Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021

Ο Ηλίας Πετρόπουλος, Διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης, Καταγραφής και Διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου στο Δ.Π.Θ.

Ο Ηλίας Πετρόπουλος, Διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης, Καταγραφής και Διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου στο Δ.Π.Θ.
Ο Ηλίας Πετρόπουλος, Διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης, Καταγραφής και Διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου στο Δ.Π.Θ.

Ο Ηλίας Πετρόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης αναλαμβάνει Διευθυντής στο «Εργαστήριο Μελέτης, Καταγραφής και Διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου» στο Δ.Π.Θ.

Την ανακοίνωση έκανε ο ίδιος αναρτώντας το στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook.

Σήμερα ενημερωθήκαμε για την δημοσίευση του ΦΕΚ (4-2-2021/ τ. ΥΟΔΔ 71) σχετικά με τον διορισμό Διευθυντή στο "Εργαστήριο Μελέτης, Καταγραφής και Διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου" που άρχισε να λειτουργεί στο Τμήμα μας: "Διαπιστώνεται η εκλογή του Αναπληρωτή Καθηγητή ΗΛΙΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ του Κοσμά, στη θέση του Διευθυντή του Εργαστηρίου, με τίτλο «Εργαστήριο Μελέτης, Καταγραφής και Διάσωσης της Ποντιακής Διαλέκτου», του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών της Σχολής Κλασικών και
Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με τριετή θητεία".

Πολύ σύντομα θα σας ενημερώσουμε και για την σειρά διαλέξεων που ετοιμάζουμε με αντικείμενο την Ποντιακή Διάλεκτο αρχίζοντας το προσεχές Σαββατο 13-2-2021.

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021

«Τρελάθηκαν» με το… ιερό γκολ του Μπακασέτα στην Τραπεζούντα (Video)

«Τρελάθηκαν» με το… ιερό γκολ του Μπακασέτα στην Τραπεζούντα
«Τρελάθηκαν» με το… ιερό γκολ του Μπακασέτα στην Τραπεζούντα

Δεν άργησε ο Τάσος Μπακασέτας να ανοίξει λογαριασμό με τη φανέλα της Τραμπζονσπόρ, «τρελαίνοντας» οπαδούς και διοίκηση. Ο Έλληνας άσος πέτυχε το νικητήριο γκολ στο παιχνίδι με τη Ντενιζλίσπορ και η αποθέωση… ξεκίνησε.

Ο τουρκικός Τύπος αναφέρεται με διθυραμβικά σχόλια στον Έλληνα μεσοεπιθετικό: «Το συρτάκι άρχισε» είναι ένας από τους τίτλους.

Ο λόγος όμως που πραγματικά ενθουσιάστηκαν στην Τραπεζούντα, πέρα από το γεγονός ότι άρχισε η… απόσβεση της μεταγραφής, είναι το λεπτό που ο Τάσος Μπακασέτας πέτυχε το γκολ.

Το 61 θεωρείται… ιερός αριθμός στην Τραπεζούντα, καθώς πρόκειται για τον 61ο νομό της Τουρκίας. Μάλιστα, όλες οι πινακίδες ξεκινούν με αυτόν.

Γι’ αυτό και το τέρμα θεωρήθηκε σημαντικός οιωνός για το μέλλον του στην Τραμπζονσπόρ.

 
  
Πηγή: OnSports

Πυρρίχιος Ακαδημία: "Χορός επί σκηνής: θεωρητικά πλαίσια και διαχείριση των διαδικασιών της χορευτικής παράστασης"

Πυρρίχιος Ακαδημία: "Χορός επί σκηνής: θεωρητικά πλαίσια και διαχείριση των διαδικασιών της χορευτικής παράστασης"
Πυρρίχιος Ακαδημία: "Χορός επί σκηνής: θεωρητικά πλαίσια και διαχείριση των διαδικασιών της χορευτικής παράστασης"

Η Πυρρίχιος Ακαδημία στα πλαίσια του νέου κύκλου διευρυμένων διαδικτυακών συναντήσεων της για το 2021, την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021 στις 6:30 μ.μ. θα έχει τη τιμή να φιλοξενήσει τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου, Ελληνικοί Χοροί – «Δόρα Στράτου» Στέργιο Θεοχαρίδη σε μια εισήγηση-συζήτηση με θέμα το Χορό επί σκηνής: θεωρητικά πλαίσια και διαχείριση των διαδικασιών της χορευτικής παράστασης.

Η συμμετοχή είναι ελεύθερη για όλους τους ενδιαφερόμενους στο σύνδεσμο εδώ.

Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

Αποκάλυψη για Ερόλ Μπουλούτ! Ο πιο ανερχόμενος προπονητής στην Τουρκία είναι Τραπεζούντιος

Αποκάλυψη για Ερόλ Μπουλούτ! Ο πιο ανερχόμενος προπονητής στην Τουρκία είναι Τραπεζούντιος
Αποκάλυψη για Ερόλ Μπουλούτ! Ο πιο ανερχόμενος προπονητής στην Τουρκία είναι Τραπεζούντιος

Το e-Pontos φέρνει στο φως τις ποντιακές ρίζες του Τούρκου τεχνικού που έδωσε μεγάλη εμπιστοσύνη σε Έλληνες ποδοσφαιριστές.

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Aθλητικά ρεπορτάζ τον Οκτώβριο του 2020 τον χαρακτήριζαν ως φιλέλληνα, ο οποίος άλλαξε την αγορά στο τουρκικό ποδόσφαιρο . Βλέπετε εκείνη την εποχή η Φενέρμπαχτσε αποκτούσε από τον ΠΑΟΚ έναντι 1,6 εκατ.Ευρώ τον Δημήτρη Πέλκα (υπέγραψε τετραετές συμβόλαιο που του αποφέρει 1,2 εκατ.Ευρώ ετησίως). Έτσι ο 27χρονος μεσοεπιθετικός από τα Γιαννιτσά, έγινε ο τέταρτος Έλληνας στο τουρκικό πρωτάθλημα τη σεζόν 2020-2021 που δουλεύει υπό τις οδηγίες του Ερόλ Μπουλούτ.

Η περίπτωση της Αλάνια και το ελληνικό παρελθόν

Ο προπονητής της Φενέρ είχε δουλέψει στο παρελθόν με Έλληνες ποδοσφαιριστές και δη στην Αλάνιασπορ, όπου η τριάδα των Μπακασέτα, Σιώπη και Τζιαβέλλα έδωσε το πνεύμα που έψαχνε ο Τούρκος προπονητής για τον σύλλογο. Η μαχητικότητα των Ελλήνων παικτών και η απόδοσή τους, η οποία συνοδεύτηκε με καλές εμφανίσεις της ομάδας, ανέτρεψαν όποιες αντιδράσεις υπήρχαν στις τάξεις των οπαδών του τουρκικού συνόλου.

Μάλιστα τον Μπακασέτα, ο οποίος τον Ιανουάριο πήρε μεγάλη μεταγραφή στην Τραμπζονσπόρ (τον αγόρασε από την Αλάνια 3 εκατ.Ευρώ), παραλίγο να τον πάρει μαζί του στη Φενέρ τον περασμένο Αύγουστο. Η ομάδα της Κωνσταντινούπολης απέσυρε το ενδιαφέρον της για τον πρώην άσο των ΑΕΚ, Πανιωνίου, Αστέρα Τρίπολης και Άρη, αν και σε δηλώσεις του στο Sport24.gr και τον Βασίλη Τεμπέλη ο Ερόλ Μπουλούτ είχε υποστηρίξει πως ήθελε πακέτο Πέλκα-Μπακασέτα
στην ομάδα του.

Οι εκπρόσωποι του αθλητικού ρεπορτάζ αποδίδουν την προτίμηση του Ερόλ Μπουλούτ στους Έλληνες ποδοσφαιριστές στο ελληνικό ποδοσφαιρικό παρελθόν του. Θεωρήθηκε, ότι τα 11 χρόνια παρουσίας στη χώρα μας ήταν υπέρ αρκετά, για να μπολιαστεί με το ελληνικό στοιχείο. Ο προπονητής της Φενέρμπαχτσε έκανε μεγάλη καριέρα στην Ελλάδα ως αριστερό φουλ-μπακ. Πριν κρεμάσει τα παπούτσια του το 2012, πρόλαβε να φορέσει τις φανέλες των Πανιωνίου, Ολυμπιακού, ΟΦΗ, Ολυμπιακού Βόλου και Βέροιας.

