Τρίτη 25 Ιουλίου 2017

Καρράς - Τσαχουρίδης | Πατρίδα μ' αραεύω σε (Video)

Καρράς - Τσαχουρίδης | Πατρίδα μ' αραεύω σε (Video)
Καρράς - Τσαχουρίδης | Πατρίδα μ' αραεύω σε (Video)

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς»...
«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς»...

Mε αφορμή μια δήλωση του Ερντογάν, όπου μεταξύ άλλων τα εδάφη της  Ελλάδας τα ανάφερε ως «εδάφη γκιαούρηδων«, ας θυμηθούμε ένα παλιό άρθρο του Βαχίτ Τουρσούμ. Είναι Ελληνόφωνος μουσουλμάνος από τον Πόντο, ο οποίος  αναζήτησε στην Ελλάδα τις ρίζες του.

Ο ίδιος θεωρείται ανεπιθύμητος από τους φανατικούς γιατί αφιέρωσε την ζωή του στη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου. Η επίσημη Τουρκία θεωρεί τους Ποντιόφωνους στη Μαύρη Θάλασσα Τούρκους, που μιλούν μια «περίεργη» γλώσσα και ο Βαχίτ εργάστηκε συστηματικά για να γράψει και να εκδώσει ένα λεξικό για την μητρική του γλώσσα.

Μια από τις καταγωγές του Ερντογάν είναι ρωμαίικη και ουδεμία φυλετική προέλευση έχει από τις τουρκικές εθνοτικές ομάδες. Αυτή ακριβώς είναι και η εξήγηση της ακραίας ισλαμικής του καθήλωσης. Το Ισλάμ για τον Ερντογάν λειτουργεί ως ένα σημείο αναπλήρωσης της ταυτότητας. Μιας ανάγκης για αναπλήρωση που προκύπτει από τη γνώση της δικιάς του εθνοτικής προέλευσης.... 

Τον Φεβρουάριο του 2007 η τουρκική εφημερίδα «Ραντικάλ» δημοσίευσε ολοσέλιδο άρθρο του Vahit Tursun, ελληνόφωνου από την περιοχή Όφη Τραπεζούντας, με τίτλο «Τα Ρωμαίικα της Ανατολής πεθαίνουν». ... 

Το άρθρο αναφερόταν στο χωριό Ότσενα της Τραπεζούντας, όπου ένας πανάρχαιος πολιτισμός -ο ελληνικός- ψυχορραγεί και μία γλώσσα -η ελληνική- αργοσβήνει. ... 

Στις 11 Νοεμβρίου η εφημερίδα φιλοξένησε νέο άρθρο του Tursun, με τίτλο «Το τίμημα της γλώσσας», στο οποίο ο αρθρογράφος μιλάει για τα αισθήματα που προκαλεί το γεγονός, ότι έπρεπε από μικρός να καταπνίγει τη γλώσσα, που έμαθε, όπως και τα συναισθήματά του. ... 

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Στην ουσία θίγει το θέμα των ελληνόφωνων μουσουλμάνων στην Τουρκία.

«Η μετάβαση ελληνόφωνων ομάδων από το χριστιανικό θρησκευτικό σύστημα στο ισλαμικό, κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κατάκτησης, αποτελεί μέχρι σήμερα ένα θέμα άγνωστο για τη νεοελληνική επιστήμη. Το φαινόμενο αυτό είχε εμφανιστεί σ΄ ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο. Από την Κύπρο και την Πελοπόννησο έως την Ήπειρο και τον Πόντο. Σήμερα, όμως, η δημόσια εμφάνιση όσων από τις ομάδες αυτές επιβιώνουν, διευρύνει το ερευνητικό ενδιαφέρον.

Η βιβλιογραφική και αρθρογραφική παρουσία των ελληνόφωνων ομάδων της Τουρκίας είναι πλέον γεγονός. Η αρχή έγινε πριν μερικά χρόνια με την Tanju Izbek, η οποία έλαβε το Βραβείο Ιπεκτσί για μια νουβέλα της στο κρητικό ιδίωμα, όπως αυτό μιλιέται σήμερα στην περιοχή της Gunda (τα παλιά Μοσχονήσια). Πιθανότατα, σύμφωνα με το τουρκικό περιοδικό Actuel, να υπήρχαν πολιτικές ομάδες στη βόρεια Τουρκία που δραστηριοποιούνταν, πριν από το πραξικόπημα του ’80, γύρω από τον πολιτισμό του Πόντου. Το 1996 εκδόθηκε στην Κωνσταντινούπολη, από τον εκδοτικό οίκο Belge, το κλασικό πλέον βιβλίο του Omer Asan, με τίτλο «Pontos Kulturu», δηλαδή «Ο πολιτισμός του Πόντου».

Για το θέμα ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης εξηγεί στην «Καθημερινή»:

Σήμερα υπάρχουν τέσσερις ελληνόφωνες ομάδες στην Τουρκία: κρητική, ποντιακή, μακεδονική και κυπριακή.

Κάθε μία απ’ αυτές έχει εξαιρετικό ιστορικό ενδιαφέρον. Η έκφραση των ομάδων αυτών είναι γεγονός ιδιαίτερης σημασίας, εφόσον αναδεικνύει μια άγνωστη πλευρά της σύγχρονης τουρκικής κοινωνίας που ολοένα γίνεται και περισσότερο σημαντική. Η δημόσια εμφάνιση των ομάδων αυτών δεν αφορά μόνο την τουρκική κοινωνία, η οποία συνειδητοποιεί αργά τον πολυεθνοτικό της χαρακτήρα, καθώς και τους εθνογενετικούς της μύθους. Αφορά παράλληλα και την ελληνική, γιατί της αποκαλύπτει τον τρόπο συγκρότησης των σύγχρονων εθνικών κρατών στην περιοχή μας και το αδιέξοδο των ενδιάμεσων ομάδων -γέννημα της ιστορίας- οι οποίες υποχρεώθηκαν να ενταχθούν στο κράτος που είχε ως ιδεολογικό υπόβαθρο, το δικό τους θρησκευτικό δόγμα.

Διαβάστε όλο το άρθρο του Βαχίτ Τουρσούν με τίτλο «Οι ελληνόφωνοι Πόντιοι στην Τουρκία»

Αυτό το άρθρο του δημοσιεύθηκε στη μεγάλης κυκλοφορίας κεντροαριστερή εφημερίδα της Τουρκίας Radikal, στις 11 Νοεμβρίου 2007.

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Το τίμημα της γλώσσας άρχιζε από το σχολείο

Ελευθερία… Μια αίσθηση που είναι αδύνατο να την εξηγήσει κανείς. Όμως ο καθένας προσπαθεί να την περιγράψει χωρίς να την έχει κατανοήσει καλά. Είναι σαν τη φωτιά, που σε ζεσταίνει και σε καίει ανάλογα με τη χρήση της. Είναι σαν το ριπίδιο, που στη μία άκρη του βρίσκεται η στέρηση που δημιουργεί αγανάκτηση και στην άλλη η κατάχρηση που την υποδαυλίζει ολέθρια.

Ο Πλάτωνας λέει ότι: «Η πολύ ελευθερία στον άνθρωπο και το κράτος μετατρέπεται σε σκλαβιά». Ενώ ο Επίκτητος επαναστατεί κατά του ίδιου του θεού του, λέγοντας: «Μπορείτε να μου περάσετε δεσμά στα πόδια, αλλά όχι στην πίστη μου. Ούτε ο Δίας μπορεί να με νικήσει». Έτσι, επί χιλιάδες χρόνια συναντάμε το αίτημα της ελευθερίας στο γραπτό και προφορικό λόγο, στην ιστορία, στην ποίηση, στη φιλοσοφία, στις παροιμίες, στην κλαγγή των όπλων.

