Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018

Ετήσιος χορός του Ποντιακού Συλλόγου "Παναγία Σουμελά" Άαχεν

Ετήσιος χορός του Ποντιακού Συλλόγου "Παναγία Σουμελά" Άαχεν
Ετήσιος χορός του Ποντιακού Συλλόγου "Παναγία Σουμελά" Άαχεν

Ο Ποντιακός Σύλλογος "Παναγία Σουμελά" Άαχεν και περιοχής, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε μία βραδιά με πλούσιο Ποντιακό και λαϊκό γλέντι, με ζωντανή μουσική και τραγούδι που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018 στις 8:00 μ.μ. στην αίθουσα "De Obelisk", Prins Willem alexanderplein 1, 6291 vaals (Niederlande).

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα είναι οι:
- Γιάννης Κουρτίδης, στο τραγούδι,
- Χρυσοβαλάντης Κωνσταντινίδης, στη λύρα,
- Ελπίδα Κεφαλίδου, στο τραγούδι,
- Βαγγέλης Σπυρίδης, στη λύρα και το νταούλι.

Στο λαϊκό πρόγραμμα θα είναι ο Άγγελος Καραμάνης και η ορχήστρα του. 

Είσοδος 10 Ευρώ.

Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018

Διήμερο Ποντιακών εκδηλώσεων στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης

Διήμερο Ποντιακών εκδηλώσεων στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης
Διήμερο Ποντιακών εκδηλώσεων στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης

Ο Ποντιακός Μορφωτικός Σύλλογος Αγίου Δημητρίου - Ρυακίου διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε ένα διήμερο πολιτιστικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 26 και το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018 στις 9:00 μ.μ.

Την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018 θα πραγματοποιηθεί το 6° Αντάμωμα Ποντιακών Συλλόγων της περιοχής.

Είσοδος ελεύθερη.

Το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018 στις 9:30 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί μεγάλη Ποντιακή βραδιά με τους καλλιτέχνες:
- Παναγιώτη Θεοδωρίδη, Γιώργο Στεφανίδη, Δημήτρη Κοτσογλανίδη, Πέλλα Νικολαΐδου, Στάθη Αλεξανδρίδη στο τραγούδι
- Ηλία Παγκαλίδη, Χάρη Αθανασιάδη στη λύρα,
- Χρήστο Αραματανίδη, στο αγγείο και το γαβάλ,
- Τάκη Σεβαστόπουλο, στο κλαρίνο,
- Παναγιώτη Ξυνόπουλο, στα τύμπανα,
- Νίκο Τεντσογλίδη, στα πλήκτρα.

Είσοδος 5 Ευρώ.

Μεγάλο φθινοπωρινό Ποντιακό γλέντι στη Στοκχόλμη

Μεγάλο φθινοπωρινό Ποντιακό γλέντι στη Στοκχόλμη
Μεγάλο φθινοπωρινό Ποντιακό γλέντι στη Στοκχόλμη

Ο Ποντιακός Σύλλογος Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον μεγάλο φθινοπωρινό χορό του, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018 στο White Palace Festvaning (Tensta) επί της οδού Krallingegrand 1.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι Κώστας Θεοδοσιάδης στο τραγούδι, Φάνης Κουρουκλίδης στην λύρα, Στάθης Παυλίδης στο τραγούδι, Σταύρος Ιωαννίδης στο κλαρίνο και Μπάμπης Ξανθόπουλος στη λύρα και το τραγούδι.

Παρουσιάζεται στο Waiblingen το βιβλίο: "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας"

Παρουσιάζεται στο Waiblingen το βιβλίο: "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας"
Παρουσιάζεται στο Waiblingen το βιβλίο: "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας"

Ο Σύλλογος Ποντίων Waiblingen "Οι Αργοναύτες" παρουσιάζει το βιβλίο της Μυροφόρας Ευσταθιάδου "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας", το Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018 στις 6:30 μ.μ. στην Ελληνική Κοινότητα Waiblingen (Winnender Str. 5, 71334 Waiblingen).

Για το βιβλίο θα μιλήσει η Μυροφόρα Ευσταθιάδου, συγγραφέας του βιβλίου.

Παρακάθ στην Εύξεινο Λέσχη Αλμωπίας

Παρακάθ στην Εύξεινο Λέσχη Αλμωπίας
Παρακάθ στην Εύξεινο Λέσχη Αλμωπίας

Η Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο Παρακάθ που διοργανώνει την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018 και ώρα 21:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα βρίσκονται οι:
- Αλέξης Παρχαρίδης, τραγούδι,
- Βασίλης Τοπαλίδης, τραγούδι,
- Νίκος Κοκκινίδης, λύρα,
- Παύλος Ματζερίδης, λύρα,
- Νίκος Ματζηρίδης, κλαρίνο,
- Δημήτρης Ουσταπασίδης, νταούλι,
- Δημήτρης Παπαδόπουλος, νταούλι.

Είσοδος 5 ευρώ (με πλήρες μενού και πλούσια Ποντιακά εδέσματα).

Παρουσίαση του βιβλίου "Ο Γέρος του Πόντου" στην Αθήνα

Παρουσίαση του βιβλίου "Ο Γέρος του Πόντου" στην Αθήνα
Παρουσίαση του βιβλίου "Ο Γέρος του Πόντου" στην Αθήνα

Την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018, στις 6:30 το απόγευμα, στο Polis Art Cafe (Πεσμαζόγλου 5, Αίθριο Στοάς Βιβλίου, Αθήνα) θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση του βιβλίου "Ο Γέρος του Πόντου".

Ο Ιωάννης Ιντζεβίδης, είχε κάνει μία τεράστια προσπάθεια να σώσει όλη την ιστορία της οικογένειάς του, καθώς και να καταγράψει αναλυτικά τι πέρασαν οι πρόσφυγες στον Πόντο, αλλά και στον Ελληνικό χώρο.

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν:
- Αναστασία Μαχαιρίδου (Φιλόλογος - Εκπαιδεύτρια Ποντιακής Διαλέκτου)
- Δέσποινα Χρυσοβαλάντου Γερουλίδου (Παιδαγωγός)
- Και ο γιος του συγγραφέα: Βαγγέλης Ιντζεβίδης

Την παρουσίαση θα πλαισιώσουν μουσικά οι:
- Χρήστος Ναβροζίδης, λύρα,
- Γιώργος Παπαδόπουλος, λύρα,
- Χάρης Παπαδόπουλος, γαβάλ.

