Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

Περίσσεψαν ενθουσιασμός και συγκίνηση στην επετειακή εκδήλωση των «Ακριτών»

Περίσσεψαν ενθουσιασμός και συγκίνηση στην επετειακή εκδήλωση των «Ακριτών»
Περίσσεψαν ενθουσιασμός και συγκίνηση στην επετειακή εκδήλωση των «Ακριτών»

Μια ζεστή ατμόσφαιρα αναμνήσεων αγκάλιασε στις 25 Σεπτεμβρίου τους παρευρισκόμενους στο «Σπίτι του Πόντου» στο Πολύκαστρο, σε μια εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 50 χρόνια από την ίδρυση του Συλλόγου Ποντίων Πολυκάστρου και Περιχώρων «Οι Ακρίτες».

Η βραδιά άνοιξε με μια εξαιρετικής αισθητικής ταινία μικρού μήκους με υλικό από το αρχείο του συλλόγου που επιμελήθηκε ο Σωκράτης Μουρατίδης, η οποία συγκίνησε τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου που τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση, στον αύλειο χώρο στο Σπίτι του Πόντου. Μετά από μια σύντομη αναδρομή από τον νυν πρόεδρο στην πλούσια ιστορία του συλλόγου και στις δραστηριότητες των τμημάτων του στις τελευταίες πέντε δεκαετίες, ακολούθησε η βράβευση των ιδρυτικών μελών των Ακριτών και των εν ζωή τέως προέδρων του. Άξια μνείας η προσέλευση των μελών της πρώτης γενικής συνέλευσης των Ακριτών της 27-03-1966 που μετέβησαν στο Πολύκαστρο ακόμη και από την Αθήνα γι αυτήν την επέτειο της πεντηκονταετηρίδας και παράδειγμα προς μίμηση το ενδιαφέρον και η αγάπη που συνεχίζουν και τρέφουν για το σύλλογο.


Ακολούθησε μουσικό πρόγραμμα με τη συμμετοχή του Κώστα Καραπαναγιωτίδη, καλεσμένου των Ακριτών για την περίσταση και τη μουσική υποστήριξη των Χαράλαμπου Αντωνιάδη και Στάθη Εφραιμίδη, ενώ ένας μπουφές με παραδοσιακά εδέσματα που επιμελήθηκαν τοπικοί αρτοποιοί και το τμήμα γυναικών του συλλόγου ήταν στη διάθεση των καλεσμένων.

Ο Σύλλογος Ποντίων Πολυκάστρου και Περιχώρων «Οι Ακρίτες» ευχαριστεί όλους όσους τίμησαν την εκδήλωση με την παρουσία τους, το Δήμο Παιονίας για την υποστήριξή του και όλους τους χορηγούς και τους συντελεστές της εκδήλωσης.

Να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα της Τουρκίας κατά Αρμενίων και Ποντίων

Να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα της Τουρκίας κατά Αρμενίων και Ποντίων

Του Νίκου Ανδρουλάκη*

Μετά το τέλος του Β’Π.Π. η ανθρωπότητα σοκαρισμένη από την φρίκη του ολοκαυτώματος επιτέλους αποφάσισε να κινητοποιηθεί και να αναγνωρίσει την γενοκτονία ως ξεχωριστό έγκλημα στο διεθνές δίκαιο. Ωστόσο, ακόμα και εάν τέτοια εγκλήματα θεωρούνται πλέον καταδικαστέα δεν έχουμε καταφέρει να τα αποτρέψουμε πλήρως. Αυτό, συνιστά, μια συλλογική μας  αποτυχία. 

Μια γενοκτονία δεν τερματίζεται όταν σταματήσει η άσκηση της βίας. Συνεχίζεται και μετά, επιτυγχάνοντας τον σκοπό της μέσα από τη λήθη και την εξαφάνιση της πολιτιστικής κληρονομίας μιας εθνότητας. Δυστυχώς, δεν πήραμε το μάθημα του πρώτου μισού του 20ου αιώνα, με αποτέλεσμα εγκλήματα τέτοιου είδους να επαναλαμβάνονται. Όπως, το 1994 στη Ρουάντα όταν μία βάρβαρη εκστρατεία των Χούτου οδήγησε στο θάνατο 800.000 Τούτσι αλλά και μετριοπαθών Χούτου όπως και αυτά που έγιναν πρόσφατα από το Ισλαμικό Κράτος σε βάρος των Γιαζίντι στη Συρία και στο Ιράκ.

Η Γενοκτονία των Αρμενίων αλλά και των άλλων χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως των Ποντίων, είχε ως στόχο όχι μόνο την φυσική αλλά και την πολιτισμική εξαφάνισή τους. Η ιστορία έπρεπε να αλλάξει, ώστε να ξεχάσει όχι μόνο ότι υπήρξαν αυτοί οι άνθρωποι, αλλά και τον τρόπο με τον όποιο δολοφονηθήκαν. Στην Τουρκία, έχουμε εδώ και δεκαετίες μια συστηματική προσπάθεια καταστροφής και αλλοίωσης της Αρμένικης και Ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτό άλλωστε ανέδειξα και με την έκθεση που φιλοξένησα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την γενοκτονία των Αρμενίων και την καταστροφή των πολιτιστικών τους μνημείων που ακολούθησε από το 1915 στην ανατολική Τουρκία.     

Σήμερα, ζητούμενο είναι να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα του κεμαλικού καθεστώτος. Πρέπει να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ώστε η Τουρκία να αποδεχθεί την ιστορική αλήθεια και να αναγνωρίσει τα εγκλήματα που έγιναν στην αρχή του προηγούμενου αιώνα. Εάν είναι ειλικρινής στην επιθυμία της να συμμετέχει στην μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια, τότε θα πρέπει να μοιραστεί τις αξίες και τις αρχές μας και όχι να επιτίθεται λυσσαλέα για πολιτικούς αλλά και νομικούς λόγους σε όποιες Ευρωπαϊκές χώρες καταδικάζουν μέσα από το Κοινοβούλιό τους τα αποτρόπαια αυτά εγκλήματα.   

* Ο Νίκος Ανδρουλάκης είναι Ευρωβουλευτής της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Πηγή: Pronews

Μεσόβουνο: το χωριό Ποντίων προσφύγων που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί

Μεσόβουνο: το χωριό Ποντίων προσφύγων που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί
Μεσόβουνο: το χωριό Ποντίων προσφύγων που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί

του Βλάση Αγτζίδη

Το Μεσόβουνο της Κοζάνης, Εορδαία, ήταν ένα χωριό Ποντίων προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής που υπέστη με ιδιαίτερη μανία τη βία των Ναζί κατακτητών κατά την περίοδο της Κατοχής. Το πρώτο Ολοκαύτωμα του Μεσόβουνου έγινε στις 23 Οκτωβρίου 1941. Το χωριό πυρπολήθηκε και εκτελέστηκαν 142 άτομα (σύμφωνα με τις γερμανικές πηγές), ενώ οι κάτοικοι ανεβάζουν τον αριθμό σε 165. Το δεύτερο Ολοκαύτωμα έγινε στις 24 Απριλίου 1944. Το χωριό θρήνησε και πάλι 150 θύματα και την εκ νέου πυρπόληση των κατοικιών που είχαν ξαναχτίσει οι κάτοικοι μετά την επιστροφή τους στο πυρπολημένο χωριό το 1942.