Αποκάλυψη για Ερόλ Μπουλούτ! Ο πιο ανερχόμενος προπονητής στην Τουρκία είναι Τραπεζούντιος

Η Γερμανία σημείο επαφής Ελλήνων και Τούρκων

Τα αίτια αυτής της εμπιστοσύνης όμως, απ' ότι έδειξε η έρευνα, είναι ακόμα βαθύτερα. Το ένστικτο οδήγησε στην αναζήτηση περισσότερων βιογραφικών στοιχείων του Ερόλ Μπουλούτ. Ο Τούρκος ποδοσφαιράνθρωπος είναι παιδί μεταναστών στη Γερμανία. Γεννήθηκε στο Μπαντ Σβάλμπαχ (Bad Schwalbach) του κρατιδίου της Έσσης.

Στη Γερμανία, απ' ότι φαίνεται, έγινε η πρώτη επαφή με το ελληνικό στοιχείο, το οποίο είναι εντονότατο στη Φρανκφούρτη, όπου έκανε τα πρώτα του βήματα στο ποδόσφαιρο. Ως γνωστόν, οι Έλληνες της Γερμανίας αποτελούν την τέταρτη μεγαλύτερη ομάδα μεταναστών της χώρας, μετά από Τούρκους, Ιταλούς και Πολωνούς. Μεγάλη μερίδα Ελλήνων και Τούρκων μεταναστών είναι ποντιακής καταγωγής, πίνοντας μαζί της ξενιτίας το φαρμάκι που τραγουδούσε ο αείμνηστος Χρύσανθος. Η συμπαρουσία τους στη χώρα αποτέλεσε σημείο γνωριμίας και οικοδόμησης σχέσεων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προσωπική ιστορία που είχε αποκαλύψει ο Αντέμ Εκίζ στην εκπομπή «Φάκελοι» τον Ιανουάριο του 2006. Ο αγαπημένος Σουρμενίτης καλλιτέχνης από την Καλλίστη του Πενταχωρίου (Πέσκιοϊ) εξομολογήθηκε την πρώτη φορά που γνώρισε έναν Πόντιο από την Ελλάδα. Ήταν στη Γερμανία και περίμενε μπροστά σε έναν τηλεφωνικό θάλαμο, για να τηλεφωνήσει στους συγγενείς του, όταν άκουσε με έκπληξη κάποιον να μιλάει τη γλώσσα του. Οι συγκινητικές στιγμές που εκτυλίχθηκαν αξίζει να τις ακούσετε δια στόματος Αντέμ στο παρακάτω βίντεο:


Ερόλ από τη Ματσούκα

Το στοιχείο της Γερμανίας έθεσε τα «λαγωνικά» προς αναζήτηση περισσότερων πληροφοριών. Και όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα της αναζήτησης, το ένστικτο δεν λάθεψε. Όπως ανέφεραν αξιόπιστες πηγές στο e-Pontos, ο Μπουλούτ κατάγεται από τη Ματσούκα και από το χωριό Οτζακλί (Ocakli), του οποίου το ρωμαίικο όνομα ήταν Ίσπελια (İspela). Το χωριό βρίσκεται κοντά στην εθνική οδό Τραπεζούντας-Αργυρούπολης και απέχει 6 χιλιόμετρα από το κέντρο του Τσεβιζλούκ. 

 

Ο Μπουλούτ προέρχεται από οικογένεια Ποντιόφωνων. Αυτό τον διευκόλυνε πολύ στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, με την οποία επικοινωνούσε στη χώρα μας όταν ήταν εν ενεργεία ποδοσφαιριστής. Άλλοι σταθμοί στην ποδοσφαιρική του καριέρα υπήρξαν η Άιντραχτ Φρανκφούρτης, η Φενέρ, η Αδάνασπορ και η αγαπημένη Τραμπζονσπόρ. Με τον προπονητή της τελευταίας μάλιστα, τον Αμπντουλάχ Αβτζί, είχε συνεργαστεί το 2015 στη Μπασάκσεχιρ.

O πιο ανερχόμενος προπονητής

Ως γερμανοτραφής ποδοσφαιρικά είναι από τους προπονητές που δίνουν μεγάλη προσοχή σε θέματα πειθαρχίας. Χαρακτηρίζεται ως πολύ έξυπνος. «Είναι νέος, δυναμικός και ταλαντούχος, διαφορετικός από άλλους προπονητές όσον αφορά τη φιλοσοφία και την οπτική του ποδοσφαίρου. Εεφαρμόζει ένα περισσότερο επιστημονικό σύστημα στην προπόνηση με την βοήθεια ειδικών σε κάθε τομέα», αναφέρει στο e-Pontos ο Ρετζέπ Γιλμάζ, ιδιοκτήτης της Ακαδημίας τερματοφυλάκων, Pro Save , στην Ουκρανία.

Η Φενέρ υπό τις οδηγίες του ηγείται της κούρσας του πρωταθλήματος. «Στην Τουρκία θεωρείται ο πλέον ανερχόμενος προπονητής, λόγω των δύο πολύ καλών χρονιών που έκανε σε Μαλάτιασπορ και Αλάνιασπορ. Ιδιαίτερα η πορεία στη δεύτερη πέρσι του έδωσε το εισιτήριο για να πάει στη Φενέρ. Προσέχει την άμυνά του. Παίζει ορθολογικά, με κάτω τη μπάλα και υπομονή. Επιλέγει τη διάταξη 4- 2-3-1. Η Φενέρ, για την οποία έχω εκτιμήσει από την αρχή της σεζόν, ότι θα στεφθεί πρωταθλήτρια, έχει πολύ ποιότητα, εμπειρία και βάθος στο ρόστερ της. Όπως ο Ολυμπιακός στην Ελλάδα έχει δύο ενδεκάδες», αναφέρει στο e-Pontos ο Γιώργος Κούλης tipster της στοιχηματικής εφημερίδας Match Money.

Το γεγονός, ότι ο Μπουλούτ δίνει ψήφο εμπιστοσύνης σε Έλληνες παίκτες, βοηθώντας τους να ανεβάσουν το κασέ τους και να εξελιχθούν στην καριέρα τους, αν μη τι άλλο βοηθά στην κατάρριψη των προκαταλήψεων και στη γεφύρωση των σχέσεων μεταξύ των δύο λαών. Αυτήν τη φιλοσοφία φαίνεται πως πρεσβεύει και ο ίδιος από πολύ παλιά! Στη γιορτή για την κατάκτηση του νταμπλ από την ομάδα του Πειραιά τη σεζόν 2005-2006, εμφανίστηκε φορώντας λευκό t-shirt, η στάμπα του οποίου είχε μία ελληνική και μία τούρκικη σημαία με τη φράση «το ποδόσφαιρο ενώνει».

Αποκάλυψη για Ερόλ Μπουλούτ! Ο πιο ανερχόμενος προπονητής στην Τουρκία είναι Τραπεζούντιος

Εξάλλου το βλέμμα του είναι στραμμένο προς την Ελλάδα και πάντα αναφέρεται με σεβασμό για τις ομάδες που υπηρέτησε. Στα πρώτα στάδια της προπονητικής του καριέρας, μιλώντας σε ελληνικό Μέσο, είχε εκφράσει την επιθυμία να δουλέψει ξανά στη χώρα μας. Πριν 6 χρόνια είχε εξομολογηθεί στον Γιάννη Γεωργόπουλο σε συνέντευξή του στο Gazzetta.gr, ότι μία μέρα θα ήθελε να επιστρέψει στον Ολυμπιακό. Στην πατρίδα του ο Μπουλούτ έχει δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες. Θεωρούν, ότι κάποια στιγμή θα γίνει προπονητής της Εθνικής Τουρκίας.

Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2021

Ποντιακός Χορός. Από την Ιστορία στην παραχάραξη

Ποντιακός Χορός. Από την Ιστορία στην παραχάραξη
Ποντιακός Χορός. Από την Ιστορία στην παραχάραξη

Η Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού συνεχίζει το πρόγραμμα των διαδικτυακών εισηγήσεων για τον Φεβρουάριο 2021, που πραγματοποιεί μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ, κάθε Παρασκευή στις 20:30 με ελεύθερη συμμετοχή.

Την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2021 στις 8:30 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί εισήγηση από τους Στυλιανό Ιωαννίδη & Παναγιώτη Μωϋσιάδη με θέμα: «Το παρελθόν του παρόντος. Αμφισβητώντας τα αδιαμφισβήτητα;» & «Ποντιακός Χορός. Από την Ιστορία στην παραχάραξη».

Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την εκδήλωση μπορούν να συνδεθούν εδώ.

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων

Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων
Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων

Τα τραγικά γεγονότα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, οι σφαγές και ο ξεριζωμός, δίνονται με τρόπο εύληπτο και κατανοητό για παιδιά ηλικίας από 7 έως 12 ετών, χωρίς να δημιουργηθούν τραύματα στις ψυχές τους και χωρίς να γεμίσουν με αισθήματα μισαλλοδοξίας, μέσα από το βιβλίο «Νεράιδες και Υπερήρωες του Πόντου». Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο που πραγματεύεται το συγκεκριμένο αντικείμενο και γράφτηκε για παιδιά σχολικής και προεφηβικής ηλικίας. 