Για μένα η ελευθερία είναι δώρο της Φύσης, που όσο το μοιράζεσαι με τους άλλους, τόσο το χαίρεσαι και ο ίδιος. Όσο το στερείς από τους άλλους, τόσο το στερείσαι και εσύ. Η ανθρωπιά, η φιλία και η αδελφοσύνη μόνο κάτω από συνθήκες ελευθερίας μπορούν να επικρατήσουν. Αν και η ελευθερία πιάνεται και δεσμεύεται, πάλι ελεύθερο θα έρθει στον κόσμο, το κάθε παιδί που γεννιέται. Έτσι και εμείς, όπως όλα τα παιδιά, ελεύθεροι γεννηθήκαμε στο χωριό μας. Σε έναν πανέμορφο οικισμό πάνω στα βουνά. Ένας οικισμός που ανήκει στην κωμόπολη Κατωχώρι της Τραπεζούντας και λέγεται Ότσενα. Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς.

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Τα Ρωμαίικα ήταν για μας μέσον έκφρασης του φλερταρίσματος της αλληλεγγύης και βοήθειας, του χαμόγελου και της ευτυχίας.

Ήταν δρόμος που μας οδηγούσε στην αγάπη και στον έρωτα. Για πρώτη φορά, στο δημοτικό σχολείο βιώσαμε το πρόβλημα με τη γλώσσα μας. Ο κάθε δάσκαλος που διοριζόταν στο σχολείο μας, απαγόρευε την ομιλία στη μητρική μας. Κάποτε μας εκφόβιζε και κάποτε μας έδερνε για να μη την μιλάμε. 

Ζητούσε να καταγγείλουμε αυτόν που μιλούσε Ρωμαίικα, αλλά δεν τον ακούγαμε. Συνεχίζαμε να αστειευόμαστε και να παίζουμε, να μαλώνουμε και να τα βρίσκουμε με τη μητρική μας γλώσσα. Με τον καιρό, αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε για τη μητρική μας γλώσσα. Ρωτούσαμε τους μεγάλους, τι γλώσσα μαθαίναμε και τι μιλούσαμε. Μάθαμε πως λεγόταν «Τούρκτσε» αυτή που μαθαίναμε και «Ρούμτζε» αυτή που μιλούσαμε. Όμως, στο ερώτημα γιατί μαθαίναμε ενώ μιλούσαμε άλλη γλώσσα, ποτέ δεν υπήρξε ικανοποιητική απάντηση. Αυτό που συχνά επαναφερόταν σαν απάντηση ήταν «με τα Ρωμαίικα άνθρωπος δεν γίνεσαι». Είναι άγνωστο αν μορφωθήκαμε και γίναμε άνθρωποι ή όχι, όμως τελειώνοντας το δημοτικό, γνωριστήκαμε με τα Τουρκικά.

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Υποκρινόμενοι σαν χαμαιλέοντες

Μεγαλώνοντας αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε για τη μητρική μας γλώσσα και γενικά για την καταγωγή μας πιο επίμονα. Γιατί μιλούσαμε Ρωμαίικα, σε μία χώρα που μιλάνε Τουρκικά; Ολοένα ξεφύτρωναν στο νου μας διάφορες ερωτήσεις γύρω από το τι ήμασταν, ποιοι ήμασταν και ποιοι ήταν οι πρόγονοί μας. Ο καθένας προσπαθούσε να πει κάτι. Κάποιοι λέγανε αυτά που είχαν ακούσει από τους γονείς και τους παππούδες τους και κάποιοι βγάζανε τα δικά τους συμπεράσματα. Όμως, κάθε φορά που άνοιγε και έκλεινε το κεφάλαιο αυτό, καταλήγαμε σε μία εκτίμηση, πως πρέπει να έχουμε σχέση με τους Ρωμιούς και φυσικά με την Ελλάδα. Η πιο αναπάντητη ερώτηση που μας τυραννούσε ήταν: είμαστε τα εγγόνια των Ελλήνων, που εξισλαμίσθηκαν ή τα εγγόνια των Τούρκων που μάθανε τα Ρωμαίικα από Έλληνες. Τα παιδικά μας χρόνια πέρασαν με αυτές τις ερωτήσεις και με τις ανικανοποίητες απαντήσεις.

Πικρία

Με τη μητρική μας γλώσσα ζήσαμε προβλήματα και στην ξενιτιά που πήγαμε. Κάθε φορά που μαζευόμασταν και μιλούσαμε Ρωμαίικα με τους χωριανούς μας, η πρώτη ερώτηση αυτών που καταλάβαιναν ότι μιλάμε μία ξένη γλώσσα ήταν «τι γλώσσα μιλάτε;». Όταν τους απαντούσαμε «μιλάμε Ρωμαίικα», δεχόμασταν άλλες ερωτήσεις και διάφορες αντιδράσεις. Έτσι για πρώτη φορά, με τους ανθρώπους που συναντήσαμε στην ξενιτιά, αρχίσαμε πραγματικά να αισθανόμαστε την πικρία της μειονεκτικότητας. Κάθε φορά που γινότανε λόγος για τους Έλληνες, ο ισχυρισμός ότι «οι Έλληνες είναι λαός άναντρος και εχτρός» μας τραυμάτιζε ψυχολογικά.

Πληγωνόμασταν με τη σκέψη ότι ο ισχυρισμός αυτός μπορεί να ισχύει και για μας, εφόσον μιλάμε, αν όχι την ίδια, μία άλλη διάλεκτο της ίδιας γλώσσας που μιλάνε και οι Έλληνες. Γι’ αυτό και με τον καιρό, αρχίσαμε να κρύβουμε την αλήθεια και κάθε φορά που μας ρωτούσανε για τη γλώσσα μας, λέγαμε ότι είναι Λαζικά. Γιατί, όταν τους λέγαμε πως είμαστε από τη Μαύρη Θάλασσα, νομίζοντας ότι είμαστε Λαζοί, χαιρόντουσαν.


Τα προβλήματα που ζούσαμε με τη μητρική μας γλώσσα, συμπληρώνονταν με τα έργα που παρακολουθούσαμε στην τηλεόραση.

Όταν βλέπαμε έργα με θέμα πολέμους μεταξύ Βυζαντινών και Τούρκων, ή μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, εμείς πληγωνόμασταν. Διότι, όταν βλέπαμε την τραγικοκωμική κατάσταση των Ελλήνων στη σκηνή, ο νους μας μάς έφερνε στο δίλημμα να πάρουμε θέση: με σωστούς, τίμιους, ήρωες Τούρκους, ή με ανίκανους πολεμιστές, δολοπλόκους, ψεύτες και το χειρότερο, με «γκιαούρηδες» τους Έλληνες, όπως παρουσιάζονταν στο έργο. Έλα που η μητρική μας γλώσσα, δεν μας άφηνε. Ήταν εμπόδιο στο να διαλέξουμε μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων.

Μέσα σε αυτό το δίλημμα, ζούσαμε ψυχικές καταστάσεις που ίσως δεν έχει ζήσει η ανθρωπότητα στην ιστορία της. Παρακολουθώντας το έργο, από τη μία υποστηρίζαμε τους ήρωες Τούρκους, από την άλλη μας βασάνιζε μια αίσθηση ανεξήγητης ενοχής. Για να κρύβουμε την κατάσταση μας αυτή, προσπαθούσαμε να δείξουμε περισσότερη χαρά στον ηρωισμό των Τούρκων, διαμορφώνοντας τους μυς του προσώπου μας διαφορετικά από αυτό που σηματοδοτούσε ο εγκέφαλός μας. Σε αυτή την επίδοσή μας, μπορούσαν να μας ζηλέψουν και οι χαμαιλέοντες.

Σήμερα

Στο σήμερα που φτάσαμε, ο Ελληνόφωνος πληθυσμός του Πόντου, που πιάστηκε στη μέγκενη ανάμεσα στην αγάπη προς τη μητρική του γλώσσα και σε μια καταραμένη ταυτότητα, αδυνατεί πια να αντεπεξέλθει. Ήδη αρκετοί συμπολίτες μας άρχισαν να μαθαίνουν Τουρκικά στα παιδιά τους από τη γέννησή τους. Ακόμη και τα ρατσιστικά λόγια, συνθήματα και οι εθνικιστικές προπαγάνδες που έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, κοντεύουν να σβήσουν από την ιστορία έναν ολόκληρο λαό, με έναν πανάρχαιο πολιτισμό. Το να εξαφανίζεται ένας πολιτισμός, ισούται με το να εξαφανίζεται ένας λαός. Ποιος θα πληρώσει μπροστά στην ιστορία γι’ αυτό το έγκλημα δεν ξέρω.

