Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016

1ο Βραβείο για την, Ποντιακού περιεχομένου, ταινία μικρού μήκους: «Το δέντρο που ονειρεύτηκα»

1ο Βραβείο για την, Ποντιακού περιεχομένου, ταινία μικρού μήκους: «Το δέντρο που ονειρεύτηκα»
1ο Βραβείο για την, Ποντιακού περιεχομένου, ταινία μικρού μήκους: «Το δέντρο που ονειρεύτηκα»

Το πρώτο βραβείο κέρδισε η ταινία - ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους «Το δέντρο που ονειρεύτηκα» του σκηνοθέτη Δημήτρη Αλχατζίδη στο 10ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ που πραγματοποιήθηκε από τις 11 έως τις 16 Οκτωβρίου 2016 στην πόλη της Χαλκίδας.

Επίσης δόθηκε και μία ακόμα τιμητική διάκριση στην ταινία και συγκεκριμένα στον συνθέτη Βασίλη Ιωαννίδη.

Το ντοκιμαντέρ αυτό κατάφερε με πενιχρά μέσα και χωρίς καμία απολύτως βοήθεια να αναδείξει ένα σημαντικό ιστορικό γεγονός τόσο σε ελληνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Λίγα λόγια την ταινία

Η ιστορία και η αφήγηση των Ποντίων από την Χερσόνησο της Κριμαίας, αρχαίοι κάτοικοι της περιοχής του Πόντου, στη βόρεια Τουρκία. Το ντοκιμαντέρ διερευνά τη διαχρονία τεσσάρων υποχρεωτικών εκπατρισμών κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Ακολουθούμε αυτό το λαό από τον Πόντο προς την πρώτη εγκατάσταση του στη σοβιετική Κριμαία, την εκδίωξη τους από το σταλινικό καθεστώς στο Ουζμπεκιστάν και το Καζακστάν, την επιστροφή τους στην Κριμαία στη δεκαετία του 1970 και το τελικό τους ταξίδι στην αρχαία πατρίδα τους την Ελλάδα, αμέσως μετά την κατάρρευση της πρώην ΕΣΣΔ.

Παραγωγός και Σκηνοθέτης: Δημήτρης Αλχατζίδης
Συνθέτης Πρωτότυπης Μουσικής: Βασίλης Ιωαννίδης


Η Ποντιακή διάλεκτος και η άρρηκτη σχέση της με την Αρχαία Ελληνική

Η Ποντιακή διάλεκτος και η άρρηκτη σχέση της με την Αρχαία Ελληνική
Η Ποντιακή διάλεκτος και η άρρηκτη σχέση της με την Αρχαία Ελληνική

Γράφει η Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου

Η καταγωγή της ποντιακής διαλέκτου από την ιωνική διάλεκτο της αρχαίας ελληνικής είναι γνωστή και αναμφισβήτητη, γεγονός το οποίο θεμελιώνεται όχι μόνο ιστορικά αλλά και γλωσσολογικά. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι η ποντιακή διάλεκτος συντηρεί απλώς λεκτικά λείψανα της ιωνικής, αλλά ότι συνδέεται ποικιλοτρόπως με την αρχαία ελληνική, γεγονός που αποδεικνύεται από πολλές εκφάνσεις της.

Γι’ αυτό, όσο καλά και να κατέχει την ποντιακή κάποιος, δεν μπορεί να αποκλείσει κατά τη διδασκαλία της όλα εκείνα τα σημεία που προέρχονται από την αρχαία ελληνική. Πρώτα και κύρια, η αρχαία ελληνική είναι απαραίτητη, για να οδηγηθούμε με ασφάλεια στην ετυμολογία των λέξεων.

Αν πιστεύει κάποιος ότι η ψιλή και η δασεία είναι παρωχημένα σύμβολα που εξυπηρετούσαν γλωσσικές ανάγκες άλλων εποχών, πώς θα ξεχωρίσει την «ώρα» (=κατάλληλη εποχή) που γράφεται με δασεία από την «ώρα» (=φροντίδα, μέριμνα) που γράφεται με ψιλή; Η πρώτη λέξη, που γράφεται με δασεία, μαζί με το στερητικό «α» μας δίνει στην ποντιακή τον «άγουρο» (=ο νέος, ο άντρας), ενώ η λέξη «ώρα» (=φροντίδα, μέριμνα), που γράφεται με ψιλή, μας δίνει το παράγωγο στην ποντιακή ρήμα «ωράζω» και «εράζω».

Άλλωστε, και στην κοινή νεοελληνική οι δασείες υπάρχουν και καθορίζουν τη μορφή πολλών λέξεων. Λέμε «ανθυγιεινός», γιατί η λέξη «υγεία» γράφεται με δασεία και αυτό προκαλεί δάσυνση του «τ» της πρόθεσης «αντί» σε «θ», και «αφαίρεση», γιατί το «αιρώ» δασύνεται και προκαλεί τη δάσυνση του «π» της πρόθεσης «από» σε «φ». Επομένως, μόνο ως επιπόλαιες κι επιφανειακές προσεγγίσεις κρίνονται όσες θεωρούν την κοινή νεοελληνική αποκομμένη από την αρχαία ελληνική.

Ακόμη και στην ερμηνεία των ρημάτων της ποντιακής η γνώση της αρχαίας ελληνικής είναι επιβεβλημένη. Πώς θα εξηγήσει ο διδάσκων της ποντιακής ότι το «έγκα» δεν είναι μόνο ο ιωνικός αόριστος «ήνεικα» του ρήματος «φέρω» αλλά και ο Αόριστος του ρήματος «εβγάλλω» και των σύνθετων «επεβγάλλω» και «παρεβγάλλω», που μετατρέπονται αντίστοιχα σε «εξέγκα», «επεξέγκα» και «επαρεξέγκα»;

Η ερμηνεία των ρημάτων απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, όχι μόνο για όσα στοιχεία προέρχονται από την αρχαία ελληνική, αλλά και για να μην παρασυρθεί κανείς και μπερδέψει τη σημασία του ίδιου ρήματος, όταν αυτή στην ποντιακή διαφέρει από τη νεοελληνική.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε το ρήμα «αποπαίρνω», που στη νεοελληνική σημαίνει «μιλώ απότομα, ψέγω», ενώ στην ποντιακή «αποπαίρω» σημαίνει «καταλαβαίνω, εννοώ, νιώθω». (Ιστορικόν Λεξικόν Ποντικής Διαλέκτου, Άνθιμου Παπαδόπουλου) Γι’ αυτό, η ερμηνεία των ρημάτων απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και όχι απευθείας την ταύτιση της ερμηνείας τους με αυτήν της κοινής νεοελληνικής.

Ο παραλληλισμός της ποντιακής με την κοινή νεοελληνική και η ερμηνεία της ποντιακής αποκλειστικά και μόνο με βάση τους κανόνες της νεοελληνικής είναι πέρα για πέρα ακατάλληλη και μαρτυρά την προκρούστεια διάθεση ανθρώπων που δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα στη διαχρονία της.

Για παράδειγμα, δεν μπορούμε να επιβάλουμε στους ομιλητές των διαφορετικών ιδιωμάτων της ποντιακής τους κανόνες της νεοελληνικής για το τελικό –ν. Για τη χρήση του τελικού –ν στα ποντιακά κάνει λόγο ο Άνθιμος Παπαδόπουλος στη γραμματική του, αναφέροντας τα ιδιώματα που το κρατούν και τα ιδιώματα που το αποβάλλουν.

Η επιβολή ενός γενικού κανόνα για τους ομιλητές της ποντιακής συνιστά παραποίηση και διαστρέβλωση και θα οδηγήσει σε συγχύσεις, όπως η αποβολή του τελικού –ν στα αρσενικά προκαλούσε σύγχυση για το γένος του ουσιαστικού. Γι’ αυτό, ακούγονται τύποι στον πληθυντικό όπως «τα φάκελα», από ομιλητές, κυρίως προηγούμενων γενεών, που είχαν μάθει από το γλωσσικό τους περιβάλλον πως τα αρσενικά κρατούν το –ν. Η παρερμηνεία ήταν εύλογη, αφού θεωρούσαν πως το ουσιαστικό «το φάκελο» έχει πληθυντικό «τα φάκελα»!

