Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018

Ποντιακό παραδοσιακό γλέντι για τους φοιτητές στα Γιάννενα

Ποντιακό παραδοσιακό γλέντι για τους φοιτητές στα Γιάννενα
Ποντιακό παραδοσιακό γλέντι για τους φοιτητές στα Γιάννενα

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Ιωαννίνων προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην Ποντιακή Βραδιά που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018 στο "Αλλού γι' Αλλού"!

Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα πλαισιώνουν οι:
Τραγούδι: Ζημπιλιάδης Στέργιος,
Λύρα: Μουρατίδης Σωκράτης,
Αγγείο: Σαχταρίδου Ειρήνη,
Νταούλι: Σαββίδης Κώστας.

Τηλέφωνο Κρατήσεων:
- 6972314098 (Κική w.u.)
- 6975921795 (Χάρης C.u.)

Αέρα σ' μαναχόν κανείται" - Παρουσίαση του βιβλίου στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης

Αέρα σ' μαναχόν κανείται" - Παρουσίαση του βιβλίου στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης
Αέρα σ' μαναχόν κανείται" - Παρουσίαση του βιβλίου στο Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Τερζίδη με τίτλο «Αέρα σ΄ μαναχόν κανείται».

Κεντρικός ομιλητής της βραδιάς θα είναι ο ίδιος ο συγγραφέας του βιβλίου Γιάννης Τερζίδης. Το βιβλίο πέραν αυτού θα προλογίσουν η Ιωαννίδου Σοφία, Φιλόλογος και εκπαιδευτικός, καθώς και ο Καρυπίδης Σταύρος, προπτυχιακός φοιτητής του Τμήματος Μαθηματικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η παρουσίαση θα λάβει χώρα την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2018 και ώρα 19:00 στον χώρο του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης, επί της οδού Πετροπουλακιδών 3 (Αγίου Δημητρίου με Ιασωνίδου).

Ξεκίνησαν και πάλι τα μαθήματα της Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο ΑΠΘ

Ξεκίνησαν και πάλι τα μαθήματα της Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο ΑΠΘ
Ξεκίνησαν και πάλι τα μαθήματα της Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο ΑΠΘ

Ξεκίνησαν και πάλι τα μαθήματα της Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας ΑΠΘ, για το έτος 2018-2019. Τα επιλεγόμενα μαθήματα του χειμερινού εξαμήνου, με τον γενικό τίτλο Ιστορία του Ελληνισμού της Ανατολής (ΙΕΑ) και ειδικότερα:

Α. Εισαγωγή στην Ιστορία του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Ο Ελληνισμός της Ανατολής κατά τους Νεότερους Χρόνους,

Β. Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Ο Πόντος από την κατάλυση της Αυτοκρατορίας των Κομνηνών μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα,

παρακολουθούν και φέτος πολλοί φοιτητές και φοιτήτριες, όχι μόνον του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας αλλά και άλλων Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ (π.χ. Φιλολογίας, Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας) και άλλων Τμημάτων του ΑΠΘ, όπως λ.χ. του τμήματος Θεολογίας (κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών) και του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, καθώς και φοιτητές/τριες Erasmus.

Προγραμματίζονται επίσης και στο τρέχον ακαδημαϊκό έτος επισκέψεις σε αρχεία και μουσεία, εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύναψη διεπιστημονικών συνεργασιών με άλλα Τμήματα του ΑΠΘ.

Ι. Αποστολίδης: το Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά και ο διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους

Ι. Αποστολίδης: το Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά και ο διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους
Ι. Αποστολίδης: το Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά και ο διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους

του Γιάννη Αποστολίδη
πρώην προέδρου της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης
                   
Βέβαια όταν ο συμπατριώτης μας αρχαίος πόντιος γεωγράφος Στράβων χαρακτήριζε ως "τελέως βαρβάρους" τους καυκάσιους, δεν εννοούσε τους Πόντιους καυκάσιους των ημερών μας αλλά τους αρχαίους λαούς Δέρδικες, Υρκανούς, Σίγιννους κλπ καθώς και ...εμένα, τον επίσης καυκάσιο, τον Καρσλή! Που είμαι "τελέως βάρβαρος" κι΄εγώ, αγροίκος, πρώτα πρώτα δεν σέβομαι την ησυχία του αλλουνού... Διότι, μια χαρά μακροημερεύει πρωτόθρονος στην Παναγία Σουμελά ο Γιώργος Τανιμανίδης, τι θέλω λοιπόν και τον τσιγκλώ με την αρθρογραφία μου... Και να έλεγα κάθε φορά κάτι καινούργιο; Αναμασώ τα ίδια και τα ίδια  - που όμως είναι τόσο απίστευτα ώστε ακούγονται πάντα σαν πρωτάκουστα, καίτοι χιλιοειπωμένα! Εξήντα χρόνια η ίδια οικογένεια στην Παναγία Σουμελά; Και χίλιες φορές να το πεις, θ΄ακούγεται απίστευτο, πρωτάκουστο! Και πώς γίνεται αυτό;  Πώς είπες; Πώς; πώς; Με την στήριξη της Εκκλησίας της Ελλάδος; Αν είναι δυνατόν! Η οποία Εκκλησία τρέχει στα δικαστήρια για να στηρίξει την οικογενειοκρατία των Τανιμανιδαίων; Και βγάζει φασιστικούς κανονισμούς για να την στερεώσει; Φτού σου, μασκαρά, ψευταρά Γιάννη Αποστολίδη! Δεν μπορεί να συμβαίνουν αυτά! Είσαι ψεύτης!

Και όμως συμβαίνουν, δυστυχώς...

Αυτό το αλόγιστο πάθος του Μακαριώτατου Ιερώνυμου να στηρίζει την οικογενειοκρατία της Παναγίας Σουμελά, καίτοι πλήρως και καταλεπτώς ενημερωμένος για τα έργα και τις ημέρες της, άνοιξε την κερκόπορτα για την μελλοντική, απευκταία μεν αλλά επίφοβη, άλωση ολόκληρης της Εκκλησίας από τα συμφέροντα και τους επιτήδειους. Υπερβολή; Καθόλου! Με τον ισχύοντα Κανονισμό της Παναγίας Σουμελά, ψηφισμένο από την Ιερά (όσο και αδαή περί το θέμα) Σύνοδο, ποιος εγγυάται ότι αποκλείεται στο μέλλον, έστω το μακρινό, να την ιδιοποιηθούν κάποιοι; Το ίδιο μπορεί να γίνει και με ολόκληρη την Ελληνική Εκκλησία...

Ας δούμε όμως τί ακριβώς γίνεται και τι μπορεί να συμβεί. Αυτές τις μέρες είναι στην καυτή επικαιρότητα και κοντεύει να προκαλέσει πολλαπλό διχασμό, εκκλησιαστικό, κοινωνικό, πολιτικό, το θέμα των σχέσεων Ελληνικής Εκκλησίας και Κράτους. Εγώ δεν θ΄ ασχοληθώ εδώ μ΄ αυτό ως γενικότερο ζήτημα των σχέσεων κοσμικής και θρησκευτικής εξουσίας, που υπήρχε από την εποχή που ο αρχηγός της φυλής, ο βασιλιάς, ο μάγος, είχαν και θρησκευτική εξουσία, που εμφανίζεται κατά καιρούς το πρόβλημα ως καισαροπαπισμός, μέχρι τον κάθετο διαχωρισμό τους Εκκλησίας και κράτους στη Γαλλία, μέχρι τις διώξεις της Εκκλησίας σε διάφορα καθεστώτα, μέχρι, μέχρι... Και στη χώρα μας η ιστορική εξέλιξη δεν ήταν βέβαια διαφορετική, από τα βάθη των αιώνων μέχρι σήμερα. Σήμερα, καταρχήν το Σύνταγμά μας είναι, κατά παγκόσμια ίσως πρωτοτυπία, πυθόχρηστο, δηλαδή υπάρχει εν ονόματι και του Τριαδικού Θεού και όχι μόνον εν ονόματι του κυρίαρχου λαού, καθώς στο προοίμιό του γίνεται επίκληση της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος - πυθόχρηστοι νόμοι λεγόταν στην αρχαία Ελλάδα οι νόμοι της Σπάρτης, του Λυκούργου, διότι πριν τους θέσει σε εφαρμογή ζήτησε την επικύρωσή τους από το Μαντείο των Δελφών, από τον Πύθιο Απόλλωνα, που χρησμοδότησε θετικά. Επίσης από το Σύνταγμα αναγνωρίζεται (ανακηρύσσεται;) ως επικρατούσα θρησκεία στη χώρα η Ορθοδοξία, πράγμα που είναι το θεμέλιο των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας.

