Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020

Ποντιακό θέατρο: Ο Ψεύτες (Video)

Ποντιακό θέατρο: Ο Ψεύτες
Ποντιακό θέατρο: Ο Ψεύτες

Υπόθεση έργου

Ο Πανίκας είναι ένας μεγάλος ψεύτης, σε βαθμό που άρχισε να πιστεύει ο ίδιος τα ψέματά του. Η γυναίκα του η Δέσπω μαζί με τον πατέρα του τον Λάζαρο, προσπαθούν να τον πείσουν να μην λέει ψέματα, γιατί εκτός από αυτούς, κάνει ρεζίλι και την κόρη τους την Μαρία.

Αλλά αυτός ανένδοτος συνεχίζει να κάνει άνω- κάτω τον κόσμο, κάνοντας μάλιστα και τον δάσκαλο των πάντων, έχοντας αποκτήσει και μαθητές επι πληρωμή.

Είδαν και παρ’είδαν οι οικείοι του και με μπροστάρη τον παππού Λάζαρο καταστρώνουν ένα σχέδιο μήπως κι αναγκάσει τον Πανίκα να συνετιστεί και να σταματήσει επιτέλους τα ψέμματα.

 

Συγκίνησε το κοινό η Ποντιακή θεατρική παράσταση της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας (Video)

Συγκίνησε το κοινό η Ποντιακή θεατρική παράσταση της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας
Συγκίνησε το κοινό η Ποντιακή θεατρική παράσταση της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας

Την Ποντιακή θεατρική παράσταση ιστορικού περιεχομένου με τίτλο «Ο Φώταγας με τ’ όνεμαν» σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Γ. Γωνιάδη  - Λευτέρη  Τσαχουρίδη παρουσίασε το θεατρικό τμήμα της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας, στην κατάμεστη αίθουσα του Χώρου Τεχνών, το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020.

Η Εύξεινος Λέσχη Βέροιας συνεχίζοντας και το 2020 τις εκδηλώσεις μνήμης, με την θεατρική της ομάδα, μας ταξίδεψε στα δίσεκτα χρόνια του ξεριζωμού, όπου οι Τραντέλληνες πρόγονοί μας μεγαλούργησαν στα ιερά χώματα του Πόντου.

Συγκίνησε το κοινό η Ποντιακή θεατρική παράσταση της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας

Η παράσταση ήταν αφιερωμένη στην 100η Επέτειο Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και επιχείρησε να μας ταξιδέψει στα δίσεκτα χρόνια του ξεριζωμού, όπου ο έρωτας, η αγωνία, το μίσος, ο θάνατος, το χρέος και η συνύπαρξη ήταν η καθημερινότητα των παππούδων μας στις αλησμόνητες πατρίδες μας, αλλά και να μας δώσει το μήνυμα «Η Ρωμανία κι’ αν πέρασεν, ανθεί και φέρει κι’ άλλο».

Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Νίκος Τομπουλίδης και ο εκπρόσωπος του δημάρχου, Αντιδήμαρχος Τεχνικών Αλέξανδρος Τσαχουρίδης.


Έπειτα το κοινό ταξίδεψε στο παρελθόν... προσφέροντας στο τέλος το θερμό του χειροκρότημα.

Η υπόθεση του έργου είχε: Ο Φώταγας, άρχοντας - προεστός, και η οικογένειά του ζει στην Τραπεζούντα. Την οικογένεια στιγματίζει το γεγονός ότι ο δευτερότοκος γιος ο Ιγνάτης παντρεύεται Τουρκάλα. Ο ξεριζωμός σημαδεύει τη ζωή της οικογένειας του Φώταγα, που εγκαθίσταται σε ένα χωριό της Δράμας.

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Την 18η εθελοντική αιμοδοσία τους πραγματοποιούν οι Πόντιοι στο Ωραιόκαστρο

Την 18η εθελοντική αιμοδοσία τους πραγματοποιούν οι Πόντιοι στο Ωραιόκαστρο
Την 18η εθελοντική αιμοδοσία τους πραγματοποιούν οι Πόντιοι στο Ωραιόκαστρο

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων διοργανώνει την 18η εθελοντική αιμοδοσία και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους αιμοδότες να συμβάλλουν στην προσπάθεια διατήρησης και ενίσχυσης της τράπεζας αίματος, χαρίζοντας την ελπίδα σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη.

Η αιμοδοσία της Ένωσης θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 22 Μαρτίου 2020 από τις 10:00 ως τη 13:00 στο Δημαρχείο Ωραιοκάστρου. 

Στην αιμοδοσία στην οποία συμμετέχει και ο Περιβαλλοντικός Πολιτιστικός Σύλλογος Ωραιοκάστρου έχει προβλεφθεί να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης. Απαραίτητη προϋπόθεση η προσκόμιση του Α.Μ.Κ.Α.

Αναστολή λειτουργίας και ακύρωση εκδηλώσεων στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης

Αναστολή λειτουργίας και ακύρωση εκδηλώσεων στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης
Αναστολή λειτουργίας και ακύρωση εκδηλώσεων στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης, σε συνεδρίαση του, και εκτιμώντας την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τη λήψη γενικών προληπτικών μέτρων προστασίας της υγείας του κοινού, αποφάσισε να μη πραγματοποιηθεί η εκδήλωση που είχε προγραμματίσει, για την Κυριακή 22 Μαρτίου, με ομιλία της Ομότιμης Καθηγήτριας Ιστορίας, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Κυρίας Άρτεμης Ξανθοπούλου-Κυριακού και θέμα «Η “Αναπτερυγίασις του Γένους” και η όσμωση των επαναστατικών ιδεών στον Πόντο (1819-1821): ανάμεσα στην παράδοση και την ιστορική αλήθεια».

Η εκδήλωση θα μετατεθεί σε εύθετο χρόνο, ενόψει και των εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την κήρυξη του απελευθερωτικού αγώνα του 1821.

Επίσης τα γραφεία της Λέσχης θα παραμείνουν κλειστά, από την Τετάρτη 18 Μαρτίου και θα βγει νέα ανακοίνωση για την επαναλειτουργία της γραμματείας.

Τρίτη 17 Μαρτίου 2020

Ζωντανά το διαδικτυακό Παρακάθ από τον Κώστα Σιαμίδη (Video)

Ζωντανά το διαδικτυακό Παρακάθ από τον Κώστα Σιαμίδη (Video)
Ζωντανά το διαδικτυακό Παρακάθ από τον Κώστα Σιαμίδη (Video)

Την τεχνολογία επιστρατεύει τώρα ζωντανά ο Κώστας Σιαμίδης, για ένα διαδικτυακό Παρακάθ.

 Γνήσιος εκφραστής της Ποντιακής παραδοσιακής μουσικής, στηρίζει το κίνημα #Μένουμε_Σπίτι και αποδίδει με το δικό του παραδοσιακό παίξιμο, σκοπούς της ιδιαίτερης μας πατρίδας.

Με το Live στην προσωπική του σελίδα στο Facebook αποφάσισε να πραγματοποιήσει ένα Live Παρακάθ προσπαθώντας να σπάσει τη μονοτονία των τελευταίων ημερών (και όπως όλα δείχνουν και των επόμενων) μετά τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του Κορωνοϊού.

 

Σύνορα Έβρου: Ακριτικό μήνυμα με Ποντιακή «χροιά» ενάντια στις τουρκικές ενέργειες

Σύνορα Έβρου: Ακριτικό μήνυμα με Ποντιακή «χροιά» ενάντια στις τουρκικές ενέργειες
Σύνορα Έβρου: Ακριτικό μήνυμα με Ποντιακή «χροιά» ενάντια στις τουρκικές ενέργειες

Μπορεί τα σύνορα του Έβρου να δέχθηκαν τεράστιες πιέσεις τις τελευταίες μέρες, από την προσπάθεια εισροής μεταναστών και όχι μόνο, ωστόσο οι ακρίτες, Πόντιοι και Θρακιώτες, στέλνουν τα δικά τους μηνύματα.

Μια ανάσα από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο, δυνατά είναι τα μηνύματα των κατοίκων απέναντι στην τεταμένη κατάσταση που δημιουργήθηκε με την προσπάθεια εισόδου χιλιάδων ατόμων στην ελληνική πλευρά από την Τουρκία.

