Τετάρτη 19 Ιουλίου 2017

8ο Παραδοσιακό Ποντιακό Πανηγύρι Προφήτη Ηλία Αρωνά

8ο Παραδοσιακό Ποντιακό Πανηγύρι Προφήτη Ηλία Αρωνά
8ο Παραδοσιακό Ποντιακό Πανηγύρι Προφήτη Ηλία Αρωνά

Ο Γ.Α.Μ.Σ «Πιερικός» Αρωνά διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο 8ο Παραδοσιακό Πανηγύρι του Προφήτη Ηλία, την Τετάρτη 19 και την Πέμπτη 20 Ιουλίου 2017 στις 9:30 μ.μ., στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Αρωνά.

Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

Τετάρτη 19 Ιουλίου 2017
- Αλέξης Παρχαρίδης, τραγούδι
- Κώστας Κασιμίδης, λύρα
- Γεώργιος Φωτιάδης, νταούλι
- Παναγιώτης Τουρνάς, τραγούδι
- Δημήτρης Χρυσόπουλος, κλαρίνο
- Νίκος Σιδηρόπουλος, πλήκτρα

Πέμπτη 20 Ιουλίου 2017
- Κώστας Κασιμίδης, λύρα
- Γεώργιος Φωτιάδης, νταούλι
- Παναγιώτης Τουρνάς, τραγούδι
- Δημήτρης Χρυσόπουλος, κλαρίνο
- Γιάννης Γκραίκος, κρουστά
- Στέφανος Βαρβαρέζος, πλήκτρα.

"Τη γειτονίας τα παλαλά", εκ νέου από την Ποντιακή Θεατρική Σκηνή Πιερίας

"Τη γειτονίας τα παλαλά", εκ νέου από την Ποντιακή Θεατρική Σκηνή Πιερίας
"Τη γειτονίας τα παλαλά", εκ νέου από την Ποντιακή Θεατρική Σκηνή Πιερίας

Η Ποντιακή Θεατρική Σκηνή Πιερίας ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017, στις 9.00 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί εκ νέου η θεατρική παράσταση "Τη γειτονίας τα παλαλά" στο Δημοτικό θέατρο Πάρκου Κατερίνης.

Η προηγούμενη παράσταση που δόθηκε το Σάββατο 15 Ιουλίου 2017 διακόπηκε λόγω βροχής. Όσοι παραβρέθηκαν στην πρώτη παράσταση δεν θα κόψουν και δεύτερη φορά εισιτήριο.

Πιο κοντά στην Ποντιακή παράδοση οι απόγονοι του ιδρυτή του οικισμού στο Θρυλόριο

Πιο κοντά στην Ποντιακή παράδοση οι απόγονοι του ιδρυτή του οικισμού στο Θρυλόριο
Πιο κοντά στην Ποντιακή παράδοση οι απόγονοι του ιδρυτή του οικισμού στο Θρυλόριο

Πιο κοντά στην ποντιακή παράδοση που ο πρόγονός τους, George Treloar, βοήθησε να διασωθεί, ήρθαν οι απόγονοί του, που βρίσκονταν για πολλές μέρες στο Θρυλόριο στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Αγίας Μαρίνας.

Τα μέλη της οικογένειας συμμετείχαν σε όλες τις εκδηλώσεις, όχι μόνο ως θεατές, αλλά παίρνοντας ενεργά μέρος, με τους δισέγγονους του George Treloar, να μην φοβούνται να ντυθούν με παραδοσιακές ποντιακές φορεσιές και να ανέβουν στη σκηνή.

Πιο κοντά στην Ποντιακή παράδοση οι απόγονοι του ιδρυτή του οικισμού στο Θρυλόριο

Έτσι ο Jamie και ο Solomon, που μαζί με τους γονείς τους, τους συγγενείς τους και τον παππού τους David Treloar, συμμετείχαν στο διαγωνισμό της παιδικής γαστρονομίας, ντύθηκαν με ποντιακές φορεσιές, ενώ ο Jamie ανέβηκε στη σκηνή και έπαιξε και το ποντιακό νταούλι.

Πιο κοντά στην Ποντιακή παράδοση οι απόγονοι του ιδρυτή του οικισμού στο Θρυλόριο

Ο παππούς τους στο μεταξύ, έδωσε στον οικισμό μια πλακέτα, στα Ελληνικά και τα Αγγλικά, που θα αναρτηθεί στο χώρο του Συλλόγου, η οποία θα αποτελεί απτή ανάμνηση της σύνδεσης της οικογένειάς του με τον οικισμό.

Πιο κοντά στην Ποντιακή παράδοση οι απόγονοι του ιδρυτή του οικισμού στο Θρυλόριο

Άλλωστε στόχος της επίσκεψής του, που όπως υποσχέθηκε θα την ακολουθήσουν και άλλες, είναι να αναλάβουν οι επόμενες γενιές την ευθύνη να κρατήσουν την σύνδεση αυτή δυνατή.

Πηγή: Παρατηρητής της Θράκης

Τρίτη 18 Ιουλίου 2017

Με τον Πόντιο Κοσμοναύτη στο Διάστημα, συνομίλησε ο Ιβάν Σαββίδης

Με τον Πόντιο Κοσμοναύτη στο Διάστημα, συνομίλησε ο Ιβάν Σαββίδης
Με τον Πόντιο Κοσμοναύτη στο Διάστημα, συνομίλησε ο Ιβάν Σαββίδης

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας Ιβάν Σαββίδης έλαβε μία από τις πιο ασυνήθιστες κλήσεις: από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, από τον ήρωα της Ρωσίας Θεόδωρο Γιουρτσίχιν.

Ο Θεόδωρος Γιουρτσίχιν ευχαρίστησε τον Ιβάν Σαββίδη για τη διοργάνωση του ταξιδιού της ελληνικής νεολαίας της Ρωσίας στο κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ, η οποία συνόδευσε το πλήρωμα κατά την έναρξη του ταξιδιού του. «Η ατμόσφαιρα ήταν ιδιαίτερα θερμή. Οι δεκάδες νέοι που κρατούσαν με ενθουσιασμό και πάθος τις σημαίες της Ρωσίας, της Ελλάδας και του ΠΑΟΚ θα μείνουν για πάντα στο μυαλό μου" είπε ο Θεόδωρος Γιουρτσίχιν.

