Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2021

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας, τα Θεοφάνεια στην εκπομπή «φλΕΡΤ» της ΕΡΤ1

Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας, τα Θεοφάνεια στην εκπομπή «φλΕΡΤ» της ΕΡΤ1
Η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας, τα Θεοφάνεια στην εκπομπή «φλΕΡΤ» της ΕΡΤ1

Μετά και το ραντεβού που δόθηκε στην χριστουγεννιάτικη εκπομπή «φλΕΡΤ», ένα ακόμα γλέντι γεμάτο κέφι από τη Νάουσα σας περιμένει τα Θεοφάνεια, την Τετάρτη 6/1 στις 4:00 μ.μ. στο «φλΕΡΤ» της Νάντιας Κοντογεώργη στην ΕΡΤ1.

Για άλλη μία φόρα η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Νάουσας με τον Κώστα Καλδάρα και με την φιλοξενία της Ένωσης Ξενοδόχων Ημαθίας και της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας έρχονται κοντά σας, με ευχές και τραγούδια, από τον Αλέξη Παρχαρίδη, την Μαίρη Δούτση, την Δήμητρα Καραφούσια, τον Τρύφων Μπάιτση τον Γιάννη Τσανασίδη στη λύρα, τον Μιχάλη Σιώπη στο κλαρίνο, τον Γιώργο Ασβεστά στο νταούλι και μία παρέα αξιόλογων μουσικών, από τον όμορφο χώρο του Κτήματος Χρυσοχόου.

Ένα ακόμα «φλΕΡΤ» από την Ημαθία και τη Νάουσα, τα Θεοφάνεια στις 4:00 μ.μ. στην ΕΡΤ1.

«Και εγένετο… Ελλάς»: Η συμβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στην επανάσταση του 1821 και η Ποντιακή του καταγωγή

«Και εγένετο… Ελλάς»: Η συμβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στην επανάσταση του 1821 και η Ποντιακή του καταγωγή
«Και εγένετο… Ελλάς»: Η συμβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στην επανάσταση του 1821 και η Ποντιακή του καταγωγή

H μεγάλη αφιερωματική σειρά του OPEN για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση συνεχίζεται και ξετυλίγει άγνωστες πτυχές εκείνης της εποχής, πάντα με τη συνδρομή των  ιστορικών που αναλύουν και ρίχνουν φως στα γεγονότα.

Την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2021 στις 00:15, αρχίζει ο δεύτερος κύκλος της αφιερωματικής εκπομπής, με την έναρξη της Επανάστασης στην Μολδοβλαχία από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και ακολούθως στην Πελοπόννησο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, τον Μάρτιο του 1821.

Ποια ημέρα υψώθηκε το λάβαρο της επανάσταση στην Αγία Λαύρα, στις 25 Μαρτίου που γνωρίζουμε ή μήπως όχι; Ακόμα στην εκπομπή αναλύεται η συμβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στην επανάσταση καθώς και η ποντιακή του καταγωγή. Τι ήταν τελικά ο Ιερός Λόχος του Αλέξανδρου Υψηλάντη και ποιος ο ρόλος που διαδραμάτισε η Ρωσία στην επανάσταση; Πώς έβλεπαν οι Οθωμανοί την ελληνική επανάσταση και ποια η συμβολή των Πλαπουταίων στον αγώνα;

Την αφιερωματική εκπομπή παρουσιάζει ο δημοσιογράφος Γεώργιος Σαρρής. Μαζί του στο στούντιο, οι ιστορικοί Γιώργος Θεοδωρίδης και Νίκος Ζέρβας.

Ακόμα στην εκπομπή μιλάνε οι ακόλουθοι επιστημονικοί συνεργάτες:

Ο Αντρέι Μάσλοβ, Πρέσβης της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ελληνική Δημοκρατία, αναλύει το πως έβλεπαν οι Ρώσοι την ελληνική επανάσταση αλλά και ποια ήταν η αντίδρασή τους. Ακόμα εξηγεί ποιες ήταν οι κινήσεις της Ρωσίας απέναντι στην Υψηλή Πύλη.

Στη συνέχεια ο Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, Επίκουρος Καθηγητής Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο ΑΠΘ περιγράφει τη σημαντική συμβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στην ελληνική Επανάσταση και αναλύει την ποντιακή καταγωγή του «πρίγκιπα».

Ο πατήρ Ευσέβιος – Ηγούμενος της Μονής της Αγίας Λαύρας αποσαφηνίζει ποια ημέρα υψώθηκε το λάβαρο της επανάστασης στην Μονή, καθώς υπάρχει ακόμα η εσφαλμένη εντύπωση πως αυτό έγινε στις 25 Μαρτίου ενώ η πραγματικότητα είναι πως το λάβαρο της Επανάστασης υψώθηκε στις 17 Μαρτίου. Περιγράφει τις στιγμές εκείνης της ιστορικής ημέρας στην Μονή της Αγίας Λαύρας, ενώ τονίζει πως ο αγώνας ήταν και θρησκευτικός και όχι μόνο εθνικός.

Ο Δημήτρης Σταθακόπουλος, οθωμανολόγος, εξιστορεί πως οι Τούρκοι δεν έβλεπαν την ελληνική επανάσταση ως επανάσταση, αλλά ως στάση. Εξηγεί πως οι Οθωμανοί έβλεπαν τους επαναστάτες ως «τρομοκράτες», με την σημερινή ορολογία.

Τέλος, ο Κωνσταντίνος Πλαπούτας, απόγονος της γνωστής οικογένειας των Πλαπουταίων,  περιγράφει άγνωστες στιγμές της ηρωικής του οικογένειας. Ο Δημητράκης Πλαπούτας ήταν στρατηγός και ήταν στο πλευρό του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στις μάχες.

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021

«Λεφτοκάρυα»: μελετώντας τη μουσική του Πόντου, παίζουν παραδοσιακούς σκοπούς

«Λεφτοκάρυα»: μελετώντας τη μουσική του Πόντου, παίζουν παραδοσιακούς σκοπούς
«Λεφτοκάρυα»: μελετώντας τη μουσική του Πόντου, παίζουν παραδοσιακούς σκοπούς

Έχοντας βιωματική σχέση και μελετώντας τη μουσική του Πόντου, επιλέγουν να παίζουν παραδοσιακούς σκοπούς και τραγούδια από την αστείρευτη αυτή μουσική παράδοση της Μαύρης θάλασσας. Ανήκοντας στη νέα γενιά μουσικών, έχουν τα αυτιά και τους ορίζοντες ανοιχτούς προς όλα τα είδη της μουσικής και νέους πειραματισμούς, με στόχο μέσα από τον ήχο τους και από ένα προσωπικό φίλτρο να αποτυπώσουν με μια πιο φρέσκια και σύγχρονη ματιά τη μουσική αυτή.

Είναι το μουσικό σχήμα «Τα Λεφτοκάρυα», που στην Ποντιακή διάλεκτο είναι τα φουντούκια. Δημιουργήθηκαν το 2017 γύρω από τον πυρήνα του πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Αφορμή ήταν η σύμπραξη σε μία πτυχιακή συναυλία, όπου εκεί συναντήθηκαν το μεράκι και η αγάπη για την ποντιακή μουσική μέσα από την κοινή αισθητική και διάθεση αναζήτησης των μελών του σχήματος. Αποτελούνται από τους Νατάσα Τσακηρίδου στο τραγούδι, Γιάννη Τσανασίδη στην ποντιακή λύρα, Ιάκωβο Μωυσιάδη στο πολίτικο λαούτο και τον ταμπουρά.

«Τα Λεφτοκάρυα» λοιπόν παρουσιάζονται την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2021 στις 6:00 μ.μ. από την εκπομπή "Σύγχρονοι / Παραδοσιακοί Μουσικοί" της ΕΤ3, μία εκπομπή που παρουσιάζει παλαιότερους και νεότερους μουσικούς που ασχολούνται με την παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας.

Με την Ποντιακή Λαογραφία συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Με την Ποντιακή Λαογραφία συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης
Με την Ποντιακή Λαογραφία συνεχίζεται το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης

Μετά την ολοκλήρωση της 1ης θεματικής ενότητας για την Ιστορία και της δεύτερης για την Διάλεκτο το "Λαϊκό Πανεπιστήμιο" της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης συνεχίζει την τρίτη θεματική ενότητα που αναφέρεται στην Ποντιακή Λαογραφία.

