Τετάρτη 29 Ιουλίου 2020

ΟΡΙΣΤΙΚΟ: Τι θα γίνει με Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά το Δεκαπενταύγουστο

ΟΡΙΣΤΙΚΟ: Τι θα γίνει με Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά το Δεκαπενταύγουστο
ΟΡΙΣΤΙΚΟ: Τι θα γίνει με Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά το Δεκαπενταύγουστο

Με νέα ανακοίνωση σήμερα, Τετάρτη 29 Ιουλίου, η Μεγάλη Πρωτοσυγκελλία του Οικουμενικού Πατριαρχείου ενημερώνει ότι, «κατόπιν νεωτέρου εγγράφου της Νομαρχίας Τραπεζούντος, αλλά και σχετικής ανακοινώσεως του Εξοχωτάτου κυρίου Προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας, επετράπη η τέλεσις της Θείας Λειτουργίας εν τη Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά κατά την εορτήν της Κοιμήσεως της Θεοτόκου».

Την πανηγυρική Λειτουργία θα τελέσουν οι μητροπολίτες Καλλιουπόλεως και Μαδύτου Στέφανος, Σηλυβρίας Μάξιμος και Ζάμπιας Ιωάννης, ιεράρχης του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.

Στην ανακοίνωση, επίσης, αναφέρεται, ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος είχε χθες επικοινωνία με τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τον οποίο «ηυχαρίστησε διά τα γενόμενα εν τη ως άνω ιστορική Μονή συστηματικά ανακαινιστικά έργα και, επί τη ευκαιρία, διεβίβασεν εις αυτόν τας ευχάς και τα συγχαρητήρια του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της περί αυτό ενταύθα Ομογενείας διά την επί θύραις εορτήν των θυσιών (Kurban Bayramı)».

Πηγή: Έθνος

Ποιο είναι το παρασκήνιο και η πραγματικότητα των δηλώσεων Ερντογάν για την Παναγία Σουμελά

Ποιο είναι το παρασκήνιο και η πραγματικότητα των δηλώσεων Ερντογάν για την Παναγία Σουμελά
Ποιο είναι το παρασκήνιο και η πραγματικότητα των δηλώσεων Ερντογάν για την Παναγία Σουμελά


Με λεζάντες και εκκωφαντικούς τίτλους, την επομένη των δηλώσεων για το άνοιγμα της Παναγίας Σουμελά, τα ΜΜΕ προσπαθούν να αποτυπώσουν όλα αυτά που έγιναν για να οδηγηθούμε στο άνοιγμα μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια, και πιθανόν, την επαναλειτουργία της Ιεράς Μονής το Δεκαπενταύγουστο.

Ας βάλουμε όμως σε μία σειρά τα γεγονότα.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο κινήθηκε ως όφειλε και φέτος, και γραπτώς, για να εξασφαλίσει την απαιτούμενη άδεια.

Με ανακοίνωση του, νωρίς το μεσημέρι τονίζει: «Διά του παρόντος ανακοινούται ότι, λόγω της συνεχιζομένης πανδημίας του νέου κορωνοιού, δεν επετράπη υπό των αρμοδίων Τουρκικών Αρχών η τέλεσις της Θείας Λειτουργίας εν τη Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά Τραπεζούντος, την 15ην προσεχούς μηνός Αυγούστου.

Τούτο φέρον εις γνώσιν των ενδιαφερομένων το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, επικαλείται επ᾿ αυτούς και επί πάντας την χάριν και την άμαχον προστασίαν της Παναγίας της Σουμελιώτισσας.

Τη 28η Ιουλίου 2020»

Η τουρκική γραφειοκρατία, έδωσε την αρνητική απάντηση της.

Ο Ταγίπ Ερντογάν δεν έχασε την ευκαιρία ενός ακόμη σόου και σε απευθείας σύνδεση ανακοίνωσε πως ανήμερα της Κοιμήσεως της Παναγίας στις 15 Αυγούστου, θα τελεστεί η Θεία Λειτουργία.

Η δήλωση του Ερντογάν ακολουθεί των παραπάνω γεγονότων. Είναι χαρακτηριστική και μάλιστα περίεργη: οι "Ορθόδοξοι συμπολίτες" μας θα μπορέσουν να τελέσουν τη λειτουργία τους φέτος τον Δεκαπενταύγουστο στη Μονή Σουμελά.

«Δυστυχώς» όπως είπε χαρακτηριστικά, «μέρος των έργων που βρίσκονταν σε αυτό το ωραίο κτήριο μεταφέρθηκαν τη δεκαετία του 1930 στην Ελλάδα».

Ακολούθησε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της τουρκικής προεδρίας, ο Πατριάρχης εξέφρασε την ικανοποίησή του στον τούρκο πρόεδρο για την επαναλειτουργία της ιστορικής μονής. Παράλληλα, όπως μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, ο προκαθήμενος της ορθόδοξης εκκλησίας ευχαρίστησε τον Ταγίπ Ερντογάν για την αποκατάσταση της Παναγίας Σουμελά, καθώς και για άνοιγμα του μοναστηριού.

Σημειώνεται πως αυτή ήταν η πρώτη επίσημη επικοινωνία των δύο ανδρών μετά τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

Αυτά, για να βάλουμε σε μία σειρά τα γεγονότα. Ίσως εδώ επιβεβαιωθούν κάποιοι, οι οποίοι τονίζουν ότι η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, στόχευε σε εσωτερικό μέτωπο στην αποκαθήλωση του Μουσταφά Κεμάλ και του κοσμικού χαρακτήρα της Τουρκίας και όχι τόσο άμεσα σε θρησκευτικά κριτήρια.

Το τι θα γίνει από δω και πέρα, ουδείς μπορεί να το γνωρίζει. Οψόμεθα με τα μάτια και τα αυτιά, ανοιχτά!

Τρίτη 28 Ιουλίου 2020

Παναγία Σουμελά: Τηλεφωνική επικοινωνία Βαρθολομαίου – Ερντογάν

Παναγία Σουμελά: Τηλεφωνική επικοινωνία Βαρθολομαίου – Ερντογάν
Παναγία Σουμελά: Τηλεφωνική επικοινωνία Βαρθολομαίου – Ερντογάν

Τηλεφωνική επικοινωνία με τον πατριάρχη Βαρθολομαίο είχε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μετά την επαναλειτουργία της Παναγίας Σουμελά, στην Τραπεζούντα.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της τουρκικής προεδρίας, ο πατριάρχης εξέφρασε την ικανοποίησή του στον τούρκο πρόεδρο για την επαναλειτουργία της ιστορικής μονής. Παράλληλα, όπως μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, ο προκαθήμενος της ορθόδοξης εκκλησίας ευχαρίστησε τον Ταγίπ Ερντογάν για την αποκατάσταση της Παναγίας Σουμελά, καθώς και για άνοιγμα του μοναστηριού.

Σημειώνεται πως αυτή ήταν η πρώτη επίσημη επικοινωνία των δύο ανδρών μετά τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

Τον Δεκαπενταύγουστο μπορεί να γίνει λειτουργία

Είχαν προηγηθεί δηλώσεις του τούρκου προέδρου ο οποίος, απορρίπτοντας τις επικρίσεις για την Αγία Σοφία, ανέφερε πως το μοναστήρι θα δεχθεί πιστούς για τον εορτασμό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στις 15 Αυγούστου.

Η Παναγία Σουμελά είχε παραμείνει κλειστή για κάποιο διάστημα για εργασίες αποκατάστασης, με τον Ερντογάν να δίνει το «παρών» μέσω βιντεοκλήσης, ανακοινώνοντας τη λήξη των εργασιών. Την ίδια ώρα, βρήκε την ευκαιρία να στείλει μήνυμα πως η κυβέρνηση του είναι υπέρ των θρησκευτικών ελευθεριών.

Όπως είπε «αν ήμασταν ένα έθνος που στοχοποιεί τα σύμβολα άλλων θρησκειών, η Μονή Σουμελά που βρίσκεται στην κατοχή μας τους τελευταίους πέντε αιώνες, θα είχε εξαφανιστεί για πάντα».

Παράλληλα, προς επίρρωση των λεγομένων του ανέφερε πως «στις 15 Αυγούστου οι ορθόδοξοι πολίτες μας θα είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν τη θρησκευτική λειτουργία για την Παναγία».

