Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016

Η Βουλή δεν ήρε την ασυλία του Νίκου Φίλη για τις απόψεις του σχετικά με τη Γενοκτονία των Ποντίων

Η Βουλή δεν ήρε την ασυλία του Νίκου Φίλη για τις απόψεις του σχετικά με τη Γενοκτονία των Ποντίων
Η Βουλή δεν ήρε την ασυλία του Νίκου Φίλη για τις απόψεις του σχετικά με τη Γενοκτονία των Ποντίων

Δεν ήρε η Βουλή την ασυλία του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη για τις απόψεις του σχετικά με τη Γενοκτονία των Ποντίων. Η απόφαση, όπως φάνηκε από την ονομαστική ψηφοφορία, ήταν διακομματική.

Αντίθετα ήρθη η ασυλία του γενικού γραμματέα της Χρυσής Αυγής Νίκου Μιχαλολιάκου και του βουλευτή του κόμματος Ηλία Κασιδιάρη.

Επίσης δεν ήρθη η ασυλία του βουλευτή της ΝΔ Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας ήταν:

1) Ν. Φίλης: 167 όχι, 25 ναι. Η υπόθεση αφορούσε την Γενοκτονία των Ποντίων.

2) Ν. Μιχαλολιάκος, Ηλ. Κασιδιάρης: 20 όχι, 172 ναι. Η υπόθεση αφορά κατηγορία για συκοφαντική δυσφήμηση από πρώην επιστημονικό συνεργάτη της Χρυσής Αυγής.

3) Μ. Βαρβιτσιώτη: 173 όχι, 18 ναι. Η υπόθεση αφορά υποτιμητικό σχόλιο («πρόβατα») που φέρεται να έκανε σε τηλεοπτικό κανάλι για την ψήφο των μουσουλμάνων ψηφοφόρων κατά τη βραδιά του δημοψηφίσματος του 2015.

Πρόσκληση 18ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων στην Παναγία Σουμελά

Πρόσκληση 18ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων στην Παναγία Σουμελά
Πρόσκληση 18ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων στην Παναγία Σουμελά

Η Οργανωτική Επιτροπή Νέων του Ιερού Προσκυνήματος και του Σωματείου "Παναγία Σουμελά" του 18ου Συναπαντήματος βρίσκεται και φέτος στην ευχάριστη θέση, να σας ανακοινώσει τη διοργάνωση των εκδηλώσεων του «18ου Συναπαντήματος της Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων» στην Παναγία Σουμελά».

Ο θεσμός αυτός με την συνεργασία των Αδελφών Ποντιακών Σωματείων, αγκαλιάζει χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότερους εκπροσώπους Ποντιακών σωματείων, νέους και νέες ποντιακής καταγωγής. Όμως, αυτή η επιτυχία δεν είναι έργο μόνο του Σωματείου και του Προσκυνήματος “Παναγία Σουμελά”, είναι αποτέλεσμα μιας αρμονικής Συνεργασίας των μελών της Οργανωτικής Επιτροπής, αλλά και όλων όσων συμμετέχουν, με σκοπό τη συνέχιση της μοναδικής μας παράδοσης, των ηθών, των εθίμων και της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού, μέσω της ανάδειξης των θεμάτων που απασχολούν και την Ποντιακή νεολαία του σήμερα.

Το φετινό Συναπάντημα θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 14-7-2016 έως και την Κυριακή 17-7-2016.

Φέτος λοιπόν οι εκδηλώσεις θα περιλαμβάνουν εκκλησιασμό, επιστημονικές διαλέξεις, θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, λαογραφικά δρώμενα και συζητήσεις σε θέματα που αφορούν στον Ποντιακό Ελληνισμό.

Βασικοί σκοποί και στόχοι, είναι:

· Η Βιωματική επαφή των νέων με το Ιερό Προσκύνημα και το συντελούμενο έργο της Σουμελιώτισσας, από τα Διοικητικά Συμβούλια του Ιερού Προσκυνήματος και του Σωματείου Παναγία Σουμελά, στο Βέρμιο καθώς και με τα ήθη τα έθιμα και τις παραδόσεις των Ποντίων.

· Η Ευαισθητοποίησή τους στην αναγκαιότητα αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και η Διεθνοποίηση της με πρώτο στόχο την Ευρωπαϊκή Διάσταση.

· Οι Νέοι και το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης.

· Τα Προβλήματα και οι δυσκολίες κυρίως των νέων εξεύρεσης εργασίας καθώς επίσης και τα θέματα οικολογίας και του περιβάλλοντος.

· Η Αλληλοενημέρωση για το έργο και τις δραστηριότητες των άλλων ενεργών νεολαιών, καθώς και η αλληλογνωριμία νέων από διάφορες άλλες περιοχές της χώρας, όπως και από τον Ελληνισμό της Διασποράς.

Η Ο.Ε. τονίζει πως στη συμμετοχή και τις δραστηριότητες του Συναπαντήματος, δεν γίνεται κανενός είδους αποκλεισμός Αδελφών Ποντιακών Σωματείων, καθώς όλοι είναι ευπρόσδεκτοι να συμμετάσχουν.

Στο χώρο της διεξαγωγής των εκδηλώσεων θα ευρίσκονται μόνο μέλη των αποστολών των ποντιακών Σωματείων.

Οι εγκαταστάσεις του Σωματείου «Παναγία Σουμελά», στο χώρο του Ιερού Προσκυνήματος έχουν δυνατότητα φιλοξενίας συγκεκριμένου αριθμού προσώπων στους ξενώνες, για αυτό λοιπόν για την καλύτερη διαμονή όλων, η συμμετοχή κάθε Σωματείου θα γίνεται με 5 άτομα συμπεριλαμβανομένου και του αρχηγού αποστολής. 


Δεν θα γίνει φέτος λειτουργία στην Παναγία Σουμελά - Τι πραγματικά συμβαίνει

Δεν θα γίνει φέτος λειτουργία στην Παναγία Σουμελά
Δεν θα γίνει φέτος λειτουργία στην Παναγία Σουμελά

Για πρώτη φορά τα τελευταία επτά χρόνια δεν θα τελεσθεί φέτος Θεία Λειτουργία τον Δεκαπενταύγουστο στην Παναγία Σουμελά, στο ιστορικό μοναστήρι του Πόντου, στην Τραπεζούντα.

Το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού δεν έδωσε άδεια, επικαλούμενο τις συνεχιζόμενες εργασίες στήριξης των υπερκείμενων βράχων του βουνού, που βρίσκονται σε εξέλιξη από τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2015. Έτσι, χιλιάδες Πόντιοι που κάθε χρόνο συνέρρεαν τέτοια μέρα στο όρος Μελάς για το μεγάλο προσκύνημα στη δική τους «Ιερουσαλήμ», δεν θα σκαρφαλώσουν φέτος στο ιστορικό μοναστήρι της Σουμελά, και η τοπική τουριστική βιομηχανία αναμένεται να δεχθεί ισχυρό πλήγμα, δεδομένου ότι τα καραβάνια των ορθόδοξων προσκυνητών του Δεκαπενταύγουστου αποτελούσαν μια καλή επένδυση για την εγχώρια οικονομία.

Πρόκειται άραγε για συγκυριακή απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης σχετιζόμενη με την ασφάλεια των προσκυνητών ή για ένα καλό πρόσχημα ώστε να πάψει να λειτουργεί και στο μέλλον η μονή ως χριστιανικό μνημείο, έστω μια φορά τον χρόνο; Ο οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, αναφερόμενος –από την Παναγία Σουμελά του Βερμίου όπου βρέθηκε στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Βέροια για τα φετινά «Παύλεια»– στην απόρριψη από την τουρκική κυβέρνηση του αιτήματός του να τελεσθεί και φέτος Θεία Λειτουργία από τον ίδιο στον Πόντο, εξέφρασε την ελπίδα ότι οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκαπενταύγουστο και πως καταβάλλονται προσπάθειες να γίνει η τελετή. Ωστόσο ρεπορτάζ του τουρκικού πρακτορείου ειδήσεων IHLAS υποστηρίζει ότι στην απάντησή του το υπουργείο ενημέρωνε τον κ. Βαρθολομαίο πως αυτές δεν προβλέπεται να περατωθούν πριν από τις 15 Αυγούστου και έτσι «ακυρώθηκε» η προγραμματισμένη τέλεση της δοξολογίας. Πληροφορούσε επίσης το Φανάρι ότι μετά το πέρας των εργασιών στήριξης των βράχων θα ξεκινήσουν εργασίες αποκατάστασης της μονής, οι οποίες και «θα γίνει προσπάθεια» να περατωθούν μέχρι τα τέλη του έτους.

Πριν από μερικά χρόνια η επίκληση εκ μέρους των Αρχών της ασφάλειας της μονής και των προσκυνητών για τη λήψη μιας τέτοιας απόφασης, ίσως να μην επιδέχονταν αμφισβήτηση, δεδομένης και της πολιτικής του Ταγίπ Ερντογάν περί ανοίγματος στους αλλόπιστους της Τουρκίας με τη λειτουργία κάποιων παλιών χριστιανικών εκκλησιών και το δικαίωμα στους πολίτες να ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα, έστω και με κάποιο φόβο.

Ήταν η εποχή, όχι πολύ μακρινή, κατά την οποία επαναλειτούργησε, έπειτα από διεθνείς πιέσεις και πρωτοβουλίες, το 2010, ως χριστιανικό θρησκευτικό μνημείο η ιστορική Παναγία Σουμελά, προσελκύοντας χιλιάδες Ποντίους τον Δεκαπενταύγουστο. Τώρα όμως το πρώτο που περνάει από το μυαλό στο άκουσμα μια τέτοιας είδησης, είναι μήπως η απαγόρευση της Θείας Λειτουργίας υποκρύπτει την απαρχή επιστροφής στο παρελθόν, όταν δεν επιτρεπόταν η χρήση της για καμία χριστιανική θρησκευτική τελετή και λειτουργούσε αποκλειστικά ως μουσείο.

Επιχείρηση ισλαμοποίησης

Τέτοιους φόβους στους χριστιανούς, για την Παναγία Σουμελά, τροφοδοτούν οι αποφάσεις του Ερντογάν, στο πλαίσιο της γενικότερης επιχείρησης ισλαμοποίησης της τουρκικής κοινωνίας, να μετατρέψει εμβληματικά χριστιανικά μνημεία στην Τουρκία σε μουσουλμανικά τζαμιά, αγνοώντας αντιδράσεις τόσο διεθνώς, όσο και στο εσωτερικό από την κοσμική πτέρυγα. Η απευθείας τηλεοπτική μετάδοση της ανάγνωσης του Κορανίου κατά το Ραμαζάνι από την Αγία Σοφία, τη μετατροπή της οποίας σε τζαμί αξίωναν ανέκαθεν οι ισλαμιστές, ερμηνεύτηκε ως ένα πρώτο βήμα προς την ικανοποίηση του παραπάνω αιτήματος, αλλά δεν ήταν η μόνη ενέργεια που προκάλεσε το χριστιανικό αίσθημα και τραυμάτισε το καλλιεργούμενο προφίλ της θρησκευτικής ανεκτικότητας της εξουσίας του Ερντογάν. Δυο άλλες εκκλησίες της Αγίας Σοφίας, σε Τραπεζούντα και Νικομήδεια, μετατράπηκαν από μουσεία σε μουσουλμανικά τεμένη, παρά την αντίθεση αρμόδιων φορέων όπως οι σύλλογοι αρχιτεκτόνων που στην περίπτωση της Τραπεζούντας αντέδρασαν καταγγέλλοντας καταστροφή πολιτιστικών μνημείων. Η «απάντηση» σε όλους αυτούς, όχι πολλούς πάντως, ήταν ότι οι διαμαρτυρίες τους υπαγορεύονται από πολιτικά κίνητρα και δεν θέλουν να γίνουν τζαμιά οι εκκλησίες των απίστων.

ΥΓ: Να θυμίσουμε ότι από τις 21 Μαρτίου, με ανάρτηση μας, είχαμε εκφράσει τις αμφιβολίες που υπήρχαν για φέτος, όσον αφορά της τέλεση της Πατριαρχικής Θείας Λειτουργίας στην Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα.

Σχετικά θέματα

Το Σταυρίτεν θ’αρχινούν μαθήματα «Ποντιακής διαλέκτου» σο Πανεπιστήμιον Μακεδονίας

Το Σταυρίτεν θ’αρχινούν μαθήματα «Ποντιακής διαλέκτου» σο Πανεπιστήμιον Μακεδονίας
Το Σταυρίτεν θ’αρχινούν μαθήματα «Ποντιακής διαλέκτου» σο Πανεπιστήμιον Μακεδονίας

Το Σεπτέμβριο αρχίζουν μαθήματα ποντιακής διαλέκτου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, όπως προβλέπεται στο σύμφωνο συνεργασίας που υπέγραψαν σήμερα ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου, καθηγητής Αχιλλέας Ζαπράνης και ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, Αντώνιος Παυλίδης, με την παρουσία του προεδρείου και μελών του Συνδέσμου, καθώς και μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου.

Η διδασκαλία των μαθημάτων θα γίνεται δωρεάν ή με ελάχιστο κόστος από εθελοντές – μέλη του Συνδέσμου, ενώ με βάση την εμπειρία που θα αποκτηθεί κατά το πρώτο έτος λειτουργίας του σχολείου διδασκαλίας, θα μελετηθεί και εν συνεχεία θα οργανωθεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην ποντιακή διάλεκτο.

Επιπλέον, στα τέλη Αυγούστου, θα διοργανωθεί στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας από το Σύνδεσμο και σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης το τέταρτο επιμορφωτικό σεμινάριο για τους διδάσκοντες εκπαιδευτικούς της ποντιακής διαλέκτου.

Το σύμφωνο συνεργασίας προβλέπει επίσης τη δημιουργία Έδρας «Μελετών της καθ' ημάς Ανατολής» σε θεματικές κοινού ενδιαφέροντος, εκδοτική συνεργασία για την ανάθεση εκδόσεων και λευκωμάτων σχετικά με τον Ποντιακό πολιτισμό και την ιστορία στον εκδοτικό οίκο του Πανεπιστημίου, συνδιοργάνωση συνεδρίων, συμποσίων, ημερίδων σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο σε θέματα και ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως και ίδρυση συλλόγου Ποντίων φίλων και φοιτητών.


Όπως επισήμανε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου, καθηγητής Αχιλλέας Ζαπράνης, «η έναρξη της σημαντικής αυτής συνεργασίας, είναι μόνο το πρώτο βήμα για την κατάδειξη της σημασίας και της συνεισφοράς του ποντιακού ελληνισμού. Πέρα από τη διδασκαλία της ποντιακής διαλέκτου και στη συνέχεια τη διοργάνωση μεταπτυχιακού προγράμματος, προβλέπεται σειρά κοινών δράσεων με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ποντίων Εκπαιδευτικών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η δημιουργία Έδρας Μελετών της καθ' ημάς Ανατολής. Αυτή θα εξετάσει εκτός των άλλων και το ζήτημα της Γενοκτονίας όχι μόνον των Ποντίων αλλά και των Ασσυρίων και των Αρμενίων. Πάντα υπό το πρίσμα ότι η αναγνώριση της ιστορικής αλήθειας είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για την εμπέδωση της ουσιαστικής φιλίας μεταξύ γειτονικών λαών».

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, Αντώνιος Παυλίδης, υπογράμμισε ότι «ως Σύνδεσμος με 20ετή προσφορά, χαιρόμαστε επειδή ένα από τα σημαντικότερα Πανεπιστήμια της χώρας ανοίγει τις πόρτες του σε έναν από τους φορείς και κατά συνέπεια και στον ίδιο τον ποντιακό ελληνισμό. Στόχος μας είναι να εργαστούμε για ακόμη μια φορά σκληρά, σε εθελοντική βάση αλλά με απόλυτο επαγγελματισμό, ώστε η συμφωνία να μην μείνει μόνο στα χαρτιά, αλλά να υλοποιηθεί στο ακέραιο. Στο κείμενο που υπογράψαμε προβλέπεται και η αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ενώ η λειτουργία του μεταπτυχιακού προγράμματος έχει πολλαπλή αξία, επειδή προϋποθέτει την εκπόνηση μελετών και ερευνών οι οποίες θα συμβάλλουν στον κύριό μας στόχο, τη διατήρηση δηλαδή και διάσωση της ποντιακής διαλέκτου».

Αυτοί είναι οι χοροί που θα χορευτούν στο 12ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Αυτοί είναι οι χοροί που θα χορευτούν στο 12ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών
Αυτοί είναι οι χοροί που θα χορευτούν στο 12ο Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

Ανακοινώθηκαν από την Επιτροπή χορού της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος οι χοροί που θα παρουσιαστούν από όλους του Σ.Πο.Σ. στο 12ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016 στο Κλειστό Γυμναστήριο Ξάνθης «Φίλιππος Αμοιρίδης» με την συμμετοχή νέων από όλη την χώρα.

Οι χοροί ανά ΣΠΟΣ είναι οι εξής:

Σ.Πο.Σ. Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου

1. Σεριανίτσα
2. Σαρίκουζ Πάφρας - Ατλαμασί
3. Τίταρα Καρς
4. Ομάλιν - Διπλό Ομάλ
5. Τικ Μονόν

Σ.Πο.Σ. Νότιας Ελλάδος και Νήσων

1. Τρυγώνα
2. Τεκ Καϊτέ
3. Γκιζέλα - Έτερε
4. Κοτσαγκέλ
5. Κοτς

Σ.Πο.Σ. Ν. Θεσσαλονίκης

1. Κότσαρι
2. Τικ Πάλτσανας
3. Σαρίκουζ
4. Γιουβαρλαντούμ - Φόνα
5. Ομάλ Καρς

Σ.Πο.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας

1. Λετσίνα
2. Αλματσούκ
3. Μουζενίτκον
4. Τιζ Ομάλ
5. Τάμζαρα

Σ.Πο.Σ. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

1. Τικ Τρομαχτόν
2. Ούτσαϊ
3. Τικ αργό (Από Παν και κα)
4. Κωνσταντίν Σάββα
5. Διπάτ

Μετά από  απόφαση της Π.Ο.Ε οι συντονιστές των Σ.Πο.Σ ορίζονται από τα Δ.Σ των Σ.Πο.Σ και έχουν την γενική ευθύνη και τον συντονισμό για την πιστή απόδοση των χορών.     

Από την επιτροπή χορού ορίζεται ένας, στον οποίο μπορούν να απευθύνονται οι συντονιστές για τυχόν διευκρινίσεις ως προς τους χορούς ή οτιδήποτε αφορά την παρουσίασή τους (π.χ εμφάνιση, απόδοση χορών κ.λ.π.): 

Σ.Πο.Σ Θεσσαλονίκης: Τσιλογλανίδης Παύλος
Σ.Πο.Σ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης: Βασιλειάδης Θωμάς
Σ.Πο.Σ Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας: Σιαμλίδου Μόρφω
Σ.Πο.Σ Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου: Παπαδόπουλος Στάθης
Σ.Πο.Σ Νότιας Ελλάδος και Νήσων: Παχατουρίδης Όμηρος

Συλλογή υπογραφών για την ίδρυση Θεάτρου Πόντου

Συλλογή υπογραφών για την ίδρυση Θεάτρου Πόντου

Μία διαδικτυακή προσπάθεια για συλλογή υπογραφών με σκοπό να πετύχει ένα όνειρο ζωής, όπως αναφέρει στο μήνυμα του, ξεκίνησε ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Ιωάννης Κοσμίδης.

Στόχος του είναι να καταφέρει να κινητοποιήσει με τη συμπαράσταση του κόσμου τόσο τον κρατικό όσο και τον ιδιωτικό μηχανισμό για την ίδρυση του στεγασμένου επιτέλους Θεάτρου Πόντου ώστε εκεί να έχουν την δυνατότητα όλες οι θεατρικές σκηνές της Ελλάδος (Ποντιακές και μη) να παρουσιάζουν τα έργα τους.

Προτρέπει λοιπόν όσους θέλουν να βοηθήσουν αυτήν την προσπάθεια να υπογράψουν διαδικτυακά εδώ.

Υπέροχη η βραδιά χορού από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

 Υπέροχη η βραδιά χορού από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας
 Υπέροχη η βραδιά χορού από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας

Μια εκπληκτική βραδιά χορού είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν όσοι βρέθηκαν το βράδυ της Τετάρτης 22 Ιουνίου 2016 στο θερινό δημοτικό θέατρο Νάουσας.

Οι χορεύτριες του τμήματος Μπαλέτου της Ευξείνου Λέσχης Νάουσας, προσέφεραν μια εξαιρετική βραδιά Κλασσικού και Σύγχρονου Χορού παρουσία πλήθος κόσμου που θαύμασε τις χορογραφίες των περισσοτέρων από 110 μαθητριών.

Στην έναρξη της εκδήλωσης τιμήθηκε ο κ. Γιώργος Ορδουλίδης για την συμβολή του στην δημιουργία του τμήματος και η μαθήτρια του συλλόγου Έφη Χατζή.

Γενική Επιμέλεια Παράστασης, Διδασκαλία, Χορογραφίες: Χριστίνα Μπράτση.

Διδασκαλία, Χορογραφίες HIP _HOP: Ελευθερία Ζαγανίδου

Διδασκαλία Zumba: Όλγα Σιούγγαρη.


Πηγή: inaousa

«Οι Γενοκτονίες των Χριστιανικών Λαών της Ανατολής (1875-1923) και η διαχείριση της μνήμης τους» (Video)

«Οι Γενοκτονίες των Χριστιανικών Λαών της Ανατολής (1875-1923) και η διαχείριση της μνήμης τους» (Video)
«Οι Γενοκτονίες των Χριστιανικών Λαών της Ανατολής (1875-1923) και η διαχείριση της μνήμης τους» (Video)

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων, στο πλαίσιο των δράσεων και δραστηριοτήτων της για τη διατήρηση της Συλλογικής Μνήμης, διοργάνωσε την επιστημονική ημερίδα με θέμα: «Οι Γενοκτονίες των Χριστιανικών Λαών της Ανατολής (1875-1923) και η διαχείριση της μνήμης τους».

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016.

Στην ημερίδα συμμετείχαν οι:
- Σπυρίδων Σφέτας, Αναπληρωτής Καθηγητής Βαλκανικής Ιστορίας Α.Π.Θ., "Από τον Αβδούλ Χαμίτ Β΄ στους Νεότουρκους και στον Ατατούρκ: Η αναζήτηση της τουρκικής ταυτότητας και οι επιπτώσεις στους χριστιανικούς πληθυσμούς".
- Βλάσης Αγτζίδης, Δρ. Σύγχρονης Ιστορίας Α.Π.Θ.-Συγγραφέας, "Χρήσεις και καταχρήσεις της Γενοκτονίας".
- Ιάκωβος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας Α.Π.Θ., "Οι μειονότητες στα Βαλκάνια στις αρχές του 20ου αιώνα και η τουρκική ιστοριογραφία".
- Ιωάννης Μουρέλος, Καθηγητής Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας Α.Π.Θ., "Οι διωγμοί του 19144 και η πρώτη απόπειρα ανταλλαγής των πληθυσμών".
- Άγγελος Συρίγος, Επίκουρος Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου Παντείου Πανεπιστημίου, "Γενοκτονία ή μοιραία συνέπεια ενός πολέμου;".
- Βενιαμίν Καρακωστάνογλου, Μόνιμος Λέκτορας Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου Νομικής Σχολής Α.Π.Θ., "Το έγκλημα της γενοκτονίας στο Διεθνές Δίκαιο και η Εθνοκάθαρση".
- Κυριακή Τεκτονίδου, Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών, "Η συλλογική μνήμη στυλοβάτης της ιστορικής συνείδησης και της κοινωνικής συνοχής".
- Παρούλα Περράκη-Νάσκου, Καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου.



Σχετικά θέματα

Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

Διήμερο Ποντιακών Πολιτιστικών εκδηλώσεων από την Εύξεινο Λέσχη Μεσοποταμίας

 Διήμερο Ποντιακών Πολιτιστικών εκδηλώσεων από την Εύξεινο Λέσχη Μεσοποταμίας
 Διήμερο Ποντιακών Πολιτιστικών εκδηλώσεων από την Εύξεινο Λέσχη Μεσοποταμίας

Η Εύξεινος Λέσχη Μεσοποταμίας διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε ένα διήμερο εκδηλώσεων, προς τιμήν των Αγίων Πέτρου και Παύλου την Τρίτη 28 και την Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

Ποντιακό καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους:
- Γιάννη Κουρτίδη, τραγούδι
- Στάθη Αλεξανδρίδη, λύρα - τραγούδι
- Κοσμά Σαββίδη, λύρα - τραγούδι
- Νικηφόρο Φουλήρα, αγγείο
- Τριαντάφυλλο Αμανατίδη, νταούλι
- Αλέξανδρο Αντωνιάδη, νταούλι
- Πολυχρόνη Παπαδόπουλο, νταούλι

Συμμετέχει η χορωδία και τα μικρά χορευτικά τμήματα της Ευξείνου Λέσχης Μεσοποταμίας.

Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016

Ποντιακό καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τους:
- Αλέξη Παρχαρίδη, τραγούδι
- Γιώργο Σοφιανίδη, λύρα - τραγούδι
- Κώστα Παπαδόπουλο. λύρα - τραγούδι
- Κώστα Μαυρόπουλο, λύρα
- Σωτήρη Θεοδωρίδη, αγγείο
- Αλέξανδρο Αντωνιάδη, νταούλι
- Παναγιώτη Παπαδόπουλο, νταούλι

Συμμετέχουν τα χορευτικά τμήματα της Ευξείνου Λέσχης Μεσοποταμίας και του Μορφωτικού Συλλόγου Αλωνακίων "Ο Πόντος".

"Πάρκο 19ης Μαΐου" στο Ωραιόκαστρο

"Πάρκο 19ης Μαΐου" στο Ωραιόκαστρο
"Πάρκο 19ης Μαΐου" στο Ωραιόκαστρο

Ο Δήμαρχος Ωραιοκάστρου Αστέριος Γαβότσης σας προσκαλεί στην εκδήλωση ονοματοδοσίας του πάρκου στο παρεκκλήσι των Αγίων Πέτρου και Παύλου (θέση Βουναλάκι) σε "Πάρκο 19ης Μαΐου" την Τρίτη 28 Ιουνίου 2016 στις 8:00 μ.μ.

Η Ποντιακή διάλεκτος μπαίνει στο Πανεπιστήμιο για διδασκαλία

Η Ποντιακή διάλεκτος μπαίνει στο Πανεπιστήμιο για διδασκαλία
Η Ποντιακή διάλεκτος μπαίνει στο Πανεπιστήμιο για διδασκαλία

Την ίδρυση σχολείου διδασκαλίας, όπως και μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών για την ποντιακή διάλεκτο, προβλέπει μεταξύ άλλων το σύμφωνο συνεργασίας που θα υπογραφεί αύριο, Τετάρτη, 29 Ιουνίου 2016, μεταξύ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών.

Η τελετή υπογραφής θα πραγματοποιηθεί στη 1 μ.μ., στην Αίθουσα της Συγκλήτου, ενώ το σύμφωνο από την πλευρά του Πανεπιστημίου θα υπογράψει ο Πρύτανης, καθηγητής Αχιλλέας Ζαπράνης και από την πλευρά του Συνδέσμου ο Πρόεδρός του, Αντώνιος Παυλίδης.

Το σύμφωνο συνεργασίας επιπλέον προβλέπει τη δημιουργία Έδρας «Μελετών της καθ’ ημάς Ανατολής» σε θεματικές κοινού ενδιαφέροντος, εκδοτική συνεργασία για την ανάθεση εκδόσεων και λευκωμάτων σχετικά με τον Ποντιακό πολιτισμό και την ιστορία στον εκδοτικό οίκο του Πανεπιστημίου, συνδιοργάνωση συνεδρίων, συμποσίων, ημερίδων σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο σε θέματα και ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως και ίδρυση συλλόγου Ποντίων φίλων και φοιτητών.

Κλοπή στον Σύλλογο Ποντίων Επταμύλων "Οι Ακρίτες"

Κλοπή στον Σύλλογο Ποντίων Επταμύλων "Οι Ακρίτες"
Κλοπή στον Σύλλογο Ποντίων Επταμύλων "Οι Ακρίτες"

Προ εκπλήξεως βρέθηκαν την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2016 τα μέλη του Συλλόγου Ποντίων Επταμύλων "Οι Ακρίτες" όταν πήγαν στις εγκαταστάσεις του συλλόγου τους. Αντίκρισαν παραβιασμένη την κεντρική είσοδο ενώ όταν μπήκαν στο εσωτερικό απουσίαζαν αντικείμενα αξίας.

Οι κλέφτες είχαν πάρει έναν υπολογιστή, μια οθόνη, την μικροφωνική εγκατάσταση ακόμη και το κλιματιστικό.

Αμέσως στο σημείο έφτασαν άνδρες της Α.Δ. Σερρών οι οποίοι και διεξάγουν έρευνα για τον εντοπισμό των δραστών.

Η πρωτοβουλία της Ποντιακής Νεολαίας για την Ελληνική γλώσσα συνεχίζεται στη Ρωσία

Η πρωτοβουλία της Ποντιακής Νεολαίας για την Ελληνική γλώσσα συνεχίζεται στη Ρωσία
Η πρωτοβουλία της Ποντιακής Νεολαίας για την Ελληνική γλώσσα συνεχίζεται στη Ρωσία

Στις 25 Ιουνίου 2016 στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Κουμπάν πραγματοποιήθηκε η Α' Προκριματική Φάση Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Νεοελληνικής Γλώσσας στη Ρωσία.

Τη διεξαγωγή της προκριματικής φάσης στη Ρωσία ανέλαβε το Συμβούλιο Νεολαίας της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων της Ρωσίας και το Κρατικό Πανεπιστήμιο του Κουμπάν (Κρασνοντάρ).

Η Παγκόσμια Ολυμπιάδα Νεοελληνικής Γλώσσας 2016 διοργανώνεται από την Παγκόσμια Συντονιστική Επιτροπή Ποντιακής Νεολαίας (ΠΑΣΕΠΟΝ) και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με τη στήριξη της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού. Στην Ολυμπιάδα, η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO, μπορούν να λάβουν μέρος φοιτητές και νέοι που κατοικούν εκτός Ελλάδας και δεν έχουν ζήσει περισσότερο από τρεις μήνες (αθροιστικά) στην Ελλάδα. Γενικός χορηγός της διοργάνωσης είναι η μη κερδοσκοπική οργάνωση «Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη».

Την εναρκτήρια τελετή της Ολυμπιάδας τίμησαν με την παρουσία τους οι επίτιμοι προσκεκλημένοι: ο Αναπληρωτής Πρύτανης του Κρατικού Πανεπιστημίου του Κουμπάν κ. Α. Ιβανόβ, ο Κοσμήτορας του τμήματος Νεοελληνικής Φιλολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου του Κουμπάν κ. Ι. Χαμάν, ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στο Νοβοροσίσκ κ. Φραγκίσκος Κωστελλένος, ο Γενικός Πρόξενος της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Κρασνοντάρ κ. Νίκος Βασιλείου, η Συντονίστρια της επιτροπής πολιτισμού και ορθοδοξίας της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας κα. Μ. Λεόνοβα, ο Συντονιστής επιτροπής εκπαίδευσης της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας κ. Α. Σολάχοφ, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων της περιοχής του Κρασνοντάρ κ. Α. Ποπανδόπουλο, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Κρασνοντάρ «Πόντος» κ. Β. Αμανατίδης, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Κρίμσκ κ. Α. Μαϊσιάδης, η Πρόεδρος Συμβουλίου Νεολαίας της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων της Ρωσίας κ. Ε. Ποπόβα.

«Σήμερα εναποθέτουμε μεγάλες ελπίδες στη νέα γενιά, η οποία σύντομα θα αναλάβει να επιλύει τα επίκαιρα θέματα της Ελληνικής Διασποράς της Ρωσίας, να ενισχύει τους δεσμούς με την ιστορική πατρίδα μας, να συνεργάζεται με οργανώσεις στον παγκόσμιο ελληνικό χώρο», - τόνισε στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας κ. Ιβάν Σαββίδης.


Η κριτική επιτροπή της Ολυμπιάδας απαρτιζόταν από ειδικούς στον τομέα της ελληνικής φιλολογίας:

- Ι.  Χαμάν – κοσμήτορας του τμήματος Νεοελληνικής Φιλολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου του Κουμπάν
- Ε. Καλλιστρατίδη – καθηγήτρια ελληνικής γλώσσας στην έδρα ελληνικής φιλολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου Οικονομίας του Ροστόφ
- Κ. Αλέπωφ – συντονιστής επιτροπής εκπαίδευσης του Συμβουλίου Νεολαίας της Ομοσπονδίας Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας
- Π. Ποπανδόπουλο – αποσπασμένος καθηγητής ελληνικής γλώσσας, περιοχή του Κρασνοντάρ
- Λ. Μιροσνιτσένκο - αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Νεοελληνικής Φιλολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου του Κουμπάν
- Ι. Κακολύρη - καθηγήτρια του τμήματος Νεοελληνικής Φιλολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου του Κουμπάν
- Γ. Ρεντκό - αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Νεοελληνικής Φιλολογίας του Κρατικού Πανεπιστημίου του Κουμπάν

Στο Κρασνοντάρ ήρθαν συμμετέχοντες από όλη τη Ρωσία, ενώ νικητές αναδείχθηκαν οι υποψήφιοι:

- 1ο βραβείο – Αμανατίδη Ναντέζντα, Νοβοροσίσκ
- 2ο βραβείο – Νικούλνικοβα Αλιόνα, Συμφερούπολη
- 3ο βραβείο – Μπελιάγιεβα Σνεζάννα, Κρασνοντάρ

Στο διάστημα 24 με 31 Αυγούστου του 2016, οι συμμετέχοντες στον τελικό, θα παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας στην πανεπιστημιακή κατασκήνωση του ΑΠΘ στο Ποσείδι Χαλκιδικής και στο διάστημα 1-3 Σεπτεμβρίου 2016 θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη για την τελική δοκιμασία.

Αφιέρωμα του Pontos TV στην 40χρονη πορεία του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης (Video)

Αφιέρωμα του Pontos TV στην 40χρονη πορεία του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης (Video)
Αφιέρωμα του Pontos TV στην 40χρονη πορεία του Συλλόγου Ποντίων Φοιτητών Θεσσαλονίκης (Video)

Ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή "Ψηφίδες Πολιτισμού" του Δημήτρη Πιπερίδη με αφορμή τον εορτασμό των 40 χρόνων λειτουργίας του Συλλόγου με την τωρινή του επωνυμία.
  
  


Σχετικά θέματα

- Παρακολουθήστε την εκδήλωση για τα 40 χρόνια των Ποντίων φοιτητών Θεσσαλονίκης (Video)

Ευλαβικό προσκύνημα του Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο (Φωτο)

Ευλαβικό προσκύνημα του Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο (Φωτο)
Ευλαβικό προσκύνημα του Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου στην Παναγία Σουμελά στο Βέρμιο (Φωτο)

Το βράδυ της Δευτέρας 27 Ιουνίου ο Οικουμενικὸς Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος μετά της συνοδείας του μετέβησαν στο ιερό προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στο Βέρμιο για να προσκυνήσουν τη θαυματουργό Εικόνα της Παναγίας Σουμελιωτίσσης. 

Τον Παναγιώτατο υποδέχθηκε ο Πρόεδρος του Σωματείου Παναγία Σουμελά κ. Γεώργιος Τανιμανίδης και το Δ.Σ. 


Ακολούθησε επίσκεψη στο Μελισσανίδειο Μέλαθρο, αποκαλυπτήρια πλάκας και επίσημο δείπνο προς τιμήν του Παναγιωτάτου.

Πριν την αναχώρησή του ο Πατριάρχης τέλεσε τρισάγιο στον τάφο του μακαριστού Αμβροσίου Σουμελιώτη.

Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Με επιτυχία γίνεται ο Ακριτικός Κύκλος για 20η χρονιά στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης

Με επιτυχία γίνεται ο Ακριτικός Κύκλος για 20η χρονιά στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης
Με επιτυχία γίνεται ο Ακριτικός Κύκλος για 20η χρονιά στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης

Με απόλυτη επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή κόσμου πραγματοποιείται ο 20ος Ακριτικός Κύκλος, που διοργανώνει ο σύλλογος Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου», από τις 23 έως τις 27 Ιουνίου 2016 και πραγματοποιείται στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά» στη Θεσσαλονίκη.

Οι εκδηλώσεις τελούν υπό την αιγίδα του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Μακεδονίας – Θράκης, της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του δήμου Παύλου Μελά και της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.

Το Σάββατο

Το βράδυ του Σαββάτου 25 Ιουνίου 2016, στη κεντρική σκηνή παρουσίασαν ποντιακούς χορούς το τμήμα αρχαρίων ενηλίκων και το τμήμα ενηλίκων του συλλόγου Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου».

Χοροδιδάσκαλος των τμημάτων είναι ο Γιάννης Τοκμακίδης, στη λύρα ήταν ο Κώστας Ταμουτσίδης και στο νταούλιο ο Παναγιώτης Μόσχος.
  
Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήραν οι χορευτές του λαογραφικού πολιτιστικού συλλόγου Βλάχων Ευκαρπίας «Το Άγιο Πνεύμα», με πρόεδρο τον Αστέριο Σαμαρίνα και χοροδιδάσκαλο τον Αστέριο Σταμπουλή.

Η εκδήλωση έκλεισε με τους χορευτές της Ποντιακής Ένωσης Στουτγκάρδης και Περιχώρων «Η ΡΩΜΑΝΙΑ», οι οποίοι ήρθαν ειδικά για το σκοπό αυτό από τη Γερμανία.

Την αποστολή εκτός από τις νέες και τους νέους χορευτές, αποτελούσαν. Γεώργιος Αμβροσιάδης, πρώην ταμίας του συλλόγου, Ελένη Τσακιρίδη, πρόεδρος, Θεόδωρος Ανθόπουλος αντιπρόεδρος, Βικτωρία Γιώτα υπεύθυνη χορευτικού, Σοφία Μαυρίδου υπεύθυνη εκδηλώσεων , χοροδιδάσκαλος Άκης Λεοντιάδης, στη λύρα ήταν ο Κώστας Ηλονίδης και Ηλίας Προβατίδης και στο νταούλιο ο Χρήστος Ανδρονικίδης. Πάνω στη σκηνή τους συνόδευε στο τραγούδι ο Στάθης Πορφυρίδης.

Μετά την παρουσίαση των χορευτικών τμημάτων στήθηκε ένα γνήσιο ποντιακό γλέντι με τους καλλιτέχνες, στο τραγούδι Σάββας Ζαπουνίδης, Κώστας Ζαπουνίδης, Γιώργος Αετόπουλος, στη λύρα – τραγούδι, Φόρης Απατσίδης και Στάθης Πορφυρίδης. Στη λύρα Γιώργος Ζαπουνίδης και Κώστας Ταμουτσίδης. Στο νταούλι, Κλεάνθης Σιαμλίδης, Γιώργος Ψωμιάδης και Παναγιώτης Μόσχος και στο αρμόνιο ο Άκης Γεωργιάδης.

Παρουσιαστής της εκδήλωσης, ήταν ο ηθοποιός και σκηνοθέτης του ποντιακού θεάτρου, Γιάννης Γεωργιάδης.


Την Κυριακή

Οι εκδηλώσεις των επετειακών εκδηλώσεων συνεχίστηκαν την Κυριακή 26 Ιουνίου 2016, με κοινωνικές εκδηλώσεις. Στις 20.00 εκδηλώσεις αγάπης από την ομάδα «μιλάμε για τον αυτισμό». Στις 20.45 τσουβαλοδρομία, αυγοδρομία και διελκυστίνδα.

Στην κεντρική σκηνή παρουσιάστηκαν παραδοσιακοί χοροί από το Σύλλογο Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου», το τμήμα ενηλίκων, το χορευτικό όμιλο δυτική Θεσσαλονίκης «Το Σεργιάνι», και την Ένωση Ποντίων Πολίχνης.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα εμφανίστηκαν: λύρα – τραγούδι, ο Θεόφιλος Πουταχίδης, τραγούδι Πόλυς Ευφραιμίδης, Άκης Πετρίδης, στη λύρα, Φίλιππας Κεσαπίδης, Αλέξης Ιωαννίδης. Στο νταούλι, Κλεάνθης Σιαμλίδης, Γιώργος Ψωμιάδης, Παναγιώτης Μόσχος και στο αρμόνιο ο Στέλιος Βουλγαρίδης.

Την Δευτέρα

Οι εκδηλώσεις ολοκληρώνονται την Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016 με την παρουσίαση του συλλόγου Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου», με αναδρομή στον Πόντο μέσα από μουσικοχορευτικά δρώμενα, σε επιμέλεια του Αμανάτιου Πετρίδη.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα στο τραγούδι είναι, ο Κυριάκος Τριανταφυλλίδης, στη λύρα – τραγούδι ο Αντώνης Παπαδόπουλος, Γιώργος Μωυσιάδης, στο λύρα – αγγείο Δημήτρης Παπαδόπουλος, στο νταούλι Κλεάνθης Σιαμλίδης, Γιώργος Ψωμιάδης, Παναγιώτης Μόσχος, στο αρμόνιο ο Άκης Γεωργιάδης και στο αγγείο ο Μάριος Σπιαπανίδης.
Έκθεση για τους πρόσφυγες

Σε όλη τη διάρκεια των επετειακών εκδηλώσεων του 20ου Ακριτικού Κύκλος, υπάρχει η έκθεση με θέμα τους πρόσφυγες σε επιμέλεια του Σπύρου Λαζαρίδη, ο οποίος και ξεναγεί τους επισκέπτες για την πορεία της προσφυγικής εγκατάστασης.

Την Παναγία Σουμελά στο όρος Βέρμιο θα επισκεφθεί ο Οικ. Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολαμαίος

Την Παναγία Σουμελά στο όρος Βέρμιο θα επισκεφθεί ο Οικ. Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολαμαίος
Την Παναγία Σουμελά στο όρος Βέρμιο θα επισκεφθεί ο Οικ. Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολαμαίος

Σήμερα 27 Ιουνίου του 2016 η Αυτού Θειοτάτη Παναγιώτης Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολαμαίος θα επισκεφθεί το Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά, την Αμφικτιονία του Ποντιακού Ελληνισμού και θα έχει συνάντηση με την Διοικούσα Επιτροπή του Ιδρύματος.

Το 1999 ήταν η πρώτη φορά που ο Οικουμενικός Πατριάρχης επισκέφθηκε την Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά και προσκύνησε την ιστορική και θαυματουργή εικόνα, της Σουμελιώτισσας Κυράς του Πόντου.

Φέτος Ιούνιος του 2016 ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ Βαρθολομαίος θα επισκεφθεί για δεύτερη φορά, τα υψώματα του φιλόξενου Βερμίου, μετά την δέηση που θα γίνει με την παρουσία, του Οικουμενικού Πατριάρχη που θα συνοδεύεται από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας κ.κ Παντελεήμονα, τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Δράμας κ.κ Παύλο και τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Θεουπόλεως.

Η ευχή του Οικουμενικού Πατριάρχη, με το Μυροβόλο άρωμα της Μητρός εκκλησίας, θα διαχυθεί ως ευλογία προς όλον τον Ποντιακό Ελληνισμό, ευλογώντας την εμμονή, στην Ορθόδοξη πίστη και τις παραδόσεις, τα ήθη, τα έθιμα και την προσήλωση στην μητέρα εκκλησία, με την ελπίδα ενωμένος ο Ποντιακός Ελληνισμός στο σύνολο του να προοδεύσει επιτυγχάνοντας τους ευγενής τους στόχους.

Με τα την Δέηση ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα παρακαθίσει σε τράπεζα αγάπης που θα του παραθέσει η Διοικούσα Επιτροπή του Πανελληνίου Ιερού Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά.

Με την ευκαιρία αυτής της ευλογητής επισκέψεως ο Σεπτός προκαθήμενος της Μητρός Εκκλησίας Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ Βαρθολομαίος θα συναντηθεί και με νέους Έλληνες Ποντιακής Καταγωγής, εκπροσώπους της Οργανωτικής Επιτροπής του 18ου Συναπαντήματος Νεολαίας Ποντιακών Σωματείων στην Παναγία Σουμελά, οι οποίοι και θα τον ενημερώσουν για τα 18 χρόνια προσπάθειας και δημιουργίας σε συνδυασμό και με την ενημέρωση που θα έχει, από τα Διοικητικά Συμβούλια του Σωματείου και του Προσκυνήματος Παναγία Σουμελά, για την πορεία και το έργο των εξήντα πέντε (65)χρόνων παρουσίας τους στον Ελλαδικό χώρο.

Stefan Ihrig: O θαυμασμός της Γερμανίας στις τακτικές του Κεμάλ

Stefan Ihrig: O θαυμασμός της Γερμανίας στις τακτικές του Κεμάλ
Stefan Ihrig: O θαυμασμός της Γερμανίας στις τακτικές του Κεμάλ

Όσοι έχουν μελετήσει στοιχειωδώς τη Γερμανία κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο θα έχουν παρατηρήσει τη στενή σχέση της με την Οθωμανική Αυτοκρατορία και τη μετέπειτα Νέα Τουρκία που ίδρυσε ο Κεμάλ Ατατούρκ. Και όμως, μέχρι σήμερα ελάχιστοι έχουν ασχοληθεί σε βάθος και με σύστημα με τη σχέση, τη συμμαχία αυτή, τις προεκτάσεις και τα παρεπόμενά της. Ο ιστορικός Stefan Ihrig πράττει ακριβώς αυτό, φέρνοντας στο φως πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για τον ιδιαίτερο θαυμασμό των Γερμανών εθνικιστών και βέβαια των ναζί απέναντι στον ίδιο τον Κεμάλ, αλλά και στις γενοκτονικές πολιτικές των Νεότουρκων. Τα αποτελέσματα της έρευνάς του περιλαμβάνονται στο βιβλίο «Ατατούρκ και ναζί. Δάσκαλος και μαθητές στην εφαρμογή του ολοκληρωτισμού».

– Πώς προέκυψε η συμμαχία Γερμανίας-Τουρκίας το 1914-18 και ποια η ιδιαίτερη σημασία της;

– Ηδη από τη δεκαετία του 1890, η Γερμανία και η Οθωμανική Αυτοκρατορία ήσαν κοντά και συχνά σε ένα καθεστώς συμμαχίας. Γι’ αυτό και η συμμαχία κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο δεν ήταν συμπτωματική. Την ίδια στιγμή, δεν ήταν όλοι οι Νεότουρκοι γερμανόφιλοι, ενώ πολλοί στη Γερμανία έβλεπαν τους Οθωμανούς περισσότερο σαν βάρος. Ωστόσο, ήσαν πολλοί εκείνοι που έβλεπαν τις περιοχές που κατείχαν οι Οθωμανοί ως πολύ σημαντικές για το μέλλον της Γερμανίας. Οπως επίσης και εκείνοι, μεταξύ αυτών και ο αυτοκράτορας, που σκέφτονταν ότι μια Τζιχάντ υποκινημένη από και με καθοδηγητές τους Οθωμανούς θα ήταν ένας κρυφός άσος στο μανίκι κατά τον Μεγάλο Πόλεμο του 1914. Επιπλέον, όταν έληξε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, πολλοί Γερμανοί είδαν σε όσα υπέστησαν οι Τούρκοι τη δική τους μοίρα. Και οι δύο πλευρές ηττήθηκαν στον πόλεμο, και οι δύο υποχρεώθηκαν σε ταπεινωτικές συνθήκες ειρήνης. Η Γερμανία βρισκόταν ακόμη σε κατάσταση σοκ εξαιτίας της ήττας, φοβισμένη από την τιμωρητική συνθήκη που της επέβαλε η Αντάντ. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα εθνικιστικής απόγνωσης, κάποια γεγονότα στην Ανατολία εξερέθισαν τα πάθη και τα όνειρα των Γερμανών εθνικιστών. Υπό τον Ατατούρκ, οι Τούρκοι ξεκίνησαν μιαν αντίσταση στις δικές τους «Τουρκικές Βερσαλλίες», δηλαδή στη Συνθήκη των Σεβρών.

Τα έβαλαν με ολόκληρη την Αντάντ, όπως επίσης με τον ελληνικό στρατό, ακόμη και με τη δική τους κυβέρνηση στην Κωνσταντινούπολη. Οι Γερμανοί εθνικιστές και ειδικά οι ναζί σκέφτηκαν πως η Γερμανία θα έπρεπε να αντιγράψει το παράδειγμα των κεμαλιστών. Κατά κάποιον τρόπο, οι ναζί, ως πολιτικό κίνημα, εξελίχθηκαν μαζί με τον Ατατούρκ. Ο τουρκικός Αγώνας της Ανεξαρτησίας (1919-1922) συμπίπτει με την ίδρυση του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος και τα πρώτα χρόνια του ναζισμού. Και ο πόλεμος του Ατατούρκ ήταν ένα μείζον γεγονός στα ΜΜΕ της πρώιμης Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Ηταν ένα από τα πιο σοβαρά θέματα συζήτησης και σίγουρα η σημαντικότερη ξένη είδηση στον γερμανικό Τύπο κατά τα χρόνια 1919-1923.

Οι ναζί, όπως και άλλοι Γερμανοί εθνικιστές, βρήκαν στην «τουρκική λύση» την απάντηση στα δικά τους εθνικά προβλήματα – με επίκεντρο, κυρίως, την αναθεώρηση της Συνθήκης των Βερσαλλιών και την εγκαθίδρυση μιας διαφορετικής κυβέρνησης κάτω από έναν ισχυρό ηγέτη. Ηταν ιδίως στους μήνες που οδήγησαν στο Πουτς (πραξικόπημα) του Χίτλερ, στα τέλη του 1923, που το τουρκικό μοντέλο διαδραμάτισε κυρίαρχο ρόλο και επηρέασε βαθιά τους ναζί, δημιουργώντας μιαν ατμόσφαιρα μέσα από την οποία οι ναζί σκέφτηκαν πως είχε έρθει η ώρα να δράσουν. Αυτό φαίνεται και από τις συζητήσεις που έγιναν κατά τη δίκη μετά το Πουτς. Τότε ο Χίτλερ αναφέρθηκε στο ιδανικό του μοντέλο, τον Ατατούρκ, άμεσα μάλιστα, τοποθετώντας τον ψηλότερα απ’ ό,τι τον Μουσολίνι.

– Ο Χίτλερ λοιπόν θαύμαζε τον Ατατούρκ. Το «αίσθημα» ήταν αμοιβαίο;

– Ας μη γελιόμαστε: ήταν μια μονόπλευρη «ερωτική» σχέση. Στο μέτρο που γνωρίζω, ο Ατατούρκ δεν είχε ανταποκριθεί· έβλεπε τον Χίτλερ ως ένα επικίνδυνο άτομο. Αμέσως μετά τον θάνατο του Ατατούρκ, δημοσιεύθηκε ένα άρθρο σε γερμανική εφημερίδα. Πραγματευόταν τις ποιότητες που πρέπει να έχει ο αρχηγός ενός έθνους, τι θα του άξιζε να έχει προκειμένου να οδηγήσει ένα λαό. Το άρθρο υπογράμμιζε εμφατικά ότι ο ιδανικός ηγέτης θα έπρεπε να εργαστεί για την ειρήνη στο εξωτερικό προκειμένου να εξασφαλίσει τον λαό του. Η ειρήνη ήταν το κεντρικό μήνυμα. Και ο συγγραφέας του άρθρου ήταν, τουλάχιστον με βάση την εν λόγω εφημερίδα, ο ίδιος ο Ατατούρκ. Η δημοσίευση ενός τέτοιου άρθρου δεν συνιστούσε απλώς τομή στην κυρίαρχη εικόνα που είχε το Γ΄ Ράιχ για τον Ατατούρκ, συνιστούσε επίσης και πράξη αντίστασης στον Χίτλερ.

– Πώς και η εμμονή των ναζί στην αρία φυλή δεν τους εμπόδισε από το να δουν τους Τούρκους σαν «υπανθρώπους»;

– Σε αντίθεση με ό,τι νομίζουμε, οι απόψεις των ναζί σε ό,τι αφορά άλλες χώρες ποίκιλλαν και ήσαν αλλόκοτες. Το βασικό ήταν να απέχουν γεωγραφικά – και η Τουρκία ήταν μια τέτοια περίπτωση. Οπότε το φυλετικό έπαυε να είναι μείζον ζήτημα. Ωστόσο, μετά τους ρατσιστικούς νόμους της Νυρεμβέργης, μερικά κράτη, μεταξύ αυτών και η Τουρκία, ζήτησαν από τη γερμανική κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις. Η απάντηση που δόθηκε ήταν ότι εκτός των γερμανικών συνόρων, η σημαντική διάκριση ήταν Ευρωπαίος/Μη Ευρωπαίος, όχι Αριος/Μη Αριος, συνεπώς, από τη στιγμή που η Τουρκία ήθελε να γίνει ευρωπαϊκή, η Γερμανία θα την υποστήριζε.

– Σε πόσο επίσημο επίπεδο εξέφραζαν οι ναζί τον θαυμασμό τους προς τους Τούρκους;

– Μετά το αποτυχημένο Πουτς και έως το 1933, οι ναζί απέφευγαν κάθε αναφορά στο «τουρκικό θαύμα», διότι επιδίωκαν πλέον να πάρουν την εξουσία με νόμιμα μέσα. Από το 1933 κι έπειτα, όλα αυτά άλλαξαν. Μέσα στο 1933, ο Χίτλερ αποκαλεί τον Ατατούρκ «λαμπερό αστέρι μέσα στο σκοτάδι» – φράση που έμελλε να γίνει η επίσημη αναφορά της Τουρκίας από το Γ΄ Ράιχ. Μάλιστα, ο θαυμασμός των ναζί απέναντι στην Τουρκία έφτασε σε τέτοια ύψη που κάποιος θα μπορούσε να μιλήσει για «αδελφοποίηση» με το Γ΄ Ράιχ – η Νέα Τουρκία και η Νέα Γερμανία αποδίδονταν σαν «δίδυμα κράτη» και ο Κεμαλισμός και ο Εθνικοσοσιαλισμός ως δίδυμα κινήματα. Στην αρχή, ωστόσο, πολλοί πολιτικοί και θεωρητικοί ισχυρίζονταν πως η Νέα Τουρκία είχε αφήσει πολύ πίσω της τη Νέα Γερμανία σε ό,τι αφορά την εθνική αναδόμηση της χώρας. Οι ναζί υποσχέθηκαν πως θα έκαναν το καλύτερο δυνατό το συντομότερο δυνατόν.

– Υποθέτω πως αυτό είναι σαφής νύξη ως προς τις γενοκτονικές πολιτικές των Νεότουρκων κυρίως.

– Η Τουρκία είχε «ξεφορτωθεί» τις περισσότερες από τις μειονότητές της, πρώτα τους Αρμένιους και δευτερευόντως τους Ελληνες. Για τους ναζί, αυτό που συνέβαινε στην Τουρκία τις δεκαετίες του 1920 και του 1930 ήταν μια επιτυχημένη αναδόμηση και ανακατασκευή της χώρας με βάση έναν εθνικιστικό/φυλετικό άξονα. Γι’ αυτούς, ήταν το απόλυτο παράδειγμα του τι μπορεί να πετύχει ένα καθαρά εθνικό κράτος κάτω από έναν δυναμικό ηγέτη. Κατά την άποψη των ναζί, η Νέα Τουρκία δεν θα είχε καταστεί πραγματικότητα εάν η Τουρκία δεν είχε «ξεφορτωθεί» τις μειονότητές της. Υπό αυτή την έννοια, οι ναζί και οι λοιποί Γερμανοί εθνικιστές ήσαν σε θέση να αποτυπώσουν τη Νέα Τουρκία του Ατατούρκ ως ένα είδος πειράματος για μια εθνοτική-φυλετική αναδόμηση μεγάλης κλίμακας· ένα πείραμα που γι’ αυτούς σηματοδότησε την ισχύ ενός νέου εθνικού κράτους, καθαρού από τυχόν μειονότητες· ένα πείραμα που όχι μόνον επιβεβαίωσε τα πιστεύω τους σχετικά με τις φυλετικά καθαρά κράτη, αλλά τους έδειξε και διάφορους τρόπους σχετικά με το πώς επιτυγχάνεται αυτό.

– Αληθεύει ότι ο Χίτλερ δήλωσε δημοσίως πως κανένας δεν θυμόταν πια τους Αρμένιους, προκειμένου να διαλύσει τον όποιο δισταγμό απέναντι στο «εβραϊκό πρόβλημα»;

– Η δήλωση αυτή έχει αμφισβητηθεί. Αλλο είναι το σημαντικό ερώτημα: σε ποιο βαθμό γνώριζαν οι Γερμανοί περί της αρμενικής γενοκτονίας και τι έκαναν με τις πληροφορίες που είχαν; Η συνεχιζόμενη διένεξη σχετικά με την αναγνώριση της αρμενικής γενοκτονίας έχει περιθωριοποιήσει το γεγονός, καθιστώντας το μια υποσημείωση στην ευρύτερη ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία. Και όμως, ήταν ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός εκείνη την εποχή, ειδικά για τη Γερμανία. Οχι μόνον η Γερμανία ήταν στενά συνδεδεμένη με το γεγονός αυτό, ως σύμμαχο κράτος των Οθωμανών, αλλά και οι διπλωμάτες της, οι αξιωματικοί και οι στρατιώτες της. Υπήρξε μια τεράστια συζήτηση στη Γερμανία του 1920 ως προς το αν όντως οι Αρμένιοι εξοντώθηκαν βάσει σχεδίου.

Στο τελευταίο βιβλίο μου, «Δικαιολογώντας τη Γενοκτονία», προσπαθώ να δείξω όχι ότι οι Γερμανοί βρήκαν στην αρμενική γενοκτονία μια πηγή έμπνευσης, όσο ότι ήξεραν πολύ καλά ότι είχε συμβεί. Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να πούμε πως οι ναζί δεν χρειάζονταν να τους διδάξει κανένας πώς θα εξοντώσουν τους Εβραίους. Η ευθύνη για το Ολοκαύτωμα είναι όλη δική τους. Αυτό που δείχνω με τη μελέτη μου είναι πως η Γενοκτονία των Αρμενίων ήταν μια ιδέα πολύ ρεαλιστική στο μυαλό των ναζί ήδη προτού ο Χίτλερ πάρει την εξουσία. Θα πρέπει επίσης να θυμόμαστε ότι η χρονική απόσταση που χωρίζει την αρμενική γενοκτονία από το Ολοκαύτωμα δεν είναι τόσο μεγάλη όσο νομίζουμε – και είναι καιρός να συνειδητοποιήσουμε τι σημαίνει αυτό τόσο για τη γερμανική ιστορία όσο και για το ανθρώπινο γένος, την ικανότητά μας να εκλογικεύουμε τον φόνο αθώων ανθρώπων.

Συμπτώσεις

– Στο βιβλίο σας αναφέρετε πως ο Ατατούρκ πέθανε στις 10 Νοεμβρίου του 1938, δηλαδή ακριβώς την επόμενη ημέρα από τη Νύχτα των Κρυστάλλων στη Γερμανία. Συνδέονται τα δύο αυτά γεγονότα;

– Τα γεγονότα αυτά καθ’ εαυτά δεν συνδέονται, αμφότερα όμως συναγωνίστηκαν ως προς την προσοχή που απέσπασαν από τον Τύπο της εποχής. Το εβραϊκό πογκρόμ δεν ήταν εύκολη υπόθεση για τους ναζί, οι οποίοι την ίδια στιγμή που το δικαιολογούσαν, το ίδιο εύκολα το υποβίβαζαν. Ο Ατατούρκ, ωστόσο, ήταν ένα αγαπημένο θέμα στη Γερμανία του Μεσοπολέμου. Οπότε ο θάνατός του έγινε μεγάλη είδηση στη Γερμανία του Γ΄ Ράιχ. Οι μεγάλες εφημερίδες αφιέρωσαν πολύ χώρο στη ζωή και στο έργο του. Σε άλλες μεγάλες εφημερίδες η πρώτη σελίδα είχε αφιερωθεί στην ανακοίνωση του θανάτου του καθώς και σε άρθρα γι’ αυτόν. Σχετική αλυσιδωτή αρθρογραφία ακολούθησε όλες τις υπόλοιπες ημέρες. Και όλο αυτό δεν ήταν ντιρεκτίβα του υπουργείου Προπαγάνδας αλλά κάτι πηγαίο: επί δύο δεκαετίες, σύσσωμος ο γερμανικός Τύπος δημοσίευε έναν τεράστιο όγκο ειδήσεων πάνω στον Ατατούρκ, οπότε, όταν πέθανε, ήταν σε θέση να παρουσιάσει τη δική του αφήγηση πάνω στο ποιος ήταν ο Ατατούρκ.

​​Το βιβλίο «Ατατούρκ και ναζί» του Stefan Ihrig κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος σε μετάφραση του Νίκου Ρούσσου. Πρόλογος στην ελληνική έκδοση: Βλάσης Αγτζίδης.

«Μια μέρα στον Πόντο» - Παρουσίαση από την Εύξεινο Λέσχη Αλμωπίας

«Μια μέρα στον Πόντο» - Παρουσίαση από την Εύξεινο Λέσχη Αλμωπίας
«Μια μέρα στον Πόντο» - Παρουσίαση από την Εύξεινο Λέσχη Αλμωπίας

Η Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας παρουσίασε στην Αντωνιάδειο Στέγη γραμμάτων και Τεχνών Βέροιας, την θεατρική παράσταση της κ. Γιώτας Φωτιάδου – Μπαλαφούτη «Μια μέρα στον Πόντο» σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαϊτζόγλου.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με την φιλική συμμέτοχη της Σχολικής Χορωδίας και της Χορωδίας του Πολιτιστικού Συλλόγου «Αιγές», με την καθοδήγηση της Χορωδού Ελένης Αναγνώστου, με σολίστ τον Παύλο Καγκελίδη.

Για την συγγραφέα μίλησε ο καθηγητής κ. Κώστας Φωτιάδης ενώ την τιμητική διάκριση στη συγγραφέα απένειμε η Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας.

Τα έσοδα της παράστασης θα διατεθούν στον Σύλλογο Φίλων Κέντρου Μέριμνας Ατόμων Ειδικών Δεξιοτήτων Βέροιας (ΚΕΜΑΕΔ) για την εκτύπωση του βιβλίου μαγειρικής για Άτομα με ειδικές ανάγκες.

Ανακατανομή αξιωμάτων των μελών Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας

Ανακατανομή αξιωμάτων των μελών Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας
Ανακατανομή αξιωμάτων των μελών Δ.Σ. στο Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας

Μετά από έκτακτη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 23 Ιουνίου 2016 του Συλλόγου Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων, αποφασίστηκε η ανακατανομή αξιωμάτων των μελών του διοικητικού συμβουλίου λόγω επαγγελματικών και εκπαιδευτικών υποχρεώσεων του μέχρι πρότινος προέδρου.

Η νέα σύνθεση του Δ.Σ. έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Άκης Αποστολίδης
Αντιπρόεδρος: Ευάγγελος Λάχανης
Γεν. Γραμματέας Γεωργίας Κοκτζίδου
Ταμίας: Γιώργος Μητρόπουλος
Μέλη: Στέφανος Σισμανίδης, Απόστλος Ουσταμπασίδης, Ραφαήλ Αμαραντίδης, Νικόλαος Κοτταρίδης, Ευάγγελος Σεβεντικίδης
Αναπληρωματικοί: Αντωνία Πανιτσίδου, Ηλίας Αποστολίδης.