Παρασκευή 31 Μαΐου 2019

Στα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία θα είναι αφιερωμένο το 38ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Στα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία θα είναι αφιερωμένο το 38ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
Στα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία θα είναι αφιερωμένο το 38ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Όλα έτοιμα είναι πλέον για το 38ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, το ετήσιο χορευτικό και όχι μόνο, αντάμωμα της νεολαίας των Ποντιακών συλλόγων της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη.

Το φετινό αντάμωμα θα πραγματοποιηθεί στην πόλη του Bietigheim, το Σάββατο 1 Ιουνίου 2019, όπου Πόντιοι και μη, από όλες τις περιοχές της Γερμανίας, θα δώσουν δυναμικό παρών.

Φέτος το φεστιβάλ θα είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων.

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα πλαισιώσουν από Ελλάδα οι Αλέξης Παρχαρίδης, Γιώργος Στεφανίδης, Αντώνης Νικηφορίδης, Στάθης Τσαϊρίδης.

Σχετικά θέματα




Τούρκος Πρέσβης στην Αθήνα: Ποια Γενοκτονία των Ποντίων; Δεν έγινε ποτέ...

Τούρκος Πρέσβης στην Αθήνα: Ποια Γενοκτονία των Ποντίων; Δεν έγινε ποτέ...
Τούρκος Πρέσβης στην Αθήνα: Ποια Γενοκτονία των Ποντίων; Δεν έγινε ποτέ...

Μπροστά στην πόρτα του υπέροχου νεοκλασικού της Τουρκικής Πρεσβείας στέκεται η αγαπημένη μου φίλη Duygu Leloğlu, Σύμβουλος Επικοινωνίας της Πρεσβείας, η οποία με υποδέχεται θερμά και με οδηγεί στο απέναντι κτήριο. Η ιδιωτική κατοικία του Πρέσβη είναι εντυπωσιακή. Διασχίζω τον χώρο υποδοχής και το κεντρικό σαλόνι για να βρεθώ μπροστά σε μια έκπληξη. Ένας καταπράσινος κήπος, μια μικρή όαση, πρόκειται να είναι το σκηνικό μου σε αυτή την συνέντευξη. Ο καλεσμένος μου, με υποδέχεται θερμά και η συζήτησή μας ξεκινά μέσα σε ατμόσφαιρα φιλικής διάθεσης.

Ο νέος Πρέσβης της Τουρκίας στην Ελλάδα, Burak Özügergin, μιλά αποκλειστικά στην Κορίνα Γεωργίου και το marketnews.gr, στην πρώτη του ζωντανή συνέντευξη, με αφορμή την έναρξη της θητείας του στη χώρα και με τις δημοτικές και ευρωπαϊκές εκλογές να βρίσκονται στο επίκεντρο των εξελίξεων.

Ιδιαίτερα αισιόδοξος, μιλά για το κοινό μέλλον Ελλάδας - Τουρκίας αλλά και την προοπτική για μια ομαλή γειτνίαση. Ο Πρέσβης εξηγεί γιατί οι δυο χώρες πρέπει να συνυπάρχουν ειρηνικά και περιγράφει πώς διευρύνονται οι διάδρομοι επικοινωνίας μεταξύ τους. Τέλος, ο κ. Οζουγκέργκιν μιλά για το Κυπριακό και την επιτακτική ανάγκη επίλυσής του και προσεγγίζει με τον δικό του τρόπο την Γενοκτονία των Ποντίων...


Πηγή: MarketNews

Στην Πολίχνη παρουσιάστηκε το βιβλίο "Ο Γέρος του Πόντου"

Στην Πολίχνη παρουσιάστηκε το βιβλίο "Ο Γέρος του Πόντου"
Στην Πολίχνη παρουσιάστηκε το βιβλίο "Ο Γέρος του Πόντου" 

Το Σάββατο 25 Μαΐου 2019 παρουσιάστηκε "Ο Γέρος του Πόντου" στο πνευματικό κέντρο "Χρύσανθος Θεοδωρίδης" στην Πολίχνη. Η παρουσίαση έγινε με τη συνεργασία της Ένωσης Ποντίων Πολίχνης.

Το βιβλίο παρουσίασαν η Αναστασία Μαχαιρίδου (Φιλόλογος - εκπαιδεύτρια ποντιακής διαλέκτου) και η Γερουλίδου Δέσποινα-Χρυσοβαλάντου (εκπαιδευτικός γενικής και ειδικής αγωγής, ψυχολόγος, θεολόγος με ειδίκευση στην ερμηνεία κειμένων) και ο γιος του συγγραφέα Βαγγέλης Ιντζεβίδης.

Στην Πολίχνη παρουσιάστηκε το βιβλίο "Ο Γέρος του Πόντου"

Την παρουσίαση πλαισίωσαν μουσικά η Μαρία Δεμερτζίδου (τραγούδι), ο Νίκος Κωστογλίδης (λύρα) και ο Γιώργος Ασβεστάς (λαούτο και νταούλι).

Ο ήρωας του βιβλίου έζησε, έδρασε και δημιούργησε την οικογένειά του στην Πολίχνη, γεγονός που συνετέλεσε στην συναισθηματική φόρτιση των συντελεστών και του ακροατηρίου.

Στην Πολίχνη παρουσιάστηκε το βιβλίο "Ο Γέρος του Πόντου"

Ήταν μια ξεχωριστή παρουσίαση, ιδιαίτερα συγκινητική, διότι συναντήθηκαν με πρόσωπα που γνώριζαν τους ήρωες του βιβλίου, ακόμη και συγγενείς του κεντρικού ήρωα, αναδύοντας ένα πρωτόγνωρο αίσθημα στους συντελεστές και όλους τους παρευρισκόμενους.

Το βιβλίο θα συνεχίσει να ταξιδεύει και σε άλλες πόλεις, με σκοπό να μεταλαμπαδεύσει τις αξίες της ποντιακής παράδοσης και να γνωστοποιήσει τον πόνο και τις κακουχίες των ξεριζωμένων Ελλήνων του Πόντου!

Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται από τους "Ακρίτες του Πόντου"

Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται από τους "Ακρίτες του Πόντου"
Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται από τους "Ακρίτες του Πόντου"

Ο Σύλλογος Ποντίων Σταυρούπολης "Ακρίτες του Πόντου" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην προβολή του ντοκιμαντέρ «Η μπάντα» του κ. Νίκου Ασλανίδη. Ένα ντοκιμαντέρ που βραβεύτηκε διπλά, στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Το ντοκιμαντέρ θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 31 Μαΐου 2019 στις 21:00, στο θέατρο του Κέντρου Πολιτισμού του Δήμου Παύλου Μελά «Χρήστος Τσακίρης» (Λαγκαδά 221, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης).

Πρόκειται για μια συγκλονιστική ιστορία που διασώθηκε από τον επιζήσαντα της Γενοκτονίας Γιάννη Παπαδόπουλο, μέλος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Κερασούντας, την οποία «επιστράτευσε» ο σφαγέας Τοπάλ Οσμάν και την ανάγκαζε να παίζει εμβατήρια κατά τη διάρκεια των επιθέσεων που εξαπέλυε η δολοφονική συμμορία του.Τα μέλη της ορχήστρας, 13 Έλληνες και 3 Τούρκοι, στο τέλος σφαγιάστηκαν. Ο μόνος που επέζησε ήταν ο Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος και εξιστόρησε όσα βίωσε από αυτήν την τραγωδία.

Σχετικά θέματα




Το "Κόκκινο Ποτάμι" πάει για γυρίσματα στα Τρίκαλα και ζητάει ηθοποιούς

Το "Κόκκινο Ποτάμι" πάει για γυρίσματα στα Τρίκαλα και ζητάει ηθοποιούς
Το "Κόκκινο Ποτάμι" πάει για γυρίσματα στα Τρίκαλα και ζητάει ηθοποιούς

Το "Κόκκινο Ποτάμι" πάει για γυρίσματα στην πόλη των Τρικάλων, από τις 15 Ιουνίου μέχρι και τις 21 Ιουνίου.

Η παραγωγή της σειράς καλεί όσους και όσες ενδιαφέρονται να συμμετέχουν ως βοηθητικοί ηθοποιοί, μπορούν να στείλουν το τηλέφωνο τους και δύο φωτογραφίες (μια κοντινή και μια ολόσωμη) στο mail: kokkinotrikala@gmail.com.

Δεν απαιτείται εμπειρία ενώ με τη δήλωση της συμμετοχής, ο βοηθός σκηνοθέτη θα επικοινωνήσει μαζί τους για περισσότερες πληροφορίες.

Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

Πάνω από 600.000 επισκέπτες αναμένονται φέτος στην Μονή Σουμελά

Πάνω από 600.000 επισκέπτες αναμένονται φέτος στην Μονή Σουμελά
Πάνω από 600.000 επισκέπτες αναμένονται φέτος στην Μονή Σουμελά

Η Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά ή Μονή Σουμελά η οποία ήταν κλειστή εδώ και τέσσερα χρόνια και συγκεκριμένα το τμήμα μέχρι την πρώτη αυλή, άνοιξε και παραδόθηκε στο κοινό στις 25 Μαΐου, μετά από τις εργασίες αποκατάστασης.

Όπως δήλωσε ο διευθυντής Πολιτισμού και Τουρισμού της Τραπεζούντας κ. Αλί Αϊβάζογλου «ο αριθμός των επισκεπτών από το Σάββατο 25 Μαΐου μέχρι την Τρίτη 28 Μαΐου ανήλθε σε 2.063 άτομα. Αυτός είναι ένας πολύ καλός αριθμός. Σαν μέσος όρος σημαίνει πως περίπου 600 χιλιάδες άτομα θα επισκεφτούν τη Μονή φέτος. Πιστεύω πως μπορούμε να φτάσουμε αυτόν τον αριθμό».

Μόλις ολοκληρωθούν όλες οι εργασίες αποκατάστασης στη Μονή Σουμελά και το συγκρότημά της θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για να συμπεριληφθεί στον Κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Εκπαιδευτικής Επιστημονικής και Πολιτιστικής Οργάνωσης(UNESCO).

Οι εργασίες αποκατάστασης που ξεκίνησαν στις 22 Σεπτεμβρίου 2015 σχεδιάζεται να ολοκληρωθούν το 2020.

Οι Ποντιακοί αντίλαλοι που άφησαν εποχή...

Η κ. Ευσταθιάδουμε με τον πατέρα της Στάθη Ευσταθιάδη οικοδεσπότη της πασίγνωστης ραδιοφωνικής εκπομπής «Ποντιακοί αντίαλαλοι» που γαλούχησε τουλάχιστον δύο γενιές Ποντίων
Η κ. Ευσταθιάδουμε με τον πατέρα της Στάθη Ευσταθιάδη οικοδεσπότη της πασίγνωστης ραδιοφωνικής εκπομπής «Ποντιακοί αντίαλαλοι» που γαλούχησε τουλάχιστον δύο γενιές Ποντίων

του Νίκου Ασλανίδη

Θυμάμαι μικρός το καφενείο του πατέρα μου, στον προσφυγικό οικισμό της Νέας Τραπεζούντας Γιαννιτσών, όταν μεταδιδόταν η ραδιοφωνική εκπομπή «Ποντιακοί αντίλαλοι». Τα τάβλι έκλειναν και όλοι οι πελάτες συγκεντρώνονταν γύρω από το ραδιόφωνο, λες και θα άκουγαν έκτακτο ανακοινωθέν... 

Μετά το χαρακτηριστικό σήμα της εκπομπής, ακουγόταν η φωνή του εκφωνητή Στάθη Ευσταθιάδη και ακολουθούσε συνήθως ο ήχος της ποντιακής λύρας. Μόνο τότε έβγαιναν τα κομπολόγια των παππούδων και άκουγες τις χάντρες να πέφτουν η μια πάνω στην άλλη...

Ο Στάθης Ευσταθιάδης γεννήθηκε στην Κοκκινιά Κιλκίς το 1928. Το 1947, σε ηλικία 19 ετών, ενώ ετοιμαζόταν να δώσει εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστήμιο, το κάρο στο οποίο βρισκόταν με αρκετούς συγχωριανούς πατά μια νάρκη, έξω από την Αργυρούπολη Κιλκίς. Σκοτώνονται όλοι και βρίσκουν τον Στάθη αναίσθητο, χωρίς μάτια... Το τελευταίο που θυμόταν ήταν μια λάμψη... Δεν το ’βαλε όμως κάτω και κατάφερε να μετατρέψει την «αδυναμία» σε δύναμη.

Το 1949 γράφει το πρώτο του θεατρικό έργο και την ίδια χρονιά ξεκινά τις θρυλικές εκπομπές «Ποντιακοί αντίλαλοι» στο ραδιοφωνικό σταθμό των ενόπλων δυνάμεων Θεσσαλονίκης. Ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, αναζητώντας μουσικούς πρώτης γενιάς, για να πλαισιώσουν τις εκπομπές του, συλλέγοντας και καταγράφοντας έτσι υλικό ανεκτίμητης ιστορικής, μουσικής και λαογραφικής αξίας.

Οι εκπομπές του συνεχίζονται για πολλές δεκαετίες, γαλουχώντας δύο γενεές στην ποντιακή παράδοση, αλλά και πολλούς μουσικούς και τραγουδιστές που μαθήτευσαν κοντά του. Παίζει και ο ίδιος λύρα και τραγουδά με τη συνοδεία της αδελφής του Μαρίας.

Παράλληλα, σπουδάζει Νομική και γίνεται διδάκτωρ του Συνταγματικού Δικαίου με βαθμό «Άριστα». Πραγματοποιεί πνευματικά συμπόσια και διαλέξεις (από το 1969 με το «Φάρο Ποντίων», του οποίου υπήρξε ιδρυτής) στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πάνω σε θέματα ιστορικά και λαογραφικά.

Οι λαογραφικές αναζητήσεις του επεκτείνονται και στο σημερινό Πόντο, επί τέσσερις δεκαετίες, συνομιλώντας με ηλικιωμένους που θυμούνται τον ξεριζωμό και καταγράφοντας ξεχασμένες μελωδίες και δίστιχα. Συνεχίζει τις καταγραφές του και στη Γεωργία, πριν από τη δεκαετία του ’90. Το 1981 εκδίδει «Τα τραγούδια του ποντιακού λαού», ένα βιβλίο «ορόσημο» για όσους ασχολούνται με το ποντιακό τραγούδι. Συνέγραψε συνολικά 16 ποντιακά θεατρικά έργα, δύο ποιητικές συλλογές στην ποντιακή διάλεκτο και εξέδωσε τρία cd με καταγραφές από την Ελλάδα και το σημερινό Πόντο. Για την όλη προσφορά του βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών με το πρώτο βραβείο, την Ακαδημία Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού της Γερμανίας, την Π.Ο.Ε. και εκατοντάδες άλλους φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έφυγε από τη ζωή 1η Αυγούστου 2012.

Η κόρη του Μυροφόρα Ευσταθιάδου ακολούθησε τα χνάρια του... Είναι απόφοιτη του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών (Α.Π.Θ.), του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας (Δ.Π.Θ.), με κατεύθυνση «Εθνολογία» και κάτοχος μεταπτυχιακού Λαογραφίας (Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών της κατεύθυνσης: Ιστορία και Διδακτική Ιστορίας, Λαογραφία και Πολιτισμός του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών) με βαθμό «Άριστα».

Είναι διαπιστευμένη εκπαιδεύτρια της ποντιακής διαλέκτου από το υπουργείο Παιδείας. Δίδαξε σε τρεις δήμους, στο σχετικό πρόγραμμα του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. (2014 - 2015) και σε συλλόγους στην Ελλάδα και τη Γερμανία. Γνωρίζει επίσης αγγλικά, ιταλικά και τουρκικά.

Συμμετείχε σε δεκάδες επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες, κυρίως με θεματολογία που αφορά την ποντιακή λαογραφία (ποντιακή ταυτότητα, τη μνήμη, τις αφηγήσεις ζωής, μουσικά αρχεία, έθιμα κ.ά.).

Είναι μέλος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας και συνεργάτης του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών (Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επιμελείται εκδόσεις ποντιακών βιβλίων (ποντιακή διάλεκτος) και cd (μουσική επιμέλεια).

Επισκέπτεται κάθε χρόνο τον Πόντο, πραγματοποιώντας καταγραφές (μουσικές, τοπωνύμια κτλ.) και ξεναγήσεις, ενώ είναι πρόεδρος του Φάρου Ποντίων Θεσσαλονίκης.

Πώς ιδρύθηκε ο «Φάρος Ποντίων»; τη ρωτώ.