Λίγο πριν τη συνάντηση Ερντογάν και Eυρωπαίων ηγετών, που τελικά αποδείχθηκε άκαρπη, η κατάσταση φαινόταν πιο ήρεμη, ωστόσο όπως μας λέει ο πρόεδρος της κοινότητας των Μαρασίων, Γιώργος Καραμπατζάκης, «τα καπνογόνα, οι κροτίδες και οι πυροβολισμοί δεν έχουν κοπάσει».

Με την αλλαγή του καιρού, αυτά τα δακρυγόνα έχουν φέρει δυσφορία στους ηλικιωμένους κατοίκους του χωριού, καθώς η φορά του ανέμου άλλαξε και τα χημικά αέρια στράφηκαν προς τα πάνω τους.

«Να προμηθευτείτε βρεγμένες πετσέτες για τα πρόσωπά σας το βράδυ, για να μην υπάρχουν απρόοπτα με τα αναπνευστικά», είπε στους κατοίκους του χωριού ο πρόεδρος της κοινότητας.

Παρά τις δυσκολίες των χημικών, ο κόσμος δείχνει τη συμπαραστασή του υψώνοντας ελληνικές σημαίες.

«Όχι απλά υψώνει ελληνικές σημαίες, τις φοράει πάνω του. Κάθε σπίτι έχει μια ελληνική σημαία κρεμασμένη απέξω σε κοντάρι».

Το παράδειγμα αυτό δόθηκε, κάποια χρόνια νωρίτερα, από μια ηλικιωμένη γυναίκα που ζούσε στην άκρη των Μαρασίων και κάθε πρωί ύψωνε την ελληνική σημαία και την κατέβαζε το βράδυ.

Η Βασιλική Λαμπίδου - Φωτάκη, που είχε έρθει στην Ελλάδα από την Ανατολική Θράκη με την ανταλλαγή των πληθυσμών, στεκόταν πάντα σε στάση προσοχής μπροστά στη σημαία, στέλνοντας μήνυμα για την ελληνικότητα της περιοχής.

Οι σύγχρονοι ακρίτες, Πόντιοι και Θρακιώτες, εμπνέονται ακόμα και σήμερα από το παράδειγμα τις ιστορικής κυράς των Μαρασίων, που αν και απεβίωσε το 2011 σε ηλικία 107 ετών και κηδεύτηκε με τιµές εν ενεργεία αξιωµατικού των Ενόπλων ∆υνάµεων, είναι σύμβολο της ζωντανής παράδοσης του ακριτικού ελληνισμού.

«Ήταν η μητέρα όλων των στρατιωτών όλων των παλικαριών που υπηρέτησαν στον Έβρο. Στο σπίτι της, στην άκρη του χωριού, σήμερα δεν ζει κανείς. Οι κάτοικοι του χωριού το προσέχουν, για να δείχνουν ότι πάντα είναι κοντά μας και μέσα στην καρδιά μας. Δεν είναι τυχαίο που το σπίτι της κυράς των Μαρασίων είναι στην άκρη του χωριού. Σαν να το ήξερε αυτή η γυναίκα, ότι θα κάνει κάτι για την πατρίδα της. Άτομα που υπηρέτησαν εδώ, έρχονται από όλες τις γωνιές της Ελλάδας και λένε "πάμε να δούμε τα παλιά μας σοκάκια". Δεν ξεχνούν να περάσουν από το σπίτι της κυρά Βασιλικής που τους είχε σαν παιδιά της», τονίζει ο Γιώργος Καραμπατζάκης.

Σε συζητήσεις των social media, οι Πόντιοι κατηγορούνται ότι ενώ οι προγονοί τους υπήρξαν πρόσφυγες, εκείνοι δεν αποδέχονται τώρα τις νέες ροές.

Μια απόγονος Ελλήνων του Πόντου δίνει την απάντηση:

«Είναι ένα ιδιαίτερο θέμα για εμάς το προσφυγικό – μεταναστευτικό. Και εμείς υπήρξαμε πρόσφυγες και αναφέρομαι στη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Ωστόσο, σήμερα στον Έβρο διαμορφώνεται μια τελείως διαφορετική κατάσταση. Υπάρχει μια τεράστια προσπάθεια εισροής παράνομων μεταναστών στο ελληνικό έδαφος. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει η ίδια η αστυνομία, οι περισσότεροι δεν είναι Σύροι, αλλά Πακιστανοί, Αφγανοί και εθνικότητες από άλλες χώρες, στις οποίες δεν υπάρχει πόλεμος. Υπάρχουν δύο πλευρές σε ένα νόμισμα και αρκετοί εξαθλιωμένοι. Αρκετοί ψάχνουν την ευκαιρία να τρυπώσουν και άλλοι γίνονται (ηθελημένα ή άθελα) εργαλείο πολιτικής της Τουρκίας.Η Ελλάδα, όμως, αδυνατεί να σηκώσει αυτό το βάρος», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στο Sputnik η Φρόσω Σωτηριάδου, πρόεδρος των Ποντίων Φοιτητών Ορεστιάδος «Οι Ακρίτες».

Σπουδάζει στην Ορεστιάδα, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, κατάγεται από τη Δράμα, με ρίζες από τη Σαμψούντα.

«Είμαι τρία χρόνια στον Έβρο, βλέπαμε και παλιότερα προσπάθειες εισχώρησης παράνομων μεταναστών στη χώρα μας, αλλά σε μικρότερη έκταση, μικρότερη συχνότητα», τονίζει και περιγράφει την πρωτόγνωρη κατάσταση που έζησε από κοινού με τους υπόλοιπους Ποντίους φοιτητές στο ξέσπασμα της κρίσης στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

«Τις πρώτες μέρες που ξέσπασε όλο αυτό, είχαμε άγχος και ταραχή για το που θα για το πού θα πάνε όλοι αυτοί που θέλουν να μπουν στη χώρα, αν θα μπορέσει η Ελλάδα πραγματικά να τους βοηθήσει. Ακούγαμε ελικόπτερα, βλέπαμε στρατό στους δρόμους. Ένα απόγευμα, που είχαμε μαζευτεί ως σύλλογος, είδαμε κάποιους που κατάφεραν να εισχωρήσουν, ωστόσο, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα βρέθηκαν στα χέρια των Αστυνομικών Αρχών. Μας καθησύχασε το γεγονός ότι η οργάνωση των ελληνικών αρχών είναι μεγάλη».

Η πίστη του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Ορεστιάδας «Οι Ακρίτες» στις προσπάθειες των σωμάτων ασφαλείας, τους οδήγησε στη συγκέντρωση τροφίμων για τη στήριξη των ενστόλων. Μαζί τους ο Σύλλογος Ποντίων Β. Έβρου «Ο Διγενής».

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ομάδες και σύλλογοι Ποντίων, από όλη τη χώρα, καθώς και άλλες ομάδες, συμπαραστεκόμενοι έμπρακτα στους ένστολους που συμμετέχουν στη φύλαξη της ελληνοτουρκικής συνοριογραμμής έχουν συγκεντρώσει όλες αυτές τις ημέρες μεγάλες ποσότητες τροφίμων, τις οποίες και έστειλαν στις Καστανιές για διανομή.

Πηγή: Sputnik

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

Ζωντανό Παρακάθ μέσω Internet αποφάσισε να κάνει ο Κώστας Σιαμίδης - Πότε θα γίνει

Ζωντανό Παρακάθ μέσω Internet αποφάσισε να κάνει ο Κώστας Σιαμίδης - Πότε θα γίνει
Ζωντανό Παρακάθ μέσω Internet αποφάσισε να κάνει ο Κώστας Σιαμίδης - Πότε θα γίνει

Την τεχνολογία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ο λυράρης Κώστας Σιαμίδης, για ένα διαδικτυακό Παρακάθ την Τρίτη 17 Μαρτίου 2020 στις 8:00 μ.μ.

Με ανάρτηση στην προσωπική του σελίδα στο Facebook αποφάσισε να πραγματοποιήσει ένα Live Παρακάθ προσπαθώντας να σπάσει τη μονοτονία των τελευταίων ημερών (και όπως όλα δείχνουν και των επόμενων) μετά τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του Κορωνοϊού.

Γνήσιος εκφραστής της Ποντιακής παραδοσιακής μουσικής, στηρίζει το κίνημα #Μένουμε_Σπίτι και καλεί όλους τους φίλους να κάνουν προτάσεις μέχρι αύριο το βράδυ για τους σκοπούς που θέλουν να ακούσουν.

Η σελίδα του Κώστα Σιαμίδη είναι εδώ.

