Κυριακή 13 Αυγούστου 2017

Η Ιστορία της θαυματουργού εικόνας Παναγίας Σουμελά, από τον π. Σεραφείμ (Βίντεο)

Η Ιστορία της θαυματουργού εικόνας Παναγίας Σουμελά, από τον π. Σεραφείμ
Η Ιστορία της θαυματουργού εικόνας Παναγίας Σουμελά, από τον π. Σεραφείμ
  

Ποντιακή βραδιά στον Πολύμυλο Κοζάνης

Ποντιακή βραδιά στον Πολύμυλο Κοζάνης
Ποντιακή βραδιά στον Πολύμυλο Κοζάνης

Ο Μορφωτικός Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Πολυμύλου Κοζάνης διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο καλοκαιρινό του χορό που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 13 Αυγούστου 2017 στις 9:30 μ.μ.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Ματθαίος Τσαχουρίδης, λύρα - τραγούδι,
- Παναγιώτης Θεοδωρίδης, τραγούδι,
- Στάθης Αλεξανδρίδης, λύρα - τραγούδι,
- Νίκος Κοτταρίδης, λύρα,
- Σωτήρης Θεοδωρίδης, αγγείο,
- Σάκης Σωτηριάδης, πλήκτρα,
- Γιώργος Κορτσινίδης, κρουστά.

Είσοδος 5 Ευρώ.

Με τον Κώστα Βουτσά η Ποντιακή επιθεώρηση στην Οινόη (Φωτο - Video)

Με τον Κώστα Βουτσά η Ποντιακή επιθεώρηση στην Οινόη
Με τον Κώστα Βουτσά η Ποντιακή επιθεώρηση στην Οινόη

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος "Χρύσανθος" Οινόης Κοζάνης διοργάνωσε διήμερες εκδηλώσεις το Σάββατο 5 και την Δευτέρα 7 Αυγούστου 2017 στο προαύλιο του πρώην Δημοτικού σχολείου Οινόης.


Το Σάββατο πραγματοποιήθηκε μία μεγάλη Ποντιακή βραδιά με τους Θεόφιλο Πουταχίδη και την Πέλα Νικολαΐδου ενώ οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την Ποντιακή επιθεώρηση «Ζωή και κότα με χαβίτς και με κορκότα» ολοκληρώθηκαν το βράδυ της Δευτέρας 7 Αυγούστου 2017.



Πηγή Φωτο & Video: Kozani TV

Συναυλία με θέμα: "Μουσική Αύρα Αλησμόνητων Πατρίδων"

Συναυλία με θέμα: "Μουσική Αύρα Αλησμόνητων Πατρίδων"
Συναυλία με θέμα: "Μουσική Αύρα Αλησμόνητων Πατρίδων"

Το Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα "Παναγία Σουμελά" πραγματοποιεί ενόψει της 1605ης εορτής της Παναγίας Σουμελά στα υψώματα του Βερμίου, την Κυριακή 13 Αυγούστου 2017 στις 8:30 μ.μ., συναυλία με τον Γιώργο Πουλαντζακλή με θέμα: "Μουσική Αύρα Αλησμόνητων Πατρίδων".

Διήμερες Ποντιακές εκδηλώσεις «Λαχανιώτικα 2017»

Διήμερες Ποντιακές εκδηλώσεις «Λαχανιώτικα 2017»

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λαχανά διοργανώνει τις ετήσιες διήμερες εκδηλώσεις του με τίτλο «Λαχανιώτικα 2017» την Κυριακή 13 και τη Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017, στις 9:30 μ.μ., στον χώρο του Πολιτιστικού Συλλόγου.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Κυριακή 13 Αυγούστου 2017

Ποντιακή βραδιά με τους:
- Μπάμπη Ιωακειμίδη, τραγούδι,
- Γαβρίλο Σιδηρόπουλο, τραγούδι,
- Κώστα Τυρεκίδη, λύρα,
- Νίκο Κουρουκλίδη, κλαρίνο,
- Αβραάμ Ιντζεβίδη, λαϊκό πρόγραμμα.

Είσοδος ελεύθερη

Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017

Ποντιακή βραδιά με τους:
- Κυριάκο Τριανταφυλλίδη, τραγούδι,
- Πόλυ Εφραιμίδη, τραγούδι,
- Δημήτρη Παπαδόπουλο, λύρα - αγγείο,
- Φίλιππο Κεσαπίδη, λύρα,
- Νίκο Κουρουκλίδη, κλαρίνο,
- Αβραάμ Ιντζεβίδη, λαϊκό πρόγραμμα.

Είσοδος 5 Ευρώ.

Οι Όσιοι Βαρνάβας και Σωφρόνιος, κτίτορες της Μονής Σουμελά

Οι Όσιοι Βαρνάβας και Σωφρόνιος, κτίτορες της Μονής Σουμελά
Οι Όσιοι Βαρνάβας και Σωφρόνιος, κτίτορες της Μονής Σουμελά

Οι κατά κόσμον συγγενείς (θείος και ανηψιός) Βασίλειος και Σωτήριχος γεννήθηκαν στην Αθήνα τον 10ο αιώνα. Όταν εκάρησαν μοναχοί και χειροτονήθηκαν ιερείς, έλαβαν τα ονόματα Βαρνάβας και Σωφρόνιος. Κατόπιν θεοσημίας ξεκίνησαν μεγάλο ταξίδι για τον Πόντο, προς ανεύρεση της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας της λεγομένης Σουμελά και της ανοικοδομήσεως μονής. Κατά την ιεραποδημία τους αναφέρεται ότι προσκύνησαν τα τίμια λείψανα τών αγίων Λουκά εν Στειρίω, Βαρβάρου, Αχιλείου Λαρίσης και Δημητρίου Μυροβλύτου. Συναντήθηκαν με επισκόπους και ασκητές και κατέληξαν στο Άγιον Όρος, όπου προσκύνησαν στη Μεγίστη Λαύρα του οσίου Αθανασίου του Αθωνίτου και επισκέφθηκαν τή μονή Βατοπαιδίου.

Στη μονή Βατοπαιδίου τους υποδέχθηκε ο μοναχός Λάζαρος, ο όποιος είχε πληροφορηθεί από τη Θεοτόκο περί αυτών. Ο ηγούμενος της μονής τους δέχθηκε φιλόφρονα και θέλησε, όταν πληροφορήθηκε την αγιότητά τους, να τους κρατήσει κοντά του προς ωφέλεια της αδελφότητος. Συνέταξε μάλιστα εξ αφορμής της επισκέψεως τών δύο αυτών αγίων ανδρών κατήχηση προς την αδελφότητα του παροτρύνοντας τους· «το φιλόξενους είναι, το ευπροσηγόρους πρός τους ξένους, των μήτινα των ευτελών μοναχών καταφρονείν, αλλά ασπάζεσθαι ευπροσηγόρως και άγιους τούτους νομίζειν, αποδέχεσθαί τε και ευπροθύμως φιλοξενείν, μη επαίρεσθαι δε εν τη κτίσει τών αρετών, αλλ΄ ευτελείς νομίζειν εαυτούς παρά πάσαν ανθρωπίνην φύσιν».