Αλλά άλλος είναι ο λόγος του παρόντος άρθρου.

Υπάρχει άραγε κίνδυνος να μετατραπεί η Εκκλησία σε Μη Κυβερνητική Οργάνωση, δηλαδή, για να ξέρουμε τι λέμε, σε απλό σωματείο, σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου; Η απάντηση είναι, ΝΑΙ, υπάρχει αυτός ο κίνδυνος, αφού ήδη σε άλλον, ανύποπτο χρόνο και όχι σήμερα, έγινε το πρώτο βήμα, τότε που ο κ Ιερώνυμος είχε την ατυχή έμπνευση να μετατρέψει όλα τα Προσκυνήματα σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, όλα, πλην της Παναγίας της Τήνου, που έχει δικό της, προνομιακό νομικό καθέστως (ν 349/1977) - η δική μας Παναγία Σουμελά θεωρείται για τον κ. Ιερώνυμο κατώτερη... Τι είναι το Προσκύνημα; Κατά τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, Κ.Χ.Ε.Ε. (ν 590/1977, άρθρο 59), Προσκύνημα είναι κάθε ναός που αποδόθηκε "έκπαλαι" στη δημόσια λατρεία, όπου δηλαδή ο καθένας και όχι μόνο ο ιδιοκτήτης του, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, μπορούσε και μπορεί ν΄ανάψει ένα κεράκι, να κάνει οποιαδήποτε ιεροπραξία κλπ. Μέχρι το 2014, μόνο κάποια εκκλησιαστικά καθιδρύματα είχαν χαρακτήρα νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) και πάντως σε καμιά περίπτωση κάποιο Προσκύνημα.  Με το νόμο 4235/2014 τροποποιήθηκε το άρθρο 1 παρ. 4 του Κ.Χ.Ε.Ε. και κατέστησαν όλα τα Προσκυνήματα ΝΠΙΔ. Ποίος λόγος προκάλεσε αυτήν την αλλαγή; Δεν ξέρω, άγνωστοι αι βουλαί του κ Ιερώνυμου! Και το άκρως λυπηρό για την επιπόλαιη κοινωνία μας είναι ότι αυτή η νομοθετική μεταβολή πέρασε εντελώς απαρατήρητη! Η μόνη αντίδραση, τέτοια όμως που σε παρόμοιες περιπτώσεις αποκαλύπτει το δέντρο αλλά κρύβει το δάσος, ήταν αυτή των Τηνίων, οι οποίοι θορυβήθηκαν ότι με το νέο νομοθετικό καθεστώς των Προσκυνημάτων θα μεταβληθεί και το Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας της Τήνου σε ΝΠΙΔ ( θα εξομοιωθεί δηλαδή με την Παναγία Σουμελά) ενώ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, με ειδικό πλαίσιο διοίκησης, διαχείρισης κλπ ( νόμος 349/1977), ήταν δε τόσο σφοδρή η αντίδρασή τους ώστε έφτασαν στο σημείο να μπουγελώσουν τον επιχώριο μητροπολίτη πάνω στα σκαλιά της Εκκλησίας - και έτσι η μετατροπή αποσοβήθηκε! Αλλά η θορύβηση των Τηνίων, με τον τρόπο που εκδηλώθηκε και εμφανίστηκε στα ΜΜΕ, σκέπασε το πραγματικό πρόβλημα, που ήταν η μετατροπή των Προσκυνημάτων σε ΝΠΙΔ.

Τι σημαίνει όμως αυτή η μετατροπή; Σημαίνει ότι ένας Κανονισμός Διοίκησης μπορεί να παραδώσει  το Προσκύνημα στην άκρα αυθαιρεσία μιας οικογένειας, μιας παρέας συμφερόντων, μιας σέχτας κλπ, που μπορεί να διαχειρίζεται το Προσκύνημα σα να είναι ιδιωτική υπόθεση, αποκλείοντας τους απλούς πιστούς από κάθε  επιρροή στις υποθέσεις του Προσκυνήματος. Κλασικό όσο και αποκρουστικό είναι το παράδειγμα του Προσκυνήματος της Παναγίας Σουμελά, όπου η πλειοψηφία της Επιτροπής Διοίκησης ορίζεται από το Σωματείο Παναγία Σουμελά, του οποίου όμως το Καταστατικό περιέχει δρακόντιες διατάξεις που αποκλείουν σε κάθε πόντιο σεβόμενο τον εαυτό του, μη αρεστό στην εκάστοτε Διοίκηση, να γίνει μέλος του Σωματείου και εκείθεν να επιδράσει στα πράγματα του Προσκυνήματος. Δηλαδή μπορεί μελλοντικά να βρεθεί κάποιος διεφθαρμένος ο οποίος να βάλλει στόχο το παγκάρι της Παναγίας μας και καταλαμβάνοντας per fas et nefas τη Διοίκηση, να πετύχει το στόχο του. Και μέσα σε μια προοπτική ολοένα μεγαλύτερης χαλάρωσης του θρησκευτικού αισθήματος, ποιος θα ενδιαφέρεται ποιανού μαγαζάκι θα είναι αυτό το εθνικοθρησκευτικό σύμβολο των Ποντίων...

Κάτι τέτοιο, σε εθνική πλέον κλίμακα, μπορεί να συμβεί στην ίδια την Εκκλησία. Με τον χωρισμό της από το Κράτος, η Εκκλησία θα παραμείνει ωστόσο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, όπως ήταν ανέκαθεν από την ίδρυση της (Β.Δ. 924/1966) και μέχρι το 2014 η Παναγία Σουμελά. Αλλά με το πέρασμα του καιρού, μπορεί να μεταβληθεί η Εκκλησία η ίδια ως ενιαίος οργανισμός σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, αφού θα υπάρχει το προηγούμενο, η κερκόπορτα, το Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά και τα άλλα σημαντικά Προσκυνήματα, που χωρίς μεγάλη φασαρία, με το λαό στην άκρη, ανίδεο, μεταβλήθηκαν το 2014, για πρώτη φορά στην ιστορία της Εκκλησίας μας, σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και δυνητικά ιδιωτικού συμφέροντος. Πολύ ζοφερή αλλά πιθανότατη αυτή η προοπτική. Ποιος θα μπορέσει να δαμάσει τα μεγάλα συμφέροντα που θα βουλιμιούν να καταπιούν το μελλοντικό γιγάντιο Υπερπροσκύνημα της Εκκλησίας της Ελλάδος, όταν πλέον θα είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου; Και ο κίνδυνος αυτός ίσως είναι ένας σοβαρός λόγος να αφαιρεθεί από τώρα από την Εκκλησία η περιουσία της, να διατεθεί έγκαιρα αλλού, σε άλλους ευαγείς σκοπούς, για να χάσκουν όσοι περιμένουν το πλήρωμα του χρόνου για να φάνε αυτήν την περιουσία. Εκτός αν η κοινωνία μας δια του κράτους της προστατέψει την Εκκλησία της και δείξει έγκαιρα και αποφασιστικά ότι "πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν αυτής", δεν θα κατισχύσουν επί της Εκκλησίας οι σύγχρονες πύλες του άδη, που είναι τα υπεργιγάντια συμφέροντα. Και ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι η σφράγιση της Κερκόπορτας, η κατάργηση του νόμου 4235/2014 που μετέτρεψε τα Ιερά Προσκυνήματα σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και άνοιξε τον δρόμο για την άλωση της ίδιας της Εκκλησίας, για να καταντήσει με χρόνια με καιρούς μια ανώνυμη εταιρία σκληρών συμφερόντων ή μια αποκρυφιστική σέχτα...