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων
Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

του Θεοφάνη Μαλκίδη

Ο "Πόντος" Μερζιφούντας ιδρύθηκε από Έλληνες της πόλης, μαθητές του Κολλεγίου "Ανατόλια" το 1903. Ήταν αθλητικός, μουσικός και πολιτιστικός σύλλογος, με μεγάλη συνεισφορά στον Ελληνισμό, η οποία κορυφώθηκε με τη δολοφονία όλων σχεδόν των μελών της ποδοσφαιρικής ομάδας λόγω της εμφάνισής της. Άσπρο και μπλε όπως η Ελληνική σημαία, όπως σημείωνε το ψευτοδικαστήριο της Αμάσειας το 1921 που στήθηκε από τους Κεμαλικούς Ναζί. 

Ο Απόλλων Πόντου ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1926, στην προσφυγική Καλαμαριά με τμήματα μαντολινάτας, χορωδία (ανδρική και γυναικεία), ποδοσφαιρικό και αθλοπαιδιών, με βόλεϊ και στίβο. Παράλληλα διέθετε ομάδες εθελοντών, από νέους (κορίτσια-αγόρια), οι οποίοι μετέφεραν σε κάθε γειτονιά της Καλαμαριάς, ανά πάσα στιγμή, τρόφιμα, φάρμακα και νερό αποτελώντας κατά κάποιο τρόπο, τον φύλακα-άγγελο του τόπου.

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

Το έμβλημα του Απόλλωνα σημαίνει προσφυγιά, ξεριζωμός κι ελπίδα για επιστροφή, ενώ χρώματα της ομάδας είναι το κόκκινο και το μαύρο. Το κόκκινο συμβολίζει το αίμα των χιλιάδων προσφύγων που έχασαν τη ζωή τους στον Πόντο. Το μαύρο χρώμα συμβολίζει το πένθος, το αιώνιο πένθος για το ξεριζωμό, για τις πατρίδες και για τις τόσες ζωές που χάθηκαν.

Έτσι, από την αρχή της ίδρυσης του συλλόγου στην Καλαμαριά, καθιερώθηκε ως επίσημη αθλητική ενδυμασία του Απόλλωνα η «κοκκινόμαυρη», με παράλληλα μηνύματα για τη Γενοκτονία.

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

Η ΠΑΕ Ποντίων ιδρύθηκε το 1975 στο προσφυγικό Ποντιακό Θρυλόριο της Ροδόπης. Αυτό που ξεχωρίζει είναι η νέα εμφάνιση της ομάδας για τη σεζόν 2017-18. Πρόκειται για μια εμβληματική φανέλα, σε κιτρινόμαυρο χρώμα, γεμάτη μηνύματα και ιστορικές μνήμες για τις αλησμόνητες πατρίδες και τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, μαζί με μαύρο σορτσάκι και κάλτσες ίδιου χρώματος. Μέσω της ιστοσελίδας της ομάδας στο Facebook, παρουσιάστηκε η νέα φανέλα με το εξής σχόλιο: «Η νέα μας εμφάνιση για τη σεζόν 2017-18... Εμβληματική, ιστορική, συναισθηματική ενόψει και της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη δύσκολη ημερομηνία της Γενοκτονίας των προγόνων μας...».

Προσωπικώς δίνω και δημοσίως, συγχαρητήρια στους εμπνευστές των εμφανίσεων του Απόλλωνα Πόντου και της ΠΑΕ Ποντίων Ροδόπης, των ομάδων που συνεχίζουν την ιστορία των συλλόγων του Πόντου, του Ελληνισμού του Πόντου και αναδεικνύουν το μεγάλο και ιερό ζήτημα της Γενοκτονίας.

Το πόσο σημαντικές είναι οι πρωτοβουλίες αυτές αποδεικνύεται και από την Τουρκική αντίδραση μετά τη δημοσιοποίηση των εμφανίσεων των δύο ομάδων και τη μετονομασία του Απόλλωνα, έχοντας πλέον τη λέξη ΠΟΝΤΟΣ ως προσδιορισμό...

Αισιοδοξία και όνειρα στην «πρώτη» του Απόλλωνα Πόντου

Αισιοδοξία και όνειρα στην «πρώτη» του Απόλλωνα Πόντου
Αισιοδοξία και όνειρα στην «πρώτη» του Απόλλωνα Πόντου

Γεμάτη αισιοδοξία αλλά και χαμόγελα ήταν η σημερινή πρώτη προπόνηση του Απόλλωνα Πόντου για τη νέα αγωνιστική περίοδο. 

Ο Απόλλων έχει θέσει ως στόχο την άνοδο στη Σούπερ Λίγκα και αυτό δεν το κρύβει κανένας. Μάλιστα, πέρα από τους γνωατούς, η προπόνηση είχε και ένα νέο πρόσωπο τον Εντουάρντο Μπρίτο. Εντύπωση προκάλεσε το νέο σήμα της ομάδας όπου πέρα από το γνωστό θα υπάρχει και ο αετός του Πόντου που θα συμβολίζει το ποντιακό στοιχείο, ενώ η προπόνηση είχε και νέες μπάλες από την εταιρία Nike.

Τέλος και ο κόσμος φώναξε «παρών» στην πρώτη προπόνηση της ομάδας καθώς περίπου 150 άτομα βρέθηκαν στις εξέδρες του γηπέδου και παρακολούθησαν την προπόνηση.

Πηγή: Metrosport

Με την πρώτη φορεσιά Μωμόγερου στην Εορδαία, το νέο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου

Με την πρώτη φορεσιά Μωμόγερου στην Εορδαία, το νέο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου
Με την πρώτη φορεσιά Μωμόγερου στην Εορδαία, το νέο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου

της Μαίρης Κεσκιλίδου

Λιγνίτης και Μωμόγεροι θα είναι οι δύο βασικές θεματικές ενότητες στο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου, τα εγκαίνια του οποίου αναμένονται τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, μαζί με συλλογές από γεωργικά εργαλεία και οικιακά σκεύη, ενώ, το Μουσείο θα κοσμεί η πρώτη στολή Μωμόγερου στην περιοχή, δεκαετία του '30.

Πρόκειται για έναν ιδιαίτερο χώρο αντάξιο της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με σύγχρονο εξοπλισμό και συστήματα πληροφορικής – νέων τεχνολογιών, ενώ, μία οθόνη αφής θα δίδει στον επισκέπτη την δυνατότητα της πανοραμικής εικόνας της ευρύτερης περιοχής.

Φιλόδοξος στόχος, κατά τον Αντιπρόεδρο Ποντιακού και Μικρασιατικού Συλλόγου Καρυοχωρίου ο «Πρόσφυγας» Παντελή Σαββαίδη, το Μουσείο αυτό να είναι η απαρχή της σύνθεσης όλων των χώρων ιστορικού και όχι μόνον, ενδιαφέροντος, της Ανατολικής Εορδαίας, λειτουργώντας ως πυλώνας ανάπτυξης.

Δευτέρα 24 Ιουλίου 2017

Ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας εκφράζει την βαθιά του λύπη για τον θάνατο του Δ. Ποιμενίδη

Ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας εκφράζει την βαθιά του λύπη για τον θάνατο του Δ. Ποιμενίδη

Ανακοίνωση με την οποία εκφράζει την βαθιά του λύπη για τον θάνατο του Δαμιανού Ποιμενίδη, επίτιμου προέδρου της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς, Κερατσινίου- Δραπετσώνας, εξέδωσε ο Δήμος Κερατσινίου- Δραπετσώνας.