Κυριακή 15 Μαρτίου 2020

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 23ο επεισόδιο (Video)

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 23ο επεισόδιο
Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 23ο επεισόδιο

Οι Ρώσοι στρατιώτες μπαίνουν στην πλατεία του Ερζερούμ. Οι Χριστιανοί της πόλης ζητωκραυγάζουν, καθώς ο νέος Διοικητής επιθυμεί να τους προστατεύσει. Κι ενώ η οικογένεια του Αλή ελπίζει πως οι εξελίξεις θα είναι θετικές για εκείνη, η Ιφιγένεια ζητά απ’ τον Αλή να τελέσουν τον χριστιανικό γάμο τους.

Οι Αμισιώτες επιστρέφουν στα σπίτια τους, αλλά τα βρίσκουν καταπατημένα και λεηλατημένα. Ο Μουσταφά συλλαμβάνεται από Ρώσους στρατιώτες. Η  Ευγενία, ο Θέμης και η Βασιλική επιστρέφοντας και εκείνοι στο σπίτι τους και προσπαθούν να ξεκινήσουν και πάλι από την αρχή. Τα κτήματά τους, που βρίσκονται, στην κατοχή του κράτους, πλέον θα επιστρέψουν στα χέρια τους.

Η Σοφία και η Αρίν σε άθλια κατάσταση συνεχίζουν ν’ αναζητούν τις κόρες τους. Φτάνουν σε ένα τουρκικό χωριό, όπου και φιλοξενούνται. Το ζευγάρι που τους φιλοξενεί τις συμβουλεύει να κινηθούν προς την Αμισό, όπου η κατάσταση είναι πιο ευνοϊκή για τους Χριστιανούς.

Στο Ερζερούμ ο Αλή, λίγο πριν τον γάμο, αναγκάζεται να αποκαλύψει στους γονείς του την αλήθεια για την Ιφιγένεια.



Σχετικά θέματα




















Οδηγίες στην Ποντιακή διάλεκτο για τον κορωνοϊό, από τον Γιάννη Κασκαμανίδη

Οδηγίες στην Ποντιακή διάλεκτο για τον κορωνοϊό, από τον Γιάννη Κασκαμανίδη
Οδηγίες στην Ποντιακή διάλεκτο για τον κορωνοϊό, από τον Γιάννη Κασκαμανίδη

Οδηγίες στην Ποντιακή διάλεκτο μας δίνει σήμερα ο εκπαιδευτικός από τη Φλώρινα, Γιάννης Κασκαμανίδης.

«Τη κορώνας ο υιόν: Ντο πρεπ' και ντο 'κι πρεπ' να ευτάμε σα ποντιακά». Με αυτόν τον τίτλο, ο Γιάννης Κασκαμανίδης, σε μία σελίδα γραφήματος μας ενημερώνει τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουμε για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του νέου κορονοϊού, στην Ποντιακή διάλεκτο.

Σάββατο 14 Μαρτίου 2020

Θρυλόριο: Το χωριό που τιμά τις Ποντιακές του ρίζες

Θρυλόριο: Το χωριό που τιμά τις Ποντιακές του ρίζες
Θρυλόριο: Το χωριό που τιμά τις Ποντιακές του ρίζες

Στην σημερινή τοποθεσία που βρίσκεται το χωριό και που πρωτοκατοίκησαν οι πρόσφυγες Πόντιοι λέγονταν Κίρλικ. Οι πρωτοαφιχθέντες πρόσφυγες είχαν καταγωγή από χωριά του Κυβερνείου του Γαρς στην επαρχία Γουρούχ Κερασούντας, την Επαρχία Φάτσα, των Κοτυώρων (Ορτού), την Σαμψούντα και το Σοχούμ της Απχαζίας.

Όταν η Αν. Θράκη παραχωρήθηκε με την Συνθήκη των Σεβρών στην Ελλάδα οι ελληνικές κυβερνήσεις για να ενισχύουν το ελληνικό στοιχείο προώθησαν από το 1914 έως το 1922 περίπου 30.000 Πόντιους. Μεταξύ αυτών και κάτοικοι του χωριού Απουλπάτ του Γαρς κατά το έτος 1920. Το 1921 εγκαταστάθηκαν εκεί και από την επαρχία Γουρούχ Κερασούντος.

Μετά την παραχώρηση της Αν. Θράκης στους Τούρκους το 1922, οι Απουλπακιώτες μεταφέρθηκαν στην Κομοτηνή. Αρχικά για λίγο διέμεναν στην πόλη και αργότερα εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Σάλπης και της Διαλαμπής. Αναγκάστηκαν όμως να την εγκαταλείψουν εξαιτίας της αυξημένης υγρασίας και του φόβου της ελονοσίας. Έτσι για μικρό διάστημα εγκαταστάθηκαν στα Αρριανά. Στην συνέχεια επέστρεψαν στην Κομοτηνή σχεδιάζοντας να εγκατασταθούν στην περιοχή των Στρατώνων.

Μια μικρή ομάδα οικογενειών εγκαταστάθηκαν στους Υφαντές. Λίγες έμειναν στην περιοχή των Στρατώνων, άλλοι πήγαν στον Λευκώνα Σερρών και άλλοι στην Ξάνθη.

Η πρώτη ομάδα οικογενειών που εγκαταστάθηκε στην περιοχή που κτίστηκε το Θρυλόριο ήταν οι καταγόμενοι από το Απουλπάτ του Γαρς στήνοντας τις σκηνές τους εκεί στις 15 Μαρτίου 1923. Λίγους μήνες αργότερα φτάνουν στην Ροδόπη και Πόντιοι πρόσφυγες από την Μακρά Γέφυρα Αν. Θράκης και Κυριακή του Έβρου οι οποίοι κατάγονταν από την επαρχία Γουρούκ Κερασούντας, από την Φάτσα των Κοτυόρων και την Σαμψούντα.

Αυτοί οι Πόντιοι που για ενάμιση χρόνο διέμεναν στην Αν. Θράκη αναγκάστηκαν να την εγκαταλείψουν και να μεταφερθούν στην Κυριακή του Έβρου μαζί με πρόσφυγες από χωριά του Γαρς. Η παραμονή τους όμως εκεί ήταν σύντομη, λόγω των συχνών επιδρομών των Κομιτατζήδων.

Έτσι αρχές καλοκαιριού του 1923 έρχονται στο νομό Ροδόπης στην περιοχή του Πάμφορου. Γρήγορα όμως το εγκαταλείπουν και έρχονται και εγκαθίστανται και αυτοί στα υψώματα του Κίρλικ όπου είχαν εγκατασταθεί και άλλοι Πόντιοι.

Από το Κυβερνείο του Γαρς χωριό Απουλπάτ

Το 1780 Έλληνες από χωριά που βρίσκονταν βόρεια της Αργυρούπολης μετανάστευσαν και εγκαθίστανται δυτικά της ιδρύοντας το χωριό Ομηρικό σε υψόμετρο 1300 μέτρων, με εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Όταν το 1878 τα ρωσικά στρατεύματα κατέλαβαν την περιοχή του Γαρς ζήτησαν από αυτούς τους κατοίκους να τους εγκαταστήσουν στην περιοχή αυτή. Έτσι οι χωρικοί συνέστησαν επιτροπή και μετέβησαν στο σημείο όπου οι Ρώσοι αξιωματικοί του στρατού τους υποσχέθηκαν και τους έδωσαν γραπτές εγγυήσεις εγκατάστασης στην τοποθεσία Απουλπάτ. Από το 1878 μέχρι το 1881 ολοκληρώθηκε ο νέος εποικισμός του Απουλπάτ, αν και συνεχίστηκε από ορισμένες οικογένειες μέχρι το 1910.

Μόλις εγκαταστάθηκαν χτίσανε το σχολείο και το ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Μετέφεραν μάλιστα κι όλα τα ιερά κειμήλια από το Ουμαρτσούχ στο Απουλπάτ, μαζί με το υλικό της βιβλιοθήκης του σχολείου κρυμμένα μέσα στα στρώματα.

Οι κάτοικοι του Απουλπάτ σε λίγα χρόνια εξελίχθηκαν στους πλουσιότερους κατοίκους της περιοχής. Ασχολούνταν κυρίως με το εμπόριο χαλιών και υφαντών, το κτίσιμο σπιτιών, εμπόριο πέτρας και την κτηνοτροφία.