Κατά τα λοιπά, ως προς τις άλλες εκφάνσεις των σχέσεων Εκκλησίας και Κράτους, σε δημοκρατία ζούμε, ο καθένας μπορεί να έχει τις απόψεις του.

Όταν το ΚΚΕ βρίσκεται, για ακόμα μία φορά, απέναντι στον Ποντιακό Ελληνισμό και αρνείται την Ιστορία...

Όταν το ΚΚΕ βρίσκεται, για ακόμα μία φορά, απέναντι στον Ποντιακό Ελληνισμό και αρνείται την Ιστορία...
Όταν το ΚΚΕ βρίσκεται, για ακόμα μία φορά, απέναντι στον Ποντιακό Ελληνισμό και αρνείται την Ιστορία...

Την πάγια θέση της άρνησης απέναντι στις Σταλινικές διώξεις (1937-1949) κατά των Ποντίων, αλλά και των άλλων μειονοτήτων, εξέφρασε για ακόμα μία φορά το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος μετά τη συνάντηση που είχε με αντιπροσωπεία της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018.

Μετά το τέλος της συνάντησης και σύμφωνα με το επίσημο διαδικτυακό ενημερωτικό portal του ΚΚΕ, 902.gr, ο Γ.Γ. του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπας, αναφέρθηκε ακόμα στην αντίθεση και την πάλη του ΚΚΕ ενάντια σε προσπάθειες διαφόρων αντικομμουνιστικών παραγόντων του Ποντιακού χώρου, που επιχειρούν να ξαναγράψουν την Ιστορία σχετικά με τη ζωή των Ποντίων στην ΕΣΣΔ, να εμπορευματοποιήσουν το λαϊκό πολιτισμό και να τον ελέγξουν πολιτικά και πολιτιστικά.

Μία δήλωση η οποία έγινε απέναντι στο "υποτιθέμενο" κορυφαίο (θεσμικά και όχι ουσιαστικά) όργανο του χώρου, τη Διεθνή Συνομοσπονδία Ποντίων Ελλήνων, χωρίς να υπάρξει η παραμικρή αντίδραση / ανακοίνωση εκ μέρους των Ποντιακών φορέων.

Ο πρώτος τη τάξη, εκπρόσωπος ενός πολιτικού φορέα, εντός του Ελληνικού Κοινοβουλίου, που με τη θέση που εκφράζει, στρέφεται εναντίον μέρους της Ιστορίας των Ελλήνων του Πόντου. Λίγα χρόνια μετά τα τραγικά γεγονότα του ξεριζωμού, οι Έλληνες βίωσαν ένα δεύτερο ξεριζωμό. Αυτόν των σταλινικών διώξεων!

Λίγες μέρες μετά τους χορούς και τα πανηγύρια, και ενόψει της εκκολαπτόμενης ενότητας του Ποντιακού χώρου, γινόμαστε θιασώτες μίας προσβλητικής αναφοράς στην Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού.

Η Ιστορία δεν παραγράφεται και δεν διαγράφεται.

Θεόφιλος Κωτσίδης

Σχετικά θέματα

Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018

Τούρκοι κατέκλυσαν το προξενείο για την επέτειο θανάτου του Κεμάλ (Video)

Τούρκοι κατέκλυσαν το προξενείο για την επέτειο θανάτου του Κεμάλ
Τούρκοι κατέκλυσαν το προξενείο για την επέτειο θανάτου του Κεμάλ

Η 10η Νοεμβρίου είναι ημερομηνία ορόσημο για το τουρκικό κράτος. Την ημέρα αυτή, το 1938, πέθανε ο Κεμάκ Ατατούρκ σε ηλικία 57 ετών.

Ο ιδρυτής της τουρκικής δημοκρατίας τιμάται με πολλές εκδηλώσεις στην πατρίδα του ενώ και το σπίτι όπου γεννήθηκε, το σημερινό τουρκικό προξενείο της Θεσσαλονίκης, είναι πόλος έλξης για Τούρκους.

Και φέτος, χιλιάδες ήταν αυτοί που ταξίδεψαν ως την πόλη για να τιμήσουν με τον τρόπο αυτό τον αγαπημένο τους ηγέτη.

60 λεωφορεία και αμέτρητα ΙΧ έκαναν τη διαδρομή από διάφορα μέρη της Τουρκίας και από το πρωί το προξενείο πλημμύρισε κόσμο.



Οι προξενικές αρχές υπολογίζουν πως περίπου 2.000 άτομα βρίσκονται για το Σαββατοκύριακο στη Θεσσαλονίκη και πέρασαν από το ιστορικό κτίριο στην οδό Αγίου Δημητρίου.

Άτομα όλων των ηλικιών, πολλοί φορώντας μπλουζάκι με την ημισέληνο και τον Κεμάλ, βρέθηκαν στο σπίτι όπου γεννήθηκε στις 19 Μαΐου 1881.

Στους επισκέπτες μίλησε το πρωί ο Τούρκος πρόξενος Ορχάν Γιαλμάν Οκάν που αναφέρθηκε στην προσωπικότητα και το βίο του Κεμάλ Ατατούρκ.

Πηγή: Life Events

Με το ΚΚΕ συναντήθηκε αντιπροσωπεία της ΔΙΣΥΠΕ

Με το ΚΚΕ συναντήθηκε αντιπροσωπεία της ΔΙΣΥΠΕ
Με το ΚΚΕ συναντήθηκε αντιπροσωπεία της ΔΙΣΥΠΕ

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας συναντήθηκε σήμερα, στην έδρα της ΚΕ του Κόμματος στον Περισσό, με αντιπροσωπεία της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων (ΔΙΣΥΠΕ). Στη συνάντηση συμμετείχε ακόμα η Διαμάντω Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του ΚΚΕ. Εκ μέρους της Διεθνούς Συνομοσπονδίας παρευρέθηκαν ο γγ της ΔΙΣΥΠΕ Β. Μωϋσίδης, η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της ΔΙΣΥΠΕ Σ. Βαρυτιμιάδη, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου Γ. Βαρυθμιάδης και Ε. Ελευθεριάδου, καθώς και ο Ν. Κυργιάκης, μέλος της Περιφερειακής Επιτροπής Νεολαίας Ν. Ελλάδας και Νήσων.

Η αντιπροσωπεία της ΔΙΣΥΠΕ έθεσε προς το ΚΚΕ τα αιτήματά της για τη Διεθνή Αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και την ένταξη της διδασκαλίας της Ιστορίας και του Ποντιακού Ελληνισμού σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, καθώς και το αίτημα για τη δημιουργία μονίμων Τμημάτων Σπουδών στα ελληνικά ΑΕΙ, που θα αφορούν τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και τις Γενοκτονίες, την Ιστορία, τη Λαογραφία, τη Γλώσσα και τον Πολιτισμό των Ελλήνων του Πόντου. Επίσης, ζήτησε τη συμπαράσταση του ΚΚΕ για την προώθηση των χρόνιων ανεπίλυτων -από όλες τις κυβερνήσεις- προβλημάτων των Ελλήνων από την πρώην ΕΣΣΔ, όπως την απλοποίηση των διαδικασιών για την απόκτηση Ιθαγένειας, για όσους έχουν αποδεδειγμένα συγγενείς στην Ελλάδα, ακόμα και πρώτου βαθμού. Τέλος, μετέφεραν τα αιτήματα της ΔΙΣΥΠΕ αναφορικά με το να σταματήσουν οι κατασχέσεις Α' κατοικίας, για χρέη από τα άτοκα δάνεια που τους είχαν χορηγηθεί, αλλά και γενικότερα για την τακτοποίηση οικισμών στους οποίους διαμένουν.