Τα μαθήματα της τρίτης ενότητας θα ξεκινήσουν σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«Η έννοια της παράδοσης και ο σύγχρονος ελληνικός λαϊκός πολιτισμός».
Μανόλης Γ. Βαρβούνης, Καθηγητής Λαογραφίας, Τμήμα Ιστορίας & Εθνολογίας, Διευθυντής του Εργαστηρίου Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Δ.Π.Θ.

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«Θάλαττα θάλαττα!»: η αποτύπωση μιας αρχαίας κραυγής στις αφηγήσεις των σημερινών κατοίκων της Τραπεζούντας.
Μυροφόρα Ευσταθιάδου, Δρ. Λαογραφίας Ε.Κ.Π.Α., Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, Τμήμα Ιστορίας & Εθνολογίας, Δ.Π.Θ.

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«Τα Ποντιακά παραδοσιακά παραμύθια ως φορείς πολιτισμού και μνήμης».
Μαρία Προκοπίδου, Εκπαιδευτικός, συγγραφέας, M.Εd Επιστήμες Αγωγής & Νέες Τεχνολογίες (Κατεύθυνση: Ανθρωπιστικές Σπουδές) Π.Δ.Μ., Ειδική Εκπαίδευση Ε.Π.Κ.

Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2021, ώρα 7 μ.μ.
«Το λαογραφικό και συγγραφικό έργο του Σάββα Πορφ. Παπαδόπουλου».
Ζωή Κανιά, Κοινωνιολόγος, Master Λαογραφία & Εκπαίδευση Ε.Κ.Π.Α.

Υποτροφία για σπουδές στη Λαογραφία του Ποντιακού Ελληνισμού από τους Πόντιους της Νυρεμβέργης

Υποτροφία για σπουδές στη Λαογραφία του Ποντιακού Ελληνισμού από τους Πόντιους της Νυρεμβέργης
Υποτροφία για σπουδές στη Λαογραφία του Ποντιακού Ελληνισμού από τους Πόντιους της Νυρεμβέργης

Με αφορμή τη διεξαγωγή του διεθνούς συνεδρίου «Λαϊκή παράδοση του Πόντου: από το παρελθόν στο παρόν» (Θεσσαλονίκη 29 Νοεμβρίου - 1 Δεκεμβρίου 2019), ο Σύλλογος Ποντίων Νυρεμβέργης “Cardinal Bessario” προκήρυξε μια (1) υποτροφία 2.500 Ευρώ για Μεταπτυχιακές Σπουδές (Master) με Διπλωματική εργασία στο αντικείμενο της Λαογραφίας του Ποντιακού Ελληνισμού, στη μνήμη Ευστάθιου Ευσταθιάδη. Για την υποβολή δικαιολογητικών και την επιλογή ορίστηκε υπεύθυνη η Επιστημονική Επιτροπή του παραπάνω συνεδρίου, η οποία κατόπιν διαδικτυακής συνεδρίασης στις 3/1/2021 (η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων ήταν η 31η Δεκεμβρίου 2020) και λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια αξιολόγησης που έθεσε, αποφάσισε:

1. Η υποτροφία να δοθεί στην κα. Ζωή Κανιά, Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ειδίκευση «Λαογραφία και Εκπαίδευση», που εκπονεί μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο:
«Η ένταξη των προσφύγων του 1922 στην ελληνική κοινωνία. Λαογραφική και ιστορική έρευνα της κοινότητας Κομνηνοί (Χασάνι) στο Ελληνικό Αττικής (1923-1942)».

Πρόκειται για μια λαογραφική και ιστορική έρευνα μιας αδιερεύνητης κοινότητας Ποντίων προσφύγων που βασίζεται σε αρχειακές πηγές και βιογραφικές συνεντεύξεις Ποντίων απογόνων της κοινότητας των Κομνηνών το 1923, στην περιοχή που βρίσκεται σήμερα η εγκαταλελειμμένη πίστα του πρώην Αεροδρομίου Αθηνών. Στο μέχρι σήμερα συλλεχθέν υλικό της έρευνας αναλύεται η ιστορία της εγκατάστασης των προσφύγων στην περιοχή και η οικοδόμηση μίας νέας δραστήριας κοινότητας, η οποία μέσα σε 19 μόλις χρόνια δημιούργησε σχολείο, ιατρείο, φαρμακείο, θέατρο, αθλητικές εγκαταστάσεις, διαμορφώνοντας συγχρόνως μία νέα πολιτιστική ταυτότητα που συνέδεε την ποντιακή παράδοση με το νέο τόπο εγκατάστασής τους.

2. Η υποτροφία να καταβληθεί απευθείας από το Σύλλογο Ποντίων Νυρεμβέργης “Cardinal Bessario” στην υπότροφο, με την ολοκλήρωση του Μεταπτυχιακού προγράμματος και κατόπιν έγγραφης ενημέρωσης του Συλλόγου, από την Επιστημονική Επιτροπή.

Την Επιστημονική επιτροπή, η οποία αξιολόγησε τις αιτήσεις, αποτελούν οι Μανόλης Βαρβούνης, Καθηγητής (Πρόεδρος), Ρέα Κακάμπουρα, Αν. Καθηγήτρια (Αντιπρόεδρος), Δρ Μυροφόρα Ευσταθιάδου (Γραμματέας).

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2021

Α. Οσιπίδης: ο Ποντιακός ελληνισμός, έχει περάσει πολλές δοκιμασίες στο διάβα των αιώνων

Α. Οσιπίδης: ο Ποντιακός ελληνισμός, έχει περάσει πολλές δοκιμασίες στο διάβα των αιώνων
Α. Οσιπίδης: ο Ποντιακός ελληνισμός, έχει περάσει πολλές δοκιμασίες στο διάβα των αιώνων

Μήνυμα μέσα της σελίδας e-Pontos στέλνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη, Ανέστης Οσιπίδης. Στο μήνυμα του αναφέρει:

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Αγαπητά παιδία των συλλόγων μας,
Φίλες και Φίλοι,
Αδέλφια Πόντιοι

Στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς, θα ήθελα να σας ευχηθώ από τα βάθη της καρδιάς μου, μία Καλή και Ευλογημένη χρονιά, με υγεία, με προσωπική και συλλογική ευτυχία.

Η χρονιά που πέρασε ήταν για όλους μας μια δύσκολη χρονιά, ήταν ίσως η ευκαιρία για όλους να αξιολογήσουμε πραγματικά τι σημαίνει να έχεις τα πιο απλά και αυτονόητα  πράγματα στη ζωή.

Ήταν η χρονιά στην οποία δοκιμάστηκαν προσωπικές, οικογενειακές και συλλογικές αντοχές, πολλοί από εμάς χάσαμε δικούς μας ανθρώπους, ή έχουμε ακόμη και αυτή τη στιγμή συγγενείς, φίλους, γνωστούς οι οποίοι αγωνίζονται στην άνιση μάχη με το κορωνοϊό, παράλληλα δοκιμάστηκε η παγκόσμια οικονομία η οποία λίγο ή πολύ άγγιξε σίγουρα και τον καθένα από εμάς.

Ο ελληνισμός όμως και ιδιαίτερα ο Ποντιακός ελληνισμός, έχει περάσει πολλές δοκιμασίες στο διάβα των αιώνων, και πάντοτε έβγαινε πιο δυνατός από αυτές, είναι λοιπόν σίγουρο πως και αυτήν την δοκιμασία, όλοι μαζί ενωμένοι, θα την ξεπεράσουμε, ώστε να μπορέσουν τα παιδιά μας να ελπίζουν σε ένα καλύτερο μέλλον.

Και πάλι θα έρθει το χαμόγελο στα χείλη μας,
και πάλι θα ακούσουμε της λύρες και τα νταούλια στους συλλόγους μας,
και πάλι θα ξανά ανταμώσουμε όλοι μαζί στο επόμενο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ Ποντιακών χορών της Ομοσπονδίας μας.

Αρκεί όλοι να μείνουμε σωματικά και ψυχικά υγιείς,

Έως τότε να είστε καλά και καλή αντάμωση.