Μετά μία εβδομάδα ο μοναχός Λάζαρος είπε στον ηγούμενο του ότι πρέπει να αφήσει τους οσίους να αναχωρήσουν πρός επίτευξη τού σκοπού τους, εκεί όπου τους προσκαλούσε ή Θεοτόκος στον μακρυνό Πόντο, πού επέλεξε πρός κατοίκηση της. Ο ηγούμενος μέ λύπη κατευόδωσε τους δύο οσίους, υποτασόμενος στό θέλημά της Θεοτόκου και όχι στό δικό του θέλημα. Νέο μάλιστα σημείο επιβεβαίωνε την ιερότητα τού σκοπού τών οσίων Βαρνάβα και Σωφρονίου. Κατερχόμενοι στον αρσανά της μονής πρός αποχαιρετισμό συναντούν ναύτες να αναζητούν τους οσίους ονομαστικά. Πλέοντες στό πέλαγος πρός Κύπρο παρουσιάσθηκε ή Θεοτόκος, στον κυβερνήτη τού πλοίου και τού μήνυσε να πορευθεί εκεί όπου θά παραλάμβανε τους Αθηναίους οσίους, για να τους μεταφέρει στή Μαρώνεια. Δοξάζοντες τον Θεό και την Υπεραγία Θεοτόκο για τα θαυμάσιά της ο ηγούμενος και ή συνοδεία του κατευόδωσαν τους οσίους και τους απέλυσαν εν ειρήνη.

Από τή Μαρώνεια οδηγήθηκαν στό μοναχοστόλιστο Παπίκιο όρος, θαυματουργούντες και μέσω θαυμαστών γεγονότων διερχόμενοι πόλεις και μοναστικά κέντρα κατέληξαν στό σπήλαιο τού όρους Μελά, όπου βρήκαν την εικόνα της Οδηγήτριας Αθηνιώτισσας Θεοτόκου κι άρχισαν την ανοικοδόμηση της μονής, αφού πριν θαυματουργικά και διά προσευχής εξήλθε το απαραίτητο νερό. Με νηστείες, προσευχές, αγρυπνίες και ασκήσεις τελείωσαν τον ένθεο βίο τους οι όσιοι. Αναπαύθηκαν εν Κυρίω και οι δύο την δια ημέρα, στις 18 Αυγούστου, που καθιερώθηκε και ως ημερομηνία της μνήμης τους. Ο όσιος Βαρνάβας προ της μακαρίας τελευτής του άφησε στους συγκεντρωθέντες μοναχούς πνευματική διαθήκη, όπου μεταξύ άλλων θερμά τους παρότρυνε:

«Ζηλούντας τα τών μακαρίων πατέρων ημών κατορθώματα, εν η εκλήθημεν ερήμην, εν ταύτη και μένειν εις τέλος, γρηγορούντας και προσευχομένους, ίνα μη εισέλθωμεν εις πειρασμόν. Πλουτείν τον της μακαρίας ταπεινοφροσύνης και απροσπαθούς ακτημοσύνης αναφαίρετον και τιμιώτατον πλούτον, αρκουμένους αίς έχομεν διατροφαίς και σκεπάσμασι, κατά τον Απόστολο. Τον εστάναι δοκούντα, μη υφηλοφρονείν επί πλούτω κατορθωμάτων, ή εαυτώ ταύτα επιγράφοντα, ή τους μη κατορθούντας φαρισαϊκώς κρίνοντα, ίνα μη χαλεπόν υποστάς το ναυάγιον πέση αλλ΄ ει τω φίλον το κρίνειν, εαυτόν μάλλον αδιαλείπτως ανακρίνειν, ει τών μεν όπισθεν επιλανθάνεται, τοις δε έμπροσθεν επεκτείνεται».

Επιτακτική ανάγκη η Ενότητα του Ποντιακού χώρου

Επιτακτική ανάγκη η Ενότητα του Ποντιακού χώρου
Επιτακτική ανάγκη η Ενότητα του Ποντιακού χώρου

Τη δική της θέση ξεκαθαρίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων ενόψει των όσων προηγήθηκαν τον τελευταίο καιρό στον Ποντιακό χώρο, κυρίως με το φερόμενο και ως "8ο Παγκόσμιο Συνέδριο Ποντιακού Ελληνισμού.

Στην ανακοίνωση της τονίζει σχετικά:

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, σεβόμενη την Ιστορία του αρχαιότερου Δευτεροβάθμιου Οργάνου των Ποντίων στην Ελλάδα, είναι υποχρεωμένη να τοποθετηθεί δημοσίως, με αφορμή τα όσα έχουν διαδραματιστεί εδώ και χρόνια και διαδραματίζονται τις τελευταίες ημέρες και αφορούν στον ποντιακό χώρο.

Την ώρα που η βάση του Ποντιακού Ελληνισμού, οι απανταχού Πόντιοι και τα πρωτοβάθμια ποντιακά σωματεία, περιμένουν να ευοδωθούν οι σοβαρές προσπάθειες για την ουσιαστική και ειλικρινή ενότητα του οργανωμένου ποντιακού χώρου, συγκεκριμένα πρόσωπα και συμφέροντα επιχειρούν να αποπροσανατολίσουν, προβάλλοντας άλλα, δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα.

Ως Π.Ο.Π.Σ., επαναλαμβάνουμε την επίσημη θέση των σωματείων-μελών μας και επαναβεβαιώνουμε την αταλάντευτη βούλησή μας να συμπορευτούμε με κάθε υγιή πρωτοβουλία, που αποσκοπεί στην ενότητα, χωρίς ιταμούς όρους, χωρίς εξ ορισμού αποκλεισμούς, χωρίς δεύτερες σκέψεις.

Καλούμε όσους έχουν μάθει να μετρούν τα ποντιακά σωματεία και τα μέλη τους ως αριθμούς που μετουσιώνονται σε εκλογική επιρροή κάθε είδους, να συναισθανθούν την κρισιμότητα των στιγμών και να σεβαστούν την ανόθευτη επιθυμία του απλού κόσμου για την πραγματική ενότητα.

Καλούμε όσους αντιλαμβάνονται ότι ο κύκλος της όποιας προσφοράς τους κλείνει, να πάψουν να εφευρίσκουν -δήθεν- υπεύθυνες θέσεις εκπροσώπησης του χώρου και να σεβαστούν τις συνθέσεις και τις αποφάσεις των θεσμικών Οργάνων του Ποντιακού Ελληνισμού.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχει σε προσχηματικού χαρακτήρα διαδικασίες, που μόνο στόχο έχουν την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων και καλεί κάθε Πόντιο και Πόντια να απομονώσουν πρόσωπα και λογικές, που όχι απλώς δεν εξυπηρετούν, αλλά αντιστρατεύονται τον στρατηγικό στόχο της ενότητας του οργανωμένου ποντιακού χώρου.