Ο Φάρος Ποντίων ιδρύθηκε στις 3 Μαρτίου 1969 στη Θεσσαλονίκη. Την ημέρα εκείνη, με πρωτοβουλία του Στάθη Ευσταθιάδη, συγκεντρώνονται στο προσωπικό του γραφείο 27 άτομα και συζητούν τους λόγους της αναγκαιότητας ίδρυσης ενός ακόμη ποντιακού σωματείου, παρόλο που την εποχή εκείνη δεν υπήρχε η πληθώρα των ποντιακών συλλόγων που υπάρχει σήμερα. 

Κύλησαν 50 χρόνια από τότε και ο «Φάρος Ποντίων» πρόσφερε αρκετά, άλλα ορατά κι άλλα αόρατα, εκατοντάδες ραδιοφωνικών εκπομπών, καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, θεατρικών παραστάσεων, αλλά και πνευματικά συμπόσια και διαλέξεις. Ο σύλλογος είχε πολυπληθή χορευτικά συγκροτήματα και μάλιστα τόλμησε να εμφανίσει το πρώτο παιδικό χορευτικό συγκρότημα. Σημαντική ήταν και η δραστηριότητα της θεατρικής ομάδας, καθώς πολλοί από όπως ηθοποιούς της είχαν θεατρική παιδεία από την πρώην Σοβιετική Ένωση, όπως ο θρυλικός Βάνιας Υγρόπουλος.

Τα πρώτα χρόνια του συλλόγου, όπως διαβάζουμε στο ημερολόγιο, πραγματοποιούνται πολλές παραστάσεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Αργότερα, το θεατρικό τμήμα μεταβαίνει και στο εξωτερικό για παραστάσεις σε ομογενείς, ποντιακής καταγωγής (Γερμανία, τ. ΕΣΣΔ, Αυστραλία, Αμερική). Παραδοσιακά ο σύλλογος είχε πάντα χορωδία, για τη μουσική κάλυψη των εκπομπών του. Η πρώτη χορωδία ήταν μικρή, 12 άτομα περίπου, αλλά αποτελούμενη από πολύ καλές φωνές. Οι περισσότεροι ήταν καταξιωμένοι πόντιοι τραγουδιστές. Τέλη της δεκαετίας του ’80 έγινε ανασύσταση της χορωδίας και για μια δεκαετία τα μέλη της άγγιζαν τα σαράντα, με τη συνοδεία τριών τουλάχιστον λυράρηδων.

Αν θα ξεχώριζα κάποια σημαντική εκδήλωση του συλλόγου, θα ήταν ο συντονισμός της διοργάνωσης στο Αλεξάνδρειο Μέλαθρο (Παλέ ντε Σπορ) μιας μεγάλης συναυλίας, με τη συμμετοχή πολλών ποντίων καλλιτεχνών, με σκοπό τη συγκέντρωση χρηματικού ποσού για την αγορά υποβρυχίου, που ονομάστηκε «Πόντος»... Ο τότε πρόεδρος Στάθης Ευσταθιάδης, με τον ταμία του συλλόγου Γεώργιο Αμβροσιάδη, ταξίδεψαν στο Κίελο της Γερμανίας για την καθέλκυση του υποβρυχίου (21/3/1979), ως επίσημοι εκπρόσωποι του οργανωμένου ποντιακού χώρου.

Πώς ξεκίνησαν οι εκπομπές στο ραδιόφωνο;

Ο πατέρας μου, μετά που μαθήτευσε για ένα διάστημα κοντά στον Σίμωνα Καρά, ξεκίνησε το 1949 στη Θεσσαλονίκη εβδομαδιαία ραδιοφωνική εκπομπή με τίτλο «Ποντιακοί αντίλαλοι». Αργότερα, με τη δημιουργία του «Φάρου Ποντίων», το όνομα του συλλόγου συνδέεται με αυτές τις εβδομαδιαίες εκπομπές από το Ραδιοφωνικό Σταθμό Μακεδονίας (από 20/9/1969). 

Συμμετείχε σε κάθε εκπομπή και η χορωδία του συλλόγου, αποτελούμενη από γνωστούς πόντιους καλλιτέχνες (Χρύσανθος, Γιωργούλης Κουγιουμτζίδης, Γώγος Πετρίδης κ.ά.). Από το 1973 οι εκπομπές μετονομάστηκαν σε «Ποντιακή Ηχώ» και εξέπεμπαν από την ΥΕΝΕΔ έως το 1984. Αυτές οι εκπομπές υπάρχουν σε καρούλια στο αρχείο του συλλόγου και φυσικά έχουν ψηφιοποιηθεί. 

Το ιδιαίτερο στοιχείο σε αυτές τις εκπομπές που έχει αξία σήμερα, πέρα από τα ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία, είναι η μουσική επένδυσή τους, που δεν είναι άλλη από ζωντανές καταγραφές μουσικών πρώτης και δεύτερης προσφυγικής γενιάς. Έτσι, δημιουργήθηκε ένα σπάνιο αρχείο, που ξεκίνησε η συλλογή του για τις ανάγκες των εκπομπών, επεκτάθηκε όμως σε όλη την Ελλάδα, στο σημερινό Πόντο και στην πρώην Σοβιετική Ένωση και περιλαμβάνει πληθώρα λαογραφικών στοιχείων, ανέκδοτων τραγουδιών κ.ά.

Πώς σκέφτεστε να αξιοποιήσετε αυτό το αρχείο;

Το αρχείο αυτό, όπως δήλωνε κατ’ επανάληψη ο πατέρας μου, ανήκει σε όλους. Άλλωστε, το μοιραζόταν πάντοτε μέσω των ραδιοφωνικών εκπομπών και σε πολλές από τις διαλέξεις του, τις οποίες διάνθιζε με ηχητικά ντοκουμέντα σχετικά με το θέμα του.

Συνεπώς, θα δημοσιοποιηθεί σύντομα στο σύνολό του, με τον τρόπο που μας υπέδειξε σε ανύποπτο χρόνο, για να γίνουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι κοινωνοί ενός πολιτισμικού πλούτου, που θα εμπλουτίσει την παράδοσή μας και με τη δυναμική του εικάζω πως θα εμπνεύσει τις νεότερες γενεές.

Από πότε ξεκίνησε ο πατέρας σου να πηγαίνει στον Πόντο και πώς τον αντιμετώπιζαν οι Τούρκοι.

Πήγε για πρώτη φορά στον Πόντο το 1982, έχοντας στο μυαλό του σχηματοποιημένο το χάρτη, τα χωριά, τις παραδόσεις κάθε τόπου και καθοδηγώντας τους συνταξιδιώτες του, σαν να βάδιζε σε γνώριμο τόπο. 

Από τότε πήγαινε κάθε χρόνο και έμενε για μεγάλο χρονικό διάστημα, καταγράφοντας λαογραφικά και μουσικά στοιχεία, ακόμη και από άτομα συνομήλικα με τη δική μας πρώτη προσφυγική γενιά. 

Στον Πόντο πήγαινε με τη λύρα στο χέρι, προσπαθώντας να διασώσει σπαράγματα της ιστορίας, της λαογραφίας, της ποντιακής μας ταυτότητας. Αναγεννήθηκε ο ίδιος στον Πόντο. Εκεί βρήκε παρηγοριά μετά το θάνατο της μητέρας του, γιατί συνομίλησε και μοιρολόγησε με γυναίκες που θα μπορούσαν να τον είχαν γεννήσει. Εκεί έπαιξε την καλύτερη λύρα στη ζωή του, όπως έλεγε συνεχώς, καθώς ο τόπος επενεργούσε με τρόπο μαγικό στην όλη ύπαρξή του.

Εκεί, ανεβαίνοντας πρώτη φορά το μονοπάτι προς την Παναγία Σουμελά, άκουσε καμπάνες (που δεν υπάρχουν), αναπαριστώντας με τις παραισθήσεις του τις σελίδες των βιβλίων που διάβαζε επί δεκαετίες. «Όπλο» του ήταν η λύρα και όπως συνήθιζε να λέει «πάνω στις τρεις χορδές της δεν θα επιλύσω διακρατικά ζητήματα». Η παρουσία του εκεί δεν αντιμετωπίστηκε αρνητικά. Ήταν μια γέφυρα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, αλλά και μια γέφυρα του παρόντος με το μυθικό παρελθόν του Πόντου, που βίωσε ολοζώντανα στα ταξίδια του, σε μια εποχή που ο τουρισμός στον Πόντο ήταν άγνωστο στοιχείο.