Στην ανακοίνωση του ο Δήμος τονίζει: Η πόλη μας έγινε φτωχότερη, καθώς έχασε έναν σπουδαίο άνθρωπο, φορέα των παραδοσιακών αξιών του Πόντου, έναν μαχητή της διατήρησης των ηθών και των εθίμων των προγόνων μας. Του οφείλουμε πολλά για την πολύτιμη παρακαταθήκη, που αφήνει τόσο σε εμάς όσο και στις επόμενες γενιές.

Ο Δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήρια του στους συγγενείς και στους οικείους του εκλιπόντος.

Επίσης τα θερμά της συλλυπητήρια εξέφρασε με επιστολή της στο e-Pontos και η βουλευτής Β' Πειραιά ΣΥΡΙΖΑ, Νίνα Κασιμάτη.

Στην ανακοίνωση της, η κ. Κασιμάτη τονίζει:

Με τον θάνατο του Δαμιανού Ποιμενίδη χάσαμε στον Πειραιά έναν αληθινό ευπατρίδη του Πόντου, μια σεβάσμια μορφή με προσήνεια και πολύπειρο λόγο, που συμπύκνωνε την ψυχή της προσφυγικής - προπολεμικής Δραπετσώνας, καθώς είχε ζήσει ο ίδιος την αγωνία αυτού του τόπου για ζωή με εντιμότητα και αλληλεγγύη. 

Ο αείμνηστος Δαμιανός Ποιμενίδης, ως πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας, αφιερώθηκε στη διάσωση των ηθών και των παραδόσεων του Ποντιακού Ελληνισμού, στη μεταλαμπάδευσή τους στις νέες γενιές των προσφυγικών γειτονιών μας στον Πειραιά και στη δικαίωση του ποντιακού ζητήματος.

Έμπρακτη τιμή στη μνήμη του θα είναι η συνέχιση του έργου του εδώ και το βάθεμα στην υποστήριξη του ανθρωπιστικού σκοπού της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.

Εκφράζω τα θερμότερα συλλυπητήριά μου στην οικογένεια του εκλιπόντος, στο Δ.Σ. και τα μέλη της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας, αλλά και σε ολόκληρη την ποντιακή οικογένεια.

Σχετικά θέματα

Με επιτυχία το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου

Με επιτυχία το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου
Με επιτυχία το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου

Το Σάββατο 1 Ιουλίου 2017 ο Σύλλογος Ποντίων Χαϊδαρίου διοργάνωσε, σε συνεργασία με το Δήμο Χαϊδαρίου, το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου. Παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες, λόγω του καύσωνα των ημερών, η βραδιά κύλησε όμορφα και πολύ σύντομα η πλατεία γέμισε με αγαπημένους φίλους, μέλη του συλλόγου, δημότες της πόλης του Χαϊδαρίου και παρέες από πολλά ποντιακά σωματεία της Αττικής.

Την εκδήλωση προλόγισε η κ. Αντιγόνη Κυριακάκη και στη συνέχεια η πρόεδρος του συλλόγου κ. Γεωργία Ερμίδου στο χαιρετισμό της, τόνισε, μεταξύ άλλων: “Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω, εκ μέρους του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου, στο 3ο Ποντιακό Συναπάντημα που διοργανώνουμε στην πόλη μας, σε συνεργασία με το Δήμο Χαϊδαρίου.

Πριν από δύο χρόνια το διοικητικό συμβούλιο του συλλόγου και τα μεγάλα παιδιά του χορευτικού, με ομόφωνη απόφασή τους αποφάσισαν τη διοργάνωση, για πρώτη φορά στην πόλη μας, του Ποντιακού Συναπαντήματος, θέλοντας να δώσουν μια ευχάριστη νότα στο κλείσιμο της δημιουργικής χρονιάς του συλλόγου, αλλά και να στείλουν με τον τρόπο αυτό ένα μήνυμα σε όλους αυτούς που αμφισβητούν τη δύναμη της παράδοσης και του πολιτισμού και θέλουν να τα σβήσουν με κάθε τρόπο από τη ζωή μας.

Η αγάπη των φίλων και μελών του συλλόγου μας και η ανταπόκριση στο κάλεσμά μας ήταν πολύ μεγάλη και έτσι η προσπάθειά μας στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, εν μέσω της οικονομικής και όχι μόνο κρίσης, που βιώνουμε όλοι μας τα τελευταία χρόνια. Έτσι για μας πλέον το Ποντιακό Συναπάντημα έγινε θεσμός και με τη στήριξη της δημοτικής αρχής και όλων των δημοτικών παρατάξεων της πόλης μας και την παρουσία των εκλεκτών προσκεκλημένων, φίλων και μελών του συλλόγου μας, γίνεται φέτος για τρίτη χρονιά, στην όμορφη αυτή πλατεία της πόλης μας.

Μέσα από αυτό το συναπάντημα αναβιώνουμε μια άλλη πλευρά του πολιτισμού και της παράδοσης των αλησμόνητων πατρίδων του Πόντου, αυτή του λαϊκού ανοιχτού πανηγυριού, όπως γίνονταν σε πόλεις και χωριά του Πόντου, θυμίζοντας σε όλους ότι οι πρόσφυγες πρόγονοί μας κράτησαν ζωντανές τις μνήμες και ξεκίνησαν τη ζωή τους από την αρχή στη Μητέρα Ελλάδα και σ’ ολόκληρο τον κόσμο, διατηρώντας αναλλοίωτο τον πολιτισμό και τις παραδόσεις τους και μέσα από το χορό και το τραγούδι, με τους ήχους της γλυκόλαλης λύρας, του νταουλιού και των άλλων μουσικών οργάνων του Πόντου.


Μ’ αυτούς τους αγαπημένους ήχους λοιπόν θέλουμε κι εμείς να περάσουμε τη σημερινή βραδιά μαζί σας και να σας παρουσιάσουμε παραδοσιακούς ποντιακούς χορούς, από διάφορες περιοχές του Πόντου, από το Σύλλογο Ποντίων Χαϊδαρίου “Ποντιακή Λύρα” και από τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό Ποντίων Αθηνών, αλλά και παραδοσιακούς χορούς από δύο άλλες αγαπημένες περιοχές της Ελλάδας μας, την Κρήτη, από την Εστία Κρητών Χαϊδαρίου και τη Θεσσαλία, από τον Εκπολιτιστικό και Λαογραφικό Σύλλογο Χαϊδαρίου “Η Θεσσαλική Γη”. Και σε αυτή την προσπάθειά μας, όπως και σε όλες τις εκδηλώσεις που διοργανώσαμε με απόλυτη επιτυχία τη χρονιά που πέρασε, είχαμε την αμέριστη συμπαράσταση του δημάρχου της πόλης μας κ. Μιχάλη Σελέκου και όλων των δημοτικών συμβούλων, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά. Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, η οικονομική στήριξη στο έργο του συλλόγου μας, από επαγγελματίες της πόλης μας και όχι μόνο, που βιώνουν και οι ίδιοι την κρίση καθημερινά, αλλά αντιστέκονται και προσπαθούν να επιβιώσουν με κάθε τρόπο, αποτελεί για μας όαση και σταγόνα δροσιάς στην απέραντη έρημο που δυστυχώς αναγκαζόμαστε να ζούμε. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς, ευχόμαστε κάθε καλό στους ίδιους και τις οικογένειές τους, προκοπή και δημιουργικότητα στις επιχειρήσεις τους και ελπίζουμε να στέκονται πάντα δίπλα μας, στηρίζοντας με το δικό τους τρόπο τον πολιτισμό και την παράδοση της πατρίδας μας…”

Στη συνέχεια ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος στο χαιρετισμό του εξήρε το σπουδαίο πολιτιστικό έργο του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου και τόνισε ιδιαίτερα την άψογη συνεργασία του συλλόγου με όλους τους πολιτιστικούς συλλόγους του Χαϊδαρίου, καθώς και με τα ποντιακά σωματεία της Αττικής, αναφερόμενος στην παρουσία και άλλων σωματείων σε κάθε συναπάντημα του συλλόγου.