Η εξομοίωση της ποντιακής με την κοινή νεοελληνική είναι καταδικαστέα για έναν επιπλέον λόγο. Καθεμιά χρησιμοποιήθηκε για διαφορετικούς σκοπούς κι επιτέλεσε διαφορετικούς ρόλους.

Στην περίπτωση της ποντιακής έχουμε μια διάλεκτο που διασώζει τόσο αρχαία όσο και μεσαιωνικά στοιχεία της ελληνικής γλώσσας αποτελώντας μια παρακαταθήκη αιώνων. Απεναντίας, η κοινή νεοελληνική, έχοντας τα θεμέλιά της στα πελοποννησιακά ιδιώματα λόγω της ίδρυσης του νεοελληνικού κράτους σ’ εκείνα τα εδάφη, ήταν χρήσιμη για έναν ακόμη λόγο.

«Γεννημένη στην καρδιά της παλιάς Ελλάδας και έχοντας έτσι με την κεντρική γεωγραφική της θέση διάμεσο γλωσσικό τύπο ανάμεσα στα γύρω της ιδιώματα, της Ρούμελης και των δυτικών, νότιων και ανατολικών νησιών, παρουσιαζόταν από πριν σαν διάμεσος συμβιβαστικός τύπος στις γλωσσικές τους διαφορές». (Νεοελληνική Γραμματική, Ιστορική Εισαγωγή, 3ος τόμος, Μανόλης Τριανταφυλλίδης )

«Η γλώσσα είναι ένα από τα αναπαλλοτρίωτα του έθνους κτήματα» αναφέρει ο πάντα επίκαιρος Αδαμάντιος Κοραής. Γι’ αυτό ας αντισταθούμε σε κάθε μορφή αλλοτρίωσης και να μην βαφτίζουμε συλλήβδην οποιαδήποτε νεωτερισμό «γλωσσική αλλαγή». Είναι το μόνο στοιχείο της παράδοσής μας, που αν χαθεί, δεν έχει δρόμο επιστροφής.

Πηγή: Μαχητής

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 11η εθελοντική αιμοδοσία των Ποντίων Ωραιοκάστρου

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 11η εθελοντική αιμοδοσία των Ποντίων Ωραιοκάστρου
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 11η εθελοντική αιμοδοσία των Ποντίων Ωραιοκάστρου

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 11η Εθελοντική Αιμοδοσία που διοργάνωσε η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2016 στο κτίριο Ι. Καποδίστριας (ΚΑΠΗ Ωραιοκάστρου), αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά την κοινωνική της ευαισθησία προς το συνάνθρωπο. Η αιμοδοσία πραγματοποιήθηκε από την κινητή μονάδα αιμοληψίας του Θεαγένειου Νοσοκομείου.

Ο Σύλλογος ευχαριστεί θερμά τα μέλη και τους φίλους εθελοντές του συλλόγου που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και συμμετείχαν σε αυτήν την ημέρα προσφοράς ζωής καθώς και τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό του Θεαγένειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, οι οποίοι βοήθησαν στην διεξαγωγή της αιμοδοσίας.

Επίσης ευχαριστεί τα ζαχαροπλαστεία Μελί- Μελί και Leone για την ευγενική τους χορηγία, τα Υφάσματα Κεσίδης “Moda Tessuto” για τη χορηγία του σε μπλουζάκια για την αιμοδοσία καθώς και την ΟΜΑΚ Ωραιοκάστρου που ήταν παρών.

Ξεκίνησαν όλα τα τμήματα για τους Ακρίτες Πολυκάστρου

Ξεκίνησαν όλα τα τμήματα για τους Ακρίτες Πολυκάστρου
Ξεκίνησαν όλα τα τμήματα για τους Ακρίτες Πολυκάστρου

Ο Σύλλογος Ποντίων Πολυκάστρου & Περιχώρων «Οι Ακρίτες» ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου για την έναρξη λειτουργίας των τμημάτων της περιόδου 2016-2017:

Χορευτικά τμήματα
Κυριακή
17:00 - 18:00 Μικρό τμήμα
18:00 - 19:00 Μεσαίο τμήμα
19:00 - 20:00 Τμήμα ενηλίκων αρχαρίων
20:00 - 21:00 Μεγάλο τμήμα (επιδείξεων)

Χοροδιδάσκαλος: Κοτανίδης Ιωάννης

Τμήμα εκμάθησης ποντιακής λύρας
Πέμπτη, 17:00-21:00 

Διδασκαλία: Χριστόφορος Απατσίδης

Τμήμα χορωδίας
Πέμπτη, 18:30-19:00

Χοράρχης: Αχιλλέας Βασιλειάδης

Τμήμα ζωγραφικής 
Σάββατο, 11:00-12:00, Παιδικό τμήμα
Δευτέρα, 17:00-18:00, Τμήμα ενηλίκων γυναικών

Διδασκαλία: Μαρία Σκλήδα-Χαϊλάζη

Ο Σύλλογος καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους να δηλώσουν τη συμμετοχή τους καθημερινά στο κτίριο του συλλόγου 19:00-20:00 μ.μ.

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2343022455, 6972783708.

Από το Φροντιστήριον Τραπεζούντος στο 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς

Από το Φροντιστήριον Τραπεζούντος στο 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς
Από το Φροντιστήριον Τραπεζούντος στο 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς

Τη Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016, στις 17:30 στο θεατράκι της οδού Χηλής (Χηλής 12, Καλαμαριά) το 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς "Φροντιστήριον Τραπεζούντος" διοργανώνει εκδήλωση με θέμα: Από το Φροντιστήριον Τραπεζούντος στο 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς.

Στόχοι της εκδήλωσης:
• Να προβληθεί το έργο και η συμβολή του Φροντιστηρίου Τραπεζούντος στην πολύπλευρη ανάπτυξη των Ελλήνων του Πόντου. 
• Να γίνει εμφανής η αδιάσπαστη συνέχεια και ενότητα του Ελληνισμού μέσω της ιστορίας των ελληνικών γραμμάτων.
• Να εμπνευστεί ο σύγχρονος εκπαιδευτικός από την προσφορά εκείνων των Δασκάλων. 
• Να επιχειρηθεί η σύνδεση- συνέχεια της φιλοσοφίας του "Φάρου της Ανατολής" με το "1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς - Φροντιστήριο Τραπεζούντας" και να παρουσιαστεί το έργο του σημερινού σχολείου.
• Να γνωστοποιηθεί ο ρόλος που έπαιξε το συγκεκριμένο δημόσιο σχολείο στην οικονομική, κοινωνική, και πολιτιστική ανάπτυξη της Καλαμαριάς, από την ίδρυσή του έως σήμερα, μέσω των αποφοίτων του.