Οι 1.171 κάτοικοι του Μεσόβουνου προέρχονταν από χωριά της περιοχής της Νικόπολης του μικρασιατικού Πόντου, τα οποία είχαν υποστεί μεγάλες διώξεις από τους Νεότουρκους κατά την περίοδο 1915-1918 και αντέδρασαν επανδρώνοντας τις αντάρτικες ελληνικές ομάδες που δρούσαν στην περιοχή. Εκπατρίστηκαν οριστικά μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης και εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, απ’ όπου είχαν αποχωρήσει για την Τουρκία οι μουσουλμάνοι της περιοχής.

Η ανάπτυξη του επαναστατικού κινήματος

Ένα από τα χαρακτηριστικά του Μεσοπολέμου στις προσφυγικές περιοχές της Μακεδονίας ήταν η ανάπτυξη ενός σημαντικού αριστερού κινήματος, που είχε ως βασικό πληθυσμιακό έρεισμα τους Έλληνες πρόσφυγες από το Καρς (ρωσικός Καύκασος έως τον Μάρτιο του ’17). Η διαδικασία ριζοσπαστικοποίησης ενισχύθηκε και εντάθηκε εξαιτίας της δράσης των Ποντίων κούτβηδων (Χαϊτάς, Ευτυχιάδης κ.ά.) που είχαν αποσταλεί από την Κομιντέρν. Σύμφωνα με τον μελετητή της περιοχής Ανδρ. Αθανασιάδη, το κίνημα στην Εορδαία ξεκίνησε από τον Φίλιππο Παπαδόπουλο, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε ο Χονδροματίδης (παππούς του γνωστού… ερευνητή). Η παρουσία του αδελφού του Παρτσαλίδη (ως κατοίκου στην Πτολεμαΐδα) βοήθησε στη δημιουργία νέων πυρήνων. Ο Δ. Παρτσαλίδης μάλιστα θα κατέλθει ως υποψήφιος κατά τις εκλογές του 1932 (κατά πάσα πιθανότητα).

Στην περιοχή υπήρχε και ισχυρό αγροτικό κίνημα γύρω από τον Αγαθάγγελο Παραστατίδη. Επίσης υπήρχε και ομάδα αρχειομαρξιστών στην Πτολεμαΐδα (4-5 άτομα) υπό τον Μπαρμπανικόλα Τριανταφυλλίδη.

Το Μεσόβουνο οργανώθηκε από την υπαχτιδική Ποντοκώμης, με υπεύθυνο καθοδήγησης τον Βασίλη Τσουκαλίδη και τοπικό υπεύθυνο τον δάσκαλο Χατζητάσκο από τους Πύργους.

Η κυριαρχία των προσφύγων στο κίνημα (αγροτικό, κομμουνιστικό, αρχειομαρξιστικό) κατά τον Μεσοπόλεμο ήταν χαρακτηριστική.

Στην Κατοχή

Το Μεσόβουνο ήταν μεταξύ των πρώτων χωριών της Ελλάδας που πήραν τα όπλα κατά των κατακτητών. Την πρωτοβουλία για οργάνωση της αντίστασης είχαν πέντε Μεσοβουνιώτες κομμουνιστές, που είχαν δραπετεύσει από τους τόπους της εξορίας τους (Ανάφη) και είχαν επιστρέψει στο χωριό. Είναι γνωστό ότι στελεχική βάση που δημιούργησε τις πρώτες εστίες αντίστασης στην Ελλάδα υπήρξαν τα μέλη του Κομμουνιστικού Κόμματος, που είτε είχαν επιστρέψει από τις εξορίες όπου τους είχε στείλει η δικτατορία Μεταξά είτε βρίσκονταν στην παρανομία την προηγούμενη περίοδο, καθώς και μαχητές του Ελληνοϊταλικού πολέμου και απότακτοι βενιζελικοί αξιωματικοί του κινήματος του ’35.

Με απόφαση του Γραφείου Μακεδονίας – Θράκης του ΚΚΕ δημιουργήθηκαν οι πρώτες αντιστασιακές οργανώσεις: «Οδυσσέας Ανδρούτσος» στην περιοχή της Νιγρίτας, στη δυτική πλευρά του ποταμού Στρυμόνα, και «Αθανάσιος Διάκος», στην περιοχή του Κιλκίς. Στην Ανατολική Μακεδονία, στην ανατολική πλευρά του Στρυμόνα που βρισκόταν υπό βουλγαρική κατοχή, είχε δημιουργηθεί η «Φιλική Εταιρεία» και άρχιζε η συγκρότηση ένοπλων ομάδων με την ονομασία «Ιεροί Λόχοι». Στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία δημιουργήθηκε η «Ελευθερία».

Από τις αρχές του καλοκαιριού του ’41 ξεκίνησαν τα σαμποτάζ στη Θεσσαλονίκη. Στο τέλος του καλοκαιριού του ’41 οι πρώτες αντάρτικες αριστερές ομάδες θα εμφανιστούν στα μακεδονικά βουνά, οργανώνοντας ενέδρες και επιθέσεις. Η πολιτική αυτή βρισκόταν σε απόλυτη συμφωνία με τη συμμαχική γραμμή, εφ’ όσον Βρετανοί αξιωματούχοι καλούσαν μέσω του BBC σε ανάπτυξη κάθε μορφής αντίστασης.

Το επαναστατικό αυτό ρεύμα θα εκφραστεί με διάφορους τρόπους. Σ’ αυτό ανήκει η οργάνωση αντάρτικων ομάδων, όπως στο Μεσόβουνο, αλλά και η πρώιμη εξέγερση της 28ης Σεπτεμβρίου του 1914 στη Δράμα και στο Δοξάτο κατά των Βουλγάρων, που θα κατασταλεί με δραματικό και ιδιαιτέρως αιματηρό τρόπο από τις κατοχικές δυνάμεις. Παρ’ όλη την τραγική κατάληξη, η σημασία της θα έχει μεγάλη ηθική αξία, εφ’ όσον υπήρξε η πρώτη εξέγερση στην κατεχόμενη Ευρώπη.

Το Ολοκαύτωμα του 1941

Οι Γερμανοί είχαν δηλώσει από τον Μάιο του ’41 ότι κάθε φόνος Γερμανού θα προκαλούσε τη δολοφονία 10 Ελλήνων. Ήδη από τον Ιούνιο του ’41 είχαν δείξει την πολιτική καμένης γης που θα ακολουθούσαν με την καταστροφή του χωριού της Κανδάνου στην Κρήτη. Η γραμμή αυτή έλαβε τη μορφή επίσημης διαταγής του Ανώτατου Αρχηγείου της Βέρμαχτ (OKW) τον Σεπτέμβριο του ’41: «Να εκτελούνται για κάθε φόνο Γερμανού στρατιώτη 50-100 κάτοικοι -κατά προτίμηση κομμουνιστές- και 10 για κάθε τραυματισμό…». Η επίσημη αυτή γραμμή πρωτοεφαρμόστηκε στην περιοχή Κιλκίς (Κρούσια) και Νιγρίτας, με την καταστροφή περί των 10 χωριών στις 17 Οκτωβρίου 1941 και με την εκτέλεση εκατοντάδων ανδρών από 15 έως 60 χρόνων.

Στο Μεσόβουνο, όπως γράφτηκε πριν, υπήρχε ήδη ένας μικρός κομμουνιστικός πυρήνας 5 ατόμων, οι οποίοι είχαν υποστεί τις πολιτικές διώξεις από την εποχή που θεσπίστηκε το «ιδιώνυμο αδίκημα» (1929) και ποινικοποιήθηκε η κομμουνιστική ιδεολογία. Είχαν συλληφθεί κατ’ αρχάς στις αρχές της δεκαετίας του ’30 επειδή συμμετείχαν σε διαμαρτυρίες των κατοίκων για ένα θέμα που σχετιζόταν με το από πού θα περνά ο εθνικός δρόμος. Η Αστυνομία «τύλιξε σε μια κόλλα χαρτί» τους πέντε Μεσοβουνιώτες και τους έστειλε εξορία στην Ανάφη.

