Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019

Δυναμική ήταν η παρουσία των απανταχού Ποντίων στο 1ο Πανρωσικό Φεστιβάλ Ελληνικού Πολιτισμού

Δυναμική ήταν η παρουσία των απανταχού Ποντίων στο 1ο Πανρωσικό Φεστιβάλ Ελληνικού Πολιτισμού
Δυναμική ήταν η παρουσία των απανταχού Ποντίων στο 1ο Πανρωσικό Φεστιβάλ Ελληνικού Πολιτισμού

Δυναμική ήταν η παρουσία των απανταχού Ποντίων στην πορεία της έναρξης του 1ου Πανρωσικού Φεστιβάλ Ελληνικού Πολιτισμού «Ο Πολιτισμός ενώνει τους Λαούς» στην πόλη Γκελεντζίκ της Ρωσίας.

Στόχος του φεστιβάλ είναι η διάδοση του ελληνικού πολιτισμού, η ανάδειξη του ρόλου της νεολαίας στη σύσφιξη των σχέσεων Ελλάδας – Ρωσίας και περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων των δύο λαών.

Οι Ποντιακοί φοιτητικοί σύλλογοι υπέρ της αγιοκατάταξης των μαρτύρων της Γενοκτονίας Πόντου και Θράκης

Οι Ποντιακοί φοιτητικοί σύλλογοι υπέρ της αγιοκατάταξης των μαρτύρων της Γενοκτονίας Πόντου και Θράκης
Οι Ποντιακοί φοιτητικοί σύλλογοι υπέρ της αγιοκατάταξης των μαρτύρων της Γενοκτονίας Πόντου και Θράκης

Οι Ποντιακοί φοιτητικοί σύλλογοι όλης της Ελλάδας συνυπέγραψαν και στηρίζουν την πρόταση του αναπληρωτή καθηγητή στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων χωρών, Ηλία Πετρόπουλου, για την αγιοκατάταξη των μαρτύρων της Γενοκτονίας του Πόντου και της Θράκης.

Η επιστολή που εστάλη προς την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, έχει ως εξής:

Οι Ποντιακοί Φοιτητικοί Σύλλογοι όλης της Ελλάδος συντάσσονται με την πρόταση του Αναπληρωτή Καθηγητή στο ΔΠΘ Ηλία Κ. Πετρόπουλου, για την αγιοκατάταξη των μαρτύρων της Γενοκτονίας του Πόντου και της Θράκης, θεωρώντας ότι με τον τρόπο αυτό αναγνωρίζεται από την Εκκλησία η θυσία τους και αποκαθίσταται η μνήμη τους ενώπιον Θεού και ανθρώπων.

Η πρόταση αυτή αποτελεί μια βαρύνουσας σημασίας κίνηση, ιδίως λόγω του ότι το 2019 αποτελεί ορόσημο για τον Ελληνισμό του Ευξείνου Πόντου, καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη δεύτερη και πιο αιματηρή φάση της Γενοκτονίας του.

Στο πλαίσιο αυτό και με εφαλτήριο το γεγονός ότι μόνο η πολύπλευρη και παράλληλη κινητοποίηση ατόμων και φορέων δύναται να οδηγήσει στη διεθνή αναγνώριση, στην απόδοση φόρου τιμής στις αδικοχαμένες ψυχές και στην αποτροπή παρόμοιων ειδεχθών εγκλημάτων που εκφυλίζουν τις ανθρώπινες αξίες και τα ιδανικά, η συμβολή της Εκκλησίας στην προσπάθεια αυτή του ποντιακού χώρου κρίνεται απαραίτητη και συνάμα πολύτιμη.

Σχετικά θέματα

Στα σκουπίδια πολύτιμο αρχείο της Βουλής του Πόντου του 1904 (Video)

Στα σκουπίδια πολύτιμο αρχείο της Βουλής του Πόντου του 1904 (Video)
Στα σκουπίδια πολύτιμο αρχείο της Βουλής του Πόντου του 1904 (Video)

Ένα αρχείο 600 σελίδων με πολύτιμες πληροφορίες και ιστορικά στοιχεία από τον Πόντο βρέθηκε στα σκουπίδια από τον συλλέκτη Θόδωρο Τζέμη.

Το θέμα παρουσιάστηκε στην πρωινή εκπομπή του Open Tv, «Ώρα Ελλάδος».

«Το πήρα, το διάβασα και βλέποντας τα ιστορικά στοιχεία ένιωσα ότι έχω μεγάλη ευθύνη απέναντι στον ποντιακό ελληνισμό και ήρθα σε επαφή με τους καθηγητές μου στο Αριστοτέλειο, έτσι ώστε να αναδείξουμε την ιστορική αλήθεια για την γενοκτονία του Πόντου. Γράφει ότι είναι η ιστορία της απελευθέρωσης του Πόντου», ανέφερε ο κ. Τζέμης στην εκπμοπή.

Ο κ. Τζέμης πήγε το αρχείο στον κ. Βασίλη Κουκουσά, καθηγητή του ΑΠΘ, ο οποίος από την πλευρά του σημείωσε ότι «το μελετήσαμε, το αναλύσαμε και διαπιστώσαμε ότι πάνω απ’όλα είναι πρωτότυπο και ανέκδοτο. Έχει στοιχεία τα οποία αγνοούσαμε μέχρι τώρα. Το συνολικό αρχείο έχει περί τις 600 σελίδες περίπου και σ’αυτό περιλαμβάνονται πάρα πολλά στοιχεία».

Ο κ. Κουκουσάς, περιγράφοντας τι ήταν η Βουλή του Πόντου, είπε: «Από το 1916 μέχρι το 1918 ήταν μια περίοδος στην οποία ο Πόντος γνώρισε μια αυτονομία. Ήταν ο ρωσικός στρατός που είχε εισέλθει στην περιοχή και αυτό το καθεστώς διήρκησε περίπου μέχρι το 1918. Όταν επικράτησε η επανάσταση των μπολσεβίκων στη σοβιετική ένωση, ο ρωσικός στρατός επέστρεψε πίσω και εισήλθαν και πάλι οι Τούρκοι Οθωμανοί σε αυτή την περιοχή.


Το θετικό στοιχείο είναι ότι όλη αυτή την περίοδο τον έλεγχο των πραγμάτων σε πολιτικό και θρησκευτικό επίπεδο είχε μια πολύ μεγάλη μορφή, ο Χρύσανθος Τραπεζούντος, μετέπειτα αρχιεπίσκοπος Αθηνών».

Μιλώντας για το αρχείο, ο κ. Κουκουσάς σημειώνει: «Αυτό το αρχείο το έχει γράψει ένας γιατρός, ο Γεώργιος Κοσμίδης, μία μορφή η οποία είναι άγνωστη, ο οποίος όμως έζησε τα γεγονότα αυτά και τα καταγράφει σε αυτές τις 600 σελίδες. Βλέπουμε μέσα επιστολές που τις αποστέλλει ο ίδιος στον Βενιζέλο, στις οθωμανικές αρχές, στις ρωσικές αρχές, όπου γνωρίζει για τη διάσκεψη των Παρισίων που έγινε το 1919 με την παρουσία του Βενιζέλου και του Χρύσανθου».

«Επ’ευκαρία των 100 χρόνων από τη Γενοκτονία των Ποντίων, νομίζω ότι αν αυτά μπορέσουμε και τα αναδείξουμε, θα είναι μια μεγάλη συμβολή στον ελληνισμό και ειδικότερα στον ελληνισμό του Πόντου», καταλήγει ο ίδιος.

Πηγή: CNN

Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019

Στην 100η επέτειο μνήμης της Γενοκτονίας, ήταν αφιερωμένη η έκθεση του τμήματος ζωγραφικής της Ένωσης Ποντίων Πιερίας

Στην 100η επέτειο μνήμης της Γενοκτονίας, ήταν αφιερωμένη η έκθεση του τμήματος ζωγραφικής της Ένωσης Ποντίων Πιερίας
Στην 100η επέτειο μνήμης της Γενοκτονίας, ήταν αφιερωμένη η έκθεση του τμήματος ζωγραφικής της Ένωσης Ποντίων Πιερίας 

Την Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019 ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία η επταήμερη έκθεση του τμήματος ζωγραφικής της Ένωσης Ποντίων Πιερίας, αφιερωμένη στην 100η επέτειο μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού. Αρκετός ήταν ο κόσμος που επισκέφθηκε την έκθεση και την διατύπωσε στο βιβλίο επισκεπτών με τα καλύτερα λόγια. Στην διάρκεια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν θεματικές εκδηλώσεις.