Πρόγραμμα εκδήλωσης

17:30 Προσέλευση
17:45 Χαιρετισμοί

Μέρος 1ο Σχετικά με το Φροντιστήριο Τραπεζούντος
18:00 Δρ Παυλίδης Αντώνης, Ιστορικός, Πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών
"O ρόλος και η προσφορά του Φροντιστηρίου Τραπεζούντος στον ελληνισμό"
18:30 Παπανικολάου Τζίνα, Φιλόλογος 1ου Γ/σίου Καλαμαριάς
"Η αδιάσπαστη συνέχεια & ενότητα του Ελληνισμού μέσω της ιστορίας των Ελληνικών Γραμμάτων"

Μέρος 2ο "Ο ξεριζωμός"
18:45 Δρώμενο από μαθητές του 1ου Γυμνασίου Καλαμαριάς 
Σκηνοθεσία: Έφη Ζιώγα
Κείμενο: Γεώργιος Ανδρεάδης
Κίνηση: Χαρά Θεοτοκάτου
Κοστούμια: Ντορίνα Μάλλιου
Φώτα, ήχος: Παύλος Γαβριηλίδης 
Τραγούδι - απαγγελία: Αχιλλέας Βασιλειάδης

Μέρος 3ο Σχετικά με το 1ο Γ/σιο Καλαμαριάς
19:15 Θεόδωρος Λαντζούρης Εκπ/κός Φυσικής Αγωγής 1ου Γ/σίου Καλαμαριάς
"Το πρώτο Γυμνάσιο των προσφύγων στην Καλαμαριά"
19:25 Ζιώγα Έφη, Δ/ντρια του 1ου Γ/σίου Καλαμαριάς
"Το θεμέλιο στο παρελθόν, η ακολουθία στο μέλλον"
19:35 Δουβαντζή Λίνα, Εκπ/κός Γαλλικής Φιλολογίας 1ου Γ/σίου Καλαμαριάς
"Το σχολείο μας στην πράξη"

Μέρος 4ο "Οι απόφοιτοι" 
19:45 Συνέντευξη μέσω Skype του κ. Γιάννη Σιαμίδη υψηλόβαθμου στελέχους της ΝASA.
20:00 Μουσική και τραγούδια από τον διακεκριμένο συνθέτη Γιώργο Καζαντζή.

Περίσσεψαν ενθουσιασμός και συγκίνηση στην επετειακή εκδήλωση των «Ακριτών»

Περίσσεψαν ενθουσιασμός και συγκίνηση στην επετειακή εκδήλωση των «Ακριτών»
Περίσσεψαν ενθουσιασμός και συγκίνηση στην επετειακή εκδήλωση των «Ακριτών»

Μια ζεστή ατμόσφαιρα αναμνήσεων αγκάλιασε στις 25 Σεπτεμβρίου τους παρευρισκόμενους στο «Σπίτι του Πόντου» στο Πολύκαστρο, σε μια εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 50 χρόνια από την ίδρυση του Συλλόγου Ποντίων Πολυκάστρου και Περιχώρων «Οι Ακρίτες».

Η βραδιά άνοιξε με μια εξαιρετικής αισθητικής ταινία μικρού μήκους με υλικό από το αρχείο του συλλόγου που επιμελήθηκε ο Σωκράτης Μουρατίδης, η οποία συγκίνησε τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου που τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση, στον αύλειο χώρο στο Σπίτι του Πόντου. Μετά από μια σύντομη αναδρομή από τον νυν πρόεδρο στην πλούσια ιστορία του συλλόγου και στις δραστηριότητες των τμημάτων του στις τελευταίες πέντε δεκαετίες, ακολούθησε η βράβευση των ιδρυτικών μελών των Ακριτών και των εν ζωή τέως προέδρων του. Άξια μνείας η προσέλευση των μελών της πρώτης γενικής συνέλευσης των Ακριτών της 27-03-1966 που μετέβησαν στο Πολύκαστρο ακόμη και από την Αθήνα γι αυτήν την επέτειο της πεντηκονταετηρίδας και παράδειγμα προς μίμηση το ενδιαφέρον και η αγάπη που συνεχίζουν και τρέφουν για το σύλλογο.


Ακολούθησε μουσικό πρόγραμμα με τη συμμετοχή του Κώστα Καραπαναγιωτίδη, καλεσμένου των Ακριτών για την περίσταση και τη μουσική υποστήριξη των Χαράλαμπου Αντωνιάδη και Στάθη Εφραιμίδη, ενώ ένας μπουφές με παραδοσιακά εδέσματα που επιμελήθηκαν τοπικοί αρτοποιοί και το τμήμα γυναικών του συλλόγου ήταν στη διάθεση των καλεσμένων.

Ο Σύλλογος Ποντίων Πολυκάστρου και Περιχώρων «Οι Ακρίτες» ευχαριστεί όλους όσους τίμησαν την εκδήλωση με την παρουσία τους, το Δήμο Παιονίας για την υποστήριξή του και όλους τους χορηγούς και τους συντελεστές της εκδήλωσης.

Να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα της Τουρκίας κατά Αρμενίων και Ποντίων

Να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα της Τουρκίας κατά Αρμενίων και Ποντίων

Του Νίκου Ανδρουλάκη*

Μετά το τέλος του Β’Π.Π. η ανθρωπότητα σοκαρισμένη από την φρίκη του ολοκαυτώματος επιτέλους αποφάσισε να κινητοποιηθεί και να αναγνωρίσει την γενοκτονία ως ξεχωριστό έγκλημα στο διεθνές δίκαιο. Ωστόσο, ακόμα και εάν τέτοια εγκλήματα θεωρούνται πλέον καταδικαστέα δεν έχουμε καταφέρει να τα αποτρέψουμε πλήρως. Αυτό, συνιστά, μια συλλογική μας  αποτυχία. 

Μια γενοκτονία δεν τερματίζεται όταν σταματήσει η άσκηση της βίας. Συνεχίζεται και μετά, επιτυγχάνοντας τον σκοπό της μέσα από τη λήθη και την εξαφάνιση της πολιτιστικής κληρονομίας μιας εθνότητας. Δυστυχώς, δεν πήραμε το μάθημα του πρώτου μισού του 20ου αιώνα, με αποτέλεσμα εγκλήματα τέτοιου είδους να επαναλαμβάνονται. Όπως, το 1994 στη Ρουάντα όταν μία βάρβαρη εκστρατεία των Χούτου οδήγησε στο θάνατο 800.000 Τούτσι αλλά και μετριοπαθών Χούτου όπως και αυτά που έγιναν πρόσφατα από το Ισλαμικό Κράτος σε βάρος των Γιαζίντι στη Συρία και στο Ιράκ.

Η Γενοκτονία των Αρμενίων αλλά και των άλλων χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως των Ποντίων, είχε ως στόχο όχι μόνο την φυσική αλλά και την πολιτισμική εξαφάνισή τους. Η ιστορία έπρεπε να αλλάξει, ώστε να ξεχάσει όχι μόνο ότι υπήρξαν αυτοί οι άνθρωποι, αλλά και τον τρόπο με τον όποιο δολοφονηθήκαν. Στην Τουρκία, έχουμε εδώ και δεκαετίες μια συστηματική προσπάθεια καταστροφής και αλλοίωσης της Αρμένικης και Ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτό άλλωστε ανέδειξα και με την έκθεση που φιλοξένησα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την γενοκτονία των Αρμενίων και την καταστροφή των πολιτιστικών τους μνημείων που ακολούθησε από το 1915 στην ανατολική Τουρκία.     

Σήμερα, ζητούμενο είναι να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα του κεμαλικού καθεστώτος. Πρέπει να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ώστε η Τουρκία να αποδεχθεί την ιστορική αλήθεια και να αναγνωρίσει τα εγκλήματα που έγιναν στην αρχή του προηγούμενου αιώνα. Εάν είναι ειλικρινής στην επιθυμία της να συμμετέχει στην μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια, τότε θα πρέπει να μοιραστεί τις αξίες και τις αρχές μας και όχι να επιτίθεται λυσσαλέα για πολιτικούς αλλά και νομικούς λόγους σε όποιες Ευρωπαϊκές χώρες καταδικάζουν μέσα από το Κοινοβούλιό τους τα αποτρόπαια αυτά εγκλήματα.   

* Ο Νίκος Ανδρουλάκης είναι Ευρωβουλευτής της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Πηγή: Pronews

Μεσόβουνο: το χωριό Ποντίων προσφύγων που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί

Μεσόβουνο: το χωριό Ποντίων προσφύγων που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί
Μεσόβουνο: το χωριό Ποντίων προσφύγων που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί

του Βλάση Αγτζίδη

Το Μεσόβουνο της Κοζάνης, Εορδαία, ήταν ένα χωριό Ποντίων προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί κατακτητών κατά την περίοδο της Κατοχής. Το πρώτο Ολοκαύτωμα του Μεσόβουνου έγινε στις 23 Οκτωβρίου 1941. Το χωριό πυρπολήθηκε και εκτελέστηκαν 142 άτομα (σύμφωνα με τις γερμανικές πηγές), ενώ οι κάτοικοι ανεβάζουν τον αριθμό σε 165. Το δεύτερο Ολοκαύτωμα έγινε στις 24 Απριλίου 1944. Το χωριό θρήνησε και πάλι 150 θύματα και την εκ νέου πυρπόληση των κατοικιών που είχαν ξαναχτίσει οι κάτοικοι μετά την επιστροφή τους στο πυρπολημένο χωριό το 1942.