Με την είσοδο των Γερμανών στην Ελλάδα δραπέτευσαν από την εξορία και επέστρεψαν στο χωριό, όπου, μαζί με κατοίκους που είχαν πολεμήσει στο ελληνοϊταλικό μέτωπο, οργάνωσαν την πρώτη αντιστασιακή ομάδα που εντάχθηκε στην ένοπλη αντάρτικη οργάνωση «Ελευθερία», που είχε ήδη συγκροτήσει το μακεδονικό γραφείο του ΚΚΕ. Μια πράξη μαζικής αντίστασης ήταν η άρνηση όλων των κατοίκων να παραδώσουν τη σοδειά τους στις αρχές Κατοχής.

Η εκπόνηση ενός σχεδίου καταστολής της αντίστασης φαίνεται να έγινε μετά την εκτέλεση του διορισμένου από τις κατοχικές αρχές προέδρου του χωριού. Πρωτεργάτες του σχεδίου αυτού θεωρούνται οι δωσιλογικές αρχές της Κοζάνης (ο νομάρχης Κ. Γεωργαντάς και η Χωροφυλακή), οι οποίες υποκίνησαν τις κατοχικές ναζιστικές αρχές να διαπράξουν το έγκλημα, όπως και έγινε, μιας και υπήρχε ήδη η διαταγή του Ανώτατου Αρχηγείου της Βέρμαχτ.

Το ολοκαύτωμα του Μεσόβουνου

Οι κάτοικοι, που επέστρεψαν το 1942, έχτισαν και πάλι κάποιες στοιχειώδεις κατοικίες. Όμως στις 22 Απριλίου του 1944 το χωριό περικυκλώνεται και πάλι από τις κατοχικές δυνάμεις, συνεπικουρούμενες και από Έλληνες δωσίλογους. Όπως φαίνεται, οι κατοχικές δυνάμεις αποτελούνταν από άνδρες των SS και της Βέρμαχτ, καθώς και μουσουλμάνους εθελοντές (Τάταροι και Τουρκμένιοι) που υπηρετούσαν στον ναζιστικό στρατό.

Οι Έλληνες συνεργάτες των ναζί ήταν ένοπλοι του λεγόμενου Εθελοντικού Σώματος του Γεωργίου Πούλου και «Έλληνες εθνικιστές» από τους γύρω οικισμούς. Ο Πούλος είχε ήδη ενταχθεί με το σώμα του στο δεύτερο σύνταγμα Bradenburg και είχε αναλάβει τις επιχειρήσεις στην περιοχή Γιαννιτσών και Πτολεμαΐδας, όπου δρούσε η 10η Μεραρχία του ΕΛΑΣ υπό τον καπετάν Κικίτσα.

Στις 24 Απριλίου το χωριό καταστρέφεται και πάλι, 150 άτομα εκτελούνται επί τόπου και άλλοι 100 μεταφέρονται στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης της Πτολεμαΐδας.

Μετά την απελευθέρωση προτάθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ελληνικού κράτους για το Ολοκαύτωμα του Μεσόβουνου να δικαστούν από τα δικαστήρια δωσιλόγων οι φιλοκατοχικές αρχές της Κοζάνης, ο νομάρχης Κ. Γεωργαντάς, ο εισαγγελέας και οι υπεύθυνοι της Ελληνικής Χωροφυλακής.

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016

Ημερίδα εκπαιδευτικών με θέμα τον Ποντιακό Ελληνισμό θα πραγματοποιηθεί στο Κιλκίς

Ημερίδα εκπαιδευτικών με θέμα τον Ποντιακό Ελληνισμό θα πραγματοποιηθεί στο Κιλκίς
Ημερίδα εκπαιδευτικών με θέμα τον Ποντιακό Ελληνισμό θα πραγματοποιηθεί στο Κιλκίς

«Ποντιακός Ελληνισμός: Ιστορία, πολιτισμός και διδακτική αξιοποίησή τους στο σχολείο» είναι το θέμα επιμορφωτικής ημερίδας που συνδιοργανώνουν οι σχολικοί σύμβουλοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς, η διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων εκπαιδευτικών.

Οι εργασίες της θα πραγματοποιηθούν την προσεχή Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 στο συνεδριακό κέντρο Κιλκίς με ώρα έναρξης 10.30 το πρωί με συντονιστές τους σχολικούς συμβούλους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ιωάννα Αρβανίτη (1ης περιφέρειας) και Πάρη Παπαδόπουλο (2ης περιφέρειας).

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

- 10.30: Χαιρετισμοί

- 10.40-10.50: «Αναγκαιότητα και στόχοι της επιμορφωτικής ημερίδας». Εισηγήτρια Ιωάννα Αρβανίτη, σχολική σύμβουλος 1ης περιφέρειας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς

- 10.50-11.00: «Ποντιακή Λύρα» από τον Αβραάμ Παπαθανασιάδη
Απαγγελία ποιήματος «Αν ήσουν»-«Αν εσ’ με» από μαθητές του 4ου δημοτικού σχολείου Κιλκίς, υπεύθυνη δασκάλα Σοφία Μιχαηλίδου.

- 11.10-11.40: «Ιστορικοί σταθμοί εξέλιξης του ποντιακού Ελληνισμού και αξιοποίησής τους στην διδασκαλία». Εισηγητής δρ. Ανώνιος Παυλίδης, επίτιμος σχολικός σύμβουλος

- 11.40-12.00: «Η ποντιακή διάλεκτος της ελληνικής γλώσσας και διδακτική αξιοποίησή της». Εισηγήτρια Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου, φιλόλογος.

Γενική συνέλευση πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ"

Γενική συνέλευση πραγματοποιεί ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ"

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" προσκαλεί τα μέλη του σε Γενική Συνέλευση την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 και ώρα 11:00 π.μ. στο χώρο του συλλόγου, (Ρόδων & Κωνσταντινουπόλεως, Πεύκα), με θέματα ημερήσιας διάταξης:
- Απολογισμός της χρονιάς που πέρασε
- Προϋπολογισμό εσόδων και εξόδων της επόμενης διαχειριστικής περιόδου
- Έγκριση απολογισμού και προϋπολογισμού
- Απαλλαγή Δ.Σ. από κάθε ευθύνη
- Προτάσεις - Συζήτηση

Σύμφωνα με το καταστατικό του Συλλόγου, δικαίωμα συμμετοχής στη Γενική Συνέλευση έχουν τα μέλη που είναι τακτοποιημένα οικονομικώς και για το 2016, και έχει παρέλθει χρόνος δύο (2) μηνών από την εγγραφή τους στα μητρώα του συλλόγου. 

Το κόστος της ετήσιας συνδρομής ανέρχεται στα 10€.

Σε περίπτωση μη απαρτίας, η Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2016, την ίδια ώρα, στον ίδιο χώρο, με τα ίδια θέματα, χωρίς άλλη πρόσκληση ή δημοσίευση και ευρίσκεται σε απαρτία με όσα μέλη του συλλόγου και αν παρευρίσκονται.

Με τον καθιερωμένο αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τον «Αλέξιο Κομνηνό» στην Αλεξανδρούπολη

Με τον καθιερωμένο αγιασμό ξεκίνησε η χρονιά για τον «Αλέξιο Κομνηνό» στην Αλεξανδρούπολη

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Ν. Έβρου «Αλέξιος Κομνηνός» ξεκίνησε και φέτος την έναρξη λειτουργίας τμημάτων με τον καθιερωμένο αγιασμό του, το Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016 το απόγευμα στο κτίριο που στεγάζεται στην οδό Ανδριανουπόλεως 102, στην Αλεξανδρούπολη.