Η πλέον πρόδηλη λύση είναι η ενότητα, σε τριτοβάθμιο επίπεδο και παγκόσμια κλίμακα. Για τον σκοπό αυτό, επαναλαμβάνουμε την πρότασή μας για την πραγματοποίηση ενός οργανωτικού-ιδρυτικού συνεδρίου, στην Θεσσαλονίκη και μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, με σκοπό την θέσπιση του ενιαίου, τριτοβάθμιου φορέα των Ποντίων όπου γης.

Περιμένουμε τις απαντήσεις όλων των αρμόδιων φορέων του οργανωμένου ποντιακού χώρου, ελπίζοντας ότι όλοι θα αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων και με την βεβαιότητα ότι ο απλός κόσμος κρίνει, συγκρίνει και στηρίζει αυτήν την πρωτοβουλία.

Σάββατο 12 Αυγούστου 2017

Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά

Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά
Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά

Η ανιστόρηση του ιστορικού προσκυνήματος της «Παναγίας Σουμελά» άρχισε το 1951, χρονιά που ενθρονίστηκε η ιστορική και σεπτή εικόνα στη νέα Της βίγλα. Την ιδέα της ανιστόρησης είχε ο αείμνηστος Φίλων Κτενίδης. Την εικόνα την είχε κομίσει από το Μοναστήρι του όρους Μελά του Πόντου ο αείμνηστος Αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος Σουμελιώτης το 1931.

Τα σεπτά κειμήλια

Στο Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της «Παναγίας Σουμελά» φυλάσσονται ο βαρύτιμος και ευμεγέθης Σταυρός, που φέρει Τίμιο ξύλο, δωρεά του Αυτοκράτορα Εμμανουήλ Γ΄(1390-1417) του Μεγαλοκομνηνού προς την παλαίφατη Πατριαρχική Μονή της Παναγίας Σουμελά του Πόντου και το χειρόγραφο Ευαγγέλιο, του Οσίου Χριστοφόρου, Ηγουμένου της Μονής της Παναγίας Σουμελά  του Πόντου (644) τα οποία είχε φέρει ο Αμβρόσιος Σουμελιώτης επίσης το 1931, καθώς και τον ενεπίγραφο χρυσοκέντητο Επιτάφιο της Μονής Σουμελά που παραχωρήθηκε στη Μονή από Μουσείο Μπενάκη το 1997. Στο σκευοφυλάκιο της Μόνης φυλάσσονται και άλλα κειμήλια όπου μπορούν οι ευσεβείς προσκυνητές να τα επισκέπτονται.

Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά

Από το 1952 και κατόπιν, χρόνο με το χρόνο, οι προσκυνητές της «Παναγίας Σουμελά» στο νέο της θρόνο στο Βέρμιο πλήθαιναν διαρκώς, για να φτάσουν τα τελευταία χρόνια σε  εκατοντάδες χιλιάδες ,ταυτόχρονα  δε η συμπαράσταση επωνύμων και ανωνύμων ήταν και είναι συγκινητική. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η παρουσία των νέων γενιών που αγκαλιάζουν τις εκδηλώσεις με θρησκευτική κατάνυξη, αλλά και με έντονη διάθεση να συμμετέχουν και να παρακολουθήσουν τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, ώστε να έρθουν σε στενότερη επαφή με τις παραδόσεις του Ποντιακού ελληνισμού.
 
Το έργο του Σωματείου και του Ιερού Προσκυνήματος

Ο Φίλων Κτενίδης, που ήταν ως το θάνατό του το 1963, Πρόεδρος του Σωματείου «Παναγίας Σουμελά», παρέδωσε στους τότε συνεργάτες του τον μικρό ναό, τον ξενώνα «Κομνηνών Μέλαθρον», πέντε κελιά, γραφεία, αποθήκες, τον ξενώνα των Σανταίων, την έναρξη ανέγερσης του εστιατορίου και αρκετές δενδροφυτεύσεις.

Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά

Τη σφραγίδα του στην εκτέλεση μεγάλων έργων στη Μονή της Σουμελά έβαλε η προεδρία του αειμνήστου Παναγιώτη Τανιμανίδη, από το 1964 έως το 1995. Ανάμεσα στα έργα που έγιναν σε αυτό το χρονικό διάστημα περιλαμβάνονται:

Ο Νέος μεγάλος Ιερός ναός της Παναγία Σουμελά, διαπλατύνσεις και ασφαλτοστρώσεις δρόμων στο Ιερό συγκρότημα και την Κοινότητα Καστανιάς , που παραχώρησε έκταση 500 στρεμμάτων στη Μονή, ηλεκτροδοτήσεις, ενίσχυση του υδρευτικού δικτύου από νέα πηγή και με τρεις καινούργιες δεξαμενές, δενδροφύτευση χιλιάδων καλλωπιστικών δένδρων, ανέγερση οκτώ ξενώνων με 500 κρεβάτια και πολλά ακόμη έργα στο εστιατόριο, στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων κλπ.

Ιδιαίτερα θα πρέπει να αναφερθούν η ανέγερση του μεγάλου ναού, με αγιογραφίες, ψηφιδογραφίες, μολυβδοσκεπή, ιερά σκεύη και άμφια. Στη Θεσσαλονίκη δημιουργήθηκε πνευματικό κέντρο, ενώ πνευματικό κέντρο λειτουργεί και στη Μονή στο Βέρμιο. Ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν αξιόλογη βιβλιοθήκη και μουσειακή συλλογή.

Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά

Ο αείμνηστος Παναγιώτης Τανιμανίδης τονίζει σε σχετικό σημείωμά του:

«Πάνω εδώ στο Βέρμιο, γύρω από τις δύο εκκλησίες και τα τρία πολύτιμα κειμήλια που μας επιστράφηκαν ο πολύτιμος σταυρός με τίμιο ξύλο, το χειρόγραφο Ευαγγέλιο και τον ενεπίγραφο χρυσοκέντητο Επιτάφιο της Μονής Σουμελά, η νοσταλγία των Ποντίων εναποθέτει κάθε χρόνο, μαζί με τη σεπτή εικόνα της Σουμελιώτισσας Παναγίας, τη βαθιά προγονική ευσέβεια και την εμμονή του στα πατροπαράδοτα εθνικά, θρησκευτικά και κοινωνικά ήθη και έθιμα.

Εδώ πάνω, σ΄ ένα υψίπεδο του Βερμίου, ξαναστήθηκε ο Πόντος, με τις αναμνήσεις και τις άσβεστες μνήμες, που κρατούν το γένος πεισματικά δεμένο με τις ρίζες του και διαιωνίζουν την ύπαρξή του.

Ο νέος κόσμος, πάνω στο Προσκύνημα της «Παναγίας Σουμελά», συναντά τον παλιό κόσμο, τον εαυτό του, πάντα αναγεννημένος και με ενισχυμένη την ιστορική του μνήμη και την ορθόδοξη πίστη του».