Σχετικά θέματα

Συγκίνησε ο Πόντιος ποιητής, Νίκος Γεωργιάδης που «σύστησε» το νέο του βιβλίο στην Κομοτηνή

Συγκίνησε ο Πόντιος ποιητής, Νίκος Γεωργιάδης που «σύστησε» το νέο του βιβλίο στην Κομοτηνή
Συγκίνησε ο Πόντιος ποιητής, Νίκος Γεωργιάδης που «σύστησε» το νέο του βιβλίο στην Κομοτηνή 

Ο κ. Νίκος Γεωργιάδης είναι Πόντιος ποιητής και τα δημιουργήματά του είναι αφιερωμένα στους συμπατριώτες του – τους Έλληνες του Πόντου. Η Γενοκτονία στον Πόντο, οι σταλινικές διώξεις, η εξορία στο Καζακστάν, η επιστροφή στον Καύκασο και η παλιννόστηση στην Ελλάδα έχουν όλα βιωθεί σε ένα διάστημα 70 χρόνων.

Ο ίδιος βρέθηκε στην Κομοτηνή στις 22 Οκτωβρίου, παρουσιάζοντας το νέο του βιβλίο «Η γλώσσα του Αισώπου Μύθοι 'ς σην ποντιακήν διάλεκτον» σε μία εκδήλωση που διοργάνωσε ο σύλλογος Ποντίων Ν. Ροδόπης «Η Τραπεζούντα» σε συνεργασία με την Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού του Δήμου Κομοτηνής.

Τα έργα του ανέγνωσαν φοιτητές του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, ενώ  ο συγγραφέας «αγκαλιάστηκε» και από το κοινό που, μεταξύ άλλων, αποτελούταν από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μαρώνειας και Κομοτηνής, κκ Παντελεήμονα, την Κοσμητόρισσα της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών ΔΠΘ, κ. Πηνελόπη Καμπάκη – Βουγιουκλή, την πρόεδρο του πολιτιστικού συλλόγου Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς» κ. Χρύσα Μαυρίδου, την πολιτευτή ΝΔ, κ. Βούλα Ελευθεριάδου, το  μέλος της Περιφερειακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ ΑΜ-Θ, κ. Δημήτρη Χαρίτου, τον διευθυντή του Τελωνειακού Καταστήματος Κομοτηνής, κ. Ευάγγελο Αντωνιάδη, τον κ. Λευτέρη Καρελιάδη, τον μουσικό – ερευνητή, κ. Γιάννη Παγκοζίδη.

Συγκίνησε ο Πόντιος ποιητής, Νίκος Γεωργιάδης που «σύστησε» το νέο του βιβλίο στην Κομοτηνή

Νίκος Γεωργιάδης «Είναι ένα κομμάτι του ελληνισμού και πρέπει να το γνωρίζουμε»

«Η γλώσσα του Αισώπου Μύθοι 'ς σην ποντιακήν διάλεκτον» περιλαμβάνει 79 μύθους και 30 εικόνες. Η διάλεκτος στην οποία είναι γραμμένο το βιβλίο ανήκει στην ελληνική γλώσσα, απλώς έχει μερικές ιδιαιτερότητες όσον αφορά στην προφορά της, εξήγησε ο συγγραφέας, κ. Γεωργιάδης δίνοντας μερικά παραδείγματα. «Στην ποντιακή διάλεκτο χρησιμοποιούμε και λέξεις από άλλες γλώσσες, όπως τα τούρκικα ή τα περσικά, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Γι’ αυτό και καλό θα ήταν το βιβλίο να διαβαστεί από όλους, όχι μόνο από όσους έχουν ποντιακή καταγωγή. Είναι ένα κομμάτι του ελληνισμού και πρέπει να τα γνωρίζουμε», σημείωσε μιλώντας για την επίσκεψή του του στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

«Ήμουν στο μάθημα του κ. Πετρόπουλου και ευχαριστήθηκα πολύ βλέποντας την καλή δουλειά που γίνεται στο Πανεπιστήμιο. Η ποντιακή διάλεκτος σιγά σιγά χάνεται κι αυτοί οι άνθρωποι πήραν το θάρρος να σώσουν ένα κομμάτι ιστορίας όλου του ελληνισμού. Να θυμάστε πάντοτε ότι όποιος ξεχνά το παρελθόν δεν έχει μέλλον» υπογράμμισε ο ίδιος με θέρμη.

Ηλίας Πετρόπουλος «Παρά τις ταλαιπωρίες που πέρασε ο συγγραφέας κατόρθωσε να διατηρήσει αλώβητη την ποντιακή μας διάλεκτο»

Με τη σειρά του ο κ. Ηλίας Πετρόπουλος αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών ΔΠΘ  ανακοίνωσε πως σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το βιβλίο προκειμένου να διδάξει στους φοιτητές του την ποντιακή διάλεκτο. «Ο συγγραφέας είναι αυτό που στην γλωσσολογία ονομάζουμε “φυσικός ομιλητής”. Σήμερα είχα την χαρά να παραδώσω σε συνεργασία μαζί του ένα μάθημα βιωματικού χαρακτήρα.

Εγώ και οι φοιτητές μου του κάναμε ερωτήσεις, μας διάβασε ποιήματα στην ποντιακή διάλεκτο και αφηγήθηκε βιώματα από την ζωή του», είπε ο ίδιος, με συγκίνηση τονίζοντας για τον συγγραφέα πως «παρά τις ταλαιπωρίες που πέρασε κατόρθωσε να διατηρήσει αλώβητη την ποντιακή μας διάλεκτο και να την μεταδώσει. Αυτό είναι ανεκτίμητο. Πίσω από το πρόσωπο του Νίκου Γεωργιάδη κρύβεται όλος ο ποντιακός ελληνισμός των χωρών της Πρώην Σοβιετικής Ένωσης».

Συγκίνησε ο Πόντιος ποιητής, Νίκος Γεωργιάδης που «σύστησε» το νέο του βιβλίο στην Κομοτηνή

Την αξία του εγχειρήματος ανέδειξε ο Γιάννης Νικολαΐδης

Το δικό του στίγμα» έδωσε και ο κ. ο Γιάννης Νικολαΐδης επίτιμος πρόεδρος του συλλόγου Ποντίων Ν. Ροδόπης «Η Τραπεζούντα» μιλώντας για την σημασία του εγχειρήματος. Ο συγγραφέας συμβάλλει σε μία οργανωμένη προσπάθεια διάσωσης μίας εκ των ελληνικών διαλέκτων που ακόμα παραμένει ζωντανή, σημείωσε ευχόμενος να γίνουν μελέτες και καταγραφές για πολλές ακόμα ντοπιολαλιές.