Πηγή: In

Πουλάει τρέλα ο Ερντογάν - Τι λέει το Πατριαρχείο για το Δεκαπενταύγουστο και τη Θεία Λειτουργία

Πουλάει τρέλα ο Ερντογάν - Τι λέει το Πατριαρχείο για το Δεκαπενταύγουστο και τη Θεία Λειτουργία
Πουλάει τρέλα ο Ερντογάν - Τι λέει το Πατριαρχείο για το Δεκαπενταύγουστο και τη Θεία Λειτουργία

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συμμετείχε σήμερα στα εγκαίνια της Παναγίας Σουμελά, στο όρος Μελά στην Ματσούκα της Τραπεζούντας, όπου ολοκληρώθηκαν τα έργα στήριξης της Μονής, σε μία σαφή απόπειρα να πείσει ότι η Τουρκία ενδιαφέρεται για όλες της θρησκείες της επικράτειάς της. "Παρουσιάζουμε αυτό το έργο για όσους επικρίνουν τη χώρα μας", είπε μεταξύ άλλων.

"Εάν ήμασταν ένα έθνος που στοχεύει τα σύμβολα άλλων πεποιθήσεων, οι άνεμοι θα έπνεαν στη θέση της Σουμελά, την οποία είχαμε για 5 αιώνες", δήλωσε ο Ερντογάν στην ομιλία του.

Μιλώντας μέσω τηλεδιάσκεψης, σε μία προσπάθεια να χρυσώσει το χάπι, μετά τη μετατροπή της Αγιά-Σοφιάς σε τζαμί, ο Τούρκος πρόεδρος ανακοίνωσε πως "φέτος οι Ορθόδοξοι πολίτες μας θα μπορέσουν να τελέσουν λειτουργία στις 15 Αυγούστου στην Παναγία Σουμελά τις  οποίες δεν μπορούσαν λόγω των έργων".

Παράλληλα, βέβαια, ο Ερντογάν εγκαινίασε και την Αγία Σοφία Τραπεζούντος ως τζαμί και εκεί θα γίνει η πρώτη προσευχή, μετά από δύο χρόνια εργασιών αναστήλωσης και διαμόρφωσης του χώρου. 

Η απόφαση για μετατροπή της Αγίας Σοφίας στην Τραπεζούντα είχε ληφθεί το 2013 και το μοναδικό οικοδόμημα που χρονολογείται από τον 13ο αιώνα, επί βασιλείας του Μανουήλ Α΄ Μεγάλου Κομνηνού στην Αυτοκρατορία της Τραπαζούντας, μεταβιβάστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού στη Διεύθυνση Βακουφίων για να λειτουργήσει ως τέμενος.

Η Αγία Σοφία Τραπεζούντας, όπως και της Κωνσταντινούπολης, φημίζεται για τις μοναδικές της εικονογραφίες. Παρόμοιοι μηχανισμοί με παραβάν και κουρτίνες για να τις καλύψουν είχαν ήδη τοποθετηθεί από το 2013, όταν ο ναός έπαψε να είναι μουσείο και έγινε τζαμί, καθώς η προσωπογραφία απαγορεύεται στο σουνιτικό Ισλάμ.

Όμως από την άλλη η Μεγάλη Πρωτοσυγκελλία του Οικουμενικού Πατριαρχείου με ανακοίνωσή της ενημερώνει ότι «λόγω της συνεχιζομένης πανδημίας του νέου κορονοϊού, δεν επετράπη υπό των αρμοδίων τουρκικών Αρχών η τέλεσις της Θείας Λειτουργίας εν τη Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά Τραπεζούντος, την 15ην προσεχούς μηνός Αυγούστου. Τούτο φέρον εις γνώσιν των ενδιαφερομένων το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, επικαλείται επ᾿ αυτούς και επί πάντας την χάριν και την άμαχον προστασίαν της Παναγίας της Σουμελιώτισσας».

Τι ακριβώς συμβαίνει; Η τούρκικη γραφειοκρατία πρόλαβε τον πρόεδρο της Τουρκίας ή ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αλλάζει αποφάσεις ανά ένα λεπτό;

«Αγροτικά Αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ - Η Ποντιακή κουλτούρα»

«Αγροτικά Αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ - Η Ποντιακή κουλτούρα»
«Αγροτικά Αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ - Η Ποντιακή κουλτούρα»

Στις 2 Αυγούστου 2020, στις 8:30 μ.μ., το έργο «Αγροτικά Αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ - Η Ποντιακή κουλτούρα» παρουσιάζεται στη γειτονιά του αεροδρομίου, ΕΜΑΚ 1, στην περιοχή της Γκορυτσάς, Ασπροπύργου.

Το έργο αποτελείται από συμμετοχική δράση, τελετουργική performance και κινηματογραφική προβολή. Η κινηματογραφική προβολή παρουσιάζει τις συμμετοχικές δράσεις της κοινότητας στο έργο «Αμολή», υπογραμμίζοντας τη δυναμική της ποντιακής κουλτούρας μέσα από την τροφή, τις μαρτυρίες του ξεριζωμού και της μετεγκατάστασης της κοινότητας στην Ελλάδα, τη μουσική και τα τραγούδια του Πόντου.

Η συμμετοχική δράση της κοινότητας περιλαμβάνει τις μαρτυρίες των Ποντίων και τραγούδια που σχετίζονται με μνήμες, που αφορούν μεταδοτικές σοβαρές ασθένειες όπως Τσιχότκα, Βράσα, Τσουμάμ όταν οι συμμετέχοντες ή οι πρόγονοι τους κατοικούσαν στις πρώην δημοκρατίες της Σοβιετικής Ένωσης.



Η δύναμη της τέχνης της κοινότητας, καθώς και η πίστη στη ζωή μεταφέρουν το μήνυμα της αλληλεγγύης, της ιστορικής μνήμης και της αισιοδοξίας μπροστά σε καιρούς πανδημίας.

Το έργο «Αγροτικά Αποτυπώματα Ασπροπύργου ΙΙ» με αφορμή τον κορωνοϊό μας καλεί να επανεξετάσουμε τη σχέση μας με τη γη και τις ανθρώπινες σχέσεις, ενώ με όχημα τη σύγχρονη τέχνη δημιουργεί δυναμικές που αντιστέκονται σε κάθε μορφή στασιμότητας και φόβου. Το μήνυμα που το έργο μεταφέρει είναι ότι «Η τέχνη, η δημιουργικότητα όπως και η αλήθεια-γνώση, ελευθερώνουν».

Είσοδος ελεύθερη.

Δευτέρα 27 Ιουλίου 2020

Συνέχεια στις απαγορεύσεις εισόδου στην Τουρκία για τον Πόντιο συγγραφέα, Μιχαήλ Καϊκουνίδη

Συνέχεια στις απαγορεύσεις εισόδου στην Τουρκία για τον Πόντιο συγγραφέα, Μιχαήλ Καϊκουνίδη
Συνέχεια στις απαγορεύσεις εισόδου στην Τουρκία για τον Πόντιο συγγραφέα, Μιχαήλ Καϊκουνίδη 

Σε συνέχεια των απαγορεύσεων εισόδου στην Τουρκία, θύμα και ο Πόντιος συγγραφέας Μιχαήλ Καϊκουνίδης εκ Θεσσαλονίκης. Ξημερώματα Κυριακής προς Δευτέρα (27-7-2020) και γύρω στη μία, πέρασε το τελωνείο Κήπων προς Τουρκία, για ένα ακόμη ευλαβικό προσκύνημα στα πάτρια εδάφη. Εκεί του ανακοινώθηκε ότι, υπάρχει απαγόρευση εισόδου για τον ίδιο και το αυτοκίνητό του.

Συνέχεια στις απαγορεύσεις εισόδου στην Τουρκία για τον Πόντιο συγγραφέα, Μιχαήλ Καϊκουνίδη

Ζητώντας εξηγήσεις, του είπαν δεν γνωρίζουν το λόγο και να απευθυνθεί στο τουρκικό Προξενείο Θεσσαλονίκης, όπως και έκανε κατά την επιστροφή του το πρωί της επόμενης μέρας. Εκεί του είπαν δύο ευγενέστατοι υπάλληλοι ότι, δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν, διότι δεν έχουν πρόσβαση σε τέτοιες πληροφορίες και του είπαν να πάει εκεί προφανώς για να το ξεφορτωθούν. Έβγαλαν φωτοτυπίες την ταυτότητα και το διαβατήριο του και υποσχέθηκαν να επικοινωνήσουν σε μία δύο ημέρες τηλεφωνικά για εξηγήσεις.

