Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019

Φούστουρον με καβουρμά | Ποντιακές συνταγές

Φούστουρον με καβουρμά | Ποντιακές συνταγές
Φούστουρον με καβουρμά | Ποντιακές συνταγές

Τι χρειαζόμαστε
- 4-5 αυγά
- 200 γραμμάρια καβουρμά
- 2 κουταλιές μαργαρίνη
- πιπέρι

Για το γαρνίρισμα
- μαϊντανό ψιλοκομμένο

Τι κάνουμε
Σε ένα τηγάνι, λιώνουμε τη μαργαρίνη σε μέτρια φωτιά και σοτάρουμε τον καβουρμά κομμένο σε κομματάκια, για περίπου 3-4 λεπτά, ανακταεύοντας συνεχώς με ξύλινη κουτάλα.

Στο μεταξύ, σε ένα μπολ χτυπάμε με αναδευτήρι τα αυγά μαζί με λίγο πιπέρι.

ρίχνουμε το μείγμα των αυγών στο τηγάνι με τον καβουρμά, ανακατεύουμε και τα αφήνουμε να πήξουν σαν ομελέτα και να ψηθούν από τη μία πλευρά.

Γυρίζουμε την ομελέτα-φούστουρον με σπάτουλα για να ψηθεί ομοιόμορφα και από την άλλη πλευρά.

Μόλις ψηθεί το φούστουρον, το βγάζουμε σε πιατέλα και το σερβίρουμε γαρνίροντας με ψιλοκομμένα μαϊντανό.

* Συνταγή από την ''Ποντιακή κουζίνα της Μαρίας Λόη''.

Ετήσιος χορός του Μορφωτικού Συλλόγου Ποντίων Ν. Έβρου «Αλέξιος Κομνηνός»

Ετήσιος χορός του Μορφωτικού Συλλόγου Ποντίων Ν. Έβρου «Αλέξιος Κομνηνός»
Ετήσιος χορός του Μορφωτικού Συλλόγου Ποντίων Ν. Έβρου «Αλέξιος Κομνηνός»

Ο Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Ν. Έβρου «Αλέξιος Κομνηνός» διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό του που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019 στις 9:00 μ.μ., στην αίθουσα δεξιώσεων «Μέγαρο».

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Λύρα - τραγούδι: Τάσος Πετρόπουλος, Στάθης Πορφυρίδης,
Αγγείο: Τάσος Ματσαρίδης,
Λαούτο: Ιάκωβος Μωυσιάδης,
Νταούλι: Ηλίας Στεφανίδης.

Τιμή εισόδου: 17 Ευρώ (Παιδική 10 Ευρώ).

Σεμινάριο Ποντιακών χορών στην Τρίπολη (Video)

Σεμινάριο Ποντιακών χορών στην Τρίπολη
Σεμινάριο Ποντιακών χορών στην Τρίπολη

Σεμινάριο Ποντιακών χορών διοργάνωσε το Σάββατο 17 Νοεμβρίου, ο Σύλλογος Ποντίων Αρκαδίας. Το σεμινάριο έγινε από τον χοροδιδάσκαλο και μελετητή της παράδοσης του Πόντου κ. Ζουρναντίδη στο Αποστολοπούλειο Πνευματικό κέντρο Τρίπολης με τη συμμετοχή διδασκάλων παραδοσιακών χορών, καθηγητών φυσικής αγωγής και μελών χορευτικών ομάδων.

Η αντιπρόεδρος του συλλόγου κα. Χατζηπαρασίδου μίλησε στη Δημοτική Ραδιοφωνία Τρίπολης για το σεμινάριο, που διοργάνωσε ο σύλλογος.

 

Έλλη Αβραμίδου: Μία Πόντια στο Μπόλιγουντ

Έλλη Αβραμίδου: Μία Πόντια στο Μπόλιγουντ
Έλλη Αβραμίδου: Μία Πόντια στο Μπόλιγουντ

Μεγάλωσε σε ένα σπίτι στη Στοκχόλμη, με ήχους ρεμπέτικου και ιστορίες από τον Πόντο. Κληρονόμησε την καλλιτεχνική φλέβα από τον Έλληνα μουσικό πατέρα της και τη Σουηδέζα ηθοποιό μητέρα της. Την καρδιά της, όμως, έκλεψε από νωρίς μια τρίτη κουλτούρα, μακρινή μόνο γεωγραφικά, στην οποία διοχετεύει δημιουργικά το μουσικό και το υποκριτικό της ταλέντο. «Ήμουν μικρή όταν είδα για πρώτη φορά ένα Μπόλιγουντ τραγούδι στη σουηδική τηλεόραση και μαγεύτηκα», διηγείται στο «Κ» η 28χρονη Έλλη Αβραμίδου (aka Elli AvrRam), που σήμερα κάνει καριέρα στην Ινδία. «Ρώτησα να μάθω περί τίνος επρόκειτο, γιατί ήθελα και εγώ να χορεύω, να εκφράζομαι και να ντύνομαι έτσι, όπως αυτές οι κοπέλες». Ρυθμός, μελωδία, κινήσεις, έντονα χρώματα και ακόμα πιο έντονα πάθη, που μετουσιώνονται στο τραγούδι, αιχμαλωτίζουν τότε την Έλλη, που ήταν δεν ήταν πέντε χρονών. Έκτοτε, οτιδήποτε σχετικό με Ινδία τραβάει σαν μαγνήτης τη μικρή Ελληνοσουηδέζα. «Θυμάμαι ακόμα τους νονούς μου να μου δείχνουν φωτογραφίες από το ταξίδι του μέλιτος στην Ινδία», αναφέρει. «Τις κοιτούσα έκθαμβη και ονειρευόμουν να βρεθώ και εγώ εκεί». 

Στην εφηβεία και στα πρώτα ενήλικα χρόνια της, η Έλλη ετοιμάζεται για την... απογείωση. Κάνει μαθήματα ινδικών χορών. Μυείται στα μυστικά της υποκριτικής από την καταξιωμένη ηθοποιό μητέρα της, Maria Granlund, που είχε μεταξύ άλλων παίξει στην ταινία του Μπέργκμαν «Φάνι και Αλέξανδρος». Συμμετέχει σε μια εφηβική ταινία και σε μια τηλεοπτική σειρά. «Συνειδητοποίησα τότε πόσο πολύ μου άρεσε ο φακός». Εργάζεται και στο μόντελινγκ, χάρη στο οποίο παίρνει το διαβατήριο για τον προορισμό των ονείρων της. «Την πρώτη φορά που ήρθα μαζί με τη μητέρα μου στο Μουμπάι, το 2012, έπαθα σοκ, καθώς περίμενα ότι οι φίλοι των φίλων που θα μας φιλοξενούσαν θα έμεναν σε κάποιο σπίτι όπως αυτά στις ταινίες του Μπόλιγουντ», διηγείται σήμερα γελώντας. «Ζούσαν όμως σε ένα διαμέρισμα». Στην πραγματικότητα... «πολύ λίγοι μπορούν να ζουν με τόση πολυτέλεια».