Την Δευτέρα 3 Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης και το τμήμα χορωδίας και λύρας του συλλόγου παρουσίασε παραδοσιακές μελωδίες, τραγούδια και απαγγελίες του Πόντου.

Την Τετάρτη 5 Ιουνίου προβλήθηκαν δύο συγκλονιστικές ταινίες μικρού μήκους "Δέηση για τον Πόντο" του δημοσιογράφου κ. Γιώργου Γεωργιάδη και "GENOCIDE - μια αληθινή ιστορία" της κ. Βασιλικής Τσανακτσίδου.

Στην 100η επέτειο μνήμης της Γενοκτονίας, ήταν αφιερωμένη η έκθεση του τμήματος ζωγραφικής της Ένωσης Ποντίων Πιερίας

Την Παρασκευή 7 Ιουνίου έγινε παρουσίαση του βιβλίου "Τα δένδρα ριζώνουν παντού" της κ. Ηλέκτρας Δημητριάδου και πραγματοποιήθηκε συναυλία με τραγούδια της Προσφυγιάς από τους "Μελωδούς της παράδοσης".

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Πιερίας ευχαριστεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου για την αθρόα συμμετοχή τους, την υπεύθυνη του τμήματος και πρώην Γραμματέα του συλλόγου κ. Πίτσα Καμπεριδου, την δασκάλα κ. Τασούλα Ηλιάσκου καθώς και τις μαθήτριες του τμήματος για την εξαιρετική προσπάθεια που κάνουν.

Βλάσης Αγτζίδης: 37.000 συνειδητές ψήφοι: Ένας προσωπικός απολογισμός για τις ευρωεκλογές

Βλάσης Αγτζίδης: 37.000 συνειδητές ψήφοι: Ένας προσωπικός απολογισμός για τις ευρωεκλογές
Βλάσης Αγτζίδης: 37.000 συνειδητές ψήφοι: Ένας προσωπικός απολογισμός για τις ευρωεκλογές

του Βλάση Αγτζίδη

Βαθύτατες ευχαριστίες οφείλω σε όσους από τους συμπολίτες μας κατανόησαν τη μεγάλη συμβολική σημασία που είχε η συμμετοχή μου  στις ευρωεκλογές. Είτε αυτοί ανήκουν στους ψηφοφόρους του Σύριζα, που αποδέχονται τη συγκεκριμένη αντίληψη για τα ιστορικά θέματα, είτε όσοι επέλεξαν να αγνοήσουν τις κομματικές τους προτιμήσεις και να ψηφίσουν το πρόσωπο και το έργο, με βάση την ελεύθερη βούληση.  Γιατί επέλεξαν να επιβραβεύσουν με την σταυροδοσία, μια πορεία ζωής και μια ερευνητική προσπάθεια για τον ποντιακό και μικρασιατικό ελληνισμό, που συνέβαλε στην κατανόηση άγνωστων πλευρών της σύγχρονης ιστορίας.

Η συμβολική πλευρά της συμμετοχής μου στο ευρωψηφοδέλτιο του Σύριζα σχετιζόταν με τον τερματισμό μιας πολύχρονης διαμάχης με τον αρνητισμό που υπήρχε στα ζητήματα που έθετε ο προσφυγικός χώρος, όπως το μεγάλο ζήτημα της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 

Η αναγνώριση του δίκιου των προσφυγικών οργανώσεων εκφράστηκε με τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τις ποντιακές οργανώσεις στη Θεσσαλονίκη, με την προβολή από τη Βουλή των Ελλήνων της επετείου των 100 χρόνων από την απόβαση του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα και με τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης για συγκρότηση μόνιμης επιτροπής για την προώθηση της προσφυγικής Μνήμης. Βέβαια στο τελευταίο δεν πετύχαμε να λάβει αυτή η απόφαση έναν παμπροσφυγικό χαρακτήρα, περιλαμβάνοντας το σύνολο των προσφύγων του 1922.

Η κατανόηση από την ηγεσία του Σύριζα της σημασίας της προσφυγικής Μνήμης δεν είναι ανεξάρτητη από τη συνειδητοποίηση ότι η Μνήμη αυτή αποτελεί ένα μέσο αντίκρουσης των ακροδεξιών κινημάτων που απειλούν το μέλλον της Ευρώπης και εμπνέονται από το παράδειγμα του Μουσταφά Κεμάλ.   Και όλα αυτά αύξησαν τα κίνητρα για να επιλέξω την κάθοδό μου στις Ευρωεκλογές.

Μπορεί να απαιτούνταν τριπλάσιος αριθμός ψήφων για την εκλογή στο ευρωκοινοβούλιο, όμως  το συγκεκριμένο αποτέλεσμα υπήρξε κατάκτηση προσωπική, καθώς και των λίγων φίλων που αγωνίστηκαν μαζί μου τη βραχεία προεκλογική περίοδο. Γιατί η έκθεση σε μια τόσο δύσκολη διαδικασία, όπως οι ευρωεκλογές, βασίστηκε κυρίως στην υποστήριξη προσώπων που εκτίμησαν εμένα και το έργο μου.  Χωρίς κεντρική κομματική προώθηση, με «ανταγωνιστές» προβεβλημένα στελέχη, γνωστούς ηθοποιούς ή ανθρώπους των μίντια  καταφέραμε να πετύχουμε ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Από την πλευρά του Σύριζα  πολύ ουσιαστική και αποτελεσματική ήταν η βοήθεια του βουλευτή Θεσσαλονίκης  Αλέκου Τριανταφυλλίδη, καθώς και των οργανώσεων του Κιλκίς, της Πιερίας, της Κηφισιάς κ.ά.

Ένα από τα συμπεράσματα που συνήγαγα από αυτή την προεκλογική περίοδο, είναι ότι ο οργανωμένος προσφυγικός χώρος (ποντιακός, μικρασιατικός ή κωνσταντινουπολίτικος) δεν έχει κάποια ιδιαίτερη επιθυμία να δημιουργήσει τα δικά του λόμπι στα κέντρα λήψης αποφάσεων στην Ευρώπη. Φαίνεται ότι του αρκούν οι προσωπικές σχέσεις με τους επαγγελματίες πολιτικούς και οι όποιες αμοιβαίες εξυπηρετήσεις προκύπτουν απ’ αυτές. Ακριβώς γι αυτό, ανεξάρτητα από τις πολλές θετικές συμβολές προσώπων, δεν υπήρχε καμιά σχετική δημόσια τοποθέτηση πλην αυτής του Συλλόγου Ποντίων Νυρεμβέργης.

Όσον αφορά την επιλογή μου να συμπορευτώ με τον Σύριζα, αυτό υπήρξε μια ώριμη κατάληξη της πεποίθησής μου ότι διαμορφώνεται ένας πόλος μιας  πραγματικής αριστερής σοσιαλδημοκρατίας. Ένας πόλος με γνήσια κοινωνική ευαισθησία –που παρά τα όποια ατυχή επικοινωνιακά και επιχειρησιακά σφάλματα- έχει κατανοήσει τα μηνύματα του 20ου αιώνα και έχει συνειδητοποιήσει τα πραγματικά όρια, δίνοντας ρεαλιστική υπόσταση στις παλιές ουτοπίες. Και επιπλέον  δεν κουβαλά τα βάρη του παρελθόντος, όπως οι ένοχοι για την τρομακτική κατάρρευση του 2010: είτε αυτοί είναι διάφοροι μεταμορφωμένοι γόνοι σε ΄΄νέα’’ κομματικά σχήματα ή των οικογενειοκρατούμενων πολιτικών χώρων, που αποσκοπούν στη στυγνή νεοφιλελευθεροποίηση στο πλαίσιο πολιτικής διαχείρισης προς όφελος κυκλωμάτων.

Η πιθανότητα (*) να με τίμησαν με την ψήφο τους περισσότεροι από 37.000 συμπολίτες μας με συγκινεί και με κάνει να αποκτώ ακόμα μεγαλύτερη βεβαιότητα για τις επιστημονικές μου επιλογές.  Θεωρώ ότι το αποτέλεσμα αυτό αποτελεί μια μερική πολιτική αποτύπωση της 35ετούς περίπου πορείας μου στη κίνημα προσφυγικής Μνήμης, που ανάδειξε και συμπλήρωσε τις Λευκές Σελίδες της ιστορίας, οδήγησε στην αναγνώριση της Γενοκτονίας (έστω και με τον τεμαχισμό σε δύο επετείους, 19 Μάη και 14 Σεπτέμβρη), μίλησε για τις σταλινικές διώξεις κατά των ομογενών μας στην ΕΣΣΔ μετά το 1937 και συνέβαλε στην εθνική αυτογνωσία.