Ανέστης Οσιπίδης
Πρόεδρος Ομοσπονδίας Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη

Κυκλοφόρησε η νέα δισκογραφική δουλειά "Το Θάμαν" των Γιάννη και Αβραάμ Γκόσιου

Κυκλοφόρησε η νέα δισκογραφική δουλειά "Το Θάμαν" των Γιάννη και Αβραάμ Γκόσιου
Κυκλοφόρησε η νέα δισκογραφική δουλειά "Το Θάμαν" των Γιάννη και Αβραάμ Γκόσιου

Κυκλοφόρησε η νέα δισκογραφική δουλειά των Γιάννη και Αβραάμ Γκόσιου. Επτά νέες δημιουργίες με την ενορχηστρωτική άποψη του Αβραάμ Γκόσιου και τρία παραδοσιακά τραγούδια, τα οποία προσεγγίστηκαν με απόλυτο σεβασμό, όπως δηλώνουν οι δημιουργοί του.

Στην προσπάθεια αυτή συνέβαλαν τα μέγιστα οι μουσικοί συνεργάτες των Γιάννη και Αβραάμ Γκόσιου:
Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Καρακάσης
Νταούλι: Γιώργος Κορτσινίδης
Λαούτο: Νίκος Σιδηρόπουλος 
Αγγείο: Γιώργος Σιαμίδης
Φλογέρα: Κώστας Καρακασίδης
Κλαρίνο-Νέι: Γιάννης Ξανθόπουλος
Κοντραμπάσο: Γιάννης Καρακαλπακίδης
Τσέλο: Χρήστος Κυπαρίσσης
Πιάνο: Ηλίας Ταχτσίδης
Ηχογράφηση-μίξη: Eastside recording Studio - Nota Studio
Mastering: El Christo Kemanetzidis (01) & Nota Studio

Την εικόνα του Cd επιμελήθηκαν: 
Φωτογραφία: Photo studio Caravel
Γραφιστική επιμέλεια: Στέλιος Κυριζάκης

Επίσης βοήθησαν μέσα από το στίχο και τη μουσική τους, οι: Θανάσης Στυλίδης, Μάκης Πετρίδης, Αντώνης Νικηφορίδης, Δημήτρης Ξενιτόπουλος, Σάββας Τσενεκίδης και ο Γιώργος Αλεξανδρίδης.

Ξεχωριστή θέση σε αυτό το cd έχουν τα τρία παραδοσιακά τραγούδια, τα οποία διέσωσαν οι Στάθης Ευσταθιάδης, Χρήστος Τσενεκίδης, Στάθης Βενιαμίδης, Θανάσης Στυλίδης, καθώς και η γιαγιά και ο παππούς των αδερφών Γκόσιου, Ευδοξία και Γιάννης Ιωαννίδης.

Η έκδοση της νέας δουλειάς έγινε από τις εκδόσεις Κυριακίδη.

Οι "Ποντιακές Ιστορίες" ξεκίνησαν... Μείνετε συντονισμένοι μαζί μας... (Video)

Οι "Ποντιακές Ιστορίες" ξεκίνησαν... Μείνετε συντονισμένοι μαζί μας...
Οι "Ποντιακές Ιστορίες" ξεκίνησαν... Μείνετε συντονισμένοι μαζί μας...

Ένας νέος κύκλος εκπομπών ξεκίνησε στο e-Pontos πριν από ένα μήνα και τιτλοφορείται «Ποντιακές Ιστορίες».

«Ποντιακές Ιστορίες» ...με το παραδοσιακό τραγούδι και τους εκφραστές του να πρωταγωνιστούν, κουβαλώντας τις μνήμες αλλά και τη φυσιογνωμία της γης που το γέννησε.

«Ποντιακές Ιστορίες» ...με πρωταγωνιστές ανθρώπους που εξακολουθούν να εμπνέονται, να συγκινούνται, να εκφράζονται Ποντιακά, παραδοσιακά... Στα χωριά μας, στην ύπαιθρο, στις πόλεις.

Το σενάριο, την παραγωγή και την παρουσίαση, υπογράφει ο Παναγιώτης Θεοδωρίδης.

Την εικονοληψία και το μοντάζ έχει ο Χρήστος Σουμπάκης και η CS Productions.

Οι «Ποντιακές Ιστορίες» ολοκλήρωσαν ήδη τον πρώτο μήνα προβολών τους στο e-Pontos και τα Video τους έχουν συγκεντρώσει χιλιάδες views από την πρώτη στιγμή τους.

Μπορείτε να παρακολουθήστε τις τέσσερις πρώτες, εδώ.

Για τους Μωμόγερους η πρώτη εισήγηση των Αργοναυτών Κιλκίς (Video)

Για τους Μωμόγερους η πρώτη εισήγηση των Αργοναυτών Κιλκίς
Για τους Μωμόγερους η πρώτη εισήγηση των Αργοναυτών Κιλκίς

Την 1η διαδικτυακή εισήγηση πραγματοποίησε για φέτος η Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς "Οι Αργοναύτες" την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020.

Τίτλος εισήγησης ήταν "Άρ' οφέτος τα Κάλαντα 'κί θ' εφτάμ Μωμοέρια" με εισηγητή τον Κωνσταντίνο Αλεξανδρίδη, ιδρυτή και πρόεδρο του Ελληνικού Σωματείου Διάσωσης & Διάδοσης της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς "οι Μωμόγεροι"

Ο Κ. Αλεξανδρίδης αναφέρθηκε στη θεατρική προσέγγιση του λαϊκού δρωμένου των Μωμόγερων, στις επιπτώσεις μετά την εγγραφή του εθίμου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO, στις παραλλαγές του δρώμενου καθώς και σε άλλα παραλειπόμενα.

Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2021

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης
Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης

Ο ευπατρίδης και συνάμα πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης Χάρης (Χαρίτων) Στεφανίδης (Hariton Stefanidis) το πρωί της Τετάρτης, 23 Δεκεμβρίου 2020, έχασε την ολιγοήμερη μάχη με τον κορωνοϊό που έδινε σε νοσοκομείο του Άσβιλ της Βόρειας Καρολίνας.

Ο θάνατός του καταλυπεί την σύζυγό του Άννα, το γένος Ελευθεριάδη, τα παιδιά Ελένη Στεφανίδου, Σοφία και Frank Ungert, Μελανία Στεφανίδου, τα εγγόνια Harrison, Maximilian, και Anna-Olivia Ungert, τα αδέλφια Νικόλαο, Κωνσταντίνο, Αλέξανδρο, Γεώργιο και Χρυσούλα, τους κουνιάδους, τα ανίψια και τους λοιπούς συγγενείς εδώ και στην Ελλάδα.

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης
Ο Χάρης Στεφανίδης με τα εγγόνια του, παιδιά της Σοφίας

Οι λεπτομέρειες για την νεκρώσιμη Ακολουθία και την ταφή του, λόγω της πανδημίας μέχρι και ετούτη την ώρα δεν έχουν διευθετηθεί.

Θλίψη στη Νέα Υόρκη

Η είδηση για τον θάνατο του Χάρη Στεφανίδη προκάλεσε θλίψη και συγκίνηση στα στελέχη και στα μέλη του Συλλόγου, διότι ο αείμνηστος ήταν ιδρυτικό μέλος και υπηρέτησε με πάθος και ανιδιοτέλεια τον Σύλλογο, τόσο με την ιδιότητα του ιδρυτικού μέλους και του συμβούλου, όσο και του προέδρου.

Ο νυν πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης Δημήτρης Μολοχίδης μιλώντας στις «Αναμνήσεις» εξέφρασε την θλίψη και την συγκίνηση για τον θάνατο του πρώην προέδρου και συνάμα στυλοβάτη του ιστορικού συλλόγου.

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης
Ο Χάρης και η Άννα Στεφανίδη με τα κορίτσια τους, Ελένη, Σοφία και Μελανία

«Ο αείμνηστος διακρινόταν για το σπάνιο του χαρακτήρα του και για την αγάπη του για τον μαρτυρικό Πόντο, την ομογένεια και την γενέτειρα. Συμμετείχε σε όλους τους αγώνες της ομογένειας για την προώθηση των εθνικών μας θεμάτων και για την διεθνοποίηση και αναγνώριση της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού. Ήταν υπόδειγμα και μέντορας για τα νεότερα μέλη και στελέχη του Συλλόγου μας», επεσήμανε ο κ. Μολοχίδης.

