Παρασκευή 17 Ιουλίου 2020

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»
Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ» 

Κλαίγανε με αναφιλητά προχθές το βράδυ στο Πολεμικό Μουσείο οι 140 ηθοποιοί -που πήραν στην καρδιά μας Όσκαρ ερμηνείας για την υποκριτική τους δεινότητα- αλλά και ο σκηνοθέτης τους Μανούσος Μανουσάκης, καθώς παρακολούθησαν όλοι μαζί το τελευταίο επεισόδιο της σειράς του Open για τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού « Το κόκκινο ποτάμι».

Tη στιγμή που οι τηλεθεατές εκτόξευσαν στο γενικό σύνολο την τηλεθέαση στο 20,8%, οι συντελεστές της επικής παραγωγής, ύστερα από 14 μήνες επίπονων γυρισμάτων -τα οποία συνεχίστηκαν και μετά την πανδημία του κορωνοϊού-, σφιχταγκαλιασμένοι είδαν με δάκρυα στα μάτια στην επιβλητική αίθουσα του Πολεμικού Μουσείου το δραματικό φινάλε της επικής σειράς.

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Η «Espresso» επικοινώνησε χθες με τον Μανούσο Μανουσάκη, ο οποίος μοιράστηκε μαζί μας όλα όσα ένιωσε: «Αισθάνομαι ύστερα από αυτό το ταξίδι ψυχής ότι “Το κόκκινο ποτάμι” ενσωματώνει την πείρα όλων των χρόνων που δούλεψα στην τηλεόραση και ευελπιστώ να βρω ένα τηλεοπτικό σπίτι για την επόμενη, καθώς θέλω να ασχοληθώ με τους ήρωες του 1821. Αυτά που είδατε, τις πορείες θανάτου, τους βιασμούς, τη λεηλασία εκκλησιών και την ομαδική αυτοκτονία των Ποντίων είναι όλα μα όλα αληθινά. Καμία φαντασία δεν μπορεί να αποδώσει την τραγική πραγματικότητα. Έκλαιγα στο μοντάζ και ένιωθα συγγενής με όλους τους ηθοποιούς μου όταν έβλεπα τους Πόντιους να πεθαίνουν χορεύοντας. Στη σειρά, σκόπιμα, μόνο η Ιφιγένεια μένει ζωντανή γιατί συμβολίζει την ελπίδα και για να μεταφέρει την ιστορική αλήθεια. Η σειρά έχει τραγική αντιστοιχία στο σήμερα. Δεν πρέπει να υπάρχει κανένας εφησυχασμός με τους Τούρκους, γιατί ο Ερντογάν, ως άλλος Κεμάλ, ελέγχει τις αντιδράσεις των Μεγάλων Δυνάμεων. Η ημέρα που διάλεξε για να γίνει τζαμί η Αγία Σοφία, την Παρασκευή 24 Ιουλίου, δεν είναι τυχαία, αλλά είναι η ημέρα υπογραφής της Συνθήκης της Λωζάννης. Ακούσαμε από τον Πάπα ένα ξερό ‘‘θλίβομαι’’. Υποκρισία. Είμαστε τελικά μόνοι και δεν έχω ακούσει κάποιον πολιτικό διάλογο στη Βουλή αλλά μονολόγους. Η προπαγάνδα των τουρκικών σίριαλ με τη βοήθεια του τουρκικού κράτους έπρεπε να μας είχε προβληματίσει εδώ και καιρό».

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Η Χαρά Μάτα Γιαννάτου, που υποδύθηκε τη γενναία Βασιλική, την κυρά του Πόντου, την οποία σκοτώνει ο άνδρας της για να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων, λίγο ύστερα από όσα εκτυλίχθηκαν στο Πολεμικό Μουσείο, μίλησε στην «Espresso» και την Μαρία Ανδρέου.

«Κλαίγαμε όλοι στο Πολεμικό Μουσείο, γιατί αγαπηθήκαμε μεταξύ μας πολύ και βαθιά. Είμαστε υπερήφανοι ο ένας για τον άλλον. Προχθές καταλάβαμε ότι… αυτό ήταν. Το ταξίδι τελείωσε. Η Βασιλική, ο Θέμης, πήραν τη γενναία απόφαση να αυτοκτονήσουν με τιμή για να μην πέσουν στα χέρια των εχθρών».

Από την άλλη, ο Ιωάννης Παπαζήσης, ο οποίος υποδύθηκε τον λεβέντη Μίλτο, είπε μια συγκλονιστική αλήθεια: «Δυστυχώς, η ιστορία θα επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά γιατί ο άνθρωπος από τη φύση του είναι άπληστος και έτσι θα οδεύουμε προς νέους πολέμους και θανάτους. Μόνο με την αγάπη μπορούμε να δραπετεύσουμε με τη μοίρα μας».

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Τέλος, ο Θοδωρής Φραντζέσκος, ο οποίος υποδύθηκε τον Κερέμ, ανέφερε λίγο μετά την προβολή του τελευταίου επεισοδίου: «Ο Κερέμ συμβολίζει τον καλό άνθρωπο ακόμη και μέσα στον πόλεμο, στον θρήνο. Είναι η ελπίδα της ανθρωπότητας. Με τον Ιωάννη Παπαζήση κλαίγαμε αγκαλιά στο τελευταίο γύρισμα, γιατί αυτά τα δύο παιδιά έφυγαν ελεύθερα μέσα στη βαρβαρότητα».

Οι σκηνές που καθήλωσαν τους τηλεθεατές στο τελευταίο επεισόδιο

Μεταλαμβάνουν το Σώμα και το Αίμα του Ιησού Χρηστού και πεθαίνουν με το κεφάλι ψηλά, ελεύθεροι, χωρίς να πέσουν στα χέρια των Τούρκων! Οι συγκλονιστικές σκηνές στο τελευταίο επεισόδιο, όχι μόνον έκαναν τους τηλεθεατές να δακρύσουν, αλλά έγραψαν ιστορία στα τηλεοπτικά δρώμενα!

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Κανένας Έλληνας τηλεθεατής, όσα χρόνια και αν προβάλλεται η ανυπέρβλητη σειρά του Μανούσου Μανουσάκη «Το κόκκινο ποτάμι», δεν θα ξεχάσει το τελευταίο επεισόδιο του σίριαλ!

Ο ομαδικός θάνατος των κυνηγημένων Ποντίων μέσα σε σπηλιά, που προτίμησαν να πεθάνουν από τα χέρια του παλικαριού Θέμη Παυλίδη (Αργύρης Πανταζάρας) -που έβαλε τελευταίος τέλος στη ζωή του, αφού πρώτα σκότωσε τη γυναίκα του- παρά να πέσουν στα χέρια του αιμοδιψή Τοπάλ Οσμάν (Λάμπρος Κτεναβός) ράγισε και τις πέτρες!

Ρίγος όμως προκάλεσε και η σκηνή από την πορεία των αιχμαλώτων Ποντίων μέσα στο ποτάμι, ανάμεσά τους και ο Μίλτος Παυλίδης (Ιωάννης Παπαζήσης), που χόρεψε τον πανάρχαιο ποντιακό χορό πυρρίχιο, ως τελευταία επιθυμία πριν βαδίσει προς τον θάνατο… Η σκηνοθετική μαεστρία του Μανουσάκη σε όλο της το μεγαλείο.

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Ο ήρωας περπατάει λίγα βήματα λευτεριάς, όταν ο φίλος του Κερέμ (Θοδωρής Φραντζέσκος) τον απελευθερώνει κόβοντάς του τα δεσμά, αλλά βρίσκει τραγικό θάνατο λίγα μέτρα παρακάτω, βάφοντας και αυτός με το αίμα του το ποτάμι κόκκινο.

Τραγικό όμως είναι το τέλος και για τον φίλο του Κερέμ, καθώς σφαγιάζεται ως προδότης από Τούρκο στρατιώτη. Μίλτος και Κερέμ, οι δύο παιδικοί φίλοι, νεκροί αγκαλιά δίπλα στο ποτάμι, συμβολίζουν την καλοσύνη μέσα σε ένα φρικιαστικό σκηνικό από τα τερατουργήματα των Τούρκων! Η ελπίδα όμως στο τέλος της σειράς έρχεται να φωλιάσει στις ψυχές των τηλεθεατών από τη βασική ηρωίδα Ιφιγένεια Παυλίδη (Αναστασία Παντούση) που γλίτωσε τη φρίκη και, κρατώντας στα χέρια τον μικρό Μιλτιάδη, φεύγει με ένα πλοίο για τη μητέρα Ελλάδα…

Χαμός με χιλιάδες εγκωμιαστικά «τιτιβίσματα»

«Συγχαρητήρια σε όλους! Θέλει μαγκιά για να ανατριχιάσεις τον θεατή, θέλει ήθος για να υποδυθείς χαρακτήρες με βάρος, θέλει ταλέντο για να κάνουν κρότο οι σιωπές». Αυτό ήταν ένα από τα χιλιάδες εγκωμιαστικά tweets για το τελευταίο επεισόδιο της σειράς «Το κόκκινο ποτάμι».

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

Το συγκλονιστικό φινάλε έφερε το hashtag #kokkinopotami στις πιο δημοφιλείς τάσεις του twitter, με τους χρήστες να βομβαρδίζουν το διαδίκτυο με λόγια γεμάτα συγκίνηση.

«Υπέροχη σειρά, με αληθινά γεγονότα που κανένα βιβλίο Ιστορίας δεν μας έμαθε ποτέ! Σε μια εποχή που η Γενοκτονία των Ποντίων αμφισβητείται από πολλούς, ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε αυτό που ήξερε καλά. Τον ευχαριστούμε!» έγραψε χαρακτηριστικά ένας χρήστης.

«Η σκηνή με τον Κερέμ, που μονολογεί “kardesim” και πεθαίνει δίπλα στον αδελφό του, μας θυμίζει ότι οι λαοί δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν. Μόνοι οι πολιτικοί. Και θα υπάρξουν και κάποιοι σαν τον Οσμάν που θα γίνουν χρήσιμα εργαλεία» ανέφερε ένας άλλος.

Συγκλονίζει ο Μανούσος Μανουσάκης με όσα βίωσε σκηνοθετώντας το «Κόκκινο ποτάμι»! «Έκλαιγα στο μοντάζ»

«Απόψε το παρακολουθούμε σιωπηλοί… 353.000 ψυχές» ήταν ακόμα μία από τις χιλιάδες αναρτήσεις, με άλλον χρήστη του twitter να σημειώνει: «Το Ποντιακό Ολοκαύτωμα της Σπηλιάς ήταν πραγματικό γεγονός και μέχρι σήμερα άγνωστο στους περισσότερους», ενώ μια τηλεθεάτρια έγραψε χαρακτηριστικά: «Ρε Μανουσάκη, έχεις καταλάβει κι εσύ ο ίδιος τι μας έκανες απόψε; Όσοι παρακολούθησαν το “Κόκκινο Ποτάμι” θα είδαν τη σημαντική θέση της γυναίκας στον Πόντο, την ανεξαρτησία της, τον δυναμισμό, την πρωτοβουλία της. Οι Πόντιες το ξέρουμε από τα γεννοφάσκια μας. Τώρα το έμαθαν και οι υπόλοιποι».

Πηγή: Newsbreak

Πέμπτη 16 Ιουλίου 2020

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στα Γιαννιτσά

Νόστος, Ρίζα μ' και κλαδί μ' - Παρουσιάζεται στα Γιαννιτσά

Η ΔΗΚΕΠΑ Πέλλας σε συνεργασία με τους Ποντιακούς Συλλόγους Γιαννιτσών, Ευξείνου Λέσχης Γιαννιτσών, Καλλιτεχνική Στέγη Πέλλας, Κρύας Βρύσης, Παραλίμνης, Μεσιανού, Ραχώνας, Δάφνης, Αγροσυκιάς, Δυτικού, Λεπτοκαρυάς, Πενταπλατάνου, παρουσιάζουν την Ποντιακή θεατρική παράσταση, "Νόστος, Ρίζα μ' και Κλαδί μ'", του Δημήτρη Πιπερίδη, την Πέμπτη 16 Ιουλίου 2020 στις 9:30 μ.μ. στο Ανοιχτό θέατρο Γιαννιτσών.

Πρωταγωνιστούν: Τάκης Βαμβακίδης, Αλέξης Παρχαρίδης, Μάγδα Πένσου, Έλενα Νεανίδη.

Η υπόθεση

Μια οικογένεια ευκατάστατων εμπόρων της Τραπεζούντας, στοιβαγμένη σε ένα φτωχικό διαμέρισμα στο λιμάνι του Βατούμ. Τι τους ξημερώνει; Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον τους σε μια πόλη τόσο κοντινή, αλλά και τόσο διαφορετική από τη δική τους; Στο αποκορύφωμα της ιστορικής του περιπέτειας, ένας λαός που σύντομα δεν θα έχει πατρίδα, αναζητά ένα αύριο. Μπορεί να το βρει στην Ελλάδα, τη χώρα που έμαθαν να αγαπούν, αλλά δεν την είδαν ποτέ;

Όσο η αβεβαιότητα μεγαλώνει, παλιά μυστικά έρχονται στην επιφάνεια. Ίσως είναι καλύτερο να κλείσουν οριστικά τις πληγές του παρελθόντος, πριν πάρουν το δρόμο για την Ελλάδα. Γιατί ο χρόνος τρέχει εις βάρος τους και το ξέρουν...

Μια χαρακτηριστική αλλά άγνωστη στους πολλούς πτυχή του δράματος του ελληνισμού του Πόντου: οι μέρες στο Βατούμ, όταν χιλιάδες Πόντιοι τόσο από τον ίδιο τον ιστορικό Πόντο όσο και από τις ακμάζουσες άλλοτε κοινότητες της καταρρέουσας τσαρικής Ρωσίας συνωστίζονται αναμένοντας το καράβι που θα τους φέρει στην Ελλάδα.

Χορηγός επικοινωνίας: e-Pontos

Η απόφαση για μετατροπή της Αγίας Σοφίας ταράζει τα νερά για το σπίτι του Κεμάλ (Video)

Η απόφαση για μετατροπή της Αγίας Σοφίας ταράζει τα νερά για το σπίτι του Κεμάλ
Η απόφαση για μετατροπή της Αγίας Σοφίας ταράζει τα νερά για το σπίτι του Κεμάλ

Μετατρέποντας την Αγιά Σοφιά σε τζαμί, ο Ερντογάν δεν αποκόβεται μόνο από τη Δύση, αλλά φαίνεται να παίρνει διαζύγιο και από τις παραδόσεις του κεμαλισμού. Το πατρικό σπίτι του θεμελιωτή της σύγχρονης Τουρκίας βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και έχει μετατραπεί σε μουσείο - ενεπλάκη ωστόσο και αυτό στις συζητήσεις που πυροδοτεί η τουρκική πρόκληση στην Αγιά Σοφιά.

Φωτογραφικά ντοκουμέντα. Ιστορικά έγγραφα και στιγμιότυπα από τη ζωή του Κεμάλ φιλοξενούνται στο πατρικό σπίτι του ιστορικού ηγέτη της Τουρκίας.

Από το 1935 λειτουργεί ως μουσείο. Το 1981 αναπαλαιώθηκε και ξαναβάφτηκε στο αρχικό ροζ χρώμα, προσελκύοντας χιλιάδες τουρίστες.

Σε περίοπτη θέση ένα κέρινο ομοίωμα του Κεμάλ Ατατούρκ. Από το 1935 με παραχώρηση του Δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης στο Τουρκικό κράτος, το σπίτι όπου έμενε ο Κεμάλ μετατράπηκε σε μουσείο. Με μέσο όρο επισκεπτών να ξεπερνά κάθε χρόνο τις 100.000. Ένας ιστορικός χώρος, δίπλα στο τουρκικό προξενείο.

Η απόφαση του Ταγίπ Ερντογάν να μετατρέψει τη Αγιά Σοφιά σε τζαμί τάραξε τα νερά…Πολλές είναι οι φωνές που ζητούν να μιλήσουμε στον Τούρκο Σουλτάνο στην ίδια γλώσσα…

Υπέρ της συμβολικής μετατροπής του μουσείου του Κεμάλ σε μουσείο μνήμης της Γενοκτονίας του Ελληνισμού τάσσεται και ο Μάκης Βορίδης.

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Βασίλης Ζέρβας, μίλησε στην Κοινωνία Ώρα mega για εργαλειοποίηση της Αγιάς Σοφιάς για πολιτικούς λόγους από τον τούρκο πρόεδρο ωστόσο συνιστά ψυχραιμία και πίστη στις διεθνείς συνθήκες.

«Πρέπει να είμαστε ψυχρόαιμοι και να δούμε τα πράγματα σε σχέση με τις διεθνείς συνθήκες, με βάση ιδιοκτησίες και να μην προχωρήσουμε σε πράξεις που θα δημιουργήσουν αντίστοιχες αντιδράσεις. Η Ελλάδα σέβεται τους διεθνείς κανόνες, την ιστορία, και τιμά όλα όσα η ιστορία έχει φέρει σε χώρους όπου δεν βρίσκονται οι ίδιοι πολίτες».

Στις 24 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί η πρώτη μουσουλμανική προσευχή.. κάποια δημοσιεύματα θέλουν τον Τούρκο πρόεδρο να κάνει ο ίδιος κήρυγμα μέσα στην Αγιά Σοφιά

Ο Ερντογάν βρίσκεται σε ένα ντελίριο ανασύστασης της οθωμανικής αυτοκρατορίας απαντά ο Γιάννης Μπουτάρης. Ωστόσο, ο πρώην δήμαρχος  δεν συντάσσεται με την μετατροπή του μουσείου του Κεμάλ σε μουσείο μνήμης για τη γενοκτονία των Ελλήνων.

Οι εργασίες μετατροπής του ναού της Αγίας Σοφίας σε τζαμί έχουν ξεκινήσει ήδη με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα μέχρι την 24η Ιουλίου.

 

Πηγή: Mega TV

Τετάρτη 15 Ιουλίου 2020

Ανάδειξη του Ποντιακού Πολιτισμού και της Ιστορίας μέσα από τα απολυμαντήρια της Αρετσούς στην Καλαμαριά

Ανάδειξη του Ποντιακού Πολιτισμού και της Ιστορίας μέσα από τα απολυμαντήρια της Αρετσούς στην Καλαμαριά
Ανάδειξη του Ποντιακού Πολιτισμού και της Ιστορίας μέσα από τα απολυμαντήρια της Αρετσούς στην Καλαμαριά

του Ζήση Βογιατζή 

Συνέλευση στην αίθουσα συσκέψεων του Διοικητηρίου του ΥΜΑΘ, πραγματοποίησε ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), κ. Θεόδωρος Καράογλου, με θέμα την ανάδειξη των Απολυμαντηρίων της Αρετσούς ως τόπο ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου.

Κατά τη διάρκειά της αξιολογήθηκαν προτάσεις αναφορικά με την ανάδειξη του Ποντιακού πολιτισμού και της ποντιακής ιστορίας, όπως ορίζει το ΦΕΚ 2009/2019 (τεύχος Β') βάσει του οποίου προχώρησε η Σύσταση Μεικτής Επιτροπής με την ονομασία «Επιτροπή επεξεργασίας προτάσεων για τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου».

Στη σύσκεψη συμμετείχαν αντιπεριφεριάρχης μεταφορών και επικοινωνιών Στάθης Αβραμίδης αλλά και εκπρόσωποι της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας, της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ελληνοποντίων Παλιννοστούντων, καθώς και της Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ/ Τμήμα ιστορίας-αρχαιολογίας. Επίσης, είχαν προσκληθεί εκπρόσωποι των Υπουργείων Παιδείας, Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Οικονομικών.

Σε δήλωσή του για την σύσκεψη, ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), Θεόδωρος Καράογλου, ανέφερε ότι ο Ελληνισμός έχει βιώσει την οδύνη της προσφυγιάς. Πόνεσε, μάτωσε, δάκρυσε, όσο κανένας άλλος λαός. Οι Έλληνες του Πόντου, της Μικράς Ασίας, της Θράκης, έζησαν την τραγωδία του ξεριζωμού, χωρίς ποτέ να χάσουν την υπερηφάνεια και την αξιοπρέπειά τους.

Στο βαθμό που ο πολιτισμός ταυτίζεται με την ιστορία και σε μια προσπάθεια συντήρησης της ιστορικής μνήμης, αποτελεί χρέος τιμής να ανακηρυχθεί ο χώρος των Απολυμαντηρίων της Αρετσούς σε τόπο ανάδειξης του ξεριζωμού, των κακουχιών, του πόνου του Ελληνισμού, μα και συνέχειας του Έθνους μας.

«Πρέπει να αναδείξουμε έναν σημαντικό τόπο, τα απολυμαντήρια της Αρετσούς ως τόπο ιστορικής μνήμης όλων των Ελλήνων που βίωσαν τη προσφυγιά.

Είναι χρέος τιμής για εμάς, απέναντι σε όλους εκείνους που έφεραν όχι μόνο τον πόνο της καταστροφής, αλλά και την δυναμική ενός πλούσιου τμήματος του ελληνισμού σε παραδόσεις, ιδέες, αξίες και πολιτισμό». 

«Αφορμή για την σημερινή σύσκεψη ήταν ένα ΦΕΚ με απόφαση του πρωθυπουργού τότε από την Βουλή της Χώρας, το οποίο ήταν το ΦΕΚ 2009 της 31 Μαΐου 1019, το οποίο βγήκε όλως τυχαίως μετά τις ευρωεκλογές και πέντε μέρες μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Ήταν ένα μόρφωμα της τελευταίας στιγμής όπου όπως καταλαβαίνετε έγινε μετά από μια βαριά εκλογική ήττα που υποστεί η προηγούμενη κυβέρνηση και συγκροτούσε μεταξύ άλλων μια επιτροπή για να συζητήσει όλα αυτά τα ζητήματα, να επεξεργαστεί προτάσεις για της ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου και αναθέτει μεταξύ άλλων τα απολυμαντήρια της Αρετσούς.

Με αφορμή αυτό το προεδρικό διάταγμα θα πρότεινα να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για να αναδείξουμε και τον συγκεκριμένο τόπο της Αρετσούς των απολυμαντηρίων και να έρθει στην ιστορική μνήμη όλων των Ελλήνων ότι ήταν ο τόπος όπου οι πρόγονοι μας αποβιβάστηκαν από τα καράβια και αφού ξεκινούσε η απολύμανση πήγαιναν στα διαφορά παραπήγματα σε πρώτη φάση, αλλά να δούμε και τι άλλο μπορούμε να κάνουμε για να τιμήσουμε και να ξανά θυμηθούμε όλοι όλους εκείνους τους προγόνους μας που ήρθαν από τους τόπους που ζούσαν και φέραν μαζί τους τα ήθη, τα έθιμα και τον πολιτισμό τους», είπε ο κ. Καράογλου.

Από την πλευρά του, ο Αντιπεριφερειάρχης μεταφορών και επικοινωνιών Στάθης Αβραμίδης χαρακτηριστικά έκανε λόγο για ένα χωροταξικό σχέδιο με βάσση το οποίο έχει μελετηθεί και έχει προβλεφθεί στο σημείο εκείνο ειδικός χώρος για την κατασκευή μουσείου ή για ό,τι άλλο προκύψει μετά τις συζητήσεις.

«Υπάρχει ειδικό χωροταξικό σχέδιο σύμφωνα με το παραλιακό μέτωπο που έχει μελετηθεί και έχει προβλεφθεί στο σημείο εκείνο ειδικός χώρος έτσι ώστε είτε να κατασκευαστεί μουσείο ή το οτιδήποτε άλλο εν τέλη προκύψει από τις συζητήσεις που θα γίνουν.

Είναι καιρός να δώσουμε την αξία που πρέπει σε αυτούς τους ανθρώπους που δώσανε το αίμα τους, που δώσαν τη ζωή τους για την Ελλάδα έτσι ώστε να αναδείξουμε τις μνήμες εκείνες και την ιστορία», κατέληξε ο κ. Αβραμίδης.

Το «Κόκκινο Ποτάμι» που αγαπήσαμε και άγγιξε τις ψυχές όλων μας (Video)

Το «Κόκκινο Ποτάμι» που αγαπήσαμε και άγγιξε τις ψυχές όλων μας
Το «Κόκκινο Ποτάμι» που αγαπήσαμε και άγγιξε τις ψυχές όλων μας

To «Κόκκινο Ποτάμι» ήταν ένας αληθινός ύμνος στη δύναμη του Ποντιακού Ελληνισμού. Μια ιδιαίτερη σειρά που μας αφηγήθηκε με αριστοτεχνικό τρόπο την ιστορία της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.

Όλοι όσοι συμμετείχαν στη σειρά αυτή την αγάπησαν πολύ και δούλεψαν γι’ αυτήν ξεπερνώντας τα όρια. Είτε πρόκειται για τους χιλιάδες κομπάρσους που συμμετείχαν, για τους ηθοποιούς, τους τεχνικούς, τον σκηνοθέτη, τον συγγραφέα, τους ανθρώπους του Open. Αλλά και οι τηλεθεατές το αγάπησαν το «Κόκκινο Ποτάμι» και το έδειξαν.

Μια σειρά που μας δίδαξε ιστορία. Είδαμε χαρακτήρες να τολμούν, να αγαπούν, να οργίζονται, να γελούν και να προσπαθούν να συνεχίσουν την καθημερινότητα και τη ζωή τους. Είδαμε εξαιρετικές ερμηνείες από όλο το κύριο καστ, ακόμα κι από τους κάπως αντιπαθείς ή και δευτερεύοντες ρόλους.

Το «Κόκκινο Ποτάμι» ήταν μια σειρά που απαιτούσε προσοχή ενώ παράλληλα γεννούσε σκέψεις κι ερωτήματα. Μέσα από δυνατούς διαλόγους ζωντάνεψε στα μάτια όλων μας τα δεινά του Ποντιακού Ελληνισμού. Από την πρώτη στιγμή κατάφερε να κρατήσει το ενδιαφέρον και να κάνει τον θεατή πολλές φορές κατά τη διάρκεια της, να απορεί «Είναι δυνατόν να έγιναν τέτοιες φρικαλεότητες;».

Το «Κόκκινο Ποτάμι» που αγαπήσαμε και άγγιξε τις ψυχές όλων μας

Η δύναμη της συγκεκριμένης σειράς δεν είχε να κάνει μόνο με τα όσα παρουσίασε αλλά και με τον τρόπο της παρουσίασης αυτής. Και σ’ αυτό συνέβαλαν αποφασιστικά οι σκηνές γεμάτες συναισθήματα και ένα πολύ ωραίο τραγούδι που κάθε φορά που το ακούγαμε μας διέλυε τα εσώψυχα μας.

Ένα ακόμα από τα θετικά της συγκεκριμένης σειράς είναι ότι δεν τράβηξε τα πράματα παραπάνω από όσο χρειαζόταν. Με ένα φινάλε συγκλονιστικό και συνάμα αληθινό έκανε πολλούς να αναφωνούν με θαυμασμό και συγκίνηση μέσα από το χώρο των κοινωνικών δικτύων: «Ρε Μανουσάκη έχεις καταλάβεις και εσύ ο ίδιος τι μας έκανες; Έχεις καταλάβει;».

Αλλά και ο επίλογος της σειράς με την Ιφιγένεια (Αναστασία Παντούση) να μονολογεί: «Ο θάνατος είν' μικρός, μπροστά σην θύμηση και σην αγάπην...» έγραψε στις ψυχές όλων μας.


Πηγή: Έθνος

Αναβάλλεται ο "24ος Ακριτικός Κύκλος" των Ακριτών του Πόντου

Αναβάλλεται ο "24ος Ακριτικός Κύκλος" των Ακριτών του Πόντου
Αναβάλλεται ο "24ος Ακριτικός Κύκλος" των Ακριτών του Πόντου

Το διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Ποντίων Σταυρούπολης «Ακρίτες του Πόντου» ενημερώνει τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου ότι μετά τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για τον κορονοϊό και τη ματαίωση των εκδηλώσεων σε όλη τη χώρα, αναβάλλει τις θεσμικές του εκδηλώσεις με τίτλο του "24ος Ακριτικός Κύκλος" που ήταν προγραμματισμένες για τις 16/7/2020 - 20/07/20 στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά.

Θα υπάρξει νέα ενημέρωση για την ημερομηνία των εκδηλώσεων.

Ακυρώνονται φέτος οι εκδηλώσεις «Παρακάθ’ κι αροθυμίας»

Ακυρώνονται φέτος οι εκδηλώσεις «Παρακάθ’ κι αροθυμίας»
Ακυρώνονται φέτος οι εκδηλώσεις «Παρακάθ’ κι αροθυμίας»

Το Δ.Σ του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς», με υπευθυνότητα προς το κοινωνικό σύνολο και με γνώμονα την ασφάλεια και το καλό όλων, λόγω της πανδημίας του  κορωνοϊού (covid-19), ανακοινώνει ότι οι εκδηλώσεις της Αγίας Μαρίνας «Παρακάθ’ κι αροθυμίας» για το 2020 δεν θα πραγματοποιηθούν.

Μια απόφαση δύσκολη, αλλά απαραίτητη μια και η ασφάλεια και η υγεία όλων μας είναι πολύ πιο σημαντική. Η ανακοίνωση του συλλόγου κλείνει με την ελπίδα και την ευχή να ξεπεραστεί σύντομα αυτή η δύσκολη κατάσταση για να μπορέσουμε ξανά, υγιείς και δυνατοί, να συνεχίσουμε να υπηρετούμε την παράδοση και τον πολιτισμό μας, όπως κάνουμε με συνέπεια τόσα χρόνια.

Αποδομεί τον Μουσταφά Κεμάλ ο Ερντογάν για την Αγιά Σοφιά!

Αποδομεί τον Μουσταφά Κεμάλ ο Ερντογάν για την Αγιά Σοφιά!
Αποδομεί τον Μουσταφά Κεμάλ ο Ερντογάν για την Αγιά Σοφιά!

Για λάθος του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, χωρίς όμως να τον κατονομάσει, όταν μετέτρεψε την Αγία Σοφία σε μουσείο, έκανε λόγο ο πρόεδρος της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν, σε δηλώσεις του μετά τη λήξη της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου υπό την προεδρία του.

Έκανε επίσης λόγο για προστασία της "πολιτιστικής κληρονομιάς" που φέρει η Αγιά Σοφιά. ''Ενώ θα καταστήσουμε την Αγία Σοφία ταιριαστή με την θεμελίωσή της και πάλι, θα διατηρήσουμε το χαρακτηριστικό της πολιτιστικής κληρονομιάς όπως έκαναν και οι πρόγονοί μας'', σημείωσε ο Ερντογάν

"Μετατρέψαμε την Αγία Σοφία σε μουσείο το 1934, σε μια λάθος απόφαση και τώρα την μετατρέπουμε ξανά σε ισλαμικό τέμενος", ανέφερε από το προεδρικό μέγαρο ο επικεφαλής του τουρκικού κράτους.

Ο κ. Ερντογάν ισχυρίστηκε ακόμη, σύμφωνα με το πρακτορείο Anadolu, ότι στην Τουρκία υπάρχουν τέσσερις έως πέντε φορές περισσότεροι τόποι λατρίας για τους μη μουσουλμάνους σε σχέση με όσους υπάρχουν για τους μουσουλμάνους στην Ευρώπη. ''Υπάρχει κατά μέσο όρο ένας χώρος λατρείας για κάθε 460 μη μουσουλμάνους, ενώ στην Ευρώπη υπάρχει κατά μέσο όρο ένας χώρος λατρείας για κάθε 2.000 μουσουλμάνους'', είπε.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος της Τουρκίας, η Αγιά Σοφιά θα ανοίξει ως τζαμί για τους μουσουλμάνους πιστούς στις 24 Ιουλίου.

Νωρίτερα σήμερα η τουρκική Αρχή Θρησκευτικών Υποθέσεων (Diyanet) ανακοίνωσε πως η Αγία Σοφία θα παραμείνει ανοικτή στους επισκέπτες εκτός από τις ώρες της μουσουλμανικής προσευχής, στη διάρκεια της οποίας οι χριστιανικές εικόνες θα πρέπει να καλύπτονται, ανακοίνωσε σήμερα η Αρχή Θρησκευτικών Υποθέσεων στην Τουρκία.

Οι χριστιανικές αναπαραστάσεις του ναού "δεν αποτελούν εμπόδιο στη διεξαγωγή των προσευχών", υπογράμμισε η τουρκική αρχή.

Πηγή: Capital

Τόπος ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου τα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς

Τόπος ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου τα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς
Τόπος ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου τα Απολυμαντήρια της Καλαμαριάς

Ως τόπο ιστορικής μνήμης των Ελλήνων του Πόντου θέλει να αναδείξει τα «Απολυμαντήρια» της Αρετσούς, στην Καλαμαριά, το σημείο που έφτασαν οι ξεριζωμένοι πρόσφυγες από τον Πόντο μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο  υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), Θεόδωρος Καράογλου.

Για το λόγο αυτό συγκαλεί σύσκεψη εργασίας την Τετάρτη 15 Ιουλίου, στις 12.30, στην αίθουσα συσκέψεων του Διοικητηρίου. Κατά τη διάρκεια της θα αξιολογηθούν προτάσεις αναφορικά με την ανάδειξη του ποντιακού πολιτισμού και της ποντιακής ιστορίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos.gr ο υφυπουργός θα τονίσει την ανάγκη αφύπνισης συνειδήσεων και συναισθημάτων αναφορικά με την τραγωδία του ποντιακού ελληνισμού, καθώς και την ανάγκη να γίνει γνωστή η ποντιακή ιστορία στις νεότερες γενιές. «Να τιμηθούν εκείνοι που είχαν τη δύναμη να ξαναχτίσουν τη ζωή τους στη μητέρα Ελλάδα, μετά τα όσα τραγικά πέρασαν», θα υπογραμμίσει ο κ. Καράογλου κατά τη διάρκεια της σύσκεψης. 

Στη σύσκεψη έχουν προσκληθεί να συμμετέχουν ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Γιάννης Δαρδαμανέλης και εκπρόσωποι της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδας, της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ελληνοποντίων Παλιννοστούντων, καθώς και της Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ - Τμήμα ιστορίας-αρχαιολογίας. Επίσης, έχουν προσκληθεί εκπρόσωποι των Υπουργείων Παιδείας, Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Οικονομικών.

«Ο Ελληνισμός έχει βιώσει την οδύνη της προσφυγιάς. Πόνεσε, μάτωσε, δάκρυσε, όσο κανένας άλλος λαός. Οι Έλληνες του Πόντου, της Μικράς Ασίας, της Θράκης, έζησαν την τραγωδία του ξεριζωμού, χωρίς ποτέ να χάσουν την υπερηφάνεια και την αξιοπρέπειά τους. Στο βαθμό που ο πολιτισμός ταυτίζεται με την ιστορία και σε μια προσπάθεια συντήρησης της ιστορικής μνήμης, αποτελεί χρέος τιμής να ανακηρυχθεί ο χώρος των «Απολυμαντηρίων» της Αρετσούς σε τόπο ανάδειξης του ξεριζωμού, των κακουχιών, του πόνου του Ελληνισμού, μα και συνέχειας του Έθνους μας», σημείωσε ο κ. Καράογλου.

Πηγή: Έθνος

Τρίτη 14 Ιουλίου 2020

Κόκκινο Ποτάμι: Το Twitter αποθεώνει το φινάλε της σειράς - Μίλτος και Κερέμ πέθαναν μαζί

Κόκκινο Ποτάμι: Το Twitter αποθεώνει το φινάλε της σειράς - Μίλτος και Κερέμ πέθαναν μαζί
Κόκκινο Ποτάμι: Το Twitter αποθεώνει το φινάλε της σειράς - Μίλτος και Κερέμ πέθαναν μαζί

Συγκλόνισε το τηλεοπτικό κοινό το τελευταίο επεισόδιο της δραματικής σειράς του Μανούσου Μανουσάκη «Το Κόκκινο Ποτάμι» που ολοκληρώθηκε την Δευτέρα 13 Ιουλίου. Η ιστορία του Θέμη και της Βασιλικής από τη μία και του Μίλτου με την Ιφιγένεια από την άλλη τελείωσε με τραγικό τρόπο, αφήνοντας όμως μια αχτίδα ελπίδας. Ο πόνος ξεχείλισε στον επίλογο της δραματικής ιστορικής σειράς του OPEN, μια σειρά που βασίζεται στο ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη και ταξίδεψε τους τηλεθεατές στα σκληρά χρόνια του διωγμού των Ποντίων από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Μια από τις δυνατές στιγμές τους τελευταίου επεισοδίου ήταν o θάνατος του Μίλτου. Ο Μίλτος και ο Κερέμ, οι δύο παιδικοί φίλοι, πέφτουν νεκροί αγκαλιά δίπλα στο ποτάμι. Νωρίτερα ο Μίλτος είχε χορέψει τον πυρρίχιο. Ανεπανάληπτη και η η σκηνή της ομαδικής αυτοκτονίας των Ποντίων στη σπηλιά που δεν θέλουν να πέσουν στα χέρια των Τούρκων, και προτιμούν να πεθάνουν από τα χέρια του Θέμη. Σκοτώνει τη μητέρα το και μετά την Βασιλική, πριν αφαιρέσει και τη δική του ζωή. 

Οι χρήστες του Twitter αποθέωσαν στο hashtag #kokkinopotami τη σειρά του Μανούσου Μανουσάκη και κατέθεσαν τη συγκίνησή τους για το φινάλε σχολιάζοντας: «Μίλτος και Κερέμ πέθαναν μαζί γιατί άλλο πράγμα ο πόλεμος των μεγάλων και άλλο οι άνθρωποι».

Πηγή: Έθνος

Με επιτυχία η εθελοντική αιμοδοσία της Ένωσης Ποντιακής Νεολαίας Αττικής

Με επιτυχία η εθελοντική αιμοδοσία της Ένωσης Ποντιακής Νεολαίας Αττικής
Με επιτυχία η εθελοντική αιμοδοσία της Ένωσης Ποντιακής Νεολαίας Αττικής

Ο Δήμος Λαυρεωτικής και οι πολιτιστικοί Σύλλογοι του Λαυρίου (Σύλλογος Ποντίων «Ο Μιθριδάτης», Σύλλογος Κρητών «Η Μεγαλόνησος», ο Πανθεσσαλικός Σύλλογος, Σύλλογος Μακεδόνων «Μέγας Αλέξανδρος», Σύλλογος Θηραίων «Αγ. Ειρήνη», Σύλλογος Μικρασιατών- Κωνσταντινουπολιτών, Σύλλογος Ηπειρωτών «Ο Πύρρος», Σύλλογος Πελοποννησίων «Θ. Κολοκοτρώνης») σε συνεργασία με την Ένωση Ποντιακής Νεολαίας πραγματοποίησαν εθελοντική αιμοδοσία την Κυριακή 5 Ιουλίου 2020.

Οι δράσεις έλαβαν χώρο στο Παλαιό Μηχανουργείο Λαυρίου, όπου η προσέλευση του κόσμου ήταν αρκετά μεγάλη, αφού 54 άτομα έδωσαν αίμα και, για ακόμα μια φορά, ανέδειξαν την κοινωνική τους ευαισθησία και ανιδιοτελή προσφορά στο συνάνθρωπο, ιδίως υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες με την πανδημία του κορονοϊού και τις επιπτώσεις της να επηρεάζουν την καθημερινότητά μας.

Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 32ο επεισόδιο (Video)

Live | Ο χορός του Μίλτου στο Κόκκινο Ποτάμι - Με το κεφάλι ψηλά λίγο πριν τον θάνατο
Live | Ο χορός του Μίλτου στο Κόκκινο Ποτάμι - Με το κεφάλι ψηλά λίγο πριν τον θάνατο

Οι αποκλεισμένοι στη σπηλιά, βρίσκονται σε αδιέξοδο κι αποφασίζουν να δεχτούν την πρόταση της Ευγενίας και να βάλουν τέλος στη ζωή τους, παρά να παραδοθούν ή να σφαγιαστούν από τους εχθρούς.

Μέσα σε αυτό το κλίμα απόγνωσης, ο Παναγιώτης ζητά από τον παπά να τους παντρέψει με την Χαρά.

Η Ευγενία, αφού κοινωνήσει, δίνει το όπλο στον Θέμη για να έρθει το τέλος από το χέρι του παιδιού της. Το ίδιο θα ζητήσουν και οι υπόλοιποι, επιλέγοντας ένα αξιοπρεπές τέλος από χέρι «φίλου και αδελφού». Πριν μπουν οι Τούρκοι στη σπηλιά ο Θέμης θα τραβήξει για τελευταία φορά τη σκανδάλη…

Στο μεταξύ ο Μίλτος και η Ιφιγένεια φτάνουν στο μοναστήρι και βρίσκουν τον μικρό Μιλτιάδη, αλλά και τη Λουσίν. Της ζητούν να τους ακολουθήσει, όμως εκείνη αποφασίζει να μείνει στο μοναστήρι. Παράλληλα, η Ειρήνη -συνειδητοποιημένη πια- δηλώνει στον Χότζα ότι θα παραμείνει στο πλευρό του.

Στην τουρκική πλευρά, ο Κεμάλ προτείνει στον Κερέμ να τον ακολουθήσει για τη δημιουργία μιας νέας Τουρκίας. Ο Κεμάλ αποφασίζει να κάνει τον δικό του στρατό για να εξοντώσει τους Έλληνες και τους Αρμένιους και παίρνει ως συνεργάτη του και τον Οσμάν.

Στο μοναστήρι, ο Γρηγόριος παντρεύει τον Μίλτο με την Ιφιγένεια, με παράνυμφο τον μικρό Μιλτιάδη και κουμπάρα την Λουσίν. Το ζευγάρι σχεδιάζει να βρει την οικογένεια του Μίλτου και στη συνέχεια να φύγει για το Παρίσι. Φτάνουν στην Αμισό, βρίσκουν κατάλυμα σε ξενοδοχείο, και ο Μίλτος πηγαίνει στο σπίτι του να βρεί τους δικούς του. Εκεί τον βλέπει ο Οσμάν. Τον ακινητοποιεί με το όπλο και του ανακοινώνει πως οι δικοί του δεν ζουν πια. Ο Μίλτος καταφέρνει να ξεφύγει και μετά από άγρια καταδίωξη φτάνει στο ξενοδοχείο για να πάρει την Ιφιγένεια και τον μικρό. Εκεί ένας Γάλλος αξιωματικός αποφασίζει να τους βοηθήσει να διαφύγουν, αφού έχουν γαλλικά διαβατήρια.

Το ζευγάρι με τον μικρό πηγαίνει προς το λιμάνι και στη διαδρομή βλέπει το πλήθος που ακούει τον Κεμάλ, ο οποίος ξεσηκώνει τους Τούρκους ενάντια στους Πόντιους και τους Αρμένιους. Προς μεγάλη τους έκπληξη, εκεί βρίσκεται και ο Κερέμ.

Στο τελωνείο, λίγο πριν μπουν στο καράβι, ένας Τούρκος αναγνωρίζει τον Μίλτο και τρέχει να ειδοποιήσει τον Οσμάν. Ο Οσμάν, ο μουτασερίφης και ο Οντούρ καταφτάνουν και υποστηρίζοντας ότι ο Μίλτος, η Ιφιγένεια και ο μικρός είναι Ελληνες, απαιτούν να τους παραδώσουν. Ο Μίλτος, βρισκόμενος σε αδιέξοδο, ομολογεί ότι δεν είναι Γάλλος, ζητώντας από τον αξιωματικό να σώσει την Ιφιγένεια και το παιδί. Μέσα στο σούσουρο, η Ιφιγένεια και ο μικρός καταφέρνουν να μπουν στο πλοίο, ενώ ο Μίλτος συλλαμβάνεται.

Αργότερα, μαζί με άλλους μελλοθάνατους οδηγείται σε πορεία εκτέλεσης. Περνούν από ένα ποτάμι που έχει γίνει κόκκινο από ανθρώπινο αίμα όταν ο Μίλτος βρίσκει τη δύναμη και αρχίζει να χορεύει τον πυρρίχιο, παρασύροντας και τους άλλους. Λίγη ώρα μετά ο Μίλτος πέφτει κάτω εξουθενωμένος, ο Κερέμ τον πλησιάζει κι ενώ όλοι περιμένουν να τον σκοτώσει, αυτός του κόβει τα δεσμά και του ψιθυρίζει να φύγει…
  
 

Σχετικά θέματα

























ΠΟΠΣ: Η Τουρκία συνεχίζει με την Αγία Σοφία, τη Γενοκτονική της δράση και πολιτική

ΠΟΠΣ: Η Τουρκία συνεχίζει με την Αγία Σοφία, τη Γενοκτονική της δράση και πολιτική
ΠΟΠΣ: Η Τουρκία συνεχίζει με την Αγία Σοφία, τη Γενοκτονική της δράση και πολιτική

H απόφαση της τουρκικής ηγεσίας να μετατρέψει το εμβληματικό Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως, την Αγία Σοφία, σε τέμενος, συνιστά πρωτοφανή πρόκληση και ύψιστη προσβολή για ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο.

Δυστυχώς, η Τουρκία, που θεμελιώθηκε πάνω στο αίμα των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, παραμένει δομικά αμετανόητη και συνεχίζει τη γενοκτονική της δράση και πολιτική.

Είχε προηγηθεί άλλωστε, η μετατροπή τριών Βυζαντινών Εκκλησιών, της Αγίας Σοφίας της Βιζύης, της Αγίας Σοφίας της Τραπεζούντας και της Αγίας Σοφίας της Νίκαιας, σε ισλαμικά τεμένη.

Η πολιτική προκλήσεων που ακολουθεί η γείτονα, υπό την ανοχή και του «πεπολιτισμένου κόσμου», με τη συστηματική καταστροφή εγκαταλειφθέντων μνημείων πολιτισμικής κληρονομιάς του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας καταδεικνύει τη συνεχιζόμενη πολιτισμική Γενοκτονία, της οποίας τελικός σκοπός είναι η ολοκληρωτική Γενοκτονία της ιστορικής μνήμης και των διαφόρων υλικών και πολιτιστικών τεκμηρίων της.

Για το λόγο αυτό, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση, αφενός, να απαντήσει στην ύψιστη αυτή πρόκληση και να επιβάλει τις απαιτούμενες κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας, αφετέρου, να ζητήσει επιτακτικά από τη Διεθνή Κοινότητα και τους Διεθνείς Οργανισμούς να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα που θα οδηγήσουν στην ανάκληση της πρωτοφανούς αυτής απόφασης.

Έκθεση φωτογραφίας για τον Ποντιακό Ελληνισμό στην Κέρκυρα

Έκθεση φωτογραφίας για τον Ποντιακό Ελληνισμό στην Κέρκυρα
Έκθεση φωτογραφίας για τον Ποντιακό Ελληνισμό στην Κέρκυρα

Ενημερωτικό περίπτερο και έκθεση φωτογραφικού υλικού «έστησε» το Σαββατοκύριακο 11 και 12 Ιουλίου στο Πεντοφάναρο, η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων. Το θέμα της έκθεσης ήταν οι πόλεις και οι προσωπικότητες του Πόντου, η μουσική παράδοση και τα έθιμα καθώς επίσης και η Γενοκτονία του Ποντιακού Πολιτισμού.

«Σκοπός μας ήταν να γνωρίσουν οι επισκέπτες, τον πολιτισμό, την ιστορία, τα εδέσματα, τα ήθη, τα έθιμα και την μουσική του Πόντου, μέσα από φωτογραφικό υλικό της Λέσχης» τόνισε η πρόεδρος, Στέλλα Σοϊλεμετζίδου.

Τέλος και τα Ποντιακά πανηγύρια μέχρι τέλη Ιουλίου

Τέλος και τα Ποντιακά πανηγύρια μέχρι τέλη Ιουλίου
Τέλος και τα Ποντιακά πανηγύρια μέχρι τέλη Ιουλίου

Και ενώ όλα έδειχναν ότι με την σταδιακή αποκλιμάκωση των περιοριστικών μέτρων και την επαναφορά της οικονομικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένους ΚΑΔ της οικονομίας μας, η πραγματοποίηση οποιασδήποτε παράστασης με παρουσία κοινού δηλαδή συναυλίας και καλλιτεχνικής εκδήλωσης, θα ήταν εφικτή παράλληλα με τις υπηρεσίες πολιτιστικών συλλόγων και σωματείων, τη ματαίωση των πανηγυριών σε όλη τη χώρα μέχρι το τέλος Ιουλίου αποφάσισε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας, που πραγματοποιήθηκε με τηλεδιάσκεψη, υπό τον αρμόδιο υπουργό Βασίλη Κικίλια.

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή αποφάσισε να εισηγηθεί στην Κυβέρνηση:

- Τη ματαίωση των πανηγυριών σε όλη τη χώρα μέχρι το τέλος Ιουλίου
- Την εντατικοποίηση των ελέγχων στα χερσαία σύνορά μας
- Την επέκταση των ελέγχων και στους εποχικούς εργάτες που προέρχονται από όμορες χώρες.

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται
Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Στην τελική ευθεία για το μεγάλο φινάλε μπήκε η δραματική σειρά του Μανούσου Μανουσάκη «Το κόκκινο ποτάμι», που προβάλλεται με μεγάλη επιτυχία στο Open TV και έχει κερδίσει την αγάπη του τηλεοπτικού κοινού από το πρώτο κιόλας επεισόδιο. Το «Κόκκινο Ποτάμι» βασίζεται στο ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη και ταξίδεψε τους τηλεθεατές στα σκληρά χρόνια του διωγμού των Ποντίων από την Οθωμανική Αυτοκρατορία μέσα από έναν μεγάλο και θυελλώδη έρωτα. Οι διώξεις των χριστιανών κορυφώνονται. Η Χρυσάνθη με το παιδί της Ιφιγένειας στην αγκαλιά καταφεύγει στο μοναστήρι, όπου βρίσκεται και η Λουσίν.

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Την ίδια ώρα, η Ιφιγένεια, η Σοφία και οι υπόλοιποι εγκλωβισμένοι στην εκκλησία βιώνουν τραγικές στιγμές, καθώς ο Μουράτ και ένα τσούρμο εξαγριωμένων Τούρκων πετούν στουπιά με φωτιά για να τους κάψουν. Ο Χότζας μόλις αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει τρέχει με την Ειρήνη να τους σώσει και καταφέρνει, παρά την παρέμβαση του Μουράτ, να ανοίξει την πόρτα της εκκλησίας. Όσοι από τους έγκλειστους δεν έχουν χάσει τη ζωή τους βγαίνουν έξω και η Ειρήνη με συγκίνηση βλέπει τη μάνα και την αδελφή της. Οι τρεις γυναίκες πέφτουν η μία στην αγκαλιά της άλλης. Δυστυχώς, όμως, η ευτυχία της επανένωσης δεν κρατά πολύ. 

Η Σοφία, καταβεβλημένη από τις κακουχίες, αφήνει την τελευταία της πνοή. Αργότερα, πάνω από τον τάφο της, η Ιφιγένεια ανακοινώνει στην αδελφή της ότι θα φύγει για να ψάξει τον γιο της. Η Ειρήνη ετοιμάζεται να την ακολουθήσει, αλλά λίγο πριν ξεκινήσουν αποφασίζει να μείνει με τον Χότζα, αφού τον έχει αγαπήσει, ενώ μια ευχάριστη έκπληξη περιμένει την Ιφιγένεια καθώς κάνει την εμφάνισή του ο Μίλτος. Πίσω στη σπηλιά, οι αποκλεισμένοι, διαπιστώνοντας ότι δεν υπάρχει πλέον καμία σωτηρία, παίρνουν μια ηρωική απόφαση, ακολουθώντας την πρόταση της Ευγενίας. Προτιμούν να αυτοκτονήσουν από το να πέσουν στα χέρια των Τούρκων. Οι στιγμές που ακολουθούν είναι συγκλονιστικές. Ο Παναγιώτης ζητά από τον παπά να τον παντρέψει με τη Χαρά.

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Ο Θέμης σκοτώνει τη Βασιλική

Στη συνέχεια όλοι κοινωνούν και η Ευγενία κάνοντας την αρχή δίνει το όπλο στον Θέμη για να τη σκοτώσει, ενώ οι υπόλοιποι μπαίνουν σε μια γραμμή και περιμένουν τη σειρά τους. Ο Θέμης σηκώνει το βαρύ φορτίο και πυροβολεί τον έναν μετά τον άλλον τους συμπατριώτες του. Τελευταία σκοτώνει τη Βασιλική και την ώρα που οι Τούρκοι ορμούν μέσα στη σπηλιά στρέφει το όπλο και δίνει τέλος στη ζωή του. Εν τω μεταξύ, ο Κεμάλ αποφασίζει να κάνει τον δικό του στρατό για να εξοντώσει τους Έλληνες και τους Αρμένιους και παίρνει τον Οσμάν ως συνεργάτη του.

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Ο Μίλτος και η Ιφιγένεια παντρεύονται

Την ίδια ώρα, ο Μίλτος και η Ιφιγένεια καταφέρνουν να φτάσουν στο μοναστήρι, όπου βρίσκουν τον μικρό Μιλτιάδη. Εκεί ο Γρηγόριος τους παντρεύει με κουμπάρα τη Λουσίν και παράνυμφο τον γιο τους. Το ζευγάρι σχεδιάζει να διαφύγει στο Παρίσι. Χωρίς να έχουν ιδέα τι έχει προηγηθεί, πηγαίνουν σε ένα ξενοδοχείο στην Αμισό, προκειμένου ο Μίλτος να πάει στο σπίτι για να βρει τους δικούς του. Εκεί τον βλέπει ο Οσμάν και ένα άγριο κυνηγητό ξεκινά. Με τους Τούρκους να τον πυροβολούν, ο Μίλτος καταφέρνει να ξεφύγει και να φτάσει σώος στο ξενοδοχείο. Η τύχη φαίνεται να τους χαμογελά. Ένας Γάλλος αξιωματικός προσφέρεται να τους βοηθήσει να διαφύγουν, αφού έχουν γαλλικά διαβατήρια. Ενώ φτάνουν στο τελωνείο για να μπουν στο καράβι, ένας Τούρκος αναγνωρίζει τον Μίλτο και ειδοποιεί τον Οσμάν, που καταφθάνει με τον μουτασερίφη και τον Οντούρ. Στην ένταση που ακολουθεί, ο Μίλτος ομολογεί ότι δεν είναι Γάλλος και ζητά από τον αξιωματικό να σώσει την Ιφιγένεια και το παιδί. Η μοίρα του έχει σφραγιστεί. Μαζί με άλλους μελλοθάνατους περνά από ένα ποτάμι που έχει γίνει κόκκινο από ανθρώπινο αίμα.

Ο Μίλτος μαζεύει όσο κουράγιο του έχει απομένει και αρχίζει να χορεύει τον πυρρίχιο, παρασύροντας και τους υπόλοιπους. Όταν πέφτει κάτω εξουθενωμένος, τον πλησιάζει ο Κερέμ, του ψιθυρίζει στο αυτί να το σκάσει και του κόβει τα δεσμά. Ενώ ο Μίλτος τρέχει προς τη σωτηρία, μια σφαίρα τού κόβει το νήμα της ζωής. Την ίδια ώρα, πάνω στο πλοίο που οδηγεί στην ελευθερία, η Ιφιγένεια με τον μικρό Μιλτιάδη στην αγκαλιά της συνειδητοποιεί ότι τίποτα από αυτά που έζησε δεν πρέπει να ξεχαστεί.

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Ο Μίλτος «αποχαιρετά» την Ιφιγένεια

Ο Μίλτος και η Ιφιγένεια πέρασαν δια πυρός και σιδήρου, απέκτησαν ένα παιδί και ερωτεύτηκαν με φόντο τραγικά ιστορικά γεγονότα. Ο πρωταγωνιστής της σειράς Ιωάννης Παπαζήσης με μια ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram ευχαρίστησε όλους τους τηλεθεατές και αναφέρθηκε στην συμπρωταγωνίστριά του Αναστασία Παντούση - την Ιφιγένεια του «Κόκκινου ποταμιού» γράφοντας:  «Λοιπόν, Κυριακή και Δευτέρα είναι τα δύο τελευταία επεισόδια της ιστορίας μας. Σας ευχαριστούμε πολύ για την αγάπη που μας δώσατε. Πραγματικά ήταν μεγάλη. Εγώ ξέρω ότι όλοι δώσαμε την ψυχή μας για να περιγράψουμε τα γεγονότα εκείνης της εποχής. Όπως ξέρω πολύ καλά ότι με αυτό το κορίτσι αγαπήσαμε πολύ τους ήρωες μας και κάθε δευτερόλεπτο κάθε στιγμή ήταν ένα κομμάτι από την ψυχή μας. Μεγάλο ταξίδι και μεγάλο το ευχαριστώ. Ο Μίλτος και η Ιφιγένεια σας χαιρετούν». 

Κόκκινο Ποτάμι - Το δραματικό φινάλε της σειράς: Ο Μίλτος σκοτώνεται

Το Κόκκινο ποτάμι σε αριθμούς

Περισσότεροι από 171 ηθοποιοί και 1.140 κομπάρσοι επιχειρούν να φωτίσουν τις ιστορικές μνήμες του Ποντιακού Ελληνισμού. Γυρίσματα έχουν πραγματοποιηθεί σε 15 πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Το «Κόκκινο Ποτάμι» πέρασε από το Αρχοντικό των Μπενιζέλων, το Κτίριο «Κωστής Παλαμάς», το ΜΙΕΤΕ, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, το Μέγαρο Υπατία, βρέθηκε στο ατμόπλοιο «Θαλής ο Μιλήσιος» στο Παλαιό Φάληρο και στη συνέχεια ταξίδεψε σε περισσότερες πόλεις της Ελλάδας: Καστοριά, Δερβενοχώρια, Βέροια, Ξάνθη, Έδεσσα, Νάουσα, Δράμα, Παλαιός Άγιος Παντελεήμων κ.α. Ο Ιβάν Σαββίδης είναι ο πρώτος που αποφάσισε να χρηματοδοτήσει και να επενδύσει σε μια σειρά η οποία αφορά την Ιστορία του Ελληνισμού.

Πηγή: Έθνος

Περί της υποκρισίας του κ. Βορίδη, για τη μετατροπή του Τουρκικού προξενείου σε μουσείο μνήμης της Γενοκτονίας του Ελληνισμού

Περί της υποκρισίας του κ. Βορίδη, για τη μετατροπή του Τουρκικού προξενείου σε μουσείο μνήμης της Γενοκτονίας του Ελληνισμού
Περί της υποκρισίας του κ. Βορίδη, για τη μετατροπή του Τουρκικού προξενείου σε μουσείο μνήμης της Γενοκτονίας του Ελληνισμού 

γράφει ο Βλάσης Αγτζίδης

Είναι σύμπτωμα της αμνησίας και του θράσους που χαρακτηρίζει ένα τμήμα του ελλαδικού πολιτικού προσωπικού, η δήλωση Βορίδη για τη μετατροπή του Μουσείου Κεμάλ Ατατούρκ σε Μουσείο Γενοκτονίας του ελληνισμού...

Και αυτό όχι γιατί είναι φυσιολογική η ύπαρξη ενός μουσείου για τον θύτη, στην πόλη που εγκαταστάθηκαν τα θύματά του, αλλά γιατί πολιτικά ο Βορίδης προέρχεται από την αντιπροσφυγική και φιλοκεμαλική παράδοση της ελλαδικής ακροδεξιάς που συγκάλυψε τις Γενοκτονίες που προκάλεσε ο ακραίος τουρκικός εθνικισμός κατά των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων (Ελλήνων, Αρμενίων, Ασσυρίων) την περίοδο 1914-1922...

Καταρχάς το κτίριο αυτό το παραχώρησε στο τουρκικό κράτος ο ιδεολογικός πρόγονος του κ. Βορίδη, ο Ιωάννης ΜΕΤΑΞΑΣ για να τιμήσει έτσι το θάνατο του ομοϊδεάτη του Κεμάλ Ατατούρκ.

Ο κ. Βορίδης προέρχεται από την παράδοση της λεγόμενης λαϊκής (άκρο) Δεξιάς που στα κρίσιμα χρόνια των Γενοκτονιών -και υπό τη μορφή του Λαϊκού Κόμματος κ.ά- λειτούργησε υπονομευτικά για ελληνικά εθνικά συμφέροντα:
- δημιουργώντας τον Εθνικό Διχασμό το 1915 για να στηρίξει τα γερμανικά συμφέροντα και
- υπονομεύοντας με την ανορθολογική της συμπεριφορά το μικρασιατικό εγχείρημα μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου του 1920.

Επίσης προέρχεται από την παράταξη που εγκατέλειψε ολοκληρωτικά τους Πόντιους μετά την άνοδο στην εξουσία το 1920.

Στη συνέχεια και αφού υπονόμευσε με την πολιτική της τη Μικρασιατική Εκστρατεία, απαγόρευσε νομοθετικά την αναχώρηση των Μικρασιατών και τους παρέδωσε συνειδητά προς σφαγή στους τσέτες του Μουσταφά Κεμάλ.

Αλλά και μετά την Καταστροφή ο Μουσταφά Κεμάλ αντιμετωπίστηκε ως θετικό πρότυπο. Στην Ελλάδα μετά το 1922 "δαιμονοποιήθηκε" μόνο από τα θύματά του, τους πρόσφυγες...

Περί της υποκρισίας του κ. Βορίδη, για τη μετατροπή του Τουρκικού προξενείου σε μουσείο μνήμης της Γενοκτονίας του Ελληνισμού

Το πολιτικό σύστημα σε όλες τις εκδοχές του τον αγκάλιασε εξ' αρχής.

- Ο Ελ. Βενιζέλος, κυνικός πολιτικός μετά το 1922 θα τον προτείνει συμβολικά για Νόμπελ Ειρήνης
- Ο φασίστας δικτάτορας Ιωάννης Μεταξάς θα θρηνήσει το θάνατο του ομοϊδεάτη Μουσταφά Κεμάλ και θα χαρίσει το 1938 το σπίτι που υποτίθεται ότι γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο τουρκικό κράτος.

Επιπλέον θα μετονομάσει την Οδό Αποστόλου Παύλου σε Οδό Κεμάλ Ατατούρκ
- οι αντικομμουνιστές νικητές του εμφυλίου κανένα πρόβλημα δεν θα έχουν με την ονομασία του δρόμου (θα ξαναπάρει το παλιό όνομα μετά τα Σεπτεμβριανά)
- το ΚΚΕ θα υμνήσει τον Κεμάλ ως μέγα προοδευτικό μεταρρυθμιστή, γιατί υπήρξε για κάποια περίοδο γεωπολιτικό φιλαράκι του Λένιν...

Ακριβώς για όλα αυτά η Αριστερά θα πρέπει να εγκαταλείψει τη στάση του Πόντιου Πιλάτου και να σταθεί με αξιοπρέπεια και αλήθεια απέναντι στην πραγματική ιστορία.

Ειδάλλως η πατριδοκαπηλεία και η αχρειότητα, θα κυριαρχήσουν στη διαχείριση τέτοιων ζητημάτων...

Σχετικά θέματα

Κυριακή 12 Ιουλίου 2020

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 31ο επεισόδιο (Video)

Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 31ο επεισόδιο
Το Κόκκινο Ποτάμι: Δείτε το 31ο επεισόδιο

Στην τελική ευθεία για το μεγάλο φινάλε μπήκε η δραματική σειρά του Μανούσου Μανουσάκη «Το κόκκινο ποτάμι», που προβάλλεται με μεγάλη επιτυχία στο Open TV και έχει κερδίσει την αγάπη του τηλεοπτικού κοινού από το πρώτο κιόλας επεισόδιο. Στο προτελευταίο επεισόδιο, η Χρυσάνθη, με άλλους κατατρεγμένους, καταφεύγει μαζί με το παιδί της Ιφιγένειας και του Μίλτου στο μοναστήρι που είναι η Λουσίν. Οι δυο γυναίκες γνωρίζονται και η Λουσίν συγκλονίζεται μόλις μαθαίνει ποιας είναι το παιδί. Την ίδια στιγμή, μέσα στην εκκλησία που είναι έγκλειστες με όλους τους άλλους, η Σοφία εξομολογείται στην Ιφιγένεια ότι δεν θα αντέξει άλλο.

Λίγο μετά, ο Μουράτ και άλλοι εξαγριωμένοι Τούρκοι πετούν στουπιά με φωτιά μέσα στην εκκλησία για να τους κάψουν. Ο Χότζας τρέχει με την Ειρήνη να τους σώσει και μετά από σύγκρουση με τον Μουράτ ανοίγει την πόρτα. Όταν βγαίνουν όσοι δεν πέθαναν, η Ειρήνη βλέπει έκπληκτη την μάνα και της αδελφή της και οι τρεις γυναίκες αγκαλιάζονται μετά από καιρό. Μόνο που η Σοφία δεν αντέχει μετά από τόσες κακουχίες και λίγο αργότερα πεθαίνει. Παράλληλα, στο στρατόπεδο των αιχμαλώτων ο Νικολαϊδης προσπαθεί να πείσει τον Ονούρ Ασλάν ότι κινδυνεύουν να πεθάνουν όλοι από τύφο, αν δεν μεταφερθούν σε νοσοκομείο οι άρρωστοι. Εκείνος θεωρεί πως ο γιατρός έχει δόλο και συνειδητά δεν βοηθάει να σωθούν οι Τούρκοι στρατιώτες, γι’ αυτό και τον βάζει κι αυτόν με τους άλλους αιχμαλώτους.

Στο μεταξύ η Ιφιγένεια στέλνει τηλεγράφημα με τον Χότζα στον Ζαχάρωφ, στο Παρίσι, για να μάθει αν γνωρίζει πού είναι ο Μίλτος. Στη σπηλιά, ο Θέμης, η Βασιλική, η Ευγενία  και οι άλλοι αποκλεισμένοι καταλαβαίνουν ότι οι Τούρκοι, που είναι πολλοί, τους έχουν περικυκλώσει και δεν θα γλιτώσουν. Στο ρωσικό πανδοχείο, ο Νεγρεπόντης ενημερωμένος από τον Ζαχάρωφ, μεταφέρει στον Μίλτο τα νέα της Ιφιγένειας κι αυτός αποφασίζει να φύγουν μαζί για να την βρουν. Στο στρατόπεδο ο Νικολαϊδης πιέζει τον Ονούρ να φύγουν από εκεί για να σωθούν και αν και τον πείθει, ο Τούρκος τον πυροβολεί στα γόνατα και μετά τον αφήνουν μόνο και αβοήθητο.

Ο Θέμης σκοτώνει την Βασιλική και αυτοκτονεί

Στο μεταξύ η Ιφιγένεια και η Ειρήνη αποφασίζουν να φύγουν μαζί προς την Σάντα και να ψάξουν για το παιδί. Ευχαριστούν τον Χότζα για ότι έκανε κι αυτός αποφασίζει να τις βοηθήσει ξανά στην φυγή τους. Λίγο μετά, η Ιφιγένεια βλέπει τον Μίλτο που έρχεται να τη βρει και το ζευγάρι ενώνεται ξανά για να ψάξουν για τον μικρό. Όταν φτάνουν στη Σάντα τα βλέπουν όλα καμένα και πανικοβάλλονται. Αλλά ένας ντόπιος τους λέει ότι όσοι γλίτωσαν έφυγαν προς το βουνό, για ένα μοναστήρι. Στο μεταξύ ο Κεμάλ καθαιρεί και τον Ονούρ Ασλάν και τον Μεχμέτ Καρτάλ, θεωρώντας τους υπεύθυνους για την ήττα και την συνθηκολόγηση και τους προτείνει να φύγουν από τη χώρα. Τέλος, στη σπηλιά, οι έγκλειστοι προσπαθούν να δουν αν υπάρχει λύση αλλά γρήγορα καταλαβαίνουν ότι το μόνο που τους μένει είναι να πεθάνουν. Ο Θέμης προτείνει να κάνουν έξοδο πολεμώντας, ξέροντας ότι θα σκοτωθούν.



Σχετικά θέματα