Στο γλέντι που ακολούθησε και κράτησε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες συμμετείχαν οι καλλιτέχνες: Ηλίας Υφαντίδης, Μίλτος Κυριλλίδης, Χρήστος Ναβροζίδης, Γιώργος Κουλαξουζίδης, Γιώργος Κυριακίδης, Παντελής Νικολαΐδης, Παναγιώτης Κοπαλίδης, Κώστας Αθανασίου και Κώστας Φουλίδης.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι, πρόεδροι και εκπρόσωποι ποντιακών σωματείων, πολιτιστικών και άλλων φορέων της πόλης, φίλοι και μέλη του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου.

Έφυγε από τη ζωή ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς Δαμιανός Ποιμενίδης

Έφυγε από τη ζωή ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς Δαμιανός Ποιμενίδης
Έφυγε από τη ζωή ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς Δαμιανός Ποιμενίδης

Το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017, η οικογένεια της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας έχασε τον Πατέρα της, τον Παππού, τον Αδελφό, τον πιο πιστό της Στρατιώτη έως εσχάτης αναπνοής, τον σπουδαίο Άνθρωπο Δαμιανό Ποιμενίδη.

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών πλήρης έργων που τίμησαν την ιδιότητά του ως Προέδρου του ιστορικού συλλόγου του Πειραιά και ως Ανθρώπου με σημαντική προσφορά στην κοινωνία.

Η ποντιακή κοινότητα του Πειραιά και όχι μόνο, έγινε πολύ φτωχότερη καθώς έχασε έναν γνήσιο φορέα των παραδοσιακών αξιών του Αλησμόνητου Πόντου, έναν ακούραστο και ασυμβίβαστο αγωνιστή της διατήρησης των ηθών και των εθίμων των προγόνων μας, που ακόμη και από το κρεβάτι του πόνου είχε την αγωνία να επιβεβαιώσει ότι όσα με ευλάβεια μετέφερε από τους πρόσφυγες πρώτης γενιάς, θα φροντίσουμε με την ίδια ευλάβεια να τα μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά και τους νεολαίους μας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας εκφράζει τα πιο ειλικρινή συλλυπητήριά του στους οικείους του και ανακοινώνει τα εξής:

- Η Εξόδιος Ακολουθία θα τελεστεί στον Ι. Ν. Θείας Αναλήψεως του Κυρίου Δραπετσώνας τη Δευτέρα 24 Ιουλίου και ώρα 9:30, και ο ενταφιασμός, κατά την επιθυμία του εκλιπόντος, θα γίνει στο νεκροταφείο της Βαρβάρας Αιδηψού. Θα υπάρχει πούλμαν για τη μετακίνηση των επιθυμούντων να συνοδεύσουν τον Δαμιανό Ποιμενίδη στην τελευταία του κατοικία.

- Επιθυμία του επίτιμου Προέδρου, αείμνηστου Δαμιανού Ποιμενίδη ήταν, αντί στεφάνου να προσφερθούν στη μνήμη του χρήματα στην Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας, που τόσο αγάπησε και ευεργέτησε.

Κυριακή 23 Ιουλίου 2017

Η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 - Να είμαστε ενωμένοι

Η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 - Να είμαστε ενωμένοι
Η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 - Να είμαστε ενωμένοι

Γράφει ο Νίκος Λυγερός

Το 2019 θα είναι η επέτειος της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου που θα συμπληρώσει συμβολικά τα 100 χρόνια. Αυτό το πλαίσιο μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο δράσης για την ενίσχυση της διεθνής αναγνώρισης κι όχι μόνο να παραμείνει στον επετειακό χαρακτήρα. Δηλαδή μιλούμε να ακολουθηθεί η στρατηγική της Αρμενίας για το 2015 και τα 100 χρόνια της γενοκτονίας των Αρμενίων. Υπάρχει όμως η προϋπόθεση της ενότητας, διότι προς το παρόν αυτό που βλέπουμε είναι απλώς την συνύπαρξη παρατάξεων και ομάδων που δεν έχουν απαραίτητα στόχο το θέμα της γενοκτονίας. Με άλλα λόγια, όλοι αυτοί οι παράγοντες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι το θέμα του 2019 είναι υπερκομματικό βέβαια, αλλά και υπερομαδικό. 

Σε πρακτικό επίπεδο πρέπει ο καθένας από τους μεγάλους φορείς να δει την αξία του 2019 και να προετοιμαστούμε από τώρα για τη σύσταση μιας Εθνικής Ελλάδας, που να αποτελείται από τα μεγάλα στελέχη της επιλογής του καθενός. Πρέπει, λοιπόν, να λειτουργήσουν συμπληρωματικά κι ας υπάρχουν διαφορές κι άλλοι τρόποι αντίληψης των πραγμάτων σε τοπικό ή ακόμα και σε υπερτοπικό επίπεδο, αφού το εθνικό πρέπει να είναι ενωμένο για να έχουμε συνομιλητές σε διεθνές επίπεδο που να βλέπουν μια συνοχή σκέψης. 

Σ’ αυτό το πλαίσιο πρέπει από τώρα να υπάρχουν κινήσεις συντονισμού. Σίγουρα θα χρειαστεί λίγο διπλωματία, αφού ο καθένας έχει τα δικά του συμφέροντα σε όλες αυτές τις υποθέσεις. Το σημαντικό, όμως, είναι η στρατηγική προσέγγιση. Διότι η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 πρέπει να λειτουργεί ως στρατηγικό μείγμα. Δηλαδή να υπάρχουν ακόμα και πολλές στρατηγικές και για διάφορες αναγνωρίσεις της γενοκτονίας, αλλά να συγκλίνουν και να οδηγούν σ’ ένα μεγάλο στόχο μαζί, που είναι βέβαια η διεθνής αναγνώριση. 

Έτσι, αν θέλουμε πραγματικά να αξιοποιήσουμε το 2019 ως έτος ορόσημο για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει από τώρα να γίνουν οι πρώτες στρατηγικές επαφές και ο γενικός συντονισμός. Δύο χρόνια δεν είναι πολλά για τέτοιου τύπου στόχους και δεν θα πρέπει να τα σπαταλήσουμε με ανούσια θέματα που αφορούν μόνο τους τοπικούς φορείς. Δεν είναι απαραίτητα κακό να υπάρχουν ομάδες, στο κάτω κάτω της γραφής σε δημοκρατία ζούμε και πρέπει να δεχόμαστε τις διαφορές, αλλά όταν πρόκειται για τα 100 χρόνια της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου είναι πιο αποτελεσματικό να είμαστε ενωμένοι.

Πηγή: Lygeros

Με Ποντιακό γλέντι ξεκίνησε το διήμερο εκδηλώσεων των Ποντίων Αλεξάνδρειας

Με Ποντιακό γλέντι ξεκίνησε το διήμερο εκδηλώσεων των Ποντίων Αλεξάνδρειας
Με Ποντιακό γλέντι ξεκίνησε το διήμερο εκδηλώσεων των Ποντίων Αλεξάνδρειας

του Βασίλη Σιμόπουλου

Στο προαύλιο του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας φιλοξενήθηκε η πρώτη βραδιά των διήμερων εκδηλώσεων του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας.

Και αυτή περιλάμβανε ένα αμιγώς ποντιακό γλέντι με εξαιρετικούς καλλιτέχνες, παραδοσιακά χορευτικά και χορό από όλο τον κόσμο.

Στο πλούσιο μουσικοχορευτικό πρόγραμμα πρωταγωνίστησαν: Στο τραγούδι ο σπουδαίος καλλιτέχνης Κώστας Θεοδοσιάδης μαζί με τον δικό μας ταλαντούχο Παντελή Πετρίδη. Στη λύρα ο μοναδικός Στέφανος Σισμανίδης, στο νταούλι οι Γιάννης Πολυχρονίδης με τον Ηλία Αποστολίδη και στο αρμόνιο ο Ηλίας Ρακόπουλος, ήταν όλοι εκπληκτικοί!


