναι συνέχεια μαζί μου κι αυτό μου δίνει δύναμη». Όσον αφορά στην απογοήτευση, στην απαισιοδοξία, στην κατήφεια που καταβάλει πολλούς άνεργους συμπολίτες της; Η Μαρίνα Απρέσοβα στέλνει το δικό της μήνυμα: «Δεν πρέπει να απογοητεύεται κανείς. Οι καιροί είναι δύσκολοι. Αν δεν δημιουργήσεις μόνο σου την ευκαιρία, δουλειές δεν υπάρχουν. Ο καθένας μπορεί να κάνει κάτι, να καρφώνει καρφιά, να ψήνει, να ράβει, να μαγειρεύει. Ξεκινήστε και θα επιβιώσετε!».

Πηγή: ΕΡΤ

Μέρα μνήμης για τους Πόντιους η Κυριακή του Θωμά, με τραπεζώματα στους τάφους

Μέρα μνήμης για τους Πόντιους η Κυριακή του Θωμά, με τραπεζώματα στους τάφους
Μέρα μνήμης για τους Πόντιους η Κυριακή του Θωμά, με τραπεζώματα στους τάφους

Το έθιμο περιλαμβάνει και βόλτα από όλους σε τάφους συγγενών, φίλων ή και αγνώστων, με κοινό σκοπό να τιμήσουν τους νεκρούς που χάθηκαν. Πλησιάζοντας στον τάφο πρέπει να δεχτείς το ποτό που σου προσφέρουν, βότκα ή κρασί.

Κάθε Κυριακή μετά την Κυριακή του Πάσχα οι Πόντιοι από την πρώην σοβιετική ένωση, συγκεντρώνονται σε διάφορα νεκροταφεία της χώρας για να τιμήσουν, να θυμηθούν τους νεκρούς τους και να γιορτάσουν μαζί τους το Πάσχα. Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο έθιμο καθώς δεν περιλαμβάνει καθόλου θρήνο αλλά ευφορία και ευχάριστη διάθεση. Έχει ρίζες που φτάνουν αρκετά βαθιά. Το συναντούμε σε αττική λευκή λήκυθο, που χρονολογείται περίπου στο 440 π.Χ. Εκεί απεικονίζεται μια επίσκεψη σε τάφο (μια γυναίκα καταθέτει στον τάφο νεαρού άνδρα κάνιστρο με προσφορές), μια σκηνή ιδιαίτερα συνηθισμένη σε λευκές ληκύθους, οι οποίες εκείνη την εποχή χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά στην ταφική διαδικασία.

Από πολύ νωρίς το πρωί οι τάφοι μετατρέπονται σε τραπέζια, οι άνθρωποι που συγκεντρώνονται στρώνουν τραπεζομάντιλα και βάζουν στους τάφους φαγητά και ποτά. Το θέαμα θυμίζει πασχαλινό τραπέζι. Κόκκινα αυγά, αλμυρά και γλυκά βουτήματα, κρέας, πατάτες, αλλαντικά και τυριά, σαλάτες και βέβαια βότκα και κρασί.

Πηγή: Γκρέκα

Από την Πτολεμαίδα ξεκίνησε ο αγώνας για την διεκδίκηση της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων

Από την Πτολεμαίδα ξεκίνησε ο αγώνας για την διεκδίκηση της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων
Από την Πτολεμαίδα ξεκίνησε ο αγώνας για την διεκδίκηση της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων

Από την Πτολεμαΐδα ξεκίνησε πανελλαδικά και παγκόσμια ο αγώνας για την διεκδίκηση της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ποντίων τον Σεπτέμβρη του 1985, με ομιλητή τον Μιχάλη Χαραλαμπίδη.

Είναι ζήτημα Ευρωπαικής πολιτικής παιδείας και ηθικής, να αναφερόμαστε σ΄ αυτόν που την πρωτοδιατύπωσε.