Η ανιστόρηση του Ιστορικού προσκυνήματος στην Παναγία Σουμελά

Το Σωματείο και το Ιερό Προσκύνημα «Παναγίας Σουμελά» βραβεύουν κάθε χρόνο μαθητές και φοιτητές, συμπαραστέκονται επί σειρά ετών σε ανήμπορους, ορφανά, πλημμυροπαθείς, σεισμόπληκτους, σε αδελφά σωματεία, καθώς και σε ομογενείς από την πρώην Σοβιετική Ένωση.

Δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη, η «Παναγίας Σουμελά» οργανώνει κατά τη διάρκεια του έτους διαλέξεις και εξορμήσεις, τη σημαντικότερη εκδήλωση ποντιακής νεολαίας τα «Συναπαντήματα», την καθιερωμένη «Γιορτή Γραμμάτων» προς τιμή των Τριών Ιεραρχών, εκδίδει το περιοδικό «Ποντιακή Εστία», έχει εκδώσει επίσης 22 βιβλία αξιόλογου περιεχομένου τον Παρακλητικό κανόνα, το επιστημονικό έργο «Τα Ιερά Κειμήλια του Γένους των Ποντίων», ποικίλα αναμνηστικά δελτάρια και εικόνες - αντίγραφα της εικόνας της «Παναγίας Σουμελά».

Στην αγκαλιά της Παναγίας των Ποντίων ο Λ. Ιασωνίδης

Στην αγκαλιά της Παναγίας των Ποντίων ο Λ. Ιασωνίδης
Στην αγκαλιά της Παναγίας των Ποντίων ο Λ. Ιασωνίδης

της Δέσποινας Αμαραντίδου

Την προτομή του Πόντιου πολιτικού, ευπατρίδη, Λεωνίδα Ιασωνίδη, ο οποίος ανέδειξε την παράδοση και τον πολιτισμό των ποντίων και συνέβαλε αποφασιστικά στην αποκατάσταση των ποντίων προσφύγων πρόκειται να φιλοτεχνήσει το ίδρυμα Παναγία Σουμελά στο χώρο της ομώνυμης Μονής. Στον ίδιο χώρο, στην μικρή εκκλησία της Παναγίας Σουμελά, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ιδρύματος Παναγιώτη Τανιμανίδη, έχουν μεταφερθεί από το νεκροταφείο της Ευαγγελίστριας Θεσσαλονίκης, τα οστά του Λεωνίδα Ιασωνίδη, όπου παραμονή του Δεκαπενταύγουστου θα τελεστεί τρισάγιο στην μνήμη του αείμνηστου πολιτικού ποντιακής καταγωγής.

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παναγίας Σουμελά, οι εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν την Κυριακή 13 Αυγούστου 2017, όπου στα υψώματα του Βερμίου, θα δοθεί συναυλία με τον τίτλο «Μουσική αύρα αλησμόνητων πατρίδων με τον Γιώργο Πουλαντζακλή και την 15μελή Ορχήστρα του. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.

Την Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017, παραμονή της εορτής, στις 7 το πρωί θα τελεστεί Όρθρος και θεία λειτουργία. Στις 4 το απόγευμα στους επισκέπτες θα προσφερθεί πατροπαράδοτη νηστίσιμη σούπας. Θα ακολουθήσει στις 6 το απόγευμα Μέγας Εσπερινός, μετ΄ Aρχιερατικής συγχοροστασίας, στις 8 το βράδυ η    Λιτάνευση της Αγίας Εικόνας και στις 9 θα ξεκινήσουν οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Την Τρίτη 15 Αυγούστου 2017, στις 7 το πρωί θα τελεστεί Όρθρος και Πανηγυρικό Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Βεροίας-Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος. Στις 10:30 θα πραγματοποιηθεί η Λιτάνευση της Αγίας Εικόνας και η κατάθεση στεφάνων στη προτομή του Αλέξανδρου Υψηλάντη.

Θα ακολουθήσει στις 11.15 η συνάντηση εκπροσώπων αρχών με εκπροσώπους Ποντιακών σωματείων και αμέσως μετά δεξίωση. Οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν στις 12.30 μετά το μεσημέρι.

Πηγή: ΕΡΤ

Κρητικοποντιακή συνάντηση κορυφής στην 82η ΔΕΘ!

Κρητικοποντιακή συνάντηση κορυφής στην 82η ΔΕΘ!
Κρητικοποντιακή συνάντηση κορυφής στην 82η ΔΕΘ!

Πλούσιο θα είναι και φέτος το συναυλιακό πρόγραμμα στο πλαίσιο της 82ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 9 έως τις 17 Σεπτεμβρίου.

Η Κρήτη συναντά τον Πόντο

Σε μία μοναδική βραδιά με παραδοσιακούς χορούς και λύρα η Κρήτη θα συναντήσει τον Πόντο την Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου. Κρητικές λύρες θα σμίξουν με ποντιακούς χορούς και ποντιακές λύρες με κρητικούς χορούς.

Την βραδιά θα «ντύσουν» μουσικά τα αδέρφια Τσαχουρίδη, τα αδέρφια Στρατάκη και ο Βασίλης Σκουλάς.

Χρήστος Πεχλιβανίδης (Γεν. Γραμματέας ΟΣΕΠΕ) - "Όλα στο φως για το Συνέδριο παρωδία"

Χρήστος Πεχλιβανίδης (Γεν. Γραμματέας ΟΣΕΠΕ) - "Όλα στο φως για το Συνέδριο παρωδία"
Χρήστος Πεχλιβανίδης (Γεν. Γραμματέας ΟΣΕΠΕ) - "Όλα στο φως για το Συνέδριο παρωδία"

Οι καταγγελίες του προέδρου του Dortmund Γρήγορη Τσαβδαρίδη ο οποίος επί πολλά έτη υπηρετεί τόσο τον σύλλογο όσο και την Ομοσπονδία μας, προκαλούν τεράστια ερωτηματικά για την νομιμότητα ενός δήθεν παγκόσμιου Συνεδρίου το οποίο ήδη έχουμε δηλώσει ότι δεν αναγνωρίζουμε με τα γεγονότα να μας δικαιώνουν πλέον οριστικά.

Εγείρονται ζητήματα προστασίας της δημόσιας ζωής,της εκπροσώπησης των Ποντίων σε κρατικά όργανα από καινοφανείς παραστάσεις ολοκλήρωσης "απαρτίας" στο Συνέδριο της ΔΙΣΥΠΕ.

Για να προστατευθεί το Δημόσιο συμφέρον είναι επιταγή άνευ καμιάς καθυστέρησης να δοθούν άμεσα όλα τα στοιχεία των συλλόγων και των συνέδρων που βρέθηκαν ή δεν βρέθηκαν αυτοπροσώπως και νομίμως στη διαδικασία αυτή

Η δήλωση του προέδρου της Συνέλευσης ότι αυτά είναι "Προσωπικά δεδομένα χρήζοντα προστασίας" προκαλούν αισθήματα θεσμικού τρόμου για όσα ενδεχομένως συνέβησαν και για τα οποία η Ομοσπονδία μας θα ζητήσει πλήρη έλεγχο με την συνδρομή κάθε φορέα άσκησης νομικής αρωγής επί κάθε δικαιοδοτικού πλαισίου.