Οι 1.171 κάτοικοι του Μεσόβουνου προέρχονταν από χωριά της περιοχής της Νικόπολης του μικρασιατικού Πόντου, τα οποία είχαν υποστεί μεγάλες διώξεις από τους Νεότουρκους κατά την περίοδο 1915-1918 και αντέδρασαν επανδρώνοντας τις αντάρτικες ελληνικές ομάδες που δρούσαν στην περιοχή. Εκπατρίστηκαν οριστικά μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης και εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, απ’ όπου είχαν αποχωρήσει για την Τουρκία οι μουσουλμάνοι της περιοχής.

Η ανάπτυξη του επαναστατικού κινήματος

Ένα από τα χαρακτηριστικά του Μεσοπολέμου στις προσφυγικές περιοχές της Μακεδονίας ήταν η ανάπτυξη ενός σημαντικού αριστερού κινήματος, που είχε ως βασικό πληθυσμιακό έρεισμα τους Έλληνες πρόσφυγες από το Καρς (ρωσικός Καύκασος έως τον Μάρτιο του ’17). Η διαδικασία ριζοσπαστικοποίησης ενισχύθηκε και εντάθηκε εξαιτίας της δράσης των Ποντίων κούτβηδων (Χαϊτάς, Ευτυχιάδης κ.ά.) που είχαν αποσταλεί από την Κομιντέρν. Σύμφωνα με τον μελετητή της περιοχής Ανδρ. Αθανασιάδη, το κίνημα στην Εορδαία ξεκίνησε από τον Φίλιππο Παπαδόπουλο, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε ο Χονδροματίδης (παππούς του γνωστού… ερευνητή). Η παρουσία του αδελφού του Παρτσαλίδη (ως κατοίκου στην Πτολεμαΐδα) βοήθησε στη δημιουργία νέων πυρήνων. Ο Δ. Παρτσαλίδης μάλιστα θα κατέλθει ως υποψήφιος κατά τις εκλογές του 1932 (κατά πάσα πιθανότητα).

Στην περιοχή υπήρχε και ισχυρό αγροτικό κίνημα γύρω από τον Αγαθάγγελο Παραστατίδη. Επίσης υπήρχε και ομάδα αρχειομαρξιστών στην Πτολεμαΐδα (4-5 άτομα) υπό τον Μπαρμπανικόλα Τριανταφυλλίδη.

Το Μεσόβουνο οργανώθηκε από την υπαχτιδική Ποντοκώμης, με υπεύθυνο καθοδήγησης τον Βασίλη Τσουκαλίδη και τοπικό υπεύθυνο τον δάσκαλο Χατζητάσκο από τους Πύργους.

Η κυριαρχία των προσφύγων στο κίνημα (αγροτικό, κομμουνιστικό, αρχειομαρξιστικό) κατά τον Μεσοπόλεμο ήταν χαρακτηριστική.

Στην Κατοχή

Το Μεσόβουνο ήταν μεταξύ των πρώτων χωριών της Ελλάδας που πήραν τα όπλα κατά των κατακτητών. Την πρωτοβουλία για οργάνωση της αντίστασης είχαν πέντε Μεσοβουνιώτες κομμουνιστές, που είχαν δραπετεύσει από τους τόπους της εξορίας τους (Ανάφη) και είχαν επιστρέψει στο χωριό. Είναι γνωστό ότι στελεχική βάση που δημιούργησε τις πρώτες εστίες αντίστασης στην Ελλάδα υπήρξαν τα μέλη του Κομμουνιστικού Κόμματος, που είτε είχαν επιστρέψει από τις εξορίες όπου τους είχε στείλει η δικτατορία Μεταξά είτε βρίσκονταν στην παρανομία την προηγούμενη περίοδο, καθώς και μαχητές του Ελληνοϊταλικού πολέμου και απότακτοι βενιζελικοί αξιωματικοί του κινήματος του ’35.

Με απόφαση του Γραφείου Μακεδονίας – Θράκης του ΚΚΕ δημιουργήθηκαν οι πρώτες αντιστασιακές οργανώσεις: «Οδυσσέας Ανδρούτσος» στην περιοχή της Νιγρίτας, στη δυτική πλευρά του ποταμού Στρυμόνα, και «Αθανάσιος Διάκος», στην περιοχή του Κιλκίς. Στην Ανατολική Μακεδονία, στην ανατολική πλευρά του Στρυμόνα που βρισκόταν υπό βουλγαρική κατοχή, είχε δημιουργηθεί η «Φιλική Εταιρεία» και άρχιζε η συγκρότηση ένοπλων ομάδων με την ονομασία «Ιεροί Λόχοι». Στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία δημιουργήθηκε η «Ελευθερία».

Από τις αρχές του καλοκαιριού του ’41 ξεκίνησαν τα σαμποτάζ στη Θεσσαλονίκη. Στο τέλος του καλοκαιριού του ’41 οι πρώτες αντάρτικες αριστερές ομάδες θα εμφανιστούν στα μακεδονικά βουνά, οργανώνοντας ενέδρες και επιθέσεις. Η πολιτική αυτή βρισκόταν σε απόλυτη συμφωνία με τη συμμαχική γραμμή, εφ’ όσον Βρετανοί αξιωματούχοι καλούσαν μέσω του BBC σε ανάπτυξη κάθε μορφής αντίστασης.

Το επαναστατικό αυτό ρεύμα θα εκφραστεί με διάφορους τρόπους. Σ’ αυτό ανήκει η οργάνωση αντάρτικων ομάδων, όπως στο Μεσόβουνο, αλλά και η πρώιμη εξέγερση της 28ης Σεπτεμβρίου του 1914 στη Δράμα και στο Δοξάτο κατά των Βουλγάρων, που θα κατασταλεί με δραματικό και ιδιαιτέρως αιματηρό τρόπο από τις κατοχικές δυνάμεις. Παρ’ όλη την τραγική κατάληξη, η σημασία της θα έχει μεγάλη ηθική αξία, εφ’ όσον υπήρξε η πρώτη εξέγερση στην κατεχόμενη Ευρώπη.

Το Ολοκαύτωμα του 1941

Οι Γερμανοί είχαν δηλώσει από τον Μάιο του ’41 ότι κάθε φόνος Γερμανού θα προκαλούσε τη δολοφονία 10 Ελλήνων. Ήδη από τον Ιούνιο του ’41 είχαν δείξει την πολιτική καμένης γης που θα ακολουθούσαν με την καταστροφή του χωριού της Κανδάνου στην Κρήτη. Η γραμμή αυτή έλαβε τη μορφή επίσημης διαταγής του Ανώτατου Αρχηγείου της Βέρμαχτ (OKW) τον Σεπτέμβριο του ’41: «Να εκτελούνται για κάθε φόνο Γερμανού στρατιώτη 50-100 κάτοικοι -κατά προτίμηση κομμουνιστές- και 10 για κάθε τραυματισμό…». Η επίσημη αυτή γραμμή πρωτοεφαρμόστηκε στην περιοχή Κιλκίς (Κρούσια) και Νιγρίτας, με την καταστροφή περί των 10 χωριών στις 17 Οκτωβρίου 1941 και με την εκτέλεση εκατοντάδων ανδρών από 15 έως 60 χρόνων.