«Ενώ βλέπουμε πως σε άλλα μέρη της Ευρώπης οι ντοπιολαλιές παραμένουν ζωντανές δίχως να απειλούνται από την παγκοσμιοποίηση, στην Ελλάδα τις αντιμετωπίζουμε με ειρωνεία και βίαια συμπεριφορά» έκρινε για να μιλήσει για τον πλούτο των τοπικών ιδιωμάτων.  «Από τα παιδικά μας ήδη χρόνια διδασκόμαστε την αρχαία ελληνική. Προσπαθούμε να κατανοήσουμε το πνεύμα της και να μάθουμε τα πάντα γύρω από αυτήν. Σήμερα έχουμε γλώσσες που μετά από 2000 χρόνια θα είναι νεκρές. Γιατί να μην κάνουμε κάτι για να σώσουμε κι αυτές;», κατέληξε.

Πηγή: Παρατηρητής της Θράκης

Παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη το βιβλίο: "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας"

Παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη το βιβλίο: "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας"
Παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη το βιβλίο: "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας"

Ο Φάρος Ποντίων και οι εκδόσεις Μένανδρος παρουσιάζουν το βιβλίο της Μυροφόρας Ευσταθιάδου "Ταξιδεύοντας στον Πόντο. Τουρισμός της νοσταλγίας", την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018, στις 7 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης (Λ. Νίκης 13).

Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
- Ευστάθιος Πελαγίδης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Ιστορικός,
- Κωνσταντίνος Γαβρίδης, πρ. δικηγόρος, Επίτιμος Πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης,
- Μυροφόρα Ευσταθιάδου, συγγραφέας του βιβλίου.

Την παρουσίαση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Νίκος Ασλανίδης.

Την Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται στο Βόλο

Την Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται στο Βόλο
Την Ιερά εικόνα της Παναγίας Σουμελά υποδέχονται στο Βόλο

Την Ιερά και σεπτή εικόνα της Παναγίας Σουμελά θα υποδεχθεί η πόλη του Βόλου το απόγευμα της Δευτέρας 5 Νοεμβρίου 2018, στις 5.30 το απόγευμα, στα προπύλαια του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Βόλου, και θα την υποδεχθεί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος κ.κ. Ιγνάτιος, ο Ιερός Κλήρος και ο φιλάγιος λαός της Μητροπόλεως.

Μετά την υποδοχή, θα ψαλεί Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.κ. Παντελεήμονος και συγχοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δημητριάδος και Αλμυρού κ.κ. Ιγνατίου. Στις 9.00 το βράδυ μικρό απόδειπνο.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής της Ιεράς Εικόνας ο Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Βόλου θα παραμένει ανοικτός, από τις 7.00 το πρωί έως τις 10 το βράδυ.

Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2018

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας
Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου στην Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας

Μαθήματα Ποντιακής διαλέκτου θα ξεκινήσουν κανονικά και πάλι τον Νοέμβριο στην Μέριμνα Ποντίων Κυριών Δράμας με τον φιλόλογο κ. Γεώργιο Χατζόπουλο (μια αφιλοκερδής προσφορά του).

Η εφετινή διδασκαλία, θα γίνει με βάση το καινούργιο εγχειρίδιο της διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου, το οποίο αναθεωρήθηκε, συμπληρώθηκε και βελτιώθηκε με την προσθήκη νέων κεφαλαίων, γραμματικών φαινομένων και ασκήσεων για εμπέδωση της διαλέκτου. 

Το βιβλίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κυριακίδη με άριστη επιμέλεια, άψογη εμφάνιση και διανθισμένο με εικόνες σπάνιες. Το νέο εγχειρίδιο είναι καρπός μακρόχρονης εργασίας του κ. Γ.Κ. Χατζόπουλου και της Παναγιώτας Ιωακειμίδου.

«Άρδασσα 1919 - 2018» - Μαρτυρίες Ποντίων προσφύγων

«Άρδασσα 1919 - 2018» - Μαρτυρίες Ποντίων προσφύγων
«Άρδασσα 1919 - 2018» - Μαρτυρίες Ποντίων προσφύγων

της Μαίρη Κεσκιλίδου

Το χρονικό των προσφύγων κατοίκων της Άρδασσας, με αφετηρία το 1919 και την ακριβή πατρίδα του Ευξείνου Πόντου, τον ξεριζωμό, τον νέο τόπο εγκατάστασης τους στην Ελλάδα, μέχρι και σήμερα, παρουσιάζει ο χοροδιδάσκαλος Σπύρος Αφεντουλίδης, την Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2018, στις 5 το απόγευμα, στην ψησταριά ο «Αμερικάνος» στην Άρδασσα.

Πλούσιο αρχειακό υλικό, μαρτυρίες προσφύγων, φωτογραφίες, σπάνια χειρόγραφα, θα συνοδεύουν την παρουσίαση του, ενώ, θα ακολουθήσει η προβολή βίντεο και πρόγραμμα με Ακριτικά ποντιακά τραγούδια.

20 λεξικά της Ποντιακής διαλέκτου δώρησε η ΕΠΜ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο

20 λεξικά της Ποντιακής διαλέκτου δώρησε η ΕΠΜ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο
20 λεξικά της Ποντιακής διαλέκτου δώρησε η ΕΠΜ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο

Με μία δωρεά της η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών παραχώρησε πριν λίγες μέρες 20 αντίτυπα του «Ιστορικού Λεξικού της Ποντιακής Γλώσσας» και τα ισάριθμα αντίτυπα της «Γραμματικής της Ποντιακής Γλώσσας» του αείμνηστου Ανθίμου Κ. Παπαδόπουλου, για τις ανάγκες του μαθήματος «Εκμάθηση της Ποντιακής Διαλέκτου Ι & ΙΙ» το οποίο από φέτος, για πρώτη φορά στα παγκόσμια χρονικά, εισήχθη στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων χωρών του Δ.Π.Θ. με έδρα την Κομοτηνή.

Οι διδάσκοντες του μαθήματος Ηλίας Κ. Πετρόπουλος και Ιωάννα Σιταρίδου απέστειλαν με τη σειρά τους ευχαριστήρια επιστολή προς τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών Χρήστο Γαλανίδη, εκφράζοντας τις ευχαριστίες τους για αυτή τη δωρεά.