Στη συνέχεια ακολούθησε παραδοσιακό παρακάθ με όλους τους φίλους και τα μέλη του συλλόγου.

Ο Σύλλογος καλεί όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να σταθούν δίπλα του στην προσπάθεια που κάνει όλα αυτά τα χρόνια για να τη διάσωση και τη διατήρηση του Ποντιακού πολιτισμού σε όλο τον νομό και την περιοχή.

Πρόγραμμα χορευτικών τμημάτων (Σάββατο και Κυριακή)
• 18:00 - 19:00 Τμήμα μικρών
• 19:00 - 20:00 τμήμα Ενηλίκων αρχαρίων
• 20:00 - 21:30 Τμήμα Ενηλίκων (τμήμα επιδείξεων).

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Θεσσαλονίκης της ΠΟΕ

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Θεσσαλονίκης της ΠΟΕ

Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο του Σ.Πο.Σ Ν. Θεσσαλονίκης της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας που προέκυψε από τις αρχαιρεσίες της 16ης Οκτωβρίου 2016.

Το νέο Δ.Σ έχει ως εξής:

Πρόεδρος: Ηρακλής Τσακαλίδης
Αντιπρόεδρος: Γεώργιος Καζαντζίδης
Γενικός Γραμματέας: Ιωακείμ Χατζηθεοδωρίδης
Ταμίας: Ιωάννης Τελλίδης
Μέλη: Θεόδωρος Κουνατίδης
Δέσποινα Στεφανίδου
Ράνια Παντελιάδου
Αικατερίνη Μπίλλη
Παύλος Τσακαλίδης

Οι κυριότερες δυσκολίες και τα λάθη των εκπαιδευόμενων κατά τη διδασκαλία της Ποντιακής διαλέκτου

Οι κυριότερες δυσκολίες και τα λάθη των εκπαιδευόμενων κατά τη διδασκαλία της Ποντιακής διαλέκτου

της Αρχοντούλας Κωνσταντινίδου

Κατά το εκπαιδευτικό έτος 2014-2015 λειτούργησαν για πρώτη φορά στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης πολλών δήμων της Ελλάδας τμήματα διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου, τα οποία διοργανώθηκαν υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Νεολαίας και Δία Βίου Μάθησης σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ποντίων Εκπαιδευτικών.

Επρόκειτο για μία σημαντική πρωτοβουλία και καινοτομία, επειδή η ποντιακή διάλεκτος διδασκόταν για πρώτη φορά μαζικά, ταυτόχρονα και με τη βοήθεια ενός συγκεκριμένου εγχειριδίου. Από την ενός έτους διδασκαλία προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα και πολύτιμη εμπειρία αναφορικά με τη διδακτική μεθοδολογία της ποντιακής, όπως και για τα λάθη και τις πιο συχνές δυσκολίες των εκπαιδευόμενων κατά την εκμάθησή της.

Τα λάθη αυτά κατηγοριοποιούνται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες, στα γραμματικά, στα συντακτικά και στα λεξιλογικά. Οι αιτίες για τα γραμματικά λάθη εντοπίζονται στην ελλιπή γνώση γραμματικής της ποντιακής ή της κοινής νεοελληνικής, ενώ τα συντακτικά και τα λεξιλογικά λάθη οφείλονται στο ότι οι εκπαιδευόμενοι έχουν ως γλώσσα σκέψης τη νεοελληνική και απόδοσης την ποντιακή.

Ένα από τα συχνότερα γραμματικά λάθη αφορά την κατάληξη των επιθέτων θηλυκού γένους, τα οποία τελειώνουν γενικότερα σε –σα. (-άσα, -έσσα, -ήσα, -ούσα) Από αυτά μόνο όσα τελειώνουν σε –έσσα γράφονται με δύο «σ». Αυτό συμβαίνει γιατί προέρχονται από την ελληνική κατάληξη –ισσα, σύμφωνα με τον Δημοσθένη Οικονομίδη (Γραμματική της Ελληνικής διαλέκτου του Πόντου).

Γι’ αυτό, τα θηλυκά των επιθέτων «βαρύς», «άρρωστος», «λεγνός», «παχύς» έχουν ως θηλυκό τους τύπους «βαρέσσα», «άρρωστεσσα», «λεγνέσσα», «παχέσσα». Απεναντίας, όσα προέρχονται από ξένες λέξεις, σχηματίζουν το θηλυκό γένος του επιθέτου με την προσθήκη του «α» στην κατάληξη του αρσενικού. Έτσι, τα θηλυκά των επιθέτων «αβαράς», «σεβνταλής», «ποϊλής», «αχουλούς», «Καρσλής» γράφονται «αβαράσα», «σεβνταλήσα», «ποϊλήσα», «αχουλούσα», «Καρσλήσα».

Οι μοναδικές εξαιρέσεις σύμφωνα με την «Ιστορική Γραμματική της Ποντικής Διαλέκτου» του Άνθιμου Παπαδόπουλου είναι τα θηλυκά που προέρχονται από τα επίθετα σε –ής της αρχαίας ελληνικής, στα οποία η κατάληξη –α προσκολλάται απευθείας στο αρσενικό, π.χ. εμπαθής-εμπαθήσα, ευλαβής-ευλαβήσα.

Ένα άλλο σημείο στη γραμματική της ποντιακής διαλέκτου, το οποίο απαιτεί προσοχή, αφορά την κατάληξη των ρημάτων που τελειώνουν σε –ζω και σε –χω στο γ΄ ενικό, όταν αντικείμενο είναι η προσωπική αντωνυμία «σε». Ενώ, δηλαδή, κλίνουμε το ρήμα «δεβάζω, δεβάεις, δεβάζ’(ει)», όταν αντικείμενο του ρήματος είναι η αντωνυμία «σε(ν)», στο γ΄ ενικό το ρήμα αποβάλλει το «ζ’» και κρατάει το «ει», π.χ. «Δέβα ‘ς σον ποπάν ας δεβάει σε(ν)».

Ανάλογα, θα πούμε και «χωρίει σε(ν)», «αλλάει σε(ν)», και «έει σε(ν)» (αλλά:έχω, έεις, έχ’(ει). Αξιοπρόσεκτη μεταβολή στο ρήμα προκαλεί η ίδια αντωνυμία, όταν το ρήμα τελειώνει σε –ρω, -νω και σε –λλω. Σ’ αυτή την περίπτωση από τη συνεκφορά άλλων ρημάτων με αυτήν την αντωνυμία (π.χ. βλάφτει σε-βλάφτσε, γράφτει σε-γράφτσε) προέκυψαν οι ρηματικοί τύποι παίρ’τσε, αναμέν’τσε, βάλλ’τσε.

Επίσης, ένα από τα συχνότερα λάθη των διδασκόμενων κατά την εκμάθηση της ποντιακής διαλέκτου αφορά τη γραφή της γενικής πολλών ουσιαστικών. Η εκτεταμένη κατάληξη της γενικής είναι –ί(ου) και ο δίφθογγος «ου» δεν ακούγεται, γι’ αυτό και προκαλεί σύγχυση ως προς την επιλογή του «i» της κατάληξης.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε τα εξής παραδείγματα: «ο κόσμον, τη κοσμί’» (και τη κόσμονος), «το χτήνον, τη χτηνί’», «το παιδίν, τη παιδί’», «το κρέας, τη κρεατί’», «ο Καλαντάρτς, τη Καλανταρί’».