Αναμένουμε τις εξελίξεις…

Ένα μνημείο για τις Γενοκτονίες των λαών στην Προσοτσάνη

Ένα μνημείο για τις Γενοκτονίες των λαών στην Προσοτσάνη
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του μνημείου στην είσοδο της Προσοτσάνης. Οι ανθρώπινες φιγούρες που φαίνονται στο φόντο του μνημείου, θα φωτίζονται από μια «φλόγα» που θα βρίσκεται στο πρώτο πλάνο της εικόνας. Ο θεατής θα μπορεί να βλέπει μόνο από τις πλαϊνές γωνίες τις αυστηρές φιγούρες, ώστε να αποδίδεται καλύτερα η επιβλητική τους παρουσία.

του Θανάση Πολυμένη

Ένα νέο μνημείο, φόρος τιμής στη μνήμη των γενοκτονημένων λαών από τους Οθωμανούς, πρόκειται να στηθεί στα μέσα Σεπτεμβρίου στην είσοδο της πόλης της Προσοτσάνης.

Πρόκειται για μια σύνθεση, η οποία σχεδιάστηκε από τον γλύπτη Οδυσσέα Τοσουνίδη, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Προσοτσάνη, μετά από σκέψεις του Συλλόγου Ποντίων Προσοτσάνης και το Δήμο Προσοτσάνης που έχει αναλάβει όλα τα έξοδα της δημιουργίας και της τοποθέτησής του.

Τοσουνίδης: Ένα σύγχρονο μνημείο

Ο «Πρωινός Τύπος», μίλησε χθες με τον γλύπτη κ. Οδυσσέα Τοσουνίδη, ο οποίος επιβεβαίωσε τη δημιουργία του μνημείου και μας εξήγησε ότι αυτό είναι ολοκληρωμένο κατά 90%. Όπως είπε, η ανάθεση έγινε από το Δήμο Προσοτσάνης και τον Σύλλογο Ποντίων Προσοτσάνης.

Όπως διευκρίνισε, «συζητώντας φτάσαμε να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο μνημείο. Στόχος δεν ήταν να αναφερθούμε απλά και μόνο στην Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά σε όλους τους Έλληνες της Μικράς Ασίας, επίσης στους Αρμένιους, στους Ασσύριους και γενικά στο θέμα της Γενοκτονίας. Θέλαμε να αναδείξουμε το γενικό ζήτημα των γενοκτονιών των λαών».

Εκτός από τις πέντε «αυστηρές φιγούρες» που θα φαίνονται, θα υπάρχει και μία στήλη, στην οποία θα αναγράφεται η λέξη «γενοκτονία» σε διάφορες γλώσσες. Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης, ότι, αυτή την ώρα αναζητείται η τελική ονομασία του μνημείου, καθώς υπάρχουν κάποιες προτάσεις και από τον γνωστό καθηγητή κ. Νίκο Λυγερό, ώστε να ονομαστεί «μνημείο αθώων», «μνημείο γενοκτονιών των λαών» και άλλες προτάσεις.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση του μνημείου στην είσοδο της Προσοτσάνης. Οι ανθρώπινες φιγούρες που φαίνονται στο φόντο του μνημείου, θα φωτίζονται από μια «φλόγα» που θα βρίσκεται στο πρώτο πλάνο της εικόνας. Ο θεατής θα μπορεί να βλέπει μόνο από τις πλαϊνές γωνίες τις αυστηρές φιγούρες, ώστε να αποδίδεται καλύτερα η επιβλητική τους παρουσία.

Παπαδόπουλος: Ένα μνημείο για όλες τις Γενοκτονίες

Για το μνημείο μίλησε επίσης στον «Πρωινό Τύπο» και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Προσοτσάνης, κ. Παντελής Παπαδόπουλος, ο οποίος σημείωσε αρχικά ότι η ιδέα ξεκίνησε και έγινε δεκτή από την προηγούμενη διοίκηση του Δήμου Προσοτσάνης, επί δημάρχου κ. Άγγελου Λύσσελη.

Όπως είπε ο κ. Παπαδόπουλος, «αν και η αρχική σκέψη ήταν να στηθεί ένα κλασικό μνημείο, τελικά μετά από συζήτηση με τον γλύπτη κ. Τοσουνίδη, καταλήξαμε να δημιουργηθεί ένα μνημείο που να περιέχει ένα δυνατότερο και μεγαλύτερο μήνυμα για τις γενοκτονίες των λαών και όχι μόνο του Ποντιακού Ελληνισμού. Θέλαμε να έχει μεγαλύτερη υπόσταση, να μιλάει για όλο τον Ελληνισμό, για τους χριστιανικούς λαούς. Το μνημείο αυτό θα αναφέρεται στους Έλληνες του Πόντου και της Θράκης, καθώς επίσης για τους Αρμένιους και τους Ασσυρίους. Θέλαμε να έχει μεγαλύτερη βάση και υπόσταση και να είναι το μοναδικό μνημείο για τις γενοκτονίες από τους Τούρκους. Μας ενδιέφερε να είναι ένα εντυπωσιακό μνημείο με δυνατό μήνυμα και όχι κάτι πολύ κλασικό. Μας ενδιέφερε να δώσουμε μια δυναμική πάνω στην ιστορία και στις γενοκτονίες που έχουν διαπραχθεί κατά των λαών».

Ο κ. Παπαδόπουλος τονίζει ιδιαίτερα ότι, «το δέχθηκαν και η προηγούμενη και η νυν δημοτική αρχή, εντυπωσιάστηκαν με το σκεπτικό, αλλά και με το μνημείο που είναι ιδιαίτερα επιβλητικό».

Δίνοντας περισσότερες λεπτομέρειες, ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει ότι «υπήρχε σκέψη να κάνουμε και έναν τύμβο στο σημείο, που να παραπέμπει περισσότερο σε Μακεδονία. Δεν θα γίνει όμως αυτό, αλλά μια φλόγα που θα βγαίνει μέσα από το μνημείο, μαζί με μια μαρμάρινη πλάκα η οποία θα γράφει σε διάφορες γλώσσες τη λέξη γενοκτονία».

Αθανασιάδης: Ελάχιστος φόρος τιμής…

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο δήμαρχος Προσοτσάνης κ. Αθανασιάδης, μας εξηγεί ότι «υπήρχε ένα αίτημα από το Ποντιακό Σύλλογο της Προσοτσάνης και το μνημείο θα αφορά στη γενοκτονία των λαών». Ο ίδιος, σημείωσε επίσης ότι έχουν ξεκινήσει πλέον οι υποδομές για το στήσιμό του και στα μέσα Σεπτεμβρίου αναμένεται να είναι έτοιμο.  Το κόστος του ανέρχεται περίπου στις 7.000 ευρώ και το έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου ο Δήμος Προσοτσάνης.

Όπως σημειώνει ο κ. Αθανασιάδης, «γενικότερα θα πρέπει να σταθούμε στο ζήτημα της γενοκτονίας των λαών. Η γενοκτονία δεν είναι μόνο των Ποντίων, αλλά είναι ένα γεγονός που έχει στιγματίσει μεγάλες ιστορικές περιόδους. Όπως για παράδειγμα η γενοκτονία των Εβραίων, η γενοκτονία των Αρμενίων. Μπορεί να δώσαμε έμφαση στη γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, αλλά είχαμε και την γενοκτονία του ελληνικού στοιχείου της Μικράς Ασίας. Όπως επίσης υπήρχαν έθνη όπως οι Ασσύριοι, οι οποίοι και έχουν εξαφανιστεί.  Ως ελάχιστο φόρο τιμής για τις γενοκτονίες των λαών αυτών, νομίζω ότι σωστά αποφασίσαμε να αποτίσουμε φόρο τιμής, να δώσουμε έμφαση στο να μην συμβαίνουν τέτοια γεγονότα».