Όταν επικράτησαν οι Μπολσεβίκοι στην Ρωσία, το ενδιαφέρον τους για τις περιοχές του νότιου Καυκάσου μειώθηκε. Έτσι άρχισαν οι προστριβές μεταξύ των Αρμενίων, Ελλήνων, Τούρκων, Κούρδων και οι άτακτες ομάδες ληστών σκορπούσαν τον φόβο και τον τρόμο. Οι κάτοικοι του Απουλπάτ αναγκάστηκαν επτά φορές να εγκαταλείψουν το χωριό. Τελικά το 1919, άρχισαν να φορτώνουν στα κάρα τα υπάρχοντά τους, κρύβοντας πάλι μέσα στα στρώματα τα ιερά κειμήλια εγκαταλείποντας τον οικισμό και πήραν τον δρόμο για την μάνα Ελλάδα. Αφού έφτασαν στο λιμάνι του Βατούμ επιβιβάστηκαν στα ελληνικά πλοία με προορισμό την Ελλάδα.

Στο Θρυλόριο μεταξύ των Απουλπατιωτών, υπάρχουν και ορισμένοι πρόσφυγες από διάφορα χωριά του Γαρς όπως Γέιτσα, Γαράουργαν, Σουρμπασάν, Χάντερε, Μέρενις, Παρτούλ, Μουζαράτ, Ατκόζ, Γαρεκίλλισε, Γουζούλ Τσορμίκ, Απανταπίκ, Ζέλετσε, Ναρμάν, Κρασνί και Γενήκιοϊ.

Από την περιοχή Γουρούχ Κερασούντας από τα χωριά Γιατμούς, Γάαλαν, Κιόπλη και Σιούνιου εγκαταστάθηκαν στο Θρυλόριο και ορισμένες οικογένειες Ποντίων που μιλούσαν ένα ιδίωμα της ποντιακής διαλέκτου χαρακτηριστικό για την ιδιομορφία της μουσικότητας στο λεξιλόγιό τους. Οι Γουρουχλήδες φημίζονταν για την εργατικότητά τους αλλά και τον έκρυθμο χαρακτήρα τους.

Από το Γιατμούς της επαρχίας Γουρούχ Κερασούντας εγκαταστάθηκαν στο Θρυλόριο το 1923 πάλι ορισμένες οικογένειες Ποντίων.

Σύμφωνα με προφορικές μαρτυρίες παππούδων το χωριό αυτό δημιουργήθηκε μετά το 1780 από Ποντίους των περιοχών της Άρδασσας και της Αργυρούπολης. Κύρια ενασχόληση των κατοίκων ήταν η κτηνοτροφία και η υλοτομία. Καλλιεργούσαν και λίγα δημητριακά αμπέλια και πατάτες.

Οι μισοί κάτοικοι του χωριού μετανάστευσαν από το 1895 μέχρι το 1910 στην περιοχή του Σοχούμ Γεωργίας για λόγους ασφαλείας. Μετά την έκρηξη του τουρκικού εθνικισμού και κυρίως μετά το 1913 οι εκδηλώσεις βίας αυξήθηκαν κατά των Ποντίων μέχρι που οι Τούρκοι τους απαγόρεψαν να σπέρνουν τα χωράφια τους. Αυτό κράτησε εφτά χρόνια με αποτέλεσμα να πεθάνουν πολλοί από την πείνα. Ορισμένοι κατέφυγαν στα δάση όπου δημιούργησαν άτακτες ομάδες ανταρτών που βοηθούσαν τους κατοίκους του χωριού.

Όταν τους συνελάμβαναν οι Τούρκοι τους αποκεφάλιζαν. Όσοι από τους κατοίκους του Γιατμούς έζησαν, το 1923 εγκαταστάθηκαν στο Θρυλόριο, στο νομό Δράμας στο Κεφαλάρι, στον Άγιο Αθανάσιο, στα Κίργια, στο Οχυρό και στα Λευκώγεια, στο νομό Ξάνθης στον Ν. Ζυγό, στην Λευκόπετρα, στην Διομήδεια και αλλού.

Εγκαταστάσεις Ποντίων στο Θρυλόριο το 1922 έχουμε και από το Σιούνλιου επαρχίας Γουρούχ Κερασούντας. Στο χωριό αυτό υπήρχε σχολείο και δυο εκκλησίες. Οι Σιουνλιώτες ήταν πολύ εργατικοί και θρησκευόμενοι άνθρωποι.

Το 1922 επίσης εγκαταστάθηκαν και ορισμένες οικογένειες Ποντίων από το Κιοπλή επαρχίας Γουρούχ Κερασούντος. Στο χωριό τους όλα σχεδόν τα σπίτια ήταν διώροφα και πετρόκτιστα. Είχε τρεις ιερούς ναούς.

Το 1923 έχουμε εγκατάσταση Ποντίων στο Θρυλόριο και από το Γάαλαν επαρχίας Γουρούχ Κερασούντος. Οι κάτοικοι στο χωριό τους ασχολούνταν με την υλοτομία, την καλλιέργεια φουντουκιού και την κτηνοτροφία. Υπήρχαν τρεις εκκλησίες και τρία σχολεία.

Στο Θρυλόριο επίσης εγκαταστάθηκαν και πρόσφυγες από την Ορτού, την Σαμψούντα, την Κερασούντα, την Τραπεζούντα και το 1985 από το Σοχούμ, το Καζαχστάν και την Αρμενία. Ο οικισμός του Θρυλορίου ανεγέρθηκε με την συμβολή του Αυστραλού Ύπατου Αρμοστή των προσφύγων, Τζορτζ Ντιβάιν Τρίλορ (G.D. Treloar) από το επώνυμό του πήρε το όνομα του προς τιμή από τον τότε βασιλιά της Ελλάδας.

Ο Treloar μαζί με τον Άγγλο συνεργάτη του συνταγματάρχη Proctor, ίδρυσαν περίπου 12 χωριά σε Αν. Μακεδονία και Θράκη. Απεβίωσε το 1980 σε ηλικία 96 ετών.

Η "Μέριμνα Ποντίων Κυρίων Ωκεανίας" τοποθέτησε το άγαλμά του μαζί με μια προσφυγοπούλα στον τόπο καταγωγής του το Ballarat της Αυστραλίας πριν 4 χρόνια.

Αφού χαράχτηκαν τα σχέδια του χωριού από τον Treloar οι Καρσλήδες από τους πρώτους Πόντιους που εγκαταστάθηκαν βρήκαν εκεί δίπλα στα δυτικά ένα μέρος που άρχισαν να βγάζουν κίτρινη μαλακιά πέτρα κτίζοντας πρώτα την εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης τοποθετώντας στο τέμπλο της τις εικόνες που έφεραν μέσα στα στρώματα από την πατρίδα τους αμέσως μετά έκτισαν το σχολείο. Έτσι ξεκίνησαν όλοι πάνω στο χαραγμένο σχέδιο να κτίζουν τα σπίτια τους. Λίγα χρόνια μετά την εγκατάσταση τους στο χωριό, στο σημείο που βρίσκονται σήμερα οι αποθήκες του συνεταιρισμού οι Πόντιοι έκτισαν έναν μύλο ο οποίος δούλευε μηχανοκίνητα. Τον σταμάτησαν μόλις ήλθαν οι Βούλγαροι. 

Μόλις κηρύχθηκε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος το 1940 χτύπησε η καμπάνα του χωριού και όλοι οι νέοι με χορούς τραγούδια και ενθουσιασμό ξεκίνησαν για το μέτωπο, δυστυχώς όμως ορισμένοι έδωσαν το αίμα τους για την πατρίδα. Και είναι οι εξής: Ιωαννίδης Σταύρος του Παύλου, Μαυρίδης Κωνσταντίνος του Ιωάννη, Παναγιωτίδης Κωνσταντίνος του Βασιλείου, Σαββίδης Κωνσταντίνος του Ευσταθίου, Συμεωνίδης Συμεών του Στεφάνου και Σωπιάδης Ματθαίος του Κυριάκου. Το όνομά τους γράφτηκε στο Πάνθεο των ηρώων του Θρυλορίου και της Ελλάδας.

Κατά την διάρκεια της βουλγαρικής κατοχής 1941-44, στο χωριό είχε μεγάλη δύναμη βουλγαρικού στρατού και πολλές δημόσιες υπηρεσίες. 