Γιατί η ίδια η Ιστορία τι μας λέει; Ότι υπάρχουν οργανωμένα γραφειοκρατικά συμφέροντα τα οποία τις νέες ιδέες στην αρχή τις αποδοκιμάζουν, τις βρίζουν και τις ποινικοποιούν. Στη συνέχεια, όταν δουν ότι αυτές σαν μεγάλες που είναι, διεκδικούν, απαιτούν και πετυχαίνουν μεγάλες πλειοψηφίες, κάνουν ότι τις ενστερνίζονται και θα έλεγε κανείς... "Δεν πειράζει αφού τις αποδέχτηκαν ας είναι, ας πάει στο καλό", όμως αυτό που κάνουν είναι μόνο για την αυτοσυντήρησή τους. Ταυτόχρονα όμως τις παραμορφώνουν, διότι με κλεμμένα χρήματα γίνεται κανείς πλούσιος, με κλεμμένες ιδέες όμως δεν μπορεί να κάνει πολιτική. Η πολιτική θέλει δικούς της φυσικούς εκφραστές, όχι φορείς παραχάραξης.

Αυτοί που αμαυρώνουν την Ελληνική Ιστορία, την πολιτική και δημόσια ζωή, είναι οι υβριστές της μνήμης και των συμβόλων του μαρτυρικού Ποντιακού Ελληνισμού.

Εμείς κάναμε αγώνες να καθιερώσουμε την 19η Μαίου, αλλά κάναμε πολλούς περισσότερους για να προστατεύσουμε την ακεραιότητα και την κατάργησή της από τις ύπουλες προσπάθειες των κυβερνώντων.

Όχι στην Ύβρη

Αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία στα ιστορικά χρονικά της ανθρωπότητας... οι πολιτικοί "εκφραστές", οι πολιτικοί "εκπρόσωποι" ενός λαού που έχει υποστεί το τραγικότερο μαζικό έγκλημα, αυτό της Γενοκτονίας... να τιμούν, να προσκυνούν και να υμνούν - με ηλίθια παρρησία - τον εμπνευστή και εκτελεστή αυτής της φασιστικής πρακτικής. Έχουμε ξεπεράσει πια κάθε όριο γελοιότητας. Αναβαθμίστηκε η ξεφτίλα μας από το επίπεδο του Υπουργού Εξωτερικών "Γιωργάκης", περάσαμε "επιτυχώς", σ΄ εκείνο του "Πρωθυπουργού"!

Επικαλούνται το Πρωτόκολλο, όταν και ο πλέον αδαής γνωρίζει πλέον ότι Αρχηγοί άλλων χωρών, επισκεπτόμενοι την Τουρκία, απέφυγαν παρόμοια ατιμωτική πράξη, π.χ. οι Πρόεδροι του Ιράν, του Σουδάν κ.λ.π. Καθώς φαίνεται όμως, η πολιτική αξιοπρέπεια και λεβεντιά είναι έννοιες και στάσεις ζωής που πρέπει να τις αναζητήσουμε... κάπου στην Αραβική Χερσόνησο ή στη φιλόξενη γη της Αφρικής.

"Η είσοδος της Τουρκίας στην Ε.Ε. περνάει από τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού" "τάδε έφη", το 2001 και το 2004 , (προεκλογικά φυσικά) ο Κ. Καραμανλής! Ουδέν σχόλιον!

Προσπαθούν, συντονισμένα, σταδιακά, ομόθυμα και ομόφωνα να ακυρώσουν τη μνήμη μας. Να διαγράψουν - ως μη γενόμενη - την γενεσιουργό αιτία της εξόδου των Ποντίων από την πατρική τους γη. Με πρωτοφανή κυνισμό και περιφρόνηση προσβάλουν τους 353.000 νεκρούς του Ποντιακού Ολοκαυτώματος, τη μνήμη ενός λαού, αποδίδοντας τιμές στους εκφραστές της ιδεολογίας του θανάτου, στους εκφραστές της ακραίας φασιστικής πρακτικής, στους ηγήτορες του κεμαλισμού.

Δεν μας αξίζει αυτή η εικόνα. Η σκέψη ότι, το δίκαιο δεν σου το χαρίζει κανείς, αλλά το κατακτάς μέσα από πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες, αποτελεί την μόνη φωτεινή διέξοδο από το τούνελ της πολιτικής ανηθικότητας. Ο αγώνας για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας, αποτελεί κατάκτηση του Ποντιακού χώρου και σαν τέτοια οφείλουμε να την περιφρουρήσουμε.