Ο Δ. Κουτσούμπας μετέφερε στη Συνομοσπονδία τη στήριξη του ΚΚΕ στα δίκαια αιτήματά της, προωθώντας τα στη Βουλή και όπου αλλού χρειάζεται. Ιδιαιτέρως αναφέρθηκε στη θέση του Κόμματος, η πολιτεία να παρακάμψει τις όποιες διπλωματικές δεσμεύσεις με την Τουρκία και να συνδράμει ουσιαστικά στον αγώνα για τη Διεθνή Αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Αναφέρθηκε ακόμα στην αντίθεση και την πάλη του ΚΚΕ ενάντια σε προσπάθειες διαφόρων αντικομμουνιστικών παραγόντων του Ποντιακού χώρου, που επιχειρούν να ξαναγράψουν την Ιστορία σχετικά με τη ζωή των Ποντίων στην ΕΣΣΔ, να εμπορευματοποιήσουν το λαϊκό πολιτισμό και να τον ελέγξουν πολιτικά και πολιτιστικά.

Πηγή: 902

Καρκινοπαθής έτρεξε με την Ποντιακή φορεσιά στον 36ο Μαραθώνιο

Καρκινοπαθής έτρεξε με την Ποντιακή φορεσιά στον 36ο Μαραθώνιο
Καρκινοπαθής έτρεξε με την Ποντιακή φορεσιά στον 36ο Μαραθώνιο 

Μέσα στον αγωνιστικό χώρο στον τερματισμό του 36ου Αυθεντικού Μαραθώνιου Αθηνών στο Καλλιμάρμαρο, βρέθηκε ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας «Ο Φάρος» με λύρα και νταούλια, την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018, για να υποδεχτεί και να εμψυχώσει την καρκινοπαθή μαραθωνοδρόμο Βασιλική Εγγονοπούλου από τη Δράμα, που έτρεξε για τη ζωή, τον Πόντο και τη Σμύρνη.

Την ώρα της εισόδου της Βασιλικής με την ποντιακή φορεσιά της, σταμάτησε η μουσική μέσα στο Καλλιμάρμαρο και από τα μεγάφωνα ο παρουσιαστής ενημέρωνε τους θεατές για τον άθλο αυτής της γυναίκας και ότι την υποδέχεται ο Σύλλογος Ποντίων Αγ. Βαρβάρας «Ο Φάρος».

Καρκινοπαθής έτρεξε με την Ποντιακή φορεσιά στον 36ο Μαραθώνιο

Τα νταούλια χτύπησαν δυνατά, η ποντιακή λύρα αντήχησε, ο χορός ξεκίνησε και ο κόσμος την υποδέχτηκε με παρατεταμένο χειροκρότημα. Η Βασιλική στάθηκε μπροστά στα παιδιά του συλλόγου και χόρεψε μαζί τους.

Εκείνη τη στιγμή άστραψαν όλα τα φλας από τις φωτογραφικές μηχανές των θεατών. Μια γυναίκα με μεταστατικούς όγκους, κάνοντας ενδοφλέβιες χημειοθεραπείες έτρεξε με τη δύναμη της ψυχής της όλο το μαραθώνιο, λέγοντας συνέχεια: «Αγαπάω τη Ζωή και Θα Ζήσω».

Η Πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Αγίας Βαρβάρας κ. Σοφία Σαββίδου προσέφερε τιμητική πλακέτα, όπου η Βασιλική την παρέλαβε συγκινημένη.

Καρκινοπαθής έτρεξε με την Ποντιακή φορεσιά στον 36ο Μαραθώνιο

Άξιο λόγου είναι ότι κατά τη διάρκεια αναμονής της Βασιλικής, οι Δρομείς διαφόρων Εθνικοτήτων, που έμπαιναν στο Καλλιμάρμαρο – Παναθηναϊκό Στάδιο, κατά τον τερματισμό τους, χαιρετούσαν με ενθουσιασμό τα παιδιά με τις Ποντιακές φορεσιές και έβγαζαν φωτογραφίες μαζί τους.

Περισσότεροι από 55.000 δρομείς από 105 χώρες απέδειξαν τη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης.

«Μελετώντας τον Δυτικό Πόντο» - Διημερίδα από το Σύλλογο Ποντίων Φυλής «Η Τραπεζούντα»

«Μελετώντας τον Δυτικό Πόντο» - Διημερίδα από το Σύλλογο Ποντίων Φυλής «Η Τραπεζούντα»
«Μελετώντας τον Δυτικό Πόντο» - Διημερίδα από το Σύλλογο Ποντίων Φυλής «Η Τραπεζούντα»

Ο Καλλιτεχνικός Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Φυλής «Η Τραπεζούντα» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στη διημερίδα με τίτλο «Μελετώντας τον Δυτικό Πόντο», το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018 στις 16:30 και την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2018 στις 10:30 π.μ., στη Στέγη Ποντιακού Ελληνισμού «Η Τραπεζούντα».

Εισηγητές της διημερίδας θα είναι οι: Δημήτρης Μαντζούρης, Κυριάκος Μωυσίδης, Γιάννης Αμαραντίδης, Νίκος Ζουρνατζίδης και Γιώργος Πουλατζακλής.
Την Κυριακή θα πραγματοποιηθεί και πρακτική πάνω στους χορούς.

Είσοδος ελεύθερη.

Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την διημερίδα, μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή, συμπληρώνοντας την φόρμα που θα βρουν εδώ και στέλνοντάς την στο e-mail: trapezounta1982@hotmail.com ή στο Fax: 210-2475449.

Οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές έως τις 30 Νοεμβρίου.

Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Πτολεμαΐδα

Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Πτολεμαΐδα
Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Πτολεμαΐδα

Ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην παρουσίαση του βιβλίου του Αντώνη Παυλίδη "Χαλαμονή", που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018 στις 7:00 μ.μ. στο αμφιθέατρο του κτιρίου του συλλόγου.

Για το βιβλίο θα μιλήσει ο εκπαιδευτικός Θέμης Απατσίδης, ο Παντελής Καραλευθέρης, πρώην μέλος Δ.Σ. ΠΟΕ και ΔΙΣΥΠΕ, ο Παναγιώτης Μωυσιάδης, πρώην πρόεδρος Ευξείνου Λέσχης Πτολεμαΐδας, ο συγγραφέας Αντώνης Παυλίδης ενώ την εκδήλωση θα συντονίσει ο Αντώνης Πουγαρίδης.

Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Εορδαίας.

Σχετικά θέματα


Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018

Έφυγε από τη ζωή ο Κ. Καρυπίδης - Κατασκεύασε την Ποντιακή λύρα, 3 μέτρων, στην Άρδασσα Εορδαίας

Έφυγε από τη ζωή ο Κ. Καρυπίδης - Κατασκεύασε την Ποντιακή λύρα, 3 μέτρων, στην Άρδασσα Εορδαίας
Έφυγε από τη ζωή ο Κ. Καρυπίδης - Κατασκεύασε την Ποντιακή λύρα, 3 μέτρων, στην Άρδασσα Εορδαίας

Στο πένθος η Άρδασσα Εορδαίας. Έφυγε ξαφνικά, γύρω στη 01:30, το πρωί της Κυριακής 11/11, σε ηλικία 54 ετών, ο Κυριάκος Καρυπίδης, ο οποίος κατασκεύασε και φιλοτέχνησε τη μεταλλική ποντιακή λύρα, ύψους 3 μέτρων, που βρίσκεται στο κέντρο του εν λόγω χωριού, αφιερωμένη στους πρόσφυγες που έφθασαν το 1922 στην περιοχή.

Ο Κυριάκος, ιδιαίτερα αγαπητός άνθρωπος σε όλους τους χωριανούς (κι όχι μόνο), βρισκόταν, χθες το βράδυ, σε γλέντι του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας, όταν μετά από χορό, ένιωσε αδιαθεσία και κατέρρευσε.

Μεταφέρθηκε, άμεσα, στο Μποδοσάκειο νοσοκομείο, όμως, παρά τις προσπάθειες των γιατρών, δυστυχώς «έφυγε» από την ζωή. Η κηδεία του έγινε σήμερα Κυριακή στις 15.00 στην Άρδασσα.

Ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή, όταν οι άνθρωποι που το συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία, με 4 νέους μπροστά – μπροστά, ντυμένοι με ποντιακή φορεσιά περνώντας μπροστά από τη λύρα, σταμάτησαν για ένα λεπτό περίπου, απόλυτα σιωπηλοί, πριν ξαναξεκινήσουν.