Φέτος ο «Φάρος Ποντίων» συμπληρώνει 50 χρόνια. Τι έχετε κάνει μέχρι τώρα και τι έχετε προγραμματίσει μέχρι τέλος της χρονιάς;

Όπως αναζητάς τις πηγές του ποταμού «της Παναΐας» πάνω από τη Σουμελά, έτσι κι εμείς αναζητήσαμε τις πηγές του «Φάρου Ποντίων», προ της συγκρότησης του καταστατικού. Στόχος μας όχι μόνο να τιμηθούν όσοι προσέφεραν, αλλά και να γίνουν γνωστοί στο ευρύτερο κοινό άγνωστοι «θεμέλιοι λίθοι» του ποντιακού γίγνεσθαι. Γιατί scripta manent αλλά οι άνθρωποι φεύγουν. Το ηθικό βάρος της σημερινής διοίκησης να συνεχίσει επάξια την πορεία του συλλόγου είναι τεράστιο. 

Με σεβασμό, αναστοχασμό και αυτογνωσία, οφείλουμε να τιμήσουμε τους ιδρυτές και όσους προσέφεραν στο σύλλογο, τηρώντας τους καταστατικούς σκοπούς και το όραμα των εμπνευστών του φορέα μας. Ξεκινήσαμε τις εορταστικές εκδηλώσεις για τα 50χρονα του συλλόγου με δύο σημαντικές τιμητικές βραδιές. Στην πρώτη τιμήσαμε εν ζωή τρεις μουσικούς:

- Το Γιάννη Καλπατσινίδη (έτος γέννησης 1936), που επί χρόνια έπαιζε αγγείον στις εκδηλώσεις του συλλόγου και πρόθυμα ακολουθούσε κάθε μας δράση, εμπνέοντας και καθοδηγώντας με τη συμπεριφορά του τη νεολαία του συλλόγου.

- Τον Κόλλια Κετικίδη (έτος γέννησης 1926), πολύτιμο συνεργάτη των ραδιοφωνικών εκπομπών του συλλόγου, έναν οργανοπαίχτη μιας άλλης, «αυθεντικής» εποχής, όπου το βιολί και η λύρα του μπλέκονταν με τα συναισθήματα των ακροατών του, μία αστείρευτη πηγή παράδοσης.

- Το Νίκο Τσαλικίδη (έτος γέννησης 1934), που ακούραστος έπαιζε όρθιος λύρα και τραγουδούσε, μ’ ένα διαρκές χαμόγελο που στόλιζε (και στολίζει) το πρόσωπό του κάθε φορά που ξεκινούσε το γλέντι, προσφέροντας τα μέγιστα και στη διοίκηση του συλλόγου.

Η δεύτερη εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Ελευθέριου Ελευθεριάδη, αθεράπευτου νοσταλγού της γενέτειρας γης (Λαραχανή Ματσούκας), εξαίρετου λογοτέχνη, ενεργού Ποντίου πρώτης προσφυγικής γενεάς. 

Είχαμε τη χαρά να έχουμε κοντά μας τη σύζυγό του, κυρία Φούλη, που παρέλαβε την πλακέτα και της Παναΐας τα δάκρυα και την κόρη του, Συμέλα, που μας αφηγήθηκε ιδιαίτερες στιγμές από τα χρόνια που βίωσε δίπλα στον πατέρα της. 

Στην ίδια εκδήλωση τιμήσαμε τον Γεώργιο Αμβροσιάδη, μια κινητή εγκυκλοπαίδεια του ποντιακού μας χώρου αλλά και «εργάτη» του, όντας επί πολλά χρόνια στη διοίκηση του συλλόγου με ουσιαστική προσφορά. Τιμήσαμε επίσης τον Βλαδίμηρο Λαλόπουλο, πρώτο γραμματέα του συλλόγου, συγγραφέα και φιλόλογο, που έχει εκπαιδεύσει και έχει εμπνεύσει πολλές γενεές παιδιών, κυρίως στο νομό Κιλκίς, και έχει προσφέρει από πολλές θέσεις στο κοινωνικό γίγνεσθαι του τόπου του Οι τιμώμενοι διανύουν την ένατη ή τη δέκατη δεκαετία της ζωής τους. 

Ο καθένας, με το δικό του τρόπο, άλλος με το δοξάρι κι άλλος με την πένα, έχουν πλάσει ποντιακές συνειδήσεις, γι’ αυτό και είναι τιμή μας, ως διοίκηση, να τιμούμε όχι μόνο «ευρέως αναγνωρίσιμους Ποντίους».

Και οι δύο εκδηλώσεις έγιναν μέσα στο σύλλογο (Αντιγονιδών 1) συμβολικά, διότι αυτόν το χώρο τον «έχτισαν» τα ιδρυτικά μέλη με ίδια έξοδα, ανάλογα με τις δυνατότητες του καθενός. Μέσα εκεί σχεδίασαν οι ίδιοι την πορεία του συλλόγου, διασκέδασαν με τους ήχους της ποντιακής παράδοσης, αφήνοντας σ’ εμάς έναν χώρο που πλημμυρίζει από αναμνήσεις, μια «μικρογραφία της πατρίδας μας». 

Το φθινόπωρο θα κορυφωθούν οι εορταστικές εκδηλώσεις με τη διοργάνωση ενός επιστημονικού συνεδρίου με διεθνείς συμμετοχές, με θεματικές ενότητες γύρω από την ποντιακή λαογραφία, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Καθώς ο κύριος καταστατικός σκοπός μας και η πλειοψηφία των δραστηριοτήτων μας όλα αυτά τα χρόνια περιστρέφονται γύρω από τον άξονα «ποντιακή λαογραφία», κρίναμε πως η διοργάνωση αυτού του συνεδρίου αρμόζει στην πορεία του συλλόγου, ευελπιστώντας ότι θα προσφέρουμε κάτι ουσιαστικό στον ποντιακό, και όχι μόνο, κόσμο.

Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται στο Πανόραμα

Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται στο Πανόραμα
Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται στο Πανόραμα

Η Ένωση Ποντίων Πανοράματος προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην προβολή του ντοκιμαντέρ «Η μπάντα» του κ. Νίκου Ασλανίδη. Ένα ντοκιμαντέρ που βραβεύτηκε διπλά στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Το ντοκιμαντέρ θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 30 Μαΐου 2019 στις 20:00, στις εγκαταστάσεις του συλλόγου, στην αίθουσα "Στέλιος Ιωαννίδης" (Απ. Σαμανίδη 16, Πανόραμα).

Πρόκειται για μια συγκλονιστική ιστορία που διασώθηκε από τον επιζήσαντα της Γενοκτονίας Γιάννη Παπαδόπουλο, μέλος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Κερασούντας, την οποία «επιστράτευσε» ο σφαγέας Τοπάλ Οσμάν και την ανάγκαζε να παίζει εμβατήρια κατά τη διάρκεια των επιθέσεων που εξαπέλυε η δολοφονική συμμορία του. Τα μέλη της ορχήστρας, 13 Έλληνες και 3 Τούρκοι, στο τέλος σφαγιάστηκαν. Ο μόνος που επέζησε ήταν ο Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος και εξιστόρησε όσα βίωσε από αυτήν την τραγωδία.

Σχετικά θέματα




«Γενοκτονίας... 100 χρόνια» - Το αφιέρωμα της ΕΡΤ3 στον Ποντιακό Ελληνισμό στις 19 Μαΐου 2019

«Γενοκτονίας... 100 χρόνια» - Το αφιέρωμα της ΕΡΤ3 στον Ποντιακό Ελληνισμό στις 19 Μαΐου 2019
«Γενοκτονίας... 100 χρόνια» - Το αφιέρωμα της ΕΡΤ3 στον Ποντιακό Ελληνισμό στις 19 Μαΐου 2019

Την Κυριακή, 19 Μαΐου, Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, η ΕΡΤ3 πραγματοποίησε μία δίωρη ειδική εκπομπή «Γενοκτονίας... 100 χρόνια» -με απευθείας συνδέσεις με την πλατεία Αγίας Σοφίας στις εκδηλώσεις μνήμης του Οργανωμένου Ποντιακού Χώρου και ρεπορτάζ από τις τελετές κατά τη διάρκεια της ημέρας- την «Κυριακή στο Χωριό» στο Μακροχώρι, όπου αναβιώνουν ποντιακά έθιμα, και μία εκπομπή αρχείου από τη σειρά «Αληθινά Σενάρια».

Συγκεκριμένα στις 6 το απόγευμα παρουσιάστηκε η δίωρη ειδική εκπομπή «Γενοκτονίας…100 χρόνια». Στο στούντιο της ΕΡΤ3 διακεκριμένοι επιστήμονες και καλλιτέχνες του Ποντιακού Ελληνισμού αναφέρθηκαν στα ιστορικά τραγικά γεγονότα που συγκλόνισαν τον Εύξεινο Πόντο.