Τούτος ο αγώνας, η ανάκτηση της ιστορικής μας μνήμης, μας απαγκίστρωσε από το περιθώριο του φολκλόρ και των φτηνών ανέκδοτων, από τη μιζέρια της άγνοιας και της πολιτιστικής εξαφάνισης.

Ελπίζουμε... στους ρομαντικούς ιδεαλιστές Ποντίους και μη...
Ελπίζουμε... στους αντιφασίστες-αντικεμαλιστές, στους πραγματικούς... διεθνιστές... εγχώριους και μη...
Ελπίζουμε... στους αγωνιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων... διανοούμενους και μη...
Ελπίζουμε... στα αντανακλαστικά των αγνών Ποντίων και στις αιματοβαμμένες μνήμες... της κάθε Ποντιακής οικογένειας.

Οι εκπρόσωποι της χώρας μας στην Ουνέσκο έχουν μεγάλες ευθύνες. Η Ουνέσκο είναι οργανισμός ανάδειξης και προστασίας του παγκόσμιου πολιτισμού, όχι παραχάραξής του.

Η Εύξεινος Λέσχη Πτολεμαίδας, η οποία δεν υπάρχει "στα χαρτιά", αλλά στη συνείδηση όλων των Ποντίων και μή, καθιερώθηκε, με τους αγώνες της στον Ποντιακό χώρο, ως ο πρώτος ιστορικός Ποντιακός Σύλλογος μετά την μεταπολίτευση.

Ευθυμιάδης Ευθύμης
Πρώην Πρόεδρος Ευξείνου Λέσχης Πτολεμαίδας
Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων Βορείου Ελλάδας (Ο.Π.Σ.Β.Ε.)

Πηγή: Amyntaio News

Το ταφικό έθιμο την Κυριακή του Θωμά από τους Κρωμναίους της Καλαμαριάς

Το ταφικό έθιμο την Κυριακή του Θωμά από τους Κρωμναίους της Καλαμαριάς
Το ταφικό έθιμο την Κυριακή του Θωμά από τους Κρωμναίους της Καλαμαριάς

Ένα έθιμο που μας έρχεται από τον αλησμόνητο Πόντο, με ρίζες στην Αρχαία Ελλάδα, θα πραγματοποιήσει και φέτος η Αδελφότης Κρωμναίων Καλαμαριάς.

Όπως κάθε χρόνο έτσι κι φέτος η Αδελφότης Κρωμναίων θα τιμήσει τους νεκρούς, πραγματοποιώντας  το ιδιαίτερο  Ταφικό Έθιμο, που έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα. Την Κυριακή του Θωμά, στις 11.30 το πρωί στα Κοιμητήρια της Καλαμαριάς.

Με ανακοίνωσή της η Αδελφότης Κρωμναίων Καλαμαριάς, ανεφέρε πως οι συμμετέχοντες, εάν επιθυμούν, μπορούν να φέρουν και εδέσματα της αρεσκείας τους.

Την Δευτέρα 16 Μαΐου 2016

Τη Δευτέρα 16 Μαΐου 2016, στις 20.00 το βράδυ στο Θέατρο Χιλής στην Καλαμαριά, η χορωδία της Αδελφότητας θα παρουσιάσει το μουσικό δρώμενο «Ωδές  για τον Άγνωστο Πόντιο Ακρίτα». Η παράσταση είναι αφιερωμένη εις μνήμην των θυμάτων της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού 1914-1922

Πέμπτη 19 Μαΐου 2016

Την Πέμπτη 19 Μαΐου 2016 η Αδελφότης  Κρωμναίων προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να παραστούν στην επετειακή εκδήλωση Εθνικής Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ποντίων.

Στην Μητρόπολη Καλαμαριάς στις 10.30 το πρωί θα ψαλεί  Επιμνημόσυνη Δέηση, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει δεξίωση στην Αίθουσα Τελετών της Αδελφότητας (Πουλαντζάκη 40).

Πηγή: Εύξεινος Πόντος

Το Ταφικό Έθιμο αναβιώνει στην Ν. Κρώμνη Δράμας

Το Ταφικό Έθιμο αναβιώνει στην Ν. Κρώμνη Δράμας
Το Ταφικό Έθιμο αναβιώνει στην Ν. Κρώμνη Δράμας

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων «Ακρίτες Ν. Κρώμνης» και ο Σύλλογος για την Αποκατάσταση και Διατήρηση των Μνημείων της Νέας Κρώμνης «Άγιος Ιωάννης Πρόδρομος» αναβιώνουν και φέτος το Ταφικό Έθιμο, του οποίου οι ρίζες βρίσκονται στα βάθη της Ποντιακής ιστορίας και παράδοσης.