Κεμάλ και Ερντογάν ή Ερντογάν και Κεμάλ;

Κεμάλ και Ερντογάν ή Ερντογάν και Κεμάλ;
Κεμάλ και Ερντογάν ή Ερντογάν και Κεμάλ;

Κεμάλ και Ερντογάν ή Ερντογάν και Κεμάλ; Ποιος από τους δύο αυτούς Τούρκους ηγέτες θα μείνει στην ιστορία ως η μεγαλύτερη προσωπικότητα της Τουρκίας;

Ο Μουσταφά Κεμάλ δεν αποκαλείται τυχαία Ατατούρκ (=πατέρας των Τούρκων) από τους ίδιους τους Τούρκους. Ο σφαγέας αυτός του Ελληνισμού και άλλων εθνοτήτων, είναι ο αναμφισβήτητος ηγέτης της Τουρκίας, που την οδήγησε από το σκοτάδι της σουλτανικής παράδοσης στο φως του σύγχρονου κόσμου και ανέκοψε δια πυρός και σιδήρου την πλήρη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Είναι αυτός που έθεσε τα θεμέλια της Τουρκικής «Δημοκρατίας» και την εισήγαγε στον πολιτισμένο δυτικό κόσμο.

Ο Κεμάλ κατήργησε το 1924 το χαλιφάτο και έκλεισε όλα τα ιδρύματα που λειτουργούσαν βάσει της ισλαμικής νομοθεσίας. Απαγόρευσε την πολυγαμία, το φέσι, τον φερετζέ και τη μαντήλα, ενώ το 1928 επέβαλλε το λατινικό αλφάβητο στη θέση του αραβικού. Αναβάθμισε τον ρόλο των γυναικών δίνοντάς τους δικαίωμα ψήφου, θέσπισε την ισότητα των δύο φύλων, και το 1934 επέτρεψε την εκλογή γυναικών στα δημόσια αξιώματα. Έθεσε ως δόγμα το yurtta barış dünyada barış (ειρήνη στην πατρίδα ειρήνη στον κόσμο) και κράτησε την Τουρκία ειρηνικά με τους γείτονές της. Μετέτρεψε την Αγία Σοφία από τζαμί σε μουσείο.

Ο Ταγίπ Ερντογάν δεν μπορεί να ζήσει υπό την σκιά του Κεμάλ και επιθυμεί να τον ξεπεράσει σε δόξα! Ο ιδιότυπος αυτός «δικτάτορας» των Τούρκων κυριαρχεί στην πολιτική σκηνή επί 17 συναπτά έτη, ήτοι από το 2003 όταν έγινε για πρώτη φορά πρωθυπουργός της γείτονος χώρας.

Ο Ερντογάν οδηγεί δια πυρός και σιδήρου την Τουρκία από το φως του σύγχρονου κόσμου πίσω στο σκοτάδι της σουλτανικής παράδοσης. Θέλει να αναβιώσει την Οθωμανική αυτοκρατορία και ονειρεύεται ο ίδιος να γίνει Χαλίφης! Τα βάζει με όλους. Φυλακίζει τους ελεύθερους ανθρώπους. Βάζει παντού την μαντήλα. Επιτίθεται στα γειτονικά κράτη και προσπαθεί να αποκτήσει ερείσματα σε όλη τη Μεσόγειο θάλασσα. Θέλει ζωτικό χώρο προς Δυσμάς. Βλέπει τον εαυτό του ως ηγέτη όλου του ισλαμικού κόσμου! Λατρεύει τον πόλεμο! Μετατρέπει την Αγία Σοφία από μουσείο ξανά σε τζαμί!

Ο Κεμάλ, μετά τις γενοκτονίες των χριστιανικών πληθυσμών, έθεσε ως στόχο του την σταθεροποίηση του ενιαίου Τουρκικού κράτους, κοντά σε μια Ευρώπη που προσπαθούσε να εδραιώσει την ειρήνη μετά τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο, δίνοντας βάρος στις μεταρρυθμίσεις του, που είχαν σκοπό να μετατρέψουν την Τουρκία σε σύγχρονη χώρα βασισμένη στα ευρωπαϊκά πρότυπα, χωρίς την επιρροή της θρησκείας στην ζωή της πολιτείας.

Ο Ερντογάν, στηριζόμενος κυρίως στην ισχύ των Ενόπλων του Δυνάμεων, και εκμεταλλευόμενος την προϊούσα ισλαμοποίηση της ηλίθιας «ουμανιστικής Ευρώπης», δομεί τον τουρκικό αναθεωρητισμό, σε συνδυασμό με την όσμωση κεμαλισμού-ισλαμισμού, προωθώντας την χώρα του στο βάθρο της περιφερειακής δύναμης. Αυτό θα είναι το εφαλτήριο για την αναβίωση της οθωμανικής αυτοκρατορίας με τελικό σκοπό να καταστεί μεγάλη δύναμη στο παγκόσμιο σύστημα ισχύος!

Για όλα αυτά τα μεγαλεπήβολα σχέδια, θεωρεί ότι η ιστορία δεν του παρέχει επαρκή χρόνο και γι αυτό βιάζεται να τα πετύχει ωθώντας τις εξελίξεις με ιδιαίτερα μεγάλη ταχύτητα. Έτσι, η Τουρκία του Ερντογάν ακολουθεί μια ιδιαίτερα ξέφρενη και αλαζονική πορεία και βαδίζει στην κυριολεξία «στην κόψη του ξυραφιού»!

Αποτέλεσμα; Ή θα καταστεί περιφερειακή δύναμη, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στη χώρα μας και σε όλη την νοτιανατολική Ευρώπη, ανεβάζοντας το γόητρο του Ερντογάν στα ύψη και αναδεικνύοντάς τον ως τον μέγιστο των Τούρκων ηγετών, ή θα διαλυθεί ακόμη περισσότερο, δικαιώνοντας το προσωνύμιο του Κεμάλ ως Ατατούρκ.

Οψόμεθα…
Νικόλαος Ταμουρίδης
Αντγος (ε.α)-Επίτιμος Α' Υπαρχηγός ΓΕΣ
Αντιπρόεδρος ΔΕ Ελεύθερης Πατρίδας

Η Ποντιακή παράσταση ο «Φώταγας» παρουσιάζεται στο Κολχικό Λαγκαδά

Η Ποντιακή παράσταση ο «Φώταγας» παρουσιάζεται στο Κολχικό Λαγκαδά
Η Ποντιακή παράσταση ο «Φώταγας» παρουσιάζεται στο Κολχικό Λαγκαδά

Η θεατρική ομάδα της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων παρουσιάζει το έργο του Δημήτρη Παρασκευόπουλου «Φώταγας», τη Δευτέρα 27 Ιουλίου 2020 στις 8.30 μ.μ. στο γήπεδο του Κολχικού Λαγκαδά.

Θα τηρηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας λόγω COVID-19.

Ανοίγουν και πάλι η Παναγία Σουμελά και η Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα

Ανοίγουν και πάλι η Παναγία Σουμελά και η Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα
Ανοίγουν και πάλι η Παναγία Σουμελά και η Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα

Ανοίγει αύριο, Τρίτη 28 Ιουλίου, έπειτα από πέντε χρόνια εργασιών αναστήλωσης, η ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα του Πόντου, υπό την παρουσία του Τούρκου υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Μεχμέτ Νουρί Ερσόι. Παράλληλα, αύριο ανοίγει και πάλι προς τους επισκέπτες έπειτα από δύο χρόνια εργασιών συντήρησης και η Αγία Σοφία Τραπεζούντας, η οποία μετατράπηκε επίσης σε τζαμί πριν από επτά χρόνια.

Επίσης, ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού θα εγκαινιάσει και τα δύο ιστορικά κτήρια, ενώ στην Παναγία Σουμελά θα ανοίξουν προς το κοινό συνολικά 12 τμήματα. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι τον Μάιο είχε ανοίξει μόνο ένα μέρος της Παναγίας Σουμελά, καθώς δεν είχαν καθαριστεί και στηριχθεί με ειδικό συρματόπλεγμα όλοι οι βράχοι - έκτασης 16.000 τ.μ. - που «απειλούσαν» το ιστορικό μοναστήρι. Η ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά και η Αγία Σοφία στην Τραπεζούντα είναι από τα πλέον επισκέψιμα μνημεία στον Πόντο.