Παρουσιάζοντας ένα εμπλουτισμένο με εικονογραφίες παραμύθι 46 σελίδων που αφηγείται μία μητέρα στα παιδιά της την 19η Μαΐου, Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού και χρησιμοποιώντας συμβολισμούς και στοιχεία της μυθολογίας, της παράδοσης και της λαογραφίας, η φιλόλογος και συγγραφέας Αγγελική Παμπουκίδου προσπαθεί να ρίξει το «σπόρο», ώστε να μεταλαμπαδευτούν στα παιδιά τα συγκεκριμένα τραγικά γεγονότα και ουσιαστικά τα τελευταία να διδαχθούν τη δραματική ιστορία. Να αποκτήσουν από μικρή ηλικία τις κατάλληλες βάσεις και μεγαλώνοντας να αναζητήσουν την ιστορική αλήθεια μέσα από τα ιστορικά βιβλία για έφηβους και ενήλικες.
Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων
«Αυτό έπρεπε να γίνει με έναν τρόπο εύληπτο, ώστε να μπορούν τα παιδιά να το διαβάσουν. Να τους δημιουργηθούν ερωτήματα για τα τραγικά ιστορικά γεγονότα της Γενοκτονίας, τα οποία να μπορούν ευκολότερα να τους τα απαντήσουν οι μεγάλοι. Πρόσεξα πάρα πολύ, ώστε να μην τραυματιστούν οι ψυχές των παιδιών και να μην τους δημιουργηθούν αισθήματα μισαλλοδοξίας. Γι’ αυτό και χρησιμοποιώ το παραμύθι με νεράιδες, υπερήρωες και γνωστά μυθολογικά τέρατα ως κακούς. Οι μεγάλοι, οι γονείς, μου λένε ότι μπορούν τα παιδιά να συμβολίσουν. Ουσιαστικά μέσα από το βιβλίο προσπαθώ να περάσω στα παιδιά τα βιώματα που πέρασαν σε μένα η δική μου μητέρα και η γιαγιά», λέει στο ethnos.gr η κυρία Παμπουκίδου.

Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων

Μία μητέρα αφηγείται τη 19η Μαΐου

Το εικονογραφημένο - βιβλίο «Νεράιδες και Υπερήρωες του Πόντου» ξεκινά από το σήμερα και παρουσιάζει μία μητέρα, η οποία παίρνοντας αφορμή από το ότι είναι 19η Μαΐου, αφηγείται στα παιδιά της ένα παραμύθι με συμβολισμούς για τα δραματικά γεγονότα της Γενοκτονίας, που και η ίδια άκουσε από τη μητέρα της και τη γιαγιά της. 

«Το παραμύθι ξεκινά από τα αρχαία χρόνια, όταν μετοίκησαν Έλληνες στην περιοχή του Εύξεινου Πόντου, όπου έσπειραν το Δέντρο της Ρωμανίας και πρόκοψαν. Κάποια στιγμή έρχονται τα κακά θηρία, πλάσματα και τέρατα που είναι βγαλμένα και από τη μυθολογία μας. Οι νεράιδες και οι υπερήρωες που προστατεύουν τον τόπο, κάποια στιγμή κουράζονται και χάνουν τις μαγικές τους δυνάμεις. Τότε αναγκάζονται να ξεριζωθούν. Το μεγαλύτερο μέρος επιστρέφει στην πρώτη τους πατρίδα, την Ελλάδα, αλλά κάποιοι κατευθύνονται προς μία άλλη περιοχή, η οποία συμβολίζει τη Ρωσία. Εκεί ξαναθυμούνται την ελπίδα, σπέρνουν ξανά το Δέντρο της Ρωμανίας και προκόβουν εκ νέου. Το γραπτό κείμενο εμπλουτίζεται και ενισχύεται με εικονογράφηση και μια πολύ όμορφη σελιδοποίηση, με την κάθε ενότητα να έχει διαφορετικό χρώμα», τονίζει η κ. Παμπουκίδου.
Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων
Στο τέλος του βιβλίου δίνονται εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες μέσα από δραστηριότητες για τα παιδιά για τη γλώσσα, τη λαογραφία και την παράδοση των Ελλήνων του Πόντου. Για παράδειγμα, η νεραϊδίστικη γλώσσα περιλαμβάνει λέξεις της ποντιακής διαλέκτου που έχουν άμεση σχέση με τα αρχαία και τα νέα ελληνικά, παρουσιάζονται φορεσιές των Ελλήνων του Πόντου, τονίζεται ότι οι νεράιδες παίρνουν δύναμη από την αγάπη για την οικογένεια, ενώ ο μαγικός χορός, παραπέμπει στη Σέρρα των Ποντίων, το γνωστό Πυρίχειο. 

«Μέσα από αυτές τις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις - δραστηριότητες οι γονείς μπορούν να δώσουν περισσότερες πληροφορίες στα παιδιά τους για τα γεγονότα της Γενοκτονίας αλλά και γενικότερα για την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού», υποστηρίζει η κυρία Παμπουκίδου.
Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων
«Τα παιδιά δε γνωρίζουν»

Ως αναπληρώτρια φιλόλογος η κυρία Παμπουκίδου γύρισε αρκετά σχολεία σε διάφορες περιοχές της χώρας. Σχεδόν κάθε χρόνο τη 19η Μαΐου διοργάνωνε εκδηλώσεις στα σχολεία, προκειμένου να τιμηθεί η μνήμη των γενοκτονημένων Ποντίων, αλλά και οι μαθητές να μάθουν για τα τραγικά ιστορικά γεγονότα.
Στο ethnos.gr η συγγραφέας του πρώτου βιβλίου για παιδιά για τη Γενοκτονία των Ποντίων
«Αισθάνομαι ότι έχω χρέος να το κάνω. Άλλωστε, μέσα από το μάθημα της ιστορίας αλλά και σε κάθε άλλη περίπτωση άνοιγα ένα ‘’παραθυράκι’’ και αναφερόμουν στους μαθητές μου για τα γεγονότα της Γενοκτονίας. Τα παιδιά αγκάλιαζαν τις εκδηλώσεις, όμως, διαπίστωσα ότι πολλά δεν ήξεραν τίποτα για τη Γενοκτονία, ενώ ακόμα και μαθητές ποντιακής καταγωγής γνώριζαν πολύ λίγα πράγματα. Κάποια στιγμή αποφάσισα να αφήσω κάτι στα παιδιά, το οποίο να διαβάσουν με απλό τρόπο και να μάθουν αυτά που, δυστυχώς, ακόμα δε διδάσκονται στα σχολεία. Είχα  ήδη γράψει ένα ιστορικό μυθιστόρημα για ενήλικες με τίτλο ‘’Οι Νεράιδες του Πόντου’’. Είδα ότι το αγκάλιασαν και οι έφηβοι μαθητές μου και πολλοί μου είπαν ‘’σας ευχαριστούμε, δε γνωρίζαμε’’. Έτσι αποφάσισαν να προχωρήσω στη συγγραφή και του εικονογραφημένου παραμυθιού για τα μικρότερα παιδιά, διότι σκέφτηκα ότι όλοι οι γονείς δεν έχουν τη δυνατότητα να τα μιλήσουν για τη Γενοκτονία. Αποφάσισα ότι ο ευκολότερος τρόπος γι’ αυτό είναι ένα παραμύθι», τονίζει η κυρία Παμπουκίδου.

Πηγή: Έθνος

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

"Τα ορφανά παιδιά από τον Πόντο και η τύχη τους", παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακό σεμινάριο (Video)

"Τα ορφανά παιδιά από τον Πόντο και η τύχη τους", παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακό σεμινάριο
"Τα ορφανά παιδιά από τον Πόντο και η τύχη τους", παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακό σεμινάριο

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία για τις μαζικές υιοθεσίες μικρών Ελληνόπουλων στις ΗΠΑ και άλλες χώρες του εξωτερικού, σε μια περίοδο η οποία ξεκινάει από την Επανάσταση του 1821 και φτάνει μέχρι την δεκαετία του 1960, παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακή ημερίδα που διοργάνωσε ο Οργανισμός ΕΜΚΑ (East Mediterranean Business Culture Alliance - EMBCΑ).

Ο πρόεδρος του Οργανισμού, Ηλίας (Λου) Κάτσος, ο οποίος συντόνισε την εκδήλωση, επεσήμανε πως οι υιοθεσίες στο εξωτερικό είναι ένα σημαντικό ζήτημα με μεγάλη έκταση, για το οποίο όμως δεν έχει πραγματοποιηθεί συντονισμένη έρευνα προκειμένου να αναδειχθεί στο σύνολό του.