Αρκετά χρόνια μετά την εγκατάστασή τους σχεδόν ο μισός πληθυσμός του χωριού έχει μεταναστεύσει προς την Γερμανία και άλλα αστικά κέντρα της Ελλάδας. Επίσης στις 15-3-1948 (49 οικογένειες 228 άτομα) αναχώρησαν προς τις κομουνιστικές χώρες. Όλοι αυτοί κατάγονταν από το χωριό Απουλπάτ του Γάρς. Το 1932 στην κοινότητα Θρυλορίου πρόεδρος του χωριού ήταν ο Νικόλαος Αβραμίδης με συμβούλους τους Συμεών Αφεντουλίδη, Νικόλαο Τσατλίδη, Μιχαήλ Μαυρίδη και γραμματέα τον Μιχαήλ Αφεντουλίδη.

Καύχημα του χωριού είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός, ο αρχαιότερος της Βορείου Ελλάδος και δεύτερος στο πανελλήνιο, μετά των Αμπελακίων της Λάρισας.

Ένας από τους πρωτεργάτες του Συνεταιρισμού ήταν και ο Αφεντουλίδης Συμεών που ήταν δάσκαλος και αργότερα αξιωματικός του ρωσικού στρατού.

Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός είχε δύο συγκροτήματα με τρακτέρ Πατόζες και άλλα μηχανήματα προς εξυπηρέτηση των κατοίκων. Το ένα συγκρότημα το 1949 οι Βούλγαροι με την αναχώρησή τους το πήραν μαζί τους.

Στο χωριό δραστηριοποιούνται δύο Ποντιακοί σύλλογοι ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Θρυλορίου "Η Κερασούντα και το Γαρς" που μεταξύ των άλλων εκδηλώσεων έχει και την επιμέλεια των εκδηλώσεων του εξωκλησίου της Αγίας Μαρίνας και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποντίων Γυναικών, που διοργανώνει το πανηγύρι του ιερού  ναού Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης. Επίσης επίτιμος πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Κομοτηνής «Η Τραπεζούντα» είναι ο Θρυλοριώτης Ιωάννης Νικολαίδης. Στο χωριό υπάρχει και ο Δασικός Συνεταιρισμός "Ο Πόντος" με άξιο πρόεδρο τον Νίκο Λαζαρίδη. Καύχημα του χωριού είναι και η ποδοσφαιρική ομάδα "ΑΠΕΣ Πόντος" Θρυλορίου.

Στο χωριό υπάρχουν ακόμα δύο παρεκκλήσια, ένα ανατολικά του Αγίου Γεωργίου κτισμένο από τον Χαρτοματζίδη Γιώργο και ένα βόρεια του Αγίου Ελευθερίου.

Εδώ εγκαταστάθηκαν και γεννήθηκαν επίσης πάρα πολλοί αξιόλογοι οργανοπαίχτες και τραγουδιστές ποντιακής μουσικής που διακρίθηκαν στην λύρα, στην τούλουμπα - αγγείο, στο ταούλ, στο ντραμς, στο ακορντεόν, στο κλαρίνο, στο μπουζούκι, στο κεμανέ, στο βιολί και στην κιθάρα.

Τις ημέρες του Πάσχα, στο Θρυλόριο λαμβάνουν χώρα οι "Αυγομαχίες", είναι ένας διαγωνισμός τσουγκρίσματος αυγών. Όλο τον χρόνο προσέχουν σαν τα μάτια τους τις κότες που κάνουν γερά αυγά, αλλά ψάχνοντας και σε άλλα μέρη να βρουν τέτοιες κότες. Έτσι είναι έτοιμοι την ημέρα της "αυγομαχίας" για το ποιο αυγό θα σπάσει τα περισσότερα.

Ένα άλλο έθιμο είναι το καθιερωμένο πλέον "ποντιακό master chef" ή αλλιώς "Έτος Ποντιακής Γαστρονομίας". Είναι ένας διαγωνισμός μαγειρικής - προβολής και ανάδειξης του διατροφικού πολιτισμού της ποντιακής κουζίνας.

Επίσης διοργανώνουν στο χωριό διάφορες ποντιακές θεατρικές παραστάσεις και μουσικές ποντιακές βραδιές.

Γενικά πάντως το Θρυλόριο εμπνέει εμπιστοσύνη για το μέλλον γιατί έχει ελπίδες να μη μαραζώνει όπως άλλα χωριά, αλλά να αναπτυχθεί και να επιβιώσει.

Τέλος ορισμένοι από εμάς, από άγνοια, όπως και πολλά ύποπτα  ξένα κέντρα αποκαλούν τους Πόντιους Λαζούς, αυτό όμως δεν ισχύει γιατί οι μεν Πόντιοι είναι Έλληνες, ενώ οι Λαζοί τουλάχιστον ένα μέρος της φυλής αυτής είναι Κιπτοί που προέρχεται από τμήματα του Αιγυπτιακού στρατού με τα οποία ο Φαραώ Σέσωστρις Β' έφτασε πολεμώντας μέχρι την Κασπία Θάλασσα. Από τους στρατιώτες του ένα μέρος δεν θέλησε να επιστρέψει πίσω στην Αίγυπτο και έμειναν εκεί. Οι εναπομείναντες αυτοί Αιγύπτιοι, κατά τον Ηρόδοτο μάλιστα διατήρησαν και ορισμένα έθιμα τους όπως την περιτομή. Το 522 μ.Χ. ο βασιλιάς τους Βαπτίστηκε χριστιανός και παρέμεινε κάτω από την προστασία των βυζαντινών αυτοκρατόρων. Τον 16ο αιώνα οι Λαζοί από ορθόδοξοι χριστιανοί έγιναν Σουνίτες μουσουλμάνοι. Ακόμη και ο σφάχτης των Ποντίων Τοπάλ Οσμάν ο εκτελεστής των εντολών του αρχισφάχτη Μουσταφά Κεμάλ ήταν Λαζός αυτό μόνο φτάνει για να γνωρίζουμε ποιοι είναι οι Λαζοί και ποιοι οι Πόντιοι.

Πηγή: Χρόνος

Κόκκινο Ποτάμι: Η Ιφιγένεια και ο Αλή παντρεύονται με θρησκευτικό γάμο (Video)

Κόκκινο Ποτάμι: Η Ιφιγένεια και ο Αλή παντρεύονται με θρησκευτικό γάμο
Κόκκινο Ποτάμι: Η Ιφιγένεια και ο Αλή παντρεύονται με θρησκευτικό γάμο

Οι Ρώσοι στρατιώτες μπαίνουν στην πλατεία του Ερζερούμ. Οι Χριστιανοί της πόλης ζητωκραυγάζουν, καθώς ο νέος Διοικητής επιθυμεί να τους προστατεύσει. Κι ενώ η οικογένεια του Αλή ελπίζει πως οι εξελίξεις θα είναι θετικές για εκείνη, η Ιφιγένεια ζητά απ’ τον Αλή να τελέσουν τον χριστιανικό γάμο τους.

Οι Αμισιώτες επιστρέφουν στα σπίτια τους, αλλά τα βρίσκουν καταπατημένα και λεηλατημένα. Ο Μουσταφά συλλαμβάνεται από Ρώσους στρατιώτες. Η  Ευγενία, ο Θέμης και η Βασιλική επιστρέφοντας και εκείνοι στο σπίτι τους και προσπαθούν να ξεκινήσουν και πάλι από την αρχή. Τα κτήματά τους, που βρίσκονται, στην κατοχή του κράτους, πλέον θα επιστρέψουν στα χέρια τους.

Η Σοφία και η Αρίν σε άθλια κατάσταση συνεχίζουν ν’ αναζητούν τις κόρες τους. Φτάνουν σε ένα τουρκικό χωριό, όπου και φιλοξενούνται. Το ζευγάρι που τους φιλοξενεί τις συμβουλεύει να κινηθούν προς την Αμισό, όπου η κατάσταση είναι πιο ευνοϊκή για τους Χριστιανούς.

Στο Ερζερούμ ο Αλή, λίγο πριν τον γάμο, αναγκάζεται να αποκαλύψει στους γονείς του την αλήθεια για την Ιφιγένεια.

    

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"
O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

της Ρεβέκκας Παπαδοπούλου

Η νεολαία έδωσε και πάλι δυναμικό και ενθουσιώδες παρών στην ετήσια χοροεσπερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων “Κομνηνοί” της Νέας Υόρκης το Σάββατο 7 Μαρτίου στο Terrace on the Park, γιορτάζοντας τα 55 χρόνια από την ίδρυσή του.

Τα τρία χορευτικά του Συλλόγου έκλεψαν κυριολεκτικά την παράσταση ζωντανεύοντας παραδόσεις του Πόντου και γεμίζοντας με υπερηφάνεια τους μεγαλύτερους.