Πηγή: Έθνος

Πτολεμαΐδα: Ήρθε από την Ελβετία για δύο Ποντιακές λύρες

Πτολεμαΐδα: Ήρθε από την Ελβετία για δύο Ποντιακές λύρες
Πτολεμαΐδα: Ήρθε από την Ελβετία για δύο Ποντιακές λύρες   

της Μαίρης Κεσκιλίδου

Νεαρή καθηγήτρια Ιστορίας, με πολυετείς σπουδές σε διάφορα μουσικά όργανα, η οποία διδάσκει σε σχολείο της Ελβετίας, επισκέφθηκε πριν από δύο ημέρες την Πτολεμαΐδα, προκειμένου να προμηθευτεί από το Εργαστήριο κατασκευής παραδοσιακών Οργάνων «Κοκκίμελον» δύο Ποντιακές Λύρες, αφού, όπως είπε, «μέσω της Λύρας ανακαλύπτω τον Πόντο», τιμώντας συγχρόνως και τον Λυράρη, Τραπεζούντιο στην καταγωγή, παππού της.

Η Χριστίνα Κωνσταντινίδη, από πατέρα Έλληνα και μητέρα Ελβετίδα, μέχρι πριν από λίγους μήνες όταν την ρωτούσαν για την ποντιακή καταγωγή της απαντούσε καταφατικά και τίποτε άλλο, ώσπου, φέτος σε μία εργασία για τις Γενοκτονίες, οι μαθητές της αναφέρθηκαν στους γενοκτονημένους Λαούς, με αποσπασματική αναφορά στους Ποντίους, οπότε και ανέλαβε δράση.

Πτολεμαΐδα: Ήρθε από την Ελβετία για δύο Ποντιακές λύρες

Διαδικτυακά γνώρισε τον Βασίλη Παπαδόπουλο και το «Κοκκίμελον» και ξεκίνησε μαθήματα εκμάθησης του παραδοσιακού οργάνου των Ποντίων, αναζητώντας την ταυτότητα της Μουσικής και τις ρίζες της, με σκοπό να μεταδώσει την τέχνη του κεμεντζέ στους Ελβετούς και σε άτομα που δεν έχουν Ποντιακή καταγωγή. Ο τρόπος κατασκευής της Ποντιακής Λύρας, οι χορδές, τα σκαλίσματα της, προσείλκυσαν από την πρώτη στιγμή το ενδιαφέρον της ενώ ο ήχος της φέρνει δάκρυα στα μάτια της και «μουδιάζει» το σώμα της. Εκφράζει τις ευχαριστίες της στην ΕΡΤ για τα αφιερώματα της στην Ποντιακή μουσική και στο «Κοκκίμελον» γιατί την ώθησαν στο να ασχοληθεί με τον Πολιτισμό των προγόνων της.

Μέρους του αρχείου του Θεοφ. Θεοφυλάκτου, στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών

Μέρους του αρχείου του Θεοφ. Θεοφυλάκτου, στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών
Μέρους του αρχείου του Θεοφ. Θεοφυλάκτου, στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών 

Άλλο ένα πολύτιμο απόκτημα για το ΑΠΘ και την Έδρα Ποντιακών Σπουδών/Κέντρο Ποντιακών Ερευνών παραδόθηκε την Παρασκευή 24 Ιουλίου 2020.

Σημαντικό μέρος του προσωπικού αρχείου του ιατρού Θεοφ. Θεοφυλάκτου, μεγάλης πνευματικής μορφής του Ποντιακού Ελληνισμού, τόσο στον ιστορικό Πόντο και το Βατούμ όσο και στην Ελλάδα, παραχωρήθηκε από την κόρη του Άννα Θεοφυλάκτου. 

Μέρους του αρχείου του Θεοφ. Θεοφυλάκτου, στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών

Κατά την επίσκεψή του Επ. Καθηγητή της Έδρας Ποντιακών Σπουδών, κ. Χατζηκυριακίδη και του επ. συνεργάτη αυτής, Θεοδόση Κυριακίδη, την προηγούμενη Παρασκευή, μέρα δύσκολη όχι μόνο για τον Ελληνισμό και τους χριστιανούς, αλλά για όλο τον σύγχρονο πολιτισμένο κόσμο (Θέμα Αγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης και συνεχείς τουρκικές απειλές), η κα Ά. Θεοφυλάκτου παρέδωσε αλληλογραφία, έγγραφα, φωτογραφίες, αποκόμματα εφημερίδων και κυρίως τις χειρόγραφες σημειώσεις-περιλήψεις του πατέρα της, Θεοφ. Θεοφυλάκτου, από το Πολιτικό Αρχείο του Εθνικού Συμβουλίου του Πόντου (Βατούμ).

Μέρους του αρχείου του Θεοφ. Θεοφυλάκτου, στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών

Η Έδρα Ποντιακών Σπουδών ευχαριστεί για ακόμα μία φορά τη μεγάλη κυρία του προσφυγικού Ποντιακού Ελληνισμού (διατελέσασα επί σειρά ετών Πρόεδρο του ιστορικού σωματείου "Μέριμνα Ποντίων Κυριών" και του Συνδέσμου φιλίας "Ελλάς-Κύπρος") για τη νέα συνεισφορά της στο κοινωνικό σύνολο, για τη συνδρομή της στη διάσωση και διατήρηση της ιστορικής μνήμης.

Κυριακή 26 Ιουλίου 2020

Για τις συντάξεις και τα δάνεια των Παλιννοστούντων Ποντίων, παρέμβαση από τον Ε. Στυλιανίδη

Για τις συντάξεις και τα δάνεια των Παλιννοστούντων Ποντίων, παρέμβαση από τον Ε. Στυλιανίδη
Για τις συντάξεις και τα δάνεια των Παλιννοστούντων Ποντίων, παρέμβαση από τον Ε. Στυλιανίδη

Με δυο επίκαιρα θέματα συνεδρίασε η Επιτροπή Αποδήμου Ελληνισμού του Κοινοβουλίου: α) την διεθνή ανάδειξη της απαράδεκτης απόφασης Ερντογάν για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί και β) πρωτοβουλίες για την αναγνώριση της Γενοκτονίας σε βάρος του Ελληνισμού της Ανατολής (Ποντίων, Θρακών, Καππαδοκών, Ελλήνων της Μικράς Ασίας και της Αν. Ρωμυλίας).

Αγώνας για την Αγία Σοφία

Η Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα, να δράσει οργανωμένα για την διεθνή ανάδειξη και των δύο θεμάτων, αφυπνίζοντας τον Οικουμενικό Ελληνισμό και την ΠΑΔΕ, δηλαδή τους Έλληνες που είναι εκλεγμένοι σε ξένα κοινοβούλια άλλων Χωρών.

Ο βουλευτής Ροδόπης της Νέας Δημοκρατίας πρότεινε να απευθυνθούμε οργανωμένα σε Διεθνείς Οργανισμούς, σε Κυβερνήσεις αλλά και στους Λαούς. Επίσης, ζήτησε τη συλλογή υπογραφών από διεθνείς προσωπικότητες, Νομπελίστες, διακεκριμένες διεθνείς προσωπικότητες.

Επεσήμανε ότι οι τοποθετήσεις κάποιων πρέπει να είναι προσεκτικές σε δύο σημεία: Πρώτον να μη διμεροποιούν ένα διεθνούς σημασίας ζήτημα και δεύτερον να μη ταυτίζουν τον Μωαμεθανισμό στο σύνολο του με την πολιτική Ερντογάν προτείνοντας να κλείσουν τζαμιά κλπ., διότι η Ελλάδα εκτός από τους Έλληνες Μουσουλμάνους της Θράκης, έχει ισχυρές σχέσεις με πολλά ισλαμικά κράτη όπως η Αίγυπτος, η Συρία, η Ιορδανίδη, η Παλαιστίνη, τα Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία κλπ.