Η ίδια, πάντως, δεν συμμερίζεται την οπτική των περισσότερων Δυτικών, που βλέπουν στην Ινδία μια χώρα με δραματικές ελλείψεις και ανισότητες. «Εμένα μου αρέσει να ζω εδώ, οι άνθρωποι είναι καλοί και ανοιχτοί», διευκρινίζει η 28χρονη. Άλλωστε, φαίνεται ότι η Έλλη ταίριαξε εξ αρχής στον τόπο που επέλεξε ως νέα πατρίδα. Τρεις μήνες μετά την άφιξή της, δέχεται πρόταση για να παίξει σε ταινία και έκτοτε η πορεία της και η δημοτικότητά της είναι μόνο ανοδικές – με αποκορύφωμα τη διάκρισή της προ ημερών από το Sol Lions Gold Awards, που στο πρόσωπό της αναγνώρισε την καλύτερη performer της χρονιάς. Το βραβείο ήταν μάλλον αναμενόμενο, καθώς το βιντεοκλίπ του τραγουδιού «Chama Chama» που γυρίστηκε για την ταινία «Fraud Saiyyan» έχουν παρακολουθήσει μέσω του YouTube περισσότεροι από 100 εκατομμύρια χρήστες.

«Έχω γυρίσει συνολικά έξι ταινίες, δύο φιλμ μικρού μήκους, χορογραφίες και βιντεοκλίπ, έχω συμμετάσχει σε τηλεοπτικό σόου, ενώ τώρα κάνω τα γυρίσματα για τρεις σειρές στο Netflix και στο Αmazon prime», κάνει έναν σύντομο απολογισμό η Έλλη. «Το τραγούδι και ο χορός είναι αναπόσπαστα στοιχεία των ινδικών ταινιών», εξηγεί. «Είναι μία από τις πολλές διαφορές μεταξύ ινδικού και ευρωπαϊκού κινηματογράφου». 

Η Έλλη μιλάει άπταιστα χίντι, κάτι που εξέπληττε στην αρχή τους ανθρώπους της εγχώριας βιομηχανίας του θεάματος. «Όταν είσαι Ευρωπαίος και θέλεις να σταδιοδρομήσεις εδώ, πρέπει να κάνεις τριπλή δουλειά για να πείσεις», ομολογεί η Έλλη, που έχει αρχίσει να μαθαίνει και τις υπόλοιπες διαλέκτους της αχανούς χώρας. «Έχω παίξει σε δύο ταινίες που προορίζονταν για τη νότια Ινδία, όπου δεν μιλούν χίντι», σημειώνει. «Τα γυρίσματά τους έγιναν, μάλιστα, εν μέρει στην Αθήνα».

Ινδία και Ελλάδα

Η Έλλη Αβραμίδου, ντίβα πλέον στην Ινδία, χαρακτηρίζεται στα δημοσιεύματα του ευρωπαϊκού Τύπου ως η «Σουηδέζα που κάνει καριέρα στο Μπόλιγουντ», όμως η ίδια συστήνεται από παιδί ως... «μισή Πόντια και μισή Σουηδέζα». Σήμερα έχει πλέον αντιληφθεί τους λόγους για τους οποίους ένιωσε από παιδί οικειότητα με την ινδική κουλτούρα. «Ο ρυθμός και η μελωδία μοιάζουν τόσο πολύ με τα παλιά ελληνικά τραγούδια, ρεμπέτικα, σμυρναίικα και λαϊκά, μέσα στα οποία εγώ μεγάλωσα». O πατέρας της, Γιάννης Αβραμίδης, συνήθιζε να κάνει πρόβες με το ελληνικό του γκρουπ στο σπίτι. «Όλη η ζωή μας ήταν greek style, ακόμα και η Σουηδέζα μητέρα μου γνωρίζει ελληνικά και ποντιακά, τραγουδάει δε και μαγειρεύει ελληνικά», λέει όλο καμάρι η Έλλη, που περνά όλα της τα καλοκαίρια στο σπίτι της οικογένειας στη Θεσσαλονίκη. «Αναζητώ πάντα το πλησιέστερο ποντιακό πανηγύρι. Άπαξ και πάω, δεν σταματώ να χορεύω», λέει η  Έλλη, που έμαθε μαζί με τον αδελφό της τα βήματα για το κοτσάρι και το ομάλ στον Ποντιακό σύλλογο Στοκχόλμης.

«Ο παππούς και η γιαγιά ήταν σαν δεύτεροι γονείς μου, βρισκόμουν καθημερινά στο σπίτι τους στη Στοκχόλμη». Στα γόνατά τους άκουγε ιστορίες για τον Πόντο. «Σήμερα, ανεξάρτητα από το πού βρίσκομαι, κουβαλάω πάντα μαζί μου την οικογενειακή μας ιστορία, ξέρω ποια είμαι».

Την πάλαι ποτέ ευχή του μετανάστη παππού της επαναλαμβάνει σήμερα η expatriate επιτυχημένη εγγονή του αυθόρμητα. «Θα ήθελα πολύ να παντρευτώ Πόντιο», καταλήγει υπομειδιώντας. «Θα ήταν μεγάλη μου χαρά, φυσικά, να παντρευτώ έναν Έλληνα, αλλά οι Πόντιοι είμαστε αλλιώς».

Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας κόβει την Βασιλόπιτα του

Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας κόβει την Βασιλόπιτα του
Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας κόβει την Βασιλόπιτα του

Ο Όμιλος Ποντίων Χορευτών Καβάλας προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην καθιερωμένη εκδήλωση για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας του, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019 στις 9:00 μ.μ., στο κτήμα «Παρουσία».

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι: Α. Αποστολίδης, Γ. Παρηγορίδης, Σ. Χατζηβασιλειάδης, Γ. Μοσκοφίδης, Κ. Γερμανίδης, Σ. Ιωαννίδης, Κ. Καλογερίδης, Ν. Ουζούνης.

Τιμή εισόδου: 15 Ευρώ (περιλαμβάνει ποτό και φαγητό).

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στο Ροδοχώρι Νάουσας

Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στο Ροδοχώρι Νάουσας
Μεγάλη Ποντιακή βραδιά στο Ροδοχώρι Νάουσας

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ροδοχωρίου «Οι Κομνηνοί» και ο Γυμναστικός Αθλητικός Σύλλογος Ροδοχωρίου διοργανώνουν από κοινού μία μεγάλη Ποντιακή βραδιά, το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019, στις 9:00 μ.μ., στο κτήμα «Γκαντίδη» (3ο χλμ Πατρίδας - Αγ. Γεωργίου, Βέροια).

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Τραγούδι: Γιάννης Κουρτίδης, Μπάμπης Ιορδανίδης, Δημήτρης Σκεντερίδης,
Λύρα: Νίκος Κοκκινίδης, Χρήστος Σιαπανίδης,
Νταούλι: Παναγιώτης Καρυπίδης, Κωνσταντίνος Ιμβριώτης,
Αγγείο: Γιώργος Βέργος,
Πλήκτρα: Δημήτρης Φουντουκίδης.

Τιμή πρόσκλησης: 15 Ευρώ (Πλήρες μενού - απεριόριστο ποτό).

Ετήσιος χορός του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» Θέρμης

Ετήσιος χορός του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» Θέρμης
Ετήσιος χορός του Σωματείου «Παναγία Σουμελά» Θέρμης

Το Σωματείο «Παναγία Σουμελά» Θέρμης διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό του που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019 στις 8:30 μ.μ., στο κέντρο εκδηλώσεων «Κυβέλη» (15o χλμ. Θεσ/νίκης - Μηχανιώνας).

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Τραγούδι: Στάθης Παυλίδης, Γιώργος Μωυσιάδης,
Λύρα: Ανδρέας Κουγιουμτζίδης, Παντελής Κυρκενίδης,
Κλαρίνο: Νίκος Γκότσιος,
Νταούλι: Πανταζής Πονερίδης
Πλήκτρα: Χρήστος Χαλκίδης.

Πρόσκληση: 17 Ευρώ, παιδική 13 Ευρώ (Περιλαμβάνει πλήρες μενού και απεριόριστη κατανάλωση κρασιού & αναψυκτικών.