Στην παρουσίαση ήταν ο Γιώργος Γεωργιάδης, η σκηνοθεσία ήταν της Χρύσας Νίκου και η παραγωγή του Θέμη Μαυροπεραστή.

 

Τετάρτη 29 Μαΐου 2019

Πτολεμαΐδα: Προβολή ταινίας για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού

Πτολεμαΐδα: Προβολή ταινίας για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού
Πτολεμαΐδα: Προβολή ταινίας για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού

Την ταινία «Cenocide» σε σκηνοθεσία Τρύφωνα Ζήση, κείμενο και σενάριο της Βασιλικής Τσανακτσίδου, θα προβάλλει σε όλα τα μέλη και τους φίλους του, ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας την Τετάρτη 29 Μαΐου 2019 στις 7.30 το απόγευμα στην αίθουσα του αμφιθέατρου του συλλόγου.

Θα προηγηθεί ομιλία της καθηγήτριας της Νέας Ελληνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας,  Σοφίας Ηλιάδου- Τάχου με θέμα «Ποντιακός Ελληνισμός από την άλωση της Πόλης ως την έξοδο Παιδεία, Κοινοτισμός, Γενοκτονία».

Κυκλοφορεί το δέκατο τεύχος του περιοδικού «Πόντος»

Κυκλοφορεί το δέκατο τεύχος του περιοδικού «Πόντος»
Κυκλοφορεί το δέκατο τεύχος του περιοδικού «Πόντος»

Κυκλοφορεί το νέο, δέκατο, τεύχος του περιοδικού «Πόντος» με αντικείμενο την ιστορία τη λαογραφία και τον πολιτισμό του Ποντιακού Ελληνισμού.

Στις 52 σελίδες του περιέχει πλούσια ύλη γύρω από την ιστορία λαογραφία και τον πολιτισμό του Ποντιακού Ελληνισμού.

Μεταξύ άλλων μπορείτε να διαβάσετε:

- Ο Γιάννης Βασίλης Γιαϊλαλί γράφει για τον Γιώργο Ανδρεάδη,
- Οι τελευταίες προσπάθειες για αυτονομία στον Πόντο και η Γενοκτονία,
- Φωτογραφικά ντοκουµέντα ρωσοτουρκικής συµµαχίας εναντίον των Ελλήνων,
- Η πυρπόλυση του Μπεϊαλάν, στον δρόμο για το Τσιμενλί: ο εμβληματικός δίσκος για την Γενοκτονία που έγραψε ιστορία (γράφει ο Πολυχρόνης Κοϊμτσίδης),
- Ο αγώνας της Ελένης Τσαούς και του Βασίλ Ουστά κατά της Γενοκτονίας συνεχίζεται από εμάς,
- Η πιο σηµαντική στιγµή στην εκδήλωση για την Γενοκτονία,
- Ο Απόλλων Πόντου δεν ξεχνά,
- Από που ξεκίνησε ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας, 
- Αρχαίες λέξεις στην Ποντιακή διάλεκτο από την φιλόλογο Γιώτα Ιωακειμίδου,
- Ποντιακή Λογοτεχνία: Νεροκολόγκυθον της Ελένης Πιπερίδου,
- Η (πρόσκαιρη) απελευθέρωση της Αργυρούπολης από τον ρωσικό στρατό το 1829 και η εγκατάσταση των Ελλήνων από την Αργυρούπολη και το Ερζερούμ στην Τσάλκα της Γεωργίας,
- Ο Ποντιακός χορός «Καβαζίτας» και η µεσαιωνική οικογένεια των Καβαζιτών, Μια ιστορικολαογραφική προσέγγιση,
- Οι ήρωες του ποδοσφαίρου: Πέθαναν για να τιµήσουν την φανέλα της οµάδας «Πόντος».

Για όσους δεν είναι συνδρομητές: Ετήσια συνδρομή 20 ευρώ

Στοιχεία επικοινωνίας:
Περιοδικό «Πόντος»
Λ. Δημοκρατίας 57 Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκη
τηλ. 2310 537290, κιν. 6946 333578 (Φωκίων Φουντουκίδης)
ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: trapezous@gmail.com

Σχετικά θέματα

Μητροπολίτης Βεροίας για Ποντιακά Σωματεία: «Αν μισούνται ανάμεσά τους, δεν τους πρέπει λευτεριά…»

Μητροπολίτης Βεροίας για Ποντιακά Σωματεία: «Αν μισούνται ανάμεσά τους, δεν τους πρέπει λευτεριά…»
Μητροπολίτης Βεροίας για Ποντιακά Σωματεία: «Αν μισούνται ανάμεσά τους, δεν τους πρέπει λευτεριά…»

Με αφορμή κάποιες εκδηλώσεις για τη Γενοκτονία των Ποντίων που εντάσσονται στο πρόγραμμα των Παυλείων, ο Μητροπολίτης Βεροίας ρωτήθηκε, στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε για τις φετινές εκδηλώσεις των επετειακών ΚΕ΄ Παυλείων, για τον λόγο του, την ημέρα της επετείου, στη Μονή της Παναγίας Σουμελά και την πικρία που εξέφρασε για τις χωριστές εκδηλώσεις των Ποντιακών συλλόγων.

«Ως ποιμενάρχης αλλά και ως πρόεδρος του Προσκυνήματος πρότεινα στο Δ.Σ. να γίνει η εκδήλωση για τα 100 χρόνια της Γενοκτονίας στην Παναγία Σουμελά. Αυτό δεν ακούστηκε καλά στους Συλλόγους και έγιναν χωριστές εκδηλώσεις. Δεν είναι παραφωνία να είναι άλλοι εδώ κι άλλοι εκεί; Τι μήνυμα θα δώσουμε προς τα έξω; Καναδυό φορές που βρέθηκα με τα Σωματεία τους είπα αυτό που λέει ο ποιητής: Αν μισούνται ανάμεσά τους, δεν τους πρέπει λευτεριά... Γιατί; Ο σκοπός ήταν ιερός: Να ευχαριστήσουμε την Παναγία που έχουμε κοντά μας και να μνημονεύσουμε όλους αυτούς που έμειναν εκεί ή που ήρθαν εδώ ταλαιπωρημένοι και αγωνίστηκαν σ’ αυτό τον τόπο που μας φιλοξενεί. Να δώσουμε ένα μήνυμα ενότητας… Δεν θέλουνε, δικαίωμά τους...», είπε ο Μητροπολίτης, ο οποίος, στη συνέχεια της κουβέντας αναφέρθηκε αναλυτικά στον κανονισμό και τη λειτουργία του Σωματείου Π. Σουμελά αλλά και του Προσκηνύματος.

 

Πηγή: Λαός

Τρίτη 28 Μαΐου 2019

Να μην γίνει τζαμί η Αγία Σοφία Τραπεζούντας: Έκκληση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

Να μην γίνει τζαμί η Αγία Σοφία Τραπεζούντας: Έκκληση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
Να μην γίνει τζαμί η Αγία Σοφία Τραπεζούντας: Έκκληση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

Την «ανησυχία» του για την αλλαγή του καθεστώτος χρήσης της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας, εκφράζει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) με επιστολή του προς τη γενική διεύθυνση Βακουφίων στην Τουρκία, την οποία κοινοποιεί, μεταξύ άλλων, στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, καθώς και στην Ελληνική Εθνική Επιτροπή UNESCO.

«Παρακολουθώντας το ζήτημα της μετατροπής της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας σε τζαμί, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων εκφράζει την ανησυχία του για την αλλαγή του καθεστώτος χρήσης του εν λόγω μνημείου που έως το 2013 λειτουργούσε ως μουσείο.Όπως γνωρίζετε, η Αγία Σοφία Τραπεζούντας αποτελεί ένα εξέχον βυζαντινό μνημείο του Πόντου, ίδρυμα του Μανουήλ Α' Κομνηνού (1238-1263), διακοσμημένο με μοναδικής τέχνης τοιχογραφίες. Αποτελεί αντιπροσωπευτικό μνημείο όχι μόνο για την ιστορία και τον πολιτισμό της Τουρκίας, αλλά και για όλον τον κόσμο», αναφέρει στην επιστολή του ο ΣΕΑ.

