Πέμπτη 27 Ιουλίου 2017

«Ο Ποντιακός Ελληνισμός στη Λαυρεωτική Γη» σε ένα τριήμερο εκδηλώσεων

«Ο Ποντιακός Ελληνισμός στη Λαυρεωτική Γη» σε ένα τριήμερο εκδηλώσεων
«Ο Ποντιακός Ελληνισμός στη Λαυρεωτική Γη» σε ένα τριήμερο εκδηλώσεων

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το τριήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων του Συλλόγου Ποντίων Λαυρίου «Μιθριδάτης» το οποίο πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 13 την Παρασκευή, 14 και το Σάββατο 15 Ιουλίου 2017 στον χώρο της ΑΚΕΛ.

Χαμόγελα ευχαρίστησης και δυνατό χειροκρότημα ήταν τα δύο συστατικά που συνέβαλαν στο να συνεχίσει ο σύλλογος να το έργο του, που δεν είναι άλλο από την διάσωση και διάδοση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, καθώς επίσης και την σύσφιξη των ανθρώπινων σχέσεων μέσα από τον εθελοντισμό, τον πολιτισμό και την παράδοση.

Την Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017 η θεατρική ομάδα του συλλόγου ανέβασε το έργο «Μέτρον Άριστον» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Δημήτρη Σιαμίδη. Μια θεατρική παράσταση με άφθονο γέλιο, έξυπνες ατάκες, δίνοντάς μας την πεποίθηση πως πολλές φορές και μέσα από το ερασιτεχνικό θέατρο βγαίνουν διαμάντια που σημαδεύουν την καρδιά.

Την Παρασκευή 14 Ιουλίου 2017 η χορευτική ομάδα παραστάσεων του συλλόγου με χοροδιδάσκαλο την Σεβαστή Τηλαβερίδου, σε συνεργασία με τη χορευτική ομάδα του Πολιτιστικού και Λαογραφικού Συλλόγου «Ηγέχωρος» με χοροδιδάσκαλο τον Νίκο Στεργίου, παρουσίασαν το Δρώμενο: «Θύμησες ψυχής της καθ’ ημάς Ανατολής: Πόντος - Καππαδοκία», σε κείμενα και σκηνοθεσία του λυράρη Ηλία Υφαντίδη. Ένα μουσικοχορευτικό ταξίδι, όπου μέσα από τις αφηγήσεις της Σουλτάνας Βαρυτυμιάδη και της Άννας Καλαϊντζόγλου και τις μουσικές των: Ηλία Υφαντίδη (Ποντιακή Λύρα - τραγούδι), Παναγιώτη Κοπαλίδη (νταούλι), Βασίλη Αθανασιά (βιολί) και Δημήτρη Ράπτη (λαούτο - τραγούδι), ταξίδεψαν νοερά στις αλησμόνητες Πατρίδες του Πόντου και της Καππαδοκίας και έφεραν στη θύμησή τους τα λόγια της Πόντιας γιαγιάς στον εγγονό: «Να ζεις και να χαίρεσαι με τ’ όνομα σ’!» και της Καππαδόκισσας γιαγιάς στον εγγονό: «Να έχεις παιδί μου, τ’ όνομά σου!», λόγια τα οποία περικλείουν τις έννοιες και την ουσία της Θρησκείας και της Ελληνικής καταγωγής.


Τέλος, στις 15 Ιουλίου παρουσιάστηκε το Δρώμενο με τίτλο: «Ο Ποντιακός Ελληνισμός στη Λαυρεωτική Γη» του Ηλία Υφαντίδη, με τη συμμετοχή όλων των χορευτικών ομάδων του συλλόγου, υπό την καθοδήγηση της χοροδιδάσκαλου Σεβαστής Τηλαβερίδου. Στην λύρα και το τραγούδι ήταν ο Ηλίας Υφαντίδης, ο οποίος υπέγραψε τα κείμενα και την σκηνοθεσία της παράστασης, στο νταούλι ο Παναγιώτης Κοπαλίδης και στις αφηγήσεις οι: Σουλτάνα Βαρυτυμιάδη και Άννα Καλαϊτζόγλου. Στους μονόλογους του Δρώμενου πήραν μέρος: η 11 χρονη Μαρία Βαρυθυμιάδου, η 18χρονη Παναγιώτα Τζώρα και η θεία Τόμνη (Δόμνα) Βαρυθυμιάδου, 77 ετών. Μέσα από αυτή την παράσταση, θυμήθηκαν οι παλαιοί και έμαθαν οι νέοι. Όμως, όλοι μαζί ένιωσαν την έννοια αυτής της πόλης, όπου όπως περιγράφεται και στα κείμενα της παράστασης: «Λαύριο, η πόλη που κάθε της σοκάκι έχει να σου διηγηθεί μια ιστορία, σε μια παγκόσμια γλώσσα και έπειτα όλες αυτές οι ιστορίες γίνονται χείμαρρος, για να καταλήξουν στη θάλασσα και να ταξιδέψουν μέσα από τα κύματα, δίνοντας παράδειγμα αγάπης και στοργικότητας σε όλες τις στεριές του κόσμου, που βρέχονται από το αλμυρό νερό».

Με ένα μεγάλο Ποντιακό γλέντι ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις στη Λευκόβρυση

Με ένα μεγάλο Ποντιακό γλέντι ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις στη Λευκόβρυση
Με ένα μεγάλο Ποντιακό γλέντι ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις στη Λευκόβρυση

Με Ποντιακή βραδιά με τους Δημήτρη Καρασαββίδη, Παναγιώτη Θεοδωρίδη, Στάθη Αλεξανδρίδη, Νίκο Κοτταρίδη, Χάρη Τσακαλίδη, Μιχάλη Πουικίδη, Άγγελο Λαφαζανίδη, Κώστα Αθανασιάδη και Γιώτη Ευθυμιάδη κορυφώθηκαν το βράδυ του Σαββάτου οι εκδηλώσεις με αφορμή την εορτή της Αγίας Μαρίνας στη Λευκόβρυση Κοζάνης.

Μία εβδομάδα γεμάτη με πολιτιστικές εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους και με τον κόσμο να δίνει το παρών σε όλες αυτές.

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν τη Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 με το αφηγηματικό δρώμενο «Ποντιακό παραμύθι» από τα ποντιακά σωματεία του Δήμου Κοζάνης, συνεχίστηκαν την Τρίτη 18 Ιουλίου με το μουσικό αφιέρωμα στο ρεμπέτικο τραγούδι «Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά, την Τετάρτη 19 Ιουλίου με τη θεατρική παράσταση «Η μαζώχτρα» του Αργύρη Εφταλιώτη Παραγωγής ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, την Πέμπτη 20 Ιουλίου με νεαρούς καλλιτέχνες να ταξιδεύουν τον κόσμο στα μονοπάτια της Ποντιακής παράδοσης, την Παρασκευή 21 Ιουλίου με δημοτική βραδιά και το Σάββατο 22 ολοκληρώθηκαν με την μεγάλη Ποντιακή βραδιά.

Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017

Ο, Ποντιακής καταγωγής, Χρήστος Ταχτσίδης έκανε την πρώτη μεταμόσχευση βιονικού ματιού στη Ρωσία

Ο, Ποντιακής καταγωγής, Χρήστος Ταχτσίδης έκανε την πρώτη μεταμόσχευση βιονικού ματιού στη Ρωσία
Ο, Ποντιακής καταγωγής, Χρήστος Ταχτσίδης έκανε την πρώτη μεταμόσχευση βιονικού ματιού στη Ρωσία

Μία μοναδική εγχείρηση στο είδος της πραγματοποιήθηκε με επικεφαλής τον καθηγητή Χρήστο Ταχτσίδη.

Ο 58χρονος Γκριγκόρι Ουλιάνοφ από το Τσελιάμπινσκ έχασε την όρασή του περίπου πριν από είκοσι χρόνια και σήμερα μπορεί να διακρίνει πηγές φωτός και αδρές εικόνες αντικειμένων.

Στον κόσμο υπάρχουν μόνο τριάντα ασθενείς με παρόμοιο ηλεκτρονικό αμφιβληστροειδή. Αλλά η εμπειρία των Ρώσων ειδικών είναι μεγάλη και η αποκατάσταση προχωράει με γρήγορο ρυθμό.

«Το εμφύτευμα αμφιβληστροειδούς που τοποθετήθηκε στον ασθενή είναι υψηλής τεχνολογίας και αποτελείται από γυαλιά με μία κάμερα-μινιατούρα, μία μονάδα επεξεργασίας οπτικού σήματος και έναν ηλεκτροδιεγέρτη» είπε ο διευθυντής του ερευνητικού κέντρου οφθαλμολογίας, όπου πραγματοποιήθηκε η εγχείρηση, Χρήστος Ταχτσίδης.

Ο, Ποντιακής καταγωγής, Χρήστος Ταχτσίδης έκανε την πρώτη μεταμόσχευση βιονικού ματιού στη Ρωσία

Ο Ουλιάνοφ έγινε ο 41ος ασθενής στον κόσμο με ανάλογο σύστημα. Περίπου τριακόσιοι άνθρωποι στον κόσμο έχουν ένα πιο απλό βιονικό σύστημα, το οποίο έχει τη δυνατότητα να προσφέρει όραση έως 30 pixels, σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων «TASS».

Οι Έλληνες της Ρωσίας συγχαίρουν τον Χρήστο Ταχτσίδη για το επαγγελματικό του επίτευγμα, το οποίο αποτελεί τομή για την οφθαλμολογία, και εύχονται στον γιατρό πολλές ακόμα επιτυχίες.

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στο Κεφαλάρι Δράμας

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στο Κεφαλάρι Δράμας
Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στο Κεφαλάρι Δράμας

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Κεφαλαρίου "Άγιος Παντελεήμων"‎ διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε ένα Ποντιακό γλέντι την Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017, στις 9:00 μ.μ., στην κεντρική πλατεία Κεφαλαρίου.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:

- Κώστας Καραπαναγιωτίδης, τραγούδι,
- Πόλυς Παυλίδης, λύρα - τραγούδι,
- Γιάννης Κεσίδης, τραγούδι,
- Χαράλαμπος Τσαυλός, λύρα,
- Σάκης Ιωαννίδης, πλήκτρα,
- Θεόδωρος Κεσίδης, κλαρίνο,
- Θεόδωρος Τσεντεμεΐδης, κρουστά.

Πραγματοποιήθηκε το Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών του Μ.Α.Σ. «Η Καλλιθέα»

Πραγματοποιήθηκε το Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών του Μ.Α.Σ. «Η Καλλιθέα»
Πραγματοποιήθηκε το Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών του Μ.Α.Σ. «Η Καλλιθέα» 

Παρουσία πλήθους κόσμου πραγματοποιήθηκε το Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Βέροιας «Η Καλλιθέα».

Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο αμφιθέατρο της Αγίας Παρασκευής, το βράδυ της Τρίτης (25 Ιουλίου) το οποίο γέμισε από κόσμου που έσπευσε να παρακολουθήσει παραδοσιακούς χορούς από διάφορα μέρη της Ελλάδας.

Χορευτικά συγκροτήματα, χόρεψαν ποντιακά, ντόπια, λαϊκά, Μακεδονίτικα.


Στο Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών του Μ.Α.Σ. «Η Καλλιθέα» έλαβαν μέρος ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λόφου «Ο Ζιαζιάκος», η Ένωση Ποντίων Σαλαμίνας, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αραβησσού «Παύλος Μελάς», ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Ροδίτη Κοζάνης, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αρμενοχωρίου Φλώρινας, ο Σύλλογος Παλατιτσιωτών Ημαθίας και το Πολιτιστικό Σωματείο «Υακίνθη» της Ζακύνθου.

Μετά την παρουσίαση των χορευτικών συγκροτημάτων, στην πίστα ανέβηκε το κοινό.

Στο τραγούδι ο Παύλος Καγκελίδης, στη λύρα ο Χρήστος Βαρυτίμος και στο νταούλι ο Νίκος Γιατζόγλου.

Το Φεστιβάλ ολοκληρώνεται σήμερα Τετάρτη 26 Ιουλίου στο ίδιο μέρος και την ίδια ώρα.

Πηγή: VeriaNet

Τα αδέρφια Τσαχουρίδη τραγουδούν για την ΑΕ Ποντίων

Τα αδέρφια Τσαχουρίδη τραγουδούν για την ΑΕ Ποντίων
Τα αδέρφια Τσαχουρίδη τραγουδούν για την ΑΕ Ποντίων 

Η πρώτη κίνηση, μιας σειράς κινήσεων που στόχο έχουν να στηρίξουν την ΑΕ Ποντίων, γίνεται αύριο Τετάρτη 26 Ιουλίου από τη νέα διοίκηση της ομάδας που ανέβηκε στην Γ' Εθνική κατηγορία στο ποδόσφαιρο.

Η συναυλία των αδερφών Ματθαίου και Κωνσταντίνου Τσαχουρίδη στο Γήπεδο της Κοζάνης διοργανώνεται για να ενισχύσει οικονομικά την ομάδα στον δύσκολο δρόμο που θα κινείται από τον Σεπτέμβρη.



Πηγή: Kozani TV

O Ahmet S. είναι Ρωμιός του Πόντου, από τα χωριά της Τραπεζούντας

O Ahmet S. είναι Ρωμιός του Πόντου, από τα χωριά της Τραπεζούντας
O Ahmet S. είναι Ρωμιός του Πόντου, από τα χωριά της Τραπεζούντας

του Χαράλαμπου Βασιλειάδη

O Ahmet S. (δεν γράφω όλο το όνομα του υποκρινόμενος ότι τάχα τον «προστατεύω») είναι Ρωμιός του Πόντου, από τα χωριά της Τραπεζούντας. Είναι ένας από αυτούς (τους λίγους ή πολλούς) που η Συνθήκη της Λοζάνης δεν “ξερίζωσε” με την γνωστή και πανάθλια ανταλλαγή πληθυσμών διότι επισήμως ήταν Οθωμανός είτε κατά βούληση των προπαππούδων του ή εξ αναγκασμού. Ήταν δύσκολες οι εποχές τότε για να βγάλει κάποιος εύκολα συμπεράσματα. Ωστόσο οι τουρκικές αρχές δεν έσβησαν ποτέ την ελληνική καταγωγή του και φροντίζουν να του την θυμίζουν τακτικά με διώξεις και φυλακίσεις με όποια πρόφαση μπορούν να σκαρφιστούν. Και να είναι καλά, όλο και κάτι σκαρφίζονται... Μόνο μπουνταλάδες δεν είναι σε κάτι τέτοια.

Το «κρυφό» (δηλαδή το κρυπτοχριστιανικό) όνομα του Ahmet είναι Νικόλαος Αβραμίδης, έτσι όπως προτιμούν να τον αποκαλούν πάντα οι γονείς και οι παππούδες του στο σπίτι ... στα κρυφά.

Ο Ahmet μιλάει άπταιστα την ποντιακή διάλεκτο (ρωμαίικα τα λένε στον Πόντο) και όποτε βρίσκεται στη Νέα Υόρκη έχει ατέλειωτες συζητήσεις με τον πατέρα μου είτε στα τουρκικά (κατάλοιπο, άλλα όχι στίγμα, εξαναγκαστικού διλήμματος μεταξύ ελληνικής γλώσσας ή ορθόδοξης θρησκείας τότε στον δυτικό κυρίως Πόντο) ή πολύ περισσότερο στα ποντιακά. Πολλές φορές μάλιστα φιλοξενείται από τον πατέρα μου. Τον θεωρεί σαν παιδί του και τα αισθήματα είναι αμοιβαία. Η φωτογραφία εξάλλου κάτι αποδεικνύει…

Μιλάνε και θυμούνται … με μόνιμη αναφορά στα μήτρια εδάφη του Πόντου. Τι άλλο; Αυτά τα άγια χώματα που ταλαιπωρούν τον Ahmet και εμπνέουν νοσταλγία τον πατέρα μου. Αναζητούν λύσεις και υπαιτίους, βυθίζονται στις σκέψεις, συγχωρούν αλλά και καταριόνται ... τους πολέμους, τις εκτοπίσεις, τις λεηλασίες, τις γενοκτονίες, τις πορείες θανάτου, τους πολέμους, την προσφυγιά, το άδικο … τις άδικες απώλειες ζωών και τον εξευτελισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Και δυστυχώς τα βιώσαν σχεδόν όλα και οι δυο τους με τον ένα τρόπο ή τον άλλο.

Όταν το άδικο και τα συμφέροντα επικρατούν σε βάρος αθώων ανθρώπων, όταν το αίμα ποτίζει τα χωράφια και ρέει στις ρεματιές, τότε το μυαλό μουδιάζει, η σκέψη θολώνει, και η λαλιά που ξεβράζει η ψυχή μέσα από τα αμέτρητα και βασανιστικά γιατί είναι … να συγχωρέσω επιθυμώ, μα να ξεχάσω όχι.

* Ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης είναι πρόεδρος του Ιερού Ιδρύματος "Παναγία Σουμελά" Ποντίων Αμερικής

Ετήσιο «πικ νικ» από την Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά»

Ετήσιο «πικ νικ» από την Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά»
Ετήσιο «πικ νικ» από την Αδελφότητα Ποντίων Τορόντο «Παναγία Σουμελά»

Τα μέλη της Αδελφότητας Ποντίων Τορόντο, «Παναγία Σουμελά», διοργάνωσαν το ετήσιο πικ νικ τους, την Κυριακή 16 Ιουλίου 2017, στο χώρο του «Milne Dam Conservation Park».

Από νωρίς το πρωί εθελοντές της Αδελφότητας είχαν προετοιμάσει τις φωτιές για να υποδεχθούν τα σουβλιστά αρνιά και τα νόστιμα κρεατικά.

Όλοι όσοι βρέθηκαν εκεί πέρασαν μια υπέροχη ημέρα στην εξοχή με πολύ διασκέδαση, χορό και μουσική. Και του χρόνου!

Πηγή: The Greek Press

Τρίτη 25 Ιουλίου 2017

Καρράς - Τσαχουρίδης | Πατρίδα μ' αραεύω σε (Video)

Καρράς - Τσαχουρίδης | Πατρίδα μ' αραεύω σε (Video)
Καρράς - Τσαχουρίδης | Πατρίδα μ' αραεύω σε (Video)

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς»...
«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς»...

Mε αφορμή μια δήλωση του Ερντογάν, όπου μεταξύ άλλων τα εδάφη της  Ελλάδας τα ανάφερε ως «εδάφη γκιαούρηδων«, ας θυμηθούμε ένα παλιό άρθρο του Βαχίτ Τουρσούμ. Είναι Ελληνόφωνος μουσουλμάνος από τον Πόντο, ο οποίος  αναζήτησε στην Ελλάδα τις ρίζες του.

Ο ίδιος θεωρείται ανεπιθύμητος από τους φανατικούς γιατί αφιέρωσε την ζωή του στη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου. Η επίσημη Τουρκία θεωρεί τους Ποντιόφωνους στη Μαύρη Θάλασσα Τούρκους, που μιλούν μια «περίεργη» γλώσσα και ο Βαχίτ εργάστηκε συστηματικά για να γράψει και να εκδώσει ένα λεξικό για την μητρική του γλώσσα.

Μια από τις καταγωγές του Ερντογάν είναι ρωμαίικη και ουδεμία φυλετική προέλευση έχει από τις τουρκικές εθνοτικές ομάδες. Αυτή ακριβώς είναι και η εξήγηση της ακραίας ισλαμικής του καθήλωσης. Το Ισλάμ για τον Ερντογάν λειτουργεί ως ένα σημείο αναπλήρωσης της ταυτότητας. Μιας ανάγκης για αναπλήρωση που προκύπτει από τη γνώση της δικιάς του εθνοτικής προέλευσης.... 

Τον Φεβρουάριο του 2007 η τουρκική εφημερίδα «Ραντικάλ» δημοσίευσε ολοσέλιδο άρθρο του Vahit Tursun, ελληνόφωνου από την περιοχή Όφη Τραπεζούντας, με τίτλο «Τα Ρωμαίικα της Ανατολής πεθαίνουν». ... 

Το άρθρο αναφερόταν στο χωριό Ότσενα της Τραπεζούντας, όπου ένας πανάρχαιος πολιτισμός -ο ελληνικός- ψυχορραγεί και μία γλώσσα -η ελληνική- αργοσβήνει. ... 

Στις 11 Νοεμβρίου η εφημερίδα φιλοξένησε νέο άρθρο του Tursun, με τίτλο «Το τίμημα της γλώσσας», στο οποίο ο αρθρογράφος μιλάει για τα αισθήματα που προκαλεί το γεγονός, ότι έπρεπε από μικρός να καταπνίγει τη γλώσσα, που έμαθε, όπως και τα συναισθήματά του. ... 

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Στην ουσία θίγει το θέμα των ελληνόφωνων μουσουλμάνων στην Τουρκία.

«Η μετάβαση ελληνόφωνων ομάδων από το χριστιανικό θρησκευτικό σύστημα στο ισλαμικό, κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κατάκτησης, αποτελεί μέχρι σήμερα ένα θέμα άγνωστο για τη νεοελληνική επιστήμη. Το φαινόμενο αυτό είχε εμφανιστεί σ΄ ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο. Από την Κύπρο και την Πελοπόννησο έως την Ήπειρο και τον Πόντο. Σήμερα, όμως, η δημόσια εμφάνιση όσων από τις ομάδες αυτές επιβιώνουν, διευρύνει το ερευνητικό ενδιαφέρον.

Η βιβλιογραφική και αρθρογραφική παρουσία των ελληνόφωνων ομάδων της Τουρκίας είναι πλέον γεγονός. Η αρχή έγινε πριν μερικά χρόνια με την Tanju Izbek, η οποία έλαβε το Βραβείο Ιπεκτσί για μια νουβέλα της στο κρητικό ιδίωμα, όπως αυτό μιλιέται σήμερα στην περιοχή της Gunda (τα παλιά Μοσχονήσια). Πιθανότατα, σύμφωνα με το τουρκικό περιοδικό Actuel, να υπήρχαν πολιτικές ομάδες στη βόρεια Τουρκία που δραστηριοποιούνταν, πριν από το πραξικόπημα του ’80, γύρω από τον πολιτισμό του Πόντου. Το 1996 εκδόθηκε στην Κωνσταντινούπολη, από τον εκδοτικό οίκο Belge, το κλασικό πλέον βιβλίο του Omer Asan, με τίτλο «Pontos Kulturu», δηλαδή «Ο πολιτισμός του Πόντου».

Για το θέμα ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης εξηγεί στην «Καθημερινή»:

Σήμερα υπάρχουν τέσσερις ελληνόφωνες ομάδες στην Τουρκία: κρητική, ποντιακή, μακεδονική και κυπριακή.

Κάθε μία απ’ αυτές έχει εξαιρετικό ιστορικό ενδιαφέρον. Η έκφραση των ομάδων αυτών είναι γεγονός ιδιαίτερης σημασίας, εφόσον αναδεικνύει μια άγνωστη πλευρά της σύγχρονης τουρκικής κοινωνίας που ολοένα γίνεται και περισσότερο σημαντική. Η δημόσια εμφάνιση των ομάδων αυτών δεν αφορά μόνο την τουρκική κοινωνία, η οποία συνειδητοποιεί αργά τον πολυεθνοτικό της χαρακτήρα, καθώς και τους εθνογενετικούς της μύθους. Αφορά παράλληλα και την ελληνική, γιατί της αποκαλύπτει τον τρόπο συγκρότησης των σύγχρονων εθνικών κρατών στην περιοχή μας και το αδιέξοδο των ενδιάμεσων ομάδων -γέννημα της ιστορίας- οι οποίες υποχρεώθηκαν να ενταχθούν στο κράτος που είχε ως ιδεολογικό υπόβαθρο, το δικό τους θρησκευτικό δόγμα.

Διαβάστε όλο το άρθρο του Βαχίτ Τουρσούν με τίτλο «Οι ελληνόφωνοι Πόντιοι στην Τουρκία»

Αυτό το άρθρο του δημοσιεύθηκε στη μεγάλης κυκλοφορίας κεντροαριστερή εφημερίδα της Τουρκίας Radikal, στις 11 Νοεμβρίου 2007.

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Το τίμημα της γλώσσας άρχιζε από το σχολείο

Ελευθερία… Μια αίσθηση που είναι αδύνατο να την εξηγήσει κανείς. Όμως ο καθένας προσπαθεί να την περιγράψει χωρίς να την έχει κατανοήσει καλά. Είναι σαν τη φωτιά, που σε ζεσταίνει και σε καίει ανάλογα με τη χρήση της. Είναι σαν το ριπίδιο, που στη μία άκρη του βρίσκεται η στέρηση που δημιουργεί αγανάκτηση και στην άλλη η κατάχρηση που την υποδαυλίζει ολέθρια.

Ο Πλάτωνας λέει ότι: «Η πολύ ελευθερία στον άνθρωπο και το κράτος μετατρέπεται σε σκλαβιά». Ενώ ο Επίκτητος επαναστατεί κατά του ίδιου του θεού του, λέγοντας: «Μπορείτε να μου περάσετε δεσμά στα πόδια, αλλά όχι στην πίστη μου. Ούτε ο Δίας μπορεί να με νικήσει». Έτσι, επί χιλιάδες χρόνια συναντάμε το αίτημα της ελευθερίας στο γραπτό και προφορικό λόγο, στην ιστορία, στην ποίηση, στη φιλοσοφία, στις παροιμίες, στην κλαγγή των όπλων.

Για μένα η ελευθερία είναι δώρο της Φύσης, που όσο το μοιράζεσαι με τους άλλους, τόσο το χαίρεσαι και ο ίδιος. Όσο το στερείς από τους άλλους, τόσο το στερείσαι και εσύ. Η ανθρωπιά, η φιλία και η αδελφοσύνη μόνο κάτω από συνθήκες ελευθερίας μπορούν να επικρατήσουν. Αν και η ελευθερία πιάνεται και δεσμεύεται, πάλι ελεύθερο θα έρθει στον κόσμο, το κάθε παιδί που γεννιέται. Έτσι και εμείς, όπως όλα τα παιδιά, ελεύθεροι γεννηθήκαμε στο χωριό μας. Σε έναν πανέμορφο οικισμό πάνω στα βουνά. Ένας οικισμός που ανήκει στην κωμόπολη Κατωχώρι της Τραπεζούντας και λέγεται Ότσενα. Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς.

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Τα Ρωμαίικα ήταν για μας μέσον έκφρασης του φλερταρίσματος της αλληλεγγύης και βοήθειας, του χαμόγελου και της ευτυχίας.

Ήταν δρόμος που μας οδηγούσε στην αγάπη και στον έρωτα. Για πρώτη φορά, στο δημοτικό σχολείο βιώσαμε το πρόβλημα με τη γλώσσα μας. Ο κάθε δάσκαλος που διοριζόταν στο σχολείο μας, απαγόρευε την ομιλία στη μητρική μας. Κάποτε μας εκφόβιζε και κάποτε μας έδερνε για να μη την μιλάμε. 

Ζητούσε να καταγγείλουμε αυτόν που μιλούσε Ρωμαίικα, αλλά δεν τον ακούγαμε. Συνεχίζαμε να αστειευόμαστε και να παίζουμε, να μαλώνουμε και να τα βρίσκουμε με τη μητρική μας γλώσσα. Με τον καιρό, αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε για τη μητρική μας γλώσσα. Ρωτούσαμε τους μεγάλους, τι γλώσσα μαθαίναμε και τι μιλούσαμε. Μάθαμε πως λεγόταν «Τούρκτσε» αυτή που μαθαίναμε και «Ρούμτζε» αυτή που μιλούσαμε. Όμως, στο ερώτημα γιατί μαθαίναμε ενώ μιλούσαμε άλλη γλώσσα, ποτέ δεν υπήρξε ικανοποιητική απάντηση. Αυτό που συχνά επαναφερόταν σαν απάντηση ήταν «με τα Ρωμαίικα άνθρωπος δεν γίνεσαι». Είναι άγνωστο αν μορφωθήκαμε και γίναμε άνθρωποι ή όχι, όμως τελειώνοντας το δημοτικό, γνωριστήκαμε με τα Τουρκικά.

«Η μητρική μας γλώσσα δεν ήταν τουρκική. Τα Ποντιακά είχαμε ως μητρική. Ρωμαίικα την ονομάζαμε εμείς».

Υποκρινόμενοι σαν χαμαιλέοντες

Μεγαλώνοντας αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε για τη μητρική μας γλώσσα και γενικά για την καταγωγή μας πιο επίμονα. Γιατί μιλούσαμε Ρωμαίικα, σε μία χώρα που μιλάνε Τουρκικά; Ολοένα ξεφύτρωναν στο νου μας διάφορες ερωτήσεις γύρω από το τι ήμασταν, ποιοι ήμασταν και ποιοι ήταν οι πρόγονοί μας. Ο καθένας προσπαθούσε να πει κάτι. Κάποιοι λέγανε αυτά που είχαν ακούσει από τους γονείς και τους παππούδες τους και κάποιοι βγάζανε τα δικά τους συμπεράσματα. Όμως, κάθε φορά που άνοιγε και έκλεινε το κεφάλαιο αυτό, καταλήγαμε σε μία εκτίμηση, πως πρέπει να έχουμε σχέση με τους Ρωμιούς και φυσικά με την Ελλάδα. Η πιο αναπάντητη ερώτηση που μας τυραννούσε ήταν: είμαστε τα εγγόνια των Ελλήνων, που εξισλαμίσθηκαν ή τα εγγόνια των Τούρκων που μάθανε τα Ρωμαίικα από Έλληνες. Τα παιδικά μας χρόνια πέρασαν με αυτές τις ερωτήσεις και με τις ανικανοποίητες απαντήσεις.

Πικρία

Με τη μητρική μας γλώσσα ζήσαμε προβλήματα και στην ξενιτιά που πήγαμε. Κάθε φορά που μαζευόμασταν και μιλούσαμε Ρωμαίικα με τους χωριανούς μας, η πρώτη ερώτηση αυτών που καταλάβαιναν ότι μιλάμε μία ξένη γλώσσα ήταν «τι γλώσσα μιλάτε;». Όταν τους απαντούσαμε «μιλάμε Ρωμαίικα», δεχόμασταν άλλες ερωτήσεις και διάφορες αντιδράσεις. Έτσι για πρώτη φορά, με τους ανθρώπους που συναντήσαμε στην ξενιτιά, αρχίσαμε πραγματικά να αισθανόμαστε την πικρία της μειονεκτικότητας. Κάθε φορά που γινότανε λόγος για τους Έλληνες, ο ισχυρισμός ότι «οι Έλληνες είναι λαός άναντρος και εχτρός» μας τραυμάτιζε ψυχολογικά.

Πληγωνόμασταν με τη σκέψη ότι ο ισχυρισμός αυτός μπορεί να ισχύει και για μας, εφόσον μιλάμε, αν όχι την ίδια, μία άλλη διάλεκτο της ίδιας γλώσσας που μιλάνε και οι Έλληνες. Γι’ αυτό και με τον καιρό, αρχίσαμε να κρύβουμε την αλήθεια και κάθε φορά που μας ρωτούσανε για τη γλώσσα μας, λέγαμε ότι είναι Λαζικά. Γιατί, όταν τους λέγαμε πως είμαστε από τη Μαύρη Θάλασσα, νομίζοντας ότι είμαστε Λαζοί, χαιρόντουσαν.


Τα προβλήματα που ζούσαμε με τη μητρική μας γλώσσα, συμπληρώνονταν με τα έργα που παρακολουθούσαμε στην τηλεόραση.

Όταν βλέπαμε έργα με θέμα πολέμους μεταξύ Βυζαντινών και Τούρκων, ή μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, εμείς πληγωνόμασταν. Διότι, όταν βλέπαμε την τραγικοκωμική κατάσταση των Ελλήνων στη σκηνή, ο νους μας μάς έφερνε στο δίλημμα να πάρουμε θέση: με σωστούς, τίμιους, ήρωες Τούρκους, ή με ανίκανους πολεμιστές, δολοπλόκους, ψεύτες και το χειρότερο, με «γκιαούρηδες» τους Έλληνες, όπως παρουσιάζονταν στο έργο. Έλα που η μητρική μας γλώσσα, δεν μας άφηνε. Ήταν εμπόδιο στο να διαλέξουμε μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων.

Μέσα σε αυτό το δίλημμα, ζούσαμε ψυχικές καταστάσεις που ίσως δεν έχει ζήσει η ανθρωπότητα στην ιστορία της. Παρακολουθώντας το έργο, από τη μία υποστηρίζαμε τους ήρωες Τούρκους, από την άλλη μας βασάνιζε μια αίσθηση ανεξήγητης ενοχής. Για να κρύβουμε την κατάσταση μας αυτή, προσπαθούσαμε να δείξουμε περισσότερη χαρά στον ηρωισμό των Τούρκων, διαμορφώνοντας τους μυς του προσώπου μας διαφορετικά από αυτό που σηματοδοτούσε ο εγκέφαλός μας. Σε αυτή την επίδοσή μας, μπορούσαν να μας ζηλέψουν και οι χαμαιλέοντες.

Σήμερα

Στο σήμερα που φτάσαμε, ο Ελληνόφωνος πληθυσμός του Πόντου, που πιάστηκε στη μέγκενη ανάμεσα στην αγάπη προς τη μητρική του γλώσσα και σε μια καταραμένη ταυτότητα, αδυνατεί πια να αντεπεξέλθει. Ήδη αρκετοί συμπολίτες μας άρχισαν να μαθαίνουν Τουρκικά στα παιδιά τους από τη γέννησή τους. Ακόμη και τα ρατσιστικά λόγια, συνθήματα και οι εθνικιστικές προπαγάνδες που έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, κοντεύουν να σβήσουν από την ιστορία έναν ολόκληρο λαό, με έναν πανάρχαιο πολιτισμό. Το να εξαφανίζεται ένας πολιτισμός, ισούται με το να εξαφανίζεται ένας λαός. Ποιος θα πληρώσει μπροστά στην ιστορία γι’ αυτό το έγκλημα δεν ξέρω.

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων
Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

του Θεοφάνη Μαλκίδη

Ο "Πόντος" Μερζιφούντας ιδρύθηκε από Έλληνες της πόλης, μαθητές του Κολλεγίου "Ανατόλια" το 1903. Ήταν αθλητικός, μουσικός και πολιτιστικός σύλλογος, με μεγάλη συνεισφορά στον Ελληνισμό, η οποία κορυφώθηκε με τη δολοφονία όλων σχεδόν των μελών της ποδοσφαιρικής ομάδας λόγω της εμφάνισής της. Άσπρο και μπλε όπως η Ελληνική σημαία, όπως σημείωνε το ψευτοδικαστήριο της Αμάσειας το 1921 που στήθηκε από τους Κεμαλικούς Ναζί. 

Ο Απόλλων Πόντου ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1926, στην προσφυγική Καλαμαριά με τμήματα μαντολινάτας, χορωδία (ανδρική και γυναικεία), ποδοσφαιρικό και αθλοπαιδιών, με βόλεϊ και στίβο. Παράλληλα διέθετε ομάδες εθελοντών, από νέους (κορίτσια-αγόρια), οι οποίοι μετέφεραν σε κάθε γειτονιά της Καλαμαριάς, ανά πάσα στιγμή, τρόφιμα, φάρμακα και νερό αποτελώντας κατά κάποιο τρόπο, τον φύλακα-άγγελο του τόπου.

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

Το έμβλημα του Απόλλωνα σημαίνει προσφυγιά, ξεριζωμός κι ελπίδα για επιστροφή, ενώ χρώματα της ομάδας είναι το κόκκινο και το μαύρο. Το κόκκινο συμβολίζει το αίμα των χιλιάδων προσφύγων που έχασαν τη ζωή τους στον Πόντο. Το μαύρο χρώμα συμβολίζει το πένθος, το αιώνιο πένθος για το ξεριζωμό, για τις πατρίδες και για τις τόσες ζωές που χάθηκαν.

Έτσι, από την αρχή της ίδρυσης του συλλόγου στην Καλαμαριά, καθιερώθηκε ως επίσημη αθλητική ενδυμασία του Απόλλωνα η «κοκκινόμαυρη», με παράλληλα μηνύματα για τη Γενοκτονία.

Από τον "Πόντο" Μερζιφούντας στον Απόλλωνα Πόντου και την ΠΑΕ Ποντίων

Η ΠΑΕ Ποντίων ιδρύθηκε το 1975 στο προσφυγικό Ποντιακό Θρυλόριο της Ροδόπης. Αυτό που ξεχωρίζει είναι η νέα εμφάνιση της ομάδας για τη σεζόν 2017-18. Πρόκειται για μια εμβληματική φανέλα, σε κιτρινόμαυρο χρώμα, γεμάτη μηνύματα και ιστορικές μνήμες για τις αλησμόνητες πατρίδες και τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, μαζί με μαύρο σορτσάκι και κάλτσες ίδιου χρώματος. Μέσω της ιστοσελίδας της ομάδας στο Facebook, παρουσιάστηκε η νέα φανέλα με το εξής σχόλιο: «Η νέα μας εμφάνιση για τη σεζόν 2017-18... Εμβληματική, ιστορική, συναισθηματική ενόψει και της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη δύσκολη ημερομηνία της Γενοκτονίας των προγόνων μας...».

Προσωπικώς δίνω και δημοσίως, συγχαρητήρια στους εμπνευστές των εμφανίσεων του Απόλλωνα Πόντου και της ΠΑΕ Ποντίων Ροδόπης, των ομάδων που συνεχίζουν την ιστορία των συλλόγων του Πόντου, του Ελληνισμού του Πόντου και αναδεικνύουν το μεγάλο και ιερό ζήτημα της Γενοκτονίας.

Το πόσο σημαντικές είναι οι πρωτοβουλίες αυτές αποδεικνύεται και από την Τουρκική αντίδραση μετά τη δημοσιοποίηση των εμφανίσεων των δύο ομάδων και τη μετονομασία του Απόλλωνα, έχοντας πλέον τη λέξη ΠΟΝΤΟΣ ως προσδιορισμό...

Αισιοδοξία και όνειρα στην «πρώτη» του Απόλλωνα Πόντου

Αισιοδοξία και όνειρα στην «πρώτη» του Απόλλωνα Πόντου
Αισιοδοξία και όνειρα στην «πρώτη» του Απόλλωνα Πόντου

Γεμάτη αισιοδοξία αλλά και χαμόγελα ήταν η σημερινή πρώτη προπόνηση του Απόλλωνα Πόντου για τη νέα αγωνιστική περίοδο. 

Ο Απόλλων έχει θέσει ως στόχο την άνοδο στη Σούπερ Λίγκα και αυτό δεν το κρύβει κανένας. Μάλιστα, πέρα από τους γνωατούς, η προπόνηση είχε και ένα νέο πρόσωπο τον Εντουάρντο Μπρίτο. Εντύπωση προκάλεσε το νέο σήμα της ομάδας όπου πέρα από το γνωστό θα υπάρχει και ο αετός του Πόντου που θα συμβολίζει το ποντιακό στοιχείο, ενώ η προπόνηση είχε και νέες μπάλες από την εταιρία Nike.

Τέλος και ο κόσμος φώναξε «παρών» στην πρώτη προπόνηση της ομάδας καθώς περίπου 150 άτομα βρέθηκαν στις εξέδρες του γηπέδου και παρακολούθησαν την προπόνηση.

Πηγή: Metrosport

Με την πρώτη φορεσιά Μωμόγερου στην Εορδαία, το νέο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου

Με την πρώτη φορεσιά Μωμόγερου στην Εορδαία, το νέο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου
Με την πρώτη φορεσιά Μωμόγερου στην Εορδαία, το νέο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου

της Μαίρης Κεσκιλίδου

Λιγνίτης και Μωμόγεροι θα είναι οι δύο βασικές θεματικές ενότητες στο Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Καρυοχωρίου, τα εγκαίνια του οποίου αναμένονται τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, μαζί με συλλογές από γεωργικά εργαλεία και οικιακά σκεύη, ενώ, το Μουσείο θα κοσμεί η πρώτη στολή Μωμόγερου στην περιοχή, δεκαετία του '30.

Πρόκειται για έναν ιδιαίτερο χώρο αντάξιο της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με σύγχρονο εξοπλισμό και συστήματα πληροφορικής – νέων τεχνολογιών, ενώ, μία οθόνη αφής θα δίδει στον επισκέπτη την δυνατότητα της πανοραμικής εικόνας της ευρύτερης περιοχής.

Φιλόδοξος στόχος, κατά τον Αντιπρόεδρο Ποντιακού και Μικρασιατικού Συλλόγου Καρυοχωρίου ο «Πρόσφυγας» Παντελή Σαββαίδη, το Μουσείο αυτό να είναι η απαρχή της σύνθεσης όλων των χώρων ιστορικού και όχι μόνον, ενδιαφέροντος, της Ανατολικής Εορδαίας, λειτουργώντας ως πυλώνας ανάπτυξης.

Δευτέρα 24 Ιουλίου 2017

Ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας εκφράζει την βαθιά του λύπη για τον θάνατο του Δ. Ποιμενίδη

Ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας εκφράζει την βαθιά του λύπη για τον θάνατο του Δ. Ποιμενίδη

Ανακοίνωση με την οποία εκφράζει την βαθιά του λύπη για τον θάνατο του Δαμιανού Ποιμενίδη, επίτιμου προέδρου της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς, Κερατσινίου- Δραπετσώνας, εξέδωσε ο Δήμος Κερατσινίου- Δραπετσώνας.

Στην ανακοίνωση του ο Δήμος τονίζει: Η πόλη μας έγινε φτωχότερη, καθώς έχασε έναν σπουδαίο άνθρωπο, φορέα των παραδοσιακών αξιών του Πόντου, έναν μαχητή της διατήρησης των ηθών και των εθίμων των προγόνων μας. Του οφείλουμε πολλά για την πολύτιμη παρακαταθήκη, που αφήνει τόσο σε εμάς όσο και στις επόμενες γενιές.

Ο Δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήρια του στους συγγενείς και στους οικείους του εκλιπόντος.

Επίσης τα θερμά της συλλυπητήρια εξέφρασε με επιστολή της στο e-Pontos και η βουλευτής Β' Πειραιά ΣΥΡΙΖΑ, Νίνα Κασιμάτη.

Στην ανακοίνωση της, η κ. Κασιμάτη τονίζει:

Με τον θάνατο του Δαμιανού Ποιμενίδη χάσαμε στον Πειραιά έναν αληθινό ευπατρίδη του Πόντου, μια σεβάσμια μορφή με προσήνεια και πολύπειρο λόγο, που συμπύκνωνε την ψυχή της προσφυγικής - προπολεμικής Δραπετσώνας, καθώς είχε ζήσει ο ίδιος την αγωνία αυτού του τόπου για ζωή με εντιμότητα και αλληλεγγύη. 

Ο αείμνηστος Δαμιανός Ποιμενίδης, ως πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας, αφιερώθηκε στη διάσωση των ηθών και των παραδόσεων του Ποντιακού Ελληνισμού, στη μεταλαμπάδευσή τους στις νέες γενιές των προσφυγικών γειτονιών μας στον Πειραιά και στη δικαίωση του ποντιακού ζητήματος.

Έμπρακτη τιμή στη μνήμη του θα είναι η συνέχιση του έργου του εδώ και το βάθεμα στην υποστήριξη του ανθρωπιστικού σκοπού της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.

Εκφράζω τα θερμότερα συλλυπητήριά μου στην οικογένεια του εκλιπόντος, στο Δ.Σ. και τα μέλη της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας, αλλά και σε ολόκληρη την ποντιακή οικογένεια.

Σχετικά θέματα

Με επιτυχία το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου

Με επιτυχία το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου
Με επιτυχία το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου

Το Σάββατο 1 Ιουλίου 2017 ο Σύλλογος Ποντίων Χαϊδαρίου διοργάνωσε, σε συνεργασία με το Δήμο Χαϊδαρίου, το 3ο Ποντιακό Συναπάντημα στην Πλατεία Δημαρχείου Χαϊδαρίου. Παρά τις δύσκολες καιρικές συνθήκες, λόγω του καύσωνα των ημερών, η βραδιά κύλησε όμορφα και πολύ σύντομα η πλατεία γέμισε με αγαπημένους φίλους, μέλη του συλλόγου, δημότες της πόλης του Χαϊδαρίου και παρέες από πολλά ποντιακά σωματεία της Αττικής.

Την εκδήλωση προλόγισε η κ. Αντιγόνη Κυριακάκη και στη συνέχεια η πρόεδρος του συλλόγου κ. Γεωργία Ερμίδου στο χαιρετισμό της, τόνισε, μεταξύ άλλων: “Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω, εκ μέρους του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου, στο 3ο Ποντιακό Συναπάντημα που διοργανώνουμε στην πόλη μας, σε συνεργασία με το Δήμο Χαϊδαρίου.

Πριν από δύο χρόνια το διοικητικό συμβούλιο του συλλόγου και τα μεγάλα παιδιά του χορευτικού, με ομόφωνη απόφασή τους αποφάσισαν τη διοργάνωση, για πρώτη φορά στην πόλη μας, του Ποντιακού Συναπαντήματος, θέλοντας να δώσουν μια ευχάριστη νότα στο κλείσιμο της δημιουργικής χρονιάς του συλλόγου, αλλά και να στείλουν με τον τρόπο αυτό ένα μήνυμα σε όλους αυτούς που αμφισβητούν τη δύναμη της παράδοσης και του πολιτισμού και θέλουν να τα σβήσουν με κάθε τρόπο από τη ζωή μας.

Η αγάπη των φίλων και μελών του συλλόγου μας και η ανταπόκριση στο κάλεσμά μας ήταν πολύ μεγάλη και έτσι η προσπάθειά μας στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, εν μέσω της οικονομικής και όχι μόνο κρίσης, που βιώνουμε όλοι μας τα τελευταία χρόνια. Έτσι για μας πλέον το Ποντιακό Συναπάντημα έγινε θεσμός και με τη στήριξη της δημοτικής αρχής και όλων των δημοτικών παρατάξεων της πόλης μας και την παρουσία των εκλεκτών προσκεκλημένων, φίλων και μελών του συλλόγου μας, γίνεται φέτος για τρίτη χρονιά, στην όμορφη αυτή πλατεία της πόλης μας.

Μέσα από αυτό το συναπάντημα αναβιώνουμε μια άλλη πλευρά του πολιτισμού και της παράδοσης των αλησμόνητων πατρίδων του Πόντου, αυτή του λαϊκού ανοιχτού πανηγυριού, όπως γίνονταν σε πόλεις και χωριά του Πόντου, θυμίζοντας σε όλους ότι οι πρόσφυγες πρόγονοί μας κράτησαν ζωντανές τις μνήμες και ξεκίνησαν τη ζωή τους από την αρχή στη Μητέρα Ελλάδα και σ’ ολόκληρο τον κόσμο, διατηρώντας αναλλοίωτο τον πολιτισμό και τις παραδόσεις τους και μέσα από το χορό και το τραγούδι, με τους ήχους της γλυκόλαλης λύρας, του νταουλιού και των άλλων μουσικών οργάνων του Πόντου.


Μ’ αυτούς τους αγαπημένους ήχους λοιπόν θέλουμε κι εμείς να περάσουμε τη σημερινή βραδιά μαζί σας και να σας παρουσιάσουμε παραδοσιακούς ποντιακούς χορούς, από διάφορες περιοχές του Πόντου, από το Σύλλογο Ποντίων Χαϊδαρίου “Ποντιακή Λύρα” και από τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό Ποντίων Αθηνών, αλλά και παραδοσιακούς χορούς από δύο άλλες αγαπημένες περιοχές της Ελλάδας μας, την Κρήτη, από την Εστία Κρητών Χαϊδαρίου και τη Θεσσαλία, από τον Εκπολιτιστικό και Λαογραφικό Σύλλογο Χαϊδαρίου “Η Θεσσαλική Γη”. Και σε αυτή την προσπάθειά μας, όπως και σε όλες τις εκδηλώσεις που διοργανώσαμε με απόλυτη επιτυχία τη χρονιά που πέρασε, είχαμε την αμέριστη συμπαράσταση του δημάρχου της πόλης μας κ. Μιχάλη Σελέκου και όλων των δημοτικών συμβούλων, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά. Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, η οικονομική στήριξη στο έργο του συλλόγου μας, από επαγγελματίες της πόλης μας και όχι μόνο, που βιώνουν και οι ίδιοι την κρίση καθημερινά, αλλά αντιστέκονται και προσπαθούν να επιβιώσουν με κάθε τρόπο, αποτελεί για μας όαση και σταγόνα δροσιάς στην απέραντη έρημο που δυστυχώς αναγκαζόμαστε να ζούμε. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς, ευχόμαστε κάθε καλό στους ίδιους και τις οικογένειές τους, προκοπή και δημιουργικότητα στις επιχειρήσεις τους και ελπίζουμε να στέκονται πάντα δίπλα μας, στηρίζοντας με το δικό τους τρόπο τον πολιτισμό και την παράδοση της πατρίδας μας…”

Στη συνέχεια ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος στο χαιρετισμό του εξήρε το σπουδαίο πολιτιστικό έργο του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου και τόνισε ιδιαίτερα την άψογη συνεργασία του συλλόγου με όλους τους πολιτιστικούς συλλόγους του Χαϊδαρίου, καθώς και με τα ποντιακά σωματεία της Αττικής, αναφερόμενος στην παρουσία και άλλων σωματείων σε κάθε συναπάντημα του συλλόγου.

Στο γλέντι που ακολούθησε και κράτησε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες συμμετείχαν οι καλλιτέχνες: Ηλίας Υφαντίδης, Μίλτος Κυριλλίδης, Χρήστος Ναβροζίδης, Γιώργος Κουλαξουζίδης, Γιώργος Κυριακίδης, Παντελής Νικολαΐδης, Παναγιώτης Κοπαλίδης, Κώστας Αθανασίου και Κώστας Φουλίδης.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι, πρόεδροι και εκπρόσωποι ποντιακών σωματείων, πολιτιστικών και άλλων φορέων της πόλης, φίλοι και μέλη του Συλλόγου Ποντίων Χαϊδαρίου.

Έφυγε από τη ζωή ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς Δαμιανός Ποιμενίδης

Έφυγε από τη ζωή ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς Δαμιανός Ποιμενίδης
Έφυγε από τη ζωή ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς Δαμιανός Ποιμενίδης

Το Σάββατο 22 Ιουλίου 2017, η οικογένεια της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας έχασε τον Πατέρα της, τον Παππού, τον Αδελφό, τον πιο πιστό της Στρατιώτη έως εσχάτης αναπνοής, τον σπουδαίο Άνθρωπο Δαμιανό Ποιμενίδη.

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών πλήρης έργων που τίμησαν την ιδιότητά του ως Προέδρου του ιστορικού συλλόγου του Πειραιά και ως Ανθρώπου με σημαντική προσφορά στην κοινωνία.

Η ποντιακή κοινότητα του Πειραιά και όχι μόνο, έγινε πολύ φτωχότερη καθώς έχασε έναν γνήσιο φορέα των παραδοσιακών αξιών του Αλησμόνητου Πόντου, έναν ακούραστο και ασυμβίβαστο αγωνιστή της διατήρησης των ηθών και των εθίμων των προγόνων μας, που ακόμη και από το κρεβάτι του πόνου είχε την αγωνία να επιβεβαιώσει ότι όσα με ευλάβεια μετέφερε από τους πρόσφυγες πρώτης γενιάς, θα φροντίσουμε με την ίδια ευλάβεια να τα μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά και τους νεολαίους μας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς - Κερατσινίου - Δραπετσώνας εκφράζει τα πιο ειλικρινή συλλυπητήριά του στους οικείους του και ανακοινώνει τα εξής:

- Η Εξόδιος Ακολουθία θα τελεστεί στον Ι. Ν. Θείας Αναλήψεως του Κυρίου Δραπετσώνας τη Δευτέρα 24 Ιουλίου και ώρα 9:30, και ο ενταφιασμός, κατά την επιθυμία του εκλιπόντος, θα γίνει στο νεκροταφείο της Βαρβάρας Αιδηψού. Θα υπάρχει πούλμαν για τη μετακίνηση των επιθυμούντων να συνοδεύσουν τον Δαμιανό Ποιμενίδη στην τελευταία του κατοικία.

- Επιθυμία του επίτιμου Προέδρου, αείμνηστου Δαμιανού Ποιμενίδη ήταν, αντί στεφάνου να προσφερθούν στη μνήμη του χρήματα στην Ένωση Ποντίων Πειραιώς-Κερατσινίου-Δραπετσώνας, που τόσο αγάπησε και ευεργέτησε.

Κυριακή 23 Ιουλίου 2017

Η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 - Να είμαστε ενωμένοι

Η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 - Να είμαστε ενωμένοι
Η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 - Να είμαστε ενωμένοι

Γράφει ο Νίκος Λυγερός

Το 2019 θα είναι η επέτειος της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου που θα συμπληρώσει συμβολικά τα 100 χρόνια. Αυτό το πλαίσιο μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο δράσης για την ενίσχυση της διεθνής αναγνώρισης κι όχι μόνο να παραμείνει στον επετειακό χαρακτήρα. Δηλαδή μιλούμε να ακολουθηθεί η στρατηγική της Αρμενίας για το 2015 και τα 100 χρόνια της γενοκτονίας των Αρμενίων. Υπάρχει όμως η προϋπόθεση της ενότητας, διότι προς το παρόν αυτό που βλέπουμε είναι απλώς την συνύπαρξη παρατάξεων και ομάδων που δεν έχουν απαραίτητα στόχο το θέμα της γενοκτονίας. Με άλλα λόγια, όλοι αυτοί οι παράγοντες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι το θέμα του 2019 είναι υπερκομματικό βέβαια, αλλά και υπερομαδικό. 

Σε πρακτικό επίπεδο πρέπει ο καθένας από τους μεγάλους φορείς να δει την αξία του 2019 και να προετοιμαστούμε από τώρα για τη σύσταση μιας Εθνικής Ελλάδας, που να αποτελείται από τα μεγάλα στελέχη της επιλογής του καθενός. Πρέπει, λοιπόν, να λειτουργήσουν συμπληρωματικά κι ας υπάρχουν διαφορές κι άλλοι τρόποι αντίληψης των πραγμάτων σε τοπικό ή ακόμα και σε υπερτοπικό επίπεδο, αφού το εθνικό πρέπει να είναι ενωμένο για να έχουμε συνομιλητές σε διεθνές επίπεδο που να βλέπουν μια συνοχή σκέψης. 

Σ’ αυτό το πλαίσιο πρέπει από τώρα να υπάρχουν κινήσεις συντονισμού. Σίγουρα θα χρειαστεί λίγο διπλωματία, αφού ο καθένας έχει τα δικά του συμφέροντα σε όλες αυτές τις υποθέσεις. Το σημαντικό, όμως, είναι η στρατηγική προσέγγιση. Διότι η Εθνική Ελλάδας για το Ποντιακό 2019 πρέπει να λειτουργεί ως στρατηγικό μείγμα. Δηλαδή να υπάρχουν ακόμα και πολλές στρατηγικές και για διάφορες αναγνωρίσεις της γενοκτονίας, αλλά να συγκλίνουν και να οδηγούν σ’ ένα μεγάλο στόχο μαζί, που είναι βέβαια η διεθνής αναγνώριση. 

Έτσι, αν θέλουμε πραγματικά να αξιοποιήσουμε το 2019 ως έτος ορόσημο για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου πρέπει από τώρα να γίνουν οι πρώτες στρατηγικές επαφές και ο γενικός συντονισμός. Δύο χρόνια δεν είναι πολλά για τέτοιου τύπου στόχους και δεν θα πρέπει να τα σπαταλήσουμε με ανούσια θέματα που αφορούν μόνο τους τοπικούς φορείς. Δεν είναι απαραίτητα κακό να υπάρχουν ομάδες, στο κάτω κάτω της γραφής σε δημοκρατία ζούμε και πρέπει να δεχόμαστε τις διαφορές, αλλά όταν πρόκειται για τα 100 χρόνια της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου είναι πιο αποτελεσματικό να είμαστε ενωμένοι.

Πηγή: Lygeros

Με Ποντιακό γλέντι ξεκίνησε το διήμερο εκδηλώσεων των Ποντίων Αλεξάνδρειας

Με Ποντιακό γλέντι ξεκίνησε το διήμερο εκδηλώσεων των Ποντίων Αλεξάνδρειας
Με Ποντιακό γλέντι ξεκίνησε το διήμερο εκδηλώσεων των Ποντίων Αλεξάνδρειας

του Βασίλη Σιμόπουλου

Στο προαύλιο του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας φιλοξενήθηκε η πρώτη βραδιά των διήμερων εκδηλώσεων του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας.

Και αυτή περιλάμβανε ένα αμιγώς ποντιακό γλέντι με εξαιρετικούς καλλιτέχνες, παραδοσιακά χορευτικά και χορό από όλο τον κόσμο.

Στο πλούσιο μουσικοχορευτικό πρόγραμμα πρωταγωνίστησαν: Στο τραγούδι ο σπουδαίος καλλιτέχνης Κώστας Θεοδοσιάδης μαζί με τον δικό μας ταλαντούχο Παντελή Πετρίδη. Στη λύρα ο μοναδικός Στέφανος Σισμανίδης, στο νταούλι οι Γιάννης Πολυχρονίδης με τον Ηλία Αποστολίδη και στο αρμόνιο ο Ηλίας Ρακόπουλος, ήταν όλοι εκπληκτικοί!


Προσκεκλημένος του ντόπιου Συλλόγου ήταν ο Σύλλογος Ποντίων Ριζού Πέλλας, με το υπέροχο χορευτικό του τμήμα και επικεφαλής την Πρόεδρό του, κα Έφη Παπαδοπούλου.

Μεταξύ του κόσμου δεν έλειψαν και οι παρουσίες εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, με τον αντιδήμαρχο κ. Χαράλαμπο Βουλγαράκη και τον αντιπρόεδρο του ΟΠΑΚΟΜ κ. Στέφανο Γκιουρτζή να δίνουν το παρόν. Όπως επίσης και εκπρόσωποι γειτονικών ποντιακών συλλόγων όπως αυτοί των  Κομνηνών Πλατέος, του Συλλόγου Ποντίων Μελίκης και Σταυρού.


Το «κλου» της βραδιάς ήταν αναμφισβήτητα η τούρτα-έκπληξη για τον χοροδιδάσκαλο του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας κ. Βαγγέλη Λάχανη, για τα αποψινά του γενέθλια!

Το διήμερο κορυφώθηκε το Σάββατο, με τη μεγάλη συναυλία του κορυφαίου Βασίλη Παπακωνσταντίνου, στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Αλεξάνδρειας.

Πηγή: Έμβολος

Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάστηκε στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης

Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάστηκε στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης
Το «Ποντιακό Παραμύθι» παρουσιάστηκε στην πολιτιστική εβδομάδα της Λευκόβρυσης Κοζάνης

Τα Ποντιακά Σωματεία του Δήμου Κοζάνης, στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την Πολιτιστική εβδομάδα στη Λευκόβρυση Κοζάνης, παρουσίασαν το αφηγηματικό δρώμενο «Ποντιακό Παραμύθι», την Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017 στην κεντρική πλατεία της Λευκόβρυσης με ελεύθερη είσοδο.

Ένα ταξίδι στη μνήμη μέσα από την πλούσια Ποντιακή διάλεκτο που αποτελεί κιβωτό λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας.

Αφηγητές - Παραμύθια
1. Τσιμπλίδης Γιάννης - Χριστού 1941 τη χρονίας
2. Καπαγιαννίδης Γιώργος - Άρκον, λύκον κι αλεπόν
3. Ηλιάδου θεοδώρα – Πάντα σκοτία
4. Σιόλα Φωτεινή – Η Σορσόταινα
5. Σαλτσίδου Ελένη - Ρετζιπάρτσ, άρκον κι αλεπόν
6. Χατζηκώστας Τάκης – Το λεοντάρ
7. Γεωργιάδης Γιώργος – Ο Αστρίτσον και ο Ζαβολίτσον
8. Αθανασιάδου Σόφη - Ο οκνέας
9. Ευταλτσίδου Νανά – Ο Καλτίσς και ο Κοσές
10. Τσανακτσίδου Κατερίνα – Ατό που ο Θεόν γράφτ’
11. Κατσόγιαννου – Τριανταφύλλου Έφη - Ο γέρον και η γραία
12. Μαυροματίδου Στέλλα - Η γαρή και το θερίον

Συντονίστρια αφηγηματικού δρώμενου επί σκηνής:
- Ελένη Χαλκίδου

Υπεύθυνοι εκδήλωσης:
- Γεωργιάδης Γιώργος
- Κατσόγιαννου – Τριανταφύλλου Έφη
- Κωνσταντινίδης Γιάννης

Συντονιστής Αφηγηματικού δρωμένου: Χατζηθεοδωρίδης Θεόδωρος
Τραγούδι: Χατζηθεοδωρίδης Παναγιώτης
Λύρα: Χατζηθεοδωρίδης Βασίλης
Γραφιστικά: Ηλίας Ελευθεριάδης

Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου

Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου
Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου

Σε εορταστική ατμόσφαιρα ολοκληρώθηκε το 3ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Αλοννήσου που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αλοννήσου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας, το Δήμο Αλοννήσου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, μεταξύ 8 και 10 Ιουλίου 2017, στο διαμάντι των Σποράδων στην Αλόννησο.

Με 756 συμμετοχές και 25 χορευτικά συγκροτήματα από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, το φεστιβάλ άνοιξε εντυπωσιακά στις 8 Ιουλίου με την εμφάνιση όλων των συμμετεχόντων να τηρούν ευλαβικά την τελετουργία. Κάθε χορευτικό συγκρότημα, ντυμένο με παραδοσιακές φορεσιές από το τόπο προέλευσης, έκανε είσοδο στο Πατητήρι, το κατάφυτο λιμάνι της Αλοννήσου, με καραβάκι.

Τρεις Ποντιακοί Σύλλογοι αναστάτωσαν το νησί της Αλονήσσου

Υπό τους ήχους των υπέροχων παραδοσιακών μελωδιών, τα συγκροτήματα κινούνταν χορευτικά σε, συγκεκριμένο το καθένα, οριοθετημένο κύκλο στο λιμάνι μέχρι που οι 25 κύκλοι γέμισαν. Κι αφού όλα τα συγκροτήματα γίνανε ένα, ξεκίνησε το φεστιβάλ με τους χορούς να κρατάνε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Από την μεγάλη αυτή γιορτή πολιτισμού σε ένα από τα πιο όμορφα νησιά του Αιγαίου, δεν θα μπορούσε να λείψουν χοροί του Πόντου με τους Συλλόγους Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων, την Αδελφότητα Ποντίων και Μικρασιατών Ηπείρου και τον Ποντιακό Σύλλογο Κατερίνης «Παναγία Σουμελά» να δίνουν το παρών παρουσιάζοντας την μουσικοχορευτική παράδοση του Πόντου.