Ο καθηγητής Ιστορίας, εκπαιδευτικός και συγγραφέας, Δρ Κωνσταντίνος Χατζηδημητρίου επεσήμανε ότι ένας μεγάλος αριθμός προσφύγων, ορφανών και μη, προς τις ΗΠΑ, καταγράφηκε μετά την μαζική σφαγή της Χίου. Παράλληλα, τόνισε ότι ορισμένοι από τους Ελληνες που μετανάστευσαν στις ΗΠΑ εκείνα τα χρόνια έγιναν διάσημοι, όπως ο καθηγητής του Χάρβαρντ, Ευαγγελινός Αποστολίδης Σοφοκλής.


Ο επιστημονικός συνεργάτης της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ, Δρ Θεοδόσιος Κυριακίδης αναφέρθηκε σε πολλά ορφανά παιδιά από τον Ποντιακό Ελληνισμό, που φιλοξενήθηκαν σε συγκεκριμένα ελληνικά ορφανοτροφεία μετά την Γενοκτονία και στηρίχθηκαν από αμερικανικούς φιλανθρωπικούς οργανισμούς.

Η διευθύντρια Νεότερης Ελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κινγκς, Γκόντα Βαν Στιν (Gonda Van Steen), παρουσίασε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία, τονίζοντας πως από το 1950 έως το 1962 υπολογίζεται πως 3200 ορφανά παιδιά από την Ελλάδα υιοθετήθηκαν κυρίως από αμερικανικές λευκές οικογένειες της μεσαίας τάξης. Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε υιοθεσίες Ελληνόπουλων που έγιναν από διάσημους, όπως η ηθοποιός Τζέιν Ράσελ.

Ο ομοσπονδιακός βουλευτής, Κωνσταντίνος Μπιλιράκης, παρακολούθησε την εκδήλωση και υπέβαλε ερωτήσεις, ενώ αποκάλυψε ότι αναζητά πιθανή γενεαλογική σύνδεση της οικογένειας τής μητέρας του με τον ήρωα του ’21, Ανδρέα Μιαούλη.

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021

Αφιέρωμα της ΕΡΤ στον Γιώργο Αμαραντίδη (Video)

Αφιέρωμα της ΕΡΤ στον Γιώργο Αμαραντίδη
Αφιέρωμα της ΕΡΤ στον Γιώργο Αμαραντίδη

Φέτος συμπληρώνονται οκτώ χρόνια από το θάνατο του Πόντιου λυράρη Γιώργου Αμαραντίδη, στις 2 Φεβρουαρίου 2013. Το Αρχείο της ΕΡΤ, τιμώντας τη μνήμη του, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει την εκπομπή: Μουσικό Οδοιπορικό "Γιώργος Αμαραντίδης".

Στον Πόντιο λυράρη Γιώργο Αμαραντίδη είναι αφιερωμένη εκπομπή. Ο ίδιος μιλά για τα πρώτα χρόνια της ζωής του στο Καπνοχώρι Κοζάζης, όπου γεννήθηκε το 1944, όπως και για τους γονείς του, που κατάγονταν από την περιοχή Ματσούκας του Πόντου. Αποκαλύπτει πώς αγάπησε την ποντιακή λύρα από τον πατέρα του και πώς έκανε τους πρώτους πειραματισμούς του στα εφηβικά του χρόνια. «Όταν πήγαιναν οι γονείς μου στα χωράφια εγώ έβρισκα την ευκαιρία, έπαιρνα τον κεμεντζέ και προσπαθούσα. Είμαι αυτοδίδακτος. Όταν έφτασα 15 χρονών άρχισα να γίνομαι γνωστός στα γύρω χρονιά. Με έπαιρναν οι γέροι στις παρέες, στους γάμους. Από αυτούς έμαθα την παράδοση, τους στίχους», λέει χαρακτηριστικά.


Ο Γιώργος Αμαραντίδης μιλά επίσης για τη συνεργασία του με τη Δόρα Στράτου, που ξεκίνησε το 1973, για τα 11 χρόνια που δούλεψαν μαζί στο θέατρο της, αλλά και για τις περιοδείες τους σε διάφορες χώρες του εξωτερικού. Αναφέρεται επίσης στη συνεργασία του με τη Δόμνα Σαμίου, από την οποία, όπως παραδέχεται, έχει μάθει πολλά για την παράδοση. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής επισκέπτεται την Εύξεινο Λέσχη Κοζάνης και άλλα μέρη που αγάπησε και συνδέθηκε μαζί τους, ενώ παίζει κεμεντζέ και τραγουδάει. Στην εκπομπή ψάλλει ο πρωτοψάλτης της Παναγίας Σουμελά Βασίλειος Φωτειάδης και χορεύουν ο Χριστόφορος Χριστοφορίδης και ο Γιώργος Σπινθηρόπουλος.

Μουσείο γίνεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στα Πλάτανα του Πόντου

Μουσείο γίνεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στα Πλάτανα του Πόντου
Μουσείο γίνεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στα Πλάτανα του Πόντου

του Νίκου Οικονόμου

Πόλος έλξης τουριστών είναι η ελληνορθόδοξη κληρονομιά στην Τουρκία. Ναοί και μοναστήρια εξακολουθούν να γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις τουρκικές αρχές με σκοπό την προσέλκυση επισκεπτών.

Στο πλαίσιο αυτό, μετά από δύο χρόνια εργασιών, ολοκληρώθηκε η αναστήλωση της εκκλησίας του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στα Πλάτανα της Τραπεζούντας.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, εντός του προσεχούς χρονικού διαστήματος ο ναός θα μετατραπεί σε μουσείο με σκοπό την φιλοξενία τουριστών και την διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και άλλων δραστηριοτήτων.

Μουσείο γίνεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στα Πλάτανα του Πόντου

Από την πλευρά του, o Πρόεδρος του Συλλόγου Διατήρησης Φυσικών και Ιστορικών Αξιών, Κοσκούν Ερούζ, δήλωσε ότι ο ναός χαρακτηρίζεται από μια ιδιαίτερη, θελκτική κατασκευή με αυθεντική αρχιτεκτονική της βυζαντινής περιόδου και με διακοσμήσεις στις προσόψεις και ψηφιδωτά δαπέδου.

Η εκκλησία του Αρχαγγέλου Μιχαήλ χτίστηκε το 1332 από τους Κομνηνούς, μετά από μια νικηφόρα μάχη εναντίον των Σελτζούκων. Το 1846 επισκευάστηκε και χρησιμοποιήθηκε ως ναός μέχρι την Ανταλλαγή, το 1923. Έκτοτε για ένα διάστημα χρησιμοποιήθηκε ως κατοικία, και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε.

Σύμφωνα με τους αρχαίους γεωγράφους, όπως ο Αρριανός, φαίνεται πως στην περιοχή των Πλατάνων βρισκόταν το αγκυροβόλιο της Ερμώνασσας.

Μουσείο γίνεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στα Πλάτανα του Πόντου

Η παρουσία των Ελλήνων χρονολογείται από τον Β΄ αποικισμό. Τα Πλάτανα, κατά τη βυζαντινή περίοδο Πλατάνιον, χρησίμευαν ως απάνεμο λιμάνι σε τρικυμιώδη καιρό για τα πλοία που ελλιμενίζονταν στη Δαφνούντα ή που προσπαθούσαν να διασχίσουν τη Μαύρη Θάλασσα.

Είχε δυο ενορίες, τρεις εκκλησίες και δυο εξατάξιες σχολές. Οι δυο ναοί, ο ναός των Ταξιαρχών και του Αγίου Μιχαήλ χρονολογούνται από την εποχή των Μεγάλων Κομνηνών.

Μουσείο γίνεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στα Πλάτανα του Πόντου

Στα Πλάτανα λειτουργούσε η Φιλόπτωχος Αδελφότητα «Ερμώνασσα», στην οποία προσέφεραν σημαντικά ποσά οι ξενιτεμένοι κάτοικοι των Πλατάνων, ενώ το Φροντιστήριο των Πλατάνων εγκαινιάστηκε το 1909.

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

Στον αέρα το δεύτερο Project από τα "XaTaLa"! Ακούστε το Ποντιακό "Medley Live Part 2" (Video)

Στον αέρα το δεύτερο Project από τα "XaTaLa"! Ακούστε το Ποντιακό "Medley Live Part 2" (Video)
Στον αέρα το δεύτερο Project από τα "XaTaLa"! Ακούστε το Ποντιακό "Medley Live Part 2" (Video)

Το Project XaTaLa (Χάταλα) με κύριο στοιχείο την Ποντιακή Μουσική, μετά την επιτυχία του πρώτου Project, κυκλφόρησε και δεύτερο Ποντιακό "Medley Live", με έξι τραγούδια.

