Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στο Πρόχωμα Θεσσαλονίκης

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στο Πρόχωμα Θεσσαλονίκης
«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στο Πρόχωμα Θεσσαλονίκης

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος "Οδυσσέας Προχώματος", το Βιβλιοπωλείο "Mind the book" (25ης Μαρτίου 93, Εύοσμος, 2310724374) και οι Εκδόσεις Ψυχογιός σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου μυθιστορήματος του Γιάννη Καλπούζου«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου».

Ο συγγραφέας θα παρουσιάσει με ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο του, θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα.

Η βιβλιοπαρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στο χώρο του βιβλιοπωλείου την Τρίτη 21 Ιουνίου 2016 στις 8:00 μ.μ.


Μπορείτε να διαβάσετε ένα απόσπασμα του βιβλίου, εδώ...


Σχετικά θέματα

- Σέρρα, η ψυχή του Πόντου - Ένα νέο μυθιστόρημα παρουσιάζεται...

Γεύσεις Πόντου και της Μικράς Ασίας στο Mount Athos Area Kouzina

Γεύσεις Πόντου και της Μικράς Ασίας στο Mount Athos Area Kouzina
Γεύσεις Πόντου και της Μικράς Ασίας στο Mount Athos Area Kouzina

Αφιερωμένη στις επιρροές που δέχθηκε η προαθωνική χερσόνησος από τη Μικρασία και τον Πόντο ήταν η τέταρτη εβδομαδιαία θεματική ενότητα του Mount Athos Area KOUZINA 2016, η οποία εστίασε στην ανάδειξη πιάτων και μαγειρικών / ζαχαροπλαστικών τεχνικών, εμπνευσμένων από τη γαστρονομική κληρονομιά των πατρίδων της ανατολής.

Γεύσεις, αρώματα και μαγειρικές θύμισες πλημμύρισαν τους χώρους φιλοξενίας των δρώμενων, τα οποία ξεχώρισαν για την αυθεντικότητα, την ποιότητα και την εντυπωσιακά μεγάλη προσέλκυση κοινού και εθελοντών.

Η έναρξη πραγματοποιήθηκε στο restaurant του ξενοδοχείου Theoxenia, όπου η εκδήλωση με τίτλο «από την Ήπειρο στην Καππαδοκία» άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις: μέλη της Ομοσπονδίας Αδελφοτήτων Καλαμά Ιωαννίνων σε συνεργασία με μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Ουρανούπολης παρουσίασαν στο κοινό μοναδικές συνταγές και τρόπους μαγειρικής έκφρασης, οι οποίες προέβαλαν μία ολόκληρη γαστρονομική διαδρομή στο χρόνο, από το πιο δυτικό μέχρι το πιο ανατολικό ελληνικό στοιχείο.

Στη συνέχεια ο chef του ERGON Food, Λευτέρης Αθανασόπουλος, οργάνωσε εξαίρετο μάθημα μαγειρικής, το οποίο παραδόθηκε στο Aristoteles Holidays Resort & Spa, με στόχο να αναδείξει την επιρροή της περιοχής από τη γαστρονομική παράδοση των Μικρασιατών. Ο δε καταξιωμένος bar tender Γιώργος Μακρόπουλος παρουσίασε το signature KOUZINA cocktail, φτιαγμένο από μουντοβίνα και ντόπιες σπιτικές μαρμελάδες. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο kitchen & beach bar Costa – Costa των Νέων Ρόδων, όπου οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάζουν το δροσερό ποτό κατά τη διάρκεια ολόκληρης της καλοκαιρινής περιόδου.

Η γιορτή συνεχίσθηκε στην Αμμουλιανή. O chef του εναλλακτικού restaurant The Roost Μιχάλης Χαραλαμπίδης προετοίμασε μενού 10 ιδιαίτερων πιάτων, μέσα από το οποίο παρουσίασε ολόκληρη τη γαστρονομική ιστορία της Σμύρνης, της Γαλημής και της Προικόνησσου, όπως αυτή εξελίσσεται σήμερα στο αμμουδερό νησί. Μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου εξάλλου παρέδωσαν μαθήματα παραδοσιακής μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής ενώ η Γιώτα Τσακνή του fish restaurant Μεγάλη Άμμος συνδύασε τα ψαρικά με τα λαχανικά, δημιουργώντας αξεπέραστες γευστικές δημιουργίες.

Η Αργολίδα τίμησε τη Μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Η Αργολίδα τίμησε τη Μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου
Η Αργολίδα τίμησε τη Μνήμη της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Η Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας και ο Σύλλογος Ποντίων Αργολίδας Παναγία Σουμελά συνδιοργάνωσαν εκδηλώσεις μνήμης για την Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου την Κυριακή 22 Μαΐου 2016.

Στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγ. Γεωργίου στο Ναύπλιο τελέσθηκε Αρχιερατική δοξολογία από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Επιδαύρου Καλλίνικο. Για τα γεγονότα και την ιστορία της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου μίλησε ο εκπαιδευτικός καθηγητής φιλόλογος κ, Μπούμπαρης Νικόλαος.

Στην συνέχεια έγινε κατάθεση στεφάνων στο Άγαλμα του Καποδίστρια παρουσία αγήματος του στρατού και της φιλαρμονικής του Δήμου.


Η εκδήλωση συνεχίστηκε στην αίθουσα του κινηματογράφου Cine Nafplio με ομιλία του Προέδρου του Συλλόγου Ποντίων Αργολίδας Γιώργου Κυριακίδη και ποντιακούς χορούς από το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου.

Τις εκδηλώσεις παρακολούθησαν ο Αντιπεριφερειάρχης Αργολίδας Τ. Χειβιδόπουλος, ο Δήμαρχος Ναυπλιέων Δημήτρης Κωστούρος, ο αντιδήμαρχος Άργους Μυκηνών Δημήτρης Κρίγγος, ο Δημοτικός Σύμβουλος Κωνσταντίνος Ρούτουλας, η Πολιτευτής Σόνια Ταντάρου Κρίγγου, εκπρόσωποι σωματείων, οι αστυνομικές και στρατιωτικές αρχές του νομού.

Η ιστορία ενός Τούρκου εθνικιστή που τελικά ήταν Έλληνας του Πόντου και έπεσε στα χέρια του PKK

Η ιστορία ενός Τούρκου εθνικιστή που τελικά ήταν Έλληνας του Πόντου και έπεσε στα χέρια του PKK
Η ιστορία ενός Τούρκου εθνικιστή που τελικά ήταν Έλληνας του Πόντου και έπεσε στα χέρια του PKK

Η ιστορία ενός Τούρκου εθνικιστή που την δεκαετία του 90 πιάστηκε αιχμάλωτος από το PKK, έμαθε ότι είναι Έλληνας και από τότε αγωνίζεται εναντίον της υποχρεωτικής κατάταξης στον τουρκικό στρατό.

Της Μελίνας Κονταξή
Ιστορικός – Δρ. Βαλκανικού Πολιτισμού

Ο Γιάννης Βασίλης Yaylali γεννήθηκε το 1974 στην Μπάφρα του νομού Σαμψούντας, όπως αναφέρει ο ίδιος σε συνέντευξη στο Corporate Watch.

Μεγάλωσε σε τουρκικό φασιστικό περιβάλλον, ενώ η Μπάφρα ήταν χωρισμένη σε φασίστες και σοσιαλιστές σύμφωνα με τον ίδιο.

Φασίστες σε μεγάλο ποσοστό βέβαια είναι αυτοί που αφομοιώθηκαν και σοσιαλιστές όσοι έχουν επίγνωση της ταυτότητας τους.

Επειδή συχνά κάνουμε το λάθος να μεταφέρουμε τους ελληνικούς πολιτικούς διαχωρισμούς παντού, είναι καλό να σκεφτούμε το πώς θα επιβιώσει ο μη αφομοιωμένος γηγενής στην Τουρκία. Άλλωστε το διαπιστώνει κανείς εύκολα βλέποντας λογαριασμούς Ποντίων από την Τουρκία που αυτοπροσδιορίζονται ως Rum δηλαδή Έλληνες και δηλώνουν σοσιαλιστές.

Ο Γιάννης Βασίλης, πρώην Ιμπραήμ, αναφέρει ότι στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση είχαν στρατιωτικά μαθήματα. Οι φασίστες φίλοι του αγαπούσαν τα στρατιωτικά μαθήματα αλλά τα παιδιά που ήταν σοσιαλιστές δεν ήθελαν να είναι στην τάξη.

Οι αξιωματικοί μας δίδασκαν για όπλα και μαθαίναμε να περπατάμε σαν στρατιώτες… Στο σχολείο μας έλεγαν να επαναλαμβάνουμε κάθε μέρα την φράση «είμαι Τούρκος και είμαι περήφανος που είμαι Τούρκος» λέει ο Γιάννης Βασίλης.