Προσκεκλημένος του ντόπιου Συλλόγου ήταν ο Σύλλογος Ποντίων Ριζού Πέλλας, με το υπέροχο χορευτικό του τμήμα και επικεφαλής την Πρόεδρό του, κα Έφη Παπαδοπούλου.

Μεταξύ του κόσμου δεν έλειψαν και οι παρουσίες εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, με τον αντιδήμαρχο κ. Χαράλαμπο Βουλγαράκη και τον αντιπρόεδρο του ΟΠΑΚΟΜ κ. Στέφανο Γκιουρτζή να δίνουν το παρόν. Όπως επίσης και εκπρόσωποι γειτονικών ποντιακών συλλόγων όπως αυτοί των  Κομνηνών Πλατέος, του Συλλόγου Ποντίων Μελίκης και Σταυρού.


Το «κλου» της βραδιάς ήταν αναμφισβήτητα η τούρτα-έκπληξη για τον χοροδιδάσκαλο του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας κ. Βαγγέλη Λάχανη, για τα αποψινά του γενέθλια!

Το διήμερο κορυφώθηκε το Σάββατο, με τη μεγάλη συναυλία του κορυφαίου Βασίλη Παπακωνσταντίνου, στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Αλεξάνδρειας.

Πηγή: Έμβολος

Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάστηκε στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης

Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάστηκε στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης
Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάστηκε στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης

Τα Ποντιακά Σωματεία του Δήμου Κοζάνης, στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την Πολιτιστική εβδομάδα στη Λευκόβρυση Κοζάνης, παρουσίασαν το αφηγηματικό δρώμενο «Ποντιακό Παραμύθι», την Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 στην κεντρική πλατεία της Λευκόβρυσης με ελεύθερη είσοδο.

Ένα ταξίδι στη μνήμη μέσα από την πλούσια Ποντιακή διάλεκτο που αποτελεί κιβωτό λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας.

Αφηγητές - Παραμύθια
1. Τσιμπλίδης Γιάννης - Χριστού 1941 τη χρονίας
2. Καπαγιαννίδης Γιώργος - Άρκον, λύκον κι αλεπόν
3. Ηλιάδου θεοδώρα – Πάντα σκοτία
4. Σιόλα Φωτεινή – Η Σορσόταινα
5. Σαλτσίδου Ελένη - Ρετζιπάρτσ, άρκον κι αλεπόν
6. Χατζηκώστας Τάκης – Το λεοντάρ
7. Γεωργιάδης Γιώργος – Ο Αστρίτσον και ο Ζαβολίτσον
8. Αθανασιάδου Σόφη - Ο οκνέας
9. Ευταλτσίδου Νανά – Ο Καλτίσς και ο Κοσές
10. Τσανακτσίδου Κατερίνα – Ατό που ο Θεόν γράφτ’
11. Κατσόγιαννου – Τριανταφύλλου Έφη - Ο γέρον και η γραία
12. Μαυροματίδου Στέλλα - Η γαρή και το θερίον

Συντονίστρια αφηγηματικού δρώμενου επί σκηνής:
- Ελένη Χαλκίδου

Υπεύθυνοι εκδήλωσης:
- Γεωργιάδης Γιώργος
- Κατσόγιαννου – Τριανταφύλλου Έφη
- Κωνσταντινίδης Γιάννης

Συντονιστής Αφηγηματικού δρωμένου: Χατζηθεοδωρίδης Θεόδωρος
Τραγούδι: Χατζηθεοδωρίδης Παναγιώτης
Λύρα: Χατζηθεοδωρίδης Βασίλης
Γραφιστικά: Ηλίας Ελευθεριάδης

Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου

Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου
Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου

Σε εορταστική ατμόσφαιρα ολοκληρώθηκε το 3ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αλοννήσου που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αλοννήσου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας, το Δήμο Αλοννήσου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, μεταξύ 8 και 10 Ιουλίου 2017, στο διαμάντι των Σποράδων στην Αλόννησο.

Με 756 συμμετοχές και 25 χορευτικά συγκροτήματα από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, το φεστιβάλ άνοιξε εντυπωσιακά στις 8 Ιουλίου με την εμφάνιση όλων των συμμετεχόντων να τηρούν ευλαβικά την τελετουργία. Κάθε χορευτικό συγκρότημα, ντυμένο με παραδοσιακές φορεσιές από το τόπο προέλευσης, έκανε είσοδο στο Πατητήρι, το κατάφυτο λιμάνι της Αλοννήσου, με καραβάκι.

Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου

Υπό τους ήχους των υπέροχων παραδοσιακών μελωδιών, τα συγκροτήματα κινούνταν χορευτικά σε, συγκεκριμένο το καθένα, οριοθετημένο κύκλο στο λιμάνι μέχρι που οι 25 κύκλοι γέμισαν. Κι αφού όλα τα συγκροτήματα γίνανε ένα, ξεκίνησε το φεστιβάλ με τους χορούς να κρατάνε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Από την μεγάλη αυτή γιορτή πολιτισμού σε ένα από τα πιο όμορφα νησιά του Αιγαίου, δεν θα μπορούσε να λείψουν χοροί του Πόντου με τους Συλλόγους Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων, την Αδελφότητα Ποντίων και Μικρασιατών Ηπείρου και τον Ποντιακό Σύλλογο Κατερίνης «Παναγία Σουμελά» να δίνουν το παρών παρουσιάζοντας την μουσικοχορευτική παράδοση του Πόντου.

Σάββατο 22 Ιουλίου 2017

Ποντιακές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις του Συλλόγου "Ευστάθιος Χωραφάς"

Ποντιακές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις του Συλλόγου "Ευστάθιος Χωραφάς"
Ποντιακές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις του Συλλόγου "Ευστάθιος Χωραφάς"

Πανοΰρ ή Πανηγύρι ονομάζεται μια εορταστική εκδήλωση που γίνεται κυρίως στην επαρχία είτε για θρησκευτικούς είτε για εμπορικούς σκοπούς (εμποροπανήγυρις) είτε για πολιτιστικούς λόγους. Οι πανηγύρεις οργανώνονται μόνο στην Ελλάδα από την οποία προέρχονται κιόλας, και διεξάγονται σε ενορίες με την ευκαιρία θρησκευτικών εορτών όπου κατά τη διάρκειά τους γίνεται συνήθως η λειτουργία, η περιφορά της εικόνας καθώς και λειτουργία υπαίθριας αγοράς. Τα πανηγύρια διεξάγονται κατά κύριο λόγο σε υπαίθριους χώρους και συνοδεύονται με γεύμα, δημοτικά τραγούδια και παραδοσιακούς χορούς.

Ένα τέτοιο Πανοΰρ διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Πατρίδας Ευστάθιο Χωραφά κάθε χρόνο στα πλαίσια εορτασμού της ενορίας του χωριού, της Αγίας Παρασκευής. Είναι πολύ σημαντικό να κρατάμε τα αμιγώς ελληνικά στοιχεία της παράδοσή μας. Όλα τα στοιχεία που συνθέτουν τον πολιτισμό είναι σημαντικά αλλά αισθάνομαι ότι ξεχνάμε τις ρίζες μας, τα αφήνουμε σε δεύτερη μοίρα, έχουμε περάσει σε μια εποχή εξευρωπαϊσμού όταν η Ευρώπη δεν δείχνει να μας αγαπάει. Εμείς οι πόντιοι λέμε «να ξερένεται η γούλαμ αν ανασπάλωσε…»

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Παρασκευή 21 Ιουλίου 2017
- 19.00: Υποδοχή λειψάνων Αγ. Ραφαήλ - Νικολάου και Ειρήνης στον Ι.Ν. Αγ. Παρασκευής Πατρίδας
- 21.30: Συναυλία με τη Μελίνα Ασλανίδου

Σάββατο 22 Ιουλίου 2017
- 21.30: Μ. & Χ. Καλιοντζίδης - Πέλλα Νικολαΐδου - Δ. Ξενιτόπουλος - Τ. Πουρσανίδης

Κυριακή 23 Ιουλίου 2017
- 21:30: Ν. Ζωιδάκης - Κ. Σιώπης – Χ. Μπουσδούκος – Β. Ιντζεβίδης