(*) Χρησιμοποιώ τον όρο ‘’πιθανότητα’’ γιατί έως αυτή τη στιγμή, σχεδόν 20 μέρες μετά τις ευρωεκλογές,  δεν έχει δοθεί ο τελικός αριθμός των ψήφων από το Υπουργείο Εσωτερικών.  Έως αυτή τη στιγμή έχει αποδοθεί το 73,34% των σταυρών, το οποίο αντιστοιχεί σε προσωπικό επίπεδο σε 29.631. Κάνοντας ευθεία αναγωγή, το υπόλοιπο  27,66% αντιστοιχεί σε 7.900 ψήφους. Αυτό μας οδηγεί σ’ ένα κατά προσέγγιση τελικό αποτέλεσμα 37.531 ψήφων

Τρίτη 11 Ιουνίου 2019

Γενοκτονία των Ποντίων: Πλιάτσικο και βιασμοί σε κάθε σφαγή


Στιγμιότυπο από την εκδήλωση για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων, στο μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη στο Σύνταγμα. Οι δύο συγγραφείς τονίζουν ότι τα χρόνια 1919 - 1924 υπήρξαν εκατοντάδες χιλιάδες δολοφονίες Ελλήνων οθωμανών πολιτών. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ
Στιγμιότυπο από την εκδήλωση για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων, στο μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη στο Σύνταγμα. Οι δύο συγγραφείς τονίζουν ότι τα χρόνια 1919 - 1924 υπήρξαν εκατοντάδες χιλιάδες δολοφονίες Ελλήνων οθωμανών πολιτών. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

«Συνολικά, μεταξύ του 1919 και του 1923, σχεδόν ενάμισι εκατομμύριο Έλληνες εκδιώχθηκαν από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη. Σχεδόν όλοι εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα. Ωστόσο, αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες Οθωμανοί Έλληνες πέθαναν. Είτε διότι δολοφονήθηκαν κατευθείαν ή ήταν σκοπίμως θύματα πείνας, ασθενειών και έκθεσης (σε κακουχίες)», γράφουν οι Ισραηλινοί καθηγητές Μπένι Μόρις και Ντρορ Ζεέβι στην ογκώδη μελέτη τους που κυκλοφόρησε πρόσφατα στα αγγλικά και υποστηρίζουν ότι οι οθωμανικές κυβερνήσεις από το 1894 έως το 1924 αποδύθηκαν σε μια κλιμακωτή εξάλειψη των χριστιανικών μειονοτήτων που ζούσαν στην επικράτειά τους.

Το βιβλίο που συνυπογράφουν, «The thirty year genocide - Turkey’s destruction of its christian minorities 1894-1924» («Τριάντα χρόνια γενοκτονία - Η τουρκική καταστροφή των χριστιανικών μειονοτήτων 1894-1924»), κυκλοφόρησε πριν από μερικές εβδομάδες από τις εκδόσεις του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και παρουσιάζει την πολύχρονη έρευνά τους για τα αίτια και τη διαδικασία εξόντωσης των Ασσύριων, των Αρμενίων και των Ελλήνων Οθωμανών, που βασίζεται σε αρχεία του τουρκικού κράτους, αλλά κυρίως ξένων προξενικών αρχών που βρέθηκαν στην τουρκική επικράτεια εκείνη την εποχή.

Αφορμή για την έρευνα ήταν η Γενοκτονία των Αρμενίων. «Ήθελα να μάθω τι πραγματικά συνέβη με τους Αρμενίους, αν και οι περισσότεροι δυτικοί ιστορικοί συμφωνούν ότι οι Οθωμανοί διέπραξαν γενοκτονία. Αλλά οι Τούρκοι έχουν το δικό τους αφήγημα. Ετσι ήθελα να ερευνήσω όλο το υλικό και να μάθω την αλήθεια», λέει στην «Κ» ο ομότιμος καθηγητής Σπουδών Μέσης Ανατολής στο Πανεπιστήμιο Μπεν Γκουριόν, Μπένι Μόρις.

Πολυγραφότατος, εκπρόσωπος των «Νέων Ιστορικών» του Ισραήλ, με βιβλία και άρθρα στον διεθνή Τύπο για την πολύχρονη διένεξη μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης, ο 70χρονος σήμερα Μπένι Μόρις άρχισε την αναζήτηση σε μια θάλασσα αρχείων πριν από 10 χρόνια, με τη βοήθεια του συναδέλφου του Ντρορ Ζεέβι, ο οποίος ειδικεύεται στην οθωμανική ιστορία.

Το βιβλίο «Τριάντα χρόνια γενοκτονία - Η τουρκική καταστροφή των χριστιανικών μειονοτήτων 1894-1924» κυκλοφόρησε πριν από μερικές εβδομάδες από τις εκδόσεις του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.
Το βιβλίο «Τριάντα χρόνια γενοκτονία - Η τουρκική καταστροφή των χριστιανικών μειονοτήτων 1894-1924» κυκλοφόρησε πριν από μερικές εβδομάδες από τις εκδόσεις του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.

Η ιστορία, όπως αναφέρουν στην εισαγωγή του πολυσέλιδου τόμου, «είναι πιο βαθιά και πιο πλατιά από την αρμενική γενοκτονία». Όπως γράφουν, στο τέλος του 19ου αιώνα οι χριστιανοί αποτελούσαν το 20% του πληθυσμού της Μικράς Ασίας, αλλά «μέχρι το 1924 αυτό το ποσοστό έπεσε στο 2%».

Η πιο «φονική» περίοδος των τριάντα χρόνων υπήρξε η διετία 1915-1916, σύμφωνα με τον καθηγητή Μόρις. «Στην αρχή απέλασαν τους περισσότερους Αρμενίους που ζούσαν στην ανατολική και κεντρική Τουρκία και τους σκότωσαν είτε έξω από τις πόλεις ή κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Το 1916 ολοκλήρωσαν τη σφαγή, σκοτώνοντας όσους κατάφεραν να φτάσουν στην έρημο της Συρίας. Μέσα σε μόλις δύο χρόνια θανατώθηκαν από 600.000 έως 800.000 Αρμένιοι», μας λέει, ενώ το σύνολο των θυμάτων μέσα στις τρεις δεκαετίες ίσως υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο.

Στο βιβλίο, οι συγγραφείς σημειώνουν ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να προσδιοριστεί ο αριθμός των Ελλήνων που υπήρξαν θύματα των Οθωμανών την επίμαχη περίοδο. Τονίζουν όμως ότι την περίοδο 1919-1924 υπήρξαν εκατοντάδες χιλιάδες δολοφονίες Ελλήνων Οθωμανών πολιτών «όταν οι Τούρκοι έσφαζαν συστηματικά άνδρες σε ηλικία στρατού και απέλαυναν εκατοντάδες χιλιάδες άνδρες και γυναίκες στο εσωτερικό και σε δεύτερη φάση στα παράλια, απ’ όπου οι επιζώντες εστάλησαν στην Ελλάδα».

Επισημαίνουμε στον καθηγητή Μόρις το ζήτημα της ποντιακής γενοκτονίας και τις συζητήσεις μεταξύ των Ελλήνων ιστορικών με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τις τουρκικές θηριωδίες, και τον ρωτάμε εάν από την έρευνά του προκύπτει γενοκτονία και στην περίπτωση των Ελλήνων. «Ξέρω ότι Έλληνες ιστορικοί μιλούν για περίπου ένα εκατομμύριο θύματα, όμως δεν μπορέσαμε να καταλήξουμε σε έναν τελικό αριθμό. Σίγουρα τα θύματα έφτασαν τις εκατοντάδες χιλιάδες Ελλήνων, οπότε μπορούμε να πούμε ότι αυτό είναι γενοκτονία. Αν δείτε την ερμηνεία της γενοκτονίας από τα Ηνωμένα Εθνη δεν αφορά μόνο την εκτέλεση ανθρώπων, αλλά και την καταστροφή μιας κουλτούρας, των υποδομών ενός λαού, και πιστεύω ότι αυτό έγινε στην περίπτωση των Ελλήνων και των Αρμενίων. Νομίζω πως η πιο σωστή έκφραση είναι εθνοκάθαρση με χαρακτηριστικά γενοκτονίας σε θρησκευτικές μειονότητες», μας λέει.