Στη γραπτή έκφραση των εκπαιδευόμενων προξενεί δυσκολίες η γραφή της πρόθεσης «ας». Αξίζει να σημειωθεί ότι την πρόθεση αυτή τη βλέπουμε συχνά γραμμένη λάθος, καθώς δεν είναι γνωστή η ετυμολογική της προέλευση. Ο Άνθιμος Παπαδόπουλος στο «Ιστορικόν Λεξικόν της Ποντικής Διαλέκτου» ετυμολογεί την πρόθεση «ας» από τον μεταβατικό τύπο «αξ», ο οποίος με τη σειρά του προέρχεται από την πρόθεση της αρχαίας ελληνικής «εξ» (ας<αξ<εξ).

Η πρόθεση αυτή είναι συνώνυμη της πρόθεσης «από» και χρησιμοποιείται για να δηλώσει πολλές νοηματικές σχέσεις: απομάκρυνση, αφετηρία, προέλευση, καταγωγή, ύλη, ανάμεσα, χωρισμό, αιτία, διαφορά, χρόνο, β΄ όρο σύγκρισης, διηρημένο όλο. Παραδείγματα: «Την ορθίαν πη λέει, ας σα εφτά χωρία χατεύ’ν’ ατον» (απομάκρυνση), «Ας όποιον χωρίον είσαι;» (καταγωγή), «Ας σα δύο ραχία απέσ’ έσκισεν κι εδέβεν» (ανάμεσα), «Το έναν ας σα δύο επέρεν» (εμπρόθετος διηρημένου όλου), «Ας σην πείναν επέθαναν πολλοί το σεράντα τη χρονίας» (αιτία).

Συντακτικά, μια διαφοροποίηση που δεν γίνεται πάντα αντιληπτή από τους μαθητές έχει να κάνει με τις αντωνυμίες «αβούτος, -ε, -ο» (και αούτος ή αγούτος, ανάλογα με το ιδίωμα) και «ατός». Και οι δύο αντωνυμίες στην κοινή νεοελληνική αποδίδονται ως «αυτός».

Ωστόσο, στην ποντιακή δεν χρησιμοποιούνται ακριβώς με την ίδια σημασία. Η αντωνυμία «αβούτος» χρησιμοποιείται για πρόσωπο ή αντικείμενο σε κοντινή απόσταση με τον ομιλούντα ή για αυτόν, τον οποίο δείχνουμε. Αντίθετα, η αντωνυμία «ατός, -έ, -ό» χρησιμοποιείται, όταν το πρόσωπο ή το αντικείμενο που δείχνουμε, βρίσκεται κοντά σ’ εκείνον, με τον οποίο μιλάμε.

Διάκριση οφείλει να γίνεται μεταξύ των τοπικών επιρρημάτων «ατουκά» και «ατουκέσ’». Το επίρρημα «ατουκά» χρησιμοποιείται για να δείξουμε ένα συγκεκριμένο σημείο, ενώ το «ατουκέσ’» για να δηλώσουμε τη γύρω από ένα σημείο περιοχή.

Ένα ακόμη σημείο, στο συντακτικό, όπου σημειώνονται λάθη από τους εκπαιδευόμενους αφορά τις μετοχές στην ποντιακή. Η ποντιακή έχει μετοχές αποκλειστικά στην παθητική φωνή με τις καταλήξεις –μένος, -μέντζα (ή –μέν’σσα), -μένον. Από αυτές, πολλές λειτουργούν και ως ουσιαστικά, π.χ. ο δεξάμενον (=ο ανάδοχος), η βαρασμέντζα (η έγκυος), το λασούμενον (το γαϊδούρι).

Κάτι τελευταίο που αξίζει να αναφερθεί είναι η διαφορά στη σύνταξη της πρόθεσης «με» μεταξύ της ποντιακής και της νεοελληνικής. Στην ποντιακή η πρόθεση «με» ακολουθείται από έναρθρο επίθετο ή έναρθρη αντωνυμία και το ουσιαστικό, ενώ στην κοινή νεοελληνική δεν συνοδεύονται από άρθρο. Παραδείγματα: «Με τ’ αΐκα λώματα πώς θα πας ‘ς σην χαράν;» ενώ στην κοινή νεοελληνική «Με τέτοια ρούχα πώς θα πας στον γάμο;» , «Με τ’ εύκαιρον κοιλίαν, ορθόν δουλείαν ‘κ’ ‘ίνεται» ενώ «Με άδεια κοιλιά, σωστή δουλειά δεν γίνεται».

Τέλος, προσοχή χρειάζεται στη χρήση λέξεων της νεοελληνικής, οι οποίες υπεισέρχονται στην ποντιακή, χωρίς να είναι πολιτογραφημένες, ή με τη σημασία της νεοελληνικής, ενώ στην ποντιακή έχουν διαφορετική σημασία. Έτσι, αν θέλουμε να πούμε «ευχάριστα», θα πούμε «γλυκέα», αν θέλουμε να πούμε «προσέχω», θα χρησιμοποιούμε το ρήμα «στοχεύω», «ζευγάρ’» θα ονομάσουμε το σύνολο ομοειδών ενώ θα πούμε «αντρόγυνο» για τον άντρα και τη γυναίκα.

Αναμφίβολα, όλες οι κινήσεις που γίνονται για τη διάσωση της ποντιακής διαλέκτου έχουν καθοριστική σημασία και μας μεταφέρουν ένα αισιόδοξο μήνυμα. Η ποντιακή διάλεκτος έχει, επιπλέον, αποκτήσει τη δική της «στέγη», μετά από το Σύμφωνο συνεργασίας που υπογράφηκε, μεταξύ του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κ. Αχιλλέα Ζαπράνη και του Προέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, κ. Αντώνη Παυλίδη και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν τα πρώτα μαθήματα της ποντιακής διαλέκτου υπό την αιγίδα του ΠΑΜΑΚ.

Βιβλιογραφία:
- «Ιστορική Γραμματική της Ποντικής Διαλέκτου», Άνθιμου Παπαδόπουλου, Αθήναι 1955
- «Γραμματική της Ελληνικής Διαλέκτου του Πόντου», Δημοσθένη Οικονομίδη, εν Αθήναις 1958
- «Ιστορικόν Λεξικόν της Ποντικής Διαλέκτου», Άνθιμου Παπαδόπουλου, εν Αθήναις Τυπογραφείον Μυρτίδη, 1961
- «Μελετήματα ποντιακής διαλέκτου», Δημήτριου Τομπαΐδη, εκδ.Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1996
- «Το Συντακτικό της ποντιακής διαλέκτου», Στάθη Αθανασιάδη, Καστανιά Ημαθίας 1977

Πηγή: Μαχητής

Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016

Το πατρικό του Αλέξανδρου Μπαλτατζή στην Ξάνθη γίνεται μουσείο

Το πατρικό του Αλέξανδρου Μπαλτατζή στην Ξάνθη γίνεται μουσείο
Το πατρικό του Αλέξανδρου Μπαλτατζή στην Ξάνθη γίνεται μουσείο

Την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 και ώρα 12.00 θα πραγματοποιηθούν στη γειτονική Ξάνθη και συγκεκριμένα στο Νεοχώρι Ξάνθης τα εγκαίνια του Μουσείου «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» το οποίο εγκαθίσταται στην αναπαλαιωμένη πατρική οικία του μεγάλου Έλληνα πολιτικού. Η θεματική του μουσείου είναι αφιερωμένη στην αγροτική και συνεταιριστική ιστορία, τομείς δηλαδή στους οποίους ο Αλέξανδρος Μπαλτατζής άφησε ανεξίτηλο το στίγμα με την επιμέλεια των εκθεμάτων να γίνεται από το ομώνυμο Κέντρο Μελετών.