Στο Μεσόβουνο, όπως γράφτηκε πριν, υπήρχε ήδη ένας μικρός κομμουνιστικός πυρήνας 5 ατόμων, οι οποίοι είχαν υποστεί τις πολιτικές διώξεις από την εποχή που θεσπίστηκε το «ιδιώνυμο αδίκημα» (1929) και ποινικοποιήθηκε η κομμουνιστική ιδεολογία. Είχαν συλληφθεί κατ’ αρχάς στις αρχές της δεκαετίας του ’30 επειδή συμμετείχαν σε διαμαρτυρίες των κατοίκων για ένα θέμα που σχετιζόταν με το από πού θα περνά ο εθνικός δρόμος. Η Αστυνομία «τύλιξε σε μια κόλλα χαρτί» τους πέντε Μεσοβουνιώτες και τους έστειλε εξορία στην Ανάφη.

Με την είσοδο των Γερμανών στην Ελλάδα δραπέτευσαν από την εξορία και επέστρεψαν στο χωριό, όπου, μαζί με κατοίκους που είχαν πολεμήσει στο ελληνοϊταλικό μέτωπο, οργάνωσαν την πρώτη αντιστασιακή ομάδα που εντάχθηκε στην ένοπλη αντάρτικη οργάνωση «Ελευθερία», που είχε ήδη συγκροτήσει το μακεδονικό γραφείο του ΚΚΕ. Μια πράξη μαζικής αντίστασης ήταν η άρνηση όλων των κατοίκων να παραδώσουν τη σοδειά τους στις αρχές Κατοχής.

Η εκπόνηση ενός σχεδίου καταστολής της αντίστασης φαίνεται να έγινε μετά την εκτέλεση του διορισμένου από τις κατοχικές αρχές προέδρου του χωριού. Πρωτεργάτες του σχεδίου αυτού θεωρούνται οι δωσιλογικές αρχές της Κοζάνης (ο νομάρχης Κ. Γεωργαντάς και η Χωροφυλακή), οι οποίες υποκίνησαν τις κατοχικές ναζιστικές αρχές να διαπράξουν το έγκλημα, όπως και έγινε, μιας και υπήρχε ήδη η διαταγή του Ανώτατου Αρχηγείου της Βέρμαχτ.

Το ολοκαύτωμα του Μεσόβουνου

Οι κάτοικοι, που επέστρεψαν το 1942, έχτισαν και πάλι κάποιες στοιχειώδεις κατοικίες. Όμως στις 22 Απριλίου του 1944 το χωριό περικυκλώνεται και πάλι από τις κατοχικές δυνάμεις, συνεπικουρούμενες και από Έλληνες δωσίλογους. Όπως φαίνεται, οι κατοχικές δυνάμεις αποτελούνταν από άνδρες των SS και της Βέρμαχτ, καθώς και μουσουλμάνους εθελοντές (Τάταροι και Τουρκμένιοι) που υπηρετούσαν στον ναζιστικό στρατό.

Οι Έλληνες συνεργάτες των ναζί ήταν ένοπλοι του λεγόμενου Εθελοντικού Σώματος του Γεωργίου Πούλου και «Έλληνες εθνικιστές» από τους γύρω οικισμούς. Ο Πούλος είχε ήδη ενταχθεί με το σώμα του στο δεύτερο σύνταγμα Bradenburg και είχε αναλάβει τις επιχειρήσεις στην περιοχή Γιαννιτσών και Πτολεμαΐδας, όπου δρούσε η 10η Μεραρχία του ΕΛΑΣ υπό τον καπετάν Κικίτσα.

Στις 24 Απριλίου το χωριό καταστρέφεται και πάλι, 150 άτομα εκτελούνται επί τόπου και άλλοι 100 μεταφέρονται στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης της Πτολεμαΐδας.

Μετά την απελευθέρωση προτάθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ελληνικού κράτους για το Ολοκαύτωμα του Μεσόβουνου να δικαστούν από τα δικαστήρια δωσιλόγων οι φιλοκατοχικές αρχές της Κοζάνης, ο νομάρχης Κ. Γεωργαντάς, ο εισαγγελέας και οι υπεύθυνοι της Ελληνικής Χωροφυλακής.

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016

Ημερίδα εκπαιδευτικών με θέμα τον Ποντιακό Ελληνισμό θα πραγματοποιηθεί στο Κιλκίς

Ημερίδα εκπαιδευτικών με θέμα τον Ποντιακό Ελληνισμό θα πραγματοποιηθεί στο Κιλκίς
Ημερίδα εκπαιδευτικών με θέμα τον Ποντιακό Ελληνισμό θα πραγματοποιηθεί στο Κιλκίς

«Ποντιακός Ελληνισμός: Ιστορία, πολιτισμός και διδακτική αξιοποίησή τους στο σχολείο» είναι το θέμα επιμορφωτικής ημερίδας που συνδιοργανώνουν οι σχολικοί σύμβουλοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς, η διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων εκπαιδευτικών.

Οι εργασίες της θα πραγματοποιηθούν την προσεχή Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 στο συνεδριακό κέντρο Κιλκίς με ώρα έναρξης 10.30 το πρωί με συντονιστές τους σχολικούς συμβούλους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ιωάννα Αρβανίτη (1ης περιφέρειας) και Πάρη Παπαδόπουλο (2ης περιφέρειας).

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

- 10.30: Χαιρετισμοί

- 10.40-10.50: «Αναγκαιότητα και στόχοι της επιμορφωτικής ημερίδας». Εισηγήτρια Ιωάννα Αρβανίτη, σχολική σύμβουλος 1ης περιφέρειας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς

- 10.50-11.00: «Ποντιακή Λύρα» από τον Αβραάμ Παπαθανασιάδη
Απαγγελία ποιήματος «Αν ήσουν»-«Αν εσ’ με» από μαθητές του 4ου δημοτικού σχολείου Κιλκίς, υπεύθυνη δασκάλα Σοφία Μιχαηλίδου.

- 11.10-11.40: «Ιστορικοί σταθμοί εξέλιξης του ποντιακού Ελληνισμού και αξιοποίησής τους στην διδασκαλία». Εισηγητής δρ. Ανώνιος Παυλίδης, επίτιμος σχολικός σύμβουλος

- 11.40-12.00: «Η ποντιακή διάλεκτος της ελληνικής γλώσσας και διδακτική αξιοποίησή της». Εισηγήτρια Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου, φιλόλογος.

Γενική συνέλευση πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ"

Γενική συνέλευση πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ"

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" προσκαλεί τα μέλη του σε Γενική Συνέλευση την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 και ώρα 11:00 π.μ. στο χώρο του συλλόγου, (Ρόδων & Κωνσταντινουπόλεως, Πεύκα), με θέματα ημερήσιας διάταξης:
- Απολογισμός της χρονιάς που πέρασε
- Προϋπολογισμό εσόδων και εξόδων της επόμενης διαχειριστικής περιόδου
- Έγκριση απολογισμού και προϋπολογισμού
- Απαλλαγή Δ.Σ. από κάθε ευθύνη
- Προτάσεις - Συζήτηση

Σύμφωνα με το καταστατικό του Συλλόγου, δικαίωμα συμμετοχής στη Γενική Συνέλευση έχουν τα μέλη που είναι τακτοποιημένα οικονομικώς και για το 2016, και έχει παρέλθει χρόνος δύο (2) μηνών από την εγγραφή τους στα μητρώα του συλλόγου. 

Το κόστος της ετήσιας συνδρομής ανέρχεται στα 10€.

Σε περίπτωση μη απαρτίας, η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2016, την ίδια ώρα, στον ίδιο χώρο, με τα ίδια θέματα, χωρίς άλλη πρόσκληση ή δημοσίευση και ευρίσκεται σε απαρτία με όσα μέλη του συλλόγου και αν παρευρίσκονται.

Με τον καθιερωμένο αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τον «Αλέξιο Κομνηνό» στην Αλεξανδρούπολη

Με τον καθιερωμένο αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τον «Αλέξιο Κομνηνό» στην Αλεξανδρούπολη

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Ν. Έβρου «Αλέξιος Κομνηνός» ξεκίνησε και φέτος την έναρξη λειτουργίας τμημάτων με τον καθιερωμένο αγιασμό του, το Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016 το απόγευμα στο κτίριο που στεγάζεται στην οδό Ανδριανουπόλεως 102, στην Αλεξανδρούπολη.