Πηγή: Kozan

Σχετικά θέματα

- Μία Ποντιακή λύρα 2,5 μέτρων κοσμεί πλέον την Άρδασσα

Τον ετήσιο αγιασμό της πραγματοποίησε η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Τον ετήσιο αγιασμό της πραγματοποίησε η Ένωση Ποντίων Πιερίας
Τον ετήσιο αγιασμό της πραγματοποίησε η Ένωση Ποντίων Πιερίας 

Το Σάββατο 27 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός για την έναρξη της νέας πολιτιστικής χρονιάς της Ένωσης Ποντίων Πιερίας.

Παρουσία του Μητροπολίτη Κίτρους Κατερίνης και Πλαταμώνος, κ.κ. Γεωργίου τελέστηκε ο αγιασμός στο Πνευματικό-Πολιτιστικό κέντρο του συλλόγου όπου παρευρέθησαν μέλη και φίλοι του συλλόγου στην καθιερωμένη τέλετή.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πιερίας κ. Κώστας Παπουτσίδης καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους, κάνοντας μια σύντομη ανασκόπηση στην ιστορία αλλά και στις ποικιλόμορφες δράσεις του συλλόγου. Εξήρε το σημαντικό έργο που επιτελείται μέσα από τα τμήματα του συλλόγου και ευχήθηκε μια δυναμική και δραστήρια πολιτιστική χρονιά.

Τον ετήσιο αγιασμό της πραγματοποίησε η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Τίμησε με την παρουσία του ο επίτιμος Πρόεδρος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος και πρώην Πρόεδρος της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων, καθηγητής της καρδιολογίας κ. Γιώργος Παρχαρίδης ο οποίος ευχήθηκε με τη σειρά του μια ακόμα δημιουργική χρονιά για το δραστήριο σύλλογο της Ένωσης Ποντίων Πιερίας, ο οποίος και αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, την οποία και στηρίζει σε όλες τις δράσεις της.

Ο Δήμαρχος Κατερίνης κ. Σάββας Χιονίδης απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό, ευχόμενος καλή και δημιουργική χρονιά και δηλώνοντας για μία ακόμα φορά τη στήριξη του στο σημαντικό έργο που επιτελεί η Ένωση Ποντίων.

Τον ετήσιο αγιασμό της πραγματοποίησε η Ένωση Ποντίων Πιερίας

Επίσης τίμησαν με την παρουσία τους η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Πιπίτσα Μακρίδου, ο Πρόεδρος του ΟΠΑΠ Κατερίνης κ. Θεόδωρος Παυλίδης εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων καθώς και οι υποψήφιοι δήμαρχοι της Κατερίνης κ. Γιώργος Νταντάμης και ο κ. Θανάσης Λιακόπουλος.

Το τμήμα της χορωδίας του συλλόγου με χοράρχη τον κ. Μάκη Λολοσίδη πλαισίωσε την εκδήλωση με παραδοσιακά τραγούδια και μελωδίες του Πόντου. 

Οι παρευρισκόμενοι κεράστηκαν παραδοσιακά ποντιακά εδέσματα.

Ευχαριστίες του Σ.Πο.Σ. Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης για το 14ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Ευχαριστίες του Σ.Πο.Σ. Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης για το 14ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
Ευχαριστίες του Σ.Πο.Σ. Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης για το 14ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Τις δικές του ευχαριστίες εκφράζει με επιστολή του ο Σ.Πο.Σ. Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης μετά το τέλος του 14ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών, προς όλους όσους συνετέλεσαν σε μία επιτυχή διοργάνωση.

Συγκεκριμένα η επιστολή αναφέρει:

Το Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018, στο κατάμεστο στάδιο της Νεάπολης, στην Λάρισα, οι χορευτές και οι χορεύτριες της περιφέρειας ΑΜΘ, παρευρέθησαν στην λαμπρότερη γιορτή του Ποντιακού Ελληνισμού, στο 14ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της ΠΟΕ. Οι 500 σε αριθμό χορευτές των Σωματείων μας ενώνοντας δυνατά τα χέρια τους πέρασαν τα δικά τους μηνύματα αισιοδοξίας και μας απέδειξαν, για ακόμα μία χρονιά, πως το φεστιβάλ δεν είναι μόνο ένας χορός, αλλά μία συνεύρεση φιλίας, ενότητας, αλληλεγγύης, ομόνοιας, λεβεντιάς και ενότητας. Ο Πρόεδρος και το Δ.Σ του Συνδέσμου Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ευχαριστεί και συγχαίρει από καρδιάς όλους τους χορευτές της περιφέρειας μας, που με την εξαιρετική τους εμφάνιση, χάρισαν μοναδικές στιγμές περηφάνιας και αισιοδοξίας και φυσικά εξύψωσαν το ηθικό όλων των παρευρισκομένων.

Άξιοι πολλών συγχαρητηρίων είναι οι συντονιστές χοροδιδάσκαλοι Αμπρικίδου Δέσποινα, Διαμαντίδου Μαρία, Καλτσίδης Ματθαίος, Κατασίδης Μιχάλης, Κωστελίδης Αναστάσιος, Μιχαηλίδου Σαλώμη, Νικολάου Στέλιος, Πακαταρίδης Χρήστος, Τσουλφίδου Ματίνα, οι οποίοι με την αφοσίωση, τον ζήλο και την υπευθυνότητα που δείχνουν στο δύσκολο έργο που είχαν αναλάβει, πέτυχαν τον άψογο συντονισμό της χορευτικής ομάδας.

Δια του παρόντος, το Δ.Σ του Συνδέσμου εκφράζει τις θερμότερες ευχαριστίες και σε όλους όσους συνέβαλλαν στην πραγματοποίηση της προετοιμασίας των χορευτών της Περιφέρειας μας για την εμφάνιση τους στο 14ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της ΠΟΕ, μέσα από πρόβες που πραγματοποιήθηκαν σε κάθε Νομό της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που στέφθηκαν με μεγάλη επιτυχία. Μουσικοί, φορείς, εκπρόσωποι των σωματείων, Περιφερειακή Επιτροπή Νεολαίας του Συνδέσμου και τον συντονιστή Κωνσταντίνο Χατζημιχαηλίδη, την Χρύσα Μαυρίδου, αντιπρόεδρο της Ομοσπονδίας, χοροδιδασκάλους και χορευτές της περιοχής μας, που ένωσαν τις δυνάμεις τους για το καλύτερο δυνατό χορευτικό αποτέλεσμα για την Περιφέρειά μας. Οι μουσικοί διάνθισαν εθελοντικά και αφιλοκερδώς την χορευτική προετοιμασία των εκατοντάδων συμμετεχόντων από τα σωματεία της περιοχής μας, ενώ φορείς και σύλλογοι ευγενικά παραχώρησαν χώρους για την διεξαγωγή έκαστης πρόβας ανά Νομό.

Ειδικότερα, θα θέλαμε να απευθύνουμε το μεγάλο μας ευχαριστώ στους παρακάτω ανθρώπους, φορείς και σωματεία ανά Νομό, που χάρη στην σημαντική αρωγή τους, οι χορευτές μας προετοιμάστηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στον Νομό Δράμας ευχαριστούμε τους μουσικούς Χρήστος Μωυσιάδη (λύρα) και Φώτη Βαμβακίδη (νταούλι) και τον Νίκο Αφεντούλη για την παραχώρηση του ήχου, αλλά και τον Δήμο Δράμας και ιδιαίτερα τον αντιδήμαρχου αθλητισμού Ιωάννη Καψιμάλη, για την παραχώρηση των γηπέδων, όπου διεξήχθησαν οι πρόβες του Νομού Δράμας. Στον Νομό Καβάλας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους καλλιτέχνες Κυριάκο Ιωακειμίδη και Ιωάννη Παρηγορίδη (τραγούδι), Χρήστο Λεμονίδη και Αναστάσιο Συγγιρίδη (λύρα), Ιωάννη Παπαγιαννίδη (ζουρνά), Αλέξη Σιδηρόπουλο και Τάσο Κεκρίδη (νταούλι) και τον Σάκη Ιωαννίδη για την παραχώρηση ήχου. Επίσης τους τοπικούς φορείς της Καβάλας και ειδικότερα τον Δήμο Παγγαίου και το Γυμνάσιο Ελευθερούπολης για την παραχώρηση Κλειστού Γυμναστηρίου του Γυμνασίου Ελευθερούπολης και τον Δήμο Καβάλας και το 12ο Δημοτικό Σχολείο για την παραχώρηση χώρου στο 12ο Δημοτικό Σχολείο (Αη – Γιάννη) Καβάλας, όπου πραγματοποιήθηκαν οι σχετικές πρόβες των σωματείων του Νομού Καβάλας.