Ο ομότιμος καθηγητής Σπουδών Μέσης Ανατολής Μπένι Μόρις.
Ο ομότιμος καθηγητής Σπουδών Μέσης Ανατολής Μπένι Μόρις. 

Οι διώξεις

Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι τα περισσότερα θύματα ήταν Έλληνες που ζούσαν στην περιοχή του Πόντου, αλλά εκτιμά πως οι διώξεις και οι σκοτωμοί αφορούν και τους ελληνικούς πληθυσμούς της ευρύτερης περιοχής. «Το 1923, οι Τούρκοι εκδίωξαν και σκότωσαν Έλληνες που ζούσαν στον Πόντο αλλά και Έλληνες που ζούσαν στο κέντρο της χώρας και στα νότια παράλια. Οπότε δεν αφορά μόνο τον Πόντο. Είναι πιθανό ότι οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις του ελληνικού πληθυσμού ήταν στον Πόντο, αυτό είναι αλήθεια».

Οι συγγραφείς επισημαίνουν στο βιβλίο σε αρκετά σημεία τις θηριωδίες και τις εγκλήματα που σημειώθηκαν από την ελληνική πλευρά κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία και την αποχώρηση των στρατιωτικών δυνάμεων το 1922, αλλά τονίζουν ότι το μέγεθός τους δεν δικαιολογούσε την τουρκική συμπεριφορά στη Σμύρνη. Σε αντίθεση, πάντως, με τους Αρμένιους, οι περισσότεροι Έλληνες, τονίζουν οι συγγραφείς, απελάθηκαν στην Ελλάδα και γλίτωσαν τον θάνατο.

Τι είναι αυτό, όμως, που οδήγησε τις οθωμανικές κυβερνήσεις, από τον Αμπντούλ Χαμίτ Β΄ μέχρι τους Νεότουρκους και τον Κεμάλ Ατατούρκ, να εφαρμόσουν μια πολιτική μαζικών διωγμών και μάλιστα με τη συμμετοχή απλών πολιτών; Η απάντηση είναι σύνθετη, μας λέει ο καθηγητής Μόρις, ο οποίος εκτιμά ότι δεν υπήρχε οργανωμένο σχέδιο εξαρχής, αλλά μια «πρόθεση» και «επιθυμία» των Αρχών που σε συγκεκριμένες περιόδους μετατράπηκε σε πολιτική. «Οι χριστιανικοί πληθυσμοί θεωρήθηκε γενικά ότι ήταν απειλή για το Ισλάμ και την ακεραιότητα του κράτους, αλλά δεν είναι μόνον αυτό». Ο Αμπντούλ Χαμίτ, προσθέτει, «διατάζει δολοφονίες και διωγμούς Αρμενίων με βάση τα θρησκευτικά πιστεύω του», ενώ αργότερα στην εποχή των Νεότουρκων «κυριαρχεί το στοιχείο του εθνικισμού» και ο φόβος πως οι χριστιανοί θα αποσταθεροποιήσουν το τουρκικό κράτος.

Ο εθνικισμός, εκτιμά, οδηγεί τις πράξεις του Κεμάλ Ατατούρκ, ενώ υπάρχει, τονίζει, και ένα οικονομικό σκέλος στην όλη υπόθεση. «Στους μαζικούς διωγμούς και σφαγές, όπου συμμετέχουν και πολίτες, έχουμε πλιάτσικο και προσπάθεια να πάρουν την περιουσία, τα σπίτια, τη γη τους, ακόμα και τις γυναίκες των χριστιανών. Το κράτος θέλει επίσης να πάρει τις επιχειρήσεις των χριστιανών, τις τράπεζες, τα εργοστάσια. Οπότε υπήρχε ένα οικονομικό ενδιαφέρον από τα πάνω, αλλά και από κάθε μεμονωμένο άτομο που συμμετείχε στην καταστροφή. Κάθε σφαγή συνοδεύεται από πλιάτσικο και βιασμούς», λέει ο Μπένι Μόρις.

Στα συμπεράσματα του βιβλίου υπάρχει μια μικρή αναφορά των συγγραφέων σε σχέση με τις υπερβολικές, «ακόμη και παρανοϊκές», όπως τις χαρακτηρίζουν, ανησυχίες των Οθωμανών για την απειλή των χριστιανικών πληθυσμών απέναντι στο τουρκικό κράτος. Όπως γράφουν, «αρκετοί τις πίστεψαν, όπως αργότερα αρκετοί ναζί πήραν στα σοβαρά την παράλογη ιδέα της εβραϊκής “απειλής” στη Γερμανία».

Οι ναζί

Υπάρχουν κοινά σημεία μεταξύ των τουρκικών διωγμών και του Ολοκαυτώματος; «Δεν έχουμε γραπτά στοιχεία ότι, π.χ., ο Χίτλερ ακολούθησε τους Τούρκους σε ό,τι έκανε, αλλά γνωρίζουμε ότι υπήρχε ένας μεγάλος θαυμασμός από τη Γερμανία του ’20 και του ’30 στον Ατατούρκ, διότι ήταν ένας δικτάτορας που κατάφερε να ξεφορτωθεί τις μειονότητες, όπως ήθελαν να κάνουν οι ναζί με τους Εβραίους. Ξέρουμε επίσης ότι κάποιες πρακτικές ήταν παρόμοιες, όπως η εξαπάτηση των θυμάτων πριν από τον θάνατό τους, η εκμετάλλευση άλλων λαών για να εκτελέσουν τις δολοφονίες και άλλα παρόμοια. Δεν ξέρουμε τι ισχύει, όμως αξίζει να θυμίσουμε ότι υπήρχαν πολλοί Γερμανοί αξιωματικοί στην Τουρκία την εποχή των διωγμών των Αρμενίων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι οποίοι μετά γύρισαν στη Γερμανία και έγιναν μέλη του ναζιστικού κόμματος».

Πηγή: Καθημερινή

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση "Φώταγας" παρουσιάζεται στο Πολύκαστρο

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση "Φώταγας" παρουσιάζεται στο Πολύκαστρο
Η Ποντιακή θεατρική παράσταση "Φώταγας" παρουσιάζεται στο Πολύκαστρο

Ο Δήμος Παιονίας πραγματοποιεί και προσκαλεί όλους τους δημότες στην Ποντιακή θεατρική παράσταση με το έργο του Δημήτρη Παρασκευόπουλου "Φώταγας", από το θεατρικό τμήμα της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων, σε σκηνοθεσία Γιάννη Γεωργιάδη, το Σάββατο 15 Ιουνίου 2019 στις 20:30 στο Πολιτιστικό Κέντρο Πολυκάστρου Κιλκίς.

Είσοδος ελεύθερη.

Εκδήλωση μνήμης: «Πατρίδες της Ανατολής», για τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων

Εκδήλωση μνήμης: «Πατρίδες της Ανατολής», για τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων
Εκδήλωση μνήμης: «Πατρίδες της Ανατολής», για τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων

Το Ίδρυμα Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών (με Γενικό Διευθυντή τον προϊστάμενο του Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού, Αρχιμανδρίτη Συμεών Βενετσιάνο) και ο Σύλλογος Ποντίων «Αργοναύται - Κομνηνοί», με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Γενοκτονία των Ποντίων, σας προσκαλούν στην εκδήλωση μνήμης με τίτλο «Πατρίδες της Ανατολής», η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 16 Ιουνίου 2019 και ώρα 19:30, στο Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου (Κορυτσάς, 6η στάση Παπάγου).

Θα συμμετέχουν τα χορευτικά τμήματα των ενοριών των Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Χολαργού, Υψώσεως Τιμίου Σταυρού Χολαργού, Αγίων Αναργύρων Ηλιουπόλεως, Αγίας Βαρβάρας Δάφνης, η Ορχήστρα Ποντιακής Παραδοσιακής Μουσικής και το Χορευτικό Συγκρότημα του Συλλόγου Ποντίων «Αργοναύται-Κομνηνοί».

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για όλους.

Ζητείται από την Εκκλησία, η Αγιοκατάταξη των μαρτύρων της Γενοκτονίας του Πόντου και της Θράκης

Ζητείται από την Εκκλησία, η Αγιοκατάταξη των μαρτύρων της Γενοκτονίας του Πόντου και της Θράκης
Ζητείται από την Εκκλησία, η Αγιοκατάταξη των μαρτύρων της Γενοκτονίας του Πόντου και της Θράκης

Την Αγιοκατάταξη των μαρτύρων της Γενοκτονίας του Πόντου και της Θράκης, ζητάει από την Εκκλησία, με επιστολή του προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, κο. Ιερώνυμο, ο Ηλίας Κ. Πετρόπουλος που υπηρετεί στην βαθμίδα του αναπληρωτού καθηγητού στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων χωρών με έδρα την Κομοτηνή.