Τραγουδούσαν τον Τουρκικό εθνικό ύμνο τις Δευτέρες και τις Παρασκευές, ενώ στο σχολείο και τα σχολικά βιβλία, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο τους έλεγαν πως οι Έλληνες οι Αρμένιοι και οι Κούρδοι ήταν κακοί άνθρωποι.

Στις σχολικές διακοπές πήγαινε στο τζαμί για να μάθει το Κοράνι, ο ίδιος εύχεται να είχε μάθει για την ελληνική καταγωγή του.

Το 1994 κλήθηκε να υπηρετήσει στον τουρκικό στρατό. Περιγράφει κάποια από τα εγκλήματα των Τούρκων εναντίον των Κούρδων που είδε και άκουσε, όπως το κάψιμο Κουρδικών χωριών και τους βασανισμούς.

5-6 μήνες μετά την υποχρεωτική στράτευση του πιάστηκε αιχμάλωτος από το PKK. Η συμπεριφορά των ανταρτών απέναντι του, που ήταν βασισμένη στην συνθήκη της Γενεύης, ο σεβασμός που έβλεπε στις μεταξύ τους σχέσεις αλλά και στον τρόπο που του φέρονταν -τον άκουγαν ακόμα και όταν προσπαθούσε να τους αλλάξει εξυμνώντας τον Κεμάλ- ανέτρεψε τα μέχρι τότε πιστεύω του.

Κατά την διάρκεια της αιχμαλωσίας του ο πατέρας του πήγε στο γενικό επιτελείο στην Άγκυρα, εκεί του είπαν πως είναι Έλληνας και ότι Αρμένιοι και Έλληνες βοηθάνε το PKK, οπότε να μην ψάχνει για τον γιό του.
Ήταν η πρώτη φορά που ο πατέρας του έμαθε ότι ήταν Έλληνας του Πόντου, ο ίδιος έμαθε τα νέα στο στρατόπεδο των ανταρτών από δημοσιογράφους.

Το PKK τον άφησε ελεύθερο τον Δεκέμβριο του 1996 μετά από δυο χρόνια και τρεις μήνες.
Ο ίδιος ήθελε να φύγει από την Τουρκία αλλά ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος του PKK του είπε ότι αν ένας στρατιώτης μιλούσε θα γεννιόταν μεγαλύτερη συνειδητοποίηση για την τουρκική κρατική βία απέναντι στους Κούρδους.

Από την απελευθέρωση του από το PKK το 1996 μέχρι σήμερα το 2016 παλεύει εναντίον της υποχρεωτικής στράτευσης και παρενοχλείται από το Τουρκικό κράτος όπως και η σύντροφος του.

Έτσι σχηματίστηκε το τουρκικό κράτος, κλέβοντας τις ταυτότητες γηγενών, ακρωτηριάζοντας τους ουσιαστικά.

Ο Γιάννης ζει σε Κουρδική περιοχή, η ιστορία του αποτελεί ένα δείγμα του πώς όλοι οι γηγενείς υπήρξαν θύματα μιας τουρκικής μειοψηφίας και πως μπορούν όλοι να συνεργαστούν.

Πηγή: Pentapostagma

Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016

Οι Πόντιοι καλλιτέχνες στηρίζουν τον Πολιτισμό - Με σεβασμό στις αλησμόνητες πατρίδες

Οι Πόντιοι καλλιτέχνες στηρίζουν τον Πολιτισμό - Με σεβασμό στις αλησμόνητες πατρίδες
Οι Πόντιοι καλλιτέχνες στηρίζουν τον Πολιτισμό - Με σεβασμό στις αλησμόνητες πατρίδες

Στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Ελευθέριων 2016» του Δήμου Κιλκίς που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο εορτασμού της 103ης επετείου από την ιστορική μάχη και απελευθέρωση της πόλης του Κιλκίς, οι Εθελοντές Επίλεκτης Ομάδας Αποστολών Δήμου Κιλκίς διοργανώνουν εκδήλωση - συναυλία με την υποστήριξη Ποντίων καλλιτεχνών τη Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016 στις 9:00 μ.μ., στο θέατρο Λόφου Κιλκίς.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
- Μπάμπης Ιορδανίδης, τραγούδι,
- Γιώργος Ιωαννίδης, τραγούδι,
- Γιάννης Τσιτιρίδης, τραγούδι,
- Στάθης Παυλίδης, τραγούδι,
- Λάζος Σαλονικίδης, τραγούδι,
- Στάθης Πορφυρίδης, λύρα-τραγούδι,
- Μπάμπης Κεμανετζίδης, λύρα,
- Δημήτρης Ξενιτόπουλος, λύρα,
- Φόρης Απατσίδης, λύρα,
- Ιορδάνης Σαλονικίδης, λύρα,
- Δημήτρης Μητρούλης, νταούλι,
- Γιώργος Πετρίδης, τύμπανα,
- Χρήστος Κεμανετζίδης, πλήκτρα,
- Δημήτρης Θωήδης, πλήκτρα,
- Παύλος Ιωαννίδης, πλήκτρα.

Τα έσοδα θα διατεθούν για την αγορά ασθενοφόρου και διαγνωστικού εξοπλισμού.

Πληροφορίες / προπώληση εισιτηρίων: 6948800316.

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση «Το ξερίζωμαν» στη Μαγούλα Αττικής

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση «Το ξερίζωμαν» στη Μαγούλα Αττικής
Η Ποντιακή θεατρική παράσταση «Το ξερίζωμαν» στη Μαγούλα Αττικής

Ο Σύλλογος Ποντίων Μαγούλας και Περιχώρων σε συνεργασία με τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό Ποντίων Αθηνών παρουσιάζουν και προσκαλούν τα μέλη και τους φίλους των συλλόγων στην Ποντιακή θεατρική παράσταση «Το ξερίζωμαν», του Σταύρου Κυριακίδη, τη Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016 στις 8:30 μ.μ. στην πλατεία του οικισμού "Νέος Πόντος" Μαγούλας.

T’ Aε Πνευμάτ’ ’ς σα ταφία

 T’  Aε Πνευμάτ’ ’ς σα ταφία
 T’  Aε Πνευμάτ’ ’ς σα ταφία

της Χρύσας Μαυρίδου

Στην προσπάθεια ανίχνευσης της παράδοση μας, ανακαλύψαμε ότι άλλο ένα έθιμο είχε καταδικαστεί στη λήθη, όπως  τόσα και τόσα άλλα.

Πρώτη φορά ακούσαμε να το αναφέρουν ηλικιωμένες γυναίκες του χωριού πριν χρόνια, όταν πλησίαζε του Αγίου Πνεύματος, οι οποίες μας ζήτησαν να το επαναφέρουμε. «Τ’ Αε Πνευμάτ’ επέναμε ’ς σα ταφία και έτρωγαμε με τ’  aπoθαμέντς. (Του Αγίου Πνεύματος πηγαίναμε στα νεκροταφεία και τρώγαμε με τους πεθαμένους.)  Γιατί ’κ’ εφτάτε κατ’ να ’ίνεται ξαν’ τ’ ατέτ’; (Γιατί δεν κάνετε κάτι να γίνει πάλι το έθιμο;).»   

Έτσι, με την αναβίωση του εθίμου για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2001 από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ποντίων Θρυλορίου,  το ταφικό έθιμο επανήλθε στη ζωή του Θρυλορίου και τελείται ανελλιπώς κάθε Αγίου Πνεύματος.

Πρόκειται για ένα έθιμο που ξεπερνάει τα 2500 χρόνια ζωής, που ταξίδεψε με τους πρώτους έποικους στον Πόντο από την μητροπολιτική Ελλάδα, οι οποίοι ανάμεσα στις άλλες συνήθειές τους πήραν μαζί τους και το ταφικό έθιμο και το οποίο διατηρήθηκε και μετά τον εκχριστιανισμό του Πόντου από τον Απόστολο Ανδρέα, εκφράζοντας πλέον την πίστη για την ανάσταση των νεκρών με την Ανάσταση του Κυρίου.

«Που σου, θάνατε το κέντρον; Που σου, Άδη το νείκος;
Ανέστη Χριστός, και συ καταβέβλησαι.
Ανέστη Χριστός, και πεπτώκασι δαίμονες.
Ανέστη Χριστός, και χαίρουσιν άγγελλοι.
Ανέστη Χριστός, και ζωή πολιτεύεται.
Ανέστη Χριστός, και νεκρός ουδείς εν τω μνήματι.
Χριστός γάρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο»    

Του Αγίου Πνεύματος λοιπόν, που οι αναστημένες ψυχές επιστρέφουν στον τόπο τους, κατά την ποντιακή μας παράδοση στο Θρυλόριο, εμείς πηγαίνουμε να φάμε μαζί τους, να τους κάνουμε ένα γιορταστικό τραπέζι και να τους ευχηθούμε καλό ταξίδι.