Διεκδικήσεις για τους Παλιννοστούντες

Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης υπενθύμισε ότι αν θέλουμε να τιμούμε στην πράξη τους Ποντίους, πρέπει η Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλίες προς τους αρμόδιους Υπουργούς τώρα. Συγκεκριμένα:

Να απαιτήσει την αποκατάσταση του προνοιακού επιδόματος για τους ανασφάλιστους ηλικιωμένους Παλιννοστούντες Πόντιους που κόπηκε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Να καταργηθεί η προϋπόθεση της υποχρεωτικής διαμονής των 40 ετών στην Ελλάδα, ώστε να μπορέσουν να συνταξιοδοτηθούν, όσοι Ομογενείς ήλθαν μετά το 1990, αφού πριν δεν μπορούσαν να φύγουν ούτε από τη Σοβιετική Ένωση, ούτε από την Αλβανία.

Να ρυθμιστούν τα στεγαστικά δάνεια των Παλιννοστούντων, επειδή δεν μπορούν λόγω της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας πλέον να τα εξυπηρετήσουν με τους όρους του παρελθόντος.

«Πώς μπορούμε να επιτύχουμε, κύριε Πρόεδρε, την αναγνώριση της Γενοκτονίας διεθνώς, όταν εμείς οι ίδιοι εδώ δεν σεβόμαστε, δεν στηρίζουμε και δεν αναγνωρίζουμε τους αγώνες και τις ανάγκες των συμπατριωτών μας Ποντίων;». διερωτήθηκε ο βουλευτής και ζήτησε από το προεδρείο να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλία προς τους αρμόδιους Υπουργούς, προκειμένου να νομοθετήσουν και να αποφασίσουν σχετικά.

Πηγή: Ο Χρόνος

Μ. Λαζαρίδης: «Η διεθνοποίηση της Γενοκτονίας των Ποντίων, απάντηση στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί»

Μ. Λαζαρίδης: «Η διεθνοποίηση της Γενοκτονίας των Ποντίων, απάντηση στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί»
Μ. Λαζαρίδης: «Η διεθνοποίηση της Γενοκτονίας των Ποντίων, απάντηση στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί»

Την άποψη ότι, η Αγία Σοφία δεν μπορεί να γίνει αφορμή, μέσα στη θυμική μας φόρτιση, να πέσουμε στο επίπεδο των επιλογών της τουρκικής ηγεσίας, ούτε να εξομοιώσουμε την λάμψη και το συμβολισμό της με κάτι προφανώς υποδεέστερο, εξέφρασε ο βουλευτής Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, Μακάριος Λαζαρίδης, από το βήμα του Κοινοβουλίου.

Μιλώντας στην ειδική μόνιμη επιτροπή ελληνισμού της διασποράς, εκτίμησε ότι: «Η αντίδρασή μας πρέπει να είναι ψύχραιμη και όχι εν θερμώ, ισοδύναμη και όχι εκδικητική, παγκόσμια και όχι τοπική, μόνιμη και όχι πρόσκαιρη. Για να είναι αποτελεσματική και ισότιμη της υπεράσπισης του συμβολισμού που πρεσβεύει για κάθε πολιτισμένο άνθρωπο η Αγία Σοφία, αυτή η αντίδραση οφείλει να έρθει μέσα από τη συντεταγμένη και ολοκληρωμένη απάντηση στο σύνολο της τουρκικής προκλητικότητας απ’ όλο τον κόσμο που σέβεται και ασπάζεται τις ίδιες αξίες μ’ εμάς».

Ως ένα τρόπο για να επιτευχθεί αυτό, πρότεινε να συνδέσουμε την κατακραυγή μας για την απόφαση Ερντογάν, με την εντατικοποίηση της διεθνοποίησης της γενοκτονίας των Ποντίων. Η οποία, μαζί με την γενοκτονία των Αρμενίων, μπορεί να αποτελέσει τον τρόπο ανάδειξης του γεγονότος ότι, όποτε ηγέτες με ολοκληρωτική νοοτροπία επιχείρησαν να επιβάλλουν επίπλαστες ταυτότητες, κάποιοι άλλοι βίωναν στο πετσί τους την βαναυσότητα και τον κατατρεγμό.

«Γίνεται ξεκάθαρο το μέγεθος της διαφοράς των αξιών της παγκοσμιότητας και του μεγαλείου του συμβολισμού της Αγίας Σοφίας, από την ιταμή και ποταπή απόπειρα εγκλωβισμού της Τουρκίας σε μία μονοσήμαντη θρησκευτική ταυτότητα. Και με την ανάδειξη αυτής της διαφοράς εξασφαλίζουμε ότι, η Αγία Σοφία, η αιώνια κιβωτός του Χριστιανισμού και το παγκόσμιο σύμβολο των αξιών της ανεκτικότητας, δεν πρόκειται να αλωθεί ποτέ ξανά», δήλωσε.

Σάββατο 25 Ιουλίου 2020

Ψήφισμα 22ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων «Παναγία Σουμελά»

Ψήφισμα 22ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων «Παναγία Σουμελά»
Ψήφισμα 22ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων «Παναγία Σουμελά»

«Εδώ στα υψώματα του Βερμίου στο σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού, το Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά, ανταμώσαμε και φέτος οι νέοι και νέες εκπρόσωποι Ποντιακών σωματείων από όλη την ελληνική επικράτεια, για το 22ο Συναπάντημα Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων. Υπό τη σκέπη της μητέρας των Ποντίων, της Παντάνασσας Σουμελιώτισσας, στις 18 και 19 Ιουλίου 2020 συμμετείχαμε στις εργασίες και αυτού του Συναπαντήματος, σε ένα αντιπροσωπευτικό -λόγω των συνθηκών- πρόγραμμα και με συνειδητά μειωμένο αριθμό συμμετεχόντων, ανταλλάσσοντας απόψεις και προβληματισμούς για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μας και στηρίζοντας το συντελούμενο έργο της Σουμελά, καταλήξαμε ομόφωνα στα εξής:

Διεθνοποίηση και αναγνώριση της Γενοκτονίας

Καλούμε για ακόμα μία χρονιά την πολιτική ηγεσία της χώρας να θέσει ως προτεραιότητα το θέμα διεθνοποίησης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Η συμπερίληψή της στην ατζέντα της εξωτερικής πολιτικής θεωρείται απαραίτητη για την ανάδειξη των κτηνωδιών της γείτονος κατά των χριστιανικών πληθυσμών. Η αναγνώριση του εγκλήματος αυτού από όλες τις χώρες και όλους τους διεθνείς οργανισμούς, δεν θα πάψει να αποτελεί αγώνα όλων ημών των νέων.

Τα εκατομμύρια των θυμάτων απαιτούν την έμπρακτη αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας και την αποδοχή των αποτρόπαιων πράξεων από τον ίδιο τον θύτη. Πιστεύουμε ότι με αλληλοσεβασμό στην ιστορία και στο παρελθόν, οι λαοί Ελλάδας και Τουρκίας θα διασφαλίσουν τις απαιτούμενες σχέσεις φιλίας για ένα ιστορικά ορθότερο μέλλον.

Αγία Σοφία

Καταδικάζουμε και εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην απόφαση του Τούρκου Προέδρου σχετικά με την μετατροπή του ναού της του Θεού Σοφίας, σε τζαμί. Η κίνηση αυτή προσβάλλει κάθε σκεπτόμενο νέο ανά την οικουμένη, ανεξαρτήτως θρησκεύματος και εθνικότητας, καθώς αφορά ένα από τα σημαντικότερα πολιτισμικά μνημεία του ανθρωπίνου γένους.

Τραγικός και απειλή για τον παγκόσμιο πολιτισμό ο ηγέτης και το πολιτικό προσωπικό της Τουρκίας που πήραν αυτή την απόφαση. Τραγικότεροι δε όσοι εκ των ηγετών τον στηρίξουν, ιδιαίτερα όσοι σιωπούν, ως υπηρέτες του παρόντος και των συμφερόντων τους, αγνοώντας τις επόμενες γενιές παράλληλα με το μέλλον του πολιτισμού στον κόσμο. Προτάσσουν την δύναμη των όπλων και τον φανατισμό στοχεύοντας στο υψηλότερο παγκόσμιο μνημείο, δώρο του Βυζαντίου και της Χριστιανοσύνης στον πλανήτη.