Η επιστολή αποστέλλεται με αφορμή την συμπλήρωση των 100 ετών από την Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού και σε ένα σημείο της τονίζει, μεταξύ άλλων, "από δεκαετίας υπηρετώ στο αριστερό αναλόγιο ως λαμπαδάριος του Ιερού Ναού Αναλήψεως του Κυρίου στο Κορωπί (Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής). Το πρωί της Κυριακής 19 Μαΐου, κατά την επιβαλλομένη ανάγνωση στον όρθρο του Ιερού Συναξαριστή της ημέρας, διαπίστωσα μετά πολλής λύπης ότι δεν γίνεται καμία ειδική αναφορά στο γεγονός της μαρτυρίας των χιλιάδων Ελλήνων χριστιανών του Πόντου.

Την ίδια ακριβώς διαπίστωση είχα κάνει προ ολίγου καιρού σχετικά και με την προηγηθείσα χρονολογικά Γενοκτονία των Θρακών, η οποία έχει αρμοδίως αποφασισθεί να τιμάται στις 6 Απριλίου («το μαύρο Πάσχα των Θρακών»). Ουδεμία αναφορά, ουδεμία μνεία στο αίμα που τόσο άδικα χύθηκε και πότισε αρδεύοντας τα ιερά χώματα στις αλησμόνητες πατρίδες, στις σφαγές, στους βιασμούς, στις εξοντώσεις, στα βασανιστήρια, στις ομάδες εξοντωτικής εργασίας, στις πυρπολήσεις, στις ατιμώσεις, στους απαγχονισμούς, στις ανασκολοπίσεις, καθώς και σε κάθε άλλου είδους κακά που ίσως δεν μπορεί να βάλει ο ανθρώπινος νους! Και όλα αυτά γιατί; Στο όνομα τίνος τόσοι άνθρωποι υπέστησαν και άντεξαν τον ξεριζωμό και την προσφυγιά; Η απάντηση είναι προφανής στο όνομα του Κυρίου ημών και Σωτήρος Ιησού Χριστού. Αυτή η βαθύτατη πίστη όλων εκείνων των αθώων ανθρώπων στο πρόσωπο του Χριστού και στην εκ νεκρών υπεσχημένη ανάστασή τους ήταν η αιτία της αυτοθυσίας τους και δεν άλλαξαν πίστη.

Κατά συνέπεια, ουδείς δύναται να αμφισβητήσει την Χριστεπώνυμη σφραγίδα της θυσίας των Ποντίων, των Θρακών, αλλά και όλων των χριστιανικών πληθυσμών της Μικράς Ασίας, στους οποίους γίνεται μια απλή αναφορά κατά την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής. Η θυσία αυτή είναι πρωτίστως μια προσφορά με καθαρά θεολογικό περιεχόμενο και φρονώ ότι έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται πρώτ’ απ’ όλα (και όχι όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα, ως ένα αποκλειστικά ιστορικό και πολιτικό γεγονός). Δυστυχώς, μέχρι σήμερα δεν έχει καταστεί η συγκεκριμένη θεολογική διάσταση αντιληπτή από τον εντόπιο, αλλά και τον διεθνή οργανωμένο ποντιακό χώρο γεγονός που μόνο απογοήτευση μπορεί να προκαλεί και θλίψη σε κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο".

Καλεί τον Αρχιεπίσκοπο "να αποκατασταθεί η προαναφερθείσα παράλειψη από τα κατάστιχα του Ιερού Συναξαριστή κατά τις προσήκουσες ημερομηνίες για τα θύματα της ποντιακής Γενοκτονίας η 19η Μαΐου και για τα θύματα της θρακικής Γενοκτονίας η 6η Απριλίου. Το ίδιο θα πρέπει να συμπληρωθεί και στο ημερολόγιο της Εκκλησίας της Ελλάδος (Φαρλέκα). Νομίζω ότι αυτοί οι μάρτυρες θα πρέπει επιτέλους να καταταγούν στην χορεία των Αγίων μαρτύρων του Θεού και ότι επέστη ο καιρός να ζητήσουμε επιτέλους την αγιοκατάταξή τους. Δεν είναι δυνατόν, έπειτα από την πάροδο εκατό χρόνων, να εξακολουθεί να μη τιμάται η μνήμη όλων αυτών των αδικοχαμένων μαρτύρων από την επίσημη Εκκλησία με ξεχωριστή αναφορά στα γεγονότα ώστε να αποκαλύπτεται η μαρτυρία τους για το όνομα του Χριστού σε ολόκληρο το εκκλησίασμα και μάλιστα διεθνώς. 

Έτσι, μόνο θα καταστεί αντιληπτή σε όλους και το βαθύτατο θεολογικό μήνυμα των Γενοκτονιών, κάτι που μέχρι τώρα, όπως έχω προείπει, δεν έχει γίνει. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να πορευθούμε στο μέλλον και να θέσουμε σε νέες βάσεις αγάπης και αλληλοσεβασμού ακόμη και τις σχέσεις μας με τον γειτονικό λαό της Τουρκίας", καταλήγει.

Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019

Ποντιακά εδέσματα, συνοδεία χορευτών στην τέταρτη εβδομάδα του "Kouzina"

Ποντιακά εδέσματα, συνοδεία χορευτών στην τέταρτη εβδομάδα του "Kouzina"
Ποντιακά εδέσματα, συνοδεία χορευτών στην τέταρτη εβδομάδα του "Kouzina"

Αφιερωμένη στην κουζίνα της Μικρασίας και του Πόντου ήταν η πρώτη εβδομάδα του καλοκαιριού στην Ανατολική Χαλκιδική. Όπως κάθε χρόνο, το KOUZINA δόμησε την τέταρτη εβδομαδιαία θεματική ενότητα της διοργάνωσης πάνω στις επιρροές που η Ανατολική Χαλκιδική δέχθηκε από την κληρονομιά των Ελλήνων, που πριν από 100 περίπου χρόνια κατέφθασαν στην περιοχή από τον Πόντο και τα παράλια της Μικράς Ασίας. Ζύμες, σιρόπια, περίτεχνα γλυκά, πολύχρωμα φαγητά, αρωματικά μπαχάρια και μυρωδικά έδωσαν το στίγμα μιας αστικής παράδοσης, που διαιωνίζεται τιμώντας την καταβολή και τη ρίζα του απανταχού ελληνισμού.

Επίδειξη ποντιακής μαγειρικής αποτέλεσε η «γιορτή της ποντιακής πίτας» στο Alou Beach Bar της Ιερισσού. Στη λευκή παραλία του οικισμού Πόντιες νοικοκυρές παρουσίασαν τον τρόπο παρασκευής της πιο κλασσικής ποντιακής πίτας, δηλ. του περέκ, το οποίο γεμίσθηκε με φέτα Ιερισσού, ενώ τα αντιπροσωπευτικά πιροσκί με γέμιση τυριού ή πατάτας προετοιμάσθηκαν και ψήθηκαν επί τόπου, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ιδιαίτερες γαστρονομικές στιγμές. Ο Σύλλογος Ποντίων & Φίλων «Οι Ακρίτες του Άθω» ολοκλήρωσε τη βραδιά μέσω ενός μουσικοχορευτικού προγράμματος, όπου Πόντιοι χορευτές μετέφεραν νοερά το κοινό στις πατρίδες του Πόντου, που καθόρισαν για πάντα την κληρονομιά της Ελλάδας ολόκληρης.

Η chef Σοφία Γεωργακάκη των Ι.Ε.Κ. ΔΕΛΤΑ, σε συνεργασία με τον Γιάννη Αγγελούδα, τη Μαρία Κίου και το Γιάννη Λιάκη, «κατέλαβε» την κουζίνα του «Fish Restaurant Χρυσό Αγκίστρι» της Ουρανούπολης, προετοιμάζοντας τη «γιορτή της θαλασσινής μικρασιάτικης γαστρονομίας».  Χρησιμοποίησε φρέσκο ψάρι από την αθωνική θάλασσα, «παντρεύοντάς» το με κάθε λογής τοπικά καλούδια: το «έψησε» σε σάλτσες εσπεριδοειδών, το ανακάτεψε με ντόπιο τραχανά Βαρβάρας, το συνόδευσε με άγρια χόρτα από τον Άθωνα, το «κέντησε» με μπαχαρικά και το σέρβιρε με τρόπο περίτεχνο, ενθουσιάζοντας τους εκλεκτούς συνδαιτημόνες. Με τον τρόπο αυτό έστησε ένα αστικό θαλασσινό τραπέζι, που έμοιαζε να μεταφέρθηκε από τα αριστοκρατικά αρχοντικά της Σμύρνης και του Αϊβαλιού στην εμβληματική Ουρανούπολη.