Η αείμνηστη Ειρήνη Αναστασιάδου, γεννημένη το  1913 στο χωρίο Πίαντζουχ της Ρωσίας, το περιέγραφε ως εξής:

 «Τα ψήα α ση Λαμπρή κ’ επεκεί, λάσκουνταν πενήντα ημέρας. (Οι ψυχές από την Λαμπρή και μετά, γυρνούν πενήντα μέρες.) Τ’ Αε Πνευμάτ’ κλώσκουνταν ’ς  σα τόπα τουν. (Του Αγίου Πνεύματος επιστρέφουν στους τόπους τους) Για τ’ ατό εείνο την ημέρα επέναμε ’ς σην εγκλεσίαν και επαρακάλναμε ’ς σα γόνατα να φεύ’νε τα ψήα και να μη απομένε αδά.(Γι’ αυτό εκείνη την ημέρα πηγαίναμε στην εκκλησία και παρακαλούσαμε στα γόνατα να φύγουν οι ψυχές και μην απομείνουν εδώ.)  Τ’ Αε Πνευμάτ’ έν’ κι άλλο καλλίον α σ’ όλεν για τα ψήα. (Του Αγίου Πνεύματος είναι από όλα πιο καλό για τις ψυχές.)  Εείνο την ημέρα τα ψήα τρώνε με τ’ εμάς. (Εκείνη την ημέρα οι ψυχές τρώνε με εμάς.) Πριχού να φεύ’νε σα τόπα τουν, φάισ’ατσε, σ’χωράσ’ατσε και δάνε πλαν. (Προτού να φύγουν στους τόπους τους, τους ταΐζεις τους συγχωρείς και φεύγουν.)  Αναπάεται η ψή α τουν και τ’ εσόν πα. (Αναπαύεται η ψυχή τους και η δική σου επίσης.) Η μάνα μ’ έλεεν, οι αποθαμέν’ τρώνε με τ’ εμάς.( Η μάνα μου έλεγε, οι πεθαμένοι τρώνε με εμάς.)»

Η  αείμνηστη Μαρία Τοπαλίδου γεννημένη το 1922, στο δρόμο της προσφυγιάς, περιέγραφε τις παιδικές της μνήμες από το έθιμο στο Θρυλόριο: «Όντας έμ’νε μικρέσσα  και θα εμέρωνε τ’ Αε Πνευμάτ’, λέγω τη μάνα μ’: (Όταν ήμουν μικρή και θα ξημέρωνε του Αγίου Πνεύματος, λέω στη μάνα μου):

- Μάνα ο κόσμον οπουρνά α πάει ’ς σα ταφία, εμείς ’κι θα πάμε; (Μάνα ο κόσμος το πρωί θα πάει στα νεκροταφεία, εμείς δε θα πάμε;)

Η μάνα μ’ είπε με (Η μάνα μου μου είπε):

- Ατείν’ ντο εφτάνε τ’  ατέτ, εμείς ’κ’ εφτάμ’ ατο. (Αυτοί που κάνουν το  έθιμο, εμείς δεν το κάνουμε.)

Εείνο τη βραδύ ελέπω ’ς σ’ όρωμα μ’ τον πατέρα μ’ να λέει με: (Εκείνο το βράδυ βλέπω στο όνειρό μου τον πατέρα μου να μου λέει)

- Ατείν’  θα έρτανε, κ’ εσύ ’κι θα έρθεσαι; (Αυτοί θα έρθουν και εσύ δε θα έρθεις;)

Εσκώθα απουρπουνού και λέω ’ς ση μάνα μ’ ντο είδα ’ς σ’ όρωμα μ’. (Σηκώθηκα πρωί πρωί και λέω στη μάνα μου τι είδα στο όνειρό μου)

- Αρ’ αετσ’ αν έν’,  σουκ απάν’, είπε με η μάνα μ’, ποίσω ήνταν έν’ και δέβα εσύ πα. (Έτσι αν είναι, σήκω πάνω, μου είπε η μάνα μου, κάνε ότι είναι και πήγαινε και εσύ.)

Εσκώθα, εποίκα φελία, ριζόγαλο και επήγα ’ς σα ταφία. (Σηκώθηκα, έκανα αυγόφετες, ριζόγαλο και πήγα στα νεκροταφεία).  Έρθεν ο ποπάς, εποίκαμε τρισάγιο και επεκεί, εξ’  μερέα α σα ταφία, εγούρεψαμε το τραπέζ’. (Ήρθε ο παπάς, κάναμε τρισάγιο και μετά έξω από τα νεκροταφεία, στρώσαμε το τραπέζι.) Έπλωσαμε αφκά τα τσούλε, έθηκαμε απάν’  το τραπεζομάντηλον και τα φαϊα που είχεν ο καθαείς. (Απλώσαμε κάτω τις κουρελούδες, βάλαμε πάνω το τραπεζομάντιλο και τα φαγητά που είχε ο καθένας.)

Θυμούμαι έτον και ο σ’χωρεμένον ο Βασίλτς ο Παρχαρίδης. (Θυμάμαι ήταν και ο συγχωρεμένος ο Βασίλης ο Παρχαρίδης.)  Ατός εβάλ’νε τη σειρά που α κάθουμνες ’ς  σο τραπέζ’. (Αυτός έβαζε τη σειρά που θα καθόμασταν στο τραπέζι.)

«Σ’χωρεμέν’, σ’χωρεμέν’» σ’ έναν τ’ άλλο είπαμε, έφαγάμε με τ’ αποθαμέντς εντάμα και εδέβαμε εμείς ’ς σ’ οσπίτα μουν και εκείν’ ’ς σα τόπα τουν.». («Συγχωρεμένοι, συγχωρεμένοι» είπαμε ο ένας στον άλλο, φάγαμε με τους πεθαμένους μαζί και πήγαμε εμείς στα σπίτια μας και εκείνοι στους τόπους τους.)

Έτσι γίνεται και σήμερα. Μετά την λειτουργία όλοι παίρνουν διάφορα  φαγητά και πηγαίνουν « ’ς σα ταφία». Ο παπάς του χωριού κάνει τρισάγιο και μετά στρώνεται το τραπέζι έξω από τα νεκροταφεία. Και τι δεν έχει αυτό το τραπέζι!  Φελία, πισία, πιροσκία, λαβάσα, ριζόγαλο, χασίλ, κεράσια, ταν, ρακί για τους άντρες και ότι άλλο παραδοσιακό και νέο φαγητό μπορεί να φανταστεί κανείς. Τρώνε, πίνουν, μιλούν για τον νεκρό τους, χαίρονται μαζί με τις αναστημένες ψυχές. Όλοι συμμετέχουν στο κοινό τραπέζι ζωντανών και νεκρών. Και εκεί νιώθεις ότι ο θάνατος είναι συνέχεια της ζωής, προετοιμάζεσαι στην ιδέα του, συμφιλιώνεσαι. Κανείς δεν νιώθει θλίψη, κανείς δεν λυπάται, δεν κλαίει, είναι μέρα χαράς, είναι μια γιορτή. Χαρά που απορρέει από την πίστη στην ανάσταση των νεκρών, από την χριστιανική πίστη για την Ανάσταση.

Υπήρχε μάλιστα η πεποίθηση ότι αφού οι ψυχές μετά το τραπέζι αυτό, κατά τις 12.00 το μεσημέρι επέστρεφαν στον τόπο τους, μπορούσε κανείς να τις δει μέσα στα πηγάδια. Έπαιρναν έτσι ένα καθρεφτάκι και προσπαθούσαν να δουν στο νερό του πηγαδιού τις ψυχές των δικών τους ανθρώπων, κάτι βέβαια που σχετίζεται με την αρχαιοελληνική δοξασία σύμφωνα με την οποία η κάθοδος των ψυχών στον Άδη γινόταν μέσα από το νερό.

Το ταφικό έθιμο συνεχίζουν να τελούν σήμερα οι πόντιοι στα  Σούρμενα Ελληνικού – Αττικής και οι Ακρίτες Νέας Κρώμνης Δράμας την  Κυριακή του Θωμά, στο Χορτοκόπι Ελευθερούπολης Καβάλας τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, στο Δρακόντιο της Κοινότητας Κολχικού Λαγκαδά της Ζωοδόχου Πηγής, οι νεοπρόσφυγες Πόντιοι από τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες, πιθανότατα  και πόντιοι σε άλλα μέρη της  Ελλάδας.

Είναι εκπληκτικό, πως το ταφικό έθιμο διατηρήθηκε τόσους αιώνες, πως άντεξε στη φθορά του χρόνου!

Μελετητές του αρχαίου ελληνικού κόσμου λένε:

«…Οι βασικές πράξεις και οι θεσμοί της ζωής, γέννηση, γάμος, οικογένεια, γένος, κράτος, έπαιρναν μια μυσταγωγική αξιοπρέπεια από τη θρησκεία. Με τη λατρεία ή την τιμή προς τους νεκρούς, οι γενεές συνδέονταν μεταξύ τους με μια συνέχεια υποχρεώσεων, έτσι ώστε η οικογένεια να μην είναι απλά ένα ζευγάρι με τα παιδιά τους, αλλά μια ιερή ένωση και αλληλουχία αίματος και πυρός που εκτείνονταν μακριά στο παρελθόν και στο μέλλον και κρατούσε τους νεκρούς, τους ζωντανούς και τους αγέννητους σε μια ενότητα ισχυρότερη οποιουδήποτε κράτους».

