Πέμπτη 28 Ιουλίου 2016

Το μνημείο Γενοκτονίας στον Πειραιά θα έχει διττή σημασία

Το μνημείο Γενοκτονίας στον Πειραιά θα έχει διττή σημασία
Το μνημείο Γενοκτονίας στον Πειραιά θα έχει διττή σημασία

Της Άννα Βακόντιου…

Στο πλαίσιο της συνεδρίασης του πρόσφατου Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά εγκρίθηκε η ανέγερση Μνημείου της Γενοκτονίας των Ποντίων στην πλατεία Αλεξάνδρας με την ταυτόχρονη ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου.

Το όλο εγχείρημα δρομολογήθηκε με την πρωτοβουλία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, οι οποίοι πρότειναν να τοποθετηθεί ένα σημαντικό μνημείο για τα θύματα της Γενοκτονίας σε ένα από τα μεγάλα λιμάνια της χώρας.

Στο Κανάλι 1 μίλησε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Αντώνης Παυλίδης, ο οποίος χαιρέτισε με ενθουσιασμό και ευχαρίστηση την οριστικοποίηση της απόφασης ανέγερσης του μνημείου, την οποία χαρακτήρισε «μια σπουδαία στιγμή όχι μόνο για τον δήμο του Πειραιά, αλλά για ολόκληρη την ανθρωπότητα.», ενώ ταυτόχρονα παρέθεσε και το ιστορικό της υπόθεσης: «Όλα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2015. Στείλαμε επιστολές στους 5 μεγάλους δήμους-λιμάνια της χώρας που υποδέχθηκαν πρόσφυγες , προτείνοντας την ανέγερση μνημείων Γενοκτονίας σε εμφανή σημεία των λιμανιών προς τη θάλασσα, από όπου κατέφθασαν οι ξεριζωμένοι πρόσφυγες πρόγονοί μας. Στο αίτημά μας αυτό μέχρι στιγμής μόνο ο Δήμος Πειραιά έχει ανταποκριθεί. Από τους υπόλοιπους δήμους δεν είχαμε μέχρι στιγμής κάποια ανταπόκριση. Ο Πειραιάς όμως δημιουργεί πλέον νέα δεδομένα.»

Παράλληλα, ο κ. Παυλίδης αναφέρθηκε στη διττή υπόσταση αυτού του μνημείου. Από τη μια θα αποτελεί ένα αξιοθέατο, ένα σημείο της πόλης  με αξία αισθητική και από την άλλη θα διαθέτει συμβολικές  και ιστορικές προεκτάσεις, μιας και εκφράζει τα πολιτιστικά και κοινωνικά κατάστιχα ενός ολόκληρου γένους που εκπατρίστηκε με έναν τόσο ανηλεή και βίαιο τρόπο.

Η ανέγερση του μνημείου στην πλατεία Αλεξάνδρας –  μια πραγματικά μεγάλη πλατεία, που διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο χώρος που περιβάλλει ένα τέτοιο μεγαλειώδες μνημείο – θα είναι καταρχάς από άποψη αισθητική ένα κόσμημα για την πόλη του Πειραιά, αλλά θα αποτελεί ταυτόχρονα και έναν τεράστιο συμβολισμό, όχι μόνο για κάθε Πόντιο, αλλά για κάθε άνθρωπο που είναι στον πλανήτη. Το έγκλημα της Γενοκτονίας είναι ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας . Ο δήμος Πειραιά με αυτήν ακριβώς την απόφασή του αυτό το μήνυμα εκπέμπει.»

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών εξέφρασε εν τέλει από καρδιάς της ευχαριστίες του τόσο προς το Δήμο και το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά κυρίως προς τους δημότες του Πειραιά, που αγκάλιασαν αυτήν την απόφαση.

Συνέδριο της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. και Πυθόχρηστος Νόμος

Συνέδριο της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. και Πυθόχρηστος Νόμος
Συνέδριο της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. και Πυθόχρηστος Νόμος

Του Γιάννη Αποστολίδη     
Προέδρου Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Θα έπρεπε να σπείρουμε στο σύγχρονο λόγο μας πάρα πολλές λέξεις που λάμπουν σαν διαμάντια μέσα στον αρχαίο ελληνικό λόγο. Μια τέτοια λέξη γεμάτη ουσία είναι και η λέξη «πυθόχρηστος». Όταν ο Λυκούργος συνέταξε τους νόμους της Σπάρτης, πριν τους θέσει σε εφαρμογή τους πήγε στο Μαντείο των Δελφών, ρωτώντας αν έχουν καλώς. «Επεί δε ανείλε τω παντί άμεινον είναι, τότε απέδωκεν, ου μόνον άνομον αλλά και ανόσιον θεις το πυθοχρήστοις νόμοις μη πείθεσθαι». Δηλαδή, όταν του απάντησε το Μαντείο ότι οι νόμοι του είναι άριστοι, τότε τους έθεσε σε εφαρμογή, ορίζοντας ότι θα θεωρηθεί όχι μόνο παράνομο αλλά και ανόσιο το να μην πείθεται ο πολίτης σε νόμους που είναι ευλογημένοι από το θεό, με χρησμό της Πυθίας.

Ενόψει αναθεώρησης του Συντάγματος, θα ήταν χρήσιμο να σκεφτούμε ότι και αυτό  είναι κατά κάποιο τρόπο πυθόχρηστο, αφού αρχίζει με την επίκληση του θεού, της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος.

Ίσως θα έπρεπε και το καταστατικό της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων (ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε) να είναι σαν πυθόχρηστος νόμος, να περιέχει δηλαδή κάποια επίκληση της Παναγίας Σουμελά, του ιερότερου θρησκευτικού σύμβολου των Ποντίων. Λέτε να γίνει κάτι τέτοιο κατά την τροποποίησή του στο Παγκόσμιο Συνέδριο της 6 Αυγούστου; Τίποτε δεν αποκλείεται, αφού η πρόσκληση προς τα Σωματεία δεν λέει ποια άρθρα του καταστατικού θα τροποποιηθούν – πάμε στο άγνωστο…

Βέβαια ανεπίσημα ξέρουμε τι πρόκειται να συμβεί: Θα ανοίξει η ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. την πόρτα της στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων (ΠΟΠΣ), δηλαδή στο προσωπείο του απεχθούς καθεστώτος της οικογενειοκρατίας στο Σωματείο και στο Προσκύνημα Παναγία Σουμελά.

Αλλά αυτό δεν θα καταστήσει το νέο καταστατικό της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. πυθόχρηστο, αφού το άδικο και το φασιστικό ουκ ευλογείται από καμιά Παναγιά.

Τι να ευλογήσει η Παναγιά; Το ότι το Σωματείο Παναγία Σουμελά, που ίδρυσαν οι αγνότεροι Πόντιοι, είχε ένα υποδειγματικό δημοκρατικό καταστατικό, αλλά το τροποποίησε το 2005 ο μοιραίος Γιώργος Τανιμανίδης, το έφερε στα μέτρα του και μπήκαν διατάξεις οι οποίες λειτουργούν ως … κόφτης, που κόβουν και αποκλείουν απολύτως την εγγραφή για όποιον Πόντιο δεν τον προσκυνά; Να ευλογήσει η Παναγία το ότι τα 6 από τα 11 μέλη της Επιτροπής Διοίκησης του Προσκυνήματος τα ορίζει πλέον αυτό το Σωματείο με αυτό το φασιστικό καταστατικό;

Όλοι γνωρίζουν το πώς ιδρύθηκε η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος (ΠΟΕ). Έγιναν μεγάλα οργανωτικά συνέδρια,  διαλύθηκαν ομοσπονδίες με μεγάλη προσφορά και δραστηριότητα και η μόνη που αρνήθηκε να διαλυθεί ήταν η ΠΟΠΣ. Και παρόλο που την είχαν εγκαταλείψει και είχαν προσχωρήσει στην ΠΟΕ τα περισσότερα σωματεία της, η ΠΟΠΣ έμεινε για να ντύνει με τα ράκη που της απέμειναν την γύμνια της οικογενειοκρατίας στην Παναγία Σουμελά. Έμεινε και υπονομεύει το κύρος της ΠΟΕ και την δύναμη παρέμβασής της στην Πολιτεία για την επίλυση των πολύ σοβαρών θεμάτων του ποντιακού χώρου. Έμεινε για να δίνει την εικόνα του διχασμού και να χρωματίζει συνεχώς εντονότερα αυτήν την εικόνα. Και αν σκεφτούμε, ανάμεσα στα μύρια όσα, και το ότι ο οργανωμένος ποντιακός χώρος δεν μπόρεσε να αποτρέψει την στέρηση της μικρής σύνταξης από τους υπερήλικες Πόντιους από την πρώην ΕΣΣΔ, διότι έχει μειωμένη ισχύ παρέμβασης λόγω του διχασμού, αν σκεφτούμε ότι σίγουρα θα πέθαναν παππούδες και γριούλες μας λόγω της απόλυτης ένδειας, βγάζουμε το συμπέρασμα ότι αυτός ο διχασμός είναι πλέον φονικός! Και οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην αλαζονεία μιας οικογένειας που επιμένει να ελέγχει την διοίκηση του Σωματείου και του Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά με τις πιο άθλιες φασιστικές μεθοδεύσεις. Και δυστυχώς αυτήν την αλαζονεία την στηρίζει η ηγεσία της Εκκλησίας, στηρίζοντας έτσι τον φονικό διχασμό.