Στην ανακοίνωση τους τονίζουν:

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,

Με πολλή χαρά και συγκίνηση λάβαμε τα αποσταλέντα από την Ε.Π.Μ 20 αντίτυπα του «Ιστορικού Λεξικού της Ποντιακής Γλώσσας» και τα ισάριθμα  αντίτυπα της «Γραμματικής της Ποντιακής Γλώσσας» του αείμνηστου Ανθίμου Κ. Παπαδόπουλου για τις ανάγκες του μαθήματος «Εκμάθηση της Ποντιακής Διαλέκτου Ι & ΙΙ» το οποίο από φέτος, για πρώτη φορά στα παγκόσμια χρονικά, εισήχθη στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων χωρών του Δ.Π.Θ. με έδρα την Κομοτηνή. Τα βιβλία αυτά ήδη διανεμήθηκαν στους 20 φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημα και οι οποίοι μας ζήτησαν να σας διαβιβάσουμε και τις δικές τους θερμότατες ευχαριστίες.

Είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι με την ευγενική αυτή χορηγία σας συμβάλλετε ενεργά στην βελτίωση του επιπέδου κατάρτισης και εκπαίδευσης των φοιτητών μας. Μέσα σε αυτά τα δύο πονήματα-εργαλεία του αοιδίμου Πανοσιολογιοτάτου πατρός, είναι καταγεγραμμένα το μεγαλείο, ο πλούτος και η δυναμική της ποντιακής γλώσσας μας.

Έτσι, η εκμάθησης της ποντιακής γλωσσικής ποικιλίας από τους φοιτητές μας διευκολύνεται κατά τον πλέον δυνατό και ευχάριστο τρόπο.

Θα θέλαμε, εν κατακλείδι, δια της παρούσης να σας πληροφορήσουμε ότι είστε πάντοτε ευπρόσδεκτος σε κάποιο από τα μαθήματά μας στο Τμήμα μας, τα οποία διεξάγονται κάθε Δευτέρα μεταξύ 15:00-18:00, για να σας γνωρίσουν εκ του σύνεγγυς οι φοιτητές μας και να ενημερωθούν από εσάς τον ίδιο για το τόσο σημαντικό πνευματικό έργο που επιτελεί επί σειρά δεκαετιών η ΕΠΟΜΕ.

Με αισθήματα συγκίνησης και ευγνωμοσύνης

Ηλίας Κ. Πετρόπουλος & Ιωάννα Σιταρίδου

Σχετικά θέματα




Στην Παναγία Σουμελά βρέθηκε η Μέριμνα Ποντίων Κυριών

Στην Παναγία Σουμελά βρέθηκε η Μέριμνα Ποντίων Κυριών
Στην Παναγία Σουμελά βρέθηκε η Μέριμνα Ποντίων Κυριών

Το πρώτο Σάββατο του Σεπτέμβρη, μια βδομάδα μετά τον εορτασμό του Γενεθλίου της Θεοτόκου έχει καθιερωθεί εδώ και αρκετά χρόνια από τη Μέριμνα Ποντίων Κυριών να πραγματοποιεί ολοήμερο προσκύνημα στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά.

Έτσι έγινε και φέτος το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2018.

Τα μέλη του Σωματείου, παρουσία μελών του Διοικητικού μας Συμβουλίου ταξίδεψαν μέχρι το Βέρμιο της Νάουσας και προσκύνησαν στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά. Το μεσημέρι ακολούθησε γεύμα, καφές και περίπατος στον Άγιο Νικόλαο Νάουσας.

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018

«Γόβα παρθένα»: Παρχαρίδης - Βαμβακίδης, Τσικοπούλου και Σαμαράς στο νέο έργο του Δ. Πιπερίδη

«Γόβα παρθένα»: Παρχαρίδης - Βαμβακίδης και Σαμαράς στο νέο έργο του Δ. Πιπερίδη
«Γόβα παρθένα»: Παρχαρίδης - Βαμβακίδης και Σαμαράς στο νέο έργο του Δ. Πιπερίδη

Νέοι επαγγελματικοί ορίζοντες ανοίγουν για τον Τρύφωνα Σαμαρά. Ο κομμωτής των celebrities αναμένεται να αποκτήσει περίοπτη θέση σε έναν... οίκο ανοχής! Ναι, πολύ καλά διαβάσατε! Δεν χρειάζεται, όμως, να πάει κατευθείαν το μυαλό σας σε κάποιο ροζ σκάνδαλο.

Ο Τρύφων θα βρεθεί σε σπίτι με κόκκινο φωτάκι για λόγους θεατρικούς, αφού συμφώνησε να κρατήσει έναν από τους βασικούς ρόλους στην παράσταση «Γόβα παρθένα», η οποία θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα με πρωταγωνιστή τον Τάκη Βαμβακίδη, ο οποίος επιμελείται και τη σκηνοθεσία της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση του τελευταίου να συνεργαστούν έπιασε λιγάκι απροετοίμαστο τον δημοφιλή hairstylist. «Υπάρχει ένας ρόλος που είναι για σένα. Θα ενσαρκώσεις τον διευθυντή ενός οίκου ανοχής» του είπε ο Πόντιος ηθοποιός σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε μαζί του.

Ο Τρύφων αρχικά ξαφνιάστηκε, κατόπιν γέλασε με τον ρόλο και αφού διάβασε τα κείμενα της κωμωδίας, τα οποία υπογράφει ο Δημήτρης Πιπερίδης, απάντησε θετικά. 

Ακολούθησε μια συνάντηση του γνωστού κομμωτή με όλη την ομάδα του θεατρικού πρότζεκτ και σήμερα θα δοθεί συνέντευξη Τύπου για το έργο στη Θεσσαλονίκη. Εκτός από τον Τάκη Βαμβακίδη και τον Τρύφωνα Σαμαρά, βασικούς ρόλους στην παράσταση κρατούν επίσης ο Αλέξης Παρχαρίδης και η Ινα Τσικοπούλου. Η πρεμιέρα της «Γόβας παρθένας» θα δοθεί σε σκηνή της Καβάλας και στη συνέχεια ο θίασος θα περιοδεύσει σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας.

Πηγή: Espresso

Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζεται η Ποντιακή χορωδία του Σ.Πο.Σ. Θεσσαλονίκης για δεύτερη χρονιά

Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζεται η Ποντιακή χορωδία του Σ.Πο.Σ. Θεσσαλονίκης για δεύτερη χρονιά
Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζεται η Ποντιακή χορωδία του Σ.Πο.Σ. Θεσσαλονίκης για δεύτερη χρονιά

Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζονται για δεύτερη χρονιά τα μαθήματα παραδοσιακής μουσικής και οργάνων υπό την αιγίδα του Σ.Πο.Σ. Θεσσαλονίκης και τη στήριξη του Δήμου Νεάπολης - Συκεών με σκοπό τη δημιουργία της πρότυπης Ποντιακής παιδικής χορωδίας.