Πιθανόν εδώ να βρίσκεται η απάντηση της μακραίωνης πορείας του εθίμου, στην αγάπη προς τους νεκρούς, στο ιερό δέσιμο που είχαν μ’ εκείνους. Ίσως να οφείλεται και στο χαρακτήρα των Ποντίων, που δεν αλλοτριώνεται εύκολα, στην επιμονή και στο πείσμα τους, στην ψυχική αντοχή τους, στην πίστη τους για τη συνέχεια της ζωής. Βιώσαν την τραγική γενοκτονία, τον ξεριζωμό από τις πατρογονικές τους εστίες, την προσφυγιά, ένιωσαν την φρίκη του θανάτου κι όμως άντεξαν. Δεν άφησαν τον πόνο και την ανάγκη επιβίωσης να τους κάνουν να ξεχάσουν τους νεκρούς τους. Με τρόπο απλό, με σεβασμό και αγάπη, κάθε νέα  γυναίκα έκανε  εκείνο που είχε κάνει η μητέρα της, η γιαγιά της, η προγιαγιά της. Και έτσι αβίαστα, με μια αθόρυβη δύναμη, το έθιμο πέρασε από γενιά σε γενιά ενώνοντας τους ζωντανούς, τους νεκρούς και τους αγέννητους με μια σύνδεση αιώνια.

Με μεγάλη επιτυχία το 16ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό – Προσφυγικό Ελληνισμό

Με μεγάλη επιτυχία το 16ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό – Προσφυγικό Ελληνισμό
Με μεγάλη επιτυχία το 16ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό – Προσφυγικό Ελληνισμό 

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 16ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό – Προσφυγικό Ελληνισμό του Ποντιακού Συλλόγου «Παναγία Σουμελά».

Το 5ήμερο Τετάρτη 11 έως Κυριακή 15 Μαΐου 2016 στην Αστική Σχολή Κατερίνης εκατοντάδες, ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, τίτλοι βιβλίων για τον Προσφυγικό Ελληνισμό (Πόντος – Μ.Ασία – Θράκη – Καππαδοκία), εξαιρετικές ανέκδοτες φωτογραφίες για τη Φάτσα (Αρχαία Φαδισάνη) του Πόντου και παραδοσιακές φορεσιές κόσμισαν και πλούτισαν τους χώρους της Σχολής και αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας, θαυμασμού αλλά και μάθησης για τους κάθε ηλικίας αμέτρητους επισκέπτες.


Οι άρτιες και μεστές παρουσιάσεις – ομιλίες των κ. Χατζηκυριακίδη Κυριάκου για την συλλογική οργάνωση στον Ιστορικό Πόντο και την Ελλάδα, Καζταρίδη Γιάννη για την ιστορία της Φάτσα του Πόντου, Ποικιλίδη Γιάννη για τη ζωή στη Φάτσα και τις εκφράσεις της, μέσα από τις φωτογραφίες, Κωτσαλίδου Δόξας με την παρουσίαση του παραμυθιού «Το αηδόνι με τις δύο πατρίδες», η ανάγνωση – αφήγηση Ποντιακού παραμυθιού με διαδραστικό παιχνίδι από ομάδα νέων στελεχών του Συλλόγου αποτελούμενη από τους Τοπαλίδου Θεοδοσία, Κιουρτσίδου Νίνα, Ορφανίδη Κυριάκο και Καριψιάδη Λάζο, η ξενάγηση στις παραδοσιακές φορεσιές από την κα Νίτσα Ξανθοπούλου, οι όμορφες ερμηνείες παραδοσιακών τραγουδιών από τις χορωδίες των Παναγία Σουμελά, Θρακικής Εστίας Κατερίνης και Μικρασιατών Πιερίας, οι προβολές για τον Πόντο με έμφαση στην περίοδο της Γενοκτονίας, οι επισκέψεις μαθητών των 5ου και 15ου Δημοτικών Σχολείων αλλά και πλήθους συμπολιτών μας συνέθεσαν ένα ενδιαφέρον και ελπιδοφόρο σκηνικό, αποδίδοντας την πρέπουσα αξία στη γνώση και στη μνήμη, ως τα μόνα σίγουρα και δημιουργικά «όπλα» για το αύριο και το μέλλον.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της «Παναγίας Σουμελά» Κατερίνης ευχαριστεί θερμά τις αρχές και τους φορείς του τόπου για τη συμπαράσταση και τη συνεργασία, τους επισκέπτες για την παρουσία τους και ανανεώνει, δια της εφορίας Βιβλίου του Συλλόγου, για τον επόμενο χρόνο.

Παναγία Σουμελά - Θα λειτουργήσει φέτος το ιστορικό μοναστήρι;

Παναγία Σουμελά - Θα λειτουργήσει φέτος το ιστορικό μοναστήρι;
Παναγία Σουμελά - Θα λειτουργήσει φέτος το ιστορικό μοναστήρι;

της Ειρήνης Γαβαλά-Χαρδαλιά

Η Παναγία Σουμελά της Τραπεζούντας έκλεισε για επισκευές και δεν θα λειτουργήσει φέτος.

Υπάρχει όμως στην Τουρκία ένα άλλο ιστορικό ελληνορθόδοξο μοναστήρι αυτό της Παναγίας στη Μαύρη Θάλασσα στην επαρχία του Giresun που αναμένεται να προσελκύσει φέτος το πλήθος των προσκυνητών της Παναγίας Σουμελά.

Το τετραώροφο μοναστήρι διαθέτει 32 δωμάτια είναι χτισμένο στην πλαγιά ενός λόφου στο χωριό Kayadibi στο Sebinkarahisar και είναι το δεύτερο μετά την Παναγία Σουμελά πιο σημαντικό ελληνορθόδοξο μοναστήρι της Τουρκίας.

Όπως δήλωσε στη Hurriyet o Περιφερειάρχης  Murat Erdinc το μοναστήρι είναι ένα από τα 17 πιο σημαντικά της Χριστιανοσύνης στην Ανατολία.

Παναγία Σουμελά - Θα λειτουργήσει φέτος το ιστορικό μοναστήρι;

Επισημαίνει στη συνέχεια την σπουδαιότητα και το συνεχώς αυξανόμενο ρεύμα του θρησκευτικού τουρισμού στη χώρα  δηλώνοντας πως μετά το προσωρινό κλείσιμο της Παναγίας Σουμελά θα αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των επισκεπτών στο μοναστήρι.

Στην είσοδο, λέει, υπάρχει λουτρό και τουαλέτες. Στο δεύτερο όροφο υπάρχουν κοιτώνες, εστιατόριο, σχολείο στον τρίτο όροφο και στον τέταρτο όροφο εκκλησία. Οι εργασίες για τη λειτουργία του μοναστηριού συνεχίζονται και οι υποδομές όπως δρόμοι, φωτισμός, υδροδοσία, καφετέριες θα είναι έτοιμες πιστεύει ο Περιφερειάρχης εγκαίρως.

Το μοναστήρι αυτό της Παναγίας άρχισε να λειτουργεί τον 4ο αιώνα μ.Χ. και την εποχή εκείνη ήταν πολύ μικρό οικοδόμημα χτισμένο μέσα στον βράχο ενώ αργότερα επεκτάθηκε και πήρα τη σημερινή του μορφή.

Πηγή: Kosmonea


Σχετικά θέματα

Το Ταφικό έθιμο αναβιώνει στο Θρυλόριο Κομοτηνής

Το Ταφικό έθιμο αναβιώνει στο Θρυλόριο Κομοτηνής
Το Ταφικό έθιμο αναβιώνει στο Θρυλόριο Κομοτηνής

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς», σας προσκαλεί τη Δευτέρα 20 Ιουνίου  2016, του Αγίου Πνεύματος, στις 10:30 π.μ. στο Ταφικό έθιμο που θα πραγματοποιηθεί για άλλη μια χρονιά έξω από τα νεκροταφεία του χωριού μετά τη Θεία Λειτουργία.

Πρόκειται για αποχαιρετιστήριο τραπέζι στις αναστημένες ψυχές, λίγο πριν επιστρέψουν στον τόπο τους, σύμφωνα πάντα με τη θρησκευτική μας παράδοση.

Κυριακή 19 Ιουνίου 2016

"Γυναίκα... Φως και Μουσική" από το Σύλλογο Ποντίων Χαϊδαρίου (Φωτο - Video)

"Γυναίκα... Φως και Μουσική" από το Σύλλογο Ποντίων Χαϊδαρίου
"Γυναίκα... Φως και Μουσική" από το Σύλλογο Ποντίων Χαϊδαρίου 

“Γυναίκα… Φως και Μουσική” ο τίτλος της εκδήλωσης - αφιέρωμα στην “Παγκόσμια  Ημέρα της Γυναίκας”, που διοργάνωσε με απόλυτη επιτυχία ο Σύλλογος Ποντίων Χαϊδαρίου, σε συνεργασία με το Δήμο Χαϊδαρίου, την Κυριακή 27 Μαρτίου 2016, στην κατάμεστη Αίθουσα Εκδηλώσεων του Δημαρχείου Χαϊδαρίου.