Στη συνέχεια ακολούθησε παραδοσιακό παρακάθ με όλους τους φίλους και τα μέλη του συλλόγου.

Ο Σύλλογος καλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να σταθούν δίπλα του στην προσπάθεια που κάνει όλα αυτά τα χρόνια για να τη διάσωση και τη διατήρηση του Ποντιακού πολιτισμού σε όλο τον νομό και την περιοχή.

Πρόγραμμα χορευτικών τμημάτων (Σάββατο και Κυριακή)
• 18:00 - 19:00 Τμήμα μικρών
• 19:00 - 20:00 τμήμα Ενηλίκων αρχαρίων
• 20:00 - 21:30 Τμήμα Ενηλίκων (τμήμα επιδείξεων).

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Θεσσαλονίκης της ΠΟΕ

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Θεσσαλονίκης της ΠΟΕ

Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο του Σ.Πο.Σ Ν. Θεσσαλονίκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας που προέκυψε από τις αρχαιρεσίες της 16ης Οκτωβρίου 2016.

Το νέο Δ.Σ έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Ηρακλής Τσακαλίδης
Αντιπρόεδρος: Γεώργιος Καζαντζίδης
Γενικός Γραμματέας: Ιωακείμ Χατζηθεοδωρίδης
Ταμίας: Ιωάννης Τελλίδης
Μέλη: Θεόδωρος Κουνατίδης
Δέσποινα Στεφανίδου
Ράνια Παντελιάδου
Αικατερίνη Μπίλλη
Παύλος Τσακαλίδης

Οι κυριότερες δυσκολίες και τα λάθη των εκπαιδευόμενων κατά τη διδασκαλία της Ποντιακής διαλέκτου

Οι κυριότερες δυσκολίες και τα λάθη των εκπαιδευόμενων κατά τη διδασκαλία της Ποντιακής διαλέκτου

της Αρχοντούλας Κωνσταντινίδου

Κατά το εκπαιδευτικό έτος 2014-2015 λειτούργησαν για πρώτη φορά στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης πολλών δήμων της Ελλάδας τμήματα διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου, τα οποία διοργανώθηκαν υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Νεολαίας και Δία Βίου Μάθησης σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ποντίων Εκπαιδευτικών.

Επρόκειτο για μία σημαντική πρωτοβουλία και καινοτομία, επειδή η ποντιακή διάλεκτος διδασκόταν για πρώτη φορά μαζικά, ταυτόχρονα και με τη βοήθεια ενός συγκεκριμένου εγχειριδίου. Από την ενός έτους διδασκαλία προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα και πολύτιμη εμπειρία αναφορικά με τη διδακτική μεθοδολογία της ποντιακής, όπως και για τα λάθη και τις πιο συχνές δυσκολίες των εκπαιδευόμενων κατά την εκμάθησή της.

Τα λάθη αυτά κατηγοριοποιούνται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες, στα γραμματικά, στα συντακτικά και στα λεξιλογικά. Οι αιτίες για τα γραμματικά λάθη εντοπίζονται στην ελλιπή γνώση γραμματικής της ποντιακής ή της κοινής νεοελληνικής, ενώ τα συντακτικά και τα λεξιλογικά λάθη οφείλονται στο ότι οι εκπαιδευόμενοι έχουν ως γλώσσα σκέψης τη νεοελληνική και απόδοσης την ποντιακή.

Ένα από τα συχνότερα γραμματικά λάθη αφορά την κατάληξη των επιθέτων θηλυκού γένους, τα οποία τελειώνουν γενικότερα σε –σα. (-άσα, -έσσα, -ήσα, -ούσα) Από αυτά μόνο όσα τελειώνουν σε –έσσα γράφονται με δύο «σ». Αυτό συμβαίνει γιατί προέρχονται από την ελληνική κατάληξη –ισσα, σύμφωνα με τον Δημοσθένη Οικονομίδη (Γραμματική της Ελληνικής διαλέκτου του Πόντου).

Γι’ αυτό, τα θηλυκά των επιθέτων «βαρύς», «άρρωστος», «λεγνός», «παχύς» έχουν ως θηλυκό τους τύπους «βαρέσσα», «άρρωστεσσα», «λεγνέσσα», «παχέσσα». Απεναντίας, όσα προέρχονται από ξένες λέξεις, σχηματίζουν το θηλυκό γένος του επιθέτου με την προσθήκη του «α» στην κατάληξη του αρσενικού. Έτσι, τα θηλυκά των επιθέτων «αβαράς», «σεβνταλής», «ποϊλής», «αχουλούς», «Καρσλής» γράφονται «αβαράσα», «σεβνταλήσα», «ποϊλήσα», «αχουλούσα», «Καρσλήσα».

Οι μοναδικές εξαιρέσεις σύμφωνα με την «Ιστορική Γραμματική της Ποντικής Διαλέκτου» του Άνθιμου Παπαδόπουλου είναι τα θηλυκά που προέρχονται από τα επίθετα σε –ής της αρχαίας ελληνικής, στα οποία η κατάληξη –α προσκολλάται απευθείας στο αρσενικό, π.χ. εμπαθής-εμπαθήσα, ευλαβής-ευλαβήσα.

Ένα άλλο σημείο στη γραμματική της ποντιακής διαλέκτου, το οποίο απαιτεί προσοχή, αφορά την κατάληξη των ρημάτων που τελειώνουν σε –ζω και σε –χω στο γ΄ ενικό, όταν αντικείμενο είναι η προσωπική αντωνυμία «σε». Ενώ, δηλαδή, κλίνουμε το ρήμα «δεβάζω, δεβάεις, δεβάζ’(ει)», όταν αντικείμενο του ρήματος είναι η αντωνυμία «σε(ν)», στο γ΄ ενικό το ρήμα αποβάλλει το «ζ’» και κρατάει το «ει», π.χ. «Δέβα ‘ς σον ποπάν ας δεβάει σε(ν)».

Ανάλογα, θα πούμε και «χωρίει σε(ν)», «αλλάει σε(ν)», και «έει σε(ν)» (αλλά:έχω, έεις, έχ’(ει). Αξιοπρόσεκτη μεταβολή στο ρήμα προκαλεί η ίδια αντωνυμία, όταν το ρήμα τελειώνει σε –ρω, -νω και σε –λλω. Σ’ αυτή την περίπτωση από τη συνεκφορά άλλων ρημάτων με αυτήν την αντωνυμία (π.χ. βλάφτει σε-βλάφτσε, γράφτει σε-γράφτσε) προέκυψαν οι ρηματικοί τύποι παίρ’τσε, αναμέν’τσε, βάλλ’τσε.

Επίσης, ένα από τα συχνότερα λάθη των διδασκόμενων κατά την εκμάθηση της ποντιακής διαλέκτου αφορά τη γραφή της γενικής πολλών ουσιαστικών. Η εκτεταμένη κατάληξη της γενικής είναι –ί(ου) και ο δίφθογγος «ου» δεν ακούγεται, γι’ αυτό και προκαλεί σύγχυση ως προς την επιλογή του «i» της κατάληξης.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε τα εξής παραδείγματα: «ο κόσμον, τη κοσμί’» (και τη κόσμονος), «το χτήνον, τη χτηνί’», «το παιδίν, τη παιδί’», «το κρέας, τη κρεατί’», «ο Καλαντάρτς, τη Καλανταρί’».

Στη γραπτή έκφραση των εκπαιδευόμενων προξενεί δυσκολίες η γραφή της πρόθεσης «ας». Αξίζει να σημειωθεί ότι την πρόθεση αυτή τη βλέπουμε συχνά γραμμένη λάθος, καθώς δεν είναι γνωστή η ετυμολογική της προέλευση. Ο Άνθιμος Παπαδόπουλος στο «Ιστορικόν Λεξικόν της Ποντικής Διαλέκτου» ετυμολογεί την πρόθεση «ας» από τον μεταβατικό τύπο «αξ», ο οποίος με τη σειρά του προέρχεται από την πρόθεση της αρχαίας ελληνικής «εξ» (ας<αξ<εξ).