Η τελετή αναβίωσης του θα γίνει την Κυριακή του Θωμά 8 Μαΐου 2016 και ώρα 10:30 π.μ. στο Νεκροταφείο της Νέας Κρώμνης (Πίσω από το πάρκο των Κομνηνών).

Το ταφικό έθιμο των Ποντίων και η Κυριακή του Θωμά

Το ταφικό έθιμο των Ποντίων και η Κυριακή του Θωμά
Το ταφικό έθιμο των Ποντίων και η Κυριακή του Θωμά

Τα ομηρικά έπη αναφέρουν πολλές λεπτομέρειες για ταφές και ταφικά έθιμα, που συνδέονται με τους πρώτους ιστορικούς χρόνους: θρήνους πριν από την καύση του νεκρού, πλύσιμο των οστών και εναπόθεση τους σε αγγείο, ίδρυση τύμβου πάνω από τον τάφο, τέλεση επιτάφιων αγώνων και προσφορά γευμάτων.

Στους τάφους των νεκρών οι συγγενείς άφηναν προσφορές σε τακτά χρονικά διαστήματα. «Στην ταφή του Διονυσίου από τον Κολλυτό υπήρχε ένας λάκκος προσφορών ο οποίος περιείχε περί τα 100 αγγεία, ενώ περισσότερες από 80 χάλκινες αιχμές βελών, η σημασία των οποίων παραμένει ασαφής. Οι προσφορές χρονολογούνται στην εποχή του θανάτου του Διονυσίου, περίπου μεταξύ του 345 και του 338 π.Χ.».

Στην νεότερη ιστορία το ταφικό έθιμο το διέσωσαν και το φέρανε οι Πόντιοι μαζί τους από την χαμένη πατρίδα. Έθιμο με τις αρχαιοελληνικές ρίζες και συνδεδεμένο άρρηκτα με την ποντιακή παράδοση.

Στην ευρύτερη περιοχή κυρίως της Τραπεζούντος του Πόντου, την Κυριακή του Θωμά διοργανώνονταν στα κοιμητήρια των χωριών και των κωμοπόλεων γεύμα προς τιμή των νεκρών.

Την Κυριακή του Θωμά όλοι οι κάτοικοι των ελληνικών κοινοτήτων φρόντιζαν να είναι παρόντες στο γεύμα προς τιμή των νεκρών.

Συγκεντρώνονταν στο νεκροταφείο όπου τελούσαν τρισάγιο και στη συνέχεια άπλωναν τραπεζομάνδηλα πάνω στους τάφους με ποικίλα εδέσματα ενώ ακολουθούσε τραγούδι και χορός κάτω από τους ήχους της Ποντιακής Λύρας.

Πίστευαν ότι οι ψυχές των νεκρών ανεβαίνουν στον επίγειο κόσμο από τον Άδη την ημέρα της Ανάστασης για να παραμείνουν έως την ημέρα του Αγίου Πνεύματος.

Την Κυριακή του Θωμά η παράδοση μας θέλει να την περνάμε μαζί με τους χαμένους φίλους, συγγενείς και συνανθρώπους μας, να παρευρισκόμαστε εκείνη μέρα στους τάφους των ανθρώπων που αγαπάμε.

Το έθιμο σημαίνει τιμή στην μνήμη των νεκρών δικών μας ανθρώπων, στη μνήμη των προγόνων μας.

Στον Πόντο την ημέρα αυτή όπως επίσης και την ημέρα του Αγίου Πνεύματος σε κάποιες άλλες περιοχές με συμμετοχή όλων των κατοίκων των οικισμών και των πόλεων επισκέπτονταν τα μνήματα όπου πολλές φορές έπαιζαν και λύρα, τραγουδούσαν, δηλαδή ήταν μια μέρα χαράς, αντάλλασαν ευχές και με αφορμή το Πάσχα, αλλά γενικότερα θα έλεγα. Πιστεύουν εξάλλου οι Πόντιοι ότι με το αναφέρεις ένα νεκρό είναι σα να τον ζωντανεύεις. Έτσι λοιπόν είναι μία προσπάθεια να ξαναζήσεις με ένα δικό σου άνθρωπο.