Τα μαθήματα πραγματοποιούνται υπό τις οδηγίες του μαέστρου κ. Παύλου Τσακαλίδη στην αίθουσα εκδηλώσεων της δημοτικής βιβλιοθήκης "Αντώνης Σαμαράκης, Οδυσσέα Φωκά 46 στις Συκιές, κάθε Σάββατο 11:00 έως 13:00.

Η παιδική χορωδία αποτελείται από παιδιά ηλικίας από 7 έως 12 ετών, που έχουν την ευκαιρία να μάθουν θεωρία της μουσικής, τεχνικές αναπνοής, σωστή προφορά της Ποντιακής διαλέκτου και το παίξιμο των παραδοσιακών οργάνων του Πόντου.

Ο  κ. Παύλος Τσακαλίδης είναι μέλος του Δ.Σ του Σ.Πο.Σ. Θεσσαλονίκης της ΠΟΕ και διπλωματούχος μαέστρος χορωδίας, συνθέτης, διευθυντής διαφόρων συνόλων συμφωνικής κλασικής, τζαζ και παραδοσιακής μουσικής με ευρεία δραστηριοποίηση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Τα μαθήματα είναι δωρεάν και περιλαμβάνουν χορωδία και οργανικό παραδοσιακό σύνολο, βασισμένα στην εκμάθηση της σημειογραφίας της ευρωπαϊκής κλασικής μουσικής.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν αν επικοινωνούν στα τηλ. 2310621280 και 6944710036.

Βρέθηκε «άθικτο» το αρχαιότερο ελληνικό ναυάγιο στη Μαύρη Θάλασσα

Βρέθηκε «άθικτο» το αρχαιότερο ελληνικό ναυάγιο στη Μαύρη Θάλασσα
Βρέθηκε «άθικτο» το αρχαιότερο ελληνικό ναυάγιο στη Μαύρη Θάλασσα

To αρχαιότερο «ακέραιο ναυάγιο» που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα εντόπισαν επιστήμονες στη Μαύρη θάλασσα.

Πιστεύεται ότι το καράβι παρέμεινε στον βυθό για περισσότερα από 2.400 χρόνια.

Το 23 μέτρων καράβι, που οι ερευνητές θεωρούν σίγουρο ότι είναι αρχαιοελληνικό, βρέθηκε σχεδόν άθικτο, με το ιστίο, το πηδάλιο και τις θέσεις των κωπηλατών ακόμα στη θέση τους, σε βάθος περίπου 2 χιλιομέτρων κάτω από  την επιφάνεια της θάλασσας.

Πρόκειται για ελληνικό εμπορικό πλοίο μήκους περίπου 23 μέτρων, το οποίο βρέθηκε ολόκληρο στο βυθό της θάλασσας όπου πιστεύεται ότι παραμένει επί 2.400 χρόνια, σε μια περιοχή που θεωρείται νεκροταφείο πλοίων καθώς εκεί έχουν αποκαλυφθεί περισσότερα από 60 ναυάγια, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και γαλέρες της ρωμαϊκής και βυζαντινής εποχής.

Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμισό του Πόντου

Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμισό του Πόντου
Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμισό του Πόντου 

του Θωμά Αλεξιάδη

Το χωριό Αγιαχλάλαν ανήκε στην Εκκλησιαστική Επαρχία Αμασείας, διοικητικά υπαγόταν στην Αμισό και βρισκόταν στα μεσόγειά της. Το χωριό ήταν ονομαστό, πριν από το βίαιο εκπατρισμό των Ποντίων από την πατρογονική τους γη, λόγω της ύπαρξης του Ιερού Ναού της Παναγίας, που πανηγύριζε το Δεκαπενταύγουστο την Κοίμηση της Θεοτόκου.

Ο ναός ιδρύθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα από Παυρενούς Ποντίους, που είχαν μετακινηθεί στην ευρύτερη περιοχή του Τσιγκίρ Οϊμά, στην οποία ανήκε και το Αγιαχλάλαν. Τα χωριά αυτά, εκτός του προαναφερόμενου, ήταν τα εξής: Ποχτσά Αρμούτ (με το συνοικισμό Τοπουλλού), Κιόσαλαν (Καγιόουκιοϊ), Ούτσπουαρ, Ταγτσιλέρ (ελληνόφωνο), Κιρέζτεπε, Παγίρκιοϊ, Κιζιλτσάκολ, Ιλπίζαλαν, Γιαρίμτσα, Τσιγκίρ, Χαϊδάρ, Ζουρνατσινίντερε, Μηνασλάρ, Νατσαρλά, Μιρίσοουντερε, Τερελού, Σαββαλά, Ζενγκινοσλάρ και Ατσίσου (ελληνόφωνο).

Ο Ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, διαστάσεων 14*10,2*5,5 μ. ύψος και πάχος λιθοδομής 0,80 εκ., οικοδομήθηκε από κατοίκους του χωριού Αγιαχλάλαν, όταν ένας συγχωριανός τους είδε σε όραμα την Παναγία, και, πρωτοστατούντος εκείνου, αποφάσισαν να οικοδομήσουν τον ιερό ναό για τη χάρη της. Σε μια ορεινή περιοχή, όπου κάθε μορφής οικοδόμημα κατασκευαζόταν από κορμούς δέντρων και ξύλα, ο ναός της Παναγίας ήταν οικοδομημένος ολόκληρος από λιθοδομή και περίτεχνους ακρογωνιαίους λίθους, ενώ η είσοδός της έφερε εγχάρακτες ανάγλυφες γραμμώσεις, υπό μορφή κιόνων θα μπορούσαμε να πούμε.

Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμισό του Πόντου

Ολόκληρο το χωριό βρίσκεται σε μια κατεξοχήν επικλινή θέση, και εξαιτίας αυτού του γεγονότος η βόρεια και η νότια πλευρά του ναού ενισχύονταν με τοίχο αντιστήριξης μέγιστου ύψους τριών μέτρων σε τέσσερα σημεία. Ο ιερός ναός της Παναγίας ήταν φημισμένος σε ολόκληρο το δυτικό τμήμα του Πόντου, και κατά το Δεκαπενταύγουστο συνέρρεαν χριστιανοί από την ευρύτερη περιοχή της Αμισού, μέχρι και από την Κωνσταντινούπολη. Στον ιερό ναό της Παναγίας του Αγιαχλάλαν υπήρχε η θαυματουργή εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και αναφέρεται πλήθος θαυμάτων από τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής. Ιδιαίτερα θαυμαστή ήταν η ίαση όσων είχαν πρόβλημα παραλυσίας, ήταν δηλαδή παράλυτοι. Η παράδοση αναφέρει ότι έρχονταν οι ασθενείς παράλυτοι πάνω στα μουλάρια και έφευγαν θεραπευμένοι. Επίσης, θεραπεύονταν και άτομα που υπέφεραν από ψυχικές νόσους. Έρχονταν άνθρωποι δεμένοι με αλυσίδες και έφευγαν γεροί και δυνατοί. Γύρω από την εκκλησία υπήρχαν ξύλινα οικοδομήματα για τις ανάγκες των προσκυνητών και των ασθενών κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, και κυρίως της πανήγυρις του Δεκαπενταύγουστου. Το χωριό, μέχρι σήμερα, αποκόπτεται από τον έξω κόσμο, όταν χιονίσει ή έχει μεγάλη κακοκαιρία. Είναι συχνό φαινόμενο και οι κατολισθήσεις όγκων χώματος πάνω στο δρόμο. Τα θαύματα επιτελούνταν σε χριστιανούς, αλλά και σε μουσουλμάνους που κατέφευγαν στη χάρη της με βαθιά πίστη. Σύμφωνα με την προφορική παράδοση, το χωριό ονομάστηκε Αγιαχλάλαν (Ayak alan-αυτός που σηκώνεται στο πόδι), λόγω των θαυμάτων της Παναγίας στους παράλυτους, που έφευγαν περπατώντας. Οι μουσουλμάνες συνήθιζαν να λένε στις χριστιανές συντοπίτισσές τους, εξαιτίας των θαυμάτων της Παναγίας, ότι: η δική σας η θρησκεία είναι πιο κεσκίν, δηλαδή πιο κοφτερή, και μεταφορικά θα λέγαμε πιο ζωντανή.

Η προσκυνηματική επίσκεψη μεμονωμένων μουσουλμάνων συνεχίζεται αδιάκοπα μέχρι σήμερα. Παλαιότερα, λόγω του ορεινού ανάγλυφου, οι μουσουλμάνοι προσκυνητές μετέβαιναν τη νύχτα με μουλάρια, περιέφεραν τον ασθενή τρεις φορές γύρω από την ερειπωμένη εκκλησία και έφευγαν. Τα νεότερα χρόνια έρχονταν με αυτοκίνητα μετά τα μεσάνυχτα, περιέφεραν τον ασθενή και έφευγαν. Οι κάτοικοι του χωριού, που είναι μετανάστες μουσουλμάνοι από το εσωτερικό της Τουρκίας, τους έβλεπαν όλους αυτούς τις νύχτες με συμπάθεια και ευλαβούνταν τον ιερό ναό. Το γεγονός όμως των απρόσμενων αυτών επισκέψεων περιέπεσε στα ώτα των αρχών, και έγινε αιτία να οικοδομηθεί τα τελευταία χρόνια τζαμί ακριβώς έξω από το ναό, για να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους επίδοξους ασθενείς προσκυνητές. Το φαινόμενο περιορίστηκε, αλλά δε σταμάτησε. Το 2004, που βρισκόμουν στο Αγιαχλάλαν, ήρθε στην παρέα μας και ο νεαρός χότσας του χωριού. Οι παριστάμενοι άνοιξαν εσκεμμένα τη συζήτηση για τους Έλληνες προσκυνητές που πήγαιναν εκεί κατά περιόδους, και παράλληλα έθιξαν ακροθιγώς και το θέμα με τους μουσουλμάνους προσκυνητές της νύχτας. Ο νεαρός χότσας δεν κρατήθηκε και είπε απελπισμένος: Τι μουσουλμάνοι είναι αυτοί, που έρχονται τη νύχτα για να προσευχηθούν στην εκκλησία; Όλοι αυτοί οι προσκυνητές δεν είναι αμόρφωτοι μουσουλμάνοι. Δεν έλειψαν βέβαια και οι επίδοξοι χρυσοθήρες. Το γεγονός ότι ένας συγχωριανός τους έσκαψε για να βρει τις λίρες της εκκλησίας, που δεν τις βρήκε, αλλά λίγο αργότερα απεβίωσε, έγινε αιτία οι μουσουλμάνοι όχι μόνο να ευλαβούνται την Παναγία, αλλά και να τη φοβούνται. Κανείς τους δεν τόλμησε να ξανασκάψει εκεί.

Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμισό του Πόντου

Τον Αύγουστο του 1972 επισκέφτηκε την πατρογονική γη ο Ιερόθεος Κυπιρτίδης, παππούς μου εκ μητρός, και στις 15 του μήνα πήγε να προσκυνήσει τη χάρη της, μια και το χωριό του βρισκόταν εκεί κοντά. Είδε μέσα στον ανοιχτό πια χώρο του ναού να σταβλίζονται μερικά πρόβατα, και γεμάτος έκπληξη και απορία ρώτησε ποιος ανίερος διέπραξε τέτοιο ανοσιούργημα. Οι κάτοικοι με φυσικότητα του απάντησαν ότι τα πρόβατα ανήκαν στο ναό, γιατί τα έφεραν στη χάρη τής Παναγίας κάποιοι μουσουλμάνοι που θεραπεύτηκαν. Τα μικρά αρνιά είχαν γίνει πρόβατα, τρέφονταν εκεί, όπου υπήρχε πλούσια τροφή και νερό και δεν τα πείραζε κανείς. Τότε, τους πρότεινε να πουλήσουν τα πρόβατα και με τα χρήματα που θα ελάμβαναν να περιέφρασσαν το χώρο του ιερού ναού· όπως και έγινε.

Ο ναός της Παναγίας είχε μεγάλα εισοδήματα από τις προσφορές των πιστών, όπως μοσχάρια, πρόβατα κ.ά., αλλά και επιτελούσε σπουδαίο εκπαιδευτικό έργο. Στο μικρό αυτό χωριό των 250 κατοίκων λειτουργούσε πλήρες Δημοτικό Σχολείο-Αρρεναγωγείο, η θέση του οποίου βρισκόταν σε ένα φυσικό πλάτωμα, πριν από το ναό και στα αριστερά του δρόμου. Στο σχολείο λειτουργούσε και οικοτροφείο, για τους μαθητές των απομακρυσμένων οικισμών, λόγω των κακοκαιριών και του βαρύ χειμώνα, οι οποίοι σιτίζονταν από τα έσοδα της εκκλησίας. Κατά την πανήγυρη στήνονταν μεγάλα καζάνια για την προετοιμασία παραδοσιακών φαγητών, που προσφέρονταν στους προσκυνητές. Αυτό το έθιμο της παροχής τροφής μετά τον εκκλησιασμό σε όλους τους πανηγυρίζοντες, σε όλα τα ελληνικά χωριά της ευρύτερης περιοχής, ήταν απαράβατη τοπική παράδοση. Οι χοροί και η διασκέδαση άρχιζαν μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας και συνεχίζονταν μέχρι αργά το βράδυ. Πραγματοποιούνταν αγώνες πάλης, με πολύ σημαντικό έπαθλο, όπως και αγώνες βοδιών, για να αναδειχθεί το πιο δυνατό. Ο αγώνας των βοδιών πραγματοποιούνταν με έναν ξύλινο κορμό πακτωμένο στο έδαφος, αλλά καμιά φορά και με το δέσιμο αρκετών κάρων στη σειρά, με δεμένους τους τροχούς. Το έπαθλο το κέρδιζε το βόδι που κατόρθωνε να βγάλει από τη θέση του τον κορμό και να τον σύρει ή να σύρει τα δεμένα κάρα. Ο παλαιστής, αλλά και ο ιδιοκτήτης του βοδιού, ο καθένας χωριστά, έπαιρναν για έπαθλο ένα τόπι υφάσματος (με το οποίο εξασφαλιζόταν η ένδυση της οικογένειας), αλλά, κατά περίπτωση, και κάποιο μοσχάρι ή άλλο μεγάλο ζώο.

Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμισό του Πόντου

Τα χωριά της περιοχής τα έκαψαν οι τσέτες του Τοπάλ Οσμάν και ο κεμαλικός στρατός το Καλοκαίρι του 1921, μαζί με την εκκλησία, από την οποία είχε καταπέσει η σκεπή. Στην περιοχή συνήφθησαν επικές μάχες με τους ανυπότακτους, ατρόμητους και γενναίους Παυρενούς αντάρτες και τη μεραρχία του Λίβαπασα. Επίσης, η απρόσιτη αυτή περιοχή του Τσιγκίρ Οϊμά υπήρξε το καταφύγιο και των ανταρτών της Αμισού, αλλά κυρίως των χιλιάδων γυναικόπαιδων που προστάτευαν· ήταν ο τόπος καταφυγής τους κατά την περίοδο των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων του στρατού στα βουνά Αγιούτεπε και Σαλτούχ. Παρέμεναν εκεί μέχρι να εκλείψει ο κίνδυνος, και διατρέφονταν από τους κατοίκους των περιοχών αυτών. Η φιλοξενία τους ήταν αβραμιαία για τα δεδομένα του διωγμού, γιατί οι κάτοικοι τής περιοχής μοιράζονταν μαζί τους την τροφή που κατείχαν. Η περιοχή ήταν ορεινή, αλλά είχε πλούσια κτηνοτροφία και κήπους τεσσάρων-πέντε στρεμμάτων που παρήγαγαν όλα του κόσμου τα αγαθά, λόγω του ποταμού και των ρυακιών που έρεαν δίπλα από τα χωράφια τους. Οι κάτοικοι της περιοχής, που είχαν καταφύγει μαζικά στα βουνά για να μην εξοριστούν ή κατασφαγούν, κατά την περίοδο 1916-1918 και από το καλοκαίρι του 1921 και μέχρι το βίαιο εκπατρισμό τους, πλήρωναν μία χρυσή λίρα στους Τσερκέζους για να προμηθευτούν ένα δοχείο σιτάρι. Ένα μέρος των χρημάτων εκείνων του ιερού ναού της Παναγίας δαπανήθηκαν και για την αγορά οπλισμού και πολεμοφοδίων των καταδιωκόμενων, με κίνδυνο εξόντωσης και ολικού αφανισμού, Ελλήνων. Οι σημερινοί μουσουλμάνοι κάνουν λόγο για το "χρυσό" του ιερού ναού, και ψάχνουν εναγωνίως για να τον βρουν σε ολόκληρη την περιοχή, αγνοώντας ότι όσοι επέζησαν κατά τις δύο γενοκτόνες περιόδους, και όσες χιλιάδες ανταρτών και γυναικόπαιδων των παραλίων της Αμισού και του Αγιούτεπε φιλοξενήθηκαν σε αυτά τα απρόσιτα για τον κεμαλικό στρατό μέρη, οφείλουν την επιβίωσή τους σ᾽ εκείνες τις χρυσές λίρες του ιερού ναού της Παναγίας, που πράγματι ήταν πολύ πλούσιος από τις δωρεές των πιστών και από την πληθώρα των ταμάτων.

Ο ιερός ναός σήμερα είναι σε κακή κατάσταση, παρά την προσπάθεια των τοπικών μουσουλμάνων να τον κρατήσουν σε ανεκτό επίπεδο κόβοντας τα χόρτα και τα δενδρύλλια που φυτρώνουν συνεχώς, λόγω των καιρικών συνθηκών. Το 1998, κατά την πρώτη προσκυνηματική μου επίσκεψη με τον αδελφό μου, ο δάσκαλος του παρακείμενου σχολείου, με καταγωγή από την Άγκυρα, μου είχε ειπεί ότι εκείνος είχε βάλει τα παιδιά για να καθαρίσουν εσωτερικά το ναό-έναν ιερό χώρο. Οι προσπάθειες φίλων μας να οικοδομηθεί ένα στέγαστρο πάνω από το ναό, για να μην καταρρεύσει ολοκληρωτικά, με τη δική μας οικονομική ενίσχυση - αμέσως μετά την πρώτη μου προσκυνηματική επίσκεψη του 1998, και με την άδεια των τοπικών αρχών δεν καρποφόρησε, παρά τη μεσολάβηση σημαντικού προσώπου, που είχε γνωριμίες με ισχυρό τοπικό βουλευτή. Το 2006 με κάλεσε προσωπικά ο καϊμακάμης της περιοχής, που έδρευε στο Ασαρτσίκ, με δεδομένο ότι με φιλοξενούσε στο σπίτι του ο δήμαρχος της περιοχής, και μου πρότεινε να ενεργήσει κατάλληλα ώστε να αναβαθμιστεί η περιοχή και να αξιοποιηθεί ο ιερός ναός της Παναγίας του Αγιαχλάλαν για να προσελκύσει τους Έλληνες που κατάγονταν από την περιοχή και να αποκτήσει οικονομική ζωή ο έρημος εκείνος τόπος. Ούτε και εκείνη η προσπάθεια καρποφόρησε. Δύο χρόνια αργότερα, που επισκέφτηκα το γενέθλιο τόπο των προγόνων μου, ρώτησα το φίλο δήμαρχο για όσα μας είχε υποσχεθεί ο καϊμακάμης, και μου απάντησε ότι ο καϊμακάμης άλλαξε, η θητεία τους τότε ήταν μονοετής, και ο νέος καϊμακάμης δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το θέμα...