Για τις πρόβες του Νομού Έβρου, ευχαριστίες στον Μορφωτικό Σύλλογο Ποντίων Ν. Εβρου «Αλέξιος Κομνηνός», για την παραχώρηση του χοροδιδασκαλείου, όπου και διεξήχθησαν οι πρόβες του Νομού. Επίσης και στους μουσικούς Παναγιώτη Σιδηρόπουλο (λύρα) Χρήστο Τσεπνίδη και Γιώργο Δαλάτση (νταούλι). Στον νομό Ροδόπης ευχαριστίες στους συλλόγους Ποντίων Κομοτηνής και Περιφέρειας "Ο Ευξεινος Ποντος" και πολιτισμού και ανάπτυξης Σαπών "Δρω", αλλά και για την φιλοξενία στον Σύλλογο Ποντίων Σαπών "Τα Κασσιτερά". Επίσης και στους μουσικούς Παναγιώτη Στεφανίδη (λύρα) και Βασίλη Καραγιάννη (νταούλι). Στον Νομό Ξάνθης, ευχαριστίες στον Σύλλογο Ποντίων Ν. Ξάνθης για την παραχώρηση του χοροδιδασκαλείου για την πραγματοποίηση κάθε πρόβας του Νομού, αλλά και στους καλλιτέχνες Τάσο Πετρόπουλο (λύρα) και Γιώργο Χαραλαμπίδη (νταούλι). Εκφράζουμε την ευχή η αγαστή αυτή συνεργασία μας να έχει διάρκεια στον χρόνο.

Τέλος, ο Σύνδεσμος Ποντιακών Σωματείων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης απευθύνει τις ευχαριστίες και τα συγχαρητήρια του στον Σύνδεσμο Ποντιακών Σωματείων Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας για την φιλοξενία και την διοργάνωση του Φεστιβάλ.

Σχετικά θέματα


Ξεκινούν τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου στο Σύλλογο Ποντίων φοιτητών Θεσσαλονίκης

Ξεκινούν τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου στο Σύλλογο Ποντίων φοιτητών Θεσσαλονίκης
Ξεκινούν τα μαθήματα Ποντιακής Διαλέκτου στο Σύλλογο Ποντίων φοιτητών Θεσσαλονίκης

Για δεύτερη συνεχή χρονιά ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει ένα από τα επιλεγμένα επιμορφωτικά κέντρα εκμάθησης ποντιακής διαλέκτου. Συγκεκριμένα, θα συγκροτηθεί τμήμα στο πλαίσιo της συνεργασίας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ποντίων Εκπαιδευτικών, ως συνέχεια της επιτυχίας του προγράμματος κατά το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος.

Εθελοντές πιστοποιημένοι εκπαιδευτές θα παρέχουν τα μαθήματα της ποντιακής διαλέκτου δωρεάν στα επιλεγμένα επιμορφωτικά κέντρα στις περιοχές της Βόρειας Ελλάδος. Η διάρκεια του κύκλου μαθημάτων είναι 100 ώρες, οι οποίες θα επιβεβαιώνονται βάσει παρουσιολογίου, ώστε να δοθεί στο πέρας τους η βεβαίωση παρακολούθησης.

Τα μαθήματα στον Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιούνται κάθε Δευτέρα από τις 19:00 έως τις 21:00 η ώρα, στις εγκαταστάσεις του Συλλόγου, στην οδό Πετροπουλακιδών 3 (Αγίου Δημητρίου με Ιασωνίδου) και το πρώτο μάθημα ορίστηκε για τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2018.

Σχετικά θέματα

Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Βέροια

Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Βέροια
Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Βέροια

Τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018 στις 18.00 στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας οι Ποντιακοί φορείς του Δήμου Βέροιας (Εύξεινος Λέσχη, Σύλλογος «Η Καλλιθέα», Πολιτιστικός Σύλλογος Πατρίδας «Ευστάθιος Χωραφάς»), η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Ημαθίας και οι εκδόσεις Λιβάνη θα παρουσιάσουν, υπό την αιγίδα του Δημάρχου Βέροιας Κώστα Βοργιαζίδη, το μυθιστόρημα του Αντώνη Παυλίδη «Χαλαμονή».

Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι ιστορικοί και πρ. Σχολικοί Σύμβουλοι: Καϊλάρης Γιάννης,  Κουτσουπιάς Φώτης και ο συγγραφέας του βιβλίου Αντώνης Παυλίδης.

Την εκδήλωση θα συντονίσει ο Λάζαρος Κουμπουλίδης, δικηγόρος, πρ. Πρόεδρος της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας.

Σχετικά θέματα


Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018

Παρουσίαση βιβλίου του Στάθη Χριστοφορίδη-Σάρπολγη στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης

Παρουσίαση βιβλίου του Στάθη Χριστοφορίδη-Σάρπολγη στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης
Παρουσίαση βιβλίου του Στάθη Χριστοφορίδη-Σάρπολγη στην Εύξεινο Λέσχη Θεσσαλονίκης

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, η Μέριμνα Ποντίων Κυριών και η Επιτροπή Ποντιακών Μελετών προσκαλούν τα μέλη και τους φίλους των τριών συλλόγων να τιμήσουν με την παρουσία τους την εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018 και ώρα 11:30 π.μ., στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης με θέμα: Ποντιακά Παράφυλλα 1. Παρουσίαση του βιβλίου «Αμιράντ’ - Αραπάντ’».

Πρόγραμμα εκδήλωσης

11:30 Προσέλευση προσκεκλημένων
11:45 Χαιρετισμός Προέδρων
12:00 Έλσα Γαλανίδου - Μπαλφούσια, Φιλόλογος - Λαογράφος «Χριστόφορος Χριστοφορίδης και Ποντιακά Παράφυλλα»
12:15 Λεωνίδας Αποστολίδης, Φιλόλογος, απόγονος Αραπάντων «Ποντιακά Παράφυλλα (1) "Αμιράντ’ - Αραπάντ’" του Στάθη Κ. Χριστοφορίδη - Σάρπογλη»
13:00 Χριστόφορος Χριστοφορίδης, Γεωπόνος - Συγγραφέας «Μαύρα Καιρούς και Μαύρα Ημέρας. Η τριλογία του Στάθη Κ. Χριστοφορίδη - Σάρπογλη»
13:30 Δεξίωση

Αποκαλυπτήρια της προτομής του Ελευθέριου Ελευθεριάδη εξέχουσας μορφής του Ποντιακού Ελληνισμού

Αποκαλυπτήρια της προτομής του Ελευθέριου Ελευθεριάδη εξέχουσας μορφής του Ποντιακού Ελληνισμού
Αποκαλυπτήρια της προτομής του Ελευθέριου Ελευθεριάδη εξέχουσας μορφής του Ποντιακού Ελληνισμού

Η τελετή αποκαλυπτηρίων της προτομής του Ελευθέριου Ελευθεριάδη, εξέχουσας μορφής του Ποντιακού Ελληνισμού, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018 και ώρα 12:00 το μεσημέρι.

Η προτομή θα τοποθετηθεί στην πλατεία Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, στην οδό 19ης Μαΐου και η εκδήλωση εντάσσεται στα φετινά Αικατερίνεια και διοργανώνεται από το Δήμο Κατερίνης και τους Ποντιακούς Συλλόγους του νομού.