Παράλληλα τονίζει «ότι η Αγία Σοφία δεν μετατράπηκε σε τζαμί αμέσως μετά την κατάληψη της Τραπεζούντας από τους Οθωμανούς το 1461, αλλά, σύμφωνα με ιστορικές πηγές, το τελευταίο τρίτο του 16ου αιώνα και ενώ τα παρακείμενα κτίρια του μοναστηριού εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούνται για αρκετά χρόνια μετά από μοναχούς. Επομένως, ο συχνά διατυπωμένος συσχετισμός του μνημείου με το πρόσωπο του Μωάμεθ Β' του Πορθητή δεν είναι βάσιμος».

Ο ΣΕΑ συμπληρώνει ότι «η περιορισμένη πρόσβαση των επισκεπτών στην Αγία Σοφία, μετά την επαναφορά της θρησκευτικής χρήσης σε αυτήν το 2013, τους αποκλείει από τη δυνατότητα κατανόησης και απόλαυσης του μνημείου», ωστόσο, όπως υπογραμμίζει, «σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κάθε χώρα θα πρέπει να προσφέρει καθολική πρόσβαση στα πολιτιστικά αγαθά και μνημεία της επικράτειάς της».

Οι αρχαιολόγοι του ΣΕΑ εκφράζουν επίσης την αγωνία τους για το μέλλον «του μοναδικού αυτού κτιρίου, με αφορμή δημοσιεύματα για νέες επικείμενες εργασίες στο μνημείο, με τις οποίες θα αλλοιωθεί περαιτέρω ο αυθεντικός ιστορικός χαρακτήρας του. Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητεί από την υπηρεσία σας (σσ. τη γενική διεύθυνση Βακουφίων) η Αγία Σοφία Τραπεζούντας να επανέλθει στο καθεστώς των μουσείων, ώστε όλοι οι επισκέπτες να έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε αυτό το εμβληματικό μνημείο της Τουρκίας, χωρίς να υποτιμάται ή να αλλοιώνεται η ιστορική και καλλιτεχνική του αξία» καταλήγει ο ΣΕΑ.

Ματθαίος Τσαχουρίδης και Apolas Lermi σε μία ιδιαίτερη συνεργασία στην Τραπεζούντα (Video)

Ματθαίος Τσαχουρίδης και Apolas Lermi σε μία ιδιαίτερη συνεργασία στην Τραπεζούντα (Video)
Ματθαίος Τσαχουρίδης και Apolas Lermi σε μία ιδιαίτερη συνεργασία στην Τραπεζούντα (Video)

Μία νέα συνεργασία ήρθε στο φως της δημοσιότητας και δεν είναι άλλη από αυτή του Ματθαίου Τσαχουρίδη και του Apolas Lermi με το τραγούδι «Έχω έναν Μυστικόν» σε στίχους Νικόλαου Ξενιτόπουλου και μουσική Ματθαίου Τσαχουρίδη.

Τα γυρίσματα του νέου βιντεοκλίπ έγιναν στην περιοχή της Τραπεζούντας στη Μαύρη Θάλασσα, στα Πλάτανα και στα παρχάρια της Τόνιας.

Σκοπός της προσπάθειας αυτής, σύμφωνα με τον Ματθαίο Τσαχουρίδη, είναι να έρθουν ακόμη πιο κοντά οι δύο μουσικές παραδόσεις και τη μουσική, που μας μεγάλωσε, που στην ουσία είναι μια κοινή μουσική. Είναι η αγάπη των ανθρώπων του Πόντου για την ποντιακή λύρα και τη μουσική της, για μια ιδιαίτερη μουσική παράδοση, που οι κάτοικοι της περιοχής της Τραπεζούντας και οι Έλληνες Ποντιακής καταγωγής, που πλέον ζουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αναγνωρίζουν ως δική τους. Τη  σέβονται και την τιμούν. Η Ποντιακή λύρα λειτουργεί ως σύμβολο για αυτούς, για την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους.

Για την ιδιαιτερότητα και ιδιομορφία της μουσικής της ποντιακής λύρας αναφέρεται ακόμη και ο διάσημος Άγγλος μουσικολόγος Laurence Picken. Στο βιβλίο του με τίτλο "Folk Musical Instruments of Turkey", που εκδόθηκε το 1975 από τις εκδόσεις του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, αναφέρει συγκεκριμένα ότι «το άκουσμα της ποντιακής λύρας με τον οξύ ήχο και τον πολυφωνικό χαρακτήρα της, "ξενίζει" το κοινό τουρκικό αυτί». Το ίδιο συμβαίνει και με το κοινό ελληνικό αυτί. Εάν δεν υπάρχει βιωματική σχέση με το άκουσμα της ποντιακής λύρας και τη μουσικής της, δύσκολα ένας κοινός ακροατής το αποδέχεται.

Με το τραγούδι αυτό και τη μοναδική δύναμη της μουσικής, που ενώνει, φέρνουν με τον Apolas ένα "κύμα" επάνω από τη Μαύρη Θάλασσα, που αγκαλιάζει με την ομορφιά της Ποντιακής μουσικής, όλους τους ανθρώπους, που τη θεωρούν δική τους! Είναι το δικό κάλεσμα τους σε κάθε κοινό αυτί, που επιθυμούν να το αποδεχτεί!

Χάρης Τσιρκινίδης: Δέχθηκα πόλεμο από Πόντιους για τη Γενοκτονία

Χάρης Τσιρκινίδης: Δέχθηκα πόλεμο από Πόντιους για τη Γενοκτονία
Χάρης Τσιρκινίδης: Δέχθηκα πόλεμο από Πόντιους για τη Γενοκτονία 

Σε μία κατάμεστη αίθουσα στο ξενοδοχείο ”Ωκεανίς” στην Καβάλα πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση με θέμα ”100 χρόνια από την γενοκτονία των Ελλήνων της Aνατολής” που διοργάνωσε η δημοτική παράταξη ”Ο τόπος της ζωής μας” του Μάκη Παπαδόπουλου.

Καλεσμένος ομιλητής ήταν ο συγγραφέας και ιστορικός Χάρης Τσιρκινίδης του οποίου το νέο βιβλίο ”Το Κόκκινο Ποτάμι” παρουσιάστηκε επίσης στην εκδήλωση ενώ ο επικεφαλής της παράταξης ”O τόπος της ζωής μας”, Μάκης Παπαδόπουλος, του απένειμε τιμητικό έπαινο για το συνολικό του έργο.

Ο Χάρης Τσιρκινίδης, με καταγωγή από την Καβάλα από γονείς πρόσφυγες του Πόντου, είναι εκτός των άλλων Καθηγητής Σχολής Πολέμου ενώ υπηρέτησε επί τρία χρόνια στις ελληνικές πρεσβείες Παρισίων, Βρυξελλών και Μαδρίτης ως Ακόλουθος Άμυνας.

Χάρης Τσιρκινίδης: Δέχθηκα πόλεμο από Πόντιους για τη Γενοκτονία

Το βιβλίο του ”Το Κόκκινο Ποτάμι” με θέμα τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και της Μικράς Ασίας γυρίζεται σε σειρά που σκηνοθετεί ο Μανούσος Μανουσάκης και θα προβληθεί τη νέα τηλεοπτική σεζόν από 1η Οκτωβρίου στο Open TV.

Ο κ. Τσιρκινίδης σχολιάζοντας είπε χαρακτηριστικά ότι ”αυτήν την ιστορία δεν την διδαχθήκαμε στα σχολεία και ούτε και τώρα διδάσκεται. Αυτή η ιστορία πρέπει να περάσει για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μια αυτογνωσία.”

Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι ο κ. Τσιρκινίδης ήταν ιδιαίτερα επικριτικός απέναντι και στους ίδιους τους Πόντιους καθώς όπως είπε δέχθηκε πόλεμο ”διότι τόλμησα να γράψω για την γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής. Οι Πόντιοι νόμιζαν ότι αυτοί είναι μόνο Έλληνες και αυτοί μόνο γενοκτονήθηκαν, ενώ εγώ έφερα στοιχεία, γραπτά, ντοκουμέντα, βάση των οποίων αποδεικνυόταν ότι στον υπόλοιπο ελληνισμό γενοκτονήθηκαν 1.200.000 επιπλέον, απ’ τον Πόντο 350.000. Οι Πόντιοι όμως…διότι πολλοί κάνανε και καριέρα πάνω σε αυτό και επειδή και η Βουλή μας λίγο-πολύ είναι αγράμματοι, ”αγράμματοι” εννοούμε σε όλα τα άλλα είναι πρώτοι αλλά στο να μελετήσουν την Ελληνική ιστορία δυστυχώς σε αυτό υστερούν πάρα πολύ κι αν είναι κανείς εδώ μέσα να έρθει να με αντικρούσει να του αποδείξω ότι αυτή είναι η αλήθεια η πικρή.”