Ποντιακά εδέσματα, συνοδεία χορευτών στην τέταρτη εβδομάδα του "Kouzina"

Η Καίτη Κρητικού των ιστορικών Kritikos Gallery & Restaurants οργάνωσε και πραγματοποίησε το πιο άρτιο και τεχνικά δύσκολο workshop του φετινού KOUZINA: παρουσίασε τον τρόπο προετοιμασίας του πλέον αντιπροσωπευτικού μικρασιάτικου πιάτου, των περίφημων «μαντί». Άνοιξε βελούδινη ζύμη, τη μοίρασε σε μικροσκοπικά κομματάκια, τη γέμισε με κιμά, τη δίπλωσε σε σχήμα καραμέλας, την έψησε στο φούρνο και στη συνέχεια έβρασε τα «μαντί» σε ζωμό! Το εκλεπτυσμένο τραπέζι, που στρώθηκε στον αύλιο χώρο του restaurant, έφερε κατευθείαν στο νου στα σμυρναίικα δείπνα, ενώ η γεμάτη γεύση των «μαντί», που μπορεί να ονομάσει κανείς «ελληνικό ραβιόλι», τοποθέτησε το γευστικό πήχη του KOUZINA πραγματικά ψηλά.

Στην παραλία της Ουρανούπολης, λίγα μόλις μέτρα από την Ιερή Πολιτεία, ντόπιοι με προέλευση από τη Μικρασία αλλά και Κύπριοι από το Δήμο Λευκονοίκου της κατεχόμενης Αμμοχώστου συναντήθηκαν, προκειμένου να ανταλλάξουν γαστρονομική τεχνογνωσία. Μαζί τους άνθρωποι από το Παλαιοχώρι Χαλκιδικής αλλά και από την Ύπαιθρο της Λάρνακας συμπλήρωσαν το γαϊτανάκι της ανταλλακτικής δημιουργίας. Ήταν η «γιορτή της αρνιώτικης μουντοβίνας και των σμυρνιώτικων συνταγών», η οποία πραγματοποιήθηκε στην παραδοσιακή ταβέρνα «του Αποστόλη», και εστίασε στον τρόπο με τον οποίο οι ντόπιοι αρωματίζουν τους κιμάδες για να φτιάξουν τα περίφημα μικρασιάτικα «σουτζουκάκια», αλλά και σε εκείνον με τον οποίο γεμίζουν φύλλα λάχανου με παστό χοιρινό για να φτιάξουν ιδιαίτερα γιαπράκια. Οι ζύμες της Κύπρου αποτέλεσαν το συμπληρωματικό θέμα της γιορτής. Δεκάδες είδη ζυμαριού μεταμορφώθηκαν σε έδεσμα, ενώ τα μέλη του Συλλόγου Γυναικών Υπαίθρου Λάρνακας μας «ταξίδεψαν» νοερά στην αυθεντική Κύπρο της ενδοχώρας, όπου η διαιώνιση της γαστρονομικής κληρονομιάς αποτελεί τρόπο ζωής και συμπεριφοράς.

Η Αμμουλιανή γιόρτασε την Προικόνησσο, υποδεχόμενη το chef και καθηγητή των ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Γιάννη Αγγελούδα, ο οποίος οργάνωσε μια εκπληκτική αναπαράσταση ενός «γιορτινού τραπεζιού της ελληνικής ανατολής», γεμάτο θαλασσινούς μεζέδες και πικάντικους συνδυασμούς γεύσεων και υλικών. Αξιοποιώντας πλήρως την ντόπια θαλασσινή παραγωγή, ο chef μετέτρεψε το μπαλκόνι του «Fish Restaurant Ανεμότρατα», όπου πραγματοποιήθηκε το δρώμενο, σε μπαλκόνι της Προικόνησσος – τόπο καταγωγής και προέλευσης των κατοίκων της Αμμουλιανής.

Ποντιακά εδέσματα, συνοδεία χορευτών στην τέταρτη εβδομάδα του "Kouzina"

«Η Παγκόσμια Ημέρα των Ωκεανών» γιορτάσθηκε με περισσή γαστρονομική μεγαλοπρέπεια στο «Avaton Luxury Villas Resort - Relais & Chateaux» στην Ακτή Κομίτσα, όπου ο χαρισματικός executive chef του restaurant Πάνος Παπαδόπουλος παρουσίασε όλα τα προϊόντα της αθωνικής θάλασσας σε επτά πιάτα: σούπα με γαρίδες, παστό ψάρι Ιερισσού με ντόπια λαχανικά, μύδια Ολυμπιάδας αχνιστά, τόνος με πατάτες Παλαιοχωρίου και ελιές Χαλκιδικής, σπαγγέτι με όστρακα, παλαμίδα ψητή με μελιτζανοσαλάτα αγιορείτικη και δροσιστική κρέμα λεμονιού για το τέλος.

Η ενότητα έκλεισε στην Αμμουλιανή όπου ο chef των ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Κωσνταντίνος Τρώντσιος δημιούργησε «τη γιορτή της Γαλημής», στρώνοντας πλούσιο τραπέζι στην καλοκαιρινή, αμμουλιανιώτικη αυλή του «Restaurant The Roost» στο λιμάνι του οικισμού. Παστό ψάρι Ιερισσού, παστουρμάς και σουτζούκι, κουκους με μυρωδικά, αρνάκι με κυδώνια και υπέροχη μελόπιτα της Πόλης αποτέλεσαν το καλύτερο αποχαιρετιστήριο δείπνο της ενότητας.

Ιδιαίτερη ήταν η έμφαση που δόθηκε και αυτήν την εβδομάδα στις παράλληλες δραστηριότητες του KOUZINA. Κύπριοι εκπρόσωποι τουριστικών γραφείων αλλά και επισκέπτες ακολούθησαν γαστρονομικούς περιπάτους σε μικρασιάτικους οικισμούς, ξεκινώντας από την Ολυμπιάδα, όπου μελέτησαν τη σύζευξη της αρχαιοελληνικής και της μικρασιάτικης κουζίνας (οι οποίες έχουν πάντα ως κύριο θέμα την ντόπια ψαροπαραγωγή). Ο αντίστοιχος περίπατος της Αμμουλιανής είχε να κάνει με τη σύνδεση της θαλάσσιας «διαδρομής του Ξέρξη» κατά μήκος του νησιού με τη γαστρονομία της ανατολής, ενώ εκείνος του Στρατωνίου συνδυάσθηκε με το εκπληκτικό φυσικό ανάγλυφο και την πλούσια υποθαλάσσια ζωή του Ακάνθιου Κόλπου. Κεράσματα πάσης φύσεως, προερχόμενα από την κληρονομιά των αλησμόνητων πατρίδων προσφέρθηκαν σε παραδοσιακές αυλές, έχοντας καμωθεί από χέρια τρίτης γενιάς Μικρασιατών και Ποντίων. 

Σουηδοί εκπρόσωποι Τύπου επισκέφθηκαν την Αμμουλιανή αλλά και την Ακτή Κομίτσα, καταγράφοντας φυσικές, γαστρονομικές και ανθρώπινες δραστηριότητες, σε μια προσπάθεια τουριστικού προσανατολισμού των Σκανδιναβών προς τη νησιωτική γη της Μακεδονίας. 

Όλα τα προϊόντα του KOUZINA προωθούνται στον κόσμο από το Επιμελητήριο Χαλκιδικής. Η επόμενη εβδομαδιαία θεματική ενότητα της μεγάλης γιορτής είναι αφιερωμένη στη «μεσογειακή κουζίνα».