Για κρατήσεις: Μαίρη Παναγιωτοπούλου, τηλ.: 6984690366 & Βαγγέλης Κυριακίδης, τηλ.: 6942498734.

Κοπή Βασιλόπιτας για τον Σύλλογο Ποντίων Διαβατών "Αλέξανδρος Υψηλάντης"

Κοπή Βασιλόπιτας για τον Σύλλογο Ποντίων Διαβατών "Αλέξανδρος Υψηλάντης"
Κοπή Βασιλόπιτας για τον Σύλλογο Ποντίων Διαβατών "Αλέξανδρος Υψηλάντης"

Ο Σύλλογος Ποντίων Διαβατών "Αλέξανδρος Υψηλάντης" προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην εκδήλωση για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης παραδοσιακής Βασιλόπιτας που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019 στις 7:00 μ.μ. στο πνευματικό κέντρο Διαβατών, Ελευθ. Βενιζέλου 5 Διαβατά.

Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2019

Ετήσιος χορός του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας - Συκεών

Ετήσιος χορός του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας - Συκεών
Ετήσιος χορός του Ποντιακού Συλλόγου Καλλιθέας - Συκεών

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας - Συκεών διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στον ετήσιο χορό του που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019 στις 8:30 μ.μ., στο κέντρο Triumph Palace (14ο χλμ. Θεσ/νίκης - Λαγκαδά).

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Τραγούδι: Στάθης Νικολαΐδης,
Λύρα - τραγούδι: Θεόδωρος Κοτίδης, Γιάννης Τριανταφυλλίδης, Γιώργος Δεληδήμου,
Λύρα: Χάρης Αθανασιάδης,
Νταούλι: Κώστας Ζώης, Αλέξης Ανδρεάδης, Μιχάλης Μαραντίδης,
Κλαρίνο: Μιχάλης Σιώπης,
Πλήκτρα: Γιώργος Καραϊωάννου.

Τιμή εισόδου: 15 Ευρώ με πλήρες μενού και απεριόριστο ποτό.

Τηλ. Κρατήσεων: 6936945486 - 6936499933.

Η Ένωση Ποντίων Schorndorf κλείνει 30 χρόνια και γιορτάζει

Η Ένωση Ποντίων Schorndorf κλείνει 30 χρόνια και γιορτάζει
Η Ένωση Ποντίων Schorndorf κλείνει 30 χρόνια και γιορτάζει

Η Ένωση Ποντίων Schorndorf και Περιχώρων κλείνει 30 χρόνια παρουσίας και γιορτάζει με ένα μεγάλο Ποντιακό γλέντι που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2019, στις 7:00 μ.μ., στο Auerbachhalle Urbach.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:
Τραγούδι: Αλέξης Παρχαρίδης, Μπάμπης Ιωακειμίδης,
Λύρα: Φάνης Κουρουκλίδης, Π. Κοσκερίδης,
Αγγείο: Κ. Γιαλαμάς,
Νταούλι: Η. Φωτιάδης,
Πλήκτρα: Κ. Κατιρτζίδης,
Ντραμς: Δ. Λαζαρίδης.

Τιμή εισόδου: 10 Ευρώ.

"Οι ενδυμασίες των Ελλήνων του Πόντου στον 20ο αιώνα" παρουσιάζονται στη Γερμανία

"Οι ενδυμασίες των Ελλήνων του Πόντου στον 20ο αιώνα" παρουσιάζονται στη Γερμανία
"Οι ενδυμασίες των Ελλήνων του Πόντου στον 20ο αιώνα" παρουσιάζονται στη Γερμανία

Ο Σύλλογος Ποντίων Μονάχου διοργανώνει έκθεση Ποντιακών ενδυμασιών από το Σάββατο 9 έως την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019 στο Πνευματικό Κέντρο «Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος» του Ιερού Ναού των Αγίων Πάντων.

Το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου στις 6:00 μ.μ. θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης ενώ η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με την εισήγηση: Οι ενδυμασίες των Ελλήνων του Πόντου στον 20ο αιώνα. Εισηγητές θα είναι ο Δρ Ιωάννης Αμαραντίδης και η Ελένη Σαββίδου.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή καθημερινά 10:00 - 12:00 και 17:00 - 20:00. Είσοδος ελεύθερη.

Κοπή Βασιλόπιτας για το Σωματείο Φάρου Ποντίων Πατρών

Κοπή Βασιλόπιτας για το Σωματείο Φάρου Ποντίων Πατρών
Κοπή Βασιλόπιτας για το Σωματείο Φάρου Ποντίων Πατρών

Το Σωματείο Φάρου Ποντίων Πατρών προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου την Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 18.00 στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Αχαΐας (Ρήγα Φεραίου 58), για την καθιερωμένη κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Βασιλόπιτας.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλαμβάνει:

- Οδοιπορικό στην Παναγία Σουμελά από την κα. Αμαλία Δημητροπούλου (Π.Ε. Ελληνικού Πολιτισμού).
- Χορωδία που θα τραγουδήσει παραδοσιακά κάλαντα.
- Ποντιακούς χορούς.

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2019

Οι Πόντιοι δεν είμαστε ΟΛΟΙ εύκαιροι... - Αυτός ήταν ο λόγος που δεν κατάθεσε στεφάνι στον Κεμάλ ο Α. Τσίπρας.

Οι Πόντιοι δεν είμαστε ΟΛΟΙ εύκαιροι... - Αυτός ήταν ο λόγος που δεν κατάθεσε στεφάνι στον Κεμάλ ο Α. Τσίπρας.
Οι Πόντιοι δεν είμαστε ΟΛΟΙ εύκαιροι... - Αυτός ήταν ο λόγος που δεν κατάθεσε στεφάνι στον Κεμάλ ο Α. Τσίπρας.

του Νίκου Πετρίδη

Παρακολουθώντας δύο ημέρες τώρα την αγωνιώδη προσπάθεια μερικών συμπατριωτών Ποντίων, να δώσουν διαστάσεις "ηρωικές" στη μη κατάθεση στεφάνου εκ μέρους του Πρωθυπουργού της Ελλάδας στο Μαυσωλείο του Μουσταφά Κεμάλ στην Άγκυρα, επαναλαμβάνω ένα παλαιότερο σχόλιό μου (μετά την επίσκεψη Τσίπρα το Νοέμβριο του 2015 στην Τουρκία):

"Δεν είναι ο μόνος Πρωθυπουργός που δεν «τίμησε» τον Κεμάλ, με κατάθεση στεφάνου στο μαυσωλείο του. Και βέβαια δεν «παρέκαμψε το πρωτόκολλο». Ο Τσίπρας πήγε στην Τουρκία «επίσκεψη εργασίας» και όχι «επίσημη επίσκεψη». Αυτός ήταν ο λόγος που δεν κατάθεσε στεφάνι στον Κεμάλ.

Μετά την «επίσημη επίσκεψη» του 1959 και την κατάθεση στεφάνου του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ουδείς Έλληνας πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Τουρκία, μέχρι τον Κώστα Καραμανλή το 2007 («επίσκεψη εργασίας» χωρίς στεφάνι) και το 2008 («επίσημη επίσκεψη» και στεφάνι). Ακολούθησε ο Γιώργος Παπανδρέου το 2009 και το 2011 («επισκέψεις εργασίας», χωρίς υποχρέωση κατάθεσης στεφάνου), αλλά ο γνωστός σε όλους «Γιώργος» έσπευσε να καταθέσει στεφάνι αυτοβούλως.

Τέλος, ο Αντώνης Σαμαράς το 2013 «επίσκεψη εργασίας» στην Κωνσταντινούπολη και βέβαια χωρίς κατάθεση στεφάνου στην Άγκυρα.