Με τον Πόντιο Κοσμοναύτη στο Διάστημα, συνομίλησε ο Ιβάν Σαββίδης

Σημείωσε, επίσης, ότι η σημαία του ΠΑΟΚ, που έλαβε από τον Ιβάν Σαββίδη στο Ροστόφ επί του Ντον, βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε διαστημική τροχιά. Ο Θ. Γιουρτσίχιν δήλωσε μάλιστα ότι, όταν θα βγει στο ανοιχτό διάστημα, θα πάρει τη σημαία οπωσδήποτε μαζί του.

Για τον Θεόδωρο Γιουρτσίχιν αποτέλεσε ευχάριστη είδηση το γεγονός ότι διοργανώθηκε τουρνουά σάμπο στην περιφέρεια του Κρασνοντάρ, το οποίο πήρε το όνομά του. Δέχτηκε με ιδιαίτερη χαρά αυτήν την πρόταση και ευχήθηκε σε όλους τους συμμετέχοντες στο τουρνουά να έχουν πολλές αθλητικές επιτυχίες.

Πηγή: Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας

Ο Παλλαλιακός και οι παλαίμαχοι της Α.Ε. Ποντίων Κοζάνης σε ένα φιλανθρωπικό αγώνα

Ο Παλλαλιακός και οι παλαίμαχοι της Α.Ε. Ποντίων Κοζάνης σε ένα φιλανθρωπικό αγώνα
Ο Παλλαλιακός και οι παλαίμαχοι της Α.Ε. Ποντίων Κοζάνης σε ένα φιλανθρωπικό αγώνα

Η ποδοσφαιρική ομάδα των Πόντιων καλλιτεχνών «Παλλαλιακός» και οι παλαίμαχοι ποδοσφαιριστές της Α.Ε. Ποντίων Κοζάνης θα συμμετέχουν σε ένα ακόμα φιλικό αγώνα ανθρωπιάς και ελπίδας, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 19 Ιουλίου 2017 στις 7:00 μ.μ., στο γήπεδο Ξηρολίμνης Κοζάνης.

Τιμή εισόδου: 2€.

Τα έσοδα θα διατεθούν για τη στήριξη συνανθρώπων μας.

Εκδηλώσεις του Σωματείου "Αγιου Γεώργιου Χαλιναρά Χάρσερας Αργυρουπόλεως του Πόντου''

Εκδηλώσεις του Σωματείου "Αγιου Γεώργιου Χαλιναρά Χάρσερας Αργυρουπόλεως του Πόντου''
Εκδηλώσεις του Σωματείου "Αγιου Γεώργιου Χαλιναρά Χάρσερας Αργυρουπόλεως του Πόντου''

Στο μαγευτικό λόφο του Προφήτη Ηλία, στην Αγροσυκιά Πέλλας, θα πραγματοποιηθούν και φέτος οι καθιερωμένες εορταστικές εκδηλώσεις στη μνήμη του Προφήτη Ηλία, από το Σωματείο "Αγιος Γεώργιος Χαλιναράς Χάρσερας Αργυρουπόλεως του Πόντου", την Τετάρτη 19 και την Πέμπτη 20 Ιουλίου 2017, στις 9:00 μ.μ.

Μετά τον πανηγυρικό εσπερινό οι επισκέπτες θα συμμετέχουν σε ένα γνήσιο παραδοσιακό γλέντι με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών: Γιώργος Ορφανίδης, Αντώνης Νικηφορίδης, Μελίνα Χατζηκαμάνου, Γιώργος Πουλαντζακλής, Σωτηράκης Πρίτζης, Γρηγόρης Σεϊτανίδης, Μιχάλης Καραγιαννίδης, Παναγιώτης Σεϊτανίδης, Ισαάκ Δημητριάδης, Κλεάνθης Παπαδόπουλος, Φίλιπποας Ασλιχανίδης, Ηρακλής Ξενίδης.

Έκλεισε πετυχημένα και η φετινή χρονιά για την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου

Έκλεισε πετυχημένα και η φετινή χρονιά για την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου
Έκλεισε πετυχημένα και η φετινή χρονιά για την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου

Μια ακόμη πετυχημένη χορευτική χρονιά για την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων έλαβε τέλος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη φιλοξενία χορευτικής ομάδας από τη Λέρο, την Παρασκευή 7 Ιουλίου στο 2ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου.

Παραδοσιακές φορεσιές, μουσική, τραγούδια και χοροί από διάφορες περιοχές συνέθεσαν το σκηνικό της βραδιάς. Αντιπροσωπευτικούς χορούς από τη Θράκη, τη Λέρο, τη Μικρά Ασία και τον Πόντο παρουσίασαν τα χορευτικά τμήματα από το Μορφωτικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Νέων Λέρου «ΑΡΤΕΜΙΣ», το Μικρασιατικό Σύλλογο Ν. Ευκαρπίας «ΟΥΣΑΚ» καθώς και από τα τμήματα ποντιακών και δημοτικών χορών της ΕΠΩΦ και ακολούθησε γλέντι με ποικίλο μουσικοχορευτικό πρόγραμμα.


Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου ευχαριστεί τους χορηγούς της, τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου που βοήθησαν με κάθε δυνατό τρόπο καθώς και το δάσκαλο και τη χορευτική ομάδα που για τρεις συνεχόμενες μέρες ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις του συλλόγου.

Οι Πόντιοι της Ανατολής Ιωαννίνων συμμετείχαν στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αλοννήσου

Οι Πόντιοι της Ανατολής Ιωαννίνων συμμετείχαν στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αλοννήσου
Οι Πόντιοι της Ανατολής Ιωαννίνων συμμετείχαν στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αλοννήσου

Η Αδελφότητα Ποντίων και Μικρασιατών Ηπείρου συμμετείχε με το χορευτικό τμήμα εμφανίσεων της, στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αλοννήσου, που πραγματοποιήθηκε από τις 8 έως τις 10 Ιουλίου 2017. Σε ένα φεστιβάλ όπου συμμετείχαν συγκροτήματα από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο.

Εκπροσωπώντας τον Δήμο Ιωαννιτών, απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και θετικές εντυπώσεις για την χορευτική δεινότητα των χορευτών της, οι οποίοι παρουσίασαν χορούς από όλες τις περιοχές του Πόντου.