Ο αείμνηστος γεννήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 1934 στο Μεσαίο της Θεσσαλονίκης, το οποίο βρίσκεται στα όρια του Κιλκίς και στο οποίο εγκαταστάθηκαν οι επιζήσαντες από την Γενοκτονία του Πόντου.

Οι αείμνηστοι γονείς του Στέφανος Στεφανίδης και Ελένη Παπουλαΐδου είχαν γεννηθεί στα περίχωρα του Ορντού και της Κερασούντας, αντίστοιχα, και επέζησαν των θηριωδιών των Τούρκων.

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης
Στην αναμνηστική φωτογραφία από την ετήσια χοροεσπερίδα με το χορευτικό του συλλόγου στην τελευταία σειρά, 2ος από δεξιά διακρίνεται ο Χαρίτων Στεφανίδης

Το ζεύγος έφερε στον κόσμο δέκα παιδιά από τα οποία επέζησαν μόνο τα έξι και συγκεκριμένα ο Χαρίτων, ο Νικόλαος, ο Κωνσταντίνος, ο Αλέξανδρος, ο Γιώργος και η Χρυσούλα.

Ο Χάρης Στεφανίδης μετά το δημοτικό εντάχτηκε στην χωροφυλακή όπου υπηρέτησε για οκτώ περίπου έτη.

Στις 10 Μαΐου 1964 χόρεψε στην ιδιαίτερή του πατρίδα, στο Μεσαίο Θεσσαλονίκης τον χορό του Ησαΐα με την Άννα Ελευθεριάδη, που είχε γεννηθεί στην Κατερίνη και είχε έρθει με τους γονείς της στη Νέα Υόρκη και έζησαν αγαπημένα για πάνω από 56 χρόνια.

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης
Ο Χαρίτον Στεφανίδης (4ος από αριστερά) στην πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση του 2000

Στις 4 Ιουλίου 1964, ανήμερα της Ημέρας της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας, ο Χάρης ήρθε για μια καλύτερη τύχη στη Νέα Υόρκη. Αρχικά εγκαταστάθηκαν στην Αστόρια, στο Τζάκσον Χάιτς και μετά από μερικά χρόνια μετακόμισαν στο Λιτλ Νεκ της Νέας Υόρκης.

Το ζεύγος έφερε στον κόσμο τρία κορίτσια και συγκεκριμένα την Ελένη, την Σοφία και την Μελάνια και τις γαλούχησαν με τις καλύτερες αρετές της φυλής μας.

Ο Χάρης εργάστηκε ως ελαιοχρωματιστής και με την πάροδο του χρόνου απέκτησε την δική του εταιρεία, την «Harry’s Painting and Wallpaper Hanging», ενώ η Άννα εργάστηκε λογιστής.

Έχασε την μάχη με τον κορωνοϊό ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων «Κομνηνοί» Νέας Υόρκης
Ο Χαρίτον Στεφανίδης (4ος από αριστερά στην β’ σειρά) με το συμβούλιο του Συλλόγου Ποντίων “Κομνηνοί” Νέας Υόρκης

Εργάστηκαν σκληρά και επένδυσαν όσο ελάχιστοι στην παιδεία των παιδιών τους και τα τρία κορίτσια έχουν μια αξιοζήλευτη επαγγελματική σταδιοδρομία.

Τον Αύγουστο του 2017 ο Χάρης και η Άννα Στεφανίδη μετακόμισαν στο Άσβιλ της Βόρειας Καρολίνας προκειμένου να βρεθούν κοντά στα παιδιά τους και στα εγγόνια τους.

Η οικογένεια καλεί τους συγγενείς και φίλους όπως αντί ανθέων προσφέρουν δωρεά στην μνήμη του στο The Asia Minor and Pontos Hellenic Research Center (AMPHRC) 801 West Adams Street Suite 230, Chicago, IL 60607 (https://hellenicresearchcenter.org/).

Γραιάδες ‘ς σον καιρόν τη Facebook - Μέρος 2ο (Video)

Γραιάδες ‘ς σον καιρόν τη Facebook - Μέρος 2ο
Γραιάδες ‘ς σον καιρόν τη Facebook - Μέρος 2ο

Το stand-up comedy στα Ποντιακά συνεχίζεται για ακόμα μία εβδομάδα από τη Γιούλη Γεωργιάδου και το Βασίλη Γιορανίδη.

Το "Μένουμε στο σπίτι" δυστυχώς καλά κρατεί ακόμα. Αυτό μας υποχρεώνει να εξοικειωθούμε γρηγορότερα σε νέες συνήθειες και τεχνολογίες.

Τι γίνεται όμως όταν πρέπει να εξοικειωθούν με αυτές άτομα μεγαλύτερης ηλικίας;

Δυο Πόντιες γιαγιάδες, λοιπόν, η Θεώνη κι η Παλάσα, αποφασίζουν να μη μείνουν πίσω, να μάθουν τη νέα τεχνολογία, την αγγλική ορολογία και να συμβαδίσουν με την εποχή τους. Όλα ξεκινούν όταν η Παλάσα επισκέπτεται τη Θεώνη και της παρουσιάζει “έναν μικρίτικον τελεόρασην”, το καινούριο της tablet...

Κείμενα: Γιούλη Γεωργιάδου
Ερμηνεύουν: Γιούλη Γεωργιάδου, Βασίλης Γιορανίδης


Σχετικά θέματα

Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2020

Η θεραπευτική δύναμη του Καλαντόνερου και το δρώμενο των Μωμόγερων (Video)

Η θεραπευτική δύναμη του Καλαντόνερου και το δρώμενο των Μωμόγερων
Η θεραπευτική δύναμη του Καλαντόνερου και το δρώμενο των Μωμόγερων

Η μητρική μας γλώσσα έπλασε γλωσσικούς θησαυρούς τέτοιους που μας απαγορεύουν να νυστάξουμε και να τους απολησμονήσουμε. Ένας από αυτούς τους θησαυρούς είναι και ΤΟ ΚΑΛΑΝΤΟΝΕΡΟΝ που έγραψε ο Γεώργιος Ζερζελίδης.

Ακούστε αποσπάσματα από το διήγημα του Γεώργιου Ζερζελίδη "ΤΟ ΚΑΛΑΝΤΟΝΕΡΟΝ", μέσα από το οποίο αντλούμε πληροφορίες για την αρράγιστη πίστη πολλών προγόνων μας στη θεραπευτική δύναμη του Καλαντόνερου όσο και για το δρώμενο των Μωμογέρων.

Αφήγηση: Παναγιώτης Θεοδωρίδης
Κείμενα: Κωνσταντίνος Ζουρουφίδης
Τραγούδι: Παναγιώτης Θεοδωρίδης
Αγγείο: Ειρήνη Χρυσοβαλάντου Σαχταρίδου
Λύρα: Νίκος Γαβριάς

Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020

Ποντιακό γιορτινό τραπέζι: μία ιδιαίτερη πρόταση για την περίοδο των Καλαντόφωτων

Ποντιακό γιορτινό τραπέζι: μία ιδιαίτερη για την περίοδο των Καλαντόφωτων
Ποντιακό γιορτινό τραπέζι: μία ιδιαίτερη για την περίοδο των Καλαντόφωτων

Στον Πόντο την εορταστική περίοδο από τα Χριστούγεννα μέχρι τα Φώτα την ονόμαζαν Καλαντόφωτα. Ήταν μια περίοδος που μαζεύονταν όλα τα μέλη της οικογένειας να γιορτάσουν μαζί και πολύ συχνά επιλέγαν αυτές τις ημέρες για να πραγματοποιήσουν μυστήρια, όπως αρραβώνες, γάμους και βαφτίσια. Η οικογένεια στον Πόντο είχε πρωταρχικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων. Ήταν σύνηθες να ζουν σε ένα μεγάλο σπίτι 3 γενεές μαζί, με αρχηγό τον παππού της οικογένειας και τις ημέρες αυτές έρχονταν και συγγενείς από μακριά.

Αν και η διατροφή στον Πόντο περιείχε απλές παρασκευές, τις γιορτινές ημέρες των Καλαντόφωτων, οι νοικοκυρές ετοίμαζαν ιδιαίτερα εορταστικά φαγητά, για να ευχαριστήσουν όλα τα μέλη της οικογένειας.