Δικαιούμαστε να το πράξουμε από την στιγμή που ανακοινώθηκαν "δέκα εκπρόσωποι από Ευρώπη".

Ούτε λοιπόν την σύνθεση του συνεδρίου γνωρίζουμε ούτε τον τρόπο διαμόρφωσης νόμιμης απαρτίας ούτε αν οι εκπρόσωποι από Ευρώπη κόντρα στην απόφαση μας είχαν νόμιμη εξουσιοδότηση καθώς τόσο οι ίδιοι όσο και η Γραμματεία της ΔΙΣΥΠΕ αρνούνται κατηγορηματικά να αποκαλύψουν τα μεγάλα εθνικά κρατικά μυστικά:

Την διαπίστευση τους!

Κρατικά μυστικά είναι τα στοιχεία των συλλόγων; Οι εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποι; Χρήζουν Εθνικής προστασίας;

Τι άραγε συμβαίνει στα ενδότερα της ΔΙΣΥΠΕ?

Θα το μάθουμε, να είναι όλοι ανήσυχοι.

Χρήστος Πεχλιβανίδης
Γεν. Γραμματέας ΟΣΕΠΕ

FAZ: Έλληνες του Πόντου, «ο ξεχασμένος λαός»

FAZ: Έλληνες του Πόντου, «ο ξεχασμένος λαός»
FAZ: Έλληνες του Πόντου, «ο ξεχασμένος λαός»

Στα δεινά που υπέστη ο Ποντιακός ελληνισμός στην Τουρκία αναφέρεται σε εκτενές της δημοσίευμα η γερμανική εφημερίδα

Εκτενές αφιέρωμα στα δεινά που βίωσε ο ποντιακός ελληνισμός στην Τουρκία δημοσιεύει η Frankfurter Allgemeine Zeitung στο πολιτιστικό της ένθετο. Ο γερμανός δημοσιογράφος της εφημερίδας της Φρανκφούρτης ταξίδεψε ο ίδιος στη Μαύρη Θάλασσα, στην αλλοτινή πατρίδα της γιαγιάς του και διηγείται την ιστορία της φυγής της τον Αύγουστο του 1917 από την πόλη Ορντού (σ.σ. παλιά ελληνική ονομασία Κοτύωρα).

Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, «ο εκτοπισμός των Ελλήνων του Πόντου από την Τουρκία είναι ένα ελάχιστα γνωστό κεφάλαιο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου». Ο αρθρογράφος περιγράφει τα γεγονότα του Αυγούστου του 1917, όταν δεκάδες ρωσικά πολεμικά πλοία και Ρώσοι στρατιώτες άρχισαν να πολιορκούν την πόλη. Όπως επισημαίνει ο δημοσιογράφος, «γινόταν πόλεμος, η Ρωσία πίεζε την Οθωμανική Αυτοκρατορία στη βορειοανατολική της πλευρά. Θεωρούσε εαυτήν προστάτιδα δύναμη των χριστιανικών μειονοτήτων. Οι Τούρκοι στρατιωτικοί αντίθετα υποπτεύονταν τους χριστιανούς ως συνεργούς του εχθρού. Με αυτό το πρόσχημα σφαγιάστηκε και εκτοπίστηκε ολόκληρος ο αρμενικός πληθυσμός των ακτών της Μαύρης Θάλασσας το 1915 – και στην Ορντού. Τα άδεια σπίτια των Αρμενίων ήταν μια προειδοποίηση προς τους Έλληνες: ότι θα ήταν οι επόμενοι». Ο φόβος του ελληνικού πληθυσμού της Ορντού ότι θα έχει την ίδια μοίρα ήταν τόσο μεγάλος, επισημαίνει ο αρθρογράφος, ώστε 2.500 άτομα επιβιβάστηκαν στα ρωσικά πολεμικά πλοία για να διαφύγουν. Όπως σημειώνει, «ο κόσμος πληροφορήθηκε μόλις εννιά μήνες αργότερα τη ρωσική επίθεση και την εκκένωση της πόλης από άτομα της ελληνικής μειονότητας. Οι New York Times έγραψαν για τα γεγονότα τον Απρίλιο του 1918. Το σχετικό άρθρο φιλοξενούσε δηλώσεις κατοίκων της Ορντού που είχαν διαφύγει μέχρι και το Μπρούκλιν».

Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει τη συστηματική εξόντωση χριστιανών

Το δημοσίευμα αναφέρεται μεταξύ άλλων στη Συνθήκη της Λωζάννης και την αναγκαστική ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία, όπως σχολιάζει ο αρθρογράφος, «άφησε βαθιά τραύματα σε όσους επλήγησαν. Οι απόγονοι των εκτοπισμένων Ελλήνων του Πόντου αισθάνονται τον πόνο μέχρι σήμερα».

Η FAZ αναφέρεται σε απελάσεις όσων Ελλήνων Ποντίων δεν είχαν επιβιβαστεί στα ρωσικά πλοία και σε αναγκαστικές πορείες θανάτου προς την ενδοχώρα, που προκάλεσαν τον θάνατο πολλών από ασθένειες και εξάντληση. Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, «ήταν η αρχή αυτού που πολλοί ιστορικοί χαρακτηρίζουν στο μεταξύ γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Ολοένα περισσότεροι Έλληνες εκτοπίζονταν από παράκτιες πόλεις με πορείες θανάτου προς την ενδοχώρα, παραστρατιωτικές ομάδες επιτίθεντο σε ελληνικά χωριά σκοτώνοντας τους κατοίκους τους. (…) Η τουρκική κυβέρνηση αρνείται μέχρι σήμερα να αναγνωρίσει τη συστηματική εξόντωση Αρμενίων, Ελλήνων και άλλων χριστιανών. Το ψήφισμα του γερμανικού κοινοβουλίου το 2016 αναγνωρίζει τη γενοκτονία 1,5 εκατομμυρίου Αρμενίων, αλλά η εκτέλεση των Ελλήνων του Πόντου -εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έως και 350.000 ανθρώπους- δεν αναφέρεται ρητά. Γίνεται λόγος (σ.σ. στο ψήφισμα) μόνο για "μέλη άλλων χριστιανικών εθνοτικών ομάδων"».

Στο "Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" βρέθηκαν οι φοιτητές της Θεσσαλονίκης

Στο "Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" βρέθηκαν οι φοιτητές της Θεσσαλονίκης
Στο "Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" βρέθηκαν οι φοιτητές της Θεσσαλονίκης

Την Κυριακή 25 Ιουνίου 2017 πραγματοποιήθηκε εκδρομή του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης στα Παρχάρια του Αγίου Δημητρίου Κοζάνης για την εκδήλωση της Ένωσης Ποντίων Ματσούκας "Το Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας".