Μέσα σε κλίμα συγκίνησης, ζωγραφισμένης στα πρόσωπα όλων των παρευρισκόμενων, τιμήθηκε η παγκοσμίου φήμης και ποντιακής καταγωγής σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου, για τη μεγάλη προσφορά της στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Το ζεστό καλωσόρισμα και η παρουσίαση της εκδήλωσης από την κ. Άννα Καλαϊτζόγλου, ήταν τα πρώτα δείγματα της όμορφης βραδιάς που ακολούθησε, αφήνοντας στην ψυχή και τη σκέψη όλων συναισθήματα χαράς, υπερηφάνειας, εκτίμησης και θαυμασμού για τη ζωή και το έργο της σπουδαίας αυτής γυναίκας. 

Ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος, στο χαιρετισμό του, μίλησε για τους αγώνες του γυναικείου κινήματος και τη μεγάλη προσφορά της γυναίκας μέσα στην κοινωνία και εξήρε το σπουδαίο έργο του συλλόγου, καθώς και την απόφασή του να τιμήσει μέσα από την εκδήλωση για την “Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας”, τη μεγάλη σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου. Η πρόεδρος του συλλόγου κ. Γεωργία Ερμίδου αναφέρθηκε στους πολύχρονους αγώνες του γυναικείου κινήματος για ίσα δικαιώματα της γυναίκας στην κοινωνία και στη συνέχεια παρουσίασε τη ζωή και τη λαμπρή πορεία της Σόνιας Θεοδωρίδου, μέσα από ένα μικρό οδοιπορικό με τίτλο “Γνωρίζοντας τη Σόνια Θεοδωρίδου…”, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Με τη διπλή ιδιότητα της προέδρου του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου, αλλά και της γυναίκας, που σήμερα τιμά ο σύλλογός μας, σας καλωσορίζω όλους και σας ευχαριστώ θερμά για την παρουσία σας στη σημερινή εκδήλωσή μας, για την “Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας”.

Είναι μια μέρα ξεχωριστή και σημαντική η μέρα αυτή, για όλες τις γυναίκες του κόσμου, μια μέρα όχι γιορτής, με τη στενή έννοια του γλεντιού, όπως, δυστυχώς, θεωρείται από πολλούς μέχρι σήμερα, αλλά μια μέρα τιμής και αναγνώρισης των αγώνων και της αιματηρής πορείας του γυναικείου κινήματος, για τη διεκδίκηση των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων στη ζωή, την εκπαίδευση, τη μόρφωση, την υγεία, την εργασία και τη συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων…159 χρόνια μετά την πρώτη εκείνη εξέγερση του 1857 στη Νέα Υόρκη, ο αγώνας των γυναικών συνεχίζεται σε κάθε χώρα του κόσμου, σε κάθε ανοιχτή, σύγχρονη, δημοκρατική κοινωνία των πολιτών, με δικαιώματα, με ελευθερίες, με ισότητα ευκαιριών, σε κάθε κοινωνία που επαγγέλλεται και κατοχυρώνει τη δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη και την ανθρωπιά…


Η γυναίκα που σήμερα τιμούμε, είναι από το μαγικό κόσμο της μουσικής, με παγκόσμια αναγνώριση και ποντιακή καταγωγή, που μας κάνει να νοιώθουμε διπλά χαρούμενοι και δικαιωμένοι για την επιλογή μας. Είναι η παγκοσμίου φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου, που με τη μαγική φωνή της ταξιδεύει και κάνει περήφανη την Ελλάδα στα πέρατα της γης και είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά για μένα να παρουσιάσω, μέσα από ένα μικρό βιογραφικό, το τεράστιο έργο μιας σπουδαίας γυναίκας. Ανασύροντας από τη μνήμη της, τοποθεσίες, πρόσωπα και μυρωδιές της πόλης που γεννήθηκε, της Βέροιας, ξεδιπλώνει μπροστά μας τη ζωή της εκεί, και μοιράζεται με το αστείρευτο πάθος και την ανεξάντλητη αγάπη της ποντιακής ψυχής της, όλα αυτά που τη σημάδεψαν και τη συνόδεψαν έως τα σήμερα…

Κι ύστερα, η ζωή της γέμισε μουσική κι ακολουθώντας τις προσταγές της καρδιάς της, ταξίδεψε με τη θεϊκή φωνή της σε κόσμους μακρινούς κι ονειρεμένους, έχοντας πάντα στην ψυχή και τη σκέψη της, τη μεγάλη της αγάπη, την Ελλάδα. Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο «Μανώλης Καλομοίρης», στην τάξη της Καίτης 
Παπαλεξοπούλου, απ’ όπου αποφοίτησε με διάκριση, καθώς επίσης και με βραβείο «Άριστης και Διακεκριμένης Εκτέλεσης».
 Της χορηγήθηκε η υποτροφία «Μαρία Κάλλας», η οποία της έδωσε τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει περαιτέρω σπουδές στη Μουσική Ακαδημία της Κολωνίας και αργότερα στο Λονδίνο με τη Vera Rozza… Έχει εμφανισθεί στα πιο σημαντικά λυρικά θέατρα της Ευρώπης και έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους μαέστρους της εποχής μας.

Το 2010 ίδρυσε μαζί με το σύζυγό της, μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη, την Οrchestra Mobile, ενώ ένα χρόνο αργότερα την Ηuman Voice, τη δική τους δισκογραφική εταιρία, που σκοπό έχει τη διάδοση της Ελληνικής Λόγιας Μουσικής και την προβολή Ελλήνων καλλιτεχνών. Οι δυο τους συγκλόνισαν την Ευρώπη και τον κόσμο, με τη σιωπηλή εκδήλωση διαμαρτυρίας, που έκαναν στο εσωτερικό του Βρετανικού Μουσείου στο Λονδίνο, τον Ιούνιο του 2014, με σκοπό την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αναζωπυρώνοντας το θέμα και κερδίζοντας το θαυμασμό και την υποστήριξη, τόσο του κοινού όσο και της παγκόσμιας καλλιτεχνικής κοινότητας…» Με λίγα λόγια, κατάθεση ψυχής, για τη μεγάλη πρωταγωνίστρια, της κλασικής και όχι μόνο μουσικής σκηνής, αλλά και της τιμητικής βραδιάς, προλόγισε τη Σόνια Θεοδωρίδου, στη συνέχεια, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Ν. Σμύρνης κ. Βαγγέλης Χατσατουριάν.  


«Μια εικόνα… χίλιες λέξεις», λέει ο σοφός λαός κι’ έτσι μέσα από το βίντεο που ακολούθησε στη συνέχεια, ξεφυλλίσαμε μαζί με τους προσκεκλημένους μας, σαν παραμύθι, το βιβλίο της ζωής της Σόνιας, μέσα από εικόνες γεμάτες φως… και μουσική. Μικρό αντίδωρο, για τη μεγάλη προσφορά της στην παγκόσμια μουσική σκηνή, η τιμητική διάκριση που ακολούθησε από την πρόεδρο του συλλόγου κ. Γεωργία Ερμίδου και το δήμαρχο Χαϊδαρίου κ. Μιχάλη Σελέκο. Στη συνέχεια η μεγάλη σοπράνο μας ταξίδεψε με το τραγούδι της  στο μαγικό κόσμο της μουσικής, συνοδευόμενη στο πιάνο από το Σπύρο Σουλαδάκη, σκορπώντας ρίγη συγκίνησης και καταχειροκροτούμενη από όλους τους προσκεκλημένους.

Προς τιμήν της, μέλη των χορευτικών τμημάτων του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου παρουσίασαν στη συνέχεια παραδοσιακούς ποντιακούς χορούς, συνοδευόμενα στη λύρα και το τραγούδι από τον Ηλία Υφαντίδη και στο νταούλι από τον Παναγιώτη Κοπαλίδη, υπό την επίβλεψη της χοροδιδασκάλου του συλλόγου Σοφίας Σαββουλίδου. Η όμορφη βραδιά έκλεισε με το ποντιακό τραγούδι «Την πατρίδαμ’ έχασα» ερμηνευμένο, για πρώτη φορά, από τη Σόνια Θεοδωρίδου, που μάγεψε και συγκίνησε για άλλη μια φορά τους παρευρισκόμενους με τη θεϊκή φωνή της. 

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι Χαϊδαρίου, πρόεδροι και εκπρόσωποι ποντιακών σωματείων, των πολιτιστικών σωματείων του Δήμου Χαϊδαρίου, εκπρόσωποι τοπικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, φίλοι και μέλη του συλλόγου.