Το χορευτικό τμήμα συνόδευαν, εκπροσωπώντας τον Δήμο Ιωαννιτών, οι Αντιδήμαρχοι κ.κ. Δημήτριος Κατηρτζίδης και Βασιλική Μέγα, και από την Δ.Κ. Ανατολής ο πρόεδρος κος Γεώργιος Παπαστεργίου και η κα Σιμέλα Μωυσιάδου.

Ο δήμος Ιωαννιτών ευχαριστεί και συγχαίρει την πρόεδρο του συλλόγου κα Σόνια Σιψίδου τα μέλη του Δ.Σ. και ιδιαίτερα τα μέλη του χορευτικού τμήματος για την εξαιρετική παρουσία στο φεστιβάλ αλλά και για την συνέπεια και την αγάπη με την οποία περιβάλλουν και μεταδίδουν τον πολιτισμό των Ελλήνων του Πόντου.

Ολοκληρώνονται οι εκδηλώσεις «Νικοδήμεια 2017»

Ολοκληρώνονται οι εκδηλώσεις «Νικοδήμεια 2017»
Ολοκληρώνονται οι εκδηλώσεις «Νικοδήμεια 2017»

Ο Σύλλογος Ποντίων Λεπτοκαρυάς «Τραντέλλενοι» ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι οι εκδηλώσεις «Νικοδήμεια 2017» θα συνεχιστούν και θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 18 Ιουλίου 2017, στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Λεπτοκαρυάς, στις 9.00 μ.μ.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα συμμετέχουν οι: Κυριάκος Τριανταφυλλίδης και Μπάμπης Ιωακειμίδης στο τραγούδι, Δημήτρης Παπαδόπουλος και Χάρης Αθανασιάδης στη λύρα και Κώστας Σιώπης στο κλαρίνο.

Δυναμική συνέχεια για την Ποντιακή Γαστρονομία στο Θρυλόριο (Φωτο)

Δυναμική συνέχεια για την Ποντιακή Γαστρονομία στο Θρυλόριο
Δυναμική συνέχεια για την Ποντιακή Γαστρονομία στο Θρυλόριο

Η πλούσια παράδοση αλλά και το δυναμικό μέλλον της ποντιακής κουζίνας βρέθηκε στην πρώτη γραμμή το βράδυ του Σαββάτου 15 Ιουλίου, στο Θρυλόριο, κατά το «3ο έτος Ποντιακής Γαστρονομίας», το οποίο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Αγίας Μαρίνας «Παρακάθ’ κι Αροθυμίας» από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ποντίων Θρυλορίου.

Απώτερος στόχος όλης αυτής της εκδήλωσης, σημείωσε η πρόεδρος του Συλλόγου κ. Χρύσα Μαυρίδου, είναι να περάσει η γνώση και η εμπειρία της παράδοσης στις επόμενες γενιές, οι οποίες θα την κρατήσουν και στο μέλλον, μιας και όταν εκλείπουν τα κομμάτια της παράδοσης, θα χαθούν όλα τα στοιχεία του Πόντου.

Ο διαγωνισμός έλαβε χώρα στην πλατεία του Θρυλορίου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων 16 συλλόγων από όλη τη Βόρεια Ελλάδα, με συνταγές όπως Σαρμάδες με μαύρα λάχανα, Κιβέτς (γαύρος) Κιντέατα, Τανομένο Σουρβά, Βαρενίκα, Πόρτζ, Γατμέρια, Κεσκέκι αλλά και παραδοσιακός Αλευρίσιος Χαλβάς από την Αργυρούπολη του Πόντου.

Βοήθεια από τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Β. Ελλάδας

Αρωγός αυτής της προσπάθειας για ακόμη μια χρονιά ήταν η Λέσχη Αρχιμαγείρων Β. Ελλάδος, με το μέλος της κ. Κική Εμμανουηλίδου, η οποία ήταν και κριτής, που έδωσε συγχαρητήρια σε όλους όσους ασχολούνται με εκδηλώσεις σαν και αυτή, και ειδικότερα στα μέλη του Συλλόγου του Θρυλορίου.


«Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι που κάποιοι άνθρωποι μπορούν και κρατούν ακόμα τις παραδόσεις και αγωνίζονται ακόμη για αυτές, και εμείς είμαστε πάντα κοντά τους για να τους βοηθάμε», σημείωσε.

Η επιτροπή, αποτελούμενη από 8 άτομα, περιόδευσε στους χώρους όπου μαγειρευόταν τα διάφορα πιάτα, έλεγχε τον τρόπο παρασκευής τους ενώ στο τέλος δοκίμασε τα φαγητά, βαθμολογώντας τα ανάλογα με τη γεύση, την εμφάνιση, τη χρήση παραδοσιακών υλικών.

Συντονισμός στα… ποντιακά 

Συντονίστρια του διαγωνισμού ήταν η κ. Γιούλη Γεωργιάδου, η οποία το βράδυ της Δευτέρας παρουσίασε stand up comedy, έχοντας μια πολυετή εμπειρία και στη συγγραφή θεατρικών έργων. «Είναι ένα υπέροχο πανηγύρια διατροφής, και είναι κάτι πρωτόγνωρο και για εμένα και για όλο τον κόσμο» ανέφερε.

Όσο για το stand up comedy, μιας και είναι πιθανότατα η μοναδική κωμικός που παρουσιάζει τέτοιου είδους παράσταση στα Ποντιακά, σημείωσε ότι έχει μεγάλη ανταπόκριση, με πολλές προτάσεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό φτάνοντας μέχρι και την Αμερική, προωθώντας παράλληλα τη διάσωση της διαλέκτου μέσα από το θέατρο.

Δυναμική συνέχεια για την Ποντιακή Γαστρονομία στο Θρυλόριο

Τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης των διαγωνιζόμενων εδεσμάτων ήταν οι: Νίκος Λυγερός, Στρατηγικός Σύμβουλος, Νίκος Αλμπάνης Σεφ, Μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Β. Ελλάδος, Κική Εμμανουηλίδου, Μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Β. Ελλάδος, Αναστάσιος Αρουτσίδης, Μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Β. Ελλάδος, Θωμάς Σαββίδης, Βιολόγος – Χημικός, Καθηγητής Βοτανικής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ελένη Βασιλειάδου, Ταμίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Παραγωγός Παραδοσιακών Προϊόντων «Βερμίου Γης» Ποντιακής Διατροφής γαλακτοκομικών και ζυμαρικών, Ελένη Τομπουλίδου Παραγωγός Χειροποίητων Ποντιακών Παραδοσιακών Εδεσμάτων «Ελένη» και ο Σάββας Βακιρτζής, Μάγειρας, απόφοιτος της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων του ΟΤΕΚ.