Πηγή: Voria

Υποδοχή του Τιμίου Σταυρού των Μεγάλων Κομνηνών από την Παναγία Σουμελά στις Σέρρες

Υποδοχή του Τιμίου Σταυρού των Μεγάλων Κομνηνών από την Παναγία Σουμελά στις Σέρρες
Υποδοχή του Τιμίου Σταυρού των Μεγάλων Κομνηνών από την Παναγία Σουμελά στις Σέρρες

του Χρήστου Καναρόπουλου

Με αφορμή τον εφετεινό εορτασμό της μνήμης του Αγίου Λουκά του ιατρού, της επετείου συμπληρώσεως δέκα ετών από του εγκαινισμού του ιερού Παρεκκλησίου των Αγίων Ιωάννου του Σερραίου και Λουκά του ιατρού Σερρών και της μετακομιδής και μονίμου αγιαστικής παρουσίας του ιερού λειψάνου του Αγίου Λουκά, Αρχιεπισκόπου Συμφε­ρουπόλεως της Κριμαίας, του ιατρού, η πόλις των Σερρών υπεδέχθη πανδήμως, το απόγευμα της Κυριακής 9 Ιουνίου 2019, μέσα σε κλίμα πνευματικής αγαλιάσεως, στο ιερό Παρεκκλήσιο των Αγίων Ιωάννου του Σερραίου και Λουκά του ιατρού, τον περίφημο Σταυρό των Μεγάλων Κομνηνών αυτοκρατόρων της Τραπεζούντος από την Ιερά Μονή Παναγίας Σου­μελά, που περιέχει από τα μεγαλύτερα στον κόσμο τεμάχια του αλη­θούς Σταυρού του Κυρίου μας, προς αγιασμό του φιλοχρίστου λαού.

Η επίσημη υποδοχή του Τιμίου Σταυρού, το οποίο προσεκόμισε ο Παν. Αρχίμ. Νεκτάριος Χαλετζής, πραγ­ματο­ποιήθηκε στα προπύ­λαια του ιερού Παρεκ­κλησίου των Αγίων Ιωάν­νου του Σερραίου και Λουκά του ιατρού Σερρών, από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγο, επικεφαλής του ευαγούς ιερού κλήρου και του ευσεβούς λαού του Θεού.

Εν συνεχεία τελέσθηκε Αρχιερατικός εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, τον οποίο πλαισίωσαν Ιερείς και Ιεροδιάκονοι της τοπικής Μητροπόλεως. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ευχαρίστησε τον κομίσαντα τον Τίμιο Σταυρό Αρχιμανδρίτη Νεκτάριο, τον Σεβ. Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονα και τον παριστάμενο Πρόεδρο του Πανελληνίου Ιδρύματος "Παναγία Σουμελά" κ. Γεώργιο Τανιμανίδη και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου για την μεγίστη ψυχοστηρικτική αυτή ευλογία, την μεταφορά δηλαδή στην πόλη των Σερρών, του περίφημου Σταυρού των Μεγάλων Κομνηνών αυτοκρατόρων της Τραπεζούντος.

Απευθυνόμενος προς το εκκλησίασμα, το οποίο «ποταμηδόν» κατέκλυσε το ως είρηται Ιερό Παρεκκλήσιο παρά τη βροχή, ανεφέρθη στην αγιαστική και σωστική θεία χάρη που επαναπαύεται στον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου μας.

Υποδοχή του Τιμίου Σταυρού των Μεγάλων Κομνηνών από την Παναγία Σουμελά στις Σέρρες

"Σήμερα άνοιξαν οι καρδιές μας, ο νοητός ήλιος της δικαιοσύνης έλαμψε μέσα στη ζωή και στη ψυχή μας με την παρουσία του Σταυρού του Χριστού. Γιατί Σταυρός σημαίνει Χριστός και ο Χριστός μας δείχνει την πορεία του Σταυρού, η οποία δεν είναι αδιέξοδη αλλά μας οδηγεί στην Ανάσταση" είπε και συνέχισε σε άλλο σημείο: "Ο πιστός πλησιάζοντας τον χαριτόβρυτο Σταυρό του Κυρίου μας, αποκτά την εμπειρία του παραδείσου. Ο Τίμιος Σταυρός είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της νέας ζωής που έφερε στον κόσμο ο Χριστός και της δυνάμεως της Αναστάσεώς Του. Γι' αυτό πρέπει να τον προσκυνούμε ευλαβικά, να τον ασπαζόμαστε προσευχητικά, να εκζητούμε τη βοήθεια του εσταυρωμένου Κυρίου μας, να αγωνιζόμαστε στην πνευματική μας ζωή. Ο κάθε αγωνιζόμενος χριστιανός έχει την ανάγκη, προς υπέρβασιν της κοπώσεως και της αθυμίας, της χάριτος και της ευλογίας του Θεού, ώστε να εξέλθη νικητής σε αυτόν τον αγώνα κατά των παθών και της αμαρτίας. Αυτή η χάρις παρέχεται πλουσίως διά του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, που είναι το κατεξοχήν σύμβολο του Χριστού και της Εκκλησίας μας".

Αναφέρθηκε επίσης με συγκίνηση στον Ποντιακό Ελληνισμό, υπογραμμίζοντας ότι οι Πόντιοι γνωρίζουν τι σημαίνει Σταυρός και τι σημαίνει πόνος της προσφυγιάς. "Οι Πόντιοι είναι άνθρωποι περήφανοι και αγωνιστές, έχουν το χάρισμα του Έλληνα να ξεπερνούν τις δυσκολίες με τη δύναμη της πίστεως ενώ τους διακρίνει το δημιουργικό πείσμα για την εκπλήρωση των ιερών οραματισμών τους" είπε χαρακτηριστικά.

Ακολούθως, στο πλαίσιο των εφετεινών εορταστικών εκδηλώσεων η Ιερά Μητρόπολις Σερρών και Νιγρίτης διοργάνωσε, στον αύλειο χωρο του ιερού Παρεκκλησίου, επιστη­μο­νική εκδήλωση λόγου και μέλους, στην οποία ομίλη­σε η δ. Βασιλική Κώστα, ομότιμη Καθη­γήτρι­α του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσα­λονίκης, με θέμα: «Άγιος Λουκάς, ο φιλάγιος και φιλάνθρωπος Ε­πίσκοπος» και έψαλλε επί­καιρους ύμνους η Βυζαντινή Χορωδία του Μαξιμείου Πνευματικού Κέντρου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πανάγιο ξύλο του Σταυ­ρού του Κυρίου μας θα παραμείνει σε προσκύνηση στο ιερό Πα­ρεκκλήσιο έως της Παρασκευής 14 Ιουνίου 2019, όπου καθημερινώς θα τελού­νται ιερές ακολουθίες, προς πνευματική ενίσχυση των πι­στών, ιδίως μάλιστα των μαθητών και μαθητριών που αυτές τις ημέρες διαγωνίζονται στις πανελλαδι­κές εξετάσεις.

Πηγή: Romfea

Ημερίδα με θέμα: "Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου - 100 χρόνια μετά"

Ημερίδα με θέμα: "Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου - 100 χρόνια μετά"
Ημερίδα με θέμα: "Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου - 100 χρόνια μετά"

Ο Σύνδεσμος Επιτελών Εθνικής Άμυνας πραγματοποιεί τη Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019, στις 7:00 μ.μ. στο αμφιθέατρο του Πολεμικού μουσείου Αθηνών (Ριζάρη 2 και Βασ. Σοφίας), ημερίδα με θέμα: "Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου - 100 χρόνια μετά".

Εισηγητής της εκδήλωσης θα είναι ο ομ. καθηγητής Ιστορίας, Κων/νος Φωτιάδης.

Συντονιστής της εκδήλωσης: Χαράλαμπος Πόκας, Αντιστράτηγος εν αποστρατεία, μέλος Δ.Σ. ΣΕΕΘΑ

Κυριακή 9 Ιουνίου 2019

Έξι χιλιάδες επισκέπτες στη Μονή Σουμελά, μέσα σε 2 μέρες

Έξι χιλιάδες επισκέπτες στη Μονή Σουμελά, μέσα σε 2 μέρες
Έξι χιλιάδες επισκέπτες στη Μονή Σουμελά, μέσα σε 2 μέρες

Χιλιάδες τουρίστες επισκέφθηκαν την Μονή Σουμελά στην Τραπεζούντα, κατά τη διάρκεια της διήμερης μουσουλμανικής εορτής Εΐντ αλ-φιτρ.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους την Παναγία Σουμελά, επισκέφθηκαν μέσα σε δύο ημέρες 6.500 τουρίστες.

Η Μονή Σουμελά άνοιξε και πάλι τις πύλες της, μετά από 4 χρόνια εργασιών αποκατάστασης και αναστήλωσης.

Να αναφερθεί ότι οι τουρίστες μπορούν να επισκεφθούν μέχρι και το προαύλιο της Μονής, αφού οι εργασίες σχεδιάζεται να ολοκληρωθούν το 2020.