Εκδήλωση Μνήμης για τη Γενοκτονία, πραγματοποιήθηκε στα Δενδράκια Δράμας

Εκδήλωση Μνήμης για τη Γενοκτονία, πραγματοποιήθηκε στα Δενδράκια Δράμας
Εκδήλωση Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου στα Δενδράκια Δράμας 

Στα Δενδράκια Δράμας τίμησε τις 353.000 αθώες ψυχές της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λιβαδερού - Δενδρακίων την Κυριακή 29 Μαΐου 2016.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Αντιδήμαρχος Χατζηγιάννης Αναστάσιος, ο Δημοτικός σύμβουλος Ηλιάδης Νικόλαος, εκπρόσωποι τοπικών συλλόγων και πολλοί φίλοι του συλλόγου.


Μετά την Επιμνημόσυνη δέηση αναγνώσθηκαν αποσπάσματα μαρτυριών θυμάτων της Γενοκτονίας και μαζί με τους χορούς Θανατί Λάγγεμα και Σέρρα προκάλεσαν ρίγη συγκίνησης στους παρευρισκόμενους.

Πηγή: Dramania

Το διήμερο Ποντιακό πανοΰρ διοργανώνουν οι "Ακρίτες" στον Ασπρόπυργο

Το διήμερο Ποντιακό πανοΰρ διοργανώνουν οι "Ακρίτες" στον Ασπρόπυργο
Το διήμερο Ποντιακό πανοΰρ διοργανώνουν οι "Ακρίτες" στον Ασπρόπυργο

Το διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Ποντίων Ασπροπύργου «Οι Ακρίτες του Πόντου» με μεγάλη χαρά προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Κυριακή 19 Ιουνίου και την Δευτέρα 20 Ιουνίου 2016 στο διήμερο ποντιακό πανηγύρι για τον εορτασμό του Αγίου Πνεύματος στο πάρκο Γκοριτσάς στον Ασπρόπυργο.

Το πρόγραμμα θα πλαισιώσουν οι καλλιτέχνες: Στάθης Νικολαΐδης, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Ατματσίδης, Παντελής Νικολαΐδης, Μίλτος Κυριλίδης, Γιώργος Κυριακίδης, Χρήστος Μαυρίδης,  Παναγιώτης Κοπαλίδης και Θεοδόσης Εφραιμίδης.

Εκδήλωση στο 1ο δημοτικό σχολείο στο Κιλκίς για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Εκδήλωση στο 1ο δημοτικό σχολείο στο Κιλκίς για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου
Εκδήλωση στο 1ο δημοτικό σχολείο στο Κιλκίς για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Οι μαθητές του Δ1 του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς με τη δασκάλα τους Μαρία Βαβουλίδου τίμησαν με ωραία εκδήλωση την Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου την Πέμπτη 19 Μαΐου 2016.

Τα παιδιά απήγγειλαν ποιήματα κι έπαιξαν σκετς στην ποντιακή διάλεκτο, τραγούδησαν ποντιακά τραγούδια με τη συνοδεία λύρας από τον κ. Κολεσιώτη Γρηγόρη και χόρεψαν ποντιακούς χορούς ντυμένα με ποντιακές στολές. 

Όλα αυτά μαζί με τις μαρτυρίες Ποντίων προσφύγων εκείνης της εποχής που προβλήθηκαν σε video, προκάλεσαν συγκίνηση σε εκπαιδευτικούς και γονείς που παρακολούθησαν την εκδήλωση, στην οποία επίσης παρευρέθηκαν ο Διευθυντής Εκπαίδευσης Α/θμιας Εκπ/σης Κιλκίς, κ. Αριστείδης Παπαδόπουλος και ο Σχολικός Σύμβουλος της 2ης Εκπ/κής Περιφέρειας Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Κιλκίς, κ. Πάρης Παπαδόπουλος.

Παρουσιάζεται η Ποντιακή Θεατρική Παράσταση "Ηντιαν λέει η Μάναμ"

Παρουσιάζεται η Ποντιακή Θεατρική Παράσταση "Ηντιαν λέει η Μάναμ"
Παρουσιάζεται η Ποντιακή Θεατρική Παράσταση "Ηντιαν λέει η Μάναμ"

Ο Σύλλογος Ποντίων Δράμας "Οι Κομνηνοί" παρουσιάζει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην γνωστή Ποντιακή Θεατρική Παράσταση "Ηντιαν λέει η Μάναμ" (Ποντιακή Ηθογραφία - Κωμωδία) του Γιάννη Κυριακίδη, την Δευτέρα 20 και την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2016 στο αμφιθέατρο του διοικητηρίου της Δράμας.

Σάββατο 18 Ιουνίου 2016

Η Τουρκία θα αναγκαστεί να αποδεχθεί την αναγνώριση της Γενοκτονίας

Η Τουρκία θα αναγκαστεί να αποδεχθεί την αναγνώριση της Γενοκτονίας
Η Τουρκία θα αναγκαστεί να αποδεχθεί την αναγνώριση της Γενοκτονίας

του Νίκου Λυγερού

Οι τουρκικές γελοιότητες δεν σταματούν. Έτσι μετά τις δηλώσεις για μολυσμένο αίμα των Γερμανών βουλευτών τουρκικής καταγωγής, επειδή επέλεξαν να υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο για την αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων και λοιπών χριστιανικών λαών, προσπαθούν τώρα οι τουρκικές αρχές να ασκήσουν πιέσεις πάνω στη Γερμανία σε οικονομικό επίπεδο.

Βέβαια δεν έχουν υπολογίσει επί του πρακτέου το μέγεθος των εξαγωγών που κάνουν σ’ αυτή τη χώρα, αλλιώς θα είχαν αντιληφθεί ότι θα έπρεπε να φοβηθούν ένα μπλόκο εκ μέρους της Γερμανίας για όλα τα τουρκικά προϊόντα που εισάγει εδώ και χρόνια. Αυτοί που εξετάζουν τα οικονομικά, αλλά και τα γεωπολιτικά των δύο χωρών, καταλαβαίνουν απολύτως ότι η Γερμανία δεν έχει να φοβηθεί απολύτως τίποτα απ’ αυτές τις γελοιότητες και μάλιστα γι’ αυτόν τον λόγο έκανε την αναγνώριση.

Κάθε φορά που οι τουρκικές αρχές δέχονται μία σφαλιάρα λόγω της απαράδεκτης συμπεριφοράς τους, προσπαθούν να πείσουν τη διεθνή κοινότητα, αλλά βέβαια και τους ψηφοφόρους τους, ότι θα ασκήσουν αντίμετρα. Όμως αυτό το ανατολίτικο ύφος δεν επηρεάζει καθόλου το ευρωπαϊκό πνεύμα της Γερμανίας. Όσο και να χτυπιέται η Τουρκία, όσα και να λέει, στο τέλος της ημέρας η αναγνώριση της γενοκτονίας είναι μία πραγματικότητα που όχι μόνο δεν μπορεί να αποφύγει, αλλά πρέπει επίσης να αποδεχθεί στην τελική, γιατί θέλει να διατηρήσει τις σχέσεις της λόγω οικονομικών συμφερόντων.

Μάλιστα για αυτόν τον λόγο, όσοι πιστεύουν ότι η Τουρκία δεν θα αναγνωρίσει ποτέ την γενοκτονία που έπραξε εναντίον των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των Ελλήνων, κάνουν μεγάλο λάθος, διότι το αξιακό σύστημα των τουρκικών αρχών είναι τόσο χαμηλό που το υπερκαλύπτει το οικονομικό συμφέρον εδώ και αιώνες.

Ιστορικής και ανεκτίμητης αξίας το "Πολιτικό Αρχείον του Πόντου" (Φωτο)

Ιστορικής και ανεκτίμητης αξίας το "Πολιτικό Αρχείον του Πόντου"
Ιστορικής και ανεκτίμητης αξίας το "Πολιτικό Αρχείον του Πόντου"

της Χριστίνας Κοτανίδου

«Αποθάνουμεν ας σην πείναν … κι εμείς κανάν κ’ έχουμεν… εδώ μέσα τσαρούχια τρώγουμεν, τσαρούχια πα κ’ έχουμεν, έφαγαμεν ατά…»: είναι μία μόνο από τις αμέτρητες συγκλονιστικές μαρτυρίες ανθρώπων που κρατήθηκαν έγκλειστοι χωρίς τροφή και νερό, μέχρι να οδηγηθούν στα εξοντωτικά τάγματα εργασίας, τα οποία και θα «ευθύνονταν» υποθετικά για το θάνατό τους – η λεγόμενη «λευκή σφαγή» – σε μια συστηματική προσπάθεια αφανισμού και ολικής καταστροφής των Ελλήνων του Πόντου που ξεκίνησε από το κίνημα των Νεότουρκων κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Πρόκειται για πρωτότυπα και μοναδικά ντοκουμέντα που φθάνουν την εποχή εκείνη στις Μητροπόλεις, γραμμένα στην ποντιακή διάλεκτο από φυλακισμένους και εκτοπισμένους, σε πρόχειρη χαρτική ύλη και με ακανόνιστο γραφικό χαρακτήρα: «Είμαστε φυλακισμένοι και έχουμε παράπονο, κάνετε μίαν βοήθειαν από την Μητρόπολίν σας, κανάν κ’ έχουμεν…»