Ανακεφαλαιώνοντας, μετά τον Κωνσταντίνο Καραμανλή που κατέθεσε στεφάνι το 1959, τον ακολούθησαν ο ανεψιός του Κώστας και ο Γιώργος Παπανδρέου.

Ο Σαμαράς και ο Τσίπρας το απέφυγαν χαρακτηρίζοντας τις επισκέψεις τους ως «εργασίας» και ο Ανδρέας Παπανδρέου δεν επισκέφθηκε ποτέ την Τουρκία στις τρεις θητείες του ως Πρωθυπουργός (1981-1984, 1985-1989, 1993-1996)".

Τέλος, παραθέτω σε screenshot την ανακοίνωση της Προεδρίας της Τουρκικής Δημοκρατίας, η οποία αναφέρει τη χθεσινή επίσκεψη Τσίπρα ως "επίσκεψη εργασίας" (çalışma ziyareti). Για όσους ξέρουν από διπλωματικό πρωτόκολλο, αυτού του είδους η επίσκεψη ΔΕΝ επιβάλλει κατάθεση στεφάνου στο εθνικό μνημείο της επισκεπτόμενης χώρας. Εάν η επίσκεψη ήταν "επίσημη", ο κάθε φιλοξενούμενος ηγέτης όφειλε να καταθέσει στεφάνι...

Άρα, η μη κατάθεση στεφάνου δεν οφείλεται σε ...κολοκοτρωνέικα γονίδια (ούτε βέβαια σε ηρωικές παρεμβάσεις Ποντίων "θεσμικών" και "εξωθεσμικών"), αλλά σε ...παραθυράκια των διπλωματών...

Νίκος Πετρίδης

ΥΓ: Και επειδή θα το δείτε αλλού να αναφέρεται ως επίσημη επίσκεψη, μην μπερδευτείτε. Και η "επίσκεψη εργασίας" επίσημη είναι. Απλά στη διπλωματική ορολογία είναι σαφής η διαφορά και οι υποχρεώσεις που προκύπτουν εκ του πρωτοκόλλου.

Μουσική λαϊκοποντιακή βραδιά από το Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων

Μουσική λαϊκοποντιακή βραδιά από το Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων
Μουσική λαϊκοποντιακή βραδιά από το Σύλλογο Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων

Ο Σύλλογος Ποντίων Αλεξάνδρειας και Περιχώρων διοργανώνει και προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου σε μία λαϊκοποντιακή βραδιά, που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 9:00 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του συλλόγου με ζωντανή λαϊκή και ποντιακή μουσική.

Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα συμμετέχουν οι:

Τραγούδι: Κώστας Καραπαναγιωτίδης, Ειρήνη Τρούβα, Μάγδα Στεφανίδου,
λύρα - τραγούδι: Σωκράτης Μουρατίδης,
Μπουζούκι: Γιάννης Ασλανίδης,
Νταούλι: Άκης Στολτίδης.

Νίκος Λυγερός: «Πόντιοι και Μακεδόνες μαζί ενάντια στη βαρβαρότητα»

Νίκος Λυγερός: «Πόντιοι και Μακεδόνες μαζί ενάντια στη βαρβαρότητα»
Νίκος Λυγερός: «Πόντιοι και Μακεδόνες μαζί ενάντια στη βαρβαρότητα»

του Ν. Λυγερού

Όσοι κατηγορούν τους Πόντιους επειδή έχουν ξεσηκώσει με τον αγώνα τούς τους ίδιους τους Μακεδόνες δεν έχουν καταλάβει ότι για τους Έλληνες του Πόντου, η Μακεδονία είναι ένας δεύτερος Πόντος και δεν πρόκειται να τον εγκαταλείψουν μόνο και μόνο επειδή το κυβερνών κόμμα θέλει να σβήσει αυτό το όνομα από τον χάρτη της Ελλάδας.

Για τους Πόντιους ακόμα κι αν ήταν δύσκολες οι συνθήκες για την εγκατάσταση τους στη Μακεδονία, αυτή παραμένει μια πατρίδα που τους υποδέχτηκε και τους αγάπησε. Βέβαια υπήρξε και ρατσισμός, αφού μερικοί ντόπιοι τους θεωρούσαν τουρκόσπορους.

Αλλά το πνεύμα των Ποντίων ξεπέρασε και αυτά. Έτσι όντως το ποντιακό στοιχείο είναι πλάι στο μακεδονικό σε κάθε συλλαλητήριο όπου και να γίνεται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διότι το κυβερνών κόμμα που θέλει να καταπατήσει το όνομα της Μακεδονίας, είναι το ίδιο που αμφισβητεί την ύπαρξη της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Και αυτά τα θέματα είναι συνδεδεμένα μέσω ιδεολογίας, διότι το υπόβαθρο της άρνησης είναι κοινό και προέρχεται από την απόρριψη του πνεύματος του Ελληνισμού.

Ο νέος Μακεδονικός αγώνας είναι λοιπόν τόσο σημαντικός που στη συνέχεια θα υπάρχουν ακόμα και μνημεία για να υπενθυμίσουν το έργο που έκαναν όλοι οι αγωνιστές του. Διότι ακόμα κι αν κατηγορήθηκαν όλοι ότι είναι γραφικοί και ακραίοι, απέδειξαν ότι ήταν και είναι δημοκράτες που προστατεύουν την πατρίδα με όλες τις δυνάμεις τους. Και σε αυτό το πλαίσιο οι Πόντιοι θα έχουν παίξει έναν σημαντικό ρόλο.

Αν αυτό έγινε πραγματικότητα είναι και γιατί ένας λαός που έχει υποστεί μια γενοκτονία δεν είναι μόνο θύμα, αλλά και επιζώντας, δηλαδή ικανός να παράγει ένα έργο ακόμα και μετά το τέλος. Το κυβερνών κόμμα δεν είχε υπολογίσει τη συνεισφορά του ποντιακού στοιχείου στον νέο Μακεδονικό αγώνα, ενώ αυτή άλλαξε σε βάθος τα δεδομένα τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και στο διεθνές. Και αυτό είναι και η μεγαλοσύνη του ποντιακού πνεύματος, διότι στο έτος της εκατονταετίας της επετείου της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, οι Πόντιοι δεν ασχολούνται ακόμα με την επέτειο, αλλά βρίσκονται και παλεύουν σε κάθε συλλαλητήριο για να σωθεί η Μακεδονία.

Είναι σαν να λένε σε όλους ότι η αιωνόβια γενοκτονία άντεξε ακόμα και τη λήθη για να παλέψει για τη Μακεδονία, για να μη χαθεί άλλη μια πατρίδα, διότι αυτό είναι το πρέπον για τον Ελληνισμό.

Την Βασιλόπιτα της έκοψε για το 2019 η Εύξεινος Λέσχη Φιλώτα

Την Βασιλόπιτα της έκοψε για το 2019 η Εύξεινος Λέσχη Φιλώτα
Την Βασιλόπιτα της έκοψε για το 2019 η Εύξεινος Λέσχη Φιλώτα

Πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2019, στην κατάμεστη αίθουσα της Ευξείνου Λέσχης Φιλώτα, η κοπή της βασιλόπιτας για το 2019.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο βουλευτής Γιάννης Αντωνιάδης, ο αντιπεριφερειάρχης περιβάλλοντος & ενέργειας Κωνσταντίνος Γέρου, ο δήμαρχος Αμυνταίου Κώστας Θεοδωρίδης, ο περιφερειακός σύμβουλος Γιάννης Κιοσές, αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Αμυνταίου, εκπρόσωποι πολιτιστικών συλλόγων της ευρύτερης περιοχής και μέλη της Ευξείνου Λέσχης.