Στην εκδρομή, πέραν των μελών του Συλλόγου, υπήρξε μεγάλη συμμετοχή από φίλους του, ανάμεσα στους οποίους ήταν μέλη του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Λάρισας "Το Ροδάφνον" καθώς και φιλοξενούμενοι φοιτητές από διάφορες χώρες της Ευρώπης που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus+ .

Κατά την ανάβαση στα Παρχάρια,στους πρόποδες του Βερμίου έγινε επίσκεψη στην ανιστόρηση της Ιεράς Μονής του Άγιου Ιωάννη Βαζελώνος, η οποία υπήρξε η αρχαιότερη μονή στον Πόντο.

Στο "Λάλεμαν τη Παρχαρομάνας" βρέθηκαν οι φοιτητές της Θεσσαλονίκης

Στα παρχάρια πολλοί κορυφαίοι εκφραστές της Ποντιακής Μούσας διασκέδασαν τον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί, ο οποίος είχε την ευκαιρία να γευτεί ποντιακά παραδοσιακά εδέσματα που είχαν ετοιμάσει οι Παρχαρομάνες.

Στη συνέχεια το γλέντι μεταφέρθηκε στα καλύβια όπου μας φιλοξένησαν οι κάτοικοι της περιοχής και ακολούθησε μουχαπέτ εωσότου να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής. 

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης θα ήθελε να συγχαρεί την Ένωση Ποντίων Ματσούκας για την διοργάνωση της εκδήλωσης, όπως και να την ευχαριστήσει για τη συνεχή στήριξη της στον Σύλλογό μας.

18ο καλοκαιρινό Ποντιακό συναπάντημα στη Σεβαστή Πιερίας

18ο καλοκαιρινό Ποντιακό συναπάντημα στη Σεβαστή Πιερίας
18ο καλοκαιρινό Ποντιακό συναπάντημα στη Σεβαστή Πιερίας

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σεβαστής Πιερίας διοργανώνει το 18ο καλοκαιρινό συναπάντημά του το Σάββατο 12 Αυγούστου 2017 στις 10:00 μ.μ., και προσκαλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Σεβαστής.

Στο καλλιτεχνικό μέρος συμμετέχουν οι: Γιώργος Ορφανίδης στο τραγούδι, ο Αντώνης Νικηφορίδης στη λύρα, ο Κώστας Σωπιάδης στη λύρα, ο Κώστας Κωνσταντινίδης στη λύρα, ο Μπάμπης Ραφαηλίδης στο νταούλι, ο Γιώργος Κωνσταντινίδης στο νταούλι, ο Γιώργος Ελευθεριάδης στο νταούλι και ο Δαμιανός Τσιβαλίδης στα πλήκτρα.

Στην εκδήλωση συμμετέχει με το χορευτικό του τμήμα, ο Ποντιακός Σύλλογος Λεπτοκαρυάς Γιαννιτσών «Τραντέλλενες».

Ποντιακό διήμερο γλέντι στο Βατόλακκο Γρεβενών

Ποντιακό διήμερο γλέντι στο Βατόλακκο Γρεβενών
Ποντιακό διήμερο γλέντι στο Βατόλακκο Γρεβενών

Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Βατολάκκου, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε ένα διήμερο ποντιακό γλέντι που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 14 και την Τρίτη 15 Αυγούστου 2017 στον αύλειο χώρο του πολιτιστικού κέντρο (πρώην δημοτικό σχολείο) στο Βατόλακκο Γρεβενών.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017
- Δημήτρης Καρασαββίδης, τραγούδι,
- Φάνης Κουρουκλίδης, λύρα
- Τάσος Παρχαρίδης, τραγούδι,
- Νίκος Κοκκινίδης, λύρα,
- Τάσος Ματσαρίδης, αγγείο,

Τρίτη 15 Αυγούστου 2017
- Πόλυς Εφραιμίδης, τραγούδι,
- Στέργιος Ζιμπιλιάδης, τραγούδι,
- Σταύρος Μιχαηλίδης, λύρα,
- Κυριάκος Παπαδόπουλος.

Ποντιακές εκδηλώσεις «Μανιάκεια 2017»

Ποντιακές εκδηλώσεις «Μανιάκεια 2017»
Ποντιακές εκδηλώσεις «Μανιάκεια 2017»

Ο Ποντιακός Σύλλογος Μανιακίου «Αμάσεια» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στις φετινές καλοκαιρινές εκδηλώσεις «Μανιάκεια 2017» που θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 12 Αυγούστου 2017, στις 9:30 μ.μ., στην πλατεία του χωριού στο Μανιάκι Φλώρινας.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι Βασίλης Τοπαλίδης και Στάθης Παυλίδης στο τραγούδι, ο Δημήτρης Ξενιτόπουλος στη λύρα, ο Μιχάλης Σιώπης στο κλαρίνο, ο Νίκος Νικολαΐδης στα πλήκτρα και ο Ανέστης Σαχανίδης στα τύμπανα.

Είσοδος ελεύθερη.

Καλοκαιρινός χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Σκοπού Καβάλας

Καλοκαιρινός χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Σκοπού Καβάλας
Καλοκαιρινός χορός του Πολιτιστικού Συλλόγου Σκοπού Καβάλας

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σκοπού Καβάλας διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο καλοκαιρινό χορό του συλλόγου που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 12 Αυγούστου 2017, στις 9:00 μ.μ., στο προαύλιο χώρο του Συλλόγου.

Στο καλλιτεχνικό μέρος της βραδιάς συμμετέχουν οι:
- Μπάμπης Ιωακειμίδης, τραγούδι,
- Στάθης Πορφυρίδης, λύρα - τραγούδι,
- Χρήστος Καλιοντζίδης, λύρα - τραγούδι,
- Κώστας Τσακλίδης, λύρα,
- Γιώργος Σιαμίδης, αγγείο,
- Γιάννης Πολυχρονίδης, νταούλι,
- Ηλίας Ρακόπουλος, πλήκτρα.

Τιμή εισόδου: 15 Ευρώ (πλήρες μενού και απεριόριστο ποτό).

Παρασκευή 11 Αυγούστου 2017

Πληθαίνουν οι καταγγελίες για το "8ο Παγκόσμιο Συνέδριο της ΔΙΣΥΠΕ"

Καταγγελίες από το Σύλλογο Ποντίων Dortmund για το "8ο Παγκόσμιο Συνέδριο της ΔΙΣΥΠΕ"

Με μία επιστολή του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Dortmund, Γρηγόρης Τσαβδαρίδης, καταγγέλλει όσα "παράξενα" είδε στο περίφημο 8ο Παγκόσμιο Συνέδρο Ποντιακού Ελληνισμού.

Αναλυτικά η επιστολή έχει ως εξής:

Ως πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Dortmund με πολυετή δράση στα κοινά των Ελλήνων της Γερμανίας, είχα τη φαεινή ιδέα να παραστώ σε αυτό που κακόηχα ονομάστηκε "8ο Παγκόσμιο συνέδριο της ΔΙΣΥΠΕ".