Σε κάθε σπίτι υπήρχε μικρός αριθμός οικόσιτων ζώων, όπως κότες, λίγα πρόβατα, ένα γουρούνι, όπου τέτοιες μέρες επιλέγαν από αυτά, για να μαγειρέψουν  για το εορταστικό τραπέζι. Στον Πόντο σπάνια κατανάλωναν κρέας και ειδικά μοσχαρίσιο κρέας αλλά ήταν διαδεδομένα τα μοσχαρίσια αλλαντικά, όπως ο παστουρμάς ή ο καβουρμάς, που τα παρασκεύαζαν και τα διατηρούσαν για καιρό. Στα παράλια του Πόντου υπήρχε η επιλογή και του φρέσκου ψαριού από την Μαύρη Θάλασσα και ένα πολύ γνωστό ψάρι για το εορταστικό τραπέζι ήταν το καλκάνι.

Καλό σπιτικό κρέας, πίτες, ζυμωτό ψωμί και χριστόψωμο (Δες συνταγή), πικάντικα εδέσματα, νόστιμες παρασκευές με λαχανικά, ποντιακά τυριά και όξινα γαλακτοκομικά γέμιζαν το εορταστικό τραπέζι. Το μενού εκτός από κρασί και τσίπουρο συνοδευόταν και από αριάνι (Ταν).

Το παρακάτω μενού είναι μια πρόταση για ένα Ποντιακό γιορτινό τραπέζι.

Ποντιακό Μενού

Ορεκτικά

Πηχτή ή αλλιώς Χολοτέτσι. Γίνεται με γουρουνοκεφαλή, όπου βράζει καλά για ώρα και στην συνέχεια ξεκοκαλίζεται, σουρώνεται και μπαίνει σκόρδο και πιπέρι. Στο τέλος τοποθετείται σε σκεύη ώστε να πήξει και να σερβιριστεί κρύα.

Καβουρμάς με χοιρινό ή μοσχαρίσιο κρέας. Το κρέας τσιγαρίζεται με το λίπος του και αλάτι και τοποθετείται σε δοχείο για να κρυώσει. Ο καβουρμάς τρώγεται σκέτος αλλά γίνεται και διάφορες παρασκευές, όπως πλιγούρι πιλάφι με καβουρμά ή με αυγά ομελέτα, το φούστουρον με καβουρμά.

Μπουγλαμάς. Αχνιστές πατάτες. Κόβουμε τις πατάτες ροδέλες και τις σιγοβράζουμε σε ελάχιστο νερό με αλάτι, πιπέρι, λάδι και ρίγανη.

Ποικιλίες με παστουρμάδες, σουτζούκια, τσιλγάνια και ποντιακά τυριά.

Χαβίτς. Κρέμα τύπου μπεσαμέλ με φούρνικο καλαμποκίσιο αλεύρι και γαίς τυρί (ποντιακό μαστιχωτό τυρί).

Ελιές.

Σαλάτες

Στύπα. Λαχανικά τουρσί. Το πιο δημοφιλές στην ποντιακή διατροφή είναι το λάχανο στο οποίο όμως μπορούν να προστεθούν και άλλα λαχανικά ανάλογα με την διαθεσιμότητα, όπως καρότα, πιπεριές, μελιτζάνα και σέλινο.

Σαλάτα με μπαρμπουνοφάσουλα, πατζάρι, κρεμμύδι και μαιντανό.

Πορενία. Πατζαρόφυλλα ζεματιστά με γιαούρτι και αγελαδινό βούτυρο.

Μαγειρευτά

Τας κεμπαμπ. Αρνί στη γάστρα με πλιγούρι και σάλτσα ντομάτας.

Κεσκέκ με κοτόπουλο, σιτάρι και αγελαδινό βούτυρο. Το κοτόπουλο βράζει και ξεκοκαλίζεται. Στην συνέχεια βράζει και το σιτάρι. Μαζί αλέθονται και από επάνω περιχύνεται αγελαδινό βούτυρο με κόκκινο πιπέρι.

Τηγανιά χοιρινή ή Χοιρινό ψητό με ποντιακές σάλτσες όπως ατζίκα και τσιτσιμπέλι.

Σαρμάδες με μαυρολάχανα και κιμά.

Μαντί, γεμιστά ζυμαρικά βραστά με κιμά ή κρέας ή Βαρένικα γεμιστά ζυμαρικά βραστά με τυρί και καλό αγελαδινό βούτυρο.

Πίτες

Περέκ με γέμιση τυρί ή χόρτα.

Πεινιρλί με κιμά.

Γλυκά

Πουρμάς. Σιροπιασμένη πίτα με καρύδι, ζάχαρη και κανέλα.

Ισλί και χασλαμάς. Γλυκιές σιροπιαστές ζύμες σαν μελομακάρονο.

Κομπόστα με χοσάφια. Ένα είδος κομπόστας με αποξηραμένα φρούτα που βράζουν με ζάχαρη και κανέλα.

Πηγή: Περέκ

Άρ' οφέτος τα Κάλαντα 'κί θ' εφτάμ Μωμοέρια

Άρ' οφέτος τα Κάλαντα 'κί θ' εφτάμ Μωμοέρια
Άρ' οφέτος τα Κάλαντα 'κί θ' εφτάμ Μωμοέρια

Την 1η διαδικτυακή εισήγηση πραγματοποιεί η Ένωση Ποντίων Ν. Κιλκίς "Οι Αργοναύτες" την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2020 στις 19:00. Τίτλος εισήγησης: "Άρ' οφέτος τα Κάλαντα 'κί θ' εφτάμ Μωμοέρια" με εισηγητή τον Κωνσταντίνο Αλεξανδρίδη, ιδρυτή και πρόεδρο του Ελληνικού Σωματείου Διάσωσης & Διάδοσης της Πολιτιστικής μας κληρονομιάς "οι Μωμόγεροι"

Περιεχόμενο εισήγησης:

- θεατρική προσέγγιση του λαϊκού δρωμένου των Μωμόγερων
- επιπτώσεις μετά την εγγραφή του εθίμου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO
- παραλλαγές του δρωμένου
- και άλλα παραλειπόμενα

Η εισήγηση θα πραγματοποιηθεί ζωντανά μέσω της πλατφόρμας zoom, όπου μετά το πέρας της ομιλίας θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση. 

Η δήλωση συμμετοχής είναι απαραίτητη για την πρόσβασή στην εκδήλωση. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους, πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο εδώ.

Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή ο Πόντιος συγγραφέας και λογοτέχνης, Γιώργος Ανδρεάδης

Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή ο Πόντιος συγγραφέας και λογοτέχνης, Γιώργος Ανδρεάδης
Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή ο Πόντιος συγγραφέας και λογοτέχνης, Γιώργος Ανδρεάδης

Ο συγγραφέας Γεώργιος Ανδρεάδης, γεννήθηκε στις παράγκες της Καλαμαριάς, το 1936. Φοίτησε στο Κολέγιο ΑΝΑΤΟΛΙΑ, με υποτροφία και μετά σπούδασε Πολιτική Οικονομία, στο Πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ, στη Γερμανία. Ασχολούμενος με τα εθνικά μας θέματα, έχει επισκεφθεί τη γη των προγόνων μας, στη Μαύρη Θάλασσα, 52 φορές, από το 1960 μέχρι το 1998 και έχει δημοσιεύσει 35 βιβλία μέχρι τώρα, σχετικά με το χώρο εκείνο, πολλά από τα οποία κυκλοφόρησαν και στην αγγλική, γερμανική, ρωσική, τουρκική και κουρδική γλώσσα.

Το βιβλίο του ΤΑΜΑΜΑ, βραβεύτηκε το 1992 στην Κωνσταντινούπολη, με το βραβείο ΙΠΕΚΤΣΗ, αλλά και απελάθηκε ο ίδιος από την Τουρκία, στις 5 Δεκεμβρίου 1998, εξαιτίας της επιρροής, που επέφεραν πέντε από τα βιβλία του, σε τουρκική έκδοση, στο χώρο της διανόησης και της νεολαίας, στη γείτονα χώρα.

Το Δεκέμβριο του 2000, η Ακαδημία Αθηνών, βράβευσε το συγγραφέα Γεώργιο Ανδρεάδη, δια χειρός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κωστή Στεφανόπουλου, δια το συγγραφικό του έργο, αλλά και δια την αφύπνιση των εναπομεινάντων εξισλαμισθέντων Ποντίων της Μαύρης Θάλασσας.