Για την ιστορία την πρώτη θέση κατέλαβε ο παραδοσιακός αλευρίσιος χαλβάς από την Αργυρούπολη του Πόντου που έφτιαξε η κ. Χαρίκλεια Πετανίδου από τον Σύλλογο Καυκάσιων Καλαμαριάς «Ο Προμηθέας», τη δεύτερη θέση ο τανωμένον σορβά από το Ακντάγ Μαντέν που έφτιαξαν οι Ελένη Πετροπούλου, Ελισάβετ Πετροπούλου, Σταυρούλα Πολυχρονιάδου, Στέλλα Παπαδοπούλου και Ελένη Πολυχρονιάδου του Πόλιτιστικού Συλλόγου Κρωμνικού και την τρίτη θέση το Πορτζ της Παρθένας Μισαηλίδου από τον Σύλλογο Ποντίων «Ακρίτες Νέας Κρώμνης».

''Η Παναγία Σουμελά υπήρξε πάντοτε προστάτιδα του Ποντιακού Ελληνισμού''

''Η Παναγία Σουμελά υπήρξε πάντοτε προστάτιδα του Ποντιακού Ελληνισμού''
''Η Παναγία Σουμελά υπήρξε πάντοτε προστάτιδα του Ποντιακού Ελληνισμού''

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε την Κυριακή 16 Ιουλίου το 19ο συναπάντημα νέων στις εγκαταστάσεις του Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο Ημαθίας.

Την Κυριακή το πρωί τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βεροίας,Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.

Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκαν απονομές των αναμνηστικών, κατάθεση στεφάνων και ο καθιερωμένος μεγάλος χορός μπροστά από τον Ιερό Ναό.

Το Συναπάντημα αποτελεί την ετήσια συνάντηση στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά, των νέων ποντιακής καταγωγής από όλη την Ελλάδα και τη Διασπορά.


Κάθε χρόνο και για ένα τετραήμερο, πολυπληθείς αντιπροσωπείες, διανυκτερεύουν στην Παναγία Σουμελά και συμμετέχουν στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις.

Στη συνάντηση αυτή, που έχει πλέον καταστεί θεσμός, η Οργανωτική Επιτροπή σε συνεργασία με το Σωματείο και το Προσκύνημα «Παναγία Σουμελά» ετοιμάζουν ένα πλούσιο πρόγραμμα.

Επιλέγουν κάθε χρονιά ενδιαφέρουσες εισηγήσεις για επίκαιρα κοινωνικά, πολιτιστικά και ιστορικά θέματα του Ποντιακού Ελληνισμού, ενώ δίδεται η ευκαιρία να γίνει η γνωριμία με καταξιωμένους επιστήμονες, συγγραφείς και καλλιτέχνες που συμβάλλουν στην τεκμηρίωση, καταγραφή της Παράδοσης.

Μπορείτε να διαβάσετε την ομιλία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Βεροίας στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, εδώ...

Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017

Η Ποντιακή παράσταση «Ζωή και κότα… με χαβίτς και με κορκότα» στο Μενίδι

Η Ποντιακή παράσταση «Ζωή και κότα… με χαβίτς και με κορκότα» στο Μενίδι
Η Ποντιακή παράσταση «Ζωή και κότα… με χαβίτς και με κορκότα» στο Μενίδι

Το Δ.Σ. της Ευξείνου Λέσχης Αχαρνών & Αττικής "Ο Καπετάν Ευκλείδης", προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην Ποντιακή επιθεώρηση "Ζωή και κότα με χαβίτς και με κορκότα" που θα παρουσιαστεί την Τρίτη 18 Ιουλίου 2017 στις 9:15 μ.μ. στο Μενίδι (Αχαρναί) στο θέατρο "Μίκης Θεοδωράκης".

Συμμετέχουν οι: Κώστας Βουτσάς, Τάκης Βαμβακίδης, Αλέξης Παρχαρίδης, Χρυσάνθη Βαμβακίδη, Δαμιανός Νικολαΐδης, Δημήτρης Πιπερίδης, Αλέξανδρος Λουϊζίδης, Έρρικα Νικολαΐδου.

Εισιτήριο: 8 Ευρώ

Παιδικό/ανέργων/φοιτητικό: 5 Ευρώ

Σημεία προπώλησης:
- Γραφεία ΔΗΚΕΑ (Πλατεία Αγίου Νικολάου. τηλ 2102478505)
- Γραφεία της Ευξείνου Λέσχης Αχαρνών και Αττικής «Καπετάν Ευκλείδης». Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6972103571 και 6980891919.

Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάζεται στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης

Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάζεται στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης
Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάζεται στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης

Τα Ποντιακά Σωματεία του Δήμου Κοζάνης, στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την Πολιτιστική εβδομάδα στη Λευκόβρυση Κοζάνης, προσκαλούν τα μέλη και τους φίλους των συλλόγων της περιοχής να παρακολουθήσουν το αφηγηματικό δρώμενο «Ποντιακό Παραμύθι», την Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 στις 9:00 μ.μ. στην κεντρική πλατεία της Λευκόβρυσης με ελεύθερη είσοδο.

Ένα ταξίδι στη μνήμη μέσα από την πλούσια Ποντιακή διάλεκτο που αποτελεί κιβωτό λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας.