Η πρόθεση αυτή είναι συνώνυμη της πρόθεσης «από» και χρησιμοποιείται για να δηλώσει πολλές νοηματικές σχέσεις: απομάκρυνση, αφετηρία, προέλευση, καταγωγή, ύλη, ανάμεσα, χωρισμό, αιτία, διαφορά, χρόνο, β΄ όρο σύγκρισης, διηρημένο όλο. Παραδείγματα: «Την ορθίαν πη λέει, ας σα εφτά χωρία χατεύ’ν’ ατον» (απομάκρυνση), «Ας όποιον χωρίον είσαι;» (καταγωγή), «Ας σα δύο ραχία απέσ’ έσκισεν κι εδέβεν» (ανάμεσα), «Το έναν ας σα δύο επέρεν» (εμπρόθετος διηρημένου όλου), «Ας σην πείναν επέθαναν πολλοί το σεράντα τη χρονίας» (αιτία).

Συντακτικά, μια διαφοροποίηση που δεν γίνεται πάντα αντιληπτή από τους μαθητές έχει να κάνει με τις αντωνυμίες «αβούτος, -ε, -ο» (και αούτος ή αγούτος, ανάλογα με το ιδίωμα) και «ατός». Και οι δύο αντωνυμίες στην κοινή νεοελληνική αποδίδονται ως «αυτός».

Ωστόσο, στην ποντιακή δεν χρησιμοποιούνται ακριβώς με την ίδια σημασία. Η αντωνυμία «αβούτος» χρησιμοποιείται για πρόσωπο ή αντικείμενο σε κοντινή απόσταση με τον ομιλούντα ή για αυτόν, τον οποίο δείχνουμε. Αντίθετα, η αντωνυμία «ατός, -έ, -ό» χρησιμοποιείται, όταν το πρόσωπο ή το αντικείμενο που δείχνουμε, βρίσκεται κοντά σ’ εκείνον, με τον οποίο μιλάμε.

Διάκριση οφείλει να γίνεται μεταξύ των τοπικών επιρρημάτων «ατουκά» και «ατουκέσ’». Το επίρρημα «ατουκά» χρησιμοποιείται για να δείξουμε ένα συγκεκριμένο σημείο, ενώ το «ατουκέσ’» για να δηλώσουμε τη γύρω από ένα σημείο περιοχή.

Ένα ακόμη σημείο, στο συντακτικό, όπου σημειώνονται λάθη από τους εκπαιδευόμενους αφορά τις μετοχές στην ποντιακή. Η ποντιακή έχει μετοχές αποκλειστικά στην παθητική φωνή με τις καταλήξεις –μένος, -μέντζα (ή –μέν’σσα), -μένον. Από αυτές, πολλές λειτουργούν και ως ουσιαστικά, π.χ. ο δεξάμενον (=ο ανάδοχος), η βαρασμέντζα (η έγκυος), το λασούμενον (το γαϊδούρι).

Κάτι τελευταίο που αξίζει να αναφερθεί είναι η διαφορά στη σύνταξη της πρόθεσης «με» μεταξύ της ποντιακής και της νεοελληνικής. Στην ποντιακή η πρόθεση «με» ακολουθείται από έναρθρο επίθετο ή έναρθρη αντωνυμία και το ουσιαστικό, ενώ στην κοινή νεοελληνική δεν συνοδεύονται από άρθρο. Παραδείγματα: «Με τ’ αΐκα λώματα πώς θα πας ‘ς σην χαράν;» ενώ στην κοινή νεοελληνική «Με τέτοια ρούχα πώς θα πας στον γάμο;» , «Με τ’ εύκαιρον κοιλίαν, ορθόν δουλείαν ‘κ’ ‘ίνεται» ενώ «Με άδεια κοιλιά, σωστή δουλειά δεν γίνεται».

Τέλος, προσοχή χρειάζεται στη χρήση λέξεων της νεοελληνικής, οι οποίες υπεισέρχονται στην ποντιακή, χωρίς να είναι πολιτογραφημένες, ή με τη σημασία της νεοελληνικής, ενώ στην ποντιακή έχουν διαφορετική σημασία. Έτσι, αν θέλουμε να πούμε «ευχάριστα», θα πούμε «γλυκέα», αν θέλουμε να πούμε «προσέχω», θα χρησιμοποιούμε το ρήμα «στοχεύω», «ζευγάρ’» θα ονομάσουμε το σύνολο ομοειδών ενώ θα πούμε «αντρόγυνο» για τον άντρα και τη γυναίκα.

Αναμφίβολα, όλες οι κινήσεις που γίνονται για τη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου έχουν καθοριστική σημασία και μας μεταφέρουν ένα αισιόδοξο μήνυμα. Η ποντιακή διάλεκτος έχει, επιπλέον, αποκτήσει τη δική της «στέγη», μετά από το Σύμφωνο συνεργασίας που υπογράφηκε, μεταξύ του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κ. Αχιλλέα Ζαπράνη και του Προέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, κ. Αντώνη Παυλίδη και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν τα πρώτα μαθήματα της ποντιακής διαλέκτου υπό την αιγίδα του ΠΑΜΑΚ.

Βιβλιογραφία:
- «Ιστορική Γραμματική της Ποντικής Διαλέκτου», Άνθιμου Παπαδόπουλου, Αθήναι 1955
- «Γραμματική της Ελληνικής Διαλέκτου του Πόντου», Δημοσθένη Οικονομίδη, εν Αθήναις 1958
- «Ιστορικόν Λεξικόν της Ποντικής Διαλέκτου», Άνθιμου Παπαδόπουλου, εν Αθήναις Τυπογραφείον Μυρτίδη, 1961
- «Μελετήματα ποντιακής διαλέκτου», Δημήτριου Τομπαΐδη, εκδ.Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1996
- «Το Συντακτικό της ποντιακής διαλέκτου», Στάθη Αθανασιάδη, Καστανιά Ημαθίας 1977

Πηγή: Μαχητής

Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016

Το πατρικό του Αλέξανδρου Μπαλτατζή στην Ξάνθη γίνεται μουσείο

Το πατρικό του Αλέξανδρου Μπαλτατζή στην Ξάνθη γίνεται μουσείο
Το πατρικό του Αλέξανδρου Μπαλτατζή στην Ξάνθη γίνεται μουσείο

Την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 και ώρα 12.00 θα πραγματοποιηθούν στη γειτονική Ξάνθη και συγκεκριμένα στο Νεοχώρι Ξάνθης τα εγκαίνια του Μουσείου «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» το οποίο εγκαθίσταται στην αναπαλαιωμένη πατρική οικία του μεγάλου Έλληνα πολιτικού. Η θεματική του μουσείου είναι αφιερωμένη στην αγροτική και συνεταιριστική ιστορία, τομείς δηλαδή στους οποίους ο Αλέξανδρος Μπαλτατζής άφησε ανεξίτηλο το στίγμα με την επιμέλεια των εκθεμάτων να γίνεται από το ομώνυμο Κέντρο Μελετών.

Να σημειωθεί ότι τα εγκαίνια θα τελέσει, ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, η Υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Υπουργός Μακεδονίας-Θράκης) κ. Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά.

Τον φθινοπωρινό του χορό διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος"

Τον φθινοπωρινό του χορό διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος"
Τον φθινοπωρινό του χορό διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος"

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος "Εύξεινος Πόντος" Στοκχόλμης" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον μεγάλο φθινοπωρινό χορό του, το Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016 στις 7:00 μ.μ. στο White Palace Festvaning (Tensta), επί της οδού Krallingegrand 1.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Ματθαίος Τσαχουρίδης (λύρα)
- Κώστας Θεοδοσιάδης (τραγούδι)
- Αθανάσιος Σωτηριάδης (πλήκτρα)
- Γιώργος Κορτσινίδης (κρουστά)
- Νίκος Κουρουκλίδης (κλαρίνο)
- Κώστας Πατρίκας (ηχολήπτης).