Στις 26 Απριλίου 2003, ο εκδοτικός οίκος ΕΛΝΤΟΡΑΝΤΟ, παρουσίασε στην αίθουσα τελετών του πολυτεχνείου, στο Εριβάν της Αρμενίας, την αρμενική έκδοση του έργου ΤΑΜΑΜΑ στην Σαγκάη, της μακρινής Κίνας, στην κινεζική γλώσσα. Η διακίνηση του βιβλίου ξεκίνησε στις 13 Αυγούστου 2004, με την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Η πολυεθνική κινηματογραφική εταιρεία SILKROAD FILM PRODUCTION, με έδρα το Παρίσι, ανέλαβε τη μεταφορά σεναρίου, που βασίζεται στο έργο ΤΑΜΑΜΑ, παγκοσμίως στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Το έργο φέρει τον τίτλο «Περιμένοντας τα σύννεφα».

Το έργο συμμετείχε, στο 23ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Κωνσταντινούπολη, όπου πήρε το Πρώτο βραβείο, στο Φεστιβάλ του Μόντρεαλ, στον Καναδά, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στην Κορέα, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο Βερολίνο.

Στην κινεζική έκδοση του βιβλίου ΤΑΜΑΜΑ, ο συγγραφέας και η μεταφράστρια κυρία Σου Κάϊ, εκχώρησαν τα δικαιώματα τους, υπέρ της ίδρυσης, Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού, στη Σανγκάη. Τα συγγραφικά δικαιώματα της τουρκικής έκδοσης, έχουν εκχωρηθεί στην ΟΥΝΕΣΚΟ, για την αναστήλωση της ιστορικής Μονής ΣΟΥΜΕΛΑ, στον Πόντο.

Σχετικά θέματα




Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

Τα Ποντιακά «Καλαντόφωτα» σε Ελλάδα και Τραπεζούντα σήμερα

Τα Ποντιακά «Καλαντόφωτα» σε Ελλάδα και Τραπεζούντα σήμερα
Τα Ποντιακά «Καλαντόφωτα» σε Ελλάδα και Τραπεζούντα σήμερα

Έθιμα που διαδραματίζονται στο Δωδεκαήμερο, στα Ποντιακά «Καλαντόφωτα» παρουσίασε η δρ. Λαογραφίας Μυροφόρα Ευσταθιάδου στη διαδικτυακή εκδήλωση του Συλλόγου Ποντίων Waiblingen «Οι Αργοναύτες», στις 23 Δεκεμβρίου 2020. Η ιδιαιτερότητα της παρουσίασης έγκειται στο γεγονός ότι δε μίλησε μόνο η ίδια, αλλά για κάθε έθιμο υπήρχε σύνδεση (μέσω διαδικτύου) με φορείς της παράδοσης που έχουν βιωματική σχέση με την τέλεση. Οι συνδέσεις δεν περιορίστηκαν μόνο στον ελλαδικό χώρο, αλλά επεκτάθηκαν και στην Τραπεζούντα σήμερα, από όπου είδαμε βίντεο και φορείς να μιλούν για τα έθιμα.


Μέσα από την παρουσίαση αυτή, προέκυψε και η δημιουργία Σελίδας στο Facebook "Καλαντόφωτα", που λειτουργεί ήδη ως ένα «μουσείο μνήμης» βιωμάτων κατά τη διάρκεια του Δωδεκαημέρου:

«Περιμένουμε κάθε χρόνο τα "Καλαντόφωτα", "τα καλά τα ημέρας", το Δωδεκαήμερο των ιερών χρόνων για να ξεφύγουμε από την καθημερινότητα και να τελέσουμε τα έθιμα μας, είτε για ψυχαγωγικούς λόγους, είτε για ευετηριακούς.

Λόγω των περιορισμών τη φετινή χρονιά, θα προσπαθήσουμε μέσα από τη Σελίδα να κάνουμε μια ανασκόπηση των εθίμων, να θυμηθούμε ακόμη και λησμονημένα, να συνδέσουμε τα βιώματά μας με μια αφήγηση.

Στη Σελίδα μπορείτε να αναρτήσετε μια φωτογραφία, ένα βίντεο, ένα αντικείμενο που να συνοδεύεται από μια αφήγηση ΔΙΚΗ σας, που σας συνδέει με το έθιμο που δείχνετε, με ένα πρόσωπο που το έχετε συνδέσει με το έθιμο αυτό, με τα συναισθήματά σας.

Στόχοι της σελίδας είναι:
- να αναδειχτεί η ποικιλομορφία της παράδοσής μας, οι πολλές παραλλαγές, η οικογενειακή μνήμη και το προσωπικό βίωμα, μέσα στο "Ποντιακό" Δωδεκαήμερο, τα Καλαντόφωτα
- να μάθουν οι νεότερες γενιές και όλοι εμείς για έθιμα που τείνουν να εκλείψουν ή και για παραλλαγές που δε γνωρίζουμε
- να εορτάσουμε, έστω διαδικτυακά, το πέρασμα στη νέα χρονιά, να "ξορκίσουμε" με συμβολικό, μεταφορικό, συνειρμικό τρόπο το "κακό"»

...σημειώνει χαρακτηριστικά η Σελίδα.

Όσοι λοιπόν θέλουν να αναρτήσουν, σχετικό υλικό με την περίοδο του δωδεκαήμερου, δεν έχουν παρά να επισκεφθούν τη σελίδα Καλαντόφωτα, εδώ.

Σχετικά θέματα

Κυριακή 27 Δεκεμβρίου 2020

Γραιάδες ‘ς σον καιρόν τη Facebook (Video)

Γραιάδες ‘ς σον καιρόν τη Facebook
Γραιάδες ‘ς σον καιρόν τη Facebook

Η νέα τεχνολογία έχει κατακλύσει τις ζωές μας. Η αναγκαστική παραμονή μας στα σπίτια μάς οδήγησε γρηγορότερα σε συνήθειες που δεν ήμασταν εξοικειωμένοι παλιότερα.

Τι γίνεται όμως όταν πρέπει να εξοικειωθούν με αυτές άτομα μεγαλύτερης ηλικίας;

Δυο Πόντιες γιαγιάδες, λοιπόν, η Θεώνη κι η Παλάσα, αποφασίζουν να μη μείνουν πίσω, να μάθουν τη νέα τεχνολογία, την αγγλική ορολογία και να συμβαδίσουν με την εποχή τους. Όλα ξεκινούν όταν η Παλάσα επισκέπτεται τη Θεώνη και της παρουσιάζει “έναν μικρίτικον τελεόρασην”, το καινούριο της tablet...

Κείμενα: Γιούλη Γεωργιάδου
Ερμηνεύουν: Γιούλη Γεωργιάδου, Βασίλης Γιορανίδης

Και η συνέχεια... την Πρωτοχρονιά!

Πόντος: Χριστούγεννα με «γαβουρμά» και «καλαντίασμαν»

Πόντος: Χριστούγεννα με «γαβουρμά» και «καλαντίασμαν»
Πόντος: Χριστούγεννα με «γαβουρμά» και «καλαντίασμαν»

Οι Πόντιοι με την πλούσια λαογραφική τους παράδοση, παρά την προσφυγιά συντηρούν επίμονα στο πέρασμα των ετών τα πατροπαράδοτα έθιμα της ιδιαίτερης πατρίδας τους.

«Γαβουρμάς» και «τσιλγανιά»: Κάθε σπίτι είχε και ένα γουρούνι. Την παραμονή των Χριστουγέννων το έσφαζαν και με το κρέας του έφτιαχναν "γαβουρμά" και "τσιλγάνια", όπως τα λένε στα ποντιακά. Το λίπος του γουρουνιού το λιώνανε και το χρησιμοποιούσανε στις πίτες και τα φαγητά.

Ακόμα οι νοικοκυρές έφτιαχναν τσουρέκια στο φούρνο, που έμοιαζαν με πίτες. Τα παιδιά έψελναν τα ποντιακά κάλαντα και τους έδιναν, αντί για λεφτά, ξηρούς καρπούς, ξερά σύκα και κερατούτσες που έμοιαζαν με φασόλια αλλά ήταν γλυκές.

Το «καλαντίασμαν»:  Ένα άλλο έθιμο ήταν η προσφορά δώρων στα παιδία από το νονό τους και πολλές φορές ο βαφτισιμιός πρόσφερε δώρα στο νονό του και αυτό λεγόταν "καλαντίασμαν".