Αφηγητές - Παραμύθια
1. Τσιμπλίδης Γιάννης - Χριστού 1941 τη χρονίας
2. Καπαγιαννίδης Γιώργος - Άρκον, λύκον κι αλεπόν
3. Ηλιάδου θεοδώρα – Πάντα σκοτία
4. Σιόλα Φωτεινή – Η Σορσόταινα
5. Σαλτσίδου Ελένη - Ρετζιπάρτσ, άρκον κι αλεπόν
6. Χατζηκώστας Τάκης – Το λεοντάρ
7. Γεωργιάδης Γιώργος – Ο Αστρίτσον και ο Ζαβολίτσον
8. Αθανασιάδου Σόφη - Ο οκνέας
9. Ευταλτσίδου Νανά – Ο Καλτίσς και ο Κοσές
10. Τσανακτσίδου Κατερίνα – Ατό που ο Θεόν γράφτ’
11. Κατσόγιαννου – Τριανταφύλλου Έφη - Ο γέρον και η γραία
12. Μαυροματίδου Στέλλα - Η γαρή και το θερίον

Συντονίστρια αφηγηματικού δρώμενου επί σκηνής:
- Ελένη Χαλκίδου

Υπεύθυνοι εκδήλωσης:
- Γεωργιάδης Γιώργος
- Κατσόγιαννου – Τριανταφύλλου Έφη
- Κωνσταντινίδης Γιάννης

Συντονιστής Αφηγηματικού δρωμένου: Χατζηθεοδωρίδης Θεόδωρος
Τραγούδι: Χατζηθεοδωρίδης Παναγιώτης
Λύρα: Χατζηθεοδωρίδης Βασίλης
Γραφιστικά: Ηλίας Ελευθεριάδης

Αλλάζει η ημερομηνία στην παράσταση "Κρήτη και Πόντος", στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Αλλάζει η ημερομηνία στην παράσταση "Κρήτη και Πόντος", στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"
Αλλάζει η ημερομηνία στην παράσταση "Κρήτη και Πόντος", στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Η προγραμματισμένη παράσταση "Κρήτη και Πόντος", στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη" αναβάλλεται για σήμερα Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 λόγω άσχημων καιρικών συνθηκών και θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 21 Ιουλίου 2017, την ίδια ώρα, δήλωσε στο e-Pontos, ο Γιάννης Μεγαλακάκης, από την Ομάδα Έκφρασης Κρητικών Χορών Γιάννη & Γιώργου Μεγαλακάκη.

Όσοι έχουν αγοράσει εισιτήρια για απόψε θα ισχύουν κανονικά για την ερχόμενη Παρασκευή.

Χορηγός επικοινωνίας της παράστασης είναι το e-Pontos.

Ο διαγωνισμός, για τις 5 διπλές προσκλήσεις, θα συνεχιστεί μέχρι και την Πέμπτη 20 Ιουλίου 2017, ενώ τα ονόματα των νικητών θα ανακοινωθούν την Παρασκευή 21 Ιουλίου 2017.

Η Κρήτη και ο Πόντος, ανταμώνουν σε μία μοναδική μουσικοχορευτική παράσταση

Η Κρήτη και ο Πόντος, ανταμώνουν σε μία μοναδική μουσικοχορευτική παράσταση
Η Κρήτη και ο Πόντος, ανταμώνουν σε μία μοναδική μουσικοχορευτική παράσταση

«Αγάπα τον άνθρωπο γιατί είσαι εσύ» έχει γράψει ο Νίκος Καζαντζάκης. Μια φράση άκρως επίκαιρη η οποία, σαν ένα ανοιχτό παράθυρο επικοινωνίας του παρελθόντος με το μέλλον, ενέπνευσε τα δύο αδέλφια από την Κρήτη και δεξιοτέχνες χορευτές Γιάννη & Γιώργο Μεγαλακάκη και την ομάδα των επίλεκτων χορευτών και μουσικών τους καθώς και τον Πολιτιστικό Οργανισμό Πυρρίχιος Ακαδημία με υπεύθυνο τον Όμηρο Παχατουρίδη να ενωθούν και δημιουργήσουν μία ιδιαίτερη μουσικοχορευτική παράσταση, την Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 στις 9:00 μ.μ. στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη". 

Μία πρωτότυπη παράσταση γεμάτη συγκίνηση στην οποία η Κρήτη και ο Πόντος ανταμώνουν χορευτικά και μουσικά δημιουργώντας μία μουσικοχορευτική πανδαισία. Η κρητική και η ποντιακή λύρα, τα βήματα των χορών από τους δύο ιστορικούς τόπους, τα τραγούδια και οι εντυπωσιακοί αυτοσχεδιασμοί συνθέτουν ένα θέαμα μοναδικό. 

Η χορευτική σύμπραξη Κρητών και Ποντίων γράφει την δική της ιστορία υπενθυμίζοντας σε όλους ότι η τέχνη του ελληνικού χορού μπορεί να δώσει το δικό της ισχυρό μήνυμα και απάντηση στην σύγχρονη απαισιοδοξία η οποία επικρατεί στους λαούς της γης. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι πολιτισμός ενώνει ή οφείλει να ενώνει τους ανθρώπους και τους λαούς. Μέρος των εσόδων από τα εισιτήρια της παράστασης θα διατεθούν στην στήριξη των προσπαθειών της Εθελοντικής Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Κέντρο Ερευνών ΡΙΖΕΣ σκοπός του οποίου είναι:

- η πρόνοια ενηλίκων υιοθετημένων ατόμων που αναζητούν τις ρίζες τους και
- η προαγωγή της έννοιας της αναδοχής και της υιοθεσίας ως ιδιαίτερη κοινωνική πρακτική στο χώρο της Παιδικής Προστασίας.

Συντελεστές
Χορούς από την Κρήτη θα παρουσιάσει:
η Ομάδα Έκφρασης Κρητικών Χορών Γιάννη & Γιώργου Μεγαλακάκη.

Χορούς από τον Πόντο θα παρουσιάσει:
ο Πολιτιστικός Οργανισμός "Πυρρίχιος Ακαδημία"
Υπεύθυνος διδασκαλίας: Όμηρος Παχατουρίδης.

Μουσικοί παράστασης:
Ανδρέας Γεωργιλάκης: λαούτο – τραγούδι
Μανώλης Φλουρής: κρητική λύρα
Συμεών Γιουσμάς: κιθάρα
Μάριος Μαρνελάκης: μπάσο
Ανέστης Ιωακειμίδης: ποντιακή λύρα – τραγούδι
Χριστόφορος Κοσμίδης: ποντιακός άσκαυλος
Περικλής Κατσώτης: νταούλι
Ανδρέας Κούτσης: λαούτο

Χορηγός επικοινωνίας: e-Pontos

Κυριακή 16 Ιουλίου 2017

«Η μουσική και ο χορός των Ποντίων στην Ελλάδα» αναπτύχθηκαν στο 19ο Συναπάντημα της Ποντιακής Νεολαίας

«Η μουσική και ο χορός των Ποντίων στην Ελλάδα» αναπτύχθηκαν στο 19ο Συναπάντημα της Ποντιακής Νεολαίας
«Η μουσική και ο χορός των Ποντίων στην Ελλάδα» αναπτύχθηκαν στο 19ο Συναπάντημα της Ποντιακής Νεολαίας

της Χριστίνας Κοτανίδου

Στη συνέχεια της ημέρας, έλαβε χώρα η τρίτη συνεδρίαση με πρώτη την εισήγηση του Προέδρου του Συλλόγου «Παναγία Σουμελά» Κατερίνης, Άρη Κασιμίδη, με θέμα «Η μουσική και ο χορός δηλωτικά της παρουσίας και της καταξίωσης των Ποντίων προσφύγων στην Ελλάδα». 