Τραγούδι: Γιάννης Τοπαλίδης | Λύρα: Μπάμπης Λαζαρίδης | Νταούλι: Θοδωρής Παπαγερίδης | Λαούτο: Τάσος Θεοδωρόπουλος | Ούτι: Αβραάμ Μπακιρτζόγλου

Ακούστε το δεύτερο "Medley Live":

XaTaLa - Pontiaka Medley Live Part 2 | Χάταλα - Ποντιακά Medley Live Part 2


0:00 Intro
0:20 Βέχω - Βέχω (Στίχοι-Μουσική: Παραδοσιακό)
2:04 Άμον παρχαρί τσιτσάκ (Στίχοι: Νίκος Σωτηριάδης Μουσική: Αλέξης Παρχαρίδης)
3:18 Το πασ̌ιαπόρτ' (Στίχοι: Κώστας Διαμαντίδης Ρεφρέν: Γιώργος Σιαπανίδης Μουσική: Μιχάλης Καλιοντζίδης)
5:14 T' άλογομ καβάλκεψα (Στίχοι: Πόλιος Παπαγιαννίδης Μουσική: Λάζος Ιωαννίδης)
6:30 Ξένε ξενιτεμένε (Στίχοι-Μουσική: Παραδοσιακό)
8:00 Τικ Τρομαχτόν (Μουσική: Παραδοσιακό)

Τα Χάταλα ευχαριστούν:
- Χρήστο Γιώτα που συνόδευσε στο λαούτο,
- Αβραάμ Μπακιρτζόγλου που συνόδευσε στο ούτι,
- Μορφωτικό Σύλλογο Αλωνακίων "Πόντος" για τη φιλοξενία,
- Μορφωτικό Σύλλογο Σκήτης "Εύξεινος",
- Κοινότητα Ξηρολίμνης,
- Στράτο Ζερβανταρίδη,
- Μαριάννα Κατωτικίδου,
- τον Κώστα Αγέρη για την βοήθειά του στο Project.

Μοντάζ: Γιάννης Τοπαλίδης | Μπάμπης Λαζαρίδης
Ηχογράφηση: Θοδωρής Παπαγερίδης
Μίξη: Κώστας Παπαγερίδης
Εικονολήπτης: Γιώργος Τζιουτζιούκης

H Εθνομουσικολογία ως εργαλείο για τη διερεύνηση και τη διατήρηση της δημοτικής μουσικής παράδοσης

H Εθνομουσικολογία ως εργαλείο για τη διερεύνηση και τη διατήρηση της δημοτικής μουσικής παράδοσης
H Εθνομουσικολογία ως εργαλείο για τη διερεύνηση και τη διατήρηση της δημοτικής μουσικής παράδοσης

Την πρώτη διάλεξη της 4ης θεματικής ενότητας (Πολιτισμός), με θέμα: «H Εθνομουσικολογία ως εργαλείο για τη διερεύνηση και τη διατήρηση της δημοτικής μουσικής παράδοσης», με εισηγητή τον κ. Παύλο Τσακαλίδη, Δρ Εθν. Παν/μίου Μουσικής Βουκουρεστίου, Μαέστρο Χορωδίας, Μουσικοσυνθέτη, πραγματοποιεί τη Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021 στις 7:00 μ.μ. η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα εκδηλώσεων της.

Η ομιλία πραγματοποιείται στα πλαίσια των διαλέξεων του Ανοιχτού Πανεπιστημίου και θα δοθεί με όλα τα μέτρα προστασίας ενάντια στην πανδημία του κορωνοϊού.

Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Ο Σταυρόλιθος του υπέρθυρου του Ιερού Ναού της Θείας Μεταμορφώσεως από τη συνοικία Αλχαζάντων της Κρώμνης

Το e-Pontos βρέθηκε στη Δράμα και φωτογράφισε ιερούς ναούς, μονές, αγιογραφίες, ιερά κειμήλια που αποτελούν μνημειακοί σύνδεσμοι με τον Πόντο

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Γνωρίζατε, ότι στη Δράμα υπάρχει μία πολιτεία Ποντίων Αγίων; Με τις ευλογίες του σεβασμιότατου Μητροπολίτου κ.κ. Παύλου Αποστολίδη, το e-Pontos βρέθηκε στη Δράμα σε ένα οδοιπορικό-αστραπή το διήμερο 2-3 Ιανουαρίου.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
 Ο αρχιμανδρίτης π. Χριστόδουλος Μετεντζίδης με τον δημοσιογράφο Χρήστο Κωνσταντινίδη

Εκεί καταγράψαμε ιερούς ναούς, μονές, αγιογραφίες, ιερά κειμήλια που αποτελούν μνημειακοί σύνδεσμοι με τον Πόντο και μαρτυρούν, σχεδόν έναν αιώνα από τον βίαιο εκπατρισμό των Ελλήνων της Μαύρης Θάλασσας, την άσβεστο αρωθυμία για την Πατρίδα. 

Ο φακός του e-Pontos έλαβε εικόνες από τον πρώτο ναό που αφιερώθηκε στον τελευταίο Αυτοκράτορα της Τραπεζούντας, τον Δαβίδ Μεγάλο Κομνηνό, στο χωριό Κουδούνια. Πήρε την ευλογία του Αγίου Ευγενίου πολιούχου Τραπεζούντας στο Αρκαδικό, αλλά και του Οσίου Γεωργίου Καρσλίδη στη Σίψα και επισκέφτηκε το νέο Καθολικό, της Ιεράς Λαυρεντιανής Μονής Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στη Νέα Κρώμνη, τα εγκαίνια του οποίου αναμένονται εντός του 2021. Τα «κλικ» που καταφέραμε να... ξεκλέψουμε από αυτόν τον πνεύμονα μοναστηριακής πνευματικής ζωής, όπως αποκαλείται η «Νέα Σουμελά» στην επίσημη ιστοσελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Δράμας (imdramas.gr), ήταν αποκαλυπτικά για τους λόγους που θα εξηγηθούν παρακάτω. 

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Ο μονοκέφαλος αετός της Αυτοκρατορίας των Μεγάλων Κομνηνών πάνω από την Πλατυτέρα των Ουρανών

Αρχιμανδρίτης Χριστόδουλος Μετεντζίδης - Ο οδηγός μας

Τα Κουδούνια, τα οποία βρίσκονται 6 χλμ. νότια της πόλης, αποτέλεσε το σημείο συνάντησης με τον αρχιμανδρίτη Χριστόδουλο Μετεντζίδη. Ο αρχιερατικός επίτροπος της 5ης αρχιερατικής περιφέρειας Προσοτσάνης αποτέλεσε ακούραστος οδηγός μας σε αυτό το οδοιπορικό, το οποίο ξεκίνησε από τον ναό του Αγίου Δαβίδ του Μεγάλου Κομνηνού.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Η πετρόχτιση εξωτερική όψη του Καθολικού προϊδεάζει τον επισκέπτη για τη μεγαλοπρέπεια που θα συναντήσει εντός του

Στον ναό του τελευταίου Αυτοκράτορα της Τραπεζούντας

Η συμβολή του Μητροπολίτου Δράμας στην αγιοκατάταξη του τελευταίου αυτοκράτορα της Τραπεζούντας, 550 χρόνια μετά τον μαρτυρικό θάνατό του, ήταν κομβική. Με δικές του ενέργειες προωθήθηκε το ζήτημα και με Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη κατατάχθηκε τον Ιούλιο του 2013 στο αγιολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας. 

Τα εγκαίνια του Ιερού Ναού, ο οποίος κτίστηκε από πρόσφυγες, ανακαινίστηκε εκ βάθρων και ανακατασκευάστηκε, τελέστηκαν την 1η Νοεμβρίου 2020, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου, Μητροπολίτου κ. Παύλου, ο οποίος σύμφωνα με τον τοπικό Τύπο, ήταν «έκδηλα συγκινημένος γιατί τον αξίωσε ο Θεός να εκπληρώσει το χρέος του Ποντιακού Ελληνισμού στη μαρτυρική Δράμα». 

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα

Ο προϊστάμενος του Ιερού Ναού, π. Χαράλαμπος Παπαεμμανουήλ, μία ασκητική μορφή μας οδήγησε μπροστά από τις αγιογραφίες του Δαβίδ του Μεγάλου Κομνηνού, των τριών τέκνων του βασιλοπαίδων Γεωργίου, Βασιλείου, Μανουήλ και του ανεψιού του και διαδόχου του θρόνου Αλεξίου.  