Δευτέρα 24 Ιουλίου 2017
- 21:30: Στάθης Νικολαΐδης - Γ. Ατματσίδης - Μ. Ιορδανίδης - Α. Κουγιουμτσίδης

Τρίτη 25 Ιουλίου 2017
- 19.00: Πανηγυρικός Εσπερινός της εορτής Αγ. Παρασκευής
- 21.30: Σ. Χαλκίδης - Θ. Πουταχίδης

Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017
- 07.30 - 10.30: Όρθρος Ιερατικόν - Συλλειτουργό. 
- 19:00: Εσπερινός Παράκληση στους Αγίους
- 21:30: Συναυλία με τον Βασίλη Καρρά

Τα Ιερά Λείψανα θα αναχωρήσουν Πέμπτη 27 Ιουλίου 2017, εορτής του Αγίου Παντελεήμονος, το απόγευμα μετά τον εσπερινό 19:00 - 20:30 

Τους παραπάνω θα πλαισιώνουν τοπικοί καλλιτέχνες: Καραπαναγιωτίδης Κ.(21 Ιουλίου), Παπαδόπουλος Λ., Χωραφαϊδης Γ., Χωραφαϊδης Δ., Καγκελίδης Π., Κωνσταντινίδης Ι., Κωνσταντινίδης Π., Χωραφαϊδου Α., Γιατζόγλου Ν., Ζιώγας Π., Ξυνόπουλος Κ., Ασκαρίδης Μ., Βαλάντης Τσίλης καθώς και χορευτικά συγκροτήματα.

Καλοκαιρινό Ποντιακό γλέντι στην Προσοτσάνη Δράμας

Καλοκαιρινό Ποντιακό γλέντι στην Προσοτσάνη Δράμας
Καλοκαιρινό Ποντιακό γλέντι στην Προσοτσάνη Δράμας

Ο Σύλλογος Ποντίων Προσοτσάνης «Ο Πόντος» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε ένα Ποντιακό γλέντι που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017 στις 9:00 μ.μ., στο προαύλιο χώρο του 2ου Δημοτικού Σχολείου Προσοτσάνης.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:

- Μπάμπης Ιωακειμίδης, τραγούδι,
- Αντωνία Καραγιαννίδου, τραγούδι,
- Γιώργος Αυγητίδης, λύρα,
- Γιώργος Σιαμίδης, αγγείο,
- Παναγιώτης Αθανασιάδης, νταούλι.

Είσοδος: 5 Ευρώ

9ο Ακριτικό Πανοΰρ - Η γιορτή της Ποντιακής παράδοσης στο Ακριτοχώρι Σερρών

9ο Ακριτικό Πανοΰρ - Η γιορτή της Ποντιακής παράδοσης στο Ακριτοχώρι Σερρών
9ο Ακριτικό Πανοΰρ - Η γιορτή της Ποντιακής παράδοσης στο Ακριτοχώρι Σερρών

Ο Οικολογικός Πολιτιστικός Ποντιακός Σύλλογος Ακριτοχωρίου Θρακικού "Οι Ακρίτες" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους στο 9ο Ακριτικό Πανοϋρ που θα γίνει το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017 στις 9:00 μ.μ., στο προαύλιο του Δημ. Σχολείου Ακριτοχωρίου.

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο σύλλογος θα διοργανώσει για ένατη συνεχόμενη χρονιά το "Ακριτικό Πανοΰρ.

Η εκδήλωση που πραγματοποιείται στην αυλή του Δημ. Σχολείου έχει κερδίσει τις καρδιές όλων όσων αγαπούν την γνήσια ποντιακή παράδοση και έχει καταφέρει να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα πανηγύρια της περιοχής προσελκύοντας πολλούς επισκέπτες.

Στην εκδήλωση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
- Πόλιος Παπαγιαννίδης, τραγούδι,
- Θέμης Ιακωβίδης, τραγούδι,
- Τάσος Παυλίδης, λύρα,
- Δημήτρης Μπαζ, νταούλι
- Γρηγόρης Αλεξανδρίδης, πλήκτρα.

Είσοδος: 2 Ευρώ

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στη Λευκόβρυση Κοζάνης

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στη Λευκόβρυση Κοζάνης
Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στη Λευκόβρυση Κοζάνης

Ο Ιστορικός Λαογραφικός Σύλλογος Λευκόβρυσης "Διγενής Ακρίτας" στα πλαίσια των καθιερωμένων ετήσιων εκδηλώσεων για την πολιτιστική εβδομάδα 2017 διοργανώνει το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017 στις 9:30 μ.μ. μία μεγάλη Ποντιακή βραδιά στον υπαίθριο πολυχώρο εκδηλώσεων στη Λευκόβρυση.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Δημήτρης Καρασαββίδης, τραγούδι,
- Παναγιώτης Θεοδωρίδης, τραγούδι,
- Στάθης Αλεξανδρίδης, λύρα - τραγούδι
- Νίκος Κοτταρίδης, λύρα
- Χάρης Τσακαλίδης, λύρα,
- Μιχάλης Πουϊκίδης, λύρα,
- Γιώτης Ευθυμιάδης, πλήκτρα
- Κώστας Αθανασιάδης, νταούλι
- Κώστας Σαββίδης, νταούλι.

Καλοκαιρινός χορός του Συλλόγου Ποντίων και Μικρασιατών Άρνισσας

Καλοκαιρινός χορός του Συλλόγου Ποντίων και Μικρασιατών Άρνισσας
Καλοκαιρινός χορός του Συλλόγου Ποντίων και Μικρασιατών Άρνισσας

Ο Σύλλογος Ποντίων και Μικρασιατών Άρνισσας διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο εαρινό χορό του, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017 στο προαύλιο του γυμνασίου Άρνισσας.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:
- Θεόφιλος Πουταχίδης, λύρα - τραγούδι,
- Αβραάμ Τσιτιρίδης, λύρα,
- ο Νίκος Παναγιωτίδης, λύρα,
- Χρήστος Ασφαλτίδης, κλαρίνο.

Πόλεμος ξέσπασε για τη "νέα φανέλα" της ΠΑΕ Ποντίων με θέμα τη Γενοκτονία

Πόλεμος ξέσπασε για τη "νέα φανέλα" της ΠΑΕ Ποντίων με θέμα τη Γενοκτονία
Πόλεμος ξέσπασε για τη "νέα φανέλα" της ΠΑΕ Ποντίων με θέμα τη Γενοκτονία

Σε βαρύτατες κατηγορίες σε βάρος του προέδρου της ΕΠΣ Θράκης Μάνου Γαβριηλίδη προχώρησε ο πρόεδρος της ΠΑΕ Ποντίων Μιχάλης Κακουλίδης, με αφορμή τον σάλο που έχει ξεσπάσει αναφορικά με τη νέα επετειακή εμφάνιση της ομάδας για τον ένα αιώνα από την ποντιακή γενοκτονία.

«Ήταν ιδέα που είχαμε χρόνια και αποφασίσαμε να την υλοποιήσουμε φέτος με την αφορμή του ενός αιώνα από την γενοκτονία του Ποντιακού ελληνισμού. Το σύνθημα «Δεν Ξεχνώ Πάντα Τιμώ» είναι και στο μνημείο που έχουμε φτιάξει στο γήπεδο του Θρυλορίου και για το οποίο έχουμε δεχτεί χτυπήματα κάτω από τη μέση από το πολιτικό σύστημα, την ΕΠΟ και την ΕΠΣ Θράκης», είπε αρχικά ο Μιχάλης Κακουλίδης στην εκπομπή του Γιώργου Μπούζου στον Αθλητικό Μετρόπολις της Θεσσαλονίκης.

Ερωτηθείς να διευκρινίσει τι εννοεί, είπε: «Στην Κομοτηνή έχουμε το τουρκικό προξενείο. Είναι η φωλιά του τουρκικού κράτους. Δεν δέχεται να σηκώνονται τέτοια θέματα στην πόλη της έδρας του. Πολιτικοί και αθλητικοί παράγοντες συνεργάζονται κάτω από το τραπέζι με το τουρκικό προξενείο, ένας από αυτούς είναι και ο πρόεδρος της ΕΠΣ Θράκης Μάνος Γαβριηλίδης». Ο Κακουλίδης πρόσθεσε ότι η τοπική ποδοσφαιρική αρχή πολεμά την ΠΑΕ Ποντίων. «Μας έχει εξοντώσει. Δυστυχώς δεν ήμασταν στο σύστημα της ΕΠΟ, αλλά ελπίζω με τον Γραμμένο να αλλάξει κάτι. Αλλά αλλαγή δεν θα γίνει με τα ίδια πρόσωπα».

Ο Μιχάλης Κακουλίδης κατέληξε: «Κάποια φερέφωνα του προξενείου έχουν βγει και μας κατηγορούν σε ΦΙΦΑ και ΟΥΕΦΑ, αλλά εμάς δεν μας αγγίζει αυτό, το θέμα είναι να μην αγγίξει την τοπική ΕΠΣ και μας απαγορεύσει να εμφανιστούμε με αυτές τις φανέλες. Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να δεχτούμε την όποια τιμωρία, αλλά τη φανέλα δεν θα την βγάλουμε. Είμαστε έτοιμοι να υποστούμε οποιονδήποτε επίγειο ή υπόγειο πόλεμο επιχειρήσουν».

Οι καταγγελίες – κατηγορίες Κακουλίδη δεν έμειναν αναπάντητες από τον Μάνο Γαβριηλίδη, που ενημερώθηκε από την παραγωγή της εκπομπής και βγήκε αμέσως μετά στον αέρα, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι δεν θέλει να έχει οποιαδήποτε ραδιοφωνική αντιπαράθεση μαζί του.

«Επειδή ο κύριος εδώ και ενάμισι χρόνο στο facebook και στα σάιτ γράφει τόσες ανακρίβειες και ψέματα, εγώ πρέπει να του απαντώ κάθε φορά. Δεν μιλάω πλέον μαζί του. Τι να συζητήσω με αυτό το άτομο; Δεν θα ασχοληθώ μαζί του», είπε αρχικά ο Μάνος Γαβριηλίδης, εξηγώντας τον λόγο που δεν ήθελε να έχουν παράλληλη συνομιλία στον αέρα του ραδιοφωνικού σταθμού της Θεσσαλονίκης.

Όταν ενημερώθηκε για τις κατηγορίες που εξαπέλυσε περί υπόγειας συνεργασίας του με το τουρκικό προξενείο, ο Μάνος Γαβριηλίδης εξανέστη: «Τι είπε ο ξεφτιλισμένος; Εγώ θα το καταγγείλω και να ρθει να το αποδείξει. Είμαι Έλληνας πολίτης. Το να με πιάνει ο καθένας και να με κατηγορεί έτσι δεν το δέχομαι. Συγνώμη για τον χαρακτηρισμό, δεν ήθελα να πω κάτι τέτοιο στον αέρα, τον παίρνω πίσω σε προσωπικό επίπεδο αλλά είναι ξεφτίλα αυτό που λέει. Καλύτερα θα ήταν όπως είχαν πει αρχικά, να μην μιλήσω καθόλου», είπε ο Γαβριηλίδης.

«Εγώ δεν κάθομαι να ασχοληθώ με αυτό το θέμα. Έχει πει πάρα πολλά χωρίς στοιχεία, δεν ασχολήθηκα μαζί του. Λέει ότι θα κάνει κάτι, μια φανέλα. Δικό του θέμα, όταν θα το κάνει και αφού το κάνει, τότε εμείς σαν διοργανώτρια αρχή θα παρέμβουμε και θα δούμε τι πρέπει να κάνουμε, αφού πάρουμε τις νομικές συμβουλές από ΕΠΟ. Αν επιτρέπεται αυτό που θέλει να κάνει, με γεια του και χαρά του. Σαν Έλληνας μπορεί να είμαι σύμφωνος αλλά αν απαγορεύεται από ΦΙΦΑ και ΟΥΕΦΑ, δεν θα βρεθώ εγώ κατηγορούμενος για τον κ. Κακουλίδη», κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΠΣ Θράκης.

Και οι Πόντιοι της Λάρισας καταδικάζουν την βεβήλωση του μνημείου του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος

Και οι Πόντιοι της Λάρισας καταδικάζουν την βεβήλωση του μνημείου του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος
Και οι Πόντιοι της Λάρισας καταδικάζουν την βεβήλωση του μνημείου του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος

Το Διοικητικό Συμβούλιο και τα μέλη του Συλλόγου Ποντίων Λάρισας καταδικάζουν απερίφραστα την πρωτοφανούς χυδαιότητας πράξη βεβήλωσης και χλευασμού του μνημείου του Ολοκαυτώματος στην πόλη μας. Ως απόγονοι Γενοκτονημένων προγόνων, της πρώτης Γενοκτονίας που γνώρισε ο σύγχρονος κόσμος, αυτής των Χριστιανικών Λαών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Ελλήνων του Πόντου και ευρύτερα της Ανατολής, Αρμενίων και Ασσυρίων), προδρόμου του Ολοκαυτώματος, εκφράζουμε την  έμπρακτη συμπαράσταση μας προς την Ισραηλιτική Κοινότητα της Λάρισας απέναντι σε πάσης φύσεως αρνητές.

Καθιστούμε σαφές πως δεν πρόκειται να ανεχθούμε αρνητές οποιασδήποτε Γενοκτονίας.

Αναλογιζόμενοι πως η άρνηση της Γενοκτονίας αποτελεί το τελικό στάδιο αυτής, που νομιμοποιεί τον θύτη και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την τέλεση νέων Γενοκτονιών, έχουμε χρέος ως Έλληνες, ως Χριστιανοί μα προπάντων ως άνθρωποι να αγωνιζόμαστε για την αναγνώριση όλων των συντελεσθεισών Γενοκτονιών και την αποτροπή τελέσεως νέων οπουδήποτε και έναντι οιουδήποτε και αν στρέφονται, τονίζει σε ανακοίνωση του το Δ.Σ. του Συλλόγου Ποντίων Λάρισας.

Στις εκδηλώσεις εορτασμού της Αγίας Μαρίνας, βρέθηκε ο Φάρος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας

Στις εκδηλώσεις εορτασμού της Αγίας Μαρίνας, βρέθηκε ο Φάρος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας
Στις εκδηλώσεις εορτασμού της Αγίας Μαρίνας, βρέθηκε ο Φάρος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας

Ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας "Ο Φάρος" βρέθηκε στις πολιτιστικές εκδηλώσεις εορτασμού της Αγίας Μαρίνας και στην 8η Αναβίωση του "εθίμου του στιφάδου", που διοργάνωσε ο Εξωραϊστικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Παιανίας, την Κυριακή 16 Ιουλίου 2017.

Συμμετείχε στην περιφορά της εικόνας της Αγ. Μαρίνας και στη συνέχεια παρουσίασε χορούς και τραγούδια του Πόντου δίνοντας την ευκαιρία σε όλους να αναπολήσουν τις αλησμόνητες πατρίδες του Πόντου.

Ο "Φάρος" κέρδισε το θερμό χειροκρότημα και πολλά συγχαρητήρια τόσο από τους διοργανωτές όσο και από τους παρευρισκόμενους.

Μάλιστα ο Σύλλογος "Φάρος Τυφλών" που συμμετείχε και αυτός με το χορευτικό του στην εκδήλωση, ζήτησε από την πρόεδρο & χοροδιδάσκαλο κ. Σοφία Σαββίδου, να διοργανώσουν μια κοινή πρόβα, γιατί μπορεί να μη βλέπουν αλλά θέλουν να νιώσουν με τη ψυχή τους το συναίσθημα των Ποντιακών χορών.

Το χορευτικό συνόδευσαν μουσικά οι Σταύρος Σαββίδης (τραγούδι), Γιώργος Κυριακίδης (λύρα) και Νικηφόρος Ιωαννίδης (νταούλι).