Να σημειωθεί ότι τα εγκαίνια θα τελέσει, ως εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, η Υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Υπουργός Μακεδονίας-Θράκης) κ. Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά.

Τον φθινοπωρινό του χορό διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος"

Τον φθινοπωρινό του χορό διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος"
Τον φθινοπωρινό του χορό διοργανώνει ο Σύλλογος Ποντίων Στοκχόλμης "Εύξεινος Πόντος"

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος "Εύξεινος Πόντος" Στοκχόλμης" διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον μεγάλο φθινοπωρινό χορό του, το Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016 στις 7:00 μ.μ. στο White Palace Festvaning (Tensta), επί της οδού Krallingegrand 1.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
- Ματθαίος Τσαχουρίδης (λύρα)
- Κώστας Θεοδοσιάδης (τραγούδι)
- Αθανάσιος Σωτηριάδης (πλήκτρα)
- Γιώργος Κορτσινίδης (κρουστά)
- Νίκος Κουρουκλίδης (κλαρίνο)
- Κώστας Πατρίκας (ηχολήπτης).

Η τιμή του εισιτηρίου είναι 300 κορώνες και 200 κορόνες για παιδιά κάτω των 12 ετών.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους Ηλία Μανωηλίδη στο τηλέφωνο 070-742 82 72 ή τον Δημήτρη Παναγιωτίδη στο 076-709 15 70.

Όσοι έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε, ένα Ποντιόπουλο, τον Γιάννη Μαυρίδη

Όσοι έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε, ένα Ποντιόπουλο, τον Γιάννη Μαυρίδη
Όσοι έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε, ένα Ποντιόπουλο, τον Γιάννη Μαυρίδη

Ο Γιάννης Μαυρίδης του Παναγιώτη, είναι μόλις 23 ετών και νοσηλεύεται στη μονάδα εντατικής θεραπείας στην Βιοκλινική Αθηνών, με σοβαρό πρόβλημα που θέτει σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή.

Η οικογένειά του, μια οικογένεια υπερήφανων Ποντίων, με την οποία ήλθα εγώ ο ίδιος σε επαφή, η οποία έχει μάθει στη ζωή της να δίνει και να προσφέρει και η οποία δεν θα έκανε ποτέ ζητιανιά και επαιτεία.

Όμως τώρα, αυτή τη δύσκολη στιγμή που κρίνεται η ζωή του Γιάννη, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στα έξοδα και απευθύνεται σε όλους εκείνους του ανθρώπους, που πιστεύουν ότι ο ρόλος και ο προορισμός του ανθρώπου είναι η αλληλοβοήθεια, είναι να στέκεται δίπλα στον συνάνθρωπό του, γνωστό ή άγνωστο, όταν αυτός το έχει ανάγκη.

Και ο Γιάννης το έχει ανάγκη, έχει ανάγκη τα 10 και 20 ευρώ μας.

Και να έχουμε υπ' όψη μας, ότι όταν οι πολλοί βάζουν από λίγα, τότε γίνονται θαύματα.

Να βοηθήσουμε και να σταθούμε δίπλα στο Γιάννη, και στην οικογένειά του, που δοκιμάζεται σκληρά, αυτή τη δύσκολη ώρα.

Σάββας Καλεντερίδης

Ο αριθμός λογαριασμού είναι
ALPHA BANK
460-002101-018303
Και το IBAN: GR93 0140 4600 4600 0210 1018 303

Πρώτος δικαιούχος είναι ο ίδιος ο Μαυρίδης Ιωάννης

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος & Νήσων της ΠΟΕ

Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος & Νήσων της ΠΟΕ
Νέο Δ.Σ. για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος & Νήσων της ΠΟΕ

Μετά τη Γεν. Συνέλευση και τις εκλογές που πραγματοποιήθηκαν την Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2016 για το Σ.Πο.Σ. Ν. Ελλάδος και Νήσων της ΠΟΕ, τα νέο Δ.Σ. συγκροτήθηκε σε σώμα με την εξής σύνθεση:

Πρόεδρος: Γιώργος Βαρυθυμιάδης
Αντιπρόεδρος: Χρήστος Δημόπουλος
Γραμματέας: Παναγιώτης Λεσγίδης
Ταμίας: Θεοφάνης Κοντοχρήστος
Μέλη:
- Κώστας Αλεξανδρίδης
- Δημήτρης Καρασαββίδης
- Χαράλαμπος Μαυρίδης
- Τριαντάφυλλος Υφαντίδης
- Νίκος Παπαδόπουλος

Την 52η εθελοντική αιμοδοσία τους, διοργανώνουν οι "Ακρίτες του Πόντου"

Την 52η εθελοντική αιμοδοσία τους, διοργανώνουν οι "Ακρίτες του Πόντου"
Την 52η εθελοντική αιμοδοσία τους, διοργανώνουν οι "Ακρίτες του Πόντου"

Ο Σύλλογος Ποντίων Σταυρούπολης Ράδιο Ακρίτες", προσκαλούν όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου να συμμετέχουν στην "52η Εθελοντική Αιμοδοσία", η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016 από τις 09:00-13:00, στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου (Όθωνος 12 Σταυρούπολη).

Παρακαλούνται οι φίλοι αιμοδότες κατά την προσέλευση τους στην αιμοδοσία, να γνωρίζουν τον προσωπικό τους αριθμό ΑΜΚΑ.

Ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών στην Εύξεινο Λέσχη Νάουσας

Ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών στην Εύξεινο Λέσχη Νάουσας
Ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών στην Εύξεινο Λέσχη Νάουσας

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας μετά τον αγιασμό που πραγματοποίησε για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς την Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016 στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου, ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι ξεκίνησαν οι πρόβες των τμημάτων παραδοσιακών χορών, σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα.

Πανελλήνιοι Χοροί - Τμήματα  Ενηλίκων: 
Δευτέρα 7.00 μ.μ. - 9.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Μάκης Καραμίχος)
Τετάρτη 7.00 μ.μ. - 9.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Μάκης Καραμίχος)
Παρασκευή 4.45 μ.μ. - 5.45 μ.μ. (Διδασκαλία: Αντωνία Νικολάου)

Ποντιακοί Χοροί – Τμήμα Ενηλίκων:
Πέμπτη 6.00 μ.μ. - 7.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Παύλος Παυλίδης)

Ποντιακοί Χοροί - Τμήματα παιδικά - εφηβικά:
Κυριακή 5.00 μ.μ. - 6.00 μ.μ. (Διδασκαλία: Μαρία Παυλίδου).

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016

Διαγωνισμός Ποντιακού χορού στις μετασοβιετικές χώρες

Διαγωνισμός Ποντιακού χορού στις μετασοβιετικές χώρες
Διαγωνισμός Ποντιακού χορού στις μετασοβιετικές χώρες

Η Συντονιστική Επιτροπή νεολαίας του ΣΑΕ της Περιφέρειας των χωρών της πρώην ΕΣΣΔ ανακοίνωσε για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ποντιακού χορού.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει ως σκοπό τη δημιουργία των κατάλληλων συνθήκων για την υποστήριξη των καλλιτεχνικών συγκροτημάτων των μετασοβιετικών χωρών, την ενημέρωση του κοινού για τις δραστηριότητές τους, καθώς και προβολή και διάδοση του ποντιακού πολιτισμού.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 12 Οκτωβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 13 Νοεμβρίου. Μέχρι τις 20 Οκτωβρίου οι συμμετέχοντες πρέπει να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στην ηλεκτρονική διεύθυνση blackseagreeks@bk.ru και μέχρι τις 10 Νοεμβρίου να αποστείλουν τα video-spot τους στην Οργανωτική Επιτροπή.