Τα συμπεράσματα μου είναι τραγικά για το που μπορεί να φτάσει η εγωπαθής αντίληψη αυτοκρατόρων και πειθήνιων υπηκόων.

Ενημερώνω λοιπόν το Ποντιακό κοινό ότι αυτό που έζησα απέχει παρασάγγας από συνέδριο ποσό μάλλον από παγκόσμιο συνέδριο.

Ζήτησα γραπτώς να μάθω τη σύνθεση του σώματος και αν αυτό συνιστά νόμιμη απαρτία. Μου απάντησε το προεδρείο ότι τα στοιχεία αυτά, προστατεύονται ως προσωπικά δεδομένα.

Προσωπικά δεδομένα είναι τα ιατρικά δεδομένα ασθενών, τηλεφωνικά απόρρητα, τραπεζικοί λογαριασμοί παγκοσμίως.

Η ΔΙΣΥΠΕ πρωτοτύπησε παγκοσμίως θεωρώντας προσωπικά δεδομένα, χρήζοντα μάλιστα προστασίας, τα στοιχεία των συλλόγων και τους εκπροσώπους τους σε ένα ποντιακό συνέδριο. Αυτό όμως όσο κωμικό και αν ακούγεται έχει ένα λόγο.

Καθώς διέκρινα πατριώτες από την Γερμανία, ελάχιστους μεμονωμένους, που δεν ήταν σαφές αν είχαν νόμιμη διαπίστευση. Οι οποίοι μάλιστα εξελέγησαν στο ΔΣ!

Ρωτώ λοιπόν: οι κύριοι Κωνσταντινίδης Θεόδωρος, Τσορακλίδης Γεώργιος και Αμαραντίδης Γεώργιος, από ποιους συλλόγους νομιμοποιήθηκαν; 

Καθώς για τους δυο πρώτους είναι σαφές ότι έχουν υπάρξει ανακλήσεις των εξουσιοδοτήσεων ενώ για τον τρίτο δεν είναι ξεκάθαρο και ζήτω ως σύνεδρος ενημέρωση επίσημη.

Επίσης, σε παγκόσμιο συνέδριο οι υποψήφιοι ήταν όσες και οι θέσεις του Δ.Σ. σε σημείο μάλιστα που μια κοπέλα να εκλεγεί με μηδέν ψήφους!

Θα μπορούσα να καταθέσω μια σειρά μικρών λεπτομερειών για τα όσα έζησα στο περίφημο αυτό παγκόσμιο συνέδριο με τα 103 σωματεία και τη μια ομοσπονδία που συμμετείχε την ΠΟΕ, καθώς οι τρεις του Απόδημου απείχαν για πολύ σοβαρούς λόγους.

Ρωτώ: 103 σωματεία και μια μόνο ελλαδική ομοσπονδία συνιστά παγκόσμιο όργανο; Με 5-6 συνέδρους από την ομογένεια που είτε δεν είχαν νομιμοποίηση είτε κινήθηκαν κόντρα σε αποφάσεις των οργάνων τους!

Και διαβάζω και βλέπω στο διαδίκτυο συγχαρητήρια ενός με τον άλλο για την εκλογή τους! Ποια εκλογή; 

Έγιναν εκλογές με τόσους υποψήφιους όσες και οι θέσεις.

Ένα Δ.Σ. της ΠΟΕ και όχι μάλιστα όλης της ΠΟΕ, αλλά μιας μικρής ομάδας εντός της ΠΟΕ.

Ζητώ επισήμως τα στοιχεία όλων των συνέδρων και συλλόγων από τη γραμματεία της ΔΙΣΥΠΕ.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων 

Γρηγόρης Τσαβδαρίδης 
Πρόεδρος Ποντιακού Συλλόγου "Ξενιτέας" Dortmund.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)
Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Στις 8 Ιανουαρίου του 454, γεννήθηκε στη Νικόπολη από πλούσια οικογένεια ευγενών, ο Ιωάννης ο Ησυχαστής. Σε ηλικία 18 ετών έχασε τους γονείς του Εγκράτιο και Ευφημία, οπότε αποφάσισε να μοιράσει την περιουσία του στους φτωχούς και να μονάσει. Έτσι, περίπου το 475, έχτισε τη Μονή της Παναγίας σε ένα κοίλωμα-σπηλιά  του βράχου της Αναλήψεως, λίγα χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Νικόπολης. Εκεί έμεινε μαζί με δέκα άλλους μοναχούς, μέχρι το 481, όταν σε ηλικία 28 ετών χειροτονήθηκε Επίσκοπος Κολωνείας.

Με το πέρασμα των αιώνων η Μονή ερημώθηκε και απέμειναν μόνο ερείπια. Έπρεπε να περάσουν 13 αιώνες για να εμφανιστεί άξιος διάδοχος του Αγίου Ιωάννη του Ησυχαστή, κτήτορος της Παναγίας της Γαράσαρης.

Το 1785 λοιπόν, γεννιέται στο χωριό Χάχαβλα ο Ιωαννίκιος Θωμαϊδης, ο οποίος γύρω στο 1805-1810 εκάρη μοναχός και έβαλε σκοπό της ζωής του να ανοικοδομήσει το μοναστήρι. Τελικά το κατάφερε και περίπου μεταξύ 1812-1815 το οικοδόμημα ήταν έτοιμο και ο ίδιος έγινε Ηγούμενος της Μονής.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Το κτιριακό συγκρότημα είχε ισόγειο και τρεις ορόφους και κατασκευάστηκε από πελεκητή πέτρα των λατομείων της Κόρατζας (βόρεια της Νικόπολης).

Στο ισόγειο ήταν οι αποθηκευτικοί χώροι και μια κρύπτη. Στην άκρη, αριστερά της εισόδου, υπήρχε ένα υπόστεγο με τις επτά καμπάνες του μοναστηριού και λαξευτές δεξαμενές για τη συλλογή του βρόχινου νερού.

Στον πρώτο όροφο ήταν το γραφείο του Ηγουμένου, ξενώνας για τους επίσημους, δωμάτια για τους προσκυνητές, η τραπεζαρία και το μαγειρείο.

Στο δεύτερο όροφο ήταν τα κελιά των μοναχών και το Ηγουμενείο.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Στον τρίτο όροφο ήταν ο ναός της Μονής, με τρούλο που έφτανε μέχρι την οροφή της σπηλιάς. Μπροστά υπήρχε μεγάλος εξώστης με κάγκελα και πίσω ήταν τα αγιάσματα και το εκκλησάκι της Αγίας Άννας.