Τιμά την «Μάνα της προσφυγιάς» ο Σύλλογος Ποντίων Ξάνθης

Τιμά την «Μάνα της προσφυγιάς» ο Σύλλογος Ποντίων Ξάνθης

Ο Σύλλογος Ποντίων Ν. Ξάνθης, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας της Μητέρας, τιμά την «Μάνα της προσφυγιάς» με Θεία Λειτουργία στο Παρεκκλήσι του Ιωάννη του Θεολόγου, 7ο χιλ. Εχίνου-Θερμών, την Κυριακή 8 Μαΐου 2016 και ώρα 8.00 π.μ. Μετά την Λειτουργία θα παρατεθεί καφές σε ξενοδοχείο της περιοχής.

Μετακίνηση δωρεάν με μισθωμένα λεωφορεία. Αναχώρηση από Δημοτική Αγορά (40 Εκκλησιών) στις 7:30 π.μ.

Σάββατο 7 Μαΐου 2016

"Οι αιτίες και το ιστορικό πλαίσιο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου"

"Οι αιτίες και το ιστορικό πλαίσιο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου"
"Οι αιτίες και το ιστορικό πλαίσιο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου"

Ο Σύλλογος Ποντίων Waiblingen "Οι Αργοναύτες" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση - διάλεξη με τίτλο "Οι αιτίες και το ιστορικό πλαίσιο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου" η οποία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 7 Μαΐου 2016 στις 7:00 μ.μ. στην αίθουσα Schlosskeller Waiblingen, Kurze Straße 33, 71332 Waiblingen.

Στη συγκεκριμένη διάλεξη θα αναζητηθούν τα αίτια που οδήγησαν στη Γενοκτονία καθώς και ο ρόλος των μεγάλων δυνάμεων στη διαδικασία της αφομοίωσης των Χριστιανικών πληθυσμών μέσα από τον ανταγωνισμό τους, τις επεκτατικές τους βλέψεις και τα αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα. Τέλος μεταξύ άλλων θα συζητηθούν η σταδιακή ανάπτυξη του τουρκικού εθνικισμού, ο παραμερισμός της πτέρυγας των φιλελεύθερων και η υιοθέτηση του συνθήματος "Η Τουρκία στους Τούρκους" ως η μόνη λύση στην υπό κατάρρευση Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Προσκεκλημένος ομιλητής θα είναι ο κ. Θεοδόσιος Κυριακίδης, Δρ Νεότερης Ιστορίας στην Παιδαγωγική Σχολή του Παν. Δυτικής Μακεδονίας.

Το "Ταφικό Έθιμο" αναβιώνει από την Ένωση Ποντίων Σουρμένων

Το "Ταφικό Έθιμο" αναβιώνει από την Ένωση Ποντίων Σουρμένων

Η Ένωση Ποντίων Σουρμένων προσκαλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Κυριακή 8 Μαΐου 2016 στις 7:00 π.μ. στον Όρθρο και την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης κ.κ. Παύλου στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Σουρμένων.

Θα ακολουθήσει στις 10:45 π.μ. Λιτανευτική Πομπή προς το Κοιμητήριο Σουρμένων ενώ στις 11:15 π.μ. θα πραγματοποιηθεί Επιμνημόσυνος δέησις υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των κεκοιμημένων προσφιλών προσώπων, “Ταφικό Εθιμό”.

Σχετικά θέματα

11 Περιφερειακές Αυγομαχίες στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη

11 Περιφερειακές Αυγομαχίες στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη
11 Περιφερειακές Αυγομαχίες στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη

Ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς», σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, σας προσκαλούν να τιμήσετε με την παρουσία σας, τις 11 Περιφερειακές Αυγομαχίες που θα πραγματοποιηθούν στην πλατεία του Θρυλορίου Ν. Ροδόπης το Σάββατο 7 Μαΐου και ώρα 5:30 μ.μ.