Τα βίντεο με τους ποντιακούς χορούς πρέπει να έχουν διάρκεια έως πέντε λεπτά και να είναι τύπου mp4.

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν μόνον χορευτικά συγκροτήματα από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, δηλαδή από την Ουκρανία, τη Ρωσία, τη Γεωργία, την Αρμενία, τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, το Ουζμπεκιστάν, την Κιργιζία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζαχστάν.

Δεν υπάρχουν περιορισμοί στη συμμετοχή με κριτήριο την ηλικία των χορευτών και δεν θα ληφθεί υπόψη ούτε η εξωτερική τους εμφάνιση. Η αξιολόγηση των συμμετοχών από την Κριτική Επιτροπή θα γίνει με βάση τα εξής κριτήρια: τεχνική χορού, υποκριτική τέχνη, σύμπτωση του επιλεγμένου χορού και της απόδοσής του, σύνθεση βίντεο.

Οι κριτές του διαγωνισμού θα παρακολουθήσουν τα βίντεο από τις 10 ως τις 13 Νοεμβρίου για να τα αξιολογήσουν και να ξεχωρίσουν τον νικητή.

Μετά την ανακοίνωσή του τα συγκροτήματα που δεν έχουν πάρει βραβείο θα διαγωνιστούν για το «Βραβείο της συμπάθειας του κοινού» μέσω της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στο Facebook.

Όλα τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στην ιστοσελίδα της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας του ΣΑΕ της Περιφέρειας των χωρών της πρώην ΕΣΣΔ (www.greek-youth.com).

Με έντονο το Ποντιακό στοιχείο η εκδήλωση στο Κρεμλίνο στη Ρωσία για το «έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016»

Με έντονο το Ποντιακό στοιχείο η εκδήλωση στο Κρεμλίνο στη Ρωσία για το «έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016»
Με έντονο το Ποντιακό στοιχείο η εκδήλωση στο Κρεμλίνο στη Ρωσία για το «έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016»

Μεγαλοπρεπής εκδήλωση αφιερωμένη στο «έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016» θα πραγματοποιηθεί στο Κρεμλίνο στη Ρωσία, την Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016

Η εκδήλωση πραγματοποιείται από την Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας. Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσικής Ομοσπονδίας, του Στρατιωτικού Ιστορικού Ιδρύματος της Ρωσίας, της ομάδας για συνεργασία του Συμβουλίου Συνεργασίας της Ομοσπονδιακής Συνέλευσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας με το Κοινοβούλιο της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Γενικός χορηγός της εκδήλωσης, η οποία αναμένεται να είναι ένα από τα πιο λαμπρά γεγονότα του αφιερωματικού έτους, είναι το «Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη».

Στην κεντρική σκηνή του κορυφαίου αυτού χώρου πολιτιστικών εκδηλώσεων στη ρωσική πρωτεύουσα, θα ανεβούν μουσικά και χορευτικά συγκροτήματα, τραγουδιστές και καλλιτέχνες, που αντιπροσωπεύουν την πολιτιστική πολυμορφία των δύο χωρών. 

Η εκδήλωση θα ξεκινήσει στις 19.00, με την Ανδρική Χορωδία του Πατριαρχείου Μόσχας με το «Παλαιό ρωσικό άσμα» και την πολύ γνωστή Βυζαντινή Χορωδία «Θεσσαλονικείς Υμνώδοι» με τον μαέστρο Ιωάννη Λιάκο. 

Στην εκδήλωση θα πάρουν μέρος το Ακαδημαϊκό Χορευτικό Συγκρότημα «Ιγκόρ Μοϊσέγεβ», με το πρώτο επαγγελματικό χορευτικό συγκρότημα, που ασχολείται με την καλλιτεχνική ερμηνεία και προώθηση του φολκλορικού χορού των λαών του κόσμου, καθώς και οι κορυφαίοι Πόντιοι λυράρηδες, αδερφοί Τσαχουρίδη με τη συνοδεία λαϊκού συγκροτήματος ποντιακών χορών. 

Θα συνεχίσουν, αστέρια  της ρωσικής και ελληνικής μουσικής: ο Σάκης Ρουβάς, η διάσημη τραγουδίστρια της Ρωσίας, Ταμάρα Γκβερντσιτέλι, η Μελίνα Ασλανίδου και ο Κωνσταντίνος Αργυρός, καθώς και ο τραγουδιστής και ποιητής που συμμετείχε στο πρότζεκτ  «Star Factory» Στας Πιέχα.

Στην εκδήλωση θα πάρουν μέρος επίσης, οι συμπατριώτες μας από τη Μόσχα, ο πιανίστας Νίκος Σαββίδης και η τραγουδίστρια, Ξένια Γεωργιάδη.

Η μεγαλοπρεπής εκδήλωση θα δώσει τη δυνατότητα στους 6.000 προσκεκλημένους να επικοινωνήσουν με τη μεγάλη κουλτούρα των δύο χωρών. Τα εισιτήρια διατίθενται δωρεάν. 

Ανάμεσα στους προσκεκλημένους είναι εκπρόσωποι του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσικής Ομοσπονδίας, του ρωσικού Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Ρωσική Ομοσπονδία, και άλλοι επίσημοι προσκεκλημένοι.

Παρακάθ στην Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς

Παρακάθ στην Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς
Παρακάθ στην Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς

Η Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους της σε ένα παραδοσιακό Παρακάθ, την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016, στις 9:00 μ.μ., στην αίθουσα του συλλόγου.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Φάνης Κουρουκλίδης (λύρα), Κώστας Πουτακίδης (τραγούδι), Θοδωρής Κοτίδης (λύρα-τραγούδι), Βασίλης Τοπαλίδης (τραγούδι), Χαράλαμπος Τσακαλίδης (λύρα) και Άκης Γεωργιάδης (πλήκτρα).

Είσοδος: 10 ευρώ με φαγητό και ποτό.

Πληροφορίες: 6947521698

Ποντιακό - Κρητικό γλέντι υποδοχής φοιτητών στην Καστοριά

Ποντιακό - Κρητικό γλέντι υποδοχής φοιτητών στην Καστοριά
Ποντιακό - Κρητικό γλέντι υποδοχής φοιτητών στην Καστοριά

Ο Σύλλογος Ποντίων Σπουδαστών Καστοριάς και ο Σύλλογος Κρητών Φοιτητών Καστοριάς προσκαλούν τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στο καθιερωμένο γλέντι υποδοχής πρωτοετών που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016 στη 1:00 μ.μ. στο Κυλικείο του ΤΕΙ.

Οι καλλιτέχνες που θα πλαισιώσουν την εκδήλωση είναι:

Λύρα: Ελευθεριάδης Γιάννης
Τραγούδι: Καραγιαννίδης Γιάννης
Λύρα-Τραγούδι: Σαββίδης Κοσμάς
Λύρα: Νίκος Κύρου
Λαούτο: Σήφης Φασομυτάκης
Λαούτο: Γιώργος Σιάτρας
Νταούλι: Θωίδης Δημήτρης
Πλήκτρα: Ασλανίδης Θοδωρής

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση «Η Μανασία κι σύρκεται» στο Άργος Ορεστικό

Η Ποντιακή θεατρική παράσταση «Η Μανασία κι σύρκεται» στο Άργος Ορεστικό
Η Ποντιακή θεατρική παράσταση «Η Μανασία κι σύρκεται» στο Άργος Ορεστικό

Η Εύξεινος Λέσχη Άργους Ορεστικού, προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην Ποντιακή θεατρική παράσταση "Η Μανασία κι σύρκεται" από τη θεατρική ομάδα του "Ποντιακού Μορφωτικού Συλλόγου Αγ. Δημητρίου - Ρυακίου" Κοζάνης στο Πολιτιστικό κέντρο Άργους Ορεστικού Δημοτικό Θέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου Θέρμης την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016 στις 9:00 μ.μ.