Πόσο θα το ανεχτούμε αυτό; Πρέπει ταχύτατα να δώσουμε και στην Εκκλησία να καταλάβει ότι συνεργει σε ένα έγκλημα. Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορίτης έλεγε για την αλαζονεία ότι είναι μονοπόδαρο τέρας, θα πέσει αργά ή γρήγορα. Δηλαδή τι θέλει να παραστήσει η ηγεσία της Εκκλησίας; Το άλλο πόδι του τέρατος; Και έλεγε ο Ηράκλειτος «ύβριν χρη σβεννύναι μάλλον ή πυρκαιήν», δηλαδή, τρέξτε να σβήσουμε πρώτα την αλαζονεία και μετά τη πυρκαγιά! Αν λοιπόν δεν σβήσουμε, αν δεν αφανίσουμε με κάθε νόμιμο τρόπο την αλαζονεία της οικογενειοκρατίας στην Παναγία Σουμελά, αυτή θα μας κάψει! Ήδη μας έκαψε. Ήδη έκαψε την αξιοπρέπειά μας. Διότι το να αποφασίζει εδώ και χρόνια η ίδια η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, με τη συμμετοχή όλων των κομμάτων, ότι πρέπει να αλλάξει το διοικητικό καθεστώς του Προσκυνήματος, το να δέχονται οι πάντες ότι το καθεστώς αυτό είναι καταστρεπτικό αλλά να μην γίνεται τίποτα και αντιθέτως  αυτό να αποθρασύνεται, είναι βαριά προσβολή για κάθε Πόντιο. Τέρμα, δεν το ανεχόμαστε πλέον!

Η Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης, της οποίας είμαι πρόεδρος, έκανε, όπως ξαναέγραψα, προσπάθεια προσέγγισης της Παναγίας Σουμελά το 2014 με την ελπίδα ότι μπορεί και να έρθουν οι διοικούντες σε θεογνωσία, μπορεί να τιμήσουν το γεγονός ότι τους απλώσαμε με ειλικρίνεια το χέρι. Αλλά έδειξαν απίστευτη δολιότητα, διότι τότε ακριβώς που γίνονταν από εμάς τα βήματα προσέγγισης, τότε μετατρέπονταν το Προσκύνημα σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και, δυνάμει, ιδιωτικού συμφέροντος. Το ισότιμο Προσκύνημα της Παναγίας της Τήνου έχει εντελώς δικό του, ειδικό καθεστώς διοίκησης και λειτουργίας, ρυθμισμένο με ειδικό νόμο,  τον Ν 349/1977. Η διοίκησή του εκλέγεται από σώμα εκλεκτόρων αποτελούμενο από τους δημοτικούς και επαρχιακούς συμβούλους του νησιού, με μόνη προϋπόθεση να είναι ορθόδοξοι χριστιανοί. Στη Παναγία Σουμελά τα πάντα διοικούνται από μια οικογένεια, εδώ και πάνω από μισό αιώνα…

Και τώρα εκείνοι που είχαν γίνει έξαλλοι, και ίσως να είχανε κάποιο δίκιο, όταν εμείς κάναμε την προσπάθεια προσέγγισης όχι με το φασιστικό καθεστώς της οικογενειοκρατίας (που στο Κοινό των Ποντίων που οργάνωσε η Παναγία Σουμελά το 2014, μεσούσης της προσπάθειάς μας, ευθέως το χαρακτηρίσαμε ως παράνομο – υπάρχουν τα σχετικά πρακτικά)  αλλά με το ίδιο το ιστορικό σωματείο, που γεννήθηκε από τα σπλάχνα της Ευξείνου Λέσχης, αυτοί τώρα ανοίγουν διάπλατα τις πύλες της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. για να μπει ο δούρειος ίππος της οικογενειοκρατίας, η ΠΟΠΣ. 

Και επειδή αυτό το Συνέδριο της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. θα είναι το κρισιμότερο για τον ποντιακό χώρο εδώ και δεκαετίες, χρήσιμο είναι να θυμηθούμε ότι η ΠΟΠΣ αντέδρασε με λύσσα στην ίδρυση της ΠΟΕ, όπως και της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. Έδωσε σκληρή δικαστική μάχη αλλά συντρίφτηκε – για την ιστορία πρέπει να λεχθεί ότι όλο το βάρος του δικαστικού αγώνα, από πλευράς ΠΟΕ το σήκωσε τότε εντελώς μόνος του ο δικηγόρος και πρώην Γ.Γραμματέας της ΠΟΕ Κώστας Γαβρίδης. 

Ερώτηση: Θα τεθεί στο Συνέδριο ψήφισμα καταδίκης του καθεστώτος διοίκησης του Σωματείου και του Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά; Θα βγει να στηρίξει ένα τέτοιο ψήφισμα η ΠΟΠΣ; Και αν δεν το στηρίξει, θα φάει πόρτα από τη ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε.;

Υπάρχει κανείς λόγος να υπάρχουν δύο ομοσπονδίες, ΠΟΕ και ΠΟΠΣ; Όχι φυσικά. Και υπάρχει για τους δικηγόρους απλούστερη νομική πράξη από την ένωση αυτών των ομοσπονδιών; Σε μισή, άντε σε μία ώρα μπορούν να βρουν ενωτική λύση χωρίς να θιχθεί το γόητρο κανενός! Η μόνη δυσκολία, ας μη γελιόμαστε, είναι ότι με την ένωση η οικογενειοκρατία της Παναγίας Σουμελά θα χάσει τους πραιτοριανούς της… 

Ακούω για διάφορες απόψεις διαφόρων εκτός Ελλάδος ομοσπονδιών… Μακάρι να υπάρχουν απόψεις, να υπάρχει πλούτος θέσεων και ιδεών. Πάντως όπως πάνω στη λυδία λίθο δοκιμάζεται η γνησιότητα του χρυσού, έτσι δοκιμάζεται ο γνήσιος ποντιακός ιδεαλισμός πάνω στη θέση μας απέναντι στο φασιστικό καθεστώς της οικογενειοκρατίας στην Παναγία Σουμελά. Είσαι μαζί του; Δεν είσαι αγνός, δεν είσαι ιδεαλιστής, δεν είσαι χρυσός, είσαι τενεκές.

Θα επανέλθω σύντομα με νέο άρθρο μου. Αλλά δεν πρέπει να γράφω και να δημοσιεύω μόνον εγώ …Το επικείμενο Συνέδριο της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. ή θα είναι ένα Συνέδριο συλλογικού στοχασμού, χωρίς να μας επηρεάζουν φιλίες ή έχθρες, ή θα είναι μια συνάντηση επικύρωσης προειλημμένων αποφάσεων. Αν συμβεί το δεύτερο, τότε τα πράγματα θα είναι πολύ χειρότερα για την ενότητα, τότε θα έρθει σύντομα η στιγμή που αναφερόμενοι στο πανηγύρι της ενότητας, στο Συνέδριο της ΔΙ.ΣΥ.Π.Ε. της 6 Αυγούστου 2016, θα λέμε, Κρίμαν σο βουδ ντο έσπαξαμ και σην χαράν ντ’ εποίκαμ...

Τετάρτη 27 Ιουλίου 2016

Παγκόσμια Ολυμπιάδα Νεοελληνικής Γλώσσας από την Ποντιακή Νεολαία

Παγκόσμια Ολυμπιάδα Νεοελληνικής Γλώσσας από την Ποντιακή Νεολαία
Παγκόσμια Ολυμπιάδα Νεοελληνικής Γλώσσας από την Ποντιακή Νεολαία

Η Παγκόσμια Ολυμπιάδα Νεοελληνικής Γλώσσας 2016 διοργανώνεται από την Παγκόσμια Συντονιστική Επιτροπή Ποντιακής Νεολαίας (ΠΑΣΕΠΟΝ) και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με τη στήριξη της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού. Στην Ολυμπιάδα, η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO, μπορούν να λάβουν μέρος φοιτητές και νέοι που κατοικούν εκτός Ελλάδας και δεν έχουν ζήσει περισσότερο από τρεις μήνες (αθροιστικά) στην Ελλάδα. Γενικός χορηγός της διοργάνωσης είναι η μη κερδοσκοπική οργάνωση «Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη».

Το 2ο και τελικό στάδιο θα διεξαχθεί στην Ελλάδα, όπου θα συναντηθούν οι επικρατέστεροι υποψήφιοι από όλες τις χώρες. Το διάστημα 24 με 31 Αυγούστου 2016 οι φιναλίστ θα παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας στην πανεπιστημιακή κατασκήνωση του ΑΠΘ στο Ποσείδι Χαλκιδικής και το διάστημα 1-3 Σεπτεμβρίου 2016 θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη για την τελική δοκιμασία.

Στις 2 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί Εναρκτήρια Εκδήλωση για την Ολυμπιάδα στην Αίθουσα Τελετών της παλαιάς Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και αμέσως μετά οι συμμετέχοντες θα διαγωνιστούν προκειμένου να αναδειχθούν οι 3 νικητές. Στις 3 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην κεντρική Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ, η Τελετή Λήξης της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Νεοελληνικής Γλώσσας 2016.

Βρέθηκαν Ευαγγέλια σε σπίτι Ιμάμη στο Καρς στον Πόντο!

Βρέθηκαν Ευαγγέλια σε σπίτι Ιμάμη στο Καρς στον Πόντο!
Βρέθηκαν Ευαγγέλια σε σπίτι Ιμάμη στο Καρς στον Πόντο!

Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης

Μέσα στο ανεπανάληπτο κύμα συλλήψεων και ερευνών σε σπίτια που έχει ξεσπάσει σε όλη την Τουρκία για την ανεύρεση πραξικοπηματιών και αντιπάλων του καθεστώτος Ερντογάν, οι δυνάμεις ασφαλείας βρέθηκαν προ μιας μεγάλης εκπλήξεως όταν έκαναν έφοδο στο σπίτι του Ιμάμη της πόλης Kağızman, στην επαρχία του Καρς της ανατολικής Τουρκίας, όπου πριν από την ανταλλαγή των πληθυσμών κατοικούσε πυκνός Ποντιακός ελληνορθόδοξος πληθυσμός και μάλιστα έχει γίνει γνωστή από τον Άγιο Γεώργιο τον Καρσλίδη, που πήρε το όνομα του από την πόλη του Καρς.

Όπως αναφέρουν τα τουρκικά ΜΜΕ, σε έφοδο που έγινε στην πόλη Kağızman στο σπίτι του τοπικού Ιμάμη για τον οποίο υπήρχαν υποψίες ότι κάνει προπαγάνδα εναντία στον Ερντογάν, βρέθηκαν διάφορα βιβλία μεταξύ των οποίων και…Ευαγγέλια, γεγονός που άφησε άφωνους τους Τούρκους αστυνομικούς.

Η ύπαρξη αυτού των Ευαγγελίων έφερε ξανά στην επιφάνεια το τεράστιο ζήτημα των κρυπτοχριστιανών, που κάτω από ένα στυγνό καταπιεστικό καθεστώς προσπαθούν να κρατήσουν τις χριστιανικές τους καταβολές.

Να σημειώσουμε ότι τον δέκατο ένατο αιώνα κυρίως στην περιοχή του Πόντου αλλά και στην Κωνσταντινούπολη, πολλοί Ιμάμηδες του Ισλάμ ήταν στην πραγματικότητα κρυφοί Ελληνορθόδοξοι χριστιανοί παπάδες και τελούσαν κρυφά τα μυστήρια της Ορθοδοξίας.

Ο Ιμάμης αυτός, το όνομα του οποίου δεν ανακοινώθηκε από τις αρχές όπως ήταν επόμενο, μαζί με άλλα 16 άτομα οδηγήθηκαν για ανάκριση με την κατηγορία ότι πρόσκεινται στον Φετουλάχ Γκιουλέν και όχι μόνο.

* Ο Νίκος Χειλαδάκης είναι Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος

Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης «Μαζί… με ψυχή!», στην Καβάλα

Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης «Μαζί… με ψυχή!», στην Καβάλα
Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης «Μαζί… με ψυχή!», στην Καβάλα

Την Πέμπτη 28 Ιουλίου 2016 στις 21.30 στο Φρούριο Καβάλας στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Φιλίππων με την υποστήριξη της Λέσχης Ποντίων Ν. Καβάλας, οι αδελφοί Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης έρχονται με δοξάρι και φωνή να παίξουν και να τραγουδήσουν ό,τι καινούριο και ό,τι παλιό τους αγγίζει.

Μαζί με ψυχή και οδηγό το σώμα, ο Κωνσταντίνος και ο Ματθαίος, ανταμώνουν με σπουδαίους συνθέτες, συνομιλούν με την ελληνική μουσική παράδοση με τρόπο μοναδικό και παντρεύουν μουσικές του κόσμου από έρωτα και όχι από προξενιό.

Μια μοναδική ροή ρεπερτορίου και μια ομάδα 7 εξαιρετικών μουσικών συνθέτουν μια από τις πιο δεμένες μουσικές ομάδες της χώρας μας ικανή να μας εκπλήξει, να χαϊδέψει τα αυτιά μας και να ξεσηκώσει τις ψυχές μας!

Μουσικοί:
Αντώνης Σαρακατσιάνος / πιάνο, πλήκτρα
Αθανάσιος Σωτηριάδης / πλήκτρα
Γεώργιος  Σκηπητάρης / καβάλ, κλαρίνο
Ιωάννης Πούλιος / κιθάρες, λαούτο
Ιμπραήμ Ιμπραήμογλου / κρουστά
Γεώργιος Κορτσινίδης / τύμπανα, ποντιακό νταούλι
Κώστας Στιλπνόπουλος / ηλεκτρικό κόντρα μπάσο & μπάσο

Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 10 ευρώ προπώληση, 12 ευρώ ταμείο

Εισιτήρια των 10 € προπωλούνται από την Λέσχη Ποντίων Νομού Καβάλας καθώς και από το περίπτερο του Ε.Ο.Τ.

Υπεύθυνος για την Λέσχη Ποντίων Νομού Καβάλας: Μπάμπης Παναγιωτίδης - Τηλ. 6972318300.

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στη Βόνιτσα

«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στη Βόνιτσα
«Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου» - Παρουσίαση του βιβλίου στη Βόνιτσα

Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Βόνιτσας, ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Αγίου Νικολάου και οι Εκδόσεις Ψυχογιός σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Γιάννη Καλπούζου, «Σέρρα, Η ψυχή του Πόντου».

Ο συγγραφέας θα παρουσιάσει με ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο του, θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα.

Η βιβλιοπαρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία Αγίου Νικολάου Βόνιτσας την Πέμπτη 28 Ιουλίου 2016 στις 9:00 μ.μ.

Μπορείτε να διαβάσετε ένα απόσπασμα του βιβλίου, εδώ...


Σχετικά θέματα

- Σέρρα, η ψυχή του Πόντου - Ένα νέο μυθιστόρημα παρουσιάζεται...


Του Αγίου Παντελεήμονα στον Πόντο

Του Αγίου Παντελεήμονα στον Πόντο
Του Αγίου Παντελεήμονα στον Πόντο

Ο Άγιος Παντελεήμονας ήταν ιδιαίτερα γνωστός και αγαπητός στον Πόντο. Ήταν και είναι γιατρός για όλες τις ασθένειες και τα σωματικά ελαττώματα. Κατ' εξοχήν προστάτης των αναπήρων, καθώς θεωρούνταν ιατρός και μάλιστα ανάργυρος. Δηλαδή δεν πληρωνόταν.

Όλοι προσδοκούσαν ότι θα έβρισκαν γιατρειά από τον Άγιο. Μόνο η γερασμένη καρδιά, πίστευαν, δεν παίρνει θεραπεία. «Οι άρρωστοι ολ’ χαίρουνταν, ελπίζ’ νε να λαρούνταν και μονάχον το γερασμένον η καρδά λαρωμονήν κι παίρει». Δηλαδή, οι άρρωστοι όλοι χαίρονταν, ελπίζανε να θεραπευτούν και μόνο η γηρασμένη η καρδιά, θεραπεία δεν παίρνει.

Έλεγαν χαρακτηριστικά οι Πόντιοι: «Ούμπαν κοτζοί κι ούμπαν στραβοί, σον Άη Παντελεήμονα». Δηλαδή, όπου κουτσοί και όπου στραβοί, στον Άγιο Παντελεήμονα.

Στον Πόντο υπήρχαν πολλές εκκλησίες και ξωκλήσια στη χάρη του Αγίου Παντελεήμονα.

Την ημέρα της γιορτής του Αγίου επικρατούσε αυστηρά αργία, από κάθε χειρωνακτική εργασία. Εξαίρεση, από την αργία, αποτελούσε μόνο η βοήθεια σε χήρες, ορφανά και ανήμπορους. Πίστευαν, ακόμη, ότι τα κατάγματα και οι εξαρθώσεις οφείλονταν σε κάποια ασέβεια στον Άγιο Παντελεήμονα.

Η συρροή του κόσμου στα θρησκευτικά πανηγύρια, που είχαν και εμπορικό χαρακτήρα, ήταν ιδιαίτερα μεγάλη στα ξωκλήσια. Πήγαιναν και από μεγάλες αποστάσεις με τα πόδια, για να εναποθέσουν τις ελπίδες τους στον Άγιο, για τη θεραπεία κάποιας ασθένειας. Μάλιστα, έταζαν ή έφερναν τάματα.

Χαρακτηριστικοί είναι οι στίχοι ενός τραγουδιού:

«Τάζ'νε λαμπάδας σον Αέρ’ ελάδ’ σην Παναϊαν και τριπόπαδοι λουτρούεμαν σον Αε Παντελεήμον».

Δηλαδή, τάζουν λαμπάδες στον Άγιο Γεώργιο, λάδι στην Παναγία και λειτουργία από τρεις παπάδες στον Άγιο Παντελεήμονα.

Την ημέρα της γιορτής του Αγίου Παντελεήμονα, μετά τη Θεία λειτουργία ακολουθούσε διασκέδαση, με χορούς και τραγούδια.

Αξίζει να σημειωθεί πως τη βοήθεια του Αγίου την επικαλούνταν ακόμα και οι Μουσουλμάνοι! Άναβαν κεράκι και έφερναν τάματα. Ίσως κατάλοιπο από την προηγούμενη Χριστιανική τους πίστη... ή να ήταν κρυπτοχριστιανοί.

Πηγή: Lelevose

Μνημείο Γενοκτονίας στο Darebin της Μελβούρνης

Μνημείο Γενοκτονίας στο Darebin της Μελβούρνης
Μνημείο Γενοκτονίας στο Darebin της Μελβούρνης

Μνημείο για όλα γενικά τα θύματα γενοκτονίας πρόκειται να ανεγερθεί από το Δήμο Darebin στο Ray Bradman Gardens με κύριους στόχους:

- να γίνουν γνωστά, όχι μόνο στους κατοίκους του Δήμου Darebin, αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία, τα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί.

- να υπάρχει ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς για τους επιζώντες, τους συγγενείς και την ευρύτερη κοινωνία.

- να ενθαρρυνθούν άτομα από διάφορες εθνικότητες στην περιοχή του Darebin, να ανταλλάξουν πληροφορίες όσον αφορά τις προσωπικές τους εμπειρίες, γεγονός που θα ενισχύσει τους δεσμούς μεταξύ των ατόμων αυτών.

Η περιοχή, όπως είναι γνωστό, είναι ένα πολύχρωμο και ενδιαφέρον μωσαϊκό, αποτελούμενο από άτομα διαφορετικής εθνικής προέλευσης και κουλτούρας.

H τοποθέτηση του μνημείου αποτελεί πρωτοβουλία του Darebin Ethnic Communities Council αντιπρόεδρος του οποίου είναι η ομογενής Σοφία Κοτανίδη, η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην όλη κίνηση.

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση
Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Η Ελένη στη λύρα και το τραγούδι, η Μαρία στο νταούλι και στο τουμπερλέκι - «Θέλει μεγάλη αφοσίωση και υπευθυνότητα να εκπροσωπείς μία τόσο μεγάλη παράδοση» δηλώνουν.

Μια συναυλία – μουσικό αφιέρωμα στη σχέση της ανθρώπινης ζωής με τα διατροφικά στοιχεία, έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται σε παραδοσιακά και σύγχρονα τραγούδια πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τετάρτης, 13 Ιουλίου, στην πλατεία του Θρυλορίου, στο πλαίσιο των ετήσιων εκδηλώσεων της Αγίας Μαρίνας 2016, «Παρακάθ’ κι αροθυμίας» του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου Ν. Ροδοπής «Η Κερασούντα και το Γαρς».

Η παράσταση μάγεψε το κοινό που συγκεντρώθηκε στην πλατεία του οικισμού, για να ακούσει παραδοσιακά ποντιακά αλλά και σύγχρονα τραγούδια, συνυφασμένα με τη θεματική των διατροφικών στοιχείων, σε απόδοση των κ.κ. Στέλιου Ταϊρίδη, Γιάννη Τσακλίδη, Ματθαίου Αντωνιάδη, Γιάννη Σιδηρόπουλου, Σταύρου Προσαλέντη, Μαρίας Αποστολίδου, Ελένης Αποστολίδου, Στάθη Πανά και Παναγιώτη Αθανάσαρου.

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Εξαιρετικό στοιχείο της βραδιάς η απαγγελία κειμένων, την επιμέλεια των οποίων είχε η κ. Σοφία Μενεσελίδου, σχετικά με την γαστρονομική παράδοση των Ποντίων από τον κ. Στέλιο Κενανίδη, ο οποίος στο τέλος της συναυλίας μας αποχαιρέτησε ευχόμενος κάθε χαρά αλλά και θλίψη να την μοιραζόμαστε πάντα με τους συμπαρακαθήμενούς μας σε ένα τραπέζι.

Η θεματική της συναυλίας άλλωστε δένει και με τη γαστρονομία, που αποτελεί μόνιμο στοιχείο πλέον των εκδηλώσεων, και οδηγεί εξαιρετικά στο 2ο Φεστιβάλ Ποντιακής Γαστρονομίας, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 17 Ιουλίου 2016 στο Θρυλόριο.

Με την ευκαιρία της συναυλίας φιλοξενήσαμε στο στούντιο δύο εκ των πρωταγωνιστριών της συναυλίας, όπως και αρκετών άλλων εκδηλώσεων στο πλαίσιο των εορτών της Αγίας Μαρίνας, τις αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου, οι οποίες ακολουθούν «πιστά» την οικογενειακή παράδοση της ενασχόλησης με την ποντιακή, και όχι μόνο, παράδοση. 

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Ελένη Αποστολίδου «Όταν παίζω ή όταν τραγουδώ, αισθάνομαι γεμάτη»

Η Ελένη Αποστολίδου, την οποία και απολαύσατε και σε ζωντανή σύνδεση από τα στούντιο του «Ράδιο Παρατηρητής» με την ποντιακή της λύρα, πέραν του γεγονότος ότι με την φωνή της συνόδεψε και τους υπόλοιπους συντελεστές της συναυλίας, είχε και την καλλιτεχνική διεύθυνση και επιμέλεια της παράστασης.

Συγκεκριμένα η Ελένη ήταν αυτή που μαζί με την κ. Σοφία Μενεσελίδου έκανε την έρευνα για να βρει τα τραγούδια που σχετίζονται με την γαστρονομία, αλλά και να ταιριάζουν με το ύφος της εκδήλωσης, τόσο στα ελληνικά όσο και στα ποντιακά.

Η ενασχόλησή της τόσο με τη μουσική όσο και με την ποντιακή παράδοση όπως δήλωσε μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής» ήταν μοιραία καθώς μεγάλωσε σε ένα σπίτι μέσα στο οποίο και άκουγε την ποντιακή διάλεκτο αλλά και την ποντιακή μουσική.

Ούσα εντυπωσιακή οργανοπαίχτης σήμερα, η ίδια εκμυστηρεύτηκε πως οι σπουδές της στην ποντιακή λύρα ξεκίνησαν σχετικά αργά, με την πρώτη της επαφή με την λύρα να έρχεται δια μέσου του Γιάννη Νικολαϊδη με τον οποίον έκανε και μαθήματα στο Θρυλόριο. Με το τέλος της φοίτησής της στο Δημοτικό, έλαβε την απόφαση να συνεχίσει στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής, για να εξελίξει τις μουσικές της σπουδές για να ακολουθήσουν αμέσως μετά οι σπουδές της στο τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Άρτας, όπου φοίτησε δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς και καθηγητές όπως ο Μιχάλης Καλλιοντζής που την βοήθησε πολύ, όπως τόνισε, στην εξέλιξή της στην λύρα.

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Η ίδια πλέον, έχοντας στο πλευρό της και την αδερφή της Μαρία, ασχολούνται και σε επαγγελματικό επίπεδο με τη μουσική, συμμετέχοντας από κοινού σε εκδηλώσεις ανά την Ελλάδα, προωθώντας την παράδοση του τόπου.

Πέραν αυτού έχει ξεκινήσει να διδάσκει και την ποντιακή λύρα σε μικρότερους συμπολίτες μας που ενδιαφέρονται για την παράδοση, με την ίδια να δηλώνει περιχαρής για το γεγονός ότι ανάμεσα στους μαθητές της βρίσκονται και αρκετά κορίτσια, που δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους σε ένα κατά παράδοση αντρικό μουσικό όργανο.

«Όταν παίζω ή όταν τραγουδώ, αισθάνομαι γεμάτη. Αυτό ακριβώς προσδοκούμε να βγαίνει και στον κόσμο, γιατί άμα δεν το νιώθεις εσύ, δεν μπορεί να το αντιληφθεί ο κόσμος» υπογράμμισε η ίδια.

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Μαρία Αποστολίδου «Η καρδιά μου εξ’ αρχής ανήκε στο νταούλι»

Η Μαρία Αποστολίδου μπορεί να μην τραγουδά ωστόσο είναι αυτή που δίνει τον ρυθμό στο σύνολο των συντελεστών κάθε παράστασης, καθότι το νταούλι, το όργανο το οποίο παίζει, αποτελεί σήμα κατατεθέν σε όλες τις εκδηλώσεις των Ποντίων.

Παρά το νεαρό της ηλικίας της, η ίδια επί σκηνής εμφανίζει ιδιαίτερη ωριμότητα ως προς την μουσική της, διόλου τυχαίο καθώς και η ίδια «τρίφτηκε» με την ποντιακή παράδοση και τα ακούσματά της μέσα από το οικογενειακό της περιβάλλον. Η κλίση της προς τα κρουστά ήταν εμφανής από πολύ μικρή ηλικία, όπως τόνισε, αφού από τα πέντε της έβρισκε το ρυθμό σε κάθε επιφάνεια που είχε διαθέσιμη για να χτυπά.

Με τη μητέρα της να υπηρετεί την παράδοση και τα κορίτσια να την ακολουθούν παντού, ξεκίνησε να κατευθύνεται προς αυτά, επιλέγοντας ως αγαπημένο όργανό της το νταούλι.

Οι σπουδές της ολοκληρώθηκαν με την φοίτησή της στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής, όπου ήρθε σε επαφή με όλα τα κρουστά όπως ντραμς, τουμπερλέκι κ.ο.κ. ωστόσο η καρδιά της, όπως επεσήμανε, ανήκε εξ αρχής στο νταούλι.

Οι αδερφές Ελένη και Μαρία Αποστολίδου συνεχίζουν πανάξια την Ποντιακή μουσική παράδοση

Δεξιοτέχνης του νταουλιού σήμερα, συνεχίζει τις «σπουδές» αυτές στην πράξη, παίζοντας ανά την Ελλάδα, μαζί με την αδερφή της, έχοντας τελευταία ταξιδέψει μέχρι το Λιτόχωρο, όπου τις υποδέχτηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

Τόσο η Μαρία όσο και η Ελένη κάνουν την αγάπη τους επάγγελμα, εξελισσόμενες διαρκώς κι αφιερώνοντας, όπως ανέφεραν, ένα μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητάς τους στην εξέλιξή τους ως οργανοπαίχτριες. Θέλει άλλωστε μεγάλη αφοσίωση και υπευθυνότητα, όπως τόνισαν, το να εκπροσωπείς μία τόσο μεγάλη παράδοση. 

Η ιδιαίτερη ταυτότητα της Ποντιακής διαλέκτου και οι πλούσιες αποχρώσεις της

Η ιδιαίτερη ταυτότητα της Ποντιακής διαλέκτου και οι πλούσιες αποχρώσεις της
Η ιδιαίτερη ταυτότητα της Ποντιακής διαλέκτου και οι πλούσιες αποχρώσεις της

Γράφει η Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου

Η ποντιακή διάλεκτος είναι γνωστή για την πληθώρα λέξεων της αρχαίας που κράτησε ακέραιες ή ελαφρά παραλλαγμένες, αλλά και για την πολυδιάστατη σχέση της με την αρχαία ελληνική και κυρίως με την ιωνική διάλεκτο, από την οποία προέρχεται.

Μια σειρά από χαρακτηριστικά της ποντιακής, άλλωστε, πιστοποιούν την καταγωγή της και καθιστούν ενδιαφέρουσα τη μελέτη της σε σύγκριση με την αρχαία. Όπως έχουμε επισημάνει σε προηγούμενο άρθρο, στην ποντιακή διάλεκτο διατηρήθηκε η αρχαία προφορά του «η» ως «ε» σε πολλές λέξεις, γι’ αυτό και στην ποντιακή διάλεκτο λέμε «κρενίν», «ζελεύω», «νύφε», «μενύω», «θελ’κός». Εκτός από την προφορά, η ποντιακή διασώζει πολλές λέξεις της αρχαίας ελληνικής, ορισμένες από τις οποίες έχουν χαθεί από τη νεοελληνική και αυτό της προσδίδει ιδιαίτερη αξία.

Αρχαία ελληνική προέλευση έχουν οι λέξεις «δείσα», «λείχω», «συρίζω», «εγκαλώ» «απαντώ», «αναλύω» (με τη σημασία του μουσκεύω), «κρωπή» (<κρώπιον), «δικέλλιν» (<δικέλλα), «βιντάουμαι» (<βινητιάω -ω), «κορδύλιν» (<κορδύλη), «αλαχτόριν» (<αλέκτωρ) και πλήθος άλλων.

Ένα επιπλέον στοιχείο στη γραμματική της ποντιακής που μας παραπέμπει στη γραμματική της αρχαίας ελληνικής είναι η διατήρηση της αύξησης «ε» στον Παρατατικό και στον Αόριστο, ακόμη κι αν τα ρήματα είναι τρισύλλαβα. Ενώ, λοιπόν, στον Αόριστο της αρχαίας ελληνικής λέμε «εκαλέσαμεν» και στην ποντιακή «εκάλεσαμεν», ο Αόριστος της νεοελληνικής γίνεται «καλέσαμε» και το ρήμα χάνει το «ε» της αύξησης, επειδή δεν τονίζεται.

Όπως όλοι γνωρίζουμε η χρήση της ποντιακής διαλέκτου συρρικνώθηκε σημαντικά στο πέρασμα των χρόνων. Η προσπάθεια για ομαλή και λειτουργική ένταξη των Ποντίων προσφύγων στη νεοελληνική κοινωνία και η προσπάθεια της δεύτερης και της τρίτης γενιάς Ποντίων προσφύγων για μόρφωση και σπουδές περιόρισαν σημαντικά τη χρήση της. Ίσως σήμερα να βρισκόμαστε στην πιο κρίσιμη και καθοριστική στιγμή για το μέλλον της ποντιακής διαλέκτου. Η επιβίωσή της είναι ζωτικής σημασίας για πολλούς λόγους και όχι μόνο γιατί η ποντιακή είναι εγγύτερα στην αρχαία ελληνική απ’ ότι είναι η κοινή νεοελληνική.

Η γλώσσα δεν είναι ένας απλός κώδικας επικοινωνίας ή μέσο που χρησιμοποιούμε για να συνεννοηθούμε. Η γλώσσα είναι πρώτα και κύρια ταυτότητα. Μέσα από αυτήν φανερώνεται η ιστορική πορεία ενός λαού και οι προαιώνιες καταβολές του. Η ύπαρξη λέξεων της αρχαίας, που έχουν διανύσει μία διαδρομή χιλιετιών, στην ποντιακή είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας της καταγωγής των ομιλητών της. Ακόμη, με αυτήν προσδιορίζει ο ίδιος την καταγωγή και το «είναι» του. Τι άλλο θα μπορούσαν να είναι οι Ακρίτες του Ελληνισμού παρά Τραντέλλενες; Η ονομασία με την οποία αυτοπροσδιορίζονταν στην ιστορική τους πατρίδα οι Πόντιοι δήλωνε τόσο μία ιδιαίτερα ισχυρή εθνική συνείδηση, αλλά και τη σιγουριά για την καταγωγή τους.

Η γλώσσα, πέρα από ταυτότητα, είναι και πολιτισμός και οι εκφράσεις που έχει είναι εκφάνσεις του πολιτισμού της. Ο σεβασμός στα θεία και στον συνομιλητή, όταν η κουβέντα φτάνει σε κάτι άσεμνο ή υβριστικό, αποδίδεται με τη φράση «παρέξ’ και των τιμίων προσώπων» ή «παρέξ’ και τη προσωπί’ σ’». Όταν διακόπτουμε κάποιον, στον οποίο θέλουμε, ωστόσο, να δείξουμε τον σεβασμό μας, λέμε τη φράση «τον λόγο σ’ με το μέλ’ έκοψα».

Εκτός από ταυτότητα και πολιτισμό, η γλώσσα απηχεί συναισθηματικές διαστάσεις και δηλώνει τις αξίες ενός πολιτισμού. Κάθε λέξη και φράση έχει το δικό της συναισθηματικό φορτίο, που μπορεί να μεταφραστεί, αλλά είναι δύσκολο να αποδοθεί επακριβώς σε μία άλλη γλώσσα. Όσοι είναι Πόντιοι, θα ξέρουν πόση αγάπη και τρυφερότητα περιέχουν οι λέξεις «τσικάρι μ’» και «γιαβρί μ’» και την υπέρμετρη αγάπη που εκφράζεται με τη φράση «γουρπάν-ι-σ’ να ‘ίνουμαι». Εμείς οι Πόντιοι δεν λέμε «βαπτίζω» αλλά «φωτίζω», καθώς θεωρούμε τη βάπτιση φώτιση για τη μετέπειτα ζωή του ανθρώπου. Η γιαγιά, χάρη στον σημαντικό ρόλο που έχει στην ποντιακή οικογένεια ονομάζεται «καλομάνα», γιατί συμπαραστέκεται σε αυτά καλύτερα κι από μητέρα. Σ’ εμάς τους Πόντιους, ακόμη, είναι έντονος ο σεβασμός προς τους ηλικιωμένους και τα μεγαλύτερα άτομα. Η λέξη «μειζετέρ’» δεν σημαίνει μόνο τους μεγαλύτερους ηλικιακά, αλλά δηλώνει και τον πρέποντα σεβασμό που οφείλουμε στα άτομα αυτά.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως το δέσιμο ενός λαού με τη γλώσσα του είναι σαν τον ομφάλιο λώρο, που συνδέει το έμβρυο με τη μητέρα. «Λαός, που έχει χάσει τις λέξεις του, παύει να είναι λαός» προειδοποιεί ο βασιλιάς της Σερβίας, Στέφανος Νεμάνια τον γιο του ήδη από τον 13ο αιώνα.

Όλα αυτά ας μας προβληματίσουν και ας μας παρακινήσουν για το μέλλον της ποντιακής.

Πηγή: Μαχητής

Τρίτη 26 Ιουλίου 2016

Αυτές είναι οι προτάσεις των τριών Ποντιακών ομοσπονδιών για το νέο καταστατικό της ΔΙΣΥΠΕ

Αυτές είναι οι προτάσεις των τριών Ποντιακών ομοσπονδιών για το νέο καταστατικό της ΔΙΣΥΠΕ
Αυτές είναι οι προτάσεις των τριών Ποντιακών ομοσπονδιών για το νέο καταστατικό της ΔΙΣΥΠΕ

Επιστολή προς το Δ.Σ. της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων απέστειλαν από κοινού οι τρεις ομοσπονδίες του απόδημου Ποντιακού Ελληνισμού, η Ομοσπονδία Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη, η Παμποντιακή Ομοσπονδία ΗΠΑ - Καναδά, και η Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων Αυστραλίας ενόψει της συνεδρίασης της 30ης Ιουλίου 2016 σχετικά με το υπό τροποποίηση καταστατικό.

Αναλυτικά η επιστολή έχει ως εξής:

Αγαπητοί συνάδελφοι,
κατόπιν αποφάσεως των Διοικητικών μας συμβουλίων και των μεταξύ μας συνομιλιών, σχετικά με την καταστατική γενική συνέλευση της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ στις 6 Αυγούστου 2016 και με βλέψεις για μια λειτουργική διοίκηση, η οποία θα είναι σε θέση να παράξει το έργο για το οποίο έχει συσταθεί, προτείνουμε τα εξής:
1. Να ξεκινήσουν οι προπαρασκευαστικές εργασίες στις 30.07.2016 μια εβδομάδα πριν την καταστατική συνέλευση της 6ης Αυγούστου, με σκοπό στο διάστημα αυτό, το οποίο κρίνουμε αρκετό να μπορέσουμε να καταλήξουμε από κοινού σε αποδεκτές λύσεις-προτάσεις για την τροποποίηση του καταστατικού. Η ημερομηνία της 30.07.2016 κρίνεται επίσης ιδανική καθώς θα είναι πρακτικά δυνατό και για τα μέλη από την Αυστραλία και την Αμερική, να έρθουν και να συμμετέχουν στις εργασίες και τις προπαρασκευαστικές αλλά στην στη γενική συνέλευση.
2. Με γνώμονα τη δημιουργία ενός οργάνου διοίκησης της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ το οποίο θα εκπροσωπεί επαρκώς και δίκαια τα μέλη της από όλες τις ομοσπονδίες χωρίς να αφήνει κάποια από αυτά στην “άκρη”, χωρίς θυσιαστική συμμετοχή και λόγο στις δράσεις της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ, προτείνουμε να χωριστεί ο ποντιακός ελληνισμός σε 5 περιφέρειες. Ευρώπη - Αμερική - Αυστραλία - Πρώην Σοβιετική Ένωση - Ελλάδα
3. Να μειωθεί ο αριθμός των μελών της διοίκησης του ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ, καθώς η σημερινή μορφή του είναι τουλάχιστον δυσλειτουργική και να κατανεμηθεί η εκπροσώπηση των μελών-περιφερειών, όχι με βάση το πλήθος των μελών της αλλά με έναν σταθερό αριθμό εκπροσώπων . Έτσι ποιο συγκεκριμένα προτείνουμε τη συμμετοχή της κάθε περιφέρειας μέλους της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ να εκπροσωπείται στο Δ.Σ. με τρία μέλη, εκτός από την Ελλάδα, στην οποία δραστηριοποιούνται 3 ομοσπονδίες δηλ., να έχουν 6 μέλη εκπροσώπησης. Συνεπώς καταλήγουμε σε ένα Δ.Σ. με 18 μέλη συμπεριλαμβανομένων και των ομοσπονδιών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
4. Ως προς την εκλογή και εκπροσώπηση κάθε ομοσπονδίας στο Δ.Σ. τις ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ, προτείνουμε κάθε περιφέρεια να εκλέγει τους δικούς της συμβούλους-υποψήφιους μέλη στο Δ.Σ. καθώς έτσι θα διασφαλίσουμε την καλύτερη εκπροσώπηση της κάθε περιφέρειας-μέλους, ώστε να μην υπάρξουν ξανά τα φαινόμενα εκπροσώπησης περιφέρειας από μέλη τα οποία δεν ψηφίστηκαν καθόλου από την δική τους περιφέρεια αλλά τα εξέλεξε άλλη.
5. Κάθε σύμβουλος μέλος του Δ.Σ. να έχει το δικαίωμα μιας και μοναδικής ψήφους.
6. Στα συνέδρια κάθε περιφέρεια εκπροσωπείται με ένα ψήφο
7. Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ να εκλέγεται από τα μέλη του Δ.Σ.

Όλα τα παραπάνω θεωρούμε πως είναι τα βασικότερα για την δημιουργία του νέου καταστατικού της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ, για τα υπόλοιπα θέματα και προτάσεις για τις αλλαγές μπορούν να συζητηθούν στην συνάντηση στις 30 Ιουλίου 2016.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
γνωρίζετε πολύ καλά πως η συμμετοχή στις αποφάσεις του Δ.Σ. αλλά και στις γενικές συνελεύσεις της ΔΙ.ΣΥ.ΠΕ και των 3 ομοσπονδιών μαζί, είναι πρακτικά αδύνατες, μιας και συνολικά όλοι μαζί είμαστε μια μεγάλη μειοψηφία. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε να συμφωνηθεί πριν το σύνολο του καταστατικού και στην γενική συνέλευση να γίνει απλά η ψήφιση του και όχι τροποποιητικές αλλαγές, για τις οποίες δεν μπορούμε να έχουμε σχετική συμμετοχή, μιας και αριθμητικά είμαστε ανύπαρκτοι σε κάθε ψηφοφορία.

Σε άλλη περίπτωση τα ∆.Σ. των ομοσπονδιών μας, έχουν αποφασίσει την αποχή τους από αυτήν την καταστατική συνέλευση.


Σ.Σ. Εμείς το μόνο που έχουμε να προσθέσουμε ενόψει της συνεδρίασης της 30ης Ιουλίου καθώς και του έκτακτου συνεδρίου της ΔΙΣΥΠΕ είναι, μια και κάποιοι ανακάλυψαν την "ενότητα" (γιατί άραγε;), να διαβάσουν προσεκτικά το άρθρο μας με τίτλο:


"Αρκαδικιώτικα 2016" από το Σύλλογο Αρκαδικού «Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος»

"Αρκαδικιώτικα 2016" από το Σύλλογο Αρκαδικού «Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος»
"Αρκαδικιώτικα 2016" από το Σύλλογο Αρκαδικού «Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος»

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αρκαδικού «Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος», διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στις διήμερες πολιτιστικές εκδηλώσεις με τίτλο: Αρκαδικιώτικα 2016, τη Δευτέρα 25 και την Τρίτη 26 Ιουλίου 2016 στις 9:30 μ.μ. με ελεύθερη είσοδο.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016

Μουσική εκδήλωση με τίτλο: "2000 χρόνια Ελληνικής μουσικής" στο σχολείο Αρκαδικού από το χορωδία και τμήμα μουσικών οργάνων του συλλόγου. Δάσκαλος Μανώλης Παργεντάκης.

Τρίτη 26 Ιουλίου 2016

Πανήγυρις στον προαύλιο χώρο του Ι. Ν. Αγίου Παντελεήμονα.
Χοροί από το τμήμα Ποντιακών και Παραδοσιακών του συλλόγου. Συμμετέχει ο Πολιτιστικός Σύλλογος Βώλακα.

Ποντιακή βραδιά με τους:

- Γιώργο Σοφιανίδη, τραγούδι, λύρα, αγγείο
- Κώστα Δημητριάδη, τραγούδι
- Γιώργο Αυγητίδη, λύρα - τραγούδι
- Σάββα Παγωνίδη, νταούλι
- Ρούλη Ψαρόπουλο, αρμόνιο

Θρακιώτικα με τους:

- Αλέξανδρο Φωταράκη, τραχούδι, νταχαρέ
- Χριστόδουλο Φωταράκη, τραγούδι, καβάλι
- Νίκο Σταυρίδη, γκάϊντα

Κρητικο-Ποντιακό γλέντι στην τελευταία μέρα εκδηλώσεων στην Πατρίδα

Κρητικο-Ποντιακό γλέντι στην τελευταία μέρα εκδηλώσεων στην Πατρίδα
Κρητικο-Ποντιακό γλέντι στην τελευταία μέρα εκδηλώσεων στην Πατρίδα

Ολοκληρώνονται σήμερα Τρίτη, ανήμερα της Αγίας Παρασκευής, οι εκδηλώσεις που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Ευστάθιος Χωραφάς» Πατρίδας.

Οι εξαήμερες εκδηλώσεις που σημείωσαν για άλλη μια χρονιά την απόλυτη επιτυχία, θα κλείσουν την Τρίτη με ένα Κρητικο-Ποντιακό γλέντι, με πρωταγωνιστές δύο εξαιρετικούς λυράρηδες, τον Νίκο Ζωϊδάκη και τον Ματθαίο Τσαχουρίδη, ενώ θα χορέψουν τα χορευτικά συγκροτήματα του Συλλόγου Κρητικών Ημαθίας και του Πολιτιστικού Συλλόγου «Ευστάθιος Χωραφάς» Πατρίδας.

Πηγή: 24 Ώρες News

Κωνσταντίνος & Ματθαίος Τσαχουρίδης - Μαζί… με ψυχή!

Κωνσταντίνος & Ματθαίος Τσαχουρίδης - Μαζί… με ψυχή!
Κωνσταντίνος & Ματθαίος Τσαχουρίδης - Μαζί… με ψυχή! 

Οι αδελφοί Κωνσταντίνος & Ματθαίος Τσαχουρίδης έρχονται και αυτό το καλοκαίρι με δοξάρι και φωνή να παίξουν και να τραγουδήσουν ό,τι καινούριο και ό,τι παλιό τους αγγίζει…

«Ψυχή και Σώμα», ο Κωνσταντίνος και ο Ματθαίος, ανταμώνουν με σπουδαίους συνθέτες, συνομιλούν με την ελληνική μουσική παράδοση με τρόπο μοναδικό και παντρεύουν μουσικές του κόσμου από έρωτα και όχι από προξενιό.

Μια μοναδική ροή ρεπερτορίου και μια ομάδα 7 εξαιρετικών μουσικών συνθέτουν μια από τις πιο δεμένες μουσικές ομάδες της χώρας μας ικανή να μας εκπλήξει, να χαϊδέψει τα αυτιά μας και να ξεσηκώσει τις ψυχές μας!

Μουσικοί:
Αντώνης Σαρακατσιάνος / πιάνο, πλήκτρα
Αθανάσιος Σωτηριάδης / πλήκτρα
Γεώργιος Σκηπητάρης / καβάλ, κλαρίνο
Ιωάννης Πούλιος / κιθάρες, λαούτο
Ιμπραήμ Ιμπραήμογλου / κρουστά
Γεώργιος Κορτσινίδης / τύμπανα, ποντιακό νταούλι
Κώστας Στιλπνόπουλος / ηλεκτρικό κόντρα μπάσο & μπάσο

Πληροφορίες
Πού; Περιοδεία
Πότε; Καλοκαίρι 2016

Πρόγραμμα περιοδείας (Υπόλοιπο)

Ιούλιος
Πέμπτη 28, ώρα 9.30 μ.μ. Καβάλα / Φρούριο

Αύγουστος
Τετάρτη 3, ώρα 9.30 μ.μ. Ιωάννινα / Θέατρο Φρόντζου
Κυριακή 7, ώρα 9.30 μ.μ. Ηράκλειο / Κηποθέατρο Νίκου Καζαντζάκη
Δευτέρα 8, ώρα 9.30 μ.μ. Ρέθυμνο / Θέατρο «Ερωφίλη» (Κάστρο Φορτέτζα)
Σάββατο 20, ώρα 9.30 μ.μ. Χαλκιδική / Αμφιθέατρο Ν. Μουδανιών
Τετάρτη 24 , ώρα 9.30 μ.μ. Σκύδρα / Δημοτικό Στάδιο
Πέμπτη 25, ώρα 9.30 μ.μ. Σιδηρόκαστρο / Κτήμα Γάλβας

Σεπτέμβριος
Δευτέρα 5, ώρα 9.00 μ.μ. Κομοτηνή / Θερινό Δημοτικό Θέατρο
Σάββατο 10, ώρα 9.00 μ.μ. Σέρρες / Γήπεδο Πανσερραϊκού
Τρίτη 13, ώρα 9.30 μ.μ. Θεσσαλονίκη, Διεθνής Έκθεση (Δ.Ε.Θ)
Πέμπτη 22, ώρα 9.00 μ.μ. Κύπρος / Λευκωσία
Σάββατο 24, ώρα 9.00 μ.μ. Κύπρος / Λεμεσός

Παρουσιάζεται το βιβλίο "Τραπεζούντα το διαμάντι της Ανατολής", στην Ιτέα

Παρουσιάζεται το βιβλίο "Τραπεζούντα το διαμάντι της Ανατολής", στην Ιτέα
Παρουσιάζεται το βιβλίο "Τραπεζούντα το διαμάντι της Ανατολής", στην Ιτέα

Ο Σύλλογος Μικρασιατών Ιτέας Φωκίδας, οι Εκδόσεις Ωκεανός, και η ηλεκτρονική εφημερίδα e-Pontos.gr σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Θοδωρή Δεύτου "Τραπεζούντα το διαμάντι της Ανατολής" την Τετάρτη 27 Ιουλίου 2016 στις 8:30 μ.μ. στο Κυριακοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο Ιτέας.

Για το θα μιλήσει η κ. Αλέκα Στεργίου, εκπαιδευτικός ενώ αποσπάσματα θα διαβάσει το μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Μικρασιατών κα Δέσποινα Ματανάνα, γεωπόνος.

Στο τέλος ο συγγραφέας θα διαβάσει το απόσπασμα που μπήκε θέμα στις Πανελλήνιες εξετάσεις 2016, θα συνομιλήσει με το κοινό και θα υπογράψει αντίτυπα του βιβλίου.


Νέο Δ.Σ. απέκτησε η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας

Νέο Δ.Σ. απέκτησε η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας
Νέο Δ.Σ. απέκτησε η Εύξεινος Λέσχη Φλώρινας

Με ομόφωνη απόφαση των μελών που εκλέχθηκαν στην συνεδρίαση που έγινε στις 13 Ιουνίου 2016 το νέο Δ.Σ. της Ευξείνου Λέσχης Φλώρινας αποτελείται από:

Πρόεδρος: Αναστάσιος Αντωνιάδης
Α Αντιπρόεδρος: Γεώργιος Κεσίδης
Β Αντιπρόεδρος: Φώτης Κεβρεκίδης
Γεν. Γραμματέας: Ειρήνη Σεβαστοπούλου
Ταμίας: Βασίλης Παντελίδης
Έφορος αθλητισμού: Θέμης Λαβασίδης
Υπ. Βιβλιοθήκης: Χαράλαμπος Μαυρόπουλος
Υπ. Τύπου: Χρήστος Ευθυμιάδης
Υπ. Εκδηλώσεων: Ιωάννα Χρυσοχοΐδου
Υπ. Τμημάτων Ρυθμικής: Ελένη Αθανασιάδου
Υπ. Διαδικτύου: Χρύσα Αλεξιάδου

Αναπληρωματικά Μέλη:

1. Σελεμίδης Κωνσταντίνος
2. Χαραβιτσίδου Βαλίνα
3. Πετίδης Κοσμας

Για την ελεκτική επιτροπή:

1. Πετίδης Κώστας
2. Πεσιρίδης Θεόδωρος
3. Σελεμίδης Χρήστος

Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016

Με ένα δυνατό σχήμα σήμερα η Ποντιακή βραδιά στην Πατρίδα

Με ένα δυνατό σχήμα σήμερα η Ποντιακή βραδιά στην Πατρίδα
Με ένα δυνατό σχήμα σήμερα η Ποντιακή βραδιά στην Πατρίδα (Φωτο: Arive.gr)

Πέμπτη και προτελευταία μέρα σήμερα Δευτέρα για τις εκδηλώσεις του Πολιτιστικού Συλλόγου Πατρίδας «Ευστάθιος Χωραφάς», που διοργανώνονται όπως και κάθε χρόνο στα πλαίσια εορτασμού της Αγίας Παρασκευής, ξεκινάνε στις 21 Ιουλίου και θα έχουν διάρκεια 6 ημερών. Ολοκληρώνονται αύριο ανήμερα του εορτασμού της Αγίας Παρασκευής στις 26 Ιουλίου.

Σήμερα λοιπόν διοργανώνεται μια ακόμη ποντιακή βραδιά με ένα πολύ δυνατό σχήμα. Τέσσερις καταξιωμένοι καλλιτέχνες ο Αλέξης Παρχαρίδης (Τραγούδι), ο Γιώργος Σοφιανίδης (Λύρα, Τραγούδι), ο Γιάννης Κουρτίδης (Τραγούδι) και ο Γιάννης Σανίδης (Λύρα), θα δώσουν μια μοναδική παράσταση από την εξέδρα, αλλά και ανάμεσα από τον κόσμο, υποσχόμενοι πως θα συμπαρασύρουν τους παρευρισκόμενους σε ένα μοναδικό γλέντι χορού και διασκέδασης.

Οι εκδηλώσεις που ολοκληρώνονται, όπως προαναφέραμε, αύριο Τρίτη, περιλαμβάνει μια Κρητικο-Ποντιακή βραδιά με δύο εξαίρετους καλλιτέχνες, τον Νίκο Ζωιδάκη (Λύρα, Τραγούδι) και τον Ματθαίο Τσαχουρίδη (Λύρα, Τραγούδι).

Πηγή: 24 Ώρες News

Αναβίωση Ποντιακού γάμου και συναυλία του Στάθη Νικολαΐδη

Αναβίωση Ποντιακού γάμου και συναυλία του Στάθη Νικολαΐδη
Αναβίωση Ποντιακού γάμου και συναυλία του Στάθη Νικολαΐδη

Στο πλαίσιο του 6ου Φεστιβάλ Μαρωνείας–Σαπών θα γίνει αναβίωση ποντιακού γάμου από τον Σύλλογο Ποντίων Σαπών «Τα Κασσιτερά», την Τετάρτη 27 Ιουλίου 2016 και ώρα 21:00 στο Δημοτικό Σχολείο Σαπών. Αμέσως μετά θα ακολουθήσει συναυλία με τον Στάθη Νικολαΐδη στη φωνή, τον Φάνη Κουρουκλίδη στην ποντιακή λύρα και τον Κώστα Ζώη στο νταούλι.

Το 6ο Φεστιβάλ Μαρωνείας–Σαπών, που διοργανώνεται από τον Δήμο Μαρωνείας – Σαπών, την ΚΕΜΑΣ και τη Bebop productions, πραγματοποιείται από τις  9 Ιουλίου έως και τις 20 Αυγούστου.

Ο Ποντιακός χορός "Ομάλ" θα καταγραφεί στο βιβλίο Γκίνες;

Ο Ποντιακός χορός "Ομάλ" θα καταγραφεί στο βιβλίο Γκίνες;
Ο Ποντιακός χορός "Ομάλ" θα καταγραφεί στο βιβλίο Γκίνες;

Ποντιακό χορό για το βιβλίο Γκίνες θα επιχειρήσουν στις 13 Σεπτεμβρίου οι Πόντιοι της Βορείου Ελλάδος. Στην συναυλία των αδελφών Τσαχουρίδη, στην Έκθεση, θα επιχειρηθεί ο αριθμός των ποντίων που θα χορέψουν το Ομάλ να είναι τέτοιος που θα καταγραφεί στο βιβλίο Γκίνες.

"Ελάτε να αγκαλιάσουμε όλη την έκθεση, ελάτε να αγκαλιάσουμε όλη την Θεσσαλονίκη" είπε Μακούλης Τσαχουρίδης στις εκδηλώσεις του Πολιτιστικού Συλλόγου Ευστάθιος Χωραφάς Πατρίδας τονίζοντας ότι ήδη έχουν γίνει και οι επαφές με τους υπευθύνους που καταγράφουν τα ρεκόρ Γκίνες.

Εκ νέου η συνάντηση των ομοσπονδιών ενόψει του εκτάκτου παγκοσμίου συνεδρίου της ΔΙΣΥΠΕ

Εκ νέου η συνάντηση των ομοσπονδιών ενόψει του εκτάκτου παγκοσμίου συνεδρίου της ΔΙΣΥΠΕ
Εκ νέου η συνάντηση των ομοσπονδιών ενόψει του εκτάκτου παγκοσμίου συνεδρίου της ΔΙΣΥΠΕ

Επιστολή - πρόσκληση προς όλους τους προέδρους των υπαρχουσών Ομοσπονδιών του Ποντιακού Ελληνισμού από όλον τον κόσμο έστειλε εκ νέου η ΔΙΣΥΠΕ  η οποία ενημερώνει ότι η αναβληθείσα συνάντηση της 9ης Ιουλίου 2016 κατόπιν προτάσεως των τριών ομοσπονδιών (Αμερικής, Αυστραλίας, Ευρώπης) θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο στις 30 Ιουλίου 2016 στις 2:00 μ.μ. (ώρα Ελλάδος) στα γραφεία της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (Λ. Νίκης 1, 1ος Όροφος) όπου και θα παραστούν ο πρόεδρος και ένα ακόμα άτομο από κάθε ομοσπονδία.

Στην επιτολή της η ΔΙΣΥΠΕ, την οποία υπογράφουν οι κ. Παρχαρίδης και Αντωνιάδης, τονίζει ότι "Πιστεύουμε ότι θα είναι μια συνάντηση - συζήτηση με ανοιχτή καρδιά και καθαρά χέρια χωρίς καχυποψίες και σκοπιμότητες αλλά με πνεύμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και κατανόησης. Πιστεύουμε ότι είμαστε ένα βήμα πριν την επίλυση του θέματος τροποποίησης του καταστατικού. Ελάτε να το περπατήσουμε μαζί με αγάπη και αποτελεσματικότητα. Εξάλλου είναι πάρα πολλά αυτά που μας ενώνουν και ελάχιστα αυτά που μας χωρίζουν. Δεν έχουμε το δικαίωμα να αποτύχουμε στην πραγματοποίηση της ενότητας του οικουμενικού Ποντιακού Ελληνισμού.

Ως γνωστόν το μοναδικό θέμα της συζήτησης θα είναι οι προτάσεις αυτές και οι οποίες όπως είναι γνωστόν θα τεθούν προς έγκριση στο έκτακτο παγκόσμιο συνέδριο του Ποντιακού Ελληνισμού που θα πραγματοποιηθεί στις 6 Αυγούστου 2016 στην Θεσσαλονίκη.

Σχετικά θέματα