Αναμφισβήτητα τεράστιας συναισθηματικής αξίας αποτελεί η εικόνα που αγιογραφήθηκε στην κεντρική κόγχη του Αγίου Βήματος. Πρόκειται για την Παναγία Χρυσοκέφαλο, η οποία ήταν ένας από τους σημαντικότερους αυτοκρατορικούς ναούς στην Τραπεζούντα. Η εσωτερική διακόσμηση του δεν διασώθηκε, ωστόσο η ανακάλυψη του εντυπωσιακού μωσαϊκού πριν μερικά χρόνια επιβεβαίωσε τη λαμπρότητα του τίτλου που συνοδεύει το κτίσμα.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Το μνήμα του Μακαριστού Μητροπολίτη Δράμας Λαυρέντιου  βρίσκεται μπροστά από το Καθολικό της Λαυρεντιανής Μονής

Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντος

Επόμενος σταθμός, ο ιερός ναός του Αγίου Ευγενίου Τραπεζούντας, ο οποίος βρίσκεται σε έναν από τους πιο ιστορικούς οικισμούς της Δράμας. Στον Αρκαδικό βρέθηκαν τα αρχαιότερα ίχνη της ανθρώπινης παρουσίας στην περιοχή της σημερινής πόλης, όπου τοποθετείται ένας από τους σημαντικούς νεολιθικούς οικισμούς της πεδιάδας. Σε αυτό το μέρος εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες που προέρχονταν από τον από τον Πόντο, κυρίως από τη Σαμψούντα, τις περιοχές Τσαρτσαμπά (Θεμίσκυρα), Τσορούμ, Πλάτανα, Βαρενού, Κερασούντα, Τραπεζούντα, καθώς και από διάφορες περιοχές της νοτίου Ρωσίας, Αικατερινοντάρ, Κρίμσκ.

Εκεί μας υποδέχτηκε εγκάρδια ο εφημέριος, π. Ανέστης Παπαδόπουλος. Στην πρόσοψη του Νάρθηκα υπάρχει χρυσοποίκιλτο ψηφιδωτό του Αγίου Ευγενίου. Εντός του ναού προσκυνήσαμε το ιερό του λείψανο και θαυμάσαμε το ξυλόγλυπτο εικονοστάσιο, πάνω στο οποίο έχει φιλοτεχνηθεί η αγιογραφία του πολιούχου της Τραπεζούντας. Φυλακίστηκε από τους Ρωμαίους γιατί αρνήθηκε να γίνει ειδωλολάτρης. Τα μαρτύρια δεν έκαμψαν το φιλόχριστο φρόνημά του. Μαστιγώθηκε, του έμπηξαν σιδερένια νύχια στο σώμα και μετά με αναμμένες λαμπάδες του έκαιγαν τις πληγές. Στο τέλος βίωσε το πέρασμα στην Αιώνιο ζωή δι' αποκεφαλισμού.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
 Η Παναγία η Χρυσοκέφαλος

Θαυμασμό προκαλεί εντός του ιερού η ύπαρξη του μονοκέφαλου αετού, του εμβλήματος της Αυτοκρατορίας των Μεγάλων Κομνηνών πάνω από την Πλατυτέρα των Ουρανών. Αυτό δεν είναι το μοναδικό σύμβολο που ενώνει τη διακόσμηση του ναού με το ποντιακό στοιχείο, καθώς στην κεντρική κόγχη του Αγίου Βήματος έχουν αγιογραφηθεί Άγιοι του Πόντου, όπως ο Γρηγόριος Νύσσης, ο Επίσκοπος Σινώπης, Φωκάς, ο Επίσκοπος Τραπεζούντος, Θεοδόσιος, ο Γρηγόριος Νεοκαισαρείας, ο Αθανάσιος ο δαιμονοκαταλύτης και φυσικά οι Τρεις Ιεράρχες, ο Μέγας Βασίλειος, ο Γρηγόριος ο Θεολόγος και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα

Σημείο αναφοράς η Λαυρεντιανή Μονή

Η Ιερά Λαυρεντιανή Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος θα αποτελέσει σημείο αναφοράς, για τον Ποντιακό Ελληνισμό. Στις εγκαταστάσεις της, εκτός από την πρότυπη βιβλιοθήκη, θα στεγασθούν εκκλησιαστικά κειμήλια, τα οποία μεταφέρθηκαν από τον Πόντο, χάρη στους χειρισμούς του κτήτορά της, Μακαριστού Μητροπολίτου Δράμας, Λαυρεντίου που διετέλεσε Επίσκοπος Χαλδίας (1905-1922). 

Ο Ιερός Ναός της Μονής έχει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Είναι η πρώτη εκκλησία στον κόσμο, η οποία είναι αφιερωμένη στη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού. Αποτελεί μία ακόμα γιγάντια φρυκτωρία, η οποία θα διατηρήσει άσβεστη τη μνήμη και θα τη μεταλαμπαδεύει στις επόμενες γενιές. Εξάλλου, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε γραφόμενα του Σεβασμιωτάτου, «τα παιδιά των ξεριζωμένων, δεν ξεχνούν, διότι ηχεί μέσα τους η φωνή των πατέρων τους».

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Η λάρνακα του οστών του είναι τοποθετημένη σε ένα μικρό παρεκκλήσι, ο θόλος του οποίου έχει αγιογραφηθεί με σκηνές από τη ζωή του Αγίου

Η πετρόχτιστη εξωτερική όψη του Ναού προϊδεάζει τον επισκέπτη για τη μεγαλοπρέπεια που θα συναντήσει εντός του. Στο εξωτερικό μέρος της κόγχης του ιερού το βλέμμα μαγνητίζεται από τα σύμβολα του δικέφαλου και του μονοκέφαλου αετού, τα οποία στέκουν δεξιά και αριστερά του χρυσού σταυρού, σαν φύλακες υπερασπιστές του.

Η πρώτη ισχυρή έκπληξη έρχεται στον Νάρθηκα του ναού, όπου εντός του ψηφιδωτού έχει ενσωματωθεί ένα κειμήλιο που προέρχεται από τα άγια χώματα της Πατρίδας. Πρόκειται για τον Σταυρόλιθο του υπέρθυρου του Ιερού Ναού της Θείας Μεταμορφώσεως από τη συνοικία Αλχαζάντων της Κρώμνης. Από τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος της Κρώμνης του Πόντου στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος στη Νέα Κρώμνη Δράμας, ο Σταυρός δίνει ένα ακόμα παράδειγμα για το πως  «Η Ρωμανία αν επέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο». Το επιμύθιο του ποντιακού μοιρολογιού για την άλωση της Πόλης είναι γραμμένο πάνω στο ψηφιδωτό.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Στο ξυλόγλυπτο τέμπλο έχει φιλοτεχνηθεί η αγιογραφία του Αγίου

Το δάπεδο του καθολικού κοσμεί πανέμορφο μωσαϊκό. Η διαρρύθμιση των κολώνων δημιουργούν στους οφθαλμούς την οπτική αίσθηση του βάθους, στο τέλος του οποίου η ματιά στέκεται στην καλλιμάρμαρη Αγία Τράπεζα και εκεί σταματά. Και αυτό γιατί οι μαρμάρινες στήλες και το θολωτό υπόστεγο που τη σκεπάζει δημιουργούν αποσβολωτική εντύπωση. Το παρεκκλήσι του Καθολικού έχει επιρροές από το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Προσωπικά αντικείμενα του Οσίου Γεωργίου του Καρασλίδη

Στο μουσείο της Λαυρεντιανής Μονής θα φυλάσσονται αρχιερατικά κειμήλια, εκκλησιαστικά βιβλία και άμφια, αντίγραφα εικόνων από τον Πόντο. Οι πιστοί θα έχουν τη δυνατότητα επίσης να προσκυνήσουν άγια λείψανα Ποντίων Αγίων. Όλα αυτά διασώθηκαν χάρη στον Μητροπολίτη Λαυρέντιο, το μνήμα του οποίου βρίσκεται μπροστά στην είσοδο του Καθολικού. Ο Λαυρέντιος έφερε και το δεξί χέρι της θείας του. Η γυναίκα καταγόταν από τη Βαρενού της Κρώμνης. Σύμφωνα με όσα διασώθηκαν για αυτήν από την οικογενειακή παράδοση, ήταν τυφλή και πολύ ελεήμων ως άνθρωπος. Χρόνια μετά τον θάνατό της άρχιζε να εμφανίζεται σε συγγενείς και τους πρότεινε να της κάνουν εκταφή. Σημειωτέον, ότι οι Πόντιοι δεν συνηθίζουν να κάνουν ανακομιδή νεκρών. Οι δικοί της την έβγαλαν από το ταφίν. Όλο το σώμα της είχε λιώσει εκτός από το δεξί της χέρι, το οποίο διατηρήθηκε σε στάση βούρας, όπως όταν ελεούσε όσους είχαν ανάγκη. Το χέρι παραμένει άφθαρτο και ευωδιάζει μέχρι σήμερα.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα

Πήραμε ευλογία από τον όσιο Γεώργιο Καρσλίδη 

Στο τέλος του οδοιπορικού, το e-Pontos πήρε την ευλογία ενός αγίου που ανέτειλε στον Πόντο και φώτισε τη Δράμα σαν φωτεινός αστέρας, όπως αναφέρει το απολυτίκιό του. Στη Σίψα υπάρχει η Ιερά Μονή της Αναλήψεως, Ταξιαρχών όπου ασκήτευσε μετά τον ξεριζωμό και πέρασε τα υπόλοιπα χρόνια της μαρτυρικής ζωής του ο όσιος Γεώργιος ο Καρσλίδης, η αγιοκατάταξη του οποίου έγινε το 2008.