Η Παναγία του Αγιαχλάλαν στην Αμάσεια του Πόντου

Σημειώσεις 

1. Το χωριό απέχει σήμερα από την Αμισό (Σαμψούντα) 87 χλμ. Ακολουθώντας το δρόμο για την Αμάσεια, σε απόσταση 55 χλμ. συναντούμε το Καβάκ και στη διασταύρωση (Ντόρτγιολ) στρίβουμε αριστερά, στο δρόμο του Ασαρτσίκ, το οποίο συναντούμε στα 20 χλμ. Μέσα από την κωμόπολη οδεύουμε προς το Αγιαχλάλαν, που το συναντούμε στα 17 χλμ. Ο δρόμος μέχρι το Ασαρτσίκ είναι στενός, ασφαλτοστρωμένος, με στροφές και από εκεί μέχρι το χωριό είναι όλο στροφές και χωματόδρομος. Ο δρόμος μετά την κωμόπολη κατέρχεται με μεγάλη κλίση για να περάσει από την τεράστια χαράδρα και το Χαδίσιο ποταμό (Απτάλιρμακ) και ανεβαίνει σχεδόν κάθετα μέχρι το Αγιαχλάλαν. Σε περίοδο βροχών είναι συχνές οι κατολισθήσεις και αδιάβατο το τελευταίο κομμάτι μετά το μικρό ποτάμι με τα ορμητικά νερά. Η πορεία από τη διασταύρωση του Καβάκ διαρκεί περίπου μία ώρα.

2. Τα ονόματα των χωριών είναι τουρκικά, γιατί οι τόποι στους οποίους εγκαταστάθηκαν οι Παυρενοί, αλλά και οι ελληνόφωνοι, είχαν ήδη τουρκικά τοπωνύμια. Οι Έλληνες του Δυτικού Πόντου είχαν διαφοροποιηθεί γλωσσικά κατά το 18ο αιώνα, εκτός από την παράλια Αμισό και τη Σινώπη, μετά τους σφοδρούς διωγμούς των ντερέμπεηδων, που είχαν σαν αποτέλεσμα τους μαζικούς εξισλαμισμούς στον Κεντρικό και Ανατολικό Πόντο και τη γλωσσική διαφοροποίηση στο Δυτικό Πόντο. Παυρενός είναι ο προερχόμενος από την περιοχή της μεσαιωνικής Παύρας και νεότερης Πάφρας, και συνειρμικά όλοι οι γλωσσικά διαφοροποιημένοι δυτικοπόντιοι στη Διοίκηση Αμισού (Σαμψούντας). Οι ελληνόφωνοι της περιοχής μετακινήθηκαν κυρίως από την περιοχή της Αργυρούπολης και αποκαλούνταν Μετεντσήδες (η λέξη σημαίνει μεταλλωρύχοι).

3. Τα χωριά καταγωγής των προγόνων μου, από τους οποίους προέρχονται οι πληροφορίες, είναι τα εξής: Ποχτσά Αρμούτ (συνοικισμός Τοπουλλού), Κιόσαλαν (Καγιόουκιοϊ), Ούτσπουαρ, Ταγτσιλέρ (ελληνόφωνο).

Δραστηριοτήτων συνέχεια, για το Μουσείο της Μέριμνας Ποντίων Κυριών

Δραστηριοτήτων συνέχεια, για το Μουσείο της Μέριμνας Ποντίων Κυριών
Δραστηριοτήτων συνέχεια, για το Μουσείο της Μέριμνας Ποντίων Κυριών

Το Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2018 επισκέφθηκαν το Μουσείο της Μέριμνας Ποντίων Κυριών η καθηγήτρια Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας κυρία Ελεωνόρα Σκουτέρη-Διδασκάλου και ο Πρόεδρος του ΚΘΒΕ κύριος Άρης Στυλιανού.

Η κυρία Σκουτέρη-Διδασκάλου υπήρξε Πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Μουσείου και υπεύθυνη της μουσειολογικής μελέτης κατά την ίδρυσή του. 

Τον Πρόεδρο του ΚΘΒΕ κύριο Άρη Στυλιανού ξενάγησε στη μόνιμη έκθεση η Επίτιμη Πρόεδρος της Μέριμνας Ποντίων Κυριών κυρία Άρτεμις Κούμα-Καρανίκα. Ο κύριος Άρης Στυλιανού εντυπωσιάστηκε με τα εκθέματα του μουσείου και δεσμεύτηκε για μελλοντική συνεργασία.

Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018

Ποντιακή βραδιά στην Καλλιτεχνική Στέγη Ποντίων Β. Ελλάδος

Ποντιακή βραδιά στην Καλλιτεχνική Στέγη Ποντίων Β. Ελλάδος
Ποντιακή βραδιά στην Καλλιτεχνική Στέγη Ποντίων Β. Ελλάδος

Η Καλλιτεχνική Στέγη Ποντίων Β. Ελλάδος προσκαλεί μέλη, φίλους αλλά και όλους όσους θέλουν να διασκεδάσουν στην ποντιακή βραδιά που διοργανώνει την Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2018 στις 20:00, στην έδρα του συλλόγου μας στην οδό Βούλγαρη 16Α.

Γενική είσοδος για ενίσχυση του συλλόγου: 10 Ευρώ (Περιλαμβάνει πλήρες μενού, απεριόριστο ποτό).

Περισσότερες πληροφορίες: 6944500256.

Ξεκίνησαν δυναμικά οι "Ακρίτες" Πόντιοι φοιτητές στην Ορεστιάδα

Ξεκίνησαν δυναμικά οι "Ακρίτες" Πόντιοι φοιτητές στην Ορεστιάδα
Ξεκίνησαν δυναμικά οι "Ακρίτες" Πόντιοι φοιτητές στην Ορεστιάδα

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πρώτη πρόβα του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Ορεστιάδος "Οι Ακρίτες" με πλήθος φοιτητών. Οι πρόβες πραγματοποιούνται κάθε Τρίτη στις 21:00 και Κυριακή στις 18:00 και έχουν δημιουργηθεί τμήματα αρχαρίων και προχωρημένων.

Ο Σύλλογος απευθύνεται σε όλους τους φοιτητές ανεξάρτητου καταγωγής που θέλουν να γνωρίσουν την ποντιακή παράδοση καθώς και των ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού.

Επίσης τα μέλη του συλλόγου πραγματοποίησαν την Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018 τον καθιερωμένο ετήσιο αγιασμό για την έναρξη της νέας χρονιάς.

Ο Σύλλογος υπόσχεται με "όπλο" την δημιουργική διάθεση μια χρόνια γεμάτη χορό, τραγούδι και δράσεις.