Τιμή εισόδου: 5€

Ομέρ Ασάν: η σημερινή Τραπεζούντα υπάρχει μόνο στα παραμύθια...

Ομέρ Ασάν: η σημερινή Τραπεζούντα υπάρχει μόνο στα παραμύθια...
Ομέρ Ασάν: η σημερινή Τραπεζούντα υπάρχει μόνο στα παραμύθια...

Συνέντευξη Βάνα Στέλλου

«Ποιος είμαι;» Με αυτό το ερώτημα άρχισε την έρευνα με θέμα τη ρωμαίικη γλώσσα των προγόνων του ο Ομέρ Ασάν, αναδεικνύοντας τον ελληνόφωνο- εν ζωή- πολιτισμό στον Πόντο. Γεννημένος στο Ερένκιοϊ της Τραπεζούντας, μιας παραδοσιακά ελληνόφωνης περιοχής, ο Τούρκος (ποντιακής καταγωγής) συγγραφέας, ερευνητής και δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Αδελφέ που πας; Η Ανταλλαγή», κάτοχος του βραβείου Ιπεκτσί για τη συμβολή του στην ελληνοτουρκική φιλία, μίλησε στην «Αγορά» για όλα όσα μας ενώνουν με τους «απέναντι», με αφορμή την παρουσίαση του νέου του βιβλίου στην Αθήνα. 

Προσωπικότητα ανατρεπτική, με λόγο σαφή και τεκμηριωμένο, οπαδός της ιστορίας, μιλά σπασμένα ελληνικά με Μαυροθαλασσίτικη προφορά, ο Ομέρ Ασάν μέχρι τα 14 του χρόνια έζησε στην Τραπεζούντα. Το 1974 έρχεται στην Κωνσταντινούπολη μαζί με την οικογένειά του. Τελειώνει το Πανεπιστήμιο και παίρνει μέρος στην αντίσταση κατά του πραξικοπήματος της 12ης Σεπτεμβρίου όπου το 1984 συλλαμβάνεται και καταδικάζεται. Στην Κωνσταντινούπολη ξεκινά την έρευνα σχετικά με την Ποντιακή διάλεκτο. Γίνεται τιμητικό μέλος του «Engilish PEN» για τον αγώνα που έκανε μέσω του βιβλίου του «Πολιτισμός του Πόντου» το οποίο εκδόθηκε το 1996 στην Τουρκία δημιουργώντας κύμα αντιδράσεων και κατηγοριών εναντίον του. «Ίσως δεν κατάλαβαν καλά το βιβλίο, νόμιζαν ότι είχα σκοπό να δημιουργήσω εθνικό πρόβλημα», λέει. Το βιβλίο απαγορεύτηκε, ο ίδιος προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και αθωώθηκε. Ιδρύει στην Τουρκία τον εκδοτικό οίκο Heyamola. Μέσα σε δέκα χρόνια εκδίδει περίπου 400 βιβλία και προσκαλείται στην έκθεση Βιβλίου Φρανκφούρτης, στην Τουρκία.

«Η γνώση γκρεμίζει τοίχους», αναφέρει. «Στο σπίτι μας μιλούσαμε ποντιακά (ρωμαίικα), έτσι τα έμαθα, στο σχολείο όμως και στη δουλειά, τουρκικά. Άρα τι ήμασταν Ρωμιοί η Τούρκοι; Αποφάσισα να ασχοληθώ με την ποντιακή κουλτούρα στην Τουρκία, ξεκινώντας από το χωριό μου, όπου όλοι μιλούσαν ποντιακά, ωστόσο δεν υπήρχε καμία ιστορική αναφορά στα τουρκικά. Το 1989 διάβασα Ξενοφώντα «Κύρου Ανάβασις» και προβληματίστηκα με τις ταλαιπωρίες των Ελλήνων στις περιοχές της Αρμενίας μέχρι να φτάσουν στην Τραπεζούντα. Αυτό ήταν η αρχή να στραφώ στην ιστορία και τον πολιτισμό της Μαύρης Θάλασσας. Δεν είναι ευχάριστο να είσαι διαφορετικός ανάμεσα στους ανθρώπους του περιβάλλοντος σου, να μη μιλάς την ίδια γλώσσα με αυτούς που συναντάς, να μην έχεις τον ίδιο πολιτισμό. Ο μόνος τρόπος να καταξιώσεις τον εαυτό σου είναι η διατήρηση της ταυτότητας σου, μέσα από τη γνώση»

Δακρύζει όταν περιγράφει τη σημερινή Τραπεζούντα «Οικονομικές δυσκολίες και δυστυχία. Σήμερα στα 60 χωριά της Τραπεζούντας ζούνε περίπου 300.000 κάτοικοι αλλά μόνο 50.000 από αυτούς,(ανεπίσημο νούμερο), μιλάνε ποντιακά. Παλιότερα ερχόντουσαν πολλοί Έλληνες και συναντιόμασταν τα καλοκαίρια στα «παρχάρια» (υψίπεδα της Τραπεζούντας) και τους χειμώνες βρισκόμασταν στη Θεσσαλονίκη. Η παλιά Τραπεζούντα υπάρχει μόνο στα παραμύθια, σήμερα ζω μόνιμα πλέον στην Κωνσταντινούπολη...» αναφέρει.

Το ντοκιμαντέρ – γέφυρα φιλίας «Πού πας, αδελφέ; Η Ανταλλαγή» προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον όπου προβλήθηκε, σχετικά με την προσέγγιση του Τούρκου ερευνητή στο ζήτημα ανταλλαγής των πληθυσμών, που είχε ως στόχο τους Ρωμιούς και ως συνέπεια τις αρνητικές επιπτώσεις στην τουρκική κοινωνία. 

«Η ανταλλαγή ήταν το μεγαλύτερο τραύμα που δημιουργήθηκε και στους δύο λαούς και έμεινε ως παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Ερευνήσαμε τις κοινές ιστορίες τους, δείχνοντας τι πέρασε ο ένας και τι ο άλλος, επιλέγοντας τα Κοτύωρα (Ορντού σημερινή ονομασία) ως τόπο αποχώρησης και εγκατάστασης προσφύγων», τονίζει ο κ. Ασάν. 

«Η Τουρκία αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα τα τελευταία χρόνια επιλέγοντας τη Δύση και συζητώντας την ένταξη της στην Ε.Ε, με τη δική της ταυτότητα» σημειώνει. «Η διατήρηση της ταυτότητας των κοινωνιών είναι πολύ σημαντικό ζήτημα. Αν χαθεί η μεταλλαχθεί, τότε θα δημιουργηθεί μια ενιαία, κοινή ταυτότητα και δεν ξέρω πως θα κληροδοτηθεί στις επόμενες γενιές. Ταυτόχρονα, στο διαδίκτυο γίνονται συζητήσεις για τη διατήρηση των ταυτοτήτων. Η τεχνολογία μπορεί να είναι καταστροφική, μπορεί όμως να επιφέρει και μεγάλες πολιτισμικές αλλαγές. Είμαι αισιόδοξος. Ως ιδρυτής της Ακαδημίας Όμηρος, κάνω ανοιχτά σεμινάρια ελληνικής γλώσσας στην Κωνσταντινούπολη απευθυνόμενος στο προβληματισμένο τουρκικό κοινό, απαντώντας σε μεγάλα ζητήματα, γιατί η άγνοια της ιστορίας μας προκαλεί σύγχυση της ταυτότητας».