Προσκυνήσαμε στο κελί του, στο οποίο φυλάσσονται ιερές εικόνες, ευαγγέλια, εγκόλπια, άμφια, κηροπήγια και άλλα προσωπικά αντικείμενα του αγίου. Πίσω από τον παλαιό ναό έχει στεγαστεί το μέρος που ετάφη πριν την ανακομιδή των λειψάνων του, τα οποία βρίσκονται στον νέο ναό του μοναστηριού.

Μία Πολιτεία Ποντίων Αγίων στη Δράμα
Λείψανο του Αγίου Ευγενίου Τραπεζούντος

Η λάρνακα του οστών του είναι τοποθετημένη σε ένα μικρό παρεκκλήσι, ο θόλος του οποίου έχει αγιογραφηθεί με σκηνές από τη ζωή του Αγίου. Πρόκειται για μοναδικά έργα τέχνης που αποτυπώνουν με πολύ παραστατικό τρόπο τον βίο του Οσίου, ο οποίος μαρτυρά, ότι καταδιώχθηκε από το σοβιετικό καθεστώς στη Γεωργία, καταδικάστηκε δύο φορές σε θάνατο και διασώθηκε από θαύμα, πριν εκδημήσει εις Κύριον σε ηλικία των 58 ετών. 

Το e-Pontos, με τις ευλογίες του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Παύλου και με την ευχή από μέρους μας να συνεχίσει το θεάρεστο έργο του, αποχαιρέτησε τη Δράμα με την υπόσχεση της επιστροφής, όταν η Ιερά Λαυρεντιανή Μονή ανοίξει τις πύλες της στους πιστούς.

Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2021

Ο εορτασμός της «ημέρας των γραμμάτων» στον Πόντο

Ο εορτασμός της «ημέρας των γραμμάτων» στον Πόντο
Ο εορτασμός της «ημέρας των γραμμάτων» στον Πόντο

Στα χρόνια της άνθησης της εκπαίδευσης στον Πόντο, κυρίως στο διάστημα από το 1860 μέχρι το 1915, η γιορτή των γραμμάτων εορταζόταν με ξεχωριστή τιμή από όλες τις Ποντιακές κοινότητες.

Μετά τη Θεία Λειτουργία, με τα εξαπτέρυγα και την εικόνα των Αγίων, ο κλήρος και οι ιεροψάλτες, οι δημογέροντες και οι σχολικοί έφοροι, οι διδάσκαλοι και οι μαθητές, και μαζί όλοι οι κάτοικοι, κατευθύνονταν προς το σχολείο, όπου πραγματοποιούνταν η λαμπρή τελετή προς τιμήν της Παιδείας και των λειτουργών της. Στη διάρκεια της τελετής εκφωνούνταν ο πανηγυρικός της ημέρας, απαγγέλλονταν ποιήματα και ψάλλονταν εκκλησιαστικοί ύμνοι από τους μαθητές. Επίσης, γινόταν από τη Δημογεροντία η βράβευση των μαθητών που είχαν αριστεύσει και δίνονταν δώρα στους εκπαιδευτικούς από τους γονείς των παιδιών. Η γιορτή έκλεινε με το μοίρασμα των κολλύβων και το απολυτίκιο των τριών Ιεραρχών.

Από τα αποθησαυρίσματα που διασώθηκαν, από ομιλίες φωτισμένων δασκάλων, παραθέτουμε ενδεικτικά ένα απόσπασμα (με την ορθογραφία του πρωτοτύπου) ομιλίας του δασκάλου Ιωάννη Ε. Λαζαρίδη (1920, Μεταλλείο Ταύρου).

«Ανέτειλε και πάλιν η των Τριών της οικουμένης φωστήρων, ημέρα καθ’ ην φαιδροί και υπερήφανοι συνήλθομεν άπαντες εις το ιερόν των Μουσών τούτο τέμενος. Φιλόμουσος ομήγυρι και αγαπητοί συνάδελφοι, όσοι τον μέγαν και ιερόν υπέρ της εν Χριστώ ελληνοπρεπούς μορφώσεως των τέκνων της πεφιλημένης πατρίδος αγώνα αγωνιζόμεθα, αφού από πρωίας εις την αγίαν του Χριστού Εκκλησίαν ετελέσαμεν το προς τον Πλάστην οφειλόμενον καθήκον θρησκευτικόν, συνήλθομεν ήδη και ενταύθα εν τω αγλαώ τούτω ενδιαιτήματι ίνα εν πνεύματι και αληθεία πανηγυρίσωμεν την φαεσφόρον μνήμην των τριών μεγίστων διδασκάλων… Διότι η μεγάλη αύτη εορτή δεν είναι μόνον εκκλησιαστική πανήγυρις αλλά και εορτή εθνική και δη μεγάλη. Η σήμερον εορτή είναι και της πατρίδος απάσης, μάλλον δε παντός του γένους, ελευθέρου, δούλου και αυτού του εν τη διασπορά, περίσεμνος εορτή…

… Θαρσείτε όθεν αγαπητοί συνάδελφοι, αγωνιζόμεθα τον ευγενέστερον και ιερώτερον των αγώνων καθ’ ότι η νεολαία ην μας ενεπιστεύθησαν, αύτη εις το μέλλον θα υπάρξη ως φύραμα ζύμης της μετέπειτα γενεάς εν η, ως ελπίζομεν, θέλουσι εκλείψη τα παντί πεπολιτισμένω ανθρώπω ανέκτροπα πάθη ήτοι μίσος, απαιδευσία, αμάθεια …

… επί τούτοις ενθέρμως απευθύνω προς πάντας υμάς την θερμοτάτην παράκλησιν τήνδε: Αγαπήσατε εξ όλης ψυχής και καρδίας τα σχολεία, τα οποία είναι το φωτίζον και καθοδηγούν τον άνθρωπον, φάρος εν μέσω των πικρών δοκιμασιών του βίου. Αγαπήσατε τα σχολεία και τα γράμματα, τα οποία προπαρασκευάζουσι την πραγματικήν ευτυχίαν των τέκνων ημών…

…ημείς ζώντες υπηρετήσωμεν ως καλοί στρατιώται, αγωνιζόμενοι κατά της απαιδευσίας, της αμαθείας και πνευματικού σκότους, αναπτύσσοντες, διαπλάθοντες, μορφούντες τα τέκνα της πατρίδος. Διότι ούτω μόνον δυνάμεθα να τιμήσωμεν επαξίως την ιεράν μνήμην των μεγάλων της Εκκλησίας και του Ελληνισμού διδασκάλων…διότι μη λησμονήσωμεν ω συνάδελφοι ότι “ος δ’αν ποιήση και διδάξη, ούτος μέγας κληθήσεται εν τη Βασιλεία των Ουρανών”».

"Τα ορφανά παιδιά από τον Πόντο και η τύχη τους", παρουσιάζονται σε διαδικτυακό σεμινάριο

Τα ορφανά παιδιά από τον Πόντο και η τύχη τους
"Τα ορφανά παιδιά από τον Πόντο και η τύχη τους", παρουσιάζονται σε διαδικτυακό σεμινάριο

Την Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021 στις 2 μ.μ. ώρα Αμερικής (9 μ.μ. Ελλάδα) η Πολιτιστική Συμμαχία Επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου (East Mediterranean Business Cultural Alliance/EMBCA) διοργανώνει διαδικτυακό σεμινάριο συζήτησης με θέμα τα «Τα ορφανά ελληνόπουλα από το 1821 έως τη δεκαετία του 1960» Το πάνελ αυτής της μοναδικής εκδήλωσης θα συντονιστεί από τον Lou Katsos, Πρόεδρο της EMBCA. Το διακεκριμένο πάνελ θα περιλαμβάνει την καθηγήτρια Gonda Van Steen, Πρόεδρο της Νεοελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας της Έδρας Κοραή και Διευθύντρια του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο King's College, τον Ιστορικό, εκπαιδευτικό και συγγραφέα Κωνσταντίνο Χατζηδημητρίου και τον Δρ. Θεοδόσιο Κυριακίδη από την Έδρα Ποντιακών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Σε αυτήν την εκδήλωση θα συζητηθεί το θέμα των Ελλήνων ορφανών (και όχι μόνο) στην Αμερική από την Ελληνική Επανάσταση μέχρι και την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Λόγω του τεράστιου αυτού θέματος των Ελλήνων ορφανών, η συζήτηση μας θα επικεντρωθεί σε τρεις περιοχές και χρονικές περιόδους, η πρώτη είναι στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τα ορφανά που μεταφέρθηκαν στην Αμερική, η δεύτερη είναι τα ορφανά κατά την περίοδο της ελληνικής γενοκτονίας (1894-1924), και τρίτον τα ορφανά της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου που μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό στη δεκαετία του 1950 και του '60. Ελπίζουμε ότι αυτή η εκδήλωση και η συζήτηση συμβάλλουν σε ένα κύμα έρευνας και συνέχισης των συζητήσεων σχετικά με αυτό το πολύ σημαντικό, αλλά σπάνια συζητούμενο και ερευνούμενο θέμα.