Σε άλλα μέρη οι Πόντιοι, παραμονές Χριστουγέννων, μαζεύονταν στην πλατεία και αποφάσιζαν για το γιορτινό τραπέζι. Ο καθένας αποφάσιζε τι ζώο θα σφάξει. Άλλος ένα γουρούνι άλλος μοσχάρι, άλλος κουνέλι κ.ά. Οι γυναίκες αποφάσιζαν να πάνε στην αγορά και να ψωνίσουν διάφορα λαχανικά και φρούτα.

Το «καλαντοκάρ»: Το βράδυ της Πρωτοχρονιάς διάλεγαν ένα μεγάλο κούτσουρο για να καίγεται στο τζάκι. Πίστευαν ότι η φωτιά διώχνει τα δαιμόνια που έρχονταν από την καπνοδόχο. Το κούτσουρο αυτό το λέγανε "καλαντοκάρ".

Το ίδιο βράδυ ο αρχηγός της οικογένειας έκοβε τη βασιλόπιτα, που το φλουρί της ήταν μια δεκάρα. Έπειτα ο ίδιος ανακάτευε φουντούκια με νομίσματα και τα πετούσε ψηλά τρεις φορές λέγοντας ευχές για τη νέα χρονιά. Ξημέρωμα Πρωτοχρονιάς πηγαίνανε οι χωριανοί στη βρύση του χωριού. Αφήνανε εκεί τσουρέκια, γλυκίσματα, φρούτα και έπαιρναν νερό το οποίο θεωρούσαν αγιασμένο, για να ραντίσουν το σπίτι. Μετά έσπαζαν στην πόρτα του σπιτιού ένα ρόδι για το γούρι.

Το κυδώνι: Σε άλλα μέρη κάθε οικογένεια έπαιρνε από ένα κυδώνι και το έκοβε σε τόσα κομμάτια όσα άτομα ήταν στην οικογένεια. Μετά έβαζαν μια δραχμή μέσα σ' ένα κομμάτι, το ανακάτευαν μέσα σε μια πετσέτα και διάλεγε ο καθένας από ένα. Σε όποιον τύχαινε η δραχμή αυτός μετά έπρεπε να σηκωθεί τα χαράματα, να πάρει μια κανάτα και να πάει κάτω στην πλατεία να τη γεμίσει με νερό. Από αυτό το νερό θα έβαζε λίγο στα ζώα, θα κρατούσε λίγο να πλυθούν και λίγο για να πιουν.

Πηγή: iefimerida

Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2020

Η νέα δουλειά του Σουρμενίτη καλλιτέχνη δίνει οξυγόνο και άνασμαν πατρίδας από τα Ποντιακά βουνά (Video)

Η νέα δουλειά του Σουρμενίτη καλλιτέχνη δίνει οξυγόνο και άνασμαν πατρίδας από τα Ποντιακά βουνά
Η νέα δουλειά του Σουρμενίτη καλλιτέχνη δίνει οξυγόνο και άνασμαν πατρίδας από τα Ποντιακά βουνά

Γράφει ο Χρήστος Κωνσταντινίδης

Στον αέρα βρίσκεται τις τελευταίες ώρες η νέα δουλειά του Αντέμ Εκίζ! Ο καλλιτέχνης από την Καλλίστη του Πενταχωρίου στα Σούρμενα κυκλοφόρησε βίντεοκλιπ με τίτλο «Pişmanim» που ελληνιστί σημαίνει «μετανιώνω».

Είναι σκηνοθετημένο από τον Μπεράτ Μπαϊρακτάρ και έχει γυριστεί σε παρχάρι των Σουρμένων, προκειμένου να δίνεται στον θεατή εικόνα από τις χιονισμένες κορφές των βουνών, τα οποία αναφέρονται στους στίχους του τραγουδιού που είναι γεμάτοι με ερωτικό συναίσθημα. Τα πλάνα εναλλάσσονται ανάμεσα σε ένα παραδοσιακό καφενείο και την χιλιοτραγουδισμένη φύση της περιοχής. Δίνουν οξυγόνο και άνασμαν πατρίδας από τα βουνά του Πόντου, τα οποία αποκτούν ένα ιδιαίτερο χρώμα και ομορφιά αυτήν την εποχή.

 

Μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει η μουσική του τραγουδιού. Ο Σουρμενίτης ερμηνευτής άντλησε τη μελωδία από τον Σταύρο Πετρίδη, τον οποίο και αναφέρει στις ευχαριστίες του στα credits του βίντεοκλιπ, γιο του πατριάρχη της ποντιακής λύρας, Γώγου Πετρίδη και εγγονό του ξακουστού λυράρη Σταυρή Πετρίδη.

Η μουσική του «Pişmanim» προέρχεται συγκεκριμένα από το τραγούδι «Ποπαδία», στο οποίο τραγουδά ο Γιάννης Απαζίδης και κεμεντζέ παίζει ο Σταύρος Πετρίδης.

Έτσι με αυτόν τον τρόπο, τ'εμέτερον ο Αντέμ΄ς συστήνει στους Τούρκους λάτρεις της ποντιακής μουσικής τον Σταύρο Πετρίδη, καθότι οι στίχοι του τραγουδιού είναι στα τουρκικά (από τον Μεχμέτ Ινάν).

 

Υπενθυμίζεται, ότι ο Αντέμ Εκίζ, στα μέσα του Οκτωβρίου κυκλοφόρησε στο Youtube μία ακόμα δουλειά που τιτλοφορείται ως «Αχ πατέρα μ'».

Μιλώντας στο e-Pontos.gr είχε ξετυλίξει τις αναμνήσεις που είχε από τον πατέρα του, τον οποίο έχασε σε νεαρή ηλικία.

Σχετικά θέματα

Κοζάνη: Διαδικτυακοί Μωμόγεροι και Χριστουγεννιάτικο Καλεντάρι με παραμύθια και συνταγές (Video)

Κοζάνη: Διαδικτυακοί Μωμόγεροι και Χριστουγεννιάτικο Καλεντάρι με παραμύθια και συνταγές
Κοζάνη: Διαδικτυακοί Μωμόγεροι και Χριστουγεννιάτικο Καλεντάρι με παραμύθια και συνταγές

Γράφει η Ντέπυ Χιωτοπούλου

Το χαρακτηριστικό έθιμο της Κοζάνης – οι Μωμόγεροι– φέτος δεν θα αναβιώσει στην πόλη της Δυτικής Μακεδονίας και στα οκτώ χωριά, όπως κάθε χρόνο, ωστόσο, μέσα από βίντεο που συμπεριλαμβάνονται στο Χριστουγεννιάτικο Καλεντάρι του Δήμου Κοζάνης, θα μάθετε την ιστορία αυτού του ιδιαίτερου δρώμενου, που συμπεριλαμβάνεται στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO.

Μπορεί η πόλη της Δυτικής Μακεδονίας να πλήττεται από την πανδημία του κορωνοϊού και τα μέτρα που επιβλήθηκαν τις τελευταίες μέρες να είναι ακόμη πιο αυστηρά, ωστόσο, οι χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις – διαδικτυακές όπως επιβάλλει η ιδιόμορφη κατάσταση, κρατούν καθημερινά συντροφιά, μικρούς και μεγάλους.

Ήδη, από τις 5 Δεκεμβρίου, έως και την 1η Ιανουαρίου του 2021, ο δήμος Κοζάνης, η αντιδημαρχία Πολιτισμού και εμπλεκόμενοι φορείς έχουν δημιουργήσει ένα πλούσιο Χριστουγεννιάτικο Καλεντάρι, με τίτλο «Κι όμως, Χριστούγεννα», με 90 περίπου διαδικτυακές δράσεις συμπεριλαμβάνοντας από παρουσίαση εθίμων και συνηθειών περασμένων εποχών μέχρι αφηγήσεις από προηγούμενα Χριστούγεννα αλλά και μαγειρικές συνταγές, γκράφιτι, παραμύθια, face painting, μελωδίες, αφιερώματα, φωτογραφίες κτλ.

Κατά τη διάρκεια της σημερινής ημέρας, παραμονή Χριστουγέννων, στο εορταστικό Καλεντάρι θα έχετε τη δυνατότητα να απολαύσετε, μεταξύ άλλων, ένα βίντεο σχετικά με το παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο έθιμο «Κόλιαντα» σε αφήγηση του Νίκου Κουρού.