Παραδοσιακοί χοροί του Πόντου και Ποντιακό γλέντι στο Παμποντιακό Πανοΰρ 2016

Παραδοσιακοί χοροί του Πόντου και Ποντιακό γλέντι στο Παμποντιακό Πανοΰρ 2016
Παραδοσιακοί χοροί του Πόντου και Ποντιακό γλέντι στο Παμποντιακό Πανοΰρ 2016

Η Ένωση Ποντίων Σουρμένων καλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου το Σάββατο 7 Μαΐου 2016 στις 6:30 μ.μ., στο Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης, κ.κ. Παύλου και αρτοκλασία υπέρ υγείας των απανταχού της γης Ποντίων.

Θα τεθούν προς προσκύνηση τα ιερά λείψανα του Αγίου Ευγενίου, Πολιούχου Τραπεζούντας και του Αγίου Γεωργίου του Καρσλίδη.

Παραδοσιακοί χοροί του Πόντου στην πλατεία Σουρμένων στις 8:00 μ.μ.

Χορεύουν τα συγκροτήματα
- Μ.Ε.Γ.Σ.Ν. Κοπανού "Η Μίεζα" Ναούσης Ν. Ημαθίας
- Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Ν. Έβρου "Αλέξιος Κομνηνός"
- Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς Ν. Θεσσαλονίκης"


Παραδοσιακό Ποντιακό γλέντι μέχρι πρωίας, με κεμεντζέ, ταούλ’, τουλούμ’, γαβάλ... κρασί και χαμψία!

Τραγούδι: Καρασαββίδης Δημήτρης, Κουρτίδης Γιάννης
Κεμεντζέ: Ατματζίδης Γιώργος
Τουλούμ: Χριστόφορος Κοσμίδης
Ταούλ’: Ζώης Κώστας, Κεκρίδης Γρηγόρης, Χατζηδαυιτίδης Νίκος

Το πρόγραμμα παρουσιάζει ο Λάζος Τερζάς.


Σχετικά θέματα

Όλα έτοιμα για την χοροεσπερίδα του Συλλόγου Ποντιακή Εστία Βοστώνης

Όλα έτοιμα για την χοροεσπερίδα του Συλλόγου Ποντιακή Εστία Βοστώνης
Όλα έτοιμα για την χοροεσπερίδα του Συλλόγου Ποντιακή Εστία Βοστώνης

Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνο-Αμερικανικών Σωματείων Νέας Αγγλίας, Πρόεδρος του Συλλόγου "Ποντιακή Εστία" κυρία Ελένη Αθανασιάδη και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Παναγία Σουμελά Βοστώνης κ. Παναγιώτης Πετρίδης.

Όλα είναι έτοιμα για τη χοροεσπερίδα του Ποντιακού Συλλόγου Βοστώνης "Ποντιακή Εστία" που θα γίνει το Σάββατο 7 Μαΐου 2016 στην αίθουσα εκδηλώσεων της Κοινότητας του Αγίου Νεκταρίου στη συνοικία Roslindale της Βοστώνης.

Χθες βράδυ βρεθήκαμε στο "σπίτι" του Συλλόγου στο 469 Albany Street της Βοστώνης προσκεκλημένοι της Προέδρου του Συλλόγου κ. Ελένης Αθανασιάδη όπου έγινε γλέντι με τη συμμετοχή της ορχήστρας που θα διασκεδάσει όσους θα παρευρεθούν στην εκδήλωση.

Η Πρόεδρος του Συλλόγου μας είπε ότι όλα είναι εντάξει και ότι ελάχιστα εισιτήρια έχουν μείνει τα οποία θα διατεθούν στην είσοδο της αίθουσας.

Στους ήχους της ποντιακής λύρας και του κλαρίνου που ο μουσικός ήρθε από την Ελλάδα και με τον στο τραγούδι χόρεψαν νέοι και ηλικιωμένοι στην κάτω αίθουσα του ιδιόκτητου κτηρίου του Συλλόγου "Ποντιακή Εστία". 

Η τετραμελής ορχήστρα αποτελείτο από τους: Γιάννη Τσετιριδη, τραγούδι (ήρθε από την Νέα Υόρκη), Γεώργιος Αλεξανδρίδης, λύρα, Γιώργο Ιακωβίδη, κλαρίνο και Παναγιώτης Βασιλειάδης, νταούλι.