Πηγή: Romfea

Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται στην Σπάρτη

Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται στην Σπάρτη
Η "Μπάντα", το ντοκιμαντέρ για τη Γενοκτονία, προβάλλεται στην Σπάρτη

Ο Σύλλογος Ποντίων Ν. Λακωνίας  "Ο Πόντος" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην προβολή του ντοκιμαντέρ «Η μπάντα» του κ. Νίκου Ασλανίδη. Ένα ντοκιμαντέρ που βραβεύτηκε διπλά, στο φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Το ντοκιμαντέρ θα παρουσιαστεί την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019 στις 19:00, στην αίθουσα "Λακώνων ποιητών Νικηφόρου Βρεττάκου & Γιάννη Ρίτσου" στο Διοικητήριο Λακωνίας.

Πρόκειται για μια συγκλονιστική ιστορία που διασώθηκε από τον επιζήσαντα της Γενοκτονίας Γιάννη Παπαδόπουλο, μέλος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Κερασούντας, την οποία «επιστράτευσε» ο σφαγέας Τοπάλ Οσμάν και την ανάγκαζε να παίζει εμβατήρια κατά τη διάρκεια των επιθέσεων που εξαπέλυε η δολοφονική συμμορία του.Τα μέλη της ορχήστρας, 13 Έλληνες και 3 Τούρκοι, στο τέλος σφαγιάστηκαν. Ο μόνος που επέζησε ήταν ο Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος και εξιστόρησε όσα βίωσε από αυτήν την τραγωδία.

Σχετικά θέματα




Εκδήλωση μνήμης για τα 100 χρόνια της Γενοκτονίας των Ποντίων στην Άρνισσα

Εκδήλωση μνήμης για τα 100 χρόνια της Γενοκτονίας των Ποντίων στην Άρνισσα
Εκδήλωση μνήμης για τα 100 χρόνια της Γενοκτονίας των Ποντίων στην Άρνισσα

Ο Σύλλογος Ποντίων και Μικρασιατών Άρνισσας Οι «Αργοναύται» προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση μνήμης για τα 100 χρόνια της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού με κεντρικό ομιλητή τον κύριο Μαλκίδη Θεοφάνη.

Η εκδήλωση θα λάβει μέρος στο μνημείο των Ποντίων (εκκλησία Αγίας Αναστασίας) την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019 και ώρα 6:00 μ.μ.

Παιδικό Ποντιακό θέατρο "Το Μαεμένον Λαήν"

Παιδικό Ποντιακό θέατρο "Το Μαεμένον Λαήν"
Παιδικό Ποντιακό θέατρο "Το Μαεμένον Λαήν"

Ο Πολιτιστικός Φορέας Ποντίων Καλλιθέας "Θέατρο Πόντου", παρουσιάζει το βραβευμένο από την Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών 2018, το παιδικό θεατρικό έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη, Γιάννη Κοσμίδη "Το Μαεμένον Λαήν", την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019 στις 7:30 μ.μ. στην αίθουσα θεάτρου του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Ποντίων Αθηνών (Αριστείδου 183 και Φιλαρέτου), στην Καλλιθέα.

Τελετή αποφοίτησης τμήματος εκμάθησης Ποντιακών χορών στους Αργοναύτες-Κομνηνούς

Τελετή αποφοίτησης τμήματος εκμάθησης Ποντιακών χορών στους Αργοναύτες-Κομνηνούς
Τελετή αποφοίτησης τμήματος εκμάθησης Ποντιακών χορών στους Αργοναύτες-Κομνηνούς

Ο Σύλλογος Ποντίων "Αργοναύται - Κομνηνοί" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην τελετή λήξης των μαθημάτων χορού της περιόδου 2017-2019 που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019 στις 7:30 μ.μ.

Στη γιορτή, που θα γίνει στην αίθουσα «Άγγελος Δεληγιώργης» του συλλόγου, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση των αποφοίτων, με θέμα: «Η ίδρυση του Συλλόγου Ποντίων Αργοναύται - Κομνηνοί».

Θα ακολουθήσει γλέντι με όλες τις χορευτικές ομάδες.

Σάββατο 8 Ιουνίου 2019

13ο Σταυροδρόμι Παράδοσης & Πολιτισμού από την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου

13ο Σταυροδρόμι Παράδοσης & Πολιτισμού από την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου
13ο Σταυροδρόμι Παράδοσης & Πολιτισμού από την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο «13ο Σταυροδρόμι Παράδοσης και Πολιτισμού». Πρόκειται για ένα τριήμερο πλούσιο σε δράσεις πολιτισμού και παράδοσης.

Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019, στις 8:30 μ.μ. στο 2ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου
Παρουσίαση ποντιακών χορών από τα τμήματα της Ε.Π.Ω.Φ., συνοδεία Χορωδίας Ε.Π.Ω.Φ. (Παιδικά τμήματα - Τμήμα ενηλίκων αρχαρίων - Τμήμα ενηλίκων παραστάσεων). Ακολουθεί Ποντιακό γλέντι.

Σάββατο 8 Ιουνίου 2019, στις 8:30 μ.μ. στο 2ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου
Συνάντηση χορευτικών ομάδων παραδοσιακών χορών, με τη συμμετοχή των εξής συλλόγων:
- Πολιτιστικός Σύλλογος Παραδεισίου Ρόδου «ΒΙΛΛΑΝΟΒΑ» (Χοροί Δωδεκανήσων)
- Πολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Χριστού Σερρών (Βλάχικοι Χοροί Σερρών)
- Εκπολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Ωραιοκάστρου «ΜΑΚΕΔΝΟΣ» (Χοροί Μακεδονίας)
- Τμήμα Δημοτικών Χορών Ε.Π.Ω.Φ. (Χοροί Ηπείρου)

Ακολουθεί παραδοσιακό γλέντι.

Κυριακή 9 Ιουνίου 2019, στις 8:30 μ.μ. στο 2ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου
- Παιδική Χορωδία Ι.Ν. Κοίμησης Θεοτόκου Ωραιοκάστρου
- Παιδική ομάδα Λυράρηδων Ε.Π.Ω.Φ.
- Τμήμα Ποντιακής Διαλέκτου Ε.Π.Ω.Φ.

Ομιλία του Κωνσταντίνου Φωτιάδη για τη Γενοκτονία στα Σπάτα

Ομιλία του Κωνσταντίνου Φωτιάδη για τη Γενοκτονία στα Σπάτα
Ομιλία του Κωνσταντίνου Φωτιάδη για τη Γενοκτονία στα Σπάτα

Ο Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Σπατών σε συνεργασία με το Σύλλογο Ποντίων Σπατών - Αρτέμιδας, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από τη Γενοκτονία των Ποντίων, διοργανώνει εκδήλωση με θέμα "Η Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού", την Κυριακή 9 Ιουνίου 2019, στις 19:00, στο Πνευματικό κέντρο του ναού.

Ομιλητής, Κωνσταντίνος Φωτιάδης, ομ. καθηγητής Ιστορίας.

Την εκδήλωση θα πλαισιώσει η χορωδία Σπάτων "Μελωδική Κιβωτός".

Το Ποντιακό δώρο των παιδιών του 8ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου στον Ιβάν Σαββίδη

Το Ποντιακό δώρο των παιδιών του 8ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου στον Ιβάν Σαββίδη
Το Ποντιακό δώρο των παιδιών του 8ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου στον Ιβάν Σαββίδη

Σε μια πανέμορφη κίνηση προχώρησαν τα παιδιά του 8ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου, αφού αφιέρωσαν στον Ιβάν Σαββίδη το έργο τους για την συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γενοκτονία των Ποντίων.

Για το έργο που αφιέρωσαν στον Ιβάν Σαββίδη τα παιδιά του 8ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου, δούλεψαν 13 νήπια και πέντε προνήπια, που δημιούργησαν το δικό τους ποίημα και το δικό τους τραγούδι, κερδίζοντας διάκριση σε Πανελλήνιο διαγωνισμό.

Οι μικροί μαθητές, μάλιστα, έκαναν και μια μεγάλη ζωγραφιά που απεικόνιζε τον Ιβάν Σαββίδη, αλλά και τον Πόντο προκειμένου το δώρο τους να φθάσει στα χέρια του ισχυρού άνδρα της ΠΑΕ ΠΑΟΚ.

Τα παιδιά με την πανέμορφη κίνηση τους, αναγνώρισαν με τον δικό τους τρόπο την προσφορά του Ιβάν Σαββίδη, με αφορμή και την συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γενοκτονία των Ποντίων.