Την εκδήλωση ευλόγησε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Ελπιδοφόρος, ενώ παρόντες ήταν επίσης ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στη Νέα Υόρκη, δρ Κωνσταντίνος Κούτρας, ο συμπρόεδρος της Επιτροπής Παρέλασης, Βασίλης Γκουρνέλος, ο πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας ΗΠΑ – Καναδά, Κώστας Τσιλφίδης και οι πρώην πρόεδροι των “Κομνηνών”, Στέφανος Αμανατίδης και Σάββας Κωνσταντινίδης.  

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

Στο καλωσόρισμά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Δημήτρης Μολοχίδης σημείωσε πως “οι Πόντιοι είναι εδώ όχι μόνο να διασκεδάσουν αλλά και να τιμήσουν την ιστορία που έχουν πάνω από 3.000 χρόνια” και ευχαρίστησε τους χορηγούς του χορού αλλά και του ημερολογίου που για άλλη μια χρονιά εξέδωσαν οι “Κομνηνοί”, ενώ προανήγγειλε την αναβολή της εκδήλωσης που επρόκειτο να διοργανώσει το Μάιο η Παμποντιακή Ομοσπονδία στα Ηνωμένα Έθνη.

Το συντονισμό του χορού ανέλαβαν δύο εκπρόσωποι της νέας γενιάς, η Χαρίκλεια Αμανατίδη και ο Γιώργος Πετρίδης.

Τα χορευτικά συνόδευσαν οι μουσικοί Δημήτρης Στεφανίδης στη λύρα, – ο οποίος τραγούδησε κιόλας- Γιάννης Απαζίδης στα πλήκτρα και Σωκράτης Τογρίδης στο νταούλι.

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

Ο Αρχιεπίσκοπος

“Δεν μπορούσα να φανταστώ πιο υπέροχη, πιο δυνατή, πιο ενθουσιώδη εκδήλωση. Τους έβλεπα να χορεύουν και έκλεινα τα μάτια μου και έλεγα που είμαι τώρα; Στην Τραπεζούντα είμαι; στην Σαμψούντα, στην Ορντού, στα Κοτύωρα, στην Κερασούντα, στην Αργυρούπολη του Πόντου; Πού είμαι; Διότι χορεύουν τα παιδιά μας σα να βγήκαν πραγματικά από κείνη την εποχή”, επισήμανε ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος, ο οποίος παρακολούθησε με ενδιαφέρον και έκδηλο ενθουσιασμό τους ποντιακούς χορούς, λέγοντας χαρακτηριστικά πως πάντα όταν βγαίνουν να χορέψουν οι Πόντιοι “σείεται ο τόπος”.  

“Οι ποντιακοί χοροί έχουν μια παλληκαριά, έχουν μια γενναιότητα. Έβλεπα τα παιδιά που χόρευαν, τα αγόρια με τι δύναμη, γενναιότητα, με τι αξιοπρέπεια. Και τα κορίτσια, με τι σεμνότητα, τι ομορφιά, με τι σεβασμό χόρευαν. Αλλά πόσο δύσκολο είναι να συνδυάσεις αυτή τη γενναιότητα και τον σεβασμό με την σοβαρότητα. Πραγματικά, οι χοροί οι δικοί μας, οι ποντιακοί χοροί, κατάφεραν μέσα στους αιώνες να συνδυάσουν αυτά τα ωραία πράγματα”, σημείωσε.

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

Ο Σεβασμιώτατος τόνισε πως “η Ποντιακή φυλή είναι πολύ δυνατή ράτσα”, προσθέτοντας πως “όπου και να πας, ο Πόντιος δε χάνει την ταυτότητά του, δεν ξεχνάει ότι είναι Πόντιος” και μοιράστηκε με τους συνδαιτυμόνες μια εμπειρία που είχε όταν επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Παναγία Σουμελά, το πνευματικό σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού το καλοκαίρι του 2010, καθώς ως Αρχιγραμματέας της Συνόδου στο Φανάρι συμμετείχε στην προετοιμασία για την πρώτη Θεία Λειτουργία στην ιστορική μονή έπειτα από 88 χρόνια.

“Ο Πατριάρχης μας κατάφερε να πείσει τους Τούρκους για πρώτη φορά να μας αφήσουν να κάνουμε Θεία Λειτουργία στην Παναγία τη Σουμελά. Και κάναμε έξι χρόνια συνέχεια Θεία Λειτουργία, κάθε καλοκαίρι, στην πανήγυρη της Παναγίας της Σουμελά. Στην πραγματική Παναγία Σουμελά, όχι στην γιαλαντζί που υπάρχει στην Ελλάδα, εκεί στη Βέροια. Εκεί, στο πραγματικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, ο Οικουμενικός Πατριάρχης μαζί με μητροπολίτες κάνανε Θεία Λειτουργία”, είπε ο Αρχιεπίσκοπος, τονίζοντας ότι “την Παναγία την Σουμελά δεν τη σέβονται μόνο οι Έλληνες Πόντιοι αλλά όλοι οι Πόντιοι και σήμερα ακόμα και οι Τούρκοι ανεβαίνουν και προσκυνούν την Παναγία τη Σουμελά”.

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο έργο ανακαίνισης της μονής που βρίσκεται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Πολιτισμού της Τουρκίας και κάλεσε τους Πόντιους να επισκεφθούν την Παναγία Σουμελά μόλις ανοίξει και πάλι. 

Ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε πως ακόμα και “όλος ο κόσμος να χαθεί, όλος ο Ελληνισμός να καταστραφεί, αλλά να μείνουν οι Πόντιοι, ο Ελληνισμός θα ξαναγεννηθεί (ακριβώς) γιατί υπάρχουν οι Πόντιοι. Είναι δυνατή ράτσα” και προέτρεψε τους Ποντίους της Νέας Υόρκης να διατηρήσουν τους χορούς, τη διάλεκτο, τις παραδόσεις τους, τον κεμεντζέ, τα πάντα και να προσπαθήσουν να γίνουν περισσότεροι. “Τίποτα να μη χαθεί”, είπε και τόνισε πως “αν επιβιώσει ο Ποντιακός Ελληνισμός, ο Ελληνισμός δεν θα πεθάνει ποτέ”.  

Σημείωσε, τέλος, πως “και η Εκκλησία χρειάζεται πιο πολλούς Ποντίους. Θέλω πιο πολλούς Πόντιους παπάδες. Να με δώσετε παπάδες Πόντιους, σαν τα παιδιά αυτά, γενναία παιδιά, σοβαρά παιδιά, δυνατά παιδιά. Θα έχουμε παπάδες Ποντίους πιο πολλούς και δεσποτάδες Ποντίους πιο πολλούς”.

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

Οι χαιρετισμοί  

Ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος, Κωνσταντίνος Κούτρας δήλωσε υπερήφανος για τα νεαρά Ποντιόπουλα και συνεχάρη τους γονείς που μεταλαμπαδεύουν την Ελληνική ψυχή και την ποντιακή ψυχή στα παιδιά τους. “Πάντα είστε υπέροχοι, αλλά ιδιαίτερα αυτές τις μέρες, εσείς, τα παιδιά μας δίνετε κουράγιο, γιατί βλέπετε ότι στην πατρίδα μας εδώ και 4-5 μέρες συμβαίνει κάτι πάρα πολύ επικίνδυνο”, είπε, αναφερόμενος στα γεγονότα στον Έβρο.   

“Υπάρχει ένα κράτος που μας απειλεί. Υπάρχει ένα κράτος που έχει εξαπολύσει υβριδικό πόλεμο εναντίον της Ελλάδος. Ποιο είναι αυτό το κράτος; Είναι το κράτος που δεν αναγνωρίζει την Ποντιακή Γενοκτονία, είναι το κράτος που δεν αναγνωρίζει την Αρμενική Γενοκτονία, είναι το κράτος που έχει καταλάβει τη μισή Κύπρο, είναι το κράτος που κρατάει φυλακισμένο το Οικουμενικό Πατριαρχείο, είναι το κράτος που δεν ανοίγει τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, το κράτος που απειλεί ολόκληρη την Ευρώπη, το κράτος που απειλεί να κάνει την Αγία Σοφία τζαμί. Έναντι αυτού του κράτους ταραξία, όλοι οι Έλληνες είμαστε ενωμένοι με μπροστάρηδες τους Ποντίους και σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτό”, τόνισε ο κ. Κούτρας.

O Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος στο χορό του Συλλόγου Ποντίων Νέας Υόρκης "Οι Κομνηνοί"

Ο πρόεδρος Παμποντιακής Ομοσπονδίας Αμερικής – Καναδά, Κώστας Τσιλφίδης, εξήρε την 55χρονη προσφορά των “Κομνηνών” στον Ποντιακό Ελληνισμό και τόνισε πως βλέποντας τα παιδιά να χορεύουν με τόσο καμάρι διαπιστώνουμε πως “οι κόποι μας δεν πάνε χαμένοι”. “Αυτά τα παιδιά αποτελούν την ελπίδα μας για το μέλλον. Εσείς θα διατηρήσετε και θα προστατέψετε τα έθιμά μας, τα τραγούδια μας, τη μουσική μας, τη διάλεκτό μας. Εσείς θα διαιωνίσετε την ιστορία των προγόνων μας”, τόνισε ο κ. Τσιλφίδης και κάλεσε τα παιδιά να είναι υπερήφανοι που είναι Πόντιοι.

Πηγή: Greek News

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020

Σπουδαίο αρχειακό ιστορικό υλικό έγινε δωρεά στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών

Σπουδαίο αρχειακό ιστορικό υλικό έγινε δωρεά στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών
Σπουδαίο αρχειακό ιστορικό υλικό έγινε δωρεά στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών 

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών που ανήκει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης έλαβε πριν από λίγες ημέρες από την μία σπουδαία δωρεά από την ιστορική ερευνήτρια Κωνσταντίνα Κισκήρα και την κ. Άννα Θεοφυλάκτου.

Σε ανακοίνωση της Έδρας τονίζεται πως ο ιός έχει σωστά διακόψει, όσο είναι σε ισχύ τα ληφθέντα μέτρα, το - διά ζώσης τουλάχιστον - διδακτικό έργο του Πανεπιστημίου. Ωστόσο, η έρευνα και η διάσωση υλικού μπορεί καθημερινά να συνεχίζεται.

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών ευχαριστεί την αφυπηρετήσασα από το κολλέγιο Ανατόλια φιλόλογο και έμπειρη ιστορική ερευνήτρια Κωνσταντίνα Κισκήρα για τη δωρεά στην Έδρα και το Κέντρο Ποντιακών Ερευνών ΑΠΘ (και άρα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) εκατοντάδων βιβλίων Ιστορίας (για Πόντο, Μ. Ασία, Κύπρο κ.ά.), Θεολογίας, Φιλοσοφίας, Πολιτικών Επιστημών κ.λπ., καθώς και αρχειακού υλικού σχετικού με τη σημαντικότερη πτυχή των δικών της ερευνητικών αναζητήσεων (Προτεσταντικές ιεραποστολές-παρουσία Αμερικανών στην Ανατολία).

Σπουδαίο αρχειακό ιστορικό υλικό έγινε δωρεά στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών

Χάριτες και ευγνωμοσύνη, η Έδρα απευθύνει στη μεγάλη κυρία του προσφυγικού Ελληνισμού του Πόντου στη Θεσσαλονίκη, κα Άννα Θεοφυλάκτου, που παραχώρησε το πολύτιμο τεκμηριωμένο φωτογραφικό υλικό της (αρνητικά, slides, φωτογραφίες), αποτέλεσμα της δικής της έρευνας και των ταξιδιών της στον Πόντο, την Ιωνία, την Καππαδοκία, τη Γεωργία και την Κύπρο, στις προηγούμενες δεκαετίες.

Οι δύο κυρίες στέλνουν το μήνυμα, έργω και όχι λόγω, ότι το αρχειακό υλικό δεν ανήκει στα πρόσωπα, ανήκει στην κοινωνία, ανήκει σε όλους μας, εξειδικευμένους ερευνητές και μη.

Αλέξης Παρχαρίδης: Κάθουμες σ' οσπίτ' - Οδηγίες για την αντιμετώπιση του Κορωνοϊού

Αλέξης Παρχαρίδης: Κάθουμες σ' οσπίτ'
Αλέξης Παρχαρίδης: Κάθουμες σ' οσπίτ'

Επειδή οι Πόντιοι δεν θα μπορούσαν εξαιρεθούν από τις οδηγίες των τελευταίων ημερών σχετικά με την αντιμετώπιση του Κορωνοϊού, με ψυχραιμία και ένα εύστοχο στιχάκι, ο τραγουδιστής Αλέξης Παρχαρίδης δίνει τις δικές τους οδηγίες μέσα από την προσωπική του σελίδα στο Facebook για το πως να αντιμετωπίσουμε την παρούσα κατάσταση.

Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

Έτσι διακωμωδούν οι Πόντιοι τον "Κορωνοϊό" (Video)

Έτσι διακωμωδούν οι Πόντιοι τον "Κορωνοϊό"
Έτσι διακωμωδούν οι Πόντιοι τον "Κορωνοϊό"

Με ένα ευρηματικό video ο νεαρός Τριαντάφυλλος Μιχαηλίδης από τις Αχαρνές διακωμωδεί με το δικό του τρόπο την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τον Κορωνοϊό και προτείνει λύσεις με σκόρδο, ψωμί και κρεμμύδι! Τέλος προτείνει και κάτι ακόμα: τσίπουρο!

 

Ανεκτίμητης ηθικής αξίας τα ιερά κειμήλια από τον Πόντο στο Ανατολικό Εορδαίας

Ανεκτίμητης ηθικής αξίας τα ιερά κειμήλια από τον Πόντο στο Ανατολικό Εορδαίας
Ανεκτίμητης ηθικής αξίας τα ιερά κειμήλια από τον Πόντο στο Ανατολικό Εορδαίας

της Μαίρης Κεσκιλίδου

Ανεκτίμητης ηθικής αξίας τα ιερά κειμήλια που πρόσφυγες από τον Πόντο μέσα στο χαλασμό του "22" κατάφεραν να διασώσουν και να τα μεταφέρουν ασφαλή στη νέα τους πατρίδα κοσμώντας σήμερα τον Ιερό Ναό της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού Ανατολικού. Την Κυριακή της Ορθοδοξίας, απόγονοι των δωρητών από το Λερί και το Καρμούτ του Πόντου με πίστη και ευλάβεια περιέφεραν μετά τη Θεία Λειτουργία εικόνες σε κεντρικές οδούς του χωριού για να επιστρέψουν και πάλι στο Ναό όπου και παρέμειναν για προσκύνημα μέχρι τις 9.30 το βράδυ.

Η παλαιότερη εικόνα 300 ετών σήμερα, με ιδιαίτερη τεχνοτροπία ταξίδεψε από τον Ιερό Ναό των Αγίων Θεοδώρων στην περιοχή της Αργυρούπολης, μία άλλη εικόνα που αγιογραφήθηκε  το 1836 και κάτω από επικίνδυνες συνθήκες μεταφέρθηκε στο Ανατολικό, Εκκλησιαστικά Σκεύη από Ναούς των προαναφερόμενων περιοχών χρησιμοποιήθηκαν στη συνέχεια για τις ανάγκες των πιστών του χωριού. Στη συλλογή εντυπωσιάζουν, τα άμφια ενός Ιερέα φέροντας μία ανεπαίσθητη σφραγίδα, ο περίβλεπτος σταυρός στο άνω τμήμα της Ωραίας Πύλης του σημερινού Ναού, ενώ, η βαριά καμπάνα από ορείχαλκο και μικρές ποσότητες χρυσού, δυστυχώς χάθηκε. Πραγματικοί θησαυροί, μνημεία Θρησκευτικής και Πολιτιστικής κληρονομιάς που γεφυρώνουν το χθες με το σήμερα και διατηρούν ζωηρή τη φλόγα της ανάμνησης των μακρινών πατρίδων.

Πηγή: ΕΡΤ

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020

Όλοι οι Ποντιακοί σύλλογοι αναστέλλουν τις δραστηριότητες τους

Όλοι οι Ποντιακοί σύλλογοι αναστέλλουν τις δραστηριότητες τους
Όλοι οι Ποντιακοί σύλλογοι αναστέλλουν τις δραστηριότητες τους

Ο ένας μετά τον άλλον οι Ποντιακοί σύλλογοι, αναστέλλουν για διάστημα τουλάχιστον 2 εβδομάδων το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων τους. Πρόβες, εκδηλώσεις αλλά και χοροί αναβάλλονται ή ματαιώνονται.