Στην χθεσινοβραδυνή εκδήλωση παρευρέθηκαν και οι: Μιλτιάδης Αθανασόπουλος, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνο-Αμερικανικών Σωματείων Βοστώνης και Παναγιώτης Πετρίδης, Πρόεδρος του άλλου Ποντιακού Συλλόγου της Βοστώνης "Παναγία Σουμελά".

Πηγή: Paneliakos

Ποντιακές εκδηλώσεις "Ζωοδόχεια 2016"

Ποντιακές εκδηλώσεις "Ζωοδόχεια 2016"
Ποντιακές εκδηλώσεις "Ζωοδόχεια 2016"

Το Διοικητικό συμβούλιο της Ευξείνου λέσχης Γιαννιτσών προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στις εορταστικές εκδηλώσεις της Ζωοδόχου πηγής στις 5-6-7-8 Μαΐου 2016 στην πλατεία της Νέας Τραπεζούντας, στα Γιαννιτσά.

Αναλυτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων

Πέμπτη 5 Μαΐου 2016
6.00 μ.μ. Μέγας εσπερινός στο εκκλησάκι της ζωοδόχου πηγής στην πλατεία και περιφορά εικόνας με την συνοδεία της μουσικής μπάντας του δήμου Πέλλας.
9.00 μ.μ. Παιδικό καλλιτεχνικό φεστιβάλ ποντιακής μουσικής (όσα παιδιά θέλουν να συμμετέχουν να επικοινωνήσουν με τον σύλλογο στο τηλ 23820 29584).

Παρασκευή 6 Μαΐου 2016
8.00 π.μ. Υπαίθρια Θεία λειτουργία στο εκκλησάκι της Ζωοδόχου πηγής στην πλατεία νέας Τραπεζούντας
7.00 μ.μ. Παραδοσιακά ποντιακά φαγητά για όλους τους παρευρισκόμενους.
9.00 μ.μ. Ομιλία με θέμα την ιστορία και την ανάπτυξη του Ποντιακού Ελληνισμού από τον Δρ Χατζηκυριακίδη Κυριάκο καθηγητή σύγχρονης και νεότερης Ιστορίας του Α.Π.Θ.
9.30 μ.μ. Χορωδία της Ευξείνου Λέσχης Γιαννιτσών.
Μεγάλα χορευτικά της Ευξείνου Λέσχης Γιαννιτσών.
Χορευτικό τμήμα του εκπολιτιστικού ομίλου Γιαννιτσών η Πέλλα .
Ακολουθεί ποντιακό γλέντι με καλλιτέχνες 

Σάββατο 7 Μαΐου 2016
9.00 μ.μ. Παιδικά χορευτικά τμήματα της Ευξείνου Λέσχης Γιαννιτσών.
Χορευτικό τμήμα του μορφωτικού πολιτιστικού συλλόγου Νέας Πέλλας (προσφύγων Ανατολικής Θράκης).
Ακολουθεί ποντιακό γλέντι με καλλιτέχνες.

Κυριακή 8 Μαΐου (στο γήπεδο του Εθνικού)
3.00 μ.μ. Γυναικείος ποδοσφαιρικός αγώνας Αμαζόνων Γιαννιτσών – Α.Σ. Καλαμπάκας 
5.00 μ.μ. Τουρνουά ποδοσφαίρου παλαιμάχων Εθνικού - Αναγέννησης - Εδεσσαϊκού – Σαμψών

Όλα έτοιμα για την 15η αναβίωση των Παρχαρίων

Όλα έτοιμα για την 15η αναβίωση των Παρχαρίων
Όλα έτοιμα για την 15η αναβίωση των Παρχαρίων

Έτοιμος για την 15η συνεχή αναβίωση του ολοήμερου υπαίθριου πανηγυριού Παρχάρια δηλώνει ο Σύλλογος Ποντίων Ν. Ροδόπης «Η Τραπεζούντα», προσκαλώντας όλο τον κόσμο να συμμετέχει και φέτος στο πανηγύρι.