Όπως τόνισε και ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.κ. Παντελεήμων στον χαιρετισμό του κατά την έναρξη του Συναπαντήματος, ο Ερντογάν μετατρέποντας την Αγία Σοφία σε τζαμί πραγματοποιεί μία νέα πολιτιστική γενοκτονία. Δεν αφορά μία κίνηση κατά της Ελλάδας και του χριστιανισμού, αλλά κατά της ανθρωπότητας. Ο πολιτισμός του κόσμου θα συνεχίσει χωρίς αυτούς, αρκεί να εγερθούμε ως Ευρωπαίοι συντονισμένοι και αντίθετοι εν τοις πράγμασι σε τέτοια καταδικαστέα φαινόμενα. Η Αγία Σοφία θα συνεχίσει να φωτίζει με την διαχρονική λάμψη της.

Κορονοϊός

Δεν σταματούμε και με μάσκες, γάντια και αντισηπτικά ξανασυναντιόμαστε, λαμβάνοντας κάθε προβλεπόμενο μέτρο που η πολιτεία και οι ειδικοί επιτάσσουν. Σε αυτή την εποχή που βαλλόμαστε πανταχόθεν, δρούμε υπεύθυνα και συνδράμουμε, στον βαθμό που μας αντιστοιχεί, στον έλεγχο της διάδοσης της νόσου Covid-19, ώστε να βγει η χώρα -κατά το δυνατόν- αλώβητη από την κρίση αυτή, μαχόμενη τόσο για την αξία του ζην, όσο και του ευ ζην και όσων αυτό αντιπροσωπεύει.»

Οι νέοι και οι νέες του 22ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων

Σχετικά θέματα

Παρασκευή 24 Ιουλίου 2020

Με τη «βούλα» η συνεργασία Cambridge - ΔΠΘ για την Ποντιακή Διάλεκτο

Με τη «βούλα» η συνεργασία Cambridge - ΔΠΘ για την Ποντιακή Διάλεκτο
Με τη «βούλα» η συνεργασία Cambridge - ΔΠΘ για την Ποντιακή Διάλεκτο

του Δήμου Μπακιρτζάκη

Με τη «βούλα» πλέον θα συνεργαστούν το ιστορικό Πανεπιστήμιο Cambridge και το δικό μας Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, με στόχο την μελέτη, καταγραφή και διάσωση της Ποντιακής Διαλέκτου.

Το Πανεπιστήμιο του Cambridge απέστειλε το υπογεγραμμένο πρωτόκολλο συνεργασίας στο Δ.Π.Θ., η Σύγκλητος του οποίου με τη σειρά της το υπέγραψε. Κατ’ αυτό τον τρόπο ανοίγει ο δρόμος συνεργασίας. Ο «Χρόνος» από το 2018 είχε κιόλας αναδείξει την είδηση ότι το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, δια του τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών διδάσκει πρώτο παγκοσμίως τα ποντιακά.

Το νέο αυτό πρωτόκολλο καθορίζει επακριβώς το ρόλο που θα έχει η καθηγήτρια (του Cambridge) Ιωάννα Σιταρίδου, που μαζί με τον πρόεδρο πλέον του Τμήματος Παρευξεινίων Ηλία Πετρόπουλο, ξεκίνησαν προ δύο ετών τα πρώτα μαθήματα ποντιακής. Φέτος, ήρθε να προστεθεί στο Τμήμα και το νεοϊδρυθέν εργαστήρι μελέτης, καταγραφής και διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου, το οποίο πλέον «θα έχει άλλη υπόσταση» όπως είπε χαρακτηριστικά στο ράδιο Χρόνος 87.5fm ο κος Πετρόπουλος, στον απόηχο της επισημοποίησης της συνεργασίας με το Cambridge.

Ο πρόεδρος του Τμήματος είναι ιδιαίτερα χαρούμενος, καθώς όπως λέει «το Cambridge σε όλη τη διάρκεια της ζωής του έχει υπογράψει ελάχιστα, μετρημένα στα δάχτυλα ενός χεριού, τέτοια πρωτόκολλα. Γι’ αυτό έβαλαν κάποιες προϋποθέσεις και απαιτήσεις».

Επί της ουσίας των πραγμάτων τώρα, και με δεδομένο ότι «η Ποντιακή είναι ανεξάντλητο πεδίο, γιατί δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα σε επιστημονικό επίπεδο» -όπως λέει ο κος Πετρόπουλος- το πρωτόκολλο συνεργασίας έχει ως στόχο την καταγραφή των ποντιακών βιωμάτων ώστε να παραμείνουν άσβεστα, την διάσωση της ποντιακής διαλέκτου μέσα από πολλούς τρόπους, καθώς και την επιστημονική μελέτη της διαλέκτου.

Πηγή: Ο Χρόνος

Απαγόρευσαν την είσοδο στην Τουρκία στον δρομέα του Πόντου, Γ. Ζαχαριάδη

Απαγόρευσαν την είσοδο στην Τουρκία στον δρομέα του Πόντου, Γ. Ζαχαριάδη
Απαγόρευσαν την είσοδο στην Τουρκία στον δρομέα του Πόντου, Γ. Ζαχαριάδη

Σε μία ακόμα απαγόρευση εισόδου προέβη η Τουρκία πριν από λίγες μέρες. Συγκεκριμένα την Τρίτη 21 Ιουλίου 2020, ο Γιώργος Ζαχαριάδης, γνωστός δρομέας μεγάλων αποστάσεων, ο οποίος το καλοκαίρι του 2015, ξεκίνησε από την Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο με τα πόδια και έφτασε στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο, μετέβη στους Κήπους του Έβρου (σημ. είναι το μοναδικό ανοιχτό συνοριακό πέρασμα για τη γείτονα χώρα αυτή τη στιγμή).

Εκεί για για προσωπικούς λόγους θέλησε να εισέλθει στην Τουρκία. Πήγε μέχρι τα σύνορα, στους Κήπους του Έβρου. Περνώντας το ελληνικό τμήμα, έφτασε στην άλλη πλευρά, στον έλεγχο διαβατηρίων της Τουρκίας, όπου ο αρμόδιος υπάλληλος τον ενημέρωσε ότι δεν μπορεί να περάσει διότι είναι καταχωρημένος στον κατάλογο ανεπιθύμητων, έχοντας απαγόρευση εισόδου. Ρώτησε τον λόγο της απαγόρευσης και τι συμβαίνει, αλλά ο υπάλληλος δεν ήξερε να απαντήσει και τον παρέπεμψε να ενημερωθεί από το Τουρκικό Προξενείο στη Θεσσαλονίκη.

Στη επικοινωνία μας με το Γιώργο Ζαχαριάδη, λίγες ώρες μετά την απαγόρευση εισόδου στην γείτονα χώρα, μας εξιστόρησε ένα "περίεργο" περιστατικό που του συνέβη στη Ραιδεστό πέρσι τον μήνα Σεπτέμβριο, όταν έτρεχε την διαδρομή από Κωνσταντινούπολη προς Νέα Φιλαδέλφεια και Μέγαρα, τον δρόμο «Αγιά Σοφιά 1924».

Εκεί τον σταμάτησε η αστυνομία, τον οδήγησε στο Αστυνομικό Μέγαρο όπου τον κράτησαν πάνω από 6 ώρες και τον ανέκριναν δείχνοντας του φωτογραφικό υλικό με τον Ταμέρ Τσιλιγκίρ σε μια πορεία για την Γενοκτονία στη Θεσσαλονίκη, τον Γιάννη Βασίλη Γιαϊλαλί, τον Κώστα Νεστορίδη, τον Μίμη Παπαϊωάννου, με τους οποίους είχε βρεθεί σε μια ποντιακή εκδήλωση και κρατούσαν τη σημαία του Πόντου. Στο τέλος της ανάκρισης και αφού τον ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα τον συνόδεψαν μέχρι τα σύνορα.

Να θυμίσουμε ότι πριν λίγους μήνες η Τουρκία είχε απαγορεύσει την είσοδο στη χώρα και σε ένα ακόμα, τον Κώστα Αλεξανδρίδη, Πρόεδρο του Πολιτιστικού Σωματείου "Οι Μωμόγεροι".

