Κυριακή 2 Μαΐου 2021

Πανηγυρίζει η Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Πανηγυρίζει η Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα
Πανηγυρίζει η Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Η τρέχουσα συγκυρία υποχρέωσε το Σωματείο του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώταώνει να ματαιώσει, για δεύτερη συνεχή χρονιά, τον μεγάλο πανηγυρικό εορτασμό ανήμερα της εορτής του Αγίου Γεωργίου που φέτος η μνήμη του τιμάται στις 3 Μαΐου 2021.

Παρόλα αυτά όμως θα τελεσθεί η Θεία Λειτουργία με συγκεκριμένο αριθμό ατόμων εντός, ενώ η προσκύνηση της ιερής εικόνας θα γίνει στο προαύλιο του Ναού σύμφωνα με όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τα μέτρα προστασίας από την πανδημία. Θα επιτραπεί η παρουσία προσκυνητών στους εξωτερικούς χώρους του ναού τηρώντας τα σχετικά μέτρα (διπλή μάσκα, αποστάσεις, αντισηψία).

Έχει ήδη ληφθεί μέριμνα για την επάρκεια αντισηπτικών υλικών και μασκών. Το συνεχιζόμενο πρόγραμμα εμβολιασμών δημιουργεί, με συγκρατημένη αισιοδοξία, τις προϋποθέσεις της κανονικής λειτουργίας του Σωματείου και επιστροφής στην κανονικότητα της καθημερινής ζωής, όταν θα λήξει η περίοδος των μέτρων και απαγορεύσεων.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων στο e-Pontos για την πυρκαγιά και την καταστροφή

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων στο e-Pontos για την πυρκαγιά και την καταστροφή
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων στο e-Pontos για την πυρκαγιά και την καταστροφή 

Ο Πρόεδρος Ένωσης Ποντίων Σουρμένων στο e-Pontos για την πυρκαγιά το βράδυ της Ανάστασης: «Σημαντική η παρέμβασή της Πυροσβεστικής, για τον περιορισμό της καταστροφής»

του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Εκτεταμένες ζημιές υπέστη η Ένωση Ποντίων Σουρμένων το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου (1/5/21), ύστερα από φωτιά που ξέσπασε εντός του κτιρίου του συλλόγου. Σύμφωνα με πηγές, από την πυρκαγιά προκλήθηκε καταστροφή αρχειακού υλικού και παραδοσιακών στολών.

Εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης κάνουν λόγο για εμπρησμό κατηγορώντας τον αντεξουσιαστικό χώρο, καθότι η πλατεία του Ελληνικού, όπου, προ κορωνοϊού, γινόταν το μεγάλο πανηγύρι την Κυριακή του Θωμά στα Σούρμενα, είχε υποστεί στο παρελθόν (Απρίλιος 2019) βανδαλισμό.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ποντιακού συλλόγου, Γιώργο Σαραφίδη, ο οποίος μίλησε στο e-Pontos.gr, η πυρκαγιά ξεκίνησε την ώρα του... Χριστός Ανέστη. «Έπεφταν βεγγαλικά και ξαφνικά πήρε φωτιά εσωτερικός χώρος του συλλόγου. Εμείς ειδοποιηθήκαμε και κληθήκαμε στην έδρα της Ένωσης. Εκείνη την ώρα στην πλατεία δεν υπήρχε κόσμος. Μόνο οι πυροσβέστες που έσβηναν τη φωτιά», αναφέρει αρχικά και προσθέτει:

«Θεωρώ, ότι ήταν σημαντική η παρέμβασή της Πυροσβεστικής, για τον περιορισμό της καταστροφής. Το κτίριο έχει υποστεί ζημιά, όχι τόσο εξαιτίας της φωτιάς όσο της θερμοκρασίας που αναπτύχθηκε».

Η Πυροσβεστική έφυγε από το χώρο στις 02:30 τα ξημερώματα της Κυριακής του Πάσχα και το πρωί που η ατμόσφαιρα ήταν λιγότερο αποπνικτική έγινε αυτοψία από τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου.

Το ακριβές μέγεθος της καταστροφής δεν έχει ακόμα εκτιμηθεί κάτι που αναμένεται να γίνει εντός των επόμενων ημερών. «Αναμένουμε το πόρισμα της Πυροσβεστικής», καταλήγει ο Γιώργος Σαραφίδης μιλώντας στο e-Pontos.gr.

Πέταξαν μολότοφ και κατέστρεψαν αρχειακό υλικό στην Ένωση Ποντίων Σουρμένων

Πέταξαν μολότοφ και κατέστρεψαν αρχειακό υλικό στην Ένωση Ποντίων Σουρμένων
Πέταξαν μολότοφ και κατέστρεψαν αρχειακό υλικό στην Ένωση Ποντίων Σουρμένων

Βεγγαλικά και μολότοφ το βράδυ της Ανάστασης κινητοποίησαν την Πυροσβεστική που έτρεχε να σβήσει τις φωτιές που άναψαν σε αρκετά μέρη της Αθήνας τόσο από τα βεγγαλικά όσο και από τις μολότοφ που πέταγαν ανεγκέφαλοι νεαροί. 

Έτσι μαζί με τις καμπάνες και το Χριστός Ανέστης ακούγονταν και οι σειρήνες της πυροσβεστικής.  

Όμως στο Ελληνικό βρήκαν την ευκαιρία απ' ότι φαίνεται αναρχικά στοιχεία να προξενήσουν εκταταμένες ζημιές. Όπως ανέφερε ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Σαραφίδης, "αναρχικά άτομα στο δήθεν έθιμο της Ανάστασης με τα βεγγαλικά κατέστρεψαν την πλατεία των Ποντίων".

Πέταξαν μολότοφ και κατέστρεψαν αρχειακό υλικό στην Ένωση Ποντίων Σουρμένων

Όμως δεν αρκέστηκαν σ' αυτό αλλά αφού έσπασαν τζάμι στα γραφεία του ποντιακού συλλόγου, πέταξαν εύφλεκτο υλικό προκαλώντας την καταστροφή αρχειακού υλικού και παραδοσιακών στολών. 

"Αμαύρωσαν το Χριστός Ανέστη" είπε ο Γιώργος Σαραφίδης εκδηλώνοντας τον αποτροπιασμό του.

To γεγονός κατήγγειλε ο δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος δηλώνοντας πως αυτές είναι πάγιες πρακτικές μιας ομάδας που μάλιστα δεν δίστασε να τον απειλήσει πριν από λίγο καιρό. 

"Αυτά τα άτομα είναι οι ίδιοι που βανδαλίζουν μια πόλη συνεχώς. Με απείλησαν πρόσφατα και όμως στο δημοτικό συμβούλιο η αντιπολίτευση αρνήθηκε να τους καταδικάσει. Κάποιοι τους χαϊδεύουν αλλά εμείς θα είμαστε πάντα απέναντι τους" δήλωσε.

Πηγή: VimaOnLine

Σάββατο 1 Μαΐου 2021

Σέρρες: Συνάντηση εργασίας για τα προβλήματα του Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα

Σέρρες: Συνάντηση εργασίας για τα προβλήματα του Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα
Σέρρες: Συνάντηση εργασίας για τα προβλήματα του Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα

Συνάντηση εργασίας με τον πρόεδρο του Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα και αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας κ. Νίκο Φωτιάδη είχε η πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Σερρών (Κ.Ε.ΔΗ.Σ.) και Εντεταλμένη Σύμβουλος Εθελοντισμού και Νεολαίας κ. Χρυσάνθη Παλάζη – Τσοχατζίδη. Αφορμή αποτέλεσε η συγκέντρωση τροφίμων για τους σεισμοπαθείς της Ελασσόνας.

Ο κ. Φωτιάδης μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Ποντιακός Σύλλογος Λευκώνα και κατ’ επέκταση όλοι οι πολιτιστικοί σύλλογοι της Χώρας, λόγω της αναστολής λειτουργίας τους. Επίσης ζήτησε τη στήριξη της δημοτικής αρχής στη διευθέτηση θεμάτων που σχετίζονται  με την εύρυθμη λειτουργία του συλλόγου. 

Σέρρες: Συνάντηση εργασίας για τα προβλήματα του Ποντιακού Συλλόγου Λευκώνα

Από την πλευρά της η κ. Παλάζη, ευχαρίστησε όλους όσους συνέδραμαν στη συγκέντρωση τροφίμων κι άκουσε προσεκτικά τα ζητήματα που έθεσε ο πρόεδρος του Ποντιακού Συλλόγου. «Είναι γνωστό ότι η μακρά περίοδος της πανδημίας , δημιούργησε πολλά και σοβαρά προβλήματα στους πολιτιστικούς συλλόγους. Η δημοτική αρχή μέσω της Κ.Ε.ΔΗ.Σ. και μετά από υπόσχεση του Δημάρχου Σερρών κ. Αλέξανδρου Χρυσάφη, προχωρά στη στήριξη και την οικονομική τους ενίσχυση. Ωστόσο με τον κ. Φωτιάδη συζητήσαμε  και για άλλα θέματα που αντιμετωπίζει ο σύλλογος. Έχουμε τη διάθεση συνεργασίας και θα δουλέψουμε προς την κατεύθυνση υλοποίησης των αιτημάτων τους,» επισήμανε τέλος η κ. Παλάζη.

Στηρίζει την πρόταση Φωτιάδη για το Ποντιακό μουσείο η Μέριμνα Ποντίων Κυριών

Στηρίζει την πρόταση Φωτιάδη για το Ποντιακό μουσείο η Μέριμνα Ποντίων Κυριών
Στηρίζει την πρόταση Φωτιάδη για το Ποντιακό μουσείο η Μέριμνα Ποντίων Κυριών

Την στήριξη της στην προσπάθεια του ομ. καθηγητή Ιστορίας, Κώστα Φωτιάδη, προσφέρει με επιστολή της το ιστορικό σωματείο της Μέριμνας Ποντίων Κυριών. Στην ανακοίνωση της τονίζει ότι είναι επιτακτική ανάγκη η δημιουργία και λειτουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου, όπου το πλούσιο αρχειακό υλικό, κατάλληλα εκτεθειμένο θα αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για όσους επιθυμούν να γνωρίσουν την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού.

Αναλυτικά η ανακοίνωση: 

Όπως πολλοί από εμάς γνωρίζουμε ο κ. Κώστας Φωτιάδης, Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, εδώ και πολύ καιρό αγωνίζεται για τη δημιουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη. Συλλέγοντας ο ίδιος πολύτιμο υλικό, θεώρησε υποχρέωσή του να αποτελέσει αυτό κοινό κτήμα όλων των Ελλήνων και όχι μόνο αυτών Ποντιακής καταγωγής, φυλάσσοντάς το και εκθέτοντάς το σε χώρο προσβάσιμο από όλους.

Ο κ. Φωτιάδης υπέδειξε για τη στέγαση αυτού του υλικού, ένα από τα κτήρια του πρώην στρατοπέδου «Παύλου Μελά», στη Σταυρούπολη.

Την πρόταση του αυτή απευθύνει, μέσω του Κέντρου Ποντιακών Μελετών (ΚΕ.ΠΟ.ΜΕ) σε πολιτειακούς φορείς, στην κυβέρνηση, στα πολιτικά κόμματα και όπου αλλού απαιτείται. Η τεκμηρίωση της πρότασής του, περιέχεται στο επισυναπτόμενο υλικό που ο ίδιος μας απέστειλε, προς ενημέρωση.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου μας, που απέδειξε έμπρακτα την ευαισθησία του, δημιουργώντας και το ίδιο Μουσείο, προκειμένου να διαιωνίσει την πολύτιμη δραστηριότητα των εκατόν δεκαεπτά ετών παρουσίας του, θεωρεί ότι είναι επιτακτική ανάγκη η δημιουργία και λειτουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου, όπου το πλούσιο αρχειακό υλικό, κατάλληλα εκτεθειμένο θα αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για όσους επιθυμούν να γνωρίσουν την ιστορία και να μετέλθουν του πολιτισμού που ανέπτυξε τόσο στην παρευξείνια κοιτίδα του όσο και στην εγκατάστασή του στην Ελλάδα, αυτό το τμήμα του Ελληνισμού.

Σχετικά θέματα




Η Πανδημία ματαιώνει για δεύτερη χρονιά το Ταφικό Έθιμο & το πολιτιστικό πενθήμερο της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων

Η Πανδημία ματαιώνει για δεύτερη χρονιά το Ταφικό Έθιμο & το πολιτιστικό πενθήμερο της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων
Η Πανδημία ματαιώνει για δεύτερη χρονιά το Ταφικό Έθιμο & το πολιτιστικό πενθήμερο της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων

Tη ματαίωση για δεύτερη συνεχή χρονιά του Ταφικού Εθίμου και του πολιτιστικού πενθημέρου «Παμποντιακόν Πανοΰρ 2021 τη Θωμά'ς σα Σούρμενα» αποφάσισε μετά από διαδικτυακή συνεδρίαση η Ένωση Ποντίων Σουρμένων.

Πρόκειται για ακόμη μια απόφαση ιστορικής σημασίας, καθώς το Ταφικό Έθιμο και το Παμποντιακόν Πανοΰρ στα Σούρμενα αποτελούν πολιτιστικά γεγονότα παγκόσμιας εμβέλειας με αδιάλειπτη παρουσία εδώ και 99 χρόνια.

Μόνο ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος το 1940 και η πανδημία COVID-19, αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Γιώργος Σαραφείδης, μπόρεσαν να εμποδίσουν να πραγματοποιηθεί το έθιμο που το 1922 έφεραν οι πρόγονοι μας από τον ιστορικό Πόντο και με θρησκευτική ευλάβεια κράτησαν αναλλοίωτο στη νέα τους πατρίδα, στα Νέα Σούρμενα Αττικής.

Η απόφαση του ΔΣ της Ένωσης ήταν μονόδρομος, αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, καθώς η χώρα μας αλλά και ολόκληρη η ανθρωπότητα για περισσότερο από ένα χρόνο βιώνει μια πρωτόγνωρη κατάσταση, η οποία απαιτεί από όλους μας υπευθυνότητα, σοβαρότητα και ψυχραιμία. Ως εκ τούτου το Διοικητικό Συμβούλιο, ακολουθώντας τις αποφάσεις της Πολιτείας και έχοντας πάντα έντονο το αίσθημα της κοινωνικής ευθύνης για τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια των συνανθρώπων μας, οδηγήθηκε στην ματαίωση του εθίμου.

Ως γνήσιοι εκφραστές και θεματοφύλακες της ποντιακής παράδοσης, υπογραμμίζει κ. Σαραφίδης, έχουμε χρέος με ελπίδα και αισιοδοξία να κοιτάξουμε μπροστά ευελπιστώντας ότι σύντομα θα μπορέσουμε να είμαστε πάλι μαζί συνεχίζοντας τα πολιτιστικά μας δρώμενα υγιείς και πιο δυνατοί από πριν.

Πηγή: ΑΝΑ - ΜΠΑ

Πρωτοβουλία αγάπης από τον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο Μαυρόβατου

Πρωτοβουλία αγάπης από τον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο Μαυρόβατου
Πρωτοβουλία αγάπης από τον Ποντιακό Πολιτιστικό Σύλλογο Μαυρόβατου

Ο Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Μαυρόβατου, σε συνεργασία με την ομάδα του Meating ετοίμασαν και θα προσφέρουν 150 μερίδες μαγειρίτσας, 50 φιάλες κρασί καθώς και 400 κιλά πατάτες από την Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού του Νομού Δράμας, σε οικογένειες που τα έχουν ανάγκη.

Σκοπός της κίνησης αυτής, σ’ αυτή την δύσκολη περίοδο που διανύουμε, είναι να δώσει λίγη χαρά σε κάποιους συνανθρώπους μας.

Ο Σύλλογος ευχαριστεί πολύ τους αθόρυβους εθελοντές αυτής της δράσης για την πολύτιμη βοήθειά τους και εύχεται Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση με υγεία και αισιοδοξία.

Παρασκευή 30 Απριλίου 2021

Κ. Βλάσης: Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων αποτελεί ηθικό χρέος

Κ. Βλάσης: Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων αποτελεί ηθικό χρέος
Κ. Βλάσης: Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων αποτελεί ηθικό χρέος

«Ο αγώνας για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων είναι και ενεργός και συνεχής. Η προάσπιση της ιστορικής μνήμης αποτελεί ηθικό, ιστορικό και εθνικό χρέος», ανέφερε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα και τον Θάνο Σιαφάκα ο υφυπουργός Εξωτερικών Κωνσταντίνος Βλάσης.

Ο κ. Βλάσης με αφορμή την αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων από τον πρόεδρο Μπάιντεν, σημείωσε πως «η Ελληνική πλευρά έχει ζητήσει πολλές φορές από την Τουρκία να αναλάβει τις ευθύνες της». «Στόχος μας», πρόσθεσε ο κ. Βλάσης «είναι μέσα από μια εθνική στρατηγική και μεθοδικά να αναγνωριστεί η Γενοκτονία των Ποντίων και σε ευρωπαϊκό αλλά και σε διεθνές επίπεδο».

«Η Ελληνική Βουλή το 1994 αναγνώρισε τη Γενοκτονία», δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών, «το ίδιο έπραξαν και η Κύπρος, η Σουηδία, η Αρμενία αλλά και ορισμένες πολιτείες των ΗΠΑ και κάποιες δημοκρατίες της Ρωσίας».

Τέλος, για το Κυπριακό και την άτυπη πενταμερή, ο κ. Βλάσης εκτίμησε ότι δεν περιμένει ούτε θετικό ούτε αρνητικό αποτέλεσμα και γι’ αυτό ας «κρατάμε μικρό καλάθι», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Οι Ποντιακές παραδόσεις στην Καβάλα (Video)

Οι Ποντιακές παραδόσεις στην Καβάλα (Video)
Οι Ποντιακές παραδόσεις στην Καβάλα (Video)

Οι Πόντιοι της Καβάλας έχουν ιδιαίτερες ονομασίες και για τα φαγητά, που ακούγονται άγνωστα, αλλά είναι η δική τους ομηρική γλώσσα έκφρασης. Επίσης, επιλέγουν έναν φυσικό τρόπο για να βάψουν τα πασχαλινά αυγά με παντζάρια και υλικά από το φυτικό περιβάλλον.

Τα ταρνίκας είναι τα όμορφα διακοσμημένα αυγά για το τσούγκρισμα λέει η Φανή Δημητριάδου, πρόεδρος του λαογραφικού Συλλόγου Μαυροβάτου, που εξηγεί με ποιο τρόπο επιλέγονταν τα πιο γερά αυγά για τις παραδοσιακές αυγομαχίες.
 
   

Πηγή: ΕΡΤ

Τούρκος αρθρογράφος: «Απειλή για την Τουρκία η Γενοκτονία των Ποντίων»

Τούρκος αρθρογράφος: «Απειλή για την Τουρκία η Γενοκτονία των Ποντίων»
Τούρκος αρθρογράφος: «Απειλή για την Τουρκία η Γενοκτονία των Ποντίων»

Ποντιακό ζήτημα: Σχόλιο του Zafer Şahin στη Milliyet υποστηρίζει, ότι μετά τους Αρμενίους σειρά έχει η γενοκτονία των Ποντίων και καλεί τους Τούρκους σε επαγρύπνιση.

Η 24η Απριλίου αποτελεί ιστορική μέρα λόγω της διακήρυξης Μπάιντεν με την οποία αναγνωρίζονται τα γεγονότα του 1915 ως «αρμενική γενοκτονία». Οι αντιδράσεις στην Τουρκία ήταν εντονότατες. Στο τραπέζι έπεσε το θέμα της αμερνικανικής βάσης του Ιντζιρλίκ στην Αντάνα με τις τουρκικές εφημερίδες να ζητούν μέσω πρωτοσέλιδων χτυπημάτων να κλείσουν οι βάσεις.

Ο Ερντογάν σε πανικό τρέχει να προλάβει να μαζέψει τα ασυμμάζευτα. Μάλιστα σε δήλωσή του πέταξε τη μπάλα στην εξέδρα, κατηγορώντας την τσαρική Ρωσία για γενοκτονία Γερμανών και Εβραίων. Αργότερα όμως φανερώθηκε ο σκοπός του, αφού φαίνεται πως ο Τούρκος πρόεδρος προκάλεσε τη δήλωση του Πατριάρχη της Μόσχας, Κυρίλλου, ο οποίος υποστήριξε, ότι επί οθωμανικής αυτοκρατορίας δεν έγιναν γενοκτονίες χριστιανών. 

Ως απειλή παρουσιάζεται το θέμα της γενοκτονίας στον τουρκικό Τύπο. Άρθρο του Zafer Şahin, στις 27 Απριλίου 2021, στη Milliyet υποστηρίζει, ότι μετά τους Αρμενίους σειρά έχει η γενοκτονία των Ποντίων. Το άρθρο τιτλοφορείται ως «Στη συνέχεια το ψέμα του Πόντου» και καλεί τους Τούρκους σε επαγρύπνιση.

«Η άποψη των ΗΠΑ για τους ισχυρισμούς των Αρμενίων περί της αποκαλούμενης γενοκτονίας δεν είναι μία εξέλιξη που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν. Επόμενο βήμα του αρμενικού λόμπι θα είναι αποζημιώσεις από την Τουρκία. Δεν είναι μυστικό, ότι απώτερος σκοπός τους είναι η διεκδίκηση εδαφών.

Η ταχύτατη στήριξη της δήλωσης Μπάιντεν από την πολιτική πτέρυγα του PKK (εννοεί το Κόμμα της Δημοκρατίας των Λαών, HDP), δείχνει, ότι αυτό είναι το μακρόπνοο σχέδιο στο μυαλό τους. Όσοι θέλουν να μας επιβάλλουν νέα συνθήκη των Σεβρών δεν περιορίζονται μόνο σε αυτά. Υπάρχουν επίσης ισχυρισμοί για την αποκαλούμενη «Γενοκτονία των Ποντίων».

Η Ελλάδα από το 1981 προσπαθεί να διατηρήσει στη διεθνή ατζέντα αυτό το ζήτημα. Στις 19 Μαΐου 1994 με απόφαση που έλαβε το ελληνικό κοινοβούλιο καθιέρωσε τη 19 Μαΐου ως «Ημέρα μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου».

Έστησαν «Μνημείο Γενοκτονίας» ακριβώς απέναντι από το σπίτι του Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη. Προσπάθησαν ακόμα, πριν από δύο χρόνια, να οργανώσουν επιτροπή για την «100ή επέτειο της γενοκτονίας του Πόντου» στην Άγκυρα.

Όπως οι Αρμένιοι ονειρεύονται μια «Μεγάλη Αρμενία» έτσι και οι Έλληνες έχουν όνειρο τη δημιουργία ενός «Ελληνικού Κράτους Πόντου», το οποίο εκτείνεται από την Κασταμονή έως τον Αρτβίν και καλύπτει 13 επαρχίες. Περίπου 400 ποντιακοί σύλλογοι λειτουργούν στις ΗΠΑ, την ΕΕ, τον Καναδά και τη Ρωσία, οι οποίοι αναπαράγουν συνεχώς το ψέμα ότι «οι Τούρκοι σκότωσαν μέσα σε 40 χρόνια 300 χιλιάδες Έλληνες σε 13 επαρχίες».

Η υποστήριξη του Μπάιντεν στο αρμενικό λόμπι για το ψέμα γενοκτονίας αναπόφευκτα θα ανοίξει την όρεξη του ελληνικού λόμπι. Ωστόσο, η πραγματική λεπτομέρεια που τους έκανε ευτυχισμένους ήταν, ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ αναφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη ως “Κωνσταντινούπολη” σε αυτή τη δήλωση. Οι Έλληνες τώρα θα καταστείλουν τους λεγόμενους ισχυρισμούς γενοκτονίας με όλη τους τη δύναμη για να τους αποδεχθούν στα κοινοβούλια διαφόρων χωρών, όπως και οι Αρμένιοι. Η φερόμενη γενοκτονία του Πόντου έχει γίνει απειλή για την Τουρκία. Πρέπει να λάβουμε άμεσα μέτρα», αναφέρει μεταξύ άλλων σε ελεύθερη μετάφραση.

Πριν προχωρήσει στο επόμενο θέμα που σχολιάζει στην αρθρογραφία του, υποστηρίζει, ότι ο ιμπεριαλισμός επιστρέφει στην Τουρκία 100 χρόνια μετά. «Είναι ωφέλιμο να είστε ενωμένοι και σε επαγρύπνιση», αναφέρει στο μήνυμά του.

Πηγή: Infognomon

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου ενίσχυσε το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου ενίσχυσε το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου
Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου ενίσχυσε το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου

Το Κοινωνικό Παντοπωλείο του δήμου Ωραιοκάστρου ενίσχυσε η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων, ενόψει του Πάσχα.

Τα μέλη της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων τις προηγούμενες ημέρες συγκέντρωσαν ποσότητες τροφίμων μακράς διαρκείας και είδη πρώτης ανάγκης. Σήμερα το πρωί η πρόεδρος της Ένωσης, Γεωργία Πετρίδου, παρέδωσε τα είδη που συγκεντρώθηκαν στην εντεταλμένη σύμβουλο Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτισμού του δήμου Ωραιοκάστρου, Χριστίνα Ζάπρα.

«Ευχαριστούμε θερμά την Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων που ενισχύει το έργο του δήμου Ωραιοκάστρου, στο πλαίσιο της στήριξης των συνδημοτών μας που έχουν ανάγκη. Παρά τις δυσκολίες που δημιουργήθηκαν λόγω του Covid-19, όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε και να είμαστε στο πλευρό όσων μας χρειάζονται», τόνισε η κ. Ζάπρα.

Η Ένωση Ποντίων Ωραιοκάστρου ενίσχυσε το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου

«Έχουμε καθήκον να στηρίξουμε τους συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη. Ενισχύουμε όπως μπορούμε την προσπάθεια του δήμου για να πάρουν ανάσα οι αδύναμοι συμπολίτες μας», είπε η πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων, Γεωργία Πετρίδου.

Κατά την παράδοση των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης στο Κοινωνικό Παντοπωλείο του δήμου Ωραιοκάστρου ήταν παρούσες η πρόεδρος της Κοινότητας Ωραιοκάστρου, Μαρία Αραμπατζίδου και η Αλεξάνδρα Σιβρή, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Ποντίων Ωραιοκάστρου και Φίλων.

Πηγή: Voria

Τετάρτη 28 Απριλίου 2021

Κ. Ζέρβας: Να αγωνιστούμε για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Κ. Ζέρβας: Να αγωνιστούμε για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου
Κ. Ζέρβας: Να αγωνιστούμε για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Στη σπουδαιότητα της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Αρμενίων από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ αναφέρθηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, εκφράζοντας παράλληλα από το βήμα του Δημοτικού Συμβουλίου την προσδοκία «η νίκη των Αρμενίων να αποτελέσει εφαλτήριο για τις δικές μας προσπάθειες».

«Η 24η Απριλίου είναι η μέρα μνήμης ενός λαού που εξοντώθηκε σε μια από τις πρώτες γενοκτονίες του 20ου αιώνα. Εμείς εδώ στη Θεσσαλονίκη, στην πόλη των προσφύγων, οφείλουμε να κρατούμε τη μνήμη ζωντανή. Μας θυμίζει πολλά η λέξη Γενοκτονία. Αυτός ο πόνος μας αγγίζει πολύ οδυνηρά. Θα πρέπει να τιμήσουμε με νίκες και άλλες γενοκτονίες που έπληξαν την πόλη μας και δικούς μας συγγενείς. Δεν θα ξεχάσουμε τους Εβραίους, τους Πόντιους, τους Μικρασιάτες», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Ζέρβας.

«Η δικαίωση των Αρμενίων μας δίνει δύναμη», πρόσθεσε, τονίζοντας: «Ας αγωνιστούμε μαζί για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Είναι μία ιστορική και πολιτική περίοδος κατά την οποία όλοι μας –πολιτεία, κοινωνία των πολιτών, ποντιακές οργανώσεις, όλοι οι Έλληνες- θα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας προς αυτήν την κατεύθυνση. Ο αγώνας αυτός είναι διαρκής μέχρι την τελική δικαίωση».

Δ. Κάρναβος: Δημιουργία δικτύου πόλεων που φιλοξενούν Ποντιακές κοινότητες για την αναγνώριση της Γενοκτονίας

Δ. Κάρναβος: Δημιουργία δικτύου πόλεων που φιλοξενούν Ποντιακές κοινότητες για την αναγνώριση της Γενοκτονίας
Δ. Κάρναβος: Δημιουργία δικτύου πόλεων που φιλοξενούν Ποντιακές κοινότητες για την αναγνώριση της Γενοκτονίας

Ο Δήμαρχος Καλλιθέας και Β΄ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Κάρναβος κατέθεσε την Μ. Τρίτη 27 Απριλίου 2021 πρόταση στην ΚΕΔΕ, η οποία έγινε δεκτή, για την δημιουργία δικτύου πόλεων σε Ελλάδα και εξωτερικό, που φιλοξενούν ποντιακές κοινότητες με σκοπό τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας από τους Τούρκους κατά του Ποντιακού Ελληνισμού.

Στην τοποθέτησή του, στην εκτελεστική επιτροπή της ΚΕΔΕ, ο Δήμαρχος Καλλιθέας ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Η αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων από τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν δημιουργεί νέα δεδομένα και για την υπόθεση της αναγνώρισης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.

Η υπόθεση της διεθνούς αναγνώρισης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού από τους Τούρκους παίρνει τώρα μια νέα δυναμική και εκτιμώ ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτά τα δεδομένα.

Θα ήταν πραγματικά κρίμα ένας ολόκληρος κόσμος να αναγνωρίζει την γενοκτονία των Αρμενίων και να κάνει τα στραβά μάτια για μια Γενοκτονία που έγινε δίπλα σε αυτήν των Αρμενίων, σχεδόν στον ίδιο χρόνο και σίγουρα εντασσόμενη στο ίδιο σχέδιο.

Ως δήμαρχος μιας πόλης που έχει την τιμή και την βαριά ευθύνη να φιλοξενεί μια μεγάλη Ποντιακή κοινότητα που κουβαλάει προσωπικές μνήμες με τα τραύματα της Γενοκτονίας και του εκπατρισμού αλλά και μια πόλης που έχει πρωτοστατήσει στην υπόθεση της αναγνώρισης της ποντιακής γενοκτονίας, μιας πόλης που διαθέτει Παμποντιακό Ηρώο, θέτω ενώπιον σας την πρόταση για την δημιουργία δικτύου πόλεων σε Ελλάδα και εξωτερικό που φιλοξενούν ποντιακές κοινότητες υπό την αιγίδα της ΚΕΔΕ.

Υπάρχουν δεκάδες πόλεις που φιλοξενούν Ποντιακές κοινότητες και η οργάνωση και κινητοποίηση τους θα αποδειχτούν κρίσιμες για την προώθηση της αναγνώρισης.

Στόχος αυτού του δικτύου θα είναι η προώθηση της μνήμης της γενοκτονίας και της διεθνούς αναγνώρισής της, με σειρά πρωτοβουλιών που θα απευθύνονται στις κοινωνίες των πολιτών, σε κράτη αλλά και σε διεθνείς οργανισμούς».

Έκκληση από τους Ποντίους στον πρωθυπουργό της Αυστραλίας να αναγνωρίσει τις Γενοκτονίες

Έκκληση από τους Ποντίους στον πρωθυπουργό της Αυστραλίας να αναγνωρίσει τις Γενοκτονίες
Έκκληση από τους Ποντίους στον πρωθυπουργό της Αυστραλίας να αναγνωρίσει τις Γενοκτονίες

O πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων Αυστραλίας κ. Παναγιώτης Στεφανίδης, μίλησε χθες, Τρίτη 27 Απριλίου, στη “Φωνή της Ελλάδας” και συγκεκριμένα στην εκπομπή “Η Ελλάδας στον κόσμο” με τον Γιώργο Διονυσόπουλο, αναφορικά με τις εξελίξεις στην αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων από τις ΗΠΑ.

Όπως ανέφερε ο κ. Στεφανίδης, το Σάββατο 24 Απριλίου, ημέρα μνήμης της Αρμενικής Γενοκτονίας, πραγματοποιήθηκαν πορείες στο Σίδνεϊ και στη Μελβούρνη, από τα σωματεία των Αρμενίων, των Ασσυρίων αλλά και των Ποντίων, ζητώντας από τον πρωθυπουργό της Αυστραλίας Scott Morrison να αναγνωρίσει τις Γενοκτονίες των τριών λαών. “Πρόκειται για μια ιστορική καθώς για πρώτη φορά οι Αρμενικές, Ασσυριακές και Ελληνικές κοινότητες ενωμένες μαζί, σε Σίδνεϋ και Μελβούρνη ταυτόχρονα , βάδισαν για την δικαίωση, την αναγνώριση και των τριών γενοκτονιών” τόνισε ο κ. Στεφανίδης.

 

«Άλλη διάσταση απέκτησε η αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων μετά την αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων από τις ΗΠΑ» δήλωσε ο κ. Στεφανίδης προσθέτοντας «η αναγνώριση από τον Τζο Μπάϊντεν, είναι ένα γεγονός που δεν φανταζόμασταν εδώ και χρόνια ότι μπορούσε να συμβεί. Ευχόμαστε να ανοίξει ο δρόμος για ανάλογες αποφάσεις και σε άλλες χώρες».

Όπως ανέφερε ο κ. Στεφανίδης, «περίπου 40 με 50 βουλευτές της ομοσπονδιακής κυβέρνησης έχουν υπογράψει ότι αναγνωρίζουν τη Γενοκτονία των Ποντίων και γίνονται συντονισμένες προσπάθειες για να συγκεντρωθούν και άλλες υπογραφές».

Πηγή: ΕΡΤ

Η ΕΣΗΕΑ αρωγός στην προσπάθεια ανέγερσης μνημείου με τη μορφή του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη

Η ΕΣΗΕΑ αρωγός στην προσπάθεια ανέγερσης μνημείου με τη μορφή του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη
Η ΕΣΗΕΑ αρωγός στην προσπάθεια ανέγερσης μνημείου με τη μορφή του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ενώσεως κατά τη χθεσινή του συνεδρίαση αποφάσισε να ενώσει τη φωνή του με την Ένωση Συντακτών Μακεδονίας – Θράκης, τους Συλλόγους Ποντίων αλλά και πολλούς πολίτες για τη δημιουργία ενός Μνημείου με τη μορφή του Εθνομάρτυρα δημοσιογράφου Νίκου Καπετανίδη στο νέο πάρκο Παύλου Μελά στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. Μάλιστα το Δ.Σ. αποφάσισε να συνδράμει οικονομικά με ένα συμβολικό ποσό.

Ο εθνομάρτυρας Νίκος Καπετανίδης υπήρξε διευθυντής και αρθρογράφος της εφημερίδας «Εποχή» στην Τραπεζούντα. Τον Σεπτέμβριο συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον απαγχονισμό του σε ηλικία μόλις 32 ετών από τα κεμαλικά δικαστήρια, λόγω της πατριωτικής του δράσης και των αποκαλύψεων του για την Γενοκτονία των Ποντίων και των Αρμενίων. Μέσα από την εφημερίδα που εξέδιδε στήριξε την κοινότητα της Τραπεζούντας ενώ δίπλα του μαθήτευσε ο Δημήτρης Ψαθάς, δημοσιογράφος – μέλος της ΕΣΗΕΑ και θεατρικός συγγραφέας.

Πυρρίχιος Δράμας: Ο Ποντιακός Ελληνισμός θέλει ξεκάθαρα Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Πυρρίχιος Δράμας: Ο Ποντιακός Ελληνισμός θέλει ξεκάθαρα Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού
Πυρρίχιος Δράμας: Ο Ποντιακός Ελληνισμός θέλει ξεκάθαρα Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού

Θέση για το υπό δημιουργία Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού στο πρώην Στρατόπεδο «Παύλου Μελά», στη Θεσσαλονίκη, παίρνει η Ένωση Ποντίων Χορευτών Δράμας με αφορμή την ανακοίνωση της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.

Στην ανακοίνωση του ο "Πυρρίχιος" τονίζει:

Ως Σύλλογος Ποντίων με προσήλωση στα ιδανικά των προγόνων μας ταχθήκαμε ως μέλος στην υπόθεση αναδιοργάνωσης του Ποντιακού χώρου από τις γραμμές της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας.

Την υπηρετήσαμε με τιμή και πίστη στις καταστατικές της αρχές. Αυτό είναι τοις πάσι γνωστό.

Στο καταστατικό της ομοσπονδίας προβλέπονται ρητά στο άρθρο 2 και παραγράφους 2+3 τα εξής:

ΑΡΘΡΟ 2
Σκοποί της Π.Ο.Ε. είναι:
1. Η διατήρηση της ταυτότητας του Ποντιακού Ελληνισμού, η δημιουργία και λειτουργία κέντρου έρευνας της ιστορίας, του πολιτισμού και της γλώσσας του.
2. Η Διεθνοποίηση, η Διεθνής Αναγνώριση και Καταδίκη της Γενοκτονίας των Ελλήνων Ποντίων.

Τα θεωρούμε αυτά κύρια και μείζονα ζητούμενα ειδικά μάλιστα μετά τις πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις αλλά και την κατάσταση στα Ελληνοτουρκικά.

Στην ιστορική μας διαδρομή ως ένα σωματείο της Περιφέρειας αναγνωρίσαμε στο έργο του καθηγητή Κώστα Φωτιάδη όλα τα οράματα για την Διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας μέσω της μοναδικής πολυθεματικής έκθεσης που τόσα χρόνια παρουσιάζει με τεράστια επιτυχία σε όλη την Ελλάδα και την Ομογένεια.

Το δε συνολικό αρχείο του Κώστα Φωτιάδη υπέχει θέση μουσείου Εθνικής αναφοράς καθώς συμπεριλαμβάνει και σπάνια έργα τέχνης, απόρρητα έγγραφα, συγγράμματα και αποδεικτικά στοιχεία από τους ίδιους τους Τούρκους για τα γεγονότα της Γενοκτονίας.

Πρόκειται δηλαδή για ένα τιτάνιο έργο ζωής που δίνει φτερά και δύναμη στο ζήτημα της Αναγνώρισης.

Θα το χαρακτηρίζαμε την Ποντιακή Εθνική Κιβωτό Μνήμης και Αγώνα.

Δυστυχώς η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος αφού δεν έλαβε θέση εδώ και μήνες στο θέμα της διεκδίκησης του κατάλληλου χώρου στο πάρκο Παύλου Μελά στην Θεσσαλονίκη για την δημιουργία του Μουσείου Γενοκτονίας ως όφειλε από τις καταστατικές της δεσμεύσεις, τελικώς με ανακοίνωση της την Μεγάλη Τρίτη των Παθών εισήλθε στο δημόσιο διάλογο με μια θέση "μη θέση" αφήνοντας το σωματείο μας με πελώρια ερωτηματικά για το τι πραγματικά επιθυμεί.

Ο Ποντιακός Ελληνισμός θέλει ξεκάθαρα Μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού.

Και εφόσον αυτό θέλει ο δρόμος προς την αποδοχή της δωρεάς του Κώστα Φωτιάδη είναι μονόδρομος.

Ζητούμε από την ομοσπονδία που είμαστε μέλος να επανέλθει στις καταστατικές της δεσμεύσεις.

Να στηρίξει ολόθερμα την δωρεά του Κώστα Φωτιάδη.

Καλούμε όλα τα αδερφά Ποντιακά σωματεία της χώρας αλλά και της Ομογένειας να πάρουν θέση.

Η ώρα ήρθε. Και η ώρα είναι ΤΩΡΑ.

Σχετικά θέματα

Τρίτη 27 Απριλίου 2021

Μ. Χαρακόπουλος: «Λάθος ο κατακερματισμός της Γενοκτονίας των Χριστιανών της Ανατολής»

Μ. Χαρακόπουλος: «Λάθος ο κατακερματισμός της Γενοκτονίας των Χριστιανών της Ανατολής»
Μ. Χαρακόπουλος: «Λάθος ο κατακερματισμός της Γενοκτονίας των Χριστιανών της Ανατολής»

«Το ελληνικό κράτος αντιμετώπισε φοβικά και αποσπασματικά το ζήτημα της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και ευρύτερα της Μ. Ασίας. Είναι λάθος το γεγονός ότι έχουμε κατακερματίσει τρόπον τινά την Γενοκτονία. Η Γενοκτονία ήταν ένα οργανωμένο σχέδιο που είχε να κάνει με το σύνολο των χριστιανικών πληθυσμών που ζούσανε στην οθωμανική αυτοκρατορία. Με τις εισηγήσεις των Γερμανών της τότε εποχής, οι Τούρκοι θεώρησαν ότι είναι απειλή για το οθωμανικό κράτος και τον τουρκικό εθνικισμό που αναδύονταν η παρουσία χριστιανών, Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων». Τα παραπάνω τόνισε ο Γενικός Γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος μιλώντας στη “ΘΕΣΣΑΛΙΑ Tηλεόραση” και στον δημοσιογράφο κ. Γιάννη Κολλάτο.

Ο Θεσσαλός πολιτικός επισήμανε ακόμη ότι «είναι θετικό ότι η Ελλάδα αναπτύσσει μια ιδιαίτερη ενεργή διπλωματία τα τελευταία δύο χρόνια με την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Νομίζω ότι όλοι οι Έλληνες ένιωσαν εθνική υπερηφάνεια και ικανοποίηση από την αποφασιστική στάση που τήρησε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, στη συνέντευξη που υπήρξε μετά την επίσημη επίσκεψή του στην Άγκυρα. Ετέθησαν ξεκάθαρα οι κόκκινες γραμμές από την ελληνική πλευρά όσον αφορά την εξωτερική μας πολιτική και την προσπάθεια επίλυσης των διαφορών μας με την Τουρκία. Έγινε σαφές ότι η μόνη διαφορά η οποία υπάρχει και για την οποία μπορούμε να συζητούμε είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης».

«Η Τουρκία σχεδιάζει να μπλοκάρει την ΕΕ μέσω Κύπρου»

Αναφορικά με την άτυπη πενταμερή για το κυπριακό υπογράμμισε ότι «δεν μπορώ να πω ότι είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Βλέπουμε μια σκλήρυνση της στάσης της Τουρκίας, μια κλιμάκωση της αδιαλλαξίας. Επιχειρεί να αλλάξει το πλαίσιο λύσης για το οποίο συζητούμε τα τελευταία 47 χρόνια από την εισβολή και κατοχή του 37% της κυπριακής δημοκρατίας. Το πλαίσιο της δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδίας. Επιδιώκει τώρα η Τουρκία να έχει δύο ανεξάρτητα κράτη. Επιδιώκει δηλαδή αυτό το προτεκτοράτο που στήθηκε με την εισβολή στην Κύπρο, με ηγέτη τον Ραούφ Ντεκτάς να αναγνωριστεί ως κυρίαρχο κράτος, κάτι το οποίο ποτέ δεν μπορεί να το αποδεχθούμε βεβαίως. Και επιδιώκει μέσα από αυτό μια χαλαρή συνομοσπονδία, να έχει ουσιαστικά ρόλο και έλεγχο σε όλη την μαρτυρική μεγαλόνησο, αλλά να έχει και πόδι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Διότι εάν μπούμε σε αυτές τις απαρχαιωμένες λογικές ότι δεν υπάρχει ισονομία στη βαρύτητα της ψήφου, αλλά το 18% των Τουρκοκυπρίων θα μπορεί να θέτει βέτο στις αποφάσεις ενός κυρίαρχου ευρωπαϊκού κράτους όπως είναι η Κύπρος, αντιλαμβάνεστε ότι θα μπορεί να μπλοκάρει έτσι την πορεία και αποφάσεις καθοριστικές της ΕΕ

Πηγή: Larissanet

Αδειάζει τον Κ. Φωτιάδη η Παμποντιακή Ομοσπονδία για το Ποντιακό μουσείο - Ούτε μία αναφορά στην πρόταση του

Αδειάζει τον Κ. Φωτιάδη η Παμποντιακή Ομοσπονδία για το Ποντιακό μουσείο - Ούτε μία αναφορά στην πρόταση του
Αδειάζει τον Κ. Φωτιάδη η Παμποντιακή Ομοσπονδία για το Ποντιακό μουσείο - Ούτε μία αναφορά στην πρόταση του

Όπως έγινε γνωστό εδώ και περίπου ένα μήνα ο ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας, Κώστας Φωτιάδης, ξεκίνησε με επιστολή του την προσπάθεια για τη δημιουργία Ποντιακού Μουσείου και Ερευνητικού Κέντρου για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Πόντου στην Προσφυγομάνα και Ποντιομάνα Θεσσαλονίκη έχοντας συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια της ερευνητικής και ακαδημαϊκής πορείας του, που ξεπερνά τα 45 χρόνια, πρωτογενές και και δευτερογενές υλικό που αφορά την ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου

Μέσα από τη συλλογή ηλεκτρονικών υπογραφών, ενημέρωσης της κοινής γνώμης και συσπείρωσης όλων των υγιών δυνάμεων του Ποντιακού χώρου, αποφάσισε να ξεκινήσει των αγώνα του έτσι ώστε στην Ποντιομάνα Θεσσαλονίκη να ιδρυθεί ένας κεντρικός χώρος για να στεγάσει την υπάρχουσα και μέλλουσα ερευνητική δραστηριότητα. Ένα Κέντρο, όπου το υλικό θα είναι προσβάσιμο και θα αποτελεί ένα ζωντανό χώρο, για την ανάδειξη και κυρίως τη συνέχιση της ιστορίας του Ποντιακού ελληνισμού.

Με τον πλέον κατάλληλο χώρο να χωροθετείται αυτή τη στιγμή στο υπό ανακατασκευή πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά στη Σταυρούπολη είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να μπουν εκεί οι κατάλληλες βάσεις για τη δημιουργία του μουσείου.

Με σημερινή ανακοίνωση της όμως η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος, η οποία όχι μόνο δεν έβγαλε ποτέ επιστολή στήριξης στην πρόταση του Κώστα Φωτιάδη, τοποθετείται πλέον ξεκάθαρα για δημιουργία μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού το οποίο θα στεγάσει την ιστορία, τον πολιτισμό και την λαογραφία του Ελληνισμού από την Ανατολική Θράκη, την Ιωνία, την Καππαδοκία και τον Πόντο, δηλαδή όλο το κομμάτι του προσφυγικού Ελληνισμού κάνοντας μόνο μία αναφορά σε ειδικό τμήμα της μελέτης και προβολής της Γενοκτονίας.

Να θυμίσουμε βέβαια ότι το 2018 όταν και ξεκίνησε η πρωτοβουλία του e-Pontos για τον συμβολικό φωτισμό του κτιρίου του Ελληνικού Κοινοβουλίου ανήμερα το βράδυ της 19ης Μαΐου, η Παμποντιακή Ομοσπονδία ήταν ο μόνος φορέας που ΔΕΝ συνυπέγραψε την πρόταση. Αντιθέτως εμφανίστηκε δύο χρόνια μετά, το 2020, και σε ανακοίνωση της με περίσσιο θράσος παρουσίασε την πρωτοβουλία ως δική της.

Ας διαβάσουμε λοιπόν τη σημερινή ανακοίνωση και ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματα του...

Η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος με επιστολή την οποία απέστειλε στην Υπουργό Πολιτισμού, και κοινοποίησε στον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και τον Δήμαρχο Παύλου Μελά εξέφρασε την ικανοποίησή της, σχετικά με την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και  Αθλητισμού, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Παύλου Μελά, της ΜΟΔ ΑΕ και της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, στις 17 Μαρτίου 2021, αντικείμενο της οποίας αποτελούν η μελέτη και η υλοποίηση της Β’ φάσης του έργου «Δημιουργική Επανάχρηση των κτιρίων Στρατωνισμού και Περιβαλλοντική Αναβάθμιση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά».

Με την απόφαση δημιουργίας Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού, όπως προβλέπεται στην εν λόγω σύμβαση, εκπληρώνεται το πάγιο αίτημα στέγασης και προβολής της μακραίωνης ιστορίας του προσφυγικού Ελληνισμού, έναν και πλέον αιώνα μετά τη βίαιη εκδίωξή του από τις πατρογονικές του εστίες, συμβάλλοντας στη μελέτη και προβολή του πολιτισμού, της λαογραφίας, της τέχνης και των γραμμάτων του. Το μεγαλύτερο, ωστόσο, όφελος της δημιουργίας ενός τέτοιου μουσείου, θεωρείται, εκ μέρους της Π.Ο.Ε. πως είναι η κατάδειξη των δεσμών του Ελληνισμού, η υπογράμμιση των μεγάλων δυνάμεων συνάφειας και του ενιαίου χαρακτήρα του Ελληνικού πολιτισμού στον Ελλαδικό χώρο και στις εστίες όπου άκμασε και διατηρήθηκε για αιώνες στην Ανατολική Θράκη, την Ιωνία, την Καππαδοκία και τον Πόντο.

Ταυτόχρονα, ωστόσο, εξέφρασε την ανησυχία της, την οποία υπογράμμισε και σε συνάντηση με τον Δήμαρχο Παύλου Μελά Δημήτριο Δεμουρτζίδη την 19η Απριλίου, σχετικά με το τμήμα της σύμβασης, κατά το οποίο προβλέπεται η στέγαση του Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού στο κτίριο με χαρακτηρισμό Β4 συνολικού εμβαδού 746μ2. Η Π.Ο.Ε. εξέφρασε σχετικά την διαφωνία της σε αυτό το θέμα, καθώς θεωρεί πως το μουσείο, που θα στεγάσει την ιστορία, τον πολιτισμό και την λαογραφία του Ελληνισμού από την Ανατολική Θράκη, την Ιωνία, την Καππαδοκία και τον Πόντο και θα συνδράμει στην αντίστοιχη επιστημονική έρευνα, θα πρέπει να στεγαστεί σε κτίριο μεγαλύτερου εμβαδού.

Επιπλέον, διατύπωσε την πρόταση, στα πλαίσια του Μουσείου να ιδρυθεί ειδικό τμήμα, το οποίο θα αφορά στη μελέτη και την προβολή της Γενοκτονίας που υπέστησαν οι πρόγονοί μας. Η λειτουργία ενός τέτοιου τμήματος θα ήταν άλλωστε εναρμονισμένη με τις αναγνωρίσεις της Γενοκτονίας του προσφυγικού Ελληνισμού στις οποίες έχει προχωρήσει η Βουλή των Ελλήνων.

Ο προσφυγικός Ελληνισμός, επί μακρόν, βρισκόταν στο περιθώριο. Με την απόφαση να δημιουργηθεί Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού πραγματοποιείται ένα καίριο βήμα, προκειμένου να τεθεί στο προσκήνιο. Με τις κινήσεις των τελευταίων ημερών η Π.Ο.Ε. επιδιώκει την αναβάθμιση της παραπάνω απόφασης, ικανοποιώντας το αίτημα εκατομμυρίων απογόνων των προσφύγων. 

Δευτέρα 26 Απριλίου 2021

Πολιτικές αναγνωρίσεις Γενοκτονιών avant la lettre: Μερικά σχόλια με αφορμή την ανακοίνωση του Προέδρου Biden

Πολιτικές αναγνωρίσεις Γενοκτονιών avant la lettre: Μερικά σχόλια με αφορμή την ανακοίνωση του Προέδρου Biden
Πολιτικές αναγνωρίσεις Γενοκτονιών avant la lettre: Μερικά σχόλια με αφορμή την ανακοίνωση του Προέδρου Biden

γράφει ο Δημήτριος Α. Κούρτης *

Σε μία προαναγγελθείσα εδώ και αρκετές ημέρες κίνηση υψηλού συμβολισμού, χθες –ανήμερα της Ημέρας Μνήμης των Θυμάτων της Γενοκτονίας των Αρμενίων (24 Απριλίου)– ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών προέβη σε μια προσεκτικά διατυπωμένη ανακοίνωση, η οποία αναφέρεται οριστικά στα γεγονότα του 1915 χρησιμοποιώντας τον όρο «γενοκτονία». Με αυτόν τον τρόπο κλείνει ένας μεγάλος κύκλος της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής αναφορικά με το συγκεκριμένο ζήτημα. Αξίζει να αναφερθεί ότι ήδη στα 1951 ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαιοσύνης και στο πλαίσιο υπομνήματος που είχαν υποβάλει σχετικά με τον αν είναι νομικά επιτρεπτές οι επιφυλάξεις στη Σύμβαση για την Πρόληψη και την Καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας [ΣΠΚΕΓ] (1948), οι ΗΠΑ (τότε υπό την προεδρία Truman) είχαν αναφερθεί στις «Τουρκικές σφαγές των Αρμενίων […] ως παραδειγματικές περιπτώσεις του εγκλήματος της γενοκτονίας». Αργότερα, με τη διακήρυξη 4838/1981, ο Πρόεδρος Reagan μιλώντας για το Ολοκαύτωμα είχε, επίσης, αναφερθεί τις σφαγές και διώξεις των αρμενικών κοινοτήτων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας χρησιμοποιώντας τον όρο «γενοκτονία». Τέλος, το 2019 τόσο η Βουλή των Αντιπροσώπων (απόφαση 296/29-10-2019) όσο και η Γερουσία των ΗΠΑ (ψήφισμα 150/12-12-2019) είχαν προβεί σε ανάλογες διατυπώσεις αναγνώρισης της γενοκτονίας των Αρμενίων.

Η όλη προσπάθεια εντάσσεται στη γενικότερη αναθεώρηση της αμερικανικής πολιτικής έναντι της Τουρκίας, χωρίς ασφαλώς να κλείνει τα μάτια στην προφανή γεωπολιτική, στρατηγική, αλλά και διπλωματική σημασία της γείτονος. Ωστόσο, μέσα από ζυγισμένες κινήσεις, η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ επιδιώκει την ένταξη ζητημάτων που αφορούν την ιστορική δικαιοσύνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα στην ατζέντα των διμερών σχέσεων. Πέραν, λοιπόν, της προφανούς πολιτικής σημασίας αυτών των διακηρύξεων, ενδιαφέρον θα είχε να εξετάσουμε και την ενδεχόμενη σημασία τους υπό το φως του διεθνούς δικαίου. Όπως είναι γνωστό, οι γενοκτονίες των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έλαβαν χώρα στις αρχές του 20ου αιώνα, περίοδο κατά την οποία ούτε ο όρος «γενοκτονία» είχε δημιουργηθεί ούτε η ΣΠΚΕΓ είχε υιοθετηθεί. Το νομικό ζήτημα που προκύπτει είναι εάν οι εν λόγω θηριωδίες μπορούν να χαρακτηριστούν γενοκτονίες κατά το διεθνές δίκαιο, δεδομένου ότι η ΣΠΚΕΓ υιοθετήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου 1948 και ξεκίνησε να ισχύει στις 12 Ιανουαρίου 1951, δηλαδή πάνω από τριάντα χρόνια μετά την τέλεση των επίμαχων εγκλημάτων. Η σχετική προβληματική αποδίδεται μέσω του χαρακτηρισμού αυτών των γενοκτονικών θηριωδιών ως «γενοκτονιών avant la lettre», δηλαδή προ-συμβατικών (πριν την έναρξη ισχύος της ΣΠΚΕΓ) γενοκτονιών.

Εξάλλου, οι εν λόγω γενοκτονίες δεν μπορούν να τύχουν δικαιοδοτικής διάγνωσης από κάποιο διεθνές δικαστήριο, δεδομένων των χρονικών περιορισμών στη δικαιοδοσία των υφιστάμενων διεθνών δικαστικών θεσμών. Για τούτο και τα τρίτα κράτη που αναγνωρίζουν την ιστορική αλήθεια της τετελεσμένης θηριωδίας προβαίνουν σε αναγνωρίσεις των σφαγών και διώξεων ως γενοκτονιών, λειτουργώντας κατά κάποιο τρόπο αναπληρωματικά. Πρακτικά, διαπιστώνεται ότι υπάρχουν προς τον σκοπό αυτό δύο φόρμουλες· η «γαλλική φόρμουλα», σύμφωνα με την οποία η αναγνώριση επιχειρείται μέσω της υιοθέτησης ενός δεσμευτικού τυπικού νόμου (πρβλ. τον γαλλικό Νόμο 2001-70 για την αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων) και η «γερμανική φόρμουλα», όπου η αναγνώριση πραγματοποιείται με ψήφισμα του εθνικού κοινοβουλίου που δεν ενδύεται τη μορφή του τυπικού νόμου και άρα δεν έχει με στενή έννοια νομική δεσμευτικότητα για τα όργανα του κράτους. Σε αρκετές περιπτώσεις, ανεξάρτητα από τη φόρμουλα που επιλέγεται, ακολουθεί ή προηγείται, επίσης, μια επίσημη πολιτική ανακοίνωση από τον αρχηγό του κράτους ή της κυβέρνησης της αναγνωρίζουσας χώρας. Αυτές οι διακηρύξεις που δεν έχουν στενά νοούμενη νομική δεσμευτικότητα αναφέρονται ως «πράξεις πολιτικής αναγνώρισης». Αξίζει να αναφερθεί ότι η Ελλάδα έχει επιλέξει την οδό της ψήφισης τυπικού νόμου τόσο για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Ευξείνου Πόντου (Νόμος 2193/1994) και της Μικράς Ασίας (Νόμος 2645/1998) όσο και για τη γενοκτονία των Αρμενίων (Νόμος 2397/1996).

Η αμερικανική διακήρυξη της 24ης Απριλίου 2021, αν και ακολουθεί τη γερμανική φόρμουλα της μονομερούς πολιτικής αναγνώρισης  και παρουσιάζει κοινά στοιχεία με την αντίστοιχη πορτογαλική (2019) (αναφορές στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και το παλαιότερο τοπωνύμιο «Κωνσταντινούπολη»), εμφανίζει ορισμένα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Εν πρώτοις, συνδέει την αναγνώριση ευθέως με την υποχρέωση των κρατών να λαμβάνουν μέτρα με σκοπό τη μη επανάληψη του εγκλήματος της γενοκτονίας και τον σεβασμό της ιστορικής αλήθειας, αλλά και της μνήμης των θυμάτων. Εν δευτέροις, αποφεύγει οποιαδήποτε αναφορά στη σύγχρονη Τουρκία και τις ευθύνες της για τις εν λόγω θηριωδίες. Η πρώτη διαπίστωση έχει αρκετή σημασία για τη νομική αξιολόγηση της πράξης, καθώς φαίνεται να περιορίζει το εύρος της αναγνώρισης, όχι φυσικά αναφορικά με το ιστορικό της πλαίσιο, αλλά σχετικά με τις πιθανές νομικές της συνέπειες (γεγονός στο οποίο θα επανέλθουμε καταληκτικά). Η δεύτερη διαπίστωση εγείρει προβληματισμό και σε διεθνο-πολιτικό και σε διεθνο-δικαιικό επίπεδο.

Η παράλειψη αναφοράς στις ευθύνες της σύγχρονης Τουρκίας δεν είναι σπάνια κατά τη χορήγηση πολιτικών αναγνωρίσεων. Για παράδειγμαμ η πορτογαλική αναγνώριση (2019) και η ολλανδική (2018/2021) δεν προβαίνουν σε ανάλογες επισημάνσεις, αναφερόμενες μόνον στην Οθωμανική Αυτοκρατορία ως θέατρο της θηριωδίας και ως δρώντα που εκτέλεσε αυτήν. Στη διεθνή νομολογία (Υπόθεση του Οθωμανικού Δημόσιο Χρέους 1925, Υπόθεση των Φάρων 1956), αλλά και στη θεωρία επικρατεί σχετική ομοφωνία ότι η Τουρκία αποτελεί διάδοχο κράτος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Επομένως, η πολιτική επιλογή της μη αναφοράς της Τουρκίας ενδεχομένως να μη δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα, πέραν ασφαλώς του σοβαρότατου πολιτικού συμβολισμού. Μολαταύτα, η αναγκαιότητα συμπερίληψης μιας τέτοιας ρητής αναφοράς γίνεται, κατά τη γνώμη του συντάκτη του παρόντος, προφανής, εάν εξετάσουμε τα όσα υποστηρίζει η σύγχρονη θεωρία για τη νομική ευθύνη της Τουρκίας, ακόμη κι αν ξεπεραστεί ο σκόπελος της μη αναδρομικής ισχύος της ΣΠΚΕΓ.

Σύμφωνα με τη σύγχρονη βιβλιογραφία, η εφαρμογή των κανόνων για τη διεθνή ευθύνη των κρατών από πράξεις που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο έναντι της Τουρκίας με αναφορά τις γενοκτονίες των χριστιανικών πληθυσμών της στις αρχές του 20ου αιώνα προσκρούει και στο ασαφές νομικό καθεστώς των εν λόγω εγκλημάτων υπό το διεθνές δίκαιο της εποχής, αλλά και στο γεγονός ότι η αρχική παρανομία δεν είναι δεδομένο ότι συνεχίζεται (νομικά, πάντοτε) ακόμη και σήμερα, εκατό και πλέον έτη μετά την επιτέλεση της θηριωδίας. Στις απόψεις αυτές αντιτείνεται κατ’ αρχάς ότι ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για την ένταξη των εν λόγω πράξεων στον κύκλο των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας, από τα οποία η ΣΠΚΕΓ –υπό το βάρος της εμπειρίας του Ολοκαυτώματος– απέκοψε και ρύθμισε ειδικά και επώνυμα τη γενοκτονία το 1948.  Περαιτέρω, αναφορικά με το ζήτημα της εξακολούθησης της ευθύνης, μπορεί να προταθεί η επίμονη άρνηση της Τουρκίας να επιτρέψει την ελεύθερη επιστημονική συζήτηση για το εν λόγω ζήτημα, σε συνδυασμό με τα συνεχιζόμενα μέτρα πολιτισμικής καταπίεσης και υφαρπαγής της πολιτιστικής κληρονομίας των γενοκτονημένων κοινοτήτων. Όπως ο συντάκτης έχει προτείνει και αλλού, αυτά τα μέτρα εντάσσονται στο στάδιο ουσιαστικής αποπεράτωσης της γενοκτονίας και λαμβάνουν χώρα μετά την έναρξη ισχύος της ΣΠΚΕΓ, ώστε, κι αν δεν καλύπτονται απ’ αυτή, να εντάσσονται πάντως στο πεδίο του διεθνούς δικαίου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του οποίου επίσης η το δίκαιο της γενοκτονίας αποτελεί τμήμα. Πάντως, δεδομένης της διχογνωμίας είναι σκόπιμο οι πράξεις αναγνώρισης να προβαίνουν και στον σχετικό καταλογισμό των ευθυνών που αναλογούν στη σύγχρονη Τουρκία.

Ολοκληρώνοντας, είναι απαραίτητο να αναφερθούμε και στο ακανθώδες ζήτημα του επίδικου του αγώνα αναγνώρισης των γενοκτονιών των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ειδικότερα, από την αρμενική πλευρά σε αρκετές περιπτώσεις διατυπώνονται μια σειρά από προτάσεις επανόρθωσης, οι οποίες περιλαμβάνουν (πέρα από τις επίσημες απολογίες) χρηματικές επανορθώσεις, απόδοση πολιτιστικών θησαυρών, αλλά και μια sui generis επαναφορά των πραγμάτων στην προηγούμενη κατάσταση, μέσω εδαφικών εκχωρήσεων/μεταβολών. Χωρίς να κρίνει κανείς επί της ουσίας τις εν λόγω αξιώσεις, πρέπει να σημειώσουμε ότι μια τέτοια εκτεταμένη ατζέντα διεκδικήσεων καθιστά μάλλον απίθανη την προοπτική αναγνώρισης/ανάληψης ευθύνης εκ μέρους της Τουρκίας, ενώ ταυτόχρονα αποθαρρύνει ενδεχόμενα και κράτη που βλέπουν με συμπάθεια και σεβασμό το αίτημα για αναγνώριση της γενοκτονίας από το να προβούν σε αυτή. Στη σύγχρονη βιβλιογραφία του διεθνούς δικαίου, μάλιστα, αρκετοί θεωρητικοί επισημαίνουν ότι η γείωση των σχετικών αιτημάτων στο δίκαιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην απαίτηση για ιστορική δικαιοσύνη μέσω της αναγνώρισης είναι ίσως η πιο εδαφική επιλογή. Στο σημείο αυτό, είναι κομβική και η προτεραιοποίηση που θα ενεργήσουν οι ίδιες οι ενδιαφερόμενες κοινότητες των απογόνων των γενοκτονημένων πληθυσμών. Σε επίπεδο καταστατικών επιλογών, ίσως είναι αναγκαίο να προβληθεί η αναγνώριση της γενοκτονίας per se ως η ζητούμενη έννομη θεραπεία με άξονες αναφοράς την εγγύηση μη επανάληψης ανάλογων φρικαλεοτήτων και την απαίτηση για σεβασμό τόσο της μνήμης των θυμάτων όσο και του δικαιώματος των απογόνων τους να μάθουν την αλήθεια για την τύχη των μελών της απώτερης οικογένειάς τους.

* Ο Δημήτριος Α. Κούρτης είναι υποψήφιος διδάκτωρ διεθνούς δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ και Ερευνητικός Συνεργάτης της Νομικής Σχολής του Παν. Λευκωσίας.

Ι. Μάζης: Εμείς για την Ποντιακή Γενοκτονία κάτι ψιθυρίσαμε επί Ανδρέα Παπανδρέου και δεν το συνεχίσαμε γιατί ενοχλούμε την Τουρκία

Ι. Μάζης:  Εμείς για την Ποντιακή Γενοκτονία κάτι ψιθυρίσαμε επί Ανδρέα Παπανδρέου και δεν το συνεχίσαμε γιατί ενοχλούμε την Τουρκία
Ι. Μάζης:  Εμείς για την Ποντιακή Γενοκτονία κάτι ψιθυρίσαμε επί Ανδρέα Παπανδρέου και δεν το συνεχίσαμε γιατί ενοχλούμε την Τουρκία

Ο καθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής Θεωρίας, Ιωάννης Μάζης, ανέλυσε στο Open και τη Φαίη Μαυραγάνη την κίνηση του προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν να αναγνωρίσει την γενοκτονία των Αρμενίων και τι σημαίνει αυτό για την γενοκτονία των Ποντίων.

Ο κ. Μάζης σημείωσε ότι ο Αμερικανός πρόεδρος τήρησε την υπόσχεσή του και αυτό έχει δυο διαστάσεις: «Μπορεί να ξεκινήσει διαδικασία συλλήψεων όπως έγινε με Ναζί και αποδόσεως αποζημιώσεων. Αυτό φοβόταν η Τουρκία», τόνισε.

H δεύτερη πτυχή αυτής της αναγνώρισης αφορά στη στάση της Τουρκίας απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα. «Ο Μπάιντεν δηλώνει στον Ερντογάν ότι πλέον οι συμπεριφορές του δεν θα γίνονται αποδεκτές από τις ΗΠΑ και την ΕΕ σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Άρα αν συνεχίσει ο Ερντογαν θα δεχθεί κλονισμό», είπε ο κ. Μάζης.


«Οι Αρμένιοι πάλεψαν έναν αιώνα να αναγνωρίσουν τη γενοκτονία και τα κατάφεραν. Εμείς για την Ποντιακή γενοκτονία κάτι ψιθυρίσαμε επί Ανδρέα Παπανδρέου και δεν το συνεχίσαμε γιατί ενοχλούμε τον γείτονα. Τώρα είναι πρόσφορο το έδαφος για να το επαναφέρουμε», υπογράμμισε ο καθηγητής.

Όσον αφορά στη Σύνοδο Κορυφής, ο κ. Μάζης ανέφερε ότι βλέπει συνάντηση Ερντογάν - Μητσοτάκη, κάτι το οποίο έχει δηλώσει ήδη ο Έλληνας πρωθυπουργός ότι θα γίνει σύντομα, αλλά τόνισε ότι πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι στάση θα κρατήσει η Τουρκία στην πενταμερή.

Πηγή: Έθνος