Η ανάβαση προς το μοναστήρι ξεκινούσε από τη βάση του βράχου της Αναλήψεως (που έχει 800 μέτρα ύψος) με ένα ελικοειδές μονοπάτι. Στη δεύτερη στροφή του μονοπατιού υπήρχε ένα διώροφο χάνι με στάβλο και αχυρώνα για τα ζώα. Στην τρίτη στροφή βρισκόταν το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας και αμέσως μετά, μέσω κοπιαστικής ανηφόρας, έφτανες στα προπύλαια της Μονής. Για να φτάσεις πλέον στο ναό, έπρεπε να ανεβείς εξήντα σκαλοπάτια.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Με την πάροδο των χρόνων η φήμη της Μονής εξαπλώθηκε σε όλο τον Πόντο και κάθε δεκαπενταύγουστο έφταναν χιλιάδες προσκυνητών για τη χάρη της. Η προσέλευση και το πανηγύρι άρχιζαν δύο τρεις ημέρες πριν το δεκαπενταύγουστο και κρατούσαν μέχρι τα εννιάμερα της Παναγίας. Βέβαια προσκυνητές έρχονταν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αφού πίστευαν ότι η Παναγία της Γαράσαρης θεράπευε διάφορες αρρώστιες.

Στα πρώτα χρόνια η Μονή δεν είχε κτηματική περιουσία, μέχρι που οι κάτοικοι του Καγιά-τιπι (λογικά μετά από προτροπή του Ηγουμένου Ιωαννίκιου) δώρισαν πέντε χιλιάδες στρέμματα γης στο μοναστήρι, με την προϋπόθεση ότι θα τα εκμεταλλεύονται οι ίδιοι και θα πληρώνουν ενοίκιο γι’ αυτή τη χρήση.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Η περιουσία της Μονής μεγάλωσε τα επόμενα χρόνια, μετά από το εξής περιστατικό. Ο Ηγούμενος Ιωαννίκιος είχε πνευματικά χαρίσματα, ήταν και ρωμαλέος και με όλη τη δραστηριότητά του απολάμβανε σεβασμού από Χριστιανούς και Μουσουλμάνους, οι οποίοι μάλιστα του είχαν δώσει το παρωνύμιο Κιοσέ Καραπάς.

Ο Ιωαννίκος λοιπόν είχε στενή σχέση με τον Τούρκο τσιφλικά του Αγουτμούς, Πεκτές-μπεη. Όταν το 1814 βρέθηκαν και οι δύο στην Κωνσταντινούπολη, ο Πεκτές-μπέης χτύπησε την έγκυο γυναίκα άλλου Τούρκου αξιωματούχου, με αποτέλεσμα αυτή να αποβάλλει και να πεθάνει. Ο Σουλτάνος Χαμήτ διέταξε να συλληφθεί ο ένοχος και να εκτελεστεί.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Ξέροντας ο Πεκτές-μπέης ότι ο Ιωαννίκιος βρισκόταν στο Πατριαρχείο, ζήτησε τη βοήθειά του και ο Ηγούμενος παρακάλεσε τον Πατριάρχη Ιωακείμ να μεσολαβήσει στο Χαμήτ. Ο Πατριάρχης επισκέφθηκε το Σουλτάνο και κατάφερε να τον πείσει να δώσει χάρη στον Πεκτές-μπεη. Έτσι ο Τούρκος τσιφλικάς γλίτωσε και για να ευχαριστήσει τον Ιωαννίκιο, δώρισε στο μοναστήρι τα τσιφλίκια του στο Τσιβή-τουτμάζ και στο Ελεκτζή-τουζιού. Μ’ αυτό τον τρόπο τα κτήματα της Μονής αυξήθηκαν στα δέκα χιλιάδες στρέμματα και έφταναν μέχρι τον ποταμό Λύκο. Από την εκμετάλλευση και την ενοικίαση των κτημάτων, το μοναστήρι είχε έσοδα που χρησιμοποιούσε για τη λειτουργία του και τη φιλοξενία των προσκυνητών.

Στις 25 Ιουνίου 1924 οι μοναχοί έφυγαν μαζί με τους άλλους κατοίκους της Νικόπολης, παίρνοντας μαζί τους τα ιερά κειμήλια της Μονής. Μέρος αυτών των κειμηλίων κατέληξαν στον ιερό ναό Κορυφών Καβάλας και τα περισσότερα στην εκκλησία της Παναγούδας, στη συνοικία της Αγίας Παρασκευής στην Καβάλα.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

Οι ντόπιοι μουσουλμάνοι, πιστεύοντας ότι υπάρχουν κρυμμένοι θησαυροί, κατέσκαψαν και σχεδόν κατέστρεψαν ολοκληρωτικά το μοναστήρι. Σήμερα η πρόσοψη της Μονής στέκεται μπροστά μας στο ύψωμα της Αναλήψεως, τραυματισμένη και αφημένη στην τύχη της, να ατενίζει την κοιλάδα μέχρι το Σούσεχρη, αδιάψευστος μάρτυρας αιώνων ένδοξης ιστορίας των χριστιανών κατοίκων της Νικοπόλεως.

Η Παναγία της Γαράσαρης (Η Μονή της Θεοτόκου στο Καγιά-τιπι)

ΣΗΜ: Ο Ηγούμενος Ιωαννίκιος Θωμαϊδης που, μετά από 13 αιώνες από την ίδρυσή της, "ανέστησε" την Παναγία της Γαράσαρης και την ανέδειξε σε παμποντιακό προσκύνημα, ήταν από το χωριό Χάχαβλα.

Ποντιακό γλέντι στήθηκε στην Καστανιά

Ποντιακό γλέντι στήθηκε στην Καστανιά
Ποντιακό γλέντι στήθηκε στην Καστανιά

Τον ετήσιο χορό του πραγματοποίησε το βράδυ του Σαββάτου 5 Αυγούστου 2017 ο Τουριστικός Όμιλος Καστανιάς στην κεντρική πλατεία του χωριού.

Κάτοικοι, επισκέπτες αλλά και κάτοικοι του εξωτερικού που επέστρεψαν για λίγες μέρες στο χωριό τους, απόλαυσαν μια ποντιακή βραδιά με φαγητό, χορό και τη δροσιά του βουνού. Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα, για πρώτη φορά επιλέχθηκε ένα γυναικείο δίδυμο, η Αντωνία Καραγιαννίδου στο τραγούδι και η Πελαγία Τσοπουζίδου στη λύρα. Στο νταούλι τις συνόδευε ο Ανδρέας Νικηφορίδης.


Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιεροκλής Χειμωνίδης, αφού ευχαρίστησε όσους βοήθησαν για την πραγματοποίηση της βραδιάς και τον κόσμο που την τίμησε, μια βραδιά που όπως είπε είναι «για να κρατήσουμε όρθια την Καστανιά μας», ευχαρίστησε ιδιαιτέρως και τον γιατρό Κώστα Καμπουρίδη, για το πόνημα που έγραψε, το «Μικρό λιθαράκι στην Ποντιακή παράδοση». Ένα μικρό βιβλίο με ποντιακά δίστιχα τα οποία γράφτηκαν στα παρακάθια. Ένα βιβλίο, που όπως είπε είναι ανεκτίμητης αξίας για τις επόμενες γενιές.


Ακολούθησε ποντιακό γλέντι τόσο μέσα στο χώρο που διαμορφώθηκε ειδικά για τη βραδιά όσο και στο δρόμο.