Την βασιλόπιτα ευλόγησε ο εφημέριος του χωριού π. Γεώργιος. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη βράβευση των μαθητών γυμνασίου και λυκείου που αρίστευσαν και είναι μέλη της λέσχης.


Καταδικάζει η Τουρκία την απόφαση Μακρόν να ορίσει την 24η Απριλίου ως «ημέρα μνήμης για τη γενοκτονία των Αρμενίων»

Καταδικάζει η Τουρκία την απόφαση Μακρόν να ορίσει την 24η Απριλίου ως «ημέρα μνήμης για τη γενοκτονία των Αρμενίων»
Καταδικάζει η Τουρκία την απόφαση Μακρόν να ορίσει την 24η Απριλίου ως «ημέρα μνήμης για τη γενοκτονία των Αρμενίων»

Η Τουρκία καταδίκασε σήμερα την απόφαση του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν να ανακηρύξει την 24η Απριλίου ως «ημέρα εθνικής μνήμης για τη γενοκτονία των Αρμενίων».

«Καταδικάζουμε και απορρίπτουμε τις απόπειρες του κ.Μακρόν, ο οποίος αντιμετωπίζει πολιτικά προβλήματα στην ίδια την χώρα του, να ανακηρύξει ημέρα μνήμης μετατρέποντας ιστορικά γεγονότα σε πολιτικά ζητήματα», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας Ιμπραήμ Καλίν.

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε χθες το βράδυ μπροστά σε μέλη της κοινότητας των Αρμενίων της Γαλλίας ότι το Παρίσι θα ορίσει την 24η Απριλίου «ημέρα εθνικής μνήμης για την γενοκτονία των Αρμενίων», κάτι το οποίο είναι ένα ζήτημα συστηματικής διένεξης ανάμεσα στην Τουρκία και στις χώρες μέλη της ΕΕ.

Μιλώντας στο ετήσιο δείπνο του Συντονιστικού Συμβουλίου των Αρμενικών Οργανώσεων της Γαλλίας, ο αρχηγός του γαλλικού κράτους τίμησε την προεκλογική του υπόσχεση να συμπεριλάβει στο γαλλικό ημερολόγιο ημέρα μνήμης της γενοκτονίας του 1915-1917, μια κίνηση που οι Αρμένιοι της Γαλλίας περίμεναν με ανυπομονησία.

Τηρώντας την προεκλογική του δέσμευση του 2017 ο Μακρόν ανακοίνωσε ενώπιον των μελών του Συμβουλίου ότι η Γαλλία συγκαταλέγεται στις πρώτες χώρες που καταδίκασαν «τις φονικές διώξεις του αρμενικού λαού επί της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας». 

Το 2001 η Γαλλία αναγνώρισε επισήμως τη γενοκτονία των Αρμενίων. Μέχρι σήμερα 26 χώρες έχουν αναγνωρίσει διεθνώς τη γενοκτονία των Αρμενιών που αμφισβητείται από την Τουρκία. 

Η Τουρκία δέχεται ότι πολλοί Αρμένιοι που κατοικούσαν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις με τις οθωμανικές δυνάμεις στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά αμφισβητεί τον αριθμό των νεκρών και αρνείται ότι επρόκειτο για συστηματικά ενορχηστρωμένες δολοφονίες, οι οποίες συνιστούν γενοκτονία.

Ο Μακρόν επισήμανε πάντως ότι είχε ενημερώσει από πριν για την απόφασή του τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και πρόσθεσε ότι επιθυμία του είναι να κρατήσει ανοιχτό τον διάλογο με την Τουρκία.

«Διαφωνούμε ως προς την μάχη κατά του Ισλαμικού Κράτους, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις πολιτικές ελευθερίες στην Τουρκία και ως προς την γενοκτονία. Έχουμε ωστόσο και σημεία συμφωνίας όπως η αναγκαιότητα για μια πολιτική μετάβαση στη Συρία. Με αυτό το δεδομένο, ο διάλογος με την Τουρκία είναι απαραίτητος», είπε ο Μακρόν.

Πηγή: Καθημερινή

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2019

Στο ΑΠΘ το αρχείο του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας (pics)

Στο ΑΠΘ το αρχείο του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας
Στο ΑΠΘ το αρχείο του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας 

του Ρωμανού Κοντογιαννίδη

Στο μεγάλο αναγνωστήριο της κεντρικής βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μεταφέρθηκε ολόκληρο το αρχείο του Κέντρου Μελέτης και Ανάπτυξης του Ελληνικού Πολιτισμού της Μαύρης Θάλασσας και πλέον θα αποτελεί ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για κάθε ερευνητή, αλλά και για τους φοιτητές της έδρας Ποντιακών Σπουδών του πανεπιστημίου.

Το αρχείο ανήκε στο Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και όπως είπε στο ethnos.gr ο καθηγητής της έδρας Ποντιακών Σπουδών, Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, μεταφέρθηκε στο πανεπιστήμιο μετά από αίτημα της έδρας, το οποίο έγινε ομόφωνα δεκτό. Τα έξοδα για τη μεταφορά ανέλαβε το φιλανθρωπικό ίδρυμα «Ιβάν Σαββίδης», με την οικονομική υποστήριξη του οποίου λειτουργεί και η έδρα Ποντιακών Σπουδών.

«Το περιεχόμενο των βιβλίων και των συγγραμμάτων που περιλαμβάνει το αρχείο, είναι πολύ σημαντικό για κάθε ερευνητή, αλλά και για τους σπουδαστές μας. Υπάρχει πολύ πλούσιο υλικό για τους Έλληνες της Μαύρης Θάλασσας αλλά και της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Το περιεχόμενο είναι στα ελληνικά, στα ρωσικά, αλλά και σε άλλες γλώσσες, όπως τα γαλλικά. Τώρα το αρχείο ταξινομείται στην κεντρική βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου και στη συνέχεια θα καταλογογραφηθεί», αναφέρει ο κ. Χατζηκυριακίδης.

Στο ΑΠΘ το αρχείο του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας

Το αρχείο

Βιβλία, μονογραφίες, περιοδικές εκδόσεις, φωτογραφικό υλικό, χειρόγραφα, χάρτες και οπτικοακουστικό υλικό από τη ζωή, την καθημερινότητα και τις δραστηριότητες των Ελλήνων στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης αποτελούν τη συλλογή του αρχείου. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι ένα μεγάλο μέρος του υλικού αποτελούν επίσημα έγγραφα της χώρας 

Αναλυτικότερα και σύμφωνα με το συντονιστή προγραμμάτων και υπεύθυνο δημοσίων σχέσεων του Κέντρου Μελέτης και Ανάπτυξης του Ελληνικού Πολιτισμού της Μαύρης Θάλασσας, Γιάννη Καρυπίδη, η συλλογή του αρχείου αποτελείται από:

Στο ΑΠΘ το αρχείο του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας

- Περίπου 3500 μονογραφίες και βιβλία που έχουν εκδοθεί από το 1600 έως σήμερα στη ρωσική, την ελληνική, τη γεωργιανή, την αγγλική, τη γερμανική, τη γαλλική και την τουρκική γλώσσα. 
- Τριάντα τίτλους περιοδικών από το 19ο αιώνα έως σήμερα στην ελληνική και τη ρωσική γλώσσα.
- Πενήντα τίτλους εφημερίδων από το 19ο αιώνα έως σήμερα στην ελληνική και τη ρωσική γλώσσα.
- Περίπου 10.000 φωτογραφίες και καρτ ποστάλ από το 19ο αιώνα έως σήμερα με θεματογραφία που αναφέρεται στη δραστηριότητα των ελληνικών πληθυσμών της Παρευξείνιας ζώνης.
- Περίπου 150 κορνίζες αρχαιολογικού περιεχομένου της Κριμαίας, προσωπογραφιών και τόπων αναφορικά με τον Ελληνισμό της πρώην ΕΣΣΔ.
- Περίπου 4000 έγγραφα: Χειρόγραφα και δακτυλογραφημένα έγγραφα στη ρωσική κυρίως γλώσσα αλλά και στην ελληνική, τη γεωργιανή, την ουκρανική, την αρμενική και την οθωμανική.
- Συνολικά 389 φωτοαντίγραφα στη ρωσική γλώσσα: αποσπάσματα βιβλίων του 19ου αιώνα (93), άρθρα περιοδικών του 19ου αιώνα (203) και άρθρα εφημερίδων του 19ου αιώνα (93).
- Συνολικά 24 πρωτότυπους χάρτες μεταξύ των οποίων: Χάρτης της Μαύρης Θάλασσας (Λονδίνο 1850), Χάρτης Μαύρης Θάλασσας (Γερμανία 1877), Χάρτης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (1909) και Χάρτης Ρωσικής Αυτοκρατορίας (1900).
- Οπτικοακουστικά τεκμήρια: 328 βιντεοταινίες, 135 CD και DVD, 210 κασέτες ήχου, μαγνητοταινίες με τραγούδια των Ελλήνων της Αζοφικής και μικροφίλμ με ιστορικό υλικό για την Τραπεζούντα.

Στο ΑΠΘ το αρχείο του Ελληνισμού της Μαύρης Θάλασσας

Άλλα έντυπα

«Υπάρχουν περίπου 5.000 έγγραφα από κρατικά αρχεία, τα οποία αφορούν τους Έλληνες της Μόσχας, της Αγίας Πετρούπολης, του Κράσνονταρ και άλλων περιοχών, για το πώς ζούσαν, που μετακόμισαν κτλ. Πολλά από τα βίντεο είναι ντοκιμαντέρ, αλλά και από τηλεοπτικές εκπομπές για τον ελληνισμό της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Επίσης, υπάρχουν και περίπου εκατό φωτογραφίες Ελλήνων ναυάρχων και στρατηγών που υπηρέτησαν στο ρωσικό στρατό», σημειώνει στο ethnos.gr ο κ. Καρυπίδης.

Πηγή: Έθνος

Πόντιοι Πειραιά: Εκατό χρόνια μετά την Γενοκτονία ζούμε την τραγωδία της Μακεδονίας

Πόντιοι Πειραιά: Εκατό χρόνια μετά την Γενοκτονία ζούμε την τραγωδία της Μακεδονίας
Πόντιοι Πειραιά: Εκατό χρόνια μετά την Γενοκτονία ζούμε την τραγωδία της Μακεδονίας

του Θοδωρή Ασβεστόπουλου

Πλήθος κόσμου παραβρέθηκε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς – Κερατσινίου – Δραπετσώνας,  που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου στο μέγαρο της Ένωσης, στην Δραπετσώνα.

Την εκδήλωση άνοιξαν τα νεαρά μέλη του ιστορικού σωματείου, με τις παραδοσιακές ποντιακές ενδυμασίες, ψάλλοντας τα χριστουγεννιάτικα και τα πρωτοχρονιάτικα κάλαντα του Πόντου.

Διεθνοποίηση της Γενοκτονίας και μήνυμα για την Μακεδονία

«Ως το πρώτο ιδρυθέν ποντιακό σωματείο στην Ελλάδα σε λειτουργία και ως σύλλογος που κάνει τα πρώτα του βήματα ήδη από το 1919, με τα μέλη του να βιώνουν διπλό μαρτύριο τότε, αυτό του αγώνα της επιβίωσης στη νέα τους πατρίδα στην Δραπετσώνα, αλλά και αυτών των χτυπημάτων που δέχονταν από τις τραγικές ειδήσεις από τον δοκιμαζόμενο ακόμα Πόντο, εκπροσωπούμε τον γνήσιο ποντιακό πόνο και διεκδικούμε την διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας», είπε στην ομιλία της η πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς – Κερατσινίου  -Δραπετσώνας Αναστασία Ποιμενίδου.

«Για εμάς και τους προγόνους μας η ιστορία είναι ένα ποτάμι αίματος που αναζητεί διέξοδο στην θάλασσα της δικαιοσύνης. Στη χρονιά λοιπόν που συμπληρώνεται εκατονταετία από την τραγική για τον Ποντιακό Ελληνισμό ημερομηνία, 19 Μαΐου 1919, είμαστε σύγχρονοι μίας άλλης τραγωδίας για τον Ελληνισμό. Η παραχώρηση του ονόματος της Μακεδονίας και η πλήρης διαστρέβλωση της παγκόσμιας ιστορίας με την υπογραφή της Ελλάδας», σημείωσε η κυρία Ποιμενίδου στέλνοντας ένα σαφές εθνικό μήνυμα στον πολιτικό κόσμο.

Πόντιοι Πειραιά: Εκατό χρόνια μετά την Γενοκτονία ζούμε την τραγωδία της Μακεδονίας

Μάλιστα αναφέρθηκε συγκινημένη στους αγώνες και τις αξίες του αείμνηστου πατέρα της Δαμιανού Ποιμενίδη, επί σειρά ετών προέδρου της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς – Κερατσινίου -Δραπετσώνας.

«Ο κομματισμός μακριά από εμάς. Ο πατέρας μου συνεχώς επαναλάμβανε, “τις κομματικές σας ταυτότητες θα τις αφήνετε έξω από τον σύλλογο όταν μπαίνετε εδώ μέσα”. Αλίμονο μας όμως αν αδιαφορήσουμε για τον ακρωτηριασμό της πατρίδας μας. Αλίμονο μου αν ξεχάσω πως δεκαετίες τώρα εκεί πάνω στο γραφείο του προέδρου, τρεις σημαίες έχουν μόνιμη θέση: Η γαλανόλευκη της Ελλάδας, ο μονοκέφαλος αετός των Κομνηνών του Πόντου και ο ήλιος της Βεργίνας», πρόσθεσε.

«Την εκδήλωση αυτή με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, την αφιερώνουμε στα εκατό χρόνια από την Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού, που θα τιμήσουμε με σειρά εκδηλώσεων», τόνισε η κυρία Ποιμενίδου.

Η πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Πειραιώς έκλεισε την ομιλία της με αναφορά στον σπουδαίο Πόντιο πολιτικό Λεωνίδα Ιασωνίδη, ο οποίος είχε αφήσει την ρήση «Ξηρανθήτω ημίν ο λάρυγξ, εάν επιλαθώμεθά σου ω πάτριος Ποντία γη», λέγοντας: «Οφείλω στον πατέρα μου που γεννήθηκε στον Διπόταμο Δράμας και το εξής: Ξυρανθείτω μη ο λάρυγξ εάν επιλαθώμεθα σου, ω πάτριος Μακεδονική γη».

Οι πληγές της Γενοκτονίας των προγόνων μας αιμορραγούν ακόμα

Την βασιλόπιτα της Ένωσης ευλόγησε, απευθύνοντας χαιρετισμό εκ μέρους του Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης π. Καλλίνικος Γεωργιάδης από τον Ι.Ν. Αγίου Φανουρίου Δραπετσώνας.