Η τιμή του εισιτηρίου είναι 300 κορώνες και 200 κορόνες για παιδιά κάτω των 12 ετών.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους Ηλία Μανωηλίδη στο τηλέφωνο 070-742 82 72 ή τον Δημήτρη Παναγιωτίδη στο 076-709 15 70.

Όσοι έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε, ένα Ποντιόπουλο, τον Γιάννη Μαυρίδη

Όσοι έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε, ένα Ποντιόπουλο, τον Γιάννη Μαυρίδη
Όσοι έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε, ένα Ποντιόπουλο, τον Γιάννη Μαυρίδη

Ο Γιάννης Μαυρίδης του Παναγιώτη, είναι μόλις 23 ετών και νοσηλεύεται στη μονάδα εντατικής θεραπείας στην Βιοκλινική Αθηνών, με σοβαρό πρόβλημα που θέτει σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή.

Η οικογένειά του, μια οικογένεια υπερήφανων Ποντίων, με την οποία ήλθα εγώ ο ίδιος σε επαφή, η οποία έχει μάθει στη ζωή της να δίνει και να προσφέρει και η οποία δεν θα έκανε ποτέ ζητιανιά και επαιτεία.

Όμως τώρα, αυτή τη δύσκολη στιγμή που κρίνεται η ζωή του Γιάννη, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στα έξοδα και απευθύνεται σε όλους εκείνους του ανθρώπους, που πιστεύουν ότι ο ρόλος και ο προορισμός του ανθρώπου είναι η αλληλοβοήθεια, είναι να στέκεται δίπλα στον συνάνθρωπό του, γνωστό ή άγνωστο, όταν αυτός το έχει ανάγκη.

Και ο Γιάννης το έχει ανάγκη, έχει ανάγκη τα 10 και 20 ευρώ μας.

Και να έχουμε υπ' όψη μας, ότι όταν οι πολλοί βάζουν από λίγα, τότε γίνονται θαύματα.

Να βοηθήσουμε και να σταθούμε δίπλα στο Γιάννη, και στην οικογένειά του, που δοκιμάζεται σκληρά, αυτή τη δύσκολη ώρα.

Σάββας Καλεντερίδης

Ο αριθμός λογαριασμού είναι
ALPHA BANK
460-002101-018303
Και το IBAN: GR93 0140 4600 4600 0210 1018 303

Πρώτος δικαιούχος είναι ο ίδιος ο Μαυρίδης Ιωάννης

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος & Νήσων της ΠΟΕ

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος & Νήσων της ΠΟΕ
Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος & Νήσων της ΠΟΕ

Μετά τη Γεν. Συνέλευση και τις εκλογές που πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2016 για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος και Νήσων της ΠΟΕ, τα νέο Δ.Σ. συγκροτήθηκε σε σώμα με την εξής σύνθεση:

Πρόεδρος: Γιώργος Βαρυθυμιάδης
Αντιπρόεδρος: Χρήστος Δημόπουλος
Γραμματέας: Παναγιώτης Λεσγίδης
Ταμίας: Θεοφάνης Κοντοχρήστος
Μέλη:
- Κώστας Αλεξανδρίδης
- Δημήτρης Καρασαββίδης
- Χαράλαμπος Μαυρίδης
- Τριαντάφυλλος Υφαντίδης
- Νίκος Παπαδόπουλος

Την 52η εθελοντική αιμοδοσία τους, διοργανώνουν οι "Ακρίτες του Πόντου"

Την 52η εθελοντική αιμοδοσία τους, διοργανώνουν οι "Ακρίτες του Πόντου"
Την 52η εθελοντική αιμοδοσία τους, διοργανώνουν οι "Ακρίτες του Πόντου"

Ο Σύλλογος Ποντίων Σταυρούπολης Ράδιο Ακρίτες", προσκαλούν όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να συμμετέχουν στην "52η Εθελοντική Αιμοδοσία", η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 από τις 09:00-13:00, στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου (Όθωνος 12 Σταυρούπολη).

Παρακαλούνται οι φίλοι αιμοδότες κατά την προσέλευση τους στην αιμοδοσία, να γνωρίζουν τον προσωπικό τους αριθμό ΑΜΚΑ.

Ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών στην Εύξεινο Λέσχη Νάουσας

Ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών στην Εύξεινο Λέσχη Νάουσας
Ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών στην Εύξεινο Λέσχη Νάουσας

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας μετά τον αγιασμό που πραγματοποίησε για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς την Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016 στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου, ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών, σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα.

Πανελλήνιοι Χοροί - Τμήματα  Ενηλίκων: 
Δευτέρα 7.00 μ.μ. - 9.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Μάκης Καραμίχος)
Τετάρτη 7.00 μ.μ. - 9.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Μάκης Καραμίχος)
Παρασκευή 4.45 μ.μ. - 5.45 μ.μ. (Διδασκαλία: Αντωνία Νικολάου)

Ποντιακοί Χοροί – Τμήμα Ενηλίκων:
Πέμπτη 6.00 μ.μ. - 7.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Παύλος Παυλίδης)

Ποντιακοί Χοροί - Τμήματα παιδικά - εφηβικά:
Κυριακή 5.00 μ.μ. - 6.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Μαρία Παυλίδου).

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016

Διαγωνισμός Ποντιακού χορού στις μετασοβιετικές χώρες

Διαγωνισμός Ποντιακού χορού στις μετασοβιετικές χώρες
Διαγωνισμός Ποντιακού χορού στις μετασοβιετικές χώρες

Η Συντονιστική Επιτροπή νεολαίας του ΣΑΕ της Περιφέρειας των χωρών της πρώην ΕΣΣΔ ανακοίνωσε για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ποντιακού χορού.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει ως σκοπό τη δημιουργία των κατάλληλων συνθήκων για την υποστήριξη των καλλιτεχνικών συγκροτημάτων των μετασοβιετικών χωρών, την ενημέρωση του κοινού για τις δραστηριότητές τους, καθώς και προβολή και διάδοση του ποντιακού πολιτισμού.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 12 Οκτωβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 13 Νοεμβρίου. Μέχρι τις 20 Οκτωβρίου οι συμμετέχοντες πρέπει να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στην ηλεκτρονική διεύθυνση blackseagreeks@bk.ru και μέχρι τις 10 Νοεμβρίου να αποστείλουν τα video-spot τους στην Οργανωτική Επιτροπή.

Τα βίντεο με τους ποντιακούς χορούς πρέπει να έχουν διάρκεια έως πέντε λεπτά και να είναι τύπου mp4.

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν μόνον χορευτικά συγκροτήματα από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, δηλαδή από την Ουκρανία, τη Ρωσία, τη Γεωργία, την Αρμενία, τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, το Ουζμπεκιστάν, την Κιργιζία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζαχστάν.

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στη συμμετοχή με κριτήριο την ηλικία των χορευτών και δεν θα ληφθεί υπόψη ούτε η εξωτερική τους εμφάνιση. Η αξιολόγηση των συμμετοχών από την Κριτική Επιτροπή θα γίνει με βάση τα εξής κριτήρια: τεχνική χορού, υποκριτική τέχνη, σύμπτωση του επιλεγμένου χορού και της απόδοσής του, σύνθεση βίντεο.

Οι κριτές του διαγωνισμού θα παρακολουθήσουν τα βίντεο από τις 10 ως τις 13 Νοεμβρίου για να τα αξιολογήσουν και να ξεχωρίσουν τον νικητή.

Μετά την ανακοίνωσή του τα συγκροτήματα που δεν έχουν πάρει βραβείο θα διαγωνιστούν για το «Βραβείο της συμπάθειας του κοινού» μέσω της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στο Facebook.

Όλα τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στην ιστοσελίδα της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας του ΣΑΕ της Περιφέρειας των χωρών της πρώην ΕΣΣΔ (www.greek-youth.com).