Όπως ανάφερε στην εισήγησή του ο κ. Κασιμίδης, «τη δεκαετία του ’20 και του ’30 τα πρώτα είκοσι σωματεία στην Ελλάδα δεν είχαν καμία σχέση στο καταστατικό τους με αυτό που λέμε παράδοση, πολιτισμό και ιστορία των Ελλήνων. Ήταν σύλλογοι καθαρά διεκδικητικοί. Τα πράγματα αλλάζουν τις επόμενες δεκαετίες μετά το ’50 και το ’60, με έξαρση τη δεκαετία του ’70 και ’80, όταν πλέον ιδρύονται εκατοντάδες σύλλογοι, στους σκοπούς των οποίων εντάσσονται με σχολαστική και λεπτομερή περιγραφή όλα αυτά που λέμε παράδοση, ιστορία και πολιτισμό μας. Μιλούμε για θέατρο, για χορό, για μουσική, για διάλεκτο. Όλα αυτά εμφανίζονται εκεί. Ο χορός και το τραγούδι λοιπόν παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, είναι τα πιο άμεσα ερεθίσματα που μπορεί να προσλάβει ένας άνθρωπος, ένας νέος εν προκειμένω».  

Ο κ. Κασιμίδης αναφέρθηκε σε δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που εμφανίζουν οι Πόντιοι σαν φυλή, το ένα είναι η μακρινή πατρίδα, την οποία μέχρι πριν λίγα χρόνια σχεδόν κανείς δεν μπορούσε να επισκεφτεί. Το άλλο είναι ότι αυτή η πατρίδα, είναι πλέον επισκέψιμη. «Εγώ λέω στους νεότερους ότι ο Πόντος είναι εκεί και σας περιμένει να τον ερευνήσετε βαθιά και να βγάλετε πάρα πολλά στοιχεία, τα οποία θα ερμηνεύσουν τη δική μας σημερινή ταυτότητα και συμπεριφορά», είπε χαρακτηριστικά.

«Η μουσική και ο χορός των Ποντίων στην Ελλάδα» αναπτύχθηκαν στο 19ο Συναπάντημα της Ποντιακής Νεολαίας

Η δεύτερη εισήγηση με θέμα «η Ομήρου Οδύσσεια στην Ποντιακή διάλεκτο» πραγματοποιήθηκε από την κ. Καριπίδου Ανατολή, καθηγήτρια ποντιακής διαλέκτου.

«Το κείμενο που επέλεξα να σας διαβάσω περιγράφει με σύντομο τρόπο τη διαδικασία της ίδρυσης των αποικιών και κυρίως του Πόντου, αλλά και την “Οδύσσεια” των Ποντίων προγόνων μας», περιέγραψε η ίδια. Ένας από τους λόγους που οδήγησαν την κ. Καριπίδου να ασχοληθεί με την Οδύσσεια, είναι ο παραλληλισμός του Ομηρικού αυτού έπους με την “Οδύσσεια” που έζησαν οι ξεριζωμένοι Πόντιοι, εγκαταλείποντας τις αλησμόνητες πατρίδες και παίρνοντας το δρόμο της προσφυγιάς.

Τέλος, η κ. Καριπίδου παρέπεμψε τους νέους να συνεχίσουν να συμβάλλουν στη διατήρηση της ποντιακής παράδοσης και να γίνουν οι “δορυφόροι” της διάδοσής της.

«Η μουσική και ο χορός των Ποντίων στην Ελλάδα» αναπτύχθηκαν στο 19ο Συναπάντημα της Ποντιακής Νεολαίας

Η συνεδρίαση έκλεισε με παραδοσιακά ποντιακά τραγούδια από τη Χορωδία του Συλλόγου Φίλων Παράδοσης Ν. Ημαθίας «Οι Αλησμόνητες Πατρίδες», καθώς και με δρώμενο της Οργανωτικής Επιτροπής αφιερωμένο στον «ξεριζωμόν» και την προσφυγιά των Ελλήνων του Πόντου, με τραγούδια, χορούς και ιστορικές αφηγήσεις της κρίσιμης εκείνης περιόδου.

Πλατύ: Αναβλήθηκε λόγω καιρού το Ποντιακό γλέντι στα 3α Κομνηνά

Πλατύ: Αναβλήθηκε λόγω καιρού το Ποντιακό γλέντι στα 3α Κομνηνά
Πλατύ: Αναβλήθηκε λόγω καιρού το Ποντιακό γλέντι στα 3α Κομνηνά

του Στέλιου Νίκα

Ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος ούτε το Σάββατο 5 Ιουλίου 2017 και για δεύτερη συνεχόμενη μέρα δεν άφησε να ξεκινήσουν οι εκδηλώσεις του Συλλόγου Ποντίων Πλατέος «Οι Κομνηνοί».

Έτσι λοιπόν αναβλήθηκε λόγω βροχής το ποντιακό γλέντι στα 3α Κομνηνά με τους Ματθαίο Τσαχουρίδη και τον Στάθη Νικολαΐδη. Η νέα ημερομηνία που ορίστηκε να διεξαχθεί είναι η 10η Αυγούστου, ημέρα Πέμπτη.

Να σημειώσουμε ότι την Τετάρτη 19 Ιουλίου 2017 η μεγάλη συναυλία με τους Μιχάλη και Αλέξανδρο Τζουγανάκη θα διεξαχθεί κανονικά. Η προπώληση των εισιτηρίων για την συγκεκριμένη συναυλία θα συνεχιστεί μέχρι και την Τρίτη 18 Ιουλίου από τα ίδια σημεία διάθεσης.

Δείτε το βίντεο με τις δηλώσεις του προέδρου του Συλλόγου Ποντίων Πλατέος του Λάζαρου Τσιπλακίδη:


Πηγή: Έμβολος

Ο Κουτσούμπας, οι Πόντιοι και ο άμοιρος Μαρξισμός….