Αρίφνητες μαρτυρίες – επιστολές ανθρώπων που βίωσαν την ανηλεή θηριωδία και φρικαλεότητα των ενεργειών του τουρκικού ζυγού και υπομνήματα – ένα από τα πιο μεγάλα κομμάτια του αρχείου που συντάσσουν οι κατά τόπους ποντιακές κοινότητες αλλά και μεμονωμένα φυσικά πρόσωπα, τα οποία τεκμηριώνουν τα όσα υφίσταται το ποντιακό στοιχείο – πρακτικά συνεδριάσεων του Εθνικού Συμβουλίου του Πόντου, Εθνοσυνελεύσεων και Διοικητικών Συμβουλίων Ποντιακών Σωματείων, αλληλογραφία φορέων με την ελληνική και τις ξένες κυβερνήσεις, το Πατριαρχείο και τη Συνδιάσκεψη της Ειρήνης το 1919, εκλογικά έγγραφα σχετικά με την ανάδειξη των κατά τόπους αντιπροσώπων στο Εθνικό Συμβούλιο του Πόντου, πιστοποιητικά (με τη φωτογραφία του πρόσφυγα) που εξέδιδε η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης (εδώ πια στην Ελλάδα) για τους πρόσφυγες, στατιστικοί πίνακες απεικόνισης της δυναμικής του ελληνικού στοιχείου και κατ’ επέκταση, της απώλειας που αυτό υπέστη σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας από το 1912 μέχρι το 1922, υποδείγματα σημαιών για το ανεξάρτητο ποντιακό κράτος και πληθώρα άλλων εγγράφων οικονομικού, νομικού, εκπαιδευτικού και άλλου χαρακτήρα, αποτελούν μέρος του πολιτικού αρχείου του Πόντου (1916-1924) – το οποίο εντοπίστηκε στις 15 Μαρτίου 1912, σε κρύπτη της αίθουσας εκδηλώσεων της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης, που υπολογίζεται ότι είχε τοποθετηθεί εκεί από τη δεκαετία του ’60 – και πνευματική παρακαταθήκη της πολιτιστικής του κληρονομιάς. 

«Στις αρχές του 1922 και με δεδομένη τη στασιμότητα στο μικρασιατικό μέτωπο η διπλωματική δραστηριότητα ελαχιστοποιείται και ο ποντιακός ελληνισμός δείχνει να μην ελπίζει πλέον και να περιμένει το αναπόφευκτο. Με την ανταλλαγή των πληθυσμών και την εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα, τα βασικά στελέχη του Εθνικού Συμβουλίου του Πόντου εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη. Με δική τους πρωτοβουλία ιδρύθηκε στα 1933 η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, Σωματείο στο οποίο κληροδότησε το αρχείο του Εθνικού Συμβουλίου. Στις 3 Φεβρουαρίου του 1935 ο Αρχιμανδρίτης Πανάρετος κατέθεσε αρχειοθετημένο και ταξινομημένο το αρχείο του Εθνικού Συμβουλίου του Πόντου μαζί με μια σύντομη έκθεση και έναν πλήρη κατάλογο των περιεχομένων του, έτσι όπως ήταν τότε. Μέρος του υλικού αυτού, όπως και υλικό που παραδόθηκε στην Εύξεινο Λέσχη αργότερα, αποτελούν το πολιτικό αρχείο του Πόντου», όπως περιέγραψε η επιμελήτρια του εν λόγω αρχείου, Ουρανία Καλογερίδου, κατά τη διάρκεια παρουσίασής του στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης. 


Από το πολιτικό αρχείο του Πόντου διαβάζουμε: «…Οι ασθενείς και τα γυναικόπαιδα εβιάζοντο… οι δε γέροντες μετά δυσκολίας επορεύοντο εν μέσω λάσπης και βροχών». 

«Την 15ην Απριλίου του έτους 1916… η διαταγή εξετελέσθη πλήρως εντός οκτώ ημερών. Άπασα η περιουσία των εκτοπισθέντων διηρπάγη από των στρατιωτών και των μουσουλμάνων κατοίκων της περιφερείας». 

Στις 28 Απριλίου 1916, ομογενής από την Κερασούντα εκθέτει την κατάσταση στα χωριά της περιφέρειας και απευθύνει έκκληση για διάσωση των επιζώντων.  «…Έκαψαν δε και 15 οικίας… Ερήμωσαν δε ολοτελώς τα χωρία Σαραντάρ, Μαδζερά, Λεδζούχ, Χόψια, Φυτίανα, Γολί, Άμβρικ, Κορόνιξα…». «…Εις το δάσος Κορόνιξας εθεάθησαν οι κάτοικοι Σαραντάρ εν ελεεινή καταστάσει…». «Με την σημερινήν εξέλιξιν του Τουρκικού κινήματος, ο Πόντος, εάν αποτύχωμεν, θα εκτουρκισθή τελείως, και το ζήτημά μας θα παύση να είναι ζήτημα…».

«Στο έγγραφο του 1922 καταγγέλλονται μόνο εκείνες οι πράξεις των οποίων οι αυτόπτες μάρτυρες έζησαν για να τις καταγγείλουν. Δύσκολα μπορεί κανείς να συλλάβει όχι τις στιγμές κατά τις οποίες διαδραματίζονται τα γεγονότα αλλά και εκείνες κατά τις οποίες τα θύματα που διέφυγαν το θάνατο, τις αναδιηγούνται», ανέφερε η κ. Καλογερίδου.  

Σύμφωνα με στατιστικούς πίνακες που συντάσσονται από την επιτροπή Ελλήνων Ποντίων Κωνσταντινουπόλεως στην οποία βέβαια και καταφθάνουν μαρτυρίες απ’ όλα τα μέρη του Πόντου, οι απώλειες για το ελληνικό στοιχείο κατά την επταετία 1912-1919, ανέρχονται συνολικά και για τις έξι επαρχίες του Πόντου σε 428.437 ανθρώπινες ψυχές. Πρωταθλητής στις απώλειες αναδύεται η επαρχία Χαλδείας, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κ. Καλογερίδου. 

«Η εκ νέου αρχειοθέτηση του πολιτικού αρχείου που φυλάσσεται σήμερα στις εγκαταστάσεις της Ευξείνου Λέσχης, έχει δείξει παρά τις αναμφισβήτητες και σημαντικές απώλειες που το αρχείο έχει υποστεί, την αδιαμφισβήτητη ιστορική αξία των εγγράφων που αυτό περιέχει», τόνισε η κ. Καλογερίδου. Όπως υποστηρίζει η ίδια, το υλικό αυτό θα αποτελέσει ένα πολύτιμο και πλήρως τεκμηριωμένο εργαλείο στα χέρια του μελετητή, του πολιτικού επιστήμονα και κυρίως του ιστορικού, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενου, ώστε να φωτίσει την πιο αποφασιστική καμπή της ελληνικής ιστορίας του 20ου αιώνα και να αποτιμήσει τις συνέπειές της στο σύγχρονο γίγνεσθαι.

Περί Γενοκτονίας

Περί Γενοκτονίας
Περί Γενοκτονίας

του Τάκη Θεοδωρόπουλου

Οι πονηρούτσικοι δικοί μας πετούν το πολιτικό τους πυροτέχνημα και μετά τρέχουν να κρυφτούν πίσω από τη δήθεν επιστημονική τους κρίση. Όταν χαρακτήριζε ο κ. Φίλης τη Γενοκτονία των Ποντίων διωγμό δεν μπορούσε να καταλάβει πώς είναι δυνατόν να θίγεται το αίσθημα της εν λόγω «συλλογικότητος», αφού κατά βάθος πρόκειται για επιστημονικό ζήτημα. Κάτι σαν την αναπαραγωγή της καρέτα - καρέτα, τις πεταλούδες της υποσαχαρίου Αφρικής και την επιστημονική ονομασία του πτηνού «μπούφος» (bubo). Κάτι άκουσε, κάτι του είπαν και το πήρε τοις μετρητοίς.