Τα φετινά Παρχάρια θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 8 Μαΐου με ώρα έναρξης τις 9.00, δίπλα στο Οχυρό της Νυμφαίας σε έναν ειδικά διαμορφωμένο για τις ανάγκες της εκδήλωσης χώρο δασικής αναψυχής με πανέμορφα ξύλινα κιόσκι και πέτρινες βρύσες που φιλοξενεί κάθε χρόνο χιλιάδες κόσμου κατά την ημέρα του πανηγυριού αλλά και αρκετούς επισκέπτες τον υπόλοιπο χρόνο. Την ομορφιά του τόπου με τα καταπράσινα παρθένα δάση και τα τρεχούμενα νερά συμπληρώνουν το απαλό άρωμα και οι μελωδίες της φύσης.

Στη φετινή εκδήλωση συμμετέχουν όπως κάθε χρόνο Ποντιακοί Σύλλογοι από όλη την Περιφέρεια ΑΜΘ και τη Θεσσαλονίκη, Σύλλογοι Θρακιωτών, Καππαδόκων και Σαρακατσάνων.

Η λιθόκτιστη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου χτισμένη πάνω σε ένα παρακείμενο βραχώδες ύψωμα δεσπόζει στο χώρο όπου δόθηκε μια από τις ενδοξότερες μάχες μεταξύ των επιτιθεμένων εκ Βουλγαρίας Γερμανικών στρατευμάτων και των ηρωικά αμυνόμενων Ελλήνων στρατιωτών του Φυλακίου του Οχυρού της Νυμφαίας.

Είναι γεγονός ότι κάθε χρόνο χιλιάδες κόσμου επισκέπτονται την περιοχή μας με αφορμή την αναβίωση του πανηγυριού των Οροπεδίων του Πόντου, τα οποία οι Πόντιοι ονομάζουν Παρχάρια, αναδεικνύοντας την προοπτική για παραπέρα ανάπτυξη του δασοτουρισμού σε συνδυασμό με τον πολιτιστικό τουρισμό που σαφέστατα περικλείει την λαϊκή μουσικοχορευτική παράδοση, τη γαστρονομία και την ιστορία ενός τόπου.

Ποντιακά εδέσματα προσφέρονται δωρεάν σε όλο τον κόσμο, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να παρακολουθήσουν τον παραδοσιακό τρόπο παρασκευής γαλακτοκομικών προϊόντων και τον παραδοσιακό τρόπο μέτρησης και χρέωσης της παραγωγής γάλακτος στα Παρχάρια του Πόντου (χαζ).

Ο παραδοσιακός χορός μέσα στον αυθεντικό του χώρο που είναι το ζητούμενο της όλης διοργάνωσης θα πλαισιωθεί από τους καλλιτέχνες: Αντωνιάδης Ματθαίος (λύρα), Αποστολίδου Μαρία (νταούλι), Ευθυμιάδης Ζαφείρης (λύρα – τραγούδι), Καλογερίδης Νίκος (νταούλι), Κατηκαρίδης Ηρακλής (κλαρίνο), Κουσίδης Παναγιώτης (λύρα), Μαρμαλίδης Γιάννης (λύρα), Μαρμαλίδης Αλέξανδρος (νταούλι), Μοσκοφίδης Γιώργος (αγγείον – χειλιάυρ΄), Ξενητιάδης Λευτέρης (λύρα – τραγούδι), Παπαγιαννίδης Γιώργος (τραγούδι), Παπαδόπουλος Γιάννης (λύρα), Πασχαλίδης Δημήτρης (λύρα), Πετρόπουλος Τάσος (λύρα - τραγούδι), Προυσαλέντης Σταύρος (λύρα), Σαββίδης Κώστας (αρμόνιο), Σταθουλίδου Εύη (τραγούδι), Τσακλίδης Γιάννης (τραγούδι), Φωτιάδης Αβραάμ (νταούλι), Ονούρ Ατματσά (Τραπεζούντιος λυράρης).

Όπως κάθε χρόνο από το 2002, έτσι και φέτος η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια ΑΜ-Θ και το Δήμο Κομοτηνής και με τη στήριξη του Δ΄ Σώματος Στρατού, της Πυροσβεστικής και της Ελληνικής Αστυνομίας.

Προσοχή η διαδρομή μονοδρομείται για άνοδο από τις 08:30 πμ μέχρι τις 13:00 και μετά ξεκινά η κάθοδος.

Χορηγός επικοινωνίας είναι το e-Pontos.gr