Ο Κουτσούμπας, οι Πόντιοι και ο άμοιρος Μαρξισμός….
Ο Κουτσούμπας, οι Πόντιοι και ο άμοιρος Μαρξισμός….

του Βλάση Αγτζίδη

Μια ερμηνεία του ποντιακού δράματος προσπάθησε να δώσει ο γ.γ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, στη διάρκεια του χαιρετισμού του στο 19ο Συναπάντημα της Νεολαίας των Ποντιακών Σωματείων, στην «Παναγία Σουμελά». Φαντάζομαι ότι το κείμενό του το έγραψαν κάποιοι από την Επιτροπή Ιστορίας της Κ.Ε., γνωστότερος των οποίων είναι ο φίλτατος Αναστάσιος Γκίκας. Ο οποίος σ’ ένα βιβλίο, που έγραψε πριν από καιρό κατά παραγγελία, αφού αιτιολόγησε τις σταλινικές διώξεις  (1937-1949) κατά των Ποντίων, αλλά και των άλλων μειονοτήτων, στο τέλος -αναφερόμενος στο Ποντιακό Ζήτημα- έγραψε με σαφήνεια ότι οι Πόντιοι με το κίνημα για την πολιτική τους χειραφέτηση, «πρακτόρευαν ιμπεριαλιστικά συμφέροντα εις βάρος της Τουρκίας», η οποία αντιστάθηκε με το εθνικοαπελευθερωτικό κεμαλικό κίνημα. Με δύο λόγια, ο Γκίκας υποστήριξε ότι στην Ποντιακή Τραγωδία ο (ακροδεξιός, ρατσιστής, παρακρατικός δολοφόνος) Τοπάλ Οσμάν ήταν το θετικό στοιχείο και οι Πόντιοι (αντάρτες αλλά και άμαχοι) το αρνητικό. Οπότε δικαίως και νίκησαν οι κεμαλικοί…

Παραλλαγή σε λάιτ αυτής της βασικής προσέγγισης της ηγεσίας του ΚΚΕ, υποστήριξε ο Κουτσούμπας στην Παναγία Σουμελά.

Βέβαια είναι χαριτωμένη η προσπάθεια των νεοσταλινικών θεωρητικών του ΚΚΕ να βολέψουν εκείνη την περίοδο σε ένα ιδεολόγημα που πρωτίστως δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με την μαρξιστική ανάλυση της ταξικής σύγκρουσης.  Γιατί για τον Μαρξ, η αντίληψη της Ιστορίας πρέπει να εκλαμβάνεται ως μια διαρκής εξέλιξη, ως αποτέλεσμα κοινωνικών διεργασιών που απορρέουν από τη σχέση που έχει η παραγωγή και η ανταλλαγή των αγαθών. Σύμφωνα με τον Μαρξ, ο μηχανισμός της αλλαγής είναι η πάλη των τάξεων, η διαρκής σύγκρουση των διαφόρων κοινωνικών ομάδων που έχουν αποκλίνοντα συμφέροντα. Στην προκειμένη περίπτωση ποιές τάξεις συγκρούστηκαν; Γενικά και αφηρημένα «αστικές τάξεις»; Όχι βέβαια! Απλώς από τη μια μεριά υπήρχαν τα μιλιταριστικά προνεωτερικά τουρκικά στρώματα που από πολύ νωρίς (1911) επέλεξαν μια ρατσιστική φυλετική αντίληψη για να «καθαρίσουν»  την περιοχή τους από το ανεπιθύμητο 40% περίπου του συνολικού πληθυσμού με τη μέθοδο της Γενοκτονίας  και για να λεηλατήσουν τον πλούτο  των προοδευτικών ραγιάδων (Αρμενίων, Ελλήνων, Ασσυρίων κ.ά).

Η ιστορική φάση μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν αντίστοιχη με αυτή της εποχής της Γαλλικής Επανάστασης: Αστοί κατά φεουδαρχών. Με στόχο τη δημιουργία πολλών νέων πολιτειακών οντοτήτων στα εδάφη της εκπεσούσης Οθωμανικής  Αυτοκρατορίας. Μιας προοπτικής που υπερψηφίστηκε στο Α΄ Ιδρυτικό Συνέδριο του ΣΕΚΕ για να αναιρεθεί αργότερα με την ένταξη στην Κομιντέρν και να επιλεγεί μια δωσιλογική πολιτική που βρήκε ως μόνο σύμμαχο στην Ελλάδα τους αντιπολεμικούς και αντιμικρασιάτες μοναρχικούς (του Γούναρη, του Μεταξά και την λοιπή ένοχη πολιτική παράταξη για τη Μικρασιατική Καταστροφή)….

Οι σιωπές και οι αποκρύψεις του Κουτσούμπα

Δυστυχώς ο Κουτσούμπας ισοπεδώνει τα πάντα -στην πραγματικότητα δεν τον ενδιαφέρει η ταξική αντιπαράθεση- και παραβλέπει εντελώς την ιστορική φάση για την οποία ξεκάθαρα είχε μιλήσει, μελετήσει και αναλύσει η Ρόζα Λούξεμπουργκ στο άρθρο της «Η σοσιαλδημοκρατία και οι εθνικοί αγώνες στην Τουρκία» (δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ‘Μαρξιστική Σκέψη», τεύχος 11, φθινόπωρο 2016).

Δηλαδή, είτε  δεν γνωρίζει είτε δεν λέει -γιατί δεν τον βολεύουν-  τα αυτονόητα:

1) Η ιστορική φάση αφορούσε το ξεπέρασμα μιας προνεωτερικής, φεουδαρχικής, απολυταρχικής κοινωνικής δομής στην κατεύθυνση του αστικού-δημοκρατικού εκσυγχρονισμού

2) Δεν υπήρχε «τουρκική αστική τάξη», αλλά μόνο φεουδάρχες και οθωμανοί στρατιωτικοί. Η τουρκική αστική τάξη διαμορφώθηκε πολύ αργότερα, την κεμαλική εποχή, κάτω από την προστασία και τον έλεγχο του τουρκικού στρατού

3) Το ίδιο πάνω-κάτω συνέβαινε και στην Ελλάδα, όπου λόγω συγκεκριμένων συνθηκών δεν είχε εμφανιστεί μια αστική τάξη αξιόλογη. Στη θέση της, από άποψη κοινωνικού ρόλου, βρισκόταν τα κρατικοδίαιτα στρώματα της ‘Μικράς πλην Εντίμου»