Αυτό όμως που προσελκύει πάνω του όλα τα φώτα, είναι αναμφίβολα, το δρώμενο «Μαμώεροι» ή «Μωμόγεροι», το οποίο δικαίως ονομάζεται από πολλούς ερευνητές «Κιβωτός της λαϊκής παράδοσης». Ένα δρώμενο το οποίο χάνεται στα βάθη των αιώνων, το οποίο έχει περάσει από όλους τους σταθμούς της Ιστορίας για να φτάσει από την ορεινή Τραπεζούντα στην Ελλάδα μετά τη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού.

Οι κάτοικοι της Κοζάνης καθώς και των οκτώ χωριών που αναβιώνει κάθε χρόνο το δρώμενο είναι συναισθηματικά φορτισμένοι, όπως αναφέρουν στο GRTimes.gr, για τη μη τέλεση του εθίμου φέτος, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Άλλωστε, κάθε χρόνο, το δρώμενο των Μωμόγερων (σ.σ. ξεκινούσε από 25/12 έως και 02/01) συγκέντρωνε πλήθος κόσμου τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό που ερχότανε γκρουπ όπως για παράδειγμα από Γαλλία, Φινλανδία κτλ., ειδικά για να παρακολουθήσουν το έθιμο.

Φέτος, μέσω των διαδικτυακών εκδηλώσεων του Δήμου Κοζάνης, που μπορείτε να παρακολουθείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://oapnkozanis.gr/xmas2020/, ανήμερα των Χριστουγέννων (25/12) θα παρουσιαστεί βίντεο σχετικά με το χαρακτηριστικό έθιμο της Κοζάνης, τους «Μωμόγερους», με τον δήμαρχο Κοζάνης Λάζαρο Μαλούτα να αφηγείται μια σύντομη αναφορά σχετικά με το δρώμενο και τον Κώστα Αλεξανδρίδη πρόεδρο «Ελληνικού Σωματείου Διάσωσης & Διάδοσης της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς “Οι Μωμόγεροι”» να αφηγείται σχετικά με την διαδικασία κατάθεσης του σχετικού φακέλου για ένταξη του δρώμενου στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO.

Εδώ, να σημειώσουμε πως τα «Μωοέρια, ένα έθιμο του Δωδεκαημέρου» το 2013 εγγράφηκαν στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς ενώ από το 2015 το έθιμο συμπεριλαμβάνεται στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO.

Μουσική από τη Φιλαρμονική ορχήστρα του Δήμου Κοζάνης «Πανδώρα», όπερα, αφήγηση παραμυθιών, ταινίες μικρού μήκους γυρισμένες στο κέντρο της Κοζάνης κτλ. συμπεριλαμβάνονται στις διαδικτυακές δράσεις, οι οποίες ενημερώνονται καθημερινά (https://oapnkozanis.gr/xmas2020/).


Ευετηριακό έθιμο του Δωδεκαημέρου

«Μωοέρια, ένα έθιμο του Δωδεκαημέρου», ένα ευετηριακό και ψυχαγωγικό έθιμο του Δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα έως Θεοφάνια) που συνδέεται άμεσα με τον ερχομό του νέου έτους και την καλή χρονιά με χορευτική, θεατρική και μουσική ομάδα σε παράλληλη δράση, και προερχόμενο από την ορεινή Τραπεζούντα (Ματσούκα), αναβιώνει σε οκτώ χωριά του Νομού Κοζάνης (Τετράλοφος, Άγιος Δημήτριος, Αλωνάκια, Σκήτη, Πρωτοχώρι, Κομνηνά, Ασβεστόπετρα, Καρυοχώρι).

Το σύνολο της χορευτικής, θεατρικής και μουσικής ομάδας κάθε χωριού είναι περίπου 30 άτομα και η πομπή τους θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα θέατρο δρόμου που χορεύοντας και τραγουδώντας σατιρίζει πρόσωπα και τρέχουσες καταστάσεις.

«Δεν είναι στατικό, υπάρχει αναδημιουργία και σε κάθε χωριό είναι ξεχωριστό με διαφορετική χορογραφία, φορεσιές, αυτοσχέδιους διαλόγους του θιάσου με τον κόσμο» αναφέρει στο GRTimes.gr η ερευνήτρια του δρώμενου και ιστορικός Έφη Κατσόγιαννου Τριανταφύλλου εξηγώντας ότι πάνω απ’ όλα το δρώμενο είναι ευετηριακό.

Όπως η ίδια επισημαίνει «Οι Μωμόγεροι είναι μία πολυσύνθετη ομάδα, που αποτελείται από τη χορευτική ομάδα δώδεκα (12) αντρών που ο αριθμός της είναι κατ’ εξοχήν συμβολικός, μιας και δώδεκα ήταν οι μαθητές του Χριστού, δώδεκα οι θεοί του Ολύμπου, δώδεκα οι μήνες του χρόνου και την ομάδα των μουσικών με Αγγείον ή άσκαυλος και Ποντιακή λύρα. Επιπλέον των δύο αυτών ομάδων υπάρχει και η θεατρική ομάδα που αποτελείται αποκλειστικά από άντρες, οι οποίοι και υποδύονται τους διάφορους ρόλους. Όλη αυτή η ομάδα, πηγαίνει από σπίτι σε σπίτι σε όλο το χωριό (όπου αναβιώνει το έθιμο) και εκεί διαδραματίζονται αυτοσχέδιοι διάλογοι, τόσο με τον σπιτονοικοκύρη, όσο και με τον κόσμο που ακολουθεί σατιρίζοντας τα κακώς γραμμένα κείμενα της εποχής».

Οι Μωμόγεροι είναι ντυμένοι με περικεφαλαίες, λευκό πουκάμισο, γιλέκο σταυρωτό, φουστανέλλες, μάλλινες πλεκτές περικνημίδες ή ορτάρια (πλεκτές κάλτσες), τσαρούχια, ταραπολόζ μεταξωτό (ζωνάρι) και κρατώντας ξύλα (ματσούκι) στολισμένα με κορδέλες και φούντες, χορεύοντας και τραγουδώντας επισκέπτονται ένα προς ένα τα σπίτια του χωριού. Η θεατρική ομάδα η οποία αποτελείται από δύο νύφες (συμβολίζουν τη Δήμητρα και την Περσεφόνη) που προσπαθεί να τις κλέψει ο κόσμος πληρώνοντας ένα αντίτιμο με την επιστροφή τους, ο γέρος, η γραία (γριά), ο διάβολον, ο άρκον (αρκούδα), ο γιατρός που εξετάζει τη νύφη και διαπιστώνει συνήθως την κακοποίησή της, ο τσανταρμάς (χωροφύλακας επί τουρκοκρατίας) κ.ά. συνοδεύεται από μουσικά όργανα (λύρα, αγγείον δηλαδή γκάιντα και νταούλι).

Οι νύφες συμβολίζουν την ευγονία, ο γέρος και η γριά τον παλιό χρόνο που φεύγει, ο διάβολον συμβολίζει το κακό δαιμόνιο, ο άρκον τη δύναμη, ο γιατρός την υγεία και ο τσανταρμάς την τάξη.

Τέταρτη γενιά

Το έθιμο μεταφερόμενο από τον Πόντο στην Ελλάδα, απέκτησε σχεδόν μυθικές διαστάσεις. Η πρώτη προσφυγική γενιά ένιωσε την ανάγκη να το συνεχίσει σχεδόν αμέσως μετά την εγκατάσταση στη Μακεδονία. Υπάρχουν προφορικές μαρτυρίες ότι τελέστηκε από την πρώτη χρονιά (1924) και φωτογραφίες από το 1926. Από τότε και μέχρι σήμερα το έθιμο πέρασε στην τέταρτη προσφυγική γενιά με ελάχιστες εξαιρέσεις διακοπής του (γερμανική κατοχή, εμφύλιος, δικτατορία). Και φέτος, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού…

Παρακολουθείστε σχετικό βίντεο με αφηγητή τον Κώστα Αλεξανδρίδη, ο οποίος μαζί με την Μυροφόρα Ευσταθιάδου διδάκτων λαογραφίας, προετοίμασαν τον φάκελο τον οποίο κατέθεσαν για ένταξη του δρώμενου στην UNESCO.

Πηγή: GrTimes