Πόντιοι Πειραιά: Εκατό χρόνια μετά την Γενοκτονία ζούμε την τραγωδία της Μακεδονίας

«Συμπληρώθηκαν εκατό χρόνια από ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, το έγκλημα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού από τους Τούρκους. Περιττή η οποιαδήποτε αναφορά στον χαρακτηρισμό για την αμφισβήτηση αυτού του εγκλήματος ως Γενοκτονία, μιας και έχει αναγνωριστεί και έξω από τα σύνορα της χώρας μας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Διεθνή Ένωση Γενοκτονολόγων, μεγάλο αριθμό πολιτειών των ΗΠΑ, της Αυστραλίας, του Καναδά και πολλών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης», σημείωσε ο π. Καλλίνικος, ο οποίος έκανε μία σύντομη αναδρομή στους διαχρονικούς διωγμούς των Ελλήνων του Πόντου με αποκορύφωμα την Γενοκτονία που διεξήχθη την περίοδο 1916 – 1923.

«Έχουν περάσει εκατό χρόνια και οι πληγές της Γενοκτονίας των προγόνων μας αιμορραγούν ακόμα. Ήταν τόσο βαθιές που δεν μας αφήνουν να ξεχάσουμε τα τραγικά γεγονότα της θηριωδίας των Τούρκων. Η Γενοκτονία αυτή όμως συνεχίστηκε δυστυχώς ως Γενοκτονία Μνήμης. Σκοπιμότητες επέβαλλαν, μαζί με τα λάθη τα δικά μας, να παραμείνει στην λήθη ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, ένα έγκλημα Γενοκτονίας, ένα Άουσβιτς εν ροή, όπως γράφει ο Πολυχρόνης Ενεπεκίδης», επισήμανε.

«Το κεμαλικό κράτος φορέας ρατσισμού, όργανο αποικιοκρατικής ανασυγκρότησης στην περιοχή, δεν μπορεί να θεωρείται ότι θα οδηγήσει την Τουρκία στην Ευρώπη. Κανένα δημοκρατικό κίνημα, κανένα δημοκρατικό κράτος δεν διαπράττει πολιτική Γενοκτονίας εις βάρος άλλου λαού, ούτε κάνει λαούς χωρίς πατρίδα. Ο Πόντος γνώρισε Πέρσες, Ρωμαίους και Τούρκους κατακτητές, αλλά ο Ποντιακός Ελληνισμός κράτησε ανόθευτη την εθνική του συνείδηση. Σήμερα επιβάλλεται να έχουμε μέσα στην καρδιά μας τις αξέχαστες πατρίδες», είπε κλείνοντας ο π. Καλλίνικος.

Στη συνέχεια ακολούθησαν από τα χορευτικά των παιδιών και των ενηλίκων οι ποντιακοί χοροί που ξεσήκωσαν τον κόσμο.

Αφού απόλαυσαν τα εδέσματα που κεράστηκαν, στο τέλος όλοι οι παρευρισκόμενοι χόρεψαν υπό τους ήχους της ποντιακής λύρας.

Πηγή: Κανάλι 90,4

«Είναι ένας σταυρός στους "άσταυρους" τάφους των χιλιάδων προγόνων μας»

«Είναι ένας σταυρός στους "άσταυρους" τάφους των χιλιάδων προγόνων μας»
«Είναι ένας σταυρός στους "άσταυρους" τάφους των χιλιάδων προγόνων μας» 

Μου ήταν αδύνατο να φανταστώ ότι ένα μνημείο σε κάποια κωμόπολη της Βικτώριας, για έναν Αυστραλό ανθρωπιστή που έδρασε στις αρχές του 20ου αιώνα, 96 χρόνια μετά, είναι δυνατόν να πλημμυρίζει τα μάτια εκατοντάδων συμπαροίκων της πρώτης, δεύτερης αλλά και τρίτης γενιάς, με δάκρυα συγκίνησης και την καρδιά τους με συναισθήματα, που βρίσκουν δύσκολο να περιγράψουν.

«Δεν είναι μία συνηθισμένη ιστορία αυτή. Έχει μεγάλη σημασία για όλους μας αυτό το μνημείο» λέει με κομμένη από τη συγκίνηση φωνή η Λίτσα Αθανασιάδη, πρόεδρος του σωματείου Μέριμνα Ποντίων Κυριών Ωκεανίας.

Κάθε λέξη της έρχεται με μεγάλες ενδιάμεσες παύσεις. Είναι η συγκίνηση και το δέος της μπρος στο έργο και την προσφορά του George Devine Treloar, του Αυστραλού στρατιωτικού και μεγάλου ανθρωπιστή, που από το 1923 έως το 1926 αφιέρωσε τη ζωή του στους νεοαφιχθέντες τότε πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα του 1922, μέσω της θέσης του ως Ύπατου Αρμοστή Ανατολικής Μακεδονίας και Δυτικής Θράκης.

Σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για τη δράση του, η Ποντιακή πατριά με τη στήριξη της ελληνικής παροικίας της Μελβούρνης αναγείρει στη γενέτειρά του, το Ballarat, ένα έργο τέχνης στη μνήμη του, του οποίου τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν στα μέσα του χρόνου.

«Η Ελληνική παροικία συνολικά και πολλοί οργανισμοί της ειδικά στάθηκαν στο πλευρό μας και θέλω να τους ευχαριστήσω από καρδιάς. Έσκυψαν με σεβασμό και ενδιαφέρον στις καρδιές μας και αφουγκράστηκαν την ανάγκη μας να τιμήσουμε αυτόν τον ήρωα. Χάρη στο δικό του ανθρωπιστικό έργο βρίσκομαι σήμερα εδώ και σου μιλάω. Τρεισήμισι χρόνια μετά, το όραμά μας τελικά παίρνει εικόνα και σχήμα» προσθέτει αναφερόμενη στα προσχέδια του έργου τέχνης που θα ανεγερθεί στο Ballarat, ένα γλυπτό που θα φιλοτεχνήσει η γνωστή στη Μελβούρνη γλύπτρια Lis Johnson.

Ο George Devine Treloar
Ο George Devine Treloar

Τη ρωτάω τι σημαίνει για την ίδια αυτό το μνημείο.

«Είναι σαν να βάζουμε έναν σταυρό στους ‘άσταυρους’ τάφους των χιλιάδων προγόνων μας» λέει αναφερόμενη όχι μόνο στους πρόσφυγες που έφτασαν στην Κομοτηνή και τις γύρω περιοχές της και επέζησαν των κακουχιών της προσφυγιάς χάρη στην αποφασιστικότητα αυτού του Αυστραλού, αλλά και σε αυτούς που έμειναν άταφοι, θύματα της ποντιακής γενοκτονίας στα μονοπάτια θανάτου στα βάθη της Τουρκίας.

«Εκεί που πεινούσαν τα παιδιά μας βγήκε για εμάς ένας ήρωας και μαζί με τους ανθρώπους του Ballarat, γιατί δεν ήταν μόνος του τον βοηθούσαν και άλλοι άνθρωποι -υπάρχουν πολλές οικογένειες στο Ballarat που έστελναν τρόφιμα και ρούχα για να τον βοηθήσουν να επιτελέσει το έργο του- αυτός ο άνθρωπος βρήκε για εκείνους που ερχόντουσαν με κουρέλια, ρούχα. Γέμιζε τα τενεκεδάκια τους με φαγητό, τους έχτισε σπίτια και χωριά, δίνοντάς τους όχι μόνο τα απαραίτητα για να ορθοποδήσουν αλλά την αξιοπρέπειά τους».

Μέχρι πριν από τρία χρόνια η προσφορά του στρατιωτικού που μεγάλωσε στο Ballarat ήταν άγνωστη στην παροικία της Μελβούρνης. Καταλύτης ώστε το έργο αυτού του ανθρώπου να έρθει στην επιφάνεια ήταν ένα ηλικιωμένο μέλος της Ποντιακής Εστίας, ο Γιάννης Σαλπιγκτίδης.