Η εκδήλωση αποτελεί μέρος της σειράς εκδηλώσεων της EMBCA στην Αμερική της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και επικεντρώνεται όχι μόνο στην Επανάσταση αλλά επίσης και στις διεθνείς πτυχές και επιρροές της Επανάστασης στη διασπορά, στις αμερικανικές και στις διεθνείς σχέσεις.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αγγλική γλώσσα και είναι ελεύθερη προς παρακολούθηση στον σύνδεσμο εδώ

Αναβάλλεται η ετήσια γεν. συνέλευση του Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης «Παναγία Σουμελά»

Αναβάλλεται η ετήσια γεν. συνέλευση του Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης «Παναγία Σουμελά»
Αναβάλλεται η ετήσια γεν. συνέλευση του Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης «Παναγία Σουμελά»

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ποντιακού Συλλόγου Κατερίνης «Παναγία Σουμελά», με βάση τα προληπτικά μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας ανακοινώνει την αναβολή της ετήσιας γενικής συνέλευσης.

Σχετικά με τον καθορισμό της νέας ημερομηνίας θα υπάρξει σχετική ενημέρωση.

Πόντιοι εκ Πάφρας - Τελετουργικά δρώμενα, έθιμα και γιορτές στον κύκλο του χρόνου

Πόντιοι εκ Πάφρας - Τελετουργικά δρώμενα, έθιμα και γιορτές στον κύκλο του χρόνου
Πόντιοι εκ Πάφρας - Τελετουργικά δρώμενα, έθιμα και γιορτές στον κύκλο του χρόνου

Ο Σύλλογος Ποντίων Waiblingen "Οι Αργοναύτες" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον επετειακό κύκλο εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια του, που φέτος λόγω των συνθηκών που επικρατούν, λόγω των μέτρων πρόληψης που αλλάζουν συνέχεια για την εξάπλωση του κορονοϊού, θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά.

Τo Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2021 στις 7.30 μ.μ. (ώρα Γερμανίας) ο κ. Παναγιώτης Κουρουτζίδης (χοροδιδάσκαλος) θα εισηγηθεί το θέμα «Πόντιοι εκ Πάφρας - Τελετουργικά δρώμενα, έθιμα και γιορτές στον κύκλο του χρόνου».

Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ακολουθήσουν τον σύνδεσμο εδώ (Meeting ID: 84271654733)

Η εισήγηση θα μεταδοθεί και «live» από το κανάλι των Αργοναυτών στο Youtube.

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021

Με Βαρένικα και Ταν στην επόμενη φάση του Master Chef (Video)

Με Βαρένικα και Ταν στην επόμενη φάση του Master Chef
Με Βαρένικα και Ταν στην επόμενη φάση του Master Chef

Πέρασε στην επόμενη φάση του Master Chef, ο Σερραίος Αλέξανδρος Ακριτίδης, ο οποίος στο επεισόδιο του διαγωνισμού μαγειρικής ετοίμασε το ποντιακό φαγητό «γαλπατσάχια» ή αλλιώς «βαρένικα», το οποίο συνόδευσε με το επίσης ποντιακό ρόφημα «ταν» ή «αριάνι».

Οι κριτές Πάνος Ιωαννίδης, Λεωνίδας Κουτσόπουλος και Σωτήρης Κοντιζάς δοκίμασαν το πιάτο που ετοίμασε ο Αλέξανδρος.

«Το μόνο που θα ήθελα λίγο πιο λεπτό το φύλλο κατ’ άλλα είναι ένα πάρα πολύ νόστιμο πιάτο, ισορροπημένο και για εμένα είναι Ναι» είπε ο Λεωνίδας Κουτσόπουλος.

«Υπήρχε ένα θέμα με το φύλλο παρ' όλα αυτά είναι ένα comfort φαγητό, είναι ένα νόστιμο φαγητό. Θα ήθελα να δω και στη συνέχεια τι μπορείς να κάνεις. Από μένα ένα ακόμη Ναι» τόνισε ο Πάνος Ιωαννίδης.

Από την πλευρά του, ο Σωτήρης Κοντιζάς ανέφερε: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό, το τρίτο Ναι. Εγώ θα ήθελα λίγο πιο λεπτό το ζυμάρι και σίγουρα περισσότερη γέμιση. Από εμένα όχι. Στο χέρι σου είναι να αποδείξεις ότι αξίζει να μπεις στο σπίτι του Master Chef».

«Περισσότερο θεωρώ το όχι του κυρίου Κοντιζά σαν πρόκληση. Θα καταφέρω πιστεύω και να του δείξω ότι αξίζω και να του δείξω ότι μπορώ όχι μόνο χρησιμοποιώντας την παράδοση αλλά μοντέρες τεχνικές της μαγειρικής να αξιοποιήσω το δικό μου ταλέντο και τη δική του κρίση» είπε μετά την κριτική των chef, ο Αλέξανδρος Ακριτίδης.


Πηγή: Ακανές

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2021

Γουντούρ κοφτέσια: οι Ποντιακοί πατατοκεφτέδες που τρώγονται και «ωμοί»

Γουντούρ κοφτέσια: οι Ποντιακοί πατατοκεφτέδες που τρώγονται και «ωμοί»
Γουντούρ κοφτέσια: οι Ποντιακοί πατατοκεφτέδες που τρώγονται και «ωμοί»

«Ελαττωματικοί κεφτέδες» είναι η ακριβής μετάφραση του ονόματός τους, επειδή αυτοί οι Ποντιακοί κεφτέδες δεν έχουν λάδι…

Ποντιακή κουζίνα χωρίς κεφτέδες δεν λογίζεται. Εύκολο φαγάκι, πολλές φορές χωρίς κιμά, χόρτα, με λίγο μπαγιάτικο ψωμί και ό,τι είχε το σπίτι. Και επειδή το ψωμί αβγάτευε το μίγμα έβγαιναν και μπόλικοι από το τηγάνι και χόρταινε όλη η οικογένεια.

Κάθε νοικοκυρά, μάλιστα, είχε και τη δική της παραλλαγή για τους κεφτέδες. Ουν κοφτέσια, με κιμά, πλιγούρι και κουκουνάρι, καρτόβε κοφτέσια, με κιμά, πατάτες, κασέρι και σουσάμι, κιλτιρίτσια, με κιμά και πλιγούρι ή τραχανά που ψήνονται σε κόκκινη σάλτσα και βέβαια, γουντούρ κοφτέσια, γυμνοί ή ελαττωματικοί κεφτέδες, με πλιγούρι και πατάτες, χωρίς λάδι, που τρώγονται και ωμοί! Ναι ωμοί! Θα καταλάβετε γιατί.

Υλικά

- 1 κιλό πατάτες
- 1 φλιτζάνι πλιγούρι
- ½ κουτ. γλυκού δυόσμο ξερό
- ½ κουτ. γλυκού μπούκοβο
- 1 κρεμμύδι, ψιλοκομμένο
- 6 φρέσκα κρεμμυδάκια, ψιλοκομμένα
- 1 μάτσο άνηθο, ψιλοκομμένο
- ½ μάτσο δυόσμο, ψιλοκομμένο
- 1 μάτσο μαϊντανό, ψιλοκομμένο

Διαδικασία

1. Βράζουμε τις πατάτες και το πλιγούρι.

2. Λιώνουμε τις πατάτες με το πιρούνι σε ένα πιάτο, ρίχνουμε το πλιγούρι, το δυόσμο, το μπούκοβο, το κρεμμύδι, τα κρεμμυδάκια και τον φρέσκο άνηθο, τον δυόσμο και τον μαϊντανό.

3. Ανακατεύουμε καλά και πλάθουμε κεφτέδες. Τρώγονται ωμοί (θυμίζουν πατατοσαλάτα) αλλά μπορείτε επίσης να τους τηγανίσετε αλευρώνοντας τους λίγο ή να τους ψήσετε στη σχάρα.

Πηγή: OliveMegazine