4) Ελληνική αστική τάξη με βάση τη δυτική τυπολογία, είχε αναπτυχθεί ΜΟΝΟ στην οθωμανική αυτοκρατορία στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων του τανζιμάτ. Ακριβώς αυτή η ελληνική οθωμανική αστική τάξη, όπως και η αντίστοιχη αρμενική, υπήρξαν εκείνη την περίοδο οι μοναδικοί κοινωνικοί φορείς του εκσυγχρονισμού και της αλλαγής. Και αυτό το απλό κοινωνικό φαινόμενο το είχε περιγράψει με εντυπωσιακό τρόπο η Ρόζα Λούξεμπουργκ, ζητώντας από τους σοσιαλιστές να ευνοήσουν τη διάλυση της Τουρκίας και να ενισχύσουν τα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα των χριστιανικών λαών…

Μια ανάλυση των κοινωνικών δυνάμεων που συγκρούστηκαν στην Ανατολή μπορείτε να βρείτε εδώ: https://kars1918.wordpress.com/2013/07/04/1908-1923-2/

Δυστυχώς ο Κουτσούμπας (όπως και η ομάδα που ελέγχει σήμερα το ΚΚΕ) είναι τόσο μαρξιστής, όσο είναι φιλάνθρωπος ο Μιχαλολιάκος….

Stand-up comedy στα Ποντιακά θα παρουσιαστεί στο Θρυλόριο

Stand-up comedy στα Ποντιακά θα παρουσιαστεί στο Θρυλόριο
Stand-up comedy στα Ποντιακά θα παρουσιαστεί στο Θρυλόριο

Μια πρωτότυπη θεατρική παράσταση, ένα "Stand Up Comedy" στα ποντιακά, θα παρουσιαστεί στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Παρακάθ’ κι Αροθυμίας» που πραγματοποιεί ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου "Η Κερασούντα και το Γαρς".

Την τριλογία «Σ’ Αριστοφάνη τα πατεμασέας», η οποία αποτελείται από τα μονόπρακτα «Γεράματα – γεράματα», «Έρθεν και τη γαϊδιρί», *«Με την φουτήν μαλέζ’», θα παρουσιάσει η Πόντια ηθοποιός κα Γιούλη Γεωργιάδου τη Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 στις 9 το βράδυ στην πλατεία του Θρυλορίου.

Η Ποντιακή φορεσιά στο επίκεντρο του 19ου Συναπαντήματος της Ποντιακής Νεολαίας

Η Ποντιακή φορεσιά στο επίκεντρο του 19ου Συναπαντήματος της Ποντιακής Νεολαίας
Η Ποντιακή φορεσιά στο επίκεντρο του 19ου Συναπαντήματος της Ποντιακής Νεολαίας

της Χριστίνας Κοτανίδου

Για δεύτερη συνεχή ημέρα και με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίστηκαν οι προβλεπόμενες εργασίες του 19ου Συναπαντήματος της Ποντιακής Νεολαίας, με τη δεύτερη συνεδρίαση, κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε το θέμα της ποντιακής φορεσιάς στη Σάντα από τον κ. Διονύση Μαργαρίτη. 

«Όταν μιλάμε για ποντιακή φορεσιά αναφερόμαστε σ’ εκείνη τη φορεσιά που φορούσαν οι Έλληνες του Πόντου», ανέφερε ο κ. Μαργαρίτης. 

Στις δεκαετίες του ’60 και ’70, δεδομένου ότι και οι ποντιακοί χοροί ήταν θεαματικοί και στην προσπάθειά τους να τους κάνουν ακόμη πιο θεαματικούς, άρχισαν να προστίθενται στις ποντιακές φορεσιές ποικίλα χρώματα, που τις έκαναν μεν εντυπωσιακές, αλλά απομακρύνονταν δε από το παραδοσιακό τους θέμα, τόνισε ο κ. Μαργαρίτης. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα τελευταία χρόνια γίνονται πολλές προσπάθειες για να μπορέσουμε να έρθουμε στην αρχική μορφή της φορεσιάς, κάτι που δεν είναι και τόσο εύκολο, καθώς τα υφάσματα και τα υλικά που χρειάζονται για να γίνει μία παραδοσιακή φορεσιά είναι αρκετά δυσεύρετα και αναζητούνται σε περιοχές εκτός της Ελλάδας.


«Ξεκινώντας τη διαδικασία της φορεσιάς θα πρέπει να υπάρχει ταυτότητα σε αυτό που κάνεις. Θα πρέπει επομένως αυτή να φέρει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της φορεσιάς της εκάστοτε περιοχής. Πολλές φορές, διαπιστώνεται δυστυχώς σε χορευτικά τμήματα και ποντιακούς φορείς, η ανομοιομορφία των τμημάτων που συνθέτουν την ποντιακή φορεσιά, χωρίς δηλαδή τοπική και ιστορική συνοχή. Πρέπει να χρονολογούμε και να κατατάσσουμε αυτό το οποίο φοράμε, για να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στην παράδοση. Γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να καταλήγουμε να διαστρεβλώνουμε την παράδοση», συνέχισε ο κ. Μαργαρίτης. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι στον Πόντο, όπως επισημάνθηκε στην εισήγηση, λόγω της μεγάλης εξέλιξης και του πολιτισμού, οι ποντιακές φορεσιές καταργήθηκαν και χρησιμοποιούνταν μόνο σε μεγάλες και επίσημες εκδηλώσεις, όπως σε ένα γάμο ή μία βάφτιση. Οι Έλληνες του Πόντου δεν φορούσαν λοιπόν καθημερινά τις φορεσιές, με εξαίρεση ωστόσο, μερικά χωριά που διατήρησαν αυτή τη νοοτροπία και παράδοση.

«Η δική μου συμβουλή είναι να προσέξουμε γενικά πώς ντυνόμαστε και τι βγάζουμε προς τα έξω. Θα πρέπει η ποντιακή φορεσιά να ανταποκρίνεται στο παραδοσιακό της στοιχείο και να αποφεύγονται κάποιες ίσως υπερβολές, που συνηθίζεται πλέον να τη συνοδεύουν. Πρόκειται για μια παράδοση, την οποία εμείς οι ίδιοι καταστρέφουμε», δήλωσε κλείνοντας ο κ. Μαργαρίτης.