«Ήρθε μία μέρα στο γραφείο μου το 2015 με ένα κομμάτι χαρτί ζητώντας μου να ψάξω να μάθω ποιος είναι αυτός ο George Treloar. Του λέω, ρε Γιάννη άσε με πνίγομαι, θα το κοιτάξω το απόγευμα. Μόλις άρχισα να το ψάχνω αργά το απόγευμα τρελάθηκα. Αν το ξέραμε νωρίτερα θα μπορούσαμε να τον τιμήσουμε εν ζωή. Πέθανε το 1980 στο Perth. Ένιωσα ένοχη αλλά και αποφασισμένη να μην αφήσω την ιστορία ανθρωπιάς που αποπνέει το έργο του να ξεχαστεί», αναφέρει η κ. Αθανασιάδη.

H κ. Λίτσα Αθανασιάδη (αριστερά) και ο κ. Γιάννης Σαλπιγκτίδης (δεξιά) στον χώρο όπου θα ανεγερθεί το μνημείο
H κ. Λίτσα Αθανασιάδη (αριστερά) και ο κ. Γιάννης Σαλπιγκτίδης (δεξιά) στον χώρο όπου θα ανεγερθεί το μνημείο

Σημείο αναφοράς και για τους Πόντιους τρίτης γενιάς

Η Λίτσα Αθανασιάδη είναι η ψυχή πίσω από τη συμμετοχή της νεολαίας στην Ποντιακή Εστία. Είναι ο άνθρωπος που κατάφερε να φέρει την τρίτη γενιά κοντά στον οργανισμό αυτό, αλλά και στην Μέριμνα Ποντίων Κυριών, όχι ως απρόσωπα και άβουλα αλλά ως ενεργά μέλη που συμμετέχουν όχι μόνο σε εκδηλώσεις αλλά και σε αποφάσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι δύο από τα βασικά μέλη της επιτροπής για την ανέγερση του μνημείου, ο Νίκος Κρυκέλης και η Πένυ Τσομπανοπούλου, είναι νέοι άνθρωποι και εργάστηκαν στο πλευρό της Λίτσας για να πάρει «σάρκα και οστά» αυτό το μνημείο.

«Τους ευχαριστώ και τονίζω ότι πρέπει να είμαστε όλοι περήφανοι γι’ αυτά τα παιδιά. Νιώθουν περήφανα με τη σειρά τους που δίνουν κάτι πίσω στην ιδιαίτερη πατρίδα αυτού που έδειξε περίσσια αγάπη και ενδιαφέρον στους προγόνους τους. Είναι μία αναγνώριση που την είδαν από την αρχή ως χρέος τους προς τη γη που γέννησε αυτόν τον ήρωα της προσφυγιάς».

Το πώς κατάφερε αυτούς τους νέους ανθρώπους να μοιραστούν το όραμά της είναι μία μεγάλη ιστορία. Δεν θέλει να επεκταθεί αρκείται μόνο να πει…

«Όταν θέλεις να διδάξεις κάτι σε ένα παιδί πρέπει να κάτσεις στο επίπεδό του, αν εσύ κάθεσαι από ψηλά και φωνάζεις δεν σε ακούει. Όταν κάθεσαι δίπλα του και το κάνεις να αισθάνεται ότι είναι και αυτό μέρος αυτού που κάνεις τότε το κερδίζεις. Είναι μία συνεχής προσπάθεια αλλά οι καρποί της αξίζουν τον κόπο» λέει.

Στο πλευρό της, εκτός από τα δύο νέα στελέχη της οργανωμένης Ποντιακής πατριάς, βρέθηκαν επίσης ο ιστορικός Jim Claven και η Χριστίνα Δεσποτέρη, γνωστοί και οι δύο για το έργο τους στην παροικία της Μελβούρνης στους οποίους επίσης «αξίζουν θερμά ευχαριστήρια» προσθέτει η Λίτσα.

«Δεν είναι όμως μόνο τα μέλη της Επιτροπής. Πολλοί παροικιακοί οργανισμοί στάθηκαν στο πλευρό μας, και άνθρωποι από κάθε μετερίζι. Δεν συγκινεί μόνο η προσφορά του Treloar αλλά και η προσφορά όλων αυτών των ανθρώπων. Για παράδειγμα όταν ήρθαν στη Μελβούρνη οι Κουρήτες και τους κάναμε το τραπέζι στην Ποντιακή Εστία μία βραδιά για να τους καλωσορίσουμε. Λοιπόν εκείνη τη βραδιά μίλησα για το μνημείο και για το τι θέλαμε να επιτύχουμε. Ήταν τον Νοέμβρη του 2016 και έρχεται ο πρόεδρος των Κουρητών Μανώλης Πατακός, παίρνει το μικρόφωνο και δίνει $5,000. Είναι συγκινητικό να μοιράζεται κάποιος το όραμά σου να το σέβεται και να μπορεί να δει μέσα στην καρδιά σου και να καταλάβει τη σπουδαιότητά του» λέει προσθέτοντας ότι δεν ήταν λίγοι αυτοί που μόλις άκουσαν για την προσπάθεια έβαλαν το χέρι στην τσέπη χωρίς δεύτερη κουβέντα.

«Η Δημαρχεία το αγκάλιασε, η οικογένεια του Treloar επίσης» αναφέρει.

Δεν είναι μόνο η σημασία αυτού του μνημείου για τους απογόνους αυτών που δέχθηκαν το περίσσευμα ανθρωπιάς του George Treloar που το κάνει τόσο ξεχωριστό. Στους καιρούς που ζούμε σήμερα αυτό αποκτά μία ιδιαίτερη σημασία. Παιδί της Αυστραλίας ο Treloar έναν αιώνα πριν έδωσε μαθήματα ανθρωπιάς που είναι τόσο επίκαιρα και απαραίτητα για την πολιτική ηγεσία της χώρας μας για τον τρόπο που αντιμετωπίζει τους πρόσφυγες σήμερα.

Οι οργανισμοί και άτομα που στήριξαν στην κατασκευή του μνημείου

• City of Ballarat
• Merimna Pontion Kyrion
• Central Pontian Association of Melbourne & Victoria “Pontiaki Estia”

Προσφορές παροικιακών οργανισμών και παροικιακών επιχειρήσεων από $5 000.00 έως $10 000.00

• Panthracian Association of Melbourne
• Pancretan Association of Melbourne
• Central Union of Elassona & Districts “O Nikotsaras”
• The Greek Orthodox Community of Moreland Business Organisations
• GVP Fabricators – Stan Papayianneris
• Lithostone Quartz Surfaces
• Marble Centre Exclusive

Άτομα και οικογένειες που προσέφεραν

• Stylianos Amanatidis in memory of Fr. Antonios Amanatidis
• Sakis and Litsa Athanasiadis
• Family of Elizabeth Treloar (m Jones)
• Sotirios and Anastasia Kalaidopoulos
• Pattakos Emmenuel & Marina
• Treloar David and Helen
• Kostas and Vicky Tseprailidis

Δωρεές συλλόγων κάτω των $5000.00

Community Organisations

• Greek Orthodox Community of Melbourne and Victoria
• Thessaloniki Association “The White Tower”
• The Siatista Club of Melbourne
• The Australian Assyrian Arts & Literature Foundation
• Paneperotic Federation of Australia
• The Australian Association of Kastoria

Media Groups

• Neos Kosmos
• Greek Media Group

Πηγή: NeosKosmos