Πέμπτη 23 Ιουλίου 2020

Καταστράφηκε ολοσχερώς το αρχείο και η ιματιοθήκη του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα"

Καταστράφηκε ολοσχερώς το αρχείο και η ιματιοθήκη του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα"
Καταστράφηκε ολοσχερώς το αρχείο και η ιματιοθήκη του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα" 

Μεγάλη πυρκαγιά στα Σφαγεία στον Ταύρο, στο κτίριο όπου στεγάζεται το Πνευματικό Κέντρο. Η πυρκαγιά ξέσπασε, σύμφωνα με την Πυροσβεστική, λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα της Πέμπτης και πήρε αμέσως μεγάλες διαστάσεις.

Πρόκειται για το κτίριο, επί της οδού Επταλόφου και Πειραιώς, όπου στεγάζονται τα τμήματα του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Μοσχάτου – Ταύρου. Κάηκαν ολοσχερώς οι αίθουσες 4-5-6-7.

Καταστράφηκε ολοσχερώς το αρχείο και η ιματιοθήκη του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα"

Στην επιχείρηση κατάσβεσης πήραν μέρος ισχυρή δύναμη με 25 πυροσβέστες και 10 οχήματα. Στο σημείο από την πρώτη στιγμή βρέθηκαν ο Δήμαρχος της πόλης Ανδρέας Ευθυμίου και η Πρόεδρος του Πνευματικού Μαρία Τσέλιου μαζί με τις υπηρεσίες του Δήμου.

Στο χώρο αυτό στεγαζόταν τα τελευταία χρόνια και ο Χορευτικός Όμιλος Ποντίων "Σέρρα".

Καταστράφηκε ολοσχερώς το αρχείο και η ιματιοθήκη του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα"

Το e-Pontos επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Ομίλου, Ν. Ζουρνατζίδη, ο οποίος μας επιβεβαίωσε ότι η καταστροφή στην πλούσια ιματιοθήκη του Συλλόγου, τα βιβλία, τα έγγραφα και τα βιβλία του συλλόγου, είναι ολοσχερής. 

Φορεσιές πιστά αντίγραφα, με υφάσματα από το εξωτερικό, κοσμήματα και διάφορα αντικείμενα τα οποία αποτελούσαν περιουσία του συλλόγου, καταστράφηκαν.

Καταστράφηκε ολοσχερώς το αρχείο και η ιματιοθήκη του Χορευτικού Ομίλου Ποντίων "Σέρρα"

Επίσης μέσα στα γραφεία υπήρχαν περίπου 70 αντίτυπα του βιβλίου του Ν. Ζουρνατζίδη, το οποίο σημειωτέον δε πωλείται στα βιβλιοπωλεία.

Όπως μας τόνισε η καταστροφή είναι αξίας τουλάχιστον 30.000 Ευρώ. Ανυπολόγιστη όμως είναι η καταστροφή στα έγγραφα και τα αρχεία της πολυετούς και σημαντικής διαδρομής του συλλόγου.

Τα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς να γίνουν τόπος ιστορικής Μνήμης

Τα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς να γίνουν τόπος ιστορικής Μνήμης
Τα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς να γίνουν τόπος ιστορικής Μνήμης

Την ικανοποίηση της εκφράζει, για τις τελευταίες εξελίξεις για την ανάδειξη των “Απολυμαντηρίων” της Αρετσούς ως τόπο ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου, η Επιτροπή Πρωτοβουλίας.

Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης παρουσιάστηκε ο απολογισμός των μέχρι σήμερα δράσεων της Επιτροπής και ο μελλοντικός σχεδιασμός δράσεων μετά την ανάληψη σχετικής πρωτοβουλίας του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης Θεόδωρο Καράογλου.

Ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου και πρόεδρος της Επιτροπής Πρωτοβουλίας, Μανώλης Λαμτζίδης σημείωσε ότι ο τελικός στόχος ήταν να δημιουργηθεί αυτός ο χώρος, ενώ εξήγησε πόσο σημαντική είναι η κινητοποίηση των πολιτών αλλά και να γίνει η περιοχή πόλος έλξης.

Ο κ. Λαμτζίδης δήλωσε ότι η Επιτροπή Πρωτοβουλίας θα ζητήσει να μπει στη νέα επιτροπή για την ανάδειξη των Απολυμαντηρίων.

Πέρα από αυτό θα ζητήσουν τη διεύρυνση της Μικρασιατικούς συλλόγους και σωματεία, συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΥΜΑΘ - ΠΚΜ - Δήμο Καλαμαριάς) πάνω σε αυτό το ζήτημα αλλά και να καλλιεργηθεί κλίμα συνεργασίας όλων των φορέων του προσφυγικού χώρου στην “κατεύθυνση της διατήρησης και διάσωσης της συλλογικής ιστορικής εθνικής μνήμης, την αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας και την αποκατάστασή της, όπου αυτή παραβιάζεται χωρίς εχθροπάθεια προς άλλους λαούς και χωρίς εθνικιστικές κραυγές ή παροξυσμούς που βλάπτουν και τους σκοπούς που επιδιώκουμε αλλά και συντελούν στη συκοφάντησή τους από τρίτους”.

“Η διατήρηση της ιστορικής μνήμης είναι πάρα πολύ σημαντική. Αναδεικνύουμε την ιστορικότητα της περιοχής”, είπε.

Καταλήγοντας, δήλωσε ότι “αναλάβαμε αυτήν την πρωτοβουλία με σκοπό να δημιουργήσουμε ένα τοπόσημο στην Καλαμαριά, δεδομένου ότι σε εκείνο το σημείο αποβιβάστηκαν 355.000 πρόσφυγες από ολόκληρη τη Μικρά Ασία, τον Πόντο, Ανατολική Θράκη και Καππαδοκία. Από αυτούς 22.000, κυρίως, παιδιά πέθαναν σε άθλιες συνθήκες. Σε ανάμνηση δική τους οργανώσαμε τελετή μνήμης, η οποία προσέλκυσε πολύ κόσμο και αυτό ώθησε τη σημερινή κυβέρνηση να κάνει σύσκεψη και να υιοθετήσει την υπουργική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης. Απονέμουμε τιμή σε αυτούς τους ανθρώπους αναγνωρίζοντας ένα κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας μας”.

Πηγή: ThessToday

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Κατερίνη

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Κατερίνη
Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στην Κατερίνη

Η Ένωση Ποντίων Πιερίας παρουσιάζει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην Ποντιακή θεατρική παράσταση "Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ'",  του Δημήτρη Πιπερίδη τη Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020 και ώρα 9:30 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο Κατερίνης.

Πρωταγωνιστούν: Τάκης Βαμβακίδης, Αλέξης Παρχαρίδης, Μάγδα Πένσου, Έλενα Νεανίδη.

Προπώληση 10€ | Ταμείο 12€ | Παιδικό-Φοιτητικό 7€

Η υπόθεση

Μια οικογένεια ευκατάστατων εμπόρων της Τραπεζούντας, στοιβαγμένη σε ένα φτωχικό διαμέρισμα στο λιμάνι του Βατούμ. Τι τους ξημερώνει; Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον τους σε μια πόλη τόσο κοντινή, αλλά και τόσο διαφορετική από τη δική τους; Στο αποκορύφωμα της ιστορικής του περιπέτειας, ένας λαός που σύντομα δεν θα έχει πατρίδα, αναζητά ένα αύριο. Μπορεί να το βρει στην Ελλάδα, τη χώρα που έμαθαν να αγαπούν, αλλά δεν την είδαν ποτέ;

Όσο η αβεβαιότητα μεγαλώνει, παλιά μυστικά έρχονται στην επιφάνεια. Ίσως είναι καλύτερο να κλείσουν οριστικά τις πληγές του παρελθόντος, πριν πάρουν το δρόμο για την Ελλάδα. Γιατί ο χρόνος τρέχει εις βάρος τους και το ξέρουν...

Μια χαρακτηριστική αλλά άγνωστη στους πολλούς πτυχή του δράματος του ελληνισμού του Πόντου: οι μέρες στο Βατούμ, όταν χιλιάδες Πόντιοι τόσο από τον ίδιο τον ιστορικό Πόντο όσο και από τις ακμάζουσες άλλοτε κοινότητες της καταρρέουσας τσαρικής Ρωσίας συνωστίζονται αναμένοντας το καράβι που θα τους φέρει στην Ελλάδα.