Κατόπιν των συστάσεων του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας κι έπειτα από τα έκτακτα μέτρα που εξέδωσε το Υπουργείο οι σύλλογοι, ανακοινώνουν στα μέλη και τους φίλους τους την αναστολή πάσης φύσεως δραστηριότητας μέχρι το τέλος Μαρτίου.

Νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής

Νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής
Νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής

Νέο Δ.Σ. εξελέγη στην Ένωση Ποντιακής Νεολαίας Αττικής. Η νέα σύνθεση έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Ραπτόπουλος Ιωάννης,
Αντιπρόεδρος: Αντωνιάδης Αντώνιος,
Γενική Γραμματέας: Μυστακίδου Ελίνα,
Ταμίας: Χειμωνίδου Ουρανία,
Ειδική Γραμματέας: Ξαντινίδη Μαρία,
Α' Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων: Σεπτούχας Ιωάννης,
Β' Υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων: Τσαχαλίδης Γεώργιος,
Έφορος: Ορφανίδης Νικόλαος,
Μέλος: Αντωνιάδης Παναγιώτης.

Αναπληρωματικοί: Αθανασιάδης Ελευθέριος, Μιχαηλίδη Μαρία, Μυστηλιάδη Αναστασία.

Τρίτη 10 Μαρτίου 2020

Με κάθε επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας

Με κάθε επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας
Με κάθε επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας 

Το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας έκλεισε με την τελευταία εκδήλωση που έλαβε χώρα στο μνημείο Γενοκτονιών των Ελλήνων της Μικράς Ασίας και του Πόντου, των Αρμενίων και των Ασσυρίων, στο κοιμητήριο του Salisbury (2 Spains Rd, Salisbury Downs SA 5108) όπου πραγματοποιήθηκε και η κατάθεση Στεφάνων σε μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας. Τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση από τον Θεοφιλέστατο επίσκοπο Σινώπης κ. Σιλουανό με την συνοδεία του αιδεσιμότατου Πατέρα Χρήστου Τσορακλίδη.

Το πρωί της Κυριακής ξεκίνησε με την παρακολούθηση της λειτουργίας στον Ιερό Ναό Αγ. Δημητρίου χοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Σιλουανού. Την λειτουργία παρακολούθησαν αντιπρόσωποι όλων των Ποντιακών Οργανώσεων της Ομοσπονδίας μας, μεταξύ των οποίων ήταν Πρόεδροι Συλλόγων, μέλη διοικητικών συμβουλίων, πλήθος κόσμου, καθώς και πολλά παιδιά ντυμένα με την Ποντιακή φορεσιά που είχαν έρθει για το Συναπάντημα.

Με κάθε επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας

Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση «Τιμώντας του Ηρωές μας». Μια εκδήλωση αφιερωμένη στους ανθρώπους της τοπικής κοινωνίας της Αδελαίδας αλλά και της ευρύτερης πολιτείας, που πρωταγωνίστησαν κατά την περίοδο της Γενοκτονίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία σε βάρος των χριστιανικών πληθυσμών (Ελλήνων, Αρμενίων και Ασσυρίων). Επίσημος καλεσμένος αλλά και οικοδεσπότης ταυτόχρονα ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Σιλουανός ο οποίος σε σύντομη ομιλία του δήλωσε μεταξύ άλλων «Η στέρηση της Ελευθερίας κάποιου, ισοδυναμεί με Γενοκτονία. Διότι χωρίς ελευθερία είσαι νεκρός» και αυτό έγινε κατά την περίοδο 1914 με 1922.

Τον λόγο πήρε κατόπιν ο πρώην υπουργός Μάικλ Άτκινσον, πρωταγωνιστής και πρωτεργάτης της πρώτης αναγνώρισης στην Πολιτεία της Νότιας Αυστραλίας. Ο κος Άτκινσον έκανε μια μικρή ανασκόπηση της ιστορίας της αναγνώρισης στην Νότια Αυστραλία.

Με κάθε επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας

Στην συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον εξαίρετο και βέβαια γνωστότατο πλέον σε όλη την Αυστραλία Δρ Παναγιώτη Διαμάντη ειδικευμένο στις Γενοκτονίες. Ο Παναγιώτης Διαμάντης ανέπτυξε την Ιστορία πίσω από την βοήθεια που είχε σταλεί εκείνη την περίοδο (1914 με 1922) από τις γύρω περιοχές της Αδελαίδας αλλά και την ίδια την Αδελαίδα. Ονόματα όπως του αιδεσιμώτατου James E. Cresswell καθώς και της Ethel Cooper και των υποστηρικτών τους οι οποίοι υποστήριξαν τον σκοπό τους έχοντας στο νους τους ότι: «ακόμα και στις πιο σκοτεινές μέρες της ανθρωπότητας, πάντα υπάρχει μια ηλιαχτίδα φωτός».

Στο τελείωμα της εκδήλωσης δόθηκαν ως δώρο στο Θεοφιλέστατο Επίσκοπο αλλά και στον Πατέρα Χρήστο από μία εικόνα της Παναγίας Σουμελά, ενώ στον πρώην υπουργό Μάικ Ατκινσον δόθηκε το βραβείο «Υψηλάντης» που αντιπροσωπεύει την δύναμη και την αφοσίωση σε έναν αγώνα με την πίστη στην πραγματοποίησή του. Έναν αγώνα που έκανε ο συγκεκριμένος πολιτικός για την αναγνώριση της Γενοκτονίας στην Βουλή της Νότιας Αυστραλίας.

Με κάθε επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 13ο συναπάντημα της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων της Αυστραλίας

Τέλος η Φιλόπτωχος της Ενορίας του Αγ. Δημητρίου μερίμνησε για τα νηστίσιμα φαγητά που προσφέρθηκαν στο τέλος της Ομιλίας.

Περισσότερο φωτογραφικό υλικό μπορείτε να δείτε εδώ.

Ευχαριστίες της Ποντιακής Εστίας για την «άψογη» διεξαγωγή του Φεστιβάλ «Αντίποδες»

Ευχαριστίες της Ποντιακής Εστίας για την «άψογη» διεξαγωγή του Φεστιβάλ «Αντίποδες»
Ευχαριστίες της Ποντιακής Εστίας για την «άψογη» διεξαγωγή του Φεστιβάλ «Αντίποδες» 

Στον απόηχο του Fεστιβάλ «Αντίποδες», η Ποντιακή Εστία, η Μέριμνα και η Επιτροπή Μνημείου George Devine Treloar, με κοινή επιστολή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης, εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους προς όλους όσοι βοήθησαν για την επιτυχή διεξαγωγή της φετινής διοργάνωσης.

«Η βοήθεια και η προσφορά του Δ.Σ της Ελληνικής Κοινότητας και του προέδρου της κ. Βασίλη Παπαστεργιάδη, ήταν απεριόριστη, όπως επίσης και η προσφορά του Διευθυντή της κ. Γιώργου Μενίδη που συμπαραστάθηκαν σε οτιδήποτε και αν χρειασθήκαμε. Αυτές οι πράξεις συμπαράστασης και αλληλοβοήθειας θεωρούμε ότι στις σημερινές εποχές θα πρέπει να αναδεικνύονται ώστε να γνωρίζουν όλοι ποιοι στηρίζουν με τις πράξεις τους το μέλλον των παιδιών μας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή.

Η πρόεδρος της Ποντιακής Εστίας, κ.Λίτσα Αθανασιάδη (ομιλήτρια) στην κεντρική εξέδρα του φετινού Φεστιβάλ, πλαισιωμένη από ομογενειακούς παράγοντες
Η πρόεδρος της Ποντιακής Εστίας, κ.Λίτσα Αθανασιάδη (ομιλήτρια) στην κεντρική εξέδρα του φετινού Φεστιβάλ, πλαισιωμένη από ομογενειακούς παράγοντες

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην Οργανωτική Επιτροπή του Φεστιβάλ καθώς και στους χορηγούς της διοργάνωσης «των οποίων η ηθική συμπαράσταση και η οικονομική αρωγή υπήρξε καταλυτική και επέτρεψε την υλοποίηση των εκδηλώσεων και των λοιπών δράσεων και γι αυτό τους ευχαριστούμε από βάθους καρδιάς».

Η κοινή επιστολή ολοκληρώνεται με την έκφραση ευχαριστιών «σε όλους τους συμπατριώτες μας που στήριξαν και στηρίζουν με την παρουσία τους τις εκδηλώσεις αυτές».