Τo πρόγραμμα της τελετής διαμορφώνεται ως εξής:

12:00 μ.μ. Επιμνημόσυνη δέηση
12:10 μ.μ. Χαιρετισμοί – Ομιλίες
12:20 μ.μ. Αποκαλυπτήρια μνημείου από το δήμαρχο Κατερίνης Σάββα Χιονίδη κα ιτον εκπρόσωπο των Ποντιακών Συλλόγων Ν. Πιερίας.
12:25 μ.μ. Κατάθεση στεφάνων από τους:
- Δήμαρχο Κατερίνης, Σάββα Χιονίδη.
- Εκπρόσωπο των Ποντιακών Συλλόγων Ν. Πιερίας
- Πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας Κατερίνης, Ευθύμιο Τσίρκο
- Από την οικογένεια, συγγενείς και φίλους του αείμνηστου Ελευθέριου Ελευθεριάδην
- Ενός λεπτού σιγή – Ανάκρουση Εθνικού Ύμνου
12:35 μ.μ. Πέρας Εκδήλωσης
12:45 μ.μ. Φιλολογικό Μνημόσυνο στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κατερίνης (αίθουσα Α’ ορόφου).

Αποκαλυπτήρια της προτομής του Ελευθέριου Ελευθεριάδη εξέχουσας μορφής του Ποντιακού Ελληνισμού

Ποιος ήταν ο Ελευθέριος Ελευθεριάδης

Ο Ελευθέριος Ελευθεριάδης γεννήθηκε στο χωριό Λαραχανή της Ματσούκας του Πόντου, το έτος 1910.

Το 1925 μετά τον υποχρεωτικό ξεριζωμό και μετά από πολλές περιπλανήσεις και περιπέτειες, μοναδικός επιζών από την οικογένειά του η οποία ξεκληρίστηκε, μαζί με άλλους ανταλλάξιμους πρόσφυγες μεταφέρεται αρχικά στη Θεσσαλονίκη.

Μεγαλώνει στο ορφανοτροφείο Γρεβενών, όπου παρακολουθεί το γυμνάσιο και αποφοιτά από αυτό με το πρώτο βραβείο επιμέλειας και χρηστότητας, που του απονέμεται από την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Θεσσαλονίκης.

Το έτος 1939, ο Ελευθέριος Ελευθεριάδης αποφοιτά από το τμήμα Μαθηματικών της Φυσικομαθηματικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1940, με τον βαθμό του εφέδρου ανθυπολοχαγού, παίρνει μέρος στον ελληνοϊταλικό πόλεμο, στο μέτωπο της Αλβανίας. Για την ανδρεία του στον πόλεμο τιμήθηκε με πολεμικό σταυρό.

Μεταξύ άλλων:

Το 1952 εκλέγεται βουλευτής Πιερίας, με την ΕΠΕΚ του Νικόλαου Πλαστήρα. Επανεκλέγεται βουλευτής Πιερίας το 1974 και το 1977 με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας.

Ήταν πολυγραφότατος και αξιόλογος συγγραφέας, ενώ τα ενδιαφέροντα του ήταν ποικίλα και μεταξύ άλλων υπήρξε:

- Εκδότης και διευθυντής της εβδομαδιαίας εφημερίδας "Ο Θαρραλέος" στην Κατερίνη.
- Εκδότης της στρατιωτικής εφημερίδας "Η φωνή του Εθνοφρουρού" του 71 τάγματος Εθνοφρουράς.
- Διευθυντής του Ι.Κ.Α. Κατερίνης κατά την ίδρυσή του.
- Πρώτος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ποντιακών Σωματείων (Π.Ε.Π.Σ.)  που μετεξελίχθηκε σε Πανελλήνια Ομοσπονδία.

Απεβίωσε στην Τραπεζούντα κατά την διάρκεια του 3ου ταξιδιού στον Πόντο το 1988. Ενταφιάστηκε  στην Παναγία Σουμελά του Βερμίου.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι για την προσφορά του στην τοπική Αυτοδιοίκηση εν γένει και στον Δήμο Κατερίνης ειδικότερα, όπου διετέλεσε Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Κατερίνης κατά τα έτη 1959 – 1964 (επί Δημαρχίας Βασίλειου Ταβαντζή) τιμήθηκε στα «Αικατερίνεια 2016».

"Πόντος, από τον μύθο στην έξοδο"

"Πόντος, από τον μύθο στην έξοδο"
"Πόντος, από τον μύθο στην έξοδο"

Ο Σύλλογος Ποντίων Ντόρτμουντ "Ξενιτέας" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση που θα πραγματοποιήσει στους χώρους της Ελληνικής εκκλησίας, Luisenstraße 17 44137, Dortmund με ομιλητή τον θεολόγο και διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας κ. Θεοδόση Κυριακίδη και θέμα: "Πόντος, από τον μύθο στην έξοδο".

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018 στις 11:30 π.μ.

Τραπεζούντα, έρωτας ανεκπλήρωτος με Παπαβραμίδη στη διαπασών

Τραπεζούντα, έρωτας ανεκπλήρωτος με Παπαβραμίδη στη διαπασών

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Η κρίση των αξιών είναι ορατή περισσότερο από ποτέ εν έτει 2018. Οπότε η προσήλωση στην παράδοση, είναι σημαντική καθώς αναπλάθει τα μορφωτικά ιδεώδη, συντηρεί διαχρονικές αξίες και συντελεί καθοριστικά στη διαμόρφωση της αληθινής Παιδείας και του Έθνους. Το αν την κρατήσαμε την παράδοση, όπως πρέπει, έχει σημασία, αλλά δεν είναι το θέμα τούτου του κειμένου. Γιατί ανά πάσα στιγμή μπορούμε να ανατρέξουμε στο παρελθόν, να δούμε τα έργα των παλιών και να αποκαταστήσουμε τα σφάλματα που έγιναν.

Γιατί λάθη έχουν γίνει και σίγουρα πολλά, ακόμα και στην ποντιακή παράδοση. Πόσες φορές άλλωστε έχετε ακούσει σύγχρονα τραγούδια ποντιακά που σας ξενίζουν, που κάθε άλλο παρά μαυροθαλασσίτικο ήχο φέρνουν στο νου και θυμίζουν ξεπεσμένη γυφτονησιώτικη εμποροπανήγυρη; Πόσες φορές ο στίχος σας αηδίασε ακούγοντας λόγια επηρεασμένα από σαθρή νεοελληνική νοοτροπία που μιλούν για καψούρες και προάγουν σκέψεις ανήθικες;

Όλα αυτά είναι πολύ σοβαρά, γιατί η μουσική επηρεάζει και οι νέοι οικοδομούν και υιοθετούν λανθασμένη άποψη για την ποντιακή κουλτούρα, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με ηθικές αξίες. Ο έρωτας στα τραγούδια των παλιών είναι ιερός και καθόλου πρόστυχος, συμπορεύεται με τις χριστιανικές αρχές και τον στόχο της δημιουργίας οικογένειας.

Πως θα αποκαταστήσεις τέτοια σφάλματα αν δεν βάλεις να ακούσεις στη διαπασών Νίκο Παπαβραμίδη, τα τραγούδια του οποίου περικλείουν προσωπικά βιώματα, ιστορία και δείχνουν τον σεβασμό που είχαν οι άνθρωποι σε μία εποχή που φαντάζει μακρινή, αλλά τόσο πολύ αναγκαία να γίνει ξανα κοντινή; Ο ήχος του κεμεντζέ φτιάχνει ατμόσφαιρα και η γλώσσα ως εργαλείο επικοινωνίας ερμηνεύει συναισθήματα. Τα τραγούδια του δημιουργούν εικόνες και σε ταξιδεύουν βορειοανατολικά, στη Μαύρη Θάλασσα, στην Τραπεζούντα.

Η δείσα καταπλακώνει την πρωτεύουσα των Κομνηνών. Είναι βροχερή Κυριακή. Το τοπίο ξεθολώνει και κάπου κοντά στο Ουζούν Σοκάκ, σε ένα σπίτι, σε ένα δωμάτιο μία όμορφη νεαρή κοπέλα πλέκει τα μαλλιά της. Ετοιμάζεται για τη Θεία Λειτουργία. Και ο νέος, ο κεμεντζετζής φαντάζεται να την παρακολουθεί με θαυμασμό από το μισάνοιχτο παράθυρο. Και της τραγουδά: «όταν φοράς τα καλά σου και πας στην Εκκλησία, μα την Παναγία σου λέω, μου έρχεται να θυσιαστώ για σένα, όταν σε βλέπω να προσεύχεσαι γονυπετής. Τα σοκάκια γελούνε, όταν φοράς τα καλά σου ρούχα, στον δρόμο όσοι σε πετυχαίνουν, όλοι γυρνούν να σε δούνε. Και από την ομορφιά σου λένε από μέσα τους, Παναγία μου, Παναγία μου».


Η εικόνα της κόρης που πάει στην εκκλησία δημιουργεί το πρώτο καρδιοχτύπι, το οποίο οδηγεί στην έκφραση συναισθημάτων στο Μαγεμένον. Ο λυράρης καμμένος από τον νταλκά του αποκαλύπτεται χωρίς να ξεπερνά τα όρια. Δεν παρεκτρέπεται διηγούμενος τον έρωτά του και με ύφος πονεμένο λέει: «με μάγεψες μωράκι μου και με έχεις μαγεμένο. Ανάμεσα στα μαλλιά σου θέλω να τυλιχτώ. Μα την Παναγία. Στη γειτονιά μου έβγαλαν το παρατσούκλι “τζακόν” (σημαίνει αυλή και στο στίχο εννοεί ότι περιφέρεται γύρω από το σπίτι και τον έχουν πάρει όλοι χαμπάρι), σε βλέπουνε τα μάτια μου και καίγεται η καρδιά μου».

Περιγράφει συν τοις άλλοις το αίσθημα της απόρριψης. «Σαν κοφτερό μαχαίρι με πλήγωσες στην καρδιά και δεν γιατρεύομαι με τίποτα. Εγώ σε αγαπώ και έρχομαι (προφανώς να τη ζητήσει από τον πατέρα της) και εσύ με αγνοείς. Τι λογής καρδιά έχεις; Καθώς γελώ με κάνεις και κλαίω».

Και στο τέλος δηλώνει τα στοιχεία του ίδιου και αυτής που αγαπά: «Είμαι ο Νίκος ο κεμεντζής, αυτός από την ενορία της Μεταμορφώσεως του Χριστού, λευκό άνθος είναι για μένα το κορίτσι από τον Αληθινόν (σ.σ. Ενορία της Κρώμνης). Είσαι πολύ όμορφη και ηλιοφωτισμένη. Νοσταλγώ την παρουσία σου, η οποία δημιουργεί την ανάγκη για αγκαλιά».

Το τραγούδι αυτό κρύβει ιστορία και είναι αυτοβιογραφικο. Όταν ρώτησα τον αδελφό του Νίκου Παπαβραμίδη, Σταύρο, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσά μας στα 105 του χρόνια και ακμαίος για να διηγείται ιστορίες από την πατρίδα και όχι μόνο, «παππού, ποιο είναι το κορίτσι που αναφέρει ο αδερφός σου;» μου απάντησε: «η νύφη μου». Οπότε ο παλιός εν Ελλάδι σκαπανέας της ποντιακής μουσικής με αυτά τα λόγια διηγείται πως αισθάνθηκε για τη σύζυγό του. Αν μη τι άλλο η περιγραφή των συναισθημάτων του και ο τρόπος που διαχειρίζεται την έλξη προς την κοπέλα που έγινε γυναίκα του αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο πως πρέπει να διαχειρίζονται τα τραγούδια τον έρωτα. Με σεβασμό στην ιερότητα της γυναίκας.



Ο Παπαβραμίδης όμως περιγράφει και άλλες καταστάσεις σε τραγούδι του, που λαογραφικά μας αποκαλύπτουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία. Στο «Δέβα μάνα» περιγράφεται η οργή των νέων όταν απορρίπτονταν από τους γονείς μιας κοπέλας και πως κατέλυαν τους κανόνες για να ικανοποιήσουν την επιθυμία τους να παντρευτούν.

«Την Τραπεζούντα γύρισα και τους εννέα μαχαλάδες και για μένα δεν βρέθηκαν στραβές προξενήτρες. Αγάπησα ένα κορίτσι από τη συνοικία της Κεμέρκα, πήγα για να την πάρω και οι γονείς της δεν μου την έδωσαν. Ένα ακόμα αγάπησα από την ενορία του Χριστού. Πήγα για να τη ζητήσω και μου είπαν “δεν είναι δικιά σου”», δηλαδή την είχαν τάξει αλλού. Από την οργή του ο νέος ξεσπά. «Πήγαινε μάνα στο χωριό και πούλησε την περιουσία του πατέρα μου. Πήγαινε και φέρε μου τα λεφτά να αγοράσω ματαράδες», όπλα δηλαδή. Και καταλήγει «ματαράδες πυρπιλίτσα για τη χώρας τα κορίτσια».

Γιατί χρειάζονται της πόλης οι κοπέλες τα όπλα; Προφανώς αναφέρεται στο κλέψιμο νυφάδων, το οποίο δεν έχει χαθεί στις μέρες μας. Μέχρι σήμερα υπάρχουν περιπτώσεις που νέοι έκλεψαν τις καλές τους, γιατί δεν τους ήθελαν οι πατεράδες τους.Το τραγούδι παρουσιάζει μία άλλη πτυχή, αυτή του ανεκπλήρωτου έρωτα, ο οποίος για να γίνει επίσημος (σ.σ να πάει σε γάμο δηλαδή) χρειάζεται ο νέος να πατήσει τους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι λειτουργούν για το κοινωνικό συμφέρον, πολλές φορές όμως δημιουργούν ανεπανόρθωτες πληγές. Το καλοκαίρι του 2018 μάλιστα είχε συζητηθεί πάρα πολύ στην Τραπεζούντα η αυτοκτονία ενός νέου, επειδή δεν τον ήθελε για γαμπρό ο πατέρας αυτής που αγαπούσε. Οπότε ορισμένες φορές δεν είναι κακό να πάρει κάποιος την κατάσταση στα χέρια του...

   

 Ο Παπαβραμίδης τραγουδά με σεβασμό και όσα λέει έχουν υπόθεση. Μήπως αυτός και άλλοι παλιοί πρέπει να υψωθούν ξανά ψηλά, για να αποτρέψουμε νέα λάθη και να συνεχιστεί η παράοση όπως πρέπει. Ίδωμεν...

Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Έδεσσα

Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Έδεσσα
Η «Χαλαμονή» του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσιάζεται στην Έδεσσα

Την Κυριακή 11 Νοεμβρίου στις 11.00 π.μ. στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Έδεσσας στην παλιά πόλη (Βαρόσι), ο Σύλλογος Βιβλιοφίλων Έδεσσας και οι εκδόσεις Λιβάνη παρουσιάζουν το μυθιστόρημα του Αντώνη Παυλίδη «Χαλαμονή». Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι εκπαιδευτικοί και πιστοποιημένοι εκπαιδευτές της ποντιακής διαλέκτου: Τσίναλης Κοσμάς, δάσκαλος, η Μαχαιρίδου Αναστασία, φιλόλογος και ο συγγραφέας Αντώνης Παυλίδης. Την εκδήλωση θα συντονίσει ο συγγραφέας Δημήτρης Ευαγγελίδης.

Η εκδήλωση θα χρωματιστεί και με καλλιτεχνικό μέρος στο οποίο συμμετέχουν:
Λύρα – τραγούδι: Ελένη Γότση
Ανάγνωση αποσπασμάτων: Ροζαλία Γαβριηλίδου
Θεατρικό δρώμενο: Παναγιώτης Νανόπουλος, Χρήστος Χατζής, Δημήτρης Λαζαρίδης (με σειρά εμφάνισης σε θεατρική απόδοση αποσπασμάτων του βιβλίου, από τη Ροζαλία Γαβριηλίδου).

Σχετικά θέματα