Χάρης Τσιρκινίδης: Δέχθηκα πόλεμο από Πόντιους για τη Γενοκτονία

Αναφερόμενος στην σειρά που γυρίζεται με βάση το βιβλίο του ο κ. Τσιρκινίδης συνέχισε λέγοντας ”ακόμη και τώρα που γυρίζεται το έργο μου το ξέρετε ότι οι περισσότεροι Ποντιακοί Σύλλογοι (μου λένε) ή θα πας σε μας ή…δεν;

Λες και είναι ένας κινηματογραφιστής ο Μανούσος Μανουσάκης για να’ ρθει μια στρατιά και να πει και τον τάδε και τον τάδε. Αποτέλεσμα πολλοί κάνουν ακόμη και τώρα τέτοιου είδους πόλεμο, και όχι μόνο από τον ποντιακό χώρο αλλά και από τους άλλους χώρους. δηλαδή έχουμε μέσα μας ένα "αυτοκαταστροφικό" περίεργο που δεν μπορώ να το εξηγήσω εγώ. Το ξέρετε ότι πήγαν να βγάλουν και ένα άλλο έργο μόλις έμαθαν ότι εμείς θα βγάλουμε αυτό το έργο, αμέσως έτρεξαν κάποιοι Πόντιοι και είπαν ας βγάλουμε ένα άλλο κινηματογραφικό έργο ”Ο Πόντος”.


Καταλαβαίνετε δηλαδή, έχουμε μέσα μας το σπέρμα. Γύρισα όλο τον κόσμο, δεν μπορείτε να φανταστείτε, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί μιλάνε για γενοκτονία Ποντίων μετά μιλάνε για γενοκτονία Μικρασιατών, μα τι δεν είστε όλοι Έλληνες; Θα βάλουμε μυαλό επιτέλους;”

Στην εκδήλωση διαβάστηκαν και αποσπάσματα από το βιβλίο του κ. Τσιρκινίδη ενώ παρέμβαση έκανε και ο ιστορικός Νίκος Καραγιαννακίδης με θέμα ”Η Ανταποδοτικότητα του Παρελθόντος”.

Πηγή: Off the Record

Στη Νέα Χηλή Αλεξανδρούπολης η ιστορική εικόνα του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Στη Νέα Χηλή Αλεξανδρούπολης η ιστορική εικόνα του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα
Στη Νέα Χηλή Αλεξανδρούπολης η ιστορική εικόνα του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Ο Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου Νέας Χηλής και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Νέας Χηλής «Άγιος Γεώργιος» με την ευλογία και άδεια του Σεβ. Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου ζήτησαν από τον Σεβ. Μητροπολίτη Εδέσσης κ. Ιωήλ και την Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Ροδοχωρίου να μεταφερθεί και να εκτεθεί σε προσκύνηση στον Ναό της Νέας Χηλής η ιστορική εικόνα του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα, την οποία έφεραν οι Πόντιοι πρόγονοί μας από την ομώνυμη Ιερά Μονή που βρίσκεται κοντά στην Τραπεζούντα του Πόντου. 

Μετά από τη θετική ανταπόκριση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Εδέσσης κ. Ιωήλ και της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Ροδοχωρίου καταστρώθηκε το κάτωθι πρόγραμμα για τις επετειακές εκδηλώσεις που θα διοργανώσει ο Ιερός Ναός του Αγίου Γεωργίου Νέας Χηλής για την έλευση της ιεράς εικόνας.

Πρόγραμμα επετειακών εκδηλώσεων

Τρίτη 28 Μαΐου 2019

19.00: Υποδοχή Ιεράς Εικόνος του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα και του ιερού λειψάνου της Οσίας Υπομονής στο προαύλιο του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Ν. Χηλής. Επίσημη Δοξολογία.
20.00: Επετειακή εκδήλωση για την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως.
Συμμετέχει η Χορωδία των Ιεροψαλτών της Ιεράς Μητροπόλεως με ύμνους - θρήνους της Αλώσεως και επετειακούς σχολιασμούς του Σεβ. Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου.

Τετάρτη 29 Μαΐου 2019

7.00 - 10.00: (Απόδοση Μεσοπεντηκοστής) Ιερατικό Συλλείτουργο. 
12.00: Παρακλητικός Κανόνας στον Άγιο μεγαλομάρτυρα Γεώργιο.
16.00: Χαιρετισμοί στον Άγιο μεγαλομάρτυρα Γεώργιο.
18.30: Αρχιερατικός Εσπερινός χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Ανθίμου.
19.30: Επετειακή εκδήλωση για τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού.
- «Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. 100 χρόνια από ένα απαράγραπτο έγκλημα».
Ομιλία από τον κ. Θεοδόσιο Κυριακίδη, Δρ. Ιστορίας - Επιστημονικό συνεργάτη της έδρας Ποντιακών Σπουδών του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας Α.Π.Θ.
- Παραδοσιακοί χοροί από τους ποντιακούς συλλόγους του Δήμου Αλεξανδρουπόλεως.

Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

7.00 - 9.30: Όρθρος και Θεία Λειτουργία
10.00: Αναχώρηση της ιεράς εικόνος για την Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Ροδοχωρίου.

Δευτέρα 27 Μαΐου 2019

19ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό - Προσφυγικό Ελληνισμό

19ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό - Προσφυγικό Ελληνισμό
19ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό - Προσφυγικό Ελληνισμό

Ο Ποντιακός Σύλλογος Κατερίνης "Παναγία Σουμελά" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο 19ο Φεστιβάλ Βιβλίου για τον Ποντιακό - Προσφυγικό Ελληνισμό που θα πραγματοποιηθεί από την Δευτέρα 27 έως και την Παρασκευή 31 Μαΐου 2019.

Αναλυτικό πρόγραμμα

Δευτέρα 27 Μαΐου 2019
20:00 Έναρξη - Χαιρετισμός
20:15 Παρουσίαση του βιβλίου με τίλο "Ταξιδεύοντας στον Πόντο - Τουρισμός της Νοσταλγίας" από τη συγγραφέα Μυροφόρα Ευσταθιάδου, Δρ Λαογρφίας.
21:00 Παραδοσιακά τραγούδια του Πόντου (Μικτή χορωδία "Παναγία Σουμελά" Κατερίνης")

Τρίτη 28 Μαΐου 2019
20:30 Παρουσίαση του βιβλίου με τίτλο "Μάρτυρες... 100 χρόνια μετά" το οποίο περιέχει μαρτυρίες προσφύγων της πρώτης γενιάς από το συγγραφέα - δημοσιογράφο, Νίκο Ασλανίδη.

Τετάρτη 29 Μαΐου 2019
20:00 Εισήγηση με θέμα "Αφιέρωμα στο Δυτικό Πόντο" από τον κ. Θωμάς Αλεξιάδης, διδάκτωρ Ιστορίας
21:00 Παραδοσιακά τραγούδια Καππαδοκίας (Μικτή χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Κατερίνης)

Πέμπτη 30 Μαΐου 2019
20:00 Εισήγηση με θέμα "Η εκπαίδευση των Ελλήνων στο Δυτικό Πόντο" με εισηγητή τον κ. Διαμαντή Λαζαρίδη, εκπαιδευτικό - συγγραφέα, επί σειρά ετών αντιπρόεδρο της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών.
20:30 Εισήγηση με θέμα "Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια - Φάρος εκπαίδευσης και κοινωνικής προσφοράς στον Πόντο, 1886-1921" από τον κ. Γεώργιο Λυσσαρίδη, εκπαιδευτικό, τ. αντιπρόεδρο του Κολλεγίου Ανατόλια.

Παρασκευή 31 Μαΐου 2019
- Εισήγηση με θέμα "Η μουσικοχορευτική παράδοση των Ελλήνων του Δυτικού Πόντου" από τους κ. Γιώργο Αμπερίδη, μουσικό - μουσικολόγο και Δημήτρη Δημόπουλο (χοροδιδάσκαλος, πτυχ. ΤΕΦΑΑ)

Παράλληλες εκδηλώσεις

- Έκθεση φωτογραφίας, με θέμα: Δυτικός Πόντος, τέλη 19ου και αρχές 20ου αιώνα.
- Έκθεση φωτογραφίας με θέμα: Κολλέγιο Ανατόλια του Πόντου
- Έκθεση κούκλας με παραδοσιακές φορεσιές του Πόντου, της Μ. Ασίας και της Θράκης: Με το Αντί, το Βελόνι, το Όνειρο και το Μεράκι, της κ. Νίτσας Ξανθοπούλου.

Ώρες λειτουργίας έκθεσης, καθημερινά: 10:00 - 14:00 & 18:00 - 22:00.

Κυριακή 26 Μαΐου 2019

Όταν ο, Ποντιακής καταγωγής, δικαστικός αντιπρόσωπος, προσαρμόζεται στο εκλογικό σώμα

Όταν ο, Ποντιακής καταγωγής, δικαστικός αντιπρόσωπος, προσαρμόζεται στο εκλογικό σώμα
Όταν ο, Ποντιακής καταγωγής, δικαστικός αντιπρόσωπος, προσαρμόζεται στο εκλογικό σώμα

Ο Κωνσταντίνος Παμπουκίδης είναι σήμερα δικαστικός αντιπρόσωπος στο 32ο εκλογικό τμήμα (Β) στο Κιλκίς. Είναι Ποντιακής καταγωγής και, μέλος του Φάρου Ποντίων.

Σε μία περιοχή όπου το Ποντιακό στοιχείο κυριαρχεί. Αποφάσισε λοιπόν να προσαρμόσει τις οδηγίες τους προς τους ψηφοφόρους στην Ποντιακή διάλεκτο.

Με τη βοήθεια λοιπόν της Δρ Λαογραφίας, Μυροφόρας Ευσταθιάδου ετοίμασε τα παρακάτω μηνύματα:

32ον Εκλογικό τμήμαν Κιλκίς


Σάββατο 25 Μαΐου 2019

Αφιερωμένα στα 100 χρόνια από την Γενοκτονία τα φετινά Παρχάρια

Αφιερωμένα στα 100 χρόνια από την Γενοκτονία τα φετινά Παρχάρια
Αφιερωμένα στα 100 χρόνια από την Γενοκτονία τα φετινά Παρχάρια 

του Διονύση Βοργιά

Διαφορετική ήταν η αύρα στην αναβίωση των φετινών Παρχαρίων, τα οποία έλαβαν χώρα τις πρωινές και μεσημβρινές ώρες της Κυριακής 5 Μαΐου στο γνωστό σημείο πίσω από το φυλάκιο της Νυμφαίας. Ο σύλλογος Ποντίων Ν. Ροδόπης "Η Τραπεζούντα" διοργάνωσε, μαζί με την ΔΚΕΠΠΑ Κομοτηνής και την ΠΕ Ροδόπης, για 18η συνεχή χρονιά τα Παρχάρια, τα οποία φέτος, όπως ενημέρωσε το μέλος του συλλόγου και υποψήφια δημοτική σύμβουλος με την Κοινωνία Πολιτών Ειρήνη Χρυσοστομίδου, είχαν έναν ιδιαίτερο συμβολισμό, καθώς ήταν αφιερωμένα στην συμπλήρωση της εκατονταετίας από την γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού.

Γι' αυτό και τα μέλη του συλλόγου φωτογραφήθηκαν όλα μαζί από κοινού με την μπλούζα που φέρει το γράμμα "G" ως αναφορά στην γενοκτονία/genocide. Επίσης, τα κόλλυβα που έφτιαξαν οι γυναίκες του συλλόγου έφεραν πάνω τους χαραγμένο τον αριθμό 353.000 κι έναν σταυρό, προς ανάπαυση των ψυχών που χάθηκαν στην Γενοκτονία.

Αφιερωμένα στα 100 χρόνια από την Γενοκτονία τα φετινά Παρχάρια

Η εκδήλωση για μία ακόμη χρονιά συγκέντρωσε αρκετό κόσμο, ο οποίος έσπευσε στο όμορφο αυτό φυσικό τοπίο, παραμερίζοντας τον καιρό που δεν ήταν ο ιδανικός. Σύμφωνα με το πρόγραμμα αρχικά, τις πρωινές ώρες, τελέστηκε η θεία λειτουργία στο εκκλησάκι Αγ. Γεωργίου Αργυρουπόλεως κι ακολούθησε τρισάγιο στην μνήμη των θυμάτων της γενοκτονίας. Κατόπιν, έλαβε χώρα η αναβίωση ολοήμερου υπαίθριου πανηγυριού των προπεδίων του Πόντου "Παρχάρια" και φεστιβάλ παραδοσιακού ποντιακού χορού με την συμμετοχή και φέτος αξιόλογων χορευτικών συγκροτημάτων από τη γύρω περιοχή και την υπόλοιπη Ελλάδα. Συγχρόνως έλαβε χώρα επίδειξη παρασκευής παραδοσιακών εδεσμάτων από τα μέλη του Συλλόγου και παραδοσιακό γλέντι με την συμμετοχή αξιόλογων ερμηνευτών. Μέλη και φίλοι του συλλόγου ανανέωσαν το ραντεβού για τα Παρχάρια 2020.

Αφιερωμένα στα 100 χρόνια από την Γενοκτονία τα φετινά Παρχάρια

Χαιρετισμοί και βραβεύσεις

Την εκδήλωση χαιρέτησαν εκ μέρους του Δήμου ο αντιδήμαρχος Δημήτρης Πολιτειάδης και η πρόεδρος της ΔΚΕΠΠΑ Κομοτηνής Νατάσα Λιβεριάδου, η πολιτευτής ΝΔ Βούλα Ελευθεριάδου και το μέλος ΣΥΡΙΖΑ ΑΜ-Θ Τάκης Χαρίτου. Το παρόν έδωσαν επίσης μεταξύ άλλων οι δύο νέοι ταξίαρχοι Κομοτηνής Λεωνίδας Γιοβάνης και Ιωάννης Μπόγδος, η αντιπρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος Χρ. Μαυρίδου, μεταξύ άλλων. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την προσφορά τους στον ποντιακού Ελληνισμό βραβεύτηκαν δύο στελέχη του συλλόγου "Η Τραπεζούντα", οι Δημήτριος Φωτιάδης και Διομήδης Τζιβανίδης.

Πηγή: Χρόνος

Πέθανε ο Πόντιος θρυλικός παλαιστής Σαμψών

Πέθανε ο Πόντιος θρυλικός παλαιστής Σαμψών
Πέθανε ο Πόντιος θρυλικός παλαιστής Σαμψών

Σε ηλικία 90 ετών έφυγε από τη ζωή ο θρυλικός παλαιστής Σαμψών, ο μασίστας που για πολλά χρόνια γύριζε την Αθήνα και όλη την Ελλάδα, παρουσιάζοντας «νούμερα» με τα οποία αναδεικνυόταν η μεγάλη μυϊκή του δύναμη.

Ο λαϊκός ήρωας, Γιάννης Κεσκιλίδης, που μαζί με τον Παναγή Κουταλιανό και μερικούς άλλους «μασίστες» έγραψαν ιστορία, έφυγε από τη ζωή έχοντας δίπλα του, τους δικούς του ανθρώπους. 

Σύμφωνα με τα παιδιά του, «έφυγε, όπως το επιθυμούσε, γρήγορα και ανώδυνα». Νοσηλευόταν από την περασμένη Δευτέρα με πνευμονία στο νοσοκομείο «Αγία Όλγα». 

Ποιος ήταν ο Σαμψών

Ο Γιάννης Κεσκελίδης ή Κεσκιλίδης, πιο γνωστός σαν «Σαμψών» γεννήθηκε στις 5 Ιουνίου 1929, και ήταν παλαίμαχος Έλληνας πρωτοπαλαιστής.

Προερχόταν από οικογένεια ποντίων οι οποίοι έφθασαν και εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα ύστερα από τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922.

Ασχολήθηκε από μικρός με τον αθλητισμό, καθώς εντάχθηκε στο δυναμικό του Πειραϊκού Συνδέσμου, ως αθλητής ελευθέρας πάλης.

Τα επόμενα χρόνια διακρίθηκε σε σωρεία διοργανώσεων στη χώρα και στο εξωτερικό, ενώ από τη δεκαετία του '50 ασχολήθηκε με αγώνες επιδείξεως της τεράστιας δύναμής του σε ανοικτούς χώρους (πλατείες, πάρκα κλπ) δίνοντας παραστάσεις που τον κατέστησαν πάρα πολύ δημοφιλή, έως του σημείου από πολλούς να χαρακτηρισθεί σαν «λαϊκός ήρωας».

Την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2014 διοργανώθηκε στη γειτονιά του, τη Νέα Ιωνία ο λαϊκός αγώνας δρόμου «Ολύμπιος Σαμψών» προς τιμή του.

Ο Γιάννης Κεσκελίδης ήταν παρών, παραδίδοντας τα βραβεία στους νικητές.

Πηγή: News247