Πόσο «επιστημονικά» είναι τέτοια ζητήματα, αποδεικνύεται από τον σάλο που ξεσήκωσε η αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων από το γερμανικό Κοινοβούλιο. Η Τουρκία ανακάλεσε τον πρεσβευτή της στην Άγκυρα, ο Ερντογάν απειλεί με αναίρεση των συμφωνηθέντων για το προσφυγικό και η ηγεσία της Γερμανίας απείχε από την επίμαχη ψηφοφορία. Κι όμως η υπόθεση αυτή αφορά σε κάτι που συνέβη πριν από έναν αιώνα και η Γερμανία αναγνωρίζει τις δικές της ενοχές, αφού τότε ήταν σύμμαχος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Οι νεκροί δεν ανασταίνονται, όμως η αναγνώριση μιας Γενοκτονίας ισοδυναμεί με την ανέγερση κάποιου ταφικού μνημείου. Και η ανέγερση του ταφικού μνημείου δεν είναι επιστημονικό γεγονός. Έχει να κάνει με τη συλλογική μνήμη. Τι θα ήταν η ήπειρος του Παλαιού Πολιτισμού, η Ευρώπη χωρίς τα ταφικά της μνημεία, χωρίς τα ίχνη της μνήμης της; Κάτι σαν πολιτισμική ερημιά που ζει στο αέναο παρόν της οικονομίας και της τεχνολογίας. Η οργάνωση συλλογικής μνήμης δεν είναι που δίνει, εκτός των άλλων, αξία, στο πείραμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης;

Η αναγνώριση μιας Γενοκτονίας είναι ζήτημα υπαρξιακό. Όπως και η αναγνώριση και η αποδοχή μιας εθνικής ταυτότητας. Όπως και η αναγνώριση και η αποδοχή μιας ευρωπαϊκής ταυτότητας, αυτή που αν δεν καταφέρουμε κάποτε να την περιγράψουμε, η ενοποίηση θα παραμένει μετέωρη. Και σε αυτής τη σύνθεση εντάσσεται και η αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων από το γερμανικό Κοινοβούλιο.

Αν βέβαια λάβουμε υπόψη πως η ψήφος του γαλλικού Κοινοβουλίου για το ίδιο θέμα δεν έχει κυρωθεί από την προεδρία της Δημοκρατίας και ότι η κ. Μέρκελ απουσίαζε σε μια τόσο κρίσιμη, για την εξωτερική ευρωπαϊκή πολιτική, ψηφοφορία, μπορούμε να αντιληφθούμε τι εννοούμε όταν μιλάμε για έλλειμμα πολιτικής ηγεσίας.

Πηγή: Καθημερινή

Για πέμπτη συνεχή χρονιά πραγματοποιείται: Τη Περιστερί το Λάλεμαν

Για πέμπτη συνεχή χρονιά πραγματοποιείται: Τη Περιστερί το Λάλεμαν
Για πέμπτη συνεχή χρονιά πραγματοποιείται: Τη Περιστερί το Λάλεμαν

Η Ένωση Ποντίων Περιστερίου έχει τη χαρά να διοργανώσει και να προσκαλέσει για πέμπτη συνεχή χρονιά τα μέλη και τους φίλους της στο Ποντιακό Πανηγύρι «Τη Περιστερί το λάλεμαν» το Σάββατο 18 Ιουνίου 2016 και ώρα 21.00 στο Άλσος Ν. Ζωής (Λεωφορείο 822- στάση άλσος Ν. Ζωής, πρώην πύλη στρατοπέδου Καραϊσκάκη επί της οδού Μιστριώτου) για να διασκεδάσουν όλοι μαζί με ποντιακούς χορούς και τραγούδια, διατηρώντας έτσι αναμμένη την φλόγα της ποντιακής μας παράδοσης.

Η Ιστορική πόλη της Αργυρούπολης στον Πόντο αντιμετωπίζει απειλή κατολίσθησης

Η Ιστορική πόλη της Αργυρούπολης στον Πόντο αντιμετωπίζει απειλή κατολίσθησης
Η Ιστορική πόλη της Αργυρούπολης στον Πόντο αντιμετωπίζει απειλή κατολίσθησης

Παλιά γειτονιά της Αργυρούπολης του Πόντου καθώς και τα ιστορικά της κειμήλια αντιμετωπίζουν την απειλή μιας κατολίσθησης, η οποία προκαλείται από το σχέδιο της Πράσινης Οδού στη Μαύρη Θάλασσα.

Η ιστορική γειτονιά του Σουλεϊμάν, γνωστή και ως παλιά Αργυρούπολη, στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, όπου Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι συνήθιζαν να ζουν μαζί στο παρελθόν, απειλείται από κατολίσθηση η οποία θα μπορούσε να εξαφανίσει αντικείμενα αιώνων, συμπεριλαμβανομένων τζαμιών, λουτρών, εκκλησιών καθώς και ενός οθωμανικού παζαριού. Η περιοχή έχει ήδη πληγεί από την κατολίσθηση που προκλήθηκε από δημόσια έργα που αφορούν στο αμφιλεγόμενο σχέδιο της Πράσινης Οδού, ενώ οι οικολόγοι φοβούνται για περαιτέρω ζημιές.

Η γειτονιά του Σουλεϊμάν, η οποία έχει πλούσιο δυναμικό τουρισμό, ανακηρύχθηκε το 2002 φυσικός και αστικός αρχαιολογικός χώρος. Χρονολογείται από το 3.000 π.Χ. και είναι γνωστή για τα ορυχεία αργύρου, ήταν η πόλη όπου οι Αρμένιοι, Έλληνες και Τούρκοι ζούσαν μαζί στην εποχή της Τουρκοκρατίας.

Οι Αρμένιοι της πόλης μετανάστευσαν πριν από το 1915 και οι Έλληνες έφυγαν από την πόλη με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923. Μετά το 1950, οι τουρκικές οικογένειες μετακόμισαν πέντε χιλιόμετρα μακριά από την Αργυρούπολη και η πόλη εγκαταλείφθηκε εντελώς.

Ένα σχέδιο ανασυγκρότησης για την περιοχή έγινε το 2006, αλλά το σχέδιο αφορούσε μόνο τις αρχιτεκτονικές δομές του εδάφους, ενώ η αιώνια πόλη χρειαζόταν αρχαιολογικές ανασκαφές.

Ένα αναθεωρημένο πλάνο δημιουργήθηκε, το οποίο περιελάμβανε την κατασκευή χιονοδρομικού κέντρου στην ιστορική πόλη και την επέκταση ενός δρόμου 3 μέτρων, κατασκευασθέν το 1980, στα 7 μέτρα και σε συνδυασμό με το αμφιλεγόμενο έργο της Πράσινης Οδού, ήταν σχεδιασμένο να συνδέει υψίπεδα στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Όμως, κατά τη διάρκεια των οδικών εργασιών που πραγματοποιούνταν από την ειδική επαρχιακή Διοίκηση Αργυρουπόλεως, ένα τμήμα κατέρρευσε δημιουργώντας κατολίσθηση, με αποτέλεσμα να καταστραφεί ένας μεγάλος αριθμός από ιστορικές κατασκευές. Τα τείχη του τζαμιού του Sağir Mescidi καταστράφηκαν, ενώ η Εκκλησία του Τιμίου Σταυρού και τα λουτρά Çaput μόλις που σώθηκαν. Υπάρχει ο φόβος ότι, όσο συνεχίζονται οι εργασίες του δρόμου, ολόκληρη η γειτονιά είναι σε κίνδυνο περαιτέρω κατολισθήσεων.


Η εκκλησία του Αγίου Σταφάνου, μια γέφυρα, καταστήματα, το Ulu τζαμί (γνωστό και ως τζαμί του Σουλεϊμάν), ιδρύματα, ξενώνες, η εκκλησία του Bagios lonnes Rock, ο τάφος του Hacı Tahir Efendi, η εκκλησία του Αγίου Ιωάννη, το Ελληνικό γυμνάσιο Αρρένων, τα λουτρά του Σουλειμάν, τα λουτρά του Πασά, το ίδρυμα και το τζαμί της γειτονιάς του Güzeller, είναι μερικά από τα ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία της περιοχής.

Οι οικολόγοι καλούν να σταματήσει το έργο

Η κοινότητα των οικολόγων είναι εναντία στην επέκταση του δρόμου, ενώ επιμένουν ότι δεν είναι ενάντια στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής ή στην κατασκευή χιονοδρομικού κέντρου. Ο επικεφαλής του συλλόγου της Τραπεζούντας για τις φυσικές και ιστορικές αξίες, αναπληρωτής καθηγητής Coşkun Erüz είπε ότι η παλιά Αργυρούπολη θα αντιμετωπίσει τον κίνδυνο περαιτέρω κατολισθήσεων εάν συνεχιστούν οι εργασίες για το δρόμο.

Πρόσθεσε ότι δεν είναι ενάντια στην προοπτική ενός τουριστικού κέντρου στην περιοχή αλλά το σχέδιο ανασυγκρότησης θα πρέπει να είναι πλήρως συμμορφωμένο με τη φύση και την ιστορία: “Η κατασκευή ενός απλού δρόμου δεν είναι πρόβλημα. Ίσως θα έπρεπε να σχεδιάζονται και εναλλακτικές διαδρομές. Το υπέδαφος είναι γεμάτο από αρχαιολογικά εκθέματα. Όλες αυτές οι πλαγιές ήταν γεμάτες από δομές, στο παρελθόν. Οι εργασίες του δρόμου πρέπει να σταματήσουν κατ’ επειγόντως. Διαφορετικά, η τοπογραφική δομή της πόλης, την οποία βλέπουμε σε παλιές φωτογραφίες και σε ιστορικά κειμήλια, θα εξαφανιστεί εντελώς. Αυτό το σχέδιο πρέπει